Gisteren mijn avocado C-GO 600 PRO, maatje L, ontvangen en in elkaar gezet. Vandaag 17km gefietst. Hierbij mijn eerste bevindingen, wellicht heeft iemand er wat aan
Wat achtergrond info/de bril waardoor ik kijk: ik ben 183cm lang, mijn bovenlichaam is relatief lang (daarom voor de L gegaan). Dit is mijn eerste elektrische fiets (als in eigendom, heb wel op verschillende elektrische huurfietsen gereden). Wel veel ervaring met een
ligfiets en stadsfietsje zonder versnellingen.
In elkaar zetten / onboarding
Flinke doos die met de 'Don't put this side up!' naar boven uit het DHL-busje tevoorschijn kwam
Het instructieboekje ziet er netjes uit, evenals het
bouwfilmpje, maar het voelt toch een beetje rommelig doordat een aantal stappen al gedaan zijn, terwijl andere stappen die je
wel moet zetten juist niet benoemd worden. Je merkt dat ze de fiets op de diverse markten anders aanbieden, of dat het instructiemateriaal achterloopt op hoe ze tegenwoordig hun fietsen leveren (terwijl het filmpje 2 dagen geleden geupload is.
Wat al gedaan is, maar volgens handleiding/video wel moet is het installeren van de accu en het bevestigen van de standaard.
Wat juist gek was / ontbrak:
Draaien van het stuur terwijl je de voorvork vasthoudt: daar staat niks bij over de boutjes losser maken of achteraf vastzetten. Dus ik deed letterlijk wat in de handleiding stond, direct draaien. Met de klok mee liep ik vast, daar moest ik te veel kracht voor zetten. Tegen de klok in lukte wel, maar dan zat het stuur gewoon half los op de voorvork

Dat heb ik natuurlijk opgelost door de bouten even aan te draaien, ik vind het vreemd dat daar niks over wordt gezegd bij die stap.
Instructie: draai het display zodat je het goed kunt zien. Ook hierbij geen opmerking dat je eerst even het schroefje los moet maken.
Het voorspatbord moet volgens zowel boekje als filmpje met een kruiskop vastgezet worden op de voorvork. Bij mij was toch echt gewoon een bout waar ik een inbus in moest steken.
Qua voorwiel zijn er allemaal checks of de boel goed draait en het remblok en de spatborden niet aanlopen. Over het achterwiel wordt niets gezegd, wat impliceert dat het goed geïnstalleerd uit de fabriek komt. Maar juist het achterspatbord zat bij mij strak tegen de band aan, waardoor hij nauwelijks kon draaien
Allemaal geen ramp en eenvoudig op te lossen (zeker voor nerds/tweakers), maar ik kan me voorstellen dat het bij minder technische mensen tot frustraties kan leiden, zeker dat losse / juist te vaste stuur waar in dit topic ook al
iemand tegenaan liep.
Fietsen maar!
Wegfietsen is zoals eerder genoemd een beetje zwaar, duurt een paar meter voordat je op gang komt en dan werkt het motortje lekker mee!

Tot 25km/u gaat het lekker, jammer dat het daarna meteen stopt maar daar kan Tenways natuurlijk niets aan doen.
Ik ben met mijn lengte voor de L gegaan en dit lukt echt nét. Met het stuur in de hoogste stand (zeg maar recht in het verlengde van de voorvork ) kan ik redelijk comfortabel zitten. Ik overweeg toch nog iets te doen om het stuur iets dichterbij te krijgen.
De handgrepen voelen niet echt lekker, nogal grof. Zeker in combinatie met het best vooroverzitten op deze fiets (en dus met je handen leunen op de handgrepen) voel ik het nu een paar uur later nog steeds in de palmen van mijn handen. Wellicht iets dat heel persoonlijk is en heb ik gewoon gevoelige handjes
Dat er geen vering in de fiets zit mis ik niet, de schokdemping met deze banden ervaar ik als prima op asfalt (inclusief gaten) en enkele klinkerwegen die ik heb geprobeerd.
Ik heb gefiets nadat het even flink had geregend. Mijn rug is niet nat/vies geworden met het standaard spatbord, dus spatbordverlengers lijken mij niet nodig. Wellicht is dit anders als je wel in de regen fietst en een dikkere laag water op de weg ligt.
Het display is eenvoudig en duidelijk wat mij betreft.
De app voegt weinig toe. Je ziet de snelheid (doet je display op de fiets ook) en een routeplanner die alleen straatnamen kent. Ik ging even naar de Hornbach in Zaandam, maar als je 'Hornbach Zaandam' intypt komt hij niet met een suggestie. Je moet dan eerst zelf googlen wat het adres van de Hornbach is en dat plakken in de Tenways-app
Overige overpeinzingen
Quick-release voorwiel en zadelpen zijn leuk en makkelijk bij de installatie. Maar waar ik woon (Amsterdam) betekent quick-release vooral quick onderdelen van je fiets verdwenen. Het voorwiel is op te lossen met een kettingslot, maar het zadel natuurlijk niet. Ik overweeg beiden te vervangen door een reguliere (non-quick) bevestiging. Zeker het voorwiel vind ik echt niet boeiend om snel los te kunnen maken, elke Nederlander zet toch even z'n fiets op z'n kop bij het plakken van een bandje.
Iemand nog suggesties voor een soort quick-release van de zadelpen die niet je zadel snel jatbaar maakt? Dat maakt het gebruiken van mijn fiets door mijn vriendin iets makkelijker, want dan moet het zadel een stukje lager. Iets waar eerst een sleutel in moet of zo?
Overal wordt het gewicht van 16kg voor de fiets genoemd. Maar op de fiets zelf staat 18,2kg (sticker onder het framenummer):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h8LHcv6M8wYxwfUA9uOnN2vn.jpg?f=user_large)
Het zal wel de S zijn die 16kg weegt?
De accu is lang! Past echt net in mijn daily rugzak als ik 'm precies in het midden plaats. Ik moet nog even bedenken hoe ik de accu krasvrij hou tussen andere spullen. Misschien kan m'n moeder een jasje haken
De lader is, zoals volgens mij bij elke e-bike, lekker lomp. Nu ga ik voornamelijk thuis laden, dus dat is geen groot probleem. Ik ben nu
deze houder aan het printen om de lader netjes in mijn schuur op te hangen.
Ik hoop dat iemand ontdekt hoe je, buiten de slechte Tenways-app om, direct via bluetooth met de fiets kunt verbinden om bijvoorbeeld het accu-percentage uit te lezen in Home Assistant. Om mijn accu langer mee te laten gaan wil ik 'm namelijk maximaal tot 85% laden. Dat lijkt me meer dan genoeg voor mijn dagelijkse reis (2x 17km). Idee is om de lader op een zigbee-tussenstekker te zetten en zo het laden te stoppen. En bij te houden hoeveel kWh's mijn fiets verbruikt
Zal ook nog even kijken hoe de laadcurve van de accu eruit ziet. Als er na (bijvoorbeeld) 80% minder snel geladen wordt, is dat ook al genoeg informatie om het laden te stoppen. Heeft iemand dit al bekeken? Ik kan het nu nog niet doen, mijn accu is nog voor 88% vol.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX