PRO of niet
Na mijn review van de CGO600 Pro heb ik aangegeven dat ik ook nog een vergelijking zou maken van de nieuwe Pro of het originele model. Na navraag bij TEWAYS blijkt dat ook het non Pro model beschikbaar blijft voor de aankomende tijd. Er is dus een keus te maken hier, de standaard CGO600 is momenteel te koop voor €1599 en het pro model voor €1799 een verschil van €200 dus.
de vraag is hier dus of het Pro model die extra €200 waard is. En wanneer het interessanter is om voor welk model te gaan.
De CGO600 pro is op 3 punten veranderd ten opzichte van de CGO600. In mijn review ga ik verder in op wat ik er van vind maar in deze review probeer ik ze te vergelijken en de voor en tegens van beide oplossingen te belichten. Hierbij gebruik ik de zelfde bulit points als ik in mijn originele review heb gebruikt.
- vormgeving en verlichting
- zithouding en comfort
- batterij en bereik
Vormgeving en verlichting
Het grote verschil qua uiterlijk zit heb bij de modellen in de voorkant van de fiets. Met het geïntegreerde voorlicht ziet de pro er wat gestroomlijnder uit. Ook het beter wegwerken van de kabels zorgt voor een iets geraffineerdere look. Ook de verwijder bare accu geeft de fiets een erg andere look. En dat is niet perse een voordeel vind ik zelf. Over mijn standaard CGO600 heb ik vaak de verbazing gezien bij mensen toen ik vertelde dat het een E-bike is. De dunnen naaf motor en de geïntegreerde batterij zorgen er gewoon voor dat het op een normale fiets lijkt. Misschien is dit ook wel een voordeel en word hij minder snel gestolen?
Zithouding en comfort
Een van de modificaties van de CGO600 die ik het vaakst heb gezien is het verhogen van het stuur. Het is een veelbesproken punt bij veel mensen. De erg sportive houding is niet voor iedereen weggelegd. Ook ik heb het stoor van mijn CGO600 verhoogd. Toen ik mijn CGO600 Pro uit de verpakking haalde was dit ook het punt waar ik het meest in geintreseerd was. De uitvoering is goed gedaan en het is een grote verbetering. Hoewel het gemakkelijk zelf te doen is met een aftermarket stuurverhoger van een paar tientjes is het zeker van toegevoegde waarde. Het verhoogde gewicht van de pro maakt de fiets wel een stuk anders fietsen. Met baterij is de fiets zo’n 4kg zwaarder als het standaard model.dat lijkt niet veel maar zorgd er vor dat de fiets toch anders aanvoelt tijdens het fietsen. Dit heeft ook te maken met de dikkere banden die de Pro heeft. Het zorgd voor meer stabiliteit maar ook dat de fiets wat minder wendbaar is. Als je op snelheid door bochten heengaat merk je dat je wat minder scherp kan gaan.
Baterij en bereik
De CGO600 Pro maakt gebruik van een verwijderbare accu. Ik ben hier een beetje verdeeld over. Dit komt vooral omdat ik het niet nodig heb. Mijn fiets staat droog en warm en ik heb een stopcontact dichtbij dus waarom zou ik de accu verwijderen. Aan de andere kant begrijp ik ook dat voor veel mensen dit wel van toegevoegde waarde is wanneer je geen eigen schuur of garage hebt.
Die accu is wel een stuk groter geworden en als je net als ik veel grotere ronden fietst is dat een groot voordeel. Hoewel de accu op het standaard model snel oplaad en dus prima is om snel op te laden op het werk etc, is hij beperkt wanneer je grote ronden gaat rijden zeker wanneer het wat kouder word. Door de extra capaciteit heeft de Pro daar een stuk minder last van. Zelfs in de koele maanden war we nu in zitten kan ik prima afstanden van 65km rijden.
Conclusie
Beide fietsen hebben hun voor en nadelen en ik begrijp ook wel dat TENWAYS ze beide verkoopt. De €200 verschil kan veel uitmaken bij de keuzen voor een fiets. Voor mij zit de meerwaarde hem vooral in de grotere accu en vind ik dat de extra €200 wel waard. De stuurverhoger is een grote verbetering maar eerlijk is eerlijk voor een paar tientjes kan je dit zelf ook doen. ik denk dat ik toch wel mijn meeste kilometer ga maken vanaf nu p de Pro

.Omdat de keuze erg persoonlijk is heb ik hieronder een tabel gemaakt met daarin de voordelen van beide fietsen genoemd zoals ik ze zie.
CGO600 | CGO600 Pro |
fiets en zit sportief | stabieler meer gerafineerd |
geintergreerde accu | grotere verwijderbare accu |
sneller laden | meer bereik |
sportieve look | meer design |
lichter | stabieler |