Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alfred Vink
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSrRXnp-F385OsnyoBkCdFIP03Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3R9Z2UsqRwjoVXiqyKIasz1.jpg?f=fotoalbum_large

Voorlopig even de antwoorden van de minister afwachten op de kamervragen van Dhr. Bontenbal over deze problematiek, maar die laten nog heel even op zich wachten…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Krijg daar altijd weer jeuk van :+ Zie een aantal opties:

- Is de ACM aan het rechtbreien met de industrie wat ze ontketend hebben? Wellicht hebben consumenten gelijk maar het is toch wel zielig voor energiebedrijven. Zie een soort van parallel met de gasloos discussie.
- De ACM komt erachter dat het standpunt wat ze al die jaren hadden inderdaad niet juist in de wet verankerd is.. Indien dat het geval is ben ik benieuwd of we iets kunnen met de geest van de wet. Die is wel duidelijk IMO. In de memoire van toelichting wordt gesproken over een jaarlijkse facturering.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:13:
Krijg daar altijd weer jeuk van :+ Zie een aantal opties:

- Is de ACM aan het rechtbreien met de industrie wat ze ontketend hebben? Wellicht hebben consumenten gelijk maar het is toch wel zielig voor energiebedrijven. Zie een soort van parallel met de gasloos discussie.
- De ACM komt erachter dat het standpunt wat ze al die jaren hadden inderdaad niet juist in de wet verankerd is.. Indien dat het geval is ben ik benieuwd of we iets kunnen met de geest van de wet. Die is wel duidelijk IMO. In de memoire van toelichting wordt gesproken over een jaarlijkse facturering.
- Ambtenaren zijn massaal op vakantie en dus lopen die dingen vertraging op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Oja dat is waar ook.. het hele land staat in de fik maar de overheid gaat met reces :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Alfred Vink schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:16:
[Afbeelding]

Ik kom geen steek verder met BE ;-(

ACM bedankt me voor de melding maar doet verder niets.
Heeft het nog zin naar de geschillencommissie te gaan of heeft iedereen het opgegeven?

Ik ben bang dat als BE hier mee weg komt straks alle leveranciers overgaan op maandcontracten en daarna wellicht weekcontracten, who knows, ze proberen gewoon wat.

Wat kunnen we nog doen ?
Voor nu niets, buiten deze toko boycotten. Als saldering per maand de nieuwe trend gaat worden is niet gunstig maar ik verwacht bij het stabiliseren van de energie markt dat dit weer los gelaten gaat worden en weer een algemene prijs komt, daar hebben ze jaren voordeel uit gehaald alleen nu het erg fluctueert en duur is niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
ds23man schreef op zondag 8 mei 2022 @ 06:36:
Sterker nog, het staat duidelijk op de website van de ACM:

https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen

Hebt u een slimme meter? Deze meet direct wat u verbruikt en teruglevert. En geeft dit door aan de leverancier. Geeft u de meterstanden zelf door? Met het doorgeven van de meterstanden eindigt de periode voor de rekening. Daarmee stopt ook de periode waarin uw leverancier saldeert. Het kan soms ongunstig zijn als u de meterstanden te vroeg doorgeeft. Bijvoorbeeld in de winterperiode.
Verrek. De ACM heeft wat veranderd in twee maanden tijd. Op dit moment lees je namelijk op
https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen het volgende:
Hebt u een slimme meter? Deze meet direct wat u verbruikt en teruglevert. En geeft dit door aan de leverancier.
Kortom: je jaarrekening eindigt pas na een jaar of bij einde contract als je eerder dan een jaar stopt, en niet bij actief doorgeven van meterstanden. Kan goed nieuws zijn voor deze en gene! Laatste woord is hier nog niet over gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Overigens voor de mensen die alles letterlijk in een wet willen zien:

"Niet in wet vastleggen
De ACM legt de nieuwe aansluittermijnen vast in de Netcode elektriciteit, omdat uit een uitspraak van het Europese Hof in 2021 bleek dat de wetgever de maximale termijn van 18 weken voor alle aansluitingen tot 10 megavoltampère niet in de wet had mogen vastleggen.

Volgens het Europese Hof mag de wetgever geen regels vaststellen voor zaken waarvan in Europese wetgeving is vastgelegd dat de nationaal regulerende instantie – in Nederland de ACM – bevoegd is. In de consultatie vraagt de ACM op een aantal onderwerpen specifieke aandacht en reacties van partijen. De consultatie loopt tot 5 oktober 2022."

Bron:

https://solarmagazine.nl/...verbruikers-naar-18-weken

Ook in het salderingsverhaal gaat alleen de ACM er over.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:26
Alfred Vink schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:16:
[Afbeelding]

Ik kom geen steek verder met BE ;-(

ACM bedankt me voor de melding maar doet verder niets.
Heeft het nog zin naar de geschillencommissie te gaan of heeft iedereen het opgegeven?

Ik ben bang dat als BE hier mee weg komt straks alle leveranciers overgaan op maandcontracten en daarna wellicht weekcontracten, who knows, ze proberen gewoon wat.

Wat kunnen we nog doen ?
Als ik een jaarafrekening zou krijgen waarop blijkt dat men per tariefperiode saldeert en niet per jaar dan zou ik dat niet pikken. Blijft de energieleverancier bij zijn standpunt dat het wel mag dan heb je de volgende opties:

1) naar de geschillencommissie. Kost weinig en is laagdrempelig.

2) naar de rechter. Hiervoor hoef je niet perse een advocaat in de arm te nemen. Iemand die een goede brief kan schrijven en zich een beetje verdiept in de procedures kan dit prima zelf. Je zou ook hulp kunnen vragen met bijvoorbeeld het opstellen van een dagvaarding op www.rechtenforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:18
ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:35:
Overigens voor de mensen die alles letterlijk in een wet willen zien:

"Niet in wet vastleggen
De ACM legt de nieuwe aansluittermijnen vast in de Netcode elektriciteit, omdat uit een uitspraak van het Europese Hof in 2021 bleek dat de wetgever de maximale termijn van 18 weken voor alle aansluitingen tot 10 megavoltampère niet in de wet had mogen vastleggen.

Volgens het Europese Hof mag de wetgever geen regels vaststellen voor zaken waarvan in Europese wetgeving is vastgelegd dat de nationaal regulerende instantie – in Nederland de ACM – bevoegd is. In de consultatie vraagt de ACM op een aantal onderwerpen specifieke aandacht en reacties van partijen. De consultatie loopt tot 5 oktober 2022."

Bron:

https://solarmagazine.nl/...verbruikers-naar-18-weken

Ook in het salderingsverhaal gaat alleen de ACM er over.
Uit welke Europese wetgeving blijkt dat de nationaal regulerende instantie bevoegd is ten aanzien van de saldering? Is saldering in Europese wetgeving geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

marktweakt schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:42:
[...]

Als ik een jaarafrekening zou krijgen waarop blijkt dat men per tariefperiode saldeert en niet per jaar dan zou ik dat niet pikken. Blijft de energieleverancier bij zijn standpunt dat het wel mag dan heb je de volgende opties:

1) naar de geschillencommissie. Kost weinig en is laagdrempelig.

2) naar de rechter. Hiervoor hoef je niet perse een advocaat in de arm te nemen. Iemand die een goede brief kan schrijven en zich een beetje verdiept in de procedures kan dit prima zelf. Je zou ook hulp kunnen vragen met bijvoorbeeld het opstellen van een dagvaarding op www.rechtenforum.nl
Niet pikken?
Maar hoe stel je je dat dan voor?
Na salderen blijft er een x-aantal kWh over,
Tegen welk tarief moet er nu uitgekeerd worden? Daar is niets over bekend.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Harvest2002 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:51:
[...]

Uit welke Europese wetgeving blijkt dat de nationaal regulerende instantie bevoegd is ten aanzien van de saldering? Is saldering in Europese wetgeving geregeld?
Moraal van het verhaal is dat als je een regulerende instantie hebt dat je bepaalde dingen niet meer in wetgeving kan vastleggen. Dat zou namelijk de regulerende instantie overbodig maken.....

Kortom, het salderingsverhaal per welke termijn dan ook zal door de ACM bepaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

psy schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Niet pikken?
Maar hoe stel je je dat dan voor?
Na salderen blijft er een x-aantal kWh over,
Tegen welk tarief moet er nu uitgekeerd worden? Daar is niets over bekend.
Jawel hoor, daar is een beleidsregel over van het ACM: minimaal 70% van het kale tarief. In het afbouwverhaal van de salderingsregeling willen ze dat naar 80% opschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:03:
[...]

Jawel hoor, daar is een beleidsregel over van het ACM: minimaal 70% van het kale tarief. In het afbouwverhaal van de salderingsregeling willen ze dat naar 80% opschroeven.
Dat is toch niet gunstig als je een hoog TLV tarief hebt? Zoals nu bij Eneco?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zucht, gaat om het overschot wat je overhoud na verrekening van je gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:01:
[...]

Moraal van het verhaal is dat als je een regulerende instantie hebt dat je bepaalde dingen niet meer in wetgeving kan vastleggen. Dat zou namelijk de regulerende instantie overbodig maken.....

Kortom, het salderingsverhaal per welke termijn dan ook zal door de ACM bepaald worden.
Ik vrees dat dit meer wishful thinking van jouw kant is.

Het Europese Hof zegt dat als in Europese wetgeving de nadere invulling van Europese regelgeving is overgelaten aan de nationaal regulerende instantie, dat dit niet meer door de nationale wetgever geregeld kan worden. Dus de eerste vraag is of salderen in Europese wetgeving is geregeld en dat daarin is bepaald dat dit verder gereguleerd moet worden door de nationaal regulerende instantie. Dus vandaar mijn vraag: in welke Europese wetgeving is dit geregeld?

Op dit moment is de saldering geregeld in artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag. Zoals waarschijnlijk bekend, wordt er momenteel druk gediscussieerd over de afbouw van de salderingsregeling. Die discussie vindt plaats tussen de NL regering en parlement. Als jij gelijk hebt, kunnen ze die discussie beter staken, want alleen de ACM gaat daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dan is het cirkeltje toch gewoon weer rond? De ACM zal dus nooit saldering op maand of kwartaalbasis kunnen toestaan? Maar vergeet 1 ding niet, de ACM is een regulerende instantie met HEEL veel macht. Uiteindelijk maar goed ook, anders lopen we dagelijks achter de waan van de dag aan in de tweede kamer.

Ik heb in het verleden als eens een rijtje van de ZBO's met de meeste beslissingsmacht genoemd:

1. De Nederlandse Bank
2. Autoriteit Financiële Markten
3. Autoriteit Consument en Markt

1500. ANWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
<knip> Succes! :)

We reageren vriendelijk of we reageren niet!

[ Voor 108% gewijzigd door Septillion op 15-07-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

<knip> Wacht de beantwoording van de kamervragen maar even af...

We reageren vriendelijk of we reageren niet!

[ Voor 53% gewijzigd door Septillion op 15-07-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:51:
<knip> Wacht de beantwoording van de kamervragen maar even af...
Hihi, 'even' zegt ie ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 15-07-2022 10:10 ]

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Het kabinet en de ambtenaren zijn niet met vakantie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:51:
<knip>. Wacht de beantwoording van de kamervragen maar even af...
Als jij als EXPERT nu even mijn simpele vraag beantwoordt, kunnen we sneller tot een conclusie komen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 15-07-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Harvest2002 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:55:
[...]

Als jij als EXPERT nu even mijn simpele vraag beantwoordt, kunnen we sneller tot een conclusie komen. ;)
Als je gewoon weet hoe de paarden in de (politieke) race lopen weet je gewoon dat de regering nu nog een week de tijd heeft om de kamervragen te beantwoorden tenzij ze max 6 weken uitstel vragen. Omdat dit een vraagstuk is dat op het beleidsterrein van het ACM ligt zullen ze aan hen een uitspraak vragen. De laatste is daar heel duidelijk over......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:08:
[...]

Als je gewoon weet hoe de paarden in de (politieke) race lopen weet je gewoon dat de regering nu nog een week de tijd heeft om de kamervragen te beantwoorden tenzij ze max 6 weken uitstel vragen. Omdat dit een vraagstuk is dat op het beleidsterrein van het ACM ligt zullen ze aan hen een uitspraak vragen. De laatste is daar heel duidelijk over......
En wat is je antwoord op mijn simpele vraag? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:52

P_Tingen

omdat het KAN

Als ik de energieaanbieding van de ANWB zie, dan salderen ze daar instantaan toch, of lees ik dat verkeerd?
Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert aan het energienet ontvang je het in dat uur geldende stroomtarief inclusief belastingen en inkoopkosten.
https://www.anwb.nl/huis/...telde-vragen#terugleveren

Alleen al omdat ze er volledig transparant over zijn (in tegenstelling tot BE) vind ik het nog niet eens zo'n rare aanbieding. Prijzen zijn (in ieder geval vandaag) vergelijkbaar

ANWB Stroom €0,36 / gas € 1,94
BE €0,43 / gas € 1,89

Of zijn er betere alternatieven voor een variabel contract?

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 14-07-2022 22:14 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:09:
Zucht, gaat om het overschot wat je overhoud na verrekening van je gebruik.
Waarom reageer je nou zo?

Daar ging het mij toch ook om?
Stel de tlv wordt in de tweede half jaar niet 61 vent maar 10 cent. Wat gaan ze nu precies gebruiken om me uit te betalen?
61 cent?
10 cent?
Er is geen enkele juiste methode want ze weten niet in welk deel de tlv heeft plaatsgevonden (dat heeft de salderingsberekening overhoop gehaald).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

psy schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:33:
[...]

Waarom reageer je nou zo?

Daar ging het mij toch ook om?
Stel de tlv wordt in de tweede half jaar niet 61 vent maar 10 cent. Wat gaan ze nu precies gebruiken om me uit te betalen?
61 cent?
10 cent?
Er is geen enkele juiste methode want ze weten niet in welk deel de tlv heeft plaatsgevonden (dat heeft de salderingsberekening overhoop gehaald).
Misschien hier maar even op kauwen dan :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:57
psy schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:33:

61 cent?
10 cent?

Gewoon de teruglevering in H1 tegen 61ct en die in H2 tegen 10ct?
De TLV berekening lijkt me maar op 1 manier logisch. :)

De grote vraag is en blijft (inderdaad) hoe er gesaldeerd gaat worden. Als bekend is hoe ze dat berekenen dan kunnen de resterende kWh's tegen de terugleververgoedingen in de betreffende tariefsperiode uitgekeerd worden.

Mij lijkt het me het meest logisch dat er in eerste instantie per tariefsperiode gesaldeerd gaat worden.
Als dan na saldering blijkt dat er in een periode alsnog wordt verbruikt, dan moet vanwege de verplichte jaarlijkse saldering met de teruglevering uit een andere periode gesaldeerd worden. En ja dat 'kost' je dan mogelijk je hoge terugleververgoeding van die andere periode. Maar dat is het gevolg van jaarlijks salderen. Wil je niet jaarlijks salderen dan zul je gewoon vaker moeten switchen. :P

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:58
Tiffanylampje schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:53:
[...]

Verrek. De ACM heeft wat veranderd in twee maanden tijd. Op dit moment lees je namelijk op
https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen het volgende:

[...]

Kortom: je jaarrekening eindigt pas na een jaar of bij einde contract als je eerder dan een jaar stopt, en niet bij actief doorgeven van meterstanden. Kan goed nieuws zijn voor deze en gene! Laatste woord is hier nog niet over gezegd.
Die site is dan nu toch hartstikke duidelijk wat de periode van salderen betreft? Het laat nog een loophole open wanneer energieleveranciers daadwerkelijk "eind"-afrekeningen per maand gaan versturen, maar los van dat is dit best duidelijk. Ook staat hoger op die pagina duidelijk en expliciet beschreven dat er gesaldeerd moet worden in kWh, niet in euro's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-duH8fiEhe40RR9wQPPQM-pzys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p4dr4n2CoaCig9cXdkK06a0R.png?f=fotoalbum_large
en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZJjZ_Sp0v4uxYxIVhgM9s7qJEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/luAxdlEyBGIieEZuvG2YF2Kz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door dutchminator op 15-07-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
dutchminator schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Die site is toch hartstikke duidelijk wat de periode van salderen betreft? Het laat nog een loophole open wanneer energieleveranciers daadwerkelijk "eind"-afrekeningen per maand gaan versturen, maar los van dat is dit best duidelijk. Ook staat hoger op die pagina duidelijk en expliciet beschreven dat er gesaldeerd moet worden in kWh, niet in euro's.
[Afbeelding]
en
[Afbeelding]
Je leest niet. Eerder vermeldde de ACM een uitzondering dat als je zelf je meterstanden doorgeeft, de saldeerperiode eerder dan een jaar eindigt. Dat hebben ze nu snel weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cuflee
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 15:51
@Knopsje, het grootste probleem bij Budget Energie is volgens mij ontstaan per 1 juli dit jaar door deze regel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qF5czQLKCgiM0TbikumgJrdbmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pao8BazAIpVnfwSSzw3EAvGY.png?f=fotoalbum_large

Dat kan haast niet alleen over het overschot / teruglevertarief gaan, want dat is bij vrijwel geen enkele energieleverancier gelijk aan het tarief waarvoor je afneemt.

Budget Energie heeft dit ook bevestigd op https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html, al is het deze maand dus afwachten wat ze echt gaan doen. Ik heb daar zelf niet op willen wachten.

Edit: Bron https://www.budgetthuis.n...formatie-energie-opwekken

[ Voor 5% gewijzigd door cuflee op 15-07-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:58
Tiffanylampje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Je leest niet. Eerder vermeldde de ACM een uitzondering dat als je zelf je meterstanden doorgeeft, de saldeerperiode eerder dan een jaar eindigt. Dat hebben ze nu snel weggehaald.
Ik zal mijn post verbeteren naar mijn intentie, namelijk "die site is dan nu toch hartstikke duidelijk?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
dutchminator schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Ik zal mijn post verbeteren naar mijn intentie, namelijk "die site is dan nu toch hartstikke duidelijk?"
Eens. Dat is ook mijn punt niet. Spijkers op laag water zoeken, dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
dutchminator schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:08:
Ik denk dat @Tiffanylampje bedoelt dat als het er recent op heeft gestaan, de kans bestaat dat er onder water nog wel zo naar wordt gekeken, óf, dat een regel/richtlijn-wijziging op handen is maar deze te vroeg gepubliceerd werd.

Het geeft wel wat onzekerheid als dergelijke ingrijpende bepalingen ineens uit het niets verschijnen en verdwijnen.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiffanylampje
tss68nl schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:47:
[...]

Ik denk dat @Tiffanylampje bedoelt dat als het er recent op heeft gestaan, de kans bestaat dat er onder water nog wel zo naar wordt gekeken, óf, dat een regel/richtlijn-wijziging op handen is maar deze te vroeg gepubliceerd werd.

Het geeft wel wat onzekerheid als dergelijke ingrijpende bepalingen ineens uit het niets verschijnen en verdwijnen.
Ik denk eerder andersom. Ik denk dat iemand bij de ACM te voorbarig is geweest of te ver in nadeel van de consument geredeneerd heeft, en dat ze nu strakker zijn op 'op jaarbasis' over de hele linie verdedigen. Ik zie de ACM meer de hakken in het zand zetten en dit had er nooit op mogen staan, is mijn indruk. Maar we gaan zien wat er de komende maanden gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:33
Chickendorp schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:47:
Nee voor iedereen te gebruiken.
Je moet even bellen naar het nummer op die pagina
Ter aanvulling:
https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/
Was ook benieuwd naar deze optie. Zojuist gebeld. Verkoper was duidelijk.
Deze deal is voor iedereen te gebruiken, maar je moet wel klant zijn of worden bij Univé.
Dan pas kan je gebruik maken van deze 3 jaars deal. Was te verwachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:41
Kingsolo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:53:
[...]

Ter aanvulling:
Deze deal is voor iedereen te gebruiken, maar je moet wel klant zijn of worden bij Univé.
Even het topic teruglezen en een reisverzekering afsluiten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 16:36
Kingsolo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:53:
[...]

Ter aanvulling:
misschien mag ik het niet zeggen, maar wat een goede tip. Ik heb gelijk deze ochtend mijn motor verzekering overgesloten naar unive. Dat scheelde al heel wat en nu vastigheid, mits greenchoice niet omvalt voor de lange termijn.

ik verbruik meer dan ik opwek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:18
Kennis kreeg dit gemaild van BudgetEnergie.
Maandelijks salderen
Wij zijn als energieleverancier wettelijk verplicht om bij de afrekening van je elektriciteitsverbruik het verbruik te verminderen met de door de klant opgewekte elektriciteit (dit heet ‘salderen’). Dit verrekenen we op de jaar- of eindnota van al onze klanten. We houden ons hiermee aan de salderingsregeling. Klanten met een variabel contract hebben bij ons maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract. Het is daarom ook logisch om per maand te salderen tegen de voor die maand afgesproken tarieven. Op MijnBudget ziet u deze berekening terug.

Klopt het dat de ACM (Consuwijzer) zegt dat maandelijks salderen niet mag? En klopt dit?
Ja, de ACM geeft aan dat het salderen per contractjaar moet plaatsvinden. En, nee, de wet geeft echter niet expliciet aan dat energieleveranciers verplicht zijn om per contractjaar te salderen. Ik snap dat dit verwarrend kan zijn. Bij klanten met vaste tarieven (en een vaste contractperiode) salderen wij wel op basis van deze vaste contractperiode. Voor klanten met een variabel contract, maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract, salderen wij daarom nu ook per contractperiode, per maand dus. Ook voor deze klanten salderen wij dus 100% van het verbruik in de contractperiode, namelijk een maand. Dat is waar de wet ons toe verplicht.

Wat moet ik doen als ik het er niet mee eens ben?
Als klant met een variabel contract heeft u natuurlijk de mogelijkheid om over te stappen naar een andere energieleverancier. Dit zouden we natuurlijk erg jammer vinden.
Behalve overstappen, kan hij nog iets doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Truus01 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:53:
[...]
Nee, kwestie van "run, Forrest, run". De boeven zeer gewaardeerde mensen van BE vertellen er namelijk niet bij dat het salderen niet alleen per maand gebeurt, maar ook nog eens tegen de helft van je leveringstarief * Zolang je per jaar minder opwekt dan verbruikt (je bent een netto verbruiker) maakt per maand/per jaar nog niet eens zoveel uit als het met 100% van het leveringstarief gaat, maar als dat ook nog eens gehalveerd wordt....

Ik heb zes panelen die zo'n 1200 kWh / jaar opwekken en ik verbruik ongeveer 1/3 deel van daarvan direct zelf. De rest lever ik terug. Dat is dus 800 kWh. Tegen de helft van het levertarief, dus dan geef ik per saldo 400 kWh per jaar weg.

* Zie https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen
Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-08 10:47
Truus01 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:53:

[...]

Klacht indienen bij Budget Energie. Klacht indienden bij het ACM over Budget Energie. Naar de geschillencommissie gaan om dit aan te vechten. Budget Energie kan dat allemaal heel logisch vinden, maar ze bieden zelf geen vaste contracten meer aan en hebben de klanten van Fenor overgenomen begin dit jaar en direct op een variabel contract gezet. Tot zo ver de keuzemogelijkheid van de consument...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een maandcontract betekend ook dat er geen voorschotbedrag meer gevraagd mag worden. Dus gewoon een factuur achteraf, anders voldoen ze gewoon niet aan de regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

ds23man schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:48:
Een maandcontract betekend ook dat er geen voorschotbedrag meer gevraagd mag worden. Dus gewoon een factuur achteraf, anders voldoen ze gewoon niet aan de regelgeving.
Ik vraag me af of dat zo is, maar dan moet je je er bewust van zijn dat je in de winter dus veel hogere rekeningen hebt dan in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Net ook weer even gechat met BE, aangezien ze mij vorige week al terugkoppeling zouden geven van hun gesprekken met de ACM. Zij geven nu het volgende aan (in lijn met de mail die al werd gedeeld door @Truus01):
Wij zijn op dit moment van mening dat er bij vaste contracten die altijd een jaar of een veelvoud daarvan duren wel jaarlijks gesaldeerd moet worden, echter een variabel contract is geen jaarcontract en heeft elke maand andere tarieven en kan ook zo opgezegd worden. Daarom zijn wij van mening dat het bij een variabel contract wel mag, dat maandelijks salderen.

Ik snap dat het niet fijn is voor u, maar dit is op dit moment hoe wij met onze variabele contracten salderen. Daar kan ik niets aan veranderen, u bent met een variabel contract altijd vrij om over te stappen.
en
Om overeind te blijven in deze chaos moeten leveranciers nu soms maatregelen nemen die voor de klant niet altijd fijn zijn, wij zijn een financieel stabiel bedrijf en willen dat ook graag zou houden. U als oud Fenor klant weet wat er gebeurd als leveranciers de voorstelling mooier maken dan dat het is. Het advies met zonnepanelen is vanuit de oveheid ook altijd geweest, wek niet meer op dan je verbruikt.
Zij willen dus graag de consumenten met zonnepanelen kwijt en o.b.v. de laatste alinea begin ik eigenlijk ook te twijfelen aan de liquiditeit. Ik heb al aangegeven niet bij ze weg te gaan en bij maandelijks salderen op mijn jaarnota het voor te leggen aan de geschillencommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik heb mijn kennis gezegd dat hij NU moet bellen met Eneco en overstappen.
De rest, wat hij tot nu heeft teruggeleverd, dat 'gevecht' kan hij altijd nog aangaan.
Voor hem is nu naar Eneco gaan direct winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
P_Tingen schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:33:
[...]

Nee, kwestie van "run, Forrest, run". De boeven zeer gewaardeerde mensen van BE vertellen er namelijk niet bij dat het salderen niet alleen per maand gebeurt, maar ook nog eens tegen de helft van je leveringstarief * Zolang je per jaar minder opwekt dan verbruikt (je bent een netto verbruiker) maakt per maand/per jaar nog niet eens zoveel uit als het met 100% van het leveringstarief gaat, maar als dat ook nog eens gehalveerd wordt....

Ik heb zes panelen die zo'n 1200 kWh / jaar opwekken en ik verbruik ongeveer 1/3 deel van daarvan direct zelf. De rest lever ik terug. Dat is dus 800 kWh. Tegen de helft van het levertarief, dus dan geef ik per saldo 400 kWh per jaar weg.

* Zie https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen

[...]
Laat ik voorop stellen dat ik het totaal oneens met BE.

Maar je denkwijze is fout, je gooit geen 400 kWh weg. 50% van het kale leveringstarief is nog behoorlijk veel. Ik las ergens dat Vattenfall tot op heden nog slechts 7 cent per kWh geeft op je overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Arjan_M schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:17:
Zij willen dus graag de consumenten met zonnepanelen kwijt en o.b.v. de laatste alinea begin ik eigenlijk ook te twijfelen aan de liquiditeit.
Iedere leverancier die nog langdurige contracten heeft met Rusland is twijfelachtig. Omdat Rusland niet levert zal men gas moeten inkopen op de spot markt tegen enorm hoge kosten die niet zijn voorzien. Zie ook Uniper in Duitsland bailout discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Net ook weer even gechat met BE, aangezien ze mij vorige week al terugkoppeling zouden geven van hun gesprekken met de ACM. Zij geven nu het volgende aan (in lijn met de mail die al werd gedeeld door @Truus01):

[...]

en

[...]

Zij willen dus graag de consumenten met zonnepanelen kwijt en o.b.v. de laatste alinea begin ik eigenlijk ook te twijfelen aan de liquiditeit. Ik heb al aangegeven niet bij ze weg te gaan en bij maandelijks salderen op mijn jaarnota het voor te leggen aan de geschillencommissie.
Ze hadden dus geen terugkoppeling over hun gesprekken met ACM zoals aan jou was toegezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Truus01 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:19:
Ik heb mijn kennis gezegd dat hij NU moet bellen met Eneco en overstappen.
De rest, wat hij tot nu heeft teruggeleverd, dat 'gevecht' kan hij altijd nog aangaan.
Voor hem is nu naar Eneco gaan direct winst.
Dat is zeker een optie, alleen dan hoeft Budget Energie überhaupt niet te salderen over het hele jaar en komen ze er de facto mee weg. Daarnaast is Eneco ook een stuk duurder, wat gunstig is bij overproductie, maar ongunstig als je per saldo op jaarbasis extra moet afnemen. Per november weer wisselen van leverancier is dan een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Wolly schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:25:
[...]

Ze hadden dus geen terugkoppeling over hun gesprekken met ACM zoals aan jou was toegezegd?
Niet echt. Ik vroeg haar wel wat de ACM had gezegd en daarbij gaf zij aan:
Zij geven dezelfde uitleg als u net heeft gegeven*, maar wij zijn van mening dat dat alleen vaste contracten betreft en zij zeggen niet specifiek dat het met variabele contracten ook niet mag.
*De ACM geeft aan dat salderen op de jaarnota plaats moet vinden over het verbruik van het hele jaar.

Zij blijven dus doodleuk aangeven er een andere mening op na te houden dan de ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Arjan_M schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:26:
[...]

Dat is zeker een optie, alleen dan hoeft Budget Energie überhaupt niet te salderen over het hele jaar en komen ze er de facto mee weg. Daarnaast is Eneco ook een stuk duurder, wat gunstig is bij overproductie, maar ongunstig als je per saldo op jaarbasis extra moet afnemen. Per november weer wisselen van leverancier is dan een optie.
Zouden ze dan niet moeten salderen over de factuurperiode? Dus zeg van januari tot nu? (Als het 'jaar' in januari is begonnen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Truus01 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Zouden ze dan niet moeten salderen over de factuurperiode? Dus zeg van januari tot nu? (Als het 'jaar' in januari is begonnen.)
Dat inderdaad. Waarbij ze waarschijnlijk januari-juni gaan salderen en vervolgens de maand juli apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:22:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik het totaal oneens met BE.

Maar je denkwijze is fout, je gooit geen 400 kWh weg. 50% van het kale leveringstarief is nog behoorlijk veel. Ik las ergens dat Vattenfall tot op heden nog slechts 7 cent per kWh geeft op je overschot.
Nope.

Het tarief bij Vattenfall betreft het tarief voor netto teruggeleverde kWh per jaar. Bij BE gaat het om netto teruggeleverde kWh per maand.

Het verschil laat zich raden, waar je bij Vattenfall de opgewekte kWh uit de zomer 1 op 1 mag inruilen in de winter ben je bij BE slechter af omdat de kWh uit de zomer slechts de helft waard blijkt te zijn in de winter (en wellicht nog minder als het wintertarief hoger is dan in de zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Arjan_M schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Niet echt. Ik vroeg haar wel wat de ACM had gezegd en daarbij gaf zij aan:

[...]

*De ACM geeft aan dat salderen op de jaarnota plaats moet vinden over het verbruik van het hele jaar.

Zij blijven dus doodleuk aangeven er een andere mening op na te houden dan de ACM.
Ik krijg de indruk dat er helemaal geen gesprek is geweest en dat je gewoon een standaard antwoord hebt gekregen. Ondertussen ben je wel weer een week aan het lijntje gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Wolly schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:34:
[...]

Ik krijg de indruk dat er helemaal geen gesprek is geweest en dat je gewoon een standaard antwoord hebt gekregen. Ondertussen ben je wel weer een week aan het lijntje gehouden.
Dat zou zeker kunnen. Echter krijg ik juist de indruk dat ze mij (en andere zonnepanelenbezitter) liever afstoten dan aan het lijntje houden, maar dat kan ik mis hebben. Ik ga sowieso later deze week nog even de ACM bellen om e.e.a. bevestigd te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 08:27
Net ook weer even gechat met BE…
BE:
Het advies met zonnepanelen is vanuit de oveheid ook altijd geweest, wek niet meer op dan je verbruikt.
Ja, OP JAARBASIS ja! Man man man… mooie manier om recht te lullen wat krom is…

Snel weg daar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Turrican schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:09:
[...]

[...]

Ja, OP JAARBASIS ja! Man man man… mooie manier om recht te lullen wat krom is…

Snel weg daar…
Haha dat was exact mijn reactie. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 02:39
Is iemand hier al alleen met stroom overgestap en het gas bij budget gelaten, zo ja hoe gaat dat in het werk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:41
boeke209 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:41:
Is iemand hier al alleen met stroom overgestap en het gas bij budget gelaten, zo ja hoe gaat dat in het werk?
Ja, al best wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

boeke209 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:41:
Ja, in februari al. Je stapt met elektra over en gas blijft achter.. ingewikkeld is het niet. In de budget app zie ik nu alleen gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Met dank aan dit topic overgestapt met alleen gas naar Univé/GreenChoice 3 jaar contract.
Ik heb een Univé zorgverzekering en dat was voldoende om hiervoor in aanmerking te komen.

Elektra bij Eneco gelaten in verband met overproductie met zonnepanelen.

Met de opbrengst van de zonnepanelen betaal ik ruimschoots de gasrekening van Univé/GC.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Vandaag ook mijn schoonmoeder overgezet naar GC/Univé. Reisverzekering afgesloten en daarna gaan/licht. Scheelt haar nu al €35 per maand obv dezelfde verbruikschattingen bij Essent (€2,53/M3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:53
Is er ook al consensus over welke energieleveranciers wel salderen 'zoals het hoort' op jaarbasis?

Powerpeers wel
Eneco per tariefperiode
Budget energie per maandperiode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

banaliteit schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:35:
Is er ook al consensus over welke energieleveranciers wel salderen 'zoals het hoort' op jaarbasis?

Powerpeers wel
Eneco per tariefperiode
GC/Univé per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Met een variabel tarief? GC/Unive is toch een vast contract? Zelfs BE saldeert correct over een heel jaar zolang je maar een vast contract (en dus één tariefsperiode) hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
banaliteit schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:35:

Powerpeers wel
Eneco per tariefperiode
Wat ik hieruit haal, lijkt Eneco per gehele factuurperiode te salderen.
De hele factuurperiode 27-4 tot 6-7 wordt geteld en gesaldeerd. Wat overblijft wordt per tariefsperiode verrekend, 27-4 tot 1-7 en 1-7 tot 6-7.
Of zie ik dat verkeerd?!

[ Voor 7% gewijzigd door Truus01 op 20-07-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Glashelder schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:18:
[...]
Met een variabel tarief? GC/Unive is toch een vast contract? Zelfs BE saldeert correct over een heel jaar zolang je maar een vast contract (en dus één tariefsperiode) hebt.
Ja, GC/Univé is een vast contract voor drie jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Truus01 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:25:
[...]

Wat ik hieruit haal, lijkt Eneco per gehele factuurperiode te salderen.
De hele factuurperiode 27-4 tot 6-7 wordt geteld en gesaldeerd. Wat overblijft wordt per tariefsperiode verrekend, 27-4 tot 1-7 en 1-7 tot 6-7.
Of zie ik dat verkeerd?!
Uit jouw voorbeeld blijkt dat ze salderen per tariefperiode ipv per contractperiode. Stel dat in periode 1 je beetje winst hebt en in periode 2 dik verlies, dan moet je onder aan de streep nog steeds bijlappen. Terwijl als je per contractperiode saldeert je periode 1 en periode 2 eerst samenvoegt voordat je winst verlies berekening maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@banaliteit Hoe zie je dat?
Ze tellen het verbruik en de teruglevering van 27-4 tot 6-7. Waar zie je dat ze dit salderen van 27-4 tot 1-7 en van 1-7 tot 6-7?
Als ze zouden salderen per factuurperiode, dan zouden ze het verbruik en teruglevering toch al in die tariefperioden moeten splitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Truus01 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:45:
@banaliteit Waar zie je dat?
Ze tellen het verbruik en de teruglevering van 27-4 tot 6-7. Waar zie je dat ze dit salderen van 27-4 tot 1-7 en van 1-7 tot 6-7?
Als ze zouden salderen per factuurperiode, dan zouden ze het verbruik en teruglevering toch al in die tariefperioden moeten splitsen?
Het verbruiksoverzicht is puur om te laten zien wanneer je wat hebt verbruikt.

Uiteindelijk gaat het om hoe ze de leveringskosten berekenen. Ze splitsen netjes per tariefperiode de levering en teruglevering op, maar wat als er meer stroom wordt geleverd? Volgens het leveringskostenoverzicht lijkt het erop dat ze dus zowel levering als teruglevering volgens geldende periodetarieven bij elkaar optellen. Je zou verwachten dat ze levering uit periode 1 en 2 eerst aftrekken van teruglevering uit periode 1 en 2, en dan pas ahv tarieven de kosten bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Ik vind het maar lastig te zien. Vooral ook omdat het hier niet over een jaar gaat en omdat er meer is geleverd dan verbruikt in die periode (beide tariefperiodes), dus ik word er niet echt wijs uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Het is toch niet zo moeilijk?

Eneco saldeert bij het modelcontract kale leveringstarieven per tariefsperiode en de belastingen (ode, energiebelasting, btw) per (contract)jaar.

Als je in P1 meer verbruikt, dan betaal je de kale leveringstarieven van die periode.

Wek je in P2 netto meer op, dan krijg je daar een TLV voor.

Voor de belastingen worden de aantallen verbruik en opwek op 1 hoop gegooid en gesaldeerd.

Het is niets anders dan salderen per telwerk. Sommige energieleveranciers salderen per telwerk.

[ Voor 51% gewijzigd door GioStyle op 20-07-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
GioStyle schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:15:
Het is toch niet zo moeilijk?

Eneco saldeert bij het modelcontract kale leveringstarieven per tariefsperiode en de belastingen (ode, energiebelasting, btw) per (contract)jaar.

Als je in P1 meer verbruikt, dan betaal je de kale leveringstarieven van die periode.

Wek je in P2 netto meer op, dan krijg je daar een TLV voor.

Voor de belastingen worden de aantallen verbruik en opwek op 1 hoop gegooid en gesaldeerd.

Het is niets anders dan salderen per telwerk. Sommige energieleveranciers salderen per telwerk.
Waar staat dat? Dat is de moeilijkheid.
Het staat niet op de site (en wat ik heb begrepen ook niet in het contract), dus waar staat dat? Volgens hun site doen ze het wel zoals het hoort, terwijl hier wordt gezegd van niet.
Ik ben er geen klant, als ik het wel zou zijn, zou ik waarschijnlijk bij de volgende tariefwisseling overstappen. Maar ik vraag het voor een kennis, die ik heb weten over te halen over te stappen. Die wil misschien wel een jaar blijven zitten.

Volgens mij saldeer je niet de tarieven, maar het verbruik met de opgewekte kWh.
De telwerken, heb je het dan over dal en normaal? Dat staat er toch los van?

Jij maakt het in ieder geval niet makkelijker. ;)

Kan iemand die recentelijk is overgestapt naar Eneco vertellen hoe het zit? Wellicht een quote uit het contract, of waar het staat op de site?
Dan is het duidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 20-07-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Truus01 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:30:
[...]

Waar staat dat? Dat is de moeilijkheid.
Het staat niet op de site (en wat ik heb begrepen ook niet in het contract), dus waar staat dat? Volgens hun site doen ze het wel zoals het hoort, terwijl hier wordt gezegd van niet.
Ik ben er geen klant, als ik het wel zou zijn, zou ik waarschijnlijk bij de volgende tariefwisseling overstappen. Maar ik vraag het voor een kennis, die ik heb weten over te halen over te stappen. Die wil misschien wel een jaar blijven zitten.

Volgens mij saldeer je niet de tarieven, maar het verbruik met de opgewekte kWh.
De telwerken, heb je het dan over dal en normaal? Dat staat er toch los van?

Jij maakt het in ieder geval niet makkelijker. ;)

Kan iemand die recentelijk is overgestapt naar Eneco vertellen hoe het zit? Wellicht een quote uit het contract, of waar het staat op de site?
Dan is het duidelijk.
Uit mijn modelcontract van Eneco:
Terugleververgoeding en salderen
Als u zelf stroom opwekt - en dit niet direct zelf gebruikt - levert u deze opgewekte stroom terug. De door u teruggeleverde en door u verbruikte stroom mag u jaarlijks tegen elkaar wegstrepen. Oftewel salderen. U betaalt dus alleen uw netto verbruik. Saldering gebeurt met de jaarnota. Salderen kan overigens alleen als u aangemeld bent op energieleveren.nl. U ontvangt precies dezelfde prijs voor de teruggeleverde stroom per kWh als voor uw verbruik geldt. Levert u meer terug, dan ontvangt u de terugleververgoeding. Meer informatie hierover vindt u terug in het bijgaande Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten
Wat betreft salderen per telwerk. Ja, dan heb ik het over normaaltarief en daltarief.

Mijn laatste contract was bij BE en die saldeerde per telwerk. Na een jaar had ik een overschot had op het normaaltarief van 1490 kWh en een verbruik van 201 kWh op het daltarief. Ik kreeg dus 1490 x kale leveringstarief normaaltarief terug en ik moest 201 x kale leveringstarief daltarief betalen. Belastingen werden gewoon netjes gesaldeerd, want netto heb ik teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
GioStyle schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:44:
Uit mijn modelcontract van Eneco:
[...]
De door u teruggeleverde en door u verbruikte stroom mag u jaarlijks tegen elkaar wegstrepen.
Dus jaarlijks, dus doen ze het goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 20-07-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Truus01 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:47:
[...]

[...]

Dus jaarlijks, dus doen ze het goed. (In tegenstelling tot BE.)
Salderen bestaat uit twee componenten. Kale leveringstarieven en belastingen.

En je leest te selectief, want verderop in de tekst staat dit:
U ontvangt precies dezelfde prijs voor de teruggeleverde stroom per kWh als voor uw verbruik geldt
En bij een modelcontract heb je standaard twee tariefsperiodes.

[ Voor 31% gewijzigd door GioStyle op 20-07-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
GioStyle schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Salderen bestaat uit twee componenten. Kale leveringstarieven en belastingen.

En je leest te selectief, want verderop in de tekst staat dit:

[...]

En bij een modelcontract heb je standaard twee tariefsperiodes.
Volgens mij gaat het salderen niet over tarieven, maar om kWh.
Als ik de site van ACM bekijk:
Wat is salderen?
Op uw energienota staat hoeveel energie u geleverd hebt gekregen van het energiebedrijf. Dat staat vermeld in kWh. Daarvan wordt de energie die u hebt teruggeleverd afgetrokken. Deze aftreksom heet salderen.
Zoals ik het interpreteer gaat het er dus om dat je je verbruikte kWh mag aftrekken van je geleverde kWh. Wat er daarna overblijft (verbruikt of geleverd), wordt tegen de op dat moment (van verbruik/levering) verrekend. Dat lijkt me logisch. En zo staat het ook in je contract, precies wat jij aanhaalt. En dan doet Eneco het dus goed.

Wat niet mag, en BE volgens mij wel doet, is dat je per tariefperiode de kWh van elkaar aftrekt en dan wat overblijft met het tarief verrekend. Dat is juist hetgeen wat per jaar moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
Dus stel dat je twee tariefsperiodes hebt: laten we die P1 en P2 noemen. In P1 is de kale leveringstarief €1 per kWh en in P2 €0,50 per kWh. In P1 heb je een verbruik nettoverbruik van 100 kWh en in P2 lever je 100 kWh netto terug. Wat moet je dan betalen?

(100 x €1) - (100 x €0,50) = €50.

Ondanks dat je een jaarlijks verbruik heb van 0 kWh, moet je toch €50 voor de kale leveringstarieven betalen. Je betaalt geen belastingen, want 100-100=0 kWh, dus volledig gesaldeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De naald van de platenspeler zit weer vast in de groef... ihmo dit is al tig keer voorbij gekomen.
Het wordt tijd voor een uitspraak van een rechter oid waar niet aan te tornen valt en bedrijven verplicht zijn te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zoals ik hier al vaker gezegd heb heeft het ACM het laatste woord in dit geval. Mochten energieleveranciers het daar niet mee eens zijn dan kunnen ze een bezwaar indienen die uiteindelijk dan weer getoetst kan worden door een rechter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

GioStyle schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:01:
Dus stel dat je twee tariefsperiodes hebt: laten we die P1 en P2 noemen. In P1 is de kale leveringstarief €1 per kWh en in P2 €0,50 per kWh. In P1 heb je een verbruik nettoverbruik van 100 kWh en in P2 lever je 100 kWh netto terug. Wat moet je dan betalen?

(100 x €1) - (50 x €0,50) = €50.

Ondanks dat je een jaarlijks verbruik heb van 0 kWh, moet je toch €50 voor de kale leveringstarieven betalen. Je betaalt geen belastingen, want 100-100=0 kWh, dus volledig gesaldeerd.
Bijna, je gebruikt 50 voor je teruglevering maar de redenatie klopt volgens mij inderdaad. BE doet er dan nog een schepje bovenop door terugleveren te doen á 50% van het levertarief. Als je bij BE zou zitten zou het dus zijn:

Als het tarief gelijk blijft:(100 x €1) - (100 x €1) = €0
BE Variant(100 x €1) - (100 x 50% x €1) = €75.
Dalend tarief:(100 x €1) - (100 x €0,50) = €75.
Dalend tarief BE Variant:(100 x €1) - (100 x 50% x €0,50) = €87,50.

[ Voor 26% gewijzigd door P_Tingen op 20-07-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
GioStyle schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:01:

(100 x €1) - (50 x €0,50) = €50.

Volgens Eneco betaal je dan -100 kWh P1 + 100 kWh P2 = 0. Wat er overblijft, dus 0, ga je pas verrekenen met het tarief, dus 0. Jij doet wat niet mag, Eneco doet wat wel mag.

Ik zal het proberen met een ander rekenkundig voorbeeld:

P1, de winter, verbruik je 1000 kWh en lever je 500 kWh en het tarief is €1.
P2, de zomer, verbruik je 300 kWh en lever je 2500 kWh, het tarief is €0,50.

Zoals Eneco het (volgens mij en volgens hun contract) doet is jaarverbruik is 1000+300=1300 kWh, jaaropbrengst is 500+2500=3000 kWh. Salderen: 3000-1300 is 1700 kWh levering.
Betaling, geen idee precies, maar mij lijkt 1700 kWh * ((€1+€0,50)/2) = €1275 terug.

Wat fout zou zijn (en zoals BE het doet) is 500 kWh - 1000 kWh = 500 kWh * €1 = €500 betalen
2500 - 300 = 2200 * 0,50 = €1100 terug
Over een jaar (P1 + P2) => €600 terug.

Dus goed is, is eerst salderen per jaar (volledige factuurperiode), dan pas verrekenen per tariefperiode (Eneco), wat fout is, is salderen en verrekenen per tariefperiode (BE).

[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 20-07-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
route99 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:07:
De naald van de platenspeler zit weer vast in de groef... ihmo dit is al tig keer voorbij gekomen.
Het wordt tijd voor een uitspraak van een rechter oid waar niet aan te tornen valt en bedrijven verplicht zijn te volgen.
Dat gevoel had ik ook nogal...
Maar het klopt toch wel dat Eneco het goed doet?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@Truus01

Als jij serieus van overtuigd bent dat jouw berekening klopt (dus in jouw voorbeeld €1275 in de min), en je hebt op dit moment een modelcontract, dan wil ik je toch heel erg adviseren om een spaarpotje te gaan reserveren voor tegenvallende energiekosten.

@P_Tingen

Het moest inderdaad 100 kWh zijn in plaats van 50.

[ Voor 11% gewijzigd door GioStyle op 20-07-2022 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:58
P_Tingen schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:17:
[...]

Bijna, je gebruikt 50 voor je teruglevering maar de redenatie klopt volgens mij inderdaad. BE doet er dan nog een schepje bovenop door terugleveren te doen á 50% van het levertarief. Als je bij BE zou zitten zou het dus zijn:

Als het tarief gelijk blijft:(100 x €1) - (100 x €1) = €0
BE Variant(100 x €1) - (100 x 50% x €1) = €75.
Dalend tarief:(100 x €1) - (100 x €0,50) = €75.
Dalend tarief BE Variant:(100 x €1) - (100 x 50% x €0,50) = €87,50.
En ook dit is bijna goed. Zover ik het weet saldeert BudgetEnergie wel netjes, alleen dan maar maandelijks ipv jaarlijks. Voor de kWh die overblijven na de maandelijkse saldering ontvang je dan de 50% terugleververgoeding, In eerste instantie ontvang je tot zover je verbruikt wel het volledige tarief dus terug, dat is dan de saldering, alleen is die dus maandelijks in geval van BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
GioStyle schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:40:
@Truus01

Als jij serieus van overtuigd bent dat jouw berekening klopt (dus in jouw voorbeeld €1275 in de min), en je hebt op dit moment een modelcontract, dan wil ik je toch heel erg adviseren om een spaarpotje te gaan reserveren voor tegenvallende energiekosten.
Ik heb geen modelcontract, ik heb nog geeneens panelen.
Zoals ik al schreef, ik heb een kennis overtuigd om naar Eneco over te stappen.

Het enige wat ik hier vraag is of Eneco het nu wel of niet goed doet.
Volgens jou niet, maar volgens de quote uit jouw contract wel.
Wat ik met de berekening (en het 'selectief lezen') probeer te doen is jou duidelijk te maken wat ik bedoel. (En dat afzet tegen hoe jij het ziet/BE het doet.)
Duidelijk vraag ik dan (niet aan jou, want jij bent overtuigd van jouw gelijk), of mijn redenatie klopt. Dat Eneco dus, zoals ze zelf aangeven, WEL het juiste doet (daar waar BE dat duidelijk niet doet).

Nogmaals. Eneco geeft aan per jaar te salderen en per tariefperiode te verrekenen en dat is (meen ik, en volgens de site van ACM) WEL CORRECT (terwijl BE per tariefperiode saldeert en verrekend en dat is niet correct).

Zo, nu mag een ander....

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 20-07-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:26
ds23man schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:13:
Zoals ik hier al vaker gezegd heb heeft het ACM het laatste woord in dit geval. Mochten energieleveranciers het daar niet mee eens zijn dan kunnen ze een bezwaar indienen die uiteindelijk dan weer getoetst kan worden door een rechter.
Dan moet de ACM eerst gaan handhaven en dat doen ze dus niet. Dus gaan we voorlopig gewoon nog zo door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Truus01 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:29:
[...]Dat gevoel had ik ook nogal...Maar het klopt toch wel dat Eneco het goed doet?!
Ja, voor contracten met 1 tarief is dat helemaal waar. Als de rechter gaat vinden dat het gekoppeld moet zijn in die periode waar je tegen die prijs stroom afgenomen hebt, er gevonden wordt dat dit eigenlijk ook geldt voor het salderen.
Je kunt in dit topic stukken lezen die ik gequote heb die daar tegenaan schuren. Dus de rechter moet het maar duidelijk maken omdat de eerdere wet imho daar niet in voorzag en uiteraard geen rekening kon houden met de aardverschuiving die de huidige oorlog in Oekraine voor gevolgen heeft. Was die er niet geweest dan was dit probleem nooit zo groot geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:24
Truus01 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:55:
[...]

ik heb nog geeneens panelen.
hoe kun je dan terugleveren/salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:26
Ik houd dit topic in de gaten omdat ik op het punt sta zonnepanelen te nemen, maar zonder salderingsregeling komend jaar wordt het gortig (lees: niet rendabel). Met huidige energieprijzen kan je het er zo uit hebben, maar niet als ik zomer niet kan salderen met winter.

Het is inmiddels 3 weken + 1 dag sinds de kamervragen. Ik heb geen uitstel bericht kunnen vinden. Ik wacht nog even in spanning af!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Djerro123 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:55:
Ik houd dit topic in de gaten omdat ik op het punt sta zonnepanelen te nemen, maar zonder salderingsregeling komend jaar wordt het gortig (lees: niet rendabel). Met huidige energieprijzen kan je het er zo uit hebben, maar niet als ik zomer niet kan salderen met winter.

Het is inmiddels 3 weken + 1 dag sinds de kamervragen. Ik heb geen uitstel bericht kunnen vinden. Ik wacht nog even in spanning af!
8 juli is er uitstel aangevraagd omdat er overlegd moet worden met de ACM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Djerro123 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:55:

Ik zou me daar niet persé door tegen laten houden. Zonnepanelen zijn een goede investering, als je de stroom maar tegen een fatsoenlijk tarief terug kan leveren. De combinatie van een leverancier die jaarlijks saldeert plus een bestaande salderingsregeling zorgt er voor dat je ze in redelijke termijn terugverdient. Vergeet niet dat ze ook na de tvt nog stroom opleveren en technisch gezien 20+ jaar mee moeten kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

P_Tingen schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:44:
[...]

Ik zou me daar niet persé door tegen laten houden. Zonnepanelen zijn een goede investering, als je de stroom maar tegen een fatsoenlijk tarief terug kan leveren. De combinatie van een leverancier die jaarlijks saldeert plus een bestaande salderingsregeling zorgt er voor dat je ze in redelijke termijn terugverdient. Vergeet niet dat ze ook na de tvt nog stroom opleveren en technisch gezien 20+ jaar mee moeten kunnen.
Nou, ik zit in hetzelfde schuitje, nog geen panelen maar wil ze wel, bovendien probeer ik enkele andere VvE leden mee te krijgen.

Het hangt helemaal van de tarieven af of het nog wel rendabel is. Als ik in de zomer 3 cent krijg en in de winter 3 € moet betalen dan is het zinloos als ze salderen per kwartaal of per maand.

Die redelijke termijn is opeens heel onzeker geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
Indoubt schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Nou, ik zit in hetzelfde schuitje, nog geen panelen maar wil ze wel, bovendien probeer ik enkele andere VvE leden mee te krijgen.

Het hangt helemaal van de tarieven af of het nog wel rendabel is. Als ik in de zomer 3 cent krijg en in de winter 3 € moet betalen dan is het zinloos als ze salderen per kwartaal of per maand.

Dit jaar niet mee geteld, krijg ik al zeven jaar lang 11 cent, dus laat je niet zo bang maken met 3 cent.
En voor die 11 cent leg ik graag hele weilanden vol als ik ze zou hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:26
Keesvdzanden schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Dit jaar niet mee geteld, krijg ik al zeven jaar lang 11 cent, dus laat je niet zo bang maken met 3 cent.
Tja is natuurlijk maar hoe je ernaar kijkt. Voor 11 cent verdien ik de investering bijna niet terug namelijk (7900 euro investeren voor 4000kwh, is na 18 jaar terugverdiend). Het is echt interessant bij saldering (en dan wel jaarlijkse saldering). Ik heb een vraag uitstaan bij mijn leverancier, waar ik in september automatisch een variabel contract krijg (PowerPeers). Hun website zegt jaarlijks, maar de algemene voorwaarden kan je anders interpreteren.

Als ik antwoord heb zal ik het hier posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Djerro123 De energiebelasting en btw worden gewoon netjes per jaar gesaldeerd, bij iedere leverancier. "Vroeger" was dat zo ongeveer de enige reden om zonnepanelen te leggen, omdat de kale stroomprijs het hele jaar door niet meer dan een cent of 4 was, terwijl de energiebelasting en btw zomaar 15 cent waren.

(Nu zijn ze tijdelijk iets lager, hoewel het niet eens heel veel scheelt).

Heb je de berekening überhaupt eens gemaakt? Het zijn juist bizar goede tijden om zonnepanelen te leggen. Het huidige zomertarief is nog steeds een veelvoud van het tarief dat het ooit was.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

JanHenk schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:06:
@Djerro123 De energiebelasting en btw worden gewoon netjes per jaar gesaldeerd, bij iedere leverancier. "Vroeger" was dat zo ongeveer de enige reden om zonnepanelen te leggen, omdat de kale stroomprijs het hele jaar door niet meer dan een cent of 4 was, terwijl de energiebelasting en btw zomaar 15 cent waren.

(Nu zijn ze tijdelijk iets lager, hoewel het niet eens heel veel scheelt).

Heb je de berekening überhaupt eens gemaakt? Het zijn juist bizar goede tijden om zonnepanelen te leggen. Het huidige zomertarief is nog steeds een veelvoud van het tarief dat het ooit was.
Salderen gaat nu om het wegstrepen van Kwh, niet euro's. De opwekte Kwh vanuit de zomer maanden kunnen wegstrepen tegen de wintermaanden. Pas daarna zouden euro's iets moeten gaan zeggen, over het deel dat je daadwerkelijk als overschot teruglevert. Dan kan je dat mooi op maand of kwartaal basis doen, maar in de winter ga je dan als nog enorme bedragen betalen, terwijl je die energie al had opgewekt.

Naast het salderen als stimulans om zonnepanelen te leggen, dient het net ook als buffer/accu als het ware, omdat dit lokaal en als particulier nog niet te doen is. De meeste mensen hebben panelen laten leggen op basis van eigen gebruik en niet om enorme overschotten op te wekken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@_Dune_ Salderen per kWh wordt ook gedaan; de energiebelasting en btw betaal je alleen over het stuk dat je per jaar netto hebt afgenomen. :)

Dat is al een flinke slok op de borrel en 'vroeger' zo ongeveer de enige reden om zonnepanelen te leggen.

Mijn punt is; er wordt nu heel dramatisch gesteld dat op deze manier zonnepanelen leggen niet uit kan. Maar het is andersom; je kosten voor stroom zijn geëxplodeerd en iedere kWh die je zelf opwerkt krijg je (veel!) meer voor dan vroeger. De besparing is vele malen hoger geworden.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:58
Indoubt schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Ja, salderen op kwartaal/maand is nadeliger, maar met de huidige stijgende tarieven is er alsnog veel voor te zeggen. Zelfs al zou de saldering er helemaal af zijn.

Laat ik een versimpelde rekensom doen losjes gebaseerd op mijn eigen situatie, uitgaande van een gelijkblijvend stroomverbruik door het jaar heen (ik heb geen warmtepomp, airco of elektrische auto).
Dat is 150 kWh per maand.
De zonnige maanden (maart-oktober) betaal ik daar €0,30 voor, in de winter (november-februari) betaal ik daar €0,50 voor. Lijken me iets realistischer bedragen dan drie cent en drie euro.

Zonder zonnepanelen is de som simpel: op laagtarief betaal ik €360,- en hoog tarief €300,- dus €660,- totaal.

Vorig jaar heb ik zonnepanelen gekocht à €3000,- en wek ik 2360 kWh mee op per jaar. Daarvan is het overgrote deel in de zonnige maanden dus laagtarief. Zeg 2200 kWh, de andere 160 kWh in de wintermaanden dus hoogtarief.
Gedurende laagtarief ga ik van 150 kWh naar 90 kWh gemiddeld gebruik per maand (daar zit nog wat winst in als je op zonnige tijden de vaatwasser draait, maar ik houd hem krap). Dat scheelt je dan 480 kWh en dus direct €144,-. op de €360,-. De overige 1720 kWh die wordt opgewekt krijg je een terugleververgoeding voor, die houd ik op de mager 50% van BudgetEnergie: €258,-
In de wintermaanden ga je maar terug van 150 kWh naar 135 kWh. Dat levert dan €30,- op en de overige 100 kWh krijg je nog eens €25,- aan terugleververgoeding.
Al met al is je stroomrekening dus €486,- en krijg je nog eens €283,- terug. Kom je op jaarbasis op €203,- betalen

Conclusie, zonder een enkele saldering, een magere TLV van 50% en waarschijnlijk nog winst te halen uit direct verbruiken van energie kom je alsnog op een besparing van €457,- per jaar.

Individuele situaties zullen verschillen, maar denk echt dat zonnepanelen juist ook met de huidige hogere tarieven nog steeds de moeite van het aanschaffen waard zijn. En als je dan dus wél (op zijn minst) maandelijks mag salderen komende jaren wordt het alleen maar voordeliger...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 08:27
Jovatov schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:23:
[...]
Conclusie, zonder een enkele saldering, een magere TLV van 50% en waarschijnlijk nog winst te halen uit direct verbruiken van energie kom je alsnog op een besparing van €482,- per jaar.
De TLV van 50% van BE is op zich niet zo mager hoor, genoeg aanbieders die veel minder betalen (GC, EUR 0,11 per kWh, etc.).

Dus als die op dezelfde manier gaan salderen (per maand dus) wordt het in sommige gevallen weer interessant om naar BE over te stappen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Keesvdzanden schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Ja en? Dat het de afgelopen jaren stabiel is geweest is nogal bekend. Dat het dat nu niet meer is is neem ik aan ook duidelijk.

Hogere prijs in algemene zin zou niet direct een probleem hoeven te zijn (indien je je verbruik kunt afdekken met je productie)

Juist de prijsdifferentiatie die energiebedrijven nu gaan hanteren met salderen per kwartaal/maand whatever is het probleem.

Dat, plus dat de hele PV installatie ongeveer twee keer zo duur is geworden als een jaar geleden maakt dat je een heel ander plaatje krijgt waarbij de terugverdiendtijd de levensduur van de installatie kan overschrijden.

Dat was niet wat er met de regeling werd beoogt.
Pagina: 1 ... 14 ... 34 Laatste