Ik snap je berekening niet helemaal. Je bedoelt dat je in de zomer 900kWh uit het net opneemt en 2200kWh teruglevert? Tot aan je eigen verbruik kun je salderen. Daarboven krijg je inderdaad een terugleververgoeding. Die is vaak helemaal geen 50% van die 30 of 50 cent die je noemt. Bovendien is mijn zomertarief al hoger dan die 30 cent en dan heb ik nog 20% lange klant korting (zal vanavond even kijken , ik heb per 1 juli nieuwe tarieven gekregen), Ben benieuwd wat het wordt in de winter. Helaas een variabel contract en vaste contracten zijn vrijwel niet te krijgen.Jovatov schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:23:
[...]
Ja, salderen op kwartaal/maand is nadeliger, maar met de huidige stijgende tarieven is er alsnog veel voor te zeggen. Zelfs al zou de saldering er helemaal af zijn.
Laat ik een versimpelde rekensom doen losjes gebaseerd op mijn eigen situatie, uitgaande van een gelijkblijvend stroomverbruik door het jaar heen (ik heb geen warmtepomp, airco of elektrische auto).
Dat is 150 kWh per maand.
De zonnige maanden (maart-oktober) betaal ik daar €0,30 voor, in de winter (november-februari) betaal ik daar €0,50 voor. Lijken me iets realistischer bedragen dan drie cent en drie euro.
Zonder zonnepanelen is de som simpel: op laagtarief betaal ik €360,- en hoog tarief €300,- dus €660,- totaal.
Vorig jaar heb ik zonnepanelen gekocht à €3000,- en wek ik 2360 kWh mee op per jaar. Daarvan is het overgrote deel in de zonnige maanden dus laagtarief. Zeg 2200 kWh, de andere 160 kWh in de wintermaanden dus hoogtarief.
Gedurende laagtarief ga ik van 150 kWh naar 90 kWh gemiddeld gebruik per maand (daar zit nog wat winst in als je op zonnige tijden de vaatwasser draait, maar ik houd hem krap). Dat scheelt je dan 480 kWh en dus direct €144,-. op de €360,-. De overige 1720 kWh die wordt opgewekt krijg je een terugleververgoeding voor, die houd ik op de mager 50% van BudgetEnergie: €258,-
In de wintermaanden ga je maar terug van 150 kWh naar 135 kWh. Dat levert dan €30,- op en de overige 100 kWh krijg je nog eens €50,- aan terugleververgoeding.
Al met al is je stroomrekening dus €486,- en krijg je nog eens €308,- terug. Kom je op jaarbasis op €178,-
Conclusie, zonder een enkele saldering, een magere TLV van 50% en waarschijnlijk nog winst te halen uit direct verbruiken van energie kom je alsnog op een besparing van €482,- per jaar.
Individuele situaties zullen verschillen, maar denk echt dat zonnepanelen juist ook met de huidige hogere tarieven nog steeds de moeite van het aanschaffen waard zijn. En als je dan dus wél (op zijn minst) maandelijks mag salderen komende jaren wordt het alleen maar voordeliger...
Als je die berekening maakt met maandelijks salderen krijg je een heel ander plaatje met bedragen die veel ongunstiger zijn.
Bovendien heb ik nog geen panelen, op 1 sept is de VvE vergadering over MJOP en Panelen, Ik heb mazzel als ik dit jaar nog panelen heb en die zijn nu al flink duurder als hetgeen jij noemt.