Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jovatov schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Ja, salderen op kwartaal/maand is nadeliger, maar met de huidige stijgende tarieven is er alsnog veel voor te zeggen. Zelfs al zou de saldering er helemaal af zijn.

Laat ik een versimpelde rekensom doen losjes gebaseerd op mijn eigen situatie, uitgaande van een gelijkblijvend stroomverbruik door het jaar heen (ik heb geen warmtepomp, airco of elektrische auto).
Dat is 150 kWh per maand.
De zonnige maanden (maart-oktober) betaal ik daar €0,30 voor, in de winter (november-februari) betaal ik daar €0,50 voor. Lijken me iets realistischer bedragen dan drie cent en drie euro.

Zonder zonnepanelen is de som simpel: op laagtarief betaal ik €360,- en hoog tarief €300,- dus €660,- totaal.

Vorig jaar heb ik zonnepanelen gekocht à €3000,- en wek ik 2360 kWh mee op per jaar. Daarvan is het overgrote deel in de zonnige maanden dus laagtarief. Zeg 2200 kWh, de andere 160 kWh in de wintermaanden dus hoogtarief.
Gedurende laagtarief ga ik van 150 kWh naar 90 kWh gemiddeld gebruik per maand (daar zit nog wat winst in als je op zonnige tijden de vaatwasser draait, maar ik houd hem krap). Dat scheelt je dan 480 kWh en dus direct €144,-. op de €360,-. De overige 1720 kWh die wordt opgewekt krijg je een terugleververgoeding voor, die houd ik op de mager 50% van BudgetEnergie: €258,-
In de wintermaanden ga je maar terug van 150 kWh naar 135 kWh. Dat levert dan €30,- op en de overige 100 kWh krijg je nog eens €50,- aan terugleververgoeding.
Al met al is je stroomrekening dus €486,- en krijg je nog eens €308,- terug. Kom je op jaarbasis op €178,-

Conclusie, zonder een enkele saldering, een magere TLV van 50% en waarschijnlijk nog winst te halen uit direct verbruiken van energie kom je alsnog op een besparing van €482,- per jaar.

Individuele situaties zullen verschillen, maar denk echt dat zonnepanelen juist ook met de huidige hogere tarieven nog steeds de moeite van het aanschaffen waard zijn. En als je dan dus wél (op zijn minst) maandelijks mag salderen komende jaren wordt het alleen maar voordeliger...
Ik snap je berekening niet helemaal. Je bedoelt dat je in de zomer 900kWh uit het net opneemt en 2200kWh teruglevert? Tot aan je eigen verbruik kun je salderen. Daarboven krijg je inderdaad een terugleververgoeding. Die is vaak helemaal geen 50% van die 30 of 50 cent die je noemt. Bovendien is mijn zomertarief al hoger dan die 30 cent en dan heb ik nog 20% lange klant korting (zal vanavond even kijken , ik heb per 1 juli nieuwe tarieven gekregen), Ben benieuwd wat het wordt in de winter. Helaas een variabel contract en vaste contracten zijn vrijwel niet te krijgen.

Als je die berekening maakt met maandelijks salderen krijg je een heel ander plaatje met bedragen die veel ongunstiger zijn.

Bovendien heb ik nog geen panelen, op 1 sept is de VvE vergadering over MJOP en Panelen, Ik heb mazzel als ik dit jaar nog panelen heb en die zijn nu al flink duurder als hetgeen jij noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:06
JanHenk schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:16:
@_Dune_ Salderen per kWh wordt ook gedaan; de energiebelasting en btw betaal je alleen over het stuk dat je per jaar netto hebt afgenomen. :)

Dat is al een flinke slok op de borrel en 'vroeger' zo ongeveer de enige reden om zonnepanelen te leggen.

Mijn punt is; er wordt nu heel dramatisch gesteld dat op deze manier zonnepanelen leggen niet uit kan. Maar het is andersom; je kosten voor stroom zijn geëxplodeerd en iedere kWh die je zelf opwerkt krijg je (veel!) meer voor dan vroeger. De besparing is vele malen hoger geworden.
Nee dit klopt niet.

Het komt nu al zeer regelmatig voor dat op zonnige dagen met veel wind de stroomprijzen negatief zijn. Verwacht mag worden dat met het toenemen van het aantal zonnepanelen en windturbines dit veel vaker voor gaat komen.

En als energiemaatschappijen per kwartaal of per maand mogen salderen dan mogen ze dus ook per week of per dag of per uur of zelfs per kwartier salderen. En reken er maar op dat ze dit dan ook daadwerkelijk gaan doen, want dit gaat hun enorm veel geld opleveren en dat is waar het commerciële bedrijven om te doen is.

En ga met deze kennis dan nog maar eens de terugverdientijd van zonnepanelen voor een particulier uitrekenen.

Dit is dus wat er op het spel staat op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:45
marktweakt schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:53:
[...]

Nee dit klopt niet.

Het komt nu al zeer regelmatig voor dat op zonnige dagen met veel wind de stroomprijzen negatief zijn. Verwacht mag worden dat met het toenemen van het aantal zonnepanelen en windturbines dit veel vaker voor gaat komen.

En als energiemaatschappijen per kwartaal of per maand mogen salderen dan mogen ze dus ook per week of per dag of per uur of zelfs per kwartier salderen. En reken er maar op dat ze dit dan ook daadwerkelijk gaan doen, want dit gaat hun enorm veel geld opleveren en dat is waar het commerciële bedrijven om te doen is.

En ga met deze kennis dan nog maar eens de terugverdientijd van zonnepanelen voor een particulier uitrekenen.

Dit is dus wat er op het spel staat op dit moment.
Betekent dit theoretisch gezien dat particulieren straks ook moeten betalen om terug te leveren aan het net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
banaliteit schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:58:
[...]

Betekent dit theoretisch gezien dat particulieren straks ook moeten betalen om terug te leveren aan het net?
Als het aan de commerciële energiemaatschappijen ligt jazeker.

Dus als ze niet worden teruggefloten door de ACM, geschillencommissie of de rechter dan kun je dit zeker verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 08:27
[...]
Een beetje off-topic, maar de netbeheerders o.a. dit voorgesteld:
https://nl.hardware.info/...thuisaccu-te-subsidieren:
Ook wil men zonnepaneelinstallaties bij kleinverbruikers aftoppen op een omvormervermogen van 50 procent, terwijl verder wordt gepleit voor de introductie van een subsidie dan wel stimulerend kader voor thuisaccu's.
Aftoppen op 50%, daar gaat mijn nul-op-de-meter concept... maar de grote zonneparken mogen wel gewoon invoeden?

Verderop op die pagina staan nog veel meer voorstellen:

• Een sturend kader met subsidies, normering en prikkels: voor de realisatie van grootschalige elektrolyse, batterijen, vraagsturing, waterstofopslag en warmtebuffering;
• Verplichtende afspraken: voor een tijdige en stijgende vraag naar elektriciteit en voldoende investeringen in flexibiliteitsmiddelen, zoals boilers, opslag en vraagsturing;
• Een sterke sturing op alle onderdelen van de nieuwe ketens: ter bevordering van de opschaling van waterstof, groen gas, warmte en C02-afvang en -opslag (ccs). De netbeheerders stellen de combinatie van ketens nodig te hebben om tot een energiemix te komen die passend is bij de toenemende energievraag.
• De ontwikkeling van een Europees plan voor de afstemming van de nationale energiemixen en de hoofdinfrastructuur voor energie in Europa: met interconnectoren (type infrastructuur dat uitwisseling van energie tussen verschillende netwerken mogelijk maakt), waterstof- en gastransport en het net op zee.
• Tariefprikkels, een verplichting op slimme apparatuur en ruimtelijk beleid om vraag en aanbod van elektriciteit beter bij elkaar te brengen: zoals het afschaffen van de salderingsregeling.
• Randvoorwaarden versterken: denk hierbij aan een versterking op het gebied van arbeidskrachten, extra kapitaal voor de regionale netbeheerders en versnelling van de ruimtelijke processen.
• Een Nationaal Plan Energiesysteem om de energietransitie uitvoerbaar te maken: een planmatige en sectoroverstijgende aanpak is noodzakelijk om de energietransitie uitvoerbaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:36
Turrican schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:15:
[...]

Een beetje off-topic, maar de netbeheerders o.a. dit voorgesteld:

[...]

Aftoppen op 50%, daar gaat mijn nul-op-de-meter concept... maar de grote zonneparken mogen wel gewoon invoeden?
Met 50% haal je een groot gedeelte van de pieken er uit, terwijl het 'maar' zo'n 10% opbrengst scheelt. Voor het stroomnet is dat dus een halvering van wat er nodig is, terwijl de impact voor de zonnepaneel-eigenaar beperkt zijn. Je nul op de meter kan dus nog steeds.
De grote zonneparken hebben dit trouwens vaak al.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:20
emielbf schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:11:
[...]

hoe kun je dan terugleveren/salderen?
Nog niet. Maar zodra ze liggen kan ik nog heel het jaar salderen (als ik dat nog red, om dat op te wekken).
En met een Ferrarismeter gewoon door de meter terug te zien lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
[...]

Die kans is aanwezig. Net zoals sommige particulieren ook rente op hun spaargeld moe(s)ten betalen.
Het zal dan in eerste instantie vast ook gaan om degenen die behoorlijk wat terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

In het bericht van @Turrican als je het openklapt is het voorstel van de netbeheerders:
Tariefprikkels, een verplichting op slimme apparatuur en ruimtelijk beleid om vraag en aanbod van elektriciteit beter bij elkaar te brengen: zoals het afschaffen van de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:34
Indoubt schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:51:
[...]

Ik snap je berekening niet helemaal. Je bedoelt dat je in de zomer 900kWh uit het net opneemt en 2200kWh teruglevert? Tot aan je eigen verbruik kun je salderen. Daarboven krijg je inderdaad een terugleververgoeding. Die is vaak helemaal geen 50% van die 30 of 50 cent die je noemt. Bovendien is mijn zomertarief al hoger dan die 30 cent en dan heb ik nog 20% lange klant korting (zal vanavond even kijken , ik heb per 1 juli nieuwe tarieven gekregen), Ben benieuwd wat het wordt in de winter. Helaas een variabel contract en vaste contracten zijn vrijwel niet te krijgen.

Als je die berekening maakt met maandelijks salderen krijg je een heel ander plaatje met bedragen die veel ongunstiger zijn.

Bovendien heb ik nog geen panelen, op 1 sept is de VvE vergadering over MJOP en Panelen, Ik heb mazzel als ik dit jaar nog panelen heb en die zijn nu al flink duurder als hetgeen jij noemt.
Hogere (zomer)tarieven zijn voor de terugverdientijd juist gunstiger.
Verder is het idee dat de teruglevergoeding 70% is van het kale tarief, al houden lang niet alle energieleveranciers zich daar nu aan. Bron. Vandaar dat ik maar met de 50% heb gerekend.

En let wel: in mijn berekening heb ik hélemaal niet gerekend met salderen.

Maandelijks salderen zou betekenen dat ik (in mijn voorbeeld) van maart tot oktober eigenlijk niets hoef te betalen voor stroom (ik wek vanaf maart t/m oktober al wel 150 kWh per maand op). Dus dan ga je naar €0,- kosten en een terugleververgoeding voor (2200-900) 1300 kWh dus €195,- teruglevertarief.
In de wintermaanden kan ik mét maandelijks salderen alle overige opgewekte energie ook wegstrepen, dus kan ik de 160 kWh in de wintermaanden opgewekt ook volledig van de €300,- (prijs zonder zonnepanelen) afhalen dus dat is €220,- te betalen.
Al met moet ik in mijn voorbeeld met maandelijks salderen dan €25,- betalen in plaats van dat ik €660,- moet betalen. Een jaarlijkse besparing van maarliefst €635,-.
Dat scheelt dus al wel.

En voor de grap even: als ik in dit voorbeeld wel jaarlijks ga salderen op mijn hele verbruik dan krijg ik dus alleen maar een terugleververgoeding, ik reken dan voor het gemak met het lage zomertarief (omdat dat de maanden zijn dat ik teruglever).
De 1300 kWh die ik overheb van de zomer gebruik ik dan eerst om de verbruikte kWh's in de wintermaanden
weg te strepen. Houd ik nog 860 kWh over waar ik dan een terugleververgoeding voor krijg van €129,-.
Maandelijks of jaarlijks salderen maakt in dit voorbeeld dus een verschil van zo'n €154,-

Edit: te snel gerekend :+

[ Voor 14% gewijzigd door Jovatov op 21-07-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:22

P_Tingen

omdat het KAN

[...]

Sterker nog, dat gebeurt nu al voor dynamische contracten:
https://www.anwb.nl/huis/energie/negatieve-stroomprijzen

[ Voor 4% gewijzigd door P_Tingen op 21-07-2022 16:36 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@Jovatov Ik ken je uit andere topics als behoorlijk accuraat. Maar volgens mij heb je dit even te snel willen doen op de achterkant van een bierviltje.

Behalve dat je je verbruik gelijk houdt in de zomer en winter, bij mij is dat een groot verschil in elektra, reken je de ene keer met 1500kWh per jaar, de andere keer met 1800kWh per jaar (150kWh per maand) en saldeer je tegen het volle tarief (1300Kwh terugleveren boven je eigen verbruik is geen 650€ krijgen. Je gaf zelf aan te rekenen met 50%. Maar in de zomer zou je maar 30 cent betalen en dan daar maar de helft van terugkrijgen. 15 cent dus. Dat maakt 195€ en geen 650€

Ik verbruik ongeveer 2500kWh per jaar. In de winter is dat veel meer als in de zomer. Bij mij gaat in de zomer de TV vrijwel nooit aan en het licht pas om half 11 in de avond, als het al aan gaat. Bovendien heb ik ook buitenverlichting/portiekverlichting op schemerschakelaar die in de winter ruim 12-13 uur brand en in de zomer misschien de helft. Wel is bijna alles LED verlichting.

Bij mij is de situatie dus ongunstiger als bij jouw en ik kan ook maar 6 , niet al te grote, panelen kwijt. Momenteel ben je al koopjoker als je dat voor minder dan 3,5€ per WP kunt laten instaleren.

Edit: zie dat je het hebt aangepast, thanks.

Edit2: we hebben als VvE een offerte gehad met een wel hele mooie prijs. Terugverdientijd was 27 jaar, dat dan weer wel. Uiteraard gaan we verder kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Indoubt op 21-07-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

@Indoubt koopjoker?

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:34
Indoubt schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:39:
@Jovatov Ik ken je uit andere topics als behoorlijk accuraat. Maar volgens mij heb je dit even te snel willen doen op de achterkant van een bierviltje.

Behalve dat je je verbruik gelijk houdt in de zomer en winter, bij mij is dat een groot verschil in elektra, reken je de ene keer met 1500kWh per jaar, de andere keer met 1800kWh per jaar (150kWh per maand) en saldeer je tegen het volle tarief (1300Kwh terugleveren boven je eigen verbruik is geen 650€ krijgen. Je gaf zelf aan te rekenen met 50%. Maar in de zomer zou je maar 30 cent betalen en dan daar maar de helft van terugkrijgen. 15 cent dus. Dat maakt 195€ en geen 650€

Ik verbruik ongeveer 2500kWh per jaar. In de winter is dat veel meer als in de zomer. Bij mij gaat in de zomer de TV vrijwel nooit aan en het licht pas om half 11 in de avond, als het al aan gaat. Bovendien heb ik ook buitenverlichting/portiekverlichting op schemerschakelaar die in de winter ruim 12-13 uur brand en in de zomer misschien de helft. Wel is bijna alles LED verlichting.

Bij mij is de situatie dus ongunstiger als bij jouw en ik kan ook maar 6 , niet al te grote, panelen kwijt. Momenteel ben je al koopjoker als je dat voor minder dan 3,5€ per WP kunt laten instaleren.

Edit: zie dat je het hebt aangepast, thanks.

Edit2: we hebben als VvE een offerte gehad met een wel hele mooie prijs. Terugverdientijd was 27 jaar, dat dan weer wel. Uiteraard gaan we verder kijken.
Ja ik was wat te snel met rekenen inderdaad. En ik geloof zeker dat individueel t geheel natuurlijk flink zal verschillen. Mijn verbruik is wel ongeveer gelijk door t jaar, dus vandaar dat ik er zo mee heb gerekend.

Maar ik zou vooral zelf goed ook gaan rekenen voor je eigen situatie :). Direct opgewekte energie verbruiken en dus niet bij de energieleverancier betalen is al best een besparing en hogere tarieven maken die besparing alleen maar groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Oude term, ik heb de nodige jaren levenservaring. Mazzeltje bij kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:23
Indoubt schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:39:

Is het op dit moment echt minimaal 3,5€ per WP?

Ik heb wat ervaring met VvE's. Je hebt het over 6 panelen. Zijn die alleen voor jou? Waar moeten die worden geplaatst? Op een gezamenlijk dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 08:14
Harvest2002 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Ik heb wat ervaring met VvE's. Je hebt het over 6 panelen. Zijn die alleen voor jou? Waar moeten die worden geplaatst? Op een gezamenlijk dak?
Mijn huidige offertes (nog 3 weken geldig) zijn 1.64 euro per wp gemiddeld (12 panelen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik weet niet of dit al gepost is, kreeg vandaag een mailing van zelfenergieproduceren met onderwerp: Energieleveranciers sjoemelen met salderen
Elektriciteitswet en salderen

Het ACM is dus duidelijk over de wijze van salderen, maar wat staat hierover eigenlijk in de Elektriciteitswet. De elektriciteitswet zegt in Artikel 31c het volgende:

"Voor afnemers die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt".
Hierbij wordt niet gesproken over een termijn. De frequentie van het factureren van afgenomen energie is vastgelegd in het "Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie", en deze zegt in Artikel 2, lid 1 het volgende:

"Een energieleverancier of een leverancier van brandstof verstrekt ten minste eenmaal per jaar een factuur aan een eindafnemer of een doorleverancier voor de afgenomen energie of voor de afgenomen brandstof".
Toezichthouder energiemarkt

Energieleveranciers lijken zich dus in allerlei bochten te wringen om overeind te blijven tijdens de energiecrisis. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft nog niet ingegrepen bij energieleveranciers die volgens hen over de schreef gaan en de wet niet juist toepassen. Hiertoe heeft het ACM weldegelijk bevoegdheden, waardoor het een kwestie van tijd is dat de toezichthouder van de energiemarkt ingrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
"Of je nou een vast contract, variabel of dynamisch contract hebt is daarbij niet van belang. Bij een variabel energiecontact mag de energieleverancier 2 keer per jaar een wijziging van het tarief doorvoeren. Meestal is dat op 1 januari en 1 juli. Op de jaarafrekening hanteert de energieleverancier dan een gemiddelde van beide tarieven voor zowel levering als teruglevering".
Van wie is deze citaat? En weet iemand waar ik dit terug kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
GioStyle schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Van wie is deze citaat? En weet iemand waar ik dit terug kan vinden?
Staat in de link in de vorige post van mij.....van ACM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

7 juli was die link er al....dus tis oud nieuws.
Saldering per kwartaal of jaar

Lowlands in "Saldering per kwartaal of jaar"

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 21-07-2022 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 08:27
Tja, het artikel schrijft het op als een quote van de ACM, maar als je op de tekst Googelt vind je die alleen maar in dat artikel.

Greenchoice hanteert momenteel kwartaaltarieven voor het standaard variabele contract, ik sprak ze daar op aan maar volgens de klantenservice mag dat gewoon. Toen vroeg ik naar het modelcontract, maar dat was precies hetzelfde volgens deze medewerker. Dus tja, wat er nou allemaal wel en niet mag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pval
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 17:31
Ze moeten eerst de administratie op orde krijgen, dag tarief ligt volgens mijn leverancier boven het avond/nacht tarief, gemiddelden voor Juni;
verbruiks : 24.668 cent/kWh
produktie : 29.209 cent/kWh

En dan te bedenken dat juni 4 dagen had met negatieve energieprijzen overdag... Zou het systeem daar mee om kunnen gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djerro123
Voor degene die het interessant vindt; ik heb zelf de calculatie gedaan maandelijks vs jaarlijks salderen en de impact op terugverdien tijd.

EDIT: de berekening was alleen relevant in mijn situatie en de opvolgende discussie over van alles en nog wat voegt niks toe aan dit topic. Als je geïnteresseerd bent omdat je zelf twijfelt of je panelen moet nemen, kan je me DMen

[ Voor 62% gewijzigd door Djerro123 op 22-07-2022 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Djerro123 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:24:
Voor degene die het interessant vindt; ik heb zelf de calculatie gedaan maandelijks vs jaarlijks salderen en de impact op terugverdien tijd. Beetje brakke aannames (maar goed genoeg in mijn casus):
- ik produceer evenveel stroom als ik verbruik in een jaar
- de prijs die ik aanhoud is de prijs die ik zo ga betalen
- de verdeling van gebruik en van productie heb ik geschat (en zijn eigenlijk elkaars inverse ongeveer)
- gemiddelde jaarprijs vastgezet op 36 cent (dit ga ik betalen als mijn huidige jaarcontract afloopt).

[Afbeelding]
Leuke exercitie!

Ik denk wel dat je aanname over opwek in de wintermaanden ook brak is.
Afbeeldingslocatie: https://www.zelfstroom.nl/assets/uploads/2018/08/Opbrengst-zonnepanelen-per-maand-960x394.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
om een voorbeeld uit de praktijk te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLB-7ojM_1pwqCpUcMqyh5EOs3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/coY2SKhOj4LEYguKFynz1kas.png?f=fotoalbum_large

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Djerro123 Paar kleine kanttekeningen;

1. De prijs van 35 cent, is dat exclusief energiebelasting en btw? Omdat je in jouw berekening evenveel opwek als verbruik hebt, kun je sowieso het kale tarief pakken voor afname. Energiebelasting en btw wordt namelijk wel per jaar gesaldeerd.

2. Waarom neem je maar een TLV van 11 cent? Ik zou daar ook 35 cent neerzetten. Je ontvangt (bij de meesten) immers gewoon het 'kale leveringstarief' als terugleververgoeding. (Behalve bij Budget Energie, die dit op 50% van het leveringstarief zet.)

Zoals je dan al kunt opmerken, maakt het salderen over welk eender periode dan geen fluit uit. Dus dan de hamvraag:

3. Waarom zijn je tarieven over het gehele jaar gelijk? Dat is nu net de crux.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:37:

2. Waarom neem je maar een TLV van 11 cent? Ik zou daar ook 35 cent neerzetten. Je ontvangt (bij de meesten) immers gewoon het 'kale leveringstarief' als terugleververgoeding. (Behalve bij Budget Energie, die dit op 50% van het leveringstarief zet.)

Zoals je dan al kunt opmerken, maakt het salderen over welk eender periode dan geen fluit uit. Dus dan de hamvraag:

Kan je een voorbeeld noemen van enkele bedrijven welke het kale leveringstarief als terugleververgoeding hanteren bij maandelijks salderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Harvest2002 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Ik denk dat we lager moeten kunnen komen dan dat. Zodra er groen licht is dan zullen er meer en serieuzere offertes worden opgevraagd.

Die 6 panelen zouden voor mij zijn, het is een verwachting. Ik denk dat er op het dak niet meer ruimte is als 6 panelen per woning en misschien gaan we dat nog niet eens redden.

Wel is het zo dat we aan de kust zitten en een hogere windklasse moeten hanteren voor de bevestiging van de panelen, Als ik me niet vergis klasse 2 of 3, dat moet ik nog even nakijken.

Voor de installatie is een hoogwerker nodig verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Wolly Kun jij mij de lijst geven van energieleveranciers welke maandelijks salderen? Ik ken alleen Budget Energie (daar gaat het in het topic in ieder geval over).

Day-ahead leveranciers betalen in ieder geval gewoon het kale leveringstarief uit dat in dat uur van toepassing is. (En daar ben je dus in feite per uur aan het 'salderen').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123

1. De prijs van 35 cent, is dat exclusief energiebelasting en btw? Omdat je in jouw berekening evenveel opwek als verbruik hebt, kun je sowieso het kale tarief pakken voor afname. Energiebelasting en btw wordt namelijk wel per jaar gesaldeerd.

1. de prijs van 35 cent is inclusief energiebelasting en btw. Goed punt dat die wel worden gesaldeerd (waardoor de totale kosten per jaar bij maandelijks salderen dus lager worden)

2. omdat mijn energieleverancier (PowerPeers) een TLV van 11 cent heeft.

3. Omdat ik niet kan gokken wat de prijs doet over het jaar heen. Ik zie dat het nu 35 cent is, en ik heb aangenomen dat dit gemiddeld zo blijft. Ik snap dat hier de crux zit (of een belangrijke draaiknop), maar het ging met met name over de impact van salderen, die kleiner uitpakt dan ik had verwacht (zeker nu ik ook verkeerd gerekend heb met belasting-saldering die sowieso wel per jaar is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
@Djerro123 Ik zou daar ook 35 cent neerzetten. Je ontvangt (bij de meesten) immers gewoon het 'kale leveringstarief' als terugleververgoeding. (Behalve bij Budget Energie, die dit op 50% van het leveringstarief zet.)
35ct op peildatum 11 juli was dat nog maar bij ongeveer 1/3 en meer dan helft is terugleververgoeding minder dan kale leveringstarief

Zie teruglevergoeding topic

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:49:
@Wolly Kun jij mij de lijst geven van energieleveranciers welke maandelijks salderen? Ik ken alleen Budget Energie (daar gaat het in het topic in ieder geval over).

Day-ahead leveranciers betalen in ieder geval gewoon het kale leveringstarief uit dat in dat uur van toepassing is. (En daar ben je dus in feite per uur aan het 'salderen').
Jij stelt dat de meesten een hogere terugleververgoeding hanteren.

De berekening is juist om te kijken wat het verschil is bij maandelijkse saldering, welk nut heeft het dan om te roepen dat er meerdere leveranciers zijn die een veel hogere tlv hebben bij jaarlijks salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:01:
[...]

Jij stelt dat de meesten een hogere terugleververgoeding hanteren.

De berekening is juist om te kijken wat het verschil is bij maandelijkse saldering, welk nut heeft het dan om te roepen dat er meerdere leveranciers zijn die een veel hogere tlv hebben bij jaarlijks salderen?
Het berekenen van een verschil tussen maandelijkse saldering en jaarlijkse saldering is sowieso omgeven met aannames. Naar mijn idee was de gemaakte berekening niet realistisch. Misschien is mijn aanname van 100% van het kale leveringstarief ook niet realistisch.

Ik vind 11 cent op een leveringstarief van 35 cent in ieder geval niet reëel. Wil je een goede inschatting maken, dan zou je op z'n minst 50% van het kale leveringstarief moeten nemen. Juist omdat Budget Energie op dit moment zo werkt en bij mijn weten de enige is die nu al maandelijks de levering saldeert.

Ze doen dat omdat ze het leveringstarief ook maandelijks wijzigen. En die prognose van het leveringstarief kan een veel grotere impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
JanHenk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:20:

Ik vind 11 cent op een leveringstarief van 35 cent in ieder geval niet reëel. Wil je een goede inschatting maken, dan zou je op z'n minst 50% van het kale leveringstarief moeten nemen.
Ik snap niet waarom dat niet reeel is, als dat gewoon de tarieven zijn die voor mij gelden? :?

Vanaf september betaal ik (incl belastingen) 35ct per kWh, en heb ik een TLV van 11 cent. Kan het niet mooier maken dan dat, en overstappen is momenteel niet mogelijk (of je komt in een model contract, waar de tarieven 2x zo hoog zijn (60 cent bij PpwerPeers maar bijvoorbeeld >75cent bij Eneco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Djerro123 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:29:
[...]

Ik snap niet waarom dat niet reeel is, als dat gewoon de tarieven zijn die voor mij gelden? :?

Vanaf september betaal ik (incl belastingen) 35ct per kWh, en heb ik een TLV van 11 cent. Kan het niet mooier maken dan dat, en overstappen is momenteel niet mogelijk (of je komt in een model contract, waar de tarieven 2x zo hoog zijn (60 cent bij PpwerPeers maar bijvoorbeeld >75cent bij Eneco)
Belangrijk voor meelezers om op te merken dat jij met je model erg lage tarieven gebruikt, ga je naar de huidige (hogere) tarieven dan zal je een andere uitkomst krijgen.

Ik zou die tvt er ook uit halen, kijk gewoon wat je op jaarbasis meer kwijt bent bij maandelijkse saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Djerro123 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:29:
[...]

Jouw leverancier saldeert gewoon per jaar? Of je hebt zelfs gewoon een vast contract?

Wat zijn we nu precies aan het uitrekenen dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Djerro123 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:55:
1. de prijs van 35 cent is inclusief energiebelasting en btw. Goed punt dat die wel worden gesaldeerd (waardoor de totale kosten per jaar bij maandelijks salderen dus lager worden)

2. omdat mijn energieleverancier (PowerPeers) een TLV van 11 cent heeft.

3. Omdat ik niet kan gokken wat de prijs doet over het jaar heen. Ik zie dat het nu 35 cent is, en ik heb aangenomen dat dit gemiddeld zo blijft. Ik snap dat hier de crux zit (of een belangrijke draaiknop), maar het ging met met name over de impact van salderen, die kleiner uitpakt dan ik had verwacht (zeker nu ik ook verkeerd gerekend heb met belasting-saldering die sowieso wel per jaar is).
Op zich goed gedaan, hoor, maar het geeft dus alleen inzicht in jouw situatie.
Het maakt bij de meesten niet zo heel veel uit, denk ik, als zoals bij jou het verbruik en de opwek redelijk in balans zijn.
Behalve een iedere maand ander tarief maakt het vooral ook verschil uit als je in de donkere (winter)maanden echt veel meer verbruikt dan opwekt en in de zonnige (zomer)maanden juist veel meer opwekt. Met salderen over een jaar trekt dat zich recht, met salderen per maand niet meer.

Jij noemt de impact klein, maar een bedrag van €225 op €1278 vind ik anders toch behoorlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Wolly schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Belangrijk voor meelezers om op te merken dat jij met je model erg lage tarieven gebruikt, ga je naar de huidige (hogere) tarieven dan zal je een andere uitkomst krijgen.

Ik zou die tvt er ook uit halen, kijk gewoon wat je op jaarbasis meer kwijt bent bij maandelijkse saldering.
Ja deze berekening is idd voor iedereen anders. Voor mij is tvt de reden om een dergelijke calculatie te maken, en ik snap de tekortkomingen. De reden waarom ik het plaatste; op een “normaal” jaar met mijn (lage) tarieven kost het me zo’n 250 (meer dan 350 in nieuwe model) per jaar ipv 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
JanHenk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:36:
[...]

Jouw leverancier saldeert gewoon per jaar? Of je hebt zelfs gewoon een vast contract?

Wat zijn we nu precies aan het uitrekenen dan..
We zijn niks aan het uitrekenen. Ik heb een simpel excelletje gemaakt met voor mij relevante variabelen en uitkomsten. Ik ga het denk ik maar weer weghalen want het levert overduidelijk meer discussie op dan iets anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Djerro123 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:13:
[...]

We zijn niks aan het uitrekenen. Ik heb een simpel excelletje gemaakt met voor mij relevante variabelen en uitkomsten. Ik ga het denk ik maar weer weghalen want het levert overduidelijk meer discussie op dan iets anders.
Ik vond de rekenoefening best prima hoor.

Je tarieven zijn niet echter representatief bij een 'maandelijkse saldering'. De enige leverancier die dat doet is Budget Energie en dan hebben we het over;
a. maandelijkse wijzigende tarieven en;
b. heel andere orde van grootte (het dubbele minimaal) qua tarief dan je huidige tarieven.

Frank Energie e/o ANWB Energie (de day ahead leveranciers) salderen op uurbasis en daar heb je ieder uur een ander tarief. Dat is inherent aan elkaar.

Daar wilde ik dan ook naartoe; het is best goed om eens te bekijken hoe dat uitpakt voor klanten van Budget Energie waar deze situatie zich nu als zodanig voordoet. Het met je eigen (vaste) tarieven bekijken is niet zo relevant; die structuur is júist zo omdat ze 'gewoon' jaarlijks salderen.

Als jouw leverancier ooit overgaat naar maandelijks salderen, heb je ongetwijfeld ook andere leveringstarieven om rekening mee te houden.

Belangrijkste om in ogenschouw te houden bij je investeringsbeslissing; iedere kWh die je zelf opwekt bespaart je energiebelasting en btw (tot het maximum van je huishoudelijke jaarlijkse verbruik). Daarnaast ontvang je nog een vergoeding voor het terugleveren c.q. bespaar je het leveringstarief. Wat dat moge zijn is sterk afhankelijk van je persoonlijke contract. In ieder geval is de besparing op energiekosten, ook met 'maandelijkse saldering', nog steeds significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakyist
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-10-2022
Ik ben nieuw hier en heb veel, maar niet alles, bijgelezen. Maar. Als het teruglever tarief gelijk blijft (0,05 bijvoorbeeld) dan kan per jaar gesaldeerd worden. Als de leverancier stelt dat salderen vanwege variabele tarieven per maand of kwartaal wordt gegaan, dan verwacht je ook variabele tarieven voor de terug levering. Dus hoog lever tarief = hoog terug kever tarief en vv.

Het is nu alleen vanuit de leverancier ingevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Tweakyist schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 00:57:
Ik ben nieuw hier en heb veel, maar niet alles, bijgelezen. Maar. Als het teruglever tarief gelijk blijft (0,05 bijvoorbeeld) dan kan per jaar gesaldeerd worden. Als de leverancier stelt dat salderen vanwege variabele tarieven per maand of kwartaal wordt gegaan, dan verwacht je ook variabele tarieven voor de terug levering. Dus hoog lever tarief = hoog terug lever tarief en vv.

Het is nu alleen vanuit de leverancier ingevuld.
De energieleverancier is, kort door de bocht, niet meer dan het aanspreekpunt voor ons als klein verbruikers.
Op basis van afgesloten leveringscontracten zorgt die energieleverancier ervoor dat er altijd genoeg energie beschikbaar is om aan de (verwachte) vraag te kunnen voldoen. De werkelijk die vraag en aanbod in balans probeert te houden is de programmaverantwoordelijke, een marktpartij (soms aparte afdeling van de energieleverancier maar soms niet van de zelfde energieleverancier of een onafhankelijke) die energie inkoopt op de groothandelsmarkt namens energieleveranciers.
Hoe goed dat kaartenhuis van verwachting en afnameprofielen werkt, als je naar afgelopen donderdag 21/7 kijkt, kan dat wel wat beter

Verwachte load voor Nederland in oranje (day a head verwachting) en in blauw de werkelijkeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pjtr6KlB5PEVZ6FdPP3H-Nl1E78=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RwDboRY473pnIXMlt1mRvu8s.png?f=user_large

De day ahead prijs voor de zelfde dagAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEs565hzkLH0I8guIdiVODkycLU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4lescbDbh2dZDFO48PVUpaQE.png?f=user_large

En wat er uiteindelijk de kosten zijn voor de onbalansAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zrdvi3xZc-cjWEfW2E-KT28dQNg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zz4C5zFd1xgp0IYGHQkcWp9J.png?f=user_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Domba Beetje offtopic hier maar ben wel benieuwd naar hoe dit zit. Waarom werd verwacht dat de vraag van heel NL zo weg zou vallen?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Termy schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:47:
@Domba Beetje offtopic hier maar ben wel benieuwd naar hoe dit zit. Waarom werd verwacht dat de vraag van heel NL zo weg zou vallen?
Weet ik niet,
zie al langer tot 4-6 GW verschillen tussen verwachting en vraag, ik ben ook maar een prosumer en geen insider, als klein verbruiker hebben wij geen toegang tot de onbalansmarkt, via sommige leveranciers wel tot de day a head markt.

Het was meer van dat de financiele prikkels voor een energieleverancier meer van de afgesloten leveringscontracten (producenten/programmaverantwoordelijke) komt dan vraag/aanbod

Voor teruglevering boven salderen is geen richtlijn meer in afwachting van de nieuwe energiewet, in principe moet ACM toezien op deze redelijke vergoeding, maar wat is redelijk (was ooit 70% van kale levertarief, daarvoor kon het zelfs binnen een jaar vast contract wijzigen, wat eigenlijk 1 tariefperiode is)
Consumentenbond heeft afgelopen week weer eens proberen onder aandacht te brengen.
De minister denkt voor de nieuwe wet aan 80% van kale levertarief als terugleververgoeding, maar of dat het ook haalt is nog maar helemaal de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Domba Heb je enig idee waarom er zo'n mismatch is in het (onderstaande) plaatje?
En hoe frequent treedt een zulke mismatch op?
Heb anders een beetje moeite met cherry picking van events zonder de context goed te kennen... waarvan je als buitenstaander van die markt ook niet de bronnen weet en hoe ze gevalideerd zijn als ze dat al zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuf4WZm-bk0fdicUONvv43gWEVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ahWUhpExGsYJlu0Dq9C580O.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
route99 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:23:
@Domba Heb anders een beetje moeite met cherry picking van events zonder de context goed te kennen... waarvan je als buitenstaander van die markt ook niet de bronnen weet en hoe ze gevalideerd zijn als ze dat al zijn.
Als gezegd ik heb geen idee, er zijn periode met meer day a head aanbod en dan weer een tijd met te weinig
Maar je kunt hier zelf terugkijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

? bizar als je wel dit schrijft:
Hoe goed dat kaartenhuis van verwachting en afnameprofielen werkt, als je naar afgelopen donderdag 21/7 kijkt, kan dat wel wat beter
Dit suggereert dat je er meer van weet? Maar mss begrijp ik je verkeerd?

[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 23-07-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
route99 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:54:
? bizar als je wel dit schrijft:

[...]
Dit suggereert dat je er meer van weet? Maar mss begrijp ik je verkeerd?
Het hele afbouwsalderings plan gaat er vanuit dat je er een redelijke vergoeding krijgt voor het niet te salderen deel, in laatste voorstel is nog wel sprake van 80% van kale leveringstarief maar ook van een absoluut maximum aan de redelijke vergoeding om te voorkomen dat energieleveranciers omvallen (omdat socialiseren naar niet zonnepaneelhouders onwenselijk is) en een ander argument specifiek voor het maximum specifiek genoemt in achter liggende document van de minister dat energieleveranciers anders gaan vermijden nog klanten met zonnepanelen te werven (kleinverbruiker is wel verplicht een energieleverancier te hebben voor een net aansluiting, maar energieleveancier kan mogelijk 80% van kale levertarief vergoeding niet verrekenen of doorberekenen als niet mogen omslaan naar niet zonnepaneelhouders)

Het is nog steeds een plan, dus zoals hier op website overheid 2023 is ook geen typefout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Domba schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:03:
[...]

De energieleverancier is, kort door de bocht, niet meer dan het aanspreekpunt voor ons als klein verbruikers.
Op basis van afgesloten leveringscontracten zorgt die energieleverancier ervoor dat er altijd genoeg energie beschikbaar is om aan de (verwachte) vraag te kunnen voldoen. De werkelijk die vraag en aanbod in balans probeert te houden is de programmaverantwoordelijke, een marktpartij (soms aparte afdeling van de energieleverancier maar soms niet van de zelfde energieleverancier of een onafhankelijke) die energie inkoopt op de groothandelsmarkt namens energieleveranciers.

Verwachte load voor Nederland in oranje (day a head verwachting) en in blauw de werkelijke[Afbeelding]

De day ahead prijs voor de zelfde dag[Afbeelding]

En wat er uiteindelijk de kosten zijn voor de onbalans[Afbeelding]
Op zich is het wel te verklaren, dat vermogen op de day ahead is niet het daadwerkelijke verbruik of vraag van Nederland. De day ahead markt is een speculatiebeurs geworden om tekorten van de renewables op te vangen.

Als je dezelfde dag erbij pakt op:

https://energieopwek.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kjna_WpEBws83MlKMOKgRTyuqUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YnONnx8BCcIA7rSja2kk6v9q.png?f=fotoalbum_large

Nauwelijks zon en wind en waarschijnlijk een groter tekort dan ze gedacht hebben. Je kan voorspellen wat je wil maar soms komt een weermodel niet uit.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:35
ds23man schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:13:
[...]

Op zich is het wel te verklaren, dat vermogen op de day ahead is niet het daadwerkelijke verbruik of vraag van Nederland. De day ahead markt is een speculatiebeurs geworden om tekorten van de renewables op te vangen.

Als je dezelfde dag erbij pakt op:

https://energieopwek.nl/

[Afbeelding]

Nauwelijks zon en wind en waarschijnlijk een groter tekort dan ze gedacht hebben. Je kan voorspellen wat je wil maar soms komt een weermodel niet uit.
Zodra iets een speculatiebeurs wordt is het originele product niet meer van belang. Speculanten hebben maar één doel: geld verdienen! De rest telt dan niet meer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Magdirag
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik ben net overgestapt van energieleverancier (nou ja, energieafnemer, eigenlijk) van Essent naar Eneco vanwege de terugleververgoeding die vele malen hoger is bij Eneco.

Bij Eneco heb ik expliciet nagevraagd tegen welk tarief een overschot aan teruggeleverde energie wordt verrekend op de jaarafrekening als er in dat jaar meer dan één energietarief is. De dame aan de telefoon had een bijzonder duidelijke uitleg.

Bij meerdere tariefperiodes in je (contract)jaar, saldeert Eneco eerst per tariefperiode. Als er dan in de ene tariefperiode nog verbruik 'overblijft' en in een andere nog teruglevering 'overblijft', dan saldeert Eneco vervolgens het overgebleven verbruik in de ene periode met de overgebleven teruglevering in de andere periode. Als er uiteindelijk nog teruglevering overblijft in een periode, dan krijg je die vergoed tegen het teruglevertarief (= het kale leveringstarief) van die periode. (En, als er in plaats daarvan verbruik overblijft in een periode, dan betaal je daarvoor het tarief in die periode).

Dit klinkt allemaal netjes; over een jaar weet ik of het ook echt zo is gegaan.

Ik heb niet gevraagd wat er gebeurt als je drie tariefperiodes hebt, eentje waarin je netto afneemt en twee waarin je netto teruglevert - welk van de twee periodes waarin je teruglevering overhebt wordt dan als eerste gebruikt om te verrekenen met de netto afname in de periode waarin je netto afneemt.

Pas later realizeerde ik me dat in mijn eigen situatie dit waarschijnlijk niet zo relevant gaat zijn. Mijn contract is begonnen eind juli. Als de prijzen inderdaad per 1 januari en 1 juli veranderen, dan ga ik tariefperiodes eind juli - 31 december, 1 januari - 30 juni, 1 juli - eind juli hebben en ik verwacht in elk van die drie periodes teruglevering over te houden na salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-08 10:47
Om even terug te komen op het gewijzigde beleid van Budget Energie per 1 juli jl. waarbij zij maandelijks gaan salderen en voor het overschot nog maar 50% willen vergoeden:

Budget Energie heeft van het weekend het maandoverzicht gestuurd van het verbruik in juli:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3HzCaroJgOtRZnwOypWlClG40E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/koNphJzcNZrhZmSj8sgP9EkO.png?f=user_large

Hierin lijkt het dat ze toch voor alle teruglevering hetzelfde tarief hanteren als voor de afname. Dat maken ze dan weer verwarrend door het overzicht aan te vullen met de alinea eronder. Ik ben benieuwd in hoeverre dit overzicht straks gebruikt kan worden als bewijslast in mijn voordeel wanneer zij op de jaarafrekening toch maandelijks salderen en het 50%-tarief gaan hanteren voor de teruglevering (afwijkend van wat zij mij nu gepresenteerd hebben).

Daarnaast is er hier op het forum een aantal keer wetgeving gequote over het feit dat een leverancier minimaal 1 keer per jaar moet factureren en dat salderen plaats dient te vinden over de gehele periode waar die factuur betrekking op heeft. Ik denk dat BE het aangeleverde maandoverzicht niet zal kunnen gaan opvoeren als factuur, mocht dat hun verdedigingslinie worden richting de ACM/geschillencommissie.

Al met al had ik gehoopt meer duidelijkheid te krijgen over het gewijzigde beleid van BE nadat de eerste maand voorbij zou zijn, maar het blijft helaas nog steeds erg vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:23
Lijkt erop dat ze een slag om de arm willen houden. Zelfde tarief voor zover er wordt gesaldeerd, maar zegt nog niets over het tarief dat je krijgt als je uiteindelijk een overschot blijkt te hebben.

Succes met verdere acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Zoals ik het lees, met hun alinea eronder, is dat ze gewoon even alles op een rijtje zetten tegen het geldende leveringstarief, en pas achteraf kijken of en hoeveel je teruggeleverd hebt en daar krijg je dan 50% voor.
En in jouw geval gaat het dan dus om 372kWh.

Het maandelijks salderen is dus dat die -372 niet 'gebruikt' gaan worden voor een andeer maand waarin je wellicht meer verbruikt dan opwekt. Stel over augustus is je totale verbruik +100 kWh (dus al verbruik - teruglevering), dan betaal je het leveringstarief over die 100 kWh en wordt het niet gesaldeerd met die -372 van juli.

Heel duidelijk is het niet, nee, maar je kunt het er wel uithalen dat het wel is, zoals zij bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Prijzen aan teruglevering per maand hangen is niet correct. Essent doet dat niet en zelfs je teruglevering wordt niet meegenomen in je maandelijkse kosten overzicht en het advies wat betreft het aanpassen van je termijnbedrag. Net eind juli mijn eindafrekening gehad: stroom 1000kW overschot. Op mijn maandoverzicht van juni stond dat ik dat moment 8000kWh had verbruikt a 22 cent. Gevolg: dat ik 2200 euro retour krijg ondanks het aanpassen van de maandbedragen het afgelopen half jaar en omdat we 1000 kuub gas minder hebben verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
ds23man schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:59:
Prijzen aan teruglevering per maand hangen is niet correct. Essent doet dat niet en zelfs je teruglevering wordt niet meegenomen in je maandelijkse kosten overzicht en het advies wat betreft het aanpassen van je termijnbedrag. Net eind juli mijn eindafrekening gehad: stroom 1000kW overschot. Op mijn maandoverzicht van juni stond dat ik dat moment 8000kWh had verbruikt a 22 cent. Gevolg: dat ik 2200 euro retour krijg ondanks het aanpassen van de maandbedragen het afgelopen half jaar en omdat we 1000 kuub gas minder hebben verbruikt.
Leuk die 2200 euro terug, echter wat heb je als kale stroomprijs retour gekregen? 1000 m3 gas zijn veel euro's en de extra belasting voordeel ook nog wel wat. Het lijkt nu in jouw opsomming dat je 1000 kW overschot hebt en daar 2200 euro voor krijgt............beetje een instinker voor Havo 4 examenkandidaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:45
Zijn dat superslimme leerlingen die havo in een jaar minder kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09
Jaarafrekening van vandebron ontvangen (27/7 - 27/7), met daarin vier periodes met verschillende tarieven. Dit is voor het hele afrekenjaar gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@StarC Heb je over het jaar gezien netto teruglevering, of heb je netto verbruik?

In het laatste geval, hoe hebben ze berekend tegen welk tarief het netto verbruik wordt afgerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 08:49

verbraakje

🚦

Magdirag schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:24:
Ik ben net overgestapt van energieleverancier (nou ja, energieafnemer, eigenlijk) van Essent naar Eneco vanwege de terugleververgoeding die vele malen hoger is bij Eneco.

Bij Eneco heb ik expliciet nagevraagd tegen welk tarief een overschot aan teruggeleverde energie wordt verrekend op de jaarafrekening als er in dat jaar meer dan één energietarief is. De dame aan de telefoon had een bijzonder duidelijke uitleg.

Bij meerdere tariefperiodes in je (contract)jaar, saldeert Eneco eerst per tariefperiode. Als er dan in de ene tariefperiode nog verbruik 'overblijft' en in een andere nog teruglevering 'overblijft', dan saldeert Eneco vervolgens het overgebleven verbruik in de ene periode met de overgebleven teruglevering in de andere periode. Als er uiteindelijk nog teruglevering overblijft in een periode, dan krijg je die vergoed tegen het teruglevertarief (= het kale leveringstarief) van die periode. (En, als er in plaats daarvan verbruik overblijft in een periode, dan betaal je daarvoor het tarief in die periode).

Ik heb niet gevraagd wat er gebeurt als je drie tariefperiodes hebt, eentje waarin je netto afneemt en twee waarin je netto teruglevert - welk van de twee periodes waarin je teruglevering overhebt wordt dan als eerste gebruikt om te verrekenen met de netto afname in de periode waarin je netto afneemt.

Pas later realizeerde ik me dat in mijn eigen situatie dit waarschijnlijk niet zo relevant gaat zijn. Mijn contract is begonnen eind juli. Als de prijzen inderdaad per 1 januari en 1 juli veranderen, dan ga ik tariefperiodes eind juli - 31 december, 1 januari - 30 juni, 1 juli - eind juli hebben en ik verwacht in elk van die drie periodes teruglevering over te houden na salderen.
Ik ben momenteel aan het verbouwen en gebruik weinig energie/gas. Wel komen er van de week 20 panelen op het dak te liggen (400wp). Momenteel zit ik bij essent daar krijg ik 0,05 cent per terugeleverde kwh buiten de saldering. Nu heb ik Eneco gebeld en die geven aan dat ze 0,61 cent vergoeden. Nu vraag ik mij af of ik het juist heb begrepen. Dit is wel een erg groot verschil.

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

Termy

valt er nog wat te fragge?

Behalve dat het 0,05 en 0,61 euro is ipv cent klopt dat ja. Daar zitten de meesten van ons met overschot.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@verbraakje Je gaat die 5ct pas ontvangen als je overschot hebt. Als de panelen nu op je dak komen, kun je eerst salderen. Het is dus maar de vraag of van contract wijzigen naar dat van 61ct nu al zin heeft. Ligt er vooral ook aan wat je nu betaald als levertarief, Essent is over het algemeen geen goedkope. Als dat dicht in de buurt zit van die 61ct, zou ik eerst salderen. Of heb je pas/binnenkort je jaarafrekening bij Essent? Of saldeert Essent ook per maand/kwartaal en niet per jaar?

[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 02-08-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje

verbraakje

🚦

Truus01 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:55:
@verbraakje Je gaat die 5ct pas ontvangen als je overschot hebt. Als de panelen nu op je dak komen, kun je eerst salderen. Het is dus maar de vraag of van contract wijzigen naar dat van 61ct nu al zin heeft. Ligt er vooral ook aan wat je nu betaald als levertarief, Essent is over het algemeen geen goedkope. Als dat dicht in de buurt zit van die 61ct, zou ik eerst salderen. Of heb je pas/binnenkort je jaarafrekening bij Essent? Of saldeert Essent ook per maand/kwartaal en niet per jaar?
Gisteren mijn jaarrekening van essent gehad. Einde jaar contract staat op 11 augustus.
Heb dus nog niets om te salderen. Er zal ook weinig komen. Warmtepomp word waarschijnlijk pas volgend jaar geleverd. verder hou ik aankomende winter met airco's het huis op 16 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
verbraakje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:02:
Gisteren mijn jaarrekening van essent gehad. Einde jaar contract staat op 11 augustus.
Heb dus nog niets om te salderen. Er zal ook weinig komen. Warmtepomp word waarschijnlijk pas volgend jaar geleverd. verder hou ik aankomende winter met airco's het huis op 16 graden.
Dan is het afhankelijk van je verwachte verbruik. Als je denkt over een jaar gezien meer op te wekken dan te verbruiken is overstappen naar Eneco zinvol. Als je denkt uiteindelijk toch meer te gaan verbruiken dan opwekken (bv door die airco's (dat zijn toch al warmtepompen?)), dan is het zinvol om juist naar een goedkope partij te gaan. Als het onzeker is, dat je misschien net wel, net niet meer opwekt, zou ik voor de zekerheid voor de goedkoopste gaan. Zodra het dan lente/zomer wordt en je in die periode meer opwekt dan verbruikt, kun je altijd alsnog overstappen naar degene met de hoogste TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje

verbraakje

🚦

Truus01 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Dan is het afhankelijk van je verwachte verbruik. Als je denkt over een jaar gezien meer op te wekken dan te verbruiken is overstappen naar Eneco zinvol. Als je denkt uiteindelijk toch meer te gaan verbruiken dan opwekken (bv door die airco's (dat zijn toch al warmtepompen?)), dan is het zinvol om juist naar een goedkope partij te gaan. Als het onzeker is, dat je misschien net wel, net niet meer opwekt, zou ik voor de zekerheid voor de goedkoopste gaan. Zodra het dan lente/zomer wordt en je in die periode meer opwekt dan verbruikt, kun je altijd alsnog overstappen naar degene met de hoogste TLV.
Thanks ik ga alle verbruikers op een rijtje zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik zit nog een jaar bij Essent voor 21 cent. In een goed zonnig jaar zou ik een overschot hebben van 2000 kWh maar geen haar op mijn hoofd die denkt om nu over te stappen naar een hoge TLV omdat ik deze winter 3 warmtepompen in gebruik neem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
ds23man schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:34:
Ik zit nog een jaar bij Essent voor 21 cent. In een goed zonnig jaar zou ik een overschot hebben van 2000 kWh maar geen haar op mijn hoofd die denkt om nu over te stappen naar een hoge TLV omdat ik deze winter 3 warmtepompen in gebruik neem.
Met andere woorden: je levert straks niets terug. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

GioStyle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Met andere woorden: je levert straks niets terug. :D
Inderdaad, ga behoorlijk in mijn stroomverbruik omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
  • Laatst online: 13-08-2022
ds23man schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Inderdaad, ga behoorlijk in mijn stroomverbruik omhoog.
Zou maar panelen bij gaan leggen,over jaar worden het dure kWh voor de warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Keesvdzanden schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:31:
[...]

Zou maar panelen bij gaan leggen,over jaar worden het dure kWh voor de warmtepompen
Heb er al 60 liggen, volgend jaar komt er nog wat bij omdat ik nog 7,5kWp ruimte heb qua overdimensionering. Hoop dat de paneelprijzen tegen die tijd wat genormaliseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
ds23man schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Heb er al 60 liggen, volgend jaar komt er nog wat bij omdat ik nog 7,5kWp ruimte heb qua overdimensionering. Hoop dat de paneelprijzen tegen die tijd wat genormaliseerd zijn.
Die gaan alleen maar duurder worden,grondstof prijzen stijgen flink.
Snel wat rest partyen op marktplaats scooren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Magdirag schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:24:

Die laatste zin is wel treffend in tijden als deze, hoe denk je dat 'eenvoudig' te kunnen zien/controleren?

Als ik dit verhaal goed begrijp, kan ik dus met een gerust hart per 1 september over naar Eneco, en daar blijven hangen totdat ik meer ga terugleveren dan ik verbruik? Eerdere berichtgeving dat ze per 1 januari zouden gaan salderen heeft mij doen afwachten. Jaarverbruik 2500 en opwek 4000kwh hier.

En tweede vraag; mocht er een andere aanbieder zijn volgend jaar, nadat ik evenveel heb opgewekt als verbruikt = gesaldeerd, dan kan ik dan alsnog switchen zonder idioot veel bij te betalen a 70 cent per kwh etc.?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
StarC schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 06:44:
Jaarafrekening van vandebron ontvangen (27/7 - 27/7), met daarin vier periodes met verschillende tarieven. Dit is voor het hele afrekenjaar gesaldeerd.
Kan je laten zien hoe de berekening eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
KoningPaulus schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:27:Als ik dit verhaal goed begrijp, kan ik dus met een gerust hart per 1 september over naar Eneco, en daar blijven hangen totdat ik meer ga terugleveren dan ik verbruik? Eerdere berichtgeving dat ze per 1 januari zouden gaan salderen heeft mij doen afwachten. Jaarverbruik 2500 en opwek 4000kwh hier.

En tweede vraag; mocht er een andere aanbieder zijn volgend jaar, nadat ik evenveel heb opgewekt als verbruikt = gesaldeerd, dan kan ik dan alsnog switchen zonder idioot veel bij te betalen a 70 cent per kwh etc.?
Eh... Volgens mij ben jij van plan om het precies verkeerd om te doen. Eneco heeft een hoog TLV, daar wil je dus zitten als je teruglevert. Als je daar weg wilt gaan zodra je meer gaat terugleveren, zie ik het nut niet.
Je kunt dan, lijkt mij, beter in september, als waarschijnlijk je verbruik langzaamaan gaat stijgen, terwijl het terugleveren gaat dalen, naar een leverancier met een laag levertarief gaat. En zodra je meer gaat terugleveren dan verbruiken stap je juist weer over naar degene met de hoogste TLV.
Of gaat het je om de veiligheid van Eneco die netjes per jaar saldeert? (Zou ik een goedkopere zoeken die wel per jaar saldeert.)

2. Ja. Al is er vaak een boete als je eerder weggaat dan je einde contractdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Truus01 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Eh... Volgens mij ben jij van plan om het precies verkeerd om te doen. Eneco heeft een hoog TLV, daar wil je dus zitten als je teruglevert. Als je daar weg wilt gaan zodra je meer gaat terugleveren, zie ik het nut niet.
Je kunt dan, lijkt mij, beter in september, als waarschijnlijk je verbruik langzaamaan gaat stijgen, terwijl het terugleveren gaat dalen, naar een leverancier met een laag levertarief gaat. En zodra je meer gaat terugleveren dan verbruiken stap je juist weer over naar degene met de hoogste TLV.
Of gaat het je om de veiligheid van Eneco die netjes per jaar saldeert? (Zou ik een goedkopere zoeken die wel per jaar saldeert.)

2. Ja. Al is er vaak een boete als je eerder weggaat dan je einde contractdatum.
Ik ben wat onduidelijk geweest in mijn formulering zie ik.
Mijn punt gaat inderdaad om de 'zekerheid' dat ze per (contract)jaar salderen / cq periode dat je daar klant bent als het korter is dan een jaar. Als Eneco netjes zou salderen per jaar, en ik dus 1 september bijv. klant zou worden, en ze salderen van 1 september 2022 tot 1 september 2023, dan is er volgens mij niks aan de hand.

Als dit niet zo werkt, moet ik inderdaad een goedkope tussenoplossig zoeken, totdat ik weer op 0 sta qua salderen (maar welke aanbieder is goedkoop... Zelfs innova is 70+ cent / kwh.).

Ander alternatief is dat ik naast gas, ook stroom onderbreng bij GC/Unive, tegen 48 (normaal) en 40 (dal) cent per kwh. Daar is de TLV wel een stuk lager, maar die rekensom zou ik evt volgend jaar weer kunnen maken en afzetten tegen de opzegboete van (maximaal) 125 euro. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KoningPaulus schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

Ik ben wat onduidelijk geweest in mijn formulering zie ik.
Mijn punt gaat inderdaad om de 'zekerheid' dat ze per (contract)jaar salderen / cq periode dat je daar klant bent als het korter is dan een jaar. Als Eneco netjes zou salderen per jaar, en ik dus 1 september bijv. klant zou worden, en ze salderen van 1 september 2022 tot 1 september 2023, dan is er volgens mij niks aan de hand.
Lijkt mij onverstandig.

Stel dat de TLV bij Eneco vanaf 1-1-23 naar 15 cent gaat.

Dan heb je vanaf 1 september t/m 31 december waarschijnlijk te weinig opgewerkt waardoor je je verbruik moet afrekenen tegen het hoge tarief óf een heel jaar blijven zitten en ervoor zorgen dat je minimaal je gehele verbruik saldeert.

Je gaat waarschijnlijk pas verdienen aan de hoge TLV wanneer de zon weer gaat schijnen, waarom zou je dan in de periode daarvoor een 'schuld' opbouwen aan kWh die je tzt gaat salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@KoningPaulus Volgens mij werkt het inderdaad zo.
Alleen als je bv in maart begint met meer opwekken dan verbruiken, wil je wellicht overstappen naar een met een nog hogere TLV. Dat is koffiedik kijken, want het is natuurlijk niet bekend wat de tarieven gaan doen, maar ook bij Eneco niet, want die gaan (wat ik heb begrepen) per januari weer naar een ander tarief. Als dat dan heel laag is, dan is het weer kijken wat een ander doet en hoeveel je al gesaldeert hebt, etc.

Voor het ingaan van de herfst-/winterperiode lijkt het me beter om naar een goedkope te gaan en pas te gaan kijken wat meer winst oplevert (dus hoge TLV) zodra je voorjaar/zomer wordt en je of al alles gesaldeert hebt, of flink meer gaat terugleveren tegen een flink hoger tarief dat eea rendabel is.

Volgens mij is GC/Univé vooral interessant als je er langer blijft zitten. De tarieven zijn het eerste jaar niet echt heel laag. Salderen die ook wel gewoon netjes per jaar?

Ik heb geen idee wat er verder aan goedkope leveranciers zijn, die wel per jaar salderen. Is even uitzoeken.
Eneco, Essent, Innova zijn (dacht ik) altijd al wat aan de duurdere kant. (Wat dus met terugleveren een voordeel kan zijn, als hun TLV het kale levertarief is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Truus01 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:36:
@KoningPaulus Volgens mij werkt het inderdaad zo.
Alleen als je bv in maart begint met meer opwekken dan verbruiken, wil je wellicht overstappen naar een met een nog hogere TLV. Dat is koffiedik kijken, want het is natuurlijk niet bekend wat de tarieven gaan doen, maar ook bij Eneco niet, want die gaan (wat ik heb begrepen) per januari weer naar een ander tarief. Als dat dan heel laag is, dan is het weer kijken wat een ander doet en hoeveel je al gesaldeert hebt, etc.

Voor het ingaan van de herfst-/winterperiode lijkt het me beter om naar een goedkope te gaan en pas te gaan kijken wat meer winst oplevert (dus hoge TLV) zodra je voorjaar/zomer wordt en je of al alles gesaldeert hebt, of flink meer gaat terugleveren tegen een flink hoger tarief dat eea rendabel is.

Volgens mij is GC/Univé vooral interessant als je er langer blijft zitten. De tarieven zijn het eerste jaar niet echt heel laag. Salderen die ook wel gewoon netjes per jaar?

Ik heb geen idee wat er verder aan goedkope leveranciers zijn, die wel per jaar salderen. Is even uitzoeken.
Eneco, Essent, Innova zijn (dacht ik) altijd al wat aan de duurdere kant. (Wat dus met terugleveren een voordeel kan zijn, als hun TLV het kale levertarief is.)
Helder, bedankt.

Onderstaand de tarieven van GC/Unive:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEOEj7OKJKAMJtKAzqS3dO0NLn8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/InnNuFdgCWJOX9O54EfYoWr8.png?f=user_large

Deze vallen ergens nog mee (0,48 en 0,40) als je ze vergelijkt met de top 3 goedkoopste via gaslicht bijv. Die zitten op 0,52-0,58 normaal en 0,45-0,50 dal. Los van TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magdirag
verbraakje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Ik ben momenteel aan het verbouwen en gebruik weinig energie/gas. Wel komen er van de week 20 panelen op het dak te liggen (400wp). Momenteel zit ik bij essent daar krijg ik 0,05 cent per terugeleverde kwh buiten de saldering. Nu heb ik Eneco gebeld en die geven aan dat ze 0,61 cent vergoeden. Nu vraag ik mij af of ik het juist heb begrepen. Dit is wel een erg groot verschil.
Ja, correct, en dat was precies mijn situatie ook en ook precies de reden dat ik van Essent naar Eneco geswitched ben. Ik had zelfs nog iets minder dan een jaar over op een vast contract bij Essent, maar omdat ik verwacht ruim 2MWh/jaar over te houden na salderen, is het verschil tussen 5.5ct of 61ct per kWh toch wel heel veel. Ik heb vantevoren Essent zelfs gebeld, ze precies dit geval uitgelegd en gevraagd of ze me een hogere terugleververgoeding dan die 5.5ct wilden bieden. Dat wilden ze niet. Toen ik zei dat ik dan maar geen switchen van leverancier wenste de meneer aan de telefoon mij vriendelijk success met het vinden van een leverancier die een hogere terugleververgoeding kon bieden. Dezelfde dag nog de overstap naar Eneco geregeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magdirag
KoningPaulus schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Die laatste zin is wel treffend in tijden als deze, hoe denk je dat 'eenvoudig' te kunnen zien/controleren?
Ja, dat zal wel wat rekenwerk worden over een jaar. Maar ik verwacht in mijn geval drie relatief eenvoudige sommetjes: ik verwacht drie tariefperiodes (met wijzigingen per 1 jan en 1 jul) en ik verwacht in elk van die drie periodes een overschot te hebben. Op de afrekeningen die mensen hier, van diverse leveranciers, posten staat eigenlijk altijd wel een overzicht van afname en teruglevering per tariefperiode en daarmee moet ik het wel kunnen narekenen. Als er nog meer tariefwijzingen gaan zijn wordt het interessanter.
Als ik dit verhaal goed begrijp, kan ik dus met een gerust hart per 1 september over naar Eneco, en daar blijven hangen totdat ik meer ga terugleveren dan ik verbruik? Eerdere berichtgeving dat ze per 1 januari zouden gaan salderen heeft mij doen afwachten. Jaarverbruik 2500 en opwek 4000kwh hier.

Ik weet niet hoe ze salderen als je niet een heel (contract)jaar bij een leverancier blijft; ik vermoed dat ze hetzelfde sommetje maken als op de jaarafrekening. Als dat inderdaad zo is, dan zou dat betekenen dat je zodra je meer hebt teruggeleverd dan afgenomen, je veilig bij Eneco weg kunt gaan zonder een rekening te krijgen voor 78ct/kWh. Maar dan moet je natuurlijk wel naar een leverancier die meer biedt dan de 61ct/kWh die Eneco biedt.

Het contract bij Eneco is er overigens heel helder over dat ze per contractjaar salderen. (De enige omissie in het contract is, voor zover ik kan zien, dat er niet expliciet in staat tegen welk van de verschillende teruglevertarieven teruglevering vergoed krijgt als je in een jaar meer afneemt dan je teruglevert. Maar daar hebben ze dus in ieder geval telefonisch helderheid over verschaft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoningPaulus
Magdirag schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:39:

Ik weet niet hoe ze salderen als je niet een heel (contract)jaar bij een leverancier blijft; ik vermoed dat ze hetzelfde sommetje maken als op de jaarafrekening. Als dat inderdaad zo is, dan zou dat betekenen dat je zodra je meer hebt teruggeleverd dan afgenomen, je veilig bij Eneco weg kunt gaan zonder een rekening te krijgen voor 78ct/kWh. Maar dan moet je natuurlijk wel naar een leverancier die meer biedt dan de 61ct/kWh die Eneco biedt.

Het contract bij Eneco is er overigens heel helder over dat ze per contractjaar salderen. (De enige omissie in het contract is, voor zover ik kan zien, dat er niet expliciet in staat tegen welk van de verschillende teruglevertarieven teruglevering vergoed krijgt als je in een jaar meer afneemt dan je teruglevert. Maar daar hebben ze dus in ieder geval telefonisch helderheid over verschaft).
Top, dit werd mij zojuist bevestigd aan de telefoon door een Eneco medewerker van de afdeling zonnepanelen en salderen. Zojuist dus ook het modelcontract afgesloten per begin september. En ik blijf dan gewoon het hele jaar zitten, of ten minste tot ik weer op '0' sta.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StarC
Wolly schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

Kan je laten zien hoe de berekening eruit ziet?
De factuur.

Ik heb na salderen 80 kWh over. Daarover krijg ik de TLV die hoort bij periode 4 (meest recente periode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
@StarC Uit jouw jaarafrekening maak ik dus op dat Van De Bron per tariefperiode saldeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
Dat lijkt zo, maar dan zou ik in periode 3 en 4 veel meer over hebben en in 1 en 2 veel meer tekort. Het is best onduidelijk, maar hier wordt wel per afrekenperiode gesaldeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

StarC schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:34:
[...]

De factuur.

Ik heb na salderen 80 kWh over. Daarover krijg ik de TLV die hoort bij periode 4 (meest recente periode).
Netjes, zo hoort het dus met een variabel contract.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
marktweakt schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:47:
@StarC Uit jouw jaarafrekening maak ik dus op dat Van De Bron per tariefperiode saldeert.
Dan zou de specificatie bij periode 2 (1-11-2021 to t 1-1-2022) toch geen 0kWH bij "Enkel" zijn?
Het verbruik in die periode is 1278 kWh vs 30 kWh teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ook NRC waagt zich actueel weer aan het salderingsvraagstuk (annex wetsontwerp).
Zoek de vouten en onduidelijkheden in het artikel/wetsontwerp zou ik zeggen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
dunklefaser schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:36:
Ook NRC waagt zich actueel weer aan het salderingsvraagstuk (annex wetsontwerp).
Zoek de vouten en onduidelijkheden in het artikel/wetsontwerp zou ik zeggen.
Ik snapte de berekening niet. Hoe kunnen zonnepanelen nu een opbrengst geven van 4% per jaar over 25 jaar. Dat is wel erg weinig. Als het zo weinig is dan gaat bijna geen enkele particulier nog zonnepanelen installeren. Globaal komt de grafiek wel overeen met die 4%. Dus daar zit het probleem niet.

Dan de ongeveer 400 euro per jaar opbrengst in 2047 (afgelezen uit de grafiek). Er is strake van 10 panelen voor 4500 euro. Dus ik ga even uit van panelen rond de 400 W per stuk. Dat geeft dan een PV systeem van 4 KW. En een geschatte opbrengst van rond de 4000 kWh per jaar.

Als je dan 400 euro verdient met 4000 kWh dan verdien je dus gemiddeld 10 cent per kWh. In het artikel staat dat ze rekenen met 22 cent. Met 22 cent zou je (voor 400 euro) maar 1800 kWh per jaar produceren. Dat is wel erg weinig voor 10 panelen.

Rare berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
<knip> Offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door Septillion op 04-08-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
<knip> taalcorrecties mogen achterwegen gelaten worden

[ Voor 89% gewijzigd door Septillion op 04-08-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:15
<knip> taalcorrecties mogen achterwegen gelaten worden

[ Voor 88% gewijzigd door Septillion op 04-08-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:45
<knip>

[ Voor 108% gewijzigd door Septillion op 04-08-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00
phicoh schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Ik snapte de berekening niet. Hoe kunnen zonnepanelen nu een opbrengst geven van 4% per jaar over 25 jaar. Dat is wel erg weinig. Als het zo weinig is dan gaat bijna geen enkele particulier nog zonnepanelen installeren. Globaal komt de grafiek wel overeen met die 4%. Dus daar zit het probleem niet.

Dan de ongeveer 400 euro per jaar opbrengst in 2047 (afgelezen uit de grafiek). Er is strake van 10 panelen voor 4500 euro. Dus ik ga even uit van panelen rond de 400 W per stuk. Dat geeft dan een PV systeem van 4 KW. En een geschatte opbrengst van rond de 4000 kWh per jaar.

Als je dan 400 euro verdient met 4000 kWh dan verdien je dus gemiddeld 10 cent per kWh. In het artikel staat dat ze rekenen met 22 cent. Met 22 cent zou je (voor 400 euro) maar 1800 kWh per jaar produceren. Dat is wel erg weinig voor 10 panelen.

Rare berekening.
Er zitten een hoop aannames in, met name de kWh prijs is onvoorspelbaar. Maar op zich klopt de berekening wel. Zelf leggen verhoogt het rendement en uiteraard een hoge stroomprijs ook.

NRC heeft het hier vandaan: https://www.milieucentraa...epanelen-blijven-gunstig/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

phicoh schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Rare berekening.
Kan best wel eens kloppen, ze willen een maximum prijs voor de teruglevering bepalen en die zal waarschijnlijk tussen de 8 en 10 cent worden per kWh.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

klump4u schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:20:
[...]

Kan best wel eens kloppen, ze willen een maximum prijs voor de teruglevering bepalen en die zal waarschijnlijk tussen de 8 en 10 cent worden per kWh.
Het plan is geen absoluut tarief maar een percentage van het leveringstarief: momenteel is de insteek minimaal 80%.

Hoe kom je erbij dat men aan een maximumtarief denkt? Zou wel typisch Nederlands zijn.. alles om de transitie weer af te remmen :F

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Glashelder schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:57:
Het plan is geen absoluut tarief maar een percentage van het leveringstarief: momenteel is de insteek minimaal 80%.

Hoe kom je erbij dat men aan een maximumtarief denkt? Zou wel typisch Nederlands zijn.. alles om de transitie weer af te remmen :F
Dat staat in dat artikel.
Die vergoeding moet volgens het wetsvoorstel vanaf 2025 minimaal 80 procent van het stroomtarief zijn. Daarbij gaat het om het kale leveringstarief, dus zonder belastingen. Tegelijkertijd komt er ook een maximum voor dat tarief en dat wordt nog bepaald. De hoogte wordt niet in een percentage van het stroomtarief uitgedrukt maar in centen.
Wel heel vreemd om voor de TLV een percentage te nemen, maar dan een maximum in centen. Dat is toch onwerkbaar?
Stel de max zit op 20ct, maar het levertarief is 80ct, dan hoort de TLV 64ct te zijn. Zou toch absurd zijn als dat dan gemaximeerd wordt?!

En bij een (almaar) stijgende prijs, wordt dat verschil steeds groter. Dat is toch niet wat je wilt, zodra de saldering ook nog eens wegvalt?! Als overheid ook niet, lijkt me.

[ Voor 29% gewijzigd door Truus01 op 04-08-2022 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Truus01 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:14:
[...]

[...]

Wel heel vreemd om voor de TLV een percentage te nemen, maar dan een maximum in centen. Dat is toch onwerkbaar?
Stel de max zit op 20ct, maar het levertarief is 80ct, dan hoort de TLV 64ct te zijn. Zou toch absurd zijn als dat dan gemaximeerd wordt?!
Dat zijn de energieleveranciers met diepe zakken die aan het lobby'en zijn. Is toch leuk verdienen? Jij levert voor €0,05 en je buurman gaat er €1 voor betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Truus01 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:14:
[...]

[...]

En bij een (almaar) stijgende prijs, wordt dat verschil steeds groter. Dat is toch niet wat je wilt, zodra de saldering ook nog eens wegvalt?! Als overheid ook niet, lijkt me.
Toen ze deze nieuwe wet aan het bespreken waren,was de tlv nog nooit niet hoger geweest dan 11 cent sinds decennia.
Dus deze situatie had niemand aan gedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:22:
Toen ze deze nieuwe wet aan het bespreken waren,was de tlv nog nooit niet hoger geweest dan 11 cent sinds decennia.
Dus deze situatie had niemand aan gedacht...
Wel dom. Een percentage als max en je hebt nooit dat probleem.
Pagina: 1 ... 15 ... 34 Laatste