mv_ak schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:38:
De salderingsregeling is toch ge-ent op rechtsgelijkheid met gebruikers met een terugloop meter? En dat daarom de afrekening en verrekeningen van voorschotten jaarlijks plaats vinden. Want als er nu maandelijks gesaldeerd gaat worden moet dus ook maandelijks het voorschotbedrag aangepast worden…
Eigenlijk zou je in de nieuwe situatie iedere maand van energieleverancier moeten wisselen zodat je weet waar je aan toe bent qua kosten/opbrengsten.
Maar zijn de nieuwe contracten inderdaad maandelijks aan te gaan? Als minimale contractperiode wel 1 jaar is, dan ook per jaar afrekenen en dus salderen per jaar. Zo zal een rechter de regeling denk ik uitleggen.
Bij mijn weten zijn de huidige variabele 'contracten' inderdaad maandelijks (en misschien zelfs wel dagelijks) op te zeggen en af te sluiten. Je zit niet aan een contract of opzegperiode vast.
Over voorschotbedrag gesproken. Daar heb je een mooi punt. Want ik probeer bij BE, nu ik panelen heb, mijn bedrag te verlagen, en wordt het weer geweigerd. Gevolg, bijna €100 aan voorschot alweer extra in rekening gebracht. Ik storneer de boel.
En dan krijg je een mooie dreigmail:
"Wij verzoeken u € xxx,00 binnen 15 dagen te betalen. Kies hieronder uw bank of scan de QR code.
Betaal op tijd, voorkom extra kosten
Op 20 augustus 2022 wordt het te betalen bedrag verhoogd met € 40,00 incassokosten naar € XXX,00. Ook maken we dan aanspraak op wettelijke rente.
Is de energielevering in gevaar?
Er is nog tijd om te betalen. Als de betaling uitblijft zal op 3 september 2022 het contract automatisch worden beëindigd."
Lekker dan!
Gereageerd op die mail, krijg je een automatisch bericht dat er niet op je mail zal worden ingegaan, dat je maar moet bellen of chatten met de bot. Naar die chatbot, naar een medewerker gevraagd, die heeft gelukkig wel het voorschot aan kunnen passen, maar dat gaat pas in per volgende maand. Dus dat zijn dan al 3 maanden dat ik €45 meer betaal als dat ik wil (en veel meer dan nodig).
Belachelijk dat ze dit zo doen en kunnen doen. Je zou denken dat ze eigenlijk pas rechten hebben op het moment dat je de jaarnota niet kunt/wilt voldoen. De voorschotten zijn toch 'eigen' inschatting en risico.
Hoe dan ook, weer een zeer slecht iets van BE. Ook de enige (dacht ik) die maandelijks saldeert.
En dat terwijl ze groot overal schrijven: "GEWOON GOEDE SERVICE".... Nou, niet dus!