Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Regato76 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 00:11:
[...]

Natuurlijk gaat het om de centen; voor jou als consument net zo goed als voor een bedrijf. Bedrijven krijgen de "regelingen" van de overheid ook door de strot geduwd, net zo goed als de consument.
Naar mijn weten is er ook bij de salderingsregeling nooit vermeld dat deze voor eeuwig zou zijn; wetten en regelgeving zijn net zo flexibel als de hypotheekrenteaftrek en de pensioenleeftijd.

Noem het verkooptruc of "stimulans" het doel is jou een keus te laten maken door het te doen voorkomen dat je er financieel voordeel aan zult hebben. Garantie......tot aan de deur, wet of geen wet.

Je bent wel erg stellig in het denken dat de energiemaatschappijen het "er altijd mee eens zijn geweest"; dat is feitelijk niet zo.......men kon er nog mee leven, gaf wel degelijk aan dat het "niet eerlijk" was, maar de overheid beslist, dat is wat anders.

Naast alle technische uitdagingen (die inderdaad los staan van salderen of niet) stijgen nu dus ook de financiële uitdagingen de producenten tot de lippen. Dan blijven volharden in "het is niet mijn probleem" is kortzichtig; dan kijk je enkel naar je eigen belang.
Als mede-consument begrijp ik dat, maar het risico is dat energiemaatschappijen het niet meer trekken en letterlijk de stekker eruit trekken.
Vroeger was een energiebedrijf een overheidsinstelling; die bleef wel draaien, maar nu is het marktwerking; de centrale (waar ik momenteel zit) staat al maanden stil, even versimpeld, maar hoofdzakelijk omdat er geen droog brood aan te verdienen is.
Aangezien er geen leveringsplicht is, leveren we niet. Dat klinkt leuk, maar jij, de consument bent de dupe en loopt (ongemerkt) risico, want bij jou gaat uiteindelijk als gevolg van onbalans het licht een keer uit......en de koelkast, de wifi, de airco, enz.

Dus, ja het salderingsprodbleem is ook een geld-kwestie, maar veronderstellen dat de gevolgen van het niet-oplossen hiervan jou niet raken zal, is een utopie.
Dus eigenlijk is die centrale overbodig? Andere centrales draaien harder of is er meer hernieuwbare energie op dit moment?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klump4u schreef op maandag 11 juli 2022 @ 07:56:
[...]

Dus eigenlijk is die centrale overbodig? Andere centrales draaien harder of is er meer hernieuwbare energie op dit moment?
In de zomer en/of met een briesje zijn er wel meer centrales overbodig. Maar helaas hebben we in de winter ook wat stroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

MikeyMan schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:03:
[...]

In de zomer en/of met een briesje zijn er wel meer centrales overbodig. Maar helaas hebben we in de winter ook wat stroom nodig.
Staat al maanden stil schrijft hij.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
[...]

Natuurlijk gaat het om de centen; voor jou als consument net zo goed als voor een bedrijf. Bedrijven krijgen de "regelingen" van de overheid ook door de strot geduwd, net zo goed als de consument.
Naar mijn weten is er ook bij de salderingsregeling nooit vermeld dat deze voor eeuwig zou zijn; wetten en regelgeving zijn net zo flexibel als de hypotheekrenteaftrek en de pensioenleeftijd.
Toch blijf je hier de fout ingaan. Van de salderingsregeling is gezegd dat die minstens tot 2023 zou duren. Daarnaast is die salderingsregeling er nog gewoon, alleen houden de bedrijven zich er niet aan.
Je bent wel erg stellig in het denken dat de energiemaatschappijen het "er altijd mee eens zijn geweest"; dat is feitelijk niet zo.......men kon er nog mee leven, gaf wel degelijk aan dat het "niet eerlijk" was, maar de overheid beslist, dat is wat anders.
Het is niet dat wat er nu gebeurt echt onverwacht is, en dus hadden de energiemaatschappijen al jaren de tijd om dit aan te kaarten. Ik heb er niets van gehoord, wat simpelweg betekent dat ze het nooit als een groot probleem hebben gezien.
Naast alle technische uitdagingen (die inderdaad los staan van salderen of niet) stijgen nu dus ook de financiële uitdagingen de producenten tot de lippen. Dan blijven volharden in "het is niet mijn probleem" is kortzichtig; dan kijk je enkel naar je eigen belang.
Nee, ik kijk naar de wet. En als de energiemaatschappijen daar last van hebben moeten ze bij de regering zijn, niet bij mij (ik kijk trouwens niet naar mijn eigen belang, voorlopig heb ik nergens last van)
Als mede-consument begrijp ik dat, maar het risico is dat energiemaatschappijen het niet meer trekken en letterlijk de stekker eruit trekken.
Tja, dan waren ze dus niet rendabel en hadden ze eerder bij de regering moeten aankloppen. Nogmaals ik ontken het probleem niet, ik ontken alleen dat de energiemaatschappijen dat eenzijdig bij de consument kunnen/mogen leggen.
Vroeger was een energiebedrijf een overheidsinstelling; die bleef wel draaien, maar nu is het marktwerking; de centrale (waar ik momenteel zit) staat al maanden stil, even versimpeld, maar hoofdzakelijk omdat er geen droog brood aan te verdienen is.

Aangezien er geen leveringsplicht is, leveren we niet. Dat klinkt leuk, maar jij, de consument bent de dupe en loopt (ongemerkt) risico, want bij jou gaat uiteindelijk als gevolg van onbalans het licht een keer uit......en de koelkast, de wifi, de airco, enz.
Je blijft voorbij gaan aan wat ik zeg. Ik ontken nergens dat er een probleem is en dat ik alks consument daar last van kan gaan krijgen. Ik zeg echter wel dat ik geen partij hierin ben. De partijen zijn de regering en de energiemaatschappijen. Die moeten onderling uitvechten hoe ze deze tijd door komen en wat er gebeurt met de salderingsregeling. Zolang de wet er is, moet een energiemaatschaappij zich er aan houden en zijn ze het niet eens met de wet moeten ze naar de beleidsmakers toe. En dus niet eenzijdig de wet naast zich neerleggen omdat dat toevallig goed uitkomt.
Dus, ja het salderingsprodbleem is ook een geld-kwestie, maar veronderstellen dat de gevolgen van het niet-oplossen hiervan jou niet raken zal, is een utopie.
maar dat is dus ook mijn hele punt niet. Als ze nu de wetten aanpassen dat volgend jaar de saldering per maand mag is mij dat prima. Maar het is niet prima dat energiemaatschappijen eenzijdig de wet naast zich neerleggen en het bij de consument leggen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
MikeyMan schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:03:
[...]

Dat is ook hoe het standaard werkt. Afhankelijk van de vraag staan er centrales stil. En welke centrales (gas/kolen/biomassa e.d.) er wel worden gebruikt, wordt bepaald door de huidige prijzen

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klump4u schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:07:
[...]

Staat al maanden stil schrijft hij.
Uiteraard, maar daarmee is 'overbodig' een rekbaar begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:26
Regato76 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:28:
[...]

Juist dat! En niet enkel wij als consument hebben daar last van……voor bedrijven is het dus niet anders!

Het resultaat is een steeds groter wordende chaos, die dus niet alleen financiële consequenties heeft, maar ook de leveringszekerheid in het geding brengt.

De oplossing heb ik niet, maar er zijn radicale veranderingen noodzakelijk, welke ongetwijfeld geld gaan kosten. Wie dat gaat betalen? Links of rechtsom, gewoon “wij”!
Als de leveringszekerheid echt in het geding komt dan is dat maar zo. Dan ligt het probleem ook waar het hoort te liggen namelijk bij iedereen en niet alleen bij een relatief kleine groep zonnepanelenbezitters.

En wie dat gaat betalen? Inderdaad wij. En dat is dus iedereen en niet alleen de zonnepanelenbezitters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
[...]

Dit is toch gewoon iets voor de overheid. De overheid moet direct of indirect zorgen dat de leveringszekerheid niet in gevaar komt. De manier waarop het in de politiek werkt zal er eerst iets goed mis moeten gaan voordat men wakker wordt.

Nederland zal op termijn toch moeten stoppen met fossiele brandstoffen. Dus naast anderhalve kerncentrale zal dat toch neerkomen op veel meer stroom uit zon en wind. Het is aan de energiesector om dat waar te maken. Niet piepen dat het allemaal zo moeilijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als het zo simpel was, zitten we er al niet pagina's over te discussiëren.

De maatschappijen die per kwartaal/maand/dag/uur het leveringstarief salderen, staan hier mogelijk gewoon in hun recht.

Allemaal salderen ze nog steeds netjes de energiebelasting en btw; die betaal je alleen over netto afname per kalenderjaar / afrekening. Dit is ook is verankerd in de wet, artikel 50 lid jo. artikel 47 lid 1-d Wet belastingen op milieugrondslag. Staat nu niet ter discussie.

Daarnaast wordt nu bij herhaling geschreven dat zonnepanelen op deze wijze niet meer worden 'uit' kunnen. Het tegendeel is waar; ook al krijg je nog maar de helft van het kale leveringstarief (minimaal 15 cent), is dit altijd nog een veelvoud van het bedrag dat je in 2019 kreeg voor je gesaldeerde stroom (leveringstarief 4 cent). En nogmaals, de energiebelasting en btw is altijd netjes gesaldeerd (ook al zijn beide wel wat minder dan in 2019).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom zou je nog salderen als terug lever vergoeding 61 cent is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-08 10:47
JanHenk schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:32:
...

Daarnaast wordt nu bij herhaling geschreven dat zonnepanelen op deze wijze niet meer worden 'uit' kunnen. Het tegendeel is waar; ook al krijg je nog maar de helft van het kale leveringstarief (minimaal 15 cent), is dit altijd nog een veelvoud van het bedrag dat je in 2019 kreeg voor je gesaldeerde stroom (leveringstarief 4 cent). En nogmaals, de energiebelasting en btw is altijd netjes gesaldeerd (ook al zijn beide wel wat minder dan in 2019).
In 2019 kreeg je geen bedrag voor de gesaldeerde stroom. Die werd namelijk weggestreept tegen de afgenomen stroom (in kWh). Voor het restant betaalde je een bedrag of ontving je een vergoeding.

Een investering in zonnepanelen wordt minder interessant als leveranciers zowel hun prijzen als de salderingsmethodiek maandelijks mogen wijzigen; In de zomer €0,15 TLV en maandelijks salderen en vervolgens in december €0,70 per kWh betalen omdat je eigen productie niet voldoende is om het verbruik te dekken. Je hebt uiteraard nog steeds besparing t.o.v. een situatie zonder panelen door het directe verbruik dat niet langs de meter gaat en dus ook niet ingekocht hoeft te worden. De prijzen van zonnepanelen zijn echter ook meer dan verdubbeld t.o.v. vorig jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan_M op 11-07-2022 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan_M
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:06:
Waarom zou je nog salderen als terug lever vergoeding 61 cent is
Waar is de terugleververgoeding €0,61? En voor hoelang staat die vast? Als je vervolgens in december €0,70 moet betalen (of meer door belastingen etc) dan is salderen op jaarbasis nog steeds voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Zonder de oorlog was de saldering er over een paar jaar stapsgewijs afgegaan. Dat het nu al gebeurt geeft volledig aan dat het niet om de overbelasting van het net gaat, maar om de centen. Dat probleem met het net speelt al jaren, dus als dat de reden was, hadden we dit al eerder gezien.
Er is een groot verschil, nu word de saldering soberder door de energie leverancier en niet door de overheid.

Van per jaar naar maandelijks salderen is een groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arjan_M schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:41:
[...]

Waar is de terugleververgoeding €0,61? En voor hoelang staat die vast? Als je vervolgens in december €0,70 moet betalen (of meer door belastingen etc) dan is salderen op jaarbasis nog steeds voordeliger.
Bij Eneco, variabel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Arjan_M schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:41:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_okE3Jh3dEZ0fxx9w4jgqSHFH6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vVLw3uGUAwAmtemL2NfOjure.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1DkVmpjPhvLWm5ib-hLj8sQ1Oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VJQ46QcqfcyD3YIzBoyGDes3.png?f=fotoalbum_large

edit: wat je zegt; of dit aan het einde van de rit nuttig is, hangt nogal af van de ontwikkeling van de prijzen. Het laat zich raden dat deze in de winter omhoog gaan schieten.
Hier gaan ook nog wat mensen van een koude kermis thuiskomen vrees ik.

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 11-07-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Arjan_M schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:40:
[...]

In 2019 kreeg je geen bedrag voor de gesaldeerde stroom. Die werd namelijk weggestreept tegen de afgenomen stroom (in kWh). Voor het restant betaalde je een bedrag of ontving je een vergoeding.

Een investering in zonnepanelen wordt minder interessant als leveranciers zowel hun prijzen als de salderingsmethodiek maandelijks mogen wijzigen; In de zomer €0,15 TLV en maandelijks salderen en vervolgens in december €0,70 per kWh betalen omdat je eigen productie niet voldoende is om het verbruik te dekken. Je hebt uiteraard nog steeds besparing t.o.v. een situatie zonder panelen door het directe verbruik dat niet langs de meter gaat en dus ook niet ingekocht hoeft te worden. De prijzen van zonnepanelen zijn echter ook meer dan verdubbeld t.o.v. vorig jaar.
Reken maar eens uit wat je energiekosten zijn met en zonder zonnepanelen, op dit moment. En doe hetzelfde eens voor de energieprijzen uit 2019.

Je voordeel is nu groter dan toen.

(Zelfs als je dus per maand het leveringstarief gaat salderen en voor overproductie een TLV van 50% van het leveringstarief krijgt.)

Dat je energiekosten in absolute zin alsnog zijn gestegen, staat los van het behaalde voordeel.

@MikeyMan hierboven; wat een prijzen :X

Kun je nagaan wat een gigantisch voordeel je hier kan halen met zonnepanelen. Bizar..

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 11-07-2022 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:58
Het lijkt er in ieder geval op dat Vandebron het netjes "gewoon" jaarlijks saldeert op kWh, ook al zit ik inmiddels met een variabel contract (4x per jaar bijgesteld) sinds mei 2022.

Wij hebben vorige week zonnepanelen geïnstalleerd, op basis van ons jaarverbruik en de verwachte jaarlijkse opwek van zonnepanelen heb ik een herberekening van ons maandtarief aangevraagd, en ze schatten in dat wij voor 0 kWh jaarverbruik gefactureerd zullen worden. Dit is ook in lijn met hoe ze netto verbruik toelichten in de FAQ en op de "verbruik"-pagina in de portal.
De TLV is wellicht niet om over naar huis te schrijven (ik meen 11 cent per kWh), maar ik heb deze tijden liever stabiliteit dan winstmaximalisatie. Ik maakte me al zorgen bij het lezen van deze thread.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gAdJyv0na9IRYQRzAg0uu0S5YQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/njaP1byg7jw06b5D7NxgbD4R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door dutchminator op 11-07-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JanHenk schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:07:
[...]

Reken maar eens uit wat je energiekosten zijn met en zonder zonnepanelen, op dit moment. En doe hetzelfde eens voor de energieprijzen uit 2019.

(Zelfs als je dus per maand het leveringstarief gaat salderen en voor overproductie een TLV van 50% van het leveringstarief krijgt.)

Dat je energiekosten in absolute zin alsnog zijn gestegen, staat los van het behaalde voordeel.

Kun je nagaan wat een gigantisch voordeel je hier kan halen met zonnepanelen. Bizar..
Maar vraag blijft dus in hoeverre die terugleververgoeding gegarandeerd is, en hoe deze staat in relatie tot de tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
MikeyMan schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:35:
[...]

Maar vraag blijft dus in hoeverre die terugleververgoeding gegarandeerd is, en hoe deze staat in relatie tot de tarieven
Terugleververgoeding moet volgens de wet een redelijke zijn, dat is per aanbieder anders.

Salderen is wegstrepen, 1 op 1, niet moelijk en incl de belastingen, etc. Hierna krijg je een terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
MikeyMan schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

edit: wat je zegt; of dit aan het einde van de rit nuttig is, hangt nogal af van de ontwikkeling van de prijzen. Het laat zich raden dat deze in de winter omhoog gaan schieten.
Hier gaan ook nog wat mensen van een koude kermis thuiskomen vrees ik.
Dank voor het delen van deze tarieven. Die zijn wel bizar hoog. Ik had al eens meegelezen op het terugleververgoeding topic. Is jullie tactiek om periodiek over te stappen naar de leverancier met de beste TLV en derhalve überhaupt niet aan salderen op jaarbasis toe te komen? Dat is dan waarschijnlijk vooral interessant als je gegarandeerd (veel) overproductie hebt op jaarbasis.

De reden dat bovenstaande voor mij nu nog niet ideaal is, is omdat ik begin dit jaar noodgedwongen naar Budget Energie ben overgezet op een variabel contract en pas sinds 2 weken zonnepanelen heb. Wel meer vermogen op mijn dak dan ik verbruik in een jaar. Ik hoopte dus aan het einde van het jaar voldoende opgewekt te hebben om ook de eerste maanden van het jaar te kunnen dekken (bij jaarlijks salderen uiteraard). Nu overstappen naar bijvoorbeeld Eneco resulteert bij mij sowieso in een eindafrekening van zo'n €800 extra te betalen door mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
JanHenk schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:07:
[...]

Ik vind die berekening lastig te maken nu er zoveel gewijzigd is (energieprijzen, prijzen zonnepanelen, saldeertermijn, TLV, verhouding afname/teruglevering (en dat dan weer per welke periode), etc.). Het zou mij ook niet verbazen als er misschien wel mensen zijn die in januari 2019 panelen hebben laten installeren (toen ca. 50% goedkoper) en het ondertussen al hebben terugverdiend door de ontwikkelingen op de energiemarkt.

Op mijn offerte van de zonnepanelen wordt gesproken over een terugverdientijd van 4,5 jaar bij een energieprijs van €0,35. Als ik nu €0,15 ontvang en in december €0,70 moet gaan betalen, ga ik daar niet op uit komen denk ik. Als dat al 50/50 is, wordt mijn terugverdientijd opgerekt naar 5,5 jaar: 4,5 / 0,35 * ((0,70+0,15)/2). De verhoudingen zullen vast anders liggen en de tarieven waarschijnlijk ook. Zeker als Budget Energie er nu mee wegkomt. Als dat zo is, is het een kwestie van tijd voordat andere leveranciers gaan volgen.

Als ik bijvoorbeeld helemaal het salderen weglaat en mijn verbruik volledig moet inkopen tegen €0,60 gemiddeld en €0,15 ontvang voor mijn opwek, dan is mijn besparing met zonnepanelen ca. €600 per jaar (2500 verbruik, 4000 opwek). De installatie kostte netto bruto €7.500, dit resulteert in een terugverdientijd van 12,5 jaar (netto na teruggave BTW ca. 10,5 jaar). Dat is uiteraard niet gunstig.

[ Voor 10% gewijzigd door Arjan_M op 11-07-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Arjan_M 4,5 jaar tvt met de huidige prijzen voor panelen lijkt me ook schier onmogelijk. Heb zelf m'n solaredge set in 2018 aangeschaft en een jaar of 8 a 9 lijkt reëler

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 11-07-2022 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan_M
MikeyMan schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:04:
@Arjan_M 4,5 jaar tvt met de huidige prijzen voor panelen lijkt me ook schier onmogelijk. Heb zelf m'n solaredge set in 2018 aangeschaft en een jaar of 8 a 9 lijkt reëler
Als ik gewoon op jaarbasis mag salderen en nog €0,15 TLV ontvang voor mijn overschot, zou mijn netto investering binnen 4 jaar terugverdiend zijn (t.o.v. al mijn verbruik inkopen tegen gemiddeld €0,60/kWh).

Zonder salderen is mijn terugverdientijd ca. 2,5x zo lang en is de investering nauwelijks meer interessant te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjan_M schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:24:
[...]

Ik vind die berekening lastig te maken nu er zoveel gewijzigd is (energieprijzen, prijzen zonnepanelen, saldeertermijn, TLV, verhouding afname/teruglevering (en dat dan weer per welke periode), etc.). Het zou mij ook niet verbazen als er misschien wel mensen zijn die in januari 2019 panelen hebben laten installeren (toen ca. 50% goedkoper) en het ondertussen al hebben terugverdiend door de ontwikkelingen op de energiemarkt.

Op mijn offerte van de zonnepanelen wordt gesproken over een terugverdientijd van 4,5 jaar bij een energieprijs van €0,35. Als ik nu €0,15 ontvang en in december €0,70 moet gaan betalen, ga ik daar niet op uit komen denk ik. Als dat al 50/50 is, wordt mijn terugverdientijd opgerekt naar 5,5 jaar: 4,5 / 0,35 * ((0,70+0,15)/2). De verhoudingen zullen vast anders liggen en de tarieven waarschijnlijk ook. Zeker als Budget Energie er nu mee wegkomt. Als dat zo is, is het een kwestie van tijd voordat andere leveranciers gaan volgen.

Als ik bijvoorbeeld helemaal het salderen weglaat en mijn verbruik volledig moet inkopen tegen €0,60 gemiddeld en €0,15 ontvang voor mijn opwek, dan is mijn besparing met zonnepanelen ca. €600 per jaar (2500 verbruik, 4000 opwek). De installatie kostte netto bruto €7.500, dit resulteert in een terugverdientijd van 12,5 jaar (netto na teruggave BTW ca. 10,5 jaar). Dat is uiteraard niet gunstig.
Je moet even beter rekenen, en met huidige prijzen, jou 2500 kWh voor 60 cent kost je 1500 euro, dit vang je nu op met panelen, dus je tvt is 7500/1500=5 jaar, de overige 1500 kWh kun je ook nog verkopen dus word nog korter, jaartje of vier dus.

PS als je met 7500 euro investering maar 4000 kWh opwekt heb je ook iets niet goed gedaan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Arjan_M schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:20:
[...]

Als ik gewoon op jaarbasis mag salderen en nog €0,15 TLV ontvang voor mijn overschot, zou mijn netto investering binnen 4 jaar terugverdiend zijn (t.o.v. al mijn verbruik inkopen tegen gemiddeld €0,60/kWh).

Zonder salderen is mijn terugverdientijd ca. 2,5x zo lang en is de investering nauwelijks meer interessant te noemen.
Vier jaar is super kort, een paar jaar geleden lag dat op 7 tot 8 jaar.

Hoe komt het dan dat er in Belgie dit jaar heel veel zonnepanelen zijn verkocht terwijl het salderen is afgeschaft dit jaar? Met de hoge energieprijzen zouden terugverdien tijden vrij laag liggen.

Het is niet dat je niks krijgt meer voor wat je terug het net op stuurt, maar je krijgt er minder voor (is een ander contract, maar minder is nog steeds redelijk met de hoge energieprijzen).

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 11-07-2022 17:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Marzman schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:24:
[...]

Vier jaar is super kort, een paar jaar geleden lag dat op 7 tot 8 jaar.

Hoe komt het dan dat er in Belgie dit jaar heel veel zonnepanelen zijn verkocht terwijl het salderen is afgeschaft dit jaar? Met de hoge energieprijzen zouden terugverdien tijden vrij laag liggen.

Het is niet dat je niks krijgt meer voor wat je terug het net op stuurt, maar je krijgt er minder voor (is een ander contract, maar minder is nog steeds redelijk met de hoge energieprijzen).
Dat hangt allemaal nogal af van hoeveel overproductie je hebt natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:08
Ik ben nog steeds erg benieuwd naar een eerste rechtzaak, want ik heb behalve uit headlines, mededelingen van de ACM en heel veel meningen nog steeds nergens in de wet expliciet zien staan dat de methode die de leveranciers nu toepassen (salderen tegen momentaan tarief, wel netjes de BTW en belastingen over een jaar) echt daadwerkelijk tegen de wet ingaat. Als dat duidelijk had moeten zijn 8n de wet, had het er ook duidelijk in gestaan. Ik denk nog steeds dat een rechter niet meegaat met de ACM, want die kan m.i. niet eisen dat een leverancier verlies moet maken op klanten met veel zonnepanelen. Hoezeer ik het mezelf en anderen overigens wel gun, en in totaal zal het vast nog wel van de reserves van de grote leveranciers af kunnen. Echter hebben we ook gezien wat er gebeurt als een leverancier failliet gaat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MikeyMan schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:30:
[...]

Dat hangt allemaal nogal af van hoeveel overproductie je hebt natuurlijk
Hoe minder overproductie (hoe meer je zelf op maakt) hoe sneller je ze hebt terugverdient ja. Maar het blijft lastig, een warmtepomp zal draaien in de winter, een auto wil je snachts opladen. Eigenlijk waren die kerncentrales met spotgoedkope nachtstroom van vroeger daar perfect voor geweest :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jurjen_g schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:33:
Ik denk nog steeds dat een rechter niet meegaat met de ACM, want die kan m.i. niet eisen dat een leverancier verlies moet maken op klanten met veel zonnepanelen.
Hoezo verlies? Die stroom verkopen ze toch gewoon door aan een ander? Het is niet alsof die stroom verdwijnt. Zolang het net niet boven de 253v komt is er per definitie iemand die ervoor betaald.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan_M
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:23:
[...]

Je moet even beter rekenen, en met huidige prijzen, jou 2500 kWh voor 60 cent kost je 1500 euro, dit vang je nu op met panelen, dus je tvt is 7500/1500=5 jaar, de overige 1500 kWh kun je ook nog verkopen dus word nog korter, jaartje of vier dus.

PS als je met 7500 euro investering maar 4000 kWh opwekt heb je ook iets niet goed gedaan.
Bij salderen op jaarbasis inderdaad. Bij helemaal niet meer salderen is het ruim 10 jaar. De waarheid zal uiteraard ergens in het midden liggen.

Ik heb een kleine correctie gemaakt in mijn originele post. De 7500 was bruto. Netto investering was ca. €1,50/wp staat mij bij. De "beste" offerte die ik ontving en nog vóór de zomer kon leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Glashelder schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:43:
[...]

Hoezo verlies? Die stroom verkopen ze toch gewoon door aan een ander? Het is niet alsof die stroom verdwijnt. Zolang het net niet boven de 253v komt is er per definitie iemand die ervoor betaald.
Dit jaar is sowieso heel raar (en daarmee kan het theoretisch ook juist positief voor je uitpakken dat ze salderen met het momentane tarief) maar normaal gesproken:
In de zomer is elektriciteit goedkoop, 3n lever je juist het meeste terug. In de winter is elektriciteit duurder en lever je niet terug. Als de leverancier moet 'jaarsalderen' is vervolgens de eerste vraag: stel dat er qua saldo door jou betaald moet worden, tegen welk tarief moet jij dan betalen? Alles tegen het maximale tarief, omdat je in de zomer niets afnam? Een gewogen gemiddelde? Een vast gemiddelde? In deze gevallen, de leverancier zal in de winter duurdere inkoop hebben, en bij salderen dus niet die 8nkoop terug krijgen (noot: de energie belasting en BTW mogen zij niet houden). Er is bij variabele tarieven maar daadwerkelijk eerlijke manier van tarief bepalen, en dat is het tarief van het moment gebruiken. Anders zou je namelijk vanuit de leverancier ook mogen stellen dat zij mogen kiezen welk tarief ze toepassen, bij een positief saldo (je neemt meer af dan teruglevering) altijd het maximale tarief en andersom juist het lage tarief.

Kortom, zolang ze maar wel het daadwerkelijk kale tarief gebruiken (en dus niet de nog lagere terugleververgoeding) kan ik me echt niet voorstellen dat een rechter dat onredelijk gaat vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjan_M schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:43:
[...]

Bij salderen op jaarbasis inderdaad. Bij helemaal niet meer salderen is het ruim 10 jaar. De waarheid zal uiteraard ergens in het midden liggen.

Ik heb een kleine correctie gemaakt in mijn originele post. De 7500 was bruto. Netto investering was ca. €1,50/wp staat mij bij. De "beste" offerte die ik ontving en nog vóór de zomer kon leveren.
Vooralsnog is er geen bewijs dat er een leverancier is die niet per jaar saldeerd.

En daarbij je hebt net twee weken zonnepanelen, dus je hebt nog niks te maken met salderen. Wegwezen bij die toko, aanmelden bij Eneco want juist nu lever je veel terug dus flinke winst.
Meterstanden goed volgen en zodra je meer verbruikt dan terug levert, stap je op naar de op dat moment goedkoopste leverancier om daar in de winter stroom af te nemen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jurjen_g schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:53:
[...]

Dit jaar is sowieso heel raar (en daarmee kan het theoretisch ook juist positief voor je uitpakken dat ze salderen met het momentane tarief) maar normaal gesproken:
In de zomer is elektriciteit goedkoop, 3n lever je juist het meeste terug. In de winter is elektriciteit duurder en lever je niet terug. Als de leverancier moet 'jaarsalderen' is vervolgens de eerste vraag: stel dat er qua saldo door jou betaald moet worden, tegen welk tarief moet jij dan betalen? Alles tegen het maximale tarief, omdat je in de zomer niets afnam? Een gewogen gemiddelde? Een vast gemiddelde? In deze gevallen, de leverancier zal in de winter duurdere inkoop hebben, en bij salderen dus niet die 8nkoop terug krijgen (noot: de energie belasting en BTW mogen zij niet houden). Er is bij variabele tarieven maar daadwerkelijk eerlijke manier van tarief bepalen, en dat is het tarief van het moment gebruiken. Anders zou je namelijk vanuit de leverancier ook mogen stellen dat zij mogen kiezen welk tarief ze toepassen, bij een positief saldo (je neemt meer af dan teruglevering) altijd het maximale tarief en andersom juist het lage tarief.

Kortom, zolang ze maar wel het daadwerkelijk kale tarief gebruiken (en dus niet de nog lagere terugleververgoeding) kan ik me echt niet voorstellen dat een rechter dat onredelijk gaat vinden
Waarom maak je het zo ingewikkeld?

Stroom die ik opwek in de zomer kunnen ze gewoon binnen mijn grid dumpen bij een andere klant. Daar vangen ze dan heus een stuk meer dan het inkooptarief op dat specifieke moment. Kost ze verder ook geen inkoop.. is gewoon doorzetten van goederen, easy flip. Het enige wat kan spelen is dat ik 0,36 cent krijg en dat een andere klant wellicht een 3 jarig contract heeft voor 0,20. Daartegenover zullen er genoeg klanten zijn die veel meer betalen dan die 0,36.. maken ze nog winst ook op mijn zonnestroom.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Glashelder schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:00:
[...]

Waarom maak je het zo ingewikkeld?

Stroom die ik opwek in de zomer kunnen ze gewoon binnen mijn grid dumpen bij een andere klant. Daar vangen ze dan heus een stuk meer dan het inkooptarief op dat specifieke moment. Kost ze verder ook geen inkoop.. is gewoon doorzetten van goederen, easy flip. Het enige wat kan spelen is dat ik 0,36 cent krijg en dat een andere klant wellicht een 3 jarig contract heeft voor 0,20. Daartegenover zullen er genoeg klanten zijn die veel meer betalen dan die 0,36.. maken ze nog winst ook op mijn zonnestroom.
Daar vangen ze dan dus toch juist precies datgene voor als het tarief? Wat ze jou moeten geven is exact dat kale tarief, plus BTW en belastingen. En jij ontvangt precies dat? Of bedoel je te zeggen dat je denkt dat ze je niet het kale tarief plus BTW en belastingen betalen, maar een nog lagere vergoeding, dat is (voor zover ik de posts tot nu zie) niet het geval hoor. Ze betalen alleen niet 'hey kale zomertarief, plus een beetje meer omdat de winter duurder is'.

Daarom zei ik in de eerste post ook, dat het zelfs voordelig voor de consument kan zijn als de winter goedkoper blijkt (inmiddels lijkt die hoop wel vervlogen, maar onmogelijk is het niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee, als ik saldeer ontvang ik kaal levertatief + belastingen. Ik mijn geval geloof ik 52 cent.

Mijn buurman die geen zonnepanelen heeft, neemt mijn stroom af, en betaald een kaal tarief + belasting. Met andere woorden: wat ik ontvang betaald mijn buurman dus.

Netto resultaat is dat het soms geld zal kosten, soms zal dat geld opleveren. Maar dat geldt ook voor stroom die wordt afgenomen van energiecentrales. Daar zal het ook wel eens voorkomen dat er meer aan inkoop betaald moet worden dan er gefactureerd kan worden aan de klant. Dat stukje is ondernemersrisico.

Als ik meer opwek dan verbruik dan krijg ik de TLV. Daar zitten geen belastingen in uiteraard. De buurman, die nog steeds mijn stroom afneemt, betaald die wel. Dus ook daar wordt geen verlies gemaakt. Hooguit minder winst omdat inkoop in de zomer soms een paar cent is (of minder) en ze het verschil (mij moeten ze kaal levertarief betalen ipv inkooptarief) niet in hun zakken kunnen schuiven.

[ Voor 25% gewijzigd door Glashelder op 11-07-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Glashelder schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:30:
Nee, als ik saldeer ontvang ik kaal levertatief + belastingen. Ik mijn geval geloof ik 52 cent.

Mijn buurman die geen zonnepanelen heeft, neemt mijn stroom af, en betaald een kaal tarief + belasting. Met andere woorden: wat ik ontvang betaald mijn buurman dus.

Netto resultaat is dat het soms geld zal kosten, soms zal dat geld opleveren. Maar dat geldt ook voor stroom die wordt afgenomen van energiecentrales. Daar zal het ook wel eens voorkomen dat er meer aan inkoop betaald moet worden dan er gefactureerd kan worden aan de klant. Dat stukje is ondernemersrisico.

Als ik meer opwek dan verbruik dan krijg ik de TLV. Daar zitten geen belastingen in uiteraard. De buurman, die nog steeds mijn stroom afneemt, betaald die wel. Dus ook daar wordt geen verlies gemaakt. Hooguit minder winst omdat inkoop in de zomer soms een paar cent is (of minder) en ze het verschil (mij moeten ze kaal levertarief betalen ipv inkooptarief) niet in hun zakken kunnen schuiven.
Ja dat laatste dus, die terugleververgoeding. Daarmee ben ik eens dat die - zolang het totaal afgenomen stroom over een jaar gezien niet overschreden is - gelijk moet blijven aan het kale tarief (voor zolang de saldering regel blijft bestaan, nog 1 jaartje dus}. Maar afgezien van TS heb ik nog niet gezien dat ze dus dat op die manier doen. Wellicht dat bij TS echt een fout is gemaakt, of dat Greenchoice wil kijken hoe ver ze precies kunnen gaan...

Overigens wordt het vanaf het afbouwen salderen nog veel ingewikkelder als je niet het momentane tarief mag toepassen. Over welk tarief geldt dan de wel salderen/niet salderen etc.

Ik hoop desondanks dat ik het fout ga hebben, en dat TS en anderen dus in het gelijk worden gesteld. Maar zoals ook door anderen gepost, er is volgens mij is er geen eerlijker alternatief dan salderen toe te passen met het dan geldende kale tarief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-07 11:50
Regato76 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 05:23:
Zonnestroom van de particulier wordt in steeds grotere hoeveelheden geproduceerd en juist op de momenten dat er al zeer veel aanbod is; als de zon schijnt en de wint waait zijn marktprijzen hierdoor met grote regelmaat zwaar negatief.......als producent moet je dan dus betalen wanneer je een productiemiddel (centrale) in bedrijf hebt. Die kan vaak niet "zomaar" even uit worden gezet, dus leidt je verlies.

Een consument mag op deze momenten echter vrijelijk produceren en wil/krijgt hier in principe de volle mep voor.
Even specifiek op dit stuk quote reageren. Ja, marktprijzen zijn geregeld negatief op deze momenten. Maar...dit betreft de spot- en onbalansmarkt. Op de forwards is dit bijna niet het geval. Het grootste volume loopt via de forwards of wordt intern tegen de rest van de portefeuille gebalanceerd. Het volume dat uit de korte termijn forecast afwijkt, dan wel in de dag zelf, wordt verrekend tegen soms zwaar negatieve spot- of onbalansprijzen.

De teneur die ik hier veel teruglees, dat de zonnestroom weinig waard is, klopt niet helemaal. Wel neemt de onvoorspelbaarheid van de portefeuilles steeds meer toe, waardoor er meer volumes via de spotmarkt loopt. Met meer volatiliteit in de prijzen tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

phicoh schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Dit is toch gewoon iets voor de overheid. De overheid moet direct of indirect zorgen dat de leveringszekerheid niet in gevaar komt. De manier waarop het in de politiek werkt zal er eerst iets goed mis moeten gaan voordat men wakker wordt.

Nederland zal op termijn toch moeten stoppen met fossiele brandstoffen. Dus naast anderhalve kerncentrale zal dat toch neerkomen op veel meer stroom uit zon en wind. Het is aan de energiesector om dat waar te maken. Niet piepen dat het allemaal zo moeilijk is.
Op dit moment heeft de overheid niet heel veel grip op de energieproducenten. Zie bijvoorbeeld ook de discussie die de afgelopen maanden speelt over het vullen van de gasopslagen in de winter: in de landen om ons heen kan dat door een overheidsmaatregel worden afgedwongen ("heej energieleveranciers, jullie moeten jullie gasvoorraden aanvullen door de gasopslagen te vullen"). Hier in Nederland kan men het alleen vriendelijk vragen.

Wat @Regato76 ook al aangeeft: er is geen leveringsplicht. Als een energieproducent besluit te stoppen met produceren tot de tarieven beter uitkomen, dan mogen ze dat (beter gezegd: de overheid kan het ze niet verbieden).

Dit zijn hiaten in de wetgeving waar men beter over had moeten nadenken. Dat heeft men niet gedaan.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:25:
[...]

Op dit moment heeft de overheid niet heel veel grip op de energieproducenten. Zie bijvoorbeeld ook de discussie die de afgelopen maanden speelt over het vullen van de gasopslagen in de winter: in de landen om ons heen kan dat door een overheidsmaatregel worden afgedwongen ("heej energieleveranciers, jullie moeten jullie gasvoorraden aanvullen door de gasopslagen te vullen"). Hier in Nederland kan men het alleen vriendelijk vragen.
Wat je bedoelt te zeggen is dat Nederlandse overheid volledig gekozen heeft voor zo goedkoop mogelijke energie voor de industrie. Inderdaad daar passen ideeen over leveringszekerheid niet bij. Dus of er gaat iets goed mis, of de industrie komt er achter dat dit niet handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

phicoh schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:17:
[...]

Wat je bedoelt te zeggen is dat Nederlandse overheid volledig gekozen heeft voor zo goedkoop mogelijke energie voor de industrie. Inderdaad daar passen ideeen over leveringszekerheid niet bij. Dus of er gaat iets goed mis, of de industrie komt er achter dat dit niet handig is.
offtopic:
Dan komen we in een interessante discussie.

Het beleid van de overheid over de afgelopen 25 jaar is gericht op het bevorderen van de aantrekkelijkheid voor investeringen door bedrijven (de "B.V. Nederland" doctrine). Daar hoort een liberaal overheidsbeleid bij, met zo weinig mogelijk bemoeienis in de markt(werking) en een zo hoog mogelijk niveau van vrijheid voor bedrijven.

Dat dat hier niet heeft gewerkt, is wel duidelijk.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huublind
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-07-2022
Mijn energieleverancier gaat per maand salderen.
Volgend de ACM mag dit helemaal niet en moet het 1x per jaar maar Budgetenergie wijst naar artikel 31c van de energiewet waarbij voor de saldering geen tijdspanne genoemd staat en beweert dus dat het mag.
Waar vind ik nu (wettelijk) dat het maar 1x per jaar mag want Budgetenergie blijft bij zijn standpunt en zo kom ik er niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

huublind schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:58:
Mijn energieleverancier gaat per maand salderen.
Volgend de ACM mag dit helemaal niet en moet het 1x per jaar maar Budgetenergie wijst naar artikel 31c van de energiewet waarbij voor de saldering geen tijdspanne genoemd staat en beweert dus dat het mag.
Waar vind ik nu (wettelijk) dat het maar 1x per jaar mag want Budgetenergie blijft bij zijn standpunt en zo kom ik er niet uit.
Dit topic al eens doorgelezen? Butget energie is hier inmiddels veelvuldig besproken. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huublind
Ja voor een groot deel doorgelezen maar is inmiddels al 50 pagina's lang
Is er al die reakties dan ook een antwoord op de vraag gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
huublind schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:21:
Ja voor een groot deel doorgelezen maar is inmiddels al 50 pagina's lang
Is er al die reakties dan ook een antwoord op de vraag gekomen?
Nee. Budget Energie is in overleg met de ACM en komt als het goed is deze week met een terugkoppeling naar haar klanten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Arjan_M schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Nee. Budget Energie is in overleg met de ACM en komt als het goed is deze week met een terugkoppeling naar haar klanten toe.
Right.

Ze overleggen wat af met het ACM daar bij BudgetEnergie. Zie deze post van 5 maandan geleden op het consumentenbond forum.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xd8vsm30/screenshot-264.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tot op heden zie ik deze reactie steeds weer geplaatst, als iemand contact heeft gehad met ACM. Salderen dient op jaarbasis en niet zoals Budget het nu toepast. Zou leuk zijn als ACM dan ook daadwerkelijk actie gaat ondernemen en hier definitief duidelijkheid in geeft.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
_Dune_ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:54:
Tot op heden zie ik deze reactie steeds weer geplaatst, als iemand contact heeft gehad met ACM. Salderen dient op jaarbasis en niet zoals Budget het nu toepast. Zou leuk zijn als ACM dan ook daadwerkelijk actie gaat ondernemen en hier definitief duidelijkheid in geeft.
BE zou toch eerst een jaarnota moeten uitreiken voordat ACM kan gaan handhaven. En die jaarnota's zijn nog niet in zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
GioStyle schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:56:
[...]

BE zou toch eerst een jaarnota moeten uitreiken voordat ACM kan gaan handhaven. En die jaarnota's zijn nog niet in zicht.
Inderdaad. En zolang consumenten zich laten afschrikken door wat er nu door BE gecommuniceerd wordt en hun contract per direct opzeggen, zullen die jaarnota's misschien ook nooit volgen. Heeft BE toch haar zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Een eindnota (bij voortijdig einde contract) over twee maanden zou voldoende moeten zijn, daarop zou dan duidelijk te zien zijn hoe er gesaldeerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huublind
Ik heb vanmorgen nog kontakt gehad met Budgetenergie en ze gaan het NIET veranderen van maandelijks naar jaarlijks
Zij verwijzen naar artikel 32c van de energiewet waarin geen tijdspanne genoemd wordt over de periode van saldering en zeggen dus dat het mag en datt ze daar vrij in zijn
Vandaar mijn vraag of ergens een wet is waarin staat dat het maar 1x per jaar mag.
Dat de ACM zegt dat het niet mag hebben ze dus geen boodschap aan (ze zeggen wel in overleg te zijn met de ACM)
Lijkt een doodlopende weg te worden
Twijfel er nu aan om naar de geschillen commissie energie te stappen maar daar hangen kosten aan dus wil ik eerst zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

huublind schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:53:
Ik heb vanmorgen nog kontakt gehad met Budgetenergie en ze gaan het NIET veranderen van maandelijks naar jaarlijks
Zij verwijzen naar artikel 32c van de energiewet waarin geen tijdspanne genoemd wordt over de periode van saldering en zeggen dus dat het mag en datt ze daar vrij in zijn
Vandaar mijn vraag of ergens een wet is waarin staat dat het maar 1x per jaar mag.
Dat de ACM zegt dat het niet mag hebben ze dus geen boodschap aan (ze zeggen wel in overleg te zijn met de ACM)
Twijfel er nu aan om naar de geschillen commissie energie te stappen maar daar hangen kosten aan dus wil ik eerst zekerheid.
Het probleem is inderdaad de wetgeving er niet in voorziet, tenminste niet letterlijk. Echter heeft de wetgeving een bepaalde intentie, deze is om het aantrekkelijk te maken zonnepanelen te plaatsen. Echter als je de zomer- en de wintermaanden niet meer tegen elkaar weg kunt strepen (in Kwh) wordt de investering minder interessant en stijgen terugverdientijden weer, omdat je het hoge wintertarief mag betalen.

De energie leveranciers bieden ook geen keuze aangezien jaar contracten niet geboden worden.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 12-07-2022 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan_M
Mijn laatste contact was van vorige week en toen gaven zij aan met het ACM in overleg te zijn n.a.v. alle commotie en deze week met een reactie bij mij terug te komen. Ik ga bij de eerste nota waaruit blijkt dat er maandelijks gesaldeerd wordt sowieso naar de geschillencommissie. Als de TLV gewoon tegen 100% van het geldende tarief werd uitbetaald, kon ik er nog enigszins begrip voor opbrengen. De huidige aanpak die BE wil gaan doorvoeren gaat wat mij betreft veel te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namapus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 08:54
In artikel 31c, lid 1 van de energiewet staat het volgende:
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
Er staat niet nadrukkelijk dat het dus per maand mag of per jaar zou moeten. Misschien dat er iets te zeggen is over "onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit", door te stellen dat hier niet gesproken wordt over de kosten, maar specifiek de gebruikte/geleverde "elektriciteit". (maar IANAL)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daacuso
  • Laatst online: 23:55
Tjark schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:23:
@NeFoRcE omdat je netto stroomafnemer bent maakt 't minder uit, maar je kan ook overstappen voor alleen stroom en voor gas bij BT blijven.
Dit exact dus zo gedaan onlangs. Jaarcontract electra afgesloten bij Innova en voor gas bij BE blijven zitten.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

_Dune_ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:01:
[...]
Het probleem is inderdaad de wetgeving er niet in voorziet, tenminste niet letterlijk.
Dus terug bij af waar de TS begon en om vroeg.
De repeterende groef van de plaat dat er keihard per jaar gesaldeerd dient te worden slijt nu wel steeds harder de laatste weken.... Ik voorzie voor volgend jaar voor mij hetzelfde lot en ook nog gekoppeld aan tariefwisselingen.
Of er moet wel een flinke goed vast gelegde verrassing komen, die we over het hoofd hebben gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cuflee
  • Laatst online: 21-06 15:51
Ik zou echt heel hard wegrennen bij Budget Energie en nooit meer terug komen als je zonnepanelen hebt, hopen dat dit andere leveranciers stof tot nadenken geeft om niet snel dat voorbeeld te volgen.

Ik ben zelf meteen gevlucht naar VattenFal, maar zie daar nu ineens dit verhaaltje in de regels staan:

"U heeft zonnepanelen en wekt zelf stroom op. Wij salderen uw teruggeleverde
stroom op uw jaarafrekening vanaf het moment dat uw netbeheerder aan ons doorgeeft dat
uw zonnepanelensysteem is aangemeld. Daarbij verrekenen we uw teruggeleverde stroom
tegen het tarief dat u ook aan ons betaalt"

Kan iemand mij daar misschien in geruststellen? Het zijn nu mooie dagen, ik lever enorm terug... lees ik dit nu goed dat als ik een luie netbeheerder heb die misschien over een paar weken een keer een melding gaat maken dat ik al deze stroom nu gratis lever?

Waar slaat dit stukje nou weer op? Ze zien toch precies wat ik afneem en terug lever? Zo zou elke overstap van energieleverancier een "pauze" kunnen geven in je teruglevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@cuflee alle energieleveranciers vereisen dat je installatie bij de netbeheerders hebt aangemeld (staat in de algemene voorwaarden).

Heb je dat wel of niet gedaan? Als dat allang gedaan is, dan is er geen enkel probleem. Heb je dat niet gedaan.. ja, dan kan dat je wel wat teruglevering kosten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Glashelder schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:57:
@cuflee alle energieleveranciers vereisen dat je installatie bij de netbeheerders hebt aangemeld (staat in de algemene voorwaarden).

Heb je dat wel of niet gedaan? Als dat allang gedaan is, dan is er geen enkel probleem. Heb je dat niet gedaan.. ja, dan kan dat je wel wat teruglevering kosten helaas.
Precies... even langs energieleveren.nl en aanmelden; kost niks en is twee minuten werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cuflee
  • Laatst online: 21-06 15:51
Ah, bedankt! ik heb al langer zonnepanelen, ben ook al aangemeld geweest toen ik nog bij Budget Energie zat en stap nu dus over met de zonnepanelen naar vattenfall.

In dat geval hoef ik dus niks te doen? Omdat in het contract staat dat ze blijkbaar van de netbeheerder een seintje moeten krijgen? Omdat dit al bekend is bij de netbeheerder krijgen ze die dan direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is correct. Je hoeft je niet iedere keer weer opnieuw aan te melden als je van leverancier overstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
NeFoRcE schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:31:
Hier nog steeds bij BudgetThuis.

Innova heeft nu wel vaste contracten weer voor een jaar, maar is dat wijsheid? Ik vind het zo lastig.

Tarieven nu:
Budget Thuis:
Normaaltarief:€ 0,40460
Daltarief:€ 0,36165
Gastarief:€ 1,74086

Innova:
All-in tarief normaal incl. btw (€) 0,77153 per kWh
All-in tarief dal incl. btw (€) 0,64617 per kWh
All-in tarief gas incl. btw (€) 2,83765 per m3

Verbruik:
800 kub
Stroom: 1300kwh (na salderen).

---------------------
Dan zou je zeggen (energiebelasting etc daargelaten, en tariefwijzigingen):

Kosten Budget Thuis:
800 * 1,74 = 1392
1300 * 0,40 = 520
----- 1912

Innova:
800 * 2,83 = 2264
1300 * 0,77 = 1001
----- totaal: 3656

Da's een verschil van 1700 euro... toch maar blijven dan bij Budget Thuis? Ondanks die grafsaldering van ze... ik vind het zo lastig.
Ik heb nu gekozen voor een 3-jarig contract bij Greenchoice via een Univé actie:
https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/

Tarieven nu:
Budget Thuis:

Innova:

GreenChoice:
All-in tarief normaal incl. btw (€) 0,48685 per kWh
All-in tarief dal incl. btw (€) 0,40458 per kWh
All-in tarief gas incl. btw (€) 1,95899 per m3

Het jaar erna krijg je 25% korting op de kale tarieven, het jaar daarna 40%
Volgens mij is er geen betere deal op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
Chickendorp schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:02:
[...]

Ik heb nu gekozen voor een 3-jarig contract bij Greenchoice via een Univé actie:

Tarieven nu:
Budget Thuis:

Innova:

GreenChoice:

En hoe zit het dan met saldering, zonnepanelen en zo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:05
[...]

Tarieven nu:
Budget Thuis:

Innova:

GreenChoice:

Via een actie vanuit Univé voor hun klanten?
Want volgens de link in je post is het :
Op dit moment is het helaas niet mogelijk om een contract voor Energie van de boer online af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Nee voor iedereen te gebruiken.
Je moet even bellen naar het nummer op die pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 20:34
namapus schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:17:
[...]

In artikel 31c, lid 1 van de energiewet staat het volgende:

[...]

Er staat niet nadrukkelijk dat het dus per maand mag of per jaar zou moeten. Misschien dat er iets te zeggen is over "onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit", door te stellen dat hier niet gesproken wordt over de kosten, maar specifiek de gebruikte/geleverde "elektriciteit". (maar IANAL)
IANAL en advocaat van de duivel. Maar BE lijkt hier gewoon gelijk te hebben toch? En ik denk dat er velen leveranciers ook gaan volgen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10
Wolly schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:37:
[...]

_O-

Dat is bij veel maatschappijen niet meer het geval.
Greenchoice zegt dus op hun site gewoon letterlijk dat ze de saldering per jaar doen, wat dus ook wettelijk is vastgelegd…

Site greenchoice:
Wek je stroom op met zonnepanelen? Dan trekken we de door jou opgewekte hoeveelheid stroom van je totale stroomverbruik af op je jaarnota

https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/

Wat natuurlijk wel kan, (en al jaren zo is), is dat de leverancier andere tarieven berekend voor en na de halfjaarlijkse tariefwijziging, meestal 1 Juli, vanwege de snel fluctuerende prijzen momenteel.
Maar dat heeft natuurlijk verder niks met salderen te maken.. En omdat die datum qua zonne-opbrengst ook behoorlijk mooi symmetrisch ligt qua jaaropbrengst, zul je daar in de praktijk ook weinig van merken. Het is niet dat je over je overcapaciteit in de zomer peanuts terugkrijgt, en in de winter vervolgens zonder salderen het maximumtarief moet betalen…

Dit “risico” heb je dus zowiezo niet als je een analoge ferrarismeter hebt, dus wat dat betreft zou het een voordeel kunnen zijn van de ferrarismeter…
Mochten de leveranciers zich dus niet aan de wet houden, zeg maar…

Inderdaad wat mis gegaan, bedoeling was hem juist hierheen te verplaatsen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 13-07-2022 12:39 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:18
Dronium schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:40:
[...]

Via een actie vanuit Univé voor hun klanten?
Want volgens de link in je post is het :

[...]
weet je wat de terugleververgoeding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Tarieven nu:
Budget Thuis:

Innova:

GreenChoice:

En een gewone eneco? Die zit toch op 2,- voor gas? Alleen betaald meer terugleveren dan de 8 cent van GC.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Harvest2002 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:09:
[...]

weet je wat de terugleververgoeding is?
Als je netto teruglevert kan je beter je elektra bij een maatschappij nemen die een hoge tlv heeft.

Daar hoort GC niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
xzaz schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:55:
[...]

IANAL en advocaat van de duivel. Maar BE lijkt hier gewoon gelijk te hebben toch? En ik denk dat er velen leveranciers ook gaan volgen.
Ik weet het niet. Staat niets bij over de periode. Denk als het een rechtszaak gaat worden de rechter ook kijkt naar de “geest” van de wet en ook kijkt hoe die wet moet worden toegepast.. ik denk dat het uiteindelijk op jaar basis zal uitkomen. Wordt dan voor vele energie leveranciers een ingewikkelde berekening als ze eerst per maand salderen ( variabel ( maand) contract ) en daarna nog per jaar moeten gaan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Wolly schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:12:
[...]

Als je netto teruglevert kan je beter je elektra bij een maatschappij nemen die een hoge tlv heeft.

Daar hoort GC niet bij.
ok. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@BrainCrash

Nee geen voordeel, mijn vader heeft nog een oude meter en die schatten ze 1-7 waar de meter op staat, nou als ze dat ook met je panelen doen.
Je hoeft het ook niet op te geven toch? 1-7 ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:49
[...]

Ik heb vorige maand mijn jaarnota van de periode mei 2021 tot april 2022 ontvangen. Ik had tot juli 2021 een vast contract, daarna is het overgegaan in een tijdelijk contract, waarbij ze vanaf 1 januari 2022 maandelijks de prijzen hebben aangepast.
Op het eerste oog (jaarnota) lijkt het alsof ze salderen over de totale periode. Er wordt daar aangegeven: "Bij de berekening van uw leveringskosten is gebruik gemaakt van een voor uw situatie berekend gemiddeld tarief. Dit gemiddeld tarief is een gewogen gemiddelde gebaseerd op de met u overeengekomen tarieven voor de perioden waarover deze energienota gaat."
Als je echter de specificatie bekijkt zie je dat ze per tariefperiode salderen en op de jaarnota een tarief kiezen waardoor het in euro's met elkaar overeenkomt.
Jaarnota:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1B2DTFjqK-8k4Thdpa4ERRDvuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNGOX4XOBlgQXMfiaRlmzBlS.jpg?f=fotoalbum_large
Specificatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPRUZPuOb6ZxRKiaj047mPaCRGU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkZ77oWmJkywxEOVM4rETMOG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDE7nFYw5sDSPvFKrd8MvbAi4W8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWKXBE4NxGwt7SNDXGOOSGWE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Or9OAH9Xg2ZMhF1gPx8CdvkJsG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9QDAp1ZOyx1vStzN96sXP3F.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:27
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Precies... even langs energieleveren.nl en aanmelden; kost niks en is twee minuten werk.
Dat klopt in beginsel ook, echter is het nog steeds mogelijk dat er bij netbeheerders achterstanden zijn in de verwerking van deze aanmelding. Zo heb ik vorig jaar per sept doorgegeven dat ik een installatie actief zou krijgen en de administratieve verwerking is pas medio jan doorgevoerd.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Knopsje schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Ik heb vorige maand mijn jaarnota van de periode mei 2021 tot april 2022 ontvangen. Ik had tot juli 2021 een vast contract, daarna is het overgegaan in een tijdelijk contract, waarbij ze vanaf 1 januari 2022 maandelijks de prijzen hebben aangepast.
Op het eerste oog (jaarnota) lijkt het alsof ze salderen over de totale periode. Er wordt daar aangegeven: "Bij de berekening van uw leveringskosten is gebruik gemaakt van een voor uw situatie berekend gemiddeld tarief. Dit gemiddeld tarief is een gewogen gemiddelde gebaseerd op de met u overeengekomen tarieven voor de perioden waarover deze energienota gaat."
Als je echter de specificatie bekijkt zie je dat ze per tariefperiode salderen en op de jaarnota een tarief kiezen waardoor het in euro's met elkaar overeenkomt.
Jaarnota:
[Afbeelding]
Specificatie:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dus BE saldeert per (contract)jaar qua belastingen en per tariefsperiode (in dit geval 1 maand) qua kale leveringstarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Knopsje schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Ik heb vorige maand mijn jaarnota van de periode mei 2021 tot april 2022 ontvangen.
Leuk die BE trouwe klantkorting, krijg je 0,826ct/kWh minder voor de teruglevering ;)
(Kale levertarief is gewoon lager)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:12:
[...]

Daar hoort GC niet bij.
Zover ik weet is dat 11ct per kW bij GreenChoice, dus volgens mij is dat een prima TLV?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16
Dat was altijd een prima TLV, met de huidige prijzen is "het kale leveringstarief" een veel betere TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palala
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-07-2022
Ik doe hier ook een poging om zelf een weg te slaan in het web van de energieleveranciers. In de hoop dat jullie me raad kunnen geven.

ik wil overstappen van BE naar een andere aanbieder voor alleen stroom met een kleine netto teruglevering op jaarbasis. Ik om vanuit een variabel contract en kan dus alle kanten op. Welke maatschappij is nu verstandig gezien de volgende factoren:

-salderen op jaarbasis en niet een poot uitgedraaid worden op maandbasis wanneer de tarieven weer stijgen per 1 januari
-mooi bedrag terugkrijgen voor netto extra teruglevering na contractjaar
- goede solvabiliteit bedrijf

Wie weet raad? Ik zit nu te denken aan Eneco vanwege het terugleveringstarief maar ben bang dat ik misschien iets over het hoofd zie omdat men wel de hoofdprijs vraagt voor stroomtarieven momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Het belangrijkste is dat je kunt salderen en wel op jaarbasis. Dus ga op zoek naar een leverancier die op jaarbasis saldeert, ongeacht of je een vast of variabel contract hebt. Op het moment dat je vaststelt dat je netto evenveel hebt teruggeleverd als dat je van het net hebt afgenomen, en je hebt nog een overschot, kun je dat overschot verkopen aan de leverancier die op dat moment de hoogste TLV biedt.

Let wel: deze strategie is niet zonder risico's. De strategie werkt alleen als je absoluut zeker bent dat je in een jaar altijd overschot hebt, ongeacht de zonuren.

Belangrijkste is dus om je saldering veilig te stellen.

Voorbeeld: je jaar loopt van augustus tot en met juli. In augustus en september heb je een overschot (dus teruglevering aan het net minus afname van het net) van 2.000 kWh. In oktober tot en met maart heb je een tekort van 3.500 kWh. Eind mei heb je over april en mei een overschot van 1.500 kWh. Per saldo staat de meter in dit voorbeeld eind mei op 0 (3.500 netto opgenomen, 3.500 netto teruggeleverd). Als je juni en juli een overschot hebt, kan je die verkopen aan de leverancier met de hoogste TLV.

Als je slechts een klein overschot hebt, zoals je zegt dat je zelf hebt, zul je waarschijnlijk alleen in dit voorbeeld in de maand juli een dergelijk overschot hebben. Die kun je dan in die maand voor een korte periode aan de leverancier met de hoogste TLV verkopen. De vraag is of dat de moeite waard is. Bedenk ook dat de grootste winst die je maakt met zonnepanelen bestaat uit kostenbesparing. Hoe hoger het tarief, hoe meer je bespaart en hoe korter je terugverdientijd is. De ‘extra’ winst die je met de verkoop van je kleine overschot kunt bereiken, valt in het niet bij de besparing. Zoals je zelf al terecht opmerkt, is solvabiliteit van de leverancier waarschijnlijk belangrijker.

Let wel: de strategie moet in een tijdsbestek van 1 jaar passen. Als je eerst gaat verkopen en dan het jaar gaat verschuiven, houd je jezelf voor de gek. Dan ben je namelijk aan het speculeren dat de TLV in de maanden van overschot hoger zal zijn dan de inkooprijs in de wintermaanden. Zie mijn rekenvoorbeeld op het andere forum Harvest2002 in "Het grote terugleververgoeding topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Harvest2002 dat 'kleine overschot' is waarschijnlijk op jaarbasis. En dat houdt in dat er waarschijnlijk zes maanden een flink overschot is en zes maanden een flink verbruik. Niet één maand met overschot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
@MikeyMan Wat is de strekking van je opmerking? In mijn voorbeeld is er op jaarbasis 1 maand waarin het 'kleine overschot' zich voordoet: namelijk in juli.

[ Voor 3% gewijzigd door Harvest2002 op 13-07-2022 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Harvest2002 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:46:
@MikeyMan Wat is de strekking van je opmerking? In mijn voorbeeld is er op jaarbasis 1 maand waarin het 'kleine overschot' zich voordoet: namelijk in juli.
Dat is m'n punt. In de praktijk zal het vaak zo zijn dat dat overschot zich in zes maanden voordoet. Tenzij het een relatief kleine installatie betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
@MikeyMan Volgens mij moet je het voorbeeld nog eens goed lezen. Het is een jaarstrategie.

Het gaat erom dat er altijd een 0 punt is. Uiteraard doet het overschot zich in 6 maanden voor. Ook in mijn voorbeeld. Augustus en september en april tot en met juli: overschot; oktober t/m maart: tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 11:26

Sr_Ogel

Klop klop klop

De specificaties worden er niet helderder op zo.

Maar zoals ik het lees hebben ze voor februari 55 kWh in rekening gebracht. (0,43 cent)
In maart lever je netto 81 kWh uur terug tegen een lager tarief. (0,26 cent)
Die bedragen trekken ze uiteindelijk van elkaar af.

Als ze van die 81 kWh (maart) terugleveren, 55 kWh uur naar februari hadden geschoven (gesaldeerd) was je veel goedkoper uit geweest.

Dat voorblad met die gemiddelde prijzen is natuurlijk 0,0 relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 12:52

P_Tingen

omdat het KAN

Net even gechat met BudgetEnergie:

Jij
Hallo, ik heb zonnepanelen en lever dus ook stroom terug. Hoe vaak wordt er door BE gesaldeerd?
Dat was altijd per jaar. Is dat nog steeds zo? Per jaar lever ik ong 1300 kWh terug en gebruik
ong 2300. Per saldo neem ik dus ong 1000 kWh per jaar af van jullie

BudgetEnergie
Per 1 juli gebeurd dit maandelijks, echter wordt dit op de jaarnota verrekend

Jij
Dus als ik in de zomer meer opwek dan ik verbruik, dan kost me dat geld tov jaarlijks salderen
Want terugleververgoeding is nu 50%

BudgetEnergie
Dat klopt inderdaad

Helder verhaal, dus maar eens op zoek naar een andere stroomboer.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

P_Tingen schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:36:
Net even gechat met BudgetEnergie:

Jij
Hallo, ik heb zonnepanelen en lever dus ook stroom terug. Hoe vaak wordt er door BE gesaldeerd?
Dat was altijd per jaar. Is dat nog steeds zo? Per jaar lever ik ong 1300 kWh terug en gebruik
ong 2300. Per saldo neem ik dus ong 1000 kWh per jaar af van jullie

BudgetEnergie
Per 1 juli gebeurd dit maandelijks, echter wordt dit op de jaarnota verrekend

Jij
Dus als ik in de zomer meer opwek dan ik verbruik, dan kost me dat geld tov jaarlijks salderen
Want terugleververgoeding is nu 50%

BudgetEnergie
Dat klopt inderdaad

Helder verhaal, dus maar eens op zoek naar een andere stroomboer.
Verhaal doorsturen naar de ACM en de kamerleden van de vaste kamercommissie economie.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Knopsje Heb je ook een specificatie van de BTW? Volgens mij krijg je die er ook altijd bij... Ben ik ook wel benieuwd naar...

Verder is de afrekening wel leesbaar. Het voorblad heb je niets aan (qua tarief), dat is inderdaad een gewogen gemiddelde van de specificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sr_Ogel schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:30:
[...]

De specificaties worden er niet helderder op zo.

Maar zoals ik het lees hebben ze voor februari 55 kWh in rekening gebracht. (0,43 cent)
In maart lever je netto 81 kWh uur terug tegen een lager tarief. (0,26 cent)
Die bedragen trekken ze uiteindelijk van elkaar af.

Als ze van die 81 kWh (maart) terugleveren, 55 kWh uur naar februari hadden geschoven (gesaldeerd) was je veel goedkoper uit geweest.

Dat voorblad met die gemiddelde prijzen is natuurlijk 0,0 relevant.
Zo kun je het wel naar jezelf toerekenen...

Bovenstaande klopt natuurlijk wel.

Maar andersom wordt er nu stroom afgerekend in de periode 2021 voor 8 cent, terwijl ie in april 2022 38 cent terugkrijgt.

Dat kun je ook salderen... Maar dan ben je slechter af ;)

En dat brengt je meteen bij het 'moeilijke' van salderen per jaar. Je krijgt onherroepelijk te maken met het leveringstarief. En zeg dan maar hoe het moet... Vele wegen die naar Rome gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:53:
[...]

Dus BE saldeert per (contract)jaar qua belastingen en per tariefsperiode (in dit geval 1 maand) qua kale leveringstarieven.
Contract zal niet, dat staat vast, maar ik ga het zien in oktober. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 11:26

Sr_Ogel

Klop klop klop

JanHenk schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:19:
[...]

En dat brengt je meteen bij het 'moeilijke' van salderen per jaar. Je krijgt onherroepelijk te maken met het leveringstarief. En zeg dan maar hoe het moet... Vele wegen die naar Rome gaan.
Dan moet ik toch nageven dat Van de Bron in iedergeval kiest voor het meest voordelige voor de klant.

Bij mij wordt teruglevering normaal + dal eerst afgetrokken van wat ik onder Normaal heb afgenomen. Terwijl ze ook hadden kunnen zeggen levering Normaal van afname Normaal en levering dal van Afname dal.

Het wegstrepen van netto overproductie in een maand, gewoon bij de eerste maand van het jaaroverizicht beginnen en door tellen. Dat zal soms in het voordeel van de energieleverancier zijn en soms in het voordeel van de burger. Maar blijf je wel bij de wet en de achterliggende toelichting er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Rol-Co schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Contract zal niet, dat staat vast, maar ik ga het zien in oktober. :)
Heb je een jaarcontract? Dan is er niets aan de hand. Bij mij liep jaarcontract 24 mei af en er is netjes op jaarbasis gesaldeerd, zowel de belasting als leveringstarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Zit dus bij BE verkeerd. Wat gebeurt er als je nu in de zomer overstapt naar een andere leverancier?
Mijn jaarafrekening was in april, dus ik heb nu in juli veel meer opgewekt dan verbruikt. Hoe gaat de oude (BE) en nieuwe (?) leverancier daar mee om?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tiesert schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:33:
Zit dus bij BE verkeerd. Wat gebeurt er als je nu in de zomer overstapt naar een andere leverancier?
Mijn jaarafrekening was in april, dus ik heb nu in juli veel meer opgewekt dan verbruikt. Hoe gaat de oude (BE) en nieuwe (?) leverancier daar mee om?
Bij je nieuwe leverancier start je weer bij 0. BE zal dus alles verrekenen wat je tot nu toe geleverd en opgewekt hebt gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 12:52

P_Tingen

omdat het KAN

En als je dus al langer bij BE in een variabel contract zit, maakt het dus niet uit omdat er per maand wordt gesaldeerd (zoals ik)

[ Voor 4% gewijzigd door P_Tingen op 14-07-2022 14:48 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:31:
[...]

Heb je een jaarcontract? Dan is er niets aan de hand. Bij mij liep jaarcontract 24 mei af en er is netjes op jaarbasis gesaldeerd, zowel de belasting als leveringstarieven.
Ja (nog) vast, voor weinig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAIdbIxZqieSaFLXqqGZytss_yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3m3to66lR0gTvcLOgAgKTtH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@Rol-Co

Mijn advies: dien dat jaarcontract uit en nu alvast rondkijken voor andere energieleveranciers. Bij variabel contract kom je slecht uit bij BE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:48:
@Rol-Co

Mijn advies: dien dat jaarcontract uit en nu alvast rondkijken voor andere energieleveranciers. Bij variabel contract kom je slecht uit bij BE.
Ja dat heb ik ook gezien in de chat, zo te zien is overstappen dan naar eneco o.i.d tenzij er ergens weer wat contracten los komen.
Leuke is wel dat ik mijn contract niet eens kan verlengen naar 3 jaar, wat eigenlijk voor hun heel gunstig is nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4srkkvUoYSEyAeiBUGzGJsyrPoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khbGoGs4cXiAn3GxgAIeu7cI.jpg?f=fotoalbum_large

50% is wel diefstal, niet als het per jaar gesaldeerd zou worden, dan kan ik met 50% van huidige prijs aan tlv wel leven.

Eneco gaat met gas wel helemaal uit deze wereld of niet? :F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Od65xNlF9BonauSVQWuEGcW6I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7Qo7DJ0vMxxrvRt7f3buifS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik volg het topic al wel even, het is nog geen oktober maar het zal wel iets anders gaan worden dan be.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alfred Vink
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAoCvC_XC5DfHXl4HzN9KDNO_KA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1Jn8OWREsoKllTFLMSMTu38.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom geen steek verder met BE ;-(

ACM bedankt me voor de melding maar doet verder niets.
Heeft het nog zin naar de geschillencommissie te gaan of heeft iedereen het opgegeven?

Ik ben bang dat als BE hier mee weg komt straks alle leveranciers overgaan op maandcontracten en daarna wellicht weekcontracten, who knows, ze proberen gewoon wat.

Wat kunnen we nog doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan_M
Alfred Vink schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:16:
[Afbeelding]

Ik kom geen steek verder met BE ;-(

ACM bedankt me voor de melding maar doet verder niets.
Heeft het nog zin naar de geschillencommissie te gaan of heeft iedereen het opgegeven?

Ik ben bang dat als BE hier mee weg komt straks alle leveranciers overgaan op maandcontracten en daarna wellicht weekcontracten, who knows, ze proberen gewoon wat.

Wat kunnen we nog doen ?
Zodra ik een factuur krijg waarop maandelijks gesaldeerd wordt, ga ik dezelfde stappen ondernemen als jij. Dus zeker nog niet opgegeven.

In haar reactie noemt ze eerst jouw bezwaar op het salderingsbeleid, om vervolgens alleen in te gaan op de terugleververgoeding. Volgens mij knudde genoeg om gehakt van te laten maken door de geschillencommissie (of een jurist).

[ Voor 13% gewijzigd door Arjan_M op 14-07-2022 17:28 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 34 Laatste