Dus eigenlijk is die centrale overbodig? Andere centrales draaien harder of is er meer hernieuwbare energie op dit moment?Regato76 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 00:11:
[...]
Natuurlijk gaat het om de centen; voor jou als consument net zo goed als voor een bedrijf. Bedrijven krijgen de "regelingen" van de overheid ook door de strot geduwd, net zo goed als de consument.
Naar mijn weten is er ook bij de salderingsregeling nooit vermeld dat deze voor eeuwig zou zijn; wetten en regelgeving zijn net zo flexibel als de hypotheekrenteaftrek en de pensioenleeftijd.
Noem het verkooptruc of "stimulans" het doel is jou een keus te laten maken door het te doen voorkomen dat je er financieel voordeel aan zult hebben. Garantie......tot aan de deur, wet of geen wet.
Je bent wel erg stellig in het denken dat de energiemaatschappijen het "er altijd mee eens zijn geweest"; dat is feitelijk niet zo.......men kon er nog mee leven, gaf wel degelijk aan dat het "niet eerlijk" was, maar de overheid beslist, dat is wat anders.
Naast alle technische uitdagingen (die inderdaad los staan van salderen of niet) stijgen nu dus ook de financiële uitdagingen de producenten tot de lippen. Dan blijven volharden in "het is niet mijn probleem" is kortzichtig; dan kijk je enkel naar je eigen belang.
Als mede-consument begrijp ik dat, maar het risico is dat energiemaatschappijen het niet meer trekken en letterlijk de stekker eruit trekken.
Vroeger was een energiebedrijf een overheidsinstelling; die bleef wel draaien, maar nu is het marktwerking; de centrale (waar ik momenteel zit) staat al maanden stil, even versimpeld, maar hoofdzakelijk omdat er geen droog brood aan te verdienen is.
Aangezien er geen leveringsplicht is, leveren we niet. Dat klinkt leuk, maar jij, de consument bent de dupe en loopt (ongemerkt) risico, want bij jou gaat uiteindelijk als gevolg van onbalans het licht een keer uit......en de koelkast, de wifi, de airco, enz.
Dus, ja het salderingsprodbleem is ook een geld-kwestie, maar veronderstellen dat de gevolgen van het niet-oplossen hiervan jou niet raken zal, is een utopie.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽