Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Pagina: 1 ... 14 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-06 17:03
Solarman20191 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:31:
[Afbeelding]

Ik ben van plan om aardig precies uit te werken wanneer ik voor het jaar netto terug lever (kontrakt mid-okt to mid okt) en precies dan van leverancier te wisselen om een jaarnota te triggeren. Ik verwacht namelijk na sept. weer meer te verbruiken dan te leveren en daardoor dan boven nul te eindigen als ik wacht tot mid okt voor het volle jaar... Misschien ook een idee voor anderen ? :-)
Misschien ook eens berekenen wat het totaal voor jou gaat worden per tariefperiode.
Tot 01-01 heb je nog te maken met prijsplafond.
Dus bijv 1800 opbrengst x die prijs en 200 verbruik x die prijs (schatting obv je grafiek)
Tweede deel vanaf 01-01 het berekenen met de prijs die je dan hebt.
Bijv 3200 opbrengst x dat bedrag en 5000 verbruik x dat bedrag.
Misschien is het uiteindelijk dan gunstiger dan het af laten lopen van je contract?
Ik heb dat voor mezelf ook eens fictief berekend en toen bleek het gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-06 19:27
spacewagon schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Ter informatie. De Rechtsbijstandsverzekeraar heeft een “sommatiebrief” naar Greenchoice gestuurd. Daarin staat feitelijk wat ik ze ook al gestuurd had. Maar nu iets formeler en met wat juridische termen. De betalingsverplichting is opgeschort. Afwachten dus.
Al een reactie van GC? (hier eindigt morgenavond het contractjaar..... )

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 30-05-2023 19:56 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 09:10

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

wij hebben 2 zakelijke panden met zonnepanelen. Beiden zitten onder 1 contract bij Greenchoice (Zakelijk). We krijgen 2 rekeningen, en zie hier, men rekent dus per pand anders af. Gebeld en ze snappen het ook niet.. sapperdeflap reactie :( Wacht even hun reactie af. Maar weinig hoop op een eerlijk antwoord.

Begrijpt iemand dit nog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUxREb5-eWgXkAiVNFRHCAtm6Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gc3dAcC1bq2UsTHZRYZnmPER.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jALWku6DLwPmEkjhwJEltMRsECU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0dxYYAVXhZjdnhnZvVxD7ZuI.png?f=fotoalbum_large

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMike-nl
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-06 22:14
KoningPaulus schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:11:
[...]

Op jaarbasis wel, maar op die vage GC tariefperiode basis niet.
Van sept tm dec kom ik 600 tekort. Van jan tm aug heb ik 600 overschot, ter illustratie. Totaal gaat het om zo'n 3800kWh op jaarbasis wat ik opwek, en gedacht had dit jaar allemaal 'op' te maken door te stoken (en koelen) met airco's. Op jaarbasis zou dat dus prima moeten kunnen, maar op tariefperiodebasis niet...
Hmmm hier nog een GC klant en had precies hetzelfde in gedachten om met aircos alles met stoken en koelen op te maken.
Was momenteel al aan het kijken om vanwege de tarieven over te stappen maar zo te lezen is daar nog een extra reden bijgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:29
peterpijpelink schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:14:
wij hebben 2 zakelijke panden met zonnepanelen. Beiden zitten onder 1 contract bij Greenchoice (Zakelijk). We krijgen 2 rekeningen, en zie hier, men rekent dus per pand anders af. Gebeld en ze snappen het ook niet.. sapperdeflap reactie :( Wacht even hun reactie af. Maar weinig hoop op een eerlijk antwoord.

Begrijpt iemand dit nog?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de bovenste afrekening ben je netto verbruiker dus dan gaan ze per periode jou daadwerkelijke verbruik en teruglevering uitrekenen. Op de onderste afrekening lever je netto terug waardoor ze de kWh's tegen elkaar wegstrepen en je over het overschot de terugleververgoeding krijgt.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:47
Staat in https://www.eerstekamer.n...ijzigd_voorstel_van_wet_2 op pagina 3 nu dat "de Greenchoice methode" de juiste is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ru1QXN_oL5HmHODcJ0wC8txgvnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JNRjexgpJkOaxF1k1LWNDIoj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-06 21:20
Dit staat omschreven voor ontrokken elektriciteit, ik zie niets staan over ingevoede elektriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
MikeyMike-nl schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:20:
[...]

Hmmm hier nog een GC klant en had precies hetzelfde in gedachten om met aircos alles met stoken en koelen op te maken.
Was momenteel al aan het kijken om vanwege de tarieven over te stappen maar zo te lezen is daar nog een extra reden bijgekomen.
Ik moet er even goed in duiken, want het kan een hele nadelige rekensom worden bij GC. Moment van overstappen is dan dus ook wel bepalend.

Als ik uitreken op basis van verbruik en opwek, en dus van sept 22 - 31 dec 22 630 kWh tekort kom, wordt dat vermoedelijk x 0,45ct gedaan. Waar van 1 jan 23 - 1 sept 23 ik een overschot hoop te hebben van 660. Als die 660 vervolgens x 0,40ct wordt gedaan is er nog niet zoveel aan de hand, maar als ze per tariefsperiode gekke kunsten uithalen en mij voor die 630 de volle mep laten betalen en vervolgens voor het overschot van die 660 11ct TLV gaan betalen ben ik wel de sjaak zeg maar.

Al met al wordt het vrij essentieel om nu precies te weten wat ze gaan doen en wanneer met vervolgens de vraag; wanneer kan ik met een gerust hart overstappen op n ander? Want met de vaste tarieven die ik nu (voor 1 en 3 jaar) al voorbij zie komen, wil ik zeker overstappen. Met zowel gas als elektra.
Normaal gesproken zou je zeggen, wanneer je op 0 uitkomt kun je over, maar is dat nu ook nog zo?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KoningPaulus schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:00:
[...]

Ik moet er even goed in duiken, want het kan een hele nadelige rekensom worden bij GC. Moment van overstappen is dan dus ook wel bepalend.

Als ik uitreken op basis van verbruik en opwek, en dus van sept 22 - 31 dec 22 630 kWh tekort kom, wordt dat vermoedelijk x 0,45ct gedaan. Waar van 1 jan 23 - 1 sept 23 ik een overschot hoop te hebben van 660. Als die 660 vervolgens x 0,40ct wordt gedaan is er nog niet zoveel aan de hand, maar als ze per tariefsperiode gekke kunsten uithalen en mij voor die 630 de volle mep laten betalen en vervolgens voor het overschot van die 660 11ct TLV gaan betalen ben ik wel de sjaak zeg maar.
Als jij in een contractjaar netto terugleveraar bent wordt er op kWh basis gesaldeerd. De 30 kWh die je over hebt wordt tegen terugleververgoeding aan je uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Wolly schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:07:
[...]

Als jij in een contractjaar netto terugleveraar bent wordt er op kWh basis gesaldeerd. De 30 kWh die je over hebt wordt tegen terugleververgoeding aan je uitgekeerd.
Ondanks de verschillende tariefsperiodes en dal/normaal tarieven?

Dan kan ik dus concluderen dat zodra ik op 0 uit kom (qua kWh's) ik kan overstappen?
Afhankelijk daarvan zal ik dus de opzegging in orde moeten gaan maken, met de 30 dagen opzegtermijn in achtnemende. Ter illustratie; mijn contract is 3 september in gegaan. Stel rond die datum zit ik op 0 ongeveer; dan wil ik eind juli elders een contract afsluiten met ingangsdatum 4 september. Dan moet het hoe dan ook goed gaan dacht ik (althans, zo doe ik dat met internet abonnement wel) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:42

Epsilon

Ik heb een Excelletje gemaakt om dit helemaal te bepalen :). De hele nota kan ik narekenen.
Zojuist na het juiste moment afwachten, dus ook opgezegd bij Greenchoice; Ik ben dit gedrag van hun beu.

Ik kom ~ 300kWh te kort in Okt-Dec 2022 (contract loopt vanaf 01-Okt). Naar schatting ga ik eind juni op netto 0 verbruik komen en heb dus ook per 01-Jul-2023 opgezegd.

In mijn geval was deze 300kWh te kort vorig jaar nog voor een lager tarief dan het prijsplafond.

Mijn doel is nu om de tariefperiode van Greenchoice tegen zichzelf te gebruiken en netto ~ 10kWh te gebruiken, zodat het juist NIET gesaldeerd wordt.

Samen met het piek/dal tarief (levert vooral terug tegen piek tarief) en levering in duurdere tariefperiodes krijg ik nog geld mee ook :w.

[ Voor 9% gewijzigd door Epsilon op 02-06-2023 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Wolly schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:07:
[...]

Hier gevonden op GC:
bron: https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/
Iedere klant met zonnepanelen saldeert de afname met de teruglevering, waarna het netto verbruik resteert. Heb je minder stroom teruggeleverd dan je hebt afgenomen? Dan betaal je voor je netto verbruik per tariefperiode je variabele leveringskosten maal het verbruik, zoals in het voorbeeld hierboven.

Lever je meer stroom terug dan je afneemt? Dan lever je stroom netto terug aan het elektriciteitsnet. Greenchoice geeft dan voor deze netto teruglevering een netto terugleververgoeding. De hoogte van je netto terugleververgoeding kan je vinden in Mijn Greenchoice.
Desondanks vind ik het niet duidelijk omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:28
elektriekert schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:20:
[...]

Hier gevonden op GC:
bron: https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/

[...]

Desondanks vind ik het niet duidelijk omschreven.
Ik heb ook telefonisch contact gehad met Greenchoice. Wat jij nu aangeeft konden ze niet bevestigen en ik krijg de precieze uitleg nog via de mail maar dit is wel stuitend. In principe lever ik onder aan de streep terug maar als dit niet zo is gaan ze dus per tariefperiode salderen. Dit gaat iemand die meer gebruikt dan opwekt gewoon honderden euro’s kosten. Lijkt me niet dat zoiets mag, hoop ik.

Stel ik verbruik 1kwh meer dan dat ik opwek in dit jaar dan betaal ik dus gewoon €0.75 per kWh voor de eerste tariefperiode dit jaar (januari tot april dacht ik, zonder prijsplafond mee te nemen). In de zomermaanden krijg ik dan een flut tarief voor alle teveel opgewekte stroom en einde jaar ben ik weer het haasje.

Enige manier om dit te voorkomen is je variabele contract op te zeggen direct na de zonnige maanden, dan heb ik sowieso meer opgewekt dan verbruikt. Afijn, we wachten de mail even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonenik
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-06-2023
Ik ben benieuwd of ze de nieuwe jaarcontracten ook opknippen in tariefperiodes ivm het prijfplafond, ondanks dat de prijzen voor het hele jaar vast staan en onder het prijsplafond liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Electromonkey schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:22:
[...]

Ik heb ook telefonisch contact gehad met Greenchoice. Wat jij nu aangeeft konden ze niet bevestigen en ik krijg de precieze uitleg nog via de mail maar dit is wel stuitend. In principe lever ik onder aan de streep terug maar als dit niet zo is gaan ze dus per tariefperiode salderen. Dit gaat iemand die meer gebruikt dan opwekt gewoon honderden euro’s kosten. Lijkt me niet dat zoiets mag, hoop ik.

Stel ik verbruik 1kwh meer dan dat ik opwek in dit jaar dan betaal ik dus gewoon €0.75 per kWh voor de eerste tariefperiode dit jaar (januari tot april dacht ik, zonder prijsplafond mee te nemen). In de zomermaanden krijg ik dan een flut tarief voor alle teveel opgewekte stroom en einde jaar ben ik weer het haasje.

Enige manier om dit te voorkomen is je variabele contract op te zeggen direct na de zonnige maanden, dan heb ik sowieso meer opgewekt dan verbruikt. Afijn, we wachten de mail even af.
Ik had een 3 jaar duurzaam dalen contract van GC.
Het eerste jaar had ik nog niet volgemaakt maar wel het contract open laten breken voor de lagere prijzen.

Variabel hebben we nog nooit gehad maar we hebben ook pas 3 jaar een huis :+

[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 04-06-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 10:49
Mijn contract liep tot 20-01-2023 en de jaar afrekening van 01-12-2022 tot 01-12-2023.
In december 2022 nog 1000 khw gebruik tegen zegmaar 20 cent per khw.
Maar in 2023 wek ik 1000 khw teweinig op moet ik dan 20cent betalen of 40 cent van het prijsplafond

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solarman20191
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-04 17:43
Epsilon schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:30:
Ik heb een Excelletje gemaakt om dit helemaal te bepalen :). De hele nota kan ik narekenen.
Zojuist na het juiste moment afwachten, dus ook opgezegd bij Greenchoice; Ik ben dit gedrag van hun beu.

Ik kom ~ 300kWh te kort in Okt-Dec 2022 (contract loopt vanaf 01-Okt). Naar schatting ga ik eind juni op netto 0 verbruik komen en heb dus ook per 01-Jul-2023 opgezegd.

In mijn geval was deze 300kWh te kort vorig jaar nog voor een lager tarief dan het prijsplafond.

Mijn doel is nu om de tariefperiode van Greenchoice tegen zichzelf te gebruiken en netto ~ 10kWh te gebruiken, zodat het juist NIET gesaldeerd wordt.

Samen met het piek/dal tarief (levert vooral terug tegen piek tarief) en levering in duurdere tariefperiodes krijg ik nog geld mee ook :w.
Interessant... ik heb vorige week geschreven naar GC, gebruikmakend van het voorbeeld op hun website maar aangepast aan mijn situatie (zie mijn voorbeeld met mijn verwachte situatie per eind September hieronder...). Kreeg recentelijk antwoord dat mijn voorbeeld/simulatie korrekt was :-(

Heb verder gevraagd of zij het niet absurd vinden dat ik 7.82 Eur per net kWh zou moeten betalen... maar daar heb ik nog geen antwoord op :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9NOH6kfpBmz92uUYZImr3NNu0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XNgbyVou79c6yYRP8Xq49tw0.jpg?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Solarman20191 op 05-06-2023 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:07
M'n jaarrekening is binnen, lijkt in grote lijnen te kloppen. Moet nog even puzzelen hoe ze het gas gas berekend hebben. Blijft raar dat de teruglever vergoeding iets lager is dan de levering, was vorig jaar ook al het geval.

Ben per 1 juni tegelijk overgestapt, geen zin om dit gedoe volgend jaar weer te hebben. Als ik iets minder had opgewekt of wat meer verbruikt, had de rekening er een stuk minder uitgezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTPvmWDC5qYwBn1vn9XXe9OEjNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLsIRtf92bKMjb5fG77aDwSM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
De samenvatting heb je niet veel aan, de specificatie wel. Waarschijnlijk heb je even voor 8 cent teruggeleverd en de rest van de tijd voor 11,5 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:07
Even gekeken, dat zal 't inderdaad wel zijn. Kloppen doet het in ieder geval niet. T'is maar een klein bedrag dus denk dat ik het laat waaien.
Blij dat ik er vanaf ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
Zie ook het volgende forum als men wil overstappen van GC naar een andere partij (oa ivm tarieven en salderen): Overstappen ivm niet juist salderen GC, waar op letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

peterpijpelink schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:14:

Begrijpt iemand dit nog?
Zo onlogisch lijkt het niet.
Pand 1 heeft meer gebruikt dan geleverd, dus wordt zowel voor gebruik als teruglevering met het gebruikstarief gerekend.
Pand 2 heeft meer geleverd dan gebruikt, dus wordt voor gebruik en levering met het teruglevertarief gerekend.

Dat is een toch nette implementatie van salderen, en nog op jaarbasis ook?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:04
Goed dat dit topic er is. Deze praktijken staan mij totaal niet aan, zeker niet als trouwe GC klant met panelen sinds een week of twee. Zo te lezen heeft nog niemand GC zover gekregen om te salderen op kWh ipv euro's toch?

Ik zat te denken dat ik wellicht rond oktober moet overstappen, dan zal ik dit jaar netto 0 hebben staan of wellicht zelfs wel negatief, dat wordt nog even een glazenbol-excelsheet om te kijken of ik dat ga redden.

Het alternatief zou kunnen zijn om het voorschotbedrag nu zo laag mogelijk te zetten, zodat ik nog moet bijbetalen aan het einde van het jaar. En dan eventueel betalen wat het volgens mijn berekeningen zou moeten zijn. Dan ligt de bal bij GC en zullen ze een incassobureau sturen. Maar dat is dan betwistbaar omdat de salderingsregeling toch tamelijk helder stelt dat salderen per kWh moet en niet op de euro's.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:11
storeman schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:17:
Goed dat dit topic er is. Deze praktijken staan mij totaal niet aan, zeker niet als trouwe GC klant met panelen sinds een week of twee. Zo te lezen heeft nog niemand GC zover gekregen om te salderen op kWh ipv euro's toch?

Ik zat te denken dat ik wellicht rond oktober moet overstappen, dan zal ik dit jaar netto 0 hebben staan of wellicht zelfs wel negatief, dat wordt nog even een glazenbol-excelsheet om te kijken of ik dat ga redden.

Het alternatief zou kunnen zijn om het voorschotbedrag nu zo laag mogelijk te zetten, zodat ik nog moet bijbetalen aan het einde van het jaar. En dan eventueel betalen wat het volgens mijn berekeningen zou moeten zijn. Dan ligt de bal bij GC en zullen ze een incassobureau sturen. Maar dat is dan betwistbaar omdat de salderingsregeling toch tamelijk helder stelt dat salderen per kWh moet en niet op de euro's.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
T'is de moeite van het proberen waard.
Greenchoice geeft in ieder geval geen krimp als je ze vragen stelt over hun belachelijke praktijken. En verder geven ze halve en ontwijkende antwoorden.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:28
Gisteren ook weer contact gehad met GC. Conclusie, die werd bevestigd door de medewerker: direct na de zomer, als ik sowieso meer heb opgewekt dan verbruikt, wegwezen.

Erg jammer dit. Ik was juist van Mega afgestapt en naar GC gegaan om een betrouwbare/zekere partij te hebben. Dit nooit meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:16
Ik ben al erg lang bij Greenchoice en altijd met overtuiging en plezier, maar dat positieve is er nu wel vanaf.

Heel eerlijk gezegd zijn de prijzen in mijn contract dusdanig dat ik op geen enkele manier in de problemen ga komen, dus dat is het niet. Maar dit voelt erg slecht.

Ik heb gisteren zelf ook gebeld, en volgens Greenchoice wordt ik teruggebeld binnen 3 werkdagen, maar de medewerker kon al wel vast vertellen dat ja, ook bij een vast contract wordt, wanneer je niet netto teruglevert, gesaldeerd per tariefperiode, en ja, een btw-wijziging etc wordt gezien als tariefwijziging.

Vorig jaar toen ik belde over salderen mbt het prijsplafond per 1 januari, werd mij nog verzekerd dat omdat het prijsplafond voor mij niet geldt, mijn tariefperiode gelijk is aan mijn nota-jaar, ongeacht een btw-wijziging. Dat is nu dus blijkbaar anders.

Toen ik de medewerker vroeg hoe zinnig het was een instrument dat de overheid vorig jaar gebruikte om mensen met hoge energie-nota's te ondersteunen, nu in te zetten op een manier die voor veel zonnepanelen-eigenaren onvoordelig uitpakt.
De medewerker was het helemaal met me eens, maar gaf aan dat hij er verder geen zeggenschap over had. Maar sowieso verandert er vanuit de overheid elk jaar wel iets in een bijdrage die je betaalt voor energie, de energiebelasting etc. Dat betekent dat Greenchoice nu voor iedereen die niet netto teruglevert in meerdere tariefperiodes kan salderen. En dus per saldo effectief salderen drastisch verminderen.

Ik vind het bijzonder dat dit blijkbaar getolereerd wordt door de controlerende instanties.

Ik vind het erg slecht dat het verschil van letterlijk enkele kWh's zo'n enorme impact kan hebben op het eindbedrag van een nota. Dat kan niet kloppen. Maar blijkbaar komen ze er mee weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lowlands
Sjamo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:18:
Ik ben al erg lang bij Greenchoice en altijd met overtuiging en plezier, maar dat positieve is er nu wel vanaf.

Heel eerlijk gezegd zijn de prijzen in mijn contract dusdanig dat ik op geen enkele manier in de problemen ga komen, dus dat is het niet. Maar dit voelt erg slecht.

Ik heb gisteren zelf ook gebeld, en volgens Greenchoice wordt ik teruggebeld binnen 3 werkdagen, maar de medewerker kon al wel vast vertellen dat ja, ook bij een vast contract wordt, wanneer je niet netto teruglevert, gesaldeerd per tariefperiode, en ja, een btw-wijziging etc wordt gezien als tariefwijziging.

Vorig jaar toen ik belde over salderen mbt het prijsplafond per 1 januari, werd mij nog verzekerd dat omdat het prijsplafond voor mij niet geldt, mijn tariefperiode gelijk is aan mijn nota-jaar, ongeacht een btw-wijziging. Dat is nu dus blijkbaar anders.

Toen ik de medewerker vroeg hoe zinnig het was een instrument dat de overheid vorig jaar gebruikte om mensen met hoge energie-nota's te ondersteunen, nu in te zetten op een manier die voor veel zonnepanelen-eigenaren onvoordelig uitpakt.
De medewerker was het helemaal met me eens, maar gaf aan dat hij er verder geen zeggenschap over had. Maar sowieso verandert er vanuit de overheid elk jaar wel iets in een bijdrage die je betaalt voor energie, de energiebelasting etc. Dat betekent dat Greenchoice nu voor iedereen die niet netto teruglevert in meerdere tariefperiodes kan salderen. En dus per saldo effectief salderen drastisch verminderen.

Ik vind het bijzonder dat dit blijkbaar getolereerd wordt door de controlerende instanties.

Ik vind het erg slecht dat het verschil van letterlijk enkele kWh's zo'n enorme impact kan hebben op het eindbedrag van een nota. Dat kan niet kloppen. Maar blijkbaar komen ze er mee weg.
@Sjamo
Ik ben het helemaal met je eens. Hebben het geluk van netto terugleveren maar ook ik vind het bizar hoe dit allemaal gaat.
Wat me met name tegen de borst stuit is het totale gebrek aan transparantie. Nergens op de site een voorbeeld waarbij tot uiting komt hoe absurd hoog je “tarief” voor maar weinig kWh kan uitvallen door het salderen per tariefperiode.
Op diverse mails werd ontwijkend en onduidelijk gereageerd.

Meest storend vind ik dat dit hele “spel” met ondoorzichtige berekeningen, wijzigingen en wat ik zie als zoeken naar de mazen van de wet een groot deel van de Nederlanders buiten spel zet.
Niet iedereen heeft het vermogen en de mogelijkheid om zich zo in dit soort zaken te verdiepen. En ja: die zijn de dupe…

Ik ben daarom ook voorstander van een eenduidig en helder beleid dat door alle maatschappijen moet worden gevolgd.
Het vergelijken van prijzen op een site als gaslicht of Independer levert in mijn ogen ook niet op wat men verwacht. Met al deze trucs kan geen rekening worden gehouden.
Een wet die zegt dat wijziging in belasting en btw niet mag worden gehanteerd als tariefswijziging zou ook helpen.

Ook met Greenchoice kan het overigens voor jou gunstig uitpakken.
Het ligt er maar helemaal aan welke tarieven je voor welke periode hebt en in welke maand je “nieuwe” jaar begint.
Het afsluiten van een contract per 1 januari zou ook kunnen helpen.
Wijzigingen in belasting en btw zijn naar ik denk meestal voor een heel jaar.
Het aparte jaar van het tariefplafond is daar wel een uitzondering op in elk geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tulin
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-03 08:18
Ik ben nieuw hier (lees wel al een tijd mee), ik heb een account aangemaakt omdat ik er niet meer uitkom na het lezen van dit topic. Misschien heeft iemand hier een idee wat het beste is om te doen?

Wij hebben het Greenchoice/Univé contract 3 jaar Dalen in juli 2022 afgesloten. Binnenkort begin juli, loopt het eerste jaar af. De tarieven worden dan 0,44 voor stroom (enkeltarief) en 1,63 voor gas.

Ik wil overstappen naar Oxxio en de boete van Greenchoice voor lief nemen. Maar nu komt het waar ik over twijfel:

We hebben sinds deze week zonnepanelen. Ik lees hier over het ongunstig salderen als je meer verbruikt dan je opwekt. Als wij begin juli de jaarrekening krijgen, dan hebben we nog maar weinig opgewekt in een paar weken tijd natuurlijk, maar wel een verbruik van zo'n 2500 kWh.

Wat gebeurt er dan met de saldering aangezien we nog maar net panelen hebben? En wanneer is het nou verstandig om over te stappen naar Oxxio?

We zien door de bomen het bos niet meer en willen na het lezen van alle informatie op Tweakers, liever gewoon weg bij Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
Tulin schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:18:
Ik ben nieuw hier (lees wel al een tijd mee), ik heb een account aangemaakt omdat ik er niet meer uitkom na het lezen van dit topic. Misschien heeft iemand hier een idee wat het beste is om te doen?

Wij hebben het Greenchoice/Univé contract 3 jaar Dalen in juli 2022 afgesloten. Binnenkort begin juli, loopt het eerste jaar af. De tarieven worden dan 0,44 voor stroom (enkeltarief) en 1,63 voor gas.

Ik wil overstappen naar Oxxio en de boete van Greenchoice voor lief nemen. Maar nu komt het waar ik over twijfel:

We hebben sinds deze week zonnepanelen. Ik lees hier over het ongunstig salderen als je meer verbruikt dan je opwekt. Als wij begin juli de jaarrekening krijgen, dan hebben we nog maar weinig opgewekt in een paar weken tijd natuurlijk, maar wel een verbruik van zo'n 2500 kWh.

Wat gebeurt er dan met de saldering aangezien we nog maar net panelen hebben? En wanneer is het nou verstandig om over te stappen naar Oxxio?

We zien door de bomen het bos niet meer en willen na het lezen van alle informatie op Tweakers, liever gewoon weg bij Greenchoice.
@Tulin
Om je vraag te beantwoorden en dan nog voor zover mijn kennis reikt is het denk ik van belang te weten:
- loopt je afrekenperiode dus van 1 juli tot 1 juli (steeds?)
- verwacht je op jaarbasis opgewekte energie over te houden?
- wat is je contracttarief?

Als je jaar van 1 juli tot 1 juli loopt heb je in principe geluk.
Je krijgt dan in principe (=bij geen wijzigingen van de overheid anders dan op 1 januari) te maken met 2 tariefperiodes: 1 juli tm 31 december en 1 januari tm 30 juni, omdat dit dan mooi verdeeld is zal je opwek per zo’n half jaar weinig verschillen van het andere half jaar en je verbruik idem.
Dit lijkt mij dus de meest gunstige situatie.

Dan je tarief: als je tarief tm december (prijsplafond) ongeveer gelijk is aan volgend jaar lijkt me er niet veel aan de hand zoals net al een beetje beschreven.
Het wordt mogelijk anders als hier wel een groot verschil zit.
In het geval van een groot verschil hangt het van je verwachte verbruik en de verwachte opwek af of het handig is nu over te stappen.
Zie eerder in dit topic wat rekenvoorbeelden,

Ben je over het hele jaar gezien een netto terugleveraar dus in totaal hele afrekenjaar meer terugleveren dan verbruik is er in mijn ogen helemaal geen probleem bij Greenchoice omdat ze dan opeens NIET meer naar de tariefperiodes kijken maar je dan gewoon het meer teruggeleverde aantal kWh betalen a 11 ct per kWh (tenzij tarief voor teruglevering gewijzigd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tulin
@Lowlands

Dankjewel voor je reactie.

- loopt je afrekenperiode dus van 1 juli tot 1 juli (steeds?)
- verwacht je op jaarbasis opgewekte energie over te houden?
- wat is je contracttarief?

- Ja, de periode loopt van 10 juli tot 10 juli steeds;
- Na een heel jaar produceren wel, ongeveer 3000 kWh opbrengst en wij verbruiken zo'n 2700 kWh;
- Het contracttarief was van 10 juli 2022 t/m 31 december 2022 voor stroom 0,40 cent daarna van 1 januari tot 9 juli 2023 voor stroom 0,52 cent (maar door prijsplafond ook 0,40 cent, wij zitten niet boven max verbruik van prijsplafond).

Het tarief wat ingaat vanaf 10 juli 2023 is voor stroom 0,44 cent.

Ik krijg dus volgende maand de eerste jaarrekening met een stroomverbruik van zo'n 2700 kWh en opbrengst zonnepanelen 450 kWh denk ik (we hebben de panelen pas net).

Na een heel jaar zonnepanelen zullen we dus wel een netto terugleveraar zijn, maar voor nu dus niet. Krijgen wij de komende jaarrekening (volgende maand dus) nu ineens van die gekke rekensommen zoals hier vaak in het topic beschreven?

Zou ik anders aan Greenchoice kunnen vragen om de jaarrekening eerder op te maken of maakt dat nu niets meer uit?

[ Voor 5% gewijzigd door Tulin op 11-06-2023 19:25 . Reden: gastarief was niet nodig ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reflector
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 10:17
In december heb ik ivm een nieuwe woning een contract afgesloten bij GC. Die is een variabel contract. Maandelijks krijg ik een overzicht van het verbruik en de kosten.

Nu krijg ik zonet het overzicht van mei. Ik heb netto -108 kWh verbruikt. (Op jaarbasis verbruik ik wel meer dan dat ik teruglever).

In euro's staat dat ik -€ 12,42 heb verbruikt. Dit is dus -108 x €0,115, de standaard terugleververgoeding dus.

Dit is niet hoe zij het zelf op de site uitleggen.

Iemand hier ervaring mee? Wordt dit op de jaarafrekening nog gecorrigeerd? Anders ben ik gelijk pleite daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tulin
Ik heb dit topic nog eens goed doorgelezen met alle rekenvoorbeelden en denk dat ik het al meer snap. In onze situatie zou het nu betekenen per 10 juli dat wij ongeveer 100 euro meer betalen voor stroom door de manier die Greenchoice gebruikt dan als ze gewoon per kWh zouden salderen.

Ik vind het echt slappe hap dit van Greenchoice. Alhoewel wij volgend jaar meer zullen opwekken dan verbruiken, heb ik hier geen trek in van Greenchoice. Bovendien liggen de huidige tarieven een stuk lager dan in ons 3 jaar dalen contract. Ik denk dan toch maar de boete voor lief nemen en overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Nu online
Reflector schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:45:
Nu krijg ik zonet het overzicht van mei. Ik heb netto -108 kWh verbruikt. (Op jaarbasis verbruik ik wel meer dan dat ik teruglever).

In euro's staat dat ik -€ 12,42 heb verbruikt. Dit is dus -108 x €0,115, de standaard terugleververgoeding dus.

Iemand hier ervaring mee? Wordt dit op de jaarafrekening nog gecorrigeerd? Anders ben ik gelijk pleite daar.
Om de een of andere reden doet Greenchoice dit zo bij de maandoverzichten. En in de app of in Mijn Greenchoice is het weer andersom: daar zie je altijd de levertarieven ook al lever je op jaarbasis netto terug.

Maar voor de jaarafrekening bepaalt Greenchoice de salderingsgrens wel correct. Ze naaien je alleen (mogelijk) een oor aan door alles per tariefperiode (ook bij wijziging van de btw) om te rekenen naar euro's. Dus vorig jaar geproduceerde stroom is minder waard als je die dit jaar gebruikt bijvoorbeeld. Het kan ook in je voordeel uitpakken, maar meestal niet vermoed ik.

Nou ja, lees het topic maar door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
Tulin schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:45:
Ik heb dit topic nog eens goed doorgelezen met alle rekenvoorbeelden en denk dat ik het al meer snap. In onze situatie zou het nu betekenen per 10 juli dat wij ongeveer 100 euro meer betalen voor stroom door de manier die Greenchoice gebruikt dan als ze gewoon per kWh zouden salderen.

Ik vind het echt slappe hap dit van Greenchoice. Alhoewel wij volgend jaar meer zullen opwekken dan verbruiken, heb ik hier geen trek in van Greenchoice. Bovendien liggen de huidige tarieven een stuk lager dan in ons 3 jaar dalen contract. Ik denk dan toch maar de boete voor lief nemen en overstappen.
@tulin ik begrijp je redenatie. Nu je blijkbaar toch over een jaar gezien netto teruglevert zou vanaf volgend jaar dus het per tariefperiode salderen niet gelden. En dus is het ook helemaal niet van belang welke kWh prijs je stroom kost.
Dat zou dan ook geen reden moeten zijn om over te stappen.
Het vervelende beleid van Greenchoice zeker wel…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Sjamo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:18:

Dit schreef ik vorige week.

Deze ochtend werd ik gebeld door een medewerker van Greenchoice. Aangezien ik teruggebeld zou worden door een expert op dit gebied, neem ik aan dat ze dat is :)

Volgens haar geldt bij een vast contract een btw-wijziging niet als nieuwe tariefperiode.

Volgens haar geldt als nieuwe tariefperiode alleen wanneer de kale inkoopprijs wijzigt. Onze kale inkoopprijs is niet gewijzigd en dus zou bij ons de salderingsperiode gelijk zijn aan de notaperiode.

Ze gaf aan dat bij variabele contracten andere situaties ontstaan.

Ik vind het lastig dat verschillende mensen binnen Greenchoice dus een verschillend verhaal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tulin
@Lowlands

Ja ik vind dit vervelende gedoe van Greenchoice een reden om te vertrekken daar, ik neem ook nog gas af en op dit moment zijn de prijzen elders ook een stuk lager per m3 gas.

Als het prijsplafond afgelopen is, gaan we bij Greenchoice 1,63 per m3 gas betalen.

Omdat bij ons de opwek van stroom dicht in de buurt komt van ons verbruik, zouden we continue in de gaten moeten houden of we het wel halen met stroomverbruik. Geen zin in eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:29
Hm, ik wilde net met stroom ook gaan overstappen naar GC gezien hun teruglevertarief en redelijk scherpe gastarief, maar ik ga maar even dit topic doorlezen voor de bedenktijd om is.

Al hoewel: de tarieven nu zitten onder het prijsplafond en het wordt een jaar lang een vast tarief? Of krijgen we door de vermindering van de energiebelasting of het stoppen van het prijsplafondeventueel per 1 januari 2024 een nieuwe tariefperiode en dus een gekke situatie en rekensom?

Update: ze hebben me een berekening gestuurd voor een 1 jarig vast contract dat op een minbedrag uitkomt. Dat zou dus goed moeten gaan...

[ Voor 56% gewijzigd door CarpeVentum op 12-06-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
spacewagon schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Ter informatie. De Rechtsbijstandsverzekeraar heeft een “sommatiebrief” naar Greenchoice gestuurd. Daarin staat feitelijk wat ik ze ook al gestuurd had. Maar nu iets formeler en met wat juridische termen. De betalingsverplichting is opgeschort. Afwachten dus.
Als reactie op de sommatiebrief stuurde Greenchoice een standaard antwoord terug. Daarin bevestigden ze dat ze het op hun manier (die dus niet mag) doen en dat zij vinden dat dat een prima manier is. De rest van het antwoord was niet relevant op mijn situatie.

De Rechtsbijstandsverzekeraar heeft vervolgens voorgesteld om de zaak af te kopen. Ze vonden het te complex om verder door te zetten. Ze gaven aan onvoldoende kennis te hebben en onvoldoende zekerheid over een positieve uitkomst bij een gang naar de Geschillencommissie of rechter.

Ik ben akkoord gegaan met de afkoop. Financieel gezien is mijn probleem opgelost. Tegelijkertijd kan Greenchoice dus lekker door blijven gaan met deze discutabele praktijken. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Dus als je dit topic volgt, kies dan niet voor Greenchoice.

En als je zekerheid over salderen wil hebben: kies dan een vast contract op enkeltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Sjamo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Deze ochtend werd ik gebeld door een medewerker van Greenchoice. Aangezien ik teruggebeld zou worden door een expert op dit gebied, neem ik aan dat ze dat is :)

Volgens haar geldt bij een vast contract een btw-wijziging niet als nieuwe tariefperiode.

Volgens haar geldt als nieuwe tariefperiode alleen wanneer de kale inkoopprijs wijzigt. Onze kale inkoopprijs is niet gewijzigd en dus zou bij ons de salderingsperiode gelijk zijn aan de notaperiode.

Ik vind het lastig dat verschillende mensen binnen Greenchoice dus een verschillend verhaal hebben.
Omdat velen hier een 3-jarig contract hebben: de kale inkoopprijs voor Greenchoice is toch niet gewijzigd door het tariefplafond? En als ze een btw-wijziging ook niet meetellen voor een tariefperiode: hoe kan het dan zo beroerd uitpakken in de praktijk? Of hebben we nog geen (goede) voorbeelden van mensen die een 3-jarig contract hebben én die in 2022 tarieven hadden boven het prijsplafond?

Ik heb heel ver terug wel iemand wat zien zeggen over het kale leveringstarief. Maar dat is wat anders dan de kale inkoopprijs. Toch?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
spacewagon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Als reactie op de sommatiebrief stuurde Greenchoice een standaard antwoord terug. Daarin bevestigden ze dat ze het op hun manier (die dus niet mag) doen en dat zij vinden dat dat een prima manier is. De rest van het antwoord was niet relevant op mijn situatie.

De Rechtsbijstandsverzekeraar heeft vervolgens voorgesteld om de zaak af te kopen. Ze vonden het te complex om verder door te zetten. Ze gaven aan onvoldoende kennis te hebben en onvoldoende zekerheid over een positieve uitkomst bij een gang naar de Geschillencommissie of rechter.

Ik ben akkoord gegaan met de afkoop. Financieel gezien is mijn probleem opgelost. Tegelijkertijd kan Greenchoice dus lekker door blijven gaan met deze discutabele praktijken. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Dus als je dit topic volgt, kies dan niet voor Greenchoice.

En als je zekerheid over salderen wil hebben: kies dan een vast contract op enkeltarief.
Dank voor het delen.
Het klopt dat ze veel info meesturen / in hun beantwoording opnemen die nergens op slaat. Om moedeloos van te worden.
Maar er is bij jou dus wel sprake van een soort schikkingsvoorstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Heintje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:42:
[...]

Omdat velen hier een 3-jarig contract hebben: de kale inkoopprijs voor Greenchoice is toch niet gewijzigd door het tariefplafond? En als ze een btw-wijziging ook niet meetellen voor een tariefperiode: hoe kan het dan zo beroerd uitpakken in de praktijk? Of hebben we nog geen (goede) voorbeelden van mensen die een 3-jarig contract hebben?

Ik heb heel ver terug wel iemand wat zien zeggen over het kale leveringstarief. Maar dat is wat anders dan de kale inkoopprijs. Toch?
Hoe het officieel heet weet ik niet sorry. Wat ik weet is dat ze het had over de prijs die in de volgende screenshot wordt genoemd als levering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zC3WR7U8yaCaVcOqvJQ9Hd7Cnqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldlUs1D3Eq72PvPhDLcwPBGe.jpg?f=fotoalbum_large

Daar komt dan nog bij de energiebelasting en de btw.
Dat maakt samen de prijs die je betaalt per kWh. Het gaat hier dus om het bedrag van ruim 6 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Sjamo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:47:
[...]

Hoe het officieel heet weet ik niet sorry. Wat ik weet is dat ze het had over de prijs die in de volgende screenshot wordt genoemd als levering.

[Afbeelding]

Daar komt dan nog bij de energiebelasting en de btw.
Dat maakt samen de prijs die je betaalt per kWh. Het gaat hier dus om het bedrag van ruim 6 cent.
Zo te zien zat jij met je tarief al onder het prijsplafond. Bij jou ontstaan om die reden dus in ieder geval geen tariefperiodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Heintje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:50:
[...]

Zo te zien zat jij met je tarief al onder het prijsplafond. Bij jou ontstaan om die reden dus in ieder geval geen tariefperiodes.
Hier was eerder genoemd volgens mij, en werd door greenchoice aan de telefoon ook bevestigd in eerste instantie, dat ook bij een vast contract, met vaste kale prijs onder het prijsplafond, er een extra tariefperiode kwam door de aanpassing in de btw en andere belasting per 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Sjamo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:52:
[...]

Hier was eerder genoemd volgens mij, en werd door greenchoice aan de telefoon ook bevestigd in eerste instantie, dat ook bij een vast contract, met vaste kale prijs onder het prijsplafond, er een extra tariefperiode kwam door de aanpassing in de btw en andere belasting per 1 januari.
Als je verhaal van Greenchoice klopt en ze én naar het kale leveringstarief kijken én de BTW-aanpassing niet meetellen als wijziging, dan kunnen meer mensen de dans ontspringen. Heb je dit via mail of chat bevestigd gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Heintje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Als je verhaal van Greenchoice klopt en ze én naar het kale leveringstarief kijken én de BTW-aanpassing niet meetellen als wijziging, dan kunnen meer mensen de dans ontspringen. Heb je dit via mail of chat bevestigd gekregen?
Nee. En het zou dus alleen gelden bij vaste contracten, niet bij variabele.
Maar nee, geen bevestiging. Nog gevraagd hoe het kan dat verschillende mensen verschillende dingen zeggen, maar daar kwam niet echt een reactie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
Heintje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Dank voor het delen.
Het klopt dat ze veel info meesturen / in hun beantwoording opnemen die nergens op slaat. Om moedeloos van te worden.
Maar er is bij jou dus wel sprake van een soort schikkingsvoorstel?
Nee. Greenchoice blijft gewoon bij haar eigen standpunt. En verandert het te betalen bedrag niet. Het is een afkoop vanuit de Rechtbijstandverzekering. Zij betalen mij de geleden schade en sluiten daarmee het dossier af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lowlands
Sjamo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:18:
[...]

@Sjamo
Ik ben erg benieuwd of dit inderdaad zo is.
Een expert (?) die mij terugbelde beweerde namelijk dat een wijziging in btw of belasting wel degelijk een nieuwe tariefperiode zou inluiden.
Dit is precies waar ik zo van baal: je hebt geen idee wat klopt.
Mijn jaar is bijna afgelopen maar ik lever netto terug dus voor mij is dit niet van toepassing.
Ik heb me wel voorgenomen gesprekken voortaan op te nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik denk dat als dit allemaal zo nadelig uitpakt, ik 3x een 3 jarig contract bij GC ga beëindigen. (Ouders, zus en eigen)
Maar met een beetje kans lever ik precies netto terug op 1 juli.
Ik zal de bevindingen delen hier.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 05:05
Ik kwam bij Greenchoice de volgende voorwaarden tegen :

https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf

3 vormen van salderen/omgaan met teruggeleverde energie..

Saldering 1 op 1 op basis van verbruik (overschot van een telwerk wordt op basis van kwh verrekend met verbruik op het andere telwerk.
Bij overschot is er betaling van terugleververgoeding voor het totaal overschot
Bij hoger verbruik dan teruglevering wordt er gekeken, op welk telwerk het overschot aan verbruik is afgenomen en voor die prijs in rekening gebracht.

Er is echter een 3e methode.. Verrekening per telwerk, indien dat in de contractvoorwaarden is overeengekomen.

Overschot op 1 telwerk wordt dan verrekend met de terugleververgoeding, ook al is er op het andere telwerk een hoger verbruik dan teruglevering

Oftewel.. Telwerk x laat een hogere hoeveelheid aan teruglevering zien, bijvoorbeeld 500 kw
Telwerk y laat een hoger verbruik zien, bijvoorbeeld 300 kwh

Dan wordt de verrekening :

500 x terugleververgoeding (bij 11,5 ct) 57,50 +
300 x prijs van levering. (bij 35 ct) 105,00 -

totale rekening................................= 48,50 - ( te betalen)

(bovenstaande is een rekenvoorbeeld met fictief levertarief)

Klik je bij independer.nl door bij een aanbod van Greenchoice (mogelijk niet alle contracten, maar kijk daarvoor je eigen contract/aanbieding na), dan komt dit te voorschijn :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HC2eg0Ieo_oXvuWnH97uBmwv6vY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knMvZGk0e49zrtyI4ZaN1uqf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
Reflector schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:45:
In december heb ik ivm een nieuwe woning een contract afgesloten bij GC. Die is een variabel contract. Maandelijks krijg ik een overzicht van het verbruik en de kosten.

Wat jij ziet is een tussentijdse berekening.
Zo zie ik die ook bij Vattenfall in de app. Dat is NIET hetzelfde, als wat op je jaarrekening te zien zal zijn, want dit is puur een berekening voor alleen mei.

Zou je alleen in mei dit contract hebben (gehad), dan zou dat je rekening zijn geweest. In de jaarrekening worden de totalen genomen van de telwerken en gesaldeerd/verrekend volgens de methode, die in jouw contract staat. In mijn post hierboven heb ik de voorwaarden/handelswijzes van saldering van Greenchoice weergegeven.

De link gaat naar 3 mogelijkheden.. netto teruglevering, netto verbruik (met saldering op basis van totaal verbruik op totale teruglevering) en methode 3, die ik via een voorbeeld uitgewerkt heb.

Welke methode voor jou geldt zul je in je contract moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
spacewagon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:30:
[...]

.......

Waar staat, dat de bij jou gebruikte methode van Greenchoice niet mag? En welke voorwaarden voor teruglevering stonden in jouw contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 22:56
lotje1 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:54:

Klik je bij independer.nl door bij een aanbod van Greenchoice (mogelijk niet alle contracten, maar kijk daarvoor je eigen contract/aanbieding na), dan komt dit te voorschijn :

[Afbeelding]
Wat er op Independer over teruglevering komt te staan hangt van het volgende af:

-als je invult dat er zowel in piek als dal meer wordt teruggeleverd dan van het net afgenomen, verschijnt de tekst: "Er wordt per meter apart gesaldeerd. Hou je een overschot over op normaal of dal? Dan krijg je de resterende opwekking verrekend tegen het teruglevertarief van die meter (normaal of dal)."

-als er in piek meer wordt teruggeleverd, in dal meer wordt afgenomen, en er in totaal meer wordt teruggeleverd, verschijnt de tekst: "De opgewekte stroom wordt bij elkaar opgeteld en eerst verrekend tegen het stroomverbruik in de normale uren en vervolgens tegen het stroomverbruik in de daluren."

Het invullen van andere varianten laat ik graag aan anderen over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
antidote schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 01:06:
[...]

Wat er op Independer over teruglevering komt te staan hangt van het volgende af:

-als je invult dat er zowel in piek als dal meer wordt teruggeleverd dan van het net afgenomen, verschijnt de tekst: "Er wordt per meter apart gesaldeerd. Hou je een overschot over op normaal of dal? Dan krijg je de resterende opwekking verrekend tegen het teruglevertarief van die meter (normaal of dal)."

-als er in piek meer wordt teruggeleverd, in dal meer wordt afgenomen, en er in totaal meer wordt teruggeleverd, verschijnt de tekst: "De opgewekte stroom wordt bij elkaar opgeteld en eerst verrekend tegen het stroomverbruik in de normale uren en vervolgens tegen het stroomverbruik in de daluren."

Het invullen van andere varianten laat ik graag aan anderen over :)
Het voorbeeld van Greenchoice :

Maar zoals gezegd.. Check eigen contract/aanbieding voor de voor jou geldende voorwaarden.

Wellicht is de vertaling/uitleg bij independer niet helemaal up to date of heeft GC zelf al wijzigingen aangebracht in de voorwaarden. Maar mogelijk gelden deze voorwaarden nog wel voor oudere contracten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0i4507PlId6DmOacarVCnLZONmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWv0qiVqh7a1eIpR8jEG3Cqa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door lotje1 op 13-06-2023 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
lotje1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:14:
[...]

Waar staat, dat de bij jou gebruikte methode van Greenchoice niet mag? En welke voorwaarden voor teruglevering stonden in jouw contract?
Wellicht handig om dit hele topic eens door te lezen? Dit topic bestaat vanwege het feit dat Greenchoice per tariefperiode in euro’s saldeert in plaats van over een geheel jaar in kWh’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Nu online
Er staat ook nog iets extra’s bij dat voorbeeld, “en per telwerk een verschillende terugleververgoeding geldt.” Dat is al een tijdje niet meer zo volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 22:56
lotje1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 01:25:
[...]

Het voorbeeld van Greenchoice :

Maar zoals gezegd.. Check eigen contract/aanbieding voor de voor jou geldende voorwaarden.

Wellicht is de vertaling/uitleg bij independer niet helemaal up to date of heeft GC zelf al wijzigingen aangebracht in de voorwaarden. Maar mogelijk gelden deze voorwaarden nog wel voor oudere contracten.

[Afbeelding]
Op Independer hangt de wijze van salderen niet af van het contract, maar van de verhouding geleverde versus teruggeleverde stroom. Dit voor zover ik kon zien, door met verschillende verhoudingen, verschillende contracten open te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathieu76
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-06 17:17
Na het lezen van alle berichten hier gekozen om over te stappen op van de bron. Gisteren de eindrekening ontvangen. Dit viel me 100% mee. Er is keurig gesaldeerd en zelfs de winddelen meegenomen in de saldering.
Waar ik uitging van mogelijk een flink bedrag betalen kregen we flink wat terug!
Ik hoop dat dit in de toekomst ook voor andere klanten zo zal uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
mathieu76 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:48:
Na het lezen van alle berichten hier gekozen om over te stappen op van de bron. Gisteren de eindrekening ontvangen. Dit viel me 100% mee. Er is keurig gesaldeerd en zelfs de winddelen meegenomen in de saldering.
Waar ik uitging van mogelijk een flink bedrag betalen kregen we flink wat terug!
Ik hoop dat dit in de toekomst ook voor andere klanten zo zal uitpakken.
Mooi. Wat voor contract had je? Tarieven boven of onder prijsplafond?
Aan de rekenvoorbeelden kun je zien dat het kwartje inderdaad ook jouw kant op kan vallen en dat je geld toe krijgt voor je verbruik. Maar dat is een onderdeel van het grotere probleem natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:19
Kan ik de volgende conclusie trekken mbt de GC berekeningen?
1. De salderingsregels zijn geschreven in een rustige markt met lage tarieven en kleine verschillen in variabele tarieven.
2. De onenigheid ontstaat bij verschillende tariefperiodes per 'contractjaar'. Dus bij een variabel contract.
3. GC vat een tariefperiode op als contractjaar.
4. Bij een dynamisch contract(bij andere leveranciers) is men het er over het algemeen mee eens dat het logisch is dat per uur wordt gesaldeerd, tegenover het dan geldend tarief. Deze vorm van afrekenen zou niet kunnen bestaan als hier saldering op kwh verplicht zou zijn.
5. Kun je deze lijn niet ook doortrekken op variabele contracten? Het is jouw keuze een variabel tarief te willen. Dan kan GC de markt volgen en in de zomerperiode andere tarieven laten gelden dan in de winter. Dat is toch de gedachte achter variabel? Variabel zie ik als dynamisch-lite. Marktvolgend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

Ik heb ook een mooie case:
  • Ik heb sinds 1-10-2021 een drie jarig vast contract bij Greenchoice
  • Wij zijn op 15 April met vakantie gegaan, en toen de CV ketel uitgezet.
  • Na terugkomst, bleek de gasmeter geen updates meer te geven.
  • Op 20 mei hebben we zonnepanelen aangesloten, met nu in de zomer een behoorlijke overproductie (~380 KWH)
  • Op 8 juni is er een nieuwe gasmeter door Liander geinstalleerd, met tevens een nieuwe stroommeter (zouden aan elkaar gekoppeld zijn...)
Nu heb ik een 'jaarrekening' gekregen omdat we een nieuwe meter hebben gekregen:
  • Ik kan op deze rekening slecht teruglezen hoe er gesaldeerd is; hoe zie ik dat ik ook de BTW +stroombelasting heb teruggekregen, van de gesaldeerde KWH? Ik zou toch niet enkel de kale leverprijs terug moeten krijgen? Kunnen jullie dit zien aan mijn factuur?
  • Ik ga dus nu weer een ' nieuwe periode in, ik vermoed tot 1/10. Dit is zeer nadelig toch voor me? Alle additionele KWH die ik extra opwek nu, kan ik niet meer salderen over die periode dat ik nog geen zonnepanelen had.
  • Ik zie ook dat ze een inschatting hebben gemaakt voor mijn gas, die bijzonder riant is.
    • Van 1 april tot 15 april, heb ik 58,51 M3 verbruikt.
    • Van 15 april tot en met 10 Mei, stond de CV ketel uit, dus feitelijk geen verbruik.A
    • ls ik mijn huidige verbruik (1m3 per dag) doortrek, moet ik tot vervanging ketel van 10 mei tot 8 juni, een 30m3 hebben verbruikt.
    • GC heeft het zelf ingeschat op 326 m3!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty6frj5XqERZCf1wLI6ZWQi6-ao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4bd8YycdtoA2YJ2orsBuKHvD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlKL1dRsAVC4cPVePK50xnw8BhA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tKZ1x63aM4pdg1R1b0raiI3O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door rolandb op 18-06-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
rolandb schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:06:
Ik heb ook een mooie case:
  • Ik heb sinds 1-10-2021 een drie jarig vast contract bij Greenchoice
  • Wij zijn op 15 April met vakantie gegaan, en toen de CV ketel uitgezet.
  • Na terugkomst, bleek de gasmeter geen updates meer te geven.
  • Op 20 mei hebben we zonnepanelen aangesloten, met nu in de zomer een behoorlijke overproductie (~380 KWH)
  • Op 8 juni is er een nieuwe gasmeter door Liander geinstalleerd, met tevens een nieuwe stroommeter (zouden aan elkaar gekoppeld zijn...)
Nu heb ik een 'jaarrekening' gekregen omdat we een nieuwe meter hebben gekregen:
  • Ik kan op deze rekening slecht teruglezen hoe er gesaldeerd is; hoe zie ik dat ik ook de BTW +stroombelasting heb teruggekregen, van de gesaldeerde KWH? Ik zou toch niet enkel de kale leverprijs terug moeten krijgen? Kunnen jullie dit zien aan mijn factuur?
  • Ik ga dus nu weer een ' nieuwe periode in, ik vermoed tot 1/10. Dit is zeer nadelig toch voor me? Alle additionele KWH die ik extra opwek nu, kan ik niet meer salderen over die periode dat ik nog geen zonnepanelen had.
  • Ik zie ook dat ze een inschatting hebben gemaakt voor mijn gas, die bijzonder riant is.
    • Van 1 april tot 15 april, heb ik 58,51 M3 verbruikt.
    • Van 15 april tot en met 10 Mei, stond de CV ketel uit, dus feitelijk geen verbruik.A
    • ls ik mijn huidige verbruik (1m3 per dag) doortrek, moet ik tot vervanging ketel van 10 mei tot 8 juni, een 30m3 hebben verbruikt.
    • GC heeft het zelf ingeschat op 326 m3!!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hallo Roland,

Een meter verandering is GEEN reden voor een jaarnota. Ik had dit ook aan de hand (enkelphase naar drie phases). Een simpel belletje met GC en ze zetten je "jaarnota" in de koelkast :-)

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathieu76
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-06 17:17
Heintje schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:13:
[...]

Mooi. Wat voor contract had je? Tarieven boven of onder prijsplafond?
Aan de rekenvoorbeelden kun je zien dat het kwartje inderdaad ook jouw kant op kan vallen en dat je geld toe krijgt voor je verbruik. Maar dat is een onderdeel van het grotere probleem natuurlijk.
Ik had een variabel tarief contract. En daarnaast ook winddelen en zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siepie
  • Laatst online: 13-05 10:03
Solarman20191 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 03:34:
[...]

Hallo Roland,

Een meter verandering is GEEN reden voor een jaarnota. Ik had dit ook aan de hand (enkelphase naar drie phases). Een simpel belletje met GC en ze zetten je "jaarnota" in de koelkast :-)

Paul
Overigens schuift het Jaarnota-moment wel mee. Als je nu niet de afgelopen Jaarnota in de koelkast laat zetten, dan krijg je pas juni 2024 je volgende Jaarnota.

En als het je beter uitkomt om al eerder een Jaarnota te krijgen, dan kun je dat ook telefonisch regelen bij GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
Siepie schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:11:
[...]

Overigens schuift het Jaarnota-moment wel mee. Als je nu niet de afgelopen Jaarnota in de koelkast laat zetten, dan krijg je pas juni 2024 je volgende Jaarnota.

En als het je beter uitkomt om al eerder een Jaarnota te krijgen, dan kun je dat ook telefonisch regelen bij GC.
Bij mij schuift het niet mee, GC website zegt dat ik gewoon mijn jaarnota op de start datum van mijn kontrakt kan verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

rolandb schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:06:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De nota van GC is waardeloos als je niet exact weet wat de regels, daarom heb ik een Excel sheet gemaakt waarmee ik deze kan narekenen :). Ik zal deze uitkleden en hier posten op een gegeven moment, maar pin me hier niet op vast :P.

Even wat antwoorden op je vragen:
Vermindering energiebelasting gaat per dag en staat dus los van verbruik.

Opslag Duurzame Energie (ODE) en Energiebelasting wordt berekend over je netto verbruik:
code:
1
2
3
3720 + 2626 = 6346kWh levering
 267 +  164 =  431kWh teruglevering
6346 -  431 = 5915kWh netto verbruik

Wat betreft de BTW:
In het geval dat je meer verbruikt dan je levert rekent GC een bedrag voor de levering en voor de teruglevering. Beide met BTW. Dit is overigens normaliter gunstig als je dal/piek tarief hebt: Het gros van je teruglevering is in piektarief :). De BTW voor de teruglevering staat netjes in de box "Teruglevering".
Dit kan ik niet zeggen aan de hand van deze gegevens :).

Dit heeft te maken met de wat je denkt op te wekken, verbruiken, tarieven die bij de periode horen etc. Omdat GC alles terug rekent naar geld, dus je kan in de situatie komen dat het gunstig is om je goedkope verbruik te laten staan en duur terug te leveren als ze de tarieven verhogen binnen je "jaar".

Al met al een mooi rekensommetje :P.

[ Voor 9% gewijzigd door Epsilon op 20-06-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb

rolandb

Epsilon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:36:
[...]

De nota van GC is waardeloos als je niet exact weet wat de regels, daarom heb ik een Excel sheet gemaakt waarmee ik deze kan narekenen :). Ik zal deze uitkleden en hier posten op een gegeven moment, maar pin me hier niet op vast :P.

Even wat antwoorden op je vragen:

[...]

Vermindering energiebelasting gaat per dag en staat dus los van verbruik.

Opslag Duurzame Energie (ODE) en Energiebelasting wordt berekend over je netto verbruik:
code:
1
2
3
3720 + 2626 = 6346kWh levering
 267 +  164 =  431kWh teruglevering
6346 -  431 = 5915kWh netto verbruik

Wat betreft de BTW:
In het geval dat je meer verbruikt dan je levert rekent GC een bedrag voor de levering en voor de teruglevering. Beide met BTW. Dit is overigens normaliter gunstig als je dal/piek tarief hebt: Het gros van je teruglevering is in piektarief :). De BTW voor de teruglevering staat netjes in de box "Teruglevering".

[...]

Dit kan ik niet zeggen aan de hand van deze gegevens :).

Dit heeft te maken met de wat je denkt op te wekken, verbruiken, tarieven die bij de periode horen etc. Omdat GC alles terug rekent naar geld, dus je kan in de situatie komen dat het gunstig is om je goedkope verbruik te laten staan en duur terug te leveren als ze de tarieven verhogen binnen je "jaar".

Al met al een mooi rekensommetje :P.
- Inmiddels gesproken met GC, waren erg redelijk. Ze moeten bij een meterwissel deze informatie sturen. Maar bij de echte jaarrekening komt er een compensatienota, waarbij ze saldering herberekenen.
- Voor het extra gasverbruik heb ik een bezwaar geschreven, die blijkbaar Liander moet uitvoeren. Zij hebben ook de originele inschatting gemaakt volgens GC.
- @Epsilon , snap je bericht nog niet helemaal. Ik heb onderstaand contract. Ik zou verwachten dat ik die energiebelasting (0,12599 euro per kwh) ook terug krijg bij het salderen, naast de BTW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LueGJoAfnCipFpDFxsHMSgPy32Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iBx98S9RMCGNWmIXiKPfd17o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

rolandb schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:13:.
@Epsilon , snap je bericht nog niet helemaal. Ik heb onderstaand contract. Ik zou verwachten dat ik die energiebelasting (0,12599 euro per kwh) ook terug krijg bij het salderen, naast de BTW
Energiebelasting berekening staat op je nota op basis van je netto verbruik (net zoals de ODE). Dus deze is al gesaldeerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb

rolandb

Epsilon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:33:
[...]

Energiebelasting berekening staat op je nota op basis van je netto verbruik (net zoals de ODE). Dus deze is al gesaldeerd :).
Zie het nu! Thanks voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvdveen
  • Laatst online: 30-04 14:13
Interessant topic dit... ik denk dat ik snap wat GC doet, maar laat het graag even door jullie checken.

Ik heb net gebeld met GC. Zit nu op een vorig jaar augustus afgesloten 3 jaar duurzaam dalen, waarbij ik echt de hoofdprijs betaal nu (€2,77 per m3, €0,68 normaal en €0,59 dal, maandbedrag zonder prijsplafond van €552 :') ). Helaas net de 1 juni deadline gemist maar ik ben al heel snel goedkoper uit als het prijsplafond er af is. Hun aanbod om mijn contract over te sluiten naar een nieuw vast contract (zonder overstapboete van €100 per product, dat was wel attent) is €0,40 voor stroom en €1,40 voor gas voor 2 jaar windstroom.

Daarnaast heb ik net een offerte voor zonnepanelen goedgekeurd, die worden 2 augustus geplaatst. Met PVGIS kom ik uit op zo'n 900-950 kWh opbrengst nog in het najaar. Maar als ik kijk naar mijn verwachtte stroomverbruik tussen nu en december, dan is dat ook zo'n 950 kWh.

Verder ben ik ook aan het kijken naar een hybride warmtepomp. Die zal waarschijnlijk pas ergens in de winter geleverd kunnen worden; laat ik voor nu even uitgaan van 1 januari. Diens verbruik zal waarschijnlijk zo'n 1000 kWh zijn, wat opgeteld met mijn huidige stroomverbruik heel precies matcht met mijn verwachtte zonnepaneel opbrengst in de periode 1 januari - juni 2024.

Volgens mij is voorbeeld 3 van Heintje degene die het meest lijkt op mijn situatie. Dus dan reken ik als volgt:

Juni-dec 2023: 40 cent (prijsplafond).
- Verbruik 950 kWh x 40c = 380 eur
- Opbrengst 900 kWh x 40c = 360 eur

Jan 2024 - juni 2024: 40 cent (geen prijsplafond maar GC tarief)
- Verbruik 2300 kWh = 960 eur
- Opbrengst 2300 kWh = 920 eur

Hoe het zou moeten berekend worden is:
- 3250 verbruik min 3200 opbrengst is 50 kWh netto, is €20 kosten

Hoe GC dus lijkt te rekenen:

- 380 + 960 eur is 1340 euro verbruik
- 360 + 920 eur is 1280 euro opbrengst
1340 - 1280 euro is €60 euro betalen voor 50 kWh is €1,20 per kWh

Snap ik hem dan goed? Ik kom niet uit op de enorme bedragen die elders in dit topic stan, dus ik vraag mij af of ik iets verkeerd snap, want een paar tientjes vind ik geen probleem. Ik kan er nu namelijk nog voor kiezen om stroom toch ergens anders te doen, en wel voor gas te blijven bij GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
asvdveen schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:33:
Interessant topic dit... ik denk dat ik snap wat GC doet, maar laat het graag even door jullie checken.

Ik heb net gebeld met GC. Zit nu op een vorig jaar augustus afgesloten 3 jaar duurzaam dalen, waarbij ik echt de hoofdprijs betaal nu (€2,77 per m3, €0,68 normaal en €0,59 dal, maandbedrag zonder prijsplafond van €552 :') ). Helaas net de 1 juni deadline gemist maar ik ben al heel snel goedkoper uit als het prijsplafond er af is. Hun aanbod om mijn contract over te sluiten naar een nieuw vast contract (zonder overstapboete van €100 per product, dat was wel attent) is €0,40 voor stroom en €1,40 voor gas voor 2 jaar windstroom.

Daarnaast heb ik net een offerte voor zonnepanelen goedgekeurd, die worden 2 augustus geplaatst. Met PVGIS kom ik uit op zo'n 900-950 kWh opbrengst nog in het najaar. Maar als ik kijk naar mijn verwachtte stroomverbruik tussen nu en december, dan is dat ook zo'n 950 kWh.

Verder ben ik ook aan het kijken naar een hybride warmtepomp. Die zal waarschijnlijk pas ergens in de winter geleverd kunnen worden; laat ik voor nu even uitgaan van 1 januari. Diens verbruik zal waarschijnlijk zo'n 1000 kWh zijn, wat opgeteld met mijn huidige stroomverbruik heel precies matcht met mijn verwachtte zonnepaneel opbrengst in de periode 1 januari - juni 2024.

Volgens mij is voorbeeld 3 van Heintje degene die het meest lijkt op mijn situatie. Dus dan reken ik als volgt:

Snap ik hem dan goed? Ik kom niet uit op de enorme bedragen die elders in dit topic stan, dus ik vraag mij af of ik iets verkeerd snap, want een paar tientjes vind ik geen probleem. Ik kan er nu namelijk nog voor kiezen om stroom toch ergens anders te doen, en wel voor gas te blijven bij GC.
Ik denk dat je een rekenfoutje hebt gemaakt bij verbruik 2300x0,40 = 920 ipv 960.
Ik hoop dat dat echt zo is, anders zou Greenchoice zelfs bij gelijke tarieven nog 40 euro afromen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
asvdveen schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:33:

@asvdveen
Nu je een paar zaken gaat wijzigen in het komende jaar (zonnepanelen en warmtepomp) is de belangrijkste maar mogelijk nog niet te beantwoorden vraag of je netto terugleveraar wordt.
Dus: ga je over een heel jaar gezien (loopt dan vanaf 1 juli bij jou?) meer terugleveren dan je van het net haalt?
Als je die vraag met zekerheid met ja kunt beantwoorden heb je met het hele berekenen per tariefperiode bij GC niets te maken want dat doen ze niet bij netto terugleveraars. Dan geldt gewoon het overschot op jaarbasis x de terugleververgoeding.
Bij je voorbeeld hierboven kom je 51kwh op jaarbasis tekort hiervoor maar: hoe zeker is dat?
En: als dit een reeele schatting is: is die door jou voor dat kleine aantal kWh niet te beïnvloeden door bijv net iets meer gas te verbruiken zodat je wel een netto terugleveraar wordt?

Weet je dat niet zeker?
GC hanteert alleen het tariefperiode verhaal bij een gewijzigd tarief.
Dat gaat er op 1 januari zeker komen na afloop van het prijsplafond.
Omdat jij een vast contract hebt komen er daarna alleen tariefperiodes bij een wijziging in btw of belasting en dat is normaal gesproken op 1 januari. Als jouw jaarperiode steeds van 1 juli tot 1 juli loopt: zal je opwek en verbruik dan in de periode 1juli-31dec heel anders zijn dan 1jan-30juni?
Normaal met zonnepanelen niet echt lijkt me maar ook dit is afhankelijk van jouw situatie.
Is dat niet heel anders voor die periodes dan hangt het van de wijziging af of het voor jou voordelig of nadelig is.

Eerlijk gezegd zou ik me met deze tarieven niet zo’n zorgen maken.
Ik lees echter niet wat jouw gasverbruik is en was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvdveen
  • Laatst online: 30-04 14:13
Heintje schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat je een rekenfoutje hebt gemaakt bij verbruik 2300x0,40 = 920 ipv 960.
Ik hoop dat dat echt zo is, anders zou Greenchoice zelfs bij gelijke tarieven nog 40 euro afromen...
Scherp, ik zat een beetje te stoeien met het rekenvoorbeeld. Verbruik zou dan 2400 moeten zijn zodat ik 'net' netto verbruiker wordt, en zoals @Lowlands al aangeeft is dat inderdaad lastig met zekerheid te zeggen nu. Met een warmtepomp verwacht ik het eerlijk gezegd wel, vandaar dat ik er probeer rekening mee te houden.

Wat ik nu niet helemaal snap, is hoe in andere rekenvoorbeelden er soms honderden of zelfs duizenden euro's aan verschil uit komt tussen 1 kWh netto verbruiker en 1 kWh netto levering. In mijn rekenvoorbeeld kom ik uit op een paar tientjes... komt dat ook door het gasverbruik? Ik ga nu uit van zo'n 800 kuub voor €1,40.

Heb nu trouwens ook een aanbod van Vattenfall, die zit op 40,5ct/kWh maar heeft een betere terugleververgoeding (17ct ipv 11ct). Ik zou ook dat kunnen doen onder het mom van better safe than sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Bij kleine tariefverschillen worden de voorbeelden steeds minder extreem.
Ook is het zo dat de €151 uit het voorbeeld alleen geldt voor die eerste Kwh. Als je bijvoorbeeld honderd Kwh meer afneemt dan teruglevert, dan loopt de prijs per Kwh terug. Maar dat is nou weer precies een bewijs hoe willekeurig en rammelend de GC methode is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
asvdveen schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Scherp, ik zat een beetje te stoeien met het rekenvoorbeeld. Verbruik zou dan 2400 moeten zijn zodat ik 'net' netto verbruiker wordt, en zoals @Lowlands al aangeeft is dat inderdaad lastig met zekerheid te zeggen nu. Met een warmtepomp verwacht ik het eerlijk gezegd wel, vandaar dat ik er probeer rekening mee te houden.

Wat ik nu niet helemaal snap, is hoe in andere rekenvoorbeelden er soms honderden of zelfs duizenden euro's aan verschil uit komt tussen 1 kWh netto verbruiker en 1 kWh netto levering. In mijn rekenvoorbeeld kom ik uit op een paar tientjes... komt dat ook door het gasverbruik? Ik ga nu uit van zo'n 800 kuub voor €1,40.

Heb nu trouwens ook een aanbod van Vattenfall, die zit op 40,5ct/kWh maar heeft een betere terugleververgoeding (17ct ipv 11ct). Ik zou ook dat kunnen doen onder het mom van better safe than sorry...
@asvdveen
Nu eea nog onzeker is lijkt het mij verstandig te kijken naar gasprijs en stroomprijs.
Zoals het op mij overkomt zit je waarschijnlijk ergens op het punt net wel/net geen netto terugleveraar met wat je zelf inschat. Kans dat je meer verbruikt dan opwekt lijkt reeel. Gasprijs is met dit aantal m3 zeker belangrijk.
Als je elders 0,20 meer betaalt is dat toch meteen 160 euro.
Geen idee hoe anderen salderen.
Met prijsplafond van 0,40 en een tarief van 0,40 is er al geen sprake van een nieuw tarief toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Lowlands op 25-06-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:33
Wat ik niet helemaal begrijp is hoe het zit bij GreenChoice en de salderingsregeling in 2025 en later:

Voorbeeld GreenChoice
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sE0iYYSke05Hg2gH65BvOCpKOF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kWg53NgXXP5fI1p0pFy5QMol.png?f=fotoalbum_large

Als het ik het zo lees heb ik meer vragen dan antwoorden, in het bovenstaande voorbeeld. Ik zou zeggen, eerst streep je 1920 kWh af van de 2500 kWh, blijft er 580 kWh over waarover je energiebelasting betaald, en ook 580 kWh waar je het afgesproken stroomtarief over betaald. Over de 1080 kWh (3000-1920) krijg je de afgesproken teruglever vergoeding welke is afgesproken bij je contract.

Ik begreep niet waarom ze het vervolgens hebben over het nogmaals tegen 80% van de levertarief krijgt over de 2500 kWh en de 500 kWh tegen het afgesproken teruglever vergoeding?

Voorbeeld PowerPeers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeNuSXWVTIZkcjG-CyJmC7zz5Lg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3BJxQ2twoUySMQ4SMWsWMTwF.png?f=user_large

Deze doen het net anders, over het deel dat je niet mag salderen krijg je een terugleververgoeding (fair) maar waarom krijg je dan ook nog eens een extra terugleververgoeding over het teveel opgewekte? :?

Lees ik het allemaal verkeerd?

Ik was in de veronderstelling dat het volgende van toepassing is:
In 2025 mag u 64% van de opgewekte energie afstrepen van uw energierekening. Stel dat u in 2025 1.000 kWh teveel stroom heeft opgewekt met uw zonnepanelen en teruglevert aan het net, dan valt 640 kWh onder de salderingsregeling: 1.000 kWh x 64% salderen = 640. Hierover wordt de volledige prijs vergoed. De overige 36% van de teruggeleverde stroom (360 kW) mag niet gesaldeerd worden. Daar geeft de energieleverancier een terugleververgoeding voor. Deze vergoeding is lager dan de prijs per kWh voor de verbruikte stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Nu online
Ah, dus Greenhoice interpeteert die verplichting van 80% van het levertarief alleen voor het deel tot aan de (oude?) salderingsgrens. Als je (volgens de huidige definitie) dus meer teruglevert dan je afneemt, dan hebben ze daar nog een ander tarief voor (wat denken jullie, zou dat hoger of lager dan 80% van het levertarief zijn...?).
Zegt de nieuwe wet nog iets over het bepalen van de salderingsgrens eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:33
Turrican schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:50:
Ah, dus Greenhoice interpeteert die verplichting van 80% van het levertarief alleen voor het deel tot aan de (oude?) salderingsgrens. Als je (volgens de huidige definitie) dus meer teruglevert dan je afneemt, dan hebben ze daar nog een ander tarief voor (wat denken jullie, zou dat hoger of lager dan 80% van het levertarief zijn...?).
Zegt de nieuwe wet nog iets over het bepalen van de salderingsgrens eigenlijk?
Het lijkt mij dat ze vergeten eerst te salderen, en dan pas te bekijken wat je nog terug krijgt/betaald? Nu lijken ze dat in het voorbeeld te vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annepuck
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-02 09:19
In 2025 is er volgens mij in de nieuwe wet helemaal geen sprake meer van de ouderwetse terugleververgoeding, zoals die op dit moment bij Greenchoice € 0,115 is.

Er is dan alleen sprake van factureren van een bepaald saldo kWh tegen het volledige tarief, en het crediteren van de rest van de teruglevering tegen 80% van het kale leveringstarief.

Op basis van de belastingtarieven van 2023:
De energiebelasting is 0,12599/kWh, de BTW is 21%.
Stel dat het kale leveringstarief € 0,20 is, dan is het complete levertarief:
(0,20 + 0,12599)*1,21=0,39445
En 80% van het kale levertarief is 0,16.

Je saldo verbruik wordt dan gefactureerd tegen € 0,39445/kWh.
En je saldo teruglevering wordt gefactureerd tegen - € 0,16/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:31
Misschien even het topic over de toekomst van het salderen lezen.

Zeker is dat de wet nog geen zekerheid is.

Maar zoals het nu in het wetsvoorstel staat:
*Het percentage gaat over wat je saldeert. Bij meer verbruik dan teruglevering, over de teruglevering, bij meer teruglevering dan verbruik, over het verbruik.
Over het restant van teruglevering, na salderen, is de bedoeling dat er de eerste 2 jaar een TLV van 80% is.

*Aangepast, zie post hieronder.

[ Voor 14% gewijzigd door Truus01 op 30-06-2023 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annepuck
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-02 09:19
Het percentage gaat over de teruglevering voor zover die teruglevering niet meer is dan het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uaex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-04-2024
oei heb een gc contract voor 3 jaar afgesloten (nom woning, 16 zonnep., gasloos) maar heb nog 1 week bedenktijd, zal ik het opzeggen omdat ik denk dat ik iets meer verbruik dan dat ik opwek en daardoor een hoge rekening kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
uaex schreef op maandag 3 juli 2023 @ 03:04:
oei heb een gc contract voor 3 jaar afgesloten (nom woning, 16 zonnep., gasloos) maar heb nog 1 week bedenktijd, zal ik het opzeggen omdat ik denk dat ik iets meer verbruik dan dat ik opwek en daardoor een hoge rekening kan krijgen?
Als er geen tariefverschillen optreden in een contractjaar is er weinig aan de hand.
Als je het moment van de eindrekening op 31-12 laat zetten door GC hoef je ook geen last te hebben van eventuele BTW-/belastingwijzigingen in een contractjaar/rekeningjaar.
Van de foute rekenmethode van GC merk je m.i. alleen iets als je meer afneemt dan teruglevert icm. verschillende tarieven in 1 contractjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaex
Heintje schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:14:
[...]

Als er geen tariefverschillen optreden in een contractjaar is er weinig aan de hand.
Als je het moment van de eindrekening op 31-12 laat zetten door GC hoef je ook geen last te hebben van eventuele BTW-/belastingwijzigingen in een contractjaar/rekeningjaar.
Van de foute rekenmethode van GC merk je m.i. alleen iets als je meer afneemt dan teruglevert icm. verschillende tarieven in 1 contractjaar.
Jammer want ik ga er denk paar euros overheen per maand en zeker in 2025 als je minder kan salderen….
Dat word dan opzeggen. Als ik nu een energiecontract kies moet ik dan overstappen of gewoon gc opzeggen en een nieuw contract beginnen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
uaex schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Jammer want ik ga er denk paar euros overheen per maand en zeker in 2025 als je minder kan salderen….
Dat word dan opzeggen. Als ik nu een energiecontract kies moet ik dan overstappen of gewoon gc opzeggen en een nieuw contract beginnen.?
Maar heb je dan een contract met meerdere tarieven in 1 jaar? De problemen ontstaan bij een variabel contract of als het prijsplafond invloed heeft op je tarief. Maar ik mag hopen dat je nu een vast contract afsluit dat onder de 40ct per Kwh zit toch?

(want de "icm" in mijn reactie was ook echt een "icm" - in combinatie met)

[ Voor 6% gewijzigd door Heintje op 03-07-2023 22:36 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaex
Heintje schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:57:
[...]

Maar heb je dan een contract met meerdere tarieven in 1 jaar? De problemen ontstaan bij een variabel contract of als het prijsplafond invloed heeft op je tarief. Maar ik mag hopen dat je nu een vast contract afsluit dat onder de 40ct per Kwh zit toch?

(want de "icm" in mijn reactie was ook echt een "icm" - in combinatie met)
Nee ik heb 3 jaar een vast bedrag van 0.399 en dal 0.398, betekent dat ik dan geen “problemen” ga krijgen? Want dan hou ik me contract..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
uaex schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 03:08:
[...]

Nee ik heb 3 jaar een vast bedrag van 0.399 en dal 0.398, betekent dat ik dan geen “problemen” ga krijgen? Want dan hou ik me contract..
Dit zou goed moeten gaan. Zeker als je het moment van de jaarrekening naar 31-12 laat zetten. Dan sluit je ook de invloed van evt BTW-wijzigingen uit. Maar als de overheid met een nieuw prijsplafond van 35 ct komt: dat verandert de zaak. Maar als dat plafond dan weer precies een kalenderjaar is en je jaarrekening komt op 31-12: dan is er weer geen probleem.

(je begrijpt dat ik geen garanties kan geven; lees het topic goed door en maak je eigen afweging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 10:08
annepuck schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:22:
In 2025 is er volgens mij in de nieuwe wet helemaal geen sprake meer van de ouderwetse terugleververgoeding, zoals die op dit moment bij Greenchoice € 0,115 is.

Er is dan alleen sprake van factureren van een bepaald saldo kWh tegen het volledige tarief, en het crediteren van de rest van de teruglevering tegen 80% van het kale leveringstarief.

Op basis van de belastingtarieven van 2023:
De energiebelasting is 0,12599/kWh, de BTW is 21%.
Stel dat het kale leveringstarief € 0,20 is, dan is het complete levertarief:
(0,20 + 0,12599)*1,21=0,39445
En 80% van het kale levertarief is 0,16.

Je saldo verbruik wordt dan gefactureerd tegen € 0,39445/kWh.
En je saldo teruglevering wordt gefactureerd tegen - € 0,16/kWh
er is nog helemaal geen nieuwe wet, zolang deze niet langs de EK is en gepubliceert is bestaat deze niet en hoef (moet) je er ook geen rekening mee houden. Gezien de huidige verhoudingen in de EK zal die er waarschijnlijk ook niet komen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Heintje schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Dit zou goed moeten gaan. Zeker als je het moment van de jaarrekening naar 31-12 laat zetten. Dan sluit je ook de invloed van evt BTW-wijzigingen uit. Maar als de overheid met een nieuw prijsplafond van 35 ct komt: dat verandert de zaak. Maar als dat plafond dan weer precies een kalenderjaar is en je jaarrekening komt op 31-12: dan is er weer geen probleem.

(je begrijpt dat ik geen garanties kan geven; lees het topic goed door en maak je eigen afweging).
Nee, wettlijke wijzigingen, dus ook wijzigingen in BTW of energiebelastingen kunnen ook bij vaste contracten tot wijzigingen leiden, ook alleen dat wettelijke deel van je prijs mag dan veranderen, je netto prijs kan juist niet veranderd worden, tenslotte heb je dat via een vast contract samen vastgelegd.
Wat bij de meeste aanbieders wel kan is de TLV, dus dat deel van je teruglevering wat buiten de saldering valt. Deze prijs is veelal niet vast, kijk maar eens naar de kleine letters in je contract. Dus deze kunnen ze wijzigigen.
Waar ook nog wijzigigen in kunnen komen zijn de netbeheerkosten (deel van de vaste kosten, ook deze worden wettelijk bepaald en ze zijn wettelijk verplicht deze aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
MacD007 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:48:
[...]

Nee, wettlijke wijzigingen, dus ook wijzigingen in BTW of energiebelastingen kunnen ook bij vaste contracten tot wijzigingen leiden, ook alleen dat wettelijke deel van je prijs mag dan veranderen, je netto prijs kan juist niet veranderd worden, tenslotte heb je dat via een vast contract samen vastgelegd.
Wat bij de meeste aanbieders wel kan is de TLV, dus dat deel van je teruglevering wat buiten de saldering valt. Deze prijs is veelal niet vast, kijk maar eens naar de kleine letters in je contract. Dus deze kunnen ze wijzigigen.
Waar ook nog wijzigigen in kunnen komen zijn de netbeheerkosten (deel van de vaste kosten, ook deze worden wettelijk bepaald en ze zijn wettelijk verplicht deze aan te passen.
Ze kunnen inderdaad tot wijzigingen leiden, maar die worden meestal op 1 januari doorgevoerd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Heintje schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:09:
[...]

Ze kunnen inderdaad tot wijzigingen leiden, maar die worden meestal op 1 januari doorgevoerd toch?
Veelal niet, nee, dat word politiek gestuurd en die houden zich niet aan een datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vandaag al de jaarrekening van Greenchoice ontvangen... Contract 9 juli ingegaan, dus verwachtte gewoon een jaarrekening over 365 dagen.
Nu hebben ze een knip gezet op 1 juli. M'n zonnepanelen liggen sinds gister en dacht nog even snel +- 80 kWh te kunnen salderen.
Lijkt me toch niet dat ze hier de vrijheid voor hebben?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:57
storm-biker schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:41:
Vandaag al de jaarrekening van Greenchoice ontvangen... Contract 9 juli ingegaan, dus verwachtte gewoon een jaarrekening over 365 dagen.
Nu hebben ze een knip gezet op 1 juli. M'n zonnepanelen liggen sinds gister en dacht nog even snel +- 80 kWh te kunnen salderen.
Lijkt me toch niet dat ze hier de vrijheid voor hebben?!
Wat een cowboys zijn het toch _O-

Was mij al eerder opgevallen dat ze er tekstueel makkelijk in staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGyaPsvscwGJw51r_OXwrU5WcNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTTaQwU5CDaCyvX92eQyIaxN.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf start contract 15 juli 2022 en nog geen jaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Telefonisch contact gehad met de klantenservice. "Ja wij factureren per de 1e van de maand" en "dan wordt het volgend jaar verrekend". Ja tegen €0,115 terugleververgoeding... Na wat overtuigingskracht en een keer in de wacht te zijn gezet kon het toch wel, de herberekening kan alleen wel even gaan duren.
Inmiddels ook een email als bevestiging met daarin: "Bedankt voor ons gesprek! Bij deze bevestig ik het verzoek te hebben gedaan aan mijn collega's om uw nota te corrigeren naar 365 dagen."

Hopelijk gaan die collega's niet ook nog eens moeilijk doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik heb op 9 juli 2022 het 3 jaar duurzaam dalen contract afgesloten en deze per 1 juni 2023 laten omzetten naar een 1 jaar windstroom contract. Op 1 juli 2023 ontving ik de jaarnota en had verwacht dat deze enorm ingewikkeld zou zijn, maar dat lijkt enorm mee te vallen. Alleen helemaal snappen doe ik het nog niet.

Sinds eind juli 2022 hebben we zonnepanelen en leveren blijkbaar meer terug dan we verbruiken. In de eindnota zie ik bij stroom nergens de verschillende tarieven van het 3 jaar dalen contract terugkomen, maar alleen het teruglevertarief van 11,5 cent. Is dit omdat we netto terugleveren en ze daarom voor het gemak alleen met die 11,5 cent rekenen?

Voorbeeld specificatie levering normaal tarief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0-Ze6j-h8upTEKOkXfbPBK_Y04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/43AS7BobIRe3Ux9ZrZRwpx2Y.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeld specificatie teruglevering normaal tarief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbGUpoxa02yJ9Os6DYPzfa7oglg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/610zqn24k3FcBsAx4OLZMirw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
VanRoyal schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:55:

In de eindnota zie ik bij stroom nergens de verschillende tarieven van het 3 jaar dalen contract terugkomen, maar alleen het teruglevertarief van 11,5 cent. Is dit omdat we netto terugleveren en ze daarom voor het gemak alleen met die 11,5 cent rekenen?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb een interessant dilemma: normaliter heb ik een contract van 1 augustus t/m 31 juli. Nu wil het feit dat ik een eindafrekening heb gehad van 1 augustus t/m 31 december, omdat eind december mijn gasaansluiting is verwijderd. En hoewel ik de verwacht ik daar weinig van. De vorige keer, bij een meterwissel, moest ik daar namelijk ook om vragen.

Maar gezien dit topic is dat wellicht zelfs een voordeel: 1 januari t/m 31 december is namelijk altijd 1 tarief, ook qua belastingen. Ik heb verder een vast contract en neem over het jaar heen nog ±500kWh netto af. Bruto gaat er grofweg 5000kWh van het net af en duw ik 4500kWh het net op. Mijn 5-jarige vaste contract loopt half 2025 af.

Wat zouden jullie doen: achter de jaarafrekening per 1 augustus aanzitten, of lekker laten zitten en over het (kalender)jaar salderen? :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 16:24
Krisp schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:27:
Ik heb een interessant dilemma: normaliter heb ik een contract van 1 augustus t/m 31 juli. Nu wil het feit dat ik een eindafrekening heb gehad van 1 augustus t/m 31 december, omdat eind december mijn gasaansluiting is verwijderd. En hoewel ik de verwacht ik daar weinig van. De vorige keer, bij een meterwissel, moest ik daar namelijk ook om vragen.

Maar gezien dit topic is dat wellicht zelfs een voordeel: 1 januari t/m 31 december is namelijk altijd 1 tarief, ook qua belastingen. Ik heb verder een vast contract en neem over het jaar heen nog ±500kWh netto af. Bruto gaat er grofweg 5000kWh van het net af en duw ik 4500kWh het net op. Mijn 5-jarige vaste contract loopt half 2025 af.

Wat zouden jullie doen: achter de jaarafrekening per 1 augustus aanzitten, of lekker laten zitten en over het (kalender)jaar salderen? :)
Dat is maar net wat je vorige afrekening was. Als je netto verbruiker over een jaar ben en door de meter wissel en tussentijdse afrekening stroom tegen teruglever tatief uitbetaald heb gekregen zou ik ze aan de wettelijke 1 jaar houden omdat je in die situatie meer als een teruglevertaief krijgt.
Was je rekening bij de afrekening door meter wissel al netto in de min qua kWh zou ik het lekker op 1 jan laten staan.

In theorie heb jij niets met teruglever tarief te maken als je netto verbruiker ben en is uitbetaald krijgen tegen teruglever tarief dus nadelig. En de kans is aanwezig dat dit wel gedaan is door de split van het jaar en je 3 hoog verbruik maanden niet hebt kunnen salderen.

Kijk dus als allereerste even naar je afrekening van de meter wissel. Contract prijs - teruglever tarief X Teruggeleverde kWh is wat ze je mogelijk door de neus geboord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

computerjunky schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:22:
[...]

Dat is maar net wat je vorige afrekening was. Als je netto verbruiker over een jaar ben en door de meter wissel en tussentijdse afrekening stroom tegen teruglever tatief uitbetaald heb gekregen zou ik ze aan de wettelijke 1 jaar houden omdat je in die situatie meer als een teruglevertaief krijgt.
Was je rekening bij de afrekening door meter wissel al netto in de min qua kWh zou ik het lekker op 1 jan laten staan.

In theorie heb jij niets met teruglever tarief te maken als je netto verbruiker ben en is uitbetaald krijgen tegen teruglever tarief dus nadelig. En de kans is aanwezig dat dit wel gedaan is door de split van het jaar en je 3 hoog verbruik maanden niet hebt kunnen salderen.

Kijk dus als allereerste even naar je afrekening van de meter wissel. Contract prijs - teruglever tarief X Teruggeleverde kWh is wat ze je mogelijk door de neus geboord hebben.
Ik was ook in de periode 1 aug - 31 dec netto verbruiker. Dus ik denk dat het -gezien de praktijken van Greenchoice- vooralsnog wel handig is om ze even niet te houden aan die afspraak. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 16:24
Krisp schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:50:
[...]

Ik was ook in de periode 1 aug - 31 dec netto verbruiker. Dus ik denk dat het -gezien de praktijken van Greenchoice- vooralsnog wel handig is om ze even niet te houden aan die afspraak. :P
Als je dan tevreden ben over je vorige afrekening zou ik ook un zeker niets doen gezien je nog een contract heb. Een 1 jan-31 dec afrekening is met oog op de toekomst wel een mooie moscht salderen toch afgebouwd worden.

Ik heb Greenchoice hier tovallig zelf over gebeld omdat ik nu een maart - maart heb maar als je wil kunnen ze het eenmalig desnoods ook voor je aanpassen met een tussentijdse afrekening. ik ga dit zelf poer 1 jan doen en dan hopelijk een contract afsluiten zodat het overzicht voor mij duidelijk word (ik ben netto leverancier).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:31
Dan heb je wel, mocht je overstappen naar een ander, dat je of in de winter overstapt, met vaak hogere tarieven, of in de zomer, maar dan maar een half jaar hebt om te salderen.
Pagina: 1 ... 14 ... 24 Laatste