Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Pagina: 1 ... 15 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:10

d0s

sssst

@KoningPaulus

Hier na 2 dagen al de eindafrekening ontvangen van GC. Overgestapt naar de VEH CB deal per 11 juli ivm veel betere tarieven á €0,29 en €0,30 cent voor stroom (geen gas). De overstapboete van €100 voor lief genomen omdat ik nog in het eerste jaar zat van het contract. Liep dus eigenlijk nog ruim 2 jaar door.

Hier lijkt het salderen wel 'gewoon' goed gegaan te zijn.. Alles is over de gehele contractperiode gesaldeerd. Er zijn geen verschillende 'perioden' qua saldering, uiteraard wel in tarieven ivm prijsplafond en btw wijziging per 1/1/23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
d0s schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:14:
@KoningPaulus

Hier na 2 dagen al de eindafrekening ontvangen van GC. Overgestapt naar de VEH CB deal per 11 juli ivm veel betere tarieven á €0,29 en €0,30 cent voor stroom (geen gas). De overstapboete van €100 voor lief genomen omdat ik nog in het eerste jaar zat van het contract. Liep dus eigenlijk nog ruim 2 jaar door.

Hier lijkt het salderen wel 'gewoon' goed gegaan te zijn.. Alles is over de gehele contractperiode gesaldeerd. Er zijn geen verschillende 'perioden' qua saldering, uiteraard wel in tarieven ivm prijsplafond en btw wijziging per 1/1/23
Dank voor je reactie. Hoe was je verbruik tov opwekking? Heb vaker gelezen dat als je meer hebt opgewekt dan verbruikt (al is het maar 1kWh in een contractjaar) en meestal wel goed gaat.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:53
Ik krijg eind deze maand zonnepanelen en heb de GC aanbieding via de Consumentenbond van drie jaar vast tot 2024.

Nu heb ik een nieuwe meter aangevraagd die naar verwachting eind september zal worden geplaats.

Begrijp ik het goed uit dit topic dat ik dan saldering zal krijgen van 1 aug tot eind september en daarna van sep tot jaareinde? (En 2024 gewoon een volledig kalenderjaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-06 10:27
Johan Bogle schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:30:
Ik krijg eind deze maand zonnepanelen en heb de GC aanbieding via de Consumentenbond van drie jaar vast tot 2024.

Nu heb ik een nieuwe meter aangevraagd die naar verwachting eind september zal worden geplaats.

Begrijp ik het goed uit dit topic dat ik dan saldering zal krijgen van 1 aug tot eind september en daarna van sep tot jaareinde? (En 2024 gewoon een volledig kalenderjaar?)
Waarom een nieuwe meter?

Volgens mij is salderen van het begin van je contractjaar tot eind september. Maar inderdaad, je wekt waarschijnlijk alleen over augustus en september iets op om te salderen.
En dan van eind september tot volgend jaar september.
Maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Truus01 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:33:
[...]

Waarom een nieuwe meter?

Volgens mij is salderen van het begin van je contractjaar tot eind september. Maar inderdaad, je wekt waarschijnlijk alleen over augustus en september iets op om te salderen.
En dan van eind september tot volgend jaar september.
Maar dat weet ik niet zeker.
Aansluiting wordt verzwaard. Ik begreep dat ik dan een nieuwe meter ga krijgen. Dit kan ergens in september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:10

d0s

sssst

KoningPaulus schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:17:
[...]

Dank voor je reactie. Hoe was je verbruik tov opwekking? Heb vaker gelezen dat als je meer hebt opgewekt dan verbruikt (al is het maar 1kWh in een contractjaar) en meestal wel goed gaat.
Ik verbruik meer dan in opwek. Dus dat is voor mij niet van toepassing.

Na saldering hou ik nog ruim 5000 afname over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:55
Johan Bogle schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:30:

het is zo dat er altijd van begin je contract en dan jaarlijks word gesaldeerd, dus niet via het kalenderjaar.
Bepaalde leveranciers denken echter dat ze hun eigen regels kunnen maken en trekken zich van de wettelijke regels niets aan. In de toekomst zou het kunnen veranderen omdat dan ook bij tariefwijzigigen er een knip gemaakt kan worden, dit is mn bij variabele contracten een probleem, bij vaste contracten gebeurt dit eigenlijk alleen bij wijzigingen in BTW en/of andere belastingswijzigingen. Maar deze wet is nog niet aangenomen en de vraag met de huidige situatie lijkt dit ook voorlopig niet te gebeuren.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Bij ons gaat het heel specifiek om Greenchoice. Zonnepanelen zijn nieuw voor ons dus hebben nog geen ervaring met teruglevering/saldering. We zullen meer opwekken dan verbruiken. Ik las hier regelmatig over greenchoice die zich onder bepaalde situaties niet aan de salderings regels zou houden, maar het is mij niet duidelijk welke situaties exact en of dat ons zou raken. Het is zo’n goed contract dat ik deze loefst uitdien, maar met de zonnepanenel word het misschien een ander verhaal.

Met name de eerste twee jaar zijn essentieel voor ons ivm de terugverdientijd en nu nog salderen. Als we daar iets op missen doordat Greenchoice creatief is ziet onze tvt er een stuk minder gunstig uit en kan deze zomaar acht jaar of meer worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:38

ericplan

5180 Wp PV

Nieuwe meter betekent bij GC automatisch een eindafrekening. Dat was tenminste zo toen ik nog bij ze zat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
@Johan Bogle Heb je al met GC gebeld en het hun gevraagd?
Als het klopt wat ericplan zegt, dan wordt gesaldeerd tot die nieuwe meter en dan start een nieuw 'meetjaar'.
Als het een goed contract is en je niet weg wilt, en je wekt meer op dan je verbruikt, dan zou ik lekker blijven. Maar als je meer opwekt dan verbruikt, zou je een hoge TerugLeverVergoeding (TLV) willen. Is dat ook goed in dat contract?
Of is vooral gas goed? Dan is het namelijk interessant om met stroom ergens anders heen te gaan. En dan is het moment van die nieuwe meter een mooi moment. Dan heb je een beetje van afgelopen tijd kunnen salderen en de rest komt bij een volgens contract. En waar je dan het beste voor kan kiezen, vind je hier: Beste TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Denk dat ik blijf zitten waar ik zit, maar misschien de meter pas in december laat vervangen (gelijk met mijn reguliere jaarnota)

Tlv in contract is 0,08 dus redelijk gemiddeld.

[ Voor 16% gewijzigd door Johan Bogle op 15-07-2023 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Johan Bogle schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:44:
Tlv in contract is 0,08 dus redelijk gemiddeld.
Het is vooral afhankelijk van hoeveel je denkt terug te gaan leveren, want bv een jaar vast bij GreenChoice is 11,5ct, is dus toch 3,5ct meer.
Op 100kWh is dat natuurlijk maar €3,50, maar mocht je 5000kWh terugleveren is dat toch mooi €175, zonder al te veel moeite.
(Om maar even met wat bedragen en aantallen te gooien.)

Nog een mogelijk aandachtspuntje. Je wilt de jaarrekening in december hebben, en volgens mij hadden en hebben vele Nederlanders dat, maar de meeste aanbiedingen zijn volgens mij in de zomer te behalen. Dus het zou logischer zijn om nu te kijken voor een goed contract om juist te vaak duurdere wintermaanden te overbruggen.
En juist nu kun je al een contract afsluiten wat in september begint. Dan lijkt mij september een iets gunstigere datum dan december (daar kun sep/okt pas contracten voor afsluiten).
Maar dit dus wel volledige los gezien van salderen. Al maakt het wat dat betreft na het eerste jaar ook weinig uit, omdat dan in principe ook over het contractjaar gesaldeerd wordt. (Bv sep-sep ipv dec-dec.)

[ Voor 42% gewijzigd door Truus01 op 15-07-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-04 17:43
ericplan schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:33:
Nieuwe meter betekent bij GC automatisch een eindafrekening. Dat was tenminste zo toen ik nog bij ze zat.
Nee hoor ! Gewoon bellen dan "suspenden" ze je rekening...

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Solarman20191 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:33:
[...]

Nee hoor ! Gewoon bellen dan "suspenden" ze je rekening...

Paul
Ja hoor, @ericplan heeft gelijk en dat bevestig jij door aan te geven dat je zelf contact moet zoeken om het anders geregeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-02 19:20
Even een vlugge bijdrage aan dit topic.
Mijn jaaropgaaf is inmiddels binnen en volgens mij scheelt er niet zoveel aan.
Ik de bekende 3 jaar vast dalen deal. Ik lever netto meer terug dan ik verbruik.
Wat ik wel bijzonder vind is dat mijn jaarafrekening al op 14 juli heeft plaatsgevonden i.p.v. op 25 juli. Dat scheelt toch al snel zo'n 400Kwh. In mijn voorwaarden staat bovendien dat boven de 2000kwh netto teruglevering, zij niet het standaard teruglevertarief (€0,12) betalen, maar het leveringstarief excl. belastingen (€0,38). Laat ik nou precies de 2000kwh netto teruglevering gepasseerd zijn op 14 juli. Toeval..?
De manier waarop de jaarrekening is opgebouwd is inderdaad een beetje ongelukkig. Maar ik heb het zelf nagerekend en het klopt op de cent nauwkeurig.
Dus wederom de bevestiging dat zolang je netto teruglevert, de jaarafrekening klopt.

Of ik nog aan de telefoon ga hangen om mijn jaarrekening exact 365 dagen te laten lopen? Misschien verdien ik er een paar tientjes mee.. Die steken ze bij elke klant mooi in hun zak! Stelletje boeven.. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnbl7_MelfErLAVVt5xSKNm2Xvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0LN1rrYJXJbjcXRThYVCX6FD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Nu online
Bijna precies dezelfde situatie hier, jaarcontract ingegaan op 22 juli 2022, jaarrekening ontvangen per 1 juli 2023, over 344 dagen. Inmiddels boven de 2000 kWh teruggeleverd.
Ik heb dus wel contact opgenomen omdat ik dit niet accepteer, ook al gaat het niet om veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pajomimi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-06 17:52
Ja maar dit kan erg ongunstig zijn ivm salderen. Ik heb hier een correctie op bedongen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
- Op 1-7-'22 is het 3 jaar dalen contract ingegaan.
- Op 22-6-'23 is dit omgezet naar lagere tarieven 2 jaar windstroom.
- Op 3-7-'23 een meterwissel gehad (de 10 jaar oude DSMR-2 is vervangen voor een DSMR-5).

Vandaag heb ik de eindafrekening gehad.
Ik was erg benieuwd hoe ze deze stappen zouden verrekenen, maar ze hebben één lange periode van 1-7-2022 tot 3-7-2023 genomen. (eindstand 3-7-2023)
De 2 dagen extra tot de meterwissel zijn meegenomen.

Lijkt me niet ongunstig.

Ik ben netto leverancier en alles lijkt te kloppen.
Indien gewenst kan ik een screenshot posten.

Het doorrekenen is wel een gedoe 8)7
182 dagen met 9% BTW en 185 dagen met 21% BTW, dat wordt via de verdeling van het aantal dagen weer opgeteld.

[ Voor 47% gewijzigd door henkNL op 22-07-2023 21:28 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandy8
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-01-2024
United consumers doet dezelfde diefstal waardoor ik voor 800 kwh netto-verbruik 1700 euro moet betalen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abRyfnKFhZHYuHOGVaYOv_xMI9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lXzwfrIEffFp5VvkPYXKtbrb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFKCziJ5f4eyKHXbFbBqOdyi6KU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ooqgBhQhlGip1a6Wa6RwGNGY.png?f=fotoalbum_large

Volgens het ACM mag dit niet tm 7 februari jl.vóór het amendement in de wet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KYW88xCBHCzzv9bzOEYn94OocE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkxuuvYBkkL1WInPllcj4EL0.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie dat er in 2022 uitspraken zijn geweest van de geschillencommissie, maar zijn er al mensen die een uitspraak hebben gehad in 2023?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Nu online
Turrican schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:59:
Bijna precies dezelfde situatie hier, jaarcontract ingegaan op 22 juli 2022, jaarrekening ontvangen per 1 juli 2023, over 344 dagen. Inmiddels boven de 2000 kWh teruggeleverd.
Ik heb dus wel contact opgenomen omdat ik dit niet accepteer, ook al gaat het niet om veel geld.
Ik heb inmiddels een reactie van Greenchoice gehad:

Beste heer xxxx,

De energienota die wij u op 14 juli 2023 verstuurden voor uw adres xxxxxxxxxxxx wordt gecorrigeerd omdat:

- de energienota gebaseerd is op een te korte periode.

Wij stellen voor u een correctienota op, die ontvangt u binnen vier weken. De eerder gestuurde energienota vervalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
storm-biker schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:04:
Telefonisch contact gehad met de klantenservice. "Ja wij factureren per de 1e van de maand" en "dan wordt het volgend jaar verrekend". Ja tegen €0,115 terugleververgoeding... Na wat overtuigingskracht en een keer in de wacht te zijn gezet kon het toch wel, de herberekening kan alleen wel even gaan duren.
Inmiddels ook een email als bevestiging met daarin: "Bedankt voor ons gesprek! Bij deze bevestig ik het verzoek te hebben gedaan aan mijn collega's om uw nota te corrigeren naar 365 dagen."

Hopelijk gaan die collega's niet ook nog eens moeilijk doen...
Inmiddels een gecorrigeerde jaarrekening over een compleet jaar ontvangen. Maar de standaard werkwijze is duidelijk anders daar :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:00
Hier ook een vervroegde nota ontvangen, 340 dagen.

Hierdoor netto gebruiker. Tenzij we verkeerd kijken hebben we hier geen of nauwelijks nadeel van. Greenchoice heeft bij ons in elk geval wel op het hele jaar gesaldeerd volgens mij.

Wij hebben ons contract nog tot mei 2025.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EADvZmWgtb8S1PXBBjfLddaYdlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jjp5Pb4cHWvzJImrq0TQ5B6c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Nu online
Turrican schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Ik heb inmiddels een reactie van Greenchoice gehad:

Wij stellen voor u een correctienota op, die ontvangt u binnen vier weken. De eerder gestuurde energienota vervalt.
Inmiddels is de nieuwe factuur binnen, over exact 365 dagen. Helaas zag ik dat ik het contract op 1 juli 2022 heb bevestigd, en toen zijn net de nieuwe voorwaarden voor teruglevering actief geworden, dus ook voor de teruglevering boven 2000 kWh dus gewoon EUR 0,12 per kWh.

Wel zijn onze 2 Winddelen ook heel lucratief geweest: bijna EUR 440 terug! Daar heb ik ze destijds in 2013 natuurlijk ook voor gekocht. Dit is alleen het eerste jaar dat we netto terugleveren, en eigenlijk mag je ze alleen gebruiken om je netto verbruik te compenseren. Benieuwd of we daar nog iets over gaan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
Dat is niet korrekt. GC probeert het wel maar je kan simpelheen vragen dat ze je afrekening "suspenden". Dan is de basis gewoon een kontraktjaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sifaka86
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-08-2023
Ook wij hebben een jaarafrekening ontvangen van Greenchoice na precies 365 dagen (eerste jaar van 3 jarig contract met vaste tarieven welke ieder jaar met x procent zullen dalen). De tarieven zijn dit afgelopen jaar boven het prijsplafond geweest dus op de factuur is de Energiekorting overheid ivm prijsplafond opgenomen. So far so good.

Echter;

Wij hebben in november 22 en december 22 hebben wij 190 euro ontvangen.
Wij betalen 100 euro voorschot per maand en in deze 2 maanden hebben we 90 euro ontvangen van Greenchoice. (-100 + 190 = 90 euro). Dat lijkt mij verder prima.

Nu staat dit ook zo op de factuur. Maar hebben ze daarnaast nog een post opgenomen met -380 euro met als omschrijving 2x 190 euro Energiekorting overheid.

In mijn ogen heb ik deze korting nu 2x ontvangen? Hoe zien jullie dat?

Mijn beredenering:
Stel dat ze de 380 euro nu hadden gegeven bij de eindafrekening;
12x100 euro = 1200 euro per jaar - 380 = 820 euro wat ik nette heb betaald

In ons geval is het geweest; 10x100 euro - 90 - 90 = 820 euro. En dan nu nog eens 380 euro als aftrekpost op de factuur.

Hebben meer mensen dit? Is mijn gedachte dat dit zo niet klopt juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sifaka86
Dan nog iets wat mij nu past opvalt.

Greenchoice heeft over mijn gasverbruik een correctie toegepast. Dit betreft in totaal 15 kuub in mijn 'nadeel' ten opzichte van wat de meter heeft uitgelezen.

Nu lees ik dat meters welke na 2015 zijn geplaatst dit zelf corrigeren en dat de energiemaatschappij dit dus niet meer zal doen. Mijn meter is uit 2018.
https://kostencheck.nl/ve...jn-correctiefactoren-gas/

Hoe zit dit? Klopt het dat Greenchoice de correctie op het gasverbruik niet meer mag toepassen aangezien mijn meter uit 2018 komt en niet van voor 2015?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sifaka86
Toevoeging;

Op dezelfde jaarafrekening zie ik dat ik over 488 m3 gas een korting krijg door het prijsplafond.
Dit prijsplafond ging in vanaf 1 januari en gaat bij mij dus over januari tm juli 2023.
Ik heb in deze periode echter slechts 350 m3 gas verbruikt. Ik krijg dus over 133 m3 teveel prijsplafond correctie terug...? Hoe kan dit? Wat ik ook doe, ik kom nooit tot 488 m3 in deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
sifaka86 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:45:

Wij betalen 100 euro voorschot per maand en in deze 2 maanden hebben we 90 euro ontvangen van Greenchoice. (-100 + 190 = 90 euro). Dat lijkt mij verder prima.

Nu staat dit ook zo op de factuur. Maar hebben ze daarnaast nog een post opgenomen met -380 euro met als omschrijving 2x 190 euro Energiekorting overheid.

Mijn beredenering:

In ons geval is het geweest; 10x100 euro - 90 - 90 = 820 euro. En dan nu nog eens 380 euro als aftrekpost op de factuur.

Hier is dat iig op dezelfde wijze gedaan.
Ik snap de rekensom ook nog niet helemaal.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:02
Was bij mij ook zo. Maar je hebt de korting echt niet dubbel gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

sifaka86 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:57:
Greenchoice heeft over mijn gasverbruik een correctie toegepast. Dit betreft in totaal 15 kuub in mijn 'nadeel' ten opzichte van wat de meter heeft uitgelezen.
...........
Hoe zit dit?
Dat kun je gewoon bij GC opzoeken bij de uitleg v/d nota: Per regio wordt de calorische waarde van het aardgas gecheckt en daar wordt de m3 voor gecorrigeerd. Ik zag het ook heb het opgezocht. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bfk1-XL2dKEGu7ToLafROu48M8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hxgjhBPZ3Nv0egEmQCExNNKy.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Laatst online: 04-06 17:38

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

@sifaka86
Je bent niet de enige die de nov&dec 2022 190 euro bedragen dubbel heeft ontvangen. Dus 4x ipv 2x.
Het beste advies dat ik je kan geven is dit: Niet verder vertellen en er gewoon blij mee zijn. (y)

Het opmaken van energierekeningen is nu vrij ingewikkeld geworden en fouten zijn zo gemaakt.
Zo wel te gunste van de klant als ten nadele vd klant.

@Turrican
De winddelen zijn financieel spectaculair gunstig aan het uitpakken. In feite gratis stroom en geld toe.
Officieel mag je geen netto energieleverancier zijn zonder bedrijfsvorm en zakelijke belastingopgave.
Mijn ervaring is dat ik al jaren meer produceer dan verbruik aan stroom. GC doet er niet moeilijk over.
(vooral niet doorgeven dat je meer aan het leveren bent dan verbruiken)

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:49
Ook wij hebben een jaarafrekening ontvangen van Greenchoice na precies 365 dagen (eerste jaar van 3 jarig contract met vaste tarieven welke ieder jaar met x procent zullen dalen). De tarieven zijn dit afgelopen jaar boven het prijsplafond geweest dus op de factuur is de Energiekorting overheid ivm prijsplafond opgenomen. So far so good.

Echter;

Mijn beredenering:

op mijn eindafrekening staan:
de maandbedragen voorschot als negatief getal (-80)

de maand met energietoeslag als positief getal, te weten +110 euro (190-80 voorschot)
ergens anders staat nog een post met energiekorting overheid -190 euro

trek je die van elkaar af, ben je weer terug bij het maandbedrag (-80 euro)
Volgens mij klopt het wel. Kijk maar goed

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-06 08:33
j0ren schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:24:

Of ik nog aan de telefoon ga hangen om mijn jaarrekening exact 365 dagen te laten lopen? Misschien verdien ik er een paar tientjes mee.. Die steken ze bij elke klant mooi in hun zak! Stelletje boeven.. :+

[Afbeelding]
Ik stond hier nog niet bij stil. Wat is er zo erg aan? Je krijgt dan over een jaar weer een eindafrekening waar de 20 dagen die ze nu niet mee hebben genomen gewoon op staan? Je verliest dus toch sowieso niks? (Zolang je netto terugleverd, en dat doe jij en ik ook)

//Edit: nevermind, vanaf 2000 kWh krijg je dus theoretisch meer dan 12 cent omdat het is gekoppeld aan de stroomprijs

[ Voor 10% gewijzigd door ben2513 op 12-08-2023 08:21 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Vier keer afrekenen is natuurlijk ook vier keer betalen in het geval van de 2022 nov / dec 190 euro.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08-2024
28-7-2023 een email naar Greenchoice gestuurd nadat ik al telefonisch had geprobeerd om een correctie te krijgen op mijn jaarnota. Deze was namelijk incorrect gesaldeerd.
Nota:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bliHz09TKCNpYdjYiGbzxNhPHUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmJzdixvhVIcDdUQwHhMwUsq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_VKsa6HkeftVm__0wZxcv8WL7k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71CuswAgS9vBvENHRBYZP67N.jpg?f=fotoalbum_tile

Nota uitgebreid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeYTGHCsm2Cbb66Jd8tJ7ulspqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUMMdD1AXsfVjvN48HBZ1N9h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUyrmpbkUj97WrIcGR8c7g_rr3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7toZl6fzkAS5WNXtsiGLP4f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f33iDSuhzqo5hNCctk6MbchwjFI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mu8o56TNp2MaESnkug3knIFY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9ZPa8pRpd-OBvL95cu09_JqABQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agxhruAjC6mVgVTgpDXT1Abc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5CSZwq1ZJstEqj3cI-d_1xEmV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wvfnk9OlqYqIvtCuvoTylt2z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juzbMa-o0Fw07OTJqr6kmyF0n3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uD2wLtHfN3dmGrTFF7H0MqzR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDK9SG9sFquqL8d2oUYSmS1s_8o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqneDYPR06y14DY76d5Rc0ZQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Geachte Greenchoice medewerker,

ik wil via deze weg een klacht indienen over de werkwijze die is gehanteerd voor het bepalen van mijn jaarrekening.
Bovendien wil ik aangeven dat ik de factuur betwist. Hieronder volgt mijn overweging.

Op jaarrekening [xxx] is te zien dat ik een verbruik had van 4496 kWh en in dezelfde periode (8-7-2022 tot 8-7-2023) 2704 kWh had terug geleverd.
Wanneer je vervolgens gaat kijken naar de wijze waarop de factuur tot stand is gekomen, is te zien dat teruglevering een ander tarief heeft dan levering. Dit is het punt waar het verkeerd gaat.
Greenchoice zou niet de tarieven moeten berekenen van opwek en teruglevering en vervolgens de geldbedragen van elkaar in mindering moeten brengen. Nee Greenchoice zou op jaarbasis moeten salderen op basis van kWh en dan pas het volume dat overblijft tegen de betreffende tarieven af moeten rekenen.
Ik heb hiervoor op 28-7-2023 contact opgenomen met de Greenchoice klantenservice. Ondanks een goed gesprek is mij verzekerd dat Greenchoice de juiste methodiek toepast en ondanks tegensprekende uitspraken van de ACM, minister Rob Jetten en uitspraken van de rechtbank, wordt aangegeven dat Greenchoice bij hun standpunt blijft.

Ik wil Greenchoice graag de mogelijkheid geven om inhoudelijk en schriftelijk op deze klacht te reageren. Ik hoop dat de klachtenbehandeling wel rekening houdt met standpunten die buiten Greenchoice zijn ingenomen.
Jaren geleden ben ik klant geworden van Greenchoice omdat ik verre wilde blijven van energieleveranciers die er dubieuze praktijken op nahielden. Tot vorige week ben ik tevreden geweest over de dienstverlening van Greenchoice, maar op het moment dat fatsoen het niet meer wint van het willens en wetens benadelen van klanten, dan wordt het tijd om over te stappen. Ik heb overstappen nooit overwogen, ondanks de vele goede aanbiedingen die ik heb gehad.

Mijn onderbouwing is te vinden in de onderbouwing van de Minister voor Klimaat en Energie (zie bijlage).

Kamervraag: "Hoe moet de salderingsregeling worden toegepast wanneer er sprake is van een energiecontract op basis van variabele (uurlijkse) tarieven?"
Antwoord
"Eérst dienen op jaarbasis de hoeveelheid ingevoede en de hoeveelheid onttrokken elektriciteit tegen elkaar weggestreept te worden. Het aantal kWh dat resteert, onttrokken dan wel ingevoed wordt, wordt gefactureerd."

Met andere woorden 4496 - 2704 = 1792 levering. Dat u tarieven hanteert bij het onderdeel teruglevering is leuk, maar niet van toepassing wanneer ik niet netto meer teruglever dan ik verbruik.
Daarnaast merk ik op dat u de vergoeding van 190 euro heeft verrekend met mijn maandbedrag van 30 euro, waardoor je op 160 euro uitkomt. Ik heb daar op zich geen problemen mee, maar het onderdeel termijnbedragen klopt daardoor niet.
Ik heb 12 termijnen van 30 euro betaald. Die energiekorting overheid is geen onderdeel van het termijnbedrag en zorgt ervoor dat de factuur onnodig complex(er) wordt.

Ik zou u willen verzoeken om de vordering uit factuur [xxx]op te schorten naar aanleiding van mijn betwisting van deze factuur. Ik ben namelijk van mening dat Greenchoice, bij het correct factureren van de salderingsregeling, mij geld verschuldigd is.
In afwachting tot een bevredigend resultaat verblijf ik.
Als bijlage heb ik beantwoording-kamervragen-over-de-salderingsregeling.pdf toegevoegd.

Reactie van Greenchoice op 1-8-2023
Beste HellevUUr,

Wij hebben uw klacht gestuurd op 28 juli in goede orde ontvangen.

In uw e-mail geeft u aan dat uw jaarnota met factuurnummer [xxx] onjuist is vanwege onjuiste saldering die er is toegepast op uw laatste jaarnota. Vervelend om te horen dat er zoveel onduidelijkheid is over de saldering. Graag help ik u verder.

Er is de afgelopen tijd veel om salderen te doen geweest. Er ontstond onduidelijkheid omdat energieleveranciers op verschillende manieren salderen en wetgeving op sommige punten niet duidelijk was, wat ruimte gaf voor deze verschillen. Inmiddels hebben de Geschillencommissie, de ACM en een rechtbank bepaald dat salderen op jaarbasis moet. Als er verschillende tariefperiodes binnen dat jaar zijn, dan wordt er per tariefperiode gesaldeerd.

In de volgende stukken wordt gewezen waarin het bovenstaande wordt gestaafd:
  • de uitleg op de website van Greenchoice
  • een uitspraak van de Geschillencommissie
  • een uitleg op de website van de ACM
  • de wijziging van de Elektriciteitswet
Onze opvatting is dat wij op de juiste manier salderen. Concreet betekent dat wij uw verzoek om de jaarnota op te schorten niet zullen honoreren.

Ik vertrouw erop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Fijne dag toegewenst.

Met vriendelijke groet,

Klachtenafhandeling
Op 17-8-2023 heb ik, na uitgebreid onderzoek en het doornemen van dit topic, een reactie gestuurd naar Greenchoice.
Geachte heer Y,

ik wil u danken voor de beantwoording van mijn klacht.
Ik ben echter nog steeds van mening dat uw uitleg niet klopt.
Bovendien merk ik op dat u niet ingaat op de door mij aangeleverde onderbouwende bewijsstukken. Dat vind ik jammer.
Ik zal voor de volledigheid mijn eerste mail (de klacht) hieronder toevoegen.

[originele mail]

Nu de volledige geschiedenis inzichtelijk is, zal ik ingaan op uw reactie.

1. U geeft aan dat inmiddels de Geschillencommissie, de ACM en een rechtbank hebben bepaald dat salderen op jaarbasis moet. Als er verschillende tariefperiodes binnen dat jaar zijn, dan wordt er per tariefperiode gesaldeerd.

Mijn standpunt is dat eerst op jaarbasis gesaldeerd wordt en dat na het aftrekken van opwekking van verbruik, kWh minus kWh, het restant in rekening gebracht dient te worden.
Greenchoice geeft aan dat haar standpunt onderbouwd wordt door 4 stukken. Ik ga hier graag dieper op in.

2. de uitleg op de website van Greenchoice

In de uitleg staat het volgende beschreven (zie tevens bijlage Hoe werkt de salderingsregeling Greenchoice.pdf):
"Iedere klant met zonnepanelen saldeert de afname met de teruglevering, waarna het netto verbruik resteert. Heb je minder stroom teruggeleverd dan je hebt afgenomen? Dan betaal je voor je netto verbruik per tariefperiode je variabele leveringskosten maal het verbruik"

In deze uitleg is Greenchoice een belangrijk onderdeel vergeten. Iedere klant met zonnepanelen saldeert OP JAARBASIS de afname met de teruglevering, waarna het netto verbruik resteert.
Als ik dus op jaarbasis 2000 kWh verbruik en 1000 kWh teruglever dan is de rekensom 2000 minus 1000 is 1000 kWh netto verbruik. Dit resterende netto verbruik wordt dan per tariefperiode bepaald door de rekensom variabele leveringskosten maal verbruik.
De uitleg van de Minister is hier klip en klaar in. Wat Greenchoice in de berekening bij de uitleg doet is het uitrekenen van de kosten van verbruik en het uitrekenen van de kosten van teruglevering en dit van elkaar aftrekken. Dit is NIET de werkwijze die toegepast dient te worden.

3. een uitspraak van de Geschillencommissie

Greenchoice onderbouwt de eigen toegepaste werkwijze met een uitspraak van de Geschillencommissie met referentie 181489/186913 (zie bijlage degeschillencommissie.nl-Door consument is onvoldoende weerlegd dat er niet correct is gesaldeerd.pdf).
Wanneer ik de uitspraak lees dan lees ik het volgende:

a) de consument heeft gefaald een goed onderbouwde verdediging te voeren en dit is terug te vinden in de beoordeling:
"De consument heeft niet, althans onvoldoende aangevoerd dat de ondernemer in een dergelijk geval hiertoe niet kan c.q. mag overgaan."

Wanneer deze uitspraak gelijk wordt gesteld aan mijn zaak dan had ik de uitspraak van de Minister van Klimaat en Energie als bewijs aangevoerd. Eerst op jaarbasis teruglevering aftrekken van verbruik, alvorens je over gaat tot het bepalen van kosten.

b) de ondernemer geeft het volgende aan:
"De ondernemer heeft verder aangevoerd dat op die gespecificeerde nota over dat jaar te zien is, conform de adviezen van de ACM, wat de consument in welke periode aan energie heeft verbruikt en heeft terug geleverd, wat het tarief was in desbetreffende periode en wat hij met de ondernemer saldeert, alsook dat gedurende elk van die vijf periodes voor levering en terug levering van energie dezelfde tarieven zijn gehanteerd."
Welke tarieven zijn gehanteerd binnen de vijf periodes doet er niet toe als het gaat om een situatie waarin op jaarbasis meer is verbruikt dan teruggeleverd. Dat de ondernemer dit op deze manier in de nota specificeert is op zich al vreemd omdat de eerste rekensom moet zijn jaarverbruik minus jaarteruglevering.

c) "In reactie op het verweer heeft de consument betoogd dat de ondernemer niet correct heeft gesaldeerd, onder het maken van berekeningen. Hiermee heeft de consument het verweer en de inhoud van de specificatie nota echter onvoldoende weerlegd."
Dit is waarom geschillencommissies over het algemeen in het nadeel zijn van de consument. De geschillencommissie toetst zelf niet wet en regelgeving maar de onderbouwing van de partijen (althans in deze zaak komt dat sterk naar voren). Consument had er beter aan gedaan om juridische bijstand in te winnen of naar de rechtbank te gaan. Als ik in deze zaak de consument was dan had ik betoogd dat van een berekening op basis van periode pas sprake kan zijn als ik netto meer terug zou leveren dan dat ik zou verbruiken.

d) "In reactie op het verweer heeft de consument ook betoogd dat de ondernemer onjuiste eenheidstarieven heeft gebruikt. Bij gebreke aan een daartoe voldoende beargumenteerd standpunt moet hier worden aangenomen dat de betreffende tarieven zijn voorgelegd aan de ACM en de ACM deze tarieven heeft goedgekeurd."
Wederom kan de consument zijn standpunt niet beargumenteren. Als consument moet het niet uitmaken welke eenheidstarieven worden gebruikt omdat deze er niet toe doen bij salderen. In dit stuk komt naar voren dat de geschillencommissie zelf geen onderzoek doet, slechts de argumenten van partijen weegt. In dit geval kan de consument geen goed argument geven. Sterker nog het argument doet niet ter zaken, tenzij de consument de tarieven van ondernemer in twijfel trekt.

e) "Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is."
Als dit de onderbouwing is waarom Greenchoice op jaarbasis teruglevering in kWh niet aftrekt van verbruik in kWh, dan vraag ik me af of u zelf de uitspraak heeft gelezen of dat de consumenten die u deze uitspraak serveert, niet in staat zijn om deze materie tot zich te nemen. Uw onderbouwing is gebaseerd op belabberde onderbouwing van de consument en niet op basis van gedegen bewijslast.

4. een uitleg op de website van de ACM
Greenchoice onderbouwt de eigen toegepaste werkwijze met een uitleg op de website van de ACM (zie bijlage Wat is salderen En hoe werkt het ACM.nl.pdf).
Als ik deze uitleg erbij pak dan zie ik het volgende bij voorbeeld 1:
"Uw energiebedrijf levert u 3500 kWh. Uw zonnepanelen leveren 2000 kWh op. Daarvan gebruikt u zelf 1000 kWh. U levert dan 1000 kWh terug aan het openbare net.
De salderingsgrens is de geleverde energie van het energiebedrijf. In dit voorbeeld 3500 kWh. Van de 3500 kWh wordt de door u teruggeleverde energie 1000kWh afgetrokken. U moet nog voor 2500kWh betalen."

In dit voorbeeld wordt dus de rekensom teruggeleverde kWh minus verbruik kWh is netto verbruik en dit netto verbruik wordt in rekening gebracht.

5. de wijziging van de Elektriciteitswet
In uw e-mail heeft u een link toegevoegd naar een voor u lokaal bestand genaamd tweede nota van wijziging. Ik heb dat bestand teruggevonden middels deze link en het bestand tevens als bijlage toegevoegd (zie Tweede nota van wijziging.pdf)

Hoewel deze wetswijziging nog geen goedkeuring heeft van de eerste kamer, staat helder opgenomen dat "maar met de wijziging van artikel 31c, eerste en tweede lid, wordt verduidelijkt dat salderen alleen jaarlijks plaatsvind". In de tekst staat dus dat het om een verduidelijking gaat, niet om een verandering. Dat het een verduidelijking is komt ook naar voren uit de beantwoording van de kamervragen door Minister Jetten.

Verdere onderbouwing mijnerzijds.

6. In de uitspraak van de Geschillencommissie met referentie 183496/187832 (zie bijlage degeschillencommissie.nl-Toepassing salderingsregeling.pdf) is te lezen dat de commissie (op basis van een gedegen onderbouwing door consument) het volgende oordeel heeft:
"Gelet op het antwoord van de minister dient eérst de op jaarbasis de hoeveelheid ingevoede en de hoeveelheid onttrokken elektriciteit tegen elkaar weggestreept te worden. Het aantal kWh dat resteert, onttrokken dan wel ingevoed wordt, wordt gefactureerd. Op dit moment is niet wettelijk vastgelegd op welke wijze dit dient te gebeuren in een situatie waarbij het tarief in de factuurperiode varieert. In afwachting van nadere regelgeving op dit punt zal de commissie aanwijzingen aan de ondernemer geven hoe het aantal kWh dat resteert, onttrokken dan wel ingevoed, dient te worden gefactureerd in het geval partijen dat niet nader met elkaar zijn overeengekomen.

Het komt de commissie redelijk en billijk voor dat het aantal kWh dat resteert nadat de op jaarbasis de hoeveelheid ingevoede en de hoeveelheid onttrokken elektriciteit tegen elkaar zijn weggestreept voor zover niet voor alle kwartalen eenzelfde invoedingstarief geldt wordt berekend aan de hand van de formule:
• Voor het geval er meer verbruik is dan teruglevering op jaarbasis: het verbruik van een kwartaal, gedeeld door het totale verbruik op jaarbasis, vermenigvuldigd met het saldo na verrekening op jaarbasis (= resultaat van de saldering). Het aldus aan een kwartaal toegerekend verbruik wordt afgerekend tegen het tarief van het betreffende kwartaal;"

Dit komt overeen met mijn standpunt.

7. In de uitspraak van de Geschillencommissie met referentie 176966/180487 (zie bijlage degeschillencommissie.nl-Toepassing salderingsregeling-1.pdf) is te lezen dat de commissie (op basis van een gedegen onderbouwing door consument) het volgende oordeel heeft:
"Het komt de commissie redelijk en billijk voor dat in het geval van meer verbruik dan teruglevering (hetgeen zich bij de consument voordoet voor het daltarief) het verbruik per kwartaal berekend wordt aan de hand van de formule: het verbruik van een kwartaal, gedeeld door het totale verbruik op jaarbasis, vermenigvuldigd met het saldo na verrekening op jaarbasis (=resultaat van de saldering). Het aldus aan een kwartaal toegerekend verbruik wordt afgerekend tegen het tarief van het betreffende kwartaal."

Dit komt overeen met mijn standpunt.

8. De uitspraak van de rechtbank midden-Nederland (ECLI:NL:RBMNE:2023:788) (zie bijlage ECLI NL RBMNE 2023 788.pdf) geeft een diepgaander onderzoek weer naar de totstandkoming van Elektriciteitswet:
"4.4 De kantonrechter is met [eiseres] van oordeel dat de saldering jaarlijks moet plaatsvinden. Uit de Elektriciteitswet volgt niet expliciet over welke periode de saldering van de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit moet plaatsvinden. Uit de ontstaansgeschiedenis van de wet volgt evenwel dat de wetgever een jaarlijkse saldering voor ogen heeft gestaan.

4.5 De salderingsregeling is in 2004 van kracht geworden door een aangenomen amendement op de wijziging van de Elektriciteitswet (Kamerstukken II 2003-04, 29372, nr. 45). Uit de voorgestelde wettekst en de toelichting daarop volgt dat de saldering plaatsvindt bij de jaarlijkse afrekening van de leverancier. Artikel 31c Elektriciteitswet is sindsdien een aantal maal gewijzigd, waarbij de woorden ‘jaarlijkse rekening van de leverancier’ uit de wettekst is verdwenen. Hiermee is evenwel niet beoogd het jaarlijkse karakter van de saldering te wijzigen. Per 1 januari 2014 is artikel 31c Elektriciteitswet in zijn huidige vorm in werking getreden. Uit de memorie van toelichting van het op deze laatste versie betrekking hebbende wetsvoorstel (Kamerstukken II 2012-13, 33493, nr. 3, p. 6) volgt dat de saldering (nog steeds) tot uiting komt bij het opstellen van de jaarlijkse facturering voor de leveringskosten.

4.6 Onlangs heeft de medewetgever bij monde van minister Jetten voor Klimaat en Energie bij de beantwoording van Kamervragen de hiervoor weergegeven bedoeling van de wetgever onderschreven (brief van 23 september 2022 met kenmerk: DGKE-DE / 22477991). Volgens de minister is de intentie van de salderingsregeling dat de hoeveelheden afgenomen en teruggeleverde elektriciteit op jaarbasis gesaldeerd worden, zodat het overschot aan opwekking in de zomer gesaldeerd kan worden met het overschot aan afname in de winter. De salderingsregeling is door energieleveranciers sinds 2004 ook altijd zo uitgevoerd. Het is de bedoeling dat de salderingsregeling, totdat deze volledig is afgebouwd (voor zover het hierop betrekking hebben wetsvoorstel in werking treedt), op deze wijze toegepast blijft worden.

4.7 NHE heeft erop gewezen dat de minister in voornoemde brief heeft aangegeven voornemens te zijn artikel 31c aan te passen, in die zin dat daaruit (opnieuw) uitdrukkelijk volgt dat de saldering jaarlijks moet plaatsvinden. Dit voornemen is inmiddels tot uitvoering gebracht in het thans aanhangige wetsvoorstel met nummer 35.594 (Wetsvoorstel afbouw salderingsregeling voor kleinverbruikers) via de tweede nota van wijziging (Kamerstukken II 2022-23, 35594, nr. 10). Dit betekent echter niet dat [eiseres] aan artikel 31c Elektriciteitswet op dit moment niet reeds het recht op jaarlijkse saldering kan ontlenen. Zoals hiervoor overwogen is een dergelijke interpretatie strijdig met de bedoeling van de wetgever.

4.8 NHE heeft er tot slot op gewezen dat uit voornoemde tweede nota van wijziging volgt dat het huidige artikel 31c Elektriciteitswet toelaat dat er zo vaak gefactureerd wordt als de leverancier of klant dat wil. NHE citeert de nota hiermee echter selectief. Uit dezelfde door haar aangehaalde zin blijkt dat, hoewel facturering meermaals per jaar mogelijk is, met de wetswijziging verduidelijkt wordt dat saldering alleen jaarlijks plaatsvindt.

4.9 Ten aanzien van de wijze waarop de saldering plaats moet vinden zal de kantonrechter aansluiting zoeken bij de uitspraak van het Hof Arnhem-Leeuwarden van 30 maart 2021, ECLI:NL:GHARL:2021:906. Het hof wijst daarin op de memorie van toelichting (Kamerstukken II 2020-21, 35594, nr. 3, p. 2-3) bij het thans aanhangige Wetsvoorstel afbouw salderingsregeling voor kleinverbruikers. Daarin wordt door de medewetgever ten aanzien van het nu reeds geldende recht het volgende vermeld over de wijze waarop saldering moet plaatsvinden: ‘[Pagina 3:] De elektriciteit die op het net wordt ingevoed, wordt in mindering gebracht op de elektriciteit die van het net wordt afgenomen. De kleinverbruiker hoeft daardoor geen leveringskosten, energiebelasting, ODE en btw te betalen voor zo ver deze afgenomen elektriciteit door de leverancier kan worden gesaldeerd met de op dat net ingevoede elektriciteit. (…) [Pagina 2]: Op deze wijze ontvangt de kleinverbruiker voor de ingevoede elektriciteit precies hetzelfde tarief (leveringskosten inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie (hierna ODE) en btw) als voor de onttrokken elektriciteit.’

4.10 De kantonrechter leidt uit het voorgaande af dat de salderingsregeling aldus moet worden toegepast dat als een bepaald bedrag per afgenomen kWh in rekening wordt gebracht, (precies) datzelfde bedrag ook moet worden vergoed per teruggeleverde kWh.

4.11 De minister heeft het voorgaande bij de beantwoording van de Kamervragen op 23 september 2022 bevestigd. De minister schrijft dat salderen neerkomt op het wegstrepen van de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit, zonder het tarief daarbij te betrekken. Dit komt op hetzelfde neer als het hanteren van dezelfde tarieven bij de afgenomen en teruggeleverde elektriciteit.

4.12 NHE heeft aangevoerd dat voornoemde uitspraak van het hof Arnhem-Leeuwarden in deze zaak niet kan worden toegepast, omdat met de afnemer in die zaak een vaste prijsafspraak was gemaakt, terwijl [eiseres] sinds 1 januari 2022 een dagmarkttarief betaalt. Dit betekent dat het tarief dat [eiseres] betaalt afhankelijk is van de actuele prijs die NHE zelf op de energiemarkt moet betalen. Het is daarom onontkoombaar dat het leveringstarief afwijkt van het terugleveringstarief, aldus NHE.

4.13 De kantonrechter gaat aan dit verweer van NHE voorbij. Uit de beantwoording van de Kamervragen (onder 5) volgt dat het de bedoeling van de wetgever is geweest dat ook wanneer er sprake is van een energiecontract op basis van variabele tarieven, op jaarbasis eerst de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde energie tegen elkaar weggestreept moeten worden. Als er na saldering sprake is van meer afname dan teruglevering, dan wordt het meerdere gefactureerd aan de klant. Op dit moment is wettelijk niet geregeld tegen welk tarief dit saldo na het salderen moet worden gefactureerd in de situatie (zoals de onderhavige) waarbij het tarief in de factuurperiode varieert. De minister schrijft in het Wetsvoorstel afbouw salderingsregeling voor kleinverbruikers op te zullen nemen dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur regels kunnen worden gesteld over de berekening van de jaarlijkse leveringskosten. Dit is inmiddels uitgewerkt in de hiervoor genoemde tweede nota van wijziging. Dat deze regels er nog niet zijn, betekent echter niet dat NHE ook op dit moment niet eerst de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde energie tegen elkaar moet wegstrepen."

9. In uw reactie geeft u aan dat een rechtbank heeft bepaald dat als er verschillende tariefsperiodes zijn in een jaar dat er dan per tariefperiode wordt gesaldeerd. Ik ben heel benieuwd naar welke uitspraak u verwijst. Op basis van mijn bijlagen en bronnen wordt juist door de rechtbank aangegeven dat saldering plaatsvindt op jaarbasis door het wegstrepen van opwekking (teruglevering) tegen verbruik in kWh. Graag uw onderbouwing.

10. Bij Radar was aandacht besteed aan de werkwijze die budget Energie hanteerde bij het salderen. Dit gebeurde op exact dezelfde wijze als Greenchoice nu bij mij heeft toegepast. In de uitzending van 7-11-2022 heeft CEO Caroline Princen de werkwijze met terugwerkende kracht terug gedraaid (zie https://radar.avrotros.nl...-tv-uitzending-7-11-2022/ ).

Ik zie uw reactie graag tegemoet en verzoek u om, net zoals ik heb gedaan, inhoudelijk per punt antwoord te geven.
Ik wil u er nogmaals op wijzen dat ik de factuur van de jaarnota betwist.

Met vriendelijke groet,
HellevUUr
Op 17-8-2013 heb ik de volgende mail ontvangen van Greenchoice
Beste heer,

Bedankt voor uw uitgebreide e-mail waarin u het ondanks mijn mijn uitleg in mijn vorige e-mail nog steeds oneens bent over de manier waarop wij salderen. Goed om te horen dat u voorheen altijd tevreden geweest over de dienstverlening van Greenchoice. Graag help ik u verder.

Onze opvatting is dat wij op de juiste manier salderen zoals ik vermeld heb in mijn e-mail van 1 augustus jl. In uw 'Mijn Greenchoice' omgeving kunt u de specificatie van uw jaarnot inzien bij het tabje nota's. Wat betreft de energievergoeding die u heeft ontvangen in de maanden november 2022 en december 2022 kan ik u het volgende informeren. We hebben u geïnformeerd dat we de €190 energiekorting met het termijnbedrag zouden verrekenen. Tussen 26 en 29 oktober 2022 heeft u hierover een e-mail ontvangen. Op uw jaarnota met de factuurnummer [...]kunt u inzien dat de energievergoeding verrekend is met de desbetreffende maanden. U heeft in november 2022 en december 2022 €160,00 ontvangen. Deze manier van verrekenen op uw jaarnota is kloppend en is destijds goedgekeurd door het ACM.

Concreet betekent dat wij uw verzoek om de jaarnota nota's te corrigeren of op te schorten niet honoreren.

Indien u niet akkoord gaat over hoe wij salderen of hoe wij uw energievergoeding verrekend hebben op uw jaarnota adviseer ik u de zaak aanhangig te maken bij de Geschillencommisie van de ACM.

Fijne dag toegewenst.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klachtafhandeling
Op 17-8-2023 heb ik de volgende mail terug gestuurd naar Greenchoice
Geachte heer,

ik vind het jammer te constateren dat u niet dezelfde moeite neemt om het standpunt van Greenchoice te onderbouwen als ik.
Ik heb de onderbouwing van het standpunt van Greenchoice onderuit gehaald. Toch blijft Greenchoice bij haar standpunt en wil van geen wijken weten.
Dat betekent dus dat Greenchoice de uitspraak van de rechter niet erkent en tevens dat Greenchoice de uitspraak van de Minister niet erkent.
Wat heeft Greenchoice ondernomen om de uitspraken van Minister Jetten terug te laten trekken? Graag een kopie van uw brief aan de Minister.

Omdat Greenchoice niet in staat is om mijn onderbouwing te weerleggen en ook niet in staat is om mijn weerlegging van de onderbouwing van Greenchoice te weerleggen, blijft de betwisting van de nota overeind.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
HellevUUr
Op 17-8-2023 heb ik de volgende mail ontvangen van Greenchoice
Beste heer,

Bedankt voor uw reactie.

Spijting om te lezen dat wij hier samen niet gaan uitkomen. Nogmaals de wijze van het toepassen van salderen is volgens Greenchoice correct.

Mochten er nog andere vragen zijn die nog niet beantwoord zijn, dan geef ik u graag antwoord daarop. Indien u geen nieuwe vragen meer heeft dan neem ik uw e-mail graag ter kennisgeving aan.

Met vriendelijke groet,

Op 17-8-2023 heb ik de volgende mail verstuurd naar Greenchoice
Geachte heer,

gaat Greenchoice nog inhoudelijk reageren op mijn betwisting van de factuur of blijft Greenchoice roepen gelijk te hebben zonder in te gaan op mijn uitstekende en zeer gedetailleerde onderbouwing?
Budget Energie dacht ook dat ze op deze manier hun klanten konden benadelen. Maar die vlieger ging niet op.

Ik heb in de tussentijd de automatisch incasso van de jaarafrekening gestorneerd en zal overwegen welke stappen ik zal ondernemen tegen Greenchoice.
Ik zal in ieder geval de Tweakers community op de hoogte brengen van deze werkwijze.

Met vriendelijke groet,
HellevUUr
Op 18-8-2023 heb ik de volgende mail ontvangen van Greenchoice
Beste heer,

Bedankt voor uw e-mail.

Onze opvatting blijft dat wij op de juiste manier salderen. In mijn vorige e-mails heb ik dit voldoende onderbouwd. Concreet betekent dat wij uw verzoek om de jaarnota's te corrigeren of op te schorten niet honoreren.

Nogmaals indien u niet akkoord gaat over hoe wij salderen adviseer ik u de zaak aanhangig te maken bij de Geschillencommisie van de ACM.

Met vriendelijke groet,
Op 18-8-2023 heb ik de volgende reactie gestuurd
Geachte heer,

De stelling van Greenchoice is door mij betwist. Greenchoice vindt mijn betwisting onterecht en Greenchoice heeft hiervoor bewijs proberen te leveren.
Het bewijs van Greenchoice is door mij bewezen (dus onderbouwd) aan flarden geschoten.
Wat Greenchoice nu doet is vast houden aan de stelling, terwijl Greenchoice over zou moeten gaan tot bewijzen.
Zolang Greenchoice niet bewijst, blijft mijn bewezen betwisting overeind, ongeacht hoe vaak Greenchoice ook terug verwijst naar hun stelling.

Mijn bewezen betwisting blijft overeind.

p.s. de door mij geleverde geschillen van de Geschillencommissie en de uitspraak van de rechtbank en de antwoorden van de Minister, heeft Greenchoice niet bewogen om actie te ondernemen. Greenchoice raadt mij nu aan om diezelfde Geschillencommissie, welke reeds uitspraak heeft gedaan, te benaderen.

Met vriendelijke groet,
HellevUUr
Op 21-8-2023 heb ik een herinnering voor de nota ontvangen
Op 30-8-2023 heb ik mijn termijnbedrag zo ver mogelijk naar beneden aangepast
Op 5-9-2023 heb ik een sommatie voor de nota ontvangen
Op 6-9-2023 heb ik een verlengaanbod ontvangen van Greenchoice
Op 7-9-2023 heb ik een mail gestuurd naar vragen@greenchoice.nl t.a.v. afdeling debiteuren
Geachte Debiteuren afdeling.
Ik heb diverse malen de rekening betwist.
De laatste keer was op 18-8-2023 in een mail naar dhr x van de afdeling Klachtafhandeling.
Ik zou het op prijs stellen als Greenchoice ophoudt met het sturen van mails en brieven over een betwiste factuur.
Daarnaast was het netjes geweest als u een rechtstreeks (afdelings)mailadres in uw schrijven had gezet in plaats van een no-reply, waardoor ik moeite moet gaan doen om met u te communiceren.
Verzoek aan vragen@greenchoice.nl om deze mail door te geleiden naar de debiteuren afdeling.
Graag ontvang ik hier een bevestiging van.
Op 11-9-2023 heb ik een mail ontvangen van Greenchoice
Beste HellevUUr,
Bedankt voor uw bericht. U heeft een vraag over de salderingsregeling in de jaarnota. Graag informeer ik u verder.
Salderingsregeling
De salderingsregeling leggen wij hier uit. Belangrijk is dat u voor de teruglevering hetzelfde tarief terug krijgt als wat het leveringstarief kost op dat moment.

Dit is hoe het in het begin van het jaar wettelijk is vastgelegd nadat bekend werd dat sommige leveranciers dit op een andere wijze deed in het nadeel van u als klant. Meer informatie vindt u hier.

Wij hebben dit altijd op de juiste wijze gedaan zodat u zeker weet dat u terug krijgt voor de teruglevering als wat u betaalt voor het verbruik.

Helaas heeft u met uw variabele contract in de winter een hoog tarief (en weinig teruglevering) en in de zomer een laag tarief (en veel teruglevering) dus er zit een grote discrepantie tussen wat u enerzijds betaalt voor de levering en wat u anderzijds terug krijgt voor de teruglevering. Echter is dit het gevolg van het hebben van een variabel contract waarbij de prijzen hoog waren in de winter en daalden in de zomer en het feit dat veel teruglevering plaats vindt in de zomer en veel verbruik in de winter.

De salderingsregeling is daarentegen nog altijd op de juiste (en op de inmiddels door de wet vastgelegde) manier toegepast.

Ik adviseer u om hiervoor in het vervolg een vast contract te nemen. Zo weet u zeker dat uw tarieven in de zomer en winter gelijk blijven en u bij de salderingsregeling het hele jaar hetzelfde terug krijgt als wat u betaalt.

Nota
Kortom, uw nota is correct en uw bezwaar is ongegrond. Ik verzoek u vriendelijk het bedrag van €29,25 over te maken aan ons.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op [/www.greenchoice.nl/klantenservice]www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,
Greenchoice
Op 11-9-2023 heb ik de volgende reactie gestuurd
Beste Greenchoice,

Zoals eerder aangegeven is de door Greenchoice toegepaste werkwijze verkeerd. Salderen per jaar is salderen per jaar, ook voor variabele contracten, en dus niet per tariefsperiode.
Als Greenchoice vindt dat hun inhoudelijke argumenten kloppen dan stel ik voor om te reageren op mijn zeer inhoudelijke reactie op de standpunten van Greenchoice. Zie mijn email van 17-8-2023 02:17.

Verder herhaal ik hetgeen ik heb aangegeven in mail van 18-8-2023 10:13:
"De stelling van Greenchoice is door mij betwist. Greenchoice vindt mijn betwisting onterecht en Greenchoice heeft hiervoor bewijs proberen te leveren.
Het bewijs van Greenchoice is door mij bewezen (dus onderbouwd) aan flarden geschoten.
Wat Greenchoice nu doet is vast houden aan de stelling, terwijl Greenchoice over zou moeten gaan tot bewijzen.
Zolang Greenchoice niet bewijst, blijft mijn bewezen betwisting overeind, ongeacht hoe vaak Greenchoice ook terug verwijst naar hun stelling.

Mijn bewezen betwisting blijft overeind."

Het tweede deel van de een na laatste zin is met name van toepassing op uw email.
Ik zou daarnaast graag een bevestiging van de afdeling debiteuren willen hebben dat zij de inhoud van mijn betwisting hebben ontvangen.
Als Greenchoice besluit een incassobureau in te schakelen dan zal ik alle kosten die ik moet maken, die ertoe zullen leiden dat het incassobureau het
dossier terug geeft, op Greenchoice verhalen.
Dit geldt ook voor kosten die ik moet maken voor het corrigeren van acties van eventuele andere partijen.

Mijn betwisting blijf overeind
Op 11-9-2023 heb ik de volgende mail ontvangen van Greenchoice
Beste HellevUUr,
Bedankt voor uw bericht. U heeft een vraag over salderen. Graag informeer ik u verder.

Salderen op jaarbasis
Het is duidelijk dat u de salderingsregeling niet helemaal begrijpt, dit is ook vrij complex. Wij salderen altijd op jaarbasis. Wij kijken over de hele leveringsperiode naar de vraag of u netto teruglevert of afneemt. Bij u is het antwoord op die vraag dat u netto afneemt. In dat geval krijgt u voor een kilowattuur teruglevering dezelfde prijs terug als wat u zou moeten betalen voor een kilowattuur afname op dat moment.

Tariefperiodes
Dit betekent concreet voor u dat in januari 2023 een kilowattuur levering op het normaaltarief €0,87023 kost. U krijgt dit ook terug voor de teruglevering op het normaaltarief in januari.

In februari en maart koste een kilowattuur levering op het normaaltarief €0,75059. U krijgt dit terug voor een kilowattuur teruglevering op het normaaltarief in deze periode.

In juli kost een kilowattuur levering op het normaaltarief €0,38160. U krijgt dit terug voor een kilowattuur teruglevering op het normaaltarief.

U ziet dat de tarieven dalen naarmate de zomer begint. Juist dan neemt uw teruglevering toe. Dit is ongelukkig voor u, hiervoor adviseer ik een vast contract om dit te voorkomen.

Salderen per tariefperiodes versus salderen op jaarbasis
Wat u noemt 'salderen per tariefperiode' zou er zo uit zien. Over de leveringsperiode van juni heeft u een verbruik van 153 kWh en een teruglevering van 500 kWh. Als wij salderen per tariefperiode zouden wij over deze tariefperiode de vraag stellen 'neemt u verbruik af of levert u netto terug?'. De conclusie zou dan zijn dat u een netto teruglevering heeft van 347 kWh. U krijgt dan hiervoor het netto teruglevertarief van
€0,11500 oftewel €39,91.

Dit is niet correct en inmiddels tegen de wet in. Dit is juist de reden waarom deze wet aangescherpt is begin dit jaar omdat sommige leveranciers dit wel deden.

Bij de juiste salderingsmethode die wij hanteren betaalt u in juni simpelweg voor elke kilowattuur levering op het normaaltarief €0,39675 en krijgt u simpelweg in juni voor elke kilowattuur teruglevering op het normaaltarief ook €0,39675 terug. U krijgt namelijk terug wat een kilowattuur kost op dat moment.

Conclusie
De nota is correct. De salderingsregeling hanteren wij correct. Het openstaande bedrag van €29,25 dient u te betalen en bij het uitblijven van de betaling riskeert u dat wij het uit handen geven aan een incassobureau. Alle bijkomende kosten hiervan zijn voor uw eigen rekening.

Wanneer u meent dat wij de salderingsregeling onjuist toepassen mag u dit melden bij het ACM of de Geschillencommisie. Zij zullen u uitleggen dat wij de salderingsregeling correct hanteren. Daarna resteert u nog de optie om bezwaar te maken tegen de wetgeving zelf. De ACM geeft hier meer informatie daarover.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op [/www.greenchoice.nl/klantenservice]www.greenchoice.nl
/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.
Met vriendelijke groet,
Greenchoice
Op 18-9-2023 heb ik de volgende email van Greenchoice ontvangen:
Beste HellevUUr,
Wij hebben uw klacht gestuurd dat wij niet op een juiste wijze salderen in goede orde ontvangen.

Er is de afgelopen tijd veel om salderen te doen geweest. Er ontstond onduidelijkheid omdat energieleveranciers op verschillende manieren salderen en wetgeving op sommige punten niet duidelijk was, wat ruimte gaf voor deze verschillen. Inmiddels hebben de Geschillencommissie, de ACM en een rechtbank bepaald dat salderen op jaarbasis moet. Als er verschillende tariefperiodes binnen dat jaar zijn, dan wordt er per tariefperiode gesaldeerd.

• de wijziging (link verwees naar een personal drive van een medewerker) van de Elektriciteitswet

Ik heb de blokkade op uw uw jaarnota met factuurnummer GC0096021608 opgeheven. Concreet betekent dat u de jaarnota van €29,25 dient te
betalen. U kunt deze nota betalen met iDEAL betalen door in te loggen in uw 'Mijn Greenchoice 'omgeving en naar nota's te navigeren.

Fijne dag toegewenst.
Met vriendelijke groet,
Greenchoice
Klachtenafhandeling
Op 27-9-2023 heb ik een mail gestuurd inclusief een berekening van wat ik dien te ontvangen.
Beste ,
we blijven rondjes draaien. Hieronder de reactie van de minister.
"5 Hoe moet de salderingsregeling worden toegepast wanneer er sprake is van een energiecontract op basis van variabele (uurlijkse) tarieven?
Antwoord Eérst dienen op jaarbasis de hoeveelheid ingevoede en de hoeveelheid onttrokken elektriciteit tegen elkaar weggestreept te worden. Het aantal kWh dat resteert, onttrokken dan wel ingevoed wordt, wordt gefactureerd. Op dit moment is niet wettelijk vastgelegd op welke wijze dit dient te gebeuren in een situatie waarbij het tarief in de factuurperiode varieert. In een nota van wijziging die ik uw Kamer zal toesturen, wordt opgenomen dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur regels kunnen worden gesteld over de berekening van de jaarlijkse leveringskosten."

Dus uw verhaal over dat ik de salderingsregeling niet begrijp kunnen we omdraaien. U begrijpt hem niet. En als dit is hoe Greenchoice u heeft gezegd dat u moet reageren, dan begrijpt Greenchoice hem niet.
Maar Greenchoice blijft wederom weigeren om in te gaan op mijn email met onderbouwde argumenten van 18-8-2023 10:13.
Ik heb zelf de berekening uitgevoerd en als ik naar rato de teruglevering aftrek van levering dan kom ik op de volgende bedragen uit:

Levering enkeltarief
Periode| Schijf |kWh | Na aftrek sald.perc.|Eenheidstarief |BTW grondslag |BTW bedrag| Totaal bedrag
8-7-2022 tot 1-1-2023 - 2114 843 € 0,2894 € 243,90 € 21,95 € 265,85
1-1-2023 tot 1-2-2023 - 670 267 € 0,5475 € 146,24 € 30,71 € 176,95
1-2-2023 tot 1-4-2023 - 883 352 € 0,4526 € 159,32 € 33,46 € 192,78
1-4-2023 tot 1-5-2023 - 389 155 € 0,2694 € 41,78 € 8,77 € 50,55
1-5-2023 tot 1-6-2023 - 202 81 € 0,2510 € 20,21 € 4,24 € 24,46
1-6-2023 tot 1-7-2023 - 196 78 € 0,2006 € 15,67 € 3,29 € 18,97
1-7-2023 tot 8-7-2023 - 41 16 € 0,1834 € 3,00 € 0,63 € 3,63
Totaal 4495 1792 € 630,13 € 103,06 € 733,19

Energiebelasting
Periode| Schijf| kWh| Na aftrek sald.perc.| Eenheidstarief | BTW grdslag| BTW bedr| Totaal bedrag
8-7-2022 tot 1-1-2023 0 - 10000 2114 843 € 0,0368 € 31,01 € 2,79 € 33,81
1-1-2023 tot 1-2-2023 0 - 10000 670 267 € 0,1260 € 33,66 € 7,07 € 40,72
1-2-2023 tot 1-4-2023 0 - 10000 883 352 € 0,1260 € 44,35 € 9,31 € 53,67
1-4-2023 tot 1-5-2023 0 - 10000 389 155 € 0,1260 € 19,54 € 4,10 € 23,64
1-5-2023 tot 1-6-2023 0 - 10000 202 81 € 0,1260 € 10,15 € 2,13 € 12,28
1-6-2023 tot 1-7-2023 0 - 10000 196 78 € 0,1260 € 9,85 € 2,07 € 11,91
1-7-2023 tot 8-7-2023 0 - 10000 41 16 € 0,1260 € 2,06 € 0,43 € 2,49
Totaal 4495 1792 € 150,62 € 27,91 €178,52

Het salderingspercentage is als volgt berekend: 4495 (levering) - 2703 (teruglevering) = 1792 (te factureren kWh) (1792/4495) * 100 = 39,8665%
39,8665% van 2114 kWh = 843 kWh (zie kolom "na aftrek sald.perc.), 39,8665% van 670 kWh = 267 kWh etc.
U kunt in de tabellen zien dat het totaal telkens op 1792 kWh uitkomt. En dat is het aantal kWh dat gefactureerd mag worden.
Door deze methodiek toe te passen (zoals die bedoeld is) vervalt de post "teruglevering". Want voor teruglevering worden geen bedragen bepaalt omdat het aantal kWh van de levering wordt afgetrokken en dan pas wordt het tarief berekend.

Na toepassing van bovenstaande berekening en het uitsluiten van "teruglevering" kom ik uit op een bedrag van -213,98.
Greenchoice is mij dus 213,98 verschuldigd.

De nota is incorrect. De salderingsregeling wordt door Greenchoice verkeerd gehanteerd. Het openstaande bedrag van €213,98 dient Greenchoice aan mij te betalen en bij het uitblijven van de betaling riskeert Greenchoice dat ik het uit handen geef aan een incassobureau. Alle bijkomende kosten hiervan zijn voor rekening van Greenchoice.
Indien Greenchoice van mening is dat de door mij gehanteerde berekening niet juist is, dan verwacht ik dat Greenchoice binnen 14 dagen inhoudelijk op deze berekening reageert.
Wellicht ten overvloede, de rekening is en blijft betwist.
Met vriendelijke groet
HellevUUr
Op 2-10-2023 heb ik de volgende email ontvangen
Van mijn collega hoorde heb ik vernomen dat u het oneens bent over de manier waarop wij salderen. Graag help ik u verder.

• de wijziging van de Elektriciteitswet

Indien een en ander nog niet helemaal duidelijk is kunnen we altijd een belafspraak plannen.

Fijne dag toegewenst.

Met vriendelijke groet
Greenchoice
Klachtenafhandeling
Op 3-10-2023 ontving ik de volgende mail van Greenchoice n.a.v. een telefonisch gesprek
Beste HellevUUr,
Vandaag hebben wij elkaar gesproken over uw jaarnota en dan vooral uw saldering. Tijdens dit gesprek hebben wij het volgende besproken, deze e-mail is de bevestiging hiervan.
Bij dezen moet ik u meegeven dat uw bezwaar ter kennisgeving is aangenomen.De reden hiervoor is dat de manier waarop wij salderen administratief gezien de enige juiste vorm van salderen is. Dit is eerder niet alleen door De Geschillencommissie bepaald, maar ook rechterlijk en nu ook wettelijk. Dat uw interpretatie
wellicht anders is kan, maar wij salderen wel degelijk per jaar. Logischerwijs doen we dit wel tegen de tarieven van het moment. Niet alleen deden wij dit altijd al, dit gaat tevens de norm worden voor elke energieleverancier.
Daarnaast heb ik uw berekening nog eens doorgenomen en het valt mij op dat uw terugleververbruiken anders zijn. Daarom verschilt uw berekening met de berekening van Greenchoice. Omdat uw conventionele meters heeft worden de verbruiken op basis van een gewogen gemiddeld berekend. Indien u voor een correct verbruik afgerekend wilt worden in een bepaalde periode adviseer ik u een slimme meter aan te
vragen bij uw netbeheerder Enexis Brabant. Dan wordt inzichtelijk hoeveel u daadwerkelijk verbruikt heeft gedurende een bepaalde periode.
Comcreet berekent dat wij op een correcte manier gesaldeerd hebben op uw laatste jaarnota met factuurnummer [x].
Indien u niet akkoord gaat over hoe wij salderen adviseer ik u de zaak aanhangig te maken bij de Geschillencommisie van de ACM.
Fijne dag toegewenst.

Met vriendelijke groet,
Op 23-11-2023 ontving ik een email met de nieuwe variabele tarieven die voor mij gaan gelden
Op 24-11-2023 werd ik door Enexis gebeld dat per 5-12-2023 mijn elektra aansluiting wordt afgesloten omdat Greenchoice het contract heeft opgezegd. Ik heb aangegevend at Greenchoice mij niet hiervan op de hoogte heeft gebracht en dat ik hun rekening heb betwist en dat ik nog geld van hen tegoed heb. Bovendien loopt mijn contract in ieder geval nog tot 1 januari (stilzwijgend nog langer). Enexis gaf aan geen partij te zijn.
Op 24-11-2023 ontving ik een brief van Enexis waarin bovenstaand telefoontje is bevestigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uUT84tArstxQRVV-EMb6AxBrYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZpgjtVkWYl0IpiTkH9GD1Wg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRdnhpMyi_ZzFpm1FtiWospJI1g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMbErOQRZE4gIUyThn6VCr8R.jpg?f=fotoalbum_tile

24-11-2023 Rechtsbijstand ingeschakeld.
26-11-2023 Melding gemaakt bij de Consumentenbond (die eerder al Budget Energie uit de energievergelijker hadden gehaald omdat ze de salderingsregel niet nakwamen).

[ Voor 52% gewijzigd door HellevUUr op 28-11-2023 14:32 . Reden: (uitgebreide) nota's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Lastige kwestie dit. In Utopia krijgt iedereen natuurlijk altijd het volle bedrag terug van zijn zonnepanelen.
Maar in de echte wereld is Vandebron zojuist begonnen met zonnepaneel bezitter boetes.
Dit omdat er steeds vaker betaald moet worden voor levering bij ideale groene stroom omstandigheden.

Het is wel vaker opgemerkt dat zonnepaneel bezit kwetsbaar is voor onderbetaling en belastingen.
Daar zijn nu dus zelfs boetes bijgekomen. Wie weet wat nog meer in de toekomst.

Ben je vroeg ingestapt met zonnepanelen dan ben je waarschijnlijk slapend rijk geworden.
Zeker met een oude analoge stroommeter.

Stapte je laat in dan is dat een behoorlijk risico ondanks de goede bedoelingen van min. R. Jetten.
Energie elders afnemen en zon leveren kan tijdelijk goed uitpakken maar de toekomst is onbekend.

Ik snap dus niet dat mensen als gekken nu nog steeds hun dak vol plempen terwijl het net al vol zit. :?

Winddelen zijn makkelijker voor deelnemers en bij te veel stroom kunnen de turbines in de vaanstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 14:11

Echter;

Mijn beredenering:

Ik dacht ook dat ik een cadeautje had gekregen van GC. Na nog een paar keer narekenen kwam ik erachter dat het toch wel klopte en het vooral een heel groot cadeautje van de overheid is geweest (energiekorting €380 + nog eens een forse verlaging van de energiebelasting. Zie mijn post hierover: kleinelievewolff in "Het Grote Kleine Mededelingen Topic- 419 Page Expired"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
HellevUUr schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 01:05:
28-7-2023 een email naar Greenchoice gestuurd nadat ik al telefonisch had geprobeerd om een correctie te krijgen op mijn jaarnota. Deze was namelijk incorrect gesaldeerd.

[...]

Als bijlage heb ik beantwoording-kamervragen-over-de-salderingsregeling.pdf toegevoegd.

Reactie van Greenchoice op 1-8-2023

[...]

Op 17-8-2023 heb ik, na uitgebreid onderzoek en het doornemen van dit topic, een reactie gestuurd naar Greenchoice.

[...]

Op 17-8-2013 heb ik de volgende mail ontvangen van Greenchoice

[...]

Op 17-8-2023 heb ik de volgende mail terug gestuurd naar Greenchoice

[...]

Op 17-8-2023 heb ik de volgende mail ontvangen van Greenchoice

[...]

Op 17-8-2023 heb ik de volgende mail verstuurd naar Greenchoice

[...]
Respect voor de hoeveelheid tijd en energie die je er al in hebt gestoken met dit mailverkeer _/-\o_
Zelf moet ik mijn eerste jaarrekening met opwek nog gaan krijgen (volgens mij in februari). Mocht dit verkeerd gaan, dan stap ik direct over. Het is mij de tijd en irritatie niet waard om er lang mee bezig te zijn. Laat GC het dan maar voelen door klantverlies. Dan zie ik de "bonus" van de overheid van vorig jaar maar als vooruitbetaling op de diefstal van GC :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellevUUr
kleinelievewolff schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:46:
[...]
Respect voor de hoeveelheid tijd en energie die je er al in hebt gestoken met dit mailverkeer _/-\o_
Zelf moet ik mijn eerste jaarrekening met opwek nog gaan krijgen (volgens mij in februari). Mocht dit verkeerd gaan, dan stap ik direct over. Het is mij de tijd en irritatie niet waard om er lang mee bezig te zijn. Laat GC het dan maar voelen door klantverlies. Dan zie ik de "bonus" van de overheid van vorig jaar maar als vooruitbetaling op de diefstal van GC :+
Dankjewel! Greenchoice gaat hier de deur uit. Wie weet hoeveel mensen ze op dit moment benadelen.
Ik heb overigens weer een mail ontvangen en een mail terug gestuurd.dossier geupdatet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:22
@HellevUUr Ik ben weer naar 1jaar vast tarief overgestapt, dan is dit probleem er ook niet.
Verder is het standpunt over salderen bij ACM aan het schuiven. Dat geeft allerlei partijen nu de ruimte om eigen uitleg aan de spelregels te geven en is het wachten op uitspraken van de geschillencie (die overigens wisselend oordeelt) en de rechter.
nb. geschillencie kost ca. eur 50,- , dus dat zou je eventueel kunnen overwegen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellevUUr
BarryH schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:23:
@HellevUUr Ik ben weer naar 1jaar vast tarief overgestapt, dan is dit probleem er ook niet.
Verder is het standpunt over salderen bij ACM aan het schuiven. Dat geeft allerlei partijen nu de ruimte om eigen uitleg aan de spelregels te geven en is het wachten op uitspraken van de geschillencie (die overigens wisselend oordeelt) en de rechter.
nb. geschillencie kost ca. eur 50,- , dus dat zou je eventueel kunnen overwegen.
Ik ken de werkwijze van geschillencommissies. Die toetsen niet op wet en regelgeving maar op argumenten van partijen. Zonder advocaat trek je in de meeste gevallen aan het kortste eind. Een gang naar de rechter is voor een leek eerlijker.
Het probleem zit hem in de opstelling van Greenchoice. Ok met een jaarcontract ben je gedekt, maar hun houding ten opzichte van de consument is niet veranderd.
Zoals ik ook in mijn laatste mail schreef. Zij leggen een gedegen uitspraak van de geschillencommissie ook naast zich neer.
De uitspraak van de rechter is overigens ook klip en klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door HellevUUr op 18-08-2023 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

HellevUUr schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:17:
[...]
Dankjewel! Greenchoice gaat hier de deur uit. Wie weet hoeveel mensen ze op dit moment benadelen.
Ik heb overigens weer een mail ontvangen en een mail terug gestuurd.dossier geupdatet.
Weet waar je aan begint ivm salderen kan dat wel eens nadelig uitpakken.
Pro-tip: ga niet naar Vandebron. Die zijn al begonnen met boetes.

Greenchoice is voor mij juist een financieel feestje en bijna gratis energie, dus dat is ook gewoon mogelijk.
Het is niet alleen maar slecht nieuws bij GC, net als bij andere energie leveranciers.

@kleinelievewolff
Misschien kun je even voor rekenen hoe de vier keer betaling van 190 euro toch maar twee keer is?
Want de verwijzing naar je gelinkte pagina bestaat niet meer of niet iedereen heeft daar toegang toe.
"Page expired" was al een rood vlaggetje in het linkje. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
@keuringsdienst dit was mijn verhaal in die post:
Verrek, je hebt gelijk! Ik reken hem nu nog een keer na en zie dat vooral de vermindering energiebelasting erg hoog is. Ik had €550 aan werkelijke stroom- en netbeheerkosten en ik heb €510 aan voorschotten betaald, dus zou €40 moeten bijbetalen.

Daarnaast nog €250 aan energiebelasting en opslag duurzame energie, waar de vermindering energiebelasting van €760 nog van af ging. Dat is een teruggaaf van €510 van onze belastingcenten.

En dan nog 2 keer €190 energiekorting die ik al uitbetaald had gekregen in gekregen in november en december.

Dus ik heb per saldo voor een verbruik van €550 aan stroom (nog nét een vast tarief) een tegemoetkoming in de kosten van €890 gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

kleinelievewolff schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:42:
@keuringsdienst dit was mijn verhaal in die post:
Verrek, je hebt gelijk! Ik reken hem nu nog een keer na en zie dat vooral de vermindering energiebelasting erg hoog is. Ik had €550 aan werkelijke stroom- en netbeheerkosten en ik heb €510 aan voorschotten betaald, dus zou €40 moeten bijbetalen.

Daarnaast nog €250 aan energiebelasting en opslag duurzame energie, waar de vermindering energiebelasting van €760 nog van af ging. Dat is een teruggaaf van €510 van onze belastingcenten.

En dan nog 2 keer €190 energiekorting die ik al uitbetaald had gekregen in gekregen in november en december.

Dus ik heb per saldo voor een verbruik van €550 aan stroom (nog nét een vast tarief) een tegemoetkoming in de kosten van €890 gehad.
Leuk, maar ik zie nergens dat je in nov / dec dus twee keer 190 euro hebt gehad op je rekening en daarna op je eindafrekening krijg je dat dus nog twee keer betaald. Dat maakt, heel simpel, vier keer (4x) 190 euro.

Ik laat bewust even alle andere gegevens buiten beschouwing voor het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
keuringsdienst schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Leuk, maar ik zie nergens dat je in nov / dec dus twee keer 190 euro hebt gehad op je rekening en daarna op je eindafrekening krijg je dat dus nog twee keer betaald. Dat maakt, heel simpel, vier keer (4x) 190 euro.

Ik laat bewust even alle andere gegevens buiten beschouwing voor het overzicht.
Klopt, dat schreef ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Helder, met je reactie op sifaka86's vraag over de 190 euro kwestie begon je gewoon ergens anders over. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
keuringsdienst schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Helder, met je reactie op sifaka86's vraag over de 190 euro kwestie begon je gewoon ergens anders over. :X
Het narekenen van de onduidelijke factuur van GC had mij ook al bijna meer gekost dan die 2*190 euro ;)

@sifaka86 om nog antwoord te geven op de factuur: het kwam erop neer dat de factuur van GC onduidelijk is opgesteld, maar wel correct is. Onder de energiekorting overheid waar die 2 keer 190 euro vermeld staat, staat het totaalbedrag van de termijnbedragen. Dit is uiteraard (ook) een negatief getal, maar als je onderaan de factuur kijkt bij de "Bijlage: uitsplitsing termijnbedragen", dan zie je dat de 2 keer 190 euro ook is verrekend met het verschuldigde termijnbedrag in nov en dec en het totaalbedrag dat jij al aan GC hebt betaald dus €380 lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

kleinelievewolff schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:14:
[...]
Het narekenen van de onduidelijke factuur van GC had mij ook al bijna meer gekost dan die 2*190 euro ;)

@sifaka86 om nog antwoord te geven op de factuur: het kwam erop neer dat de factuur van GC onduidelijk is opgesteld, maar wel correct is. Onder de energiekorting overheid waar die 2 keer 190 euro vermeld staat, staat het totaalbedrag van de termijnbedragen. Dit is uiteraard (ook) een negatief getal, maar als je onderaan de factuur kijkt bij de "Bijlage: uitsplitsing termijnbedragen", dan zie je dat de 2 keer 190 euro ook is verrekend met het verschuldigde termijnbedrag in nov en dec en het totaalbedrag dat jij al aan GC hebt betaald dus €380 lager is.
Dit klinkt in ieder geval een stuk logischer.
Ik ga eens kijken wat er op mijn rekening staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
keuringsdienst schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

Dit klinkt in ieder geval een stuk logischer.
Ik ga eens kijken wat er op mijn rekening staat...
Bij mij was de verwarring waardoor ik dacht dat ik de korting 2 keer had gekregen, dat ik nog steeds een flink bedrag terugkreeg. Maar dat komt door de belachelijk hoge post "vermindering energiebelasting" die je er ook nog eens bijkreeg afgelopen jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

kleinelievewolff schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:22:
[...]
Bij mij was de verwarring waardoor ik dacht dat ik de korting 2 keer had gekregen, dat ik nog steeds een flink bedrag terugkreeg. Maar dat komt door de belachelijk hoge post "vermindering energiebelasting" die je er ook nog eens bijkreeg afgelopen jaar.
Het klopt inderdaad dat op de eindafrekening, via uitsplitsing van de termijnbedragen daar ook weer, een tweede verrekening, plaatsvind waardoor je de twee bedragen niet vier keer netto krijgt maar twee keer.

Het viel me op dat die termijnbedragen in een jaar ook 5 keer zijn aangepast, terwijl ik dat zelf niet heb gedaan.
Overzicht is dan ver te zoeken.

In feite heb ik door de winddelen alleen nog maar een gas rekening.
Het eindsaldo van Elektra is eigenlijk altijd 0 euro of geld toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 07:09
Na hoeveel dagen/ weken hebben jullie je jaarnota ontvangen na de 1e van de maand?

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 05:00
Wollie91 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:30:
Na hoeveel dagen/ weken hebben jullie je jaarnota ontvangen na de 1e van de maand?
Wij ontvingen 3 augustus jl. een email dat de nota t/m 31 juli klaarstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
Wollie91 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:30:
Bij ons na 12 dagen.
Het geld wat ik terugkreeg duurde wel langer. Dat was pas bij de volgende termijnbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-06 08:32
@HellevUUr
https://gathering.tweaker...sage/76251306/57=76251306

Mijn respect heb je voor al het werk wat je hier in hebt gestopt.
Ik ben het volledig met je eens maar gelijk hebben en krijgen zijn ook hier weer 2 dingen die niet overeenkomen. De grote energiemaatschappij tegen de kleine consument en onze volksvertegenwoordigers die zich blijven verstoppen.

Misschien dat met de opkomst van de BBB en Nieuw Sociaal Contract de rest van die slaapmutsen eindelijk weer gaan begrijpen dat zij volksvertegenwoordigers zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Marc25579 op 21-08-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:55
[edit] Saldering lijkt toch correct te zijn berekend, ietwat via een omweg, maar toch.

[ Voor 77% gewijzigd door Brent op 21-08-2023 11:31 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Vanveen
  • Laatst online: 20-09-2023
@Douwe2 @Supersjellie @KMarco

20 maart eens een vraag gesteld hier of ik na de geschillencommisie zou stappen.

Toen gedaan.
Vandaag uitslag ontvangen, ze stellen mij in het gelijk en greenchoice moet saldering over mijn contract jaar aanpassen.

KWH geleverd - KWH teruggeleverd eerst en wat daarvan overblijft factureren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Vanveen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:22:

20 maart eens een vraag gesteld hier of ik na de geschillencommisie zou stappen.

Toen gedaan.
Vandaag uitslag ontvangen, ze stellen mij in het gelijk en greenchoice moet saldering over mijn contract jaar aanpassen.

Gefeliciteerd!
Zou je meer info willen delen? Met name over je argumentatie? En de uitspraak. Dan kunnen meer mensen dit traject doorlopen
Zeker omdat de ACM de laatste maanden een stuk minder duidelijk is geworden.

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 24-08-2023 21:33 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HellevUUr
Marc25579 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:56:
@HellevUUr

Ik ben het volledig met je eens maar gelijk hebben en krijgen zijn ook hier weer 2 dingen die niet overeenkomen. De grote energiemaatschappij tegen de kleine consument en onze volksvertegenwoordigers die zich blijven verstoppen.

Misschien dat met de opkomst van de BBB en Nieuw Sociaal Contract de rest van die slaapmutsen eindelijk weer gaan begrijpen dat zij volksvertegenwoordigers zijn.
Dankjewel. Ik hoop echter dat we niet meegaan in het sentiment dat het geen zin heeft om je te verzetten. De gasmeter is bij mij weggehaald zonder ondertekening van een contract en op kosten van de netbeheerder. Niet is onmogelijk. Wel moet je je afvragen of je er zin in hebt, en of je je niet liever er gewoon bij neerlegt. Maar als iedereen dat zou doen zou er geen Tweakers route zijn.
Bovendien heb ik alle inzichten uit dit topic kunnen gebruiken om richting Greenchoice te kunnen reageren. Dank aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen.

Toen gedaan.

Graag het zaaknummer en indien niet online beschikbaar, een gelakte kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Marc25579 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:56:
@HellevUUr

Greenchoice is in feite een kleine energiemaatschappij met 600k huishoudens.
Groot ben je pas boven de miljoen klanten.

BBB en Pieter Omzigt's nieuw sociaal contract gelijkstellen klopt niet.
BBB is er voor de boeren belangen. De 'burger' toevoeging is er alleen om meer stemmen te trekken.

Nieuw sociaal contract gaat wel echt mogelijkheden bieden voor vernieuwing voor burgers en dus niet alleen voor boeren. Die verandering ten gunste van burgers is vnl afhankelijk van een progressief blok. Zolang mensen conservatief centrum rechts blijven stemmen (vvd/fvd/ja21/BBB/wilders/cda) komt die verandering er niet. Die denken vooral aan de belangen van (boeren) bedrijven.

Burger PV belangen zijn vooral in goede handen bij: Omtzigt's NSC, Volt, PvdA/GL, SP, PvdD.
En voor een kleiner deel bij D66

Dan nog gaat het heel lastig worden om alle opbrengsten van PV perfect te blijven salderen.
Energieleveranciers maken nu al alleen maar kosten bij een overschot aan groene energie.
Het is dan onredelijk dat je energie leverancier zelf voor die kosten moet opdraaien.

Massale Energie opslag is dan eigenlijk het enige dat uitkomst kan bieden. Maar hoe. :?
En wie is er dan bereid om daarvoor te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Laatst online: 03-06 08:32
keuringsdienst schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:15:
[...]

BBB en Pieter Omzigt's nieuw sociaal contract gelijkstellen klopt niet.
Nergens heb ik dit gezegd. Ik heb alleen aangegeven dat, met de komst van de BBB en nu dan Nieuw Sociaal Contract, ik hoop dat de rest in Den Haag gaat inzien dat zij volksvertegenwoordigers zijn.
De BBB uiteraard voor haar aanhang net zoals al die andere voor hun aanhang maar wel allemaal volksvertegenwoordigers.

[ Voor 10% gewijzigd door Marc25579 op 25-08-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Marc25579 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:25:
[...]
Nergens heb ik dit gezegd. Ik heb alleen aangegeven dat, met de komst van de BBB en nu dan Nieuw Sociaal Contract, ik hoop dat de rest in Den Haag gaat inzien dat zij volksvertegenwoordigers zijn.
De BBB uiteraard voor haar aanhang net zoals al die andere voor hun aanhang maar wel allemaal volksvertegenwoordigers.
Ik begrijp je standpunt. Het is alleen vaak zo dat volksvertegenwoordiging eigenlijk verkapt bedrijfsvertegenwoordiging is. Dat gaat vooral op voor de vvd (industrie) en bbb (Agri / veevoer sector).

Dat pakt dan voor de PV belangen van burgers regelmatig slecht uit.
Netjes volgens de wet PV salderen krijgt dan een lage prioriteit.

Dat kan dus anders worden met een nieuwe progressieve regering.
De kansen liggen er voor de TK23 verkiezingen in november.
Of mensen die kansen begrijpen en ook gaan pakken is afwachten. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Laatst online: 23:20

Toen gedaan.

Zeker goed nieuws. Deel je hier even je geschillencommissie zaaknummer? Dan kunnen anderen daar nu al naar verwijzen in hun communicatie met greenchoice. Het zal namelijk nog wel even duren voordat de geanonimiseerde versie van je zaak online staat.

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:19

Toen gedaan.

Anderen hebben er ook al om gevraagd maar ook ik zou graag meer informatie krijgen. Ik zit in exact dezelfde situatie. Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 07:09
Vorige week ook de jaarrekening ontvangen en zoals verwacht wordt er gesaldeerd per tarief periode.

Ik heb inmiddels een zaak aangemaakt bij de geschillencommissie tegen Greenchoice. Ik heb een mail van de klantenservice waarin bevestigd is dat er per jaar gesaldeerd wordt aan de hand van twee rekenvoorbeelden. De klantenservice zegt dat de informatie die ik heb ontvangen destijds niet juist is en daar laten ze het bij. Eens kijken of we het kunnen winnen...

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Hier loopt mijn GC vandaag af (door overstap tijdens oude 3 jarige GC contract(breuk) naar Oxxio).
Netto verbruik over het gehele jaar = +- 140kWh. Dus ik verwacht/reken ook op een saldering per tariefsperiode.

Lees wat positieve berichten over de geschillencommissie. Het proces (incl. begeleidend schrijven) kan mij en anderen helpen. Ben benieuwd.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Vanveen
@Electromonkey @KMarco
Zaaknummer : 207315/209526

Hieronder een stukje van mijn standpunt.

De consument verlangt een correcte jaarafrekening, waarbij eerst het aantal kWh van elkaar wordt
afgetrokken, waarna het resterend aantal kWh in rekening wordt gebracht.

En een stukje van de beoordeling

De commissie is derhalve van oordeel dat uit de jaarnota niet blijkt dat de ondernemer de salderingsregeling
deugdelijk is nagekomen. De nota geeft geen blijk van een juiste wijze van salderen, namelijk eerst verbruik
en teruglevering van elkaar aftrekken en dan de resterende kWh’s in rekening brengen als aan de
ondernemer of consument verschuldigde vergoeding, zoals de wet voorschrijft.
Een methode kan zijn om het positieve saldo van de daluren (1.424 kWh door de consument afgenomen
elektriciteit) af te rekenen tegen het daltarief en voor het negatieve saldo in de normaal uren (365 kWh
ingevoerde energie door de consument) een ‘negatief bedrag’ gelijk aan het normaaluren tarief te
berekenen. Aldus wordt bereikt dat de hoeveelheden afgenomen en teruggeleverde elektriciteit tegen elkaar
worden weggestreept tegen exacte hetzelfde bedrag per kWh voor de teruggeleverde elektriciteit als het
bedrag per kWh dat voor de afgenomen elektriciteit bij die klant in rekening wordt gebracht, één en ander
zoals door de Minister voor Klimaat en Energie is verwoord in zijn brief aan de Tweede Kamer van 23
september 2022, in antwoord op Kamervragen over de bedoeling van de wetgever bij een voorstel tot
aanpassing van artikel 31c Elektriciteitswet.
De commissie is van oordeel dat de consument terecht klaagt over de wijze waarop de jaarrekening over de
periode van 1 maart 2022 tot 1 maart 2023 tot stand is gekomen. De ondernemer dient deze te corrigeren
door toepassing van de juiste salderingsmethodiek, waarna de consument gecrediteerd dient te worden voor
hetgeen hij na correctie te veel blijkt te hebben betaald. De klacht is dus gegrond. Beslist wordt dan ook als
hierna vermeld.

Hier nog een kleine stukje

In totaal heeft de consument ruim 4.000 kWh afgenomen en ruim 3.000 kWh ingevoed. Het (positieve) sado
van 1.059 kWh dient te worden berekend tegen het tarief (of de tarieven) die in het betreffende jaar van
toepassing waren. Dat kan op verschillende manieren.

Waaruit blijkt dat eerst KWH min KWH is en wat overblijft dus gefactureerd dient te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Vanveen op 06-09-2023 14:02 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vanveen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:57:
@Electromonkey @KMarco

De consument verlangt een correcte jaarafrekening, waarbij eerst het aantal kWh van elkaar wordt

De commissie is derhalve van oordeel dat uit de jaarnota niet blijkt dat de ondernemer de salderingsregeling
deugdelijk is nagekomen. De nota geeft geen blijk van een juiste wijze van salderen, namelijk eerst verbruik
en teruglevering van elkaar aftrekken en dan de resterende kWh’s in rekening brengen als aan de
Een methode kan zijn om het positieve saldo van de daluren (1.424 kWh door de consument afgenomen
elektriciteit) af te rekenen tegen het daltarief en voor het negatieve saldo in de normaal uren (365 kWh
ingevoerde energie door de consument) een ‘negatief bedrag’ gelijk aan het normaaluren tarief te
berekenen. Aldus wordt bereikt dat de hoeveelheden afgenomen en teruggeleverde elektriciteit tegen elkaar
worden weggestreept tegen exacte hetzelfde bedrag per kWh voor de teruggeleverde elektriciteit als het
bedrag per kWh dat voor de afgenomen elektriciteit bij die klant in rekening wordt gebracht, één en ander
zoals door de Minister voor Klimaat en Energie is verwoord in zijn brief aan de Tweede Kamer van 23
september 2022, in antwoord op Kamervragen over de bedoeling van de wetgever bij een voorstel tot
De commissie is van oordeel dat de consument terecht klaagt over de wijze waarop de jaarrekening over de
periode van 1 maart 2022 tot 1 maart 2023 tot stand is gekomen. De ondernemer dient deze te corrigeren
door toepassing van de juiste salderingsmethodiek, waarna de consument gecrediteerd dient te worden voor
hetgeen hij na correctie te veel blijkt te hebben betaald. De klacht is dus gegrond. Beslist wordt dan ook als
hierna vermeld.

In totaal heeft de consument ruim 4.000 kWh afgenomen en ruim 3.000 kWh ingevoed. Het (positieve) sado
van 1.059 kWh dient te worden berekend tegen het tarief (of de tarieven) die in het betreffende jaar van

Waaruit blijkt dat eerst KWH min KWH is en wat overblijft dus gefactureerd dient te worden.
Kan je vragen aan de commissie of ze de uitspraak geanonimiseerd willen publiceren? Dan heeft iedereen het hele plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:49
Betekent dit dat iedereen met een jaarrekening die niet correct is gesaldeerd met dit voorbeeld en de zaak van @Vanveen gemakelijk bij de geschillencommissie gelijk krijgt? Dan wordt dit een interessante voor een kassa of radar...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:10
caspervc schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:59:
Betekent dit dat iedereen met een jaarrekening die niet correct is gesaldeerd met dit voorbeeld en de zaak van @Vanveen gemakelijk bij de geschillencommissie gelijk krijgt? Dan wordt dit een interessante voor een kassa of radar...
Nee, ieder situatie is anders. Je kan wel bezwaar maken tegen een jaarrekening en deze uitspraak als argument gebruiken, dat zal wel helpen.

Ik heb trouwens ongevraagd een correctie gehad van een jaarnota van 2020/2021 geloof ik. :D Ik krijg €5,66 terug. Als ik het me goed herinner had ik geklaagd over het feit dat ze niet jaarlijks salderen. Ze hadden na 3 maanden een jaarnota opgesteld, omdat ik een meterwissel had gehad. Volgens GC kon het echt niet anders en was dit de normale gang van zaken. Geen werk van gemaakt, omdat het slechts om centen ging. Naja, €5,66 dus. :D

[ Voor 21% gewijzigd door GioStyle op 06-09-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:19
Vanveen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:57:
@Electromonkey @KMarco

hierna vermeld.

Dank voor het delen! Ik mag aan de bak.
Zojuist de afrekening gehad en het gaat om een bedrag van €131.

Gaat het me om het geld? Niet echt, het is een principekwestie geworden.
Speel het helemaal via de rechtsbijstand om gedoe (lees: fouten van mijn kant) te voorkomen.
Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanveen
Ik heb in mijn klachtomschrijving ook dit geschil benoemd.

https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/toe
passing-salderingsregeling-2/#:~:text=Beoordeling
%20van%20het%20geschil&text=Vaststaat%20dat
%20de%20ondernemer%20een,de%20invoeding
%20en%20het%20verbruik.

Hierin staat ook een uitspraak.

Al met al komt het erop neer, dat voor iedere jaarafrekening eerst KWH-KWH moet plaatsvinden.
Zelfs tussen normaal en dal tarief. ( Het totale dus )

Daarna moet het normaal gemiddelde tarief over het hele jaar berekend worden ( Voor variabele contracten
Hetzelfde geldt voor DAL.

1 voorbeeld uit mijn jaarnota hieronder.

1769 normaal geleverd - 2134 KWH teruggeleverd = -365KWH
Voor -365 KWH heb ik 220 euro moeten betalen.
Puur omdat de prijzen dus in bepaalde maanden duurder waren, dit is vanzelfspreken pure oplichting.

In dit geval heb ik voor 1059 KWH geleverd energie

(768 + 746(energiebelasting) =
1524 euro betaald.

Dus houd er rekening mee, dat die energiebelasting ook nog ( je eigen ) geld is.
Dat je dus bij je eigen betalingen op moet tellen.

• KoningPaulus
Vandaag ook de jaarnota gekregen. Gaat dit nu wel goed qua salderen mbt tariefsperiodes?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y11OA2Fk_NnKMDxTD7c0O5wxnOY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tTuEDE9S231ng1Tu1MInHjr.jpg?f=fotoalbum_tile

Er wordt ook geen woord gesproken over een prijsplafond wat best gek is? Tarieven ex btw omgerekend naar incl btw zijn boven de prijsplafond tarieven.
Ik zat in mn eerste jaar van de driejarige Unive gc deal. 1,96 voor gas en 45 ct voor stroom tot 1 januari. Daarna ging de btw terug naar 21% en werd het 2,22 en 57ct vgm.

[ Voor 23% gewijzigd door KoningPaulus op 07-09-2023 22:29 ]

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-06 15:32
KoningPaulus schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:29:
Vandaag ook de jaarnota gekregen. Gaat dit nu wel goed qua salderen mbt tariefsperiodes?
[Afbeelding][
Volgens mij juist in je voordeel. :)
Je levert in normaaltarief terug voor €0,37 terwijl je diezelfde kWh's in daltarief voor €0,30 terugkoopt. :)
Er wordt ook geen woord gesproken over een prijsplafond wat best gek is?
In de 4e kolom staat 169 m³ maal €0,77 prijsplafond korting.

[ Voor 19% gewijzigd door SmiGueL op 07-09-2023 23:06 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanveen
@KoningPaulus
Zolang de bedragen bij levering en teruglevering hetzelfde zijn, gaat het goed.

Afwijkende bedragen per KWH, dus lagere bedragen bij teruglevering is incorrect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Helder. Ik dacht dat ik het gisteravond niet goed zag, dus wilde het toch even checken.
Wat ik dan alleen niet snap is dat er geen prijsplafond voor stroom wordt toegepast, enkel voor gas.
Al lijkt dat in mijn situatie nog niet eens zo veel slechter uit te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Nu online
KoningPaulus schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:03:
Helder. Ik dacht dat ik het gisteravond niet goed zag, dus wilde het toch even checken.
Wat ik dan alleen niet snap is dat er geen prijsplafond voor stroom wordt toegepast, enkel voor gas.
Al lijkt dat in mijn situatie nog niet eens zo veel slechter uit te pakken
Het lijkt erop dat ze dat op de factuur gedaan hebben via de regel "Energiebelasting", daar staat namelijk een negatief tarief (wat op zich vreemd is natuurlijk).

Maar de tarieven op de factuursamenvatting heb je niet zoveel aan, die zijn "teruggerekend" vanuit de gedetailleerde specificatie. Wil je echt inzichtelijk krijgen hoe ze gewerkt hebben dan moet je die bekijken (en eventueel hier delen, dan kunnen we meekijken).

Overigens kan de "methode Greenchoice" ook inderdaad voordelig uitpakken, het ligt helemaal aan wanneer in het jaar je welke tarieven hebt (als je tarief hoog was tijdens voorjaar/zomer en lager in de winter/najaar, namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Turrican schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:56:
[...]

Het lijkt erop dat ze dat op de factuur gedaan hebben via de regel "Energiebelasting", daar staat namelijk een negatief tarief (wat op zich vreemd is natuurlijk).

Maar de tarieven op de factuursamenvatting heb je niet zoveel aan, die zijn "teruggerekend" vanuit de gedetailleerde specificatie. Wil je echt inzichtelijk krijgen hoe ze gewerkt hebben dan moet je die bekijken (en eventueel hier delen, dan kunnen we meekijken).

Overigens kan de "methode Greenchoice" ook inderdaad voordelig uitpakken, het ligt helemaal aan wanneer in het jaar je welke tarieven hebt (als je tarief hoog was tijdens voorjaar/zomer en lager in de winter/najaar, namelijk).
Bij deze, graag zelfs. (de specificaties kon ik niet zo fraai uitdraaien, dus 4 printscreens gemaakt) Ik vind het maar vreemd hoe dit nu gaat, zal wel weer te ingewikkeld nadenken. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZ_lq-g6A32rQUiZSV_mWhgkXU8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/W2EUVIuQbCHrzvUwmKaHmPi7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4xbB2D1jKTmwn3uR76XsI3qQEo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xNeNqhEzkbVQGPkFGtnOQ7v0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gsj8a_fUXj90LvLT5Q5-yWBkok0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YRud2Yv29tNdA0jt2ORUiVtl.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NA7WKj6tu7etiW9oPMjTLVLEeJk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/egi6Uz2URvpoEVnhQVPoq9ng.png?f=fotoalbum_tile

Daarnaast vind ik het gek dat ze de opzegboete niet ergens op staat, omdat ik in een 3jarig contract zat. Per 4 september zou ik dan dus in het 2e jaar zitten, met dus 75 opzegboete per 'onderdeel'. (100 in het eerste jaar, 75 in 2e jaar en 50 in 3e jaar)

[ Voor 4% gewijzigd door KoningPaulus op 08-09-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:53

Matis

Rubber Rocket

Ik ben weer in de running voor een nieuw energiecontract. Voor de "energiecrisis" veelvuldig klant van Greenchoice geweest. Toen was mijn verbruik op beide telwerken altijd hoger dan de teruglevering, dus ik had weinig last van dit onterecht salderen.

Vorig jaar heb ik extra zonnepanelen laten plaatsen waardoor ik nu in het normaaltarief op jaarbasis meer teruglever en op het daltarief juist veel (maar een stuk minder dan voorheen) gebruik. Ik heb namelijk een water/water warmtepomp en ben gasloos.

Dit is mijn verbruik/teruglevering over de afgelopen 365 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAEhdrEyi36y7k-7rJoiKnn7Uoc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xQjErNzeTlcoXjUM3lMhcN9S.png?f=user_large

Ik was wel bekend met dit topic en het onjuist salderen van Greenchoice (in het verleden), via GasLicht kwam ik op deze pagina uit:
Daar staat voor Greenchoice onder "Saldeerwijze bij dubbel telwerk" het volgende:

Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik.
Daaruit maak ik op dat ik die -1777 kWh mag salderen tegen dalverbruik. Dus daarmee kom ik dus op de volgende totaalstanden:
  • 0 kWh verbruik in normaaltarief
  • -582 kWh verbruik in daltarief
Ik ga ervan uit dat die -582 kWh dan tegen 8 ct. per kWh excl. btw wordt verrekend.

Echter kom ik op die site van GasLicht nog veel meer saldering-constructies tegen:
  • Opwekking bij elkaar opgeteld: eerst tegen normaalverbruik gesaldeerd, rest tegen dalverbruik.
  • Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding.*
  • Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik.
  • Verbruikte en opgewekte stroom afgerekend tegen enkeltarief; ook bij dubbele meter.
Ook is het mogelijk om bij enkele energieleveranciers via een enkel telwerk (tarief) te verrekenen.

Ik probeer (voor mijn specifieke situatie) te beredeneren welke situatie het meest gunstige is, maar zie door alle mits, want en maar-en de bomen door het bos niet meer.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
Ik had bij de afgelopen jaarnota in juli over de periode van 1 jaar meer teruggeleverd dan gebruikt en dat werd keurig tegen de overeengekomen terugleververgoeding verrekend. Dat was bij een jaarcontract,dus 1 vast tarief voor 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:59

mb1

Mijn telwerk van m'n ferrarismeter is door de 0 gegaan .
In de mijn Greenchoice omgeving staat nu een verbruik van bijna 1000000 KWh tegen de prijs van €450.000...
Eens kijken of ze dat zelf snappen voordat ze de jaarrekening opmaken of dat dit nog weer een hoop gezeur oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanveen
Greenchoice geeft aan, dat zelfs na mijn gewonnen zaak.
Zij nog steeds vinden dat ze correct salderen en dit dus ook gewoon op die manier zal blijven gaan.
Ieder geschil is een zaak apart gaf meneer aan.

Ook kunnen ze de nota niet corrigeren, maar het is herberekend en ze maken het bedrag over.
zojuist telefonisch besproken.

[ Voor 7% gewijzigd door Vanveen op 11-09-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Vanveen schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:07:
Greenchoice geeft aan, dat zelfs na mijn gewonnen zaak.
Zij nog steeds vinden dat ze correct salderen en dit dus ook gewoon op die manier zal blijven gaan.
Ieder geschil is een zaak apart gaf meneer aan.

Ook kunnen ze de nota niet corrigeren, maar het is herberekend en ze maken het bedrag over.
zojuist telefonisch besproken.
Het kost ze ook aardig wat geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

BarryH schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:43:
[...]

Dat is soms ook een probleem. Steeds vaker moeten energieleveranciers betalen voor leveren aan het net.
Dat is op momenten dat er te veel groene stroom is. Eigenlijk is voor volle prijs salderen dan onredelijk.

Windturbines in eigen beheer kan een energie leverancier in de vaanstand zetten.
Maar salderende zonnepanelen kunnen ze niet uitzetten. Die blijven dan geld kosten ipv opleveren.

Vandebron is al begonnen met boetes voor salderende huishoudens. Dat lijkt me ook onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@keuringsdienst Ik denk ook dat de tarief per periode rekensom fair is. Als je dat niet wil moet je een vast contract nemen (maar dat kon natuurlijk afgelopen jaar niet).

Die boete van vdb is natuurlijk het ondergraven van salderen. Ik begrijp niet dat dat zou mogen. Maar het adresseert natuurlijk wel de onmacht van de 2e kamer om dit aan te passen naar een redelijke regeling die begrijpbaar is voor consumenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Stroom betalen en vergoeden is gewoon te ingewikkeld geworden. Te veel regelingen en belangen.

Ik begrijp dat mensen voor hun belangen opkomen en liefst een zo hoog mogelijke vergoeding krijgen.
Bekeken vanuit de energiemaatschappijen is dat in de toekomst niet meer altijd mogelijk.
Dan moet er dus ergens gesnoeid gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:43:
[...]

Dat is geen reden om de wet willens en wetens te overtreden of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Wolly schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:04:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Wolly schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:04:
[...]
Nu nog niet maar op termijn wel.

Wanneer wetgeving bedrijven dwingt om te salderen ook voorbij een gegarandeerd eigen faillissement dan is een commerciële onderneming verplicht om eerst haar bestaanszekerheid veilig te stellen.

Een rechter moet dan maar uitzoeken welke wetgeving prioriteit heeft.

Op deze, nu nog minder zwaarwegende dilemma's, nemen ze alvast voorschotjes.
Dat zijn dus de ( VanDeBron ) boetes en minder compleet vergoeden.
Niet leuk, dat snap ik wel.

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:28
Hoe kijken jullie aan tegen een voorstel zoals dit?
https://www.zonnepanelendelen.nl/project/mandeveld/

Nog addertjes onder het gras of een aardige investering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Als off topic 😜

• Turrican
  • Nu online
Ik heb de jaarrekening van KoningPaulus geanalyseerd en een aantal andere rekenmethoden toegepast om zijn netto levering van 205 kWh te beprijzen (volledig in daltarief 2022, volledig in normaaltarief 2022 en tegen prijsplafondtarief in 2023).

Volledig toegerekend aan 2022, normaaltarief: 205 kWh x 0,3794 = 77,78 ex. BTW; BTW 9% = 7,00; totaal inclusief BTW = 84,78.
Als ik het volledig toewijs aan 2022, daltarief: 205 kWh x 0,3039 = 62,30 ex BTW; BTW 9% = 5,61; totaal inclusief BTW = 67,91.
Als ik het volledig toewijs aan 2023, prijsplafond: 205 kWh x 0,40 = 82.

Energiebelasting 2022: 205 kWh x 0,0368 = 7,54 ex BTW; BTW 9% = 0,68; totaal inclusief BTW = 8,22.
ODE 2022: 205 kWh x 0,0305 = 6,25 ex BTW; BTW 9% = 0,56; totaal inclusief BTW = 6,82.

Volgens de rekenmethode met daltarief 2022 wordt de jaarrekening voor elektriciteit 67,91 + 8,22 + 6,82 + 73,73 + 298,92 + —646,53 = -190,93.
Volgens de rekenmethode met normaaltarief 2022 wordt de jaarrekening voor elektriciteit 84,78 + 8,22 + 6,82 + 73,73 + 298,92 + —646,53 = -174,06.
Als je het prijsplafondtarief toepast wordt de jaarrekening voor elektriciteit 82 + 73,73 + 298,92 + —646,53 = -191,88.
Volgens de Greenchoicemethode is het 903,34 + —1174,37 = -271,03. In dit geval is deze methode dus voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:28
Mee eens twijfelde of ik een nieuw topic zou maken of dat het ergens onder zou passen. Verkeerde keuze denk ik🤔😂

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:42

thido

Tilburg

Hier ook onder contract bij Greenchoice (variabel).
Eerder al vragen gesteld over hoe er gesaldeerd zal worden, toepassing van het prijsplafond etc.
Dit vanwege de wisselende tariefperiodes die eerder alleen per 6mnd voorkwamen.
Geen eenduidige antwoorden gekregen, dus het wordt afwachten hoe het zal verlopen.
Sta vooralsnog -1410kWh op de meter en dat zal net wel/net niet uitkomen aan het eind van het jaar (wat toevallig ook het contractjaar is). Krijg nu wel vaste contracten aangeboden met de looptijd van 1 of 3 jaar maar dat lijkt mij niet verstandig, dan levert de huidige meterstand weinig op, liever salderen ;-)

Ik wil liever niet in de situatie zoals @Douwe2 , @Vanveen en anderen terecht komen.

Is het veilig om te stellen dat wanneer je netto terug levert GC wel eerst kWh-KWh doet en het restant berekend op tarief periode, en dat wanneer je netto afneemt ze direct overgaan op berekening per tarief periode? (en daarmee fors nadeliger uitkomt).

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

• gns1l
  • Niet online
thido schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:07:
Is het veilig om te stellen dat wanneer je netto terug levert GC wel eerst kWh-KWh doet en het restant berekend op tarief periode, en dat wanneer je netto afneemt ze direct overgaan op berekening per tarief periode? (en daarmee fors nadeliger uitkomt).
Bij netto teruglevering doet GC eerst kWh-kWh en over het restant wordt dan de TLV gerekend en vergoed.

Hier https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/ legt GC uit hoe ze de berekening per tarief periode doen bij netto verbruik.

• Solarman20191
gns1l schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:38:
[...]

Bij netto teruglevering doet GC eerst kWh-kWh en over het restant wordt dan de TLV gerekend en vergoed.

Hier https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/ legt GC uit hoe ze de berekening per tarief periode doen bij netto verbruik.
Hun voorbeeld/uitleg lijkt wel redelijk totdat je je realiseert dat het NIET de richtlijnen van de geschillencommissie volgt die duidelijk aangeven dat het gebruik GEMIDDELT moet worden ... bij hun voorbeeld maakt dat niet veel uit omdat de variable prijzen erg dicht bij elkaar liggen maar voor al diegenen onder ons die meer als 1 Euro betaalden in Okt-Dec 2022 en er 0.40 voor terug krijgen in 2023 maakt het erg veel uit... in mijn geval waarschijnlijk 400-500E verschil... ik verwacht mijn jaar nota over een paar weken en zal er over rapporteren :-) of :-(

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
keuringsdienst schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:31:
Stroom betalen en vergoeden is gewoon te ingewikkeld geworden. Te veel regelingen en belangen.
Wacht maar totdat het technisch mogelijk wordt om (waterstof)gas terug te leveren aan het net. Dan krijgen we alle problemen nog een keer.

When life gives you lemons, start a battery factory

• gns1l
  • Niet online
@Solarman20191 Klopt.
Heb de link voor thido neergezet, maar had er misschien bij moeten zetten dat dit dus niet met de berekening van de geschillencommissie klopt.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:42

thido

Tilburg

Die link is bekent inderdaad, dankjewel @gns1l .
Ik ga natuurlijk proberen als netto leverancier eruit te komen dit jaar zodat ze wel eerst per kWh salderen over het totaal. Was benieuwd of dat inderdaad tot nu toe bij iedereen het geval is.
In mijn geval zou het inderdaad veel schelen, net als voor @Solarman20191 .
Verwacht je netto af te nemen of houd je over?
Ik blijf dit draadje in ieder geval volgen ;-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

• gns1l
  • Niet online
@thido: Gisteravond kwam de GC jaarafrekening binnen van ons contract met variabele tarieven.
Wij hebben nog een Ferrarismeter. Netto is er een paar honderd kWh teruggeleverd.

De specificatie van het electriciteitsverbruik is opgesplitst in tien tariefperiodes. Eerst de teruglevering uitgesplitst over die periodes met 0.115€ tarief. Dan levering in alle periodes 0 kWh tegen €0.115€ tarief. Ik heb nog niet gecontroleerd of de hoeveelheden kloppen of dat de hoeveelheden uit een model komen.

Het eindresultaat lijkt op het eerste gezicht wel te kloppen.

• Wolly
  • Niet online
gns1l schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:49:
@thido: Gisteravond kwam de GC jaarafrekening binnen van ons contract met variabele tarieven.
Wij hebben nog een Ferrarismeter. Netto is er een paar honderd kWh teruggeleverd.

De specificatie van het electriciteitsverbruik is opgesplitst in tien tariefperiodes. Eerst de teruglevering uitgesplitst over die periodes met 0.115€ tarief. Dan levering in alle periodes 0 kWh tegen €0.115€ tarief. Ik heb nog niet gecontroleerd of de hoeveelheden kloppen of dat de hoeveelheden uit een model komen.

Het eindresultaat lijkt op het eerste gezicht wel te kloppen.
Met een Ferraris meter heb je ook geen last van deze trucjes van GC.
Pagina: 1 ... 15 ... 24 Laatste