Ik heb even teruggezocht naar de nota van vorig jaar (toen zat ik ook al op een variabel tarief bij GC) hoe er destijds gesaldeerd is. Zo te zien worden alle tariefperiodes afgerekend tegen het teruglevertarief (€0,08 tot €0,115 per kWh, ik heb alleen stroom)
Hoe ze het bij mij gedaan hebben:
1. Alle levering per tariefperiode (kwartalen) berekenen tegen teruglevertarief (2317 kWh normaal + 3312 kWh dal á €0,08/0,09/0,115 per kWh)
2. Alle kwartaalbedragen elkaar optellen (€217,77 normaal + € 307,84 dal)
3. Totaalbedragen voor normaal + levering bij elkaar optellen = € 525,60
4. Vaste leveringskosten + netbeheerkosten erbij optellen = €863,46
5. Vermindering energiebelasting á €769,40 eraf af trekken = €94,06 netto leveringskosten
6. Alle teruglevering per tariefperiode (kwartalen) berekenen tegen teruglevertarief (-4102 kWh normaal + -1889 kWh normaal á €0,08/0,09/0,115 per kWh)
7. Alle kwartaalbedragen voor teruglevering bij elkaar optellen (€407,50 normaal + €188,02 dal)
8. Vergoeding teruglevering aftrekken van de netto leveringskosten = €94,06 - (€407,50 + €188,22) = -€501,66
9. Betaalde termijnbedragen (€295) er van aftrekken = -€796,66
10. Energiekorting overheid (€190) er van aftrekken = -€986,66
Dit is dus in de situatie dat ik netto over het hele jaar heb teruggeleverd (-362 kWh), maar niet per tariefperiode! Van de 8 tariefperiodes op deze nota was er in 3 sprake van netto levering en in 5 van netto teruglevering. Al deze periodes worden - in Euro's - over het hele jaar genomen met elkaar verrekend. Omdat de tarieven heel dicht bij elkaar liggen valt hier niet echt op dat er geen kWh's tegen elkaar worden weggestreept maar bedragen.
Wat ze volgens mij nu doen is zodra je ook maar over het hele leveringsjaar heen 1 kWh netto afneemt
alle levering van het hele jaar salderen op basis van de werkelijke tarieven, in plaats van tegen de veel lagere terugleververgoeding. Omdat in dat geval dure kWh's uit de winter worden verrekend met goedkopere kWh's uit de zomer betaal je een bezopen tarief voor een minimale netto afname. Het kan er toe leiden dat als je over het hele jaar gerekend 1 kWh afneemt je 800 euro moet betalen, terwijl als je 1 kWh teruglevert je 11 cent krijgt.
Ik verander over 10 dagen van leverancier dus ben benieuwd wat ze er van bakken. Ik heb nu een EV dus lever netto niet meer terug over het afgelopen jaar (neem ~400 kWh af). In januari verbruikte ik ~900 kWh tegen gemiddeld zo'n 80 cent per kWh = € 720. Dat gaan ze nu dus waarschijnlijk verrekenen met 700 kWh teruglevering uit juni van gemiddeld 40 cent. Dat is dus 440 euro verschil voor een netto afname van 200 kWh. Dit wordt nog een aardig onaangenaam verhaal vrees ik (tenzij het prijsplafond hier nog voor komt want dan zijn de tarieven in alle gevallen ongeveer gelijk en worden kWh's die in alle gevallen ~40 cent zijn tegen elkaar weggestreept)
Edit: wat je wellicht ook nog wel als argument zou kunnen gebruiken bij gevallen van enorme bedragen voor minimale afname zijn de voorstellen die GC zelf doet voor het voorschotbedrag. Bij mij staat bijv tussen de 0 en 22 euro per maandgebaseerd op een jaarverbruik van 500 kWh - oftewel ~250 euro per jaar. Dan is het onrededelijk om ineens met het viervoudige aan te komen zetten. Je mag er vanuit gaan dat de voorstellen gebaseerd zijn op dezelfde principes die bij de jaarnota worden gehanteerd.
[
Voor 20% gewijzigd door
Daniel op 10-10-2023 11:08
]