Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Niet aan mij besteed, dus.
Model 3 LR AWD (model 2023)
Het is helemaal gratis.gemer007 schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:16:
[...]
wat is gratis? kan je daar een alfen naartoe laten overschrijven en gebruiken zonder abonnement?
Je kunt dus gratis een account aanmaken, en via de handleiding "koppel" je tap electric aan je Alfen laadpaal.
Je kunt in de tap app bepaalde laadpassen "whitelisten" waardoor deze niet hoeven af te rekenen.
Ik gebruik het thuis om het zakelijke laden te verrekenen.
De laadpas van mijn vrouw op de whitelist, dus dit hoeft niet betaald te worden.
Als ik met mijn zakelijke laadpas laad wordt krijg ik dit privé uitbetaald.
Je kunt zelf het bedrag opgeven wat je wilt ontvangen per kWh.
Bij Tap hoef je natuurlijk geen gebruik te maken van de gratis laadpas als je de laadpaal wil toevoegen. Dat staat los van elkaar.Inspired schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:32:
[...]
Bij Tap betaal je 10% bovenop het ingestelde tarief. Als je dus laad met een pas van je leaseauto kost het jezelf dus idd niks. Je kunt Tap dus instellen als backend provider.
Als je de gratis laadpas gebruikt betaal je inderdaad 10% over het tarief.
Nu heb ik zakelijk hetzelfde gedaan, dus ook mijn zakelijke laadpaal gekoppeld aan TAP.
Nu laad ik niet vaak thuis met mijn EV, slechts +- 10 x per jaar.
Stel dat ik elke keer 50kWh laad voor 0,35/kWh, dat is dan 1,75 "opslag" per keer voor Tap, dus 17,50 per jaar. Daar kan ik geen goedkoper abonnement voor afsluiten, en ik wil voor 17,50 ook niet al het werk er mee hebben om dit te verrekenen.
Het is niet verplicht je laadpaal publiek toegankelijk te maken.flupp schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:37:
Bovenop dié prijs “betaal” je natuurlijk ook met jouw “publiek” gemaakte laadpaal.
Je kunt kiezen tussen beperkt (hier kun je zelf selecteren wie er mogen laden), alleen TAP gebruikers of Roaming.
Verder kun je ook instellen dat hij bijvoorbeeld "roaming" beschikbaar is (dus voor iedereen) maar dat iemand xx meter in de buurt van de laadpaal moet staan voordat deze te zien is.
Dit heb ik thuis gedaan, straal van 20 meter ingevuld.
Zo is thuis mijn laadpaal niet in de app te zien vanaf de weg, alleen mensen die bij mij geparkeerd staan kunnen de laadpaal zien en vervolgens laden.
Verder vraag ik me af of dat afschermen op meters werkt als je roaming aan zet? Alleen op Tap zou het kunnen. Ik geloof niet dat alle apps deze functionaliteit bieden. Dus in de Shell app zul je de laadpaal gewoon kunnen zien lijkt me. Of helemaal niet als ze hebben besloten de paal niet door te geven wanneer iemand die meters insteld.
Zie ook Tap.
[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 30-12-2025 08:07 ]
Als de wens/noodzaak er niet is dan heeft het weinig nut idd.flupp schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:37:
Bovenop dié prijs “betaal” je natuurlijk ook met jouw “publiek” gemaakte laadpaal.
Als dit een tap electric laadpas is, en als dit een gratis laadpas is zonder betaald abonnement, DAN komt er 10% bij. Je hebt ook laadpassen van tap met betaald abbonement, en dan is de opslag geen 10% zover ik weet.Inspired schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:04:
@Grolsch weet even niet wat je bedoelt met een “gratis laadpas”. Ik heb een tag via het werk en daar komt 10% bij. Wat logisch is hoor.
Helemaal zeker weten doe ik dat ook niet, maar ik zie de laadpaal in de ANWB app in ieder geval niet.Verder vraag ik me af of dat afschermen op meters werkt als je roaming aan zet? Alleen op Tap zou het kunnen. Ik geloof niet dat alle apps deze functionaliteit bieden. Dus in de Shell app zul je de laadpaal gewoon kunnen zien lijkt me. Of helemaal niet als ze hebben besloten de paal niet door te geven wanneer iemand die meters insteld.
Ik wil ook niet dat mijn privé laadpaal te zien is op een kaart, mijn enige doel is zakelijk laden verrekenen met zo min mogelijk werk
Ja, er komt dus altijd 10% bij behalve bij een Tap pas met abonnement.Grolsch schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:10:
[...]
Als dit een tap electric laadpas is, en als dit een gratis laadpas is zonder betaald abonnement, DAN komt er 10% bij. Je hebt ook laadpassen van tap met betaald abbonement, en dan is de opslag geen 10% zover ik weet.
Jij zult hem dan ook niet op everyone hebben staan. Neem aan de middelste optie. Bij everyone is de optie er ook niet om aantal meters in te stellen.Helemaal zeker weten doe ik dat ook niet, maar ik zie de laadpaal in de ANWB app in ieder geval niet.
Ik wil ook niet dat mijn privé laadpaal te zien is op een kaart, mijn enige doel is zakelijk laden verrekenen met zo min mogelijk werk
1 = wie mag er laden, 1 = beperkt, 2 = tap, 3 = roaming

2 = wie mag de locatie zien op de kaart, 1 = beperkt, 2 = bestuurdersgroepen en nabije gebruikers, 3 = roaming.
Bij roaming kun je dus idd geen straal invullen
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 30-12-2025 08:16 ]
Klopt het dat een Alfen s line pas gaat laden bij 4,2kW vrij vermogen?
Dus als op iedere fase 6A beschikbaar is?
Wij zitten daar heel vaak onder en ik zou graag willen dat hij al eerder begint.
Hebben jullie hier ervaring mee? Of moet ik echt naar een andere paal kijken die ook op 1 fase kan schakelen?
Klopt niet. Op zonnevermogen laad ik (Alfen Eve Single S met vaste kabel) op 1 fase (en ook in de meeste andere gevallen). Ik weet niet waarmee je de paal aanstuurt, maar ik doe het (met Loxone) met 2 modbusregisters-registers. Naar het ene schrijf ik het aantal fases (waarde = 1, dus), naar het andere de maximale laadstroom (die mijn Loxone zelf berekent in functie van de beschikbare zonne-elektriciteit, waarde tussen 6 en 16, dus). In sommige laadconfiguraties kan ik (beter: de Loxone) ook stroom van het net afnemen wanneer de laadpaal aan enkel de zonne-elektriciteit niet genoeg zou hebben om minimaal 6A te doen leveren aan de laadpaal. Is er méér zonnevermogen beschikbaar, dan wordt het uiteraard opgebruikt.Tweak_ers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:31:
Even een vraagje over zonnestroom laden.
Klopt het dat een Alfen s line pas gaat laden bij 4,2kW vrij vermogen?
Dus als op iedere fase 6A beschikbaar is?
Wij zitten daar heel vaak onder en ik zou graag willen dat hij al eerder begint.
Hebben jullie hier ervaring mee? Of moet ik echt naar een andere paal kijken die ook op 1 fase kan schakelen?
Ik heb nog geen laadpaal van Alfen, ik ben juist aan het kijken een laadpaal aan te schaffen.flupp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:50:
[...]
Klopt niet. Op zonnevermogen laad ik (Alfen Eve Single S met vaste kabel) op 1 fase (en ook in de meeste andere gevallen). Ik weet niet waarmee je de paal aanstuurt, maar ik doe het (met Loxone) met 2 modbusregisters-registers. Naar het ene schrijf ik het aantal fases, naar het andere de maximale laadstroom (die mijn Loxone zelf berekent in functie van de beschikbare zonne-elektriciteit). In sommige laadconfiguraties kan ik (beter: de Loxone) ook stroom van het net afnemen wanneer de laadpaal aan enkel de zonne-elektriciteit niet genoeg zou hebben om minimaal 6A te doen leveren aan de laadpaal. Is er méér zonnevermogen beschikbaar, dan wordt het uiteraard opgebruikt.
Eerst Alfen zelf gebeld, maar die beweerde dat de Single S geen wifi heeft. Dat klopt niet, dus denk bel een reseller.
Die bevestigde wel de wifi, maar ook dat er 4200Watt zonnestroom moet zijn (6A op iedere fase) voordat hij gaat starten met zonneladen.
Hij gaf aan dat hij niet kan terugschakelen naar 1 fase.
Eigenlijk ben ik wel op zoek naar een out of the box werkende oplossing.
Ik denk niet dat ik die installateur zou willen aanbevelen. “Out of the box” zal óf duurder dan nodig zijn, óf je zult je toch enigszins moeten inwerken in een Home Automation, evcc, Loxone of nog andere (domotica-)installatie.Tweak_ers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:53:
[...]
Ik heb nog geen laadpaal van Alfen, ik ben juist aan het kijken een laadpaal aan te schaffen.
Eerst Alfen zelf gebeld, maar die beweerde dat de Single S geen wifi heeft. Dat klopt niet, dus denk bel een reseller.
Die bevestigde wel de wifi, maar ook dat er 4200Watt zonnestroom moet zijn (6A op iedere fase) voordat hij gaat starten met zonneladen.
Eigenlijk ben ik wel op zoek naar een out of the box werkende oplossing.
Als je paal op automatische fase switching staat gaat hij perfect laden op 1.4 kW met 1 fase (en zal hij switchen naar 3 fase zodra je meer dan 4.2 kW overschot hebt). Uiteindelijk heb ik de fase switching gewoon afgezet en staat hij hier standaard op 1 fase... zo moet hij niet nodeloos switchen en kan ik laden tot 7.2 kW wat voor mij persoonlijk voldoende is.Tweak_ers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:53:
[...]
maar ook dat er 4200Watt zonnestroom moet zijn (6A op iedere fase) voordat hij gaat starten met zonneladen.
Ook met de single s line?r2504 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:46:
[...]
Als je paal op automatische fase switching staat gaat hij perfect laden op 1.4 kW met 1 fase (en zal hij switchen naar 3 fase zodra je meer dan 4.2 kW overschot hebt). Uiteindelijk heb ik de fase switching gewoon afgezet en staat hij hier standaard op 1 fase... zo moet hij niet nodeloos switchen en kan ik laden tot 7.2 kW wat voor mij persoonlijk voldoende is.
Kun je ook enkel zonneladen op 1 fase instellen en daarbuiten volledig laden op 3 fase?
Eigenlijk best vervelend dat bedrijven gewoon niet de juiste kennis paraat hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door Tweak_ers op 30-12-2025 12:56 ]
Het zit toch gewoon in de software van Alfen.flupp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:57:
[...]
Ik denk niet dat ik die installateur zou willen aanbevelen. “Out of the box” zal óf duurder dan nodig zijn, óf je zult je toch enigszins moeten inwerken in een Home Automation, evcc, Loxone of nog andere (domotica-)installatie.
Ja ik betaal dan iets van €200 extra voor load balancing.
Van wat ik terug kan vinden is dat puur softwarematig.
Maar dat heb ik er wel voor over.
Jazeker, het is zeker een valabele setup. Maar wanneer ik het dan had over HA, evcc en consorten, dan dacht ik aan die kleine extraatjes waarbij je bijv. ook stroom uit het net kunt halen bij te weinig zonnevermogen.Tweak_ers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:54:
[...]
Het zit toch gewoon in de software van Alfen.
Ja ik betaal dan iets van €200 extra voor load balancing.
Van wat ik terug kan vinden is dat puur softwarematig.
Maar dat heb ik er wel voor over.
Mijn ervaring, met mijn eerder beperkte zonne-installatie van 3,8 kWp (anno 2008), is echter dat hij vooral in het tussenseizoen al te vaak aan/uit slaat, bijv. ingeval van voorschuivende wolken. Ik weet niet of dat heel goed is voor de paal, en/of voor de auto.
Geen idee, ik heb een Pro line... maar de fase instelling is in ieder geval voor alle modes.Tweak_ers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:50:
[...]
Ook met de single s line?
Kun je ook enkel zonneladen op 1 fase instellen en daarbuiten volledig laden op 3 fase?
Misschien dat het dan aan jouw eigen zelfgeschreven backoffice ligt ?flupp schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:21:
[...]
Ik wil alles geloven, dus begrijp mij niet verkeerd. Maar je zegt dit met een stelligheid waarbij ik dan toch niét kan verklaren waardoor het komt dat mijn (zelfgeschreven weliswaar rudimentaire mini-)backoffice een connectie openstelt, waar mijn Alfen laadpaal mee connecteert. Maar wanneer mijn backoffice de websocket handshake begint, en (dus) begint te lezen van die (TCP!) connectie met de laadpaal, heeft tegen die tijd de laadpaal die TCP (!) connectie al terug gesloten. Zie ook hier, overigens, waar ik dat probleem voor het eerst opmerkte en hier meldde.
Kan mijns inziens niet/nooit aan enige websocket instelling van mijn backoffice liggen.
En wanneer ik de laadpaal (en mijn backoffice server) terugbreng naar een unsecured versie, dan werkt het (zoals ook nu weer, nadat het enige tijd goed had gewerkt met die unsecured websocket) terug nog steeds niet.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Onmogelijk omwille van de redenen die ik al aanhaalde. Een simpele luisterende netcat constateert net hetzelfde, en ook wireshark bevestigt: na het leggen van de TCP connectie sluit de laadpaal onmiddellijk die connectie.DaRealRenzel schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:52:
[...]
Misschien dat het dan aan jouw eigen zelfgeschreven backoffice ligt ?
Dus neen, 100% zeker niet mijn luisterende TCP server-connectie.
Iemand een idee dat hierbij kan helpen? Gebeurt het weleens dat de meegeleverde PRC code niet werkt?Kris schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:32:
Na een jaartje geen electrische auto gereden te hebben heb ik er vanaf half januari weer een.
De eerste auto was een leaseauto waarvoor een Alfen Pro Single line is geinstalleerd. Ik heb de paal toen aangesloten op mn thuisnetwerk en kon verbinden met de ACE installer en de MyEve app.
Helaas weet ik het wachtwoord niet meer van de paal. Gelukkig *dacht ik) heb ik de leaflet met PRC code. Zowel MyEve als de ACE installer geven echter aan dat deze code niet correct is, zelfs niet als ik de QR code scan. SSA is enabled, dus hopelijk is de lader niet "bricked".
Is er iemand die me verder kan helpen? Ik heb geen idee wie destijds de paal heeft geinstalleerd (inmiddels ook een andere werkgever)
Ik heb voor het installeren eerst een code moeten opvragen bij de leverancier waarbij ik hem had gekocht. Daarmee neem je alle verantwoordelijkheid over.. Ander wachtwoord instellen en vergeten wordt dan je eigen probleemKris schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:27:
[...]
Iemand een idee dat hierbij kan helpen? Gebeurt het weleens dat de meegeleverde PRC code niet werkt?
Legion 7i i9 3080 32gb
Zou het niet kunnen zijn dat de Alfen laadpaal iets anders verwacht bij de TCP handshake dan wat jouw backoffice stuurt ?flupp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:00:
[...]
Onmogelijk omwille van de redenen die ik al aanhaalde. Een simpele luisterende netcat constateert net hetzelfde, en ook wireshark bevestigt: na het leggen van de TCP connectie sluit de laadpaal onmiddellijk die connectie.
Dus neen, 100% zeker niet mijn luisterende TCP server-connectie.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Thanks @Daveth !oli2000 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:18:
[...]
Hallelujah!
You truly saved my day! Thank you so much.
I completely missed that there was a command icon right next to the log level filter! I spent the entire day yesterday trying to reset this internal state via every other method imaginable.
The cperase command worked instantly. As you can see in the logs, it finally removed that 'zombie' profile ID (-19930828) and the current limit immediately jumped back to the correct value:
2025-12-21T11:56:54.613Z:INFO:web_functionali:159:Executing command: 'cperase'
2025-12-21T11:56:54.628Z:INFO:db_chargingprofi:58:Removing ChargingItem with profileId=-19930828
2025-12-21T11:56:54.656Z:INFO:taskMaster.c:6376:Socket #1: no schedule
2025-12-21T11:56:54.664Z:USER:taskMaster.c:6402:Socket #1: external current limit 24.0 A
Dit was voor mij ook de oplossing. Gek genoeg heb ik nooit een backoffice of ander soort aansturing gebruikt dan via Alfen. Nu met evcc bleef de limiet maar op max 6A. Na cperase is de max current terug op 16A.
Dat heb ik ook al gecontroleerd: er staat geen laadplanning ingesteld in de Tesla.flupp schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:05:
[...]
Wat ik mij nu ook ben beginnen afvragen: ben je er wel zeker van dat de Tesla niet ingesteld is met de één of andere laadplanning en dat ie niet enkel maar (ik zeg maar zoiets) op maandagnacht tussen 1 en 6 mag laden?
Ik ga de twee voorgestelde oplossingen die hier zijn gegeven zo snel mogelijk proberen.
Eerlijk gezegd heb ik inmiddels de hoop wel een beetje opgegeven. Ik heb hier al behoorlijk wat uren in tijd ingestoken en echt alle mogelijke instellingen nagelopen, maar tot nu toe zonder resultaat.
Neen, want de laadpaal is de websocket cliënt, en die legt een TCP connectie naar de backoffice server. Eens die connectie gelegd, begint het websocket protocol. En dat betekent dat de laadpaal iets moet sturen. Echter, dat gebeurde niet. In plaats daarvan sloot de laadpaal onmiddellijk daarna al de TCP connectie. De server had nog niet eens de kans om iets te lezen.DaRealRenzel schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:02:
[...]
Zou het niet kunnen zijn dat de Alfen laadpaal iets anders verwacht bij de TCP handshake dan wat jouw backoffice stuurt ?
Maar intussen werkt het terug, na een upgrade van de laadpaalfirmwareversie. Overigens vraag ik mij intussen af, @HyperBart, of je iets met die “debug-printing” backoffice van mij hebt kunnen doen, of als hij nuttig is gebleken bij het troubleshooten van jouw probleem?
Op welke firmwareversie staat de laadpaal?Mcl90 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:09:
[...]
…
Eerlijk gezegd heb ik inmiddels de hoop wel een beetje opgegeven. Ik heb hier al behoorlijk wat uren in tijd ingestoken en echt alle mogelijke instellingen nagelopen, maar tot nu toe zonder resultaat.
Edit: laat maar, die is 7.3.0 in jouw eerdere screenshots, nieuwer krijg je ‘m niet.
[ Voor 10% gewijzigd door flupp op 30-12-2025 19:01 ]
Maar werkte de code op de leaflet daarvoor niet en daarna wel? Of had je daarvoor zelf geen codes?markklok schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:59:
[...]
Ik heb voor het installeren eerst een code moeten opvragen bij de leverancier waarbij ik hem had gekocht. Daarmee neem je alle verantwoordelijkheid over.. Ander wachtwoord instellen en vergeten wordt dan je eigen probleem