Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste
Acties:

• Foxbyte
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
@firecaps30, bedankt voor het meedenken. Ik ben vergeten te vermelden dat het in dit geval om een laadpaal met vaste kabel gaat. Ik heb dus een dummy-socket.

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:49
Foxbyte schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:23:
Hallo allemaal, de laatste week hier wat problemen met de laadpaal van Alfen. Laadbeurten lijken niet meer te starten. Beheer ligt bij Coolblue maar deze geven aan Alfen niet meer te ondersteunen, dus monteur kan langskomen maar feitelijk niets vervangen. Zelf daarom even aan de slag gegaan met de ACE Service Installer en het valt mij op wanneer ik een laadsessie start, de logging aangeeft "0 cables attached", dit terwijl de auto aangeeft dat er een kabel is verbonden. Iemand enig idee of dit wellicht door een kapotte kabel c.q. aansluting kan worden veroorzaakt? De laadpaal heeft een vaste laadkabel en dus een dummy-socket. Er zijn geen andere (fout)meldingen in de logging die wijzen op een probleem. Bij voorbaat dank! [Afbeelding]

Edit: laadpaal met vaste kabel.
Komt heel vaak voor dat de CP adertje in je kabel kapot is, deze even doormeten dan weet je het zeker.
Is dat het geval moet je je kabel vervangen.

• Foxbyte
  • Nu online
Bedankt @Daveth, dat zal ik even gaan doen.

• Flyerken
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:53
Kan iemand mij helpen, ik ben nieuw met homeassistant en ik wil graag dat homeassistant de laadsnelheid aanpast zodat hij meer laad tijdens het daltarief. Ik heb de laadpaal toe kunnen voegen in homeassistant en ik kan via het controle paneel de laadsnelheid aanpassen via de Solar Comfortlevel slider. Dit werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjSIChtDjyFUS-dMbM2NBbIDBrY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nL4nsb1PnuMvlBngtZBapPKO.png?f=fotoalbum_large

Ik probeer nu via automation de laadsnelheid aan te passen op de volgende manier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIFohRJ1CYE7RZTsE2XCxhoZi8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGbPBtRmyeBDVMb5rPmYb0WE.png?f=fotoalbum_large
Ik kan de automation uitvoeren zonder error maar het past de waarde echter niet aan in Homeassistant en op de laadpaal. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?

• Slechdt
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Toch een paar vragen nadat het ophangen en installeren vrij eenvoudig ging. Kom netjes de Ace Service Installer in (versie 4.0.0-401). De laatste versie (4.1.0-408) werkt niet om onbekende reden. Ik heb een Alfen Single Line Pro met vaste kabel

Gezien ik geen PRC heb wil ik graag "Secure service access" aanzetten. Dat mocht het onverhoopt nodig zijn ik alsnog bij de paal kan, via een omweg. Deze optie zie ik echter niet staan, er is geen "Station Password". Ik zit op firmware 4.6.0-3142. Zit dit pas later ingebakken of mis ik iets?

[ Voor 38% gewijzigd door Slechdt op 25-11-2025 15:11 ]

• Foxbyte
  • Nu online
@Daveth CP adertje doorgemeten en geeft inderdaad geen signaal. Grote kans dat het dus inderdaad de kabel is. Bedankt voor het meedenken 👍.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:29
@Foxbyte kijk even of er geen corrossie op de pen zit.
Je ziet dat aan een soort blauwe aanslag op die pennen.
Daarna moet je de kop eens opendraaien van de laadkabel.

Ik heb ook zo een kabel die als hij "een slagje verkeerd gedraaid zit" in de natuurlijke flex in rust van de kabel opeens contact verliest. Draai ik de kop/kabel een slagje om zijn as dan werkt alles.

[ Voor 53% gewijzigd door HyperBart op 25-11-2025 15:29 ]

• Foxbyte
  • Nu online
Bedankt @HyperBart, geen corrosie, de aansluitingen zijn brandschoon. Bij het draaien aan de kabel lijkt er af en toe wel een signaal doorgegeven te worden, vermoed dat er ergens een breukje in de kabel zit.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:29
Foxbyte schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:02:
Bedankt @HyperBart, geen corrosie, de aansluitingen zijn brandschoon. Bij het draaien aan de kabel lijkt er af en toe wel een signaal doorgegeven te worden, vermoed dat er ergens een breukje in de kabel zit.
Tenzij je de kabel mechanisch belast hebt (lees: er in gehakt of getordeerd) is de kans op een breuk in de kabel extreem klein.

De CP pin is een draadje aan de binnenkant van de kop op 1 pin. Ik schat dat daar iets los zit. Kan je testen met een andere stekker op de kabel?

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:48
Voor de liefhebbers, ik heb mijn oude ICU mini Eve te koop gezet op marktplaats:
marktplaats

Is een 1-fase 32A versie met vaste laadkabel van 8m en load balancing. Volledig werkend. Firmware is nooit aangepast, maar zo te zien weten de tweakers hier daar wel raad mee.

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:08
Flyerken schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:19:
Kan iemand mij helpen, ik ben nieuw met homeassistant en ik wil graag dat homeassistant de laadsnelheid aanpast zodat hij meer laad tijdens het daltarief. Ik heb de laadpaal toe kunnen voegen in homeassistant en ik kan via het controle paneel de laadsnelheid aanpassen via de Solar Comfortlevel slider. Dit werkt.
[Afbeelding]

Ik probeer nu via automation de laadsnelheid aan te passen op de volgende manier.
[Afbeelding]
Ik kan de automation uitvoeren zonder error maar het past de waarde echter niet aan in Homeassistant en op de laadpaal. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?
Probeer het via de modbus integratie en niet via de http integratie. Die laatste is niet de meest betrouwbare. Een andere optie is om een wait van bijvoorbeeld 30s erin te zetten en vervolgens te kijken of die al verhoogd/verlaagd is en het opnieuw te doen (if/else)

• Foxbyte
  • Nu online
HyperBart schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:42:
[...]

Tenzij je de kabel mechanisch belast hebt (lees: er in gehakt of getordeerd) is de kans op een breuk in de kabel extreem klein.

De CP pin is een draadje aan de binnenkant van de kop op 1 pin. Ik schat dat daar iets los zit. Kan je testen met een andere stekker op de kabel?
Hmm, ik heb geen idee hoe ik de stekker eraf moet krijgen. Er zitten geen schroeven aan de buitenkant van de stekker. Enig idee hoe ik dat los zou kunnen krijgen?
Pagina: 1 ... 96 97 Laatste