Met welke Alfen laadbox is dat? Ik heb de Alfen Eve Single Pro en krijg al een jaar lang de melding dat het firmware probleem binnenkort wordt opgelost als ik in Eve connect naar inzichten ga.......eboellie schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:56:
Hoi weet niet of het hier voorbij is gekomen maar ik heb de Eve Connect app op mijn tablet geinstalleerd en kan eindelijk de transacties mooi zien in de app. Werkt goed!
Dat kon voorheen op mijn mobiel niet.
Zelfde issue had ik hier op m'n iPhone. Nadat ik de Eve-Connect App verwijderd had incl. alle gegevens en daarna weer opnieuw installeerde waren de gegevens incl. de historie weer zichtbaar.fhardijz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:43:
[...]
Met welke Alfen laadbox is dat? Ik heb de Alfen Eve Single Pro en krijg al een jaar lang de melding dat het firmware probleem binnenkort wordt opgelost als ik in Eve connect naar inzichten ga.......
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Haha oh man! Nou als dat het is ben ik allang blij! Morgen maar even bellen met E-Flux.Daveth schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:25:
[...]
Duidelijk, simkaart is gedeactiveerd.
Dit zie ik vaker gebeuren bij E flux kaarten.
Dank!
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Dat lukte mij niet. Ik draai met firmware 7.1.6-4345 (met opvolgende versie werkte de P1 verbinding niet meer). Welke firmware versie staat op jouw Eve laadbox?Will_M schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:08:
[...]
Zelfde issue had ik hier op m'n iPhone. Nadat ik de Eve-Connect App verwijderd had incl. alle gegevens en daarna weer opnieuw installeerde waren de gegevens incl. de historie weer zichtbaar.
M'n EVE Single Pro draait momenteel 7.2.0 - 4362 (is tevens de meest recente firmware) en werkt ook gewoon correct met loadbalance over 3-fasen achter een Home-Wizard P1 Splitter. Die splitter is mede aanwezig om als signaal versterker te werken, maar ook vanwege het gelijktijdig kunnen uitlezen van de Enexis kWh meter middels een Youless LS120.fhardijz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:46:
[...]
Dat lukte mij niet. Ik draai met firmware 7.1.6-4345 (met opvolgende versie werkte de P1 verbinding niet meer). Welke firmware versie staat op jouw Eve laadbox?
Misschien moet ik de kap er maar eens af gaan pakken, de installateur heeft er tijdens de installatie volgens mij wel een (extra?) losse module in geplaats ten behoeve van het loadbalance deel / back-end (heb hier een Eneco eMobility abo via m'n werkgever waarbij ik zelf de prijs per afgenomen en dus door te belasten kWh mag bepalen).
[ Voor 43% gewijzigd door Will_M op 05-10-2025 17:34 ]
Ik heb sinds kort een leaseauto en mag daarbij ook een laadpaal laten installeren. Ik heb prive een electrische auto met Zappi laadpaal. En zou het liefste een Zappi ernaast hebben.
Helaas zit ik 'vast' aan Eneco Emobility, dwz de werkgever vergoedt alleen een laadpaal van Alfen (single pro) of Eneco zelf. Ondanks dat de Zappi ruim 1000 euro goedkoper is.. (ik ga het nog wel voorleggen maar verwacht dat het tegen het beleid is).
Mijn vraag is of de Alfen single pro goed kan naast een Zappi of dat 2 Zappi's beter is ?
Ik wil voornamelijk solar charging doen, dus beide electrische auto's altijd inpluggen en laden van het pv overschot (bijna 10k WP op het dak liggen). Met de Zappi werkt dit perfect .
Ik ben op zich bereid om de Zappi zelf te bekostigen, als dat beter werkt, het gaat mij vooral om de samenwerking tussen beide laadpalen.
Helaas zit ik 'vast' aan Eneco Emobility, dwz de werkgever vergoedt alleen een laadpaal van Alfen (single pro) of Eneco zelf. Ondanks dat de Zappi ruim 1000 euro goedkoper is.. (ik ga het nog wel voorleggen maar verwacht dat het tegen het beleid is).
Mijn vraag is of de Alfen single pro goed kan naast een Zappi of dat 2 Zappi's beter is ?
Ik wil voornamelijk solar charging doen, dus beide electrische auto's altijd inpluggen en laden van het pv overschot (bijna 10k WP op het dak liggen). Met de Zappi werkt dit perfect .
Ik ben op zich bereid om de Zappi zelf te bekostigen, als dat beter werkt, het gaat mij vooral om de samenwerking tussen beide laadpalen.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2025 21:18 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
@Sport_Life Ik zou zelf wel sterke voorkeur hebben voor twee dezelfde palen. Group load balancing is merkspecifiek en dus niet te mixen. Idem met de aansturing qua welke prio heeft…
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Dag Allen
Ben aan het kijken voor een alfen laadpaal. Ik ben nog op zoek naar welke opties ik moet nemen.
Ik ben zelf aan het kijken naar de Eve single S of Pro. Het zou de 11 kW zijn gezien capaciteitstarief in Belgie. aansluiting hier is wel 3fase gezekerd op 40A
Iemand die mijn keuze kan beinvloeden? Waarom zou ik voor de Pro kiezen ipv de Single?
Ik kijk naar de active load balancing erbij te nemen, maar weet niet of het nuttig is. Gezien ik zelf met Home assistant waarschijnlijk de laadpaal ga willen aansturen voor wel of niet opladen in functie van zonne-energie en/of s'nachts. Is die load balancing licentie dan echt nodig?
Ik zie instelling ivm een back-office & standalone.
Stand alone is gewoon plug & charge, m.a.w. iemand van in de straat kan dan gewoon de kabel insteken en laden als ik het goed begrijp (dus niet gewenst). Is het dan nodig om met een RFID pasje te werken (en dus die licentie te nemen) en enkel (één van?) mijn laadpas(sen) te whitelisten? of zijn er andere mogelijkheden om die paal eigenlijk enkel open te zetten voor mijn auto (en eventueel in de toekomst voor die ene vriend die is geholpen moet worden als die langs rijd e.d.)
Die back-office, zijn daar kosten aan verbonden?
*edit* : & eventueel activiatie van licensies (stel ik neem de load balancing nie) is dat makkelijk om dat naderhand te doen of gaat er dan een heel gemail overheen en weer om dat klaar te krijgen?
Voor diegene die een laadpaal hebben en home assistant gebruiken:
Als je thuiskomt hoe doe je dit dan? Insteken, met RFID pas er langs gaan en begint die dan direct te laden? Of kan je hem gewoon insteken, en dan ergens met homeassistant een automatie maken dat die begint te laden op je eigen voorwaarden (bv zonnepanelen, minimum laden naar een bepaalde % overnacht etc).
mogelijks in combinatie met die publiek/stand allone vraag. Laadpaal gaat bereikbaar staan voor anderen op onze oprit, maar dat wil je natuurlijk niet. Dus als je dan home-assistant wilt laten beslissen wanneer te laden. Is het dan kabel insteken, RFID scannen (ja/nee) en dan doet Home assistant de rest of?
Alvast bedankt voor de hulp in het kiezen!
Ben aan het kijken voor een alfen laadpaal. Ik ben nog op zoek naar welke opties ik moet nemen.
Ik ben zelf aan het kijken naar de Eve single S of Pro. Het zou de 11 kW zijn gezien capaciteitstarief in Belgie. aansluiting hier is wel 3fase gezekerd op 40A
Iemand die mijn keuze kan beinvloeden? Waarom zou ik voor de Pro kiezen ipv de Single?
Ik kijk naar de active load balancing erbij te nemen, maar weet niet of het nuttig is. Gezien ik zelf met Home assistant waarschijnlijk de laadpaal ga willen aansturen voor wel of niet opladen in functie van zonne-energie en/of s'nachts. Is die load balancing licentie dan echt nodig?
Ik zie instelling ivm een back-office & standalone.
Stand alone is gewoon plug & charge, m.a.w. iemand van in de straat kan dan gewoon de kabel insteken en laden als ik het goed begrijp (dus niet gewenst). Is het dan nodig om met een RFID pasje te werken (en dus die licentie te nemen) en enkel (één van?) mijn laadpas(sen) te whitelisten? of zijn er andere mogelijkheden om die paal eigenlijk enkel open te zetten voor mijn auto (en eventueel in de toekomst voor die ene vriend die is geholpen moet worden als die langs rijd e.d.)
Die back-office, zijn daar kosten aan verbonden?
*edit* : & eventueel activiatie van licensies (stel ik neem de load balancing nie) is dat makkelijk om dat naderhand te doen of gaat er dan een heel gemail overheen en weer om dat klaar te krijgen?
Voor diegene die een laadpaal hebben en home assistant gebruiken:
Als je thuiskomt hoe doe je dit dan? Insteken, met RFID pas er langs gaan en begint die dan direct te laden? Of kan je hem gewoon insteken, en dan ergens met homeassistant een automatie maken dat die begint te laden op je eigen voorwaarden (bv zonnepanelen, minimum laden naar een bepaalde % overnacht etc).
mogelijks in combinatie met die publiek/stand allone vraag. Laadpaal gaat bereikbaar staan voor anderen op onze oprit, maar dat wil je natuurlijk niet. Dus als je dan home-assistant wilt laten beslissen wanneer te laden. Is het dan kabel insteken, RFID scannen (ja/nee) en dan doet Home assistant de rest of?
[ Voor 25% gewijzigd door Espio auraforce op 05-10-2025 23:19 ]
De Pro voornamelijk voor de 22kW-functie, oftewel 32A per fase. Daardoor kun je op 1-fase tot 7,4 kW en dit kán handig zijn bij PV-laden, zodat je niet teveel schakelt tussen 1P en 3P laden. Beetje afhankelijk ook van het vermogen van je PV-installatie.Espio auraforce schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:51:
Dag Allen
Het display vind ik zelf dan weer een nadeel...
Zeer aan te raden en zou ik altijd meenemen. Onder die licentie zit een hoop extra nuttige functionaliteit, zoals externe aansturing via modbus en dergelijke. En als je dat niet gebruikt lijkt het me alsnog nuttig in een beetje elektrisch huishouden.Ik kijk naar de active load balancing erbij te nemen, maar weet niet of het nuttig is. Gezien ik zelf met Home assistant waarschijnlijk de laadpaal ga willen aansturen voor wel of niet opladen in functie van zonne-energie en/of s'nachts. Is die load balancing licentie dan echt nodig?
Drie opties: Backoffice (managed) zal de authenticatie afhandelen als je dat hebt geïnstalleerd en in dat geval is het altijd een RFID-tag bliepen. Zonder backoffice (unmanaged c.q. standalone) kan de Alfen zelf met een willekeurige RFID-tag beveiligd worden, dat hoeft bij mijn weten niet eens per se een laadpas te zijn. Laatste optie, je kan hem ook helemaal open zetten zonder backoffice, dan hoef je niets te zwaaien.Ik zie instelling ivm een back-office & standalone.
Tussenvorm bij een managed laadpaal is plug&charge, dan zet je een laadpas vast in je backoffice en worden daar alle sessies op gefactureerd. Maar heb je dus geen authenticatie meer vooraf aan je laadsessie.
Bij Tap Electric is laadpaalbeheer gratis, voor alle anderen kost het vaak een paar euro per maand. Als je bij Tap een nultarief badge voor jezelf gebruikt (even instellen), heb je helemaal geen kosten maar kan een ander wel met zijn laadpas bij je laden.Die back-office, zijn daar kosten aan verbonden?
Ik gebruik evcc, die de Alfen aanstuurt via modbus. De Alfen is gekoppeld aan Tap. Ik start laadsessies met mijn Tapkey. Dan begint hij eerst een tiental seconden op snel (vol vermogen) te laden, totdat evcc herkent dat het mijn auto is, die aan het laden is. Dan schakelt hij terug naar de PV-modus (met laadplannen, etc. etc.) Als er een gast komt laden hoef ik niets te doen, die kan gewoon zijn laadpas bliepen en laden, evcc zal dat herkennen als een gast voertuig en gewoon de snel-modus (blijven) hanteren, dat is mijn basisinstelling. En via Tap krijg ik uitbetaald.Voor diegene die een laadpaal hebben en home assistant gebruiken:
Voor alle duidelijkheid misschien nog... je hebt de active load balancing licentie nodig ook al doe je die loadbalancing/sturing vanuit een extern systeem zoals HA/evcc !JanHenk schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:02:
[...]
Zeer aan te raden en zou ik altijd meenemen. Onder die licentie zit een hoop extra nuttige functionaliteit, zoals externe aansturing via modbus en dergelijke.
Ik ga het hier helemaal in het begin zetten : Dankjewel voor je prachtige & gestructueerd antwoord. Dit helpt mij al enorm.
Nog een paar vraagjes erover.
Hier ligt een 5kwPiek installatie, in principe heb ik het dan niet nodig (ervanuitgaande dat ik ook een deel voor het huis gebruik) Maar als ik ooit meer panelen plaats....
Nog een paar vraagjes erover.
Dat is wel een goeie, 3 fase 22.000 watt =~ 3 x 230 x 32, dus idd 32 A per fase dat hij kan doen. Bij 11.000 watt zou dat dan 11.000 =~3 x 230 x 16 =. oftewel 16 ampere per fase = 3.680 watt.JanHenk schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:02:
[...]
De Pro voornamelijk voor de 22kW-functie, oftewel 32A per fase. Daardoor kun je op 1-fase tot 7,4 kW en dit kán handig zijn bij PV-laden, zodat je niet teveel schakelt tussen 1P en 3P laden. Beetje afhankelijk ook van het vermogen van je PV-installatie.
Het display vind ik zelf dan weer een nadeel...
Hier ligt een 5kwPiek installatie, in principe heb ik het dan niet nodig (ervanuitgaande dat ik ook een deel voor het huis gebruik) Maar als ik ooit meer panelen plaats....
Top, dit wou ik dus weten. Dankjewel!Zeer aan te raden en zou ik altijd meenemen. Onder die licentie zit een hoop extra nuttige functionaliteit, zoals externe aansturing via modbus en dergelijke. En als je dat niet gebruikt lijkt het me alsnog nuttig in een beetje elektrisch huishouden.
even dieper ingaande op deze opties:Drie opties: Backoffice (managed) zal de authenticatie afhandelen als je dat hebt geïnstalleerd en in dat geval is het altijd een RFID-tag bliepen. Zonder backoffice (unmanaged c.q. standalone) kan de Alfen zelf met een willekeurige RFID-tag beveiligd worden, dat hoeft bij mijn weten niet eens per se een laadpas te zijn. Laatste optie, je kan hem ook helemaal open zetten zonder backoffice, dan hoef je niets te zwaaien.
Tussenvorm bij een managed laadpaal is plug&charge, dan zet je een laadpas vast in je backoffice en worden daar alle sessies op gefactureerd. Maar heb je dus geen authenticatie meer vooraf aan je laadsessie.
- Backoffice (Managed) : Authenticatie afhandelen, wat bedoel je daar precies mee? Dat die dan nakijkt of het effectief de juiste persoon is? Ik denk dat ik het nut van de back-office niet snap, maar ik denk dat dat vooral is omdat ik meer kijk naar "ik wil thuis laden voor mezelf" dan effectief "ik wil mijn laadpaal kunnen openzetten voor mensen die het nodig hebben
- Unmanaged & standalone: Willekeurige pas? M.a.w. stel ik neem een fastned laadpas. Dan kan ik gewoon thuis aankomen, inpluggen, mijn fastned laadpas scannen. En dan? Ik neem aan dat er dan geen kosten worden aangerekend toch? Hij kijkt dan gewoon even "oh, ja, het is effectief de juiste persoon die begint met laden"? Dit betekent dan ook dat niemand anders kan laden behalve diegene die ik zelf toevoeg?
- Openzetten zonder back-office: niet meer zwaaien, maar betekent wel dat als mijn buur ziet dat ik niet thuis ben hij even zijn auto gratis kan komen opladen?
Verdergaand op het voorgaande, dat wil ik dus vermijden dat iemand anders het kan. Dus duwt mij meer naar "geen back-office gebruiken"Bij Tap Electric is laadpaalbeheer gratis, voor alle anderen kost het vaak een paar euro per maand. Als je bij Tap een nultarief badge voor jezelf gebruikt (even instellen), heb je helemaal geen kosten maar kan een ander wel met zijn laadpas bij je laden.
hrm, oké dat klinkt al duidelijker. Ik neem aan dat ik dat vol vermogen zelf nog kan aanpassen naar een meer acceptabel vermogen (wederom, belgie en zijn prachtige uitvinding capaciteitstarief).Ik gebruik evcc, die de Alfen aanstuurt via modbus. De Alfen is gekoppeld aan Tap. Ik start laadsessies met mijn Tapkey. Dan begint hij eerst een tiental seconden op snel (vol vermogen) te laden, totdat evcc herkent dat het mijn auto is, die aan het laden is. Dan schakelt hij terug naar de PV-modus (met laadplannen, etc. etc.) Als er een gast komt laden hoef ik niets te doen, die kan gewoon zijn laadpas bliepen en laden, evcc zal dat herkennen als een gast voertuig en gewoon de snel-modus (blijven) hanteren, dat is mijn basisinstelling. En via Tap krijg ik uitbetaald.
Nee, daar kom je dus niet onderuit... pasje = RFID ! Ofwel laat je iedereen toe (geen pasjes/RFID), ofwel beperk je de toegang (wel pasjes/RFID... ook voor jou dus).Espio auraforce schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:37:
Als ik het goed begrijp, voor mijn situatie waar ik gewoon zelf thuis wil laden, zonder extra kosten, en dat niemand anders hem effectief kan gebruiken, ga ik voor een unmanaged standalone moeten gaan met RFID. Dus dat pasje laten zien kom ik echt onderuit. (?).
De vraag is natuurlijk wie er op jou oprit gaat komen staan om te laten ?
Top dankjewel!r2504 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:49:
[...]
Nee, daar kom je dus niet onderuit... pasje = RFID ! Ofwel laat je iedereen toe (geen pasjes/RFID), ofwel beperk je de toegang (wel pasjes/RFID... ook voor jou dus).
De vraag is natuurlijk wie er op jou oprit gaat komen staan om te laten ?
En ja, denk niet snel maar... better safe than sorry. Meeste mensen zullen wel zo zijn van niet ongevraagd zoiets te doen.
Tot je die ene persoon tegenkomt die niet zo denkt.
Heb sinds 2 weken een Alfen Eve Pro hangen en heb deze geintegreerd met Homeassistant via de Alfen Eve custom integratie ( https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/tree/master )
Nu werkt deze integratie via de HTTP API en deze API is simpelweg unresponsive. Soms worden commando's simpelweg niet geaccepteerd. Dit wordt bevestigd door de ontwikkelaar van de plugin ( bv https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/issues/198 ) en je voelt het eigenlijk zelf ook wel in de windows client en Alfen apps, het is traag en reageert soms niet.
Hierdoor allerlei workarounds nodig om ervoor te zorgen dat je toch op het juiste tijdstip (bv) de lader in en uit schakelt.
Nu zit ik te denken over te stappen op een Modbus gebaseerde integratie, maar ik denk eerst even checken of ik daar niet tegen dezelfde problemen aan ga lopen
Kan iemand hier iets over zeggen?
Nu werkt deze integratie via de HTTP API en deze API is simpelweg unresponsive. Soms worden commando's simpelweg niet geaccepteerd. Dit wordt bevestigd door de ontwikkelaar van de plugin ( bv https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/issues/198 ) en je voelt het eigenlijk zelf ook wel in de windows client en Alfen apps, het is traag en reageert soms niet.
Hierdoor allerlei workarounds nodig om ervoor te zorgen dat je toch op het juiste tijdstip (bv) de lader in en uit schakelt.
Nu zit ik te denken over te stappen op een Modbus gebaseerde integratie, maar ik denk eerst even checken of ik daar niet tegen dezelfde problemen aan ga lopen
Hier Ha , Alfen single line pro +evcc met modbus ( wel effe alle settings configureren zoals op de info pagina)ctrl-tab schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:06:
Heb sinds 2 weken een Alfen Eve Pro hangen en heb deze geintegreerd met Homeassistant via de Alfen Eve custom integratie ( https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/tree/master )
En dat werkt nu al maanden perfect. Buiten switchen tussen ( pv /min + pv) en nu met minder zon wat de laadstroom beperken. (Belg > capa tarief)
Geen omkijken naar.
Misschien beetje off-topic maar de mensen die hier evcc gebruiken, betalen jullie maandelijks of is het echt de one-time kost van 100 euro waard (of refreshen jullie regelmatig de trial tokenblahenazo schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:40:
[...]
Hier Ha , Alfen single line pro +evcc met modbus ( wel effe alle settings configureren zoals op de info pagina)
En dat werkt nu al maanden perfect. Buiten switchen tussen ( pv /min + pv) en nu met minder zon wat de laadstroom beperken. (Belg > capa tarief)
Geen omkijken naar.
evcc staat hier al paar maanden klaar als container in Proxmox maar moet nog aan de configuratie starten.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)
@nujtrug Heb eerst een paar maand maandelijks voldaan, maar hou niet zo van die maandelijkse terugkerende dingen dus ik heb het afgekocht. Volgens mij zelfs tweehonderd, heb drie tokens... Maar dat bestaat niet meer. Wat mij persoonlijk betreft een belangrijk verlengstuk van mijn laadpaal.
nujtrug schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Misschien beetje off-topic maar de mensen die hier evcc gebruiken, betalen jullie maandelijks of is het echt de one-time kost van 100 euro waard (of refreshen jullie regelmatig de trial token)?
evcc staat hier al paar maanden klaar als container in Proxmox maar moet nog aan de configuratie starten.
heb een maandje met trial token gedraaid, beviel me dusdanig goed dat ik nu die 2 eur per maand doe.nujtrug schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Misschien beetje off-topic maar de mensen die hier evcc gebruiken, betalen jullie maandelijks of is het echt de one-time kost van 100 euro waard (of refreshen jullie regelmatig de trial token)?
Voor 100 EUR koop je voor 50 maanden (ruim 4 jaar) af... en de ontwikkelingen in open source land en in energieland gaan heel erg snel
Je ziet steeds meer commerciële partijen die iets met de combinatie laadpaal, zonnepanelen, slimme meter, warmtepomp, thuisaccu, dynamische energie contracten, etc... doen. Dus er gaat ook steeds meer open source op inspelen om verwacht ik...
Dus EVCC super mooie oplossing Ver vooruit in opensource land en de eerste die deze combi in open source maakt. Ik sponsor dus ook graag de makers, maar is over een paar jaar vast niet de enige meer, en dan ga ik wellicht andere makers van andere mooie oplossingen sponsoren.....
Ik heb een grondige hekel aan abonnementen. Dus een keer afgetikt en ik vind het dat ook dubbel en dik waard.nujtrug schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Als je wil testen kan je even de trial doen en dan een paar maandjes monthly token, bevalt het je dan ga je over. Goedkoper.
Ik draai evcc al ergens sinds versie .50 ofzo, met top en schouders een van de belangrijkste stukjes software die hier thuis draaien.
[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 07-10-2025 11:37 ]
Ben je hier nog iets wijzer over geworden?moviemaster schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:21:
Ik heb een probleem.
Sinds een paar weken werkt het display van de Single Pro niet meer. Na uitschakelen werkt het wel weer, maar na een dag ofzo is het scherm weer zwart.
Nu zat ik in de log te kijken en zie steeds foutmelding: "display issue with pwm detected" en dan display resetting of zoiets.
Ik draaide op firmware 7.1.3-4342 en zag bij firmware 7.1.6-4345 dat dit een hotfix voor some display issues was.
Ik dus de firmware geïnstalleerd, kan ik ineens niet meer inloggen.
Verschillende keren geprobeerd, ook de PRC werkt niet.
Iemand een idee hoe dit zomaar kan?
Probleem is dat hij op comfort zonladen staat met fase schakeling aan op 1.4 kW. Kan hem nu niet meer boosten 's nachts..
Bij mij werkt sinds vandaag het scherm en de RFID niet meer. Kan nu dus niet laden. Het vreemde is dat ik de paal wel gewoon kan zien in de app.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ik heb deze ook regelmatig. Mijn Single Pro draait op 7.2.0-4360-RC2 (volgens mij zo'n beetje de enige hier, is er een paar maanden geleden door een Alfen-monteur opgezet).Hydraulic schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:49:
[Afbeelding] ik heb op een aantal laadpalen al dergelijke rare meldingen gehad. Hebben dit meer mensen?
Vervelende is dat die rare stand bij mij niet op het display verschijnt bij afsluiten, maar juist wanneer ik verbinding maak met de vaste kabel op de auto en het laden start met de laadpas. In plaats van starten komt dan deze spookmelding. 'Oplossing' (die geen oplossing is) is de kabel uit de auto halen en opnieuw verbinden. Benieuwd wat dit triggert en of het op te lossen is (nog niet gevonden).
Catch my drift?
Hallo allemaal, ik heb een vraag voor mensen die hopelijk eenzelfde situatie hebben of ervaring hebben met P1-splitters.
Ik heb dus een Alfen Eve Single Pro achter het huis staan, afstand is zo'n 35/40 meter. De laadpaal is in 2022 neergezet, en nog een kabel trekken is geen optie, dus die suggestie kan ik niets mee haha. Vanwege de afstand is er in de laadpaal en de meterkast een Cedel P1-verlengmodule voor laadpalen opgehangen. Daar gaat de P1-kabel in de laadpaal in, dat wordt dan omgezet in UTP en vervolgens in de meterkast weer terug naar P1, die vervolgens mijn slimme meter in gaat. Load balancing werkt ook, dus daarmee geen problemen.
Het liefste zou ik de paal ook aan mijn netwerk hebben hangen. Dat kan door de laadpaal open te maken en de RJ-45 kabel van de P1 verlengmodule in de RJ-45 poort te doen, en in mijn meterkast natuurlijk hetzelfde voor naar mijn switch. Maar dat is puur een tijdelijke oplossing, wat ik nu ook gedaan heb om in ieder geval de firmware van de laadpaal even te updaten. Tot dusver ook geen problemen. Nu ligt er dus een UTP kabel tussen de laadpaal en de meterkast, maar wel maar 1, en die wordt dus eigenlijk gebruikt om de P1 kabel te verlengen. Was de meterkast niet zo ver weg had ik het simpel aangedurfd om de UTP kabel te splitten in een P1 kabel en een UTP kabel voor internet, maar ik vrees dat dit voor problemen gaat zorgen vanwege de genoemde afstand, dus dat durf ik sowieso niet aan.
Volgens mij kan ik dit, in ieder geval met de huidige hardware in de laadpaal niet oplossen, toch? (De pinout voor de P1 verlengmodule is hier te vinden) En indien dat klopt, wat zou wel een oplossing kunnen zijn? (En dan dus niet een kabel erbij trekken, want dat gaat nooit lukken)
Ik heb dus een Alfen Eve Single Pro achter het huis staan, afstand is zo'n 35/40 meter. De laadpaal is in 2022 neergezet, en nog een kabel trekken is geen optie, dus die suggestie kan ik niets mee haha. Vanwege de afstand is er in de laadpaal en de meterkast een Cedel P1-verlengmodule voor laadpalen opgehangen. Daar gaat de P1-kabel in de laadpaal in, dat wordt dan omgezet in UTP en vervolgens in de meterkast weer terug naar P1, die vervolgens mijn slimme meter in gaat. Load balancing werkt ook, dus daarmee geen problemen.
Het liefste zou ik de paal ook aan mijn netwerk hebben hangen. Dat kan door de laadpaal open te maken en de RJ-45 kabel van de P1 verlengmodule in de RJ-45 poort te doen, en in mijn meterkast natuurlijk hetzelfde voor naar mijn switch. Maar dat is puur een tijdelijke oplossing, wat ik nu ook gedaan heb om in ieder geval de firmware van de laadpaal even te updaten. Tot dusver ook geen problemen. Nu ligt er dus een UTP kabel tussen de laadpaal en de meterkast, maar wel maar 1, en die wordt dus eigenlijk gebruikt om de P1 kabel te verlengen. Was de meterkast niet zo ver weg had ik het simpel aangedurfd om de UTP kabel te splitten in een P1 kabel en een UTP kabel voor internet, maar ik vrees dat dit voor problemen gaat zorgen vanwege de genoemde afstand, dus dat durf ik sowieso niet aan.
Volgens mij kan ik dit, in ieder geval met de huidige hardware in de laadpaal niet oplossen, toch? (De pinout voor de P1 verlengmodule is hier te vinden) En indien dat klopt, wat zou wel een oplossing kunnen zijn? (En dan dus niet een kabel erbij trekken, want dat gaat nooit lukken)
Je kan prima met alleen een UTP draaien. Dan moet je alleen ipv je P1 meter aan je Alfen koppelen een alternatief hebben. Bijvoorbeeld de homewizard P1 meter of de P1 reader van Marcel zuidwijk. Dan kan je die in je Alfen configureren als HW of telnet meter. Werkt prima. Dan wellicht wel ook een P1 splitter nodig. Die van homewizard werkt iig.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ja de noodzaak voor twee kabels is wel ongeveer verdwenen. Al zullen veel installateurs dat alsnog doen, want een extra apparaatje voor load balancing is natuurlijk wel vreemd...
Maar goed, veel palen die oorspronkelijk alleen met kabel voor de P1-meter zijn aangelegd, kun je makkelijk overzetten naar je thuisnetwerk en de load balancing oplossen met een simpel alternatief over tcp.
Maar goed, veel palen die oorspronkelijk alleen met kabel voor de P1-meter zijn aangelegd, kun je makkelijk overzetten naar je thuisnetwerk en de load balancing oplossen met een simpel alternatief over tcp.
ik weet niet hoe die verlenging/versterking precies werkt, maar ik schat in dat deze maximaal 4 draden gebruikt uit je UTP kabel. Voor een 100 Mbit netwerk verbinding (meer heb je hiervoor niet nodig) heb je ook maar 4 draden nodig. Je zou dus je huidige stekkers er af kunnen knippen en aan beide uiteinden 2 stekkers kunnen maken met 4 draden. Je zal wel even goed moeten uitzoeken welke 4 hoe aangesloten moeten worden. Dit zou de goedkoopste optie zijn als je dit zelf kan. De opties die hiervoor genoemd zijn met een alternatieve P1 verbinding zijn ook mooie opties.sn0x0r schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:15:
Hallo allemaal, ik heb een vraag voor mensen die hopelijk eenzelfde situatie hebben of ervaring hebben met P1-splitters.
We hebben sinds vandaag een digitale meter en dus ook het capaciteitstarief. Ik zou daarom graag gebruik willen maken van load balancing voor onze Eve Single Pro laadpaal.
In eerste instantie ga ik ervan uit dat ik 2 dingen moeten doen:
1. Update van de laadpaal:
Momenteel zit ik op 6.6.2-4312 en er staat een update klaar voor 7.2.0-4362
Kan ik deze update veilig doen? Ook in functie van de automatische facturatie die naar Chargepoint loopt?
2. Load balancing in orde brengen:
Ik zie "Smart charging network" en "Actieve load-balancing" op vergrendeld staan.
Moet ik deze beide licenties aankopen of is enkel de "Actieve load-balancing" voldoende? Bij wie koop ik deze aan (werkgever, Chargepoint, Unit-T installateur, zelf aankopen)?
Ik heb toegang tot de MyEve app.
Kan ik deze update veilig doen? Ook in functie van de automatische facturatie die naar Chargepoint loopt?
Ik zie "Smart charging network" en "Actieve load-balancing" op vergrendeld staan.
Moet ik deze beide licenties aankopen of is enkel de "Actieve load-balancing" voldoende? Bij wie koop ik deze aan (werkgever, Chargepoint, Unit-T installateur, zelf aankopen)?
Ik heb al een (actieve) P1-splitter, dus ik ga gewoon de Homewizard P1 eraan koppelen, dat is verreweg het makkelijkste denk ik. Heb ook een Youless LS120, maar volgens mij kan die niet dienen als bron voor load balancing, dus dan gaat die er maar uit.V_ger schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:34:
Je kan prima met alleen een UTP draaien. Dan moet je alleen ipv je P1 meter aan je Alfen koppelen een alternatief hebben. Bijvoorbeeld de homewizard P1 meter of de P1 reader van Marcel zuidwijk. Dan kan je die in je Alfen configureren als HW of telnet meter. Werkt prima. Dan wellicht wel ook een P1 splitter nodig. Die van homewizard werkt iig.
Dan binnenkort maar eens naar EVCC kijken, zegt mij verder nog niets namelijk, maar het klinkt alvast interessant als ik even snel op de website kijk.
Mijn Alfen Single Pro werkt werkt vaak niet goed na zonladen. Je start de laadsessie, dan gaat het een tijdje goed, maar na verloop van tijd zakt het vermogen terug tot ongeveer 440W. Na een restart van de lader gaat het dan vaak wel goed.
Als ik de restart geef vanuit de ACE installer terwijl de laadsessie nog actief is dan gaat het niet goed en blijft hij met (te) laag vermogen laden.
In de log van Alfen kan ik niet terugvinden wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Ik heb een 1fase lader.
Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. FIrmware versie 7.1.6.4345
Als ik de restart geef vanuit de ACE installer terwijl de laadsessie nog actief is dan gaat het niet goed en blijft hij met (te) laag vermogen laden.
Ik heb een 1fase lader.
1. Zeker NIET updaten naar versie 7.2.0-4362. Daarin werkt loadbalancing via de P1 meter niet. Ze gaan dit oplossen in een volgende update. In versie 7.1.6-4345 werkt loadbalancing via P1 meter wel.Tommi4444 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:36:
We hebben sinds vandaag een digitale meter en dus ook het capaciteitstarief. Ik zou daarom graag gebruik willen maken van load balancing voor onze Eve Single Pro laadpaal.
2. Je hebt enkel de licentie "Actieve load-balancing" nodig. "Smart charging network" is voor loadbalancing wanneer je meer dan één laadpaal hebt in eenzelfde elektrische installatie. Aankopen is normaal via de beheerpartij van je laadpaal.
Load balancing ga je nodig hebben, maar de paal heeft geen mogelijkheid om te kijken naar je vermogen over alle fases heen, daar heb je een EMS voor nodig zoals EVCC bv, dat gebruik ik nu voor het capaciteits tarief... Als je maar 1 fase in huis hebt, dan zou het wel moeten lukken ..Tommi4444 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:36:
Let op voor met EMS te werken, heb je de load balancing nodig...
Weet iemand of het mogelijk is in te stellen dat een bepaalde betaalkaart (RFID) gratis kan laden en dus niet via de betaalprovider wordt gefactureerd?
Moet je met/in je backoffice regelen.wouter.N schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:24:
Weet iemand of het mogelijk is in te stellen dat een bepaalde betaalkaart (RFID) gratis kan laden en dus niet via de betaalprovider wordt gefactureerd?
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Je hebt een lokale white list in de alfen zitten. Of die doet wat hij wil weet ik niet, ik heb geen backoffice
Neen, dat is bij offline van de paal maar transacties worden dan nog altijd afgetikt richting de backend. Dat is voor het gedrag bij offline in het geval configuratie met backend.
Dat ziet er inderdaad goed uit.sn0x0r schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:34:
Mag ik wellicht even een sanity check doen bij jullie? Heb de Alfen teruggezet naar 7.1.6 en de instellingen als volgt:Zou dit kloppend moeten zijn voor load balancing? Hij heeft geen errors gegeven, maar de auto is momenteel vol dus 'even aan de lader hangen' is morgen/overmorgen pas een optie.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Klopt die poort 80? Logs nagekeken?
In je meter plug je gewoon de HW-P1 meter en in je Alfen stel je deze in.V_ger schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:34:
Dan wellicht wel ook een P1 splitter nodig. Die van homewizard werkt iig.
Waarom zou je nog een P1 splitter nodig hebben ?
Je kan de handleiding volgen.sn0x0r schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:34:
Mag ik wellicht even een sanity check doen bij jullie? Heb de Alfen teruggezet naar 7.1.6 en de instellingen als volgt:Zou dit kloppend moeten zijn voor load balancing? Hij heeft geen errors gegeven, maar de auto is momenteel vol dus 'even aan de lader hangen' is morgen/overmorgen pas een optie.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Controle of de Alfen de waarden uitleest kan ieder moment in het tabblad “Live monitoring” of in de logs.
Wild guess: check of in de Authorization Mode in de Installer de connectie op RFID staat en niet op “Plug and Charge”. Bij mij is die setting namelijk om nog onbekende reden gewijzigd. Waarschijnlijk na een reboot.VidaR-9 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:06:
[...]
Ben je hier nog iets wijzer over geworden?
Bij mij werkt sinds vandaag het scherm en de RFID niet meer. Kan nu dus niet laden. Het vreemde is dat ik de paal wel gewoon kan zien in de app.
Handleiding gevolgd. Hij vond zelf de P1 meter, uiteraard het IP adres gecontroleerd en deze ook vastgezet in m'n router. In de log komen geen errors voor m.b.t. het uitlezen van de P1 meter, maar de currents staan allemaal op 0, dus het werkt desondanks niet. Iemand een idee wat dit kan zijn? (Heb dus firmware 7.1.6)JanHenk schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:22:
[...]
Je kan de handleiding volgen.
Controle of de Alfen de waarden uitleest kan ieder moment in het tabblad “Live monitoring” of in de logs.
[edit]
Ook even gecontroleerd, maar de P1 meter geeft de current niet op 0 weer via de API, dus het wordt in ieder geval correct exposed.
[ Voor 8% gewijzigd door sn0x0r op 11-10-2025 10:20 ]
Heb je de api aangezet in de homewizard? Zie deze post.sn0x0r schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:17:
[...]
Handleiding gevolgd. Hij vond zelf de P1 meter, uiteraard het IP adres gecontroleerd en deze ook vastgezet in m'n router. In de log komen geen errors voor m.b.t. het uitlezen van de P1 meter, maar de currents staan allemaal op 0, dus het werkt desondanks niet. Iemand een idee wat dit kan zijn? (Heb dus firmware 7.1.6)
[edit]
Ook even gecontroleerd, maar de P1 meter geeft de current niet op 0 weer via de API, dus het wordt in ieder geval correct exposed.
Stond standaard aan, maar heb ik ook een keer uit en aan gezet, en zoals ik ook aangaf, als ik hem zelf opvraag met een CURL werkt hij ook (http://XXX.XXX.XXX.XXX/api/v1/data).NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:25:
[...]
Heb je de api aangezet in de homewizard? Zie deze post.
[edit]
Had hem in ACE even op Serial gezet (zie je terug bij de P1 device failure) en opgeslagen, vervolgens even gewacht en hem weer teruggezet op HomeWizard, die hij wederom vanzelf autodiscovered.
Zie log:
:strip_exif()/f/image/O015ssCFrJPZaCbTsIoCc4X8.png?f=user_large)
En ook even de API resultaten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| {
"wifi_ssid": "XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX",
"wifi_strength": 64,
"smr_version": 50,
"meter_model": "Sagemcom T211 ESMR 5.0",
"unique_id": "XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX",
"active_tariff": 1,
"total_power_import_kwh": 22001.75,
"total_power_import_t1_kwh": 12289.8,
"total_power_import_t2_kwh": 9711.95,
"total_power_export_kwh": 19460.652,
"total_power_export_t1_kwh": 6013.708,
"total_power_export_t2_kwh": 13446.944,
"active_power_w": -77,
"active_power_l1_w": 101,
"active_power_l2_w": -73,
"active_power_l3_w": -105,
"active_voltage_l1_v": 234,
"active_voltage_l2_v": 236,
"active_voltage_l3_v": 234,
"active_current_a": 1.19,
"active_current_l1_a": 0.432,
"active_current_l2_a": -0.309,
"active_current_l3_a": -0.449,
"voltage_sag_l1_count": 9,
"voltage_sag_l2_count": 5,
"voltage_sag_l3_count": 5,
"voltage_swell_l1_count": 0,
"voltage_swell_l2_count": 0,
"voltage_swell_l3_count": 0,
"any_power_fail_count": 31,
"long_power_fail_count": 16,
"total_gas_m3": 1428.854,
"gas_timestamp": 251011103500,
"gas_unique_id": "XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX",
"external": [
{
"unique_id": "XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX",
"type": "gas_meter",
"timestamp": 251011103500,
"value": 1428.854,
"unit": "m3"
}
]
} |
[edit2]
Beide zitten in hetzelfde netwerk, dus ook daarin geen rare constructies of iets.
[ Voor 77% gewijzigd door sn0x0r op 11-10-2025 10:41 ]
Dat lijkt er allemaal goed uit te zien: P1 meter werkt, api werkt, laadpaal log toont dat ie de p1 meter ziet. In deze post zie je bij punt 6 waar ik bij jou nu waardes zou verwachten. Begrijp ik goed dat je daar enkel 0-en ziet? In dat geval zou ik niet een goed antwoord voor je hebbensn0x0r schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:31:
[...]
Stond standaard aan, maar heb ik ook een keer uit en aan gezet, en zoals ik ook aangaf, als ik hem zelf opvraag met een CURL werkt hij ook (http://XXX.XXX.XXX.XXX/api/v1/data).
[edit]
Had hem in ACE even op Serial gezet (zie je terug bij de P1 device failure) en opgeslagen, vervolgens even gewacht en hem weer teruggezet op HomeWizard, die hij wederom vanzelf autodiscovered.
Zie log:
[Afbeelding]
En ook even de API resultaten:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45{ "wifi_ssid": "XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX", "wifi_strength": 64, "smr_version": 50, "meter_model": "Sagemcom T211 ESMR 5.0", "unique_id": "XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX", "active_tariff": 1, "total_power_import_kwh": 22001.75, "total_power_import_t1_kwh": 12289.8, "total_power_import_t2_kwh": 9711.95, "total_power_export_kwh": 19460.652, "total_power_export_t1_kwh": 6013.708, "total_power_export_t2_kwh": 13446.944, "active_power_w": -77, "active_power_l1_w": 101, "active_power_l2_w": -73, "active_power_l3_w": -105, "active_voltage_l1_v": 234, "active_voltage_l2_v": 236, "active_voltage_l3_v": 234, "active_current_a": 1.19, "active_current_l1_a": 0.432, "active_current_l2_a": -0.309, "active_current_l3_a": -0.449, "voltage_sag_l1_count": 9, "voltage_sag_l2_count": 5, "voltage_sag_l3_count": 5, "voltage_swell_l1_count": 0, "voltage_swell_l2_count": 0, "voltage_swell_l3_count": 0, "any_power_fail_count": 31, "long_power_fail_count": 16, "total_gas_m3": 1428.854, "gas_timestamp": 251011103500, "gas_unique_id": "XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX", "external": [ { "unique_id": "XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX", "type": "gas_meter", "timestamp": 251011103500, "value": 1428.854, "unit": "m3" } ] }
[edit2]
Beide zitten in hetzelfde netwerk, dus ook daarin geen rare constructies of iets.
Dat stond nog goed. Log vol met meldingen. Heb ook geen tijd om me er teveel in te verdiepen momenteel. En van 50Five hoor ik überhaupt niks uiteraard. Erg irritant allemaal.DJR schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:47:
[...]
Wild guess: check of in de Authorization Mode in de Installer de connectie op RFID staat en niet op “Plug and Charge”. Bij mij is die setting namelijk om nog onbekende reden gewijzigd. Waarschijnlijk na een reboot.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Correct, alles op nul, zal alles eens 1 voor 1 een reboot geven.NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:47:
[...]
Dat lijkt er allemaal goed uit te zien: P1 meter werkt, api werkt, laadpaal log toont dat ie de p1 meter ziet. In deze post zie je bij punt 6 waar ik bij jou nu waardes zou verwachten. Begrijp ik goed dat je daar enkel 0-en ziet? In dat geval zou ik niet een goed antwoord voor je hebben. Anders dan nog een keer de stroom eraf halen, maar dat had je waarschijnlijk al wel gedaan.
[edit]
Wel verdomd... wat een goed idee @NTiBhohoSJ66vgJ! Een reboot van de laadpaal et voila, ik zie nu bij Current L1 (A): 1. L2 en L3 zijn wel nog 0, klopt dat wel? Als ik in de API kijk hebben L2 en L3 ook een negatieve waarde, dus ik gok dat hij alles onder de nul als een nul weergeeft, maar ik heb van dit soort zaken echt totaal geen verstand.
[ Voor 21% gewijzigd door sn0x0r op 11-10-2025 11:17 ]
Ik heb geen backoffice dus geen la’s van payment gedoe.wouter.N schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:24:
Ik heb het wel m’n bankpas aan de Alfen gekoppeld naast de verschillende laadpassen die ik heb. Maar in principe kan je elke rfid pas koppelen…. Wellicht de toegangspas voor je kantoor? Of je bibliotheekpas.
Ik heb een Lynk & Co en een VW e-Golf, en sinds kort een dynamisch energiecontract.
In de energie-app heb ik slim laden kunnen instellen voor de e-Golf, maar niet voor de Lynk & Co. Dat betekent dat ik de stekker van de Lynk pas kan inpluggen op het moment dat ik écht wil laden — niet heel “slim” dus.
Mijn Alfen-laadpaal draait momenteel op firmware 6.3.0, omdat bij nieuwere versies (zoals 6.4 en 6.5) de bekende bug optreedt waarbij de 12V-accu van de e-Golf leeggetrokken wordt door kleine laadpulsen.
Nu lees ik op Tweakers dat iemand met firmware 7.05 dit probleem niet meer heeft.
Klopt dat, en is het probleem misschien ook in nog nieuwere versies verholpen?
Alvast heel veel dank! 🙏
In de energie-app heb ik slim laden kunnen instellen voor de e-Golf, maar niet voor de Lynk & Co. Dat betekent dat ik de stekker van de Lynk pas kan inpluggen op het moment dat ik écht wil laden — niet heel “slim” dus.
Mijn Alfen-laadpaal draait momenteel op firmware 6.3.0, omdat bij nieuwere versies (zoals 6.4 en 6.5) de bekende bug optreedt waarbij de 12V-accu van de e-Golf leeggetrokken wordt door kleine laadpulsen.
Nu lees ik op Tweakers dat iemand met firmware 7.05 dit probleem niet meer heeft.
Alvast heel veel dank! 🙏
Klopt, 7.05 zal uw 12v batterij niet leegtrekken. Mijn Volvo had hier ook last van.Bosdwaas schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:42:
Ik heb een Lynk & Co en een VW e-Golf, en sinds kort een dynamisch energiecontract.
Alvast heel veel dank! 🙏
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Hallo,
Is er iemand die een sunny home mananger 2.0 connectie via modbus naar een alfen eve single pro aan het werken heeft.
Bij de modbus config in de laadpaal moet je registers gegevens ingeven, maar die kan ik nergens vinden.
Is er iemand die een sunny home mananger 2.0 connectie via modbus naar een alfen eve single pro aan het werken heeft.
Bij de modbus config in de laadpaal moet je registers gegevens ingeven, maar die kan ik nergens vinden.
Kijk anders eens in de source van de modbus integratie van home assistant , dan heb je wellicht alles wat je moet hebbenDupke schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:59:
Hallo,
Of EVCC source
Hier hangt sinds een paar dag een Single Pro S-line. P1 aangesloten op een Homewizard P1 splitter en nu zie ik regelmatig de Read CRC error in de logs. Dacht eerst dat het aan mijn krimptang-skills lag maar zie het in dit topic vaker voorbij komen.
Direct aan de P1 poort van de meter gehangen en geen foutmeldingen meer. Wil het nu goed doen en een Tech4u splitter kopen.
Weet iemand of de 4-port splitter wel goed werkt met de Alfen, of moet het de smart splitter zijn? Heb ook nog de Homewizard P1 en Zonneplan die ik wil blijven gebruiken.
Edit: of een Powerbaas?
Direct aan de P1 poort van de meter gehangen en geen foutmeldingen meer. Wil het nu goed doen en een Tech4u splitter kopen.
Weet iemand of de 4-port splitter wel goed werkt met de Alfen, of moet het de smart splitter zijn? Heb ook nog de Homewizard P1 en Zonneplan die ik wil blijven gebruiken.
Edit: of een Powerbaas?
[ Voor 11% gewijzigd door firecaps30 op 14-10-2025 07:57 ]
Ik heb de homewizard splitter, die werkt prima.
https://www.homewizard.co...-p1-apparaten-aansluiten/
https://www.homewizard.co...-p1-apparaten-aansluiten/
[ Voor 133% gewijzigd door asaki op 14-10-2025 08:52 ]
@firecaps30
Ik heb hier een Active P1 Splitter van HomeWizard en heb daarmee geen last van haperende P1 signalen.
Ik heb hier een Active P1 Splitter van HomeWizard en heb daarmee geen last van haperende P1 signalen.
Iemand een idee, ik loop nu weer tegen hetzelfde probleem aan.deejeebv schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:20:
Mijn Alfen Single Pro werkt werkt vaak niet goed na zonladen. Je start de laadsessie, dan gaat het een tijdje goed, maar na verloop van tijd zakt het vermogen terug tot ongeveer 440W. Na een restart van de lader gaat het dan vaak wel goed.
Ik heb een 1fase lader.
/f/image/rAUNG6jy2VSImuafRKYKZOc0.png?f=fotoalbum_large)
Je zie ineens het verbruik dalen. Er is voldoende zon opbrenst, maar toch wordt er maar met 1483 W geladen.
Het lijkt vooral te gebeuren ald de paal veelvuldig het vermogen moet aanpassen vanwege wisselende zon opbrengst.
ik had vergelijkbare issues met zonladen op de paal zelf. Was af en toe onbetrouwbaar. Ik kreeg op het de paal zelf niet goed gefixt (althans leek dan goed te gaan, en soms stond die dan ineens weer te lang met te hoog of te laag vermogen te laden. Kon er ook niet echt een patroon in ontdekken)deejeebv schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:32:
[...]
Iemand een idee, ik loop nu weer tegen hetzelfde probleem aan.
[Afbeelding]
Je zie ineens het verbruik dalen. Er is voldoende zon opbrenst, maar toch wordt er maar met 1483 W geladen.
Het lijkt vooral te gebeuren ald de paal veelvuldig het vermogen moet aanpassen vanwege wisselende zon opbrengst.
Daarom inmiddels geswitched naar EVCC, daarmee veel meer controle op het zonladen en is ook veel betrouwbaarder.. en dus nooit meer teruggeswitched
[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 14-10-2025 14:42 ]
Volgens mij kun je dan niet ook nog tegelijk de paal uitlezen via modbus in Home Assistant.r2504 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:18:
En waarom heb je een splinter nodig ?
Als je een HW P1 meter hebt heb je enkel nog ethernet nodig.
Toch nog even de RJ12 stekkers opnieuw geknepen. Ik zie het wel nog voorbij komen maar ook vrij snel een recovery. En het is niet continue, sinds het tijdstip in de logs niet meer voorgekomen. Firmware: 7.1.6-4345
De vraag blijf waarom er een splitter tussen zit... de Alfen heeft het P1 signaal alvast niet nodig want die krijgt dat over ethernet via de HW P1 meter. Of gebruikt hij de splitter niet voor de Alfen maar een ander toestel in huis dat enkel met een tweedraads P1 signaal werkt ?asaki schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:00:
Even lezen he, hij geeft aan dat hij errors krijgt via die methode en met de HW P1 meter
Er zit een Homewizard P1 splitter tussen omdat ik 3 apparaten via de P1 poort van de meter wil verbinden:
1. Homewizard P1 meter
2. Zonneplan Connect P1
3. Alfen Laadpaal
De laadpaal de HW P1 meter uit laten lezen over ethernet kan inderdaad, maar dan kan ik niet ook nog de modbus verbinding met Home Assistant opzetten.
Afgelopen paar uren de foutmelding een aantal keer voorbij zien komen, met vrij snel ook weer recovery. Het is niet consistent.
1. Homewizard P1 meter
2. Zonneplan Connect P1
3. Alfen Laadpaal
De laadpaal de HW P1 meter uit laten lezen over ethernet kan inderdaad, maar dan kan ik niet ook nog de modbus verbinding met Home Assistant opzetten.
Afgelopen paar uren de foutmelding een aantal keer voorbij zien komen, met vrij snel ook weer recovery. Het is niet consistent.
vermodelijk is de afstand tussen je slimme meter en je laadpaal te lang, dan komen de datagrammen niet goed door.firecaps30 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:53:
[...]
Volgens mij kun je dan niet ook nog tegelijk de paal uitlezen via modbus in Home Assistant.
Toch nog even de RJ12 stekkers opnieuw geknepen. Ik zie het wel nog voorbij komen maar ook vrij snel een recovery. En het is niet continue, sinds het tijdstip in de logs niet meer voorgekomen. Firmware: 7.1.6-4345
[Afbeelding]
Cedel heeft versterkers specifiek voor Alfen. Die heb ik er ook tussen zitten en werkt prima.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Ik ben heen HA specialist maar het zou me verwonderen als men hier geen oplossing voor heeft... misschien moet je die vraag eens stellen in het HA forum ?firecaps30 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:21:
maar dan kan ik niet ook nog de modbus verbinding met Home Assistant opzetten.
Ik heb hier evcc draaien en lees alvast m'n HW P1 meter in over TCP/IP en m'n SMA PV systeem via modbus TCP.
De kabellengte is ongeveer 2,5 meter, gebruik dezelfde Belden UTP kabel als altijd.DaRealRenzel schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:40:
[...]
vermodelijk is de afstand tussen je slimme meter en je laadpaal te lang, dan komen de datagrammen niet goed door.
Cedel heeft versterkers specifiek voor Alfen. Die heb ik er ook tussen zitten en werkt prima.
De P1 CRC errors (en recovery) komen nu nog hooguit eens in de paar uur voor. Zolang het laadvermogen niet beperkt word laat ik het voor nu zo.
Het gaat om het uitlezen van de Alfen in HA via modbus. Zodra je de Alfen instelt op het uitlezen van de HW P1 stopt de modbus communicatie met HA. Zet ik hem terug op P1 over serieel dan werkt het weer. Het ligt dus aan de laadpaal software, niet HA.r2504 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:39:
[...]
Ik ben heen HA specialist maar het zou me verwonderen als men hier geen oplossing voor heeft... misschien moet je die vraag eens stellen in het HA forum ?
Ik heb hier evcc draaien en lees alvast m'n HW P1 meter in over TCP/IP en m'n SMA PV systeem via modbus TCP.
[ Voor 6% gewijzigd door firecaps30 op 16-10-2025 07:55 ]
Ofwel stuur je de Alfen aan via een EMS zoals bijvoorbeeld evcc (welke op zich dan de HW P1 uitleest), ofwel via de HW P1 maar beide is inderdaad zinloos en kan dan ook niet.
Ik gebruik ondertussen nu al bijna een jaar de Home Assistant integratie om data van mijn Alfen in HA te krijgen, dit heb ik destijds in orde gekregen met het installer wachtwoord dat op het bijgeleverde kaartje staat.
Nu had ik graag evcc eens uitgetest dus wou ik wat parameters tweaken via de MyEve iOS app (ik weet dat dit ook via HA kan maar ik vind Alfen hun app iets overzichtelijker) maar daar geraak ik er niet meer in. Ik krijg telkens de melding dat het wachtwoord onjuist is, zelfs wanneer ik het wachtwoord wil resetten.
Wat ik op voorhand heb gedaan (alvorens MyEve te openen):
- Ik zit op hetzelfde subnet met m’n gsm
- HA integratie logout + disable
- EVE Connect app verwijderd (die kon wel nog verbinden)
Zou dit een bug kunnen zijn in de MyEve app? Het zou me straf lijken moest het wachtwoord niet kloppen, HA gebruikt toch hetzelfde?
Kan een backoffice deze wachtwoorden (installer + reset) vanop afstand wijzigen?
Nu had ik graag evcc eens uitgetest dus wou ik wat parameters tweaken via de MyEve iOS app (ik weet dat dit ook via HA kan maar ik vind Alfen hun app iets overzichtelijker) maar daar geraak ik er niet meer in. Ik krijg telkens de melding dat het wachtwoord onjuist is, zelfs wanneer ik het wachtwoord wil resetten.
Zou dit een bug kunnen zijn in de MyEve app? Het zou me straf lijken moest het wachtwoord niet kloppen, HA gebruikt toch hetzelfde?
Kan een backoffice deze wachtwoorden (installer + reset) vanop afstand wijzigen?
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)
Even een simpele gedachte: volgens mij kun je maar 1 sessie connected hebben. Dus of in HA, MyEve of ACE installer. Je kan niet tegelijkertijd ingelogd zijn op meerdere is mijn ervaring. Misschien dat je daarom verkeerd wachtwoord krijgt?nujtrug schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:41:
Ik gebruik ondertussen nu al bijna een jaar de Home Assistant integratie om data van mijn Alfen in HA te krijgen, dit heb ik destijds in orde gekregen met het installer wachtwoord dat op het bijgeleverde kaartje staat.
Wat ik al gedaan heb:
Ik pas mijn originele post even aan. De melding van onjuist wachtwoord kreeg ik nadat ik bij HA integratie was uitgelogd en ik Eve Connect had verwijderd.vinom schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:45:
[...]
Even een simpele gedachte: volgens mij kun je maar 1 sessie connected hebben. Dus of in HA, MyEve of ACE installer. Je kan niet tegelijkertijd ingelogd zijn op meerdere is mijn ervaring. Misschien dat je daarom verkeerd wachtwoord krijgt?
Dit checklistje al eens gedaan? Misschien helpen de posts die eronder staan je ook nog een beetje op weg? Heb ff niet scherp waar het misgaat. Begrijp ik goed dat MyEve de laadpaal wél goed kan vinden, maar het wachtwoord niet accepteert? In dat geval zou ik zeker de laadpaal eens rebooten (stroom er ff afhalen)?nujtrug schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:41:
Bedankt allemaal voor het meedenken. Al deze stappen ondertussen geprobeerd behalve verbinding met ander iOS device, dat moet ik straks of morgen eens bekijken.NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:58:
[...]
Dit checklistje al eens gedaan? Misschien helpen de posts die eronder staan je ook nog een beetje op weg? Heb ff niet scherp waar het misgaat. Begrijp ik goed dat MyEve de laadpaal wél goed kan vinden, maar het wachtwoord niet accepteert? In dat geval zou ik zeker de laadpaal eens rebooten (stroom er ff afhalen)?
Tot nu toe nog steeds zonder resultaat.
Ik bedenk met net dat bij de verhuis van mijn laadpaal de installateur een nieuw wachtwoord heeft ingesteld en ik daar ergens nog een foto van had genomen… Dat wachtwoord werkt dus wel, probleem verholpen!nujtrug schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:41:
EDIT: Maar mijn Password Recovery Code (PRC) van Alfen werkt dus wel niet meer, kunnen ze die ook aanpassen tijdens een installatie/verhuis?
[ Voor 5% gewijzigd door nujtrug op 18-10-2025 09:15 ]
De PRC kan niet aangepast worden, weet je zeker dat je goed zit met 0 en O, I en l? Volgens maar als je die QR code scant op de kaart van Alfen kun je het zo knippen/plakken.nujtrug schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:13:
[...]
Ik bedenk met net dat bij de verhuis van mijn laadpaal de installateur een nieuw wachtwoord heeft ingesteld en ik daar ergens nog een foto van had genomen… Dat wachtwoord werkt dus wel, probleem verholpen!
EDIT: Maar mijn Password Recovery Code (PRC) van Alfen werkt dus wel niet meer, kunnen ze die ook aanpassen tijdens een installatie/verhuis?
Bizar laadprobleem ...
Kort: Alfen NG920 (Eve double Pro, FW 7.2.0-4362) met licentie voor ALB, NIET voor SCN. Paal geconfigureerd met ALB via energy management system (enkel EMS, geen meter), ik kan in ACE enkel socket mode kiezen (wegens geen scn licentie)- lijkt allemaal correct.
Doel is om EMS te emuleren door Modbus registers aan te sturen vanuit mijn home assistant. (volgens "Modbus for ACE configuration guide": https://eu-assets.content...0Alfen%20NG9xx%20platform)
Er is connectie met home assistant, want ik kan de modbus waarden van de paal uitlezen (voltage, ...) - via automation schrijf ik target stroomwaarden naar register 1210 op de 2 sockets.
Die waarden zie ik ook terugkomen als ik ze terug uitlees.
Maar de paal gaat in 'wacht op vermogen' mode.
Als ik in de logs kijk zie ik dit:
het lijkt erop dat er toch een SCN wordt 'gevonden' (paal is alleen in mijn local network) en dat daardoor de geauthoriseerde stroom op 0 staat.
Puzzles me:
* hoe komt die aan een SCN als ik geen SCN licentie heb ?
* waarom valt hij niet terug op safe current van 10A als er geen SCN communicatie is?
Alvast bedankt.
==> UPDATE: na disactivering ALB, met SLB actief, en reboot, bleef het vermogen op 0 staan. Melding op SCN blijft dezelfde. Laadpaal wil nu enkel nog laden als ik ook SLB uitzet. Het lijkt alsof delen van configuraties under the hood actief blijven, waardoor de paal in een schizofrene mode gaat.
Kort: Alfen NG920 (Eve double Pro, FW 7.2.0-4362) met licentie voor ALB, NIET voor SCN. Paal geconfigureerd met ALB via energy management system (enkel EMS, geen meter), ik kan in ACE enkel socket mode kiezen (wegens geen scn licentie)- lijkt allemaal correct.
Doel is om EMS te emuleren door Modbus registers aan te sturen vanuit mijn home assistant. (volgens "Modbus for ACE configuration guide": https://eu-assets.content...0Alfen%20NG9xx%20platform)
Er is connectie met home assistant, want ik kan de modbus waarden van de paal uitlezen (voltage, ...) - via automation schrijf ik target stroomwaarden naar register 1210 op de 2 sockets.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| " 2025-10-18T06:39:03.789Z:SECURITY:web_functionalit:63:Changed '2064_00' from 0 => 3 2025-10-18T06:39:03.796Z:INFO:station.c:197:Loadbalancing mode set to STATICLB_ON_ACTIVELB_ON [3] 2025-10-18T06:39:03.808Z:INFO:station.c:204:Starting Smart Meter: -1 2025-10-18T06:39:03.816Z:INFO:station.c:240:Changed smart meter: [255->-1] 2025-10-18T06:39:03.824Z:INFO:taskMain.c:6230:Socket #1: Active current 6.0->0.0 due to current limit: SCN 2025-10-18T06:39:03.835Z:INFO:taskMain.c:5841:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (10.0->10.0) 2025-10-18T06:39:03.847Z:WARNING:taskMain.c:4848:Socket #1: maximum current(0.00) < minimum current(6.00) 2025-10-18T06:39:03.859Z:ERROR:taskMeter.c:322:Failed to start meter on smartmeter 2025-10-18T06:39:03.867Z:INFO:taskCANopen.c:1775:Updated object 0x2185, 1 bytes 2025-10-18T06:39:03.875Z:INFO:scn_communicatio:91:SCN: Loadbalancing mode started 2025-10-18T06:39:03.886Z:INFO:scn_balancing.c:131:SCN #1: State changed from IDLE to INIT 2025-10-18T06:39:03.898Z:INFO:scnUtils.c:243:LB #1: Id: 0 Avail[10.0|10.0|10.0] [T:10.0, S:6.0, P:900] 2025-10-18T06:39:03.906Z:INFO:scnUtils.c:254: Id P I0 I1 I2 Set Min Max State 2025-10-18T06:39:03.917Z:INFO:scnUtils.c:255: 0.0 0 5.9 5.9 5.9 0 0 0 INIT 2025-10-18T06:39:03.945Z:INFO:scn_balancing.c:156:SCN #1: Start charging 2025-10-18T06:39:03.968Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(5.9 5.8 5.8)A Free:(4.1 4.2 4.2)A ALB:(0.0 0.0 0.0)A 2025-10-18T06:39:03.980Z:INFO:taskMaster.c:4875:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF_LOW_MAXCURRENT 2025-10-18T06:39:03.992Z:INFO:taskMaster.c:4890:Socket #1: state Mode-3: STATE_C1 " |
het lijkt erop dat er toch een SCN wordt 'gevonden' (paal is alleen in mijn local network) en dat daardoor de geauthoriseerde stroom op 0 staat.
Puzzles me:
* waarom valt hij niet terug op safe current van 10A als er geen SCN communicatie is?
Alvast bedankt.
==> UPDATE: na disactivering ALB, met SLB actief, en reboot, bleef het vermogen op 0 staan. Melding op SCN blijft dezelfde. Laadpaal wil nu enkel nog laden als ik ook SLB uitzet. Het lijkt alsof delen van configuraties under the hood actief blijven, waardoor de paal in een schizofrene mode gaat.
[ Voor 8% gewijzigd door Tomdsmet op 18-10-2025 11:03 ]
Zal het nog eens proberen maar heb aantal jaar geleden dezelfde PRC al eens gebruikt om het wachtwoord te resetten (op basis van QR)firecaps30 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:21:
[...]
De PRC kan niet aangepast worden, weet je zeker dat je goed zit met 0 en O, I en l? Volgens maar als je die QR code scant op de kaart van Alfen kun je het zo knippen/plakken.
Hoop dat het lukt @nujtrug, houd ons op de hoogte!
[ Voor 30% gewijzigd door firecaps30 op 18-10-2025 13:33 ]
De MyEve App vult het wachtwoord (of het recovery-password) helemaal zelf in als je die QR codes vanuit de App in laat scannen.nujtrug schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:23:
[...]
Zal het nog eens proberen maar heb aantal jaar geleden dezelfde PRC al eens gebruikt om het wachtwoord te resetten (op basis van QR)
Heb je al geprobeerd de paal eerst in goede basis config te krijgen zodat die überhaupt gewoon gaat laden? Dan heb je een basisset van config die je kan gaan aanpassen vanuit HA.Tomdsmet schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:15:
Bizar laadprobleem ...
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 " 2025-10-18T06:39:03.789Z:SECURITY:web_functionalit:63:Changed '2064_00' from 0 => 3 2025-10-18T06:39:03.796Z:INFO:station.c:197:Loadbalancing mode set to STATICLB_ON_ACTIVELB_ON [3] 2025-10-18T06:39:03.808Z:INFO:station.c:204:Starting Smart Meter: -1 2025-10-18T06:39:03.816Z:INFO:station.c:240:Changed smart meter: [255->-1] 2025-10-18T06:39:03.824Z:INFO:taskMain.c:6230:Socket #1: Active current 6.0->0.0 due to current limit: SCN 2025-10-18T06:39:03.835Z:INFO:taskMain.c:5841:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (10.0->10.0) 2025-10-18T06:39:03.847Z:WARNING:taskMain.c:4848:Socket #1: maximum current(0.00) < minimum current(6.00) 2025-10-18T06:39:03.859Z:ERROR:taskMeter.c:322:Failed to start meter on smartmeter 2025-10-18T06:39:03.867Z:INFO:taskCANopen.c:1775:Updated object 0x2185, 1 bytes 2025-10-18T06:39:03.875Z:INFO:scn_communicatio:91:SCN: Loadbalancing mode started 2025-10-18T06:39:03.886Z:INFO:scn_balancing.c:131:SCN #1: State changed from IDLE to INIT 2025-10-18T06:39:03.898Z:INFO:scnUtils.c:243:LB #1: Id: 0 Avail[10.0|10.0|10.0] [T:10.0, S:6.0, P:900] 2025-10-18T06:39:03.906Z:INFO:scnUtils.c:254: Id P I0 I1 I2 Set Min Max State 2025-10-18T06:39:03.917Z:INFO:scnUtils.c:255: 0.0 0 5.9 5.9 5.9 0 0 0 INIT 2025-10-18T06:39:03.945Z:INFO:scn_balancing.c:156:SCN #1: Start charging 2025-10-18T06:39:03.968Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(5.9 5.8 5.8)A Free:(4.1 4.2 4.2)A ALB:(0.0 0.0 0.0)A 2025-10-18T06:39:03.980Z:INFO:taskMaster.c:4875:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF_LOW_MAXCURRENT 2025-10-18T06:39:03.992Z:INFO:taskMaster.c:4890:Socket #1: state Mode-3: STATE_C1 "
Puzzles me:
Alvast bedankt.
Is er een manier om 1 fase te gaan laden op een 3 fase laadpaal (met die phase switching) of blijf ik daar beter vanaf?
Wij hebben sinds kort een digitale meter met dus ook het bijhorende capaciteitstarief dus ik zou de paal liefst op 3kwh laten draaien?
Wij hebben sinds kort een digitale meter met dus ook het bijhorende capaciteitstarief dus ik zou de paal liefst op 3kwh laten draaien?
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Een Kia EV6 is heel gevoelig voor fase schakelen. Ik zou het persoonlijk niet doen. Als je 3kWh wilt laden is een uurtje monofase op 3kW voldoende. 3 fase is minimaal 4,2kW.izzet3838 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:21:
Is er een manier om 1 fase te gaan laden op een 3 fase laadpaal (met die phase switching) of blijf ik daar beter vanaf?
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Ja; als ik ALB + SLB uitzet en de paal reset werkt het zoals het hoort, ik kan max stroom en zo controleren in ACE.asaki schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:42:
[...]
Heb je al geprobeerd de paal eerst in goede basis config te krijgen zodat die überhaupt gewoon gaat laden? Dan heb je een basisset van config die je kan gaan aanpassen vanuit HA.
(maar om controle vanuit HA te kunnen doen moet ALB actief zijn, anders antwoordt de paal niet op modbus requests op poort 502; zodra ik dat activeer is de max stroom 0)
[ Voor 16% gewijzigd door Tomdsmet op 19-10-2025 12:37 ]
Kan ik de paal software matig vastzetten op 1 fase?Microstar schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:43:
[...]
Een Kia EV6 is heel gevoelig voor fase schakelen. Ik zou het persoonlijk niet doen. Als je 3kWh wilt laden is een uurtje monofase op 3kW voldoende. 3 fase is minimaal 4,2kW.
Ik zou eigk willen dat de paal nooit meer dan 3kwh doet...
Je kan het vermogen van de paal begrenzen zodat hij monofase laadt, echter kan je het maximum kWh van een laadsessie niet in de paal instellen. Waarom zou je maar 3kWh willen laden?
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Hoe kan ik dat doen?Microstar schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:39:
Je kan het vermogen van de paal begrenzen zodat hij monofase laadt, echter kan je het maximum kWh van een laadsessie niet in de paal instellen. Waarom zou je maar 3kWh willen laden?
In Vlaanderen hebben we een capaciteitstarief, je piekverbruik heeft dus een effect op je gehele energiefactuur.
Aangezien we ook airco's hebben en elektrisch koken wordt het een hele dure grap als ik op 11kw zou blijven laden.
Nu is 4.1 ook hel oke, maar lager gaat me niet perse storen...
In de app kunt u het maximum aantal fases kiezen en maximum stroom. Let op, de laadpaal houdt geen rekening met het capaciteitstarief.izzet3838 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:10:
[...]
Hoe kan ik dat doen?
In Vlaanderen hebben we een capaciteitstarief, je piekverbruik heeft dus een effect op je gehele energiefactuur.
Aangezien we ook airco's hebben en elektrisch koken wordt het een hele dure grap als ik op 11kw zou blijven laden.
Nu is 4.1 ook hel oke, maar lager gaat me niet perse storen...
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Met active loadbalancing doet de paal dat wel. Dan gaat het totale verbuik van laadpaal en de rest van de elektrische installatie niet boven de ingestelde waarde.Microstar schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:21:
Let op, de laadpaal houdt geen rekening met het capaciteitstarief.
Dat is zeker zo bij 1-fase installaties en volgens mij ook bij 3-fasen, ook al wordt door enkelen hier hardnekkig beweerd van niet...
Is ook van niet, Alfen kijkt niet naar het totale vermogen over alle fases heen, alleen per faseh2s schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:48:
[...]
Met active loadbalancing doet de paal dat wel. Dan gaat het totale verbuik van laadpaal en de rest van de elektrische installatie niet boven de ingestelde waarde.
Dat is zeker zo bij 1-fase installaties en volgens mij ook bij 3-fasen, ook al wordt door enkelen hier hardnekkig beweerd van niet...
Dus zelfs op 1 fase lade , kan je heel hoog verbruik hebben, als er andere grote verbruikers op de andere fase zitten, dan gaat hij niet trager gaan laden...
[ Voor 13% gewijzigd door NoFate op 19-10-2025 17:59 ]
Heeft iemand een idee hoe ik kan checken of loadbalancing goed werkt ?
Ik -dacht zeker te weten- dat ik ooit de laadsnelheid van 11kw naar 8kw zag dalen toen we gingen koken(inductie / oven) dit is het gedrag dat ik zou verwachten bij loadbal.
Nu klopte een paar weten geleden de stroom eruit (1x gebeurd) en ik was nu op de stroom verbruik aan het letten tijdens het koken en het laden en de homewizard p1 motor laat een gebruik zien van 16-17kw ; iets wat ik eigenlijk nooit bewust zag en de auto blijft gewoon op 11kw laden.
Betreft in nld.
Kan ik iets testen of in de logs zien of kan 50five (leverancier) dit op afstand uitlezen ?
Ik -dacht zeker te weten- dat ik ooit de laadsnelheid van 11kw naar 8kw zag dalen toen we gingen koken(inductie / oven) dit is het gedrag dat ik zou verwachten bij loadbal.
Nu klopte een paar weten geleden de stroom eruit (1x gebeurd) en ik was nu op de stroom verbruik aan het letten tijdens het koken en het laden en de homewizard p1 motor laat een gebruik zien van 16-17kw ; iets wat ik eigenlijk nooit bewust zag en de auto blijft gewoon op 11kw laden.
Betreft in nld.
Kan ik iets testen of in de logs zien of kan 50five (leverancier) dit op afstand uitlezen ?
Hij kijkt per fase dus als je op een fase 12A verbruik hebt zal hij terug gaan naar 3x13A max op 3x25 aansluiting. Totale vermogen zegt ook niet alles. Gaat juist ook om het verbruik per fase.NoFate schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:58:
[...]
Is ook van niet, Alfen kijkt niet naar het totale vermogen over alle fases heen, alleen per fase
Dus zelfs op 1 fase lade , kan je heel hoog verbruik hebben, als er andere grote verbruikers op de andere fase zitten, dan gaat hij niet trager gaan laden...
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Oven op snelvoorverwarmen zetten. Zou hij toch moeten gaan limiten.wd200 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:25:
Heeft iemand een idee hoe ik kan checken of loadbalancing goed werkt ?
Betreft in nld.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb dus de auto aan het laden, 2 ovens op snelvoorwarmen gezet.Inspired schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:27:
[...]
Oven op snelvoorverwarmen zetten. Zou hij toch moeten gaan limiten.
Auto blijft in de eve connect 11kw laden.
Homewizard p1 heeft 18-19kw met piek op 19,8 aan voor zeker 2 minuten dit lijkt mij toch genoeg om loadbalacing te activeren.
Aan de andere kant, als het huis dit schijnbaar aankan is het wellicht ook niet nodig ?
Er klapte nu ook niets uit maar lijkt zoveel bijna 20kwh
In de log zie ik deze periode veel foutmeldingen die “failed to parse property” staan, veel meer dan daarvoor en daarna.
[ Voor 10% gewijzigd door wd200 op 19-10-2025 19:05 ]
Kijk je wel naar de juiste waarden? kW is het actuele vermogen en kWh is het verbuik.wd200 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:54:
[...]
Ik heb dus de auto aan het laden, 2 ovens op snelvoorwarmen gezet.
Auto blijft in de eve connect 11kw laden.
Homewizard p1 heeft 18-19kwh met piek op 19,8 aan voor zeker 2 minuten dit lijkt mij toch genoeg om loadbalacing te activeren.
Aan de andere kant, als het huis dit schijnbaar aankan is het wellicht ook niet nodig ?
Er klapte nu ook niets uit maar lijkt zoveel bijna 20kwh
In de log zie ik deze periode veel foutmeldingen die “failed to parse property” staan, veel meer dan daarvoor en daarna.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Excuus!Microstar schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:03:
[...]
Kijk je wel naar de juiste waarden? kW is het actuele vermogen en kWh is het verbuik.
Ik kijk naar KW (eigenlijk naar W want homewizard aangeeft)
Je kan met MyEve of Ace de aktuele waardes zien die de laadpaal ziet. Die zou ik eerst controleren. Als die niet de juiste waardes ziet zal die ook niet reageren met loadbalancing.
Als die o.k. zijn zou ik de instellingen controleren. Maximaal toegestane stroomsterkte netaansluiting en al dan niet bijtellen van laadstroom (uit mijn hoofd, weet nu niet de exacte naam van de setting). En natuurlijk of loadbalancing geactiveerd is.
Als die o.k. zijn zou ik de instellingen controleren. Maximaal toegestane stroomsterkte netaansluiting en al dan niet bijtellen van laadstroom (uit mijn hoofd, weet nu niet de exacte naam van de setting). En natuurlijk of loadbalancing geactiveerd is.
Iemand een idee als je de accu besparing functie aan/uit dat invloed heeft op je laadsnelheid bij fast chargen?
Voor het captar draait het juist om het totale vermogen over een kwartier om heel specifiek te zijn. Dat is net het hele punt.Inspired schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:26:
[...]
Hij kijkt per fase dus als je op een fase 12A verbruik hebt zal hij terug gaan naar 3x13A max op 3x25 aansluiting. Totale vermogen zegt ook niet alles. Gaat juist ook om het verbruik per fase.
Opnieuw. Load balancing is NIET captar beperking.h2s schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:48:
[...]
Met active loadbalancing doet de paal dat wel. Dan gaat het totale verbuik van laadpaal en de rest van de elektrische installatie niet boven de ingestelde waarde.
HyperBart schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:22:
[...]
@SoulShot : niet, LB is zeker niet de oplossing.
@aritmeester
Het spijt me maar dat bereikt niet wat de vraagsteller wil, LB is niet de oplossing/foutief.
Load balancing en "peak shaving" zijn toch echt wezenlijk verschillende dingen maar wat gelijkaardige concepten.
Load balancing gebruik je om per fase gemeten een overbelasting (in ampere) te vermijden zodat een zekering/automaat er niet uit klapt, maar dit is statisch, hij kijkt niet naar het totale vermogen over alle fases samengeteld wat wel van belang is om piekvermogens totaal te vermijden.
Voorbeeld: jij stelt in op de Alfen dat hij maximum 10A mag doorgeven in de LB functionaliteit, dus L1 L2 en L3 kunnen allemaal 10A trekken.
Je zet een verbruiker aan die op L2 hangt en die verbruikt 4A, je Alfen staat in 3 fase modus en zal dus zien op fase 2 dat er maar 6A over is en zal dus het laadvermogen reduceren, terwijl hij op 6A staat zet je ook op fase L1 een verbruiker aan van 3A en op fase L3 zet je er ook eentje aan van 3A. De Alfen doet met LB prima verder.
Maar... de digitale meter in Belgie meet ondertussen wel het volgende: (3 x 6A van de Alfen) + (4A op L2) + (3A op L1) + (3A op L3) == 28A totaal.
28A * 230V == 6440W
Als je dit verbruik dus 15 min aanhoudt dan heb je voor die maand een piek vermogen van 6.5kW getrokken en daar wordt je in België op belast.
Als je daar nu EVCC bij op zou draaien en die staat zoals bij mij geconfigureerd op maximaal 4.1kW dan zal EVCC de laadsessie even pauzeren tot er weer minimaal vermogen beschikbaar is (1 fase 1.4kW) en dan het laden hervatten...
Mooi achtergrond artikel van @Yero :
review: Betalen per kW vermogen - Nettarieven op basis van bandbreedte
[...]
In welk veld van MyEve zou ik het actuele verbruik moeten kunnen zien ?WillemD61 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:11:
Je kan met MyEve of Ace de aktuele waardes zien die de laadpaal ziet. Die zou ik eerst controleren. Als die niet de juiste waardes ziet zal die ook niet reageren met loadbalancing.
Ik zie enkele velden met stroom, spanning en verbruik per fase maar die staan allemaal op 0, er is nu geen auto aangekoppeld.
/f/image/iGghfsxHB7RGy66VgndZiiEA.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/o1Lizgscix6YpwCd0RGWU1dT.png?f=fotoalbum_tile)