Met welke Alfen laadbox is dat? Ik heb de Alfen Eve Single Pro en krijg al een jaar lang de melding dat het firmware probleem binnenkort wordt opgelost als ik in Eve connect naar inzichten ga.......eboellie schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:56:
Hoi weet niet of het hier voorbij is gekomen maar ik heb de Eve Connect app op mijn tablet geinstalleerd en kan eindelijk de transacties mooi zien in de app. Werkt goed!
Dat kon voorheen op mijn mobiel niet.
Zelfde issue had ik hier op m'n iPhone. Nadat ik de Eve-Connect App verwijderd had incl. alle gegevens en daarna weer opnieuw installeerde waren de gegevens incl. de historie weer zichtbaar.fhardijz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:43:
[...]
Met welke Alfen laadbox is dat? Ik heb de Alfen Eve Single Pro en krijg al een jaar lang de melding dat het firmware probleem binnenkort wordt opgelost als ik in Eve connect naar inzichten ga.......
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Haha oh man! Nou als dat het is ben ik allang blij! Morgen maar even bellen met E-Flux.Daveth schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:25:
[...]
Duidelijk, simkaart is gedeactiveerd.
Dit zie ik vaker gebeuren bij E flux kaarten.
Dank!
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Dat lukte mij niet. Ik draai met firmware 7.1.6-4345 (met opvolgende versie werkte de P1 verbinding niet meer). Welke firmware versie staat op jouw Eve laadbox?Will_M schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:08:
[...]
Zelfde issue had ik hier op m'n iPhone. Nadat ik de Eve-Connect App verwijderd had incl. alle gegevens en daarna weer opnieuw installeerde waren de gegevens incl. de historie weer zichtbaar.
M'n EVE Single Pro draait momenteel 7.2.0 - 4362 (is tevens de meest recente firmware) en werkt ook gewoon correct met loadbalance over 3-fasen achter een Home-Wizard P1 Splitter. Die splitter is mede aanwezig om als signaal versterker te werken, maar ook vanwege het gelijktijdig kunnen uitlezen van de Enexis kWh meter middels een Youless LS120.fhardijz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:46:
[...]
Dat lukte mij niet. Ik draai met firmware 7.1.6-4345 (met opvolgende versie werkte de P1 verbinding niet meer). Welke firmware versie staat op jouw Eve laadbox?
Misschien moet ik de kap er maar eens af gaan pakken, de installateur heeft er tijdens de installatie volgens mij wel een (extra?) losse module in geplaats ten behoeve van het loadbalance deel / back-end (heb hier een Eneco eMobility abo via m'n werkgever waarbij ik zelf de prijs per afgenomen en dus door te belasten kWh mag bepalen).
[ Voor 43% gewijzigd door Will_M op 05-10-2025 17:34 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik heb sinds kort een leaseauto en mag daarbij ook een laadpaal laten installeren. Ik heb prive een electrische auto met Zappi laadpaal. En zou het liefste een Zappi ernaast hebben.
Helaas zit ik 'vast' aan Eneco Emobility, dwz de werkgever vergoedt alleen een laadpaal van Alfen (single pro) of Eneco zelf. Ondanks dat de Zappi ruim 1000 euro goedkoper is.. (ik ga het nog wel voorleggen maar verwacht dat het tegen het beleid is).
Mijn vraag is of de Alfen single pro goed kan naast een Zappi of dat 2 Zappi's beter is ?
Ik wil voornamelijk solar charging doen, dus beide electrische auto's altijd inpluggen en laden van het pv overschot (bijna 10k WP op het dak liggen). Met de Zappi werkt dit perfect .
Ik ben op zich bereid om de Zappi zelf te bekostigen, als dat beter werkt, het gaat mij vooral om de samenwerking tussen beide laadpalen.
Helaas zit ik 'vast' aan Eneco Emobility, dwz de werkgever vergoedt alleen een laadpaal van Alfen (single pro) of Eneco zelf. Ondanks dat de Zappi ruim 1000 euro goedkoper is.. (ik ga het nog wel voorleggen maar verwacht dat het tegen het beleid is).
Mijn vraag is of de Alfen single pro goed kan naast een Zappi of dat 2 Zappi's beter is ?
Ik wil voornamelijk solar charging doen, dus beide electrische auto's altijd inpluggen en laden van het pv overschot (bijna 10k WP op het dak liggen). Met de Zappi werkt dit perfect .
Ik ben op zich bereid om de Zappi zelf te bekostigen, als dat beter werkt, het gaat mij vooral om de samenwerking tussen beide laadpalen.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2025 21:18 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
@Sport_Life Ik zou zelf wel sterke voorkeur hebben voor twee dezelfde palen. Group load balancing is merkspecifiek en dus niet te mixen. Idem met de aansturing qua welke prio heeft…
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dag Allen
Ben aan het kijken voor een alfen laadpaal. Ik ben nog op zoek naar welke opties ik moet nemen.
Ik ben zelf aan het kijken naar de Eve single S of Pro. Het zou de 11 kW zijn gezien capaciteitstarief in Belgie. aansluiting hier is wel 3fase gezekerd op 40A
Iemand die mijn keuze kan beinvloeden? Waarom zou ik voor de Pro kiezen ipv de Single?
Ik kijk naar de active load balancing erbij te nemen, maar weet niet of het nuttig is. Gezien ik zelf met Home assistant waarschijnlijk de laadpaal ga willen aansturen voor wel of niet opladen in functie van zonne-energie en/of s'nachts. Is die load balancing licentie dan echt nodig?
Ik zie instelling ivm een back-office & standalone.
Stand alone is gewoon plug & charge, m.a.w. iemand van in de straat kan dan gewoon de kabel insteken en laden als ik het goed begrijp (dus niet gewenst). Is het dan nodig om met een RFID pasje te werken (en dus die licentie te nemen) en enkel (één van?) mijn laadpas(sen) te whitelisten? of zijn er andere mogelijkheden om die paal eigenlijk enkel open te zetten voor mijn auto (en eventueel in de toekomst voor die ene vriend die is geholpen moet worden als die langs rijd e.d.)
Die back-office, zijn daar kosten aan verbonden?
*edit* : & eventueel activiatie van licensies (stel ik neem de load balancing nie) is dat makkelijk om dat naderhand te doen of gaat er dan een heel gemail overheen en weer om dat klaar te krijgen?
Voor diegene die een laadpaal hebben en home assistant gebruiken:
Als je thuiskomt hoe doe je dit dan? Insteken, met RFID pas er langs gaan en begint die dan direct te laden? Of kan je hem gewoon insteken, en dan ergens met homeassistant een automatie maken dat die begint te laden op je eigen voorwaarden (bv zonnepanelen, minimum laden naar een bepaalde % overnacht etc).
mogelijks in combinatie met die publiek/stand allone vraag. Laadpaal gaat bereikbaar staan voor anderen op onze oprit, maar dat wil je natuurlijk niet. Dus als je dan home-assistant wilt laten beslissen wanneer te laden. Is het dan kabel insteken, RFID scannen (ja/nee) en dan doet Home assistant de rest of?
Alvast bedankt voor de hulp in het kiezen!
Ben aan het kijken voor een alfen laadpaal. Ik ben nog op zoek naar welke opties ik moet nemen.
Ik ben zelf aan het kijken naar de Eve single S of Pro. Het zou de 11 kW zijn gezien capaciteitstarief in Belgie. aansluiting hier is wel 3fase gezekerd op 40A
Iemand die mijn keuze kan beinvloeden? Waarom zou ik voor de Pro kiezen ipv de Single?
Ik kijk naar de active load balancing erbij te nemen, maar weet niet of het nuttig is. Gezien ik zelf met Home assistant waarschijnlijk de laadpaal ga willen aansturen voor wel of niet opladen in functie van zonne-energie en/of s'nachts. Is die load balancing licentie dan echt nodig?
Ik zie instelling ivm een back-office & standalone.
Stand alone is gewoon plug & charge, m.a.w. iemand van in de straat kan dan gewoon de kabel insteken en laden als ik het goed begrijp (dus niet gewenst). Is het dan nodig om met een RFID pasje te werken (en dus die licentie te nemen) en enkel (één van?) mijn laadpas(sen) te whitelisten? of zijn er andere mogelijkheden om die paal eigenlijk enkel open te zetten voor mijn auto (en eventueel in de toekomst voor die ene vriend die is geholpen moet worden als die langs rijd e.d.)
Die back-office, zijn daar kosten aan verbonden?
*edit* : & eventueel activiatie van licensies (stel ik neem de load balancing nie) is dat makkelijk om dat naderhand te doen of gaat er dan een heel gemail overheen en weer om dat klaar te krijgen?
Voor diegene die een laadpaal hebben en home assistant gebruiken:
Als je thuiskomt hoe doe je dit dan? Insteken, met RFID pas er langs gaan en begint die dan direct te laden? Of kan je hem gewoon insteken, en dan ergens met homeassistant een automatie maken dat die begint te laden op je eigen voorwaarden (bv zonnepanelen, minimum laden naar een bepaalde % overnacht etc).
mogelijks in combinatie met die publiek/stand allone vraag. Laadpaal gaat bereikbaar staan voor anderen op onze oprit, maar dat wil je natuurlijk niet. Dus als je dan home-assistant wilt laten beslissen wanneer te laden. Is het dan kabel insteken, RFID scannen (ja/nee) en dan doet Home assistant de rest of?
[ Voor 25% gewijzigd door Espio auraforce op 05-10-2025 23:19 ]
De Pro voornamelijk voor de 22kW-functie, oftewel 32A per fase. Daardoor kun je op 1-fase tot 7,4 kW en dit kán handig zijn bij PV-laden, zodat je niet teveel schakelt tussen 1P en 3P laden. Beetje afhankelijk ook van het vermogen van je PV-installatie.Espio auraforce schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:51:
Dag Allen
Het display vind ik zelf dan weer een nadeel...
Zeer aan te raden en zou ik altijd meenemen. Onder die licentie zit een hoop extra nuttige functionaliteit, zoals externe aansturing via modbus en dergelijke. En als je dat niet gebruikt lijkt het me alsnog nuttig in een beetje elektrisch huishouden.Ik kijk naar de active load balancing erbij te nemen, maar weet niet of het nuttig is. Gezien ik zelf met Home assistant waarschijnlijk de laadpaal ga willen aansturen voor wel of niet opladen in functie van zonne-energie en/of s'nachts. Is die load balancing licentie dan echt nodig?
Drie opties: Backoffice (managed) zal de authenticatie afhandelen als je dat hebt geïnstalleerd en in dat geval is het altijd een RFID-tag bliepen. Zonder backoffice (unmanaged c.q. standalone) kan de Alfen zelf met een willekeurige RFID-tag beveiligd worden, dat hoeft bij mijn weten niet eens per se een laadpas te zijn. Laatste optie, je kan hem ook helemaal open zetten zonder backoffice, dan hoef je niets te zwaaien.Ik zie instelling ivm een back-office & standalone.
Tussenvorm bij een managed laadpaal is plug&charge, dan zet je een laadpas vast in je backoffice en worden daar alle sessies op gefactureerd. Maar heb je dus geen authenticatie meer vooraf aan je laadsessie.
Bij Tap Electric is laadpaalbeheer gratis, voor alle anderen kost het vaak een paar euro per maand. Als je bij Tap een nultarief badge voor jezelf gebruikt (even instellen), heb je helemaal geen kosten maar kan een ander wel met zijn laadpas bij je laden.Die back-office, zijn daar kosten aan verbonden?
Ik gebruik evcc, die de Alfen aanstuurt via modbus. De Alfen is gekoppeld aan Tap. Ik start laadsessies met mijn Tapkey. Dan begint hij eerst een tiental seconden op snel (vol vermogen) te laden, totdat evcc herkent dat het mijn auto is, die aan het laden is. Dan schakelt hij terug naar de PV-modus (met laadplannen, etc. etc.) Als er een gast komt laden hoef ik niets te doen, die kan gewoon zijn laadpas bliepen en laden, evcc zal dat herkennen als een gast voertuig en gewoon de snel-modus (blijven) hanteren, dat is mijn basisinstelling. En via Tap krijg ik uitbetaald.Voor diegene die een laadpaal hebben en home assistant gebruiken:
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Voor alle duidelijkheid misschien nog... je hebt de active load balancing licentie nodig ook al doe je die loadbalancing/sturing vanuit een extern systeem zoals HA/evcc !JanHenk schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:02:
[...]
Zeer aan te raden en zou ik altijd meenemen. Onder die licentie zit een hoop extra nuttige functionaliteit, zoals externe aansturing via modbus en dergelijke.
Ik ga het hier helemaal in het begin zetten : Dankjewel voor je prachtige & gestructueerd antwoord. Dit helpt mij al enorm.
Nog een paar vraagjes erover.
Hier ligt een 5kwPiek installatie, in principe heb ik het dan niet nodig (ervanuitgaande dat ik ook een deel voor het huis gebruik) Maar als ik ooit meer panelen plaats....
Nog een paar vraagjes erover.
Dat is wel een goeie, 3 fase 22.000 watt =~ 3 x 230 x 32, dus idd 32 A per fase dat hij kan doen. Bij 11.000 watt zou dat dan 11.000 =~3 x 230 x 16 =. oftewel 16 ampere per fase = 3.680 watt.JanHenk schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:02:
[...]
De Pro voornamelijk voor de 22kW-functie, oftewel 32A per fase. Daardoor kun je op 1-fase tot 7,4 kW en dit kán handig zijn bij PV-laden, zodat je niet teveel schakelt tussen 1P en 3P laden. Beetje afhankelijk ook van het vermogen van je PV-installatie.
Het display vind ik zelf dan weer een nadeel...
Hier ligt een 5kwPiek installatie, in principe heb ik het dan niet nodig (ervanuitgaande dat ik ook een deel voor het huis gebruik) Maar als ik ooit meer panelen plaats....
Top, dit wou ik dus weten. Dankjewel!Zeer aan te raden en zou ik altijd meenemen. Onder die licentie zit een hoop extra nuttige functionaliteit, zoals externe aansturing via modbus en dergelijke. En als je dat niet gebruikt lijkt het me alsnog nuttig in een beetje elektrisch huishouden.
even dieper ingaande op deze opties:Drie opties: Backoffice (managed) zal de authenticatie afhandelen als je dat hebt geïnstalleerd en in dat geval is het altijd een RFID-tag bliepen. Zonder backoffice (unmanaged c.q. standalone) kan de Alfen zelf met een willekeurige RFID-tag beveiligd worden, dat hoeft bij mijn weten niet eens per se een laadpas te zijn. Laatste optie, je kan hem ook helemaal open zetten zonder backoffice, dan hoef je niets te zwaaien.
Tussenvorm bij een managed laadpaal is plug&charge, dan zet je een laadpas vast in je backoffice en worden daar alle sessies op gefactureerd. Maar heb je dus geen authenticatie meer vooraf aan je laadsessie.
- Backoffice (Managed) : Authenticatie afhandelen, wat bedoel je daar precies mee? Dat die dan nakijkt of het effectief de juiste persoon is? Ik denk dat ik het nut van de back-office niet snap, maar ik denk dat dat vooral is omdat ik meer kijk naar "ik wil thuis laden voor mezelf" dan effectief "ik wil mijn laadpaal kunnen openzetten voor mensen die het nodig hebben
- Unmanaged & standalone: Willekeurige pas? M.a.w. stel ik neem een fastned laadpas. Dan kan ik gewoon thuis aankomen, inpluggen, mijn fastned laadpas scannen. En dan? Ik neem aan dat er dan geen kosten worden aangerekend toch? Hij kijkt dan gewoon even "oh, ja, het is effectief de juiste persoon die begint met laden"? Dit betekent dan ook dat niemand anders kan laden behalve diegene die ik zelf toevoeg?
- Openzetten zonder back-office: niet meer zwaaien, maar betekent wel dat als mijn buur ziet dat ik niet thuis ben hij even zijn auto gratis kan komen opladen?
Verdergaand op het voorgaande, dat wil ik dus vermijden dat iemand anders het kan. Dus duwt mij meer naar "geen back-office gebruiken"Bij Tap Electric is laadpaalbeheer gratis, voor alle anderen kost het vaak een paar euro per maand. Als je bij Tap een nultarief badge voor jezelf gebruikt (even instellen), heb je helemaal geen kosten maar kan een ander wel met zijn laadpas bij je laden.
hrm, oké dat klinkt al duidelijker. Ik neem aan dat ik dat vol vermogen zelf nog kan aanpassen naar een meer acceptabel vermogen (wederom, belgie en zijn prachtige uitvinding capaciteitstarief).Ik gebruik evcc, die de Alfen aanstuurt via modbus. De Alfen is gekoppeld aan Tap. Ik start laadsessies met mijn Tapkey. Dan begint hij eerst een tiental seconden op snel (vol vermogen) te laden, totdat evcc herkent dat het mijn auto is, die aan het laden is. Dan schakelt hij terug naar de PV-modus (met laadplannen, etc. etc.) Als er een gast komt laden hoef ik niets te doen, die kan gewoon zijn laadpas bliepen en laden, evcc zal dat herkennen als een gast voertuig en gewoon de snel-modus (blijven) hanteren, dat is mijn basisinstelling. En via Tap krijg ik uitbetaald.
Nee, daar kom je dus niet onderuit... pasje = RFID ! Ofwel laat je iedereen toe (geen pasjes/RFID), ofwel beperk je de toegang (wel pasjes/RFID... ook voor jou dus).Espio auraforce schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:37:
Als ik het goed begrijp, voor mijn situatie waar ik gewoon zelf thuis wil laden, zonder extra kosten, en dat niemand anders hem effectief kan gebruiken, ga ik voor een unmanaged standalone moeten gaan met RFID. Dus dat pasje laten zien kom ik echt onderuit. (?).
De vraag is natuurlijk wie er op jou oprit gaat komen staan om te laten ?
Top dankjewel!r2504 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:49:
[...]
Nee, daar kom je dus niet onderuit... pasje = RFID ! Ofwel laat je iedereen toe (geen pasjes/RFID), ofwel beperk je de toegang (wel pasjes/RFID... ook voor jou dus).
De vraag is natuurlijk wie er op jou oprit gaat komen staan om te laten ?
En ja, denk niet snel maar... better safe than sorry. Meeste mensen zullen wel zo zijn van niet ongevraagd zoiets te doen.
Tot je die ene persoon tegenkomt die niet zo denkt.