Goedendag,
Onlangs ben ik verhuisd naar een nieuwe woning waar al een Alfen laadpaal aanwezig is. Mijn doel is om Solarcharge actief te krijgen.
• Het betreft een Alfen Eve Single Pro laadpaal uit 2020.
• Ik heb de kast geopend en via de voordeur een UTP-kabel aangesloten.
• Met de ACE Service Installer kan ik inloggen zonder ID en wachtwoord, waarschijnlijk vanwege de oudere firmware.
• Geïnstalleerde firmwareversie is v4.15.7-4054.
• De laadpaal wordt gemanaged door ENECO. Ik gebruik momenteel alleen de RFID-pas en heb geen verrekening met mijn werkgever.
Ik heb contact opgenomen met Eneco voor wachtwoorden en werd goed geholpen:
"Ik heb u onlangs gesproken over het activeren van de Solar-functie van uw laadpaal. U vroeg om het standaardwachtwoord en de PRC-code.
Hierbij ontvangt u het wachtwoord van uw laadpaal:
Wachtwoord: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
De PRC-code kunnen wij helaas niet verstrekken. Deze kan alleen op locatie worden gebruikt. Voor meer informatie over het gebruik van de Password Recovery Code (PRC) kunt u de volgende link raadplegen:
How to reset the password using the Password Recovery Code (PRC)?"
Voorafgaand de noodzakelijke firmware upgrade heb ik een paar vragen:
A. Wat is de relatie tussen het standaardwachtwoord dat ik van Eneco heb ontvangen en het nieuwe wachtwoord dat ik zelf moet instellen tijdens de firmware-upgrade van v4 naar v5+?
B. Een Alfen laadpaal van voor Dec-2021 schijnt nooit een PRC-code te hebben. daarom snap ik niet helemaal de opmerking hierover van Eneco.
Ben ik, zonder PRC-code maar met het standaardwachtwoord, altijd in staat om opnieuw in te loggen als er iets misgaat? Ik lees namelijk in diverse topics dat mensen soms uitgelogd raken en er zeker van zijn dat het zelfgekozen wachtwoord ingave correct is.
C. Wat is het aanbevolen upgrade-pad vanaf mijn huidige firmware (v4.15.7-4054), naar een release met als doel de Solar-charge functie stabiel te activeren? Ik hoef niet per se de nieuwste versie, maar wel een betrouwbare release.
D. Zijn er nog andere essentiële tips, naast het goed bewaren van het wachtwoord?
Voor mij is het het belangrijkst dat de laadpaal blijft functioneren, zeker omdat ik deze voor werk nodig heb. Na uren hier lezend op dit forum doorgebracht te hebben, voelt een firmware-upgrade in combinatie met de Alfen's wachtwoordpolicy steeds meer als een 'calculated' risk.
[
Voor 9% gewijzigd door
mokat op 03-10-2025 23:55
]