[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Kammika schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:35:
[...]

Dit is toch uniek voor Alfen? Voldoende villeroy en Boch is allerlei badkamers van consumenten, maar dat gaat ook altijd via partners en is prima model

Er zijn ook voldoende tussenpartijen die alfen palen leveren aan consumenten en daar dan ook onderhoud/service op doen. Enige waar het misgaat is als het via een bedrijf (werkgever) geleverd is en dan overgaat naar een consument (werknemer) waardoor die tussen partij er niet meer tussen zit. Dan is dus van belang dat je zo’n partij er wel tussen blijft houden…
Er zijn ook andere situaties waarin dit belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een gebruikte laadpaal of het overnemen van een laadstation bij een nieuwe woning.

Doordat er een tussenpartij nodig is, is de laadpaal bij problemen sneller economisch total loss.

Ik ga even de firmware updaten van mijn Villeroy en Boch wastafel. Hopelijk zitten er geen feature-brekende bugs in. Of erger nog, dat ik ’m brick. _/-\o_

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-10 10:07
Je zou in de MyEVE APP eens kunnen kijken onder ''Geavanceerd -> Stationseigenschappen -> Communication -> 3291_00 - WiFi - AP Enabled - uint8" en wat daar vervolgens de ingestelde waarde is. Die moet sowieso op '1' staan om het Build In WiFi AP aan te kunnen spreken (áls er al een WiFi module gemonteerd is).

De Strings 328D / 328E / 328F laten volgens mij zien óf er überhaupt zo'n module aanwezig is (deze kun je ook niet eigenhandig aanpassen).
Ik heb precies gedaan wat je zei (installeer je deze laadpalen trouwens?).
3291_00 wifi AP Enabled staat op 1 (stond ie al)
Je overige genoemde strings zijn allemaal aanwezig.
Wat kan er dan fout gaan?

[ Voor 53% gewijzigd door johan12 op 12-09-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

johan12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:29:
En als dat niet gebeurt kan ik er dan vanuit gaan dat er geen wifi mogelijkheid is?
Of zit dit wellicht nog ergens in het menu/instellingen van de paal verstopt als ik hem benader middels de UTP kabel.
Volgens de datasheet van Alfen heeft de Double reeks géén wifi aan boord. Enkel de Single toestellen (na een bepaalde productiedatum).

• Espio auraforce
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-09 10:05
Dag Allemaal
Ik ben op zoek naar een laadpaal en mijn elektricien raadde alfen aan.
Echter ben ik nog niet overtuigd. Misschien dat eigenaren hier wat vragen kunnen beantwoorden? (Moest je mijn naam herkennen, ik heb inderdaad een apart meer algemeen topic gemaakt gisteren, maar ik blijf gewoon verder zoeken, ik richt mij momenteel op Alfen als kandidaat).

Aflen kan werken met EVCC zie ik, en dus ook home assistant. Echter vraag ik mij het volgende af :
Als ik een alfen paal koop, koop ik dan best de Eve Single S-line of de Eve Single Pro-line (apart van een schermpje zie ik niet echt een groot verschil).
Ik wil eigenlijk uiteindelijk met Home assistant hier thuis dingen regelen (zoals mijn warmtepomp die nu vrij dom is slim maken en enkel overdag laten opladen met zonne-energie). Dus die wil ik uiteindelijkl prioriteit geven wat ik hoop met EVCC of in het slechtse geval Home-assistant te doen. Kan dit gewoon (via EVCC dan bijvoorbeeld) ?
Als je dit wil doen, moet je dan die extra "active load balancing" aankoop doen (die van +/-200 euro eenmalig)? Of kan je ook zonder die active load balancing het laadvermogen regelen (via EVCC/Home assistant dan)? Dit is in België en voor capaciteitstarief daarom een must.
Zover ik ook kan lezen kan ik de P1 poort gewoon blijvend geconnectoor houden aan home-assistant, en dan via Modbus/UTP kabel alsnog die data naar de laadpaal krijgen?

Ik zie namelijk ook dingen verschijnen over een abbonement bij Aflen en daar vind ik niks van terug op hun website. Dus ik vraag mij af waar dat allemaal over gaat. Ik zou het jammer vinden een paal te kiezen en dan erachter te komen dat ik na een nogal dure aankoop ineens nog maandelijks ga mogen betalen om slim te kunnen omgaan met mijn elektriciteitsverbruik thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:52
Deels antwoord op je vragen:
- Ik heb zelf de S-line en zie niet echt meerwaarde in de pro line. Ik zie hier veel storingen voorbij komen met het scherm. De kleur van de LEDs is voldoende.
- Ik lees uit met Domoticz ipv Home assistant maar doe geen sturing, alleen uitlezen.
- Active loadbalancing heb ik en die is regelmatig aktief als ik tijdens het laden andere apparaten in huis aanzet (waterkoker, droger, oven, wasmachine etc). Ik zou dat zeker er bij nemen om overbelasting te vermijden.

De andere antwoorden laat ik over aan degenen die er ervaring mee hebben. Ik heb veel vragen over capaciteitstarief aansturing hier voorbij zien komen en volgens mij is dat een lastig verhaal (en daar is load balancing niet voor bedoeld en niet te gebruiken).

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10 21:24
Sinds deze week is mijn laadpaal terug van reparatie door Alfen en nu hebben ze er fw 7.2.0-4362 op gezet maar nu loop ik tegen een paar probleempjes aan:
- De paal staat ingesteld op Solar Charging op de status "Green" met een minimum van 1,4 kW, maar als ik nu m'n auto inplug, dan gaat die gewoon op 11 kW laden
- Ik heb de laadpaal in Home Assistant hangen door middel van de leeyuentuen hacs integratie maar bijv. de "solar boost" functie lijkt niet te werken (als ik hem aan zet, dan schiet die automatisch weer uit).

Is dit een gevolg van fw 7.2.0-4362? En zoja, kan ik "veilig" downgraden naar een lagere en welke moet ik dan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:45
Espio auraforce schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:29:
Dag Allemaal
Echter ben ik nog niet overtuigd. Misschien dat eigenaren hier wat vragen kunnen beantwoorden? (Moest je mijn naam herkennen, ik heb inderdaad een apart meer algemeen topic gemaakt gisteren, maar ik blijf gewoon verder zoeken, ik richt mij momenteel op Alfen als kandidaat).

Aflen kan werken met EVCC zie ik, en dus ook home assistant. Echter vraag ik mij het volgende af :
Als ik een alfen paal koop, koop ik dan best de Eve Single S-line of de Eve Single Pro-line (apart van een schermpje zie ik niet echt een groot verschil).
Ik wil eigenlijk uiteindelijk met Home assistant hier thuis dingen regelen (zoals mijn warmtepomp die nu vrij dom is slim maken en enkel overdag laten opladen met zonne-energie). Dus die wil ik uiteindelijkl prioriteit geven wat ik hoop met EVCC of in het slechtse geval Home-assistant te doen. Kan dit gewoon (via EVCC dan bijvoorbeeld) ?
Als je dit wil doen, moet je dan die extra "active load balancing" aankoop doen (die van +/-200 euro eenmalig)? Of kan je ook zonder die active load balancing het laadvermogen regelen (via EVCC/Home assistant dan)? Dit is in België en voor capaciteitstarief daarom een must.
Zover ik ook kan lezen kan ik de P1 poort gewoon blijvend geconnectoor houden aan home-assistant, en dan via Modbus/UTP kabel alsnog die data naar de laadpaal krijgen?

Ik zie namelijk ook dingen verschijnen over een abbonement bij Aflen en daar vind ik niks van terug op hun website. Dus ik vraag mij af waar dat allemaal over gaat. Ik zou het jammer vinden een paal te kiezen en dan erachter te komen dat ik na een nogal dure aankoop ineens nog maandelijks ga mogen betalen om slim te kunnen omgaan met mijn elektriciteitsverbruik thuis.
De Alfen Single Eve kan 3 fase 11Kw laden maar op 1 fase 3,7Kw (16A) Nu de hardware is wel voorzien en via de software is er de mogelijkheid om deze ook te 'Unlocken' mits een Licentie zou dit wel kunnen maar tot op heden geen leverancier die dit wil of kan bevestigen. Van een abonnement heb ik eerlijk gezegd geen weet iedereen die ik ken die zo'n een laadpaal heeft, heeft zeker geen abonnement ! Voor de rest werkt het goed kan zonladen, alleen kan ik niet zien hoeveel kw er is geladen gezien er een bug in de software zit. Er was een update maar deze heeft dan weer een probleem met de p1 meter dus het is afwachten (deze was speciaal ontwikkeld voor capaciteitstarief België)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Bimmer schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:52:
[...]

De Alfen Single Eve kan 3 fase 11Kw laden maar op 1 fase 3,7Kw (16A) Nu de hardware is wel voorzien en via de software is er de mogelijkheid om deze ook te 'Unlocken' mits een Licentie zou dit wel kunnen maar tot op heden geen leverancier die dit wil of kan bevestigen. Van een abonnement heb ik eerlijk gezegd geen weet iedereen die ik ken die zo'n een laadpaal heeft, heeft zeker geen abonnement ! Voor de rest werkt het goed kan zonladen, alleen kan ik niet zien hoeveel kw er is geladen gezien er een bug in de software zit. Er was een update maar deze heeft dan weer een probleem met de p1 meter dus het is afwachten (deze was speciaal ontwikkeld voor capaciteitstarief België)
Ik heb een Eve Single (van de buren gekregen) met 32A licentie op 1 fase. Helaas gaat mijn PHEV maar tot 16A...

Na de upgrade naar 7.2.0-4362 gaf de app aan dat overzichten niet beschikbaar waren vanwege een probleem met de firmware, maar na het verwijderen en opnieuw installeren van de Eve Connect app kwamen ze meteen tevoorschijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:24
Espio auraforce schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:29:
Dag Allemaal

Indien je via modbus met evcc naar uw Alfen gaat is de load balancing licentie nodig. Staat duidelijk in de evcc handleiding. ( Ik vermoed dat elke vorm van lb op deze palen een licentie nodig heeft, zelfs gewoon via p1 -dsmr4/5 zit ook gewoon achter de lb licentie denk ik).

Indien je voor evcc gaat , zal je ook een sponsortoken moeten ik dacht mij te herinneren eenmalig kopen 100 €, 'huren' 2€/maand.

Ik ben uitermate positief over mijn combo (evcc, Alfen sline pro/ modbus/ ha /hw P1 meter ). Mijn p1 aansluiting tussen paal en digitale meter werkt niet.

Ik heb de paal via het werk , met evcc heb ik minder nood aan het schermpje , maar een snelle blik op het schermpje blijft handig.

Ik heb mijn evcc nog niet ten volle ingesteld ivm het capaciteits tarief in België, is momenteel niet echt nodig. We koken hier op inductie (frietketel/oven), en onze piek capa wordt hier gehaald bij het koken. Digitale meter sinds februari en zowat elke van onze maand piek zeker door het koken. Net nog eens bekeken op de Fluvius website.

Mijn panelen liggen ZO dus vanaf smorgens 8 :30 tot 15:30 uur kunnen we de wagen laden.

[ Voor 3% gewijzigd door blahenazo op 14-09-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espio auraforce
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-09 10:05
blahenazo schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:17:
[...]

Ik heb mijn evcc nog niet ten volle ingesteld ivm het capaciteits tarief in België, is momenteel niet echt nodig. We koken hier op inductie (frietketel/oven), en onze piek capa wordt hier gehaald bij het koken. Digitale meter sinds februari en zowat elke van onze maand piek zeker door het koken. Net nog eens bekeken op de Fluvius website.
Dankjewel voor het antwoord. En trouwens ook de andere mensen die gereageerd hebben.
Het klink wel alsof Alfen dan toch een optie is. Mogelijks dat dat abbonement dan was bedoeld voor die EVCC token.

Wel een vraagje Blahenazo: mag ik vragen welke kwPiek je haalt?
Want je geeft aan dat het niet nodig is. wij hebben ook inductie koken en onze gemiddelde piek is 4.6.
je laad dan enkel éénfasig (dus 3.6 kWmax) neem ik aan? Want als je tot 11kW kan laden en geen instellingen doet gaat je kwPiek toch wel de hoogte inschieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Espio auraforce schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:15:
[...]

Dankjewel voor het antwoord. En trouwens ook de andere mensen die gereageerd hebben.
Het klink wel alsof Alfen dan toch een optie is. Mogelijks dat dat abbonement dan was bedoeld voor die EVCC token.

Want je geeft aan dat het niet nodig is. wij hebben ook inductie koken en onze gemiddelde piek is 4.6.
je laad dan enkel éénfasig (dus 3.6 kWmax) neem ik aan? Want als je tot 11kW kan laden en geen instellingen doet gaat je kwPiek toch wel de hoogte inschieten?
Ik weet natuurlijk niet wat uw installateur aangaf. Maar er is een software unlock nodig (licentie) nodig voor de load balancing op Alfen palen.
En evcc rekend een kost voor devices die niet echt ' open' zijn. https://docs.evcc.io/en/docs/sponsorship

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdccD8a_09HcJGS_FD3uEeqIxdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3dKI56niQ3yc88b6ap1YZnA.jpg?f=fotoalbum_large

Maart
Piekvermogen
2,978 kW
Gemeten op do 06/03 21:15 - 21:30

April
Piekvermogen
3,183 kW
Gemeten op vr 11/04 20:15 - 20:30

Mei
Piekvermogen
4,121 kW
Gemeten op zo 04/05 15:45 - 16:00

Juni
Piekvermogen
4,145 kW
Gemeten op zo 29/06 12:45 - 13:00

Juli
Piekvermogen
3,011 kW
Gemeten op za 05/07 12:45 - 13:00

Augustus
Piekvermogen
4,806 kW
Gemeten op zo 10/08 18:45 - 19:00

September
Piekvermogen
3,604 kW
Voorlopige waarde
Gemeten op za 06/09 19:15 - 19:30

Sinds 9 aug heb ik evcc draaien. Daarvoor was het behelpen met laadplanning in de wagen en paal stond op 3~ dus minimum Is 4kW en de omvormer is maar 3,6 Wp. Maar doordat de baas betaald, gingen laden bij openbare palen :/ meestal aan het trein station. Wat eigenlijk absurd is. De grote verschuiving in augustus is moeilijk te missen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBHcej0ML1slLOpAhwpFiXldEjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fukXstSxRuosqfMfoTI2eKSM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Ter verduidelijking, doordat de panelen ZO liggen is de kans dat de wagen laadt (via PV) op het moment van verbruikers die niet te verschuiven is 'klein'. We zijn nog zomer dus veel PV.

Vandaar dat het nog niet kritisch is om de laadpaal te loadbalancen met de rest van de woning. Voorlopig is de setting PV of wel 1.4 kW + PV.

In de winter zullen we natuurlijk moeten laden van het net.

Evcc stats
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTOZl19To-NIzlb7d5YyrDVi--k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSj1TSAx3IXbS456olrsY4Nv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door blahenazo op 14-09-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmer
remmuz schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:13:
[...]

Ik heb een Eve Single (van de buren gekregen) met 32A licentie op 1 fase. Helaas gaat mijn PHEV maar tot 16A...

Na de upgrade naar 7.2.0-4362 gaf de app aan dat overzichten niet beschikbaar waren vanwege een probleem met de firmware, maar na het verwijderen en opnieuw installeren van de Eve Connect app kwamen ze meteen tevoorschijn!
Dit is de tot nu toe laatste software versie, deze is van Juli en had het probleem dat de P1 meter niet meer leest! Vandaar maar wachten tot dit weer opgelost is....(ik zit nu op 7.1.6-4345) deze heeft de bug dat je geen inzichten hebt in geladen kwh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bimmer schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:01:
[...]

Dit is de tot nu toe laatste software versie, deze is van Juli en had het probleem dat de P1 meter niet meer leest! Vandaar maar wachten tot dit weer opgelost is....(ik zit nu op 7.1.6-4345) deze heeft de bug dat je geen inzichten hebt in geladen kwh)
Volgens de EVE-Connect App (v1.4.9) is die bug inmiddels opgelost maar momenteel helaas nog niet beschikbaar gesteld (EVE Single Pro paal draait hier dus ook op 7.2.0 - 4362).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pb7jNqDiCzG0TN-xWcPMj9ApC8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ORNbQAZQovWXkmEsncr3XS6a.png?f=fotoalbum_large

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
Will_M schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:16:
[...]

Volgens de EVE-Connect App (v1.4.9) is die bug inmiddels opgelost maar momenteel helaas nog niet beschikbaar gesteld (EVE Single Pro paal draait hier dus ook op 7.2.0 - 4362).

[Afbeelding]
Ik had exact diezelfde melding. App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en ik kreeg meteen alle laadsessies te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

remmuz schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:15:
[...]

Ik had exact diezelfde melding. App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en ik kreeg meteen alle laadsessies te zien.
HELD!!!! d:)b _/-\o_

Zélfs incl. alle historische sessie gegevens, terwijl deze APP bij mij nog nóóit correct gewerkt heeft :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
remmuz schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:15:
[...]

Effe een vraagje werkt het lezen van de P1 meter met deze software versie op de lader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
Bimmer schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:12:
[...]

Effe een vraagje werkt het lezen van de P1 meter met deze software versie op de lader?
Ik heb nog steeds een draaischijfmeter en nee, ik heb nog nooit een aanbieding gehad om deze te laten vervangen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:46
remmuz schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:42:
[...]

Ik heb nog steeds een draaischijfmeter en nee, ik heb nog nooit een aanbieding gehad om deze te laten vervangen 😄
Dan zou ik ‘m ook nooit vervangen, nadeel: je kan ‘m niet uitlezen: voordeel: je hebt niet al die shit met terugleverkosten en zo…

Dat laatste is de reden dat je meestal geen keuze hebt als je aanmeldt dat je zonnepanelen krijgt en verder verplicht dan een nieuwe meter krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:20
Kammika schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:01:
[...]

Dan zou ik ‘m ook nooit vervangen, nadeel: je kan ‘m niet uitlezen: voordeel: je hebt niet al die shit met terugleverkosten en zo…
Je kan wel zo een oogje over je draaimeter hangen en op basis van de puls/streepje wat voorbijschiet afleiden hoe hard het verbruik gaat.
Je kan zelfs per meter zien hoeveel revs gelijk staan aan een kWh. Des te hoger de revs des te nauwkeuriger/vaker kan je meten per seconde hoeveel er loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Helaas toch de firmware weer moeten downgraden;
  • NGxx 7.2.0 - 4362
  • - hiermee hangt mijn dsmrreader/ser2net (corrupte p1/dsmr data), op zich zoals verwacht/vaak genoeg gemeld hier
  • NG9xx 7.1.6-4345
  • - hiermee blijft de auto na 100% vol om de minuut charge/waiting doen (en zijn er ook fouten aan de kant van de auto gelogd!) - maar, deze versie fixt het LED probleem :)
  • NG9xx 7.1.3-4342
  • - hiermee blijft de auto na 100% vol om de minuut charge/waiting doen (en zijn er ook fouten aan de kant van de auto gelogd!)
  • NG9xx 6.6.2-4312
  • - hiermee werkt alles weer als tevoren maar heb ik geen LED status
Auto is een VW Passat GTE (2017)

Laten we hopen dat er binnenkort weer iets nieuws uitkomt :9

Whoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Espio auraforce schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:15:
[...]

Alfen in combinatie met evcc is echt top. Ik kan het van harte aanraden.

Ook hier inductie koken en in de non-zomer maanden (diegene die er dus nu aan komen) zitten wij ook vaak met een piek van 4 à 5, ook omdat we nog een gewone droogkast hebben (geen warmtepomp droogkast).
Ik laad enkelfasig en inderdaad geen 11kW uiteraard.
Om een idee te geven: op dit moment staat mijn maxPower in evcc op 2500W en dat is eigenlijk veel te laag om aangenaam alles gedaan te krijgen.
Als we hier de toiletten doorspoelen dan zet evcc even de de laadpaal af omdat de pomp even aanspringt om de bak terug te vullen.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 15-09-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 08:38
Goedenavond allen,

Ik had meerdere malen problemen met mijn e-golf die leegliep aan de paal.
Nu heb ik begrepen dat dit met 6.3.0 niet het geval zou zijn. Dit ga ik testen nu ik deze file van een attente tweaker heb ontvangen.

De firmware is geflashed en wat blijkt, ik had load-balancing aanstaan icm home wizard. Dit werkt perfect, alleen sinds het flashen van 6.3.0 werkt dit niet meer. Foutmelding: P1 lost switching to safe mode. De egolf laadde al niet snel met 7.2kwh maar 3.5kwh op safemode is helemaal drama natuurlijk.

Is 6.3.0 nog niet compatible met Homewizard loadbalancing? Of gaat hier iets anders fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:59
Daveth schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:50:
[...]

Je pc heeft een vast IP adres, zet deze op dynamisch en start je netwerk adapter opnieuw op en ook de lader, dan zal hij het gelijk doen.
Nu pas tijd gehad om er verder mee te gaan maar zo te zien staat mijn laptop netwerk adapter niet op statisch.

IP Toewijzing Automatisch DHCP

Maar dit was uiteindelijk het probleem niet volgens mij.

Ik heb de paal een keer uit en aan gezet en nu krijg ik die foutmelding niet meer bij het inloggen

Maar nu heb ik het probleem dat ie zegt dat het wachtwoord dat ik heb fout is

Dus maar even contact opnemen met degene waar ik de paal van heb

[ Voor 33% gewijzigd door louzy82 op 15-09-2025 20:22 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:10

m-vw

Dus?

marccom schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:09:
Helaas toch de firmware weer moeten downgraden;
  • NGxx 7.2.0 - 4362
  • - hiermee hangt mijn dsmrreader/ser2net (corrupte p1/dsmr data), op zich zoals verwacht/vaak genoeg gemeld hier
  • NG9xx 7.1.6-4345
  • - hiermee blijft de auto na 100% vol om de minuut charge/waiting doen (en zijn er ook fouten aan de kant van de auto gelogd!) - maar, deze versie fixt het LED probleem :)
  • NG9xx 7.1.3-4342
  • - hiermee blijft de auto na 100% vol om de minuut charge/waiting doen (en zijn er ook fouten aan de kant van de auto gelogd!)
  • NG9xx 6.6.2-4312
  • - hiermee werkt alles weer als tevoren maar heb ik geen LED status
Auto is een VW Passat GTE (2017)

Laten we hopen dat er binnenkort weer iets nieuws uitkomt :9
Ik ben zelf terug naar NG9xx 7.1.6-4345 omdat comfort loading niet meer werkte.

Maar ik tot nu toe bij geen enkele firmware de inzichten tab werkend gezien. Ook niet na het opnieuw installeren van de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-10 10:07
h2s schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:30:
[...]

Volgens de datasheet van Alfen heeft de Double reeks géén wifi aan boord. Enkel de Single toestellen (na een bepaalde productiedatum).
Maar in de My EVE app staan dus wel alle wifi antenne strings aanwezig...
Heeft er niemand het gouden ei om de wifi werkend te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
johan12 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:30:
[...]

Maar in de My EVE app staan dus wel alle wifi antenne strings aanwezig...
Heeft er niemand het gouden ei om de wifi werkend te krijgen?
Alleen de Eve Single S-line en Pro-line hebben wifi, de Eve Double niet.
https://knowledge.alfen.c...n+Alfen+charging+stations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pommi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09 19:34
mvgemert schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:55:
Echter geeft deze nu de melding 'Charging station webserver communication error'
Ik kreeg dezelfde melding. Het probleem bij mij was dat ik op een ander netwerk subnet zat dan de laadpaal. Toen mijn smartphone op hetzelfde subnet zat kon ik inloggen.

Ik heb mijn Alfen Eve Single Pro-Line overgenomen bij een verhuizing. Helaas loopt hij ook vol met water tijdens de regen. Het water loopt via het rubber om de socket naar binnen. Gelukkig loopt het water via de onderkant van de socket ook weer eruit, waardoor de elektronica niet onder water komt te staan. Ik heb geprobeerd om het rubber beter sluitend te maken. Dit is niet gelukt. Zo te zien heb ik een "SPK Subframe Seal Eve SingleØ6" (803873918-ICU) nodig (thanks FrenzyFreak). De Alfen webshop schijnt alleen voor professionals te zijn. Iemand enig idee waar ik dit onderdeel kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HyperBart schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:47:
[...]

Je kan wel zo een oogje over je draaimeter hangen en op basis van de puls/streepje wat voorbijschiet afleiden hoe hard het verbruik gaat.
Je kan zelfs per meter zien hoeveel revs gelijk staan aan een kWh. Des te hoger de revs des te nauwkeuriger/vaker kan je meten per seconde hoeveel er loopt.
Een Youless LS120 kan dit (bijvoorbeeld) voor je doen middels een 'pulse-meting'. Op een digitale meter, al dan niet 'slim', kun je eventueel zelfs gelijktijdig de pulse en p1 metingen gelijktijdig laten lopen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wY64Hv59es0ZESEsqI2OKhi3fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P9qVTbgXVJolSNPgyYfs87eZ.png?f=fotoalbum_large

De 'Water' optie werkt in NL overigens niet doordat daarmee geen koppeling opgezet is met de kWh meter (Gas/Licht staat los van de waterbedrijven). In België werkt deze optie in veel gevallen wél.

[ Voor 28% gewijzigd door Will_M op 16-09-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:09
Pommi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:42:
[...]

Ik kreeg dezelfde melding. Het probleem bij mij was dat ik op een ander netwerk subnet zat dan de laadpaal. Toen mijn smartphone op hetzelfde subnet zat kon ik inloggen.

Ik heb mijn Alfen Eve Single Pro-Line overgenomen bij een verhuizing. Helaas loopt hij ook vol met water tijdens de regen. Het water loopt via het rubber om de socket naar binnen. Gelukkig loopt het water via de onderkant van de socket ook weer eruit, waardoor de elektronica niet onder water komt te staan. Ik heb geprobeerd om het rubber beter sluitend te maken. Dit is niet gelukt. Zo te zien heb ik een "SPK Subframe Seal Eve SingleØ6" (803873918-ICU) nodig (thanks FrenzyFreak). De Alfen webshop schijnt alleen voor professionals te zijn. Iemand enig idee waar ik dit onderdeel kan bestellen?
Als je dat Googled vindt je volgens mij minimaal 1 andere leverancier

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Will_M schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:14:
[...]

Een Youless LS120 kan dit (bijvoorbeeld) voor je doen middels een 'pulse-meting'. Op een digitale meter, al dan niet 'slim', kun je eventueel zelfs gelijktijdig de pulse en p1 metingen gelijktijdig laten lopen....

[Afbeelding]

De 'Water' optie werkt in NL overigens niet doordat daarmee geen koppeling opgezet is met de kWh meter (Gas/Licht staat los van de waterbedrijven). In België werkt deze optie in veel gevallen wél.
watermeter kun je met een simpele npn sensor uitlezen. (via esp home of zo, maar zijn ook wel standaardprojectsvoor). Anyway: erg offtopic dit, want mijn alfen paal doet nog niets met de watermeter ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kammika schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:31:
[...]

watermeter kun je met een simpele npn sensor uitlezen. (via esp home of zo, maar zijn ook wel standaardprojectsvoor). Anyway: erg offtopic dit, want mijn alfen paal doet nog niets met de watermeter ;-)
:9

Was ook meer voor @remmuz bedoeld gezien z'n stelling dat hij nog wel een good'ol Ferraris draaischijfmeter in gebruik heeft. Kwestie van géén slapende honden wakker maken en dat ding zo lang als mogelijk gewoon in gebruik blijven houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-09 13:48
Iemand al info gezien over nieuwe firmware releases? Zit te wachten op de oplossing voor de p1 e.d.

Vaak zijn er al mensen met testversies. Hoor het graag.

Heb weer wat nieuws in mijn laapaal. Setup modem failed en test registration failed. Iemand dat al eens tegen gekomen? In het log zie ik meer dan 300 init retry en in de log download 255 modem reboots

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4QzbLmJIGslB8WniNxYSgxIbrw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YWjAg80dBLo7DqEV3BFWt9HP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Sarge78 op 16-09-2025 15:04 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Sarge78

Het lijkt er op dat er vannacht een verstoring (of onderhoud) is geweest aangaande het 2G/4G netwerk waarmee je paal normalter verbindt met z'n Back-End. Als je die meldingen nu nog steeds hebt dan zou je bij de Back-End beheerder eens kunnen navragen wélke provider ze gebruiken en vervolgens daar gaan kijken of er dus iets aan de hand is geweest.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:56
Na lang zoeken en vergelijken gekozen voor een algen eve single pro 22kwh laadpaal.

Nog even op zoek naar een leverancier/installateur. Meterkast en kabels naar de installatieplek regel ik zelf.

Iemand tips voor regio Eindhoven ?

Ik begrijp dat ik active load balancing er los bij moet kopen, slim om dat meteen bij de installateur te doen of kan ik dat ook later zelf toevoegen?

Nog andere tips ?

• HyperBart
helm71 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:11:
Na lang zoeken en vergelijken gekozen voor een algen eve single pro 22kwh laadpaal.

Nog even op zoek naar een leverancier/installateur. Meterkast en kabels naar de installatieplek regel ik zelf.

Iemand tips voor regio Eindhoven ?

Ik begrijp dat ik active load balancing er los bij moet kopen, slim om dat meteen bij de installateur te doen of kan ik dat ook later zelf toevoegen?

Nog andere tips ?
Best ineens mee bestellen als je de paal bestelt. Anders ga je moeten uitzoeken van waar die paal komt en moet die partij de licentie achteraf bestellen.

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05:59
Sarge78 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:03:
Iemand al info gezien over nieuwe firmware releases? Zit te wachten op de oplossing voor de p1 e.d.

Vaak zijn er al mensen met testversies. Hoor het graag.

Heb weer wat nieuws in mijn laapaal. Setup modem failed en test registration failed. Iemand dat al eens tegen gekomen? In het log zie ik meer dan 300 init retry en in de log download 255 modem reboots

[Afbeelding]
Kan je wel je simkaart gegevens uitlezen in de ACE installer of in de log zoals imsi, iccid en Imei?
Zo nee dan is mij ervaring dat je modem op je controllerboard kapot is.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10 11:18
Werkt het als je internet/LAN als eerste prioriteit zet voor mobiel ?

• helm71
HyperBart schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:38:
[...]

Best ineens mee bestellen als je de paal bestelt. Anders ga je moeten uitzoeken van waar die paal komt en moet die partij de licentie achteraf bestellen.
Dank !

Ik zie ze ook te koop op bol.com, de installatie YouTube lijkt niet overdreven ingewikkeld, of moet ik daar niet aan beginnen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
helm71 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:36:
[...]

Dank !

Ik zie ze ook te koop op bol.com, de installatie YouTube lijkt niet overdreven ingewikkeld, of moet ik daar niet aan beginnen ?
Bol is bol niet altijd.
Ik zou toch bij een beetje “eigen webshop” bestellen die genoeg product verzetten.

Persoonlijk goede ervaringen en prijs bij charge24 en bij de jongens van TrafficSupply.

• helm71
HyperBart schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:32:
[...]

Bol is bol niet altijd.
Ik zou toch bij een beetje “eigen webshop” bestellen die genoeg product verzetten.

Persoonlijk goede ervaringen en prijs bij charge24 en bij de jongens van TrafficSupply.
Dank !

De partij die ze op bol verkoopt is charge24 ..

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 00:49

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

helm71 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:36:
[...]

Dank !

Ik heb een kleine maand geleden zelf een Alfen Eve Single Pro line geïnstalleerd.

De laadpaal heb ik op een sokkel geïnstalleerd bij de oprit, zo’n 30m bij de meterkast vandaan. Ik heb de paal en metalen sokkel van Alfen gebruikt en dat was een fluitje van een cent. Door de graafwerkzaamheden en het leggen van de kabels (2x Cat6 en 30m YMVK-as 4x6mm2) zelf te doen heb ik enorm veel geld uitgespaard en het was nog leuk om te doen ook 😉

Het aansluiten van de laadpaal is inderdaad niet erg moeilijk, maar je moet wel weten wat je doet en de juiste spullen hebben.

Ik heb het plaatsen van een krachtgroep wel aan een elektricien overgelaten.

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• helm71
Roland_EM25 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:47:
[...]

Ik heb een kleine maand geleden zelf een Alfen Eve Single Pro line geïnstalleerd.

De laadpaal heb ik op een sokkel geïnstalleerd bij de oprit, zo’n 30m bij de meterkast vandaan. Ik heb de paal en metalen sokkel van Alfen gebruikt en dat was een fluitje van een cent. Door de graafwerkzaamheden en het leggen van de kabels (2x Cat6 en 30m YMVK-as 4x6mm2) zelf te doen heb ik enorm veel geld uitgespaard en het was nog leuk om te doen ook 😉

Het aansluiten van de laadpaal is inderdaad niet erg moeilijk, maar je moet wel weten wat je doet en de juiste spullen hebben.

Ik heb het plaatsen van een krachtgroep wel aan een elektricien overgelaten.
Ik denk dat ik dat ook zou kunnen.. dank voor je ervaring, ik ga er even over nadenken.. er staat ook een braaf YouTube filmpje dat vrij duidelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
AWEF schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:11:
Sinds deze week is mijn laadpaal terug van reparatie door Alfen en nu hebben ze er fw 7.2.0-4362 op gezet maar nu loop ik tegen een paar probleempjes aan:
- De paal staat ingesteld op Solar Charging op de status "Green" met een minimum van 1,4 kW, maar als ik nu m'n auto inplug, dan gaat die gewoon op 11 kW laden
- Ik heb de laadpaal in Home Assistant hangen door middel van de leeyuentuen hacs integratie maar bijv. de "solar boost" functie lijkt niet te werken (als ik hem aan zet, dan schiet die automatisch weer uit).

Is dit een gevolg van fw 7.2.0-4362? En zoja, kan ik "veilig" downgraden naar een lagere en welke moet ik dan hebben?
Uiteindelijk ge-downgrade naar 7.1.6-4343 en dit lijkt het probleem opgelost te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eboellie
  • Laatst online: 02-10 18:14
Hoi weet niet of het hier voorbij is gekomen maar ik heb de Eve Connect app op mijn tablet geinstalleerd en kan eindelijk de transacties mooi zien in de app. Werkt goed!

Dat kon voorheen op mijn mobiel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
eboellie schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:56:
Hoi weet niet of het hier voorbij is gekomen maar ik heb de Eve Connect app op mijn tablet geinstalleerd en kan eindelijk de transacties mooi zien in de app. Werkt goed!

Dat kon voorheen op mijn mobiel niet.
En welke firmware versie staat erop de lader want daar hangt het vanaf (met versie 7.1.6-4345) werkt het hier toch niet en de versie die in Juli is uitgerold heeft dan weer een bug die de P1 meter niet meer leest! dus is het wachten tot er een nieuwe komt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-10 20:31
UPDATE
Hoewel de ACE Single (PRO) het bidirectioneel laden WEL zou kunnen, gaat Alfen de ISO15118 licentie -NIET- beschikbaar stellen voor deze variant. Zij hebben verkozen om de ACE Single (PRO) langzamerhand te gaan uitfaseren. Het plaatsen van een nieuwe bi-directionele meter (LOVATO DME D301 MID7) kan wel, maar zal dan ook geen zin hebben. Het benodigde modem voor het ISO protocol zal NIET beschikbaar worden gesteld voor de huidige laadpalen. :-(
Wil je TZT bidirectioneel kunnen laden, dan zou je de Alfen ACE (PRO) PLUS moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Nu online
BenSKIP schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:16:
UPDATE
Hoewel de ACE Single (PRO) het bidirectioneel laden WEL zou kunnen, gaat Alfen de ISO15118 licentie -NIET- beschikbaar stellen voor deze variant. Zij hebben verkozen om de ACE Single (PRO) langzamerhand te gaan uitfaseren. Het plaatsen van een nieuwe bi-directionele meter (LOVATO DME D301 MID7) kan wel, maar zal dan ook geen zin hebben. Het benodigde modem voor het ISO protocol zal NIET beschikbaar worden gesteld voor de huidige laadpalen. :-(
Wil je TZT bidirectioneel kunnen laden, dan zou je de Alfen ACE (PRO) PLUS moeten aanschaffen.
Best duidelijk toch? Nieuwe hardware nodig voor ISO15118 communicatie dat nodig is voor bidirectioneel laden. Dus nieuwe hardware vind zijn weg in de Plus-lijn: https://alfen.com/nl-nl/n...uble-plus-laadoplossingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:23
Noob vraag hier:
Bij mij gaat er een Alfen laadpaal geplaatst worden vanuit de werkgever. Welk type precies, weet ik nog niet.

Een algemene vraag heb ik wel, tijdens het doorlezen van dit topic heb ik niet een compleet noob antwoord gevonden.
Ik heb zojuist telefonisch de leverancier van de laadpaal gesproken over de laagst mogelijke laadsnelheid, daar werd ik niet heel veel wijzer van.
  • Ik heb een overschot aan zonne-stroom en wil deze zoveel mogelijk benutten.
  • in de zomer lever ik vaak 3500 watt terug, maar bij slechter weer is het minder. 1500 watt bijvoorbeeld
  • 3 fasen aansluiting heb ik, de laadpaal gaat op 3 fasen aangesloten worden
  • Ik dacht dat een laadpaal kan terugschakelen naar 1 fase als er niet voldoende teruggeleverd wordt aan het net. Bij 6 ampere is dit iets van 1400 watt dacht ik
  • Er komt een load-balancer, op welke manier dit precies werkt weet ik niet
  • Leverancier geeft aan dat de auto niet "start met laden" bij lage wattages en dat hij altijd ingesteld wordt op 3 fasen laden. Dat zou minimaal ongeveer 4000 watt zijn en zorgt dan voor een hoop stroom die ik moet afnemen van het net. De toekomstige auto (Tesla) kan ik beperken tot 6 ampere dacht ik
Ik weet niet of ik het vollledige verhaal te horen heb gekregen, het klinkt als "de gemakkelijkste standaardinstallatie".
Zolang het mijn eigen paal niet is (zolang het contract loopt), wil ik er zelf liever van af blijven. Daarna kan ik altijd kijken wat ik met EVCC kan doen. Misschien wil de leverancier in overleg wel settings aanpassen.

Op welke manier kan ik zo langzaam mogelijk laden en is er wel mogelijkheid om incidenteel 11 kW te forceren als we haast hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Jammer, nog net het 'huidige' model geïnstalleerd gekregen.

Maar ok, werkt voor zover prima, wel benieuwd naar support de komende jaren. Daarbij past het nieuwe model hopelijk beetje op dezelfde paal :9

[ Voor 54% gewijzigd door Kees_frl op 22-09-2025 14:47 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
djiedjee schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:31:
Noob vraag hier:
Bij mij gaat er een Alfen laadpaal geplaatst worden vanuit de werkgever. Welk type precies, weet ik nog niet.

Een algemene vraag heb ik wel, tijdens het doorlezen van dit topic heb ik niet een compleet noob antwoord gevonden.
Ik heb zojuist telefonisch de leverancier van de laadpaal gesproken over de laagst mogelijke laadsnelheid, daar werd ik niet heel veel wijzer van.
  • in de zomer lever ik vaak 3500 watt terug, maar bij slechter weer is het minder. 1500 watt bijvoorbeeld
  • Ik dacht dat een laadpaal kan terugschakelen naar 1 fase als er niet voldoende teruggeleverd wordt aan het net. Bij 6 ampere is dit iets van 1400 watt dacht ik
  • Leverancier geeft aan dat de auto niet "start met laden" bij lage wattages en dat hij altijd ingesteld wordt op 3 fasen laden. Dat zou minimaal ongeveer 4000 watt zijn en zorgt dan voor een hoop stroom die ik moet afnemen van het net. De toekomstige auto (Tesla) kan ik beperken tot 6 ampere dacht ik
Ik weet niet of ik het vollledige verhaal te horen heb gekregen, het klinkt als "de gemakkelijkste standaardinstallatie".
Zolang het mijn eigen paal niet is (zolang het contract loopt), wil ik er zelf liever van af blijven. Daarna kan ik altijd kijken wat ik met EVCC kan doen. Misschien wil de leverancier in overleg wel settings aanpassen.

Op welke manier kan ik zo langzaam mogelijk laden en is er wel mogelijkheid om incidenteel 11 kW te forceren als we haast hebben?
Ik heb een Alfen Single Line (zonder display), wel volledig in eigen beheer.
Wat ik nu gedaan heb is het volgende (zijn de namen vanuit Home Assistant):
- De optie "Enable phase switching" aangezet, deze zorgt er voor dat de paal zelf schakelt tussen 1 en 3 fasen laden
- De optie "Max Allowed fases" staat op 3, dit houdt in dat die op max 3 fasen kan laden
- Solar charging mode staat op "Green"
- Solar green share staat op 100%
- Solar comfort level staat op 1400 watt
Dit houdt in dat de auto begint te laden op het moment dat er 1400 watt overschot is en dan probeert de paal het verbruik van het net op 0 te houden.

Op het moment dat ik volle snelheid wil laden (11 kW), dan gebruik ik de optie "Solar Charging Boost". Als ik die aan zet, dan negeert de paal de solar charging settings en gaat dus op volle snelheid laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakkeclaque
  • Laatst online: 02-10 20:18
AWEF schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:11:

ik zit op 6.6.2 met solar charging werkend via p1. Je moet wel de laadlimiet in de eve connect app hoog genoeg instellen. De laadlimiet (die los lijkt te staan van solar charging) gedeeld door 3 wordt in mijn laadpaal toegepast op het solar chargen.

Dwz, globale laadlimiet op 12kw, solar charging werkt zoals verwacht tussen 1.4kw (startstroom wagen) en 4kw.. wat 12/3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
Bimmer schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:02:
[...]

En welke firmware versie staat erop de lader want daar hangt het vanaf (met versie 7.1.6-4345) werkt het hier toch niet en de versie die in Juli is uitgerold heeft dan weer een bug die de P1 meter niet meer leest! dus is het wachten tot er een nieuwe komt...?
App van je telefoon verwijderen en opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
sakkeclaque schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:22:
[...]

ik zit op 6.6.2 met solar charging werkend via p1. Je moet wel de laadlimiet in de eve connect app hoog genoeg instellen. De laadlimiet (die los lijkt te staan van solar charging) gedeeld door 3 wordt in mijn laadpaal toegepast op het solar chargen.

Dwz, globale laadlimiet op 12kw, solar charging werkt zoals verwacht tussen 1.4kw (startstroom wagen) en 4kw.. wat 12/3 is.
Zoals ik al eerder gepost heb, ik heb de fw gedowngrade naar 7.1.6-4343 en nu werkt alles weer zoals ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
AWEF schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:47:
[...]

Ik heb een Alfen Single Line (zonder display), wel volledig in eigen beheer.
Wat ik nu gedaan heb is het volgende (zijn de namen vanuit Home Assistant):
- De optie "Enable phase switching" aangezet, deze zorgt er voor dat de paal zelf schakelt tussen 1 en 3 fasen laden
- De optie "Max Allowed fases" staat op 3, dit houdt in dat die op max 3 fasen kan laden
- Solar charging mode staat op "Green"
- Solar green share staat op 100%
- Solar comfort level staat op 1400 watt
Dit houdt in dat de auto begint te laden op het moment dat er 1400 watt overschot is en dan probeert de paal het verbruik van het net op 0 te houden.

Op het moment dat ik volle snelheid wil laden (11 kW), dan gebruik ik de optie "Solar Charging Boost". Als ik die aan zet, dan negeert de paal de solar charging settings en gaat dus op volle snelheid laden.
Bedankt! Dit klinkt precies zoals ik het graag zou willen hebben.

Zijn dit instellingen die ik zelf kan doen via de Eve Connect app, of moet dit door de leverancier ingesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
djiedjee schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:45:
[...]

Bedankt! Dit klinkt precies zoals ik het graag zou willen hebben.

Zijn dit instellingen die ik zelf kan doen via de Eve Connect app, of moet dit door de leverancier ingesteld worden?
Ik heb geen ervaring met de Eve Connect app maar ik zou verwachten dat dit kan via de app (misschien dat iemand anders hier een antwoord op kan geven)
Maar let op: dan moet je er wel voor zorgen dat je het wachtwoord krijgt en dat de laadpaal in huisnetwerk opgenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-09 13:27
Noob vraag hier:

Minimaal starten met laden is 1 fase 6 A, ong 1400Watt, de installateurs weten er niet veel vanaf is mijn ervaring.
EVCC werkt super.
Zorg voor een UTP kabel _of_ laat em aan je Wifi connecten en zorg dat je de login gegevens krijgt.
Voer je UTP wel apart in in de paal, liet te lang parallel aan de 3 fasen kabel ivm verstoring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Minimum vereiste is dat je toegang hebt tot de app "Eve Connect" wat toelaat je vermogens in te stellen en te kiezen of je Comfort of Green wil laden. Ik zou in ieder geval aan de installateur alle paswoorden vragen (eisen!) want anders ga je vermoedelijk tegen een aantal beperkingen aanlopen op basis van wat je wil.

Hier staat de paal trouwens gewoon op 1 phase (zodat hij kan laden aan 1.4 kW), anders gaat hij toch maar switchen als je niet de rest uit het net wil trekken (wat zeker in Belgie met het capaciteitstarief niet leuk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Noob vraag hier:

tsja.. je kan er niet vanaf blijven en wel het gedrag willen veranderen, het is het een of het ander.

Vraag iig om het beheerder wachtwoord. Dan kun je met de alfen app ook solar charging aan en uit zetten (en nog wat andere van dat sort dingetjes doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
@Kammika

de eve Connect app is toch de eindgebruikers-app?
In de FAQ van de app staat dat je daarin solar charging kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
djiedjee schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:11:
@Kammika

de eve Connect app is toch de eindgebruikers-app?
In de FAQ van de app staat dat je daarin solar charging kan instellen.
ja volgens mij wel. Maar heb 'm niet meer geinstalleerd, dus ben maar 95% zeker. Maar je ziet het snel genoeg of je een installateursapp of een gebruikersapp hebt...

• sitel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 22:40
Weet iemand of het mogelijk is om op het einde van een laadbeurt via Solar Charging in Comfort mode te zien hoeveel kWh er met de zonne-energie geladen is en hoeveel van het net gehaald is?

In de EveConnect app zie je tijdens het laden hoeveel kW er binnenkomt van zowel de zon als het net, dus het lijkt me wel iets dat mogelijk zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-09 05:58
Werkt peak shaving tegenwoordig al native of moet ik daarvoor best nog steeds home assistant of evcc gaan gebruiken ?

Vrouw hier zet regelmatig een hoop elektrische toestellen op waardoor ik hoge pieken trek. Ik wil dat de paal stopt met laden als mijn totale vermogen van alle toestellen boven de 5kwh komt en weer gaat laden als vermogen van de toestellen binnen kleiner is dan het ingestelde vermogen paal + totale verbruik van de toestellen binnen.

[ Voor 60% gewijzigd door Morres op 28-09-2025 06:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:47
Morres schreef op zondag 28 september 2025 @ 06:11:
Werkt peak shaving tegenwoordig al native of moet ik daarvoor best nog steeds home assistant of evcc gaan gebruiken ?

Vrouw hier zet regelmatig een hoop elektrische toestellen op waardoor ik hoge pieken trek. Ik wil dat de paal stopt met laden als mijn totale vermogen van alle toestellen boven de 5kwh komt en weer gaat laden als vermogen van de toestellen binnen kleiner is dan het ingestelde vermogen paal + totale verbruik van de toestellen binnen.
Zit er helaas nog niet op..., maar onlangs had iemand onderstaande gepost, met die smart meter current, maar zelf nog niet geprobeerd... Laat het ons weten.... Maar ik vermoed dat die niet gaat kijken over alle fases heen ...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- Het zal ook maar kunnen werken als je beschikt over een digitale meter je moet de gegevens van de P1 poort ook naar de Alfen sturen!
Ook moet de Alfen beschikken en actief zijn = Load Balancing die enkel via het kopen van een Licentie geactiveerd word!

-Sation maximum current (A) ----> max. stroom die voor de laadpaal voorzien is (normaal 32A voor Pro versie en de Single Eve 16A maar blijhkbaar bestaat er hier ook een licentie voor en dan kan die ook op 32A)
- Max. current (A) ----> Vb. 40 A (hoofdzekering van de electriciteits installatie)

- Safe current (A) ----> Vb. 10 A Hier stel je de stroom in bij het verlies van de communicatie met de P1 meter zodat er toch niet meer vermogen mag gebruikt worden !

- Maximum Smart meter current (A) ---> Vb. 22 A (5Kw) Hier stel je de stroom in die niet mag overschreden worden, ook als er in huis toestellen inschakelen en je bent de EV aan 't laden !

Dit alles kan je instellen via het programma Ace Installer mits je beschikt over de nodige paswoorden !

[ Voor 50% gewijzigd door NoFate op 28-09-2025 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
NoFate schreef op zondag 28 september 2025 @ 06:55:
[...]

Zit er helaas nog niet op..., maar onlangs had iemand onderstaande gepost, met die smart meter current, maar zelf nog niet geprobeerd... Laat het ons weten.... Maar ik vermoed dat die niet gaat kijken over alle fases heen ...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- Het zal ook maar kunnen werken als je beschikt over een digitale meter je moet de gegevens van de P1 poort ook naar de Alfen sturen!
Ook moet de Alfen beschikken en actief zijn = Load Balancing die enkel via het kopen van een Licentie geactiveerd word!

-Sation maximum current (A) ----> max. stroom die voor de laadpaal voorzien is (normaal 32A voor Pro versie en de Single Eve 16A maar blijhkbaar bestaat er hier ook een licentie voor en dan kan die ook op 32A)
- Max. current (A) ----> Vb. 40 A (hoofdzekering van de electriciteits installatie)

- Safe current (A) ----> Vb. 10 A Hier stel je de stroom in bij het verlies van de communicatie met de P1 meter zodat er toch niet meer vermogen mag gebruikt worden !

- Maximum Smart meter current (A) ---> Vb. 22 A (5Kw) Hier stel je de stroom in die niet mag overschreden worden, ook als er in huis toestellen inschakelen en je bent de EV aan 't laden !

Dit alles kan je instellen via het programma Ace Installer mits je beschikt over de nodige paswoorden !
Helaas is mijn paal aangesloten op 3 fases met phase switching waardoor ik afhankelijk van op welke fase ik zit dat voorbeeld van 22a ofwel 5.1kW is of 15,2 kW. Maw die phase switching zorgt ervoor dat de maximum smart meter current eigenlijk niet bruikbaar is. Er zou software matig iets moeten inzitten die een cap in kW aanvaardt en dat dan omrekent naar a afhankelijk van het aantal phases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:47
Morres schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:05:
[...]

Helaas is mijn paal aangesloten op 3 fases met phase switching waardoor ik afhankelijk van op welke fase ik zit dat voorbeeld van 22a ofwel 5.1kW is of 15,2 kW. Maw die phase switching zorgt ervoor dat de maximum smart meter current eigenlijk niet bruikbaar is. Er zou software matig iets moeten inzitten die een cap in kW aanvaardt en dat dan omrekent naar a afhankelijk van het aantal phases.
Klopt! Ik ben ook wachtende partij, maar vrees ervoor dat die functie gaat komen, voorlopig is EVCC de enigste die dat kan... Heb pas ook een DM en EVCC getest, en dat gaat, ook met phase switching, alleen de drempel uiteraard niet te kort brengen bij de 4.1 kW , anders schakelt die steeds...

Ik had ook gehoord dat Niko ook een dergelijk systeem heeft, dus als je toevallig Niko thuis hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morres
NoFate schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:22:
[...]

Klopt! Ik ben ook wachtende partij, maar vrees ervoor dat die functie gaat komen, voorlopig is EVCC de enigste die dat kan... Heb pas ook een DM en EVCC getest, en dat gaat, ook met phase switching, alleen de drempel uiteraard niet te kort brengen bij de 4.1 kW , anders schakelt die steeds...

Ik had ook gehoord dat Niko ook een dergelijk systeem heeft, dus als je toevallig Niko thuis hebt...
Heb hier een Hager systeem met een Domovea server. Moet eens kijken of ik het daar mss klaar mee krijg, al laat mijn ervaring met die software ook het slechtste vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORNINGCOFFEE
  • Laatst online: 29-09 15:18
Ik heb een alfen single pro laadpaal. Deze is 6 jaar geleden door mijn werkgever geïnstalleerd, ik ga nu ergens anders werken. Bij de paal zit een service abonnement bij eneco emobilty. Dat service abonnement heb ik nu niet meer nodig want ik krijg geen vergoeding meer voor elektrisch thuisladen.

Dus wil ik dat service abonnement opzeggen. Als het abo wordt stop gezet doet het laadpunt t niet meer tenzij de instellingen anders gezet worden. Om de instellingen op het Alfen laadpunt te veranderen blijk ik een wachtwoord nodig voor te hebben. Dat wachtwoord heb ik nooit gehad en ook niet de pasword recovery code. Eneco zegt ook geen gegevens te hebben. De enige optie lijkt een Secure Service Access (SSA) door alfen te zijn. Dat betekent geloof ik dat er een monteur komt om m te resetten.

Weet iemand wat een SSA bij Alfen kost, heb je er ervaring meer of nog beter: is er geen andere manier om de fabrieksinstellingen te wijzigen oid zodat ik m zonder kosten zelf kan gaan beheren? Is er een elektricien die dit goedkoper kan zonder Alfen?

[ Voor 16% gewijzigd door MORNINGCOFFEE op 29-09-2025 01:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:18
MORNINGCOFFEE schreef op maandag 29 september 2025 @ 01:53:
Ik heb een alfen single pro laadpaal. Deze is 6 jaar geleden door mijn werkgever geïnstalleerd, ik ga nu ergens anders werken. Bij de paal zit een service abonnement bij eneco emobilty. Dat service abonnement heb ik nu niet meer nodig want ik krijg geen vergoeding meer voor elektrisch thuisladen.

Dus wil ik dat service abonnement opzeggen. Als het abo wordt stop gezet doet het laadpunt t niet meer tenzij de instellingen anders gezet worden. Om de instellingen op het Alfen laadpunt te veranderen blijk ik een wachtwoord nodig voor te hebben. Dat wachtwoord heb ik nooit gehad en ook niet de pasword recovery code. Eneco zegt ook geen gegevens te hebben. De enige optie lijkt een Secure Service Access (SSA) door alfen te zijn. Dat betekent geloof ik dat er een monteur komt om m te resetten.

Weet iemand wat een SSA bij Alfen kost, heb je er ervaring meer of nog beter: is er geen andere manier om de fabrieksinstellingen te wijzigen oid zodat ik m zonder kosten zelf kan gaan beheren? Is er een elektricien die dit goedkoper kan zonder Alfen?
Weet je zeker dat er een wachtwoord op zit. Als de firmware nooit is geüpdatet dan zit er waarschijnlijk geen wachtwoord op. Ik zou beginnen met de paal in je netwerk te hangen en op een laptop de ACE te installeren. Ik kon zonder problemen een nieuwe firmware installeren, waarbij ik een wachtwoord moest aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Morres schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:05:
[...]
Helaas is mijn paal aangesloten op 3 fases met phase switching waardoor ik afhankelijk van op welke fase ik zit dat voorbeeld van 22a ofwel 5.1kW is of 15,2 kW. Maw die phase switching zorgt ervoor dat de maximum smart meter current eigenlijk niet bruikbaar is.
Zet de phase switching dan gewoon uit en je paal vast op 1 fase. Als je nooit meer dan 7.6 kW wil laden dan heeft het geen zin je paal op 3 fase te zetten (tenzij de specifieke fase in je huis zou overbelast zijn). Ik laad hier meestal op tussen 1.4 en 4.5 kW en hij staat gewoon op 1 fase (het heeft ook geen zin om voor dat stukje constant phases te laten switchen... je auto en je paal worden er zeker niet beter van).
Er zou software matig iets moeten inzitten die een cap in kW aanvaardt en dat dan omrekent naar a afhankelijk van het aantal phases.
Tja, we kunnen alleen hopen dat Alfen inziet dat dit voor Belgie een belangrijke feature is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
r2504 schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:10:
[...]

Zet de phase switching dan gewoon uit en je paal vast op 1 fase. Als je nooit meer dan 7.6 kW wil laden dan heeft het geen zin je paal op 3 fase te zetten (tenzij de specifieke fase in je huis zou overbelast zijn). Ik laad hier meestal op tussen 1.4 en 4.5 kW en hij staat gewoon op 1 fase (het heeft ook geen zin om voor dat stukje constant phases te laten switchen... je auto en je paal worden er zeker niet beter van).

[...]

Tja, we kunnen alleen hopen dat Alfen inziet dat dit voor Belgie een belangrijke feature is.
Ja dat zou ik kunnen doen. Ik ga wegens dat capaciteitstarief idd nooit meer gaan willen laden dan 5kWh.

Wel een opmerking, hoe zit het dan in je Eve Connect app waar maximaal vermogen staat ? Hier staan nu minimum 4.2 kWh en Maximum 17.3 kWh. Dat is ook redelijk belachelijk want phase switching staat aan maar goed. Maar als ik dan in de instellingen de paal op 1 fase zet, en hardwarematig is hij nog 3 fasig aangesloten, gaat mijn interface dan correct het minimum van 1,6 kWh weergeven of blijft hij echt vervelend doen en 4,2 als minimum weergeven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Morres schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:05:
[...]
hoe zit het dan in je Eve Connect app waar maximaal vermogen staat
Die geeft netjes 1.4 kWh aan als minimum (op zich inderdaad absurd dat die dat ook niet doet als phase switching mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvR676BCTM1SARzMfg-I461aun0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jwplmPNfv2QDhyGVhg4VPK5T.png?f=user_large

Iemand enig idee wat deze twee foutmeldingen zouden kunnen betekenen? Ik kom er niet echt uit namelijk wat dit zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Dartlink schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:02:
[Afbeelding]

Iemand enig idee wat deze twee foutmeldingen zouden kunnen betekenen? Ik kom er niet echt uit namelijk wat dit zou kunnen zijn.
Het betekend dat je lader bepaalde gegevens uit de kWh meter niet kan krijgen, dit kan betekenen dat er een andere kWh meter in de lader zit dan wat hij verwacht (als de lader gewoon werkt is dat geen probleem)
Het kan ook beteken dat je kWh meter kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:43
Daveth schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:35:
[...]

Het betekend dat je lader bepaalde gegevens uit de kWh meter niet kan krijgen, dit kan betekenen dat er een andere kWh meter in de lader zit dan wat hij verwacht (als de lader gewoon werkt is dat geen probleem)
Het kan ook beteken dat je kWh meter kapot is.
Thanks! De kWh worden wel doorgegeven aan de backoffice, dus ik vermoed het eerste :) Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 23:16
deejeebv schreef op maandag 29 september 2025 @ 06:42:
[...]

Weet je zeker dat er een wachtwoord op zit. Als de firmware nooit is geüpdatet dan zit er waarschijnlijk geen wachtwoord op. Ik zou beginnen met de paal in je netwerk te hangen en op een laptop de ACE te installeren. Ik kon zonder problemen een nieuwe firmware installeren, waarbij ik een wachtwoord moest aanmaken.
Vanaf welk moment (bouwjaar/bouwdatum) worden de laadpalen van Alfen geleverd mét een wachtwoord?
Ik wil een tweedehands laadpaal kopen, maar heb wel het volledige beheer nodig namelijk, zou graag willen weten vanaf welke productie datum dit grofweg is geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
japie101 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:12:
[...]

Vanaf welk moment (bouwjaar/bouwdatum) worden de laadpalen van Alfen geleverd mét een wachtwoord?
Ik wil een tweedehands laadpaal kopen, maar heb wel het volledige beheer nodig namelijk, zou graag willen weten vanaf welke productie datum dit grofweg is geïntroduceerd.
Het is niet zozeer afhankelijk van het bouwjaar, maar van de firmware.
Vraag even aan de verkoper welke firmware erop staat. 4.15.7 was de laatste firmware zonder password

[ Voor 5% gewijzigd door remmuz op 30-09-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 23:16
remmuz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:54:
[...]

Vraag even aan de verkoper welke firmware erop staat. 4.15.7 was de laatste firmware zonder password
Dank voor je reactie, de praktijk is echter een reactie als "zit er een wachtwoord op dan", en men weet al helemaal niet welke versie firmware er op draait vaak, dat maakt het wel een beetje lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
japie101 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:59:
[...]

Dank voor je reactie, de praktijk is echter een reactie als "zit er een wachtwoord op dan", en men weet al helemaal niet welke versie firmware er op draait vaak, dat maakt het wel een beetje lastig.
Snap ik, maar dan is de kans groot dat het antwoord is "hij is van 2020 ofzo" . En dan weet je ook niks.
Hij kan ook ergens op de plank gelegen hebben. Kan best zijn dat een laadpaal uit 2021 een ouder firmware heeft dan een laadpaal uit 2020.
Misschien heeft de verkoper de Eve Connect app? Dan kun je zo de firmware versie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
remmuz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:54:
[...]

Altijd eerst testen vóór aankoop. Je kunt er gewoon een 230V-kabel op aansluiten en deze in een geaard stopcontact steken. Vervolgens kun je het apparaat uitlezen met je laptop in combinatie met een ACE Installer.
Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je een exemplaar koopt met een defect.
Veelvoorkomende problemen zijn een kapot powerboard, een ontbrekend wachtwoord of andere storingen.
Reparatie achteraf kost vaak meer dan wat je nu voor deze lader betaalt.

[ Voor 17% gewijzigd door Daveth op 30-09-2025 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
japie101 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:12:
[...]

Due diligence doen, dat wil zeggen: laptop meenemen en testen met ACE service installer, anders weet je het nooit zeker en daarna geconfronteerd worden met een laadpaal die niet volledig bruikbaar is is ook zo zonde.

Zoals ^ @Daveth hier ook zegt. Neem een multimeter, schuko stekker mee met een paar Wago's aan met stijve draad en een kleine smal schroevendraaiertje. Meet na welke draad de fase draad is (draad - aarding meten, 230V? == fase)
Duw de draden in de box (fase op fase L1 en nul op nul), steek 'm in hetzelfde stopcontact en uitlezen met ACE, daarna met schroevendraaiertje draden er uit duwen en naar huis.

Geen zin in/te veel gedoe? Alle begrip voor maar dan best nieuwe paal kopen, beste optie.
Doe je onderzoek ter plekke of laat 'm links liggen, het is niet leuker.

[ Voor 26% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:12
Weet iemand wat voor wartel er onderaan de paal zit voor de 5 aderige voedingskabel? Mijn paal komt van Marktplaats en er zat helaas geen wartel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
HeldereM schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:40:
Weet iemand wat voor wartel er onderaan de paal zit voor de 5 aderige voedingskabel? Mijn paal komt van Marktplaats en er zat helaas geen wartel bij.
Hier zat er een M32x1,5 wartel met moer bij (er zit geen schroefdraad in de behuizing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:38
Ik zou graag willen dat de 'default SOC' op 80% staat ingesteld, zodat ik hem niet telkens als ik heb aan de lader zet het schuifje van 100% naar 80% moet schuiven. Weet iemand of dit mogelijk is en welk commando te gebruiken in de YAML?
Onderstaande heb ik reeds geprobeerd.
Loadpoints:
targetSoc: 80
targetSoC: 80
targetsoc: 80
maxSoc: 80
maxSoC: 80
maxsoc: 80

Vehicles:
soc:
target: 80

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Roel1.9GJ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:27:
Ik zou graag willen dat de 'default SOC' op 80% staat ingesteld, zodat ik hem niet telkens als ik heb aan de lader zet het schuifje van 100% naar 80% moet schuiven. Weet iemand of dit mogelijk is en welk commando te gebruiken in de YAML?
Volgens mij gaat je vraag over evcc en niet over Alfen... misschien in de juiste thread je vraag plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Kip schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:51:
[...]
Het dataverbruik over een langere termijn heb ik zelf nog niet goed in beeld. Ik zie verschillen van 0,1 MB tot 0,6 MB per dag.
Met Lebara Prepaid kan je gebruik maken van de zogenaamd "One"-beltegoed. Dit is onbeperkt houdbaar en het tarief bedraagt €0,01 per MB. (Dit is een ander tarief dan de gebruikelijke "10 = 30" beltegoed!)
Zie: https://www.lebara.nl/nl/prepaid/lebara-one.html Voor €10 krijg je dus 1000 MB, waarmee je lange tijd vooruit kunt.
Inmiddels gebruik ik de Lebara simkaart al een tijdje, en kan ik iets zeggen over het gemiddelde dataverbruik van de laadpaal met Tap Electric als backoffice.
Over een periode van vier maanden en 68 laadsessies ligt het gemiddelde dataverbruik op 0,62 MB per dag. Min rond de 0.4MB en max dagen zijn 1.3 MB.

Gedurende deze tijd is er geen enkele laadsessie mislukt vanwege een ontbrekende verbinding met de backoffice.

Wat mij betreft is dit dus een prima keuze als prepaid simkaart voor de laadpaal.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Hier staat internet als primaire connectie methode... geen idee of hij de interne SIM kaart nog gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:38
r2504 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Volgens mij gaat je vraag over evcc en niet over Alfen... misschien in de juiste thread je vraag plaatsen.
oops foutje

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:45
iemand een idee? Kunnen ze in de backoffice , de scheduling uitzetten? Lijkt me bizar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcNopgqoIt64boAE7ea2-vXAidg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwFAkoGpEO3uGIJ3TyCIWw36.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokat
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:58
Goedendag,

Onlangs ben ik verhuisd naar een nieuwe woning waar al een Alfen laadpaal aanwezig is. Mijn doel is om Solarcharge actief te krijgen.

Een paar feiten op een rij:

• Het betreft een Alfen Eve Single Pro laadpaal uit 2020.
• Mijn elektrische auto is een 2021 VW ID.4 Pro 77 kW (software volledig up-to-date).
• Ik heb de kast geopend en via de voordeur een UTP-kabel aangesloten.
• Met de ACE Service Installer kan ik inloggen zonder ID en wachtwoord, waarschijnlijk vanwege de oudere firmware.
• Geïnstalleerde firmwareversie is v4.15.7-4054.
• De laadpaal wordt gemanaged door ENECO. Ik gebruik momenteel alleen de RFID-pas en heb geen verrekening met mijn werkgever.
• Er is een load-balancer aanwezig / aangesloten.
• Ik heb screenshots gemaakt van alle huidige ACE-tabbladen config instellingen.
• Via ACE heb ik een configuratie-export gemaakt, wat resulteert in een encrypted EXML-bestand.
• Mijn zonnepanelen leveren piekvermogen van ongeveer 6+ kWh.
[/list]

Ik heb contact opgenomen met Eneco voor wachtwoorden en werd goed geholpen:

"Ik heb u onlangs gesproken over het activeren van de Solar-functie van uw laadpaal. U vroeg om het standaardwachtwoord en de PRC-code.

Hierbij ontvangt u het wachtwoord van uw laadpaal:

Wachtwoord: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

De PRC-code kunnen wij helaas niet verstrekken. Deze kan alleen op locatie worden gebruikt. Voor meer informatie over het gebruik van de Password Recovery Code (PRC) kunt u de volgende link raadplegen:
How to reset the password using the Password Recovery Code (PRC)?"

Voorafgaand de noodzakelijke firmware upgrade heb ik een paar vragen:

A. Wat is de relatie tussen het standaardwachtwoord dat ik van Eneco heb ontvangen en het nieuwe wachtwoord dat ik zelf moet instellen tijdens de firmware-upgrade van v4 naar v5+?

B. Een Alfen laadpaal van voor Dec-2021 schijnt nooit een PRC-code te hebben. daarom snap ik niet helemaal de opmerking hierover van Eneco.
Ben ik, zonder PRC-code maar met het standaardwachtwoord, altijd in staat om opnieuw in te loggen als er iets misgaat? Ik lees namelijk in diverse topics dat mensen soms uitgelogd raken en er zeker van zijn dat het zelfgekozen wachtwoord ingave correct is.

C. Wat is het aanbevolen upgrade-pad vanaf mijn huidige firmware (v4.15.7-4054), naar een release met als doel de Solar-charge functie stabiel te activeren? Ik hoef niet per se de nieuwste versie, maar wel een betrouwbare release.

D. Is het verstandig om tussen verschillende upgrade-stappen configuratie-exporten (.EXML-bestanden) te maken?

E. Zijn er nog andere essentiële tips, naast het goed bewaren van het wachtwoord?

Voor mij is het het belangrijkst dat de laadpaal blijft functioneren, zeker omdat ik deze voor werk nodig heb. Na uren hier lezend op dit forum doorgebracht te hebben, voelt een firmware-upgrade in combinatie met de Alfen's wachtwoordpolicy steeds meer een 'calculated' risk.

Alvast bedankt voor uw reactie.
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste