Comfort modusMorres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:02:
Domme vraag mss maar hoe zorg ik ervoor dat ik voor mijn gehele verbruik nooit boven de 5kwh kom ? Dus mijn paal mag 5kwh verbuiken of meer als ik overvloedig zonne energie heb, maar als er geen zon in en ik verbruik binnen dan mag ik nooit meer dan 5 van het net halen. Is dit al mogelijk ? Vraag het gezien het capaciteitstarief in België.
Paal is 3 fasig aangesloten. Mss belangrijk gezien je enkel een max ampere kan kiezen in ace.
Heeft geen nut met het capaciteit tarief. Dan tik je toch twee maal een kwartier 11 kW aan.Microstar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:43:
[...]
Je kan je timer instellen. Bij een half uur laden op 11kW zit er netto ongeveer 5kWh in uw batterij.
Dan moet ie zijn vraag goed stellen. Als je 5kWh wil laden is dat inderdaad ongeveer een half uur op 11kW.Dartlink schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:50:
[...]
Heeft geen nut met het capaciteit tarief. Dan tik je toch twee maal een kwartier 11 kW aan.
Wat ie waarschijnlijk bedoelt is dat ie niet boven de 5kW uit wil komen, maar dan moet je dat ook schrijven.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ach heel veel mensen halen kW en kWh door elkaarV_ger schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:05:
[...]
Dan moet ie zijn vraag goed stellen. Als je 5kWh wil laden is dat inderdaad ongeveer een half uur op 11kW.
Wat ie waarschijnlijk bedoelt is dat ie niet boven de 5kW uit wil komen, maar dan moet je dat ook schrijven.
Ik wel, het is gewoon niet hetzelfde. Of leg jij de politie ook uit dat je echt maar 200 km reed en dat je niet snapt waarom ze je hebben staande gehouden?Dartlink schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:16:
[...]
Ach heel veel mensen halen kW en kWh door elkaarik doe er niet al te moelijk om
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Wat bizar.Daveth schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 07:34:
[...]
Er word zo makkelijk over gepraat, maar het is heel simpel de KIA EV6 begint heel vaak met aardlek problemen (RCD Signaled) en dat worden uit eindelijk sluiting en deze zet niet alleen de lader in storing maar maakt het Powerboard kapot (valt niet onder garantie).
Vooral bij de KIA zie je het veel dat deze vaak een lange tijd geen problemen hebben gehad en vanuit het niets beginnen hiermee, klant weet dit niet (KIA informeert hun klanten hier niet over) en die krijgt storing en probeert het nog eens en dan kan het zo zijn dat het weer 30 keer goed gaat.
Als deze persoon veel publiek laad sloopt hij overal de powerboarden in de publieken laders, dit moet ergens van betaald worden en iedereen die laadt bij een openbare lader betaald hier aan mee.
Met andere woorden zie je dit ooit gebeuren met een KIA ga dan nergens meer laden en ga gelijk terug met je auto naar de garage.
Mijn laadpaal werkt overigens wel nog gewoon prima. Hoe kan dat dan? (Zojuist getest met de Ioniq 5 van de buurman.)
Fijn dat je lader nog werkt, scheelt je een hoop geld.Faraz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:07:
[...]
Wat bizar.
Mijn laadpaal werkt overigens wel nog gewoon prima. Hoe kan dat dan? (Zojuist getest met de Ioniq 5 van de buurman.)
Dat jouw lader nog werkt is dat de Alfen laders best een tik kunnen hebben.
Wat je ziet is dat je omvormer van je auto gewoon sluiting maakt en makkelijk een paar honderd ampère trekt terwijl de laders gebouwd zijn voor maximaal 32A.
Zodra de lader dit herkent stopt hij gelijk de laadsessie maar bij zulke vermogens is dit vaak al te laat en zijn er onderdelen kapot in de lader.
Letop bij Hyundai Ioniq 5 komen de onderdelen uit de zelfde fabriek als KIA EV6 en heeft de zelfde problemen.
[ Voor 31% gewijzigd door Daveth op 10-05-2025 10:54 ]
Sorry maar dat bedoelde ik niet. Mijn gehele installatie mag niet boven de 5kW uitkomen wegens capaciteitstarief, 1x per maand een half uur op 11kW, en dit elke maand in het jaar zorgt voor een extra kost van 300 euro.Microstar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:43:
[...]
Je kan je timer instellen. Bij een half uur laden op 11kW zit er netto ongeveer 5kWh in uw batterij.
50 euro x 5 = 250 euro
50 euro x 11 = 550 euro
Als ik comfort instel op let's say 5kW, als ik dan binnen 4 verbruik dan ga ik naar 9 in totaal. Ik wil dat die 5 de hele cap is. Dus 5kW paal, maar als ik binnen 4 verbruik dan paal naar 1Dartlink schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:50:
[...]
Comfort modusdan laadt je met minimaal x kW. En als je bijvoorbeeld meer zon overschot hebt dan mag hij wel hoger.
[ Voor 30% gewijzigd door Morres op 10-05-2025 11:13 ]
Evcc installeren.Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:02:
Domme vraag mss maar hoe zorg ik ervoor dat ik voor mijn gehele verbruik nooit boven de 5kwh kom ? Dus mijn paal mag 5kwh verbuiken of meer als ik overvloedig zonne energie heb, maar als er geen zon in en ik verbruik binnen dan mag ik nooit meer dan 5 van het net halen. Is dit al mogelijk ? Vraag het gezien het capaciteitstarief in België.
Paal is 3 fasig aangesloten. Mss belangrijk gezien je enkel een max ampere kan kiezen in ace.
De alfen (bij mijn weten ook andere laadpalen niet) houdt geen rekening met het totale “meter debiet”.
Je kan je laadpaal wel beperken maar als je een verbruiker bij aanschakelt gaat de laadpaal niet zelf afsluiten.
Je haalt ook je eenheden door elkaar, lees je daar even over in. kWh versus kW. Je zegt nu eigenlijk “ik wil nooit meer dan 5kWh tanken”. Daar ga je dus telkens per dag(?) een 20km ver mee geraken
Lang verhaal kort: installeer EVCC (topic hier op Tweakers) of heb er vrede mee, klaar. En ja je gaat moeten sponsoren voor EVCC.
[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 10-05-2025 11:24 ]
Ja sorry voor die waarden door elkaar te halen. En haal EVCC is wel simplistisch gezegd natuurlijkHyperBart schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:21:
[...]
Evcc installeren.
De alfen (bij mijn weten ook andere laadpalen niet) houdt geen rekening met het totale “meter debiet”.
Je kan je laadpaal wel beperken maar als je een verbruiker bij aanschakelt gaat de laadpaal niet zelf afsluiten.
Je haalt ook je eenheden door elkaar, lees je daar even over in. kWh versus kW. Je zegt nu eigenlijk “ik wil nooit meer dan 5kWh tanken”. Daar ga je dus telkens per dag(?) een 20km ver mee geraken
Lang verhaal kort: installeer EVCC (topic hier op Tweakers) of heb er vrede mee, klaar. En ja je gaat moeten sponsoren voor EVCC.
Kiezen of delen. Dan doe je het manueel en geen EVCCMorres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
[...]
Ja sorry voor die waarden door elkaar te halen. En haal EVCC is wel simplistisch gezegd natuurlijkDan heb ik ook een device nodig welk constant draait right. Zoals een raspberry of een NAS. Waarbij ik al een tijdje naar dit laatste aan het kijken ben maar ja dat is weer een extra hap uit het budget en een device bij die 24x7 draait
Snelladen werkt inderdaad wel. Net getest.Will_M schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:20:
[...]
Als het dát (inmiddels bekende??) issue is dan kan 'ie inderdaad beter tijdelijk alleen gaan DC snelladen en dus niet alle AC laadpalen in de buurt gaan uitproberen om daarbij deze vervolgens ook in storing te gaan zetten.
Gelukkig werkt mijn eigen laadpaal dus ook nog, en heb ik geen andere palen hoeven te proberen (of slopen)
Dank voor de uitleg. Iemand had het hier over een (nieuwe) update. Kan zoiets simpels dit probleem al echt oplossen? Is het niet (vooral) een hardware gerelateerd probleem?Daveth schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Fijn dat je lader nog werkt, scheelt je een hoop geld.
Wat je ziet is dat je omvormer van je auto gewoon sluiting maakt en makkelijk een paar honderd ampère trekt terwijl de laders gebouwd zijn voor maximaal 32A.
Zodra de lader dit herkent stopt hij gelijk de laadsessie maar bij zulke vermogens is dit vaak al te laat en zijn er onderdelen kapot in de lader.
Letop bij Hyundai Ioniq 5 komen de onderdelen uit de zelfde fabriek als KIA EV6 en heeft de zelfde problemen.
Wil het graag even weten voordat ik maandag boos de werkplaats binnen stap. Heb vorige jaar al meerdere updates gehad, o.a. eentje voor “ICCU”.
[ Voor 4% gewijzigd door Faraz op 10-05-2025 12:00 ]
Raspberry Pi 4 of 5 heb je voor onder de honderd euro, probleem opgelost. Dat verdien je blijkbaar binnen enkele maanden terug met jullie capaciteitstarief.Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
[...]
Ja sorry voor die waarden door elkaar te halen. En haal EVCC is wel simplistisch gezegd natuurlijkDan heb ik ook een device nodig welk constant draait right. Zoals een raspberry of een NAS. Waarbij ik al een tijdje naar dit laatste aan het kijken ben maar ja dat is weer een extra hap uit het budget en een device bij die 24x7 draait
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik heb zelf bij een vriend een Raspberry Pi Zero 2W geïnstalleerd voor een paar tientjes alleen met evcc. Die draait inderdaad 24/7, maar verbruikt echt heel weinig. Een fractie van het stand-by verbruik van de Alfen zelf…. (Dat is ook meer dan je denkt, vooral de Pro Line met z’n schermpje).Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
[...]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik heb ook eFlux backofficez maar geen issues met transacties met de 7.1.x firmware.Dartlink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:44:
[...]
Doe maar downgraden naar 6.6.x
7.1.x heb ik hetzelfde met een Eflux backoffice
Daar zeg je het: zo simpel is het. Allez ik kan het niet blijven herhalen. Tisteenoftander. Er is niks anders wat met het captar rekening houdt buiten EVCC.Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
[...]
@Daveth thanks voor de uitleg. 
Kan zoiets simpels als een update van de auto dit aardlek probleem al echt oplossen?
Ander vraagje: wat gebeurt er als ik mijn granny charger (ipv Alfen paal) aansluit op de auto, denken jullie? Gaat die dan ontploffen oid?
Kan zoiets simpels als een update van de auto dit aardlek probleem al echt oplossen?
Ander vraagje: wat gebeurt er als ik mijn granny charger (ipv Alfen paal) aansluit op de auto, denken jullie? Gaat die dan ontploffen oid?

Ik heb geen idee of een update kan helpen, ik weet veel van deze laders maar niets van jou auto behalve dat er veel rond rijden die kapot zijn.Faraz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 06:37:
@Daveth thanks voor de uitleg.
Ander vraagje: wat gebeurt er als ik mijn granny charger (ipv Alfen paal) aansluit op de auto, denken jullie? Gaat die dan ontploffen oid?![]()
Je granny gaat gegarandeerd de zelfde problemen krijgen, het enige wat je nog kan gebruiken is een DC snel lader want die gebruikt niet je omvormer van je auto, de omvormer zit bij een DC lader al in de lader zelf.
evcc is vandaag zowat de enige oplossing... alternatieven zijn;Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
[...]
En haal EVCC is wel simplistisch gezegd natuurlijk
- Eve Connect op Comfort laden zetten met een maximum van 1.4 kW. Op die manier heb je nog 3.6 kW over voor gebruik in je huis (tenzij je niet gelijktijdige je inductievuur, microgolf en wasmachine opzet is dat voldoende). Tevens kan je op die manier normaal 16.8 kW laden (12u tussen 19u en 7u) wat misschien voldoende is (geen idee welke afstanden je doet woon-werk).
- Wachten op Alfen z'n nieuwe firmware... er zijn geruchten dat er rond de zomer een nieuwe versie zou uitkomen met ondersteuning voor het Belgische capaciteitstarief (absurd eigenlijk dat dit er niet inzit vanaf dag één).
Wij hebben thuis ook een Kia EV6 als leaseauto en sinds een maand een Alfen Eve Single Pro bij de parkeerplaats. Nu is al zo’n 6 keer de (3-fase) groep van de laadpaal in de meterkast eruit geklapt. Zou dat met hetzelfde probleem te maken kunnen hebben?Daveth schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Fijn dat je lader nog werkt, scheelt je een hoop geld.
Ik kan nog niet duidelijk krijgen of het bij anderen nu opgelost is met een software-update of de vervanging van ICCU… welke is het nu? Of een combinatie?
Bedankt. Ik kijk de kat dan nog even uit de boom en ga dat zo dan aanpakken ja. Woon - werk is 40 kW dus dat krijg ik wel niet bijgeladen op die manier. Maar gelukkig moet ik niet elke dag gaan. En als het nodig is hang ik hem onderweg nog wel eens aan een snellader.r2504 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:45:
[...]
evcc is vandaag zowat de enige oplossing... alternatieven zijn;
- Eve Connect op Comfort laden zetten met een maximum van 1.4 kW. Op die manier heb je nog 3.6 kW over voor gebruik in je huis (tenzij je niet gelijktijdige je inductievuur, microgolf en wasmachine opzet is dat voldoende). Tevens kan je op die manier normaal 16.8 kW laden (12u tussen 19u en 7u) wat misschien voldoende is (geen idee welke afstanden je doet woon-werk).
- Wachten op Alfen z'n nieuwe firmware... er zijn geruchten dat er rond de zomer een nieuwe versie zou uitkomen met ondersteuning voor het Belgische capaciteitstarief (absurd eigenlijk dat dit er niet inzit vanaf dag één).
Indien je zonneladen doet en switcht van 1 naar 3 fase laden tijdens de sessie kan dat het zijn ja.Ghaanz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:15:
[...]
Wij hebben thuis ook een Kia EV6 als leaseauto en sinds een maand een Alfen Eve Single Pro bij de parkeerplaats. Nu is al zo’n 6 keer de (3-fase) groep van de laadpaal in de meterkast eruit geklapt. Zou dat met hetzelfde probleem te maken kunnen hebben?
Ik kan nog niet duidelijk krijgen of het bij anderen nu opgelost is met een software-update of de vervanging van ICCU… welke is het nu? Of een combinatie?
Als je gewoon 11kW laadt en je zekering is 3x 16A, dan belast je hem continue op 100%. Dat gaat na een tijdje mis. Bij mij ging dat ook gepaard met hard zoemen van de zekeringsautomaat en warmteontwikkeling, gevolgd door uitvallen. Afzekeren op 3x 20A helpt hierbij.
Dat merk je nu heel goed omdat de netspanning wordt opgedreven door alle zonnestroom en het vermogen naar de auto dus echt op zijn max zit.
Homeassistant op rpi en koppeling met je digitale meter. Draait hier zo en kan inderdaad instellen dat het totale vermogen niet hoger gaat dan de hoogste piek van die maand.Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:10:
[...]
Sorry maar dat bedoelde ik niet. Mijn gehele installatie mag niet boven de 5kW uitkomen wegens capaciteitstarief, 1x per maand een half uur op 11kW, en dit elke maand in het jaar zorgt voor een extra kost van 300 euro.
50 euro x 5 = 250 euro
50 euro x 11 = 550 euro
[...]
Als ik comfort instel op let's say 5kW, als ik dan binnen 4 verbruik dan ga ik naar 9 in totaal. Ik wil dat die 5 de hele cap is. Dus 5kW paal, maar als ik binnen 4 verbruik dan paal naar 1
Dat is zeker het probleem.Ghaanz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:15:
[...]
Wij hebben thuis ook een Kia EV6 als leaseauto en sinds een maand een Alfen Eve Single Pro bij de parkeerplaats. Nu is al zo’n 6 keer de (3-fase) groep van de laadpaal in de meterkast eruit geklapt. Zou dat met hetzelfde probleem te maken kunnen hebben?
Het probleem met de KIA EV6 heeft niets met het switchen van fases te maken (tenminste niet met dit probleem, misschien dat ze nog meer problemen hebben).FrenzyFreak schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:30:
[...]
Indien je zonneladen doet en switcht van 1 naar 3 fase laden tijdens de sessie kan dat het zijn ja.
Als je gewoon 11kW laadt en je zekering is 3x 16A, dan belast je hem continue op 100%. Dat gaat na een tijdje mis. Bij mij ging dat ook gepaard met hard zoemen van de zekeringsautomaat en warmteontwikkeling, gevolgd door uitvallen. Afzekeren op 3x 20A helpt hierbij.
Dat merk je nu heel goed omdat de netspanning wordt opgedreven door alle zonnestroom en het vermogen naar de auto dus echt op zijn max zit.
Deze auto's hebben dit probleem al sinds ze uit gekomen zijn en toen bestond optie solarcharging met fase switchen nog niet.
Even mijn ervaring delen over het verbinden naar de laadpaal.
Ik heb geen netwerkkabel naar de paal, dus alleen wifi. Voor degene dus die geen netwerkkabel willen aanleggen, of gewoon lui zijn zoals ik.
Laadpaal gereboot, je hebt 15 minuten om verbinding te maken met je laadpaal.
Myeve app via de appstore downloaden.
Met myeve app verbinding gemaakt, hij scant naar de wifi netwerken. Het wifi netwerk is met ACExxxxxx (dus je serienummer). Je kunt hierna de QRC code scannen (op de flyer) of de default password invullen.
Als die je laadpaal heeft gevonden, vraagt de app direct of je wilt verbinden naar je wifi netwerk. Natuurlijk willen we dat, dus verbinding gemaakt naar mijn eigen wifi.
Op zich is dit voldoende, en kan je de app afsluiten. Maar je kunt ook voor kiezen nog door te gaan.
Vervolgens krijg je in de myeve app een venstertje met de keuze voor de setup wizard, of "geavanceerd configuration", handmatig de settings wil aanpassen. Wizards kennende, wordt alles gereset, dus gekozen voor "geavanceerd" Nu kun je de settings zien.
Daarna eve connect app opgestart, ook via de app store, en als je geconnect bent met je lokale wifi, zou die je laadpaal moeten kunnen vinden. Hier ook de QRC scannen, of het wachtwoord intikken. En je kunt de app gebruiken.
Dus, werkt prima zonder netwerkkabel.
Overigens, wil je myeve later weer wilt gebruiken, kies dan voor wired connectie. Anders vindt ie hem niet. Hij zit immers al aan je lokale wifi.
Ik heb geen netwerkkabel naar de paal, dus alleen wifi. Voor degene dus die geen netwerkkabel willen aanleggen, of gewoon lui zijn zoals ik.
Met myeve app verbinding gemaakt, hij scant naar de wifi netwerken. Het wifi netwerk is met ACExxxxxx (dus je serienummer). Je kunt hierna de QRC code scannen (op de flyer) of de default password invullen.
Als die je laadpaal heeft gevonden, vraagt de app direct of je wilt verbinden naar je wifi netwerk. Natuurlijk willen we dat, dus verbinding gemaakt naar mijn eigen wifi.
Op zich is dit voldoende, en kan je de app afsluiten. Maar je kunt ook voor kiezen nog door te gaan.
Vervolgens krijg je in de myeve app een venstertje met de keuze voor de setup wizard, of "geavanceerd configuration", handmatig de settings wil aanpassen. Wizards kennende, wordt alles gereset, dus gekozen voor "geavanceerd" Nu kun je de settings zien.
Daarna eve connect app opgestart, ook via de app store, en als je geconnect bent met je lokale wifi, zou die je laadpaal moeten kunnen vinden. Hier ook de QRC scannen, of het wachtwoord intikken. En je kunt de app gebruiken.
Overigens, wil je myeve later weer wilt gebruiken, kies dan voor wired connectie. Anders vindt ie hem niet. Hij zit immers al aan je lokale wifi.
Misschien wel goed om er bij te vermelden dat deze draadloze verbinding alleen mogelijk is op de Alfen laadpalen die NA maart 2023 zijn geproduceerd (of laadpalen waarvan het controllerboard later is vervangen door een recente versie, of na de installatie van SPK 4G and WiFi Upgrade Kit NG910):bitofvenom schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:18:
...Dus, werkt prima zonder netwerkkabel.
The Wireless features are available on Eve Single S-line and Eve Single Pro-line produced March 2023 or later. The production date can be found on the type label on the charging station.
Goede aanvulling.ed-win schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:43:
[...]
Misschien wel goed om er bij te vermelden dat deze draadloze verbinding alleen mogelijk is op de Alfen laadpalen die NA maart 2023 zijn geproduceerd (of laadpalen waarvan het controllerboard later is vervangen door een recente versie, of na de installatie van SPK 4G and WiFi Upgrade Kit NG910):
The Wireless features are available on Eve Single S-line and Eve Single Pro-line produced March 2023 or later. The production date can be found on the type label on the charging station.
Ik had geen idee of ie wel of geen wifi had en welke type het is. Via de meterkast stroom afgehaald, en weer terug. En naar wifi netwerken gescand. En jawel, ACExxx verscheen.
In de tussenstappen heb je nog de mogelijkheid om je laadpaal draadloos met je lokale netwerk te koppelen. Op die manier is het niet nodig om voor MyEve een wired connectie aan te leggen.bitofvenom schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:18:
Op de knowledge base van Alfen staat het volgende vermeld:
With WiFi, your charging station can function as a WiFi Access Point (AP), allowing installers or service engineers to connect wirelessly via the My Eve app. The mobile device and charging station communicate directly, without the need for the customer’s LAN. This enables the commissioning of the charging station without requiring a laptop or Ethernet cable.
The WiFi feature also allows for wireless LAN access, so you can connect your charging station wirelessly to your local area network.
Tip: Controleer of de fasewisseling is uitgeschakeld en/of het ingestelde percentage van de Green Mode lager is dan 100%. Deze instellingen worden doorgaans door de installateur geconfigureerd en zijn niet zichtbaar in Eve Connect.wimpie007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:53:
Nieuwe paal gebruiker hier maar ik ben even helemaal lost.
Liggen 2 datakabels. 1 P1 die in de slimme meter zit en een utp zodat ik de paal via de app kan uitlezen
Nu had ik dat zonneladen aangezet maar dit kan toch nooit kloppen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Komt dit doordat zonnepanelen via 1 fase komen en die paal dat onterecht x3 doet?
Wekte toen 1.5 op en in de app stond 4.1...
Indien je aanvullende informatie wilt delen, kun je de app schudden om het feedbackvenster te openen. Vergeet hierbij niet je Tweakers-gebruikersnaam te vermelden.
Ik ben tot op heden redelijk tevreden over de Alfen laadpaal. Nog steeds maandelijks down- en upgraden van de firmware om de laadgegevens te kunnen uitlezen. Hopelijk wordt dit met een nieuwe firmware versie opgelost.
Is er een mogelijkheid om de Eve Connect App ook buiten het eigen WiFi netwerk te laten praten met de laadpaal? Soms wil je er toch even op inloggen om de modus aan te passen of het laadschema. Op dit moment kan ik geen connectie maken met de laadpaal als ik niet met het thuisnetwerk verbonden ben.
Hoor graag of iemand instructies heeft om dit voor elkaar te krijgen.
Is er een mogelijkheid om de Eve Connect App ook buiten het eigen WiFi netwerk te laten praten met de laadpaal? Soms wil je er toch even op inloggen om de modus aan te passen of het laadschema. Op dit moment kan ik geen connectie maken met de laadpaal als ik niet met het thuisnetwerk verbonden ben.
Het ipnummer kan ik niet aanpassen in de app. Dus een mogelijkheid voor poort-sharing om op afstand direct te kunnen gebruiken kan dus niet. Misschien zijn er 3rd party apps die ook verbinding kunnen maken met de alfen laadpaal en die je kunt beheren, en waar je het ip wel op kunt aanpassen (naar je internet-ip nummer thuis). Dan nog de poorten achterhalen die de laadpaal nodig heeft. En die via je firewall openzetten, zodat je op afstand erbij kan.MaikDuif1981 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:42:
Maar via de standaard app zie ik geen mogelijkheid.
Enige mogelijkheid dat ik zie, is thuis een vpn opzetten, waarmee je met je mobiel een verbinding mee maakt. Je verbindt dan met je vpn thuis (via je externe internet ipnummer), waardoor je mobiel onderdeel wordt van je thuisnetwerk, ook al zit je in Timboektoe (en dus de app kunt gebruiken).
Dan zul je een VPN moeten opbouwen naar je thuisnetwerk. Geen idee of de Alfen daar goed mee omgaat, dat zul je moeten proberen.MaikDuif1981 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:42:
Ik ben tot op heden redelijk tevreden over de Alfen laadpaal. Nog steeds maandelijks down- en upgraden van de firmware om de laadgegevens te kunnen uitlezen. Hopelijk wordt dit met een nieuwe firmware versie opgelost.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Het is mij nog niet gelukt om van afstand middels VPN bij mijn paal thuis te komen. Wil nog eens een keer als ik tijd heb dit proberen middels SNAT en DNAT. In de tussentijd doe ik hem beheren met mijn Home Assistant waar ik van afstand wel bij kan
Ik heb sinds kort een Volkswagen e-Golf (2018) als secundaire auto. In het verleden nooit laadproblemen gehad met de primaire auto (Tesla Model 3 2020) en vorige primaire auto (BMW i3 2017).
Al in de eerste nacht werden we wakker van het alarm, omdat de 12V accu leeg was getrokken. In eerste instantie dacht ik aan een probleem met de on-board lader. Er is namelijk een reparatiedocument vanuit VW, en mijn auto voldeed aan de symptomen en versienummers.
Dus, vanochtend de auto laten updaten en de 12V accu laten testen. Maar helaas, de auto was niet het probleem. Na het doorspitten van dit topic, toch de firmware maar teruggezet van 7.1.6 (overigens ook 7.1.3) naar 6.6.2, en voilà: het werkt.
Ik hoop dat Alfen dit dan toch echt een keer oplost.
Al in de eerste nacht werden we wakker van het alarm, omdat de 12V accu leeg was getrokken. In eerste instantie dacht ik aan een probleem met de on-board lader. Er is namelijk een reparatiedocument vanuit VW, en mijn auto voldeed aan de symptomen en versienummers.
Dus, vanochtend de auto laten updaten en de 12V accu laten testen. Maar helaas, de auto was niet het probleem. Na het doorspitten van dit topic, toch de firmware maar teruggezet van 7.1.6 (overigens ook 7.1.3) naar 6.6.2, en voilà: het werkt.
http://www.basilfx.net
Vooral ook melden bij AlfenBasilFX schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:27:
Ik heb sinds kort een Volkswagen e-Golf (2018) als secundaire auto. In het verleden nooit laadproblemen gehad met de primaire auto (Tesla Model 3 2020) en vorige primaire auto (BMW i3 2017).
Laatste keer dat ik wat wilde melden (met log files en al), was het antwoord: 'jij bent maar een consument, wij luisteren niet naar consumenten'. Of is er inmiddels een beter/directer lijntje?Dartlink schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:34:
[...]
Vooral ook melden bij AlfenDan wordt het allemaal beter voor ons allen!
Oh ik heb het transactie probleem gemeld een tijd geleden en toen was het vooral "bedankt nemen we mee". Wellicht medewerker die slechte dag had of een fles azijn had gedronken?BasilFX schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:37:
[...]
Laatste keer dat ik wat wilde melden (met log files en al), was het antwoord: 'jij bent maar een consument, wij luisteren niet naar consumenten'. Of is er inmiddels een beter/directer lijntje?
Mijn laatste ticket was uit 2022:Dartlink schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:39:
[...]
Oh ik heb het transactie probleem gemeld een tijd geleden en toen was het vooral "bedankt nemen we mee". Wellicht medewerker die slechte dag had of een fles azijn had gedronken?
"Wij mogen inderdaad alleen tickets in behandeling nemen vanuit de beheerder. Dus u kunt een melding maken bij <OPERATOR>. zodat het probleem wordt verholpen."
<OPERATOR> was destijds mijn werkgever, ik heb de lader met bewijs van overname overgenomen bij einde dienstverband. Ook daar had Alfen geen boodschap aan.
Ik ga mijn tijd er niet meer aan verspillen, ben al lang blij dat niet de auto het probleem was :-)
7.05 werkt bij mij ook prima zonder de batterij plat trekken.BasilFX schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:27:
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Toevallig had ik vorig jaar juist hetzelfde (of een zeer vergelijkbaar) probleem met DC laden. AC laden werkte toen wel. Enig idee hoe dat dan kan? Hebben deze problemen dan helemaal niets met elkaar te maken, aangezien je zegt dat de omvormer bij Dc laden al in de lader zelf zit?Daveth schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:04:
[...]
Ik heb geen idee of een update kan helpen, ik weet veel van deze laders maar niets van jou auto behalve dat er veel rond rijden die kapot zijn.
Je granny gaat gegarandeerd de zelfde problemen krijgen, het enige wat je nog kan gebruiken is een DC snel lader want die gebruikt niet je omvormer van je auto, de omvormer zit bij een DC lader al in de lader zelf.
Destijds was er een onderdeel vervangen en werkte het snelladen ook weer.
Jazeker. Zie mijn posts hierboven van de afgelopen 3 dagen (had exact hetzelfde).Ghaanz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:15:
[...]
Mijne staat sinds vandaag bij de garage/dealer. Hoor morgen meer.
Lukt mij wel met Tailscale en subnet router. Kan lokaal IP intoetsen en dan kan ik mijn Alfen gewoon beheren van afstand. Al gebruik ik dat specifieke doel op zich nooit.Dartlink schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:22:
Het is mij nog niet gelukt om van afstand middels VPN bij mijn paal thuis te komen. Wil nog eens een keer als ik tijd heb dit proberen middels SNAT en DNAT. In de tussentijd doe ik hem beheren met mijn Home Assistant waar ik van afstand wel bij kan
@MaikDuif1981 Misschien kun je daar eens naar kijken.
[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 12-05-2025 22:54 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Vandaag mijn Alfen EVE pro singe 3ph opgehangen die ik via Markplaats heb gekocht.
Aansluiten en inloggen via ACE Installer gaat allemaal goed en er zijn geen foutmeldingen zichtbaar.
Paal staat op standalone en nu een RFID gekoppeld om laad process te starten.
Lijkt allemaal goed te gaan, alleen blijft de paal hangen in de "Wachten op Voertuig" status, waarna er op een gegeven moment een time-out is.
Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Huidige firmware: 7.1.6
Reeds gedaan / gechecked:
- Factory reset
- Firmware herinstalleren
- 1 / 3 Fase gewijzigd
- Bekabeling
- CP voltage
Type voertuig: Seat Leon 1.4 PHEV
/f/image/tVDgBTzFvj7krc0cMd5rGXRJ.png?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt voor de suggesties
Aansluiten en inloggen via ACE Installer gaat allemaal goed en er zijn geen foutmeldingen zichtbaar.
Paal staat op standalone en nu een RFID gekoppeld om laad process te starten.
Lijkt allemaal goed te gaan, alleen blijft de paal hangen in de "Wachten op Voertuig" status, waarna er op een gegeven moment een time-out is.
Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Huidige firmware: 7.1.6
Reeds gedaan / gechecked:
- Factory reset
- Firmware herinstalleren
- 1 / 3 Fase gewijzigd
- Bekabeling
- CP voltage
Type voertuig: Seat Leon 1.4 PHEV
/f/image/tVDgBTzFvj7krc0cMd5rGXRJ.png?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt voor de suggesties