[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 79 ... 81 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:02:
Domme vraag mss maar hoe zorg ik ervoor dat ik voor mijn gehele verbruik nooit boven de 5kwh kom ? Dus mijn paal mag 5kwh verbuiken of meer als ik overvloedig zonne energie heb, maar als er geen zon in en ik verbruik binnen dan mag ik nooit meer dan 5 van het net halen. Is dit al mogelijk ? Vraag het gezien het capaciteitstarief in België.

Paal is 3 fasig aangesloten. Mss belangrijk gezien je enkel een max ampere kan kiezen in ace.
Comfort modus :) dan laadt je met minimaal x kW. En als je bijvoorbeeld meer zon overschot hebt dan mag hij wel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Microstar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:43:
[...]

Je kan je timer instellen. Bij een half uur laden op 11kW zit er netto ongeveer 5kWh in uw batterij.
Heeft geen nut met het capaciteit tarief. Dan tik je toch twee maal een kwartier 11 kW aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:49
Dartlink schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:50:
[...]

Heeft geen nut met het capaciteit tarief. Dan tik je toch twee maal een kwartier 11 kW aan.
Dan moet ie zijn vraag goed stellen. Als je 5kWh wil laden is dat inderdaad ongeveer een half uur op 11kW.

Wat ie waarschijnlijk bedoelt is dat ie niet boven de 5kW uit wil komen, maar dan moet je dat ook schrijven.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
V_ger schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:05:
[...]

Dan moet ie zijn vraag goed stellen. Als je 5kWh wil laden is dat inderdaad ongeveer een half uur op 11kW.

Wat ie waarschijnlijk bedoelt is dat ie niet boven de 5kW uit wil komen, maar dan moet je dat ook schrijven.
Ach heel veel mensen halen kW en kWh door elkaar :+ ik doe er niet al te moelijk om

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Dartlink schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:16:
[...]

Ach heel veel mensen halen kW en kWh door elkaar :+ ik doe er niet al te moelijk om
Ik wel, het is gewoon niet hetzelfde. Of leg jij de politie ook uit dat je echt maar 200 km reed en dat je niet snapt waarom ze je hebben staande gehouden?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:41
Daveth schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 07:34:
[...]

Er word zo makkelijk over gepraat, maar het is heel simpel de KIA EV6 begint heel vaak met aardlek problemen (RCD Signaled) en dat worden uit eindelijk sluiting en deze zet niet alleen de lader in storing maar maakt het Powerboard kapot (valt niet onder garantie).
Vooral bij de KIA zie je het veel dat deze vaak een lange tijd geen problemen hebben gehad en vanuit het niets beginnen hiermee, klant weet dit niet (KIA informeert hun klanten hier niet over) en die krijgt storing en probeert het nog eens en dan kan het zo zijn dat het weer 30 keer goed gaat.
Als deze persoon veel publiek laad sloopt hij overal de powerboarden in de publieken laders, dit moet ergens van betaald worden en iedereen die laadt bij een openbare lader betaald hier aan mee.
Met andere woorden zie je dit ooit gebeuren met een KIA ga dan nergens meer laden en ga gelijk terug met je auto naar de garage.
Wat bizar.

Mijn laadpaal werkt overigens wel nog gewoon prima. Hoe kan dat dan? (Zojuist getest met de Ioniq 5 van de buurman.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:16
Faraz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:07:
[...]

Wat bizar.

Mijn laadpaal werkt overigens wel nog gewoon prima. Hoe kan dat dan? (Zojuist getest met de Ioniq 5 van de buurman.)
Fijn dat je lader nog werkt, scheelt je een hoop geld.
Dat jouw lader nog werkt is dat de Alfen laders best een tik kunnen hebben.
Wat je ziet is dat je omvormer van je auto gewoon sluiting maakt en makkelijk een paar honderd ampère trekt terwijl de laders gebouwd zijn voor maximaal 32A.
Zodra de lader dit herkent stopt hij gelijk de laadsessie maar bij zulke vermogens is dit vaak al te laat en zijn er onderdelen kapot in de lader.
Letop bij Hyundai Ioniq 5 komen de onderdelen uit de zelfde fabriek als KIA EV6 en heeft de zelfde problemen.

[ Voor 31% gewijzigd door Daveth op 10-05-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-05 05:43
Microstar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:43:
[...]

Je kan je timer instellen. Bij een half uur laden op 11kW zit er netto ongeveer 5kWh in uw batterij.
Sorry maar dat bedoelde ik niet. Mijn gehele installatie mag niet boven de 5kW uitkomen wegens capaciteitstarief, 1x per maand een half uur op 11kW, en dit elke maand in het jaar zorgt voor een extra kost van 300 euro.

50 euro x 5 = 250 euro
50 euro x 11 = 550 euro
Dartlink schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:50:
[...]

Comfort modus :) dan laadt je met minimaal x kW. En als je bijvoorbeeld meer zon overschot hebt dan mag hij wel hoger.
Als ik comfort instel op let's say 5kW, als ik dan binnen 4 verbruik dan ga ik naar 9 in totaal. Ik wil dat die 5 de hele cap is. Dus 5kW paal, maar als ik binnen 4 verbruik dan paal naar 1

[ Voor 30% gewijzigd door Morres op 10-05-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:19
Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:02:
Domme vraag mss maar hoe zorg ik ervoor dat ik voor mijn gehele verbruik nooit boven de 5kwh kom ? Dus mijn paal mag 5kwh verbuiken of meer als ik overvloedig zonne energie heb, maar als er geen zon in en ik verbruik binnen dan mag ik nooit meer dan 5 van het net halen. Is dit al mogelijk ? Vraag het gezien het capaciteitstarief in België.

Paal is 3 fasig aangesloten. Mss belangrijk gezien je enkel een max ampere kan kiezen in ace.
Evcc installeren.
De alfen (bij mijn weten ook andere laadpalen niet) houdt geen rekening met het totale “meter debiet”.
Je kan je laadpaal wel beperken maar als je een verbruiker bij aanschakelt gaat de laadpaal niet zelf afsluiten.

Je haalt ook je eenheden door elkaar, lees je daar even over in. kWh versus kW. Je zegt nu eigenlijk “ik wil nooit meer dan 5kWh tanken”. Daar ga je dus telkens per dag(?) een 20km ver mee geraken :P

Lang verhaal kort: installeer EVCC (topic hier op Tweakers) of heb er vrede mee, klaar. En ja je gaat moeten sponsoren voor EVCC.

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 10-05-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
HyperBart schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:21:
[...]

Evcc installeren.
De alfen (bij mijn weten ook andere laadpalen niet) houdt geen rekening met het totale “meter debiet”.
Je kan je laadpaal wel beperken maar als je een verbruiker bij aanschakelt gaat de laadpaal niet zelf afsluiten.

Je haalt ook je eenheden door elkaar, lees je daar even over in. kWh versus kW. Je zegt nu eigenlijk “ik wil nooit meer dan 5kWh tanken”. Daar ga je dus telkens per dag(?) een 20km ver mee geraken :P

Lang verhaal kort: installeer EVCC (topic hier op Tweakers) of heb er vrede mee, klaar. En ja je gaat moeten sponsoren voor EVCC.
Ja sorry voor die waarden door elkaar te halen. En haal EVCC is wel simplistisch gezegd natuurlijk :D Dan heb ik ook een device nodig welk constant draait right. Zoals een raspberry of een NAS. Waarbij ik al een tijdje naar dit laatste aan het kijken ben maar ja dat is weer een extra hap uit het budget en een device bij die 24x7 draait :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Ja sorry voor die waarden door elkaar te halen. En haal EVCC is wel simplistisch gezegd natuurlijk :D Dan heb ik ook een device nodig welk constant draait right. Zoals een raspberry of een NAS. Waarbij ik al een tijdje naar dit laatste aan het kijken ben maar ja dat is weer een extra hap uit het budget en een device bij die 24x7 draait :D
Kiezen of delen. Dan doe je het manueel en geen EVCC :P , da kiest ge zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Will_M schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:20:
[...]

Als het dát (inmiddels bekende??) issue is dan kan 'ie inderdaad beter tijdelijk alleen gaan DC snelladen en dus niet alle AC laadpalen in de buurt gaan uitproberen om daarbij deze vervolgens ook in storing te gaan zetten.
Snelladen werkt inderdaad wel. Net getest.

Gelukkig werkt mijn eigen laadpaal dus ook nog, en heb ik geen andere palen hoeven te proberen (of slopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Daveth schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Wat je ziet is dat je omvormer van je auto gewoon sluiting maakt en makkelijk een paar honderd ampère trekt terwijl de laders gebouwd zijn voor maximaal 32A.
Zodra de lader dit herkent stopt hij gelijk de laadsessie maar bij zulke vermogens is dit vaak al te laat en zijn er onderdelen kapot in de lader.
Letop bij Hyundai Ioniq 5 komen de onderdelen uit de zelfde fabriek als KIA EV6 en heeft de zelfde problemen.
Dank voor de uitleg. Iemand had het hier over een (nieuwe) update. Kan zoiets simpels dit probleem al echt oplossen? Is het niet (vooral) een hardware gerelateerd probleem?

Wil het graag even weten voordat ik maandag boos de werkplaats binnen stap. Heb vorige jaar al meerdere updates gehad, o.a. eentje voor “ICCU”.

[ Voor 4% gewijzigd door Faraz op 10-05-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:31

Arfman

Drome!

[...]

Raspberry Pi 4 of 5 heb je voor onder de honderd euro, probleem opgelost. Dat verdien je blijkbaar binnen enkele maanden terug met jullie capaciteitstarief.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Ik heb zelf bij een vriend een Raspberry Pi Zero 2W geïnstalleerd voor een paar tientjes alleen met evcc. Die draait inderdaad 24/7, maar verbruikt echt heel weinig. Een fractie van het stand-by verbruik van de Alfen zelf…. (Dat is ook meer dan je denkt, vooral de Pro Line met z’n schermpje).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:51
Dartlink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:44:
[...]

Doe maar downgraden naar 6.6.x

7.1.x heb ik hetzelfde met een Eflux backoffice :)
Ik heb ook eFlux backofficez maar geen issues met transacties met de 7.1.x firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Daar zeg je het: zo simpel is het. Allez ik kan het niet blijven herhalen. Tisteenoftander. Er is niks anders wat met het captar rekening houdt buiten EVCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
@Daveth thanks voor de uitleg. :)

Kan zoiets simpels als een update van de auto dit aardlek probleem al echt oplossen?

Ander vraagje: wat gebeurt er als ik mijn granny charger (ipv Alfen paal) aansluit op de auto, denken jullie? Gaat die dan ontploffen oid? :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Faraz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 06:37:
@Daveth thanks voor de uitleg. :)

Kan zoiets simpels als een update van de auto dit aardlek probleem al echt oplossen?

Ander vraagje: wat gebeurt er als ik mijn granny charger (ipv Alfen paal) aansluit op de auto, denken jullie? Gaat die dan ontploffen oid? :? 8)7
Ik heb geen idee of een update kan helpen, ik weet veel van deze laders maar niets van jou auto behalve dat er veel rond rijden die kapot zijn.
Je granny gaat gegarandeerd de zelfde problemen krijgen, het enige wat je nog kan gebruiken is een DC snel lader want die gebruikt niet je omvormer van je auto, de omvormer zit bij een DC lader al in de lader zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:31
[...]
En haal EVCC is wel simplistisch gezegd natuurlijk :D
evcc is vandaag zowat de enige oplossing... alternatieven zijn;

- Eve Connect op Comfort laden zetten met een maximum van 1.4 kW. Op die manier heb je nog 3.6 kW over voor gebruik in je huis (tenzij je niet gelijktijdige je inductievuur, microgolf en wasmachine opzet is dat voldoende). Tevens kan je op die manier normaal 16.8 kW laden (12u tussen 19u en 7u) wat misschien voldoende is (geen idee welke afstanden je doet woon-werk).

- Wachten op Alfen z'n nieuwe firmware... er zijn geruchten dat er rond de zomer een nieuwe versie zou uitkomen met ondersteuning voor het Belgische capaciteitstarief (absurd eigenlijk dat dit er niet inzit vanaf dag één).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghaanz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 15:23
Daveth schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Wij hebben thuis ook een Kia EV6 als leaseauto en sinds een maand een Alfen Eve Single Pro bij de parkeerplaats. Nu is al zo’n 6 keer de (3-fase) groep van de laadpaal in de meterkast eruit geklapt. Zou dat met hetzelfde probleem te maken kunnen hebben?

Ik kan nog niet duidelijk krijgen of het bij anderen nu opgelost is met een software-update of de vervanging van ICCU… welke is het nu? Of een combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
r2504 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:45:
[...]

evcc is vandaag zowat de enige oplossing... alternatieven zijn;

- Eve Connect op Comfort laden zetten met een maximum van 1.4 kW. Op die manier heb je nog 3.6 kW over voor gebruik in je huis (tenzij je niet gelijktijdige je inductievuur, microgolf en wasmachine opzet is dat voldoende). Tevens kan je op die manier normaal 16.8 kW laden (12u tussen 19u en 7u) wat misschien voldoende is (geen idee welke afstanden je doet woon-werk).

- Wachten op Alfen z'n nieuwe firmware... er zijn geruchten dat er rond de zomer een nieuwe versie zou uitkomen met ondersteuning voor het Belgische capaciteitstarief (absurd eigenlijk dat dit er niet inzit vanaf dag één).
Bedankt. Ik kijk de kat dan nog even uit de boom en ga dat zo dan aanpakken ja. Woon - werk is 40 kW dus dat krijg ik wel niet bijgeladen op die manier. Maar gelukkig moet ik niet elke dag gaan. En als het nodig is hang ik hem onderweg nog wel eens aan een snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 17:27
Ghaanz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Wij hebben thuis ook een Kia EV6 als leaseauto en sinds een maand een Alfen Eve Single Pro bij de parkeerplaats. Nu is al zo’n 6 keer de (3-fase) groep van de laadpaal in de meterkast eruit geklapt. Zou dat met hetzelfde probleem te maken kunnen hebben?

Ik kan nog niet duidelijk krijgen of het bij anderen nu opgelost is met een software-update of de vervanging van ICCU… welke is het nu? Of een combinatie?
Indien je zonneladen doet en switcht van 1 naar 3 fase laden tijdens de sessie kan dat het zijn ja.

Als je gewoon 11kW laadt en je zekering is 3x 16A, dan belast je hem continue op 100%. Dat gaat na een tijdje mis. Bij mij ging dat ook gepaard met hard zoemen van de zekeringsautomaat en warmteontwikkeling, gevolgd door uitvallen. Afzekeren op 3x 20A helpt hierbij.

Dat merk je nu heel goed omdat de netspanning wordt opgedreven door alle zonnestroom en het vermogen naar de auto dus echt op zijn max zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 31-05 22:04
Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Sorry maar dat bedoelde ik niet. Mijn gehele installatie mag niet boven de 5kW uitkomen wegens capaciteitstarief, 1x per maand een half uur op 11kW, en dit elke maand in het jaar zorgt voor een extra kost van 300 euro.

50 euro x 5 = 250 euro
50 euro x 11 = 550 euro

[...]

Als ik comfort instel op let's say 5kW, als ik dan binnen 4 verbruik dan ga ik naar 9 in totaal. Ik wil dat die 5 de hele cap is. Dus 5kW paal, maar als ik binnen 4 verbruik dan paal naar 1
Homeassistant op rpi en koppeling met je digitale meter. Draait hier zo en kan inderdaad instellen dat het totale vermogen niet hoger gaat dan de hoogste piek van die maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
[...]

Dat is zeker het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
FrenzyFreak schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:30:
[...]

Indien je zonneladen doet en switcht van 1 naar 3 fase laden tijdens de sessie kan dat het zijn ja.

Als je gewoon 11kW laadt en je zekering is 3x 16A, dan belast je hem continue op 100%. Dat gaat na een tijdje mis. Bij mij ging dat ook gepaard met hard zoemen van de zekeringsautomaat en warmteontwikkeling, gevolgd door uitvallen. Afzekeren op 3x 20A helpt hierbij.

Dat merk je nu heel goed omdat de netspanning wordt opgedreven door alle zonnestroom en het vermogen naar de auto dus echt op zijn max zit.
Het probleem met de KIA EV6 heeft niets met het switchen van fases te maken (tenminste niet met dit probleem, misschien dat ze nog meer problemen hebben).
Deze auto's hebben dit probleem al sinds ze uit gekomen zijn en toen bestond optie solarcharging met fase switchen nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitofvenom
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:53
Even mijn ervaring delen over het verbinden naar de laadpaal.

Ik heb geen netwerkkabel naar de paal, dus alleen wifi. Voor degene dus die geen netwerkkabel willen aanleggen, of gewoon lui zijn zoals ik.

Laadpaal gereboot, je hebt 15 minuten om verbinding te maken met je laadpaal.
Myeve app via de appstore downloaden.

Met myeve app verbinding gemaakt, hij scant naar de wifi netwerken. Het wifi netwerk is met ACExxxxxx (dus je serienummer). Je kunt hierna de QRC code scannen (op de flyer) of de default password invullen.

Als die je laadpaal heeft gevonden, vraagt de app direct of je wilt verbinden naar je wifi netwerk. Natuurlijk willen we dat, dus verbinding gemaakt naar mijn eigen wifi.
Op zich is dit voldoende, en kan je de app afsluiten. Maar je kunt ook voor kiezen nog door te gaan.

Vervolgens krijg je in de myeve app een venstertje met de keuze voor de setup wizard, of "geavanceerd configuration", handmatig de settings wil aanpassen. Wizards kennende, wordt alles gereset, dus gekozen voor "geavanceerd" Nu kun je de settings zien.

Daarna eve connect app opgestart, ook via de app store, en als je geconnect bent met je lokale wifi, zou die je laadpaal moeten kunnen vinden. Hier ook de QRC scannen, of het wachtwoord intikken. En je kunt de app gebruiken.

Dus, werkt prima zonder netwerkkabel.

Overigens, wil je myeve later weer wilt gebruiken, kies dan voor wired connectie. Anders vindt ie hem niet. Hij zit immers al aan je lokale wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 10:13
bitofvenom schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:18:

Ik heb geen netwerkkabel naar de paal, dus alleen wifi. Voor degene dus die geen netwerkkabel willen aanleggen, of gewoon lui zijn zoals ik.

...Dus, werkt prima zonder netwerkkabel.
Misschien wel goed om er bij te vermelden dat deze draadloze verbinding alleen mogelijk is op de Alfen laadpalen die NA maart 2023 zijn geproduceerd (of laadpalen waarvan het controllerboard later is vervangen door een recente versie, of na de installatie van SPK 4G and WiFi Upgrade Kit NG910):

The Wireless features are available on Eve Single S-line and Eve Single Pro-line produced March 2023 or later. The production date can be found on the type label on the charging station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitofvenom
ed-win schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Misschien wel goed om er bij te vermelden dat deze draadloze verbinding alleen mogelijk is op de Alfen laadpalen die NA maart 2023 zijn geproduceerd (of laadpalen waarvan het controllerboard later is vervangen door een recente versie, of na de installatie van SPK 4G and WiFi Upgrade Kit NG910):

The Wireless features are available on Eve Single S-line and Eve Single Pro-line produced March 2023 or later. The production date can be found on the type label on the charging station.
Goede aanvulling.
Ik had geen idee of ie wel of geen wifi had en welke type het is. Via de meterkast stroom afgehaald, en weer terug. En naar wifi netwerken gescand. En jawel, ACExxx verscheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisBlom
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 27-05 12:18
bitofvenom schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:18:

Laadpaal gereboot, je hebt 15 minuten om verbinding te maken met je laadpaal.
Myeve app via de appstore downloaden.

Met myeve app verbinding gemaakt, hij scant naar de wifi netwerken. Het wifi netwerk is met ACExxxxxx (dus je serienummer). Je kunt hierna de QRC code scannen (op de flyer) of de default password invullen.

Als die je laadpaal heeft gevonden, vraagt de app direct of je wilt verbinden naar je wifi netwerk. Natuurlijk willen we dat, dus verbinding gemaakt naar mijn eigen wifi.
Op zich is dit voldoende, en kan je de app afsluiten. Maar je kunt ook voor kiezen nog door te gaan.

Vervolgens krijg je in de myeve app een venstertje met de keuze voor de setup wizard, of "geavanceerd configuration", handmatig de settings wil aanpassen. Wizards kennende, wordt alles gereset, dus gekozen voor "geavanceerd" Nu kun je de settings zien.

Daarna eve connect app opgestart, ook via de app store, en als je geconnect bent met je lokale wifi, zou die je laadpaal moeten kunnen vinden. Hier ook de QRC scannen, of het wachtwoord intikken. En je kunt de app gebruiken.

Dus, werkt prima zonder netwerkkabel.

Overigens, wil je myeve later weer wilt gebruiken, kies dan voor wired connectie. Anders vindt ie hem niet. Hij zit immers al aan je lokale wifi.
In de tussenstappen heb je nog de mogelijkheid om je laadpaal draadloos met je lokale netwerk te koppelen. Op die manier is het niet nodig om voor MyEve een wired connectie aan te leggen.

Op de knowledge base van Alfen staat het volgende vermeld:
With WiFi, your charging station can function as a WiFi Access Point (AP), allowing installers or service engineers to connect wirelessly via the My Eve app. The mobile device and charging station communicate directly, without the need for the customer’s LAN. This enables the commissioning of the charging station without requiring a laptop or Ethernet cable.

The WiFi feature also allows for wireless LAN access, so you can connect your charging station wirelessly to your local area network.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisBlom
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 27-05 12:18
wimpie007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:53:
Nieuwe paal gebruiker hier maar ik ben even helemaal lost.

Liggen 2 datakabels. 1 P1 die in de slimme meter zit en een utp zodat ik de paal via de app kan uitlezen

Nu had ik dat zonneladen aangezet maar dit kan toch nooit kloppen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Komt dit doordat zonnepanelen via 1 fase komen en die paal dat onterecht x3 doet?
Wekte toen 1.5 op en in de app stond 4.1...
Tip: Controleer of de fasewisseling is uitgeschakeld en/of het ingestelde percentage van de Green Mode lager is dan 100%. Deze instellingen worden doorgaans door de installateur geconfigureerd en zijn niet zichtbaar in Eve Connect.

Indien je aanvullende informatie wilt delen, kun je de app schudden om het feedbackvenster te openen. Vergeet hierbij niet je Tweakers-gebruikersnaam te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikDuif1981
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 15:37
Ik ben tot op heden redelijk tevreden over de Alfen laadpaal. Nog steeds maandelijks down- en upgraden van de firmware om de laadgegevens te kunnen uitlezen. Hopelijk wordt dit met een nieuwe firmware versie opgelost.

Is er een mogelijkheid om de Eve Connect App ook buiten het eigen WiFi netwerk te laten praten met de laadpaal? Soms wil je er toch even op inloggen om de modus aan te passen of het laadschema. Op dit moment kan ik geen connectie maken met de laadpaal als ik niet met het thuisnetwerk verbonden ben.

Hoor graag of iemand instructies heeft om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitofvenom
MaikDuif1981 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:42:

Is er een mogelijkheid om de Eve Connect App ook buiten het eigen WiFi netwerk te laten praten met de laadpaal? Soms wil je er toch even op inloggen om de modus aan te passen of het laadschema. Op dit moment kan ik geen connectie maken met de laadpaal als ik niet met het thuisnetwerk verbonden ben.

Het ipnummer kan ik niet aanpassen in de app. Dus een mogelijkheid voor poort-sharing om op afstand direct te kunnen gebruiken kan dus niet. Misschien zijn er 3rd party apps die ook verbinding kunnen maken met de alfen laadpaal en die je kunt beheren, en waar je het ip wel op kunt aanpassen (naar je internet-ip nummer thuis). Dan nog de poorten achterhalen die de laadpaal nodig heeft. En die via je firewall openzetten, zodat je op afstand erbij kan.
Maar via de standaard app zie ik geen mogelijkheid.

Enige mogelijkheid dat ik zie, is thuis een vpn opzetten, waarmee je met je mobiel een verbinding mee maakt. Je verbindt dan met je vpn thuis (via je externe internet ipnummer), waardoor je mobiel onderdeel wordt van je thuisnetwerk, ook al zit je in Timboektoe (en dus de app kunt gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 13:31

Arfman

Drome!

MaikDuif1981 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:42:
Ik ben tot op heden redelijk tevreden over de Alfen laadpaal. Nog steeds maandelijks down- en upgraden van de firmware om de laadgegevens te kunnen uitlezen. Hopelijk wordt dit met een nieuwe firmware versie opgelost.

Dan zul je een VPN moeten opbouwen naar je thuisnetwerk. Geen idee of de Alfen daar goed mee omgaat, dat zul je moeten proberen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Het is mij nog niet gelukt om van afstand middels VPN bij mijn paal thuis te komen. Wil nog eens een keer als ik tijd heb dit proberen middels SNAT en DNAT. In de tussentijd doe ik hem beheren met mijn Home Assistant waar ik van afstand wel bij kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 14:39

BasilFX

BasilFX

Ik heb sinds kort een Volkswagen e-Golf (2018) als secundaire auto. In het verleden nooit laadproblemen gehad met de primaire auto (Tesla Model 3 2020) en vorige primaire auto (BMW i3 2017).

Al in de eerste nacht werden we wakker van het alarm, omdat de 12V accu leeg was getrokken. In eerste instantie dacht ik aan een probleem met de on-board lader. Er is namelijk een reparatiedocument vanuit VW, en mijn auto voldeed aan de symptomen en versienummers.

Dus, vanochtend de auto laten updaten en de 12V accu laten testen. Maar helaas, de auto was niet het probleem. Na het doorspitten van dit topic, toch de firmware maar teruggezet van 7.1.6 (overigens ook 7.1.3) naar 6.6.2, en voilà: het werkt.

Ik hoop dat Alfen dit dan toch echt een keer oplost.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
BasilFX schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:27:
Ik heb sinds kort een Volkswagen e-Golf (2018) als secundaire auto. In het verleden nooit laadproblemen gehad met de primaire auto (Tesla Model 3 2020) en vorige primaire auto (BMW i3 2017).

Al in de eerste nacht werden we wakker van het alarm, omdat de 12V accu leeg was getrokken. In eerste instantie dacht ik aan een probleem met de on-board lader. Er is namelijk een reparatiedocument vanuit VW, en mijn auto voldeed aan de symptomen en versienummers.

Dus, vanochtend de auto laten updaten en de 12V accu laten testen. Maar helaas, de auto was niet het probleem. Na het doorspitten van dit topic, toch de firmware maar teruggezet van 7.1.6 (overigens ook 7.1.3) naar 6.6.2, en voilà: het werkt.

Vooral ook melden bij Alfen :) Dan wordt het allemaal beter voor ons allen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

Dartlink schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:34:
[...]

Vooral ook melden bij Alfen :) Dan wordt het allemaal beter voor ons allen! :)
Laatste keer dat ik wat wilde melden (met log files en al), was het antwoord: 'jij bent maar een consument, wij luisteren niet naar consumenten'. Of is er inmiddels een beter/directer lijntje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
BasilFX schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:37:
[...]

Laatste keer dat ik wat wilde melden (met log files en al), was het antwoord: 'jij bent maar een consument, wij luisteren niet naar consumenten'. Of is er inmiddels een beter/directer lijntje?
Oh ik heb het transactie probleem gemeld een tijd geleden en toen was het vooral "bedankt nemen we mee". Wellicht medewerker die slechte dag had of een fles azijn had gedronken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

Dartlink schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:39:
[...]

Oh ik heb het transactie probleem gemeld een tijd geleden en toen was het vooral "bedankt nemen we mee". Wellicht medewerker die slechte dag had of een fles azijn had gedronken? :+
Mijn laatste ticket was uit 2022:

"Wij mogen inderdaad alleen tickets in behandeling nemen vanuit de beheerder. Dus u kunt een melding maken bij <OPERATOR>. zodat het probleem wordt verholpen."

<OPERATOR> was destijds mijn werkgever, ik heb de lader met bewijs van overname overgenomen bij einde dienstverband. Ook daar had Alfen geen boodschap aan.

Ik ga mijn tijd er niet meer aan verspillen, ben al lang blij dat niet de auto het probleem was :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
BasilFX schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:27:

7.05 werkt bij mij ook prima zonder de batterij plat trekken.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Daveth schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:04:
[...]

Ik heb geen idee of een update kan helpen, ik weet veel van deze laders maar niets van jou auto behalve dat er veel rond rijden die kapot zijn.
Je granny gaat gegarandeerd de zelfde problemen krijgen, het enige wat je nog kan gebruiken is een DC snel lader want die gebruikt niet je omvormer van je auto, de omvormer zit bij een DC lader al in de lader zelf.
Toevallig had ik vorig jaar juist hetzelfde (of een zeer vergelijkbaar) probleem met DC laden. AC laden werkte toen wel. Enig idee hoe dat dan kan? Hebben deze problemen dan helemaal niets met elkaar te maken, aangezien je zegt dat de omvormer bij Dc laden al in de lader zelf zit?

Destijds was er een onderdeel vervangen en werkte het snelladen ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
[...]

Jazeker. Zie mijn posts hierboven van de afgelopen 3 dagen (had exact hetzelfde).

Mijne staat sinds vandaag bij de garage/dealer. Hoor morgen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dartlink schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:22:
Het is mij nog niet gelukt om van afstand middels VPN bij mijn paal thuis te komen. Wil nog eens een keer als ik tijd heb dit proberen middels SNAT en DNAT. In de tussentijd doe ik hem beheren met mijn Home Assistant waar ik van afstand wel bij kan :)
Lukt mij wel met Tailscale en subnet router. Kan lokaal IP intoetsen en dan kan ik mijn Alfen gewoon beheren van afstand. Al gebruik ik dat specifieke doel op zich nooit.

@MaikDuif1981 Misschien kun je daar eens naar kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 12-05-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lons-e
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 19:44
Vandaag mijn Alfen EVE pro singe 3ph opgehangen die ik via Markplaats heb gekocht.

Aansluiten en inloggen via ACE Installer gaat allemaal goed en er zijn geen foutmeldingen zichtbaar.

Paal staat op standalone en nu een RFID gekoppeld om laad process te starten.

Lijkt allemaal goed te gaan, alleen blijft de paal hangen in de "Wachten op Voertuig" status, waarna er op een gegeven moment een time-out is.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Huidige firmware: 7.1.6

Reeds gedaan / gechecked:
- Factory reset
- Firmware herinstalleren
- 1 / 3 Fase gewijzigd
- Bekabeling
- CP voltage

Type voertuig: Seat Leon 1.4 PHEV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUyUsjZDn8TjprLLwZgiKJDBx9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tVDgBTzFvj7krc0cMd5rGXRJ.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de suggesties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-05 19:00
JanHenk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:53:
[...]

Lukt mij wel met Tailscale en subnet router. Kan lokaal IP intoetsen en dan kan ik mijn Alfen gewoon beheren van afstand. Al gebruik ik dat specifieke doel op zich nooit.

Kan je me hier wat meer info over verschaffen? Heb nu tailscale op mijn iphone gezet, en ook eens op een windows desktop bv..als test
Ik kan bv mijn apple tv thuis instellen als subnet router zie ik , en dat is ook waar ik naar toe wil.
Kan ik dan gewoon de eve connect app op de iphone opstarten en gaat die autom zien, dat er een tailscale client op draait en autom via de subnet router gaan? Of hoe geef ik aan dat de eve app via de subnet router moet connecten?

Thanks

EDIT : antwoord gevonden. Gaat idd zien dat er een subnet router is en die gebruiken. Super bedankt voor de tip !

[ Voor 6% gewijzigd door rolelael op 13-05-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@rolelael Apple TV is wel een goede exit node c.q. subnet router, die staat immers altijd aan. Het is eigenlijk gewoon een split tunnel VPN die je opzet. Tailscale maakt dat makkelijker.

Maar, Eve Connect app gebruikt volgens mij alleen Multicast DNS (mDNS) als optie om het laadstation te discoveren, en dat werkt niet over Tailscale (WireGuard VPN). Dus daar is het geen oplossing voor helaas...

Zou mooi zijn als je ook gewoon een IP of hostname kunt ingeven in die app. Dan zou het werken... MyEve of ACE installer werkt bijv. wel 'gewoon'.

Zie onder, mijn vermoeden is dat alleen bij de eerste keer instellen Eve Connect mDNS gebruikt. Daarna is Eve Connect wel bereikbaar via Tailscale (op IP). 8)

[ Voor 17% gewijzigd door JanHenk op 13-05-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCasa
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-05 08:37
Goedemorgen, vraagje omtrent mijn Mach E, als hij thuis aan de laadpaal staat dan begint de Mach E gewoon met laden, maar als de loadbalacing inschiet en even tiidelijk geen stroom levert dan geeft de auto een melding, en als de stroom weer terugkomt dan herstart de laadsessie niet en moet ik deze opnieuw starten, ook als hij thuis bijna 100% is dan stop ie met laden en geeft ie een foutmelding in de auto. Dit lijkt alleen thuis te gebeuren, iemand dezelfde ervaring met een Alfen Eve Single Pro paal en hoe ik dit mogelijk kan oplossen. Ik heb volledige toegang tot de paal. In de logs kan ik alleen vinden dat de loadbalancer inschiet en de laadsessie tijdelijk onderbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitofvenom
JanHenk schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:21:
@rolelael Apple TV is wel een goede exit node c.q. subnet router, die staat immers altijd aan. Het is eigenlijk gewoon een split tunnel VPN die je opzet. Tailscale maakt dat makkelijker.

Maar, Eve Connect app gebruikt volgens mij alleen Multicast DNS (mDNS) als optie om het laadstation te discoveren, en dat werkt niet over Tailscale (WireGuard VPN). Dus daar is het geen oplossing voor helaas...

Zou mooi zijn als je ook gewoon een IP of hostname kunt ingeven in die app. Dan zou het werken... MyEve of ACE installer werkt bijv. wel 'gewoon'.
Net geprobeerd met tailscale op mijn macbook, en via mijn mobiel alleen mobiel netwerk.
Het werkt, wel wat omslachtig moet ik zeggen, qua installeren/configureren.

Op mijn macbook tailscale geinstalleerd. account aangemaakt bij tailscale.
Op mijn mobiel tailscale geinstalleerd, ingelogd met dezelfde account.

Op mijn macbook volgende commando's uitgevoerd:
/Applications/Tailscale.app/Contents/MacOS/Tailscale up --reset
/Applications/Tailscale.app/Contents/MacOS/Tailscale up --advertise-routes=192.168.178.0/24
(mijn lokale netwerk is 192.168.178.0...dus pas het aan naar je eigen netwerk.

Blijkbaar moet je in login.tailscale.com deze settings "approven"....suf..maar goed. Vinkje aangezet bij approve. En voila, vpn op je mobiel aanzetten, eveconnect opgestart en werken.
Hij staat overigens niet geconfigureerd als exit node (de macbook).

Nu even met mijn apple tv proberen :) Die staat altijd aan. Net zo makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitofvenom
bitofvenom schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:25:
[...]

Nu even met mijn apple tv proberen :) Die staat altijd aan. Net zo makkelijk.
En werkt ook.
Nog makkelijker via appletv. App installeren, connecten gaat via een QRC code.
In de app, naar beneden zappen tot "subnet router", hij ziet je eigen subnet. Toevoegen. Knopje terug. En klaar.

Op login.tailscale.com, apple tv is toegevoegd. Op device klikken. Bij subnets bij boxje "approved" edit klikken en vinkje zetten bij nieuwe subnet (ja, suf dat approven).
VPN op mijn macbook uitgezet, dus ik ga nu met mijn mobiel via vpn naar mijn apple tv.
Eveconnect opgestart, en werkt ook.

Mooie oplossing, mocht je op afstand toegang willen hebben.
Tailscale werkt op verschillende devices, rapsberry pi, nas, pc's..dus mogelijkheden zat.

Edit: Appletv op poweroff geklikt, en hij blijft verbinding houden. Dus, altijd aan, altijd verbinding.

Edit2: En op mijn mobiel is het nog steeds internet ip van mijn mobiele provider. Zowel ipv4 als ipv6. Niet verwacht, normaal met VPN, ga je via de tunnel naar je lokale netwerk, en vanuit daar naar internet. Blijkbaar niet hier met tailscale.
Je kan je vpn aan laten staan, en je merkt er niets van, en toch nog apps gebruiken die in je lokale netwerk staan (zoals je home automation, printer, schijven, etc.)
Echt mooie oplossing.

[ Voor 23% gewijzigd door bitofvenom op 13-05-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
bitofvenom schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:25:
[...]
En voila, vpn op je mobiel aanzetten, eveconnect opgestart en werken.
Eve Connect over Tailscale? Zeker weten? Ook via 4/5G cellular dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitofvenom
JanHenk schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:09:
[...]

Eve Connect over Tailscale? Zeker weten? Ook via 4/5G cellular dus?
Yep. Werkt prima. Tailscale staat wel aan uiteraard op mijn mobiel als vpn. Op mijn mobiel geen wifi, ip adres is wat ik krijg van kpn (mobiele provider). En eveconnect werkt erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
bitofvenom schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Yep. Werkt prima. Tailscale staat wel aan uiteraard op mijn mobiel als vpn. Op mijn mobiel geen wifi, ip adres is wat ik krijg van kpn (mobiele provider). En eveconnect werkt erop.
Oké, goed om te weten dat het wel werkt! :)

Waarschijnlijk omdat ik die app nog nooit hebt gebruikt, werkt het bij mij nu niet. Ik denk dat ie voor de eerste keer mDNS gebruikt om de Alfen te vinden en vervolgens onthoudt en verbindt ie via het lokale IP (met mDNS discovery als fallback).

Ik ga het thuis nog eens proberen.

Ook mooi dat het je is gelukt om met de Apple TV een tailnet op te zetten. Ik ben best fan van Tailscale omdat het behoorlijk laagdrempelig is terwijl een split tunnel VPN, subnet router etc. zonder Tailscale behoorlijk complex is. En ik ken veel mensen met een Apple TV in huis. Account aanmaken, appjes installeren en je bent vrij snel good-to-go. :)

Exit node is inderdaad niet nodig en dat is juist ook het mooie: het is een split tunnel alleen voor de app/connectie waar je het nodig hebt. Al het overige verkeer gaat gewoon over je WAN, ongeacht of dat Wi-Fi of cellular is. Tenzij je de exit node aanzet, dan gaat al je verkeer via die node.

Gebruik het zelf voor 'alles', heb best wel veel selfhosted services :)
bitofvenom schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:37:
[...]

Je kan je vpn aan laten staan, en je merkt er niets van, en toch nog apps gebruiken die in je lokale netwerk staan (zoals je home automation, printer, schijven, etc.)
Echt mooie oplossing.
Precies, dat is de kracht van een split tunnel 8)

En met subnet routers hoeft je end-device (in dit geval de Alfen) niet eens in je tailnet te zitten maar is ie toch bereikbaar. :D

[ Voor 15% gewijzigd door JanHenk op 13-05-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bitofvenom schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Tailscale client als permanente vpn is overigens wel een batterydrain. Kijk niet op van 15-20% per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitofvenom
JanHenk schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Oké, goed om te weten dat het wel werkt! :)

Waarschijnlijk omdat ik die app nog nooit hebt gebruikt, werkt het bij mij nu niet. Ik denk dat ie voor de eerste keer mDNS gebruikt om de Alfen te vinden en vervolgens onthoudt en verbindt ie via het lokale IP (met mDNS discovery als fallback).

Ik ga het thuis nog eens proberen.

Ook mooi dat het je is gelukt om met de Apple TV een tailnet op te zetten. Ik ben best fan van Tailscale omdat het behoorlijk laagdrempelig is terwijl een split tunnel VPN, subnet router etc. zonder Tailscale behoorlijk complex is. En ik ken veel mensen met een Apple TV in huis. Account aanmaken, appjes installeren en je bent vrij snel good-to-go. :)

Exit node is inderdaad niet nodig en dat is juist ook het mooie: het is een split tunnel alleen voor de app/connectie waar je het nodig hebt. Al het overige verkeer gaat gewoon over je WAN, ongeacht of dat Wi-Fi of cellular is. Tenzij je de exit node aanzet, dan gaat al je verkeer via die node.

Gebruik het zelf voor 'alles', heb best wel veel selfhosted services :)
Eigenlijk is het niet een "echte" vpn. Eigenlijk een soort peer netwerk, waar je mee verbinding maakt.
Het is niet nodig om mydns of andere dns resolvers te gebruiken. Je connect niet naar jouw firewall en een VPN server die erachter draait (via een dns-naam). Je app op je apparaat maakt verbinding naar tailscale, en via tailscale maak je dus verbinding met een andere apps (die je hebt toegevoegd). Meer een whatsapp, maar dan op netwerk gebied :P

Het is dus ook niet nodig om certificaten te installeren of poorten open te zetten op je firewall. Gaat allemaal via de app.
En via de app (in dit geval op appletv), kan ook het lokale netwerk routeren en fungeert het als een router.

Wel wat geduld hebben bij het installeren op je android telefoon. Kan bij de eerste keer, na installeren van tailscale, even duren voordat je verbinding krijgt met je eveconnect. Niet paniekeren :P
Daarna werkt het vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:29:
[...]

Tailscale client als permanente vpn is overigens wel een batterydrain. Kijk niet op van 15-20% per dag.
Ja dit is zeker waar.

Als je een exit node aan hebt staan kost het inderdaad best wel wat, maar dat is algemeen bekend met VPN (encryption). Ik heb 18% nu ;)

Maar, als je geen exit node gebruikt maar gewoon de 'on demand' split tunnel functie, valt het echt heel erg mee. En veelal is dat voor iedereen precies wat ze willen. Even een app openen om de Alfen op afstand te bedienen en dat was het dan weer. En ondertussen kun je device gewoon verbonden laten met Tailscale (heb ik thans wel), zonder verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
ElCasa schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:36:
Goedemorgen, vraagje omtrent mijn Mach E, als hij thuis aan de laadpaal staat dan begint de Mach E gewoon met laden, maar als de loadbalacing inschiet en even tiidelijk geen stroom levert dan geeft de auto een melding, en als de stroom weer terugkomt dan herstart de laadsessie niet en moet ik deze opnieuw starten, ook als hij thuis bijna 100% is dan stop ie met laden en geeft ie een foutmelding in de auto. Dit lijkt alleen thuis te gebeuren, iemand dezelfde ervaring met een Alfen Eve Single Pro paal en hoe ik dit mogelijk kan oplossen. Ik heb volledige toegang tot de paal. In de logs kan ik alleen vinden dat de loadbalancer inschiet en de laadsessie tijdelijk onderbreekt.
Ik heb volgens mij ooit iets in HA zien (aan)staan over 'auto restart charging' of 'auto reauthentication' o.i.d. - in ieder geval iets met dat hij door moet laden bij errors/reboots.

Weet niet of dat ook in de apps van Alfen kan worden ingesteld, mocht je zelf geen HA hebben. Ik vermoed dat het wel in de meer geavanceerde MyEve app kan worden ingesteld (de Eve connect app kan bijna niets).
Aangezien je toch volledige toegang hebt, zou ik daar beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baszie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:40
B_S schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:31:
[...]

Je hebt voor een 100Mbit verbinding maar 2 aderparen nodig. Bij een RJ45 zijn dat de oranje en de groene, dus pin 1,2,3 en 6. Als je dat aan beide kanten hetzelfde doet, maar dan blauw of bruin ipv oranje, ben je er in jouw geval ook 🙂

Ik zou de splitter laten zitten, dit is tevens een versterker (RS232-RS485 vermoed ik).
Thanks voor de tip B_S,
Ik wil binnenkort mijn paal ook wat beter monitoren/onder controle krijgen.
Zie in de meterkast dat de monteur er voor de 2 draadjes van de P1 er in ieder geval een 8 draden UTP voor gebruikt heeft dus die 4 draadjes-100Mbit verbinding is dan al prima.

Zo te zien kan ik deze wiki wel aanhouden toch ?
Wikipedia: ANSI/TIA-568
Moet ik em crossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-05 11:56
baszie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:51:
[...]

Thanks voor de tip B_S,
Ik wil binnenkort mijn paal ook wat beter monitoren/onder controle krijgen.
Zie in de meterkast dat de monteur er voor de 2 draadjes van de P1 er in ieder geval een 8 draden UTP voor gebruikt heeft dus die 4 draadjes-100Mbit verbinding is dan al prima.

Zo te zien kan ik deze wiki wel aanhouden toch ?
Wikipedia: ANSI/TIA-568
Moet ik em crossen ?
Als je hem in je meterkast in je router of een switch stopt hoef je hem niet te crossen. Dus op pin 1,2,3 en 6 hetzelfde kleurtje aan beide kanten. Je kunt de wiki aanhouden, maar bij mij was oranje dus al voor de P1 gebruikt.
Ik had het veels te lang uitgesteld, maar was uiteindelijk half uurtje werk zie jouwheld in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 4% gewijzigd door jouwheld op 13-05-2025 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolelael
JanHenk schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:21:

Zie onder, mijn vermoeden is dat alleen bij de eerste keer instellen Eve Connect mDNS gebruikt. Daarna is Eve Connect wel bereikbaar via Tailscale (op IP). 8)
Klopt heb t net geprobeerd en Eve Connect werkt prima
Dus nogmaals tx!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-05 09:09

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Goedenavond,

Ik heb een vraagje m.b.t. de voorbereidingen voor het plaatsen van een Alfen Single Pro 11kW laadpaal.

Ik heb de afspraak gemaakt dat ik zelf alle voorbereidingen tref qua graafwerk, kabels leggen e.d. de leverancier van de laadpaal zal deze op de paalhouder monteren en verder aansluiten en in bedrijf stellen.

Naar de laadpaal ligt nu een 4mm2 Ymvk-as kabel, 2x cat6; 1 voor de load balancing (i.c.m. P1 verlengmodules) en 1 voor de netwerkaansluiting van de laadpaal zelf.

Voor het aanpassen van de meterkast stuit ik op het volgende vraagstuk:
- m’n huisaansluiting is 3x25a achter een 40a hoofdschakelaar.
- de installateur geeft aan dat een 3x16a aardlekautomaat B karakteristiek voldoende is.
- de installatiehandleiding van Alfen adviseert een 3x20a aardlekautomaat.

Ik vermoed dat Alfen 3x20a aangeeft omdat een 3x 16a automaat bij 11kW laden steeds voor (veel) meer dan 80% continue belast wordt.

Maar als ik een 3x20a aardlekautomaat plaats, kom ik volgens mij in het nauw qua selectiviteit met de 3x25a huisaansluiting?

Hoe is dit bij jullie aangesloten?

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Roland_EM25 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:48:
Goedenavond,

Ik heb een vraagje m.b.t. de voorbereidingen voor het plaatsen van een Alfen Single Pro 11kW laadpaal.

Ik heb de afspraak gemaakt dat ik zelf alle voorbereidingen tref qua graafwerk, kabels leggen e.d. de leverancier van de laadpaal zal deze op de paalhouder monteren en verder aansluiten en in bedrijf stellen.

Naar de laadpaal ligt nu een 4mm2 Ymvk-as kabel, 2x cat6; 1 voor de load balancing (i.c.m. P1 verlengmodules) en 1 voor de netwerkaansluiting van de laadpaal zelf.

Voor het aanpassen van de meterkast stuit ik op het volgende vraagstuk:
- m’n huisaansluiting is 3x25a achter een 40a hoofdschakelaar.
- de installateur geeft aan dat een 3x16a aardlekautomaat B karakteristiek voldoende is.
- de installatiehandleiding van Alfen adviseert een 3x20a aardlekautomaat.

Ik vermoed dat Alfen 3x20a aangeeft omdat een 3x 16a automaat bij 11kW laden steeds voor (veel) meer dan 80% continue belast wordt.

Maar als ik een 3x20a aardlekautomaat plaats, kom ik volgens mij in het nauw qua selectiviteit met de 3x25a huisaansluiting?

Gaan we weer. Gewoon 3x16A als je een fatsoenlijk merk gebruikt.

Zolang je geen industriële installatie hebt is die 80 procent niet relevant. Of heb je 20 automaten in je kast die je tegelijkertijd maximaal belast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-05 09:09

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

V_ger schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:54:
[...]

Gaan we weer. Gewoon 3x16A als je een fatsoenlijk merk gebruikt.

Zolang je geen industriële installatie hebt is die 80 procent niet relevant. Of heb je 20 automaten in je kast die je tegelijkertijd maximaal belast?
Excuses als deze vraag al vaker gesteld is, ik vond zeer wisselende situaties in eerdere reacties.

20 automaten, nee dat niet, 17 ;)
Maar zeker niet volledig belast hoor. Grote tuin met 2 eigen groepen, schuur met 3 eigen groepen en een kookgroep voor de inductie plaat en nog een kookgroep voor de hot tub.

De hot tub en kookplaat kunnen bij elkaar grootverbruikers zijn, maar in de praktijk valt dit mee en trekken ze nooit hun maximale vermogen tegelijk. Uiteraard is load balancing voor de laadpaal wel een absolute must in deze situatie.

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitofvenom
Roland_EM25 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:48:

Ik heb 25a hoofdschakelaar (3 fase en 4 polige) en 3x20a voor de alfen paal. En bewust zo gekozen, je hebt wat ruimte qua ampere.
3x16 ampere (op 400v) is 11kw. Dat kan mijn auto maximaal aan. En op 100% continue zo'n automaat belasten is niet zo handig, die kan er na een tijd eruit knallen.
Dus vandaar 3x20a (13,8kw), maar niet volledig belast op 100%, en dat is 11kw laden voor mijn autootje. Dus ik heb erover nagedacht :P

Vergeet overigens niet te eisen (ja, niet vragen, eisen), naar de flyer. Daar staat je wachtwoord en PRC code op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrenzyFreak
@Roland_EM25 3x 20A zoals @bitofvenom zegt.

Zie ook: FrenzyFreak in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Daarnaast doet de Alfen natuurlijk nooit 20A als de instellingen gewoon zoals standaard op 16A worden gezet. Die instelling verandert niet automatisch bij een zwaardere automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Iedereen die roept 20A doet dat op basis van selectief de regels lezen. Want selectiviteit komt niet voor in hun woordenboek. Daar stappen ze lekker overheen en focussen alleen maar op die 80 omdat dat beter in hun straatje past.
Die mensen maken zeker ook een warmte berekening en checken de spec van hun groepenkast om er zeker van te zijn dat die warmte afgevoerd kan worden. Of toch niet?

De zekering is overigens niet voor het apparaat, die is voor de kabel. En selectiviteit is om te proberen te voorkomen dat bij afslaan de automaat ook de upstream automaat meeneemt.
Maar ik zou zeggen zeker hem dan af op 32A, dat is nog meer beterder met nog minder verliezen.

Hier dus 3x16A..ik laad eigenlijk altijd op 11kW. Dat nu zon 6500 kWh bij elkaar. De automaat is nog nooit getript. En de meterkast is hier vol en warm. De automaat direct naast die voor de EV is wel een minder belaste.

[ Voor 19% gewijzigd door V_ger op 13-05-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitofvenom
V_ger schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:22:
Iedereen die roept 20A doet dat op basis van selectief de regels lezen. Want selectiviteit komt niet voor in hun woordenboek. Daar stappen ze lekker overheen en focussen alleen maar op die 80 omdat dat beter in hun straatje past.
Die mensen maken zeker ook een warmte berekening en checken de spec van hun groepenkast om er zeker van te zijn dat die warmte afgevoerd kan worden. Of toch niet?

De zekering is overigens niet voor het apparaat, die is voor de kabel. En selectiviteit is om te proberen te voorkomen dat bij afslaan de automaat ook de upstream automaat meeneemt.
Maar ik zou zeggen zeker hem dan af op 32A, dat is nog meer beterder met nog minder verliezen.

Hier dus 3x16A..ik laad eigenlijk altijd op 11kW. Dat nu zon 6500 kWh bij elkaar. De automaat is nog nooit getript. En de meterkast is hier vol en warm. De automaat direct naast die voor de EV is wel een minder belaste.
Nou, nee. De zekering is ervoor, dat je geen brand in je huis krijgt, en dus eruit knalt als hij overbelast is.
En de kabel die naar mijn laadpaal ligt, is goed voor 40a belasting. Mocht ik ooit uitbreiden naar meer kw. De kabel moet wel overeenkomen dus met de ampere van je zekering (qua dikte).
32a op een groep, en je hoofdschakelaar op 25a, wordt zeker afgekeurd. Kan je net zo goed geen zekering plaatsen, je hoofdschakelaar gaat er eerder uit, dan je groep.
Je groep mag niet hoger zijn afgezekerd dan je hoofdschakelaar.

Anyway. 3x20a, en je laadpaal op 16a zetten, is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
bitofvenom schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:44:
[...]

Nou, nee. De zekering is ervoor, dat je geen brand in je huis krijgt, en dus eruit knalt als hij overbelast is.
En de kabel die naar mijn laadpaal ligt, is goed voor 40a belasting. Mocht ik ooit uitbreiden naar meer kw. De kabel moet wel overeenkomen dus met de ampere van je zekering (qua dikte).
32a op een groep, en je hoofdschakelaar op 25a, wordt zeker afgekeurd. Kan je net zo goed geen zekering plaatsen, je hoofdschakelaar gaat er eerder uit, dan je groep.
Je groep mag niet hoger zijn afgezekerd dan je hoofdschakelaar.

Anyway. 3x20a, en je laadpaal op 16a zetten, is prima.
Echt mijn opmerking over meer is beter moet je natuurlijk niet letterlijk nemen. Maargoed jij bent dus ook van de 80 procent kerk. En dan niet 80 van 16, want dat komt me slecht uit. Nee gewoon de automaat groter sizen. In mijn ogen is dat gewoon fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitofvenom
V_ger schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:47:
[...]

Echt mijn opmerking over meer is beter moet je natuurlijk niet letterlijk nemen. Maargoed jij bent dus ook van de 80 procent kerk. En dan niet 80 van 16, want dat komt me slecht uit. Nee gewoon de automaat groter sizen. In mijn ogen is dat gewoon fout.
Gewoon praktisch ben ik :) Ik heb ook "normale" groepen op 16ampere. Eentje zelfs alleen voor de buitenverlichting. Die groep ga ik hooguit op 10% belasten. Die zijn dus ook allemaal "oversized".
Echt, 100% belasten op een automaat, gebeurt bijna nooit in je huis op welke groep dan ook. En zeker niet continue. Dus voor die paar centen meer voor 20a, why not.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bitofvenom
Toch nog even chatgpt gevraagd, want wie googled vandaag de dag nog.

⚡ 1. Maximale belasting: is 80% een richtlijn?
Ja, de 80%-regel is een gangbare richtlijn, vooral bij continue belasting:

Voor continue belasting (>1 uur):
👉 maximaal 80% van de nominale stroom van de automaat.

Voor kortdurende belasting (bijvoorbeeld piekverbruik):
👉 tot 100% van de nominale stroom is meestal acceptabel.

Voorbeeld: een 16A-automaat:

Continue belasting: max. 12,8A (80% van 16A).

Korte pieken tot 16A zijn toegestaan.

Deze 80%-regel is geen harde wettelijke eis, maar praktijkrichtlijn die vaak wordt gevolgd om ongewenst afschakelen te voorkomen.

Bij 80% belasting op een 3-fase 20A automaat kun je ongeveer 11,07 kW vermogen gebruiken (uitgaande van cos(φ) = 1).

---knip---
En het laden van een auto duurt langer dan een 1 uur.
3x20a zeg ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
@V_ger We zitten hier om van elkaar te leren, niet?

Neem je dan ook de moeite om op een aangeboden link te klikken of moet ik het direct quoten?
Bij mij ging dat ook gepaard met hard zoemen van de zekeringsautomaat en warmteontwikkeling, gevolgd door uitvallen.
Nu woon ik in een oude wijk met flink wat zonnestroom en pieken van 250V zijn dagelijkse kost. Dus het vermogen op 16A zit echt aan de top. Mogelijk heeft een zekering het hierdoor zwaarder te verduren dan bij anderen.

Toch zijn er al eerder problemen gemeld waarbij een zwaardere zekering nodig was.

Vergeet niet, je sluit 2 apparaten aan op 1 zekering. Alleen de auto trekt al 16A, dus de laadpaal zelf zit dan maar in de foutmarge?

In ieder geval, ongeacht van welke kerk jij bent of hoe fout het in jouw ogen is >>> RTFM:
https://handleidingen.acc...iding-alfen-evesingle.pdf
Pagina 17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Mijn punt is nogsteeds dat er selectief geshopt wordt in de eisen.

Ik snap prima die 80% regel. Maar dat moet dan 80% van 16A zijn ofwel 13A max laadstroom. Want anders kom je in de knoei met de selectiviteitseis dat er een factor 1.6 verschil moet zitten tussen de automaat en de automaat stroomopwaarts daarvan.

Dan wordt er wederom selectief bij ChatGPT geshopt. Vraag dan ChatGPT ook naar selectiviteit. Dat is waar ik een probleem mee heb. Maargoed dit is meer iets voor het grote hoe ontwerp je je huisinstallatietopic en ik ben er wel klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitofvenom
V_ger schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:31:
Mijn punt is nogsteeds dat er selectief geshopt wordt in de eisen.

Ik snap prima die 80% regel. Maar dat moet dan 80% van 16A zijn ofwel 13A max laadstroom. Want anders kom je in de knoei met de selectiviteitseis dat er een factor 1.6 verschil moet zitten tussen de automaat en de automaat stroomopwaarts daarvan.

Dan wordt er wederom selectief bij ChatGPT geshopt. Vraag dan ChatGPT ook naar selectiviteit. Dat is waar ik een probleem mee heb. Maargoed dit is meer iets voor het grote hoe ontwerp je je huisinstallatietopic en ik ben er wel klaar mee.
Het is niet selectief, het is een richtlijn en uit ervaring. Zie @FrenzyFreak
Staat zelfs in de alfen installatiehandleiding. 20a zekering, voor 16a - 11kw laden.
Het "selectief" shoppen in de eisen, is dus 16a gebruiken, terwijl er 20a voor staat.

In de USA en Canada, is de 80% zelfs een regel, en geen losse richtlijn zoals in Nederland. Daarbij stelt NEN1010 wel dat de bekabeling, en de gehele stroomtrace op continue belasting geschaald moet zijn. Dus daar hoort de zekering erbij. En continue belasten op 100% brengt wat warmte met zich mee, waardoor die kan uitschakelen. Als dat nog niet gebeurt is, is mooi. Maar de kans is groter dat het gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
bitofvenom schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:22:
[...]

Het is niet selectief, het is een richtlijn en uit ervaring. Zie @FrenzyFreak
Staat zelfs in de alfen installatiehandleiding. 20a zekering, voor 16a - 11kw laden.
Het "selectief" shoppen in de eisen, is dus 16a gebruiken, terwijl er 20a voor staat.

In de USA en Canada, is de 80% zelfs een regel, en geen losse richtlijn zoals in Nederland. Daarbij stelt NEN1010 wel dat de bekabeling, en de gehele stroomtrace op continue belasting geschaald moet zijn. Dus daar hoort de zekering erbij. En continue belasten op 100% brengt wat warmte met zich mee, waardoor die kan uitschakelen. Als dat nog niet gebeurt is, is mooi. Maar de kans is groter dat het gaat gebeuren.
Je shopt wel selectief, want je negeert voor het gemak nogsteeds de selectiviteitseis. Die staat ook gewoon in de NEN1010. Je blijft alleen maar focussen op die 80%.
Laatste over deze zooi.

Als je EN aan de 80% eis wil voldoen EN aan de selectiviteitseis, dan pas je dus bij een 3x25A hoofzekering een 3x16A automaat toe en limiteer je het max laadvermogen op 13A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Volgens de OCPP documentatie van Alfen zijn er een aantal eigen configuratie instellingen (OCPP Configuration Keys) van Alfen zelf geïmplementeerd. Waaronder de "PW-SetTempAccessKey". Ik zit met een paal waar ik misschien geen wachtwoord krijg.
https://knowledge.alfen.c...ion%20keys%206.6.0_v2.pdf

Mijn idee is om te kijken of ik het OCPP verkeer kan onderscheppen en dit commando naar de paal te sturen om zo toegang te krijgen. Ik vermoed dat de plaintext backoffice websocket koppeling in gebruik is. (WS:// vs WSS://).
De backoffice koppeling gaat op moment via een simkaart. Misschien dat ik het kan forceren om via de LAN verbinding te gaan op een manier.

Heeft iemand ooit iets soortgelijks geprobeerd?

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikDuif1981
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 15:37
JanHenk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:53:
[...]

Thanks, kan je me uitleggen hoe ik een subnet router instel? Ik heb 2 devices (mobiel en windows via Tailscale gekoppeld. De volgende stap is mij nog niet helemaal helder 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

V_ger schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:27:
[...]

Je shopt wel selectief, want je negeert voor het gemak nogsteeds de selectiviteitseis. Die staat ook gewoon in de NEN1010. Je blijft alleen maar focussen op die 80%.
Laatste over deze zooi.

Als je EN aan de 80% eis wil voldoen EN aan de selectiviteitseis, dan pas je dus bij een 3x25A hoofzekering een 3x16A automaat toe en limiteer je het max laadvermogen op 13A.
Nope... Selectiviteit is in de NEN1010 geen enkele eis. Selectiviteit is opgenomen in de netcode, welke weer opgenomen is (net als de NEN1010) in het BBL (voorheen bouwbesluit). De 80% regel staat overigens ook niet in de NEN1010, maar in de NEN61439...

Selecriviteit in een woonhuis is ook zeer lastig haalbaar, ook met een B16 automaat achter een C25 hoofdzekering. Als voorbeeld:

Bij 90% alle woonhuizen in NL meet je een lijn impedantie (Zi) van tussen de 0.25 en 0.4 Ohm (gemeten op de laadpaal zelf). Dus je hebt dan te maken met een kortsluitstroom (Isc) van +/- 575 tot 920A als een fase in contact komt met de nul. Bij sluiting tussen de fases zelf zijn de kortsluitstromen nog hoger (1000A tot 1600A), omdat er tussen de fases 400V staat.

Een B16 zal in het magnetische spectrum binnen 0.1 seconde trippen bij 5x Nominaal = 80A. Een C25 bij 250A en een D25 bij 500A, dus bij sluiting kan die hoofdzekering nog steeds gaan hoor. Het is maar net welke automaat het snelste is. Dus het maakt voor de effecten van sluiting echt geen fluit uit of je nou een 16A of 20A overstroombeveiling plaatst. Deze in elk geval vlot afschakelen om zo de kabel te beschermen tegen de gevolgen van een hoge stroomsterkte (warmte).

De "80% regel" is er vooral om de thermische belasting van de interne componenten in de verdeelkast te verbeteren. Als er een bestaande kast wordt uitgebreid met een 11kW Ev lader, dan hoor je daar een 20A overstroombeveiliging aan te hangen. Als jij de kast op maat laat maken door een kastenbouwer, dan is het een ander verhaal en kan de kastenbouwer daar vanaf wijken :)

[ Voor 47% gewijzigd door DjVe op 14-05-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MaikDuif1981 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:02:
[...]

Thanks, kan je me uitleggen hoe ik een subnet router instel? Ik heb 2 devices (mobiel en windows via Tailscale gekoppeld. De volgende stap is mij nog niet helemaal helder 8)
Je hebt een apparaat nodig dat altijd aan staat, anders is het achterliggende subnet niet bereikbaar op moment dat dit apparaat uit staat. Een Apple TV (die is goed geschikt), of anders een machine met Home Assistant OS bijvoorbeeld. Of een server of router op basis van Linux.

Voor een Apple TV, zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 22:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

bitofvenom schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:53:
[...]

Ik heb 25a hoofdschakelaar (3 fase en 4 polige) en 3x20a voor de alfen paal. En bewust zo gekozen, je hebt wat ruimte qua ampere.
3x16 ampere (op 400v) is 11kw. Dat kan mijn auto maximaal aan. En op 100% continue zo'n automaat belasten is niet zo handig, die kan er na een tijd eruit knallen.
Dus vandaar 3x20a (13,8kw), maar niet volledig belast op 100%, en dat is 11kw laden voor mijn autootje. Dus ik heb erover nagedacht :P

Vergeet overigens niet te eisen (ja, niet vragen, eisen), naar de flyer. Daar staat je wachtwoord en PRC code op.
Een 3x 16A automaat moet gewoon een paar dagen achter elkaar 16A kunnen doorlaten zonder dat die er uit klapt. Daar is die voor gemaakt. Sterker nog hij moet gedurende een groot aantal uren tot 40% overbelasting aan kunnen (21 A in dit geval). Je 11KW laadpaal afzekeren met een 20A automaat is dus niet nodig

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Laatst online: 12:21
DaRealRenzel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Een 3x 16A automaat moet gewoon een paar dagen achter elkaar 16A kunnen doorlaten zonder dat die er uit klapt. Daar is die voor gemaakt. Sterker nog hij moet gedurende een groot aantal uren tot 40% overbelasting aan kunnen (21 A in dit geval). Je 11KW laadpaal afzekeren met een 20A automaat is dus niet nodig
Maak je een grap? De 12kW (17,4A) heater die wij op de zaak hebben laat echt wel de 16A automaat klappen na één uur. Dan is de 5x2,5 kabel ook behoorlijk warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-05 17:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IH3ucvu82E1n9bNn3MtqnwRzMvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auUnQCSmd1qn27seglZOuF0B.jpg?f=fotoalbum_large ik heb op een aantal laadpalen al dergelijke rare meldingen gehad. Hebben dit meer mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Laatst online: 13:30
Dat lijkt me meer het totaal wat geladen is en kwa tijd dan van alleen deze sessie.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Ricko1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:26:
[...]

Maak je een grap? De 12kW (17,4A) heater die wij op de zaak hebben laat echt wel de 16A automaat klappen na één uur. Dan is de 5x2,5 kabel ook behoorlijk warm.
Dan is je automaat niet meer binnen de norm, en kan je hem beter vervangen.
Wikipedia: Installatieautomaat
Ik zeg niet dat Wiki het altijd goed heeft, maar hier staat toch duidelijk dat een thermische overbelasting tot 3x nominaalstroom ( 48A in geval van een 16A automaat) binnen een uur afgeschakeld moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Laatst online: 12:21
DaRealRenzel schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:16:
[...]

Dan is je automaat niet meer binnen de norm, en kan je hem beter vervangen.
Wikipedia: Installatieautomaat
Ik zeg niet dat Wiki het altijd goed heeft, maar hier staat toch duidelijk dat een thermische overbelasting tot 3x nominaalstroom ( 48A in geval van een 16A automaat) binnen een uur afgeschakeld moet worden.
Je bent aan het 'trollen' of anders heb je geen idee waar je over praat. 3x nomimaal moet binnen een paar seconden afgeschakeld worden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LN9K7yfvedgIRZkrvLawxkbhFRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38z6NlFLe057fTRkhUmi5GHk.jpg?f=fotoalbum_large

3x staat ook niet op de wiki. Er staat 1,5. Je haalt de alinea's bij elkaar en wat ze betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Ricko1 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:53:
[...]

Je bent aan het 'trollen' of anders heb je geen idee waar je over praat. 3x nomimaal moet binnen een paar seconden afgeschakeld worden:[Afbeelding]

3x staat ook niet op de wiki. Er staat 1,5. Je haalt de alinea's bij elkaar en wat ze betekenen.
Op de wiki pagina staat toch echt

Uitschakelingstijden bij automaten
de karakteristiek van modulaire automaat bestaat uit twee belangrijke gebieden:

het thermisch gedeelte beveiligt tegen overbelasting, waarbij het schakelcommando afkomstig is van het bimetaal met schakeltijden van minimaal 0,1 s. Bij een stroom van 1,5 × Iₙ moet de automaat binnen het uur afschakelen.
het magnetische gedeelte beveiligt tegen kortsluiting, waarbij het schakelcommando afkomstig is van de elektromagneet met schakeltijden van maximaal 0,1 s.
Vanaf welke stroomsterkte een automaat magnetisch reageert hangt af van het type karakteristiek

B-karakteristiek

thermisch tot 3 × Iₙ (Iₙ = nominale stroom)

zeker magnetisch vanaf 5 × Iₙ
bij kleine start- of inschakelstromen, zoals elektrische verwarming, boilers, elektrische fornuizen

Als dat niet juist is staat het je vrij die pagina bij te werken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 10:13
Hydraulic schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:49:ik heb op een aantal laadpalen al dergelijke rare meldingen gehad. Hebben dit meer mensen?
Ik heb dit tot nu toe ook 1 keer meegemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzpzYfzQCerZG7AHwgRPYCbLErg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYn8VVrkvxg4sSIMMkhPRqFk.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig was de transactie die via de backoffice verwerkt was wel gewoon correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:03
ed-win schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:57:
[...]

[Afbeelding]

Gelukkig was de transactie die via de backoffice verwerkt was wel gewoon correct.
Toch leuk geweest als je meer had terug gekregen :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitofvenom
Toch nog even over de 20a / 16a discussie.

Je laadpaal begrens je op 16a. De automaat van 20a wordt niet volledig 100% belast.
Trekt je auto meer dan 16a, dan zal je laadpaal die uitschakelen.

De selectiviteit wordt behouden met de p1 aansluiting op je slimme meter, die checkt immers de belasting op elke fase.
Daarbij, selectiviteit vind ik ook maar onzin. Vaak genoeg mee gemaakt dat bij volle sluiting op een b16 groep, de hoofdzekering b40 ook meeneemt.

Met kortsluiting, wordt de stroom gelijk gestopt. Warmte ontwikkeling in je meterkast lijkt mij gevaarlijker met 100% belasting op je (16a) automaat. (zelfde met overbelasting op je draden). Dat kan brand veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-05 20:47
ed-win schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:57:
[...]

[Afbeelding]

Heb ik ook al een paar keer voorgehad. Inderdaad alles wel goed verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:18

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AXtq5FUqbuU4Q2Pr1QIQ_ekMe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tur3IC0RCVhHq4PBAK3Lezn3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was 21 april op de laatste firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:03
Hier is onlangs een reply geweest, waar Alfen had bevestigd dat ze een firmware gingen maken voor het capaciteitstarief, kan de reply niet meer direct vinden, maar weet iemand al meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Kip schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:31:
Volgens de OCPP documentatie van Alfen zijn er een aantal eigen configuratie instellingen (OCPP Configuration Keys) van Alfen zelf geïmplementeerd. Waaronder de "PW-SetTempAccessKey". Ik zit met een paal waar ik misschien geen wachtwoord krijg.
https://knowledge.alfen.c...ion%20keys%206.6.0_v2.pdf

Mijn idee is om te kijken of ik het OCPP verkeer kan onderscheppen en dit commando naar de paal te sturen om zo toegang te krijgen. Ik vermoed dat de plaintext backoffice websocket koppeling in gebruik is. (WS:// vs WSS://).
De backoffice koppeling gaat op moment via een simkaart. Misschien dat ik het kan forceren om via de LAN verbinding te gaan op een manier.

Heeft iemand ooit iets soortgelijks geprobeerd?
Ik heb dit werkend gekregen via mijn setup met een LAN-verbinding. Belangrijk is dat de backoffice-koppeling op 'auto detect' of 'wired' staat ingesteld. Wanneer je de simkaart verwijdert, zal de backoffice automatisch via LAN verbinden. Het is niet afhankelijk of SSA actief is.

Mijn setup:

- Laptop via LAN aangesloten op de laadpaal.

- Een DHCP-server die bij een DHCP-request van de paal mijn laptop-IP opgeeft als zowel DNS-server als gateway.

- Een DNS-server die bij elke DNS-lookup mijn laptop-IP teruggeeft. https://github.com/doronz88/dns_local

- Een Python OCPP-script dat twee configuratiewijzigingen naar de paal stuurt:

1) PW-SetTempAccessKey
2) PW-TempAccessExpiration (deze is noodzakelijk; zonder deze werkt het tijdelijke accountwachtwoord niet)

Let op: Pas eventueel de poort aan waarop het script luistert; sommige backoffice-systemen gebruiken een andere poort. Met Wireshark kun je achterhalen welke poort gebruikt wordt en of de berichten daadwerkelijk verzonden worden.

Script output:
```
python .\central_system_set_pw.py
INFO:websockets.server:server listening on 0.0.0.0:80
INFO:root:Server Started listening to new connections...
INFO:websockets.server:connection open
INFO:root:Protocols Matched: ocpp1.6
INFO:ocpp:cpms/websockets/ACE01337: send [2,"73d4481d-330a-45cf-bd46-afce9eccb722","ChangeConfiguration",{"key":"PW-SetTempAccessKey","value":"AlfenPassword123"}]
Failed to send HeartBeatInterval configuration: Waited 30s for response on [2,"73d4481d-330a-45cf-bd46-afce9eccb722","ChangeConfiguration",{"key":"PW-SetTempAccessKey","value":"AlfenPassword123"}].
INFO:ocpp:cpms/websockets/ACE01337: send [2,"092839be-2fe4-4630-9de3-97b85ef72548","ChangeConfiguration",{"key":"PW-TempAccessExpiration","value":"72"}]
```
Janky script op basis van de example op https://github.com/mobilityhouse/ocpp
Dit script is voor versie 1.6 van OCPP. Het kan zijn dat jou paal een hogere versie gebruikt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
import asyncio
import logging
from datetime import datetime, timezone
from ocpp.v16 import call
from ocpp.v16.enums import AvailabilityType

try:
    import websockets
except ModuleNotFoundError:
    print("This example relies on the 'websockets' package.")
    print("Please install it by running: ")
    print()
    print(" $ pip install websockets")
    import sys

sys.exit(1)

from ocpp.routing import on
from ocpp.v16 import ChargePoint as cp
from ocpp.v16 import call_result
from ocpp.v16.enums import Action, RegistrationStatus

logging.basicConfig(level=logging.INFO)

class ChargePoint(cp):
    @on(Action.boot_notification)
    def on_boot_notification(
        self, charge_point_vendor: str, charge_point_model: str, **kwargs
    ):
        return call_result.BootNotification(
            current_time=datetime.now(timezone.utc).isoformat(),
            interval=10,
            status=RegistrationStatus.accepted,
        )

async def on_connect(websocket):
    """For every new charge point that connects, create a ChargePoint
    instance and start listening for messages.
    """
    try:
        requested_protocols = websocket.request.headers["Sec-WebSocket-Protocol"]
    except KeyError:
        logging.error("Client hasn't requested any Subprotocol. Closing Connection")
        return await websocket.close()
    if websocket.subprotocol:
        logging.info("Protocols Matched: %s", websocket.subprotocol)
    else:
        # In the websockets lib if no subprotocols are supported by the
        # client and the server, it proceeds without a subprotocol,
        # so we have to manually close the connection.
        logging.warning(
            "Protocols Mismatched | Expected Subprotocols: %s,"
            " but client supports  %s | Closing connection",
            websocket.available_subprotocols,
            requested_protocols,
        )
        return await websocket.close()

charge_point_id = websocket.request.path.strip("/")
    cp = ChargePoint(charge_point_id, websocket)

# First configuration change set temp password
    try:
        config1 = call.ChangeConfiguration(
           key="PW-SetTempAccessKey",
        value="AlfenPassword123"
        )
        response1 =  await cp.call(config1)

print(f"Config 1 - HeartBeatInterval status: {response1.status}")

except Exception as e:
        print(f"Failed to send HeartBeatInterval configuration: {e}")

# Second configuration change
    try:
        config2 = call.ChangeConfiguration(
             key="PW-TempAccessExpiration",
        value="72"
        )
        response2 = await cp.call(config2)
        print(f"Config 2 - MeterValueSampleInterval status: {response2.status}")
    except Exception as e:
        print(f"Failed to send MeterValueSampleInterval configuration: {e}")

await cp.start()

async def main():
    server = await websockets.serve(
        on_connect, "0.0.0.0", 80, subprotocols=["ocpp1.6"]
    )

logging.info("Server Started listening to new connections...")
    await server.wait_closed()

if __name__ == "__main__":
    # asyncio.run() is used when running this example with Python >= 3.7v
    asyncio.run(main())

[ Voor 6% gewijzigd door Kip op 18-05-2025 20:24 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:22
Ricko1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:26:
[...]

Wellicht iets mis met de heater? Of action automaat? Ik laad al sinds 2019 op 3x16A met een 16A automaat. Dat zijn vaak sessie van 5/6 uur. Nooit issues gehad.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:58
Ik heb al heel wat rondgezocht, maar zie door het bos aan info de bomen niet meer.
Dus ik probeer het even met een post, misschien kan er iemand me op weg helpen naar de beste setup.

Ik heb via mijn werkgever een alfen pro laadpunt.
Heb thuis ook zonnepanelen, en ik krijg binnen 2 weken een digitale teller (Belgie).

Nu, heb ik alvast een homewizard P1 en een "active p1 splitter" gekocht.
Het laadpunt staat zo een 20 tal meter van de kast en ze plaatsten alvast zo een zwart bakje om langere afstand aan te kunnen.

Er ligt 1 UTP kabel van de kast naar het laadpunt.

Nu vraag ik me af hoe ik best kan te werk gaan.
Ik dacht, ik kan mijn wagen op bv 2,5kw zetten zodat ik de zonnepaneel injectie niet op het net steek.
Maar misschien is het gemakkelijk mogelijk om dat vermogen wat automatisch te laten gaan?

Ik vermoed dat de P1 <> laadpaal enkel is om de max. piek van de woning te beperken?
Niet om de injectie naar de auto te brengen?

Thx voor de mensen die me kunnen op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Sturen van laadvermogen is een huwelijk van sturing laadpaal en wat je wagen maximaal ingesteld staat.

Wagen volledig open zetten en aansturen via de laadpaal.

Als de laadpaal via de p1 of andere meters weet wat er netto over is kan hij dan zelf sturing geven aan de auto die er wat mee doet. Deze sturing is dus veel meer dan alleen piek/captar vermijden (wat de Alfen niet kan) maar wel loadbalancing of zonneladen.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 19-05-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:31
FrenzyFreak schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:31:
@Maartinho
1. Snelste optie is C: Bel Eneco, vraag om het wachtwoord. Ze werken mee, OF ze zeggen je dat de paal niet meer in hun beheer valt en weigeren mee te werken.

2. Optie B: Als de verkoper het wachtwoord nog had, zat het waarschijnlijk wel al bij de paal. Vaak werden deze blaadjes weggegooid met de doos.

3.0 - Optie A: Als consument kun je niks bij Alfen.
3.1 - Mogelijk is een ander backoffice bereid om ownership over te nemen en je het wachtwoord te bezorgen.

4.0 - Indien je een eigen bedrijf of familie met een eigen bedrijf hebt, kun je het pijnlijke proces beginnen toegang te krijgen en alle accounts te regelen.
4.1 - Je moet Eneco een Alfen "Overdracht van beheerrechten" formulier laten invullen en ondertekenen, waarmee zij afstand doen van je laadpaal. Dit zal tegenwoordig relatief makkelijk verlopen.
4.2 - Dit formulier kan gebruikt worden om vervolgens een andere beheerder, backoffice of iemand met een zakelijke Alfen account het eigendom van de laadpaal over te laten nemen in de administratie van Alfen. Tweedehands palen zijn meestal uit garantie, dus verder heeft dit geen gevolgen. Het master password is uniek per paal en verandert nooit na een reset.
4.3 - Zodra eigendom van de laadpaal aan de andere account hangt, kan het master password uit de webshop geëxporteerd worden.

Zelf heb ik 2 jaar geleden Eneco gevraagd, die weigerden en uit wanhoop ben ik toen met optie 4 verder gegaan. Het duurde toen 6 weken en een twintigtal telefoontjes om dit goed in te regelen. Tegenwoordig bestaat in de service portal een apart request voor de overdracht van het beheer.

Ik zou je eventueel kunnen helpen door de paal aan mijn account te hangen en het wachtwoord op te vragen. Het formulier voor overdracht kan ik je toesturen, zodat je het zelf kunt laten invullen door Eneco.

Kijk maar wat je voorkeur heeft.
Update van mij kant: ik heb Eneco gebeld en gemaild en kreeg en hele behulpzame man aan de telefoon die me graag wou helpen maar daar een NL_GEE_xxxxx nummer voor nodig had. Zou met een sticker op de paal moeten zitten. Die had ik dus niet dus kon hij me niet verder helpen. Hij is wel zo netjes geweest mij een mail te sturen waarin hij bevestigt dat ik Alfen om hulp moet vragen op basis van het ACE nummer.

Is het nu slim om het via die mail te spelen of doen alsof ik nooit contact heb gehad en via de lastige procedure (ik heb een onderneming) Alfen te benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

@Maartinho was er een simkaart in de paal?
Zo niet, dan was de paal bedraad aangesloten en heb je meer kans dat je met mijn methode in de paal kan inloggen met een tijdelijk wachtwoord.
Kip in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:31
Idr548 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:42:
Heb thuis ook zonnepanelen, en ik krijg binnen 2 weken een digitale teller (Belgie).

Het laadpunt staat zo een 20 tal meter van de kast en ze plaatsten alvast zo een zwart bakje om langere afstand aan te kunnen.

Aangezien je laadpaal is geinstalleerd voor je digitale teller heeft men vermoedelijk een vermogensmeter in je zekeringkast bij geplaatst en is deze via UTP verbonden aan je Alfen. Het aankopen van een Homewizard P1 en active P1 splitter is dus een beetje nutteloos want die functionaliteit heb je al.

Als je "zwarte bakje" een range extender is voor het P1 signaal ben ik wel niet mee want daar ben je nu toch niets mee dan aangezien je geen digitale meter hebt (of is je laadpaal dan nog niet in gebruik ?). Moest je UTP toch aangesloten zijn op de P1 poort van de Alfen dan ben je wederom niets met de Homewizard P1, maar ga je wel een extra UTP kabel moeten leggen om de Alfen in je netwerk te krijgen (dan had je dus beter de UTP kabel op de netwerk poort van de Alfen laten aansluiten).
Ik dacht, ik kan mijn wagen op bv 2,5kw zetten zodat ik de zonnepaneel injectie niet op het net steek.
Maar misschien is het gemakkelijk mogelijk om dat vermogen wat automatisch te laten gaan?
Wat je eigenlijk moet doen is de vermogensmeter en de Alfen in je thuisnetwerk pluggen en zorgen dat hun configuratie hierop is aangepast. Op die manier kan je dan de apps zoals Eve Connect gebruiken.

Het probleem met het capaciteitstarief kan je echter enkel en alleen oplossen met software zoals evcc, louter met de Alfen apps lukt dit slechts in beperkte mate. Je kan deze bijvoorbeeld wel in Comfort laden zetten zodat je min. 1.4 kW gebruikt van het net alsook de surplus van je PV installatie (maar wanneer je in huis alle toestellen aanzet zal dit alsnog erbij komen en zal je laadpaal niet uitschakelen).

[ Voor 12% gewijzigd door r2504 op 20-05-2025 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Ik heb al heel wat rondgezocht, maar zie door het bos aan info de bomen niet meer.
Dus ik probeer het even met een post, misschien kan er iemand me op weg helpen naar de beste setup.

Ik vermoed dat de P1 <> laadpaal enkel is om de max. piek van de woning te beperken?
Niet om de injectie naar de auto te brengen?

Thx voor de mensen die me kunnen op weg helpen.
Ik heb een alfen single pro + zonnepanelen + 2x 5kW thuisbatt en digitale meter . Mijn alfen staat nu op solar charging ingesteld 4,4kW.. Mijn wagen staat unlimited. Uiteraard moet je nog wat nadenken als je thuisbatterijen hebt, want de wagen trekt daar ook van leeg uiteraard. Maar let de optie solar charging, schiet die pas in gang als er effectief 4,4 kW injectie is van de panelen. Is er dus geen 4,4kw en je batterijen zijn vol ofzo, gaat hij die niet eerst aanspreken. Als er wel injectie is, dan heb ik de indruk dat als de zon dan wegvalt, hij verder gaat via de batterijen...

Via de my eve app kan je ook schedulen, voor als je bv niet thuis bent en je wagen er wel aanhangt. Dat is per dag instelbaar. Maar ik denk dat die dan de solar charging gaat overulen. Moet het nog eens bezien.

Wat betreft je P1 ( loadbalancing ) het is via die poort ook dat je aan de paal zegt er is zoveel injectie + uiteraard ook je loadbalancing die zegt, hey jij kan nu nog zoveel Ampere trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:31
Kip schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:40:
@Maartinho was er een simkaart in de paal?
Zo niet, dan was de paal bedraad aangesloten en heb je meer kans dat je met mijn methode in de paal kan inloggen met een tijdelijk wachtwoord.
Kip in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Dm
Pagina: 1 ... 79 ... 81 Laatste