[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 80 ... 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 23:17
@Maartinho en voor iedereen die op zoek is naar de naam van het laadstation.

De naam van je laadpaal, tevens backoffice ID genoemd is zichtbaar in de MyEve app nog voordat je hoeft in te loggen op het apparaat. Hoogstwaarschijnlijk is dit het ID dat Eneco graag wil zien.

E-flux voorbeeld: NL*EFL*EV*xxxxxxx
Eneco zoals gevraagd aan Maartinho: NL_GEE_xxxxx
Eneco voor 2021 of eerder: ENECO_Gxxxxx

Het Alfen ACE nummer staat daaronder. Dat heeft Alfen zelf weer nodig en moet op het (door Eneco ondertekende) overdracht formulier richting Alfen staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvrtHTAFtte_vWprAKqb0FpL0Bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdmgjMeyZ9pmwB4Sd3cok6RN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

Heeft er iemand ervaring met deze P1 meter in combinatie met een Alfen Eve met loadbalancing?
https://smart-stuff.nl/pr...l-pro-slimme-meter-lezer/

De Alfen zou dan op de P1 Out aangesloten worden waardoor een extra splitter niet nodig zou zijn.
Volgens de beschrijving is "P1 Out versterkt en vraaggestuurd". Kan een Alfen hiermee overweg?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Kip schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:17:
[...]

Ik heb dit werkend gekregen via mijn setup met een LAN-verbinding. Belangrijk is dat de backoffice-koppeling op 'auto detect' of 'wired' staat ingesteld. Wanneer je de simkaart verwijdert, zal de backoffice automatisch via LAN verbinden. Het is niet afhankelijk of SSA actief is.
Inmiddels heb ik een opstelling waarmee ik dit trucje kan testen, waarbij een paal alleen via een mobiele verbinding met de backoffice communiceert. Dit kan ik met behulp van een eigen simkaart met een private APN. Op die manier kan ik het OCPP-verkeer onderscheppen.

Op dit moment is nog steeds de voorwaarde dat de verbinding geen TLS/SSL (dus geen wss://) gebruikt om een tijdelijk wachtwoord aan te kunnen maken.

Wanneer ik de backoffice-presets doorzoek, blijkt dat ongeveer 28% van de huidige backoffice-URL’s TLS gebruikt. Dat betekent dat ruim twee derde dat niet doet!

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Kip Vooropgesteld dat het me enigszins boven de pet gaat wat je exact aan het doen bent, vind ik het wel erg tof. :)

Kun je er iets meer uitleg aan geven wat de structuur nu is? Je hebt een Alfen paal, beveiligd met een wachtwoord, maar weet dit wachtwoord niet.

Via script en ocpp (dat is dus wel een voorwaarde, dat die route ook openstaat, zoals je zelf al stelt) stel je nu een tijdelijk wachtwoord in. Maar hoe dan verder? Kun je met dat tijdelijke wachtwoord in ACE Installer en het hoofdwachtwoord wijzigen?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 22:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kip schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:22:
[...]

Inmiddels heb ik een opstelling waarmee ik dit trucje kan testen, waarbij een paal alleen via een mobiele verbinding met de backoffice communiceert. Dit kan ik met behulp van een eigen simkaart met een private APN. Op die manier kan ik het OCPP-verkeer onderscheppen.

Op dit moment is nog steeds de voorwaarde dat de verbinding geen TLS/SSL (dus geen wss://) gebruikt om een tijdelijk wachtwoord aan te kunnen maken.

Wanneer ik de backoffice-presets doorzoek, blijkt dat ongeveer 28% van de huidige backoffice-URL’s TLS gebruikt. Dat betekent dat ruim twee derde dat niet doet!
Enorm veel backoffices die via een SIM werken gebruiken daarvoor een private APN op een bestaand 4g/5g netwerk. Hun argument om het verkeer dan niet te hoeven versleutelen is dan dat niemand zonder de juiste SIM op hun netwerk kan, dus dat de gegevensoverdracht op die manier al ruim voldoende is beveiligd.

Want TLS is allemaal lastig, je websocket ontvanger moet een correct certificaat hebben, de tijd moet goed staan, de laadpaal moet de juiste root certificaten hebben, je moet een CRL publiceren, of een OCSP Server hebben, allemaal lastig. En als iemand iets vergeet (CRL refreshen, certificaat updaten enz) gaan al je laadpalen offline, dan moet je ze via een monteur weer aan de praat krijgen.

Men staat er alleen niet bij stil dat je met een tweedehands laadpaal, waar de SIM nog in zit, ook via een willekeurig ander apparaat op dat netwerk kan. Of als de gebruiker toch een ethernet aansluting maakt, dat dan de gegevens onversleuteld over het internet gaan.

Daarnaast gaat deze hele verbinding en data uitwisseling vaak over meerdere lagen (KPN levert het netwerk en de private APN, een andere partij de netwerklaag in het datacenter, dan weer een cloud SaaS provider die het transactieverwerkings systeem levert, weer een ander de administratieve laag enz enz. Vaak weet een backoffice provider waar jij zelf mee communiceert niet eens hoe het op de onderliggende lagen allemaal werkt, want dat regelt een ander voor ons.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

JanHenk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:54:
@Kip Vooropgesteld dat het me enigszins boven de pet gaat wat je exact aan het doen bent, vind ik het wel erg tof. :)

Kun je er iets meer uitleg aan geven wat de structuur nu is? Je hebt een Alfen paal, beveiligd met een wachtwoord, maar weet dit wachtwoord niet.
Idd. Zie het als een laatste optie om je laadpaal te beheren. Als de (voormalige) CPO en/of Alfen niet mee willen werken.
JanHenk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:54:
Via script en ocpp (dat is dus wel een voorwaarde, dat die route ook openstaat, zoals je zelf al stelt) stel je nu een tijdelijk wachtwoord in. Maar hoe dan verder? Kun je met dat tijdelijke wachtwoord in ACE Installer en het hoofdwachtwoord wijzigen?
Met het tijdelijke wachtwoord, dat 72 uur geldig is, kun je via Ace Installer vrijwel alle configuratie-instellingen van de paal wijzigen. Het OCPP-commando is oorspronkelijk bedoeld om een servicemonteur tijdelijk toegang tot de laadpaal te geven.
Ik heb geen manier gevonden om met het tijdelijke account het hoofdwachtwoord te wijzigen. Dus als je later (na 72 uur) opnieuw toegang tot de paal wilt krijgen, moet je het script opnieuw gebruiken.

Om dit gemakkelijker te maken, zou je een "backup" backoffice-koppeling kunnen configureren naar een lokaal netwerk-IP via LAN/Ethernet in de paal. Je kunt meerdere backofficeprofielen aanmaken met een bepaalde prioriteit. Bijvoorbeeld: ws://192.168.2.199:80 . Wat dan een keer wordt geprobeerd als de paal start. Om dan over te gaan naar de reguliere backoffice koppelingen.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 23:27
h2s schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:33:
De Alfen zou dan op de P1 Out aangesloten worden waardoor een extra splitter niet nodig zou zijn.
Sluit je Alfen gewoon aan via de netwerkpoort op je netwerk... meteen gedaan met splitters, te lange afstanden, ... en je hebt maar één UTP kabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

r2504 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:46:
[...]

Sluit je Alfen gewoon aan via de netwerkpoort op je netwerk... meteen gedaan met splitters, te lange afstanden, ... en je hebt maar één UTP kabel nodig.
En hoe moet de Alfen dan de waardes van de P1 poort krijgen?

Er liggen trouwens al 2 UTP kabels, dus dat is sowieso geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:12
h2s schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:50:
[...]

En hoe moet de Alfen dan de waardes van de P1 poort krijgen?

Er liggen trouwens al 2 UTP kabels, dus dat is sowieso geen issue.
UTP splitten naar een RJ45 en een RJ11 voor P1 of Homewizard integratie gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

Dartlink schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:08:
[...]
UTP splitten naar een RJ45 en een RJ11 voor P1 of Homewizard integratie gebruiken :)
  • UTP splitten naar een RJ45 en een RJ11 voor P1: niet nodig, want er liggen 2 UTP kabels
  • of Homewizard integratie gebruiken: wil ik liever niet. Ik wil een P1 meter waarbij de data mijn netwerk niet verlaat en ik toch historiek kan inzien (dus met lokale opslag). Verbinding van de meter aan mijn netwerk is in mijn geval eenvoudiger via UTP dan via Wifi. En dat liefst zo kant en klaar mogelijk.
Vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft met deze meter: https://smart-stuff.nl/pr...l-pro-slimme-meter-lezer/
Kant en klare alternatieven die hieraan voldoen zijn ook welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:32
h2s schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:27:
[...]
  • UTP splitten naar een RJ45 en een RJ11 voor P1: niet nodig, want er liggen 2 UTP kabels
  • of Homewizard integratie gebruiken: wil ik liever niet. Ik wil een P1 meter waarbij de data mijn netwerk niet verlaat en ik toch historiek kan inzien (dus met lokale opslag). Verbinding van de meter aan mijn netwerk is in mijn geval eenvoudiger via UTP dan via Wifi. En dat liefst zo kant en klaar mogelijk.
Vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft met deze meter: https://smart-stuff.nl/pr...l-pro-slimme-meter-lezer/
Slimmelezer van Marcel zuidwijk. Met draadje. Draai je DSMR-reader ernaast of in HA. En dan heb je alles wat je wil bedraad, lokaal. Hoef je ook niet je P1 te gaan verlengen/versterker/whatever.
Alfen leest de slimmelezer via telnet. Werkt super.
Mocht je meerdere P1 devices hebben gebruik de Homewizard P1 splitter, die werkt bewezen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:23
FrenzyFreak schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:31:
@Maartinho en voor iedereen die op zoek is naar de naam van het laadstation.

De naam van je laadpaal, tevens backoffice ID genoemd is zichtbaar in de MyEve app nog voordat je hoeft in te loggen op het apparaat. Hoogstwaarschijnlijk is dit het ID dat Eneco graag wil zien.

E-flux voorbeeld: NL*EFL*EV*xxxxxxx
Eneco zoals gevraagd aan Maartinho: NL_GEE_xxxxx
Eneco voor 2021 of eerder: ENECO_Gxxxxx

Het Alfen ACE nummer staat daaronder. Dat heeft Alfen zelf weer nodig en moet op het (door Eneco ondertekende) overdracht formulier richting Alfen staan.

[Afbeelding]
Stom is dat ik een aantal keer geprobeerd hem om aan de telefoon eht G nummer te geven, maar dat de medewerker van Eneco vol bleef houden dat hij een NL_GEE_XXXX nummer nodig had. Dit G-nummer bleek echter gewoon opvolgend te zijn op NL_GEE. Gedoe voor niks dus.

Desondanks, was de beste man van eneco wel bereid om gewoon het wachtwoord te geven van mijn paal! dus dat is een big win na slechts 3 telefoontjes en 2 mailtjes.

Ik kan de paal nu dus ook in. Heeft iemand ergens een goed stappenplan van een installatie? Neem aan gewoon Restore factory settings via ACE en dan opnieuw installeren? Of overwrite ik dan het wachtwoord dat ik nu net ontvangen heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:04
h2s schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:27:
[...]

Ik heb zelf goeie ervaringen met de p1 meter van smartgateways. Enige nadeel is dat die in de meeste situaties een aanvullende voeding nodig heeft. Maar verder een kek apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Maartinho schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Stom is dat ik een aantal keer geprobeerd hem om aan de telefoon eht G nummer te geven, maar dat de medewerker van Eneco vol bleef houden dat hij een NL_GEE_XXXX nummer nodig had. Dit G-nummer bleek echter gewoon opvolgend te zijn op NL_GEE. Gedoe voor niks dus.

Desondanks, was de beste man van eneco wel bereid om gewoon het wachtwoord te geven van mijn paal! dus dat is een big win na slechts 3 telefoontjes en 2 mailtjes.

Ik kan de paal nu dus ook in. Heeft iemand ergens een goed stappenplan van een installatie? Neem aan gewoon Restore factory settings via ACE en dan opnieuw installeren? Of overwrite ik dan het wachtwoord dat ik nu net ontvangen heb?
Het Owner wachtwoord dat je gekregen hebt verandert niet bij een reset. Dit wordt waarschijnlijk gegenereerd met een bepaalde generator over het ACE nummer.

Oude laadpalen die nooit geleverd zijn met een wachtwoord kunnen namelijk ook via de webshop ook het wachtwoord opvragen.

De licenties op de lader zouden.... hopelijk ook niet verloren gaan?

Ik zou niet voor een factory reset gaan. Je mag ervan uitgaan dat de lader werkte toen je hem kocht. Gooi de backoffice settings leeg, of pas ze aan naar wat je nodig hebt. Loop andere settings na en pas aan wat je graag anders wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Kip schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:22:
[...]

De opstelling om het tijdelijke wachtwoord in te stellen werkt ook via een eigen simkaartverbinding / private APN. *O*

Ik gebruikte een simkaart met roaming. Bij sommige IoT-achtige apparaten moet je roaming als configuratieoptie inschakelen. Dat lijkt niet te gelden voor de laadpaal.
Bij enkele backoffice presets is er een APN naam gespecificeerd voor de mobiele verbinding. Sommige simkaart providers negeren dat en forceren het verkeer richting je eigen APN. https://github.com/aapook...in#can-force-apn-settings

Het is wel een gedoe om zelf een private APN op te zetten. Bovendien is het relatief kostbaar om de infrastructuur hiervoor draaiend te houden.

Instructies hoe jij je eigen private APN kan opzetten:
https://github.com/aapook...tree/main/ISPs/Soracom.io

Er is ook een andere OCPP configuratie item die interessant lijkt. Heeft iemand dit hier in gebruik?

PW-EndUserAccessKey
The password of the end user. If enabled, passwordless access is possible for limited configuration to support the Alfen end user application ("Eve Connect").

The password either is unset (equal to admin password), empty or a 4 to 6 digit pin. Default unset. When retrieving the configuration parameter, this returns 'PIN' when a pin is set, '*****' when unset and '' when empty.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:44
Kip schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:42:
[...]

De opstelling om het tijdelijke wachtwoord in te stellen werkt ook via een eigen simkaartverbinding / private APN. *O*

Ik gebruikte een simkaart met roaming. Bij sommige IoT-achtige apparaten moet je roaming als configuratieoptie inschakelen. Dat lijkt niet te gelden voor de laadpaal.
Bij enkele backoffice presets is er een APN naam gespecificeerd voor de mobiele verbinding. Sommige simkaart providers negeren dat en forceren het verkeer richting je eigen APN. https://github.com/aapook...in#can-force-apn-settings

Het is wel een gedoe om zelf een private APN op te zetten. Bovendien is het relatief kostbaar om de infrastructuur hiervoor draaiend te houden.

Instructies hoe jij je eigen private APN kan opzetten:
https://github.com/aapook...tree/main/ISPs/Soracom.io

Er is ook een andere OCPP configuratie item die interessant lijkt. Heeft iemand dit hier in gebruik?

PW-EndUserAccessKey
The password of the end user. If enabled, passwordless access is possible for limited configuration to support the Alfen end user application ("Eve Connect").

The password either is unset (equal to admin password), empty or a 4 to 6 digit pin. Default unset. When retrieving the configuration parameter, this returns 'PIN' when a pin is set, '*****' when unset and '' when empty.
Ik ken die laatste parameters omdat ik ze via OCPP zie voorbij komen.

Alles werkt dus ik heb niet veel zin om mijn installatie te slopen maar ik kan ze wel raadplegen.

Kudo’s voor die hele complexe APN opzet, weer wat bijgeleerd over mobile comms.
In theorie kan je dus nu adhoc een Alfen unlock service opzetten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

HyperBart schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:50:
[...]
In theorie kan je dus nu adhoc een Alfen unlock service opzetten? :+
Ja :). Mits er een backoffice koppeling is wat niet TLS (WSS://) gebruikt. Sommige partijen hebben zowel de koppeling via LAN en mobiel ingesteld. Alleen gebruikt een van de twee een TLS verbinding.

Pardon my dutch

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik ben bezig geweest met een Alfen Eve laadpaal voor bij mijn schoonouders. Ze hebben een (kleine) BnB en willen ook graag de laadpaal als dienst aanbieden voor de gasten.

Ik heb een applicatie gebouwd die ze gebruiken om facturen te maken voor gasten. Tijdens het maken van de factuur kunnen ze naast het verblijf en aantal nachten ook andere opties aan de factuur toevoegen zoals
  • Ontbijt optie
  • Huren van een (elektrische) fiets
  • Welke kamer er verhuurd was voor de gast
Nu was het doel om de laadsessies hier ook bij te krijgen zodat het verbruikte kWh meteen op de factuur van de gast kwam komen te staan.

We hebben dus gekozen voor een Alfen Eve Single pro en deze geinstalleerd op de parkeerplek bij de BnB. Ik heb een boel RFID tags van AliExpress gehaald en deze toegevoegd via ACE voor authorization (ook als er geen internet is). Nu heb ik verschillende kleuren RFID tags die we vervolgens ook een nummer hebben gegeven. Deze RFID tags hebben ook een eigen ID waarmee intern bij de Alfen de laadsessie wordt gestart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDz0IBccCRbK6w8RrWE5-MsT-5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5SR0WrRVvGLPWfoqvFatGlz.jpg?f=fotoalbum_large

De grote uitdaging was natuurlijk de laadsessies matchen met de gasten en dit koppelen aan het systeem zodat er een prijs per gebruikte kWh is.

Omdat de Alfen is geconfigureerd om alleen met RFID te laden wordt een transactie altijd gestart (en gestopt) met een tag_id. Deze start en stop kan je ontvangen via OCPP.

Ik heb met Python een kleine simpele OCPP server gemaakt (backoffice) die de start en stop transacties bijhoud en vervolgens de totaal verbruikte kWh kan uitrekenen. Dit doet die dus op basis van de tag_id die bij de start en stop gebruikt wordt.

De OCPP server stelt niet veel voor, die heeft maar enkele onderdelen van OCPP te verwerken:
  • BootNotification
  • StartTransaction
  • StopTransaction
  • MeterValues
  • Heartbeat
Tijdens het stoppen van een transactie verwerkt die het verschil en schrijft die dit naar een database.
Hier een screenshotje van de de OCPP server log die dus een transactie heeft gevolgd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKiSqgoeabYlK7fADhfkZO0XMjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8KzHTx9fdH9iQzFCuBT7TMt.jpg?f=fotoalbum_large

Als het dan allemaal netjes in een database is gezet kan de facturen applicatie een lijstje tonen om ze vervolgens aan de factuur toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAMbb9eY6wiW7yKSy6i6VhpSiNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVBw4HFL7YMR6R45xofS8MvM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7E4kWH91RqksyVgR0MdniKT4n-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UuOM7VFYccJv5T8S1zxNeEGl.png?f=fotoalbum_large

Nu hoeven ze alleen maar een specifieke RFID druppel aan een specifieke kamer te geven. Zo kunnen meerdere gasten langs elkaar heen laden in dezelfde periode en weten ze toch precies welke gasten welke oplaad sessies gehad hebben (bijvoorbeeld beneden kamer = blauw 1 en boven kamer = rood 2).

Al met al vond ik het een leuk project en scheelt weer maandelijkse kosten van een proprietary back office. Ik ben zelf niet erg vloeiend in Python maar was blij dat er een makkelijke OCPP library was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Koen Hendriks schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:26:
Ik ben bezig geweest met een Alfen Eve laadpaal voor bij mijn schoonouders. Ze hebben een (kleine) BnB en willen ook graag de laadpaal als dienst aanbieden voor de gasten.

Ik heb een applicatie gebouwd die ze gebruiken om facturen te maken voor gasten. Tijdens het maken van de factuur kunnen ze naast het verblijf en aantal nachten ook andere opties aan de factuur toevoegen zoals
  • Ontbijt optie
  • Huren van een (elektrische) fiets
  • Welke kamer er verhuurd was voor de gast
Nu was het doel om de laadsessies hier ook bij te krijgen zodat het verbruikte kWh meteen op de factuur van de gast kwam komen te staan.

We hebben dus gekozen voor een Alfen Eve Single pro en deze geinstalleerd op de parkeerplek bij de BnB. Ik heb een boel RFID tags van AliExpress gehaald en deze toegevoegd via ACE voor authorization (ook als er geen internet is). Nu heb ik verschillende kleuren RFID tags die we vervolgens ook een nummer hebben gegeven. Deze RFID tags hebben ook een eigen ID waarmee intern bij de Alfen de laadsessie wordt gestart.

[Afbeelding]

De grote uitdaging was natuurlijk de laadsessies matchen met de gasten en dit koppelen aan het systeem zodat er een prijs per gebruikte kWh is.

Omdat de Alfen is geconfigureerd om alleen met RFID te laden wordt een transactie altijd gestart (en gestopt) met een tag_id. Deze start en stop kan je ontvangen via OCPP.

Ik heb met Python een kleine simpele OCPP server gemaakt (backoffice) die de start en stop transacties bijhoud en vervolgens de totaal verbruikte kWh kan uitrekenen. Dit doet die dus op basis van de tag_id die bij de start en stop gebruikt wordt.

De OCPP server stelt niet veel voor, die heeft maar enkele onderdelen van OCPP te verwerken:
  • BootNotification
  • StartTransaction
  • StopTransaction
  • MeterValues
  • Heartbeat
Tijdens het stoppen van een transactie verwerkt die het verschil en schrijft die dit naar een database.
Hier een screenshotje van de de OCPP server log die dus een transactie heeft gevolgd:

[Afbeelding]

Als het dan allemaal netjes in een database is gezet kan de facturen applicatie een lijstje tonen om ze vervolgens aan de factuur toe te voegen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu hoeven ze alleen maar een specifieke RFID druppel aan een specifieke kamer te geven. Zo kunnen meerdere gasten langs elkaar heen laden in dezelfde periode en weten ze toch precies welke gasten welke oplaad sessies gehad hebben (bijvoorbeeld beneden kamer = blauw 1 en boven kamer = rood 2).

Al met al vond ik het een leuk project en scheelt weer maandelijkse kosten van een proprietary back office. Ik ben zelf niet erg vloeiend in Python maar was blij dat er een makkelijke OCPP library was.
Zeker een mooi project en super knap gedaan, maar als je de uren zou berekenen kon 5 euro per maand wel eens goedkoper zijn :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Nu online

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Grolsch schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:51:
[...]

Zeker een mooi project en super knap gedaan, maar als je de uren zou berekenen kon 5 euro per maand wel eens goedkoper zijn :P
De factuur applicatie bestond al en de OCPP server is ~200 regels code, dus het valt erg mee hoor haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 17:17
Koen Hendriks schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:26:
Ik heb een boel RFID tags van AliExpress gehaald en deze toegevoegd via ACE voor authorization (ook als er geen internet is). Nu heb ik verschillende kleuren RFID tags die we vervolgens ook een nummer hebben gegeven. Deze RFID tags hebben ook een eigen ID waarmee intern bij de Alfen de laadsessie wordt gestart.

...

...

Ik weet niet hoe goed het systeem met RFID tags is beveiligd, maar is het nu niet vrij eenvoudig om als gast de RFID druppel te kopiëren en bij een volgend bezoek die gekopieerde RFID tag te gebruiken zodat de laadkosten de volgende keer op een andere kamer geboekt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06 14:16
Gisteren de alfen laadpaal gerepareerd hij deed niets meer display branden ook niet monteur heeft de power printplaat vervangen toen branden het display weer.
Vandaag de auto eraan gehangen en de paal ging laden echter tot een vermogen van 0,01 kw dus laat de auto niet op melding via de app kan laden van auto niet starten onverwachte voertuig status.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Boot schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:58:
Gisteren de alfen laadpaal gerepareerd hij deed niets meer display branden ook niet monteur heeft de power printplaat vervangen toen branden het display weer.
Vandaag de auto eraan gehangen en de paal ging laden echter tot een vermogen van 0,01 kw dus laat de auto niet op melding via de app kan laden van auto niet starten onverwachte voertuig status.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Wat staat er in het logboek van de laadpaal?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

Weet iemand met welke setting in de Ace installer het vermogen in de Eve Connect app (die slider) overeenkomt?

Ik had de max current in de Ace installer verhoogd (op 3 plaatsen: station, connector en load balancing), maar de auto ging niet sneller laden. Gans de Ace installer afgezocht, maar niks gevonden wat dit kon verklaren.

Toen ik uiteindelijk de Eve Connect app opende, dan was daar wel het maximum vermogen aangepast, maar het effectieve vermogen (de slider) stond gewoon nog op de vorige waarde.
Waar pas je die waarde aan in Ace? Of kan dat enkel via Eve Connect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
04:01:10
WebClient - connected (account: admin)
03:59:22
Temperature: 31.4 C
03:55:01
03:55:01
WebServer state AVAILABLE -> BUSY
03:54:51
WebServer state BUSY -> AVAILABLE
Removing previously connected client
Webserver logout client 1
03:54:37
SMt:(-4.0 15.0 0.0)A Free:(20.0 1.0 16.0)A ALB:(19.4 1.0 16.0)A
03:54:33
03:54:33
03:54:26
03:54:00
03:54:00
03:53:35
03:53:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
03:53:18
03:53:17
03:53:15
03:53:14
Failed to parse property '2077_0'
03:53:12
03:53:11
03:50:36
Socket #1: L1N=233.1V L2N=230.1V L3N=236.8V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
03:44:37
SMt:(-3.0 15.0 0.0)A Free:(19.0 1.0 16.0)A ALB:(19.0 1.0 16.0)A
03:44:26
fragm: 21.8% 4K: 11.6% free blocks: # 15 largest: 68824
03:44:26
free: 88016/160768 (54.7%) min: 64128 (39.9%) alloc #: 179
03:44:22
Temperature: 31.8 C
03:41:07
Client (fd=1) disconnected (r: -0x7880)
03:38:21
03:38:21
03:38:15
03:38:14
03:35:36
Socket #1: L1N=242.7V L2N=233.4V L3N=237.6V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
03:34:37
SMt:(-7.0 13.0 -1.0)A Free:(23.0 3.0 17.0)A ALB:(23.0 3.0 16.6)A
03:29:22
Temperature: 31.8 C
03:24:37
SMt:(-8.0 13.0 -1.0)A Free:(24.0 3.0 17.0)A ALB:(24.0 3.0 17.0)A
03:20:36
Socket #1: L1N=234.8V L2N=233.0V L3N=238.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
03:14:37
SMt:(-3.0 14.0 0.0)A Free:(19.0 2.0 16.0)A ALB:(19.0 1.0 16.0)A
03:14:22
Temperature: 32.5 C
03:10:17
Client (fd=1) disconnected (r: -0x50)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:51:
[...]

Plus, ik zou liever mijn eigen laadpas gebruiken (met factuurtje meteen naar de zaak) dan een factuur van laadkosten in combinatie met een overnachting oid.

Dat is juist het mooie van een backoffice. Op deze manier zou ik elders laden. Maar wie ben ik hè…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Nu online
@Boot je hebt geen vermogen vrij op de 2e fase. Hoeveel ampere zijn je hoofzekeringen en op hoeveel ampere staat deze ingesteld in je Alfen paal?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
de hoofd zekeringen zijn 3x25 amp
de paal staat op 25amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
NG910-60023
BASIS
GEAVANCEERD
MONITOREN
Algemeen
Naam
Logo
Uploaden
Firmware
7.0.0-4318
De firmware op dit laadstation is verouderd. Update naar versie: NG9xx 7.1.6-4345.fwi
Meer opties
Update firmware
Taal
Nederlands
IP-adres
192.168.178.144
Laatste wijziging
22-5-2025 19:45:50
Datum en tijd
Laadstation
22-5-2025 18:52 UTC+2
App
A
22-5-2025 19:45 UTC+2
Synchroniseer tijd laadstation en app
Stroom
Fase mapping voedende kabel
L1L2L3
Maximale stroomsterkte van het laadstation
25 A
Actieve load-balancing
Actieve load-balancing
Ingeschakeld
Brontype
Unknown
Protocol
DSMR4.x/SMR5.0 (P1)
Max. stroomsterkte slimme meter
16 A
Veilige stroom slimme meter
10 A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Nu online
Dan heb je waarschijnlijk flinke verbruikers aanstaan. Op fase 2 heb je 2 ampere over. Dat is te weinig om te laden.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
ik heb helemaal bijna niks aan staan dus hoe zou het dan kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-win
Vreemd, aangezien je slimme meter volgens de logging op fase 2 wel 15.0 A aan verbruik doorgeeft:

SMt:(-3.0 15.0 0.0)

Wat toont het live monitoring scherm onder Net quality - Smart meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-win
JanHenk schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:35:
[...]

Plus, ik zou liever mijn eigen laadpas gebruiken (met factuurtje meteen naar de zaak) dan een factuur van laadkosten in combinatie met een overnachting oid.
Voor de zakelijke rijders lijkt me dat ook een veel betere optie. Ik zou inderdaad liever ook geen factuur van de laadkosten willen ontvangen na een overnachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
Netwerkkwaliteit
Socket 1
frequentie
50.09
Hz
Stroomfactor L1
0
Stroomfactor L2
0
Stroomfactor L3
0
Totale stroomfactor
0
Slimme meter
frequentie
0
Hz
Stroomfactor L1
0
Stroomfactor L2
0
Stroomfactor L3
0
Totale stroomfactor
0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-win
Boot schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:42:
Netwerkkwaliteit
Slimme meter
frequentie
0
Hz
Stroomfactor L1
0
Stroomfactor L2
0
Stroomfactor L3
0
Totale stroomfactor
0
En waren die waarden omstreeks dit moment ook zo?

03:54:37
SMt:(-4.0 15.0 0.0)A Free:(20.0 1.0 16.0)A ALB:(19.4 1.0 16.0)A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Ik heb de paal met wacht nu aan de gang gekregen. Nu op zoek naar een backoffice, die paar euro per maand heb ik er wel voor over. Tarief zet ik gewoon op 0.85. mocht er een keer per jaar iemand laden ben ik uit de kosten.

Ik heb de Pro Line met simkaart. zijn er backoffices waar je standaard een simkaart bij krijgt? Heb geen zin om een utp kabel te trekken. Zie bij alle backoffices dat het mogelijk is maar nergens staat bij of je hem erbij/of het bij de prijs in zit. Mocht iemand nog een goeie tip hebben voor een backoffice zijn die welkom.

Is er een andere mogelijkheid voor de P1 kabel dan die naar de meterkast trekken? Soort draadloze module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
ed-win bedankt voor u kennis morgen zal ik deze smi graag met u delen.

en weer u inpoet ontvangen bedankt voor u tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
h2s schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:48:
Weet iemand met welke setting in de Ace installer het vermogen in de Eve Connect app (die slider) overeenkomt?

Ik had de max current in de Ace installer verhoogd (op 3 plaatsen: station, connector en load balancing), maar de auto ging niet sneller laden. Gans de Ace installer afgezocht, maar niks gevonden wat dit kon verklaren.

Toen ik uiteindelijk de Eve Connect app opende, dan was daar wel het maximum vermogen aangepast, maar het effectieve vermogen (de slider) stond gewoon nog op de vorige waarde.
Waar pas je die waarde aan in Ace? Of kan dat enkel via Eve Connect?
Niet, dat zijn twee verschillende plekken/dingen.

Ik meende mij te herinneren dat de EVE connect app een zogenaamd “charging profile” legt op de laadpaal en dat is niet zichtbaar in ACE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:37
Maartinho schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:21:
Ik heb de paal met wacht nu aan de gang gekregen. Nu op zoek naar een backoffice, die paar euro per maand heb ik er wel voor over. Tarief zet ik gewoon op 0.85. mocht er een keer per jaar iemand laden ben ik uit de kosten.

Ik heb de Pro Line met simkaart. zijn er backoffices waar je standaard een simkaart bij krijgt? Heb geen zin om een utp kabel te trekken. Zie bij alle backoffices dat het mogelijk is maar nergens staat bij of je hem erbij/of het bij de prijs in zit. Mocht iemand nog een goeie tip hebben voor een backoffice zijn die welkom.

Is er een andere mogelijkheid voor de P1 kabel dan die naar de meterkast trekken? Soort draadloze module?
E-Flux backoffice https://e-flux.io/ kost je 6,66 p/m en er is mogelijkheid met virtual p1 (geen ervaring mee)
https://smart-stuff.nl/product/virtuele-p1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

HyperBart schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:43:
[...]

Ik meende mij te herinneren dat de EVE connect app een zogenaamd “charging profile” legt op de laadpaal en dat is niet zichtbaar in ACE.
Bedankt voor je reactie. Dat komt overeen met wat ik in de log zie.

Ik zag in de log in Ace dat tijdens de laadsesie verwezen werd naar een 'charge schedule' (met niet gedefinieerd tijdstip en het vermogen uit Eve Connect). Dus Ace weet wel van dat 'charge schedule' van Eve Connect, maar je kan het dan blijkbaar in Ace niet aanpassen...

Best wel verwarrend van Alfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Maartinho schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:21:

Ik heb een Lebara prepaid sim in mijn laadpaal. Dat lijkt de afgelopen week goed te gaan.
Een populair alternatief is een prepaid simkaart van https://alwaysconnected.eu/ . Zelf geen ervaring mee.

Als backoffice gebruik ik Tap Electric. Een backoffice die zonder vaste maandelijkse kosten werkt. Bij een laadsessie wordt er een extra percentage gerekend als kosten door Tap Electric. Je kan prive laden zonder deze kosten.

Verder hebben ze leuke features zoals slim laden aan de hand van dynamische tarieven.
https://www.tapelectric.app/nl/blog/dynamische-tarieven/

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Kip schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:53:
[...]

Ik heb een Lebara prepaid sim in mijn laadpaal. Dat lijkt de afgelopen week goed te gaan.
Een populair alternatief is een prepaid simkaart van https://alwaysconnected.eu/ . Zelf geen ervaring mee.

Als backoffice gebruik ik Tap Electric. Een backoffice die zonder vaste maandelijkse kosten werkt. Bij een laadsessie wordt er een extra percentage gerekend als kosten door Tap Electric. Je kan prive laden zonder deze kosten.

Verder hebben ze leuke features zoals slim laden aan de hand van dynamische tarieven.
https://www.tapelectric.app/nl/blog/dynamische-tarieven/
Toevallig gister zelf ook met TAP bezig geweest, dat gaat hem denk ik dan ook worden, maar hoor graag de meningen hier. Zat ook al naar zo'n sim te kijken maar vind het lastig in te schatten hoeveel die paal aan data gebruikt.

Ik zit nu te denken, waarom zou ik niet gewoon bij vodafone een 2de sim aanvragen op mijn abonnement? Dan betaal ik eenmaling 30 euro en hoef ik nooit op te waarden of iets dergelijks. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Maartinho schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:57:
[...]

Toevallig gister zelf ook met TAP bezig geweest, dat gaat hem denk ik dan ook worden, maar hoor graag de meningen hier. Zat ook al naar zo'n sim te kijken maar vind het lastig in te schatten hoeveel die paal aan data gebruikt.

Ik zit nu te denken, waarom zou ik niet gewoon bij vodafone een 2de sim aanvragen op mijn abonnement? Dan betaal ik eenmaling 30 euro en hoef ik nooit op te waarden of iets dergelijks. Toch?
Het dataverbruik over een langere termijn heb ik zelf nog niet goed in beeld. Ik zie verschillen van 0,1 MB tot 0,6 MB per dag.
Met Lebara Prepaid kan je gebruik maken van de zogenaamd "One"-beltegoed. Dit is onbeperkt houdbaar en het tarief bedraagt €0,01 per MB. (Dit is een ander tarief dan de gebruikelijke "10 = 30" beltegoed!)
Zie: https://www.lebara.nl/nl/prepaid/lebara-one.html Voor €10 krijg je dus 1000 MB, waarmee je lange tijd vooruit kunt.

p.s bij Tap Electric kan je ook een "power schedule" schema instellen. Misschien is dit een bruikbaar alternatief als je anders de P1 data wou gebruiken om het laadvermogen te beperken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRlRN7jNTIkYPQw2IFPxSeGTAG4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PlbYgnfG6AVw4Q7I0IJMWTD6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Kip op 23-05-2025 10:07 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 17:10
HyperBart schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:43:
[...]

Ah dat zou misschien ook verklaren, waarom ik met de HA integratie van leeyuentuen niet de charging current kan aanpassen. Schiet iedere keer terug naar de ampere die overeenkomen met het wattage die ik eerder in EVE Connect had ingesteld. Volgende laadbeurt eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Kip schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Het dataverbruik over een langere termijn heb ik zelf nog niet goed in beeld. Ik zie verschillen van 0,1 MB tot 0,6 MB per dag.
Met Lebara Prepaid kan je gebruik maken van de zogenaamd "One"-beltegoed. Dit is onbeperkt houdbaar en het tarief bedraagt €0,01 per MB. (Dit is een ander tarief dan de gebruikelijke "10 = 30" beltegoed!)
Zie: https://www.lebara.nl/nl/prepaid/lebara-one.html Voor €10 krijg je dus 1000 MB, waarmee je lange tijd vooruit kunt.

p.s bij Tap Electric kan je ook een "power schedule" schema instellen. Misschien is dit een bruikbaar alternatief als je anders de P1 data wou gebruiken om het laadvermogen te beperken.

[Afbeelding]
Thanks, ik heb een simkaart besteld bij Lebara. Voor die 10 euro kan je er geen buil aan vallen natuurlijk. Als het inderdaad onder de 1 mb per dag blijft kan ik 1000 dagen vooruit :)

Bedankt voor de tip. Ik ga even kijken hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Stultiens
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:13
Beste allen,
Heeft iemand misschien de instellingen voor een eneco back office voor de meter values (onder connectivity, advanced aan, meter value, dan die meter values uitklappen)? Na de update naar versie 7.1.6 heb ik nadat ik de url heb aangepast wel weer verbinding met de back office, maar er komen geen transacties binnen bij Eneco. Ik vermoed dat de transacties het foute format hebben.

Voor de duidelijkheid hieronder de instellingen zoals ze nu in mijn paal zitten (en dus niet werken);

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLj2U5eFyBKzAAw4O09qt1s7LLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ulwHnnwNuPRfTMdNvUaZjZj1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8t9MlBQ7NJCjutYqW9_lrVRenF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bv8W5a2makkeNtOsfPUP52m6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Maartinho schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Thanks, ik heb een simkaart besteld bij Lebara. Voor die 10 euro kan je er geen buil aan vallen natuurlijk. Als het inderdaad onder de 1 mb per dag blijft kan ik 1000 dagen vooruit :)

Bedankt voor de tip. Ik ga even kijken hoe of wat.
Volgens mijn router gebruikt de Eve 6,5 MB afgelopen maand, voor 1 leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:55
Koen Hendriks schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:34:
[...]

De factuur applicatie bestond al en de OCPP server is ~200 regels code, dus het valt erg mee hoor haha
De grootste reden voor een gast om dit niet te gebruiken is een zakelijke auto. Met de laadpas van de zaak hoef je niets te declareren. Bij een factuur van de b&b moet je die kosten los declareren.

Wel een leuk hobby project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

D.Stultiens schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:25:
Beste allen,
Heeft iemand misschien de instellingen voor een eneco back office voor de meter values (onder connectivity, advanced aan, meter value, dan die meter values uitklappen)? Na de update naar versie 7.1.6 heb ik nadat ik de url heb aangepast wel weer verbinding met de back office, maar er komen geen transacties binnen bij Eneco. Ik vermoed dat de transacties het foute format hebben.

Voor de duidelijkheid hieronder de instellingen zoals ze nu in mijn paal zitten (en dus niet werken);

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou kunnen kijken of er een standaard profiel is wat bij je URL hoort als je deze deelt. We kunnen dan kijken of die waardes in de profiel zitten. Of geheel de profiel opnieuw instellen.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Stultiens
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:13
Kip schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:11:
[...]

Ik zou kunnen kijken of er een standaard profiel is wat bij je URL hoort als je deze deelt. We kunnen dan kijken of die waardes in de profiel zitten. Of geheel de profiel opnieuw instellen.
de url's waarmee ik verbindt zijn de volgende;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vR9WL68KKRRKI8S8aJzqAXXtZds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a7Gf51Aokx3kLM4I32tsiPDV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnK-1Giw9bJYQ_uEGD5KKGP7wmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nMhf101KZNRgXf3mEiKdpNFv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

@D.Stultiens

Ik zie niet direct config waardes die overeen komen met de velden uit je eerdere screenshot. Het profiel in Ace heet "Eneco Greenflux". Misschien is het voldoende om dit (opnieuw) te selecteren als algemene backoffice?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
```
{"Title":"Eneco Greenflux","LANEnabled":true,"GPRSEnabled":true,"Values":[
        {"Key":"Title","Value":"Eneco Greenflux"},
        {"Key":"OD_gprsAPNname","Value":"tupi-eem.ic.m2mportal.nl"},
        {"Key":"OD_gprsAPNuser","Value":"m2m"},
        {"Key":"OD_gprsAPNpassword","Value":"sim"},
        {"Key":"OD_gprsSIMpin","Value":""},
        {"Key":"OD_commDNS1_1_value","Value":"10.0.1.20"},
        {"Key":"OD_commDNS1_2_value","Value":"10.0.0.10"},
        {"Key":"OD_commDNS2_1_value","Value":""},
        {"Key":"OD_commDNS2_2_value","Value":""},
        {"Key":"OD_commBackOfficeURL_serverDomainAndPort","Value":"ws://ocpp-ene.greenflux.com:80"},
        {"Key":"OD_commBackOfficeURL_serverPath","Value":""},
        {"Key":"OD_commBackOfficeURLwired_serverDomainAndPort","Value":"ws://ocpp-ene-public.greenflux.com"},
        {"Key":"OD_commBackOfficeURLwired_serverPath","Value":""},
        {"Key":"OD_commProtocolName","Value":"ocpp/json"},
        {"Key":"OD_commProtocolVersion","Value":"1.6"},
        {"Key":"OD_mainEVDisconnectTimeout","Value":"10"},
        {"Key":"OD_sysIntensity_auto","Value":"False"},
        {"Key":"OD_sysIntensity_intensity","Value":"100"},
        {"Key":"OD_sysTimeZoneMinutes","Value":"60"},
        {"Key":"OD_sysOCPP15SmartCharging_smartChargingType","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commSendStationStatus","Value":"True"},
        {"Key":"OD_commTransactionMessageAttempts","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commTransactionMessageRetryInterval","Value":"60"},
        {"Key":"OD_commProfile1_boVersion","Value":"3"},
        {"Key":"OD_commProfile1_boTransport","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile1_CSMSUrl","Value":"ws://ocpp-ene-public.greenflux.com:80/"},
        {"Key":"OD_commProfile1_msgTimeout","Value":"10"},
        {"Key":"OD_commProfile1_SecurityProfile","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile1_boInterface","Value":"1"},
        {"Key":"OD_commProfile1_APNName","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile1_APNUsername","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile1_APNPassword","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile1_simPin","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile1_preferredNetwork","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile1_useOnlyPreferredNetwork","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile1_apnAuthentication","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile1_priority","Value":"1"},
        {"Key":"OD_commProfile2_boVersion","Value":"3"},
        {"Key":"OD_commProfile2_boTransport","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile2_CSMSUrl","Value":"ws://ocpp-ene.greenflux.com:80/"},
        {"Key":"OD_commProfile2_msgTimeout","Value":"15"},
        {"Key":"OD_commProfile2_SecurityProfile","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile2_boInterface","Value":"5"},
        {"Key":"OD_commProfile2_APNName","Value":"tupi-eem.ic.m2mportal.nl"},
        {"Key":"OD_commProfile2_APNUsername","Value":"m2m"},
        {"Key":"OD_commProfile2_APNPassword","Value":"sim"},
        {"Key":"OD_commProfile2_simPin","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile2_preferredNetwork","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile2_useOnlyPreferredNetwork","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile2_apnAuthentication","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile2_priority","Value":"2"},
        {"Key":"OD_commProfile3_boVersion","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile3_boTransport","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile3_CSMSUrl","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile3_msgTimeout","Value":"10"},
        {"Key":"OD_commProfile3_SecurityProfile","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile3_boInterface","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile3_APNName","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile3_APNUsername","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile3_APNPassword","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile3_simPin","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile3_preferredNetwork","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile3_useOnlyPreferredNetwork","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile3_apnAuthentication","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile3_priority","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile4_boVersion","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile4_boTransport","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile4_CSMSUrl","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile4_msgTimeout","Value":"10"},
        {"Key":"OD_commProfile4_SecurityProfile","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile4_boInterface","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile4_APNName","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile4_APNUsername","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile4_APNPassword","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile4_simPin","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile4_preferredNetwork","Value":""},
        {"Key":"OD_commProfile4_useOnlyPreferredNetwork","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile4_apnAuthentication","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commProfile4_priority","Value":"0"},
        {"Key":"OD_commNetworkProfileConnectionAttempts","Value":"3"}
    ] }
```

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Nu online

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

pieterhi schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 06:26:
[...]

De grootste reden voor een gast om dit niet te gebruiken is een zakelijke auto. Met de laadpas van de zaak hoef je niets te declareren. Bij een factuur van de b&b moet je die kosten los declareren.

Wel een leuk hobby project!
De BnB is absoluut niet gericht op de zakelijke markt ;) Ergens in een klein dorpje in Friesland is een publieke laadpaal ook niet interessant.

Ik ben zelf ook geen zakelijke rijder, hoe zou dit werken dan? Iemands laadpas staat toch niet in iemands anders backoffice?
Of zijn die gelinkt met een globaal netwerk waar algemene laadpassen (zoals van Shell of ANWB) allemaal ook in zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:12
Koen Hendriks schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:43:
[...]

De BnB is absoluut niet gericht op de zakelijke markt ;) Ergens in een klein dorpje in Friesland is een publieke laadpaal ook niet interessant.

Ik ben zelf ook geen zakelijke rijder, hoe zou dit werken dan? Iemands laadpas staat toch niet in iemands anders backoffice?
Of zijn die gelinkt met een globaal netwerk waar algemene laadpassen (zoals van Shell of ANWB) allemaal ook in zitten?
Jep dat laatste, en dan worden de kosten automatisch doorberekend aan persoon/werkgever. En jullie krijgen de uitbetaling van de geladen kilowatts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

De term is roaming. Conceptueel vergelijkbaar met mobiele netwerken gebruiken in het buitenland.
De backoffice heeft dan afspraken gemaakt om de laadpas van andere te ondersteunen, verbruik door te sturen en de vergoeding te ontvangen. Er vind dan ook communicatie plaats tussen verschillende partijen om te bepalen of een laadpas geautoriseerd kan worden om te laden.

https://docs.tapelectric....ed-roaming-cards-and-apps

Pardon my dutch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r2504
Allemaal leuk en wel die hotels en B&B's die hun eigen laadpaal hebben maar daar ben ik als zakelijke rijder dus totaal niets mee. We kunnen namelijk enkel laden aan palen die onze pas accepteren en de kosten zo rechtstreeks doorrekenen aan de werkgever. Zelfs declareren is niet toegestaan dus ik heb totaal geen mogelijkheid elders te laden (tenzij door zelf te betalen).

Mooi dus dat je al die moeite hebt gedaan maar het was veel interessanter gewoon aan te sluiten bij een back office netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
r2504 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:34:
Allemaal leuk en wel die hotels en B&B's die hun eigen laadpaal hebben maar daar ben ik als zakelijke rijder dus totaal niets mee. We kunnen namelijk enkel laden aan palen die onze pas accepteren en de kosten zo rechtstreeks doorrekenen aan de werkgever. Zelfs declareren is niet toegestaan dus ik heb totaal geen mogelijkheid elders te laden (tenzij door zelf te betalen).

Mooi dus dat je al die moeite hebt gedaan maar het was veel interessanter gewoon aan te sluiten bij een back office netwerk.
@Koen Hendriks ben het wel eens. Echt sjiek wat je gedaan hebt maar was al kant en klaar beschikbaar en breder inzetbaar (wat @r2504 dus zegt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:52
[...]

Ook al kom je niet zakelijk in de B&B, als je een auto van de zaak heb wil je gewoon je laadpas van de leasemaatschappij gebruiken. Juist als je er niet zakelijk bent wil je de laadkosten niet hoeven declareren. En ik denk dat de meeste elektrische auto’s op dit moment nog van (zakelijke) leaserijders zijn.
Aanmelden bij Tap electric kost niets en zou voor alle partijen denk ik simpeler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:55
[...]

Normaalgesproken gebruik je de laadpas van de zaak bij het laden. Ook wanneer je een keer een weekendje naar Friesland gaat om in daar een B&B te logeren.
Wanneer je dan niet met de laadpas vd zaal gaat laden, zal je dit handmatig moeten declareren.
Dus ook al heeft de B&B geen zakelijke markt, heb je mogelijk wel te maken met gasten die een zakelijke EV hebben.

Over je andere vraag. Ik heb mijn backoffice bij eFlux en betaal ze voor die service een bedragje. Ik heb opgegeven dat in principe iedereen met een geldige pas mag laden... Heb hem niet op de kaart laten zetten, dus niet zo direct zichtbaar.
Ik bepaal de prijs en krijg van eFlux het geld uitbetaald. Zij verrekenen het weer met de passen firma. Voor een gebruiker is de werking hetzelfde als elke andere publieke laadpaal.
Mn pas van mm werkgever gebruik ik voor het laden en krijg elke maand netjes geautomatiseerd een vergoeding van eFlux voor de gebruikte stroom.
Mn werkgever krijgt een rekening van de passen firma. Zie ik niets van.

Het blijft een leuk projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb inmiddels een flink issue met mijn Alfen S-line.

Het begon met niet-bereikbaar zijn via het LAN. De Alfen heeft toen doorgeladen op safe current, mijn auto hing er toen nog aan. Daarna heb ik de UTP kabel meermaals in- en uitgeplugd, wat niet mocht baten (geen groene LED op m'n switch). De automaat omgezet en de herstart verhielp het toen, dit bleek echter tijdelijk.

Inmiddels kan ik de paal herstarten wat ik wil, hij komt niet meer online via LAN en de LED knippert meteen rood na opstarten. Ik kan nu de log ook niet uitlezen zo, dus lastig om erachter de komen wat er mis is en wat ik kan doen.

Ik ga nog een keer proberen te herstarten, wellicht andere kabel rechtstreeks in de Alfen en m'n laptop in de hoop dat ik iets kan uitlezen. Maar ik ben hier niet erg gerust om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:20
Hoi,

ik was aangenaam verrast dat de backoffice provider van mijn leasemaatschappij bereid was mij het wachtwoord van mijn alfen eve pro paal te geven. Binnenkort wil ik dus de PoC doen om deze aan te sluiten (uiteindelijk moet ik de kabel ingraven, maar voordat ik dat doe, maar even met lange netwerkkabel proberen of het mij lukt met Home Assistant de laadlimiet van de paal te besturen obv van zonnepaneel produktie.

MAar voordat ik aansluit even een checkvraag: Weet iemand of de connect met backend in stand blijft op moment dat ik Home Assistant integratie met het ww van de paal configureer?

Als dat niet zo is, wordt mijn stroom nl niet meer verrekend en heb ik een issue... ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:00
Kammika schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:59:
Hoi,

ik was aangenaam verrast dat de backoffice provider van mijn leasemaatschappij bereid was mij het wachtwoord van mijn alfen eve pro paal te geven. Binnenkort wil ik dus de PoC doen om deze aan te sluiten (uiteindelijk moet ik de kabel ingraven, maar voordat ik dat doe, maar even met lange netwerkkabel proberen of het mij lukt met Home Assistant de laadlimiet van de paal te besturen obv van zonnepaneel produktie.

MAar voordat ik aansluit even een checkvraag: Weet iemand of de connect met backend in stand blijft op moment dat ik Home Assistant integratie met het ww van de paal configureer?

Als dat niet zo is, wordt mijn stroom nl niet meer verrekend en heb ik een issue... ;-)
De backend zal verbonden blijven. Ik raad wel aan om de laadpaal aan te sturen via loadbancing (bijv. modbus) i.p.v. continu de instellingen van de laadpaal via de Alfen integratie aan te passen. Dit laatste werkte bij mij soms traag of niet, kon er niet 100% op vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Kammika ik vertrouw de HA integratie niet, die heeft onbedoeld toch een aantal dingen aangepast. Alles werkte hier maanden/jaren stabiel, ik begon met HA wat te integreren en onbedoeld waren er settings aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
mdizzy schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:04:
[...]

De backend zal verbonden blijven. Ik raad wel aan om de laadpaal aan te sturen via loadbancing (bijv. modbus) i.p.v. continu de instellingen van de laadpaal via de Alfen integratie aan te passen. Dit laatste werkte bij mij soms traag of niet, kon er niet 100% op vertrouwen.
Ik moet er nog helemaal induiken, weet dus ook niet precies wat ik allemaal kan aansturen. Maar ik hoop dat een of andere limiet kan besturen om soms niet meer te laden als mijn zonnepanelen opleveren (en andere manier gewoon op volle sterkte te laden), zonder dat ik daarbij de loadbalancing beïnvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:32:
@Kammika ik vertrouw de HA integratie niet, die heeft onbedoeld toch een aantal dingen aangepast. Alles werkte hier maanden/jaren stabiel, ik begon met HA wat te integreren en onbedoeld waren er settings aangepast.
hmm.. dank voor de waarschuwing. Weet iemand wat wel een betrouwbare manier is om de boel aan te sturen?

Ik hoef geen volledige controle over de paal, zie ook vorige opmerking: Wil alleen kunnen besturen dat ik af en toe alleen laadt wat de zonnepanelen opleveren.. zoek daar dus een betrouwbaar mechanisme voor...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
@HyperBart Ik deel jouw ervaringen niet. Anders dan dat het ingestelde set-point voor de max stroom niet altijd geacepteerd wordt door de Alfen werkt het hier vanaf het begin (nu bijna 2 jaar) prima. Ik heb een backoffice voor de verrekening, LAN aansluiting voor LB en integratie met HA. Ik gebruik HA alleen voor het instellen van de max laadstroom, zodat ik kan sturen om op de goedkoopste momenten te laden.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
Kammika schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:15:
[...]

hmm.. dank voor de waarschuwing. Weet iemand wat wel een betrouwbare manier is om de boel aan te sturen?

Ik hoef geen volledige controle over de paal, zie ook vorige opmerking: Wil alleen kunnen besturen dat ik af en toe alleen laadt wat de zonnepanelen opleveren.. zoek daar dus een betrouwbaar mechanisme voor...
Als je alleen wilt opladen met wat je opwekt, kun je de functie solar charging gebruiken via de eve connect app op je telefoon. Moet je de paal wel aan je netwerk hangen en enigzins up to date firmware hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
jouwheld schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:00:
[...]

Als je alleen wilt opladen met wat je opwekt, kun je de functie solar charging gebruiken via de eve connect app op je telefoon. Moet je de paal wel aan je netwerk hangen en enigzins up to date firmware hebben.
En hoe weet die paal dan wat mijn zonnepanelen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 13:51
Kammika schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:01:
[...]

Als die op de P1 poort aangesloten is dan weet die paal of er stroom geleverd wordt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
Kammika schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:01:
[...]

Via de p1 poort van je slimme meter, die monitort teruglevering en past daar laadvermogen op aan zodat die rond de nul blijft. Ik ging er even vanuit dat de paal verbonden is met P1 voor loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
klopt dat die aan de P1 hangt idd.. en ik begrijp dat die dan zover knijpt zodat er niet teruggeleverd wordt (op zich prima, want dat is idd wat ik wil).

Nog mooier zou zijn als ik dat soort functies via HA aan- en uit kan zetten... , maar dat wordt leuke spielerij dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
V_ger schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:57:
@HyperBart Ik deel jouw ervaringen niet. Anders dan dat het ingestelde set-point voor de max stroom niet altijd geacepteerd wordt door de Alfen werkt het hier vanaf het begin (nu bijna 2 jaar) prima. Ik heb een backoffice voor de verrekening, LAN aansluiting voor LB en integratie met HA. Ik gebruik HA alleen voor het instellen van de max laadstroom, zodat ik kan sturen om op de goedkoopste momenten te laden.
Goed om te horen! Welke integratie gebruik jij precies? (had er al een paar op github gevonden... pak dus het liefst eentje waar goede ervaringen mee zijn..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

Ik heb recent Load Balancing (via P1) geactiveerd op mijn Alfen, maar nu heb ik volgende probleem.
De eerste keer op een dag dat ik de wagen wil laden, dan faalt dit altijd na enkele minuten.
Ik zie in de logs dat:
  • De sessie correct wordt gestart, en het laden begint rekening houdend met LB
  • Na enkele minuten komt er een melding 'Network interface is down' waarbij alle protocallen worden gestopt (mDNS, P1, ...). Op dat moment zegt de Ace service installer ook dat de laadpaal niet meer bereikbaar is.
  • Vervolgens de booschap 'Removing previously connected client'
  • Een second later wordt de netwerk interface en alle protocollen terug gestart, en dat lukt. Laatste boodschap is dat de Network interface 'Available' is.
  • En dan reboot de laadpaal ineens
  • Wanneer de reboot klaar is, dan toont hij in de log 'Crash details' met als foutmelding 'Out of memory'
Wanneer ik dan de laadsessie opnieuw start, dan gaat het wel goed, tot de volgende dag.

Herkent iemand dit? En weet iemand wat ik hier kan aan doen?

Update: de meldingen over de network interface ('Network interface is down') lijkt een ander probleem te zijn, en niet gelinkt aan de crash.
Ik zie nu in de logs dat de network interface elke minuut 'herstart' (down->up), geen idee waarom hij dit doet...

[ Voor 10% gewijzigd door h2s op 26-05-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
En hoe is de koppeling met je je P1 meter.... ethernet, MODBUS, ... ?

In ieder geval ik zou eerst je netwerk issue oplossen (mogelijk probleem met je switch, hang je paal eens rechtstreeks aan je PC als test).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Kammika schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Goed om te horen! Welke integratie gebruik jij precies? (had er al een paar op github gevonden... pak dus het liefst eentje waar goede ervaringen mee zijn..)
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

De Alfen overigens nog op 6.6.2-4312

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
V_ger schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:57:
Dat wil ik graag geloven maar in dit topic of dat van EVCC waren er nog een paar die geconfronteerd werden met de Alfen die opeens andere dingen deed en dit vooral naar aanleiding van de HA integratie.
Ik moet even op zoek gaan maar ik was er heus niet alleen in, waarschijnlijk toch ook een verschil in gebruik of eventuele "collectieve misclicks of configuratie".

Ik heb mijn geld ingezet op EVCC en niet op HA, te meer ook omdat die laatste bij vermogenssturingen leunt op EVCC als integratie binnen HA. Maar goed, ik ben wel blij dat het bij jou goed bolt, ik zou alleen voorzichtig aan de slag gaan, te meer ook omdat mensen hier vaak "raar gedrag hebben" en dat het bij Alfen op 2 plekken verstopt kan zitten: de config en het charging profile.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
HyperBart schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:32:
[...]

Dat wil ik graag geloven maar in dit topic of dat van EVCC waren er nog een paar die geconfronteerd werden met de Alfen die opeens andere dingen deed en dit vooral naar aanleiding van de HA integratie.
Ik moet even op zoek gaan maar ik was er heus niet alleen in, waarschijnlijk toch ook een verschil in gebruik of eventuele "collectieve misclicks of configuratie".

Ik heb mijn geld ingezet op EVCC en niet op HA, te meer ook omdat die laatste bij vermogenssturingen leunt op EVCC als integratie binnen HA. Maar goed, ik ben wel blij dat het bij jou goed bolt, ik zou alleen voorzichtig aan de slag gaan, te meer ook omdat mensen hier vaak "raar gedrag hebben" en dat het bij Alfen op 2 plekken verstopt kan zitten: de config en het charging profile.
Mijn ervaring is net als die van jou slechts n=1. Alleen door zoals hier alle ervaringen (positief en negatief) met elkaar te delen komen we ergens!

Ik gebruik overigens niet de Alfen apps voor bediening. En ook geen smart apps als jedlix of whatever. Ik gebruik alleen HA om de Power Connector Max Current Socket 1 aan te passen.
Meerdere kapiteins op 1 schip is natuurlijk vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06 09:11
mdizzy schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:04:
[...]

Welke Home Assistant integratie raad je aan die via modbus werkt? Het enige probleem dat ik soms ondervind, is dat een wijziging instellen soms lang duurt. Ik wil wel eens de vergelijking maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:46
MrMathos schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:00:
[...]

Welke Home Assistant integratie raad je aan die via modbus werkt? Het enige probleem dat ik soms ondervind, is dat een wijziging instellen soms lang duurt. Ik wil wel eens de vergelijking maken.
Ik heb mn eigen modbus integratie in gebruik. Met wat scripts / automations van het www. Zoek alleen nog een goede sun charge automatisering want krijg dit zelf niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

r2504 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:03:
En hoe is de koppeling met je je P1 meter.... ethernet, MODBUS, ... ?

In ieder geval ik zou eerst je netwerk issue oplossen (mogelijk probleem met je switch, hang je paal eens rechtstreeks aan je PC als test).
P1 via rechtsteekse kabel (UTP kabel met RJ11 fiches) tussen digitale meter en laadpaal.
Protocol: SMR, serial interface

Ik zal eens kijken of ik kan uitzoeken waarom die network interface continue herstart, want volgens mij ligt dit niet aan mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Nice,

mijn proof of concept is geslaagd: paal opengeschroefd en met een lange netwerkkabbel over de oprit heen de verbinding gemaakt en zag met deze integratie een groot aantal sensoren.

Even geladen met de auto en de waarden verschenen allemaal netjes zowel bij HA als bij de backoffice applicatie. Dus dat gaat goed!

Nu weer afgekoppeld. Even kijken wanneer ik tijd heb om die kabel netjes aan te sluiten (dan moet ik dus opnieuw onder de oprit door en de kabel bij de bestaande buis die er ligt in prutsen, dat wordt nog wel een klusje.

Wordt dan nog wel even puzzelen met welke entitieit ik precies de besturing ga doen.

Ik zie meerdere entiteiten waar het in theorie mee zou kunnen:
- Power Connector Max Current Socket 1 (staat nu op 20A)
- Power Connector Max Current Socket 1 (staat nu ook op 20A)
- Load Balancing Max. Meter Current (staat nu op 25A (de aansluitwaarde in mijn meterkast)

Heb wel wat wensen:
- Loadbalancing moet blijven werken,
- De max moet ook op 20A blijven staan. (zo is die afgezekerd)
- en wil daarbinnen dus kunnen afschalen.

Ben dus benieuwd welke jullie dan zouden gebruiken?

Weet iemand of en waar deze sensoren gedocumenteerd zijn?

EDIT: Was nog wel verbaasd over de hoeveelheid electronica in die paal, dacht dat het een redelijk dom ding was omdat de OBC in de auto eigenlijk het echte werk doet, maar kennelijk is er nog heel wat electronica voor nodig om dit te laten werken...

[ Voor 9% gewijzigd door Kammika op 26-05-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorismb
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-06 20:12
Dag allen.

Ik heb een Alfen Eve Single S-line hangen / zelf gehangen begin dit jaar. Alles goed en ook netjes zelf geconfigureerd. Heb een load balancing key, die werkt ook. En dat is nou precies waar de vraag over gaat.
Wij laden bijna permanent via de comfort laden stand en dat werkt prima, echter het laden wordt regelmatig onderbroken met name als we staan te koken.
Ik heb nogal wat verbruikers zitten op L1 en L2, waaronder de 4 pitten van de elektrische kookplaat.
Ik zou graag met het 1 fase laden dus willen laden via L3 en niet via L1 zoals nu standaard gebeurt.

Is dit software matig in te stellen op de paal?
Ik dacht dat de phase mapping er voor gebruikt kon worden, maar dat is volgens mij alleen nodig als de 3 fases van de slimme meter niet matchen met de 3 fases van de paal, ook daar geldt weer, voor load balancing. Maar dat is bij mij dus wel juist het geval, de 3 fases van de paal matchen met die van de meter, maar ik wil dat het ding gewoon op 1 fase laden op L3 laadt, en niet L1. Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Nee, je fases kan je alleen fysiek veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:38:
Ik heb inmiddels een flink issue met mijn Alfen S-line.

Het begon met niet-bereikbaar zijn via het LAN. De Alfen heeft toen doorgeladen op safe current, mijn auto hing er toen nog aan. Daarna heb ik de UTP kabel meermaals in- en uitgeplugd, wat niet mocht baten (geen groene LED op m'n switch). De automaat omgezet en de herstart verhielp het toen, dit bleek echter tijdelijk.

Inmiddels kan ik de paal herstarten wat ik wil, hij komt niet meer online via LAN en de LED knippert meteen rood na opstarten. Ik kan nu de log ook niet uitlezen zo, dus lastig om erachter de komen wat er mis is en wat ik kan doen.

Ik ga nog een keer proberen te herstarten, wellicht andere kabel rechtstreeks in de Alfen en m'n laptop in de hoop dat ik iets kan uitlezen. Maar ik ben hier niet erg gerust om.
Ik heb het probleem gelokaliseerd.

Er zit ruimte op de RJ45 connectie, ik kan de stekker er wat in en uit trekken, zonder de vergrendeling in te drukken.

Ik heb een andere kabel geprobeerd, zelfde verhaal. Probleem zit dus in de RJ45-poort op de Alfen…

Ik had even niet meer tijd, dus de kabel aangedrukt en de kap er weer op. Zag direct weer het rode ledje knipperen… Maar gelukkig ging deze weer weg, connectie weer goed dus.

Blijft een fragiel geheel en ik ben eigenlijk wel teleurgesteld in de kwaliteit hiervan. :/

Iemand soortgelijk iets meegemaakt? Is er een quick fix? Of toch terugleggen bij Alfen? Op deze manier is het wachten op weer een verbroken connectie. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
JanHenk schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:41:
[...]

Ik heb het probleem gelokaliseerd.

Er zit ruimte op de RJ45 connectie, ik kan de stekker er wat in en uit trekken, zonder de vergrendeling in te drukken.

Ik heb een andere kabel geprobeerd, zelfde verhaal. Probleem zit dus in de RJ45-socket op de Alfen…

Ik had even niet meer tijd, dus de kabel aangedrukt en de kap er weer op. Zag direct weer het rode ledje knipperen… Maar gelukkig ging deze weer weg, connectie weer goed dus.

Blijft een fragiel geheel en ik ben eigenlijk wel teleurgesteld in de kwaliteit hiervan. :/

Iemand soortgelijk iets meegemaakt? Is er een quick fix? Of toch terugleggen bij Alfen? Op deze manier is het wachten op weer een verbroken connectie. :|
Ik denk dat ik iemand met hetzelfde probleem hier heb gezien en die heeft toen met hars/kit de poort op zijn plek gefixeerd. Niks meer van gehoord.

Edit: deze
ocmer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:46:
[...]

Ik heb iets vergelijkbaars gehad. Ook onlangs een 2e hands Alfen Pro gekocht. Tijdens het installeren had ik ook last van een onbetrouwbare netwerkverbinding. Toen ik goed keek zag ik de RJ45 poort ook wat bewegen.
Dit heb ik opgelost door de UTP-kabel met een tiewrap vast te zetten aan een andere kabel en sindsdien geen problemen meer. Vantevoren heb ik wel gekeken hoe de kabel moest lopen om verbinding te hebben. Dat kan je met 2 personen doen: de ene persoon houd de UTP kabel vast en experimenteert met de juiste hoek en de andere kijkt bij je router/switch of het lampje van de verbinding begint te branden.
Dit is verre van hoe ik het zou willen; maar het werkt nu 2 maanden stabiel. Mocht het toch geen oplossing blijken, dan ga ik hem demonteren en de connector beter vast solderen.

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 26-05-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

h2s schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:38:
[...]
Ik zal eens kijken of ik kan uitzoeken waarom die network interface continue herstart, want volgens mij ligt dit niet aan mijn netwerk.
Heb de exacte oorzaak nog niet gevonden, maar lijkt te maken te hebben met Maquerade NATting.

De laadpaal zit in een apart VLAN, waarvoor Masquerade NAT aanstaat + mDNS verkeer wordt doorgelaten (anders kan je niet verbinden naar de laadpaal). Had eerst nog wat ander verkeer geblokkeerd voor dit VLAN, maar zelfs als ik alle verkeer toelaat, dan wordt de verbinding nog steeds elke minuut verbroken.
Als ik de laadpaal rechtstreeks in mijn main LAN hang, dan blijft de verbinding stabiel.

De laadpaal zelf 'weet niet' dat hij in een VLAN zit (VLAN tagging op managed switch), dus het enige verschil dat ik zie tussen beide opties is de maquerade NAT. Maar ik heb er absoluut geen idee van welke controles de Alfen laadpaal doet om te beslissen de netwerk interface te resetten...

Mocht iemand ideëen hebben dan hoor ik het graag.

En anders zal ik toch maar moeten overwegen om de laadpaal in mijn main LAN te hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:32:
[...]

Ik denk dat ik iemand met hetzelfde probleem hier heb gezien en die heeft toen met hars/kit de poort op zijn plek gefixeerd. Niks meer van gehoord.
Ah, bedankt voor de verwijzing, ik volg niet altijd alles hier.

Ben dus niet de enige. Mijn paal is nog geen jaar oud dus ik zou dit niet verwachten, om eerlijk te zijn.

Probleem is op zich niet de plek van de poort, maar de standaard utp vergrendeling werkt niet goed (zit ruimte op) waardoor de kabel dus niet goed vast zit en instabiel is. Er zit geen ruimte aan de zijkant, maar wel in de diepte.

Misschien maar gewoon wat lijm aan de zijkant van de connector en de connector erin vast lijmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
JanHenk schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:50:
[...]

Ah, bedankt voor de verwijzing, ik volg niet altijd alles hier.

Ben dus niet de enige. Mijn paal is nog geen jaar oud dus ik zou dit niet verwachten, om eerlijk te zijn.

Probleem is op zich niet de plek van de poort, maar de standaard utp vergrendeling werkt niet goed (zit ruimte op) waardoor de kabel dus niet goed vast zit en instabiel is. Er zit geen ruimte aan de zijkant, maar wel in de diepte.

Misschien maar gewoon wat lijm aan de zijkant van de connector en de connector erin vast lijmen...
Lijmen zou ik nooit doen. Tie wraps een ondersteuning printen of whatever. Oh en als je op 7.x zit je wifi aanzetten als backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
V_ger schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:08:
[...]

Lijmen zou ik nooit doen. Tie wraps een ondersteuning printen of whatever. Oh en als je op 7.x zit je wifi aanzetten als backup?
Lijmen/harsen was voor de poort zelf, de kabel fixeren in de poort zou ik idd ook nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Het is gewoon een ontwerpfout, deze paal is nog geen jaar oud... Ik zit ook zeker niet te wachten op lijm, maar ook niet op steeds uitvallende ethernet verbinding, want ik ben ervan afhankelijk voor het laden.

Zal eerst wel wat prutsen met tyraps of iets anders (behoudens lijm) wat frictie aan de zijkant kan geven, zodat ie beter blijft zitten.

7.x blijf ik nog even van weg, 6.6.2 is hier qua werking verder goed stabiel gebleken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
Kammika schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:33:
[...]
Nu weer afgekoppeld. Even kijken wanneer ik tijd heb om die kabel netjes aan te sluiten (dan moet ik dus opnieuw onder de oprit door en de kabel bij de bestaande buis die er ligt in prutsen, dat wordt nog wel een klusje.
Als je al een UTP kabel naar je slimme meter hebt lopen, wat ik wel aanneem aangezien je loadbalancing doet. Dan zou je die kabel kunnen splitsen en ook voor netwerk gebruiken. Dan hoef je geen extra kabel te trekken.
UTP heeft 4 paren, een paar wordt voor de P1 gebruikt en dan heb je er drie open. Voor een 100 mbit verbinding zijn twee paren voldoende. Hebben meerdere mensen hier gedaan waaronder ikzelf, zoek even op bv UTP en splitsen.
En hier hoe ik het heb gedaan jouwheld in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
jouwheld schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:10:
[...]

Als je al een UTP kabel naar je slimme meter hebt lopen, wat ik wel aanneem aangezien je loadbalancing doet. Dan zou je die kabel kunnen splitsen en ook voor netwerk gebruiken. Dan hoef je geen extra kabel te trekken.
UTP heeft 4 paren, een paar wordt voor de P1 gebruikt en dan heb je er drie open. Voor een 100 mbit verbinding zijn twee paren voldoende. Hebben meerdere mensen hier gedaan waaronder ikzelf, zoek even op bv UTP en splitsen.
En hier hoe ik het heb gedaan jouwheld in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Kijk eens: Dit zijn de goede tips!!!! Zal eens kijken of die RJ12 idd met een 8 draads UTP getrokken is..

Voor die RJ12 ga ik er dan ook wel uitkomen denk ik .. (gewoon niet aan de draadjes zitten die nu gebruikt ),. Maar in de linkjes die je erbij gaf heb ik niet kunnen vinden op welke manier ik dan een RJ45 stekker eraan zet die met de andere 4 aders een goede netwerk verbinding maakt. Heb jij daar nog een beschrijving van? Ik kan dat zo ook niet uit je foto's halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
Kammika schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:20:
[...]

Kijk eens: Dit zijn de goede tips!!!! Zal eens kijken of die RJ12 idd met een 8 draads UTP getrokken is..

Voor die RJ12 ga ik er dan ook wel uitkomen denk ik .. (gewoon niet aan de draadjes zitten die nu gebruikt ),. Maar in de linkjes die je erbij gaf heb ik niet kunnen vinden op welke manier ik dan een RJ45 stekker eraan zet die met de andere 4 aders een goede netwerk verbinding maakt. Heb jij daar nog een beschrijving van? Ik kan dat zo ook niet uit je foto's halen...
Dat was voor mij ook even uitzoeken
Afbeeldingslocatie: https://www.qsl.net/pd1e/utp/Hoe%20een%20UTP-kabel%20maken_bestanden/image022.gif
Je moet pin 1, 2, 3 en 6 van je stekker gebruiken dus het oranje en groene paar. Bij mij was het oranje paar dus voor RJ12 gebruik, maar dan pak je dus een ander paar zolang je dezelfde kleur aan beide kanten maar op dezelfde pin in je RJ45 stekker stopt. De overige pinnen laat je leeg, is even priegelen om ze op de juiste plek te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
jouwheld schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:46:
[...]

Dat was voor mij ook even uitzoeken
[Afbeelding]
Je moet pin 1, 2, 3 en 6 van je stekker gebruiken dus het oranje en groene paar. Bij mij was het oranje paar dus voor RJ12 gebruik, maar dan pak je dus een ander paar zolang je dezelfde kleur aan beide kanten maar op dezelfde pin in je RJ45 stekker stopt. De overige pinnen laat je leeg, is even priegelen om ze op de juiste plek te krijgen.
a check, ik snap 'm.. net gecheckt en er ligt idd een UTP met 4 aderparen waarvan er maar 1 gebruikt is voor de RJ12, dus dit moet gaan lukken... scheelt me heel veel werk. Muchos gracias voor deze tip!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:00
MrMathos schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:00:
[...]
Ik heb zelf wat scriptjes geschreven die de standaard modbus integratie (https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/), DSMR (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/) en dynamische energieprijzen (https://github.com/mampfes/ha_epex_spot) combineren om elke 5 seconden de gewenste stroomsterkte doorsturen. De wijzigingen worden doorgevoerd door de paal. Geen problemen met lange responstijden of aanpassingen die niet doorgevoerd worden. Bovendien kan je per 0.1 A instellen i.p.v. per 1 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
mdizzy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:29:
[...]

Ik heb zelf wat scriptjes geschreven die de standaard modbus integratie (https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/), DSMR (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/) en dynamische energieprijzen (https://github.com/mampfes/ha_epex_spot) combineren om elke 5 seconden de gewenste stroomsterkte doorsturen. De wijzigingen worden doorgevoerd door de paal. Geen problemen met lange responstijden of aanpassingen die niet doorgevoerd worden. Bovendien kan je per 0.1 A instellen i.p.v. per 1 A.
heb je ook een script om te balancen op basis van zon overschot o.i.d.? Zou je de scripts willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 11:54
Sinds kort een Alfen EVE Single Pro-line, deze is 2wkn geleden aangesloten door installateur. helaas was de netwerkkabel niet aangesloten, dit achteraf gedaan.

Laadpaal is vanuit werk geleverd via Eneco E-Mobility, zit in de meterkast bij P1 port en in de laadpaal een wit eneco boxje voor loadbalancing.

Vandaag Stedin langs geweest voor de 3fase aansluiting.

Laadpaal komt netjes op het netwerk, kan ook via Alfen Wallbox - HomeAssistant Integration de laadpaal uitlezen. kon ook eenmalig een connectie maken met EVE Connect app, maar die deed het maar 1x, kan nu niet meer connecten.

wat mij opviel was de melding Active Load Balancing niet actief. dit werd in de app weergegeven en in HA.
Contact gehad met eneco en die zegt loadbalancing gewoon aan te zien staan. Wil niet dat de boel thuis eruit klapt.

Iemand zelfde setup, waar Active Loadbalacing wel aanstaat?
Iemand idee waarom ik met thuis netwerk niet kan connecten naar de paal?
zowel met Eve Connect als MyEve kan ik niet inloggen. de Laadpaal wordt wel gevonden, maar met het wachtwoord wat bijgeleverd is op een flyer, kom ik niet in beide apps...
Reboot van Laadpaal is geen optie om te connecten
disable integratie in HA en reboot HA, ook daarna werkt het niet via APP
HA integratie aanzetten en reboot, werkte het wel weer in HA...

Iemand die mij op weg kan helpen?

Aansluiting UTP (aparte kabel)
Aansluiting P1 via UTP (aparte kabel) met 2 witte eneco boxes aan beide uiteinde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:52
immie schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:57:
[...]

heb je ook een script om te balancen op basis van zon overschot o.i.d.? Zou je de scripts willen delen?
Daar heb je toch geen scripts voor nodig, kun je gewoon via de myeve app instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
deejeebv schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:05:
[...]

Daar heb je toch geen scripts voor nodig, kun je gewoon via de myeve app instellen.
Wel om dat vanuit homeassistant aan te sturen met alleen modbus en 4.x firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

Edit: post verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door h2s op 27-05-2025 20:26 ]

Pagina: 1 ... 80 ... 82 Laatste