Dat werkt niet... heb ikzelf en tal van andere mensen al tevergeefs geprobeerd.
Je kan maar een app/integratie tegelijk laten connecten, klinkt dus alsof je HA toch niet helemaal disconnected was. Ook aangezien je een keer wel connected was me je app, ik zou toch nog eens proberen de integratie in HA uit te zetten. Bij mij is gebruiken maken van control "HTTPS API Logout" die in de integratie zit al voldoende. Duurt vaak wel even paar minuten voordat je de app kan connecten.mvank schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:45:
Sinds kort een Alfen EVE Single Pro-line, deze is 2wkn geleden aangesloten door installateur. helaas was de netwerkkabel niet aangesloten, dit achteraf gedaan.
Laadpaal is vanuit werk geleverd via Eneco E-Mobility, zit in de meterkast bij P1 port en in de laadpaal een wit eneco boxje voor loadbalancing.
Vandaag Stedin langs geweest voor de 3fase aansluiting.
Laadpaal komt netjes op het netwerk, kan ook via Alfen Wallbox - HomeAssistant Integration de laadpaal uitlezen. kon ook eenmalig een connectie maken met EVE Connect app, maar die deed het maar 1x, kan nu niet meer connecten.
wat mij opviel was de melding Active Load Balancing niet actief. dit werd in de app weergegeven en in HA.
Contact gehad met eneco en die zegt loadbalancing gewoon aan te zien staan. Wil niet dat de boel thuis eruit klapt.
Iemand zelfde setup, waar Active Loadbalacing wel aanstaat?
Iemand idee waarom ik met thuis netwerk niet kan connecten naar de paal?
zowel met Eve Connect als MyEve kan ik niet inloggen. de Laadpaal wordt wel gevonden, maar met het wachtwoord wat bijgeleverd is op een flyer, kom ik niet in beide apps...
Reboot van Laadpaal is geen optie om te connecten
disable integratie in HA en reboot HA, ook daarna werkt het niet via APP
HA integratie aanzetten en reboot, werkte het wel weer in HA...
Iemand die mij op weg kan helpen?
Aansluiting UTP (aparte kabel)
Aansluiting P1 via UTP (aparte kabel) met 2 witte eneco boxes aan beide uiteinde
Load balancing kan je toch gewoon testen? Even wat verbruikers aanzetten en zien of je snelheid omlaag gaat.
Het werkt wel met source NAT vanaf je router IP, maar inderdaad niet met een routed vlan.r2504 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:52:
[...]
Dat werkt niet... heb ikzelf en tal van andere mensen al tevergeefs geprobeerd.
Ik kan dt bevestigen. ace installer werkt dan gewoon, je moet wel handmatig ipadres van de paal opgeven, autodetectie werkt uiteraad niet.stormfly schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:37:
[...]
Het werkt wel met source NAT vanaf je router IP, maar inderdaad niet met een routed vlan.
Bij mij werken de apps op de telefoon niet omdat ik mdns en boadcast filtering toepas op mijn wifinetwerk.
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Ik heb dezelfde opstelling van Eneco. Ook ik kreeg te horen dat load balancing ingeschakeld zou zijn… NOT.mvank schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:45:
Sinds kort een Alfen EVE Single Pro-line, deze is 2wkn geleden aangesloten door installateur. helaas was de netwerkkabel niet aangesloten, dit achteraf gedaan.
Laadpaal is vanuit werk geleverd via Eneco E-Mobility, zit in de meterkast bij P1 port en in de laadpaal een wit eneco boxje voor loadbalancing.
.........
Iemand zelfde setup, waar Active Loadbalacing wel aanstaat?
Dat heb ik destijds getest door even een frituurpan aan te zetten en het verbruik te monitoren om te zien of de laadpaal zou terugschalen. Ik heb er netjes een grafiekje van gemaakt in Home Assistant en dat doorgestuurd naar Eneco Mobility met het verzoek om er toch eens naar te kijken. Tot op heden nog geen reactie ontvangen.
Mijn ervaring met Eneco is niet bepaald geweldig — en dan druk ik me nog mild uit. Verwacht niet te veel van Eneco Mobility
Uiteindelijk heb ik het zelf maar ingesteld via HA, en het werkt nu gewoon zoals het hoort. Ik moest alleen nog L1 en L2 omwisselen in de Load Balancing Phase Connection, want die bleken op de een of andere manier omgedraaid te zijn.
Dat was me trouwens al eerder opgevallen bij het uitlezen van het verbruik via de Enphase-installatie. Geen zin om dat verder uit te zoeken.
Succes nog met instellen
Vandaag weer begroet door een rood knipperende led op mijn Alfen Single S. Reboot, router reboot, echter geeft paal code 206 aan als ik via my eve en ace installer kijk; geen verbinding met backoffice. Coolblue (daar is de paal van) gebeld. Zeer vriendelijke dame geeft aan dat ze weinig opties heeft verder en dat Coolblue gestopt is met Alfen laadpalen; ‘we hebben ook geen onderdelen meer’.
Haar bedankt voor haar uiteenzetting en info gevraagd over hoe backoffice op te zeggen. Met dat ik ophang komt de laadpaal uit storingscode en kan ik weer laden 🤪
Wat dat betreft gewoon tevreden over Coolblue, maar ik ga de Alfen nu dan toch maar in stand-alone modus zetten en hem zelf beheren.
Haar bedankt voor haar uiteenzetting en info gevraagd over hoe backoffice op te zeggen. Met dat ik ophang komt de laadpaal uit storingscode en kan ik weer laden 🤪
Wat dat betreft gewoon tevreden over Coolblue, maar ik ga de Alfen nu dan toch maar in stand-alone modus zetten en hem zelf beheren.
Hier werkt het ook. Zowel Ace als de apps, mét autodetectie.Roger Beurskens schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:13:
[...]
Ik kan dt bevestigen. ace installer werkt dan gewoon, je moet wel handmatig ipadres van de paal opgeven, autodetectie werkt uiteraad niet.
Bij mij werken de apps op de telefoon niet omdat ik mdns en boadcast filtering toepas op mijn wifinetwerk.
Het steeds herstarten van de netwerkverbinding op de Alfen is ondertussen ook opgelost (stomme fout in netwerkconfig).
Dus nu enkel nog de dagelijkse crash/reboot met 'Out of memory' meldingen zien opgelost te krijgen.
net getest, maar weet niet dat drempel waarde zou zijn voor loadbalacing de laadpaal te verlagen. Tijdens laden de waterkoker en de magnetron aangezet rond 6:15pm, maar grafiek van laadpaal geeft geen wijzigingjouwheld schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:48:
[...]
Load balancing kan je toch gewoon testen? Even wat verbruikers aanzetten en zien of je snelheid omlaag gaat.
Laadpaal
:strip_exif()/f/image/Kab2aonXtJxt35eV8IA1k86c.jpg?f=fotoalbum_large)
P1 meter stroom verbruik
:strip_exif()/f/image/7M60EfFsoksoSyJhUsQOrbms.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een alfen laadpaal.
Deze werd origineel geplaats met zo een extender voor de P1 meter gezien deze 20 meter van de kast staat.
Nu heb ik intussen wel een homewizard actrive p1 splitter.
Ik vroeg me af of ik die extender er nog steeds moet laten tussenzitten dan?
Of kan ik die verwijderen en dan ook de enkele UTP gaan gebruiken voor P1 en ook netwerk?
Deze werd origineel geplaats met zo een extender voor de P1 meter gezien deze 20 meter van de kast staat.
Of kan ik die verwijderen en dan ook de enkele UTP gaan gebruiken voor P1 en ook netwerk?
Inmiddels gelukt... Bij mij wel een stuk meer gepruts dan hier beschreven omdat ik tegen 2 dingen aanliepjouwheld schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:46:
[...]
Dat was voor mij ook even uitzoeken
[Afbeelding]
Je moet pin 1, 2, 3 en 6 van je stekker gebruiken dus het oranje en groene paar. Bij mij was het oranje paar dus voor RJ12 gebruik, maar dan pak je dus een ander paar zolang je dezelfde kleur aan beide kanten maar op dezelfde pin in je RJ45 stekker stopt. De overige pinnen laat je leeg, is even priegelen om ze op de juiste plek te krijgen.
1. In zowel meterkast als laadpaal was de UTP niet lang genoeg om ook bij de netwerkaansluiting te komen. Ik heb daarom uiteindelijk aan beide kanten een vrouwtjes RJ45stekker op de UTP gezet (deze om precies te zijn), zodat daar weer een normale netwerkkabel in kon die ik voor de verlenging kon gebruiken.
2. Eerst kreeg de alleen wel een IP adres, maar verdere communicatie bleek onmogelijk. Met wat speurwerk op internet achterhaald de truc om de UTP te splitsen alleen werkt voor 10 of 100mbps verbindingen. En laat ik nou net alleen 1GBPS poorten in mijn kpn modem hebben. Gelukkig had ik nog een 100mbps poort op de de wifiversterker zitten die ook in de meterkast hangt. Daarop aangesloten en toen werkte het als een zonnetje..
Nu wachten tot de zon gaat schijnen, zodat ik de solar charging features goed kan testen.
Ik krijg iig de comfort charging mode nog niet helemaal goed.
Ik zet dan
- solar_charging_mode naar de waarde "Comfort"
- en solar_comfort_level heb ik gezet op 1400W
Het display geeft dan wel een andere melding ("gedeeltelijk laden op de zon"):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/czM9bUvLhPc5EpIXZDVyN89K.jpg?f=user_large)
Maar de auto laadt nog steeds laadt 4kw, waar ik 1400W verwacht had, omdat de zonnepanelen maar 1,5kW opleveren op dit moment.
Weet iemand welke settings ik moet zetten om dit verder omlaag te krijgen?
Even lezen wat comfort precies is. 
https://knowledge.alfen.c...en+Comfort+and+Green+mode
[ Voor 55% gewijzigd door Inspired op 29-05-2025 10:26 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Maar dat is toch precies wat ik hier beschrijf: volgens de spec:Inspired schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:25:
Even lezen wat comfort precies is.
"the charging point will charge at least at the set Comfort level, regardless of whether there is a surplus of solar energy. This ensures that the vehicle will be adequately charged, regardless of the situation. The charging point will only charge faster if there is more surplus solar energy than the set Comfort level"
Comfort Level staat bij mij ingesteld op 1400W. Er wordt 1,5kW opgeleverd door de zonnepanelen. Dan moet die toch niet op 4kW gaan laden, maar op 1,4? (er is op dit moment ook nog zo'n 400W thuisverbruik, dus blijft er 1100W over voor de laadpaal, maar hij staat ingesteld op 1400W comfort level, zou die dan moeten laden op 1400W)
wellicht begrijp ik het verkeerd, maar welke gedrag zou ik dan moeten verwachten bij
- Solar charging ingesteld op Comfort
- Comfort Level ingesteld op 1400W
- De zonnepanelen leveren 1500W op..
Ik zie wel dat de paal beperkt (met solar charging disabled doet die paal 10,7kw, nu dus maar 4kw), maar ik snap echt niet hoe die op 4kw komt...
Ik heb er nog niet heel veel verstand van (doe nu net mijn 1e ervaring op, paal is vanochtend aangesloten)mvank schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:27:
[...]
net getest, maar weet niet dat drempel waarde zou zijn voor loadbalacing de laadpaal te verlagen. Tijdens laden de waterkoker en de magnetron aangezet rond 6:15pm, maar grafiek van laadpaal geeft geen wijziging
Laadpaal
[Afbeelding]
P1 meter stroom verbruik
[Afbeelding]
Maar ik heb ook de loadbalancing getest. En ik zie in home assistant dat de entiteit "Status Code Socket 1" een waarde "Load Balancing Limited" krijgt op moment dat load balancing wordt ingeschakeld..
Hij beperkt dan nog niet altijd gelijk, omdat ik met 10,7kw niet mijn 3x25A volledig volblaas. Hij beperkt pas als ik de oven, stoomoven en quooker tegelijk aanzet... , omdat er dan niet genoeg over is voor de laadpaal..
Ik denk dat jij in dezelfde situatie zit, want als in jouw test het beperken echt nodig was geweest, was je stop wel omgeslagen...
[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 29-05-2025 10:40 ]
Staat fase schakeling aan? Denk dat hij nu met 3x1.4 aan het laden is. Hij zal dan terug moeten naar 1 fase.
Het eenvoudigste is een Homewizard P1 meter gebruiken en dan heb je niets meer nodig van extenders, splitters, ... maar moet je alleen nog een UTP netwerkkabel tussen je Alfen en je netwerk hebben.Idr548 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:54:
Geen idee dus waarom je de Homewizard active P1 splitter hebt gekocht.
Fase schakeling moet ik nog testen.Inspired schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:47:
Staat fase schakeling aan? Denk dat hij nu met 3x1.4 aan het laden is. Hij zal dan terug moeten naar 1 fase.
Wat wat doorgetest met die comfort level limiet. Met comfort level boven de 4000W zet, beperkt de paal wel op het juiste vermogen. Ik vemoed dat het knijpen in de OBC van de auto zelf gebeurd. want met de Volvo app kan ik ook maar tot 6A (wat weer precies diezelfde 4kW oplevert op 3 fasen) beperken.
Weet iemand welke entiteit te zetten als ik laden tijdelijk wil stoppen, zonder de laadsessie te verbreken?
[ Voor 14% gewijzigd door Kammika op 29-05-2025 11:42 ]
Laadpaal is via werkgever. Zij beheren ook de laadpaal via hun software (via sim kaart).r2504 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:13:
[...]
Het eenvoudigste is een Homewizard P1 meter gebruiken en dan heb je niets meer nodig van extenders, splitters, ... maar moet je alleen nog een UTP netwerkkabel tussen je Alfen en je netwerk hebben.
Geen idee dus waarom je de Homewizard active P1 splitter hebt gekocht.
Dus ja, geen idee of ik dit zomaar kan switchen om puur de p1 van homewizard te gaan gebruiken.
Zij stellen ook de load balancing in (Belgie).
Zonder fase schakeling is 3x6 minimaal. De Alfen zal niet onder de 6 starten.Kammika schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:41:
[...]
Fase schakeling moet ik nog testen.
Wat wat doorgetest met die comfort level limiet. Met comfort level boven de 4000W zet, beperkt de paal wel op het juiste vermogen. Ik vemoed dat het knijpen in de OBC van de auto zelf gebeurd. want met de Volvo app kan ik ook maar tot 6A (wat weer precies diezelfde 4kW oplevert op 3 fasen) beperken.
Weet iemand welke entiteit te zetten als ik laden tijdelijk wil stoppen, zonder de laadsessie te verbreken?
Thnx, Ik ga deze in de gaten houden "sensor.status_code_socket_1"Kammika schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:39:
[...]
Maar ik heb ook de loadbalancing getest. En ik zie in home assistant dat de entiteit "Status Code Socket 1" een waarde "Load Balancing Limited" krijgt op moment dat load balancing wordt ingeschakeld..
daar lijkt het op idd.. met "enable phase switching" krijg ik 'm nu nog verder terug naar 1x6, maar heb ik niet zoveel aan. Ik zie dat ik dan op 2 fasen ga terugleveren (ik heb ook een 3 fasen omvormer).Inspired schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:58:
[...]
Zonder fase schakeling is 3x6 minimaal. De Alfen zal niet onder de 6 starten.
Nu dan alleen nog op zoek hoe ik 'm dan helemaal naar 0 krijg zonder de laadsessie te verbreken (zie vraag hierboven), dan kan ik iig een automatisering in HA maken om alleen te gaan laden als er voldoende solar productie is..
Die 6A is volgens de ISO standaard. Dit is bij alle palen zo. Als er voldoende is voor 1x6 dan zal hij beginnen. Wat wil je dan verder in HA instellen? De paal zal de sessie gewoon pauzeren. Als er weer voldoende opwek is gaat hij vanzelf weer verder.Kammika schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:24:
[...]
daar lijkt het op idd.. met "enable phase switching" krijg ik 'm nu nog verder terug naar 1x6, maar heb ik niet zoveel aan. Ik zie dat ik dan op 2 fasen ga terugleveren (ik heb ook een 3 fasen omvormer).
Nu dan alleen nog op zoek hoe ik 'm dan helemaal naar 0 krijg zonder de laadsessie te verbreken (zie vraag hierboven), dan kan ik iig een automatisering in HA maken om alleen te gaan laden als er voldoende solar productie is..
Salderen gaat over alle fasen. Dus 3x2 opwek dan kun je prima met 1x6 laden.
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 29-05-2025 13:47 ]
Ja die herken ik in het gedrag nu.Inspired schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Die 6A is volgens de ISO standaard. Dit is bij alle palen zo. Als er voldoende is voor 1x6 dan zal hij beginnen. Wat wil je dan verder in HA instellen? De paal zal de sessie gewoon pauzeren. Als er weer voldoende opwek is gaat hij vanzelf weer verder.
Dat herken ik dan weer niet. Ik zie dit ook niet terug in domoticz (die leest ook nog steeds mijn p1 meter uit), er wordt zowel geleverd als teruggeleverd.Inspired schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Salderen gaat over alle fasen. Dus 3x2 opwek dan kun je prima met 1x6 laden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iAIYPVzcghr8crcpNHa99d8m.jpg?f=user_large)
En als je dan inzoomt, dan zie ik precies het verwachte gedrag. De zonnepanelen doen met dit slechte weer zo'n 600W. Ik heb zo'n 300W thuis verbruik op dit moment, en ik zie op fase 2 en 3 dat dus nog steeds teruggeleverd wordt. Alleen op de 1e fase, waar nu de laadpaal met zijn 1x6A ook op laadt wordt ook echt al mijn zonnestroom (wat op die fase wordt opgewekt) de auto in geladen :
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lURX6gh9YfyFpUpJ9rElcdPe.jpg?f=user_large)
EDIT:
Inmiddels gevonden hoe het werkt, staat hier beschreven:
en dat is idd precies wat er lijkt te gebeuren (alleen moest ik dat phase charging wel aanzetten): Laadstation schakelt terug naar 1400W en dus op 1 Fase, tot er kennelijk meer zonnestroom is.By default, solar charging begins with single-phase charging because many residential solar installations typically generate no more than 4.2 kW of excess power, which is the minimum charging power for three-phase charging according to the IEC61851-1 standard. For single-phase charging, the minimum charging power is 1.4 kW. The actual minimum charging power also depends on what the vehicle supports; some specific vehicles require a minimum charging power of 2.3 kW. The maximum charging power on single-phase is either 3.6 kW or 7.4 kW, depending on whether the charging station supports charging up to 32A.
If the excess power exceeds the maximum charging power for single-phase during a charging session, the charging station can switch to three-phase charging to ensure all excess solar power is delivered to your electric vehicle. However, allowing the charging station to switch between single-phase and three-phase charging during a session must be manually enabled in the configuration.
Ik ben alleen bang dat dat voor mij niet helemaal het gewenste effect is, omdat die mogelijk dan pas pas bij 20A (zo is is bij mij de limiet voor het laden ingesteld) overschakelt naar 3 fasen, en dan wellicht nog teveel teruglevert op de andere 2 fasen.
Er is voor morgen voldoende zon voorspeld, zal het dan eens kijken wat er dan gebeurd..
[ Voor 37% gewijzigd door Kammika op 29-05-2025 15:00 ]
Je ziet het verbruik en teruglevering per fase. Dat klopt. Daar kan je ook geen saldering nog zien. De saldering vindt plaats op de meterstand. Daar wordt het geleverde en verbruik over alle fases heen gesaldeerd. Afhankelijk of je dan verbruik of teruglevering had, zal het betreffende telwerk bijgewerkt worden.Kammika schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:40:
[...]
Ik ben alleen bang dat dat voor mij niet helemaal het gewenste effect is, omdat die mogelijk dan pas pas bij 20A (zo is is bij mij de limiet voor het laden ingesteld) overschakelt naar 3 fasen, en dan wellicht nog teveel teruglevert op de andere 2 fasen.
Er is voor morgen voldoende zon voorspeld, zal het dan eens kijken wat er dan gebeurd..
Check, dus ik zou het op de "kwh meter" niet moeten zien? Ga ik eens in de gaten houden, als dat zo is, dan is het idd prima dat die terug gaat naar 1 fase...pieterhi schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:09:
[...]
Je ziet het verbruik en teruglevering per fase. Dat klopt. Daar kan je ook geen saldering nog zien. De saldering vindt plaats op de meterstand. Daar wordt het geleverde en verbruik over alle fases heen gesaldeerd. Afhankelijk of je dan verbruik of teruglevering had, zal het betreffende telwerk bijgewerkt worden.
EDIT: Net even de meterstanden in de gaten gehouden... dit klopt idd!!! tx @pieterhi
[ Voor 7% gewijzigd door Kammika op 29-05-2025 16:02 ]
Ik heb het nog niet getest, maar dacht dat als je laadlimiet lager dan 6A zet dat die effectief pauseert omdat auto minimaal 6A nodig hebt. Denk dat je hem wel van comfort mode moet afhalen.Kammika schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:24:
[...]
En welke entiteit moet je dan zetten? Het Solar Comfort Level heeft een ondergrens van 1400W en kun je dus niet lager zetten..jouwheld schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:40:
[...]
Ik heb het nog niet getest, maar dacht dat als je laadlimiet lager dan 6A zet dat die effectief pauseert omdat auto minimaal 6A nodig hebt. Denk dat je hem wel van comfort mode moet afhalen.
number.xxx_power_connector_max_current_socket_1Kammika schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:46:
[...]
En welke entiteit moet je dan zetten? Het Solar Comfort Level heeft een ondergrens van 1400W en kun je dus niet lager zetten..
maar ik verwacht dat je ook solarcharging uit moet zetten. Zie ook https://github.com/leeyue...iscussioncomment-11615800
Ik kon de kabel nog iets omhoog trekken in de laadpaal en in de meterkast heb ik de eneco-P1-versterker nu echt direct naast mijn router moeten doen.Kammika schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:17:
[...]
Inmiddels gelukt... Bij mij wel een stuk meer gepruts dan hier beschreven omdat ik tegen 2 dingen aanliep
1. In zowel meterkast als laadpaal was de UTP niet lang genoeg om ook bij de netwerkaansluiting te komen. Ik heb daarom uiteindelijk aan beide kanten een vrouwtjes RJ45stekker op de UTP gezet (deze om precies te zijn), zodat daar weer een normale netwerkkabel in kon die ik voor de verlenging kon gebruiken.
2. Eerst kreeg de alleen wel een IP adres, maar verdere communicatie bleek onmogelijk. Met wat speurwerk op internet achterhaald de truc om de UTP te splitsen alleen werkt voor 10 of 100mbps verbindingen. En laat ik nou net alleen 1GBPS poorten in mijn kpn modem hebben. Gelukkig had ik nog een 100mbps poort op de de wifiversterker zitten die ook in de meterkast hangt. Daarop aangesloten en toen werkte het als een zonnetje..
Ik dacht dat 1 gbps poorten konden terugschakelen naar 100 mbit, maar goed zo werkt het ook.
[ Voor 59% gewijzigd door jouwheld op 29-05-2025 17:09 ]
Laadpaal is hier ook via de werkgever maar dat neemt niet weg dat ik het paswoord heb en alle settings gewoon kan aanpassen (volgens mij passen ze ook niets aan, ik zou trouwens niet weten wat ze moeten aanpassen).Idr548 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:13:
[...]
Laadpaal is via werkgever. Zij beheren ook de laadpaal via hun software (via sim kaart).
Dus ja, geen idee of ik dit zomaar kan switchen om puur de p1 van homewizard te gaan gebruiken.
Zij stellen ook de load balancing in (Belgie).
muchos gracias. In dat linkje stond de instructie:jouwheld schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:05:
maar ik verwacht dat je ook solarcharging uit moet zetten. Zie ook https://github.com/leeyue...iscussioncomment-11615800
Met deze service
code:
1
2
3
4
| action: alfen_wallbox.set_current_limit data: entity_id: number.<paalnaam>_alfen_power_connector_max_current_socket_1 limit: <waarde> |
kan ik 'm regelen. met <waarde> >=6 laadt die op max het aantal aangegeven ampere. Bij een waarde daaronder staat het laden stil
ik heb 'm ook gewoon opgevraagd bij de partij die de backoffice doet voor de laadpaal namens de leasemij. Was wel verbaas dat ik het ww gewoon kreeg, maar ben er blij mee..r2504 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:31:
[...]
Laadpaal is hier ook via de werkgever maar dat neemt niet weg dat ik het paswoord heb en alle settings gewoon kan aanpassen (volgens mij passen ze ook niets aan, ik zou trouwens niet weten wat ze moeten aanpassen).
Ik heb de alfen laadpaal nu toegevoegd in HA, maar krijg er geen gegevens te zien. Zie wel alle sensoren. Hoe moet ik dat voor elkaar krijgen? En ik heb een homewizard P1 voor de load balancing, kan ik deze via HA koppelen aan de laadpaal?
De Alfen paal moet zelf aan de p1 meter gekoppeld zijn voor load balancingBadEendTerror schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:33:
Ik heb de alfen laadpaal nu toegevoegd in HA, maar krijg er geen gegevens te zien. Zie wel alle sensoren. Hoe moet ik dat voor elkaar krijgen? En ik heb een homewizard P1 voor de load balancing, kan ik deze via HA koppelen aan de laadpaal?
Vwb HA: Eerst had ik geen goede verbinding, toen zag ik ook geen sensoren (wel fouten op de integratie, iets dat er met de API iets niet goed ging). NAdat ik goede verbinding had zag ik sensoren
De waarden verdwenen als ik de weer aan het klooien was met de netwerkkabel, waardoor de verbinding weg was.. kan het zijn dat je verbinding niet stabiel is, waardoor die sensoren wel opgehaald heeft, maar daarna verbinding kwijt was?
Misschien de home assistant logfile checken? Toen ik geen goede verbinding had, stonden er ook timeout fouten in de HA log.
Bestaat er ergens documentatie van alle mogelijke meldingen die je in de log kan tegenkomen?
Tijdens een laadsessie komen er in de logs een heleboel meldingen.
De eerste is vrij duidelijk, dat is de ALB die zijn werk doet.
Op een bepaald moment was er te weinig stroom om te laden, en dan krijg ik deze meldingen die mij logisch lijken
Socket #1: Active current 6.5->5.2 due to current limit: Active-LoadBalancing
gevolgd door
WARNING: Socket #1: maximum current(5.22) < minimum current(6.00)
Maar dan ook Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (10.7->10.7) die ik niet begrijp en al zeker de waardes niet die hij erbij vermeldt
Deze weet ik ook niet:
Tijdens een laadsessie komen er in de logs een heleboel meldingen.
De eerste is vrij duidelijk, dat is de ALB die zijn werk doet.
De volgende soort melding komt ongeveer elke 12 seconden en begrijp ik niet zo goed:Socket #1: Active current 18.2->18.2 due to current limit: Active-LoadBalancing
Ter info: ALB staat momenteel ingesteld op max 20A (1F).Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (30.4->30.3)
Op een bepaald moment was er te weinig stroom om te laden, en dan krijg ik deze meldingen die mij logisch lijken
Socket #1: Active current 6.5->5.2 due to current limit: Active-LoadBalancing
gevolgd door
WARNING: Socket #1: maximum current(5.22) < minimum current(6.00)
Maar dan ook Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (10.7->10.7) die ik niet begrijp en al zeker de waardes niet die hij erbij vermeldt
Deze weet ik ook niet:
Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
Het is al gelukt, de inloggegevens waren het probleem. Nu nog uitzoeken hoe ik schema's kan maken om op de goedkoopste momenten te kunnen laden.
Die kun je met de my eve app maken…BadEendTerror schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:42:
Het is al gelukt, de inloggegevens waren het probleem. Nu nog uitzoeken hoe ik schema's kan maken om op de goedkoopste momenten te kunnen laden.
Dat kan idd ook met de eve connect app, maar het is fijner als alles met HA kan.
Sinds kort hebben wij een Alfen Eve Pro Line met vaste kabel. Die is 3-fasig aangesloten en gebruikt load balancing. In principe werkt alles goed, maar we merken dat de laadpaal regelmatig stopt met het gebruiken van één van de drie fases. Vanaf dat moment laadt onze auto (VW ID.3) nog maar via twee fases in plaats van drie.
De sessie start netjes op met drie fases, maar al vrij snel valt er eentje af.
Er staat op dat moment eigenlijk niets bijzonders aan in huis, dus ik verwacht niet dat het aan load balancing ligt. Ook lijkt het me sterk dat het aan de auto ligt, want bij openbare laadpalen doet dit probleem zich niet voor.
De logs maken me helaas ook niet veel wijzer.
Hebben jullie misschien een idee waar ik naar kan kijken of wat ik kan proberen om dit op te lossen?
De sessie start netjes op met drie fases, maar al vrij snel valt er eentje af.
Er staat op dat moment eigenlijk niets bijzonders aan in huis, dus ik verwacht niet dat het aan load balancing ligt. Ook lijkt het me sterk dat het aan de auto ligt, want bij openbare laadpalen doet dit probleem zich niet voor.
De logs maken me helaas ook niet veel wijzer.
Hebben jullie misschien een idee waar ik naar kan kijken of wat ik kan proberen om dit op te lossen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| 2025-05-29T19:48:16.875Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_C2 2025-05-29T19:48:16.882Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : CHARGING_POWER_ON 2025-05-29T19:48:17.648Z:INFO:taskMain.c:6693:Socket #1: CPhigh 6.0 V 2025-05-29T19:48:17.816Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_ON, CP: 6.0/-11.4, tag: *snip* 2025-05-29T19:48:46.761Z:INFO:taskMain.c:6761:Socket #1: reset HF switch count 3 2025-05-29T19:48:46.906Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.5V L2N=228.6V L3N=228.8V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-05-29T19:48:46.917Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=14.6A I2=14.7A I3=14.7A P=10.0kW Idc=0.6mA 2025-05-29T19:49:16.898Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.7V L2N=228.6V L3N=229.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-05-29T19:49:16.914Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=14.6A I2=14.7A I3=14.7A P=10.0kW Idc=0.5mA 2025-05-29T19:49:46.894Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.9V L2N=228.7V L3N=229.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-05-29T19:49:46.906Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=14.6A I2=14.7A I3=14.7A P=10.0kW Idc=0.6mA 2025-05-29T19:49:59.742Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(15.0 15.0 15.0)A Free:(10.0 10.0 10.0)A ALB:(24.6 24.7 24.7)A 2025-05-29T19:50:16.890Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.8V L2N=228.4V L3N=228.5V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-05-29T19:50:16.902Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=14.6A I2=14.7A I3=14.7A P=10.0kW Idc=0.6mA 2025-05-29T19:50:46.933Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.8V L2N=228.4V L3N=228.5V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-05-29T19:50:46.949Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=14.6A I2=14.7A I3=14.7A P=10.0kW Idc=0.5mA 2025-05-29T19:50:47.285Z:INFO:EVCapabilities.c:24:Socket #1 EV: #phases supported: 3 2025-05-29T19:51:05.781Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 32.6 C 2025-05-29T19:51:16.929Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.6V L2N=228.8V L3N=228.5V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-05-29T19:51:16.941Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=14.7A I2=14.7A I3=14.7A P=10.0kW Idc=0.6mA 2025-05-29T19:51:46.925Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=230.3V L2N=227.1V L3N=227.1V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-05-29T19:51:46.937Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=0.5A I2=14.7A I3=14.7A P=6.7kW Idc=0.6mA 2025-05-29T19:52:16.921Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=230.5V L2N=227.4V L3N=227.8V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-05-29T19:52:16.933Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=0.5A I2=14.7A I3=14.7A P=6.7kW Idc=0.6mA 2025-05-29T19:52:46.914Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=230.3V L2N=227.0V L3N=227.5V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-05-29T19:52:46.925Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=0.5A I2=14.7A I3=14.7A P=6.7kW Idc=0.5mA 2025-05-29T19:53:16.910Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=230.1V L2N=227.2V L3N=227.6V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-05-29T19:53:16.921Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=0.5A I2=14.7A I3=14.7A P=6.7kW Idc=0.6mA |
/f/image/zCHZMCP753EPyPVnEUDMLsyX.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 04-06-2025 07:19 . Reden: Op verzoek ]
Salderen is niet load balancen, waar je het hier over hebt.Kammika schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:40:
[...]
Ja die herken ik in het gedrag nu.
[...]
Dat herken ik dan weer niet. Ik zie dit ook niet terug in domoticz (die leest ook nog steeds mijn p1 meter uit), er wordt zowel geleverd als teruggeleverd.
[Afbeelding]
En als je dan inzoomt, dan zie ik precies het verwachte gedrag. De zonnepanelen doen met dit slechte weer zo'n 600W. Ik heb zo'n 300W thuis verbruik op dit moment, en ik zie op fase 2 en 3 dat dus nog steeds teruggeleverd wordt. Alleen op de 1e fase, waar nu de laadpaal met zijn 1x6A ook op laadt wordt ook echt al mijn zonnestroom (wat op die fase wordt opgewekt) de auto in geladen :
[Afbeelding]
EDIT:
Inmiddels gevonden hoe het werkt, staat hier beschreven:
[...]
en dat is idd precies wat er lijkt te gebeuren (alleen moest ik dat phase charging wel aanzetten): Laadstation schakelt terug naar 1400W en dus op 1 Fase, tot er kennelijk meer zonnestroom is.
Salderen gaat over "netto op de meter", load balancing of fase imbalans is wat jij vertelt.
Dus wat jullie dan gaan doen is de alfen verbinden met de homewizard,Kammika schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:25:
[...]
ik heb 'm ook gewoon opgevraagd bij de partij die de backoffice doet voor de laadpaal namens de leasemij. Was wel verbaas dat ik het ww gewoon kreeg, maar ben er blij mee..
En enkel utp voor netwerk naar laadpaal gebruiken?
Ja, en dat werk prima (in de Alfen kan je je Homewizard P1 meter selecteren als P1 meter).Idr548 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:04:
[...]
Dus wat jullie dan gaan doen is de alfen verbinden met de homewizard,
De enige vereiste is dan een netwerk connectie met je Alfen en je Homewizard P1 meter welke wireless op hetzelfde netwerk is verbonden.
Nope, met rj12 is die verbonden van alfen naar p1 meter. Met een ri45 van alfen naar het internet modemIdr548 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:04:
[...]
Dus wat jullie dan gaan doen is de alfen verbinden met de homewizard,
Ik heb geen homewizard. Ik gebruik domoticz om ook de p1 uit te lezen en heb dus een splitter achter de meter zitten, zodat zowel domoticz als de laadpaal op de p1 poort van de slimme meter zitten
Als jij een homewizard wilt gebruiken moet je iets vergelijkbaars doen
Welke splitter gebruik jij? Heb er verschillende geprobeerd, maar bij alle splitters krijgt domoticz geen data meer binnen.Kammika schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:05:
[...]
Nope, met rj12 is die verbonden van alfen naar p1 meter. Met een ri45 van alfen naar het internet modem
Ik heb geen homewizard. Ik gebruik domoticz om ook de p1 uit te lezen en heb dus een splitter achter de meter zitten, zodat zowel domoticz als de laadpaal op de p1 poort van de slimme meter zitten
Als jij een homewizard wilt gebruiken moet je iets vergelijkbaars doen
Draai nu al een paar jaar zonder load balancing op de laadpaal.
Geen idee, er staat Eneco op (die heeft ‘m ook geplaatst). Hij heeft een primaire en een secondaire poort en om het met domoticz te laten werken moest ik die 2 stekkertjes wel omdraaien…reshi schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:49:
[...]
Welke splitter gebruik jij? Heb er verschillende geprobeerd, maar bij alle splitters krijgt domoticz geen data meer binnen.
Koop je gewoon een Homewizard P1 meter... is zelfs goedkoper dan de splitter en lost meteen al je problemen op. Je hebt geen problemen meer met afstand, zowel je laadpaal als andere toepassingen zoals domotica systemen kunnen hem uitlezen, ...reshi schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:49:
[...]
Welke splitter gebruik jij? Heb er verschillende geprobeerd, maar bij alle splitters krijgt domoticz geen data meer binnen.
Ik begrijp niet dat mensen met splitters blijven prutsen

r2504 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:02:
[...]
Ik begrijp niet dat mensen met splitters blijven prutsen
- Heel wat back-offices, die de laadpaal plaatsen in opdracht van een werkgever, voorzien géén UTP kabel, want ze willen niet dat je aan de instellingen kan.
- Niet iedereen wil in de instellingen van laadpaal vanalles wijzigen, maar wil gewoon werkende load balancing.
- Niet iedereen wil dat zijn energieverbruik nog eens in een extra cloudomgeving wordt bewaard.
- De energieleverancier heeft de splitter geplaatst.
- Ze hebben al een werkende smart oplossing en nu komt daar een laadpaal bij, en dat is de enige die niet met de bestaande oplossing overweg kan.
- ...
Wel echt top om die paal op netwerk aan te sluiten. Echt blij met dat solar charging wat nu mogelijk is geworden:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GaqucjmdXuCBfpyfjpXiImvC.jpg?f=user_large)
Enige wat me niet beviel is dat de paal pas begint te laden als er zo'n 1400W (6A op 1 fase) aan overschot van energie beschikbaar is. Ik wil graag dat de paal wat eerder begint. Ik wil niet teveel terugleveren. Dat kan wel in comfort mode, maar dan staat die de hele tijd te laden, ook als er niet geleverd wordt door de zonnepanelen.
Ik heb dus een automatisering gemaakt die, als solar charging aan staat, op de juiste momenten tussen comfort en green wisselt, zodat die al vanaf een instelbare drempelwaarde begint te laden en ook weer stopt als die daaronder komt, met een tolerantie zodat die niet te veel heen en weer blijft schakelen.
Hierbij de (AI generated) instructie mocht je het ook willen gebruiken (NB: Mijn paal heet Eneco Alfen, dus alle entiteiten beginnen met eneco_alfen. Pas dit dus aan met de naam van je eigen paal):
✅ Randvoorwaarden
Om deze automatisering te kunnen gebruiken, heb je het volgende nodig:
Ga in Home Assistant naar Instellingen > Apparaten & Services > Helpers en voeg de volgende numerieke helpers toe:
Drempelwaarde:
Ga naar Instellingen > Automatiseringen en
Wat doet deze automatisering precies?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GaqucjmdXuCBfpyfjpXiImvC.jpg?f=user_large)
Enige wat me niet beviel is dat de paal pas begint te laden als er zo'n 1400W (6A op 1 fase) aan overschot van energie beschikbaar is. Ik wil graag dat de paal wat eerder begint. Ik wil niet teveel terugleveren. Dat kan wel in comfort mode, maar dan staat die de hele tijd te laden, ook als er niet geleverd wordt door de zonnepanelen.
Ik heb dus een automatisering gemaakt die, als solar charging aan staat, op de juiste momenten tussen comfort en green wisselt, zodat die al vanaf een instelbare drempelwaarde begint te laden en ook weer stopt als die daaronder komt, met een tolerantie zodat die niet te veel heen en weer blijft schakelen.
Hierbij de (AI generated) instructie mocht je het ook willen gebruiken (NB: Mijn paal heet Eneco Alfen, dus alle entiteiten beginnen met eneco_alfen. Pas dit dus aan met de naam van je eigen paal):
✅ Randvoorwaarden
Om deze automatisering te kunnen gebruiken, heb je het volgende nodig:
- Home Assistant geïnstalleerd en werkend
- Eneco Alfen laadpaal geïntegreerd in Home Assistant
- De volgende entiteiten beschikbaar:
- sensor.eneco_alfen_smart_meter_active_power_total (netto verbruik/teruglevering)
- sensor.eneco_alfen_active_power_total_socket_1 (laadvermogen)
- select.eneco_alfen_solar_charging_mode (modus: Comfort of Green)
Ga in Home Assistant naar Instellingen > Apparaten & Services > Helpers en voeg de volgende numerieke helpers toe:
Drempelwaarde:
- Naam: solar_charging_drempelwaarde_start_laden
- Type: Getal
- Eenheid: Watt
- Voorbeeldwaarde: 700
- ondergrens:0, bovengrens: 1400
- Naam: solar_charging_start_charging_tolerance
- Type: Getal
- Eenheid: Watt
- Voorbeeldwaarde: 100
- Ondergrens: 0, bovengrens: 500
Ga naar Instellingen > Automatiseringen en
- Scènes > Automatiseringen
- Klik op + Maken > Begin met lege automatisering
- Klik op Drie puntjes rechtsboven > Bewerken als YAML
- Plak de volgende YAML-code:
code:1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46
alias: Controleer Solar Charging en schakel tussen Comfort en Green (met helpers) description: >- Schakelt tussen Comfort en Green op basis van zonne-energie en drempelwaarden uit helpers triggers: - minutes: /1 trigger: time_pattern conditions: [] actions: - variables: drempel: >- {{ states('input_number.solar_charging_drempelwaarde_start_laden') | float(0) }} tolerantie: >- {{ states('input_number.solar_charging_start_charging_tolerance') | float(0) }} modus: "{{ states('select.eneco_alfen_solar_charging_mode') }}" netto: >- {{ states('sensor.eneco_alfen_smart_meter_active_power_total') | float(0) }} laadvermogen: >- {{ states('sensor.eneco_alfen_active_power_total_socket_1') | float(0) }} verschil: "{{ netto - laadvermogen }}" - choose: - conditions: - condition: template value_template: | {{ modus == 'Comfort' and verschil > -(drempel-tolerantie) }} sequence: - target: entity_id: select.eneco_alfen_solar_charging_mode data: option: Green action: select.select_option - conditions: - condition: template value_template: | {{ modus == 'Green' and verschil < -(drempel+tolerantie) }} sequence: - target: entity_id: select.eneco_alfen_solar_charging_mode data: option: Comfort action: select.select_option mode: single
- Klik op Opslaan en Activeer de automatisering.
- Zet de laadpaal handmatig op Comfort of Green.
- Simuleer zonneproductie of verbruik via Developer Tools of wacht tot de waarden veranderen.
- Controleer of de modus automatisch wordt aangepast.
Wat doet deze automatisering precies?
- Elke minuut controleert Home Assistant het verschil tussen het netto verbruik en het laadvermogen.
- Als er genoeg (drempelwaarde+tolerantie) zonne-energie beschikbaar is (boven de ingestelde drempel), schakelt hij naar Comfort.
- Als er te weinig zonne-energie (drempelwaarde-tolerantie) is, schakelt hij terug naar Green.
- Als Solar Charging uitstaat doet hij niks.
[ Voor 6% gewijzigd door Kammika op 31-05-2025 08:20 ]
Dan kies je toch gewoon voor Green en stel je een percentage in.Kammika schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:03:
Enige wat me niet beviel is dat de paal pas begint te laden als er zo'n 1400W (6A op 1 fase) aan overschot van energie beschikbaar is. Ik wil graag dat de paal wat eerder begint.
Nou dat heb ik geprobeerd, maar bij blijft die gewoon “uit” staan als ik een percentage instelr2504 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:27:
[...]
Dan kies je toch gewoon voor Green en stel je een percentage in.
Hoe zou dat precies moeten werken?
Is al even geleden dat ik het nog gebruikt heb... maar je kon dan een percentage instellen hoeveel van de energie groen moest zijn. Bij 100% moet je dan alles van je PV overschot hebben (dus min. 1.4 kW bij monofasig), geef je 50% dan neemt hij al 700 W van het net.
heb het vanochtend opnieuw getest, ingesteld op 50%, dus vanaf 700W teruglevering zou die al moeten starten, maar dat is niet wat ik zag. Bleef uit tot er meer dan 1400W teruglevering was, en dan sprong die pas aan... dus bij mij iig werkt niet zo...r2504 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:03:
Is al even geleden dat ik het nog gebruikt heb... maar je kon dan een percentage instellen hoeveel van de energie groen moest zijn. Bij 100% moet je dan alles van je PV overschot hebben (dus min. 1.4 kW bij monofasig), geef je 50% dan neemt hij al 700 W van het net.
Wellicht een bug? Ik snap ook niet zo goed wat die green share dan wel doet...
Sinds november 2024 heb ik een VW ID.7 Tourer. Daarvoor had ik een EV6. Ook hebben we een Leon PHEV.
Al veel info uit dit topic gehaald.
In 2022 is via de toenmalige werkgever (RGN) een Vestel-laadpaal gemonteerd, via Eneco e-Mobility. BAM kwam de boel monteren. De monteur was een nogal vreemde vent. Hij zou in de ochtend komen, maaw was er uiteindelijk pas rond 17:30. Uiteindelijk is hij in de vrieskou tot half elf 's-avonds in het donker bezig geweest.Toen hij weg ging, stond de Vestel in storing (inclusief P1-storing). Later is dezelfde vent teruggeweest om dat op te lossen. Bestelling was met load balancing, dus was er de bekende P1-splitter van IUNGO/Eneco met de twee-aderige draad. Een UTP-netwerkkabel is niet gelegd.
Door Corona kwam de EV6 uiteindelijk een jaar later en is de installatie in mei 2023 in gebruik genomen. Laden ging in principe goed, altijd op 11 kWh, maar wel moest ik de boel soms resetten omdat de paal storingen gaf.
In 2024 zijn alle Vestels die via RGN bij Eneco waren afgenomen kosteloos vervangen door Alfen Eve Single Pro's. Installateur was Circet. Een mooie upgrade. Mijn Alfen is van januari 2024, dus voorzien van de wifi-module. De EV6 laden met de Alfen ging prima. Maakte toen weinig gebruik van uitgesteld laden.
In november kwam de ID.7. Inmiddels is de paal in eigen beheer (nieuwe baan) en heb ik zelf een backoffice + supportcontract met Eneco e-Mobility. Ook sinds november een dynamisch contract bij Zonneplan. Dus maak nu vooral gebruik van laden op voorkeurstijden via de VW-app.
Laden van de ID.7 gaat vaak niet goed. Het laden start vrij willekeurig op 1, 2 of 3 fasen (ca 4, 7 of 11 kW) en blijft dat doen. Stop ik het laden in de app en start ik opnieuw. dan wisselt soms de laadstroom. Hit and miss. Erg irritant. Paal resetten en direct laden gaat vaak wel op 11 kW.
De auto is inmiddels teruggeweest en door VW onderzocht. Dat gaf geen storingen. Ook laden op andere plekken gaat gewoon goed. Alleen thuis niet.
Daarom deze week na contact met Eneco (waar ik dus zelf een backoffice en serviceovereenkomst mee heb) een monteur van Alfen laten komen. Die heeft mijn lader voorzien van de laatste firmware (7.2.0-4360-RC2) en meteen wifi aangezet.
De Alfen gaf volgens de monteur geen foutmeldingen. Wel heeft hij ontdekt dat de lader geen P1-info krijgt! De kabel die destijds is aangelegd door die vent van BAM en die via de P1-splitter van Eneco in de meterkast aan zijn info moet komen, heeft dus nooit gefunctioneerd. Ook is het een verkeerd type draad dat gebruikt is. Dus heeft ook mijn active load balancing al die tijd niet gewerkt...
Blijkt ook wel, want ik probeerde voor het eerst solar charging via de app van Alfen en dat werkt ook niet. De lader is nu halfblind. Monteur van Alfen was een goede vent.
Dus nu bij Eneco gevraagd om een monteur te sturen voor de P1-aansluiting. Hopelijk gaat dat het vreemde laadgedrag oplossen.
Al veel info uit dit topic gehaald.
In 2022 is via de toenmalige werkgever (RGN) een Vestel-laadpaal gemonteerd, via Eneco e-Mobility. BAM kwam de boel monteren. De monteur was een nogal vreemde vent. Hij zou in de ochtend komen, maaw was er uiteindelijk pas rond 17:30. Uiteindelijk is hij in de vrieskou tot half elf 's-avonds in het donker bezig geweest.Toen hij weg ging, stond de Vestel in storing (inclusief P1-storing). Later is dezelfde vent teruggeweest om dat op te lossen. Bestelling was met load balancing, dus was er de bekende P1-splitter van IUNGO/Eneco met de twee-aderige draad. Een UTP-netwerkkabel is niet gelegd.
Door Corona kwam de EV6 uiteindelijk een jaar later en is de installatie in mei 2023 in gebruik genomen. Laden ging in principe goed, altijd op 11 kWh, maar wel moest ik de boel soms resetten omdat de paal storingen gaf.
In 2024 zijn alle Vestels die via RGN bij Eneco waren afgenomen kosteloos vervangen door Alfen Eve Single Pro's. Installateur was Circet. Een mooie upgrade. Mijn Alfen is van januari 2024, dus voorzien van de wifi-module. De EV6 laden met de Alfen ging prima. Maakte toen weinig gebruik van uitgesteld laden.
In november kwam de ID.7. Inmiddels is de paal in eigen beheer (nieuwe baan) en heb ik zelf een backoffice + supportcontract met Eneco e-Mobility. Ook sinds november een dynamisch contract bij Zonneplan. Dus maak nu vooral gebruik van laden op voorkeurstijden via de VW-app.
Laden van de ID.7 gaat vaak niet goed. Het laden start vrij willekeurig op 1, 2 of 3 fasen (ca 4, 7 of 11 kW) en blijft dat doen. Stop ik het laden in de app en start ik opnieuw. dan wisselt soms de laadstroom. Hit and miss. Erg irritant. Paal resetten en direct laden gaat vaak wel op 11 kW.
De auto is inmiddels teruggeweest en door VW onderzocht. Dat gaf geen storingen. Ook laden op andere plekken gaat gewoon goed. Alleen thuis niet.
Daarom deze week na contact met Eneco (waar ik dus zelf een backoffice en serviceovereenkomst mee heb) een monteur van Alfen laten komen. Die heeft mijn lader voorzien van de laatste firmware (7.2.0-4360-RC2) en meteen wifi aangezet.
De Alfen gaf volgens de monteur geen foutmeldingen. Wel heeft hij ontdekt dat de lader geen P1-info krijgt! De kabel die destijds is aangelegd door die vent van BAM en die via de P1-splitter van Eneco in de meterkast aan zijn info moet komen, heeft dus nooit gefunctioneerd. Ook is het een verkeerd type draad dat gebruikt is. Dus heeft ook mijn active load balancing al die tijd niet gewerkt...
Blijkt ook wel, want ik probeerde voor het eerst solar charging via de app van Alfen en dat werkt ook niet. De lader is nu halfblind. Monteur van Alfen was een goede vent.
Dus nu bij Eneco gevraagd om een monteur te sturen voor de P1-aansluiting. Hopelijk gaat dat het vreemde laadgedrag oplossen.
Catch my drift?
Aha, er komt dus een nieuwe grotere release aan.DaMenaz schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:46:
Die heeft mijn lader voorzien van de laatste firmware (7.2.0-4360-RC2) en meteen wifi aangezet.
Hopelijk kan je dan hiermee eindelijk terug alle transacties zien...
Er is een nieuwe firmware: 7.2
1 Introduction
Firmware Release 7.2 includes stability improvements and bug fixes.
These release notes describe what is included in this release in terms of stability improvements, bug
fixes and new features.
2 Generic stability improvements
- Measurands configured via OCPP are now verified against what is being read from the meter, if
a meter does not have the requested measurand available "rejected" will be replied. If no meter
is found (yet) "rejected" is replied.
- Added an extra check for the lock motors to not engage simultaneously with the relays. This
prevent a power surge which lead to unnecessary overload of onboard fuses.
- Extended the time the bypass relays are on to make sure all types of supported relays are used
within their specification.
3 Metering stability improvements
- Task handling of central and smart meter have been merged to improve performance.
- Removed reference of unused meters and protocols.
- Registers on Modbus TCP/IP meters are now forced to be read in consecutive order rather than
in sequence of configuration.
- Improved command line functions and parameters related to metering.
- Memory usage of metering functions have been improved.
- Timing and retries of connections related to metering have been improved.
- Error warnings have been made universal for all used meter protocols.
- Support for Active Load Balancing using the HomeWizard P1 dongle has been improved.
- When a parameter of a smart or central meter is changed, the associated task is now fully
restarted and reinitialized to improve performance.
- The IP address of a Modbus TCP/IP meter will previously only checked against ethernet interface
IP and Netmask. Now the IP address is checked against the actually used service interface IP and
Netmask. The caused an unwanted “IP Conflict” error in the logging, now this is changed to
showing a warning text “Different subnet CS = %s, modbus meter = %s”.
4 Bug fixes
- Fixed an issue where Eve Double Pro-line incorrectly displayed error code 102 rather than error
code 106 when the residual current device (RCD) tripped during charging.
- Fixed an issue where the logging of the charging station is spammed during a short power
outage. Logging is suspended until a full recovery has been done.
- Fixed an issue where the charging station detects the presence of a tamper switch while this is
not present due to noise. This is applicable on Eve Single S-line, Eve Single Pro-line and Eve
Double Pro-line. A debounce time is introduced to prevent unwanted detection.
- Fixed an issue where RemoteStartTransaction does not work if a cable is already plugged into
the E-Socket on Type 2 shutter (T2S) variants of the Eve Single S-line, Eve Single Pro-line or Eve
Double Pro-line.
- Fixed an issue where the system clock shows an incorrect date for the first seconds after 00:00,
leading to incorrect timestamps on transaction messages generated. The date is now updated
fast enough when switching dates around 00:00:00, for example when a charging session is
stopped or for meter values.
- Fixed an issue where recent revisions of the auxiliary board (AUX910) was not read out properly
on Eve Single S-line and Eve Single Pro-line. Whereas revision A/B/C was properly detected,
revision D or later was not properly detected, leading to limited functionality.
- Fixed an issue where the state of the connection with a Modbus TCP/IP energy meter is not
updated properly and remained on “Idle” while retrieving registers. The state is now properly
updated while the charger is retrieving registers.
- Fixed an issue where the triggering of the tampering detection caused the display to trigger the
message “Please plug cable into the socket”. Bottom text will now display "Please hold card over
reader below" when the user is not authorized.
- Fixed an issue where the charging station reported P1/TIC disconnection errors multiple times in
logging. This error will now only be reported once.
- Fixed an erroneous translation in Portuguese: instead of “Comerçar Tarifa” it is now “tarifa
inicial”.
- Fixed a display issue where the display was “stuck” in a specific screen on a Eve Double Pro-line
when using signed meter values and a display languages with exotic symbols, leading to
memory issues. The charging station can now detect when a screen is stuck and the language
will be changed to English for the next screen, subsequently the language will be reverted to the
desired language.
- Fixed an issue where an Eve Double Pro-line, Eve Double PG or Twin 4XL keeps spamming
“starting SCN” in the logging when Static Load Balancing is enabled while a charging profile was
active that prevents charging.
- Fixed an issue that bricks a charging station when setting the AuthorizationMethod to RFID from
P&C via the backoffice without removing the PlugAndChargeIdentifier. Once
AuthorizationMethod is now set to P&C it no longer bricks the charger if it does not have an
invalid ID. The charging station will start using the default P&C Identifier, which afterwards still
can be changed to the desired P&C ID.
- Fixed an issue where the Password Recovery Code functionality was no longer working for
charging stations running firmware 6.6.0 or later.
- Fixed an issue where the UpdateFirmware FTP password censor fails when using “%40” instead
of “@”. Added “%40” as the URL encoded version of “@” to filter the FTP password from
logging.
- Fixed an issue where the relays were not driven with 100% duty cycle. The output pins of the
main and bypass relays stay permanently on when they are intended to be 100% on.
- Fixed an issue where the tag of stop transactions were shown as 'unknown' when retrieved via
the Restfull API. This caused the ACE Service Installer, MyEve and Eve Connect to not be able to
show transactions.
- Fixed an issue where the GetCompositeSchedule was previously rejected. When now requesting
a GetCompositeSchedule and no active scheduled periods are available, the max current of the
socket/station are returned.
- Fixed an issue where creating a second SCN in the same network stops (uninitializes) the first
SCN.
During Smart Charging Network setup unexpected behavior occured when two SCNs had
overlapping names. Specifically, if the name of the first SCN is completely contained within the
name of the second SCN, it resulted in the first SCN to stop charging.
- Fixed an issue where a configuration key larger than 256 characters would not be sent correctly
- During the RC testing customer & our team found that there is a known network conflict issue
when both Wi-Fi and the access point are enabled on the charging station, particularly if it is
connected to a device with the IP address 192.168.1.1, and this issue will be addressed in an
upcoming future release.
5 New features
- Added the possibility to delay the connect socket timeout indefinitely by setting the connection
timeout to 0. This will mean that no time-out occurs and the customer can wait indefinitely with
authorizing the transaction after plugging in.
6 Back-end communication changes
- The Danish language option in “Language” is now indicated with “da_DK” instead of “dk_DK”
- The option "External modbus" is removed from configuration key “RJ11-Mode”.
- The option "DSMR P1" is added to configuration key “ALB-ProtocolSelection”.
1 Introduction
Firmware Release 7.2 includes stability improvements and bug fixes.
These release notes describe what is included in this release in terms of stability improvements, bug
fixes and new features.
2 Generic stability improvements
- Measurands configured via OCPP are now verified against what is being read from the meter, if
a meter does not have the requested measurand available "rejected" will be replied. If no meter
is found (yet) "rejected" is replied.
- Added an extra check for the lock motors to not engage simultaneously with the relays. This
prevent a power surge which lead to unnecessary overload of onboard fuses.
- Extended the time the bypass relays are on to make sure all types of supported relays are used
within their specification.
3 Metering stability improvements
- Task handling of central and smart meter have been merged to improve performance.
- Removed reference of unused meters and protocols.
- Registers on Modbus TCP/IP meters are now forced to be read in consecutive order rather than
in sequence of configuration.
- Improved command line functions and parameters related to metering.
- Memory usage of metering functions have been improved.
- Timing and retries of connections related to metering have been improved.
- Error warnings have been made universal for all used meter protocols.
- Support for Active Load Balancing using the HomeWizard P1 dongle has been improved.
- When a parameter of a smart or central meter is changed, the associated task is now fully
restarted and reinitialized to improve performance.
- The IP address of a Modbus TCP/IP meter will previously only checked against ethernet interface
IP and Netmask. Now the IP address is checked against the actually used service interface IP and
Netmask. The caused an unwanted “IP Conflict” error in the logging, now this is changed to
showing a warning text “Different subnet CS = %s, modbus meter = %s”.
4 Bug fixes
- Fixed an issue where Eve Double Pro-line incorrectly displayed error code 102 rather than error
code 106 when the residual current device (RCD) tripped during charging.
- Fixed an issue where the logging of the charging station is spammed during a short power
outage. Logging is suspended until a full recovery has been done.
- Fixed an issue where the charging station detects the presence of a tamper switch while this is
not present due to noise. This is applicable on Eve Single S-line, Eve Single Pro-line and Eve
Double Pro-line. A debounce time is introduced to prevent unwanted detection.
- Fixed an issue where RemoteStartTransaction does not work if a cable is already plugged into
the E-Socket on Type 2 shutter (T2S) variants of the Eve Single S-line, Eve Single Pro-line or Eve
Double Pro-line.
- Fixed an issue where the system clock shows an incorrect date for the first seconds after 00:00,
leading to incorrect timestamps on transaction messages generated. The date is now updated
fast enough when switching dates around 00:00:00, for example when a charging session is
stopped or for meter values.
- Fixed an issue where recent revisions of the auxiliary board (AUX910) was not read out properly
on Eve Single S-line and Eve Single Pro-line. Whereas revision A/B/C was properly detected,
revision D or later was not properly detected, leading to limited functionality.
- Fixed an issue where the state of the connection with a Modbus TCP/IP energy meter is not
updated properly and remained on “Idle” while retrieving registers. The state is now properly
updated while the charger is retrieving registers.
- Fixed an issue where the triggering of the tampering detection caused the display to trigger the
message “Please plug cable into the socket”. Bottom text will now display "Please hold card over
reader below" when the user is not authorized.
- Fixed an issue where the charging station reported P1/TIC disconnection errors multiple times in
logging. This error will now only be reported once.
- Fixed an erroneous translation in Portuguese: instead of “Comerçar Tarifa” it is now “tarifa
inicial”.
- Fixed a display issue where the display was “stuck” in a specific screen on a Eve Double Pro-line
when using signed meter values and a display languages with exotic symbols, leading to
memory issues. The charging station can now detect when a screen is stuck and the language
will be changed to English for the next screen, subsequently the language will be reverted to the
desired language.
- Fixed an issue where an Eve Double Pro-line, Eve Double PG or Twin 4XL keeps spamming
“starting SCN” in the logging when Static Load Balancing is enabled while a charging profile was
active that prevents charging.
- Fixed an issue that bricks a charging station when setting the AuthorizationMethod to RFID from
P&C via the backoffice without removing the PlugAndChargeIdentifier. Once
AuthorizationMethod is now set to P&C it no longer bricks the charger if it does not have an
invalid ID. The charging station will start using the default P&C Identifier, which afterwards still
can be changed to the desired P&C ID.
- Fixed an issue where the Password Recovery Code functionality was no longer working for
charging stations running firmware 6.6.0 or later.
- Fixed an issue where the UpdateFirmware FTP password censor fails when using “%40” instead
of “@”. Added “%40” as the URL encoded version of “@” to filter the FTP password from
logging.
- Fixed an issue where the relays were not driven with 100% duty cycle. The output pins of the
main and bypass relays stay permanently on when they are intended to be 100% on.
- Fixed an issue where the tag of stop transactions were shown as 'unknown' when retrieved via
the Restfull API. This caused the ACE Service Installer, MyEve and Eve Connect to not be able to
show transactions.
- Fixed an issue where the GetCompositeSchedule was previously rejected. When now requesting
a GetCompositeSchedule and no active scheduled periods are available, the max current of the
socket/station are returned.
- Fixed an issue where creating a second SCN in the same network stops (uninitializes) the first
SCN.
During Smart Charging Network setup unexpected behavior occured when two SCNs had
overlapping names. Specifically, if the name of the first SCN is completely contained within the
name of the second SCN, it resulted in the first SCN to stop charging.
- Fixed an issue where a configuration key larger than 256 characters would not be sent correctly
- During the RC testing customer & our team found that there is a known network conflict issue
when both Wi-Fi and the access point are enabled on the charging station, particularly if it is
connected to a device with the IP address 192.168.1.1, and this issue will be addressed in an
upcoming future release.
5 New features
- Added the possibility to delay the connect socket timeout indefinitely by setting the connection
timeout to 0. This will mean that no time-out occurs and the customer can wait indefinitely with
authorizing the transaction after plugging in.
6 Back-end communication changes
- The Danish language option in “Language” is now indicated with “da_DK” instead of “dk_DK”
- The option "External modbus" is removed from configuration key “RJ11-Mode”.
- The option "DSMR P1" is added to configuration key “ALB-ProtocolSelection”.
Als ik de changelog lees denk ik dat er een oplossing voor je probleem is gekomen.h2s schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:31:
[...]
Aha, er komt dus een nieuwe grotere release aan.
Hopelijk kan je dan hiermee eindelijk terug alle transacties zien...
show transactions.
..
[ Voor 99% gewijzigd door DaMenaz op 02-06-2025 12:08 ]
Catch my drift?
Ik heb gisteren succesvol mijn losse kabel vast gemaakt.
Omdat ik hier in dit topic niet direct een goeie instructie kon vinden was het even zoeken maar uiteindelijk gelukt.
Ik heb daarom gelijk een paar foto's gemaakt dus als andere mensen hun losse kabel vast willen maken dan kan je deze stappen gebruiken. Uiteraard geheel op eigen risico en schakel een professional in als je het zelf niet wilt, kunt of durft.
Indien je ooit weer een losse kabel kunnen gebruiken dan kan je dit gewoon weer gemakkelijk aansluiten en kan je dit simpel weer ongedaan maken, je hoeft dus geen kabels te knippen of wat dan ook.
Zo heb ik het gedaan:
Stap 1: Sluit de laadkabel aan en haal de laadpaal van de stroom (zet zekering om in meterkast).
stap 2: maak de laadpaal open, 6x trox schroefje, je kunt de cover over je kabel heen trekken en daar laten 'hangen'.
Stap 3: Schroef de 3 torx schroefjes los van je socket, zie de pijlen en trek de socket voorzichtig iets naar voren zodat je er via de zijkant bij kunt.
/f/image/UjIGIkbbLNmncN74ytxVIckT.png?f=fotoalbum_large)
Stap 4: Koppel hier het stekkertje los (onderin zit een klipje welke je met een platte schroevendraaier eruit kan wippen en zet het rode vlaggetje naar beneden, deze kan je gewoon met je hand 90 graden draaien.
:strip_exif()/f/image/2cSsgGGDpq6P9YIdg9rA9YlY.png?f=user_large)
Zie hier een foto met het losse stekkertje en het rode 'vlaggetje' naar beneden.
:strip_exif()/f/image/mykVEBYvuKT2qBxmYbn6MC54.png?f=user_large)
Stap 5: Schroef nu de Socket weer terug (3x Torx).
Stap 6: Zet de laadpaal weer aan, log in op de ACE Service installer en zet deze op 'fixed cable'.
Reboot de laadpaal (kan vanuit de ACE Service installer, Links onderin op 1 van de knoppen).
/f/image/rkgSvxonfw9opR2yfLz4TQIz.png?f=fotoalbum_large)
Stap 7: Nadat je laadpaal opnieuw is opgestart controleer je of dat de kabel vast blijft zitten en of je je auto kunt opladen.
Stap 8: Schroef nu de kap terug en het is klaar.
Wil je dit terugdraaien, sluit dan het stekkertje weer aan en de vergrendeling zou weer moeten werken!
Omdat ik hier in dit topic niet direct een goeie instructie kon vinden was het even zoeken maar uiteindelijk gelukt.
Ik heb daarom gelijk een paar foto's gemaakt dus als andere mensen hun losse kabel vast willen maken dan kan je deze stappen gebruiken. Uiteraard geheel op eigen risico en schakel een professional in als je het zelf niet wilt, kunt of durft.
Indien je ooit weer een losse kabel kunnen gebruiken dan kan je dit gewoon weer gemakkelijk aansluiten en kan je dit simpel weer ongedaan maken, je hoeft dus geen kabels te knippen of wat dan ook.
Zo heb ik het gedaan:
Stap 1: Sluit de laadkabel aan en haal de laadpaal van de stroom (zet zekering om in meterkast).
stap 2: maak de laadpaal open, 6x trox schroefje, je kunt de cover over je kabel heen trekken en daar laten 'hangen'.
Stap 3: Schroef de 3 torx schroefjes los van je socket, zie de pijlen en trek de socket voorzichtig iets naar voren zodat je er via de zijkant bij kunt.
/f/image/UjIGIkbbLNmncN74ytxVIckT.png?f=fotoalbum_large)
Stap 4: Koppel hier het stekkertje los (onderin zit een klipje welke je met een platte schroevendraaier eruit kan wippen en zet het rode vlaggetje naar beneden, deze kan je gewoon met je hand 90 graden draaien.
:strip_exif()/f/image/2cSsgGGDpq6P9YIdg9rA9YlY.png?f=user_large)
Zie hier een foto met het losse stekkertje en het rode 'vlaggetje' naar beneden.
:strip_exif()/f/image/mykVEBYvuKT2qBxmYbn6MC54.png?f=user_large)
Stap 6: Zet de laadpaal weer aan, log in op de ACE Service installer en zet deze op 'fixed cable'.
Reboot de laadpaal (kan vanuit de ACE Service installer, Links onderin op 1 van de knoppen).
/f/image/rkgSvxonfw9opR2yfLz4TQIz.png?f=fotoalbum_large)
Stap 7: Nadat je laadpaal opnieuw is opgestart controleer je of dat de kabel vast blijft zitten en of je je auto kunt opladen.
Wil je dit terugdraaien, sluit dan het stekkertje weer aan en de vergrendeling zou weer moeten werken!
Ik snap dat dit werkt, maar dit moet je toch niet zo willen? ALs je een vast kabel wil, zou je in de doos zelf willen aansluiten, met die houder er voorop waar je die andere stekker dan in kan doen op moment dat je 'm niet gebruikt, zie ook https://www.youtube.com/watch?v=iq98ee6rMCM vanaf ongeveer minuut 8marciej123 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:48:
Ik heb gisteren succesvol mijn losse kabel vast gemaakt.
Zo heb ik het gedaan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Firmware 7.2 helaas geen succes.
Er worden geen waarden meer overgenomen uit de slimme meter. De laadpaal heeft dus niet meer door wat er in het net thuis gebeurd. Dan is de loadbalancing dus niet werkend. Vind ik wel een risico dingetje als mensen daar vanuit gaan.
Alle waarden in de log gerelateerd aan de smt, maar ook in live monitoring bi smart meter blijven dan op 0 staan.
Ik ben weer terug gegaan naar de voor mij stabiele versie 7.0.5. en het probleem is weer opgelost.
Dacht er goed aan te doen, omdat er veel bugs werden opgelost, maar nieuwe zijn er nu ingekomen.
Bezint eer ge begint geldt hier weer.
Geen tijd deze bug te melden bij Alfen, later deze week wellicht, hoop dat ze meelezen hier.
Er worden geen waarden meer overgenomen uit de slimme meter. De laadpaal heeft dus niet meer door wat er in het net thuis gebeurd. Dan is de loadbalancing dus niet werkend. Vind ik wel een risico dingetje als mensen daar vanuit gaan.
Alle waarden in de log gerelateerd aan de smt, maar ook in live monitoring bi smart meter blijven dan op 0 staan.
Ik ben weer terug gegaan naar de voor mij stabiele versie 7.0.5. en het probleem is weer opgelost.
Dacht er goed aan te doen, omdat er veel bugs werden opgelost, maar nieuwe zijn er nu ingekomen.
Geen tijd deze bug te melden bij Alfen, later deze week wellicht, hoop dat ze meelezen hier.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ik zou niet weten waarom niet?Kammika schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:08:
[...]
Ik snap dat dit werkt, maar dit moet je toch niet zo willen? ALs je een vast kabel wil, zou je in de doos zelf willen aansluiten, met die houder er voorop waar je die andere stekker dan in kan doen op moment dat je 'm niet gebruikt, zie ook https://www.youtube.com/watch?v=iq98ee6rMCM vanaf ongeveer minuut 8
Voor mij een fijne oplossing zodat ik niet steeds de kabel eruit hoef te halen en opnieuw aan moet sluiten in de laadpaal.
Het mooiste is inderdaad een vaste kabel via een wartel aan de onderkant, maar ik heb nou eenmaal een lange losse kabel liggen en om deze nou kapot te knippen of een extra kabel te kopen is het voor mij niet waard.
Bij mij worden er gelukkig nog wel gewoon waardes overgenomen uit de slimme meter na update naar 7.2:Sarge78 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:27:
Er worden geen waarden meer overgenomen uit de slimme meter.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| 2025-06-02T09:37:17.394Z:INFO:updatefirmware.:145:Version 7.2.0-4362 saved 2025-06-02T09:37:17.402Z:INFO:updatefirmware.:132:Execute POST update actions for version 7.1.6-4345 ... 2025-06-02T09:46:47.093Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-2.0 -3.0 -3.0)A Free:(27.0 28.0 28.0)A ALB:(27.9 27.9 27.9)A ... 2025-06-02T09:46:47.093Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-2.0 -3.0 -3.0)A Free:(27.0 28.0 28.0)A ALB:(27.9 27.9 27.9)A ... 2025-06-02T09:56:48.246Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-4.0 -4.0 -4.0)A Free:(29.0 29.0 29.0)A ALB:(28.6 28.6 28.4)A ... 2025-06-02T10:06:48.148Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-4.0 -4.0 -3.0)A Free:(29.0 29.0 28.0)A ALB:(29.7 29.8 29.0)A ... 2025-06-02T10:16:48.046Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-4.0 -3.0 -3.0)A Free:(29.0 28.0 28.0)A ALB:(29.1 29.0 28.5)A ... 2025-06-02T10:26:47.949Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-4.0 -4.0 -4.0)A Free:(29.0 29.0 29.0)A ALB:(28.4 28.8 28.4)A ... 2025-06-02T10:36:47.847Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-2.0 -1.0 -1.0)A Free:(27.0 26.0 26.0)A ALB:(26.0 26.0 26.0)A ... 2025-06-02T10:46:47.746Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-2.0 -3.0 -2.0)A Free:(27.0 28.0 27.0)A ALB:(27.4 27.9 27.0)A ... 2025-06-02T10:56:47.644Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-3.0 -2.0 -2.0)A Free:(28.0 27.0 27.0)A ALB:(27.2 27.0 27.0)A ... 2025-06-02T11:06:47.546Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-3.0 -3.0 -3.0)A Free:(28.0 28.0 28.0)A ALB:(28.1 28.0 28.0)A ... 2025-06-02T11:16:47.445Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-3.0 -3.0 -3.0)A Free:(28.0 28.0 28.0)A ALB:(28.0 28.0 22.9)A ... 2025-06-02T11:26:47.539Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-7.0 -7.0 -6.0)A Free:(32.0 32.0 31.0)A ALB:(28.8 28.8 28.8)A ... 2025-06-02T11:36:47.437Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-3.0 -4.0 -3.0)A Free:(28.0 29.0 28.0)A ALB:(28.3 28.3 28.3)A |
Welke wijze ben jij verbonden? Gewoon P1 en serial of via HomeWizard enz?ed-win schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:51:
[...]
Bij mij worden er gelukkig nog wel gewoon waardes overgenomen uit de slimme meter na update naar 7.2:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 2025-06-02T09:37:17.394Z:INFO:updatefirmware.:145:Version 7.2.0-4362 saved 2025-06-02T09:37:17.402Z:INFO:updatefirmware.:132:Execute POST update actions for version 7.1.6-4345 ... 2025-06-02T09:46:47.093Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-2.0 -3.0 -3.0)A Free:(27.0 28.0 28.0)A ALB:(27.9 27.9 27.9)A ... 2025-06-02T09:46:47.093Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-2.0 -3.0 -3.0)A Free:(27.0 28.0 28.0)A ALB:(27.9 27.9 27.9)A ... 2025-06-02T09:56:48.246Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-4.0 -4.0 -4.0)A Free:(29.0 29.0 29.0)A ALB:(28.6 28.6 28.4)A ... 2025-06-02T10:06:48.148Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-4.0 -4.0 -3.0)A Free:(29.0 29.0 28.0)A ALB:(29.7 29.8 29.0)A ... 2025-06-02T10:16:48.046Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-4.0 -3.0 -3.0)A Free:(29.0 28.0 28.0)A ALB:(29.1 29.0 28.5)A ... 2025-06-02T10:26:47.949Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-4.0 -4.0 -4.0)A Free:(29.0 29.0 29.0)A ALB:(28.4 28.8 28.4)A ... 2025-06-02T10:36:47.847Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-2.0 -1.0 -1.0)A Free:(27.0 26.0 26.0)A ALB:(26.0 26.0 26.0)A ... 2025-06-02T10:46:47.746Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-2.0 -3.0 -2.0)A Free:(27.0 28.0 27.0)A ALB:(27.4 27.9 27.0)A ... 2025-06-02T10:56:47.644Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-3.0 -2.0 -2.0)A Free:(28.0 27.0 27.0)A ALB:(27.2 27.0 27.0)A ... 2025-06-02T11:06:47.546Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-3.0 -3.0 -3.0)A Free:(28.0 28.0 28.0)A ALB:(28.1 28.0 28.0)A ... 2025-06-02T11:16:47.445Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-3.0 -3.0 -3.0)A Free:(28.0 28.0 28.0)A ALB:(28.0 28.0 22.9)A ... 2025-06-02T11:26:47.539Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-7.0 -7.0 -6.0)A Free:(32.0 32.0 31.0)A ALB:(28.8 28.8 28.8)A ... 2025-06-02T11:36:47.437Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(-3.0 -4.0 -3.0)A Free:(28.0 29.0 28.0)A ALB:(28.3 28.3 28.3)A
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ik ben gewoon P1 (serial / DSMR4.x / SMR5.0) verbonden met een losse kabel.Sarge78 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:12:
[...]
Welke wijze ben jij verbonden? Gewoon P1 en serial of via HomeWizard enz?
@Sarge78 Ik weet niet hoe grondig je hebt getest maar er zit al heel lang een weergave bug in de ACE software. Als je het monitoring tabblad de eerste keer opent staan alle waarden van smart monitoring op 0. Als je even naar een ander tabblad gaat en terugkomt worden de waarden wel geupdate. Althans zo gaat het bij mijn palen op 6.6.2.
Moest de Eve Connect app verwijderen en opnieuw installeren en daarna idd laadsessies inzichtelijk.Koen Hendriks schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:13:
[...]
Als ik de changelog lees denk ik dat er een oplossing voor je probleem is gekomen.
[...]
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Bij mij helaas hetzelfde verhaal. Ik heb nog even getest of homewizard p1 wellicht wel goed gaat maar die geeft logs over invalid p1 data.Sarge78 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:27:
Ik heb een DSMR 5.0 meter wellicht zit daar een dingetje?
:strip_exif()/f/image/o9Kb38Uok03BoceZ7ljNQ3Ii.png?f=user_large)
Ook na wat heen en weer klikken blijven de waardes 0.Polster schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:00:
@Sarge78 Ik weet niet hoe grondig je hebt getest maar er zit al heel lang een weergave bug in de ACE software. Als je het monitoring tabblad de eerste keer opent staan alle waarden van smart monitoring op 0. Als je even naar een ander tabblad gaat en terugkomt worden de waarden wel geupdate. Althans zo gaat het bij mijn palen op 6.6.2.
/f/image/W8GF0IHpd0Sj3DW5bvbTa1No.png?f=fotoalbum_large)
Firmware kun je downloaden bij Alfen.
NG9xx 7.1.6-4345 staat er nog bij.
https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)
NG9xx 7.1.6-4345 staat er nog bij.
https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)
Ik wacht nog even af n.a.v. de berichten hierboven met niet-werkende P1 waardes. Dan gaat zonneladen ook mis.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik zie in mijn logs nu 'P1 CRC read error en daarna P1 recovered' en dat om de paar minuten. Ook gewoon P1 koppeling via RJ11.
Klinkt alsof er toch inderdaad iets niet goed is. Ik ga ook een rollback doen naar de vorige firmware.
Klinkt alsof er toch inderdaad iets niet goed is. Ik ga ook een rollback doen naar de vorige firmware.
Hier gewoon normale waarden op de slimme meter die ik in kan zien met MyEve met update 7.2.0-4362
[ Voor 8% gewijzigd door g-j-t op 02-06-2025 15:34 ]
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Die meldingen had ik in de vorige versie (7.1.6-4345) ook al. Uitlezen slimme meter waardes en Load Balancing werkte echter prima.elparia schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:31:
Ik zie in mijn logs nu 'P1 CRC read error en daarna P1 recovered' en dat om de paar minuten. Ook gewoon P1 koppeling via RJ11.
Ik moet toegeven: ik krijg die meldingen gelukkig niet "om de paar minuten":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| 2025-04-22T12:56:29.035Z:WARNING:taskP1Meter.c:576:P1 Device failure: Read CRC Error. 2025-04-22T12:56:38.796Z:USER:taskP1Meter.c:534:P1 Communications Recovered .. 2025-04-22T16:24:32.050Z:WARNING:taskP1Meter.c:576:P1 Device failure: Read CRC Error. 2025-04-22T16:24:33.171Z:USER:taskP1Meter.c:534:P1 Communications Recovered .. 2025-06-02T05:47:24.042Z:WARNING:taskP1Meter.c:576:P1 Device failure: Read CRC Error. 2025-06-02T05:47:25.160Z:USER:taskP1Meter.c:534:P1 Communications Recovered .. 2025-06-02T09:02:26.078Z:WARNING:taskP1Meter.c:576:P1 Device failure: Read CRC Error. 2025-06-02T09:02:27.199Z:USER:taskP1Meter.c:534:P1 Communications Recovered .. 2025-06-02T09:36:47.128Z:USER:updatefirmware.:147:Updated from version 7.1.6-4345 to version 7.2.0-4362 .. 2025-06-02T09:52:35.066Z:WARNING:protocolP1.c:478:P1 Device failure: Read CRC Error. 2025-06-02T09:52:36.183Z:USER:protocolP1.c:512:P1 Communications Recovered |
Ik blijf voorlopig nog op 7.2: Daarmee kan ik in ieder geval transactie historie inzien, wat ik met 7.1 niet kon.
Let even goed op of Active Load Balacing werkt! Hier werkte dat dus niet meer en schakelde de laadpaal niet terug bij hoge belasting. Omdat hij geen waardes kreeg en altijd op 0 bleef staan. Ook met zonneladen ging ie gewoon naar de 11 kW terwijl er maar 1 kW aan overcapaciteit was. Ik ben weer terug naar 7.1.
Zelfde probleem hier, zonladen doet het niet meer onder software versie 7,2 (terwijl ik het door de handige tips hier net helemaal goed voor elkaar had). Erg frustrerend. Ik ga ook maar terug naar 7.1 dan.
:strip_exif()/f/image/cGgYIkFkJtmWbDB8JMiWYfWr.jpg?f=fotoalbum_large)
Firmware 7.1.6-4345 Eve Single Pro, nieuwere nog niet te zien in de app.
Af en toe tript de automaat echter nu resultaat foutmelding en geen log meer geleverde energie vanaf moment trippen. Laden werkt dus wel maar slaat de informatie niet meer op, verzend ook niet naar Vattenfall incharge.
De helpdesk heb ik niet zulke goede ervaring mee, duurt lang en begrijpen het vaak ook niet.
Ik zie niet waar ik dit kan verhelpen in de MyEVE en terug naar fabrieksinstellingen durf ik ook niet de txt file met export settings is niet te volgen.
Iemand toevallig ook dit gehad en een oplossing gevonden?
Aanvulling 3-6-25
De nieuwe firmware inmiddels wel beschikbaar na update is het probleem verholpen.
[ Voor 5% gewijzigd door mcb1 op 03-06-2025 08:42 . Reden: Update probleem verholpen ]
mcb1
Heb hier eerder gelezen, maar vind de reply niet meer terug, dat er ook een capaciteitstarief optie ging komen in de firmware, speciaal voor de Belgen... Maar zit er helaas nog niet in :-)
Wie had dit eerder gepost? Was ergens mailverkeer tussen Alfen en een tweaker gebruiker...
Wie had dit eerder gepost? Was ergens mailverkeer tussen Alfen en een tweaker gebruiker...
Ondertussen ook geupgrade naar 7.2 zonder enig probleem.
Aangezien ik evcc gebruik ivm. het capaciteitstarief heb ik even m'n config van de Alfen terug aangepast naar de Homewizard P1 meter en ook dat werkte prima. Het enige verwarrende punt is dat de ACE installer initieel niets laat zien, je moet dan wat over en weer in de menu's en dan krijg je plots wel je smartmeter waardes te zien (maar dat is altijd al zo geweest) maar het werkt wel degelijk.
Wat de laadsessies betreft, ik had voordien 7.1.3-4342 en heb daar eigenlijk nooit een probleem mee gehad, deze waren steeds netjes zichtbaar. Ook nu zie ik deze netjes in Eve Connect staan.
Tot op heden dus nog niets op te merken... werkt prima.
Wat de feature voor het capaciteitstarief betreft... die zit er dus nog steeds niet in en ook geen idee wanneer en of deze eraan komt.
Aangezien ik evcc gebruik ivm. het capaciteitstarief heb ik even m'n config van de Alfen terug aangepast naar de Homewizard P1 meter en ook dat werkte prima. Het enige verwarrende punt is dat de ACE installer initieel niets laat zien, je moet dan wat over en weer in de menu's en dan krijg je plots wel je smartmeter waardes te zien (maar dat is altijd al zo geweest) maar het werkt wel degelijk.
Wat de laadsessies betreft, ik had voordien 7.1.3-4342 en heb daar eigenlijk nooit een probleem mee gehad, deze waren steeds netjes zichtbaar. Ook nu zie ik deze netjes in Eve Connect staan.
Tot op heden dus nog niets op te merken... werkt prima.
Wat de feature voor het capaciteitstarief betreft... die zit er dus nog steeds niet in en ook geen idee wanneer en of deze eraan komt.
7.2 bij mij alleen maar problemen:
- Geen P1 waardes meer
- Geen solar charging
- houd geen rekening met ingestelde limieten bij gebrek aan P1 waardes (vol gas 11KW laden)
- Geen gebruik van android apps (eve app enzovoort, connecten niet)
- Homeassistant integratie stuk
Downgrade naar 7.1 -> alles werkt weer...
- Geen P1 waardes meer
- Geen solar charging
- houd geen rekening met ingestelde limieten bij gebrek aan P1 waardes (vol gas 11KW laden)
Downgrade naar 7.1 -> alles werkt weer...
Same here, ook HW P1 DSMR5.aritmeester schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:10:
[...]
Bij mij helaas hetzelfde verhaal. Ik heb nog even getest of homewizard p1 wellicht wel goed gaat maar die geeft logs over invalid p1 data.
Ik heb een DSMR 5.0 meter wellicht zit daar een dingetje?
[Afbeelding]
[...]
Ook na wat heen en weer klikken blijven de waardes 0.
[Afbeelding]
Ga ook maar terug naar 7.1.6. Is er een manier om dit te melden bij Alfen? Blijft een beetje prutswerk met de FW updates daar.
Update: op 7.1.6 werkt het weer prima. Heb het aangemeld via hun ACE support portal.
[ Voor 4% gewijzigd door Jay-v op 02-06-2025 20:54 ]
Je vraagt je wel af hoe ze dit soort dingen testen, man man man ..
Ik zit nog op 6.6.2, superstabiel en zonladen werkt perfect. Ik zou graag de schemafunctie willen gebruiken zodat ik de Ioniq makkelijk x uur kan laten laden in plaats van dat in de auto te moeten instellen, maar ik wacht nog wel even af
Ik zit nog op 6.6.2, superstabiel en zonladen werkt perfect. Ik zou graag de schemafunctie willen gebruiken zodat ik de Ioniq makkelijk x uur kan laten laden in plaats van dat in de auto te moeten instellen, maar ik wacht nog wel even af
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Op die manier kan je wel een lange lijst maken... je eerste drie punten zijn hetzelfde issue lijkt me, alsook de laatste twee.2xdehelft schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:58:
7.2 bij mij alleen maar problemen:
- Geen P1 waardes meer
- Geen solar charging
Ik zie ook weinig troubleshooting od concrete logs dus zo gaat ook niemand je helpen vrees ik.
Ik hoef ook geen hulp.. downgrade en het werkt weer. Het is alleen een waarschuwing voor wie gaat upgraden... Er lijkt nog wel flink wat werk aan de winkel voor versie 7.2r2504 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:08:
[...]
Op die manier kan je wel een lange lijst maken... je eerste drie punten zijn hetzelfde issue lijkt me, alsook de laatste twee.
Ik zie ook weinig troubleshooting od concrete logs dus zo gaat ook niemand je helpen vrees ik.
Uit nieuwsgierigheid, wat versta je hieronder? Of beter gezegd, wat anders dan onderstaande:NoFate schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:28:
een capaciteitstarief optie
- Je kiest het maximum capaciteitstarief dat je wil betalen, en rekent dat om naar een kWh en A
- Je stelt deze max A in op de laadpaal
- Je zet loadbalancing aan waarbij EV charging is inbegrepen in de P1 meter waarden
Of zie ik iets over het hoofd?
Dat hij kijkt naar het totale vermogen over alle fases, stel, je wilt je totale vermogen niet over 5000 Watt late n gaan, in België betalen we een surplus voor elke 1000 Watt die we meer verbruikenh2s schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:18:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, wat versta je hieronder? Of beter gezegd, wat anders dan onderstaande:=> Laadpaal gaat nooit boven jou gewenste 'capaciteitstarief'.
- Je kiest het maximum capaciteitstarief dat je wil betalen, en rekent dat om naar een kWh en A
- Je stelt deze max A in op de laadpaal
- Je zet loadbalancing aan waarbij EV charging is inbegrepen in de P1 meter waarden
Of zie ik iets over het hoofd?
Waar ergens kun je aanvinken: allow 1 and 3 phase?teo1966 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:02:
de 6.4.0-4210 staat er in eens kijken als we met 3phase kunnen zonnestroom kunnen laden
eens testen met active load balancing met max 22A en safe current 10A en comfort charging mode 1400w
en allow 1 and 3 phase aan gevinkt
hoop dat deze waardes een beetje kloppen
heb hier 3 x 25A en enphase micro omvormers tot 7130 watt en 8160wp aan zonnepanelen
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Gisteren geupgrade naar 7.2.0 echter al vrij snel weer teruggezet naar 7.1.6
problemen waar ik tegen aanloop:
• Geen P1 informatie meer van de meter. (ik maak gebruik van een P1 Lezer die door de laadpaal via telnet uitgelezen wordt).
• laadpaal lijkt om de haverklap zijn IP configuratie te verliezen en weer terug te krijgen na 5min laadpaal niet meer bereikbaar. en is dan bereikbaar op een 169. adres, en even later weer op zijn eigen adres.
Geen succes voor mij op dit moment.
problemen waar ik tegen aanloop:
• Geen P1 informatie meer van de meter. (ik maak gebruik van een P1 Lezer die door de laadpaal via telnet uitgelezen wordt).
• laadpaal lijkt om de haverklap zijn IP configuratie te verliezen en weer terug te krijgen na 5min laadpaal niet meer bereikbaar. en is dan bereikbaar op een 169. adres, en even later weer op zijn eigen adres.
Geen succes voor mij op dit moment.
Dat bordje "zachte berm" is een waarschuwing geen uitnodiging
Ik heb gisteren een ticket ingediend om de bug te melden. Ook duidelijk aangegeven dat het enkel is om de bug te melden.
Kreeg het bericht terug dat ze zonder log er niets mee kunnen. Ik had eerder een antwoord gegeven als: dank voor het melden van de bug, dat is erg waardevol voor ons. Een log zou ons wel heel erg helpen om de oorzaak te achterhalen.
Naja, ik heb mijn best gedaan. Misschien als anderen hier het ook melden dat ze wel wakker worden.
Kreeg het bericht terug dat ze zonder log er niets mee kunnen. Ik had eerder een antwoord gegeven als: dank voor het melden van de bug, dat is erg waardevol voor ons. Een log zou ons wel heel erg helpen om de oorzaak te achterhalen.
Naja, ik heb mijn best gedaan. Misschien als anderen hier het ook melden dat ze wel wakker worden.
Dat is mij bekend. Als ik iets uitzoek, zoek ik het ook echt uit.Polster schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:00:
Voor mij verder geen issue. Ik gebruik Solar Charging op dit moment toch niet omdat het gewoon niet release klaar is. Had gehoopt op het oplossen van problemen met de diverse automerken, waaronder volkswagen, kia, hyundai, MG. Nog geen opmerkingen in de release notes daarover.
7.0.5 is voor mij een stabiele versie en daar blijf ik wel even op hangen.
[ Voor 25% gewijzigd door Sarge78 op 03-06-2025 12:21 ]
Ik heb logs aangeleverd en Alfen heeft de bug zojuist erkent. Voor nu dus 7.2 niet gebruiken indien je HW P1 gebruikt.Jay-v schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:45:
[...]
Same here, ook HW P1 DSMR5.
Ga ook maar terug naar 7.1.6. Is er een manier om dit te melden bij Alfen? Blijft een beetje prutswerk met de FW updates daar.
Update: op 7.1.6 werkt het weer prima. Heb het aangemeld via hun ACE support portal.
Dat zal toch het gros van de palen zijn:Jay-v schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:47:
[...]
Ik heb logs aangeleverd en Alfen heeft de bug zojuist erkent. Voor nu dus 7.2 niet gebruiken indien je HW P1 gebruikt.
Als je auto op 3x16 hou je bij een standaardaansluiting maar 3x9 over voor de rest van het huis...
Voldoende wasmachines, drogers, ovens, quookers, vaatwassers, enz... die 10A of meer gebruiken en dus dat je zekeringen er al uitklappen als je dan gaat laden zonder loadbalancing ..
echt onvoorstelbaar dat ze zo'n bug laten zitten (en dat ze de firmware nog niet hebben teruggetrokken terwijl ze kennelijk nu al de bug erkent hebben...)
Normaal regelt mijn laadpaal beheerder (eneco emobility) de firmwareupgrades. Ik hoop maar dat ze deze overslaan...
Zover ik begrijp geld dit alleen wanneer je load balancing doet via een HomeWizard P1 meter. Dat lijkt me een kleine subset van hun gebruikers in NLKammika schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:45:
[...]
Dat zal toch het gros van de palen zijn:
Als je auto op 3x16 hou je bij een standaardaansluiting maar 3x9 over voor de rest van het huis...
Voldoende wasmachines, drogers, ovens, quookers, vaatwassers, enz... die 10A of meer gebruiken en dus dat je zekeringen er al uitklappen als je dan gaat laden zonder loadbalancing ..
echt onvoorstelbaar dat ze zo'n bug laten zitten (en dat ze de firmware nog niet hebben teruggetrokken terwijl ze kennelijk nu al de bug erkent hebben...)
Normaal regelt mijn laadpaal beheerder (eneco emobility) de firmwareupgrades. Ik hoop maar dat ze deze overslaan...
Bij mij werkt zowel HomeWizard P1 als serial niet. Ik gebruik altijd serial maar heb HomeWizard P1 als workaround geprobeerd.Jay-v schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:58:
[...]
Zover ik begrijp geld dit alleen wanneer je load balancing doet via een HomeWizard P1 meter. Dat lijkt me een kleine subset van hun gebruikers in NL
Ik ga er dan ook vanuit dat er een bug is die beide manieren kapot maakt onder bepaalde conditie. Want blijkbaar werkt het voor sommige gebruikers wel.
Aan Alfen de schone taak om uit te zoeken wat het verschil is
Als aanvulling op de firmware 7.2.0 problemen. Deze zijn niet enkel beperkt tot de P1 issues, er zijn ook OCPP backend connectivity bugs. Ik heb een aantal laadpalen in dienst met TAP als backend provider en alles werkte naar wens op firmware 7.1.6. Bij het upgraden naar versie 7.2.0 en meermaals heropstarten, blijft de OCPP backend communicatie gehinderd. De laadpaal vertoont dan fout 206: "tijdelijk ingesteld op onbeschikbaar...: Concreet komt het erop neer dat de verbinding naar TAP niet meer 100% ok verloopt (ook niet na herhaaldelijk opnieuw opstarten). Bij een downgrade terug naar firmware versie 7.1.6 is alles terug ok.
Geen korte termijnproblemen voor mij, maar wou het toch graag melden, ik heb dit ook bij Alfen gemeld.
Geen korte termijnproblemen voor mij, maar wou het toch graag melden, ik heb dit ook bij Alfen gemeld.
7.05 is voor mij ook de meest stabiele versie. Ondersteund Solar en laat niet mijn 12v batterij leeglopen. Deze bug is in latere versies geherintroduceerd.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Ik zag vanmiddag dat mijn auto niet met de volle 22KW aan het laden was maar met 13KW ofzoiets.
Eerder deed hij dit wel.
Auto = BMW i5 M60
Lader = Alfen eve single pro-line (7.1.6-4345)
Licentie voor 22KW is aanwezig, en ook technisch elektrisch is dit allemaal zo aangesloten, en zo heeft het ook altijd gewerkt.
Hierbij de logfile
Zien jullie hier iets geks?
Ik verdenk regel 12
Maar ik heb niets veranderd, dus wil nu ook niet zomaar allerlei "dingen" veranderen.
Eerder deed hij dit wel.
Auto = BMW i5 M60
Licentie voor 22KW is aanwezig, en ook technisch elektrisch is dit allemaal zo aangesloten, en zo heeft het ook altijd gewerkt.
Hierbij de logfile
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
| 2025-06-03T12:05:47.925Z:USER:tag.c:1620:Reader 0 Got NFC tag: 04B5xxx 2025-06-03T12:05:48.125Z:USER:taskMaster.c:6884:Socket #1: has reliable metervalue 2025-06-03T12:05:48.132Z:INFO:taskMaster.c:1563:0 cables attached 2025-06-03T12:05:48.175Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : NFC_AVAILABLE 2025-06-03T12:05:48.191Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : AUTHORISING 2025-06-03T12:05:48.207Z:USER:tag.c:584:Tag 04B5AA******* is authorised by white list 2025-06-03T12:05:48.222Z:USER:taskMaster.c:6884:Socket #1: has reliable metervalue 2025-06-03T12:05:48.234Z:USER:taskMaster.c:1864:Preparing 1, with cable 0 2025-06-03T12:05:48.273Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : AUTHORISED 2025-06-03T12:05:48.285Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : AUTHORISED 2025-06-03T12:05:49.261Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: AUTHORISED, CP: 0.0/0.0, tag: 04B5AA******* 2025-06-03T12:06:25.886Z:INFO:taskMain.c:6193:Socket #1: Active current 0.0->16.0 due to current limit: Simplified-Mode3, Star 2025-06-03T12:06:25.886Z:INFO:taskMain.c:6193:t 2025-06-03T12:06:25.917Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CABLE_CONNECTED 2025-06-03T12:06:25.929Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_A 2025-06-03T12:06:25.937Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : CABLE_CONNECTED 2025-06-03T12:06:26.625Z:INFO:taskMain.c:6693:Socket #1: CPhigh 8.9 V 2025-06-03T12:06:26.632Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow 8.9 V 2025-06-03T12:06:26.640Z:INFO:taskMain.c:6703:Socket #1: PP 223 Ohm (32 A) 2025-06-03T12:06:26.957Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CABLE_CONNECTED, CP: 8.9/8.9, tag: 04B5A******* 2025-06-03T12:06:27.957Z:USER:board_ng9xx.c:5019:Socket #1: lock socket motor 2025-06-03T12:06:27.968Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : EV_CONNECTED_AUTHORIZED 2025-06-03T12:06:28.179Z:INFO:taskMaster.c:7450:New charging session started, metervalue=1388608.000 2025-06-03T12:06:28.191Z:INFO:db_transaction.c:16:Added TransactionStart for socket 1 at 0x00006385 (ts: 2025-06-03 12:06:27) 2025-06-03T12:06:28.214Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_B1 2025-06-03T12:06:28.222Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : EV_CONNECTED 2025-06-03T12:06:28.234Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T12:06:28.964Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: EV_CONNECTED_AUTHORIZED, CP: 8.8/8.8, tag: 04B5A******* 2025-06-03T12:06:29.054Z:INFO:taskMain.c:935:Socket #1: charging session status set active 2025-06-03T12:06:29.066Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : WAIT_FOR_START_METERVALUE 2025-06-03T12:06:29.078Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : CHARGING_PREPARING 2025-06-03T12:06:30.085Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: WAIT_FOR_START_METERVALUE, CP: 8.8/8.8, tag: 04B5******* 2025-06-03T12:06:30.085Z:INFO:taskMain.c:1415:90 2025-06-03T12:06:32.117Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CHARGING_PRE_POWER_OFF 2025-06-03T12:06:32.167Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF 2025-06-03T12:06:32.175Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : WAIT_FOR_EVCONNECT 2025-06-03T12:06:32.968Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_B2 2025-06-03T12:06:33.156Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow -11.2 V 2025-06-03T12:06:33.222Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF, CP: 8.8/-11.2, tag: 04B5******* 2025-06-03T12:06:33.363Z:INFO:taskMain.c:6193:Socket #1: Active current 16.0->32.0 due to current limit: Connector-MaxCurrent, 2025-06-03T12:06:33.363Z:INFO:taskMain.c:6193: Station-MaxCurrent, Cable, ChargingProfile, Powerboard 2025-06-03T12:06:33.386Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_ON 2025-06-03T12:06:33.410Z:INFO:taskMaster.c:6591:Start logging meter values @30s. 2025-06-03T12:06:33.417Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=226.3V L2N=226.3V L3N=227.5V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:06:33.429Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=0.0A I2=0.0A I3=0.0A P=0.0kW Idc=0.5mA 2025-06-03T12:06:33.441Z:INFO:taskMaster.c:4873:Socket #1: state power : POWER_MAIN_ON_BYPASS_ON 2025-06-03T12:06:33.449Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_C2 2025-06-03T12:06:33.460Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : CHARGING_POWER_ON 2025-06-03T12:06:34.234Z:INFO:taskMain.c:6693:Socket #1: CPhigh 6.0 V 2025-06-03T12:06:34.242Z:INFO:taskMain.c:6709:Socket #1: PWM DC 53.3% (32.0 A) 2025-06-03T12:06:34.382Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_ON, CP: 6.0/-11.2, tag: 04B5AA******* 2025-06-03T12:07:03.464Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=219.6V L2N=220.0V L3N=221.6V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:07:03.476Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.1A I3=31.1A P=20.6kW Idc=0.6mA 2025-06-03T12:07:33.355Z:INFO:taskMain.c:6761:Socket #1: reset HF switch count 1 2025-06-03T12:07:33.457Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=222.1V L2N=222.2V L3N=223.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:07:33.472Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.1A I3=31.1A P=20.8kW Idc=0.6mA 2025-06-03T12:08:03.453Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=220.7V L2N=220.9V L3N=222.1V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:08:03.464Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.1A I3=31.0A P=20.6kW Idc=0.5mA 2025-06-03T12:08:33.449Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=221.6V L2N=221.8V L3N=223.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:08:33.460Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.1A I3=31.1A P=20.7kW Idc=0.5mA 2025-06-03T12:09:03.445Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=222.2V L2N=222.9V L3N=224.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:09:03.457Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.1A I3=31.1A P=20.8kW Idc=0.6mA 2025-06-03T12:09:03.843Z:INFO:EVCapabilities.c:24:Socket #1 EV: #phases supported: 3 2025-06-03T12:09:31.589Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 41.9 C 2025-06-03T12:09:33.441Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=222.8V L2N=222.8V L3N=224.1V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:09:33.453Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.1A I3=31.1A P=20.8kW Idc=0.5mA 2025-06-03T12:10:03.433Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=221.6V L2N=221.8V L3N=223.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:10:03.445Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.1A I3=31.1A P=20.7kW Idc=0.5mA 2025-06-03T12:10:33.429Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=221.8V L2N=222.1V L3N=223.4V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:10:33.449Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.1A I3=31.1A P=20.8kW Idc=0.5mA 2025-06-03T12:11:03.425Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=221.4V L2N=221.3V L3N=222.4V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:11:03.437Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.2A I2=31.1A I3=31.1A P=20.7kW Idc=0.5mA 2025-06-03T12:11:33.421Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=220.2V L2N=220.8V L3N=221.8V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:11:33.433Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.2A I2=31.1A I3=31.1A P=20.5kW Idc=0.5mA 2025-06-03T12:11:33.441Z:INFO:taskMaster.c:6579:Stop logging meter values @30s. 2025-06-03T12:21:28.023Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T12:24:31.992Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 49.4 C 2025-06-03T12:26:33.273Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=218.5V L2N=218.8V L3N=220.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:26:33.285Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=26.4A I2=26.4A I3=26.3A P=17.3kW Idc=0.0mA 2025-06-03T12:36:28.019Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T12:39:32.687Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 52.0 C 2025-06-03T12:41:33.113Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=219.5V L2N=219.7V L3N=220.9V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:41:33.125Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=23.5A I2=23.5A I3=23.4A P=15.5kW Idc=0.0mA 2025-06-03T12:51:28.007Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T12:54:33.328Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 52.9 C 2025-06-03T12:56:27.019Z:INFO:taskCANopen.c:1168:Persistent memory hash changed 2025-06-03T12:56:27.285Z:INFO:taskCANopen.c:1741:Updated object 0x21b6, 8 bytes 2025-06-03T12:56:29.914Z:INFO:heap_trace.c:493:free: 85136/160768 (53.0%) min: 60488 (37.6%) alloc #: 149 2025-06-03T12:56:29.921Z:INFO:heap_trace.c:495:fragm: 24.8% 4K: 8.6% free blocks: # 9 largest: 63984 2025-06-03T12:56:32.957Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.6V L2N=223.3V L3N=224.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T12:56:32.968Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=20.0A I2=20.1A I3=20.0A P=13.5kW Idc=0.0mA 2025-06-03T12:56:38.054Z:INFO:comFaults.c:482:Reset fault status 2025-06-03T13:06:28.000Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T13:09:33.617Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 53.9 C 2025-06-03T13:11:32.792Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=220.1V L2N=219.8V L3N=221.2V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T13:11:32.808Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=19.7A I2=19.7A I3=19.5A P=13.0kW Idc=0.0mA 2025-06-03T13:21:28.039Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T13:24:33.753Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 53.5 C 2025-06-03T13:26:32.632Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=221.0V L2N=220.9V L3N=222.2V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T13:26:32.644Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=19.7A I2=19.7A I3=19.6A P=13.1kW Idc=0.0mA 2025-06-03T13:36:28.027Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T13:39:33.945Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 53.9 C 2025-06-03T13:41:32.472Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=220.7V L2N=219.6V L3N=221.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T13:41:32.484Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=19.7A I2=19.6A I3=19.5A P=13.0kW Idc=0.0mA 2025-06-03T13:51:28.019Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T13:54:34.585Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 53.9 C 2025-06-03T13:56:32.312Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.4V L2N=222.9V L3N=224.5V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T13:56:32.324Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=19.7A I2=19.7A I3=19.5A P=13.2kW Idc=0.0mA 2025-06-03T14:06:28.007Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T14:09:34.773Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 53.5 C 2025-06-03T14:11:32.152Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=225.5V L2N=225.1V L3N=225.6V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T14:11:32.164Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=19.8A I2=19.7A I3=19.6A P=13.3kW Idc=0.0mA 2025-06-03T14:21:28.046Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T14:24:35.261Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 53.1 C 2025-06-03T14:26:31.992Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=226.7V L2N=225.7V L3N=227.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T14:26:32.003Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=18.8A I2=18.7A I3=18.6A P=12.7kW Idc=0.0mA 2025-06-03T14:36:28.035Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T14:39:35.851Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 53.0 C 2025-06-03T14:41:31.832Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=224.3V L2N=223.4V L3N=225.5V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T14:41:31.843Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=18.8A I2=18.7A I3=18.6A P=12.6kW Idc=0.0mA 2025-06-03T14:51:28.027Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T14:54:36.144Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 52.6 C 2025-06-03T14:56:28.628Z:INFO:heap_trace.c:493:free: 85136/160768 (53.0%) min: 60488 (37.6%) alloc #: 149 2025-06-03T14:56:28.640Z:INFO:heap_trace.c:495:fragm: 24.8% 4K: 8.6% free blocks: # 9 largest: 63984 2025-06-03T14:56:31.671Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=228.1V L2N=227.1V L3N=228.9V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T14:56:31.683Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=18.8A I2=18.7A I3=18.6A P=12.8kW Idc=0.0mA 2025-06-03T15:06:28.019Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T15:09:36.835Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 51.8 C 2025-06-03T15:11:31.515Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=228.4V L2N=227.3V L3N=228.8V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T15:11:31.527Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=18.8A I2=18.8A I3=18.6A P=12.8kW Idc=0.0mA 2025-06-03T15:21:28.011Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds 2025-06-03T15:21:32.562Z:USER:tag.c:1620:Reader 0 Got NFC tag: 04B5AAC******* 2025-06-03T15:21:32.660Z:USER:tag.c:1118:Socket #1: de-authorise on tagId 2025-06-03T15:21:32.710Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CHARGING_TERMINATING 2025-06-03T15:21:32.875Z:INFO:db_transaction.c:16:Added TransactionStop for socket 1 at 0x0000651b (ts: 2242-03-16 12:56:31) 2025-06-03T15:21:32.890Z:INFO:db_transaction.c:16:Updated TransactionStart for socket 1 at 0x00006385 (ts: 2025-06-03 12:06:27) 2025-06-03T15:21:32.902Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_C1 2025-06-03T15:21:32.910Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : WAIT_FOR_VEHICLE 2025-06-03T15:21:33.175Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow 6.0 V 2025-06-03T15:21:33.699Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_TERMINATING, CP: 6.0/6.0, tag: 04B5AACxxx 2025-06-03T15:21:36.796Z:INFO:taskMain.c:6193:Socket #1: Active current 32.0->16.0 due to current limit: Start 2025-06-03T15:21:36.808Z:INFO:taskMaster.c:4873:Socket #1: state power : POWER_MAIN_OFF_BYPASS_OFF 2025-06-03T15:21:36.820Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_B1 2025-06-03T15:21:37.738Z:INFO:taskMain.c:6693:Socket #1: CPhigh 8.8 V 2025-06-03T15:21:37.746Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow 8.8 V 2025-06-03T15:21:37.753Z:INFO:taskMain.c:6709:Socket #1: PWM DC 26.6% (16.0 A) 2025-06-03T15:21:39.007Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_A 2025-06-03T15:21:39.757Z:INFO:taskMain.c:6693:Socket #1: CPhigh 11.7 V 2025-06-03T15:21:39.765Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow 11.7 V 2025-06-03T15:21:40.808Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : WAIT_FOR_STOP_METERVALUE 2025-06-03T15:21:41.476Z:INFO:taskMain.c:935:Socket #1: charging session status set inactive 2025-06-03T15:21:41.484Z:USER:board_ng9xx.c:5019:Socket #1: unlock socket motor 2025-06-03T15:21:41.507Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : WAIT_FOR_DISCONNECT 2025-06-03T15:21:41.660Z:INFO:db_transaction.c:16:Updated TransactionStop for socket 1 at 0x0000651b (ts: 2025-06-03 15:21:41) 2025-06-03T15:21:41.671Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : WAIT_FOR_DISCONNECT 2025-06-03T15:21:42.058Z:INFO:taskMaster.c:4873:Socket #1: state power : POWER_MAIN_ON_BYPASS_OFF 2025-06-03T15:21:42.605Z:INFO:board_ng9xx.c:5583:Socket 1: emergency relays check OK 2025-06-03T15:21:42.660Z:INFO:taskMaster.c:4873:Socket #1: state power : POWER_MAIN_OFF_BYPASS_OFF 2025-06-03T15:21:44.117Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: WAIT_FOR_DISCONNECT, CP: 11.7/11.7, tag: 04B5******* 2025-06-03T15:21:53.964Z:INFO:taskMain.c:6193:Socket #1: Active current 16.0->0.0 due to current limit: Cable 2025-06-03T15:21:54.058Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : AVAILABLE 2025-06-03T15:21:54.066Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_E 2025-06-03T15:21:54.074Z:INFO:taskMain.c:6639:Socket #1: active tag cleared 2025-06-03T15:21:54.082Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : AVAILABLE 2025-06-03T15:21:54.214Z:INFO:taskMain.c:6693:Socket #1: CPhigh 0.0 V 2025-06-03T15:21:54.222Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow 0.0 V 2025-06-03T15:21:54.230Z:INFO:taskMain.c:6703:Socket #1: PP 34464 Ohm (0 A) 2025-06-03T15:21:55.054Z:INFO:taskMain.c:1417:Socket #1: main state: AVAILABLE, CP: 0.0/0.0, no tag 2025-06-03T15:24:37.128Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 51.6 C 2025-06-03T15:26:31.359Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=231.2V L2N=230.1V L3N=231.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T15:39:37.476Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 47.8 C 2025-06-03T15:41:31.207Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=234.8V L2N=233.8V L3N=234.4V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T15:54:38.027Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 45.0 C 2025-06-03T15:56:31.058Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=234.8V L2N=233.4V L3N=234.4V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T16:09:38.535Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 42.9 C 2025-06-03T16:11:30.917Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=235.0V L2N=233.8V L3N=234.6V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T16:24:38.792Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 41.5 C 2025-06-03T16:26:30.773Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=234.3V L2N=232.5V L3N=234.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T16:39:39.300Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 40.5 C 2025-06-03T16:41:30.632Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=234.7V L2N=233.4V L3N=234.4V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T16:54:39.710Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 41.0 C 2025-06-03T16:56:25.101Z:INFO:taskCANopen.c:1168:Persistent memory hash changed 2025-06-03T16:56:25.367Z:INFO:taskCANopen.c:1741:Updated object 0x21b6, 8 bytes 2025-06-03T16:56:27.453Z:INFO:heap_trace.c:493:free: 85136/160768 (53.0%) min: 60488 (37.6%) alloc #: 149 2025-06-03T16:56:27.460Z:INFO:heap_trace.c:495:fragm: 24.8% 4K: 8.6% free blocks: # 9 largest: 63984 2025-06-03T16:56:30.492Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=234.8V L2N=233.6V L3N=234.6V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T17:09:40.070Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 41.0 C 2025-06-03T17:11:30.351Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=232.8V L2N=231.6V L3N=232.6V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T17:24:40.480Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 40.4 C 2025-06-03T17:26:30.214Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=234.3V L2N=233.3V L3N=234.1V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-06-03T17:28:32.210Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY 2025-06-03T17:28:33.050Z:SECURITY:httpd_login.c:155:WebClient connected (account: admin) |
Ik verdenk regel 12
Welke maximum temperatuur staat er ingesteld voor je laadpaal?Grolsch schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:51:
Ik zag vanmiddag dat mijn auto niet met de volle 22KW aan het laden was maar met 13KW ofzoiets.
Eerder deed hij dit wel.
Auto = BMW i5 M60
Hierbij de logfile
<verwijderd>
Ik verdenk regel 12Maar ik heb niets veranderd, dus wil nu ook niet zomaar allerlei "dingen" veranderen.
Hangt de laadpaal in de zon?
Want als ik moet gokken, dan denk ik dat hij het vermogen verlaagt met de stijgende temperatuur.
De laadbeurt is begonnen aan 20+ kWh en daarna wordt deze verlaagd, en het enige andere dat ik in de logs zie zijn temperaturen.
Uit de handleiding:
"If temperatures exceed the maximum values, the charging station will automatically decrease the charging current to decrease the internal temperature."
en
"If the product is directly exposed to sunlight, the automated temperature management may automatically start below the maximum ambient temperature."
[ Voor 93% gewijzigd door h2s op 04-06-2025 00:29 ]
Nu je het zegt, hij begint wel op +- 32A per fase te laden, zie regel 53, maar na een tijdje zakt het vermogen, zie regel 79 (26A) en vervolgens regel 130 (18,8A)
De temperatuur gaat dan richting de 54 graden.
Kan wel zijn dat hij in de zon stond, niet echt op gelet eigenlijk.
Ik kan nergens een instelling vinden waar ik de maximale temperatuur kan instellen
De temperatuur gaat dan richting de 54 graden.
Kan wel zijn dat hij in de zon stond, niet echt op gelet eigenlijk.
Ik kan nergens een instelling vinden waar ik de maximale temperatuur kan instellen
@Grolsch Ik heb niet zo snel het antwoord voor je. Maar haal even dat tag ID weg uit je logfiles. Daarmee kan ik je pas klonen
Done, staat alleen in het bericht van @h2sDartlink schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:27:
@Grolsch Ik heb niet zo snel het antwoord voor je. Maar haal even dat tag ID weg uit je logfiles. Daarmee kan ik je pas klonen