Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Standaard wel, optioneel kan hij 32a. Op de een na laatste pagina van de datasheet staat dit vermeld.Inspired schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:30:
Volgens de datasheet kan een 3F s-line maar met max 16A laden.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Dat is een mix van s-line en pro-line opties afaik. Kijk maar op page 2. Max design current van de s-line is 16A. Op de een na laatste pagina staat ook een eigen logo optie. Is ook niet voor de s-line.Microstar schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:35:
[...]
Standaard wel, optioneel kan hij 32a. Op de een na laatste pagina van de datasheet staat dit vermeld.
Effe onze situatie schetsen, ons net is 3 Fase 400 Volt en Neuter, wij hebben 2 omvormers van de zonnepanelen 1 van 3,8Kw en staat op L3 (OZO) en 1 van 1,2Kw en staat op L 2 (WZW)
Vandaag in 'Comfort modus' 3,2Kw van de zonnepanelen en 1Kw van het net totaal 4,2Kw, nu bij het inschakelen van een koffiemachine stopt het laden plots tot deze weer uitschakeld ondanks ik zie dat er op die ogenblik toch nog 1Kw op het net word geinjecteerd en waarom gebeurd dit met 'Load balanceing' nog?
Zet ik die enkel op Solar dan laad die even en stopt het laden onmiddelijk, al een paar instellingen aangepast maar het is nog niet zoals het zou moeten werken.Iemand een idee hoe ik de instellingen moet zetten in de Alfen app of via de installatie software, de lader is privé en heb alle wachtwoorden.
Alvast bedankt
Ik zit in dezelfde situatie dus ben er ook ingedoken en volgde jouw redenering. Maar volgens dit, zou het moeten kunnen: https://knowledge.alfen.c...hat+do+I+need+them+for%3FInspired schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:40:
[...]
Dat is een mix van s-line en pro-line opties afaik. Kijk maar op page 2. Max design current van de s-line is 16A. Op de een na laatste pagina staat ook een eigen logo optie. Is ook niet voor de s-line.
Heb ook een case ingelegd bij Alfen voor bevestiging.
All Alfen charging stations are build fully spec when it comes to the hardware, allowing users to upgrade their charging station after production. For example, when an Eve Single 3 Phase is bought, you can charge with 11kW but you can increase this to 22kW with the help of an upgrade license.
License keys are unique codes with which you can activate specific functionalities on your charging station.
These codes are based on a specific type of configuration or feature and are unique for each charging station.
You can request a license code for a charging station on which you would like to release additional functionalities that were not ordered at the time of the initial order.
The following functionalities* can be purchased in this way:
Unlock RFID authorization
Active load balancing (P1 or Modbus)
Smart Charging Network
Personal logo in display
Upgrade from 16A to 32A
Direct Payment Solution
Voor mij loopt er sinds vanavond ook een case. Ik heb aangegeven vóór de koop goed ingelezen te hebben middels hun eigen documentatie en dus reken op 1x32A. Kan dit niet, is het misleidende informatie. Ben benieuwd wat hun reactie daarop gaat zijn.cwegh schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:50:
[...]
Ik zit in dezelfde situatie dus ben er ook ingedoken en volgde jouw redenering. Maar volgens dit, zou het moeten kunnen: https://knowledge.alfen.c...hat+do+I+need+them+for%3F
[...]
Toeval dat er 2 zich vandaag een beetje rijk gerekend hebben door er van uit te gaan dat het met enkele fase dan wel tot 7.4kW gaat. Als het een installateur is geweest dan is het een zeer kwalijke zaak. Als je zelf geinstalleerd hebt, tja dan moet ik hier wel eerlijk bekennen dat het een beetje te weinig onderzoek is geweest jongens.

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 29-04-2025 00:09 ]
Welke SIM kaart steekt er in? Hoe is die gekoppeld (is het een SIM van een backend provider)? Heb je daar zelf een SIM ingestoken? Indien ja: is die zonder PIN?stefanvverk schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:03:
Sinds vandaag hangt er een nieuwe Alfen Eve Single S-Line laadpaal aan onze muur. Installatie ging allemaal best prima, stroomkabel + RJ45 + RJ11 getrokken, aangesloten en gaan!
We hebben (en houden) een 1x35A aansluiting aan de woning. Laden wilde ik met 1x32A doen, inclusief load balancing en misschien iets geknepen op bijv. 80% dus max 26A ofzo. Voor mij snel genoeg.
Nu zegt de ACE installer dat de laadpaal geen licentie heeft voor hoger dan 16A op 1 fase. Wil ik dus sneller laden móét ik hem aansluiten op 3-fase. Klopt dit?
Tevens komen er wat errors voorbij in de log;
code:
1 2 3 4 5 6 7 2025-04-28T17:46:02.933Z:WARNING:modem.c:2413:SIM error 2025-04-28T17:46:06.812Z:WARNING:modem.c:2413:SIM error 2025-04-28T17:46:10.691Z:WARNING:modem.c:2413:SIM error 2025-04-28T17:46:14.566Z:WARNING:modem.c:2413:SIM error 2025-04-28T17:46:14.671Z:INFO:modem.c:2423:Check PIN failed 2025-04-28T17:46:29.667Z:INFO:modem.c:3137:Get other info 2025-04-28T17:47:02.773Z:WARNING:modem.c:2576:AT+CSQ, invalid value(99)
En deze;
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 2025-04-28T17:47:34.757Z:INFO:modem.c:3159:Signal strength : Unknown 2025-04-28T17:47:34.765Z:INFO:modem.c:3161:Radio Access Tech : 4G 2025-04-28T17:47:34.769Z:INFO:modem.c:3162:Registration mode : Disabled 2025-04-28T17:47:34.781Z:INFO:modem.c:3163:Registration status: Not registered 2025-04-28T17:47:34.789Z:INFO:modem.c:3164:Operator : 0 2025-04-28T17:47:34.796Z:INFO:modem.c:3165:Manufacturer : Quectel 2025-04-28T17:47:34.804Z:INFO:modem.c:3166:Modem module : BG95-M3 2025-04-28T17:47:34.812Z:INFO:modem.c:3167:Modem revision : BG95M3LAR02A03_01.012.01.012 2025-04-28T17:47:34.820Z:INFO:modem.c:3168:Modem IMEI : 869084064433059 2025-04-28T17:47:34.828Z:INFO:modem.c:3169:SIM IMSI : 2025-04-28T17:47:34.835Z:INFO:modem.c:3170:SIM ICCID : 2025-04-28T17:47:34.843Z:INFO:modem.c:3171:Modem supports 2G : yes 2025-04-28T17:47:34.851Z:INFO:modem.c:3172:Modem supports 3G : no 2025-04-28T17:47:34.859Z:INFO:modem.c:3173:Modem supports 4G : yes 2025-04-28T17:47:34.910Z:INFO:modem.c:3180:Cellinfo : "SEARCH" 2025-04-28T17:47:34.917Z:INFO:modem.c:3202:Modem bootcount : 28 2025-04-28T17:47:34.921Z:ERROR:modem.c:3210:Setup modem Failed 2025-04-28T17:47:34.929Z:INFO:modem.c:985:Modem state InitModem->FailHw 2025-04-28T17:47:34.937Z:ERROR:modem.c:1203:Modem: init retry (29) after: 900 seconds
Alvast enorm bedankt voor jullie hulp en antwoorden!
Geen SIM ingestoken. De paal draait nu standalone, zonder backend.HyperBart schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 00:08:
[...]
Welke SIM kaart steekt er in? Hoe is die gekoppeld (is het een SIM van een backend provider)? Heb je daar zelf een SIM ingestoken? Indien ja: is die zonder PIN?
Dit overigens ook aangegeven in de settings via de ACE tool. Desondanks dus deze foutmeldingen.
[ Voor 12% gewijzigd door stefanvverk op 29-04-2025 00:29 ]
Er staat toch duidelijk overal max 11kW? Dat kb artikel gaat ook niet specifiek over de single s-line. Ook daar komt weer de logo upgrade langs.stefanvverk schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:54:
[...]
Voor mij loopt er sinds vanavond ook een case. Ik heb aangegeven vóór de koop goed ingelezen te hebben middels hun eigen documentatie en dus reken op 1x32A. Kan dit niet, is het misleidende informatie. Ben benieuwd wat hun reactie daarop gaat zijn.
Er zijn ook genoeg shops waar je meteen upgrades bij de paal kunt bestellen. Nergens kom je de 22kW upgrade bij de s-line tegen.
Daar staat niet dat een s-line naar 22kW kan. Ze gooien daar alle Eve’s op een hoop. Als de Eve Single 22kW ondersteund (de Pro-line dus) kun je dat upgraden. Net als dus dat custom logo en direct pay. (Ook alleen de Pro-line)cwegh schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:50:
[...]
Ik zit in dezelfde situatie dus ben er ook ingedoken en volgde jouw redenering. Maar volgens dit, zou het moeten kunnen: https://knowledge.alfen.c...hat+do+I+need+them+for%3F
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 29-04-2025 06:32 ]
Zeggen dat je niet lullig wil doen en dan vervolgens "maar" zeggen dan ben je gewoon lullig aan het doen ;-) Don't sugarcoat itHyperBart schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 00:02:
Ik bedoel het echt niet lullig maar de leaflets en alle promo materiaal laten toch echt wel heel duidelijk zien dat de Eve Single S-line tot 11kW beperkt is. Het knowledge base artikel spreekt dan wel over de Eve Single maar overal anders is het toch heel duidelijk welke tot 11kW gaan, goed dan moet je een beetje inlezen wat dat wil zeggen (lees: 3 x 16A) maar je moet ook wel weten wat je bestelt op dat moment en besteld hebt. Als je er van uit gaat dat 11kW zo maar kan dan heb je je zeker niet goed ingelezen want dan kwam je op 3 fasen uit dewelke dan op 16A uitkomt.
Toeval dat er 2 zich vandaag een beetje rijk gerekend hebben door er van uit te gaan dat het met enkele fase dan wel tot 7.4kW gaat. Als het een installateur is geweest dan is het een zeer kwalijke zaak. Als je zelf geinstalleerd hebt, tja dan moet ik hier wel eerlijk bekennen dat het een beetje te weinig onderzoek is geweest jongens.

De hele vraag die gesteld is door mezelf en @stefanvverk is niet dat ik meer dan 11kw wil laden. Ik heb geen behoefte aan een 22kw lader hebben. In Belgie is er capaciteitstarief. 11kw is ruimschoots voldoende (en ik wilde dat lelijke display niet dat stuk kan gaan). Dat er een limiet (hard of soft, nog onduidelijk) zit van 16A naar 32A op 1-fase was blijkbaar de enige mogelijkheid van Alfen om te differentieren voor 11 vs 22 kw. Ik zou eerder verwachten dat ze het vermogen soft-limiteren ipv de fase. Geen idee of dat technisch mogelijk is, vermoedelijk niet want anders hadden ze die keuze wel gemaakt.
Het punt gaat over de beperking van 16A op 1 fase voor de 3-fase lader en/of je dan niet kan upgraden met een licentie (op sommige webshops wordt aangegeven dat het enkel kan op Pro modellen, wat dan ook weer verwarrend is, zie hieronder). Ja dat heb ik over het hoofd gezien. Is dat nou zo erg? Dit is een forum waar hulp en duidelijkheid wordt gevraagd, alsook informatie delen naar andere gebruikers. We zijn hier toch om te leren? Ik vraag niet voor een oordeel. Als het niet kan naar 32A, dan is dat zo. Ik ga soweiso mijn elektrische installatie upgraden naar 3-fase, maar daar ga ik nog even met wachten.
Dat heeft trouwens niets met rijk rekenen te maken, dat is jouw waarde oordeel. Het feit dat er meerdere mensen verward zijn kan je op zijn minst overwegen dat de documentatie inconsistent is.
Gewoon uit interesse en omredeneren:
- Voor wie is dan de licentieupgrade bedoeld van 16A naar 32A? Enkel voor de Pro-line dan volgens @Inspired en @HyperBart ? Dus standaard kan je niet met 32A laden met de Pro-line? Dat is dan ook verwarrend in de documentatie?
- Waarom wordt dan in de datasheet niet gediferentieerd tussen Pro-Line en S-line voor de optie 32A? Dat doen ze namelijk wel voor de display-optie.
- Waarom zie ik dan de 32A optie in ACE (kan een UX fout zijn natuurlijk)?
Hieronder wat screenshots:
/f/image/wmQSRrg9Mz8qH19wpG9wlHhJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/x7xvTp8k118VwA9RK9TGSEPX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aKdcoG20RPc4lW72beniatDx.png?f=fotoalbum_large)
Met het kb artikel doelen ze op het feit dat elke lader aan te passen is naar wat technisch mogelijk is. Je kunt er via een licentie geen display in krijgen, geen RFID lezer als die er niet in zit of ineens een zwaardere bedrading en aardlek om van 16A per fase naar 32A te gaan.
Ja, het is een jungle maar de datasheet vind ik duidelijk. Al ben ik wel technisch geschoold.
[ Voor 65% gewijzigd door Inspired op 29-04-2025 09:50 ]
OK. Gekozen. Mis gekozen. RTFM of je had hier beter voor de aankoop komen vragen.cwegh schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:28:
[...]
Zeggen dat je niet lullig wil doen en dan vervolgens "maar" zeggen dan ben je gewoon lullig aan het doen ;-) Don't sugarcoat it
Gisteren was het heus niet lullig bedoeld maar als je dan toch de ongezouten mening wil dan kan je die ook gerust krijgen.
Deze posts komen bij mij binnen als "Oeps, we hebben iets verkeerd besteld eigenlijk en komen nu pas na deftiger onderzoek achter en we vinden dat het de fout is van Alfen". Voor jou minder een probleem tot je morgen op 1 fase wat langer wil doorladen omdat je zonnestroom over hebt maar de Alfen continu ligt te wisselen tussen 1 en 3F.
Neen, want dat is dus het hele punt. 22kW is een voortvloeisel uit het feit dat je 32A kan signaleren.De hele vraag die gesteld is door mezelf en @stefanvverk is niet dat ik meer dan 11kw wil laden. Ik heb geen behoefte aan een 22kw lader hebben. In Belgie is er capaciteitstarief. 11kw is ruimschoots voldoende (en ik wilde dat lelijke display niet dat stuk kan gaan). Dat er een limiet (hard of soft, nog onduidelijk) zit van 16A naar 32A op 1-fase was blijkbaar de enige mogelijkheid van Alfen om te differentieren voor 11 vs 22 kw. Ik zou eerder verwachten dat ze het vermogen soft-limiteren ipv de fase. Geen idee of dat technisch mogelijk is, vermoedelijk niet want anders hadden ze die keuze wel gemaakt.
Die 32A geldt altijd voor "alle fases die op dat moment actief zijn". Dat kan 1 fase of 3 fase zijn.
De S-line signaleert maximaal 16A, opnieuw op "alle fases die op dat moment actief zijn" en dat kan 1 of 3 zijn.
Daar kan ik je wel een stuk in volgen. Het is zeker niet erg dat je die hulp vraagt maar in deze 2 gevallen is het vijgen na pasen en is de oplossing een andere doos zetten. Lang verhaal kort: je gaat die niet naar 32A kunnen brengen.Het punt gaat over de beperking van 16A op 1 fase voor de 3-fase lader en/of je dan niet kan upgraden met een licentie (op sommige webshops wordt aangegeven dat het enkel kan op Pro modellen, wat dan ook weer verwarrend is, zie hieronder). Ja dat heb ik over het hoofd gezien. Is dat nou zo erg? Dit is een forum waar hulp en duidelijkheid wordt gevraagd, alsook informatie delen naar andere gebruikers. We zijn hier toch om te leren? Ik vraag niet voor een oordeel. Als het niet kan naar 32A, dan is dat zo. Ik ga soweiso mijn elektrische installatie upgraden naar 3-fase, maar daar ga ik nog even met wachten.
Dat heeft trouwens niets met rijk rekenen te maken, dat is jouw waarde oordeel. Het feit dat er meerdere mensen verward zijn kan je op zijn minst overwegen dat de documentatie inconsistent is.
Correct, alleen voor Pro line.
Neen standaard is die dus 3 x 16A.
Ik vind dat niet verwarrend, in de documentatie komt dat ook naar voren.
Waarschijnlijk om te vermijden dat iemand later zegt "ey ik kan geen display!" op een model wat uberhaupt geen display heeft• Waarom wordt dan in de datasheet niet gediferentieerd tussen Pro-Line en S-line voor de optie 32A? Dat doen ze namelijk wel voor de display-optie.
• Waarom zie ik dan de 32A optie in ACE (kan een UX fout zijn natuurlijk)?
[/list]

ACE is in principe een installateurs app en bij diegenen die met Alfen zelf bezig zijn is het algemeen geweten dat er 11 en 22kW modellen bestaan, dat de tool dit visualiseert is idd geen garantie dat het kan.
Tja, dat is een algemeen artikel, er zijn ook modellen met twee sockets. In de documentatie en de applicatie ACE staan daar ook referenties naar in, maar daar wordt het wel "breed geaccepteerd" dat het overduidelijk is, hier iets minder maar niet onoverkomelijk. Net zoals met de display optie.Op het knowledgebase artikel wordt niets vermeld over een verschil tussen de Pro-line of de S-line. Alle toestellen hebben dezelfde hardware volgens dat artikel (ik heb zelf ook eens heel oppervlakkig gekeken of er ergens electronica inzit dat een 16A limiet heeft, niet meteen gevonden).
Ik vind er spijtig genoeg nergens iets over terug. Ik weet niet zo direkt wat aan de oorzaak ligt, het is gestart nadat ik zonneladen heb geactiveerd.
Ik heb al naar de tijdsinstellingen gezien, daar zie ik niets mis.
In het D'ieteren portaal zie ik ze nog wel maar daar wil ik dus van af kunnen geraken. :-)
tenzij je wil verrekenen met een werkgeven ofzo natuurlijkizzet3838 schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:31:
Wat mij betreft is dit een fout van de installateur, die had deze beperking mee moeten delen.
Als je maar 1F stroom hebt en met 16A gaat laden kun je net zo goed via een stopcontact laden en heb je geen lader nodig...
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
[ Voor 170% gewijzigd door DaRealRenzel op 29-04-2025 15:19 ]
Nothing is a problem once you've debugged the code
Iemand enig advies hoe ik dit kan oplossen? Ik heb ook versie 7.1.6-4342 geprobeerd maar exact hetzelfde probleem. Dit is wel balen want hierdoor heb ik geen wifi mogelijkheid...
Gefixt! Ik laat het wel staan voor de toekomst, maar ik heb eerst een oudere 6.6.2-4312 B versie geinstalleerd om daarna verder te kunnen naar de nieuwere updates!

[ Voor 11% gewijzigd door Tunestwo op 29-04-2025 18:44 ]
Heb je iets meer informatie over hoe dit kan? Vooral het gedeelte met de hand vergrendelen?evplus schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:35:
[...]
kabel op fixed cable zetten,
Je kabel in je socket steken en hierna lock motor manueel met je hand vergrendelen, hierna fiche van lock motor los halen van je lock motor. gaat gewoon werken 👍🏼
Alfen support desk heeft ook gereageerd. In eerste instantie gaven ze aan dat het wel kon, daar heb ik expliciet gevraagd: kan je dit zo bevestigen want hier en hier zie ik tegenstrijdigheden. Daarna kwam hij op zijn woorden terug en gaf aan dat het niet kon.
Case closed bij deze en deze post ter referentie als iemand nog met vragen komt over dit specifieke geval.
Dank voor alle hulp en toelichting!
Direct link naar de PDF: https://knowledge.alfen.c...selector-EN-april2025.pdf
/f/image/IMmehqHI6CpJCp0Wvg3H8HxZ.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben op zoek naar de ACE service installer instellingen voor een Eneco backoffice. Heeft iemand voor mij misschien wat printscreens hiervoor?
Achtergrond;
Tot voor kort werkte mijn paal met de originele firmware. Alleen miste ik functies zoals solar laden. Het is me gelukt om in de instellingen te komen via Eve connect en solar charge in te schakelen. Daarbij (helaas) ook een firmware upgrade uitgevoerd. Gelukkig heb ik in de app printscreens gemaakt van alle schermen voordat ik de update deed.
Na de update heeft de paal blijkbaar geen verbinding meer met Eneco. Vanaf dat moment komen transacties niet meer binnen bij Eneco. Alle andere functies werken wel nog.
Ik heb nu ook de ACE service installer op mijn PC staan en kom wel in de instellingen van de paal. Maar als ik Backoffice preset "eneco-emobility-ger" kies (daar stond hij ook op voor de firmware upgrade) dan krijgt de paal alsnog geen verbinding.
Ik heb dit forum doorgespit, maar volgens mij nog geen vergelijkbaar probleem + oplossing gevonden. Alle hulp is welkom :-)
mvg,
Danny
Ik kan je wel even helpen. Welke instellingen heb je nodig?D.Stultiens schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:35:
Beste mensen,
Ik ben op zoek naar de ACE service installer instellingen voor een Eneco backoffice. Heeft iemand voor mij misschien wat printscreens hiervoor?
Achtergrond;
Tot voor kort werkte mijn paal met de originele firmware. Alleen miste ik functies zoals solar laden. Het is me gelukt om in de instellingen te komen via Eve connect en solar charge in te schakelen. Daarbij (helaas) ook een firmware upgrade uitgevoerd. Gelukkig heb ik in de app printscreens gemaakt van alle schermen voordat ik de update deed.
Na de update heeft de paal blijkbaar geen verbinding meer met Eneco. Vanaf dat moment komen transacties niet meer binnen bij Eneco. Alle andere functies werken wel nog.
Ik heb nu ook de ACE service installer op mijn PC staan en kom wel in de instellingen van de paal. Maar als ik Backoffice preset "eneco-emobility-ger" kies (daar stond hij ook op voor de firmware upgrade) dan krijgt de paal alsnog geen verbinding.
Ik heb dit forum doorgespit, maar volgens mij nog geen vergelijkbaar probleem + oplossing gevonden. Alle hulp is welkom :-)
mvg,
Danny
In dit topic ben ik al een paar keer mensen tegengekomen met Eneco die problemen kregen na het updaten van hun laadpaal. Daarom durf ik het zelf niet aan ondanks dat ik het wel graag zou willen.
Met de officiële app zit de paal heel veel te schakelen in solarmodus als er een toestel in huis wordt aangezet en ik op de grens zit met 3 fasen te laden.
Ik had evcc draaiende met home assistant maar om de ene of andere reden gaat mijn mini pc altijd na x tijd vastlopen/niet bereikbaar... en dit ben ik ondertussen ook beu.
Tot 32A gaan (dus zorgen via licentie dat je tot 32A kan gaan en je omvormer indien enkelfasig is op dezelfde fase zetten als de L1 van je Alfen)Biestig schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:39:
Is er al een oplossing voor het vele pendelen van de laadpaal van 1f naar 3 fasen?
Met de officiële app zit de paal heel veel te schakelen in solarmodus als er een toestel in huis wordt aangezet en ik op de grens zit met 3 fasen te laden.
Ik had evcc draaiende met home assistant maar om de ene of andere reden gaat mijn mini pc altijd na x tijd vastlopen/niet bereikbaar... en dit ben ik ondertussen ook beu.
Ik had hetzelfde maar sinds ik de licentie heb (al een jaar of 2 denk ik) is dit niet meer.
Fijn dat je zou willen helpen!wouter.N schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:59:
[...]
Ik kan je wel even helpen. Welke instellingen heb je nodig?
Omdat ik niet precies weet waar het issue zit, zou het super zijn als ik een printscreen van alle instellingen zou kunnen krijgen, maar als je dat teveel werk is, dan zouden de instellingen onder "Connectivity" denk ik een goed beginpunt kunnen zijn.
Ik ben van plan om een tabel te maken met mijn huidige instellingen (die dus geen verbinding met de Eneco back office voor elkaar krijgen) en de instellingen van een werkend systeem. Dan 1 voor 1 aanpassen totdat ik weer verbinding met Eneco zie. Op die manier kunnen we anderen op dit forum mogelijk ook helpen.
Alvast super bedankt!
@moviemastermoviemaster schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:47:
[...]
Ik hoop voor je dat Awesems je de wachtwoorden gaan geven.
Ik heb in het verleden ook een (gebruikte) paal gekocht die bij Awesems gehost werd.
Echter deden zij heel moelijk en wilde koste wat kost geen password verstrekken!
Toen maar via MP verkocht met opmerking geen wachtwoord beschikbaar.
Ik heb zonder problemen de wachtwoorden gehad van Awesems.
Ik onder vind issues met de upgrade van de firmware Alfen single Pro. Zit nu op firmware versie 5.8.1-4123
en wil graag naar de laatste versie 7xx nu heb ik gelezen dat ik eerst naar versie 6.6.2-4312-BL-upgrade-B moet. Echter als ik vanuit de app op my iPhone dit doe blijf ik maar de melding "Upload had failed" krijgen op deze versie.
Ik heb de firmware ook als files op mijn telefoon gezet en toen geprobeerd echter het zelfde resultaat.
Laadpaal heb ik ook stroomloos gehad en meerder malen geboot. Geen resultaat
Heeft iemand nog een suggestie of een oplossing.....
Kleine kans dat je hetzelfe hebt als mij, maar bij mij zorgde een bug in mijn openwrt router voor upgrade issues. Toen in mijn laadpaal even in een domme switch deed (die aan mijn router was gekoppeld) werkte het goed.NorbertO schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:13:
Hoi,
Ik onder vind issues met de upgrade van de firmware Alfen single Pro. Zit nu op firmware versie 5.8.1-4123
en wil graag naar de laatste versie 7xx nu heb ik gelezen dat ik eerst naar versie 6.6.2-4312-BL-upgrade-B moet. Echter als ik vanuit de app op my iPhone dit doe blijf ik maar de melding "Upload had failed" krijgen op deze versie.
Ik heb de firmware ook als files op mijn telefoon gezet en toen geprobeerd echter het zelfde resultaat.
Laadpaal heb ik ook stroomloos gehad en meerder malen geboot. Geen resultaat
Heeft iemand nog een suggestie of een oplossing.....
Als je ACE Installer op je PC ge-update wordt, krijg je vaak ook de mededeling dat profielen geupdate zijn.D.Stultiens schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:33:
[...]
Fijn dat je zou willen helpen!
Omdat ik niet precies weet waar het issue zit, zou het super zijn als ik een printscreen van alle instellingen zou kunnen krijgen, maar als je dat teveel werk is, dan zouden de instellingen onder "Connectivity" denk ik een goed beginpunt kunnen zijn.
Ik ben van plan om een tabel te maken met mijn huidige instellingen (die dus geen verbinding met de Eneco back office voor elkaar krijgen) en de instellingen van een werkend systeem. Dan 1 voor 1 aanpassen totdat ik weer verbinding met Eneco zie. Op die manier kunnen we anderen op dit forum mogelijk ook helpen.
Alvast super bedankt!
Die profielen zijn voorgedefinieerde backoffice instellingen, en als jouw lader een voor ingesteld backoffice profiel gebruikt, kan het dus zijn dat de ACE Installer na zon update je backoffice instellingen overschrijft.
Bij mij was het niet meer dan de URL aanpassen van WSS:// naar WS://, ofwel van secure naar insecure.
Wie weet is het bij jou ook zoiets simpels, al zou de Eneco backoffice je wel een overzichtje kunnen mailen met de juiste instellingen....
Jammergenoeg zijn de mensen van de klantenservice vaak niet dermate technisch onderlegd dat ze zo'n informatie kunnen verstrekken.....
Nothing is a problem once you've debugged the code
Ik heb de eve single s en dacht dat deze niet naar 32A kan gebracht worden? Max 11kw?HyperBart schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:17:
[...]
Tot 32A gaan (dus zorgen via licentie dat je tot 32A kan gaan en je omvormer indien enkelfasig is op dezelfde fase zetten als de L1 van je Alfen)
Ik had hetzelfde maar sinds ik de licentie heb (al een jaar of 2 denk ik) is dit niet meer.
Ah goed dat je dat zegt. Die zijn idd beperkt tot 16A (zie paar posts terug).Biestig schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:18:
[...]
Ik heb de eve single s en dacht dat deze niet naar 32A kan gebracht worden? Max 11kw?
Hoeveel kW maken je zonnepanelen langdurig? Anders “er mee leren leven” en de paal fixed op 1F zetten? Dat is dan 3.7kW.
Omdat ik ook een E-niro 2020 heb, heb ik nog even bevestiging gezocht met Alfen.Arfman schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:54:
Gisteravond iets bijzonders(?) meegemaakt. Zoals ik eerder beschreef heb ik de laadpaal op schakelen tussen 1 en 2 fasen staan. Dit wilde ik nog uitzetten, maar nog niet gedaan.
Gisteravond dus de auto (e-Niro) aan de lader, die begon te laden met 3.5kW en bleef daar. Toen heb ik er zonder bij na te denken op het bliksemicoontje in de MyEve app geklikt zodat hij op 11kW ging laden. Meteen besefte ik dat ik dat niet had moeten doen in verband met de problemen met fase switching, maar het was al te laat. Ik zag de laadsnelheid trapsgewijs oplopen naar 4.2, 5.6 en uiteindelijk 11kW. Auto bleef netjes laden, geen rook, geen ploffende zekeringen, niks.
Heb ik gewoon geluk gehad of is het probleem met de e-Niro ondertussen opgelost? Ik heb zoals verwacht compleet niks gehoord van de dealer naar aanleiding van mijn vraag hierover, of de boordlader geüpdatet was.
Support/chat gaf het volgende aan:
Alle problemen met fase schakeling zouden definitief voorbij moeten zijn met firmware 7.2. Welke binnenkort uit zou moeten komen.
Communicatie van P1 meter is al eens getest en moet werken. Installateur is hier geweest maar vind het probleem niet. Ik blijf erbij dat het een firmware issue is waarbij phase switching niet correct werkt maar goed, wie zal het zeggen ?
Ik kan het wss oplossen door de paal 1 fasig aan te sluiten maar ik wil een oplossing van de installateur horen en niet zelf dingen gaan pielen. Als het niet kan dan kan het niet, maar verwacht wel een deftig antwoord van een expert.
Exact dat werkt hier prima. Laadpaal 3 fasig aangesloten, omvormer (SolarEdge) 1 fasig (toen hadden we nog geen 3 fasen hoofdaansluiting). Comfortladen werkt prima, laatst ging hij keurig van ~3kW naar ~1.2kW toen de opbrengst richting de avond minder werd, om uiteindelijk te stoppen met laden vanwege onvoldoende opbrengst.Morres schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:11:
Is er hier iemand bij wie de paal 3 fasig is aangesloten en een omvormer op 1 fase heeft of een opbrengt van de panelen minder dan 4,2 kW waarbij dat comfort laden correct werkt ? Dus als je 1,4 kW instelt dat hij aan 1,4 kW laadt, maar ook dat als je 3kW instelt dat hij aan 3kW gaat laden en niet op 1,4kW blijft aanmodderen ?Als ik dan het minimum voor 3 fases wil laden (dus 4,2kW) dan moet ik al naar een waarde hoger dan wat 1 fase aankan (+7 of 8 kW ?) voordat hij dan op het minimum van 3 fases springt. Maar hoger gaat hij ook niet.
Communicatie van P1 meter is al eens getest en moet werken. Installateur is hier geweest maar vind het probleem niet. Ik blijf erbij dat het een firmware issue is waarbij phase switching niet correct werkt maar goed, wie zal het zeggen ?
Ik kan het wss oplossen door de paal 1 fasig aan te sluiten maar ik wil een oplossing van de installateur horen en niet zelf dingen gaan pielen. Als het niet kan dan kan het niet, maar verwacht wel een deftig antwoord van een expert.
Alfen firmware 6.2.2 in combinatie met een 3 fase e-Niro.,
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dan vraag ik me echt af waar het probleem hier zit. Hier ook 3-fasig aangesloten lader, omvormer SolarEdge 1 fase. Phase switching aanduid in de software, Digitale teller met P1 poort hier. rechtstreeks via P1 communicatie, of via homeizard hub of via de homewizard dongle lijkt te werken want de paal krijgt data binnen.Arfman schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:17:
[...]
Exact dat werkt hier prima. Laadpaal 3 fasig aangesloten, omvormer (SolarEdge) 1 fasig (toen hadden we nog geen 3 fasen hoofdaansluiting). Comfortladen werkt prima, laatst ging hij keurig van ~3kW naar ~1.2kW toen de opbrengst richting de avond minder werd, om uiteindelijk te stoppen met laden vanwege onvoldoende opbrengst.
Alfen firmware 6.2.2 in combinatie met een 3 fase e-Niro.,
Stel dat ik comfort laden instel op 4,2 kW ... Dan zie ik exact mijn zonsopbrengst in de auto pompen en de rest vult hij aan met het net, maar ik kan dus enkel maar aan 1,4 of aan 4,2 ... een andere waarde accepteert hij niet
Software is trouwens van 7.x gedowngraded naar 6.6.2
Upgraden is gelukt via een geleende windows computer met de software. Het lukte gewoon niet via de app op mijn iPhone. Zit nu op versie 7.1.6-4345 en hij is nog niet ontploft....elparia schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:24:
[...]
Kleine kans dat je hetzelfe hebt als mij, maar bij mij zorgde een bug in mijn openwrt router voor upgrade issues. Toen in mijn laadpaal even in een domme switch deed (die aan mijn router was gekoppeld) werkte het goed.
Ik heb er niet bijzonder veel verstand van maar ik wil je best screenshots sturen van de ACE installer. Laat maar even weten, of misschien heeft iemand anders hier nog een idee.Morres schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:26:
[...]
Dan vraag ik me echt af waar het probleem hier zit. Hier ook 3-fasig aangesloten lader, omvormer SolarEdge 1 fase. Phase switching aanduid in de software, Digitale teller met P1 poort hier. rechtstreeks via P1 communicatie, of via homeizard hub of via de homewizard dongle lijkt te werken want de paal krijgt data binnen.
Stel dat ik comfort laden instel op 4,2 kW ... Dan zie ik exact mijn zonsopbrengst in de auto pompen en de rest vult hij aan met het net, maar ik kan dus enkel maar aan 1,4 of aan 4,2 ... een andere waarde accepteert hij niet
Software is trouwens van 7.x gedowngraded naar 6.6.2
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dat zou wss wel helpen. Ik zal anders eerst even beginnen met die moeite te doen en ook wat log files te delen van t moment dat ik de waardes verander. Morgen begin ik eraan 👍🙏Arfman schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:20:
[...]
Ik heb er niet bijzonder veel verstand van maar ik wil je best screenshots sturen van de ACE installer. Laat maar even weten, of misschien heeft iemand anders hier nog een idee.
Firmware controller board: 6.6.2-4312
Laadpaal is 3 fasig aangesloten ( 3x400V+N )
Omvormer is een SolarEdge, 1 fasig aangesloten via L3.
Verbinding van paal loopt via RJ45 + RJ11/12 via gescheiden bekabeling (stroom/data) over een aftand van 12 meter naar het thuisnetwerk + de Homewizard hub die aangesloten is op de P1 poort van een digitale teller (Sagemcom XT211). Ik heb ook al eens ingesteld dat de P1 communicatie via de Homewizard Dongle over wifi moet lopen, op dat moment kreeg ik ook data door maar de installateur die gisteren hier was en er bitter weinig van kende zei dat een directe connectie stabieler was.
De P1 poort stuurt data door naar de paal:
:strip_exif()/f/image/GMrlE08sPX1k10bOMrinGFWn.png?f=user_large)
Op dit moment wordt er dus -2,03 A via L3 naar het net gestuurd. De waarde veranderd ook voortdurend dus dat zou toch moeten betekenen dat de P1 data bruikbaar is.
Configuratie laadpaal:
Station maximum current (A) staat op dit moment maxed out voor mijn installatie wat betekent dat ik dus 17,3 kW theoretisch zou kunnen laden. Later wil in dit nog wel veranderen naar een veiligere settings ivm mijn capaciteitstarief.
P = √3 × 400 V × 25 A ≈ 17,3 kW
/f/image/OMnfsGyIbcdoVKYrtWeADy9K.png?f=fotoalbum_large)
Dit staat zo ook in mijn Eve Connect:
/f/image/f3hh4Lf25TlwSrVAqf9elbUc.png?f=fotoalbum_large)
Het minimum vermogen staat echter op 4.2 kW wat het minimum zou zijn voor 3 fasig te laden, was het niet dat phase switching ook ingeschakeld is dus ik vermoed dat dit een software issue / bug in het systeem is aangezien het minimum toch 1,4 kW zou moeten zijn ?
Anyway, verdere instellingen voor load balancing. Geen idee of de phase rotation settings correct staan ingesteld gezien mijn omvormer dus via L3 zijn stroom terugstuurt.
/f/image/oN5Zy3W3MrqzdIwpL3anS0Qh.png?f=fotoalbum_large)
En de waardes voor de connector 1
:strip_exif()/f/image/A2tEyqgegJuG42IjDZPQmeis.png?f=user_large)
Als ik Solar charging activeer op comfort mode aan 1,4 kW zie ik volgende terug in de log.
/f/image/BUAH4ImpikX72gkMZ0Vbw0Df.png?f=fotoalbum_large)
Als ik nu mijn wagen dus aankoppel zou ik sowieso 1,4kW van het net moeten halen in het complete duister. Ik wacht even tot mijn panelen genoeg opbrengen voor ik de wagen aansluit. Als de overschot via de zon nu hoger dan 1,4kW zou zijn dan zou ik die volledige overschot dus in de auto moeten kunnen duwen. Dit gebeurt echter niet. De wagen laadt gewoon aan 6A - 1.4 kW.
:strip_exif()/f/image/c9Qo21ybOWXB9mQJ5yhiABy8.png?f=user_large)
Als ik mijn slider dan verander van 1,4 kW naar 3,2 kW in ACE installer, dan gebeurt er niet bijster veel. Volgende zijn echt de enige log entries.
/f/image/6iYACQwCTT0KMcUCmaM0PwPI.png?f=fotoalbum_large)
Socket blijft aan 6A sturen.
:strip_exif()/f/image/oFwAl0C4hyEv2pAgFtEY6KU5.png?f=user_large)
Verander ik van 3,2 kW naar 5 kW
/f/image/3tttmMO1SI8TZyxrA2JD4NJ8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OD8mQ64RhXGhboRnPITH6nTR.png?f=fotoalbum_large)
Waarbij ik nu laadt over 3 fases, Mel wel maar weer aan het minimum 4,2 en niet aan gevraagd 5.
:strip_exif()/f/image/6hmygfM0BmXiCma1GX3DD9ho.png?f=user_large)
Maar eender welk vermogen ik selecteer (nu bvb een switch naar 7kW), ook hier blijft hij op max 6A over de 3 fases dus laden aan 4,2kW
/f/image/zi3xcPaTpruec5lS4Z2bk5J2.png?f=fotoalbum_large)
Als ik in de gewone modus de wagen op 7kW zet dan gaat er ook onmiddellijk 7kW naar de wagen.
Ik weet niet of ik alles goed heb gelezen maar bij mij staat Connector op 16A. Ik laad op dit moment ook met comfort mode 1.4kW.Morres schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:43:
Even een uitgebreidere analyse:
Firmware controller board: 6.6.2-4312
Laadpaal is 3 fasig aangesloten ( 3x400V+N )
Omvormer is een SolarEdge, 1 fasig aangesloten via L3.
Verbinding van paal loopt via RJ45 + RJ11/12 via gescheiden bekabeling (stroom/data) over een aftand van 12 meter naar het thuisnetwerk + de Homewizard hub die aangesloten is op de P1 poort van een digitale teller (Sagemcom XT211). Ik heb ook al eens ingesteld dat de P1 communicatie via de Homewizard Dongle over wifi moet lopen, op dat moment kreeg ik ook data door maar de installateur die gisteren hier was en er bitter weinig van kende zei dat een directe connectie stabieler was.
De P1 poort stuurt data door naar de paal:
[Afbeelding]
Op dit moment wordt er dus -2,03 A via L3 naar het net gestuurd. De waarde veranderd ook voortdurend dus dat zou toch moeten betekenen dat de P1 data bruikbaar is.
Configuratie laadpaal:
Station maximum current (A) staat op dit moment maxed out voor mijn installatie wat betekent dat ik dus 17,3 kW theoretisch zou kunnen laden. Later wil in dit nog wel veranderen naar een veiligere settings ivm mijn capaciteitstarief.
P = √3 × 400 V × 25 A ≈ 17,3 kW
[Afbeelding]
Dit staat zo ook in mijn Eve Connect:
[Afbeelding]
Het minimum vermogen staat echter op 4.2 kW wat het minimum zou zijn voor 3 fasig te laden, was het niet dat phase switching ook ingeschakeld is dus ik vermoed dat dit een software issue / bug in het systeem is aangezien het minimum toch 1,4 kW zou moeten zijn ?
Anyway, verdere instellingen voor load balancing. Geen idee of de phase rotation settings correct staan ingesteld gezien mijn omvormer dus via L3 zijn stroom terugstuurt.
[Afbeelding]
En de waardes voor de connector 1
[Afbeelding]
Als ik Solar charging activeer op comfort mode aan 1,4 kW zie ik volgende terug in de log.
[Afbeelding]
Als ik nu mijn wagen dus aankoppel zou ik sowieso 1,4kW van het net moeten halen in het complete duister. Ik wacht even tot mijn panelen genoeg opbrengen voor ik de wagen aansluit. Als de overschot via de zon nu hoger dan 1,4kW zou zijn dan zou ik die volledige overschot dus in de auto moeten kunnen duwen. Dit gebeurt echter niet. De wagen laadt gewoon aan 6A - 1.4 kW.
[Afbeelding]
Als ik mijn slider dan verander van 1,4 kW naar 3,2 kW in ACE installer, dan gebeurt er niet bijster veel. Volgende zijn echt de enige log entries.
[Afbeelding]
Socket blijft aan 6A sturen.
[Afbeelding]
Verander ik van 3,2 kW naar 5 kW
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarbij ik nu laadt over 3 fases, Mel wel maar weer aan het minimum 4,2 en niet aan gevraagd 5.
[Afbeelding]
Maar eender welk vermogen ik selecteer (nu bvb een switch naar 7kW), ook hier blijft hij op max 6A over de 3 fases dus laden aan 4,2kW
[Afbeelding]
Als ik in de gewone modus de wagen op 7kW zet dan gaat er ook onmiddellijk 7kW naar de wagen.
![]() | ![]() |
Normaal zou dat niet zoveel mogen uitmaken gezien dat de max waarde is die je installatie kan gebruiken.vinom schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:56:
[...]
Ik weet niet of ik alles goed heb gelezen maar bij mij staat Connector op 16A. Ik laad op dit moment ook met comfort mode 1.4kW.
[Afbeelding] [Afbeelding]
MAAR ... hoor nu even goed.
Door verschillende trial en errors ben ik er achter gekomen dat de waarde die ik instel in het gewone laden, waar ik de slider dus van 4,2kW (6A) naar 17,3kW (25A) kan zetten:
/f/image/f3hh4Lf25TlwSrVAqf9elbUc.png?f=fotoalbum_large)
invloed heeft op het maximum ampere dat er per fase beschikbaar is als ik zonladen kies:
De hele tijd heeft die slider op 4,2 kW gestaan wat dus overeenkomt met 6A, daarom dat k nooit boven die 6A geraakte, wat ik ook koos.
Nu had ik die slider eens op 10kW gezet en weer disabled door het kiezen van zonladen, nu zie ik ineens dat mijn zonladen van die 6A cap af is
Ja, zie uitgebreide analyse.Microstar schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:01:
Is in de lader aangegeven dat monofase laden is toegestaan? [Afbeelding]
Dat klopt, dat instellen via die app is een profile wat over de paal wordt gelegd en is dus niet zichtbaar met ACE. 4.1kw is idd zoals je zelf aangeeft 6A op 3F maar de limiet geldt dan ook voor 1F. Is een technisch dingetje.Morres schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:45:
[...]
Normaal zou dat niet zoveel mogen uitmaken gezien dat de max waarde is die je installatie kan gebruiken.
MAAR ... hoor nu even goed.
Door verschillende trial en errors ben ik er achter gekomen dat de waarde die ik instel in het gewone laden, waar ik de slider dus van 4,2kW (6A) naar 17,3kW (25A) kan zetten:
[Afbeelding]
invloed heeft op het maximum ampere dat er per fase beschikbaar is als ik zonladen kies:
De hele tijd heeft die slider op 4,2 kW gestaan wat dus overeenkomt met 6A, daarom dat k nooit boven die 6A geraakte, wat ik ook koos.
Nu had ik die slider eens op 10kW gezet en weer disabled door het kiezen van zonladen, nu zie ik ineens dat mijn zonladen van die 6A cap af is![]()
Iets over te vinden bij Alfen zelf ? Wordt er daar nog aan gewerkt om dat in orde te krijgen ?HyperBart schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:09:
[...]
Dat klopt, dat instellen via die app is een profile wat over de paal wordt gelegd en is dus niet zichtbaar met ACE. 4.1kw is idd zoals je zelf aangeeft 6A op 3F maar de limiet geldt dan ook voor 1F. Is een technisch dingetje.
Hoezo? Zet die slider eens terug open en het probleem is toch opgelost?Morres schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:17:
[...]
Iets over te vinden bij Alfen zelf ? Wordt er daar nog aan gewerkt om dat in orde te krijgen ?
Ja het probleem is nu opgelost, maar dat is toch niet echt gebruiksvriendelijk op deze manier ? Ik heb er dagen achter zitten zoeken en dan toevallig door in de logs te neuzen gevonden wat er nu eigenlijk aan de hand was. Voor mij werkt het nu (via een omweg) maar wat voor anderen die tegen hetzelfde aanlopen ?HyperBart schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:31:
[...]
Hoezo? Zet die slider eens terug open en het probleem is toch opgelost?
In Eve Connect kies je een Maximaal vermogen in kW waarbij je auto zou mogen laden maar wat dus daaronder gebeurt:
- De waarde wordt omgerekend naar een amperelimiet per fase. Omdat mijn paal 3-fasig is aangesloten is die 4,2 kW eigenlijk 6A , je moet het maar weten
- Deze amperegrens geldt dan ook nog eens als harde bovenlimiet voor elk type laden: normaal én solar charging.
- In Solar charging heb je dan ineens wel de mogelijkheid om te laden aan lagere waardes dan 4,2kW, iets dat in de gewone setting niet kon. Hier schakelt de paal dan ineens naar 1 fase. Maar, omdat je limiet niet 4,2 kW is (zoals aangegeven in de UI, maar eigenlijk 6A (zie boven) wordt je nu plots gecapped op 1,4 kW (dus 6A op 1 fase). Ook al vraag je 3kW, en staat je limiet bovenaan op 4,2KW. Je moet het weer maar weten.
- Onder Solar charging staat letterlijk: "Het voertuig laadt op met dit vermogen, ongeacht de hoeveelheid zonne-energie die beschikbaar is." Dan verwacht ik dat hij dat doet, of er moet een disclaimer bij. "Tenzij je een limiet heb gezet bij de vermogensinstellingen van 4.2kW dat op 1 fase eigenlijk 1,4 kW is en dus lager ligt dan je huidige gevraagde waarde. Trouwens, ik kies hier toch mijn limiet. Ik zeg ik heb 3kW minimum nodig, waarom houdt hij dan halsstarrig vast aan die greyed out waarde van in een ander scherm ? UX een dikke 0 vind ik dat.
Er is zelfs 2x een installateur hier geweest, in totaal 4u lang maar had het niet ontdekt. Was bijna zelfs mijn oprit al opnieuw aan het openbreken omdat ie dacht dat er iets mis was met de P1 waarde die niet optimaal doorkwam. Heb nog net gezegd dat ie dat maar niet meer moest doen waarna hij is vertrokken zonder oplossing.
Ja, echt ik heb het gehad en ook is het maar een klein technisch dingetje, ik wil dat dat opgelost geraakt. Sorry voor de rant
[ Voor 99% gewijzigd door Morres op 02-05-2025 18:38 ]
Ik ben er niet echt mee bezig, maar volg de treath wel: als ik het goed begrijp stel je sommige zaken in de app in en andere parameters moet je in ACE instellenHyperBart schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:09:
[...]
Dat klopt, dat instellen via die app is een profile wat over de paal wordt gelegd en is dus niet zichtbaar met ACE. 4.1kw is idd zoals je zelf aangeeft 6A op 3F maar de limiet geldt dan ook voor 1F. Is een technisch dingetje.
dus heb je beide nodig . Wat een amateuristisch gedoe. In ACE, bedoeld voor de installateur, zou je alles moeten kunnen instellen, de app zou voor de gewone gebruiker (zoals ik) moeten zijn.
ACE en MyEve zijn voor installateurs en Eve Connect voor een eindgebruiker.
Als je de installateurs tools gebruikt dan dien je te weten wat je doet en wat de instellingen doen of juist niet doen.
Als je een OBD tool gebruikt om settings te veranderen aan je auto ga je toch ook niet klagen als het niet helemaal duidelijk is als leek zijnde?
- Bij Connectivity de Backoffice Preset vervangen door "Standalone"
- Bij Authorization - Authorization Mode : Plug&Charge
- Bij Plug & Charge ID een ID ingevuld dat in de Whitelist voorkomt en daar nog actief is (de expiry date van dat ID voor de zekerheid verwijdert)
- Bij Authorization - Online/Offline de online action gewijzigd naar 'Pre-Authorize with local lists'
En daarna werkte het.
Met 7.1.6 wordt de wagen steeds wakker gemaakt als de laadsessie nog is gestart, echter kan de downgrade niet meer vinden.
Alvast bedankt!
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Staat toch gewoon bij Alfen, op knowledge.alfen.com en dan firmwareMicrostar schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:56:
Is er iemand die versie 7.05 met mij wil delen of kan verwijzen waar deze staat?
Met 7.1.6 wordt de wagen steeds wakker gemaakt als de laadsessie nog is gestart, echter kan de downgrade niet meer vinden.
Alvast bedankt!
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Ik zie enkel PDF bestanden maar geen *.fwi. Kijk ik verkeerd?theo66 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:02:
[...]
Staat toch gewoon bij Alfen, op knowledge.alfen.com en dan firmware
Als workaround gebruik ik de timer van Eve Connect samen met de timer van de wagen. Dan wordt de wagen met rust gelaten. Het gevaar is dat door het continu wakkerschudden de 12v batterij plat gaat.
[ Voor 28% gewijzigd door Microstar op 04-05-2025 07:59 ]
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Sorry, mijn fout niet goed gekeken.Microstar schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:45:
[...]
Ik zie enkel PDF bestanden maar geen *.fwi. Kijk ik verkeerd?
Ik heb op mijn eigen PC gekeken of ik de versie 7.0.5 heb staan, maar helaas die net niet. Verschillende andere wel (6.2.2, 7.1.3, 7.1.6, 7.0.0) maar daar heb je denk ik niets aan.
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Bedankt voor het kijken. Hopelijk heeft iemand 7.05.theo66 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:20:
[...]
Sorry, mijn fout niet goed gekeken.
Ik heb op mijn eigen PC gekeken of ik de versie 7.0.5 heb staan, maar helaas die net niet. Verschillende andere wel (6.2.2, 7.1.3, 7.1.6, 7.0.0) maar daar heb je denk ik niets aan.
Hebben meer mensen last van het continu wakkerschudden van auto bij bepaalde softwareversies.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Ik heb 7.1.0 heb je daar iets aan?Microstar schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:56:
Is er iemand die versie 7.05 met mij wil delen of kan verwijzen waar deze staat?
Alvast bedankt!
Ik kan hem altijd proberen, alvast dank.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Iemand die een oplossing weet, of energieleveranciers die dit wel doen i.c.m. een Alfen laadpaal?
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Dit forum al doorgespit om te kijken wat er moet gebeuren voor installatie. Natuurlijk nooit een wachtwoord of iets ontvangen van de verkoper. Inmiddels paal opengeschroefd en natuurlijk ook geen wachtwoord. Ace installer gebruikt en helaas is de firmware versie ook 6.4.1.
In de lader zit wel een ace sticker, maar daar heb ik niks aan denk ik?
Paal draait nu de back office van Eneco.
Benieuwd naar jullie meningen hier, ga ik dit aan de gang krijgen? Of wordt dit een lastig verhaal?
Er zijn drie opties:Maartinho schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:03:
Op Koningsdag heb ik een Alfen Pro Line weten te scoren.
Dit forum al doorgespit om te kijken wat er moet gebeuren voor installatie. Natuurlijk nooit een wachtwoord of iets ontvangen van de verkoper. Inmiddels paal opengeschroefd en natuurlijk ook geen wachtwoord. Ace installer gebruikt en helaas is de firmware versie ook 6.4.1.
In de lader zit wel een ace sticker, maar daar heb ik niks aan denk ik?
Paal draait nu de back office van Eneco.
Benieuwd naar jullie meningen hier, ga ik dit aan de gang krijgen? Of wordt dit een lastig verhaal?
A. het is nieuw genoeg dat er een password reset code is. Die kun je opvragen bij Alfen. Het ace nummer is het serienummer van het laadpunt.
B. Het wachtwoord ontvangen van de verkoper.
C. Wachtwoord opvragen bij Eneco. Ik weet niet of die moeilijk gaan doen en hoe lang die dat bewaren na het opzeggen van het abonnement.
Anders heb je een behuizing met een paar goede onderdelen. De hoofdprintplaat kun je niks mee zonder wachtwoord of prc.
Thanks! Voor optie A, wat is de beste manier om Alfen te benaderen?Ricko1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:16:
[...]
Er zijn drie opties:
A. het is nieuw genoeg dat er een password reset code is. Die kun je opvragen bij Alfen. Het ace nummer is het serienummer van het laadpunt.
B. Het wachtwoord ontvangen van de verkoper.
C. Wachtwoord opvragen bij Eneco. Ik weet niet of die moeilijk gaan doen en hoe lang die dat bewaren na het opzeggen van het abonnement.
Anders heb je een behuizing met een paar goede onderdelen. De hoofdprintplaat kun je niks mee zonder wachtwoord of prc.
Voor optie B, iemand bekend met dit proces bij Eneco?
1. Snelste optie is C: Bel Eneco, vraag om het wachtwoord. Ze werken mee, OF ze zeggen je dat de paal niet meer in hun beheer valt en weigeren mee te werken.
2. Optie B: Als de verkoper het wachtwoord nog had, zat het waarschijnlijk wel al bij de paal. Vaak werden deze blaadjes weggegooid met de doos.
3.0 - Optie A: Als consument kun je niks bij Alfen.
3.1 - Mogelijk is een ander backoffice bereid om ownership over te nemen en je het wachtwoord te bezorgen.
4.0 - Indien je een eigen bedrijf of familie met een eigen bedrijf hebt, kun je het pijnlijke proces beginnen toegang te krijgen en alle accounts te regelen.
4.1 - Je moet Eneco een Alfen "Overdracht van beheerrechten" formulier laten invullen en ondertekenen, waarmee zij afstand doen van je laadpaal. Dit zal tegenwoordig relatief makkelijk verlopen.
4.2 - Dit formulier kan gebruikt worden om vervolgens een andere beheerder, backoffice of iemand met een zakelijke Alfen account het eigendom van de laadpaal over te laten nemen in de administratie van Alfen. Tweedehands palen zijn meestal uit garantie, dus verder heeft dit geen gevolgen. Het master password is uniek per paal en verandert nooit na een reset.
4.3 - Zodra eigendom van de laadpaal aan de andere account hangt, kan het master password uit de webshop geëxporteerd worden.
Zelf heb ik 2 jaar geleden Eneco gevraagd, die weigerden en uit wanhoop ben ik toen met optie 4 verder gegaan. Het duurde toen 6 weken en een twintigtal telefoontjes om dit goed in te regelen. Tegenwoordig bestaat in de service portal een apart request voor de overdracht van het beheer.
Ik zou je eventueel kunnen helpen door de paal aan mijn account te hangen en het wachtwoord op te vragen. Het formulier voor overdracht kan ik je toesturen, zodat je het zelf kunt laten invullen door Eneco.
Kijk maar wat je voorkeur heeft.
Ik zit met hetzelfde probleem bij mijn Ford Kuga. weet jij wat uiteindelijk het probleem was bij de instellingen? na volledige lading (100%) krijg ik na een aantal minuten de foutmelding in de Ford app, waarschijnlijk dus omdat de laadpaal ermee stopt.UlrichT schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:53:
[...]
Ik ben een grote stap verder met dit probleem. Sterker nog: het is opgelost!
Even wat achtergrond: mijn laadpaal heeft een Back Office Abonnement bij Eneco. Toen ik de laadpaal net had, probeerde ik de SlimLaden-app van Eneco uit. Daarbij moet je je laadpaal koppelen en inloggegevens voor je auto (mijn Ford-account) invullen. Het gevolg was echter dat Ford mijn account direct blokkeerde vanwege het gebruik van een externe partij, wat in strijd is met hun voorwaarden. Na een telefoontje met Ford kon mijn account gelukkig weer worden geactiveerd, maar ik moest de SlimLaden-app wel deactiveren.
Nu, enkele maanden later, blijkt dat deze actie gevolgen had voor de instellingen van mijn laadpaal. Op mijn hulpverzoek (ik kreeg naar iedere succesvolle laadsessie een storingsmelding van de Ford Kuga) kreeg ik een duidelijke uitleg over wat ze in de logging zagen: de SlimLaden-app veroorzaakte een conflict met mijn instellingen. Omdat ik de app niet meer gebruik, hebben ze de instellingen van de laadpaal aangepast en is er ook direct een nieuwe firmware geïnstalleerd.
Het belangrijkste: alles werkt nu zoals bedoeld!
Met hulp van een collega die toevallig ook op dit forum zit (Thnx Wouter!) heb ik wel weer communicatie met de backoffice van Eneco; de url was inderdaad foutief (iets meer dan alleen wss aanpassen naar ws). Ik zie nu regelmatig dat de paal verbonden is met Eneco op hun website (last update staat dan enkele minuten geleden), alleen komen transacties niet binnen in het overzicht. Ik vermoed dat er ergens een layout van transacties moet zitten die overhoop is gehaald met de firmware upgrade, waardoor Eneco de binnenkomende transacties niet meer begrijpt.DaRealRenzel schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:28:
[...]
Als je ACE Installer op je PC ge-update wordt, krijg je vaak ook de mededeling dat profielen geupdate zijn.
Die profielen zijn voorgedefinieerde backoffice instellingen, en als jouw lader een voor ingesteld backoffice profiel gebruikt, kan het dus zijn dat de ACE Installer na zon update je backoffice instellingen overschrijft.
Bij mij was het niet meer dan de URL aanpassen van WSS:// naar WS://, ofwel van secure naar insecure.
Wie weet is het bij jou ook zoiets simpels, al zou de Eneco backoffice je wel een overzichtje kunnen mailen met de juiste instellingen....
Jammergenoeg zijn de mensen van de klantenservice vaak niet dermate technisch onderlegd dat ze zo'n informatie kunnen verstrekken.....
Net even met de servicedesk gebeld. Ze gaan ook even uitzoeken of ze mij kunnen helpen, maar ook meerdere keren aangegeven dat ik niet zelf mag zitten prutsen in een lease paal... Mijn vermoeden is dat er een service engineer langs komt en weer de oude setup terug zet ipv bekijken hoe het issue in de huidige setup aan te passen is.
Heeft 1 van jullie toevallig een idee hoe de transacties aangeboden zouden moeten worden aan eneco en hoe dat aan te passen?
Welke firmware draai je?D.Stultiens schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:40:
[...]
Met hulp van een collega die toevallig ook op dit forum zit (Thnx Wouter!) heb ik wel weer communicatie met de backoffice van Eneco; de url was inderdaad foutief (iets meer dan alleen wss aanpassen naar ws). Ik zie nu regelmatig dat de paal verbonden is met Eneco op hun website (last update staat dan enkele minuten geleden), alleen komen transacties niet binnen in het overzicht. Ik vermoed dat er ergens een layout van transacties moet zitten die overhoop is gehaald met de firmware upgrade, waardoor Eneco de binnenkomende transacties niet meer begrijpt.
Net even met de servicedesk gebeld. Ze gaan ook even uitzoeken of ze mij kunnen helpen, maar ook meerdere keren aangegeven dat ik niet zelf mag zitten prutsen in een lease paal... Mijn vermoeden is dat er een service engineer langs komt en weer de oude setup terug zet ipv bekijken hoe het issue in de huidige setup aan te passen is.
Heeft 1 van jullie toevallig een idee hoe de transacties aangeboden zouden moeten worden aan eneco en hoe dat aan te passen?
Doe maar downgraden naar 6.6.x
7.1.x heb ik hetzelfde met een Eflux backoffice
Thnx! Ga ik dat even proberen.Dartlink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:44:
[...]
Doe maar downgraden naar 6.6.x
7.1.x heb ik hetzelfde met een Eflux backoffice
Liggen 2 datakabels. 1 P1 die in de slimme meter zit en een utp zodat ik de paal via de app kan uitlezen
Nu had ik dat zonneladen aangezet maar dit kan toch nooit kloppen?
:strip_exif()/f/image/Z5TcO0SxddBGoB8z0rDbH4Z1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4ospNefXYDAPrElYDOIvhAKj.jpg?f=fotoalbum_large)
Komt dit doordat zonnepanelen via 1 fase komen en die paal dat onterecht x3 doet?
Wekte toen 1.5 op en in de app stond 4.1...
De logica van de Alfen Eve Connect is voor mij niet te volgen. Hij zou op enig moment naar 1-fase laden moeten omschakelen, zodat ie in het bereik van 6-16 (of meer als je installatie dat toestaat) ampère op 1 fase zou kunnen laden.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik heb een (nieuwe) Alfen single pro-line sinds 2 maanden geleden. Deze is door 50five geinstalleerd in mijn nieuwbouwwoning (3x25A groepenkast) en werkte tot nu toe best goed.
Sinds ongeveer 1 week geleden wilde de paal, ondanks verschillende (type) pogingen, helemaal niet meer laden - nadat ik de oven een keer aan had gezet terwijl de auto aan het laden was. Alle apparatuur in huis - behalve de oven zelf - viel toen in 1 klap uit (en voor zover ik me kan herinneren in ieder geval de groep van de laadpaal). Maar wat mij toen vooral opviel was dat 2 van de 3 (hoofd)zekeringen in de aansluitkast van de meterkast (dus onderaan) ook plotseling uit stonden. Het duurde even voordat ik dat zag, omdat ik eerst gefocust was op de groepen. Dit vond ik dus erg opvallend, en zegt misschien iets over het probleem.
Sinds vandaag klapt zelfs de groep in de meterkast er telkens binnen 20-30 seconde weer uit wanneer ik de groep van de laadpaal probeer omhoog/aan te zetten in de meterkast. De auto is daarbij wel aangesloten aan de laadpaal m.b.v. de laadkabel (ik zal het zo nog eens testen zonder aangesloten kabel). Edit: zonder aangesloten kabel gaat (en blijft) hij wel gewoon aan.
Ik heb contact opgenomen met 50five en die gaf aan dat ze "een aardlek" zien en dat er (binnen X aantal dagen) een monteur moet komen. In hun support ticket staat "laadpaal heeft aardlek".
Nu wil ik heeeeel graag z.s.m. weer (thuis) kunnen laden, vooral omdat ik echt moet laden en er nog heel weinig laadvoorzieningen hier in de nieuwbouwwijk zijn, maar ik weet niet of dit uberhaupt zelf op te lossen is.
Zou iemand mij hier mee kunnen en willen helpen aub? Is dit uberhaupt zelf te diagnosticeren of zelfs op te lossen?
[ Voor 8% gewijzigd door Faraz op 09-05-2025 13:42 ]
Het is zeker je auto, hopelijk is je lader nog heel maar je auto heeft een flinke sluiting (laat me raden zeker weer een KIA EV6 of een BMW?).Faraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:25:
Hi allemaal,
Ik heb een (nieuwe) Alfen single pro-line sinds 2 maanden geleden. Deze is door 50five geinstalleerd in mijn nieuwbouwwoning (3x25A groepenkast) en werkte tot nu toe best goed.
Sinds ongeveer 1 week geleden wilde de paal, ondanks verschillende (type) pogingen, helemaal niet meer laden - nadat ik de oven een keer aan had gezet terwijl de auto aan het laden was. Alle apparatuur in huis - behalve de oven zelf - viel toen in 1 klap uit (en voor zover ik me kan herinneren in ieder geval de groep van de laadpaal). Maar wat mij toen vooral opviel was dat 2 van de 3 (hoofd)zekeringen in de aansluitkast van de meterkast (dus onderaan) ook plotseling uit stonden. Het duurde even voordat ik dat zag, omdat ik eerst gefocust was op de groepen. Dit vond ik dus erg opvallend, en zegt misschien iets over het probleem.
Sinds vandaag klapt zelfs de groep in de meterkast er telkens binnen 20-30 seconde weer uit wanneer ik de groep van de laadpaal probeer omhoog/aan te zetten in de meterkast. De auto is daarbij wel aangesloten aan de laadpaal m.b.v. de laadkabel (ik zal het zo nog eens testen zonder aangesloten kabel). Edit: zonder aangesloten kabel gaat (en blijft) hij wel gewoon aan.
Ik heb contact opgenomen met 50five en die gaf aan dat ze "een aardlek" zien en dat er (binnen X aantal dagen) een monteur moet komen. In hun support ticket staat "laadpaal heeft aardlek".
Nu wil ik heeeeel graag z.s.m. weer (thuis) kunnen laden, vooral omdat ik echt moet laden en er nog heel weinig laadvoorzieningen hier in de nieuwbouwwijk zijn, maar ik weet niet of dit uberhaupt zelf op te lossen is.
Zou iemand mij hier mee kunnen en willen helpen aub? Is dit uberhaupt zelf te diagnosticeren of zelfs op te lossen?
Je moet je auto terug brengen naar de garage en nergens meer laden tot dat je auto gefixed is.
Als het dát (inmiddels bekende??) issue is dan kan 'ie inderdaad beter tijdelijk alleen gaan DC snelladen en dus niet alle AC laadpalen in de buurt gaan uitproberen om daarbij deze vervolgens ook in storing te gaan zetten.Daveth schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:51:
[...]
Het is zeker je auto, hopelijk is je lader nog heel maar je auto heeft een flinke sluiting (laat me raden zeker weer een KIA EV6 of een BMW?).
Je moet je auto terug brengen naar de garage en nergens meer laden tot dat je auto gefixed is.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik heb in de Ace Server Installer gekeken en daar lijkt alles goed te staan, de paal nu gereset naar factory defaults en alles opnieuw ingesteld maar blijft maar op 6A laden.
/f/image/JObBKM6zz6bTDvchV6JbUJHk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/x859L8mB3CENLsWiQmR3WJn4.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vss966FMlgs2WtBehJOncVbW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/w7VwyRszc4VGd8nQLRHGlKie.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cZGGWcyz8SHBpvDsAzd76fid.png?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee waarom de paal op 4.1K/6A op 3 fases blijft hangen?
Werkt load balancing dan ook nog?HyperBart schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:22:
Ik moet toch echt wel vaststellen dat er heel wat problemen of kennis ontbreekt rond dat zonneladen. Als ik alles zo onder elkaar zie: installeer EVCC, sponsor die Duitsers en geniet van een oplossing zonder omkijken (ok af en toe patchen/updaten).
Hoi @DavethDaveth schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:51:
[...]
Het is zeker je auto, hopelijk is je lader nog heel maar je auto heeft een flinke sluiting (laat me raden zeker weer een KIA EV6 of een BMW?).
Klopt, ik heb een EV6 GT. Hoe weet je dat het zeker de auto is, als ik vragen mag?
Ik heb e.e.a. teruggelezen erover en dat lijkt inderdaad een optie/theorie te zijn, maar ik wil graag proberen te begrijpen wat het probleem (van de auto) dan exact is.Will_M schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:20:
[...]
Als het dát (inmiddels bekende??) issue is dan kan 'ie inderdaad beter tijdelijk alleen gaan DC snelladen en dus niet alle AC laadpalen in de buurt gaan uitproberen om daarbij deze vervolgens ook in storing te gaan zetten.
Kun je dit alsjeblieft uitleggen? En waarom treedt dit plotseling na 1.5 jaar pas op?
[ Voor 10% gewijzigd door Faraz op 09-05-2025 18:39 ]
Daveth in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"Faraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:36:
[...]
Hoi @Daveth
Klopt, ik heb een EV6 GT. Hoe weet je dat het zeker de auto is, als ik vragen mag?
Waarschijnlijk hierdoor, ik heb exact hetzelfde gehad (EV6 GT-Line). Terug naar de dealer en warempel, nu stond er inderdaad wel een update voor klaar.
Het is een onduidelijkheid in het protocol voor het schakelen van 1 fase naar 3 fase. Sommige autofabrikanten hebben auto's met laders die zowel 32A op 1 fase als 16A op meerdere fasen kunnen laden. Om kosten te besparen worden dan de fasen door de auto verbonden van twee 16A 1 fase laadmodules. Als het laden gepauzeerd (om te schakelen naar 3 fase) wordt moeten de fases weer ontkoppeld worden.Faraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:38:
[...]
Ik heb e.e.a. teruggelezen erover en dat lijkt inderdaad een optie/theorie te zijn, maar ik wil graag proberen te begrijpen wat het probleem (van de auto) dan exact is.
Kun je dit alsjeblieft uitleggen? En waarom treedt dit plotseling na 1.5 jaar pas op?
De intentie van het protocol is dat dit direct gebeurt. Bijvoorbeeld die Kia van jou heeft daar een vertraging inzitten. De Alfen schakelt de 3 fasen in terwijl jouw Kia nog 2 fasen verbonden heeft. Dat is een directe kortsluiting van 400V wat in een huisaansluiting ook de hoofdzekeringen laat springen.
Waarom dit na 1,5 jaar gebeurt? Ik kan meerdere redenen bedenken:
- Het relais in de Kia kan kapot zijn (kapot = contacten vast aan elkaar)
- Software update van Kia
- je hebt zonneladen in de Alfen ingeschakeld en dit is de eerste keer dat je meer dan 4,2kW aan overschot had waardoor er van 1 fase naar 3 fase geschakeld werdt
[ Voor 4% gewijzigd door Ricko1 op 09-05-2025 19:14 ]
Jaaa dat was um. Geen idee wanneer ik dat heb gedaan maar toen ik hem 16A zette ging het vermogen direct omhoog.jouwheld schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:44:
Toevallig ook met de Eve Connect app gespeeld? Klinkt als dat je daar vermogen max op 4.2 kW is gezet. Dat zie je niet terug in en Ace. Zie bv Morres in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Wat suf dat Eve Connect weer dingen kan die in de Ace Installer niet te zien zijn, maakt troubleshooten erg lastig.
Dankjewel, maar daar staat helaas geen uitleg oid bijDartlink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:39:
[...]
Daveth in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Waarschijnlijk hierdoor, ik heb exact hetzelfde gehad (EV6 GT-Line). Terug naar de dealer en warempel, nu stond er inderdaad wel een update voor klaar.
Ik heb met bepaalde software versies problemen dat de 12V batterij wordt leeggetrokken. Nu lees ik iets over een Kia met klappende hoofdzekeringen.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Dank voor de uitleg! Wat suf. En wat vervelend dat dit vooral bij de EV6 gebeurt, als ik alle verhalen zo teruglees.Ricko1 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:11:
[...]
Het is een onduidelijkheid in het protocol voor het schakelen van 1 fase naar 3 fase. Sommige autofabrikanten hebben auto's met laders die zowel 32A op 1 fase als 16A op meerdere fasen kunnen laden. Om kosten te besparen worden dan de fasen door de auto verbonden van twee 16A 1 fase laadmodules. Als het laden gepauzeerd (om te schakelen naar 3 fase) wordt moeten de fases weer ontkoppeld worden.
De intentie van het protocol is dat dit direct gebeurt. Bijvoorbeeld die Kia van jou heeft daar een vertraging inzitten. De Alfen schakelt de 3 fasen in terwijl jouw Kia nog 2 fasen verbonden heeft. Dat is een directe kortsluiting van 400V wat in een huisaansluiting ook de hoofdzekeringen laat springen.
Waarom dit na 1,5 jaar gebeurt? Ik kan meerdere redenen bedenken:
- Het relais in de Kia kan kapot zijn (kapot = contacten vast aan elkaar)
- Software update van Kia
- je hebt zonneladen in de Alfen ingeschakeld en dit is de eerste keer dat je meer dan 4,2kW aan overschot had waardoor er van 1 fase naar 3 fase geschakeld werdt
Optie 2 & 3 zijn het in ieder geval niet, want dat is niet aan de orde geweest. De laatste keer dat hij nog normaal laadde, toen de oven een keer aan ging en 2/3 hoofdzekeringen eruit sprongen (of is dit puur toeval?), stond hij al een uurtje met 11 kW & dus op 3 fasen te laden.
en de (software) update heeft het probleem van jouw GT-line toen ook echt opgelost?Dartlink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:39:
[...]
[ Voor 13% gewijzigd door Faraz op 09-05-2025 20:06 ]
Nouja, ik spreek nu over denk ik een maand geleden, durf het niet te zeggen nu. Alleen dat het niet weer is voorgekomen afgelopen maandFaraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:56:
[...]
@Daveth en de (software) update heeft het probleem van jouw GT-line toen ook echt opgelost?
Oh! Interessant. De reden dat ik dit vroeg: ik dacht dat het echt een hardware-matig probleem van onze auto’s was?Dartlink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:57:
[...]
Nouja, ik spreek nu over denk ik een maand geleden, durf het niet te zeggen nu. Alleen dat het niet weer is voorgekomen afgelopen maand
Zo klonk het in ieder geval, met de uitleg hierboven.
De dealer kon mij niet uitleggen wat er precies "geupdate" was. Maar ik vermoed dus de relais logica met de uitleg wat hierboven staat.Faraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:07:
[...]
Oh! Interessant. De reden dat ik dit vroeg: ik dacht dat het echt een hardware-matig probleem van onze auto’s was?
Zo klonk het in ieder geval, met de uitleg hierboven.
Om dit gezeik te voorkomen heb ik fase switchen gewoon uitgezet, of 1 fase of 3 fase
[ Voor 9% gewijzigd door Dartlink op 09-05-2025 20:15 ]
Het heeft dus met fase switching vanuit de Alfen paal te maken, waar de EV6 van slag door raakt?Dartlink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:15:
[...]
De dealer kon mij niet uitleggen wat er precies "geupdate" was. Maar ik vermoed dus de relais logica met de uitleg wat hierboven staat.
Om dit gezeik te voorkomen heb ik fase switchen gewoon uitgezet, of 1 fase of 3 fase
Heb het zojuist nog eens getest om hopelijk ook iets in de logs te kunnen zien. Dit viel mij op (ook voor @Daveth):
:strip_exif()/f/image/J3vKpywvPfS9AhyEkrUgZGZV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Faraz op 09-05-2025 21:08 ]
Ja maar hij stond op groen dus alleen zon. Panelen gaven 1.4Kwh opbrengst. Dat kan dus nooit dat ie op 4.1 aan het laden is dan toch. Of heb ik gebrek aan kennis hahaJanHenk schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:14:
@wimpie007 Hij is nu op 3-fase 6A (minimum stroom) aan het laden.
De logica van de Alfen Eve Connect is voor mij niet te volgen. Hij zou op enig moment naar 1-fase laden moeten omschakelen, zodat ie in het bereik van 6-16 (of meer als je installatie dat toestaat) ampère op 1 fase zou kunnen laden.
Met alle 1 en 3 fase gedoe vermoed ik dat die 4.1 gewoon 6A op 1 fase is (wat overeenkomt met je zonne opbrengst) maar omdat je paal 3 fasig is aangesloten laat hij, net zoals in het gewone laden, een minimum van 4,1 of 4,2 zien ipv 1,4. Maar kan ook mis zijn. Zelf nog niet getest. In comfort laden kan het trouwens wel lager dus zou ook weer vreemd zijn.wimpie007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:21:
[...]
Ja maar hij stond op groen dus alleen zon. Panelen gaven 1.4Kwh opbrengst. Dat kan dus nooit dat ie op 4.1 aan het laden is dan toch. Of heb ik gebrek aan kennis haha
Als je het zo schrijft lijkt het alsof de Alfen iets fout doet.Faraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:04:
[...]
Het heeft dus met fase switching vanuit de Alfen paal te maken, waar de EV6 van slag door raakt?
De KIA is gewoon niet in staat om volgens protocol te handelen en heeft een bug. De eerste Niro of iets anders wat ik toen heb proefgereden en geladen deed hetzelfde.
Heb het zojuist nog eens getest om hopelijk ook iets in de logs te kunnen zien. Dit viel mij op (ook voor @Daveth):
[Afbeelding]
Ah ja, snap wat je bedoelt nu ik het teruglees. Ik bedoelde inderdaad dat de KIA dat schijnbaar niet ‘aan kan’, en derhalve het proces verstoort. Erg jammer en irritant.HyperBart schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:35:
[...]
Als je het zo schrijft lijkt het alsof de Alfen iets fout doet.
De KIA is gewoon niet in staat om volgens protocol te handelen en heeft een bug. De eerste Niro of iets anders wat ik toen heb proefgereden en geladen deed hetzelfde.
[...]
Ik hoop dat de dealer die morgen open schijnt te zijn direct kan helpen. Ben echter bang dat de werkplaats op zaterdag dicht is, en dat enkel de showroom open is.
Mist er trouwens per abuis een stuk tekst van jou, onder mijn 2e quote, @HyperBart ?
[ Voor 5% gewijzigd door Faraz op 09-05-2025 22:47 ]
Er word zo makkelijk over gepraat, maar het is heel simpel de KIA EV6 begint heel vaak met aardlek problemen (RCD Signaled) en dat worden uit eindelijk sluiting en deze zet niet alleen de lader in storing maar maakt het Powerboard kapot (valt niet onder garantie).Faraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:46:
[...]
Ah ja, snap wat je bedoelt nu ik het teruglees. Ik bedoelde inderdaad dat de KIA dat schijnbaar niet ‘aan kan’, en derhalve het proces verstoort. Erg jammer en irritant.
Ik hoop dat de dealer die morgen open schijnt te zijn direct kan helpen. Ben echter bang dat de werkplaats op zaterdag dicht is, en dat enkel de showroom open is.
Mist er trouwens per abuis een stuk tekst van jou, onder mijn 2e quote, @HyperBart ?
Vooral bij de KIA zie je het veel dat deze vaak een lange tijd geen problemen hebben gehad en vanuit het niets beginnen hiermee, klant weet dit niet (KIA informeert hun klanten hier niet over) en die krijgt storing en probeert het nog eens en dan kan het zo zijn dat het weer 30 keer goed gaat.
Als deze persoon veel publiek laad sloopt hij overal de powerboarden in de publieken laders, dit moet ergens van betaald worden en iedereen die laadt bij een openbare lader betaald hier aan mee.
Met andere woorden zie je dit ooit gebeuren met een KIA ga dan nergens meer laden en ga gelijk terug met je auto naar de garage.
Paal is 3 fasig aangesloten. Mss belangrijk gezien je enkel een max ampere kan kiezen in ace.
Je kan je timer instellen. Bij een half uur laden op 11kW zit er netto ongeveer 5kWh in uw batterij.Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:02:
Domme vraag mss maar hoe zorg ik ervoor dat ik voor mijn gehele verbruik nooit boven de 5kwh kom ? Dus mijn paal mag 5kwh verbuiken of meer als ik overvloedig zonne energie heb, maar als er geen zon in en ik verbruik binnen dan mag ik nooit meer dan 5 van het net halen. Is dit al mogelijk ? Vraag het gezien het capaciteitstarief in België.
Paal is 3 fasig aangesloten. Mss belangrijk gezien je enkel een max ampere kan kiezen in ace.
2022 XC40 MY23 P6 Plus