[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 77 ... 79 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:22
Dennis 1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:26:
Half juli loopt mijn zakelijk leasecontract af en komt er geen andere zakelijk leasecontract voor in de plaats. 5 jaar geleden is er een laadpaal geplaatst, de Alfen Eve single pro line, die vanaf half juli van mijzelf is. Garantie is niet meer van toepassing.

De laadpaal is geplaatst door Awesems die ook het beheer heeft, tevens zorgen zij voor afrekening naar de werkgever.

Na half juli zal ik waarschijnlijk de laadpaal zelf gaan beheren. Ik heb het hele topic doorgelopen (was een hele zit 😅) en daarbij nuttige tips van opgenomen, ook voor het beheer van de laadpaal.

Ik heb geen backoffice nodig omdat er geen verrekening plaats hoeft te vinden. Als ik het goed begrepen heb op het topic zou het toch handig zijn om van een backoffice gebruikt te maken. Niet voor verrekening maar voor support en mogelijke reparatie als dat nodig is. Als ik het goed gelezen heb omdat er dan nergens anders een verzoek tot reparatie aangevraagd kan worden.

Ik las ook dat als het dan toch mogelijk is om de reparatie rechtstreeks door Alfen te laten uitvoeren dat dit moeizaam gaat en met hoge voorrijdkosten.

De huidige beheerder Awesems heeft in ieder geval aangegeven dat als ik het abonnement bij hun niet verleng dat ik na half juli niet meer bij ze terecht kan. Ook niet voor reparaties tegen betaling.

Wellicht dat jullie ervaringen hebben met reparaties na de garantieperiode en hoe dat dit het beste ingestoken kan worden.

Alvast bedankt!
Heb je in de tussentijd al eens geprobeerd om de laadpaal te benaderen via ACE Service Installer? Ik zou voor dat je kenbaar maakt aan de backoffice dat je denkt aan stoppen eerst even controleren of de paal door jou helemaal te openen en te beheren is.
Als ik het goed begrepen heb op het topic zou het toch handig zijn om van een backoffice gebruikt te maken. Niet voor verrekening maar voor support en mogelijke reparatie als dat nodig is. Als ik het goed gelezen heb omdat er dan nergens anders een verzoek tot reparatie aangevraagd kan worden.
Ik begrijp eigenlijk niet hoe je tot die conclusie komt :F , enkele posts boven je schrijf ik net dat dat 2 verschillende zaken zijn, meer zelfs, regelmatig is de verkopende partij die de Alfen verkocht heeft een andere partij dan de backoffice zelf. Voorbeeld: heel veel installateurs kopen hun materiaal bij REXEL aan, dan krijg je een paal die een prefix heeft met REX als ik het goed herinner. De paal zelf hangt dan aan een backend zoals EVC of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:30
HyperBart schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:34:
[...]

Heb je in de tussentijd al eens geprobeerd om de laadpaal te benaderen via ACE Service Installer? Ik zou voor dat je kenbaar maakt aan de backoffice dat je denkt aan stoppen eerst even controleren of de paal door jou helemaal te openen en te beheren is.

[...]

Ik begrijp eigenlijk niet hoe je tot die conclusie komt :F , enkele posts boven je schrijf ik net dat dat 2 verschillende zaken zijn, meer zelfs, regelmatig is de verkopende partij die de Alfen verkocht heeft een andere partij dan de backoffice zelf. Voorbeeld: heel veel installateurs kopen hun materiaal bij REXEL aan, dan krijg je een paal die een prefix heeft met REX als ik het goed herinner. De paal zelf hangt dan aan een backend zoals EVC of iets anders.
@HyperBart
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de inloggevens opgevraagd bij Awesems zodat ik inderdaad met ICE installer kan kijken of ik de laadpaal kan benaderen. Ze zijn echter niet zo snel :) Ik heb wel aangeven dat ik nog niet weet wat ik zal gaan doen.

ICE installer is voor mij ook helemaal nieuw dus dien me er nog in te verdiepen.

De eerdere posts had ik nog niet gezien. Het was nog vanochtend 8) Ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelt met prefix en hangen aan een backend zoals EVC :/

Ik weet niet waar Awesems zijn materiaal inkoopt. Dit kan ik eventueel nog navragen.

Voor mij is het nu de vraag hoe het gaat met mogelijke reparaties als de laadpaal in eigen beheer is en hoe dat de procedure dan kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dennis 1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:57:
[...]

@HyperBart
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de inloggevens opgevraagd bij Awesems zodat ik inderdaad met ICE installer kan kijken of ik de laadpaal kan benaderen. Ze zijn echter niet zo snel :) Ik heb wel aangeven dat ik nog niet weet wat ik zal gaan doen.
Kijk, dit is dus echt van het grootste belang. Zie dat je die inloggegevens of het kaartje hebt, vraag op welke firmware je laadpaal zit. Controleer of je laadpaal met een netwerkkabel is aangesloten op je netwerk.
Zoek de laadpaal in je netwerk op (IP adres) en laad ACE Installer (niet ICE ;) ) al eens draaien en kijk of je de laadpaal "ziet".
ICE installer is voor mij ook helemaal nieuw dus dien me er nog in te verdiepen.

De eerdere posts had ik nog niet gezien. Het was nog vanochtend 8) Ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelt met prefix en hangen aan een backend zoals EVC :/
Geen probleem. Iedere laadpaal van Alfen heeft altijd een nummer. Mijne is bv iets met ACE en dan ACE123456 ofzoiets. Bij Rexel verkochtte laadpalen is dat dan REX987654.
Op die manier kan je vaak zien wie de verkopende partij van een Alfen laadpaal is.
Die verkopende/verdelende partij kan dus helemaal anders zijn dan de monteur of de "overkoepelende grote organisatie" die via jouw werkgever de laadpaal laat installeren. Deze grote organisaties baten vaak hun eigen backend uit of nemen een whitelabel af van een backend provider zoals EVC-NET (zoek maar even).
Ik weet niet waar Awesems zijn materiaal inkoopt. Dit kan ik eventueel nog navragen.

Voor mij is het nu de vraag hoe het gaat met mogelijke reparaties als de laadpaal in eigen beheer is en hoe dat de procedure dan kan zijn.
Verkeerde vraag of prioriteit, slap to the back of the head :+ : eerst zorgen dat je toegang hebt tot de laadpaal en daarna kan je je zorgen gaan maken over reparaties.
Ik zal het nog iets helderder verwoorden: als je die inloggegevens niet meer hebt moet je je straks geen zorgen maken over reparaties want eender welke monteur zal redelijk snel vragen "euh login aub?". Als er echt iets grondig fout zit of je wilt die paal later zelfs wat herconfigureren eens je het backend abonnement hebt opgezet dan is het helemaal over en out want dan kan de paal niet meer aan een backend gekoppeld worden, want... je raad het al? Juist ja, je moet inloggen op die paal. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelican-air
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:37
Goedemorgen,

Ik heb een Eve Single Pro-line en wil het controller board vervangen.
Moet ik dan alles opnieuw installeren zoals backoffice, loadbalance licentie en laad-historie?
Of is alles dan weg?
Wachtwoorden en inloggegevens heb ik.

Heeft iemand wat advies?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robinge
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 21:29
[quote]markklok schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:11:
Hallo,

Ik wil hierbij even mijn ervaring geven rondom het updaten van mijn Alfen single pro naar de laatste firmware.

Paal is in 2020 aangeschaft bij Joulz. Er bestaat voor mijn lader geen Password Recovery Code (PRC).

Fijn dat je dit bericht hebt geplaatst.

Ik zit nu in dezelfde situatie, ook aangeschaft in 2020.
Ga dezelfde weg bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:56
Allen,

Ik heb een bijzonder vraag voor velen denk ik, ik heb een Alfen Eve Single Pro-Line, netjs aangesloten op 3 fasen. Echter wil ik hem terugbrengen naar 1 fase omdat ik van BEV naar PHEV ben gegaan. En mijn PHEV kan maar 3.7kw laden. Ik kan de overige 2 fasen prima gebruiken voor een warmtepomp en airco die ik wil installeren.

Ik heb al zitten kijken of ik met de ACE Service Installer de fasen kan limiteren van 3 naar 1, maar dat is een locked veld. Weet iemand hoe dat zit? De Loadbalancing functie heb ik al wel op L1 only gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:16
Powergrim schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:37:
Allen,

Ik heb een bijzonder vraag voor velen denk ik, ik heb een Alfen Eve Single Pro-Line, netjs aangesloten op 3 fasen. Echter wil ik hem terugbrengen naar 1 fase omdat ik van BEV naar PHEV ben gegaan. En mijn PHEV kan maar 3.7kw laden. Ik kan de overige 2 fasen prima gebruiken voor een warmtepomp en airco die ik wil installeren.

Ik heb al zitten kijken of ik met de ACE Service Installer de fasen kan limiteren van 3 naar 1, maar dat is een locked veld. Weet iemand hoe dat zit? De Loadbalancing functie heb ik al wel op L1 only gezet.
Volgens mij hoef je niets aan te passen, als de auto maar 1 fase kan laden zal hij ook maar op 1 fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Powergrim schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:37:
Allen,

Hier moet je niks voor doen. Als je wagen maar op 1F kan opladen zal de box maar op 1F stroom zien afgenomen worden. Geen idee wat je gedaan hebt met load balancing, ik zou het terugdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Aah, dus ik kan `m gewoon losleggen, en dan gaat de paal niet in storing? Dan zal ik dat inderdaad doen. Thanks voor de feedback! En de LB aanpassing zal ik idd terugbrengen naar L1L2L3 :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Powergrim schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:43:
Aah, dus ik kan `m gewoon losleggen, en dan gaat de paal niet in storing? Dan zal ik dat inderdaad doen. Thanks voor de feedback! En de LB aanpassing zal ik idd terugbrengen naar L1L2L3 :).
“Losleggen?” :? Niks losleggen, blijf er van af.

Neen je blijft gewoon overal lekker van af en steek je PHEV in zoals je BEV voorheen. De BHEV (welk? Jaartal?) zal normaal alleen op 1 fase opladen.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 21-04-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

WillemD61 schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:35:
[...]

Ik heb gewoon een Alfen laadpaal via Coolblue zonder abonnement. 2 jaar geleden aangeschaft.
Is die ook door Coolblue geïnstalleerd, of heb je gewoon alleen het product laadpaal gekocht, net zoals je een televisie of wasmachine bij hun kan kopen.
Alfen laadpalen / laadboxen kan je overal zo kopen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Dennis 1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:26:
Half juli loopt mijn zakelijk leasecontract af en komt er geen andere zakelijk leasecontract voor in de plaats. 5 jaar geleden is er een laadpaal geplaatst, de Alfen Eve single pro line, die vanaf half juli van mijzelf is. Garantie is niet meer van toepassing.

De laadpaal is geplaatst door Awesems die ook het beheer heeft, tevens zorgen zij voor afrekening naar de werkgever.

Na half juli zal ik waarschijnlijk de laadpaal zelf gaan beheren. Ik heb het hele topic doorgelopen (was een hele zit 😅) en daarbij nuttige tips van opgenomen, ook voor het beheer van de laadpaal.

Ik heb geen backoffice nodig omdat er geen verrekening plaats hoeft te vinden. Als ik het goed begrepen heb op het topic zou het toch handig zijn om van een backoffice gebruikt te maken. Niet voor verrekening maar voor support en mogelijke reparatie als dat nodig is. Als ik het goed gelezen heb omdat er dan nergens anders een verzoek tot reparatie aangevraagd kan worden.

Ik las ook dat als het dan toch mogelijk is om de reparatie rechtstreeks door Alfen te laten uitvoeren dat dit moeizaam gaat en met hoge voorrijdkosten.

De huidige beheerder Awesems heeft in ieder geval aangegeven dat als ik het abonnement bij hun niet verleng dat ik na half juli niet meer bij ze terecht kan. Ook niet voor reparaties tegen betaling.

Wellicht dat jullie ervaringen hebben met reparaties na de garantieperiode en hoe dat dit het beste ingestoken kan worden.

Alvast bedankt!
Ik zou gewoon de paal zelf overnemen (wachtwoorden en PRC code verkrijgen !) en verder zo laten. Als die het doet, doet die het nog wel een paar jaar, ook zonder backoffice. En als die stuk gaat, zal ook een backoffice je hoge kosten berekenen. Vaak is het economisch niet interessant om een controller board of power board te wisselen, je kan beter een nieuwe tweedehandse paal kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
HyperBart schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:23:
[...]

Kijk, dit is dus echt van het grootste belang. Zie dat je die inloggegevens of het kaartje hebt, vraag op welke firmware je laadpaal zit. Controleer of je laadpaal met een netwerkkabel is aangesloten op je netwerk.
Zoek de laadpaal in je netwerk op (IP adres) en laad ACE Installer (niet ICE ;) ) al eens draaien en kijk of je de laadpaal "ziet".

[...]

Geen probleem. Iedere laadpaal van Alfen heeft altijd een nummer. Mijne is bv iets met ACE en dan ACE123456 ofzoiets. Bij Rexel verkochtte laadpalen is dat dan REX987654.
Op die manier kan je vaak zien wie de verkopende partij van een Alfen laadpaal is.
Die verkopende/verdelende partij kan dus helemaal anders zijn dan de monteur of de "overkoepelende grote organisatie" die via jouw werkgever de laadpaal laat installeren. Deze grote organisaties baten vaak hun eigen backend uit of nemen een whitelabel af van een backend provider zoals EVC-NET (zoek maar even).

[...]

Verkeerde vraag of prioriteit, slap to the back of the head :+ : eerst zorgen dat je toegang hebt tot de laadpaal en daarna kan je je zorgen gaan maken over reparaties.
Ik zal het nog iets helderder verwoorden: als je die inloggegevens niet meer hebt moet je je straks geen zorgen maken over reparaties want eender welke monteur zal redelijk snel vragen "euh login aub?". Als er echt iets grondig fout zit of je wilt die paal later zelfs wat herconfigureren eens je het backend abonnement hebt opgezet dan is het helemaal over en out want dan kan de paal niet meer aan een backend gekoppeld worden, want... je raad het al? Juist ja, je moet inloggen op die paal. O+
@HyperBart
Bedankt voor je reactie. _/-\o_ Er is me nu veel meer duidelijk geworden. Zo snel als ik de inloggegevens heb ik ga ik kijken of ik de laadpaal "binnen" kan komen.

En duidelijk: geen inloggegevens is ook niet druk maken over reparatie want dat is dan niet mogelijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
DaRealRenzel schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:42:
[...]

Ik zou gewoon de paal zelf overnemen (wachtwoorden en PRC code verkrijgen !) en verder zo laten. Als die het doet, doet die het nog wel een paar jaar, ook zonder backoffice. En als die stuk gaat, zal ook een backoffice je hoge kosten berekenen. Vaak is het economisch niet interessant om een controller board of power board te wisselen, je kan beter een nieuwe tweedehandse paal kopen.
@DaRealRenzel
Duidelijk verhaal. Bedankt! Dus nog "even regelen" dat ik de wachtwoorden en de PRC krijg. PRC was ik vergeten te vragen bij Awesems 8)7 dus daar moet ik nog achteraan.

Als een reparatie sowieso een dure grap gaat worden dan is inderdaad een tweede handspaal aanschaffen een beter idee. Bedankt voor de tip en het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Dennis 1 PRC en inlog leveren netto hetzelfde op, PRC is nog een niveautje hoger want daarmee kan je de inlog resetten.

Kijk/zoek hier nog even in het topic. Als je firmware oud genoeg is heb je nog geen PRC of inlog en kan je zelf de eerste keer instellen. Er is hier iemand die dat heel mooi had uitgeschreven, ik denk zelfs dat die post gepinned is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:49
Klopt. Da’s deze post die ook in de opening post is opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
HyperBart schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:00:
@Dennis 1 PRC en inlog leveren netto hetzelfde op, PRC is nog een niveautje hoger want daarmee kan je de inlog resetten.

Kijk/zoek hier nog even in het topic. Als je firmware oud genoeg is heb je nog geen PRC of inlog en kan je zelf de eerste keer instellen. Er is hier iemand die dat heel mooi had uitgeschreven, ik denk zelfs dat die post gepinned is.
@HyperBart
Bedankt en duidelijk! Hopelijk krijg ik snel het wachtwoord van Awesems dan kan ik verder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 15:51
DaRealRenzel schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:42:
[...]

Voor wie de afweging moet maken met een Eve Alfen Single Pro, de huidige prijzen in de Aflen Webshop voor losse onderdelen:
* Powerboard: 165 + 9 verzendkosten + BTW = 210,54 euro
* Controlboard: 150 + 9 verzendkosten + BTW = 192,39 euro

Moet je echter een monteur laten komen, dan wordt het een duur grapje.

Edit: Omgedraaide prijzen gecorrigeerd; ik was niet helemaal wakker :z

[ Voor 4% gewijzigd door FrenzyFreak op 22-04-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-05 07:37
DaRealRenzel schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:38:
[...]

Is die ook door Coolblue geïnstalleerd, of heb je gewoon alleen het product laadpaal gekocht, net zoals je een televisie of wasmachine bij hun kan kopen.
Alfen laadpalen / laadboxen kan je overal zo kopen.
Ja, is ook door Coolblue geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

FrenzyFreak schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:32:
[...]

Voor wie de afweging moet maken met een Eve Alfen Single Pro, de huidige prijzen in de Aflen Webshop voor losse onderdelen:
* Powerboard: 150 + 9 verzendkosten + BTW = 210,54 euro
* Controlboard: 165 + 9 verzendkosten + BTW = 192,39 euro

Kan je als particulier wel bestellen in die webshop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:09
FrenzyFreak schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:32:
[...]

* Powerboard: 150 + 9 verzendkosten + BTW = 210,54 euro
* Controlboard: 165 + 9 verzendkosten + BTW = 192,39 euro

Zijn de netto/bruto prijzen hier nu niet omgedraaid? Zo ja, dan klopt de berekening
Leek me apart als iets 15 euro meer kost ex BTW, dat het dan goedkoper is inclusief.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:48
Peter-036 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 06:45:
[...]

Zijn de netto/bruto prijzen hier nu niet omgedraaid? Zo ja, dan klopt de berekening
Leek me apart als iets 15 euro meer kost ex BTW, dat het dan goedkoper is inclusief.
Jep, powerboard is 165 ex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
DaRealRenzel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 00:44:
[...]

Helaas niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiR60
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 12:05
Hoi allemaal,

Ik heb een Alfen Single Pro Line i.c.m. 50five,

Ik wil hem graag aan HA gekoppeld hebben om uit te lezen en het laden op comfort/(andere stand) etc. maar ook om zaken uit te lezen
Maar 50five wil niet meewerken in het (beperkt) open stellen van de laadpaal

Hebben jullie nog tips wat ik hun moet vragen/beargumenteren zodat ik wel toegang krijg?
Ik weet van iemand anders dat hij wel gewoon toegang heeft gekregen... volgens mij is het ook maar net wie je spreekt bij 50five...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:10
AiR60 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:00:
Hoi allemaal,

Ik wil hem graag aan HA gekoppeld hebben om uit te lezen en het laden op comfort/(andere stand) etc. maar ook om zaken uit te lezen

Hebben jullie nog tips wat ik hun moet vragen/beargumenteren zodat ik wel toegang krijg?
Ik weet van iemand anders dat hij wel gewoon toegang heeft gekregen... volgens mij is het ook maar net wie je spreekt bij 50five...
Contract opzeggen en owner pass vragen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:49
Hoi allemaal,

Misschien heb je nog wat aan deze post voor zowel de argumentatie als eventuele alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooz
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 14:54

ooz

Wederom een vraag.

Ik ben in het bezit van een Eve Mini met firmware 3.4.
Nu mis ik hierop wat instellingsmogelijkheden in vergelijking met mijn oude paal (FW7.x).
Dus wil ik de Eve Mini gaan updaten en lees ik dat alles onder versie 4.14 gebruik moet maken van een tussenstap met een A versie FW.
In mijn geval zie ik enkel de 6.6.2-a variant.
Bij het bevestigen van installatie hiervan wordt er gevraagd een wachtwoord in te voeren en dit lijkt allemaal te werken. FW wordt geüpload, geïnstalleerd en daarna krijg ik in beeld de melding dat paal gereboot wordt en FW installatie afgerond.
Dit scherm verdwijnt echter niet.
Als ik klik op close krijg ik de melding dat er al een wachtwoord aanwezig is en dat ik deze moet gebruiken.
Er heeft dan geen firmware update plaatsgevonden en kan ik alles opnieuw uitvoeren.

Iemand hier tips voor of ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 16:21
Hoi allemaal,

Ik heb een support ticket bij 50five gelogd en de wachtwoorden gekregen, ze zaten bij mij ook aan de binnenkant vd kap geplakt.
Mijn volgende vraag aan 50five was of ik de FW mocht upgraden, want mijn LP zat nog op 5.xx, 50five heeft er toen 7.1.x ingeladen, ik had liever 6.x willen hebben ivm bugs in 7.x, maar OK.
Ik heb recent een UTP kabel naar de laadpaal gelegd en heb access, er staat wel 'restricted' na het inloggen maar ik lijk wel settings te kunnen veranderen, maar zie ook dat bepaalde settings weer terug wijzigen, ik ben er nog niet helemaal 100% content mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
DaRealRenzel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 00:44:
[...]

Nee, iemand met toegang tot de webshop kan het wel voor je bestellen, weet ik uit ervaring.
Peter-036 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 06:45:
[...]

Mijn fout, aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japeroen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:33
Dag allen,

Ik kan van m'n werk een elektrische auto nemen, inclusief laadpaal die door t werk voorzien wordt (Alfen S-line).
Echter woon ik in een appartementsgebouw met ondergrondse parkeergarage. De derde partij die hier alle infrastructuur i.v.m. warmtepomp, zonnepanelen, en ook laadpalen beheert, wil dat er enkel laadpalen van de door hun gekozen fabrikant komen, namelijk Zaptec Pro.
Er worden argumenten aangehaald zoals:

"Omwille van de specifieke technische vereisten voor de veiligheid en sturing om het net niet te overbelasten (load balancing), is het helaas niet mogelijk om een laadpaal van een ander merk zoals Alfen te installeren, ook al zou deze technisch aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Alle laadpalen zijn aangesloten op een centrale infrastructuur en moeten met elkaar communiceren. Daarom is het noodzakelijk dat alle toestellen van hetzelfde type zijn – in dit geval Zaptec Pro – zodat een veilige en slimme werking gegarandeerd blijft. Voorlopig kunnen laadpalen van verschillende merken nog niet met elkaar communiceren voor de load balancing."

Klopt deze argumentering? Kunnen laadpalen van verschillende merken niet met elkaar communiceren voor load balancing? Of zijn er andere technische bezwaren om laadpalen van verschillende merken naast elkaar te hebben?

Voor mij betekent dit namelijk een verschil van om en bij de €3000...

Vriendelijke groeten,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
HyperBart schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:27:
[...]

“Losleggen?” :? Niks losleggen, blijf er van af.

Neen je blijft gewoon overal lekker van af en steek je PHEV in zoals je BEV voorheen. De BHEV (welk? Jaartal?) zal normaal alleen op 1 fase opladen.
Losleggen als in, ik wil de 3 fase terugtrekken en een onderverdeler maken in de schuur waar de laadpaal aan hangt en de laadpaal aansluiten op een automaat in de onderverdeler op een b16 alamat 1f+1n. Ipv. van de huidige b16 alamat 3f+1n. De overige twee fasen die ik in de kabel dan overhoud wil ik gebruiken voor stroom in de schuur en een setje zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Japeroen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:22:
Dag allen,

Ik kan van m'n werk een elektrische auto nemen, inclusief laadpaal die door t werk voorzien wordt (Alfen S-line).
Echter woon ik in een appartementsgebouw met ondergrondse parkeergarage. De derde partij die hier alle infrastructuur i.v.m. warmtepomp, zonnepanelen, en ook laadpalen beheert, wil dat er enkel laadpalen van de door hun gekozen fabrikant komen, namelijk Zaptec Pro.
Er worden argumenten aangehaald zoals:

"Omwille van de specifieke technische vereisten voor de veiligheid en sturing om het net niet te overbelasten (load balancing), is het helaas niet mogelijk om een laadpaal van een ander merk zoals Alfen te installeren, ook al zou deze technisch aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Alle laadpalen zijn aangesloten op een centrale infrastructuur en moeten met elkaar communiceren. Daarom is het noodzakelijk dat alle toestellen van hetzelfde type zijn – in dit geval Zaptec Pro – zodat een veilige en slimme werking gegarandeerd blijft. Voorlopig kunnen laadpalen van verschillende merken nog niet met elkaar communiceren voor de load balancing."

Klopt deze argumentering? Kunnen laadpalen van verschillende merken niet met elkaar communiceren voor load balancing? Of zijn er andere technische bezwaren om laadpalen van verschillende merken naast elkaar te hebben?

Voor mij betekent dit namelijk een verschil van om en bij de €3000...

Vriendelijke groeten,
Jeroen
Dat impliceert dat de laadpaal op de gemeenschappelijke infra wordt gehangen? Dan houdt hun argument wel steek ja. Ze hebben dan een module steken waar alle palen (zaptecs in dit geval) mee praten.
Als jij dan met je Alfen afkomt dan heeft die een evt andere meetmodule nodig.

Als de laadpaal aangesloten wordt op jouw meter heeft er niemand iets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Jij wel ? Kan je eventueek wat parts voor mij bestellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

HyperBart schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:11:
[...]

Dat impliceert dat de laadpaal op de gemeenschappelijke infra wordt gehangen? Dan houdt hun argument wel steek ja. Ze hebben dan een module steken waar alle palen (zaptecs in dit geval) mee praten.

Als de laadpaal aangesloten wordt op jouw meter heeft er niemand iets over te zeggen.
In dat laatste geval moet er natuurlijk wel een mogelijkheid zijn een eigen bedrading vanaf de eigen meterkast naar de eigen parkeerplek te leggen, waar die lader dan op wordt aangesloten.
Bij veel moderne appartementsgebouwen kan je vaak wel een stopcontact oid op eigen meter in je eigen berging hebben, maar een 3 fase aansluting op eigen meter bij de eigen parkeerplek is nog maar zeer weinig voorkomend.

En dan nog moet de VVE toestemming geven voor het plaatsen van een lader aan de muur in de garage. De muren van de garage zijn namelijk niet van de appartementsrechthouder, die heeft alleen het alleenrecht op het gebruik van de parkeerplek. Als de VVE dit niet toestaat heb je gewoon pech.

Er zijn zelfs appartementen waar uberhaupt geen electrische auto's de parkeerkelder in mogen.

[ Voor 17% gewijzigd door DaRealRenzel op 22-04-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-05 21:02
Het scherm op mijn laadpaal is nu al enkele dagen zwart. De laadpaal zelf staat wel nog op want wanneer ik mijn auto inplug begint deze gewoon met laden. Hij zit ook nog op het netwerk want integratie met Home Assistant werkt ook. Bij backoffice lijkt alles correct door te komen.

Aan instellingen niets gewijzigd, ook geen update gedaan... Laadpaal al eens herstart maar scherm blijft zwart.
Iemand die zoiets ook al eens heeft meegemaakt?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:50
nujtrug schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:46:
Het scherm op mijn laadpaal is nu al enkele dagen zwart. De laadpaal zelf staat wel nog op want wanneer ik mijn auto inplug begint deze gewoon met laden. Hij zit ook nog op het netwerk want integratie met Home Assistant werkt ook. Bij backoffice lijkt alles correct door te komen.

Aan instellingen niets gewijzigd, ook geen update gedaan... Laadpaal al eens herstart maar scherm blijft zwart.
Te vaak. Alfen en LCDs is geen probleemloos huwelijk. Ik heb mijn paal vervangen door een simpel model zonder display. Geen problemen meer 😉

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcaluwae
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-05 19:51
Heeft iemand hier ervaring met het opzeggen van het contract van een D'Ieteren (EDI) laadpaal van Alfen?
Wij betalen maandelijks 7€ aan EDI maar ik zou daar liever vanaf willen.
Ik heb gezien dat ik in de configuratie kan kiezen voor Plug&Charge. (nu is dat met een EDI charging pass)
En ik zag dat je in de ACE Service Installer ook een overzicht van de laadsessies kan vinden. Enkel zie ik daar momenteel 1 sessie van 3367 uur en geen actuele sessies. Komt dit door de backoffice met EDI?
Wijzigt dit als je geen actieve backoffice meer hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
kcaluwae schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:46:
Heeft iemand hier ervaring met het opzeggen van het contract van een D'Ieteren (EDI) laadpaal van Alfen?
Wij betalen maandelijks 7€ aan EDI maar ik zou daar liever vanaf willen.
Ik heb gezien dat ik in de configuratie kan kiezen voor Plug&Charge. (nu is dat met een EDI charging pass)
"Plug&Charge" wil niet zeggen wat je denkt dat het wil zeggen.
Dat is niet je paal vrijschakelen, dat heet bij Alfen "standalone" en dat bereik je door los te koppelen van een backend.
Plug&Charge wil zeggen dat al je laadbeurten altijd gestart worden met een vast pas nummer. Dat is NIET het pasnummer wat je ziet staan op je pasje maar het interne ID van de pas (kan je ook uit de logs ophalen).
Als je daar dat pasnummer inklopt zal je laadpaal alle sessies authoriseren met de betreffende pas.
En ik zag dat je in de ACE Service Installer ook een overzicht van de laadsessies kan vinden. Enkel zie ik daar momenteel 1 sessie van 3367 uur en geen actuele sessies. Komt dit door de backoffice met EDI?
Wijzigt dit als je geen actieve backoffice meer hebt?
Dat is gek. Best je laadpaal eens powercyclen.

Weet wel dat als je hier van af wilt dat je laadpaal niet meer zal verrekenen en niet meer met een backend zal praten, ik hoor EDI dus je bent Belg. Ik vermoed dat dit een paal van de werkgever is. Als je EDI afzegt is het gedaan met sessies verrekenen als een andere partij die moet betalen (bv. werkgever of bezoeker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart

Zet de paal eens even (15min/30min) zonder stroom en dan terug aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-05 11:05
Dennis 1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:51:
[...]

@HyperBart
Bedankt en duidelijk! Hopelijk krijg ik snel het wachtwoord van Awesems dan kan ik verder. ;)
Ik hoop voor je dat Awesems je de wachtwoorden gaan geven.

Ik heb in het verleden ook een (gebruikte) paal gekocht die bij Awesems gehost werd.
Echter deden zij heel moelijk en wilde koste wat kost geen password verstrekken!

Toen maar via MP verkocht met opmerking geen wachtwoord beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eZSB1T9JhkyWI2fyvFatuen-S0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Z6Adng9kMqM0FjqLjKteX5V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C0bVHro1kvkEmY8WUozQjpGbLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6x5gmN9HsG10M7vaDPBGSR3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqBFu7foP2in-ShXGVDhbCU502A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbP779hBOPTDRnbWMvg7osan.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb mijn laadpaal via eneco emobility. Van het weekend toch eindelijk eens de kap eraf gehaald en de kabel gesplitst en een utp-stekker erop gezet. Nu weet ik iig dat ik ook zelf kan inloggen mocht ik hem ooit zonder back office willen gebruiken. Solar charging even aangezet en dat werkte ook mooi. Zal ik tot 2027 waarschijnlijk niet veel gaan gebruiken, maar mooi om te weten dat ik er voor klaar ben.
Misschien dat ik nog een integratie via HA maak dat die in de zomer bij voorkeur rond de lunch laadt om de voltages hier in de buurt een beetje laag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japeroen
HyperBart schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:11:
[...]

Dag Bart,

Die wordt op de gemeenschappelijke infra gehangen ja.
Ik ben even in de specificaties gedoken (https://help.zaptec.com/h...ttachments/24126995227665 en https://www.dieterenenerg...6c12af64980f032934c84b27c) en ik zag dat beide laadpalen OCPP 1.6 ondersteunen.

Verandert dat de zaak of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Neen, OCPP is voor verrekenen van de laadbeurten (backend).

Ik zie nu dat je linkt naar Dieteren, mag ik concluderen dat je Belg bent?
Daar liggen de regels iets anders dan in NL en mag de syndic of gebouwbeheerder de laadpaal niet weigeren mits je het juridisch juist kadert. Anders gesteld: als er al een gemeenschappelijk initiatief is dan kan je niet argumenteren dat je er zelf een wil zetten, tenzij het prijsverschil dermate groot is dat je daarmee kan aantonen dat men er op verdient, allemaal grijs gebied: --> vrederechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Ja gebeurt hier ook wel eens. Gewoon ff werkschakelaar cq. Zekering omzetten (paal stroomloos maken) en na een paar minuutjes weer inschakelen. Dan doet ie het weer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrenzyFreak
@nujtrug Zwart scherm was veelvoorkomend probleem bij een bepaalde firmware versie, sinds 6.6.2 heb ik er in ieder geval geen last meer van gehad.

@kcaluwae Zonder backoffice zijn de kosten weg ja. Je hebt ook Tap Electric als backoffice, die rekenen geen abo kosten, maar gooien 10% op de laadkosten naar de betaler. Ideaal voor zakelijke leaserijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
moviemaster schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:47:
[...]

Ik hoop voor je dat Awesems je de wachtwoorden gaan geven.

Ik heb in het verleden ook een (gebruikte) paal gekocht die bij Awesems gehost werd.
Echter deden zij heel moelijk en wilde koste wat kost geen password verstrekken!

Toen maar via MP verkocht met opmerking geen wachtwoord beschikbaar.
@moviemaster
Jij geeft me goede hoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcaluwae
HyperBart schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:13:
[...]

"Plug&Charge" wil niet zeggen wat je denkt dat het wil zeggen.
Dat is niet je paal vrijschakelen, dat heet bij Alfen "standalone" en dat bereik je door los te koppelen van een backend.
Plug&Charge wil zeggen dat al je laadbeurten altijd gestart worden met een vast pas nummer. Dat is NIET het pasnummer wat je ziet staan op je pasje maar het interne ID van de pas (kan je ook uit de logs ophalen).
Als je daar dat pasnummer inklopt zal je laadpaal alle sessies authoriseren met de betreffende pas.

[...]

Dat is gek. Best je laadpaal eens powercyclen.

Weet wel dat als je hier van af wilt dat je laadpaal niet meer zal verrekenen en niet meer met een backend zal praten, ik hoor EDI dus je bent Belg. Ik vermoed dat dit een paal van de werkgever is. Als je EDI afzegt is het gedaan met sessies verrekenen als een andere partij die moet betalen (bv. werkgever of bezoeker).
Om los te koppelen van de backend moet de SIM kaart er dan uit?
Of is het voldoende als ik bij de Backoffice preset : <standalone> kies?
En is dat dan alles dat ik moet doen voor Plug&Charge (gewoon laadkabel in auto en laden zonder pas)

Wat achtergrond: Vorige eigenaars van de woning hebben deze laadpaal via D'Ieteren laten plaatsen. Ik ben zelfstandig en verreken de laadsessies gewoon aan de hand van een excel waar ik alle laadbeurten oplijst. Deed dit al zo voor we hier kwamen wonen en wil dit dus blijven doen. Heb daar EDI niet voor nodig. En voor zover ik het begrijp moet ik dat Excel bestande uit die ACE service installer kunnen halen (transacties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
kcaluwae schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:47:
[...]

Om los te koppelen van de backend moet de SIM kaart er dan uit?
Of is het voldoende als ik bij de Backoffice preset : <standalone> kies?
En is dat dan alles dat ik moet doen voor Plug&Charge (gewoon laadkabel in auto en laden zonder pas)

Wat achtergrond: Vorige eigenaars van de woning hebben deze laadpaal via D'Ieteren laten plaatsen. Ik ben zelfstandig en verreken de laadsessies gewoon aan de hand van een excel waar ik alle laadbeurten oplijst. Deed dit al zo voor we hier kwamen wonen en wil dit dus blijven doen. Heb daar EDI niet voor nodig. En voor zover ik het begrijp moet ik dat Excel bestande uit die ACE service installer kunnen halen (transacties).
SIM mag er in blijven.
Standalone is prima idd en zal resulteren in laden zonder pasje. Ik ga het geen Plug&Charge noemen want je weet dat dat eigenlijk iets anders is maar ja, het zal resulteren dat je insteekt en dat de laadpaal direct laadt zonder sessie op een backend. :P

OK, duidelijk ook voor die Excel, zo ken ik er idd nog wel wat.
Je kan die ook vanuit de Alfen exporteren dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:10
Japeroen schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:18:
[...]
Die wordt op de gemeenschappelijke infra gehangen ja.
De vraag is dan hoe ze de laadbeurten gaan verrekenen... normaal moeten ze dan aangesloten zijn op een backoffice en dan is maar de vraag of jou laadpas van de zaak een "roaming" overeenkomst heeft men hun backoffice want anders kan je nog niet laden.

En zelfs als je laadpas een "roaming" overeenkomst heeft met de backend... wie bepaalt de prijs dan (en gaat met de winst lopen) en gaat je werkgever tevreden zijn als je constant "publiek" gaat laden (aan een tarief dat veel hoger is dan wanneer je zelf een laadpaal zou plaatsen aan het CREG tarief - van toepassing moest je in Belgie wonen).

Op persoonlijke infra hangen lost het probleem niet altijd op want moest iedereen dat doen dan "overbelast" je nog steeds de aansluiting van het gebouw op het net (tenzij ieder appartement een individuele aansluiting zou hebben tot op de straat).

En zoals iemand anders al schreef is OCPP het protocol voor de verrekening van de laadbeurten... geen idee of het loadbalancing protocol iets officieel/generieks is of niet (ook geen idee of er ergens documentatie is over hoe Alfen dit doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 08:42
Maxem energy controller communiceert niet met nieuwe Alfenlaadpaal'

Ik maak vanaf 2017 gebruik van Maxem energy controller icm met Alfen laadpaal. Nu heb ik een nieuwe Alfen laadpaal omdat de oude defect was. Het betreft een Alfen Single-Pro. Nu lukt het niet om de nieuwe laadpaal met de netwerkkabel met de Maxem te laten communiceren.
Zowel Alfen als Maxem kunnen mij niet verder helpen.

In de Ace Service installer heb ik alles goed ingesteld. Maar de Maxem ziet de laadpaal simpelweg niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
JopieZoe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:35:
Maxem energy controller communiceert niet met nieuwe Alfenlaadpaal'

Ik maak vanaf 2017 gebruik van Maxem energy controller icm met Alfen laadpaal. Nu heb ik een nieuwe Alfen laadpaal omdat de oude defect was. Het betreft een Alfen Single-Pro. Nu lukt het niet om de nieuwe laadpaal met de netwerkkabel met de Maxem te laten communiceren.
Zowel Alfen als Maxem kunnen mij niet verder helpen.

In de Ace Service installer heb ik alles goed ingesteld. Maar de Maxem ziet de laadpaal simpelweg niet.
Werkt die Maxem met tcp modbus? Volgens mij heb je dan ook de loadbalancing licentie nodig. Die is unlocked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
Ik heb een licentie volgens Alfen. Hoe weet ik dat Maxem met TCP modbus werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
JopieZoe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:06:
Ik heb een licentie volgens Alfen. Hoe weet ik dat Maxem met TCP modbus werkt?
Ik zou beginnen met documentatie van Maxem/Leverancier erbij te pakken. Heb gekeken op hun website, maar ik kon niets vinden.

Rechtstreeks aansluiten middels P1 of middels Homewizard P1 meter geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
Dartlink schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:08:
[...]

Ik zou beginnen met documentatie van Maxem/Leverancier erbij te pakken. Heb gekeken op hun website, maar ik kon niets vinden.

Rechtstreeks aansluiten middels P1 of middels Homewizard P1 meter geen optie?
Zeer bedankt. Nu mee bezig. Oude manual erbij gepakt. Wat blijkt het station is online (hij geeft immers verbruik huis en opbrengst panelen weer) echter kan hem niet inloggen wat niet online.
Mocht deze Maxem defect zijn dan zoek ik dus een alternatief welke ZEKER met de nieuwe Alfen communiceert én ook dezelfde features heeft als de maxem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
JopieZoe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:11:
[...]

Zeer bedankt. Nu mee bezig. Oude manual erbij gepakt. Wat blijkt het station is online (hij geeft immers verbruik huis en opbrengst panelen weer) echter kan hem niet inloggen wat niet online.
Mocht deze Maxem defect zijn dan zoek ik dus een alternatief welke ZEKER met de nieuwe Alfen communiceert én ook dezelfde features heeft als de maxem.
Even hardop denkend zonder de Maxem te kennen. Ben je toevallig gelijktijdig ingelogd in ACE? Je mag namelijk maar eenmaal ingelogd zijn (mits Maxem HTTP gebruikt om in te loggen)

Ben hier zelf tegenaan gelopen met de combinatie Home Assistant en ACE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
Dartlink schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:14:
[...]

Even hardop denkend zonder de Maxem te kennen. Ben je toevallig gelijktijdig ingelogd in ACE? Je mag namelijk maar eenmaal ingelogd zijn (mits Maxem HTTP gebruikt om in te loggen)

Nee nu niet ingelogd bij ACE. Immers ik had ook al opgemerkt dat de verbinding (via Wifi) met de Alfen verbroken raakt als ik de maxem via de UTP verbind met de laadpaal. Maar jouw home assistent connect goed met Alfen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennLo
  • Laatst online: 27-04 19:12
Alfen pro single kabel vervangen van 5m naar een langere kabel. Zekering uit en kabel vervangen. Zekering op.. alles werkt maar laad niet meer dan 4,3kw. Aansluiting is enkelfasig 32A dus voorheen kon ik tot 7,3A. Iemand een idee wat er aan de hand is? Installer app zie ik ook niet meteen iets bizar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:01
GlennLo schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:30:
Alfen pro single kabel vervangen van 5m naar een langere kabel. Zekering uit en kabel vervangen. Zekering op.. alles werkt maar laad niet meer dan 4,3kw. Aansluiting is enkelfasig 32A dus voorheen kon ik tot 7,3A. Iemand een idee wat er aan de hand is? Installer app zie ik ook niet meteen iets bizar…
Heb je het rode dunne draadje wel aangesloten? ( daar zit een weerstand van in de stekker van de kabel die bepaald hoeveel ampere de kabel mag lopen.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennLo
Ja, rode kabel aangesloten, echter heeft de nieuwe kabel 2 fijne aders aan elkaar met een connector. Vroeger was dit rood op rood en nu rood op roze/oranje. Is nu een Ratio 11kw laadkabel.
Roger Beurskens schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:31:
[...]

Heb je het rode dunne draadje wel aangesloten? ( daar zit een weerstand van in de stekker van de kabel die bepaald hoeveel ampere de kabel mag lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Je hebt dus een 3x16A kabel gekocht, maar je had eigenlijk een 3x32A kabel nodig? Dan doet het weerstandje waarschijnlijk goed zijn werk :)

Waarschijnlijk zoiets gekocht:
https://www.laadkabeldisc...open-einde-3x16a-10m.html

Terwijl je deze nodig zou hebben denk ikzo:
https://www.laadkabeldisc...3x32a-10m-basic-line.html

[ Voor 48% gewijzigd door Dartlink op 24-04-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennLo
Concreet dus de verkeerde kabel geleverd gekregen? Online was deze echter wel 11kwh gespecificeerd.
Dartlink schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:38:
Je hebt dus een 3x16A kabel gekocht, maar je had eigenlijk een 3x32A kabel nodig? Dan doet het weerstandje waarschijnlijk goed zijn werk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
GlennLo schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:44:
Concreet dus de verkeerde kabel geleverd gekregen? Online was deze echter wel 11kwh gespecificeerd.

[...]
3x16A is over drie fases 11kW

Jij doet enkelfase dus 1x16A, dus circa 3,7kW :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlennLo
Hartelijk dank voor de hulp 👍🏼 toevallig iemand een goeie webshop voor laadkabel met los einde 10m..
Dartlink schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:45:
[...]

3x16A is over drie fases 11kW

Jij doet enkelfase dus 1x16A, dus circa 3,7kW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-05 11:38

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Wij hebben een Alfen even met socket thuis maar ik wil hier eigenlijk gewoon een vaste kabel aan hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wa0PAmkfev8WwNa0dRvPiMfojwY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vuQsCCAXqYvADBHZeRy4xXYI.png?f=fotoalbum_large
Ik zie dat ik het type in ACE gewoon kan aanpassen... Zou dit werken met een kabel er gewoon inlaten?

Zoniet, is het mogelijk om er zelf een vaste kabel aan te monteren? Kwam zoiets als dit tegen

Maar ik heb het vermoeden dat dit niet gaan werken zonder ander mainboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Koen Hendriks schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:24:
Wij hebben een Alfen even met socket thuis maar ik wil hier eigenlijk gewoon een vaste kabel aan hebben.

[Afbeelding]
Ik zie dat ik het type in ACE gewoon kan aanpassen... Zou dit werken met een kabel er gewoon inlaten?

Zoniet, is het mogelijk om er zelf een vaste kabel aan te monteren? Kwam zoiets als dit tegen

De socket laten zitten en je laadkabel inprikken, en je lader op Fixed Cable zetten gaat niet werken, want je socket vergrendelt dan niet meer, en je laadsessie wordt niet 'afgesloten' als je de stekker uit de auto haalt.

Je kan een losse kabel aansluiten, op dezelfde connector als waar nu de socket op zit (deze wel even uit de connector halen en niet allebei aansluiten). Je moet dan wel de rode signaaldraad uit de kabel aankoppelen op de rode draad die met een connector op het power board zit (meerdere kleuren). Over deze draad loopt het signaal dat de lader verteld dat je kabel in de auto is ingeplugd of niet.

Je kan dan het beste ook die hele connector loskoppelen, dan gaat de controller niet op tilt omdat die blijft proberen de socket te locken oid.

Let wel, als je zelf een vaste kabel monteert, vervalt je garantie. Dus pas doen als de garantie verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:01
Je kan toch ook een losse kabel locken in de socket? zodat die als een vaste kabel gebruikt kan worden?

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
Dartlink schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:14:
[...]

Welke backoffice preset gebruik je bij de Home Assistant? Ik kam deze niet vinden in de lijst bij connnectivity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:41
DaRealRenzel schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 00:09:
[...]

De socket laten zitten en je laadkabel inprikken, en je lader op Fixed Cable zetten gaat niet werken, want je socket vergrendelt dan niet meer, en je laadsessie wordt niet 'afgesloten' als je de stekker uit de auto haalt.

Je kan een losse kabel aansluiten, op dezelfde connector als waar nu de socket op zit (deze wel even uit de connector halen en niet allebei aansluiten). Je moet dan wel de rode signaaldraad uit de kabel aankoppelen op de rode draad die met een connector op het power board zit (meerdere kleuren). Over deze draad loopt het signaal dat de lader verteld dat je kabel in de auto is ingeplugd of niet.

Je kan dan het beste ook die hele connector loskoppelen, dan gaat de controller niet op tilt omdat die blijft proberen de socket te locken oid.

Let wel, als je zelf een vaste kabel monteert, vervalt je garantie. Dus pas doen als de garantie verlopen is.
Dit kan wel, al s je je lader op fixed cable zet dan sluit de sessie gewoon af als de auto afgekoppeld is, er is alleen 1 nadeel de vergrendel motor werkt dan niet en kan je onder vermogen je laadkabel uit de lader trekken wat tot gevolg heeft dat de contacten verbranden na een aantal keer dit gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geve123
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-05 23:43
Mijn alfen paal is geinstalleerd in 2019, in de laadhistorie via aceinstaller heb ik 32932 transacties.Maar geen transacties meer sinds 28 dec 2024. ZOu het kunnen dat het geheuden vol is? Ik zie geen mogelijkheid om selectief transacties te wissen, enkel "alle transacties wissen". Mijn paal is verbonden met een backoffice en die krijgt nog steeds de transacties door maar om ze zijn niet zichtbaar in mijn transactie overzicht in de ace installer. Ook via de app als ik laadhistory opvraag krijg ik een foutmelding dat de gegevens niet opgehaald kunnen worden. Ik las eerder dat dit mogelijk een probleem van firmware is , ik zit nu op 7.1.6-4345 maar weet niet of dit gerelateerd is aan het feit dat de transacties zie zijn opgenomen in de laadhistorie van de laadpaal zelf? Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Daveth schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:47:
[...]

Dit kan wel, al s je je lader op fixed cable zet dan sluit de sessie gewoon af als de auto afgekoppeld is, er is alleen 1 nadeel de vergrendel motor werkt dan niet en kan je onder vermogen je laadkabel uit de lader trekken wat tot gevolg heeft dat de contacten verbranden na een aantal keer dit gedaan hebben.
Dat zou niet het geval mogen zijn.
Het is namelijk zo dat in iedere laadkop/stekker een pinnetje (CP) zit wat korter is dan alle vermogensvoerende pinnen.
Bij het uittrekken verbreek je dus fysiek eerst het contact met CP wat instantaan het relais moet laten omklikken om de last te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
HyperBart schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:20:
[...]

Dat zou niet het geval mogen zijn.
Het is namelijk zo dat in iedere laadkop/stekker een pinnetje (CP) zit wat korter is dan alle vermogensvoerende pinnen.
Bij het uittrekken verbreek je dus fysiek eerst het contact met CP wat instantaan het relais moet laten omklikken om de last te scheiden.
Als jij de stekker er snel uit trek dan zijn de relais nog niet uit geschakeld en dan gaat er gewoon 11kwh door heen, probeer het anders maar eens dan zal je zien dat de contacten echt beschadigen.
Maar zolang je de kabel gewoon laat zitten is er niets aan de hand.
Je kan ook de lader open maken en het stekkertje op de actuator los maken en het vlaggetje naar beneden zetten zo staat je kabel altijd gelocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Roger Beurskens schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:37:
Je kan toch ook een losse kabel locken in de socket? zodat die als een vaste kabel gebruikt kan worden?
Nee, want dan wordt je laadsessie niet afgesloten. Een laadsessie wordt pas afgesloten als je de stekker uit de socket hebt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Daveth schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:01:
[...]

Als jij de stekker er snel uit trek dan zijn de relais nog niet uit geschakeld en dan gaat er gewoon 11kwh door heen, probeer het anders maar eens dan zal je zien dat de contacten echt beschadigen.
Maar zolang je de kabel gewoon laat zitten is er niets aan de hand.
Je kan ook de lader open maken en het stekkertje op de actuator los maken en het vlaggetje naar beneden zetten zo staat je kabel altijd gelocked.
Elke lader en elke auto heeft een stekkervergrendeling. stekker er snel uit trekken kan dan alleen maar als je de stekkervergrendeling bypassed.
Zodra je op de lader of bij de auto de stekkervergrendeling lost, gaat ook de laadstroom er af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
JopieZoe schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:43:
[...]

Welke backoffice preset gebruik je bij de Home Assistant? Ik kam deze niet vinden in de lijst bij connnectivity.
Ik gebruik Home Assistant alleen om de paal uit te lezen zoals snelheid, hoeveelheid kWh opgeladen en eventueel dingen mee aan te passen :)

Als backoffice heb ik E-flux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
DaRealRenzel schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:33:
[...]

Elke lader en elke auto heeft een stekkervergrendeling. stekker er snel uit trekken kan dan alleen maar als je de stekkervergrendeling bypassed.
Zodra je op de lader of bij de auto de stekkervergrendeling lost, gaat ook de laadstroom er af.
Als je de lader op Fixed cable zet reageert de lader ook als of hij een vaste kabel heeft, dus de actuator word helemaal niet aangesproken en dus ook niet vergrendeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evplus
  • Laatst online: 11-05 13:33
Koen Hendriks schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:24:

[Afbeelding]

kabel op fixed cable zetten,
Je kabel in je socket steken en hierna lock motor manueel met je hand vergrendelen, hierna fiche van lock motor los halen van je lock motor. gaat gewoon werken 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:21
evplus schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:35:
[...]

Je kabel in je socket steken en hierna lock motor manueel met je hand vergrendelen, hierna fiche van lock motor los halen van je lock motor. gaat gewoon werken 👍🏼
Ah, dat is handig!! Met deze procedure vervalt je garantie niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcaluwae
HyperBart schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:53:
[...]

OK, duidelijk ook voor die Excel, zo ken ik er idd nog wel wat.
Je kan die ook vanuit de Alfen exporteren dan.
Wat er met die transacties aan de hand is dat begrijp ik momenteel niet. Volgens mij stond daar vroeger effectief een veel langere lijst. Dit is een screenshot van wat ik nu zie. Laadpaal al eens herstart via de ACE service installer en ook herstart door stroom uit/aan. Verandert niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tw_8ZTXoiAuzz8_qtrLssMw5vRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3CwzX65XfZUgyB3Ldg53lKQ8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quaff2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-05 03:28
Allen,
Ik ben in bezit van een Alfen Double Pro-Line laadpaal en wil load balancen middels de Homewizard.
Instellingen. Echter krijg ik de connectie niet voor elkaar.

Instellingen via de Ace Service Installer staat goed:
- Data Source: Meter
- Received Measurements: Include Charging EV.
- Protocol Selection: DSMR4.x/SMR5.0 (P1).
- Max 16A.
- Safe Current: 10A.
- DSMR/SMR Interface: HomeWizzard Wi-Fi P1
- DSM/SMR Server IP address x.x.x.90 (handmatig ingevuld, want vond deze zelf niet).
- DSMR/SMR port: 80.

Zowel mijn laptop met de ACE Service Installer (zowel wifi als bedraad), laadpaal, mobiel en Homewizard zitten in het zelfde subnet.

Homewizard: x.x.x.90
Alfen Laadpaal: x.x.x.88
Laptop. x.x.x.21

De Homewizard kan ik uitlezen met de app op mijn telefoon, die werkt.
Local Api staat aan.

Vanaf mijn laptop kan ik zowel de Alfen laadpaal als de Homewizard pingen.
De ACE Service Installer vond zelf de Homewizard niet, dus het IP adres heb ik handmatig ingevuld.
Ik kan via mijn mobiel zowel de Homewizard uitlezen en ontvang ook data.
De laadpaal heb ik een reboot gegeven. Maar allemaal zonder soelaas.
De ACE Service Installer laat nog steeds geen waardes van de smart meter zien, alles blijft op 0.

Ik maak gebruik van een Fritz!Box 5590.
"Actieve Wi-Fi-apparaten mogen met elkaar communiceren" staat al aangevinkt.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Enkele fragmenten uit de logging, lijkt wel de P1 meter gevonden te hebben maar kan niet communiceren en valt daarom terug naar safe mode:
2025-04-25T09:53:58.445Z:INFO:application.c:526:Smart meter P1 port interface..available
2025-04-25T09:53:58.457Z:INFO:application.c:527:Smart meter Suspend input......not available2025-04-25T09:53:58.500Z:INFO:application.c:528:Smart meter external Modbus....not available
2025-04-25T09:53:58.511Z:INFO:application.c:529:Energy meter ModBus interface..available
2025-04-25T10:13:31.957Z:INFO:station.c:363:New smart meter: [-1->5]
2025-04-25T10:13:31.968Z:USER:taskP1Meter.c:411:Start P1 Meter
2025-04-25T10:13:31.976Z:INFO:taskP1Meter.c:298:Stopping P1 Meter Task Done
2025-04-25T10:13:31.988Z:INFO:station.c:525:Starting P1 Loadbalancing Task!
2025-04-25T10:13:33.515Z:INFO:taskP1Meter.c:318:Init P1 meter
2025-04-25T10:13:54.523Z:WARNING:taskP1Meter.c:360:Unable to start P1 communications, Read Timeout Error
2025-04-25T10:14:15.535Z:WARNING:taskP1Meter.c:360:Unable to start P1 communications, Read Timeout Error
2025-04-25T10:14:36.550Z:WARNING:taskP1Meter.c:360:Unable to start P1 communications, Read Timeout Error
2025-04-25T10:14:57.558Z:WARNING:taskP1Meter.c:360:Unable to start P1 communications, Read Timeout Error
2025-04-25T10:15:18.570Z:WARNING:taskP1Meter.c:360:Unable to start P1 communications, Read Timeout Error
2025-04-25T10:15:39.582Z:ERROR:taskP1Meter.c:390:Unable to communicate with P1 device during init!
2025-04-25T10:15:39.621Z:WARNING:active_lb.c:110:Enter ActiveLB safeMode: 10.0A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japeroen
HyperBart schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:20:
Neen, OCPP is voor verrekenen van de laadbeurten (backend).

Ik zie nu dat je linkt naar Dieteren, mag ik concluderen dat je Belg bent?
Daar liggen de regels iets anders dan in NL en mag de syndic of gebouwbeheerder de laadpaal niet weigeren mits je het juridisch juist kadert. Anders gesteld: als er al een gemeenschappelijk initiatief is dan kan je niet argumenteren dat je er zelf een wil zetten, tenzij het prijsverschil dermate groot is dat je daarmee kan aantonen dat men er op verdient, allemaal grijs gebied: --> vrederechter.
Ik ben Belg, inderdaad. Nu ja, zo ver wil ik er niet in gaan... Lijkt me niet goed voor de rest van de verstandshouding.
r2504 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:31:
[...]

De vraag is dan hoe ze de laadbeurten gaan verrekenen... normaal moeten ze dan aangesloten zijn op een backoffice en dan is maar de vraag of jou laadpas van de zaak een "roaming" overeenkomst heeft men hun backoffice want anders kan je nog niet laden.

En zelfs als je laadpas een "roaming" overeenkomst heeft met de backend... wie bepaalt de prijs dan (en gaat met de winst lopen) en gaat je werkgever tevreden zijn als je constant "publiek" gaat laden (aan een tarief dat veel hoger is dan wanneer je zelf een laadpaal zou plaatsen aan het CREG tarief - van toepassing moest je in Belgie wonen).

Op persoonlijke infra hangen lost het probleem niet altijd op want moest iedereen dat doen dan "overbelast" je nog steeds de aansluiting van het gebouw op het net (tenzij ieder appartement een individuele aansluiting zou hebben tot op de straat).

En zoals iemand anders al schreef is OCPP het protocol voor de verrekening van de laadbeurten... geen idee of het loadbalancing protocol iets officieel/generieks is of niet (ook geen idee of er ergens documentatie is over hoe Alfen dit doet).
Laadbeurten worden sowieso niet terugbetaald door het werk, dus dat is het probleem niet.

In ieder geval: ik begrijp nu dat er weldegelijk een technische reden achter zit en dat het niet vanzelfsprekend is om laadpalen van verschillende merken te combineren. In dat geval kan ik me er wel bij neerleggen.

Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishMaster
  • Laatst online: 04-05 14:58
Hallo allemaal,

Sinds kort een Eve Single S geïnstalleerd gekregen i.f.v. thuisladen (wagen van het werk).
  • Belgie
  • 12kWp zonnepanelen installatie (omvormer 10kW)
  • huisaansluiting is 3fase (3x 400V, 32A) (nieuwbouw)
  • Dobiss domotica
  • Youless op de P1-poort van de 'slimme meter'
  • ACE installer kan ik alles zien/instellen
    - 7.1.6-4345 firmware
    - max station current: 32A
    - 3Phases
    - max current connector 1: 5A (??)
    - fixed cable
    - active load balancing
    - data source: energy mgmt system
    - safe current: 16A
    - allow single/multiphase charging
    - RFID kaart om te laden (terugbetaling door werkgever), backoffice preset = optimile (simpoint)
    - bij Live monitoring staat 'Modbus TCP/IP connection state' in "no connection (communication_error)"
  • Home Assistant integration: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
Wanneer ik de wagen (Passat GTE 2020) inplug en de sessie start (RFID kaart), dan gaat de Alfen blauw knipperen, maar in Home Assistant zie ik dat de status op "Load Balancing Forced Off" staat, en er verder niks gebeurt qua opladen. Zonnepanelen wekken momenteel 8kW op: 3,5kW gaat naar de woning, 4,5kW wordt in het net geïnjecteerd. (4500W / 400V = 11A die toch al naar het opladen zou kunnen gaan).

In Dobiss springt het icoontje van de Alfen telkens naar grijs (=verbonden maar niet laden) i.p.v. wit (=laden).

Iemand een idee wat er hier misgaat...? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04
WishMaster schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:36:
Hallo allemaal,

Sinds kort een Eve Single S geïnstalleerd gekregen i.f.v. thuisladen (wagen van het werk).
  • Belgie
  • 12kWp zonnepanelen installatie (omvormer 10kW)
  • huisaansluiting is 3fase (3x 400V, 32A) (nieuwbouw)
  • Dobiss domotica
  • Youless op de P1-poort van de 'slimme meter'
  • ACE installer kan ik alles zien/instellen
    - 7.1.6-4345 firmware
    - max station current: 32A
    - 3Phases
    - max current connector 1: 5A (??)
    - fixed cable
    - active load balancing
    - data source: energy mgmt system
    - safe current: 16A
    - allow single/multiphase charging
    - RFID kaart om te laden (terugbetaling door werkgever), backoffice preset = optimile (simpoint)
    - bij Live monitoring staat 'Modbus TCP/IP connection state' in "no connection (communication_error)"
  • Home Assistant integration: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
Wanneer ik de wagen (Passat GTE 2020) inplug en de sessie start (RFID kaart), dan gaat de Alfen blauw knipperen, maar in Home Assistant zie ik dat de status op "Load Balancing Forced Off" staat, en er verder niks gebeurt qua opladen. Zonnepanelen wekken momenteel 8kW op: 3,5kW gaat naar de woning, 4,5kW wordt in het net geïnjecteerd. (4500W / 400V = 11A die toch al naar het opladen zou kunnen gaan).

In Dobiss springt het icoontje van de Alfen telkens naar grijs (=verbonden maar niet laden) i.p.v. wit (=laden).

Iemand een idee wat er hier misgaat...? 8)7
https://knowledge.alfen.c...+charging+station+mean%3F

Vreemd dat je paal niet gaat laden, maar 3,5kw gaat naar je woning? Kan zijn dat load balancing nu gaat zeggen, das te veel dus ik vertik het om te laden met 11kwh? Verklaart nog steeds niet waarom de paal helemaal niet laad.

[ Voor 9% gewijzigd door austin_77 op 27-04-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishMaster
  • Laatst online: 04-05 14:58
austin_77 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:15:
[...]

Is je laadpaal ook verbonden met de P1 poort van je slimme meter? Lijkt nu van niet met wat je beschrijft.
De electricien had er eerst een P1-splitter tussengehangen, maar heeft die weer weggehaald want "het EMS (de domotica) zal de laadpaal aansturen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04
WishMaster schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:18:
[...]

De electricien had er eerst een P1-splitter tussengehangen, maar heeft die weer weggehaald want "het EMS (de domotica) zal de laadpaal aansturen"
Geen idee hoe het dan verbonden is met elkaar, maar naar mijn weten moet de Alfen laadpaal zelf toegang hebben tot de P1 data. Je zou kunnen proberen om de laadpaal rechtstreeks op de P1 aansluiting te verbinden ipv met EMS en dan testen.

[ Voor 12% gewijzigd door austin_77 op 27-04-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 14-05 20:53
Hoe indentificeer ik deze laadpaal?
Geen display, geen gat aan de voorkant, wel een vaste kabel.
Ik gok een Eve ICU mini
Maar is deze dan 11Kw of kan het ook 22Kw zijn met de juiste licentie?

Er zitten geen stickers meer op.
Ik heb wel het pasword dus al het moet kan ik 'm even aansluiten.
Dat is wat gedoe dus als het optisch kan is dat wel fijner

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iU854LogACweN1c24c06zYwcho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YgY2Fa51OsagndObG7GcxjR.jpg?f=fotoalbum_large

Hij lijkt op deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9TAIeLXeiVVEhz78XXQiXX7dLQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pYcALVeRbuuiCnzSH76AGe9Q.jpg?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door Woodski op 27-04-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Woodski schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:01:
Hoe indentificeer ik deze laadpaal?
Geen display, geen gat aan de voorkant, wel een vaste kabel.

Ik neem aan een Eve S-Line
Maar is deze dan 11Kw of kan het ook 22Kw zijn met de juiste licentie?

Er zitten geen stickers meer op.
Ik heb wel het pasword dus al het moet kan ik 'm even aansluiten.
Dat is wat gedoe dus als het optisch kan is dat wel fijner

[Afbeelding]

Hij lijkt op deze
[Afbeelding]
Minimaal 11kW inderdaad, voorbereid ook voor 22kW afhankelijk van de licentie dus.

Mijn S line ziet er hetzelfde uit maar zonder 22kW licentie :) gewoon even in ACE kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Dartlink schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:07:
[...]

Minimaal 11kW inderdaad, voorbereid ook voor 22kW afhankelijk van de licentie dus.

Mijn S line ziet er hetzelfde uit maar zonder 22kW licentie :) gewoon even in ACE kijken.
Kan ook best een 1 fase variant zijn. S line heeft ook sowieso een gat voor de kabel toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Inspired schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:49:
[...]

Kan ook best een 1 fase variant zijn. S line heeft ook sowieso een gat voor de kabel toch?
Check het powerboard L2 en L3 is hierop aanwezig en de kabels ook. Het zou mij sterk lijken al iemand die handmatig heeft toegevoegd later.

1 fase varianten missen die kabels voor zover ik weet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Dartlink schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:55:
[...]

Check het powerboard L2 en L3 is hierop aanwezig en de kabels ook. Het zou mij sterk lijken al iemand die handmatig heeft toegevoegd later.

1 fase varianten missen die kabels voor zover ik weet
Die foto is een random foto van het internet neem ik aan. Oh, misschien ook niet. :) Nou ja, gewoon lekker aansluiten zou ik zeggen. Helemaal als hij gewoon gedemonteerd is.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 27-04-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Inspired schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:56:
[...]

Die foto is een random foto van het internet neem ik aan.
De eerste niet als ik de tekst zo goed begrijp.

De tweede lijkt me wel random inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 23:33
Geve123 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:25:
Mijn alfen paal is geinstalleerd in 2019, in de laadhistorie via aceinstaller heb ik 32932 transacties.Maar geen transacties meer sinds 28 dec 2024. ZOu het kunnen dat het geheuden vol is? Ik zie geen mogelijkheid om selectief transacties te wissen, enkel "alle transacties wissen". Mijn paal is verbonden met een backoffice en die krijgt nog steeds de transacties door maar om ze zijn niet zichtbaar in mijn transactie overzicht in de ace installer. Ook via de app als ik laadhistory opvraag krijg ik een foutmelding dat de gegevens niet opgehaald kunnen worden. Ik las eerder dat dit mogelijk een probleem van firmware is , ik zit nu op 7.1.6-4345 maar weet niet of dit gerelateerd is aan het feit dat de transacties zie zijn opgenomen in de laadhistorie van de laadpaal zelf? Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Staat de tijd goed in de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-05 11:38

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

evplus schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:35:
Bedankt voor je antwoord! Ik heb ietsje meer info nodig bij de volgende delen:
lock motor manueel met je hand vergrendelen
Doe ik dit in de Alfen paal door iets op de hardware vast te zetten? Of is dit een My Eve / ACE / OCPP commando?
hierna fiche van lock motor los halen van je lock motor.
Moet die er helemaal uit of is dit alleen het kabeltje wat los moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geve123
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-05 23:43
GerjanT schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:17:
[...]

Staat de tijd goed in de laadpaal?
Ja de tijd is correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:11
DaRealRenzel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:01:
Is er iemand die een officiële Alfen Field Service partner kent ? Ik heb een onderdeeltje nodig, en blijkbaar kunnen alleen Field Service Partners die bestellen....
Via google kom ik hier terecht. Heeft iemand een oplossing voor het bestellen van reserve onderdelen voor Alfen?

Ik wil de wandcontactdoos met slot ergens onder voor gebruiken en wil de laadpaal daarom voorzien van een dummy afsluiting, zodat deze wel waterdicht blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvverk
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Sinds vandaag hangt er een nieuwe Alfen Eve Single S-Line laadpaal aan onze muur. Installatie ging allemaal best prima, stroomkabel + RJ45 + RJ11 getrokken, aangesloten en gaan!

We hebben (en houden) een 1x35A aansluiting aan de woning. Laden wilde ik met 1x32A doen, inclusief load balancing en misschien iets geknepen op bijv. 80% dus max 26A ofzo. Voor mij snel genoeg.

Nu zegt de ACE installer dat de laadpaal geen licentie heeft voor hoger dan 16A op 1 fase. Wil ik dus sneller laden móét ik hem aansluiten op 3-fase. Klopt dit?

Tevens komen er wat errors voorbij in de log;
code:
1
2
3
4
5
6
7
2025-04-28T17:46:02.933Z:WARNING:modem.c:2413:SIM error
2025-04-28T17:46:06.812Z:WARNING:modem.c:2413:SIM error
2025-04-28T17:46:10.691Z:WARNING:modem.c:2413:SIM error
2025-04-28T17:46:14.566Z:WARNING:modem.c:2413:SIM error
2025-04-28T17:46:14.671Z:INFO:modem.c:2423:Check PIN failed
2025-04-28T17:46:29.667Z:INFO:modem.c:3137:Get other info
2025-04-28T17:47:02.773Z:WARNING:modem.c:2576:AT+CSQ, invalid value(99)

En deze;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
2025-04-28T17:47:34.757Z:INFO:modem.c:3159:Signal strength    : Unknown
2025-04-28T17:47:34.765Z:INFO:modem.c:3161:Radio Access Tech  : 4G
2025-04-28T17:47:34.769Z:INFO:modem.c:3162:Registration mode  : Disabled
2025-04-28T17:47:34.781Z:INFO:modem.c:3163:Registration status: Not registered
2025-04-28T17:47:34.789Z:INFO:modem.c:3164:Operator           : 0
2025-04-28T17:47:34.796Z:INFO:modem.c:3165:Manufacturer       : Quectel
2025-04-28T17:47:34.804Z:INFO:modem.c:3166:Modem module       : BG95-M3
2025-04-28T17:47:34.812Z:INFO:modem.c:3167:Modem revision     : BG95M3LAR02A03_01.012.01.012
2025-04-28T17:47:34.820Z:INFO:modem.c:3168:Modem IMEI         : 869084064433059
2025-04-28T17:47:34.828Z:INFO:modem.c:3169:SIM IMSI           : 
2025-04-28T17:47:34.835Z:INFO:modem.c:3170:SIM ICCID          : 
2025-04-28T17:47:34.843Z:INFO:modem.c:3171:Modem supports 2G  : yes
2025-04-28T17:47:34.851Z:INFO:modem.c:3172:Modem supports 3G  : no
2025-04-28T17:47:34.859Z:INFO:modem.c:3173:Modem supports 4G  : yes
2025-04-28T17:47:34.910Z:INFO:modem.c:3180:Cellinfo           : "SEARCH"
2025-04-28T17:47:34.917Z:INFO:modem.c:3202:Modem bootcount    : 28
2025-04-28T17:47:34.921Z:ERROR:modem.c:3210:Setup modem Failed
2025-04-28T17:47:34.929Z:INFO:modem.c:985:Modem state InitModem->FailHw
2025-04-28T17:47:34.937Z:ERROR:modem.c:1203:Modem: init retry (29) after: 900 seconds

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp en antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:50
stefanvverk schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:03:
Sinds vandaag hangt er een nieuwe Alfen Eve Single S-Line laadpaal aan onze muur. Installatie ging allemaal best prima, stroomkabel + RJ45 + RJ11 getrokken, aangesloten en gaan!

We hebben (en houden) een 1x35A aansluiting aan de woning. Laden wilde ik met 1x32A doen, inclusief load balancing en misschien iets geknepen op bijv. 80% dus max 26A ofzo. Voor mij snel genoeg.

Nu zegt de ACE installer dat de laadpaal geen licentie heeft voor hoger dan 16A op 1 fase. Wil ik dus sneller laden móét ik hem aansluiten op 3-fase. Klopt dit?

code:
1
2
3
4
5
6
7

En deze;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
2025-04-28T17:47:34.812Z:INFO:modem.c:3167:Modem revision     : BG95M3LAR02A03_01.012.01.012
2025-04-28T17:47:34.937Z:ERROR:modem.c:1203:Modem: init retry (29) after: 900 seconds

Als u een 32a licentie neemt, kunt u monofasig 32a laden.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
stefanvverk schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:03:

Dat klopt. In jouw situatie vandaag zal hij dus niet hoger kunnen laden dan aan 3.7kW.
Best via je leverancier of de groothandel vragen of ze de licentie kunnen aanschaffen voor jou. Dit zou rond een 100 EUR moeten kosten.

Helemaal er over heen gelezen. @Inspired was aandachtiger.
Jij @stefanvverk hebt een S-Line en die zijn maximaal 3 x 16A en niet softwarematig uitbreidbaar op dat niveau. Je laadpaal zal dus met je huidige aansluiting maximaal aan 3.7kW kunnen laden.
code:
1
2
3
4
5
6
7

En deze;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 28-04-2025 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Volgens de datasheet kan een 3F s-line maar met max 16A laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-05 15:12
Wat mij betreft is dit een fout van de installateur, die had deze beperking mee moeten delen.

Als je maar 1F stroom hebt en met 16A gaat laden kun je net zo goed via een stopcontact laden en heb je geen lader nodig...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Pagina: 1 ... 77 ... 79 Laatste