[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 76 ... 91 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Blijkbaar kan een Zappi dat wel, maar een Alfen kan dat niet.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Ricko1 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:50:
[...]

Is dat iets van alfen? Ik weet dat er andere merken zijn die beperken op de laagste stroom. Als de zekeringswaarde hoger is dan de hoofdzekering moet er een loadbalancer functie zijn die dan tot de hoofdzekering beperkt als er te weinig pv opwek is. Dan moet er natuurlijk wel een "safe current" zijn ingesteld voor als de verbinding met de loadbalancer weg valt.
Zoals gezegd, load balancing zorgt er voor dat je lader samen met alle andere afnemers nooit meer afneemt dan je hoofdzekering toe laat.

Wat jullie bedoelen is Load Merging, en dat is iets wat de lader doet op basis van de toegelaten netafname plus het momenteel beschikbare (teruggeleverde) vermogen.

De Alfen kan dat niet. De Zappi blijkbaar wel. Al moet je er dan wel voor zorgen dat je hoofd bedrading in de meterkast en ook naar de laadpaal dit vermogen goed aan kan. Dus 5x 6mm2 naar de laadpaal en 10mm2 in de zekeringkast.

Hoe dan ook, je zekeringkast voldoet dan niet meer aan NEN1010 en Scope. Dus formeel gezien mag een gecertificeerde electricien dit niet aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belovedmonster
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-08 20:07
Ik heb een Eve Single Pro laadpaal. Ik rijd niet zo heel veel, dus ik vind het prima als het wat langer duurt tot mijn accu vol is. Ik heb ook zonnepanelen (max ca 3.5 kW). Mijn doel is om zoveel mogelijk ook met de zonnepanelen op te laden.

Nu zie ik dat ik het aandeel groene stroom kan instellen, maar als ik deze te hoog instel, betekent dit dat de auto echt maar op een enkel moment van de dag wordt opgeladen aangezien het minimale laadvermogen op 4.2 kW is ingesteld.

Kan ik het minimum laadvermogen verlagen? Heeft er iemand andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 13:19
Lekker dan. Blijkbaar is mijn paal al ca. 2,5 maand offline en zijn de sessies dus niet naar de backoffice verstuurd. Vond het al raar dat ik allang geen facturen had gezien.

Backoffice geeft nu aan dat ik de paal ff spanningsloos moet maken. En daarna is de hoop dat de laadsessies wel nog ergens in de cache staan. Schijnbaar accepteerde de paal mijn druppel omdat in het cachegeheugen geregistreerd staat dat mijn druppel al eerder heeft geladen.

Ik krijg steeds meer spijt van Alfen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xisuthros333
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:28
DaRealRenzel schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:53:
[...]

Blijkbaar kan een Zappi dat wel, maar een Alfen kan dat niet.
Ik was net als @Ricko1 onder de indruk dat de Alfen dit ook gewoon kon, maar de warning die ik kreeg deed me inderdaad twijfelen. Dan zal de Alfen het zelf niet kunnen wellicht, maar ik gok met een EMS zoals evcc dat dit wel moet lukken.

Uiteraard heb je gelijk dat het technisch niet aan NEN1010 voldoet i.v.m. selectiviteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:33
Krijnemans schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:25:
Lekker dan. Blijkbaar is mijn paal al ca. 2,5 maand offline en zijn de sessies dus niet naar de backoffice verstuurd. Vond het al raar dat ik allang geen facturen had gezien.

Backoffice geeft nu aan dat ik de paal ff spanningsloos moet maken. En daarna is de hoop dat de laadsessies wel nog ergens in de cache staan. Schijnbaar accepteerde de paal mijn druppel omdat in het cachegeheugen geregistreerd staat dat mijn druppel al eerder heeft geladen.

Maar het feit dat jij niet reageert op (een gebrek aan) input, maakt Alfen toch geen slechte keuze? Misschien is het wel een netwerkprobleem of was er een probleem bij de backoffice. Je gaat wel erg kort door de bocht hier.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 13:19
V_ger schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:35:
[...]

Maar het feit dat jij niet reageert op (een gebrek aan) input, maakt Alfen toch geen slechte keuze? Misschien is het wel een netwerkprobleem of was er een probleem bij de backoffice. Je gaat wel erg kort door de bocht hier.
Er mag best wel een melding komen als hij offline gaat.
En erg kort door de bocht ga ik niet. De laadpaal heeft ook al meermaals besloten dat het beter was als alle instellingen terug naar de standaard gaan, dat hij na elke laadsessie opnieuw moet opstarten en dat het scherm half zwart is. Daarom heb ik steeds meer spijt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 17:21
Krijnemans schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:00:
[...]

En erg kort door de bocht ga ik niet. De laadpaal heeft ook al meermaals besloten dat het beter was als alle instellingen terug naar de standaard gaan, dat hij na elke laadsessie opnieuw moet opstarten en dat het scherm half zwart is. Daarom heb ik steeds meer spijt ;)
Ik heb vanuit mijn backoffice (Cube) wel een e-mail gekregen toen ik in mijn vakantie mijn laadpaal uitgezet had. Cube heeft toen zelfs telefonisch contact opgenomen. Dit is dus geen probleem van Alfen maar van je backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
[...]

Volgens de URL zitten we hier op tweakers. Als een melding dan zo belangrijk is en dit niet vanuit je backoffice komt, dan is het betrekkelijk eenvoudig om dat zelf te regelen. De Alfen integreert prima met bijvoorbeeld HA. Dan kan je daar echt wel iets bedenken voor een notificatie.

Schermproblemen heb ik niet, ik heb dan ook de S-line :D

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Krijnemans schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:25:

De laadsessies blijven inderdaad bewaard in het intern geheugen van de laadpaal.
bij de meest recente FW update kan er zich een probleem voordoen met de verbinding met de backoffice (had het eveneens voor).
Paal stroomloos maken (dit en een technieker ter plaatse sturen verder kwam de helpdesk van de backoffice hier ook niet).
Downgrade naar FW 6.6.2 bleek hier de oplossing.
Om de inzichten in de EveConnect terug te zien moet je de EveConnect app verwijderen en terug installeren.
En daarna korter op de bal spelen. :)

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:43
Ik kreeg geen transacties meer door naar mijn backoffice eneco.
Uiteindelijk zijn enkele resterende transacties van maart doorgekomen. Op dat moment draaide ik 6. 6.2
April staat er nog geen laadsessie in de portal van eneco.
Wel zie ik dat ze mijn alfen geupdate hebben naar 7.1.6 en kreeg een mail dat de transacties nu wel door moeten komen.
Nog steeds niets... Downgrade hem zelf wel weer naar 6.6.2

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:20
Bizar dat zoveel mensen klagen van ontbrekende transacties... ik draai hier ondertussen toch al even 7.1.3-4342 zonder ook maar enig probleem. Alle laadsessies komen netjes in de backoffice terecht.

Vraag me af waarom het dan bij sommigen niet werkt en waar de fout zit.

Zien jullie dan geen communicatie of andere errors in de log van de paal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucKoekkoek
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-09 21:23
Iemand die mij kan helpen waarom mijn RFID niet werkt? heeft het gedaan is er van de week mee gestopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svL3tl6oQc8Ji-JKSvAMQE_ClaM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jwQKNOG7YlAmhhPpgLC19xv6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtGLHXX6hpJIu50-BIz37u4Ihbs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/82QODZzme6gM4x0oLwODFWTE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXpiuqlTbToJ4jMXzE0wssdQoRI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dbLjN1iCYjMY2uBnTx8IwPYU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjdCLFV16jLH0W7zeH_tUj5jOlw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K0BK0eUD5ACMIP025vM7E7Xb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

Waarom heeft je backoffice dan niet gemeld dat je laadpaal offline is ?

Waar zou de laadpaal een melding naartoe moeten sturen als de backoffice connectie offline is?

Kijk je niet af en toe op je account pagina bij die backoffice ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Xisuthros333 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:33:
[...]

Ik was net als @Ricko1 onder de indruk dat de Alfen dit ook gewoon kon, maar de warning die ik kreeg deed me inderdaad twijfelen. Dan zal de Alfen het zelf niet kunnen wellicht, maar ik gok met een EMS zoals evcc dat dit wel moet lukken.

Uiteraard heb je gelijk dat het technisch niet aan NEN1010 voldoet i.v.m. selectiviteit
Ik durf denk ik best zo ver te gaan dat het gedrag van de Zappi ook niet aan NEN1010 voldoet, als je daarvoor een afzekering in de meterkast moet plaatsen die hoger is dan je hoofdzekering.
Dus formeel mag die functionaliteit in NL helemaal niet geactiveerd worden door een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Ricko1 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:50:
[...]

Is dat iets van alfen? Ik weet dat er andere merken zijn die beperken op de laagste stroom. Als de zekeringswaarde hoger is dan de hoofdzekering moet er een loadbalancer functie zijn die dan tot de hoofdzekering beperkt als er te weinig pv opwek is. Dan moet er natuurlijk wel een "safe current" zijn ingesteld voor als de verbinding met de loadbalancer weg valt.
Ik weet niet of dat iets van Alfen is, maar Load Balancing 'balanceert' het vermogen van de laadpaal met andere verbruikers op je installatie, zodanig dat je hoofdzekering er niet uit gaat.

Ofwel, de laadpaal reduceert zijn afname als er andere grote afnemers op de lijn zitten.

De Alfen doet dat door de P1 datagrammen uit te lezen en zo te bepalen hoeveel stroom er afgenomen wordt door andere afnemers, en op basis daarvan zijn eigen vermogen bij te stellen.

Daarom moet de Alfen wel weten wat de maximale doorlaat is, 25, 35 of 50A, want uit de P1 komt alleen maar de hoeveelheid afgenomen stroom

Helaas is het niet zo dat de Alfen bij negatief afgenomen stroom (i.e. teruglevering) de laadstroom hoger laat gaan dan de ingestelde max afzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavala
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-07 12:50
FrenzyFreak schreef op maandag 31 maart 2025 @ 00:15:
Nadat Enexis de hoofdgroepen een paar uur later vervangen had, stond er een error 102 op het display van de Alfen. Wat geGoogle later bleek dat een kapot Powerboard te zijn. Ik heb bij Alfen een nieuw Powerboard besteld, na een weekje wachten binnengekregen en gisteren zelf vervangen. Zo'n 210 euro verder werkt hij gelukkig weer.
Mijn powerboard is kapot en ik probeer het onderdeel te kopen, maar ik vind het nergens.
Kan je als particulier bij Alfen een Powerboard kopen? Schijnbaar zouden enkel gecertificeerde installateurs/verkopers onderdelen kunnen aankopen.

Of ik moet op marktplaats een 2de hands laadpaal kopen en daar het powerboard van gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
[...]
Hier geeft de backoffice (LMS) gewoon de real time status weer => standby/laden/fout/geen connectie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovaF6lTL9Bl_1WgejpxbsfxoYtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OxxKWswBSaGcq0wxoXKXcdq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecYwnT3Wa2vXjxjPf8g_JVCX71k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pasrolwYNIzdwTb7NkIaNHAJ.jpg?f=fotoalbum_large

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Als je HA gebruikt, kan je een automatisering maken als je connectie met de backoffice verloren gaat...
Maar zou normaal niet mogen/kunnen gebeuren, er zit toch een SIM in als backup? Ik heb ethernet als primair staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelican-air
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 01-06 18:49
Goede middag, ik heb een Eve Single Pro laadpaal en krijg het vermoeden dat de controllerboard kapot is. 4G via backoffice Eneco werkt, maar ethernet niet meer. Was aangesloten op netwerk maar niet meer zichtbaar. Ook de Ace Installer ziet geen paal meer. Alles gecheckt en kabel is OK.
Nu wil ik het controllerboard vervangen. Ben ik dan alle instellingen kwijt? Moet ik dan de backoffice ook weer programmeren en is alle laad-data verloren?
Codes en wachtwoorden heb ik.
Misschien kan iemand me raad en advies geven.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Goedemiddag, ik heb op mijn Eve Single Pro 22kW lader een errorcode:
"102 Not able to charge"
Volgens de "Eve Single manual| Version 3.0| February 2021" is dat:
"102 Not able to charge. Please call for support."
" Internal error. Unexpected or no voltage on output of power board."
"Contact the service department of your charge point supplier.
• Check powerboard."
Is daar geen andere mogelijkheid dan inderdaad er een monteur bijhalen, of zijn er toch andere?
De lader was tot een jaartje geleden in 'beheer/back-office' bij Eneco E-Mobility, en is net geen 5 jaar geleden geplaatst door een onderaannemer van Eneco, dus ik zie nog niet veel heil in het melden van deze storing bij Eneco.
Ik zit in het mooie Drentse land, dus als iemand me een reparateur in deze omgeving kan aanraden, is dat ook al een hulp.
Als er niets mogelijk is, zal ik aan een (goedkope?) nieuwe lader moeten, met Alfen ben ik dan wel klaar.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-09 15:31
DaRealRenzel schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:09:
[...]
Waarom heeft je backoffice dan niet gemeld dat je laadpaal offline is ?

Waar zou de laadpaal een melding naartoe moeten sturen als de backoffice connectie offline is?

Kijk je niet af en toe op je account pagina bij die backoffice ?
Op zich zou je wel een melding kunnen verwachten op het display. Maar blijkbaar is dat er niet.
Wat er wel is, is de mogelijkheid om te configureren wat de paal moet doen wanneer er geen internet is.
Je kan daarmee configuren dat de paal geen tags accepteert. Dat zou voldoende 'waarschuwing' zijn lijkt me ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zyronix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04 17:57
Belovedmonster schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:08:
Ik heb een Eve Single Pro laadpaal. Ik rijd niet zo heel veel, dus ik vind het prima als het wat langer duurt tot mijn accu vol is. Ik heb ook zonnepanelen (max ca 3.5 kW). Mijn doel is om zoveel mogelijk ook met de zonnepanelen op te laden.

Nu zie ik dat ik het aandeel groene stroom kan instellen, maar als ik deze te hoog instel, betekent dit dat de auto echt maar op een enkel moment van de dag wordt opgeladen aangezien het minimale laadvermogen op 4.2 kW is ingesteld.

Dit betekend niet dat deze alleen laad als er minimaal 4.2 beschikbaar is. Ik heb ongeveer 2,5kwh aan zonnepanelen. Als ik green percentage op 50% zet gaat de lader aan wanneer er 700 watt terug geleverd wordt. De rest wordt met net stroom aangevuld. Dit vond ik wel erg veel veel (700 watt uit de panelen, 3500 uit het net)

Ik heb dit opgelost door de lader naar fase-1 te zetten met ACE. Hiervoor moet je wel de lader rebooten. Het minimale laadvermogen is dan 1.4kwh. Dus bij 700 watt terug leveren vul je dit aan met 700 watt netstroom.

Als je keertje wel wil laden met 3 fase moet je wel de lader weer herstarten.

[ Voor 25% gewijzigd door zyronix op 12-04-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-08 12:13
Belovedmonster schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:08:

Zelfde situatie hier. Gezien je minimale laadvermogen 4.2 kW is vermoed ik dat je 3-fasig bent aangesloten. Volledig groene stroom zal niet lukken gezien je dan minstens 4.2 moet opwekken. In de ACE installer kan je bij je groene stroom wel een percentage zeggen hoeveel groen het moet zijn. Mss dat het dan wel lukt voor bvb 75%.

Wat je ook kan proberen is je paal softwarematig op 1-fase te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Pietnzxt schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:49:
[...]

Al meermaals, helaas geen resultaat.
Heb je dit kunnen oplossen? Hier ook via forgot password de PRC code ingevuld, maar nadien was nog steeds het default wachtwoord niet correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 22:37
Hallo,

Mijn laadpaal is ongeveer een jaar geleden geïnstalleerd op de oprit, Ik had toen nog een analog teller.
Ik schat dat de P1 kabel ( Cat5/6 ) een 10 tal meter is.
Mijn HW splitter , geeft niet de lichtpuls als hij de EV paal P1 poort passeert. Via Google had ik gevonden dat ik bepaalde spanning zou moeten zien indien de P1 data stroom ok is.
Step 2

Check if data is being received from the energy meter.

MyEve app: monitor->voltage and check for smart meter voltages.
MyEve app: monitor-> current; in some cases this could be zero unless a load is drawn from the charger, depending on the position of the smart meter within the installation.
ACE Service Installer: the same items could be checked as for the MyEve app.
For Modbus TCP/IP meters there is also a test smart meter option that polls the connection once. If correct, a power value should be shown (depending on the position of the energy meter in the installation. Recommend checking the earlier mentioned values in the live monitoring).
Is de P1 kabel kapot of is de afstand gewoon te groot ?

Extra info:
Het is met een backoffice, en de installateur deed heel moeilijk over het feite dat ik eiste dat een extra lan kabel zou getrokken worden. ( Maar ik had letterlijk alle graafwerken gedaan en de wachtbuizen met trekkabels zaten klaar ) , Dus ....
Ik vermoed dat de backoffice heel lastig kan doen over die die extra lan kabel, maar ik wil mijn laadpaal gewoon beheren en aansturen met mijn extra zonnestroom. ( België , capaciteitstarief is pijnlijk)
Ik heb ook HA -ik heb nog niet echt gekeken wat er allemaal kan- , maar misschien is comfort op 1,4 kWh in de zomer voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY_Mw4xq-2BvkdwsvOIESNeChv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLMZlroGUuRKavc71YNdBoy4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door blahenazo op 13-04-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:40
blahenazo schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:37:
Hallo,

Mijn laadpaal is ongeveer een jaar geleden geïnstalleerd op de oprit, Ik had toen nog een analog teller.
Ik schat dat de P1 kabel ( Cat5/6 ) een 10 tal meter is.
Mijn HW splitter , geeft niet de lichtpuls als hij de EV paal P1 poort passeert. Via Google had ik gevonden dat ik bepaalde spanning zou moeten zien indien de P1 data stroom ok is.
Ik heb een meter of 20+ via deze splitter en dat gaat goed, in de desktop applicatie zie je ook CRC errors voor P1. Bij een splitter is het noodzakelijk dat er maar 1 master poort is, ik heb zelf een splitter gemaakt en toen moest ik een pootje wegknippen. Zal bij een splitter waar een "lichtpuls" op zit mogelijk niet nodig zijn, misschien zit hij in een slave port ipv een master of moet je beide even wisselen omdat de unit geen goed master signaal geeft.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 13-04-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belovedmonster
Morres schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:10:
Zelfde situatie hier. Gezien je minimale laadvermogen 4.2 kW is vermoed ik dat je 3-fasig bent aangesloten.

[...]

Wat je ook kan proberen is je paal softwarematig op 1-fase te zetten.
Continue switchen tussen 1 en 3 fasen ben ik niet zo'n fan van. Wat is de reden dat het minimale vermogen 4.2kW is? Is dat aan te passen? Is dat verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Belovedmonster schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:00:
[...]

Continue switchen tussen 1 en 3 fasen ben ik niet zo'n fan van. Wat is de reden dat het minimale vermogen 4.2kW is? Is dat aan te passen? Is dat verstandig?
1.4 per phase is gewoon het minimum. 1.4 *3 (fases) => 4.2 is het minimum bij 3 fase laden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belovedmonster
blahenazo schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:05:
[...]

1.4 per phase is gewoon het minimum. 1.4 *3 (fases) => 4.2 is het minimum bij 3 fase laden ?
Wat is de reden daarachter? Dat 1.4n kW het minimum is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Geen aanwijsbare bron , maar ik vermoed dat het wel ergens in een standaard zal staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Belovedmonster schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:09:
[...]

The minimum charge current of the EV Charger is 6 A.
According to the IEC 61851 standard, a lower value is not permitted.
6A komt overeen met 1,4kW bij 230V, en dat geldt dus per fase. Dus bij 3 fase moet dat keer 3.

Er zijn overigens auto's die ook met minder dan 1,4kW toch door laden.

Ik heb meldigen gezien waarin een Kia e-Niro met de settings in de auto (via media menu) zijn aangepast om trager te laden, dat het tot 600W kan dalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 13-04-2025 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Independent
Belovedmonster schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:09:
[...]
Dat o.a. onder de 6A/1,4 kW het standby verbruik van de electronica (tijdens het laden) onevenwichtig hoog wordt tov de werkelijk geladen energie in de HV accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy Man 2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:37
Ik heb een Eve Single S 3PH laadpaal die sinds de laatste firmware update ietwat vreemd doet.

Als ik active load balancing uit zet laadt de auto 11kw over 3 fases, maar zodra ik het aan zet zakt dit standaard naar ong 7.5-8.0kw en soms helemaal naar 0. Dat zou ik snappen als er veel andere zware apparaten aan staan, maar dat is niet het geval. Als de auto laadt met 7.5kw, dan geeft smart meter in de Eve app ong 2.8kw per fase. Genoeg om de auto sneller te laden.

Mijn LB instellingen zijn:
- dsmr4.x/5 (p1)
- received measurements: unknown (als ik deze op “include EV charger zet, dan gaat deze steeds terug naar unknown!)
- Max smart meter current 25A
- active LB current 8A (ook 16A geprobeerd, maar geen verschil)
- phase L1L2L3 (feeder cable staat op L2L3L1, maar krijg dit niet aangepast)
- allow 1 and 3 phase charging staat aangevinkt (maar zet hij ook steeds uit)

Ik heb thuis een 3x25 aansluiting, het heeft altijd gewerkt maar lijkt na de laatste firmware update niet meer te werken. Het is nu elke keer een raadsel of de auto vol is, want vermogen schommelt enorm. De auto is nu al 12u aan het laden voor 50kw…

Herkent iemand dit probleem? Is dit firmware, instelling of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:40

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Weet iemand ook of er een (onofficiele) API is om de transactions uit de Alfen te halen? Heb wat lopen kijken naar OCPP maar zie daar niks over transacties staan. Dat is een Alfen eigen dingetje geloof ik ofniet?

En in de mobiele 'My Eve' app staan ook geen transacties ofwel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Koen Hendriks schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:39:
Weet iemand ook of er een (onofficiele) API is om de transactions uit de Alfen te halen? Heb wat lopen kijken naar OCPP maar zie daar niks over transacties staan. Dat is een Alfen eigen dingetje geloof ik ofniet?

Kijk eens naar de home assistant integratie, zij maken gebruik van een http call, de code staat op github

https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

[ Voor 4% gewijzigd door NoFate op 13-04-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Koen Hendriks schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:39:
De transacties vind je in de Alfen EveConnect app (indien de juiste FW) onder de tab "Inzichten".

[ Voor 4% gewijzigd door Independent op 13-04-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
Happy Man 2013 schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:49:

Mijn LB instellingen zijn:

- phase L1L2L3 (feeder cable staat op L2L3L1, maar krijg dit niet aangepast)
- allow 1 and 3 phase charging staat aangevinkt (maar zet hij ook steeds uit)
Je gebruikt de MyEve app wss ? Die is zo buggy als wat. Gebruik de ACE installer dan zal je zien dat die dingen wel blijven staan of aan te passen zijn. Geen idee of je daarmee je problemen op kan lossen maar is in elk geval stabielen.

Ik loop ook tegen tig problemen aan met 3 fasen aansluiting en phase switching. Kan ook zonladen niet hoger aanpassen dan het minimum voor elke fase etc.

Voor het geld dat je aan die paal geeft zijn de tekortkomingen veel en veel te groot !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:25

Arfman

Drome!

Vanochtend de instelling "Opladen in 1 en 3 fasen toestaan" aangezet in MyEve onder Actieve load-balancing.
aangezet.

Ben nu de e-Niro aan het laden met zonoverschot, en dat gaat prima. Zolang de zon stabiel schijnt en er dus geen wolken voorzitten houdt hij op een paar Watt de lijn op 0. Eerst stond deze instelling uit en moest ik dus minstens op 4.2kW laden (3 fase auto), nu dus minimaal 1.4kW. Firmware 6.6.2-4312. Misschien interessant voor anderen om te weten :)

Overigens heb ik vrijwel nooit meer dan 3.5kW opwek uit de panelen, dus een echte schakeling tussen 1 en 3 fasen opladen zal niet snel gebeuren.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:54
Bavala schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:27:
[...]

Mijn powerboard is kapot en ik probeer het onderdeel te kopen, maar ik vind het nergens.
Kan je als particulier bij Alfen een Powerboard kopen? Schijnbaar zouden enkel gecertificeerde installateurs/verkopers onderdelen kunnen aankopen.

Of ik moet op marktplaats een 2de hands laadpaal kopen en daar het powerboard van gebruiken.
Nee, als particulier mag je het niet kopen. Je hebt er een zakelijke webshop account bij Alfen voor nodig.
Peter-036 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:04:
Goedemiddag, ik heb op mijn Eve Single Pro 22kW lader een errorcode:
"102 Not able to charge"
Volgens de "Eve Single manual| Version 3.0| February 2021" is dat:
"102 Not able to charge. Please call for support."
" Internal error. Unexpected or no voltage on output of power board."
"Contact the service department of your charge point supplier.
• Check powerboard."
Is daar geen andere mogelijkheid dan inderdaad er een monteur bijhalen, of zijn er toch andere?
De lader was tot een jaartje geleden in 'beheer/back-office' bij Eneco E-Mobility, en is net geen 5 jaar geleden geplaatst door een onderaannemer van Eneco, dus ik zie nog niet veel heil in het melden van deze storing bij Eneco.
Ik zit in het mooie Drentse land, dus als iemand me een reparateur in deze omgeving kan aanraden, is dat ook al een hulp.
Als er niets mogelijk is, zal ik aan een (goedkope?) nieuwe lader moeten, met Alfen ben ik dan wel klaar.
@Bavala @Peter-036 Ik kijk even of ik jullie hiermee kan helpen. Zie ook mijn link hierbeneden van mijn ervaring.
Arfman schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:37:
Vanochtend de instelling "Opladen in 1 en 3 fasen toestaan" aangezet in MyEve onder Actieve load-balancing.
aangezet.

Ben nu de e-Niro aan het laden met zonoverschot, en dat gaat prima. Zolang de zon stabiel schijnt en er dus geen wolken voorzitten houdt hij op een paar Watt de lijn op 0. Eerst stond deze instelling uit en moest ik dus minstens op 4.2kW laden (2 fase auto), nu dus minimaal 1.4kW. Firmware 6.6.2-4312. Misschien interessant voor anderen om te weten :)

Overigens heb ik vrijwel nooit meer dan 3.5kW opwek uit de panelen, dus een echte schakeling tussen 1 en 3 fasen opladen zal niet snel gebeuren.
Switch NOOIT fases tijdens een laadsessie met deze auto!!!

Mijn e-Niro (2020 model) is de oorzaak van de 102 Error geweest op mijn Alfen Eve Single Pro bij handmatig switchen van zonladen (1F) naar volle kracht (3F). Want hij moest eerder klaar zijn.

Zie: https://gathering.tweaker...message/82064582#82064582

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcaluwae
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-05 19:51
Ik heb een huis gekocht met Alfen laadpaal. Heb er nooit verder naar gekeken aangezien het werkte en aangezien we nog een terugdraaiende teller hadden. Het was destijds niet zo'n probleem dat die aan 11kwh laadde.

Nu zijn ze een digitale meter komen installeren en heb ik me dus toch eens verdiept in die laadpaal.
Heb via de Ace Service installer de Ampere wat teruggedraaid en ook de software geupdate (was precies nooit gebeurd).

Nu is zonladen beschikbaar, heb dat kunnen activeren in de EVE app maar ik zou niet weten hoe dat kan werken aangezien er geen verbinding is naar de P1 poort van de meter, enkel naar een load balancing systeem. Raar dus dat het uberhaupt kan geactiveerd worden.

Wat me ook opviel, de load balancing gebruikt de UTP poort terwijl dit volgens de handleiding de RJ11 poort zou moeten zijn. Momenteel kan ik dus of de MyEve app gebruiken (of de Ace Service Installer) of de load balancing. Met een UTP-splitter zou ik dat wel opgelost moeten krijgen.

Vraag me dus af of de load balancing uberhaupt goed werkt en of iemand me kan verwijzen naar een goede uitleg hoe ik dat zonladen aan het werk kan krijgen. Ik las hier dat het compatibel zou zijn met Belgische en Nederlandse DSMR meters. Welke zijn goed in gebruik en kunnen jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

FrenzyFreak schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:05:

Mijn e-Niro (2020 model) is de oorzaak van de 102 Error geweest op mijn Alfen Eve Single Pro bij handmatig switchen van zonladen (1F) naar volle kracht (3F). Want hij moest eerder klaar zijn.

Hmmm, dat klinkt gevaarlijk! Dank voor de waarschuwing, ik ga eens te rade wat nu te doen met deze instelling. Want ik wil met het oog op de afschaffing van de saldering zoveel mogelijk opgewekte stroom zelf gebruiken, maar als ik altijd met minstens 4.2kW moet laden moet ik alsnog van het net trekken, that kinda defeats the purpose.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Daveth schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:15:
[...]

Ik vermoed dat er iets niet helemaal lekker is met je auto, als je hoofdgroepen er uit gaat betekend dat je auto meer dan het max aan het vermogen waar je huis is op af gezekerd (waarschijnlijk 25A) aan vermogen heeft getrokken, dit mag nooit gebeuren (tenzij de lader verkeerd is ingesteld maar ga er vanuit dat je dat wel goed ingesteld hebt).
Even terugkomen hierop. Ik werd zojuist door degene die dit probleem had op deze post gewezen nav een post van mij in het Alfen topic, waar ik trots verkondigde dat ik nu ook op 1 fase kan laden na een firmware update van de laadpaal, zodat ik mijn zonneopwek (maximaal 4kW bij hele, hele zonnige omstandigheden) rechtstreeks de auto in kan laten gaan.

Ik ben nu echter huiverig na het lezen van zijn post en het feit dat @HyperBart het ook heeft over een bug in de Kia. Wat is nu de algemene consensus hieromtrent? Toch maar 3 fasen laden weer inschakelen en 1 fase laden uitzetten, zodat ik in ieder geval niet hier tegen aan loop? Of kan ik nog wat anders doen?

Ik kan ook de dealer bellen maar vermoed dat hier meer kennis zit (als zij uberhaupt al weten waar het over gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:54
@Arfman Zolang je die e-Niro hebt zul je altijd de laadsessie moeten onderbreken (en mogelijk de auto moeten uittrekken) voordat de Alfen switched tussen 1 en 3 fase laden.

Als jou zonnepanelen niet genoeg opwekken om te laten switchen, dan is dat redelijk veilig, uitgezonderd van user error (handmatig switchen in de app). Of je het risico wil lopen moet je zelf beslissen.

Er zijn volgens Google genoeg mensen met de 102 error op de Alfen, waarvan een aantal met een e-Niro, EV6, etc.

Toen ik nog een Model 3 had was switchen tijden laadsessies geen probleem. Maar in DSMR zag je ook dat de Tesla mooi geleidelijk het vermogen opschroeft naar de max, terwijl de Kia vrijwel direct vol vermogen vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Fase switching is overrated en penny wise, pound foolish. Ik heb het al meer dan eens gezegd.

Maak een keuze voordat je laadsessie start. Op basis van weer, PV omvang, hoeveel je wil laden etc. Maar ga niet voor een paar cent switchen. Geen enkel elektronisch iets vindt schakelen onder belasting fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
FrenzyFreak schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:05:
[...]

Nee, als particulier mag je het niet kopen. Je hebt er een zakelijke webshop account bij Alfen voor nodig.

[...]

@Bavala @Peter-036 Ik kijk even of ik jullie hiermee kan helpen. Zie ook mijn link hierbeneden van mijn ervaring.

[...]

Is een gekende bug bij KIA. Dealer moet deze updaten (firmware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

blahenazo schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:37:
Hallo,

Is de P1 kabel kapot of is de afstand gewoon te groot ?
Afstand te groot. P1 signaal komt vaak niet verder dan een metertje of 5. Je kan proberen een USB adapter op de splitter aan de sluiten, misschien haalt die het dan wel.
Anders de P1 verlengers van Cedel er tussen zetten. Heb ik hier ook, het specifieke Alfen model. Afstand is meer dan 30 meter en werkt perfect.

Overigens zal je backoffice niet moeilijk doen over die extra LAN kabel, die zien ze wellicht helemaal niet. Installateurs doen daar vaak moeilijk over omdat ze die extra kabel niet betaald krijgen.
Je backoffice zal wellicht moeilijker doen als jij de wachtwoorden wilt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morres
kcaluwae schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:13:
Ik heb een huis gekocht met Alfen laadpaal. Heb er nooit verder naar gekeken aangezien het werkte en aangezien we nog een terugdraaiende teller hadden. Het was destijds niet zo'n probleem dat die aan 11kwh laadde.

Nu zijn ze een digitale meter komen installeren en heb ik me dus toch eens verdiept in die laadpaal.
Heb via de Ace Service installer de Ampere wat teruggedraaid en ook de software geupdate (was precies nooit gebeurd).

Nu is zonladen beschikbaar, heb dat kunnen activeren in de EVE app maar ik zou niet weten hoe dat kan werken aangezien er geen verbinding is naar de P1 poort van de meter, enkel naar een load balancing systeem. Raar dus dat het uberhaupt kan geactiveerd worden.

Wat me ook opviel, de load balancing gebruikt de UTP poort terwijl dit volgens de handleiding de RJ11 poort zou moeten zijn. Momenteel kan ik dus of de MyEve app gebruiken (of de Ace Service Installer) of de load balancing. Met een UTP-splitter zou ik dat wel opgelost moeten krijgen.

Vraag me dus af of de load balancing uberhaupt goed werkt en of iemand me kan verwijzen naar een goede uitleg hoe ik dat zonladen aan het werk kan krijgen. Ik las hier dat het compatibel zou zijn met Belgische en Nederlandse DSMR meters. Welke zijn goed in gebruik en kunnen jullie aanraden?
Je digitale teller zou ook wireless kunnen communiceren via de homewizard P1 meter. Dus homewizard stuurt de data via wifi verbinding door naar je paal (die dan ook aangesloten is via RJ45 of wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cognac2024
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-04 11:08
Hoi allemaal,

Ik heb een Alfen EVE Single S laadpaal, en onlangs heb ik de firmware geüpdatet van versie 7.0.5-4328 naar 7.1.6-4345. Sindsdien is me iets opgevallen: als mijn auto is aangesloten, blijft het LED-lampje op de laadpaal constant blauw branden. Voor de update ging het lampje uit zodra de auto volledig opgeladen was – dat vond ik erg handig, want dan wist ik dat het laden klaar was.

Nu zou ik het liefst willen dat de laadpaal groen kleurt of helemaal geen LED meer toont zodra de auto vol is. In de ACE Installer heb ik gekeken bij Interface > LED, en volgens mij staan daar alle instellingen goed. Ik vermoed dat het te maken heeft met de optie "Charging normal". Die heb ik al op bijvoorbeeld groen gezet, maar dan blijft de LED alsnog groen branden zolang de auto is aangesloten – ook al is hij vol.

Mijn vraag is:
Is er nog een andere instelling (buiten de LED-sectie) in de ACE Installer die bepaalt wat de laadpaal laat zien als de auto niet meer actief aan het laden is, maar nog wel is aangesloten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02:40
Ik ben al enige tijd deze topic aan het volgen omdat ik zelf een Alfen S-line 3PH wil aanschaffen en installeren. Toch lees ik ook veel issues met firmware/integraties/API's, dingen die onverklaarbaar stoppen met werken.
Indien er hier ontevreden gebruikers zijn: welke laadpaal zouden jullie kiezen indien jullie opnieuw mogen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

HyperBart schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:49:
[...]

Is een gekende bug bij KIA. Dealer moet deze updaten (firmware).
Dank! Heb je iets van een intern service bulletin nummer waar ik naar kan vragen? Want ik gok dat als ik de lokale dealer bel met dit verhaal, ze er niks van weten, ik kom dan liever goed beslagen ten ijs. Dankjewel alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcaluwae
Pharos1985 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:43:
Ik ben al enige tijd deze topic aan het volgen omdat ik zelf een Alfen S-line 3PH wil aanschaffen en installeren. Toch lees ik ook veel issues met firmware/integraties/API's, dingen die onverklaarbaar stoppen met werken.
Indien er hier ontevreden gebruikers zijn: welke laadpaal zouden jullie kiezen indien jullie opnieuw mogen kiezen?
In mijn vorige woning had ik gekozen voor een Smappee, heel tevreden van. Niet meegenomen met de verhuis omdat hier een laadpaal was (die Alfen dus) en we zoiets hadden, wat ben je nu met 2 laadpalen, maar al veel spijt van.

Veel meer mogelijkheden met Smappee. Betere app en betere ondersteuning. Bij Alfen heb ik momenteel alles zelf moeten uitzoeken, ben blij deze thread gevonden te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcaluwae
Morres schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:37:
[...]

Je digitale teller zou ook wireless kunnen communiceren via de homewizard P1 meter. Dus homewizard stuurt de data via wifi verbinding door naar je paal (die dan ook aangesloten is via RJ45 of wifi)
Thanks!
Is het correct dat ik dan in de ACE Service Installer bij Active Balancing van Modbus naar DSMR moet switchen en dan bij de DSMR interface HomeWizard moet kiezen.

De huidige load balancing meter zou ik dan ook niet meer nodig hebben, dat doet de homewizard dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANTO22
  • Laatst online: 16-04 21:01
Wij hebben onze laadpaal van de vennootschap (met badge) naar prive (plug and ride) laten zetten door onze beheerder.
Sindsdien werkt hij niet meer en de beheerder wil niet helpen. Alfen denkt dat het iets met de instellingen te maken heeft. Weten er hier iemand wat het zou kunnen zijn? We worden stilaan hopeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Ik ben bij de buren ook de paal aan het herconfigureren, uiteraard ook maar 1 UTP getrokken, dus kan hem idd afsplitsen naar 2, ofwel kan ik de LB instellen via de homewizard optie zelf in de Alfen laadpaal, maar je moet het IP adres opgeven van de P1 meter... Helaas staat hier een router van de provider zelf, waar ik geen DHCP reservering kan doen... Is de Alfen zo snugger genoeg dat als het IP adres wijzigt van de P1 dit ook gaat aangepast worden in de Alfen paal??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
NoFate schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:50:
Ik ben bij de buren ook de paal aan het herconfigureren, uiteraard ook maar 1 UTP getrokken, dus kan hem idd afsplitsen naar 2, ofwel kan ik de LB instellen via de homewizard optie zelf in de Alfen laadpaal, maar je moet het IP adres opgeven van de P1 meter... Helaas staat hier een router van de provider zelf, waar ik geen DHCP reservering kan doen... Is de Alfen zo snugger genoeg dat als het IP adres wijzigt van de P1 dit ook gaat aangepast worden in de Alfen paal??
Neen, jij moet zo snugger zijn om die dingen goed te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
ANTO22 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:02:
Wij hebben onze laadpaal van de vennootschap (met badge) naar prive (plug and ride) laten zetten door onze beheerder.
Sindsdien werkt hij niet meer en de beheerder wil niet helpen. Alfen denkt dat het iets met de instellingen te maken heeft. Weten er hier iemand wat het zou kunnen zijn? We worden stilaan hopeloos.
Wat doet hij wel of niet dan? Welke Alfen? Hangt hij op het netwerk? Heb je het kaartje en de wachtwoorden nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelican-air
  • Laatst online: 01-06 18:49
Goede avond, ik heb een Eve Single Pro laadpaal en krijg het vermoeden dat de controllerboard kapot is. 4G via backoffice Eneco werkt, maar ethernet niet meer. Was aangesloten op netwerk maar niet meer zichtbaar. Ook de Ace Installer ziet geen paal meer. Alles gecheckt en kabel is OK.
Nu wil ik het controllerboard vervangen. Ben ik dan alle instellingen kwijt? Moet ik dan de backoffice ook weer programmeren en is alle laad-data verloren?
Codes en wachtwoorden heb ik.
Misschien kan iemand me raad en advies geven.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

NoFate schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:50:
[...]

Kijk eens naar de home assistant integratie, zij maken gebruik van een http call, de code staat op github

https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
Ah super daar kan ik hem uithalen, danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Arfman schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:37:
aangezet.

Ben nu de e-Niro aan het laden met zonoverschot, en dat gaat prima. Zolang de zon stabiel schijnt en er dus geen wolken voorzitten houdt hij op een paar Watt de lijn op 0. Eerst stond deze instelling uit en moest ik dus minstens op 4.2kW laden (3 fase auto), nu dus minimaal 1.4kW. Firmware 6.6.2-4312. Misschien interessant voor anderen om te weten :)

Oh perfect! Hier ga ik naar kijken want liep hier dus met onze E-Niro ook tegen aan. Heb je alleen bij Alfen deze setting aangepast of ook nog wat in de E-Niro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morres
kcaluwae schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:28:
[...]

Thanks!
Is het correct dat ik dan in de ACE Service Installer bij Active Balancing van Modbus naar DSMR moet switchen en dan bij de DSMR interface HomeWizard moet kiezen.

De huidige load balancing meter zou ik dan ook niet meer nodig hebben, dat doet de homewizard dan ook.
Klopt idd. Je moet dan enkel je adres van je homewizard dongle ingeven maar ik dacht zelfs dat ie dat ook automatisch detecteerde. Enige nadeel is dat wanneer je wifi eruit klapt je verbinding met je paal weg is en je loadbalancing dus niet meer werkt. Dat gebeurt iets vaker dan een directe kabelverbinding natuurlijk maar moet ook geen ramp zijn als je je installatie goed capped en pieken wil vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Koen Hendriks schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:29:
[...]

Oh perfect! Hier ga ik naar kijken want liep hier dus met onze E-Niro ook tegen aan. Heb je alleen bij Alfen deze setting aangepast of ook nog wat in de E-Niro?
Ik heb het dus weer uitgezet naar aanleiding van FrenzyFreak in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Ik heb ook de Kia dealer gevraagd via mail maar zoals verwacht nog geen antwoord, en als er antwoord komt zal het nietszeggend zijn. Faseswitching tijdens laden met de e-Niro = no go dus voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Arfman schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:17:
[...]

Ik heb het dus weer uitgezet naar aanleiding van FrenzyFreak in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Ik heb ook de Kia dealer gevraagd via mail maar zoals verwacht nog geen antwoord, en als er antwoord komt zal het nietszeggend zijn. Faseswitching tijdens laden met de e-Niro = no go dus voorlopig.
In Niro topic ook flink bediscussieerd.

Samenvatting hier:
Er waren twee zaken:
Hippe Lip in "Het grote Kia e-Niro topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 07:24
Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 17-04-2025 13:58 . Reden: Hier is V&A: O voor bedoeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xisuthros333
Weet iemand hoe phase switching / phase rotation zou moeten werken?

Ik heb mijn paal aan Home Assistant hangen. Hier zie ik de smart meter connection data van de laadpaal (via P1) overeenkomen met de data die ik zelf uit mijn smart meter haal met mijn eigen P1 connectie.

Wanneer ik 1 fase laad (b.v. op green/comfort modus) zie ik zowel in de smart meter connection van de laadpaal (P1) en direct in de meter zelf (P1) dat L3 belast wordt op de meter. Echter zie ik in de laadpaal dat L1 belast wordt op de laadpaal.

Mij lijkt L3L1L2 (of L3L2L1) dan de juiste rotatie. Echter als ik dat toepas zie ik geen verandering, nog steeds blijft L1 van de laadpaal belast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Xisuthros333 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:55:
Weet iemand hoe phase switching / phase rotation zou moeten werken?

Ik heb mijn paal aan Home Assistant hangen. Hier zie ik de smart meter connection data van de laadpaal (via P1) overeenkomen met de data die ik zelf uit mijn smart meter haal met mijn eigen P1 connectie.

Wanneer ik 1 fase laad (b.v. op green/comfort modus) zie ik zowel in de smart meter connection van de laadpaal (P1) en direct in de meter zelf (P1) dat L3 belast wordt op de meter. Echter zie ik in de laadpaal dat L1 belast wordt op de laadpaal.

Mij lijkt L3L1L2 (of L3L2L1) dan de juiste rotatie. Echter als ik dat toepas zie ik geen verandering, nog steeds blijft L1 van de laadpaal belast?
Hij is zo aangesloten, de laadpaal gaat niet zelf draadjes wisselen. Die rotatie is om aan te geven in een laadplein hoe iedere paal aangesloten is. Als je meerdere hebt is dat wel een dingetje.

Je gaat dus zelf draden moeten hersteken om ze juist te mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xisuthros333
HyperBart schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:53:
[...]

Hij is zo aangesloten, de laadpaal gaat niet zelf draadjes wisselen. Die rotatie is om aan te geven in een laadplein hoe iedere paal aangesloten is. Als je meerdere hebt is dat wel een dingetje.

Je gaat dus zelf draden moeten hersteken om ze juist te mappen.
Vertelt phase switching dan niet dat b.v. socket L1 naar L3 op de P1 meter moet kijken voor load balancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Xisuthros333 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:25:
[...]

Vertelt phase switching dan niet dat b.v. socket L1 naar L3 op de P1 meter moet kijken voor load balancing?
Meestal voor zover ik weet wordt er globaal naar de hoogst belastte fase gekeken en daarop gestuurd, maar je kan zo maar gelijk hebben idd.

Punt is vooral dat alle meetgegevens (naar mijn herinnering) vanuit het POV in de paal bekeken wordt naar de stekker die naar de auto loopt.

Dus als ik mijn Alfen dewelke L2L1L3 aangesloten en geconfigureerd is uitlees dan geeft die terug dat op L1 10A wordt getrokken terwijl dit eigenlijk in mijn kast L2 is.

Hetzelfde dacht ik met de voltages en meetgegevens in het monitoring venster. (Volt en amperes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Laatst online: 10:12
HyperBart schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:37:
[...]

Meestal voor zover ik weet wordt er globaal naar de hoogst belastte fase gekeken en daarop gestuurd, maar je kan zo maar gelijk hebben idd.

Punt is vooral dat alle meetgegevens (naar mijn herinnering) vanuit het POV in de paal bekeken wordt naar de stekker die naar de auto loopt.

Dus als ik mijn Alfen dewelke L2L1L3 aangesloten en geconfigureerd is uitlees dan geeft die terug dat op L1 10A wordt getrokken terwijl dit eigenlijk in mijn kast L2 is.

Hetzelfde dacht ik met de voltages en meetgegevens in het monitoring venster. (Volt en amperes)
Dat is het hele punt van fase rotatie. De belasting van meerdere laadpunten juist over de fases verdelen. Hetzij met of zonder centrale meter voor begrenzing van de hoofdzekeringen.

Auto's die op 1 fase laden doen dat op L1 in hun kabel. Als je 3 laadpunten hebt moeten die dus allemaal anders draaien. Het 4e laadpunt is dan weer hetzelfde als de eerste. Enzovoort. Als je dat niet doet wordt L1 overbelast.

Voor een huis is dat niet heel kritiek want het middelt uit over de huizen. Als je echter een laadplein installatie hebt met een eigen trafo aansluiting van 250A zoals ik vorige week maakt dat wel uit. Een trafo heeft een maximale scheef belasting. Meer dan dat en dan gaat de spanning buiten de normen (te hoog op de ene fase en te laag op de ander). Mogelijk brand het door zonder dat de zekeringen op tijd klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:58
Hier gisteren aico’s laten monteren, stroom eraf, groepen bijgeplaatst, stroom erop. Vanmorgen begroet met vrolijk knipperende rode led op de Alfen Single S Pro. Stroom eraf, stroom erop, weer rode led. Paal is via rj45 netwerk verbonden, op modem geen netwerklampjes activiteit.

Tot aan gisteren geen centje pijn. Paal draait op 6.6.2 firmware.
Zou het moederbord de geest hebben gegeven? Paal is 1,5 jaar geleden door Coolblue geplaatst.

[ Voor 11% gewijzigd door austin_77 op 17-04-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Laatst online: 10:12
austin_77 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:14:
Hier gisteren aico’s laten monteren, stroom eraf, groepen bijgeplaatst, stroom erop. Vanmorgen begroet met vrolijk knipperende rode led op de Alfen Single S Pro. Stroom eraf, stroom erop, weer rode led. Paal is via rj45 netwerk verbonden, op modem geen netwerklampjes activiteit.

Tot aan gisteren geen centje pijn. Paal draait op 6.6.2 firmware.
Zou het moederbord de geest hebben gegeven? Paal is 1,5 jaar geleden door Coolblue geplaatst.
Dat je een rode led hebt die knippert betekend dat er in ieder geval iets werkt. Is er een andere manier waarop je een foutcode kan uitlezen?
Is er een backoffice of is het plug&charge/lokaal met pas/tag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Ricko1 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:20:
[...]

Dat je een rode led hebt die knippert betekend dat er in ieder geval iets werkt. Is er een andere manier waarop je een foutcode kan uitlezen?
Is er een backoffice of is het plug&charge/lokaal met pas/tag?
Backoffice is Coolblue. Morgen ben ik weer de eerste want nu niet meer bereikbaar.
Netwerkactiviteit is er niet. Paal is niet te vinden en dat verklaart ook de ledjes op router/modem die uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
NoFate schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:50:
via de homewizard optie zelf in de Alfen laadpaal, maar je moet het IP adres opgeven van de P1 meter... Helaas staat hier een router van de provider zelf, waar ik geen DHCP reservering kan doen... Is de Alfen zo snugger genoeg dat als het IP adres wijzigt van de P1 dit ook gaat aangepast worden in de Alfen paal??
Zolang je de router van de provider niet herstart zal je dat IP-adres voor jaren gewoon behouden... zelfs als er even verlies is van de WIFI connectie dan blijft normaal gezien hetzelfde in gebruik. Moest het alsnog ergens fout gaan dan gaat je Alfen gewoon over op de safe current.

ACE detecteerd het adres van je HW P1 meter in het setup menu... maar ik betwijfel of hij dat ook doet als je paal gewoon in bedrijf is (geen idee of iemand dit al eens getest heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
r2504 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:50:
[...]

Zolang je de router van de provider niet herstart zal je dat IP-adres voor jaren gewoon behouden... zelfs als er even verlies is van de WIFI connectie dan blijft normaal gezien hetzelfde in gebruik. Moest het alsnog ergens fout gaan dan gaat je Alfen gewoon over op de safe current.

ACE detecteerd het adres van je HW P1 meter in het setup menu... maar ik betwijfel of hij dat ook doet als je paal gewoon in bedrijf is (geen idee of iemand dit al eens getest heeft).
ben je daar zeker van? het publieke IP blijft idd zeer lang, maar de interne dhcp leases zijn maar een dag denk ik, als je de router herstart, dan zijn alle dhcp leases anders volgens mij
ik kan het zelf niet testen, ik heb gelukkig geen telenet hardware :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Airco firma is vandaag weer langsgekomen, meterkast opnieuw nagelopen, geen foutieve aansluitingen geconstateerd. Laadpaal blijft rood knipperen. Coolblue meldt dat de paal uit garantie is (2,5 jaar oud…) dus kosten qua voorrijden en onderzoek a €119,-.

Ik ben nu ah twijfelen over twee opties:

1. Cooblue laten komen met monteur en afwachten wat bevindingen zijn

2. Gezien feit dat als controllerboard vervangen moet worden of iets dergelijks, ik ook alle licenties opnieuw moet aanschaffen(ik meen dat ik dat hier gelezen had?) voor een ander merk laadpaal gaan?

Nb. Nu we niet aan huis kunnen laden merk ik hoe luxe dat eigenlijk is en veel gemak geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
austin_77 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:17:
Airco firma is vandaag weer langsgekomen, meterkast opnieuw nagelopen, geen foutieve aansluitingen geconstateerd. Laadpaal blijft rood knipperen. Coolblue meldt dat de paal uit garantie is (2,5 jaar oud…) dus kosten qua voorrijden en onderzoek a €119,-.

Ik ben nu ah twijfelen over twee opties:

1. Cooblue laten komen met monteur en afwachten wat bevindingen zijn

2. Gezien feit dat als controllerboard vervangen moet worden of iets dergelijks, ik ook alle licenties opnieuw moet aanschaffen(ik meen dat ik dat hier gelezen had?) voor een ander merk laadpaal gaan?

Nb. Nu we niet aan huis kunnen laden merk ik hoe luxe dat eigenlijk is en veel gemak geeft.
Ik zou op Marktplaats kijken voor iets 2de hands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Update:
Inmiddels de single s pro toch weer opnieuw uitgeschakeld, half uur uitgelaten, nu weer aangesloten en waarempel netwerkverbinding is terug…
Nu is in Eve Connect app de foutcode 206 zichtbaar. Heb dit opgezocht in de knowledge base:

https://knowledge.alfen.c...es+error+code+206+mean%3F

Nu vraag ik me af hoe dit vrij te schakelen is, want Coolblue zou een storing hebben met hun backoffice…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

austin_77 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:17:
Airco firma is vandaag weer langsgekomen, meterkast opnieuw nagelopen, geen foutieve aansluitingen geconstateerd. Laadpaal blijft rood knipperen.
Voor de zekerheid, heb je de alfen ook al een ‘hard reset’ gegeven? Van wat ik begrepen heb is ‘stroom eraf en weer erop’ een soort snelle reboot, en zorgt stroom voor langere tijd (10 minuten of een half uur) voor een volledige reboot.

Misschien nog de moeite van het proberen waard mocht je dat nog niet gedaan hebben?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Ugchel schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:47:
[...]

Voor de zekerheid, heb je de alfen ook al een ‘hard reset’ gegeven? Van wat ik begrepen heb is ‘stroom eraf en weer erop’ een soort snelle reboot, en zorgt stroom voor langere tijd (10 minuten of een half uur) voor een volledige reboot.

Misschien nog de moeite van het proberen waard mocht je dat nog niet gedaan hebben?
Dat dus zojuist gedaan (45 min geleden) O-) :) Zie mij vorige post. Dank voor het meedenken. Nu dus de vraag die ik zojuist gesteld heb. Iemand enige ervaring?

[ Voor 10% gewijzigd door austin_77 op 18-04-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

austin_77 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:48:
[...]

Dat dus zojuist gedaan (45 min geleden) O-) :) Zie mij vorige post. Dank voor het meedenken. Nu dus de vraag die ik zojuist gesteld heb. Iemand enige ervaring?
Ah dan hebben die posts elkaar denk ik net gekruist, mooi dat je weer een stap verder bent! Misschien nog eens opnieuw de stroom eraf voor een snel probeersel, en anders eens kijken met ace of eve? Krijg je de paal daar nu wel te zien of nog steeds niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Ugchel schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:54:
[...]

Ah dan hebben die posts elkaar denk ik net gekruist, mooi dat je weer een stap verder bent! Misschien nog eens opnieuw de stroom eraf voor een snel probeersel, en anders eens kijken met ace of eve? Krijg je de paal daar nu wel te zien of nog steeds niet?
Ja idd haha. Ik heb met eve gekeken: error 206, kan in app niks.
In ace app is dit zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ij7wFi2-3RYnDpU690HwSW1kJTU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iLFGFrlYyiywYDD5RPj1mOT4.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat het met een ping of life richting coolblue servers opgelost kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door austin_77 op 18-04-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

austin_77 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:56:
[...]

Ja idd haha. Ik heb met eve gekeken: error 206, kan in app niks.
In ace app is dit zichtbaar:

[Afbeelding]

Ik hoop dat het met een ping of life richting coolblue servers opgelost kan worden.
Misschien een softwarematige reboot proberen in MyEve?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
Update:
Alles werkt weer! Lijkt me een flinke hickup van software, verloren connectie met servers van Coolblue backoffice en weet ik veel. De lange stroomonderbreking van meer dan 45 min lijkt de oplossing geboden te hebben. Inmiddels staat onze xc40 weer vrolijk stroom te slurpen met 11Kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

NoFate schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:05:
[...]

ben je daar zeker van? het publieke IP blijft idd zeer lang, maar de interne dhcp leases zijn maar een dag denk ik, als je de router herstart, dan zijn alle dhcp leases anders volgens mij
ik kan het zelf niet testen, ik heb gelukkig geen telenet hardware :-)
Een dhcp Cliënt doet bij opstarten altijd een dhcp request, maar meestal op de helft van de lease tijd een dhcp renew. En daardoor behoudt die het uitgegeven adres
De meeste routers houden ook bij welk adres aan welke MAC is uitgegeven, dus ook na een reboot krijgt een apparaat doorgaans hetzelfde adres uitgereikt

Al is een dhcp reservering vaak wel praktischer, maar niet elk ISP modem staat dit toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 23:00
austin_77 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:17:
Update:
Alles werkt weer! Lijkt me een flinke hickup van software, verloren connectie met servers van Coolblue backoffice en weet ik veel. De lange stroomonderbreking van meer dan 45 min lijkt de oplossing geboden te hebben. Inmiddels staat onze xc40 weer vrolijk stroom te slurpen met 11Kw
Mijn ervaring: Ik heb ook Alfen Single via Coolblue. Als de stroom er af is geweest dan duurt het even (max 30 minuten) om weer contact te maken met de Coolblue backoffice. Tot die tijd zijn de LEDs rood. Zou zich dus vanzelf moeten oplossen ... en heeft het inmiddels gedaan blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
WillemD61 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:19:
[...]

Mijn ervaring: Ik heb ook Alfen Single via Coolblue. Als de stroom er af is geweest dan duurt het even (max 30 minuten) om weer contact te maken met de Coolblue backoffice. Tot die tijd zijn de LEDs rood. Zou zich dus vanzelf moeten oplossen ... en heeft het inmiddels gedaan blijkbaar.
Nu moet ik zeggen dat in dit geval de verbinding zich niet herstelde. Dat gebeurde pas na een ‘harde reset’ (>30min stroom eraf) en netwerkkabel ontkoppeld. Ik ben blij want was al aan het kijken in geval van gefrituurde hardware naar andere aanbieders. Echter blijkt dat Alfen een veelgevoerd merk is, hetgeen juist mijn vertrouwen ook wel weer doet herstellen. Maar ik ben me wel aan het afvragen of ik de backoffice van Coolblue er niet gewoon af laat halen, immers dan ook geen rode led meer bij onbereikbare backoffice door interne netwerkproblemen en/of externe factoren (Coolblue zelf). Iemand daar al ervaringen mee, of ook deze beslissing gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Als je niet moet doorrekenen aan je werkgever of als zelfstandige dan lijkt een backoffice mij overbodig.

De vraag is dus waarom heb je een backoffice ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
r2504 schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:34:
Als je niet moet doorrekenen aan je werkgever of als zelfstandige dan lijkt een backoffice mij overbodig.

De vraag is dus waarom heb je een backoffice ?
In eerste instantie voor de (installatie)garantie vanuit Coolblue. Nu we uit de garantieperiode zijn, is het inderdaad een overweging om hiermee te stoppen. Iemand die dit proces al eens doorlopen heeft en evt. adviezen over gegevens/zaken die ik moet vragen/aangeven? Ik heb alle codes en kan gewoon inloggen in de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

austin_77 schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:44:
[...]

In eerste instantie voor de (installatie)garantie vanuit Coolblue. Nu we uit de garantieperiode zijn, is het inderdaad een overweging om hiermee te stoppen. Iemand die dit proces al eens doorlopen heeft en evt. adviezen over gegevens/zaken die ik moet vragen/aangeven? Ik heb alle codes en kan gewoon inloggen in de laadpaal.
Volgens mij kun je dan gewoon de backoffice in de ACE Service Installer op "standalone" zetten. Weet alleen niet of je nog maandelijkse kosten aan Coolblue betaalt, dat zul je dan via hen moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Gisteravond iets bijzonders(?) meegemaakt. Zoals ik eerder beschreef heb ik de laadpaal op schakelen tussen 1 en 2 fasen staan. Dit wilde ik nog uitzetten, maar nog niet gedaan.

Gisteravond dus de auto (e-Niro) aan de lader, die begon te laden met 3.5kW en bleef daar. Toen heb ik er zonder bij na te denken op het bliksemicoontje in de MyEve app geklikt zodat hij op 11kW ging laden. Meteen besefte ik dat ik dat niet had moeten doen in verband met de problemen met fase switching, maar het was al te laat. Ik zag de laadsnelheid trapsgewijs oplopen naar 4.2, 5.6 en uiteindelijk 11kW. Auto bleef netjes laden, geen rook, geen ploffende zekeringen, niks.

Heb ik gewoon geluk gehad of is het probleem met de e-Niro ondertussen opgelost? Ik heb zoals verwacht compleet niks gehoord van de dealer naar aanleiding van mijn vraag hierover, of de boordlader geüpdatet was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
Arfman schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:50:
[...]

Volgens mij kun je dan gewoon de backoffice in de ACE Service Installer op "standalone" zetten. Weet alleen niet of je nog maandelijkse kosten aan Coolblue betaalt, dat zul je dan via hen moeten regelen.
Betaal idd maandelijks aan Coolblue paar euro.
Ik ga intern (met mijn vrouw :+ ) overleggen en kijken wat we gaan doen. We vinden het fijn om makkelijk terug te kunnen vallen op de installerende partij, zonder (met beide drukke banen) veel uit te moeten zoeken en ontzorgd te worden. Snap dat dat een financieel gevolg heeft O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r2504
Garantie op een product kan toch niet afhangen van het al of niet hebben van een backoffice contract ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
austin_77 schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:01:
[...]

Betaal idd maandelijks aan Coolblue paar euro.
Ik ga intern (met mijn vrouw :+ ) overleggen en kijken wat we gaan doen. We vinden het fijn om makkelijk terug te kunnen vallen op de installerende partij, zonder (met beide drukke banen) veel uit te moeten zoeken en ontzorgd te worden. Snap dat dat een financieel gevolg heeft O-)
Ik denk dat je je een beetje mispakt aan wat installerende partij vs backend doet.

Die backend doet echt niks anders dan je laadbeurten verrekenen op de publieke markt. Dus nonkel Jos die langskomt en die bij jou wil laden met zijn leasebak: backend.
Jij als ZZP'er met een kaartje van je zaak die laadt bij je thuis: backend.

Laadpaal stoek? Garantie bij de leverancier 2 jaar, via de installateur of die zegt "euh sorry eerst even bij fabrikant gaan aankloppen".

Het is ook niet zo dat een backend jou gaat bellen als er problemen zijn of pro actief je firmwares gaat bijhouden of je verwittigen. Het is een backend provider voor laadbeurten en kleine configuraties van je laadpaal evt op afstand (denk aan bv. bijstellen van amperes als je niet meer te snel wil laden oid). Het is geen service contract ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

r2504 schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:20:
Garantie op een product kan toch niet afhangen van het al of niet hebben van een backoffice contract ?
Nee, maar bij Coolblue koop je dan ook geen losse laadpaal, maar een zakelijke laadpaal installatie, en daar zit een backoffice contract van X per maand in de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees8313
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-08 18:27
Beste mensen,

Na een lange weg is de gebruikte Alfen laadpaal in gebruik genomen. De eerste lading ging prima.
Na een week de tweede lading gestart, en kreeg de melding; wachten op vermogen, en sindsdien kan er niet meer geladen worden.

Het blijkt nu dat de lader de slimme meter niet uitleest. De drie fase spanningen staan op nul. De lader heeft goed gewerkt met de homewizard p1 dongel. Ik heb hem nu bekabeld aangesloten op de homewizard actieve switch en deze licht op bij de aansluiting van de laadpaal dus wordt de p1 uitgelezen.
De spanning en de stroom zijn nu zichtbaar, de net frequentie word niet ingevuld.

Wat ook opvalt is dat de lader niet meer zichtbaar is in de router, De naam network device is niet meer aanwezig. De lader is wel te bereiken op het ip adres wat de lader van oorsprong heeft en meld zich in de ace installer en is uit te lezen. De my eve app kan de lader niet vinden.

Na een reset krijg ik de melding van setup modem failed en een waarschuwing van sim error. Dat laatste kan kloppen want deze zit er niet in.

Maar waarom krijg ik nu de melding dat er gewacht wordt op vermogen?

Is de netwerkkaart van de lader kapot? En als dit zo is moet dan de hele controle kaart worden vervangen of is er wat anders aan de hand?

Als een terug zetten naar fabriek instellingen wordt uitgevoerd, wat gebeurt er dan met het wachtwoord? Verdwijnt dit dan, het is een lader zonder PRC.

Graag jullie advies, wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
r2504 schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:20:
In deze ging het over installatiegarantie vanuit Coolblue. Ach ja, temeer een reden om backoffice stop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
DaRealRenzel schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:15:
[...]

Nee, maar bij Coolblue koop je dan ook geen losse laadpaal, maar een zakelijke laadpaal installatie, en daar zit een backoffice contract van X per maand in de aankoop.
Precies dit, (ik was te laat met mijn vorige post). Ik zag ook op de Coolblue site dat ze nu alleen nog maar Bluebuilt palen aanbieden. Dat was 2,5 jaar geleden ook anders. Alfen palen bieden ze nu vlgs mij niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:36
Cees8313 schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:15:
Beste mensen,

Na een lange weg is de gebruikte Alfen laadpaal in gebruik genomen. De eerste lading ging prima.
Na een week de tweede lading gestart, en kreeg de melding; wachten op vermogen, en sindsdien kan er niet meer geladen worden.

Het blijkt nu dat de lader de slimme meter niet uitleest. De drie fase spanningen staan op nul. De lader heeft goed gewerkt met de homewizard p1 dongel. Ik heb hem nu bekabeld aangesloten op de homewizard actieve switch en deze licht op bij de aansluiting van de laadpaal dus wordt de p1 uitgelezen.
De spanning en de stroom zijn nu zichtbaar, de net frequentie word niet ingevuld.

Wat ook opvalt is dat de lader niet meer zichtbaar is in de router, De naam network device is niet meer aanwezig. De lader is wel te bereiken op het ip adres wat de lader van oorsprong heeft en meld zich in de ace installer en is uit te lezen. De my eve app kan de lader niet vinden.

Na een reset krijg ik de melding van setup modem failed en een waarschuwing van sim error. Dat laatste kan kloppen want deze zit er niet in.

Maar waarom krijg ik nu de melding dat er gewacht wordt op vermogen?

Is de netwerkkaart van de lader kapot? En als dit zo is moet dan de hele controle kaart worden vervangen of is er wat anders aan de hand?

Als een terug zetten naar fabriek instellingen wordt uitgevoerd, wat gebeurt er dan met het wachtwoord? Verdwijnt dit dan, het is een lader zonder PRC.

Graag jullie advies, wat te doen.
Het kan 2 dingen betekenen of eigen 3 de firmware die je gebruikt werkt niet goed er zijn nu eigenlijk 2 firmware in omloop die niet al te veel bugs hebben, voor losse laders is dat 6.6.2 en voor een SCN is 6.3.0 de juiste firmware andere zitten vol met bugs.
De andere twee opties zijn je loadbalancing van je slimme meter komt niet goed binnen, vaak kan je dit ergens in de log zien als je lader opnieuw start.
2e het kan zijn dat er charging profiles gebruikt worden of gebruikt zijn, probeer eens CPerase (zo ver ik weet kan dit alleen in de ACE installer) uit te voeren (en zorg er voor dat je deze ook echt in de log ziet dat deze is uit gevoerd) Herstart de lader hierna.
Beide punten zijn te herkennen in de log, lees de log goed door voordat je ergens aan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 23:00
DaRealRenzel schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:15:
[...]

Ik heb gewoon een Alfen laadpaal via Coolblue zonder abonnement. 2 jaar geleden aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-09 21:39
Half juli loopt mijn zakelijk leasecontract af en komt er geen andere zakelijk leasecontract voor in de plaats. 5 jaar geleden is er een laadpaal geplaatst, de Alfen Eve single pro line, die vanaf half juli van mijzelf is. Garantie is niet meer van toepassing.

De laadpaal is geplaatst door Awesems die ook het beheer heeft, tevens zorgen zij voor afrekening naar de werkgever.

Na half juli zal ik waarschijnlijk de laadpaal zelf gaan beheren. Ik heb het hele topic doorgelopen (was een hele zit 😅) en daarbij nuttige tips van opgenomen, ook voor het beheer van de laadpaal.

Ik heb geen backoffice nodig omdat er geen verrekening plaats hoeft te vinden. Als ik het goed begrepen heb op het topic zou het toch handig zijn om van een backoffice gebruikt te maken. Niet voor verrekening maar voor support en mogelijke reparatie als dat nodig is. Als ik het goed gelezen heb omdat er dan nergens anders een verzoek tot reparatie aangevraagd kan worden.

Ik las ook dat als het dan toch mogelijk is om de reparatie rechtstreeks door Alfen te laten uitvoeren dat dit moeizaam gaat en met hoge voorrijdkosten.

De huidige beheerder Awesems heeft in ieder geval aangegeven dat als ik het abonnement bij hun niet verleng dat ik na half juli niet meer bij ze terecht kan. Ook niet voor reparaties tegen betaling.

Wellicht dat jullie ervaringen hebben met reparaties na de garantieperiode en hoe dat dit het beste ingestoken kan worden.

Alvast bedankt!
Pagina: 1 ... 76 ... 91 Laatste