[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 75 ... 91 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-09 13:54
Gisteren en vandaag heb ik veel tijd besteed aan de installatie van de laadpaal, maar bij het inschakelen verschijnt de foutmelding 001 – ‘Niet in staat op te laden’. De paal maakt wel verbinding met het netwerk, maar het meegeleverde wachtwoord werkt niet om in te loggen.

De klantenservice van Alfen kon mij helaas niet verder helpen. Ik heb de laadpaal deze week besteld bij Charge24 en via Alfen vernomen dat ik een oud model zonder wifi heb ontvangen, dat dateert uit maart 2022. Het is opmerkelijk dat dit bedrijf zulke verouderde laadpalen levert.

Heeft iemand ervaring met Charge24?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 22:43
GreX schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:26:

Heeft iemand ervaring met Charge24?
Had ik ook vorig jaar zomer, weet zo even uit mijn hoofd niet de exacte jaartallen maar was inderdaad geen recent geproduceerde paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Tja, ze zullen toch eerst(?) de (oude) voorraad verkopen.........

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:42
Willy-Jan Prijs schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:31:
[...]

dat klopt, je kan Homewizard P1 selecteren.
de laadpaal tracht vervolgens zelf de Homewizard P1 te detecteren op het netwerk.
mocht dat niet lukken dan kan handmatig het IP adres ingegeven worden.

[Afbeelding]
Bij mij vind die hem dus niet op het netwerk.
Ook niet als ik handmatig het fixed ip adres van de home wizard invoer.
Wat zijn jullie settings?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 11-09 15:42
MrMathos schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:28:
[...]

Mijn laadsessie van woensdag staat er in. Geen idee sinds wanneer, ik heb nog maar net gekeken.

Het is nog gebeurd dat het bij Eneco wat hapert en dat de laadsessies er pas later in komen.
Mijn sessie van 30 en 31 maart staan er niet in.
Maar mijn sessie van 1 april wel sinds vandaag.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leongerrits
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 14:41
Qosmic schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:55:
[...]

Mijn sessie van 30 en 31 maart staan er niet in.
Maar mijn sessie van 1 april wel sinds vandaag.
Bij mij precies hetzelfde. Even in de gaten houden want zie dat zomaar fout gaan bij de facturatie. Heb gelukkig wel "bewijs" in de vorm van P1 gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubdec
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-04 19:17
Hallo laadpaal fanaten,

Heb sinds kort ook een Alfen eve single pro laadpaal.

Even een indruk van van de situatie.
• Laadpaal staat op eigen terrein en ongeveer 10mtr van elkaar verwijderd.
• 3 fase aansluiting 5x4mm2
• 2 ethernet kabels RJ11 en RJ45 getrokken.
• 23 Zonnepanelen

De apps die ik heb :
• eve connect
• MyEve
• Ace Service Installer

Nu komt mijn vraag :

Wil load balancing / display en zonnepanelen voor overdag laden instellen.
Maar wat blijkt nu dat dat helemaal niet mogelijk is.

Heb de installateur gevraagd maar die haald zijn schouders op van “Da weet ik niet”

Is er een manier om dit wel te kunnen activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Heb je een licentie voor LB?

De hardware voor loadbalancing is aanwezig maar je moet eenmalig betalen om de software te ontgrendelen.
In de Service installer kan je zien wat er wel en wat niet ontgrendeld is.

Voor solar charging heb je de LB ook nodig.

Je kan overdag uiteraard altijd op je zonnepanelen laden.
De laadpaal weet immers niet wat de bron van je aangeleverde stroom is.

[ Voor 100% gewijzigd door Independent op 05-04-2025 13:42 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubdec
Blijkbaar heb ik dat dus niet.. want krijg de opmerking in MyEve “need a valid license for active load balancing”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:09
huubdec schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:16:
Blijkbaar heb ik dat dus niet.. want krijg de opmerking in MyEve “need a valid license for active load balancing”.
Dan moet je die aanschaffen. Kost +- 200 euro. Alles is licenties bij Alfen.

Als het buiten garantie kapot gaat moet je ook weer die licentie aanschaffen want die is niet overdraagbaar. Dat is een van de redenen dat mijn werkgever alleen nog Alfen plaatst bij klanten die er specifiek naar vragen. De andere is maanden wachttijd bij serviceverzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubdec
Ricko1 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:18:
[...]

Dan moet je die aanschaffen. Kost +- 200 euro. Alles is licenties bij Alfen.

Als het buiten garantie kapot gaat moet je ook weer die licentie aanschaffen want die is niet overdraagbaar. Dat is een van de redenen dat mijn werkgever alleen nog Alfen plaatst bij klanten die er specifiek naar vragen. De andere is maanden wachttijd bij serviceverzoeken.
Serieus wat een graaiers, dus voor elke aanpassing gaat het me voor nog geen 15 min werk en een druk op de muisknop €200,- kosten…
Dan zou ik dus load balancing en display in 1x moeten doen en dan €200,- ophoesten.

Maar het ergste vindt ik nog dat je de licentie niet bij een reparatie of vervanging kan her gebruiken.
Dit is uitbuiting..

Is er geen andere manier om dit te doen?

[ Voor 0% gewijzigd door huubdec op 05-04-2025 16:11 . Reden: Foutieve zinsopbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Na een herstelling - binnen of buiten garantie - blijft de licentie gewoon doorlopen.
Waarschijnlijk wordt er bedoelt dat waneer de paal niet meer te herstellen is buiten garantieperiode de licentie niet overdraagbaar is van de oude naar de nieuwe laadpaal.

[ Voor 64% gewijzigd door Independent op 05-04-2025 17:28 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
huubdec schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:01:
[...]

Serieus wat een graaiers, dus voor elke aanpassing gaat het me voor nog geen 15 min werk en een druk op de muisknop €200,- kosten…
Neen henkie, niet voor elke aanpassing.

Je koopt gewoon de licentie, je zit nu zo fel te doen over het feit dat het een licentie is en iets virtueel.

Als ik je bij installatie gezegd had "hier ligt een laadbox die slim is, kost 200 EUR minder en hier ligt er een die wel slim aanstuurbaar is, kost 200 EUR meer" dan had je er geen probleem mee gehad.
Dan zou ik dus load balancing en display in 1x moeten doen en dan €200,- ophoesten.

Maar het ergste vindt ik nog dat je de licentie niet bij een reparatie of vervanging kan her gebruiken.
Dit is uitbuiting..

Is er geen andere manier om dit te doen?
Bij reparatie blijft de licentie gewoon geldig, het is pas als je onder garantie de volledige box weggooit en vervangt dat je die licentie niet kan overdragen naar een "vervangende Alfen".
huubdec schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:35:

Heb de installateur gevraagd maar die haald zijn schouders op van “Da weet ik niet”
En hier zit dan waarschijnlijk ook de grootste reden van je frustratie. Een beetje deftige Alfen installateur weet dat je met de Alfen "alle kanten" uit kan op basis van de wensen van de klant. Mogelijk heb je dus een "vlotte installateur" gehad die graag wel een paaltje tegen de muur kwam kletsen maar verder er 0 de ballen zin en verstand van heeft over hoe je zo een Alfen configureert. :+

[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 05-04-2025 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubdec
Bart, wilde niet gefrustreerd overkomen.
Het is meer dat ik verbaast ben over de gang van zaken.
Plus de schrik van het bedrag die je voor de aanpassing moet betalen.
Vandaar ook mijn vraag, dat als ik load balancing en de display erbij wil hebben het bedrag van €200 wel het bedrag is.

Moet Alfen wel complimenteren dat ze op deze manier een universeel product op de markt brengen en dan alleen met een licentie aanpassing het kunnen vrijgeven.
Dat is op een snelle manier geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
huubdec schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:45:
Dat is op een snelle manier geld verdienen.
Je zou het ook kunnen bekijken dat je alleen betaalt voor wat jij nodig hebt en niet een deel zaken koopt die je eigenlijk niet nodig hebt maar dat je geen keuze hebt omdat het alles of niets is?

Tesla werkt toch ook zo.
Hardwarematig zit bijna alles in hun EV's.
Voor bepaalde functies/opties die je extra wil betaal je dan bij om ze te ontgrendelen.

Wat bedoel je met het display?
Het logo kunnen aanpassen?
Op de pro versie zit sowieso een display.

[ Voor 3% gewijzigd door Independent op 05-04-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubdec
Independent schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:25:
[...]

Je zou het ook kunnen bekijken dat je alleen betaalt voor wat jij nodig hebt en niet een deel zaken koopt die je eigenlijk niet nodig hebt maar dat je geen keuze hebt omdat het alles of niets is?

Tesla werkt toch ook zo.
Hardwarematig zit bijna alles in hun EV's.
Voor bepaalde functies/opties die je extra wil betaal je dan bij om ze te ontgrendelen.

Wat bedoel je met het display?
Het logo kunnen aanpassen?
Op de pro versie zit sowieso een display.
Ja enige wat ik wil is de load balancing en eventueel het logo aan te kunnen passen.. voor de rest zijn het volgens mij functies die ik niet nodig heb..

Of denken jullie dat er naast deze nog andere functies zijn die ik kan gebruiken.

De huidige functies die ik blijkbaar heb zijn :

4G simkaart (die gebruik ik niet)
RFID (twee Alfen kaarten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Het is maar net wat je zelf wil.
Ik heb een full licence paal maar het nut om het logo aan te passen zie ik zelf niet.
En LB gebruik ik eigenlijk ook niet meer.
Ik laad allen op PV en dan belast ik mijn netzekering sowieso al niet en voor solar charging heb ik zelf een programma laten schrijven dat de PV overproductie volgt en wanneer deze onder de 1,4 kW zakt er overgeschakeld wordt naar de thuisaccu.
De 4G eveneens gedesactiveerd en de backoffice loopt bedraad via internet.
En zelf verkies ik P&C (vaste laadkabel) ipv RFID.
Maar ook dat is een n=1 verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Independent op 05-04-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubdec
Ja ik wil eigenlijk het zelfde als jij..

Alleen als ik de zonnepanelen wil gebruiken moet ik load balancing hebben.
Logo ja is een luxe, twijfel er nog over of ik het moet doen.

Heb beide opties bekabeld.

Helaas heb ik geen thuis accu..

Maar een vraag : hoe kan ik de 4G optie uitschakelen?
Want als ik het toch niet ga gebruiken dan wil ik het deactiveren

Of wil je de units ruilen als je load balancing niet gebruikt. 😉

[ Voor 8% gewijzigd door huubdec op 05-04-2025 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

huubdec schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:00:

Maar een vraag : hoe kan ik de 4G optie uitschakelen?
Want als ik het toch niet ga gebruiken dan wil ik het deactiveren

Of wil je de units ruilen als je load balancing niet gebruikt. 😉
In wat voor setting gebruik je de laadpaal eigenlijk en met welk eisenpakket heb je voor Alfen gekozen? Niet dat het veel uitmaakt, maar het lijkt alsof je wat…. onvoorbereid overgegaan bent tot aanschaf?

Voor je namelijk allemaal zaken gaat wijzigen, gebruik je wel of geen backoffice, moeten er zaken verrekend worden zakelijk of niet? Laadpalen hebben overigens een uniek nummer dus omruilen is leuk bedacht, maar is vermoedelijk voor 1 van de partijen ongunstig :+

Als je echt graag LB wil gebruiken is de businesscase dan niet snel gemaakt? Los van wat je vindt van het verdienmodel van Alfen, afhankelijk van je stroomprijs en opbrengst uit je (28 toch?) panelen heb je die LB in een goeie maand terugverdiend ofzo?

Of je hangt je auto alleen overdag aan de lader en/of je stelt een laadschema in dat alleen laadt op momenten dat jouw panelen doorgaans flink leveren. Dan kun je zelfs nog zo ver gaan om in te stellen dat je maximaal wil laden met het gemiddeld vermogen van je panelen op die tijden, zodat je zoveel mogelijk solar gebruikt zonder afname van het net.

Of je koopt voor 200 die licentie en bent ook klaar…

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:51

Arfman

Drome!

Ik lees hier af en toe mee, en zie nu dingen over Eve Connect. Slim laden met zonnepanelen en als ik de website goed begrijp is dit de app om je laadpaal mee te beheren, wat tot nu toe MyEve was.

Ik heb de app geïnstalleerd maar om hem te gebruiken moet ik eerst de firmware van de paal updaten. Ik draai nog een antieke versie (5.8.1) en hij wil updaten naar 70.5-4328. Vorige keer met de ACE Service Installer ging het mis en moest ik 1 of ander wachtwoord ontfutselen van Alfen zelf voordat mijn paal het weer deed (die heb ik overigens opgeslagen).

Is het tegenwoordig veilig om de paal te updaten met de ACE Service Installer? Van 5 naar 7?

[ Voor 3% gewijzigd door Arfman op 06-04-2025 11:13 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Arfman schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:47:
Ik lees hier af en toe mee, en zie nu dingen over Eve Connect. Slim laden met zonnepanelen en als ik de website goed begrijp is dit de app om je laadpaal mee te beheren, wat tot nu toe MyEve was.

Ik heb de app geïnstalleerd maar om hem te gebruiken moet ik eerst de firmware van de paal updaten. Ik draai nog een antieke versie (5.8.1) en hij wil updaten naar 70.5-4328. Vorige keer met de ACE Service Installer ging het mis en moest ik 1 of ander wachtwoord ontfutselen van Alfen zelf voordat mijn paal het weer deed (die heb ik overigens opgeslagen).

Is het tegenwoordig veilig om de paal te updaten met de ACE Service Installer? Van 5 naar 7?
Veiligste firmware voor zonneladen is 6.6.2. Dat is een bewezen stabiele firmware Als je ook gebruik wilt maken van laadschema’s kun je het best naar 7.0.5, maar je loopt het risico dat je daar je laadhistorie niet meer kunt inzien. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, zeker niet als je een backoffice hebt, maar ik zie in dit forum nog te vaak probleemmeldingen over de 7.x firmwares om die te adviseren. Het goede nieuws is dat je wel kunt experimenteren. Je kunt altijd terug van 7.x naar 6.6.2. Zelf blijf ik nog even op 6.6.2 en neem voor lief dat ik de laadschemafunctie nog niet kan gebruiken.

In jouw geval zou je bij een upgrade hoe dan ook even via 6.6.2 moeten gaan. Zie de release notes in de knowledge base.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Arfman schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:47:
EveConnect is geen vervanging voor MyEve.
MyEve is de iOS/Android beheerstool (en ACE Service Installer de tool via windows en bij problemen nog altijd de aangeraden tool om iets te herstellen) van de laadpaal en MyEve de eenvoudige toegankelijke dagdagelijkse besturing van de laadpaal en inzicht in het aantal geladen kWh.
Voor FW update (via MyEve of Service installer) zie de vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:57

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Een vraagje voor wie de Alfen Eve Pro Line op een vrijstaande paal heeft gemonteerd.
Ik zie verschillende opties om de paal in de grond te zetten:
- Gebruik maken van een (prefab) betonnen voet
- Gebruik maken van een metalen sokkel

Ik overwoog eerst zelf wat beton te storten met draadeind er in gestort, maar ik kan vrij goedkoop de metalen sokkel verkrijgen. Ik vraag me echter af hoe het zit met de stabiliteit hiervan? Iemand ervaringen?

Ik heb het dan over deze montageoptie:
https://www.laadpaal24.nl...828601-icu-803828601-icu/

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:02
Independent schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:20:
[...]

EveConnect is geen vervanging voor MyEve.
MyEve is de iOS/Android beheerstool (en ACE Service Installer de tool via windows en bij problemen nog altijd de aangeraden tool om iets te hetstellen) van de laadpaal en MyEve de eenvoudige toegankelijke dagdagelijkse besturing van de laadpaal en inzicht in het aantal geladen kWh.
Voor FW update (via MyEve of Service installer) zie de vorige post.
Weer wat geleerd vandaag. Ik zat me al rot te zoeken in de MyEve naar laadschema's. Maar dat is dus in de EveConnect :) Stuk fijnere UI ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubdec
Ugchel schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:37:
[...]

In wat voor setting gebruik je de laadpaal eigenlijk en met welk eisenpakket heb je voor Alfen gekozen? Niet dat het veel uitmaakt, maar het lijkt alsof je wat…. onvoorbereid overgegaan bent tot aanschaf?

Voor je namelijk allemaal zaken gaat wijzigen, gebruik je wel of geen backoffice, moeten er zaken verrekend worden zakelijk of niet? Laadpalen hebben overigens een uniek nummer dus omruilen is leuk bedacht, maar is vermoedelijk voor 1 van de partijen ongunstig :+

Als je echt graag LB wil gebruiken is de businesscase dan niet snel gemaakt? Los van wat je vindt van het verdienmodel van Alfen, afhankelijk van je stroomprijs en opbrengst uit je (28 toch?) panelen heb je die LB in een goeie maand terugverdiend ofzo?

Of je hangt je auto alleen overdag aan de lader en/of je stelt een laadschema in dat alleen laadt op momenten dat jouw panelen doorgaans flink leveren. Dan kun je zelfs nog zo ver gaan om in te stellen dat je maximaal wil laden met het gemiddeld vermogen van je panelen op die tijden, zodat je zoveel mogelijk solar gebruikt zonder afname van het net.

Of je koopt voor 200 die licentie en bent ook klaar…
Ben niet onvoorbereid te werk gegaan, het is alleen dat ik deze unit nieuw in doos kon overnemen.
Had me zeker al ingelezen over bepaalde dingen alleen het enige wat ik miste waren deze twee dingen.

Back Office optie wel of niet gebruiken daar krijg ik binnenkort van mijn werkgever terugkoppeling over.. ze zijn net in de overgang om eventueel ook thuis te laden.
Wat LB betreft ja klopt dat kan en ik ben ook in contact met mijn werkgever hierover, maar wil zelf ook meer weten en als ik nee krijg. Dan zou ik willen weten welke wegen ik kan bewandelen.
Heb 23 panelen maar dat was een investering voor de toekomst.

Heb een laadschema en heb ook ook zodanig ingesteld.
Alleen met de huidige firmware en de regeling van Alfen om zonnepanelen te gebruiken heb ik helaas de LB nodig anders kan ik deze optie niet inschakelen.

Maar je maakt wel een goed punt dat het zo is terug verdiend, wil graag merendeels weten en de nieuwsgierigheid vanuit mijn kant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Roland_EM25 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:27:
Een vraagje voor wie de Alfen Eve Pro Line op een vrijstaande paal heeft gemonteerd.
Ik zie verschillende opties om de paal in de grond te zetten:
- Gebruik maken van een (prefab) betonnen voet
- Gebruik maken van een metalen sokkel

Ik overwoog eerst zelf wat beton te storten met draadeind er in gestort, maar ik kan vrij goedkoop de metalen sokkel verkrijgen. Ik vraag me echter af hoe het zit met de stabiliteit hiervan? Iemand ervaringen?

Ik heb het dan over deze montageoptie:
https://www.laadpaal24.nl...828601-icu-803828601-icu/
Mijn lader staat inmiddels ruim 3 jaar goed en stabiel op zo'n Alfen-sokkel, let er wel op dat je de ruimte binnenin die voet ook goed vult met zand/grond, niet alleen eromheen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
huubdec schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:46:
[...]
Alleen met de huidige firmware en de regeling van Alfen om zonnepanelen te gebruiken heb ik helaas de LB nodig anders kan ik deze optie niet inschakelen.
De loadbalancing licentie heb je alleen nodig om aan loadbalancing en solar charging te doen.

Om schematisch te laden op PV vermogen heb je geen loadbalancing nodig alleen FW +7.0.
Je kan op een dag als deze perfect een schema opstellen dat de curve van de PV productie ongeveer opvolgt (met een marge voor je andere verbruik).

Laden op schema gecombineerd met solar charging is (volgens mij) ook nog niet mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Independent op 06-04-2025 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:57

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Peter-036 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:50:
[...]

Mijn lader staat inmiddels ruim 3 jaar goed en stabiel op zo'n Alfen-sokkel, let er wel op dat je de ruimte binnenin die voet ook goed vult met zand/grond, niet alleen eromheen.
Bedankt voor je reactie! ;)
Goed om te weten dat het ook een stabiele oplossing is. Het is hier voornamelijk allemaal kleigrond, ik zal de ruimte binnenin goed opvullen met zand en dit proberen iets "aan te stampen" voor een goede verdichting.

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:54:

In jouw geval zou je bij een upgrade hoe dan ook even via 6.6.2 moeten gaan. Zie de release notes in de knowledge base.
Dank voor je nuttige info! Ik had ook al gezien dat ik via 6.6.2 moet, dan blijf ik daar even lekker op hangen. Als ik het beetje overschot van mijn panelen in de auto's kan stoppen ben ik al blij, draag ik weer mijn steentje bij aan de stabiliteit van het net.

Maakt het nog wat uit dat ik 1 auto heb die op 3 fasen kan laden en 1 auto die op 1 fase laad? De laadpaal is op 3 fasen aangesloten, de omvormer van de panelen op 1 fase.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Nu online
Dat klinkt als een Nederlandse aansluiting van 3 x 25 A ? En je hebt het over "een beetje overschot". Dan zul je waarschijnlijk zelden tot nooit een groter overschot dan 5 kW gaan hebben?

Er zijn een paar dingen om rekening mee te houden met zonneladen. Eerste is het het niet goed is voor je omvormer in je auto als ie continue aan- en uitschakelt (bijvoorbeeld bij bewolkt weer waar je af en toe net wél genoeg hebt om te laden en af en toe net níet genoeg). Dat kun je vermijden met door gebruik te maken van comfort mode. Iets anders wat je wilt vermijden (maar in jouw geval denk ik minder van toepassing) is het switchen tussen 1 fase laden en 3 fase laden op je 3 fasen auto. Maar dat komt alleen voor als je zonnepanelen een serieuze overproductie hebben en in jouw situatie lijkt dat niet het geval.

Overall maakt het niet uit dat je zonnepanelen op 1 fase zitten en je laadpaal op 3. De Alfen rekent met het netto overschot op de drie fasen samen. Gegeven jouw situatie verwacht ik dat ook je 3-fasen auto bij zonneladen enkel op 1 fase gaat laden (tenzij je de comfort mode inschakelt op 5,6 kW - da's een reeel minimum op op 3-fasen te gaan laden).

Persoonlijk gebruik ik eigenlijk altijd de comfort mode op 1,4 kW voor mijn 1-fase auto (om te voorkomen dat ie aan en uit gaat springen) en de comfort mode op 5,6 kW voor mijn 3-fase auto (om te voorkomen dat ie gaat wiebelen tussen 1 en 3 fasen). Sowieso duurt het opladen van mijn 3-fase auto met 1 fase me te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:03:
Dat klinkt als een Nederlandse aansluiting van 3 x 25 A ? En je hebt het over "een beetje overschot". Dan zul je waarschijnlijk zelden tot nooit een groter overschot dan 5 kW gaan hebben?
Klopt als een bus :) Maximaal 4kW, maar meestal piek ik op 3.5kW.
Er zijn een paar dingen om rekening mee te houden met zonneladen. Eerste is het het niet goed is voor je omvormer in je auto als ie continue aan- en uitschakelt (bijvoorbeeld bij bewolkt weer waar je af en toe net wél genoeg hebt om te laden en af en toe net níet genoeg). Dat kun je vermijden met door gebruik te maken van comfort mode. Iets anders wat je wilt vermijden (maar in jouw geval denk ik minder van toepassing) is het switchen tussen 1 fase laden en 3 fase laden op je 3 fasen auto. Maar dat komt alleen voor als je zonnepanelen een serieuze overproductie hebben en in jouw situatie lijkt dat niet het geval.
Ik heb hem inderdaad op Comfort ingesteld, dat leek mij het handigst. Goed om te weten dat dit ook de beste optie is volgens anderen. Schakelen tussen fasen zal dus vanwege mijn relatief beperkte opbrengst van de panelen niet voor gaan komen.
Overall maakt het niet uit dat je zonnepanelen op 1 fase zitten en je laadpaal op 3. De Alfen rekent met het netto overschot op de drie fasen samen. Gegeven jouw situatie verwacht ik dat ook je 3-fasen auto bij zonneladen enkel op 1 fase gaat laden (tenzij je de comfort mode inschakelt op 5,6 kW - da's een reeel minimum op op 3-fasen te gaan laden).
Comfort mode staat op maximaal 11kW en minimaal 4.2kW. Dat is in het overzicht ook niet aan te passen. Als je op die Comfort optie klikt kun je wel het minimum instellen, maar die staat op 1.4kW. Waarom staat hij in het overzicht op de app dan op 4.2kW :?
Persoonlijk gebruik ik eigenlijk altijd de comfort mode op 1,4 kW voor mijn 1-fase auto (om te voorkomen dat ie aan en uit gaat springen) en de comfort mode op 5,6 kW voor mijn 3-fase auto (om te voorkomen dat ie gaat wiebelen tussen 1 en 3 fasen). Sowieso duurt het opladen van mijn 3-fase auto met 1 fase me te lang.
Hmm, dan pas je dat dus voor elke laadsessie aan, afhankelijk van welke auto je inplugt?

Dank voor je antwoorden in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:22
Roland_EM25 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:01:
[...]

Bedankt voor je reactie! ;)
Goed om te weten dat het ook een stabiele oplossing is. Het is hier voornamelijk allemaal kleigrond, ik zal de ruimte binnenin goed opvullen met zand en dit proberen iets "aan te stampen" voor een goede verdichting.
Ik heb een paar zakjes snelbeton gekocht , wachtbuis gelegd en dekje gegoten, kosten dus minimaal en maximaal stevigheid :-) ... Daar gewoon de paal opgeschroefd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03:00
NoFate schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:36:
[...]

Ik heb een paar zakjes snelbeton gekocht , wachtbuis gelegd en dekje gegoten, kosten dus minimaal en maximaal stevigheid :-) ... Daar gewoon de paal opgeschroefd
Jup, hier ook pas nog een dekje gegoten met daarin een wachtbuis. Ik zie voor de betonnen sokkel van Alfen prijzen van 120 tot 240 euro... Ik was net 20 euro kwijt voor het snelbeton en een uurtje werk.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooz
  • Laatst online: 22-07 19:41

ooz

Na lang vele uren te hebben rondgebracht bij google en ook de zoekfunctie van dit forum gebruikt te hebben, toch maar besloten gewoon mijn case in zijn geheel op dit forum te plaatsen.

Ik hoop dat er wat enkele knappe koppen zijn die mij wellicht helpen of behoeden van domme fouten en enkele zaken kunnen bevestigen er is namelijk veel gebaseerd op aannames.

De huidige situatie,
Een Alfen single Pro fase laadpaal op een 3 fase meterkast (back-office, LB etc....)
Hier is destijds voor gekozen omdat meterkast op dat moment nog 1 fase was en ik nog vrij onbekend was laden.

Inmiddels staan er 2 elektrische auto's op de oprit met gezamenlijk een behoorlijk accu capaciteit.
Met 1 fase op 25A is het niet meer vanzelfsprekend om ervanuit te gaan dat beide auto's op het zelfde moment vol zullen zijn.
Tijd voor vernieuwing.

De gewenste situatie is een Alfen Pro Single 22KWh (ook met het oog op de toekomst).

Nu heb ik op marktplaats 2e hands deze paal kunnen aanschaffen, de verkoper gaf aan dat deze gekoppeld is geweest aan Eneco, maar dat hij geen wachtwoord heeft van de paal.
Wat betreft functionaliteit zou deze paal alle benodigde licenties hebben die ik graag zou willen.
Van Eneco (complimenten naar Eneco voor de service) heb ik inmiddels de RPC ontvangen, maar deze nog niet kunnen testen omdat mijn oude paal ergens deze maand pas vervangen en aangesloten wordt.
Ik doe de aanname dat ik met deze RPC straks kan inloggen en de back-office gegevens invoeren voor EV Company.
Simkaart wissel voer ik ook zelf uit.

WS://WS.EVC-NET.COM
WS://-private.WS.EVC-NET.COM
of
WS://ocpp-internal.road.io/evcompany

Kan iemand bevestigen welke ik moet hebben hiervoor?

Tot slot voorzie ik wel een kleine uitdaging om de nieuwe paal te voorzien van een vaste kabel, momenteel heeft deze paal een aansluiting waarop je zelf de laadkabel dient in te pluggen voor gebruik.
Nu is het probleem niet zozeer de fase kabels of de aarde, maar de CP verbinding.
Deze is op dit moment netjes verbonden doormiddel van een connector op de PCB.
Wanneer ik kijk bij webshops om een nieuwe kabel aan te schaffen zie ik op geen van deze kabels een nette connector zitten.
Iemand hiervoor een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Weet iemand of je een laadpaal ook kan resetten en de Master Key kan weghalen (opnieuw inladen?)

Ik zie dat er wel een app beschikbaar is, maar die is alleen voor alfen installateurs.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
justice strike schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:53:
Weet iemand of je een laadpaal ook kan resetten en de Master Key kan weghalen (opnieuw inladen?)

Ik zie dat er wel een app beschikbaar is, maar die is alleen voor alfen installateurs.
Wat bedoel je met "Master Key" ? Zo'n laadpas waarmee je andere laadpassen kunt toevoegen of gewoon het wachtwoord om in te loggen?

Als je niet meer kunt inloggen kun je bij Alfen de wachtwoord reset code opvragen. (Mits het laadpunt niet te oud is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
laadpas waarmee je andere laadpassen kunt toevoegen idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

ooz schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:17:
Na lang vele uren te hebben rondgebracht bij google en ook de zoekfunctie van dit forum gebruikt te hebben, toch maar besloten gewoon mijn case in zijn geheel op dit forum te plaatsen.

Ik hoop dat er wat enkele knappe koppen zijn die mij wellicht helpen of behoeden van domme fouten en enkele zaken kunnen bevestigen er is namelijk veel gebaseerd op aannames.

De huidige situatie,
Een Alfen single Pro fase laadpaal op een 3 fase meterkast (back-office, LB etc....)
Hier is destijds voor gekozen omdat meterkast op dat moment nog 1 fase was en ik nog vrij onbekend was laden.

Inmiddels staan er 2 elektrische auto's op de oprit met gezamenlijk een behoorlijk accu capaciteit.
Met 1 fase op 25A is het niet meer vanzelfsprekend om ervanuit te gaan dat beide auto's op het zelfde moment vol zullen zijn.
Tijd voor vernieuwing.

De gewenste situatie is een Alfen Pro Single 22KWh (ook met het oog op de toekomst).

Nu heb ik op marktplaats 2e hands deze paal kunnen aanschaffen, de verkoper gaf aan dat deze gekoppeld is geweest aan Eneco, maar dat hij geen wachtwoord heeft van de paal.
Wat betreft functionaliteit zou deze paal alle benodigde licenties hebben die ik graag zou willen.
Van Eneco (complimenten naar Eneco voor de service) heb ik inmiddels de RPC ontvangen, maar deze nog niet kunnen testen omdat mijn oude paal ergens deze maand pas vervangen en aangesloten wordt.
Ik doe de aanname dat ik met deze RPC straks kan inloggen en de back-office gegevens invoeren voor EV Company.
Simkaart wissel voer ik ook zelf uit.

WS://WS.EVC-NET.COM
WS://-private.WS.EVC-NET.COM
of
WS://ocpp-internal.road.io/evcompany

Kan iemand bevestigen welke ik moet hebben hiervoor?

Tot slot voorzie ik wel een kleine uitdaging om de nieuwe paal te voorzien van een vaste kabel, momenteel heeft deze paal een aansluiting waarop je zelf de laadkabel dient in te pluggen voor gebruik.
Nu is het probleem niet zozeer de fase kabels of de aarde, maar de CP verbinding.
Deze is op dit moment netjes verbonden doormiddel van een connector op de PCB.
Wanneer ik kijk bij webshops om een nieuwe kabel aan te schaffen zie ik op geen van deze kabels een nette connector zitten.
Iemand hiervoor een tip?
Er staan wat eerdere posts in dit topic over het wisselen van Socket naar vaste kabel, maar het is eigenlijk redelijk simpel.

Onderstaande is VOLLEDIG OP EIGEN RISICO en je GARANTIE VERVALT.

Een vaste kabel heeft naast de 5 stroomvoerende aders nog een extra draadje (rood). Dat is de CP signaaldraad.
Wisselen is eenvoudig. Even de spanning van de laadpaal halen voor je begint. en zorg dat je via de ACE Installer in je laadpaal kan.
Schroef de laadpaal open. Maar een fotootje van de connector naast het display, waar diverse kleuren kabeltjes in zitten (o.a. rood en groen). Haal deze connector los, en ook de voedingskabels van de socket. Isoleer deze voedingskabels (stukje krimpkous er om of zo) en prop die ergens in de laadpaal velig weg.
Haal je vaste kabel naar binnen via de wartel aan de onderkant. Sluit de voedingskabels op de juiste plek aan. Knip het kabelschoentje van de rode ader, en maak er een schuifschoentje aan dat over de pennetjes past waar je eerder de connector hebt losgemaakt. verbind deze rode ader met het pennetje waar eerder in de connector ook de rode ader in zat. Als ik het goed heb de tweede van boven>
Maak ook een extra kabeltje dat je aan het pennetje van de groene ader in de connector (6e van boven) verbindt met de aarde in je lader. Maakt niet uit waar je die aansluit, zolang die maar aan aarde ligt.
Maakt alles dicht en sluit de spanning weer aan.
Log in in de paal met ACE Installer, en zet de paal om van Socket naar Fixed Cable. Geef ook een waarde aan wat je kabel aan kan (16A, 32A).

Let wel, als je je laadpaal van een 22KW licentie voorziet, en instelt dat die maximaal 32A kan laden, moet je formeel gezien je netaansluiting verzwaren naar 3x 50A vanwege selectiviteit. Je laadpaal afzekeren inde meterkast op 3x 32A is geen probleem, maar je hoofdzekering moet eigenlijk altijd 1.6x groter zijn dan je grootste onderverdeel groep, en 1.6 x 32 is 51.

een 3x 50A aansluiting is gemiddeld 5 tot 6x duurder per jaar dan een 3x 25A aansluiting. (500 euro per jaar tegenover 3000 euro per jaar bij Enexis bijvoorbeeld). Toch even iets om over na te denken of je ook echt met 22KW wilt gaan laden.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

justice strike schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:53:

Met de ACE Installer kan je 'alles' . Als je met de EVE app in je laadpaal kan, kan je dat ook met ACE Installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
DaRealRenzel schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:05:
[...]

Met de ACE Installer kan je 'alles' . Als je met de EVE app in je laadpaal kan, kan je dat ook met ACE Installer.
hmm misschien een vreemd vraagje, maar een password reset als je het wachtwoord niet weet. Is dat nodig (en kan dit?)

Ik ben aan het kijken op marktplaats. Zou zuur zijn om een gelockte laadpaal zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisBlom
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-07 14:29
JosFleischeuer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:40:
Ik wil de Eve connect app koppelen met mijn Alfen Eve Single Pro-line laadpaal, maar dat lukt niet. Nadat ik de app opstart gaat hij scannen naar laadstations en komt dan met de melding 'Laadpaal niet gevonden'.

Ik heb alles al geprobeerd wat ik links en rechts lees:
1. mijn laadpaal is met een utp kabel verbonden met mijn modem
2. Mijn Iphone waar Eve connect op staat zit in dezelfde IP range als de laadpaal (192.168.1.10 en 192.168.1.14)
3. Ik heb de wifi op mijn telefoon al uit-en ingeschakeld.
4. Ik heb mijn modem opnieuw opgestart.

Met de MyEve app die op dezelfde Iphone staat krijg ik wel meteen verbinding.

Ik hoop dat iemend mij wat suggesties aan de hand kan doen.
Zou je hiervan een melding willen maken en je Tweakers gebruikersnaam erbij vermelden?

Schud je mobiel op het scherm waar Eve Connect naar een laadpaal zoekt om een melding te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

justice strike schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:46:
[...]

hmm misschien een vreemd vraagje, maar een password reset als je het wachtwoord niet weet. Is dat nodig (en kan dit?)

Ik ben aan het kijken op marktplaats. Zou zuur zijn om een gelockte laadpaal zou kopen.
Ja, daarvoor is er de Paasword Reset Code (PRC) die op het password kaartje staat.
Zonder PRC wordt het heel lastig. Vandaar ook, als je een tweedehandse koopt, altijd het password kaartje er bij vragen, of in elk geval het logon password, zodat je er in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooz

ooz

justice strike schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:46:
[...]

Mijn 1 fase paal komt begin Mei ergens beschikbaar ;).
Wachtwoord is bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooz

ooz

DaRealRenzel schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:01:
[...]

Knip het kabelschoentje van de rode ader, en maak er een schuifschoentje aan dat over de pennetjes past waar je eerder de connector hebt losgemaakt. verbind deze rode ader met het pennetje waar eerder in de connector ook de rode ader in zat. Als ik het goed heb de tweede van boven>
Maak ook een extra kabeltje dat je aan het pennetje van de groene ader in de connector (6e van boven) verbindt met de aarde in je lader. Maakt niet uit waar je die aansluit, zolang die maar aan aarde ligt.

Log in in de paal met ACE Installer, en zet de paal om van Socket naar Fixed Cable. Geef ook een waarde aan wat je kabel aan kan (16A, 32A).
Kijk, deze informatie had ik nodig.
Even wat advies over die CP kabel.
Het gedeelte van de ACE Installer over fixed cable zou ik zo over het hoofd gezien hebben.
Let wel, als je je laadpaal van een 22KW licentie voorziet, en instelt dat die maximaal 32A kan laden, moet je formeel gezien je netaansluiting verzwaren naar 3x 50A vanwege selectiviteit. Je laadpaal afzekeren inde meterkast op 3x 32A is geen probleem, maar je hoofdzekering moet eigenlijk altijd 1.6x groter zijn dan je grootste onderverdeel groep, en 1.6 x 32 is 51.

een 3x 50A aansluiting is gemiddeld 5 tot 6x duurder per jaar dan een 3x 25A aansluiting. (500 euro per jaar tegenover 3000 euro per jaar bij Enexis bijvoorbeeld). Toch even iets om over na te denken of je ook echt met 22KW wilt gaan laden.
22KWh is voor nu nog niet aan de orde, maar ik was mij wel al bewust van de extra kosten.
Wat ik gewoon wil voorkomen is dat ik over 6 jaar weer nieuwe kabels moet leggen en aansluiten etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

ooz schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:26:
[...]

Kijk, deze informatie had ik nodig.
Even wat advies over die CP kabel.
Het gedeelte van de ACE Installer over fixed cable zou ik zo over het hoofd gezien hebben.

[...]

22KWh is voor nu nog niet aan de orde, maar ik was mij wel al bewust van de extra kosten.
Wat ik gewoon wil voorkomen is dat ik over 6 jaar weer nieuwe kabels moet leggen en aansluiten etc...
Zorg er dan ook voor dat je minimaal 5x 4mm2 als voedignskabel gebruikt, liever nog 5x 6mm2.

2,5mm2 is echt erg dun voor 32A

En de bovenstaande informatie mbt. kabel wisselen is, zoals men dat in Duitsland zegt, "Ohne Gewehr", ofwel op eigen risico.

[ Voor 9% gewijzigd door DaRealRenzel op 07-04-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ooz schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:21:
[...]

Mijn 1 fase paal komt begin Mei ergens beschikbaar ;).
Wachtwoord is bekend.
Bedankt, maar ik heb een 3 fase lader nodig. (met loadbalancing)

[ Voor 45% gewijzigd door justice strike op 07-04-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 22:21
Ik dacht eigenlijk dat je dit ook in beton moest gieten... anders lijkt het me maar tricky.

Enfin, ik heb de betonnen voet die je ook kan vinden voor rond de 140 euro (dacht zelfs nog goedkoper maar kan het niet meteen terug vinden). En natuurlijk kan je ook gewoon zelf vier bouten in beton gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

r2504 schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:42:
[...]

Ik dacht eigenlijk dat je dit ook in beton moest gieten... anders lijkt het me maar tricky.

Enfin, ik heb de betonnen voet die je ook kan vinden voor rond de 140 euro (dacht zelfs nog goedkoper maar kan het niet meteen terug vinden). En natuurlijk kan je ook gewoon zelf vier bouten in beton gieten.
twee zakjes van 25 kg snelbeton, 4 stukken draadeind en een zaterdagochtend knutselen is net zo goed. Plus dat je de stroomkabels e.d. direct in de betonpoer kan instorten (in een mantelbuis uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

justice strike schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:35:
[...]

Bedankt, maar ik heb een 3 fase lader nodig. (met loadbalancing)
Ik denk dat dit voor @ooz was bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
DaRealRenzel schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:16:
[...]

Ik denk dat dit voor @ooz was bedoeld
Scherp. Net aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:51
Mijn buren krijgen binnenkort een nieuwe (3 fasen) laadpaal en ik kan hun huidige Alfen Eve Single overnemen voor een fles wijn.
Ze hebben er geheel geen verstand van dus vragen over passwords blijven onbeantwoord.
Kan ik hem gewoon bij mij aan de muur schroeven en aansluiten of kan ik problemen verwachten als ik geen passwords en dergelijke heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

remmuz schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:25:
Mijn buren krijgen binnenkort een nieuwe (3 fasen) laadpaal en ik kan hun huidige Alfen Eve Single overnemen voor een fles wijn.
Ze hebben er geheel geen verstand van dus vragen over passwords blijven onbeantwoord.
Kan ik hem gewoon bij mij aan de muur schroeven en aansluiten of kan ik problemen verwachten als ik geen passwords en dergelijke heb?
Overnemen en aan de muur schroeven is geen probleem. Maar als de lader niet in Plug & Charge staat,. zal je er weinig mee kunnen.

Ondanks dat je buren niet veel kaas hebben gegeten van het apparaat, vraag ze toch even of en hoe eventueel laden verrekend wordt, of dat je de paal even open mag schroeven. Veel installateurs laten het kaartje met wachtwoorden en dergelijke gewoon in de lader achter.

Als je echt niks kan achterhalen, dan zou ik hem gewoon daar laten.

Sowieso kan je met een 3 fasen lader ook op 1 fase laden, maar andersom niet. Een enkelfase lader kan je ook niet 'ombouwen' tot 3 fase lader.

[ Voor 7% gewijzigd door DaRealRenzel op 07-04-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:51
DaRealRenzel schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:37:
[...]

Overnemen en aan de muur schroeven is geen probleem. Maar als de lader niet in Plug & Charge staat,. zal je er weinig mee kunnen.

Ondanks dat je buren niet veel kaas hebben gegeten van het apparaat, vraag ze toch even of en hoe eventueel laden verrekend wordt, of dat je de paal even open mag schroeven. Veel installateurs laten het kaartje met wachtwoorden en dergelijke gewoon in de lader achter.

Sowieso kan je met een 3 fasen lader ook op 1 fase laden, maar andersom niet. Een enkelfase lader kan je ook niet 'ombouwen' tot 3 fase lader.
Voor zover ik weet wordt er niks verrekend. Ze pluggen de auto erin en hij begint te laden.
Over 3 weken komt hun nieuwe lader maar ik wil vast wat dingen gaan voorbereiden (bekabeling, extra groep), vandaar dat ik vast informatie aan het verzamelen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

remmuz schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:42:
[...]

Voor zover ik weet wordt er niks verrekend. Ze pluggen de auto erin en hij begint te laden.
Over 3 weken komt hun nieuwe lader maar ik wil vast wat dingen gaan voorbereiden (bekabeling, extra groep), vandaar dat ik vast informatie aan het verzamelen ben.
Dan staat die op Plug & Charge. Beste is om toch effe te checken of de passwords en dergelijke in de lader liggen, of op een sticker aan de zijkant oid. Of je moet zelf ook alleen met Plug & CHarge willen werken.
Zonder passswords kan je ook niet koppelen met HA, de MyEVE of EVE Connect app, of bijvoorbeeld Slim Laden. Dan is de lader alleen maar een mooi Type-2 stopcontact of kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Nu online
remmuz schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:25:
Zie opening post voor volledig overzicht van installatie-aandachtspunten.

Als de laadpaal al wat ouder is zit er misschien nog oude firmware op. Lees hier na wat dat als positief bij-effect zou kunnen hebben (namelijk dat er nog geen wachtwoord opzit en hoe je dat dan zelf kunt instellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Nu online
Arfman schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:23:
[...]
Hmm, dan pas je dat dus voor elke laadsessie aan, afhankelijk van welke auto je inplugt?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evplus
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19-07 19:13
DaRealRenzel schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:37:
[...]

als het een recente laadpaal is waardat een 3f powerbord geïnstalleerd is. kan het omgebouwd worden van mono naar 3 fasig: kwh teller moet een 3 fasige in komen, en wat bekabeling bijgeplaatst worden. (en als het een vaste kabel model is moet ook de laadkabel veranderd worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-08 15:30
Ik heb en alfen eve single pro line, werkt altijd prima echter sinds een firmware update begin van het jaar heb ik raar gedrag wanneer ik via EVCC op zonneenergie laad.

Mijn tesla model 3 geeft dan aan AC-laden niet mogelijk het systeem probeert het binnenkort opnieuw.
Dit gebeurd vooral als EVCC de laadsnelheid verhoogd of verlaagd, als ik in EVCC aangeef dat hij direct moet laden op 11 kW heb ik deze error nooit.

Ik zie dan geen rare fout in mijn log files van de alfen, ik zal van de week dit nog is proberen en dan bekijken of ik nog iets kan terug vinden in de logs.

Iemand die hier toevallig ook last van heeft?

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 09:36

Rico

Wie dit leest is gek....

Magnetronkip schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:26:
Ik heb en alfen eve single pro line, werkt altijd prima echter sinds een firmware update begin van het jaar heb ik raar gedrag wanneer ik via EVCC op zonneenergie laad.

Mijn tesla model 3 geeft dan aan AC-laden niet mogelijk het systeem probeert het binnenkort opnieuw.
Dit gebeurd vooral als EVCC de laadsnelheid verhoogd of verlaagd, als ik in EVCC aangeef dat hij direct moet laden op 11 kW heb ik deze error nooit.

Ik zie dan geen rare fout in mijn log files van de alfen, ik zal van de week dit nog is proberen en dan bekijken of ik nog iets kan terug vinden in de logs.

Zelfde had ik vandaag ook. Voor het eerst laden op zonne energie geprobeert en kreeg dezelfde melding na een tijd.
Heb alles opnieuw gestart en tot op heden loopt hij goed.
Gaat om een Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Magnetronkip schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:26:

Ik herken dit niet. Welke firmware-versie draai je? Ik zit sinds begin op 6.6.2 en die is super stabiel.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-08 12:13
Hoi iedereen, misschien iemand hier die raad weet ivm volgende situatie ?

Vorige week is er een laadpaal van Alfen (Eve Single Pro) geplaatst zonder al te veel uitleg. Ik maak gebruik van 5,4 kW zonnepanelen en een 1-fasige Solaredge 3,5kW omvormer. De Alfen is 3-fasig aangesloten.
Firmware bij levering: 7.0.5-4328
De installatie hier is een 3-fasige aansluiting op 25A

Ik zou graag willen gebruik maken van zoveel mogelijk zonne-energie, maar gezien de 3-fasige aansluiting is er dus minimum 1,4kW per fase nodig, en daar kom ik niet aan.

Gelukkig kan je in het menu ook aanvinken dat de paal ook naar 1 fase kan switchen indien nodig, dus dat ook maar even gedaan.

Bij het testen van de 3 fasen loopt alles goed, ik vraag bijvoorbeeld 7kW en ik zie mooi 10A over de 3 fasen lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwhVNBQsuTgxf0LSU1NtzmHx_vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gDeyOGnZQgHxmzpUugtUYeRs.png?f=fotoalbum_large

Kies ik echter voor zonne-laden, dan schakelt hij zoals gewenst naar 1 fase, maar levert hij maar maximum 1,4kW (6A over 1 fase), terwijl er nog genoeg zonnepanelen-energie over is om bij te pompen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqRGN_TVahBu94-NPBNQOuMvoRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/07kX0kIHO9Q4tbptlL96ZOyd.png?f=fotoalbum_large

De setting voor het zonneladen was 3.2 kW comfortniveu. Er werd geen stroom van het net bij gepompt om tot die 3.2 kW te komen. En ook nadat de zon weg was haalde hij maar maximum 1.4 kW van het net ipv de gevraagde 3.2 Her lijkt dus dat er een cap zit op die fase L1 waar hij niet boven gaat. Ik kan dit echter niet in de settings terugvinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K63j7hqCnh2tm0bwXnYK5aMS9l8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FjSIWG29AjAOHAmkGwkP3vtR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mu8quqatEZadrB_aHi4Oti47o6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tf6DOhSCHLJkmVt0rnKiIDbA.png?f=fotoalbum_large

Er staat enkel een safe current van 8A op de load balancing maar dat is voor als er een connectieverlies is met de P1 poort, en voor zover ik kan zien levert deze wel stroom terug (op fase L3)

Iemand een idee ?

EDIT: nog even wat verder getest, vanaf ik het comfortniveau verhoog naar +4.2 kW dan gaat hij 3-fasig laden, maar ook al zet ik dit op 7kW of meer in de Eve Connect app, toch gaat hij niet hoger dan 4.2kW

[ Voor 15% gewijzigd door Morres op 08-04-2025 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:59:
[...]

Ik herken dit niet. Welke firmware-versie draai je? Ik zit sinds begin op 6.6.2 en die is super stabiel.
Doet de alfen op basis van eigen software op solar laden ook van 1 naar 3 fase? Of alleen met evcc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Laatst online: 21:52
Get!em schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:06:
[...]

Doet de alfen op basis van eigen software op solar laden ook van 1 naar 3 fase? Of alleen met evcc?
Eigen software kan dit ook, van 1 naar 3 naar 1 fase.
Hieronder een voorbeeld van het schakelen van 1 naar 3 fase
Blauwe lijn is laadvermogen
Gele lijn is opbrengst zonnepanelen
Groene lijn is netto verbruik op de meter
Rond 11:15 zie je een dipje in de blauwe lijne, dat is het omschakelmoment van 1 naar 3 fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMqgvBT5nTHg09tpoDwVWn_e-N8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8BHUQQm8iN4lAhlKWv21QEK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ocmer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:57:
[...]

Eigen software kan dit ook, van 1 naar 3 naar 1 fase.
Hieronder een voorbeeld van het schakelen van 1 naar 3 fase
Blauwe lijn is laadvermogen
Gele lijn is opbrengst zonnepanelen
Groene lijn is netto verbruik op de meter
Rond 11:15 zie je een dipje in de blauwe lijne, dat is het omschakelmoment van 1 naar 3 fase.

[Afbeelding]
Geweldig. Dank voor dit mooie beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-09 18:45

DJR

Hallo wie kan mij helpen? Mijn Alfen Pro Single laadt mijn Polestar met 10.2 kW maar haalt de 11 kW nooit. Welke setting zou ik moeten verhogen? In de Eve app staat 11 kW max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:05
DJR schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:01:
Hallo wie kan mij helpen? Mijn Alfen Pro Single laadt mijn Polestar met 10.2 kW maar haalt de 11 kW nooit. Welke setting zou ik moeten verhogen? In de Eve app staat 11 kW max.
Ik denk dat het probleem vooral tussen je oren zit.
Laders/autos zijn begrensd op stroom (dus in A), niet op vermogen in W.
Sommige doen wat minder, andere wat meer. Onze EV6 doet ook "maar" 15.8A of iets in die buurt. Lekker boeiuh.

M3 deed net iets meer dan 16A. Ik heb er nog nooit wakker van gelegen.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 08-04-2025 21:07 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
DJR schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:01:
Dat komt omdat je onderspanning hebt en geen perfecte 230v, heb ik ook

Stel dat je maar 220v hebt, 220 x 3 x 16 = 10560
Wellicht hebt jij dus iets minder spanning

Je zal merken dat je savonds minder vermogen hebt dan bv overdag als de zon schijnt

[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 08-04-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucKoekkoek
  • Laatst online: 03-09 21:23
Goedeavond,

Sinds afgelopen week ook een Eve Single thuis geinstalleerd gekregen.
helaas weet de installateur niet precies hoe hij dit systeem in bedrijf moest stellen.

heb de code voor de ACE Service installer, daarmee kan ik ook meerdere instellingen aanpassen.

Helaas loop ik tegen de volgende problemen aan.
  • Helaas kan ik de paal niet vinden in Homeassistant
  • Paal werkt nauwelijks tot niet als hij verbonden is met de UTP kabel, WiFi werkt stabieler maar nog niet zoals ik het graag zou zien. (UTP kabel getest en werkt zoals behoren
  • De Eve Connect app blijft tussen "Status onbekend, even geduld a.u.b" en "wachten..." switchen.
  • Het laden werkt wel, maar kan dus ook niet bij inzichten de Transactiegeschiedenis downloaden, die geeft namelijk aan dat er een update moet worden gedaan. De paal draait naar mijn weten de laatste software. (7.1.6-4345)
morgen zou ik de Licentie voor de "Active Load Balancing" ontvangen. zijn hier nog speciale stappen die ik moet volgen? of kan ik die gewoon in de ACE Service installer toevoegen?

Met vriendelijke groet,
Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Klinkt alsof je eerst de verbindingsproblemen moet oplossen. Als je pint naar het IP adres van de laadpaal, krijg je dan wel een stabiele ping terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucKoekkoek
  • Laatst online: 03-09 21:23
Arfman schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:39:
Klinkt alsof je eerst de verbindingsproblemen moet oplossen. Als je pint naar het IP adres van de laadpaal, krijg je dan wel een stabiele ping terug?
helaas heb ik hier weinig verstand van. Dit zie ik als ik hem 'ping'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M8NNwc3MiaSiazABl0ndTKUUBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gYwXaSe7cUg3UBX0nrBFTAqh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Niet echt super pings... 44 ms gemiddeld... ik haal hier gemiddeld 3 ms.

Lijkt mij dus niet echt normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
Rico schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:58:
[...]

Zelfde had ik vandaag ook. Voor het eerst laden op zonne energie geprobeert en kreeg dezelfde melding na een tijd.
Heb alles opnieuw gestart en tot op heden loopt hij goed.
Gaat om een Model Y
Ja al verschillende keren opnieuw gestart zonder success.
JanHenk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:59:
[...]

Ik zit op de laatste firmware versie: NG9xx 7.1.6-4345 17-03-2025

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Magnetronkip schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:00:
Ik zit op de laatste firmware versie: NG9xx 7.1.6-4345 17-03-2025
Wegwezen! :)
Wil je op schema laden ga dan terug naar 7.0. Heb je dat niet nodig ga dan terug naar 6.6.2.

[ Voor 19% gewijzigd door Independent op 09-04-2025 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetronkip
Independent schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:03:
[...]

Wegwezen! :)
Wil je op schema laden ga dan terug naar 7.0. Heb je dat niet nodig ga dan terug naar 6.6.2.
Ik zal is terug gaan naar 6.6.2 schema laden gebeurd toch via EVCC / Home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 09:36

Rico

Wie dit leest is gek....

Ik zit op 6.6.2 en had dus ook de melding.
2de sessie ging wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

LucKoekkoek schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:48:
[...]

helaas heb ik hier weinig verstand van. Dit zie ik als ik hem 'ping'

[Afbeelding]
Dat ziet er uit als een ping via WiFi. Ik zou dus eerst eens proberen om de WiFi uit te schakelen en alleen via UTP met de laadpaal te communiceren, dat is uiteindelijk het stabielst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:04
Morres schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:51:
Hoi iedereen, misschien iemand hier die raad weet ivm volgende situatie ?

Vorige week is er een laadpaal van Alfen (Eve Single Pro) geplaatst zonder al te veel uitleg. Ik maak gebruik van 5,4 kW zonnepanelen en een 1-fasige Solaredge 3,5kW omvormer. De Alfen is 3-fasig aangesloten.
Firmware bij levering: 7.0.5-4328
De installatie hier is een 3-fasige aansluiting op 25A

Ik zou graag willen gebruik maken van zoveel mogelijk zonne-energie, maar gezien de 3-fasige aansluiting is er dus minimum 1,4kW per fase nodig, en daar kom ik niet aan.

Gelukkig kan je in het menu ook aanvinken dat de paal ook naar 1 fase kan switchen indien nodig, dus dat ook maar even gedaan.

Bij het testen van de 3 fasen loopt alles goed, ik vraag bijvoorbeeld 7kW en ik zie mooi 10A over de 3 fasen lopen.

[Afbeelding]

Kies ik echter voor zonne-laden, dan schakelt hij zoals gewenst naar 1 fase, maar levert hij maar maximum 1,4kW (6A over 1 fase), terwijl er nog genoeg zonnepanelen-energie over is om bij te pompen.

[Afbeelding]

De setting voor het zonneladen was 3.2 kW comfortniveu. Er werd geen stroom van het net bij gepompt om tot die 3.2 kW te komen. En ook nadat de zon weg was haalde hij maar maximum 1.4 kW van het net ipv de gevraagde 3.2 Her lijkt dus dat er een cap zit op die fase L1 waar hij niet boven gaat. Ik kan dit echter niet in de settings terugvinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er staat enkel een safe current van 8A op de load balancing maar dat is voor als er een connectieverlies is met de P1 poort, en voor zover ik kan zien levert deze wel stroom terug (op fase L3)

Iemand een idee ?

EDIT: nog even wat verder getest, vanaf ik het comfortniveau verhoog naar +4.2 kW dan gaat hij 3-fasig laden, maar ook al zet ik dit op 7kW of meer in de Eve Connect app, toch gaat hij niet hoger dan 4.2kW
Bij mij is dit ook zo. De vraag heb ik hier ook al eens gesteld maar er is volgens mij geen antwoord. Toen ik de paal net kreeg toen reageerde hij wel op het ingestelde comfortniveau. Sinds een firmware update niet meer. Op 1 fase zou hij ook meer moeten kunnen laden maar hij blijft stug op 1,4 of soms 2 (geen idee waarom) staan.
Bij mij reageert hij ook niet als ik hem hoger zet dan 4,2. De enige remedie die ik nog heb is terug naar een oudere firmware versie (6.6.2).

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xisuthros333
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 17:22
Recent een Eve Single Line Pro bij ons geinstalleerd. Ik heb wat vragen waar ik zo snel het antwoord niet op kan vinden.

- Ik kan de laadpaal benaderen via ACE, maar via MyEve, Eve Connect of de browser (weet niet of er een webserver aanwezig is) wilt dit niet lukken en krijg ik enkel foutmeldingen. De laadpaal is gewoon via ethernet verbonden aan het netwerk en is zichtbaar in mijn Unifi router (wel zonder enige merk/type aanduiding).
- De laadpaal is geinstalleerd met 6mm2 en gezekerd op 40a. Echter is mijn hoofdzekering 25a. Het idee hier achter is dat ik tot 25a van het net kan pakken (onder voorbehoud van load balancing) en kan aanvullen met stroom van de panelen. Echter wanneer ik de 'Station maximum current' op 32A zet en de 'Maximum smart meter current' op 25A krijg ik melding dat dit niet kan. Heb ik het verkeerd begrepen dat dit mogelijk is? Of werkt dit bijvoorbeeld alleen met evcc als EMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikDuif1981
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 15:13
dirksenrdh schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:04:
[...]

De vraag is of je het schema wilt instellen in de Eve.
mijn auto is connected met ANWB slim laden. daarmee zorgt de ANWB app dat de auto het laden start en stopt op de momenten dat de prijs lager is dan een door mij ingestelde limiet. Daar heb je de Eve niet voor nodig.
Ik heb momenteel een Polestar en die wordt niet ondersteund met de ANWB Slim laden app. Dus ik wil het laadschema bij voorkeur vanuit de EveConnect app regelen (kan overigens alleen als je op je eigen WiFi netwerk zit).
Ik heb in het verleden ook geprobeerd het laadschema vanuit de Polestar app te gebruiken, echter loop ik dan ook regelmatig tegen bugs aan (niet starten met laden, of juist op vreemde tijdstippen).
Voorlopig dus maandelijks een downgrade van de Firmware op de laadpaal, transacties in CSV formaat downloaden en weer upgraden naar 7.1.3 totdat ik hier andere berichten lees 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:40
Xisuthros333 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:23:
Recent een Eve Single Line Pro bij ons geinstalleerd. Ik heb wat vragen waar ik zo snel het antwoord niet op kan vinden.

- Ik kan de laadpaal benaderen via ACE, maar via MyEve, Eve Connect of de browser (weet niet of er een webserver aanwezig is) wilt dit niet lukken en krijg ik enkel foutmeldingen. De laadpaal is gewoon via ethernet verbonden aan het netwerk en is zichtbaar in mijn Unifi router (wel zonder enige merk/type aanduiding).
- De laadpaal is geinstalleerd met 6mm2 en gezekerd op 40a. Echter is mijn hoofdzekering 25a. Het idee hier achter is dat ik tot 25a van het net kan pakken (onder voorbehoud van load balancing) en kan aanvullen met stroom van de panelen. Echter wanneer ik de 'Station maximum current' op 32A zet en de 'Maximum smart meter current' op 25A krijg ik melding dat dit niet kan. Heb ik het verkeerd begrepen dat dit mogelijk is? Of werkt dit bijvoorbeeld alleen met evcc als EMS.
Voor het eerste punt; je bent wel uitgelogd uit ACE? Je kan namelijk maar op 1 plek tegelijk ingelogd zijn.
Tweede punt kan ik je niet mee helpen helaas, 3x50A hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xisuthros333
Dartlink schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:31:
[...]

Voor het eerste punt; je bent wel uitgelogd uit ACE? Je kan namelijk maar op 1 plek tegelijk ingelogd zijn.
Tweede punt kan ik je niet mee helpen helaas, 3x50A hier :+
Uitloggen is gewoon kwestie van op "Exit" drukken toch?

Heb eerst MyEve en Eve Connect geprobeerd voordat ik met ACE aan de gang ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 07:14
huubdec schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:46:
[...]

Ben niet onvoorbereid te werk gegaan, het is alleen dat ik deze unit nieuw in doos kon overnemen.
Had me zeker al ingelezen over bepaalde dingen alleen het enige wat ik miste waren deze twee dingen.

Back Office optie wel of niet gebruiken daar krijg ik binnenkort van mijn werkgever terugkoppeling over.. ze zijn net in de overgang om eventueel ook thuis te laden.
Wat LB betreft ja klopt dat kan en ik ben ook in contact met mijn werkgever hierover, maar wil zelf ook meer weten en als ik nee krijg. Dan zou ik willen weten welke wegen ik kan bewandelen.
Heb 23 panelen maar dat was een investering voor de toekomst.

Maar je maakt wel een goed punt dat het zo is terug verdiend, wil graag merendeels weten en de nieuwsgierigheid vanuit mijn kant
Merk op dat load balancing voor 3P systemen op dit moment gewoon niet werkt, zie eerdere posts
SoulShot in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

zou wel op roadmap staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7Of4eJTsAIwWEdt_LP8tsrmfik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oDEIaaPRijod8mS1Mts0U54F.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door SoulShot op 09-04-2025 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:40
Xisuthros333 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:43:
[...]

Uitloggen is gewoon kwestie van op "Exit" drukken toch?

Heb eerst MyEve en Eve Connect geprobeerd voordat ik met ACE aan de gang ging.
Yes klopt!

Wel vreemd dan, herstarten wellicht? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xisuthros333
Dartlink schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:48:
[...]

Yes klopt!

Wel vreemd dan, herstarten wellicht? :)
Na 5x proberen pakt hij hem ineens wel :+ Het was blijkbaar even nodig om hier te klagen. Thanks voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

SoulShot schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:48:
[...]

Merk op dat load balancing voor 3P systemen op dit moment gewoon niet werkt, zie eerdere posts
SoulShot in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

zou wel op roadmap staan

[Afbeelding]
Misschien dat er wat spraakverwarring is, maar loadbalancing werkt perfect. Misschien niet voor de use-case die jij wil (peakshaving) maar dat is volgens mij wat anders dan 'loadbalancing werkt niet'...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
Magnetronkip schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:03:
[...]

Ik zal is terug gaan naar 6.6.2 schema laden gebeurd toch via EVCC / Home assistant.
Firmware is gedowngrade naar 6.6.2-4312 morgen is proberen of het nu wel goed gaat.

Waarom is versie 7 eigenlijk niet aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm030
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-07 22:18
Annan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:38:
[...]

ik meen me te herinneren dat je dan ook even eveconnect moet herinstalleren
Bij mij hetzelfde: na downgrade naar 6.6.2 was de historie nog niet direct zichtbaar in de Eve Connect app (Android). App verwijderd van telefoon, opnieuw geïnstalleerd en toen wel de hele geschiedenis zichtbaar. Yay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-08 12:13
g-j-t schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:03:
[...]

Bij mij is dit ook zo. De vraag heb ik hier ook al eens gesteld maar er is volgens mij geen antwoord. Toen ik de paal net kreeg toen reageerde hij wel op het ingestelde comfortniveau. Sinds een firmware update niet meer. Op 1 fase zou hij ook meer moeten kunnen laden maar hij blijft stug op 1,4 of soms 2 (geen idee waarom) staan.
Bij mij reageert hij ook niet als ik hem hoger zet dan 4,2. De enige remedie die ik nog heb is terug naar een oudere firmware versie (6.6.2).
Bedankt voor je uitleg. Mij leek het ook al aan een buggy firmware te liggen. Want heb het hele menu echt ondersteboven zitten halen maar nergens een logische verklaring gevonden om het gedrag te verklaren. Ik heb een case geopend bij de installateur dus ben benieuwd.

Als ze daar niet met een oplossing komen dan zal ik de firmware downgrade proberen. Lukt dat niet ga ik de paal eens proberen 1-fasig in te stellen, en kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Xisuthros333 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:23:

Tweede vraag: je laadpaal mag nooit hoger afgezekerd worden dan je hoofdzekering. In jouw geval maximaal 3x 16A. Dit vanwege selectiviteit.
Je kan dus ook de Station Max niet hoger zetten dan je Meter Max, want dan zeg je eigenlijk 'ik ben maar op 25A afgezekerd maar je mag wel 32A afnemen' en dat kan natuurlijk niet.
Natuurlijk kan er technisch 3x 25A plus je panelen opwek door je meterkast vloeien, maar je afzekering zorgt er voor dat dit niet naar een enkele afnemer kan.
Want hoe weet je lader dan hoeveel stroom er opgewekt wordt, die hij bovenop de 25A kan gaan laden ? En wat als je boiler of wasdroger dan ook aan gaat ? Of er even wat schaduw komt ?
Als je 22KW wilt gaan laden, moet je 3x50A hoofdzekering laten plaatsen. Anders is het "an accident waiting to happen" en gegarandeerde afkeur (plus mogelijke afsluiting) als er een scope 11 keuring plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:26
Goedenavond allemaal. Onlangs heb ik nieuwe slimme meters gekregen zodat ik load balancing kan gebruiken en ook gebruiken kan maken van enkel laden op zonnestroom. Na de vervanging van deze slimme meters heb ik een UTP aangesloten en heb ik de MyEve app gekoppeld. Daar moest ik een aantal settings door (heb alles standaard gelaten) maar heb nu het idee dat ik mogelijk geen verbinding meer heb met het Eneco e-mobilty backoffice systeem? (en ik daardoor mogelijk geen terugbetaling krijg van geladen energie). Daarnaast stond er eerder 11 kW max op het display, dat is nu 22 kW. Dat kan mijn auto wel aan, maar na het aansluiten laadt ie net als anders met 10,6-11 kW. Load balancing staat in ieder geval al wel aan (via mijn HomeWizard P1 meter).

Wat moet ik doen/aanpassen via MyEve of de backoffice om het weer in orde te krijgen? Of is het voor nu oké en kan ik dit topic verder doorlezen om aan de slag te gaan met laden op zonnestroom? :)

[ Voor 5% gewijzigd door MaSw85 op 09-04-2025 20:24 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57
MaSw85 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:22:
Goedenavond allemaal. Onlangs heb ik nieuwe slimme meters gekregen zodat ik load balancing kan gebruiken en ook gebruiken kan maken van enkel laden op zonnestroom. Na de vervanging van deze slimme meters heb ik een UTP aangesloten en heb ik de MyEve app gekoppeld. Daar moest ik een aantal settings door (heb alles standaard gelaten) maar heb nu het idee dat ik mogelijk geen verbinding meer heb met het Eneco e-mobilty backoffice systeem? (en ik daardoor mogelijk geen terugbetaling krijg van geladen energie). Daarnaast stond er eerder 11 kW max op het display, dat is nu 22 kW. Dat kan mijn auto wel aan, maar na het aansluiten laadt ie net als anders met 10,6-11 kW. Load balancing staat in ieder geval al wel aan (via mijn HomeWizard P1 meter).

Wat moet ik doen/aanpassen via MyEve of de backoffice om het weer in orde te krijgen? Of is het voor nu oké en kan ik dit topic verder doorlezen om aan de slag te gaan met laden op zonnestroom? :)
Al even geladen als test? Staat er vaak binnen uurtje in Eneco toch? Zo niet dan een issue, benieuwd hoe te voorkomen want wil exact hetzelfde doen als jij :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Arfman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:41:
[...]

Dat ziet er uit als een ping via WiFi. Ik zou dus eerst eens proberen om de WiFi uit te schakelen en alleen via UTP met de laadpaal te communiceren, dat is uiteindelijk het stabielst.
Dan is er toch iets grondig fout met je wireless... paal is hier wired, laptop wireless en ik ping dus tussen beide met een gemiddelde van 3ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 17:21
Vanmorgen de volgende melding in de Eve Connect app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_bGmoRVchAKqH7rNAeyr4Cka3E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/noGhUxCz11G6fBlK9PDHlqK8.png?f=fotoalbum_large
Benieuwd wat we kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xisuthros333
DaRealRenzel schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:26:
[...]

Tweede vraag: je laadpaal mag nooit hoger afgezekerd worden dan je hoofdzekering. In jouw geval maximaal 3x 16A. Dit vanwege selectiviteit.
Je kan dus ook de Station Max niet hoger zetten dan je Meter Max, want dan zeg je eigenlijk 'ik ben maar op 25A afgezekerd maar je mag wel 32A afnemen' en dat kan natuurlijk niet.
Natuurlijk kan er technisch 3x 25A plus je panelen opwek door je meterkast vloeien, maar je afzekering zorgt er voor dat dit niet naar een enkele afnemer kan.
Want hoe weet je lader dan hoeveel stroom er opgewekt wordt, die hij bovenop de 25A kan gaan laden ? En wat als je boiler of wasdroger dan ook aan gaat ? Of er even wat schaduw komt ?
Als je 22KW wilt gaan laden, moet je 3x50A hoofdzekering laten plaatsen. Anders is het "an accident waiting to happen" en gegarandeerde afkeur (plus mogelijke afsluiting) als er een scope 11 keuring plaats vindt.
Dat weet de lader toch door gekoppeld te zijn met de P1 meter - daar is de dynamic load balancing voor? Als hij weet dat hij maximaal 25A van het net kan pakken, kan dat aangevuld worden door overproductie van PV toch?

Volgens de elektricien was dit geen probleem, en daarom is de lader ook op 40A door hem afgezekerd - ookal is mijn hoofdzekering 3x25A

Zie bijvoorbeeld Moons in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:26
Kees_frl schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:26:
[...]

Al even geladen als test? Staat er vaak binnen uurtje in Eneco toch? Zo niet dan een issue, benieuwd hoe te voorkomen want wil exact hetzelfde doen als jij :)
Ja, geladen als test en doet dus keurig 10,6 kW ipv 22 :) Net even gecheckt in de portal en de laadsessie staat erin. Dus lijkt allemaal goed te komen nu. Ik zag in eerste instantie geen backoffice ingevuld maar blijkbaar werkt de koppeling met Eneco wel (gelukkig).

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
Nou het lijkt opgelost.. maar komt niet door de firmware van mijn laadpaal.

Blijkbaar stond bij mijn loadpoint in mijn EVCC de phases op 3 ipv op 0 voor automatische schakelen.

hierdoor ging de fase switchen niet helemaal lekker en gaf de auto een fout..

https://docs.evcc.io/en/d.../configuration/loadpoints

Ben in iedergeval blij dat het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Xisuthros333 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:34:
[...]

Dat weet de lader toch door gekoppeld te zijn met de P1 meter - daar is de dynamic load balancing voor? Als hij weet dat hij maximaal 25A van het net kan pakken, kan dat aangevuld worden door overproductie van PV toch?

Volgens de elektricien was dit geen probleem, en daarom is de lader ook op 40A door hem afgezekerd - ookal is mijn hoofdzekering 3x25A

Zie bijvoorbeeld Moons in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Zo werkt load balancing niet. De lader weet niet dat je naast een hoofd voeding van 25A ook nog zonnepanelen hebt die opwek kunnen genereren. De lader denkt niet 'O, er wordt blijkbaar 10A per fase opgewekt, dus samen met wat er door de meter mag kan ik dus 35A per fase laden'
Het werkt precies andersom. In je lader stel je de maximale afname in vanaf het net. 3x25A in jouw geval. daarnaast stel je het maximale laadvermogen in, bijvoorbeeld 3x 20A. Load balancing zorgt er dan voor dat als er een andere afnemer op je installatie meer dan 5A afneemt, dat je lader de afname gaat beperken, zodat je 25A hoofdzekering er niet uit klapt.

Als jouw electricien dit zo heeft afgeleverd, dan zou ik een scope 10 keuring aanvragen en hem voor de kosten van herstel laten opdraaien

[ Voor 15% gewijzigd door DaRealRenzel op 11-04-2025 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[quote]DaRealRenzel schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:22:
[...]

Zo werkt load balancing niet. De lader weet niet dat je naast een hoofd voeding van 25A ook nog zonnepanelen hebt die opwek kunnen genereren. De lader denkt niet 'O, er wordt blijkbaar 10A per fase opgewekt, dus samen met wat er door de meter mag kan ik dus 35A per fase laden'
Het werkt precies andersom. In je lader stel je de maximale afname in vanaf het net. 3x25A in jouw geval. daarnaast stel je het maximale laadvermogen in, bijvoorbeeld 3x 20A. Load balancing zorgt er dan voor dat als er een andere afnemer op je installatie meer dan 5A afneemt, dat je lader de afname gaat beperken, zodat je 25A hoofdzekering er niet uit klapt.
En dan zou je natuurlijk kunnen denken, ow dan zet ik het maximale vermogen in de lader gewoon naar 32A. Dat kan. Alleen, dan zal je lader in het voorkomende geval gewoon 32A uit het net halen, plus wat eventueel andere verbruikers ook afnemen, en dan klapt je hoofdzekering er uit.
Met automaten is dat technisch niet zon probleem, ondanks dat die ook een maximale levensduur qua afschakelen hebben. Maar met schroef zekeringen moet je de netbeheerder bellen, en die vinden dat niet fijn. Zeker niet als het vaker gebeurt.

Als jouw electricien dit zo heeft afgeleverd, dan zou ik een scope 10 keuring aanvragen en hem voor de kosten van herstel laten opdraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
Hoi ben even aan t kijken in de myeve app ( ingelogd als owner ) ; laadpaal is connected to backoffice

Zou de firmware 6.3.0-4185 willen updaten naar 7.x ikv schema laden. Hij zegt me dat ik moet updaten naar 6.6.2 eerst voordat ik naar 7.0.0 of hoger kan gaan

De volgende zie ik dus staan :

6.6.2-4312-BL-upgrade
7.1.3-4342
7.1.6-4345

Ik denk dat toen ze mijn paal ter plaatse zijn upgrade naar een versie die zonladen mogelijk maakte, een password hebben gezet op de huidige fwr ? kan dit ? Dit pwd heb ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
DaRealRenzel schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:39:
[quote]DaRealRenzel schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:22:
[...]

En dan zou je natuurlijk kunnen denken, ow dan zet ik het maximale vermogen in de lader gewoon naar 32A. Dat kan. Alleen, dan zal je lader in het voorkomende geval gewoon 32A uit het net halen, plus wat eventueel andere verbruikers ook afnemen, en dan klapt je hoofdzekering er uit.
Met automaten is dat technisch niet zon probleem, ondanks dat die ook een maximale levensduur qua afschakelen hebben. Maar met schroef zekeringen moet je de netbeheerder bellen, en die vinden dat niet fijn. Zeker niet als het vaker gebeurt.

Is dat iets van alfen? Ik weet dat er andere merken zijn die beperken op de laagste stroom. Als de zekeringswaarde hoger is dan de hoofdzekering moet er een loadbalancer functie zijn die dan tot de hoofdzekering beperkt als er te weinig pv opwek is. Dan moet er natuurlijk wel een "safe current" zijn ingesteld voor als de verbinding met de loadbalancer weg valt.
Pagina: 1 ... 75 ... 91 Laatste