Hi,
Hopelijk kunnen jullie mij adviseren over de beste optie voor een Alfen laadpaal aan huis in combinatie met een Charge Management Provider (CMP).
Mijn situatie:
Binnen ongeveer twee weken ontvang ik een elektrische leaseauto via mijn werkgever, inclusief een laadpas van de leasemaatschappij. Ik beschik over een eigen oprit en wil hier een laadpaal laten installeren. Daarnaast wil ik het beheer laten uitvoeren door een CMP, zodat het stroomverbruik automatisch wordt verrekend.
Ik zie momenteel twee mogelijke opties:
Optie 1: Essent als leverancier en beheerder
Mijn energieleverancier, Essent, heeft aangegeven dat zij het beheer (CMP) van de laadpaal op zich kunnen nemen, maar alleen als zij ook de laadpaal leveren en installeren.
- Kosten CMP-platform: €5,50 per maand
- Kosten Essent laadpas/druppel (optioneel): €4,00 per maand
- Voordeel Essent laadpas: Geen starttarief en geen opslag per kWh bij thuisladen
Een aantal vragen over deze optie:
- Als ik een NIET Essent laadpas gebruik, zoals bv die van mijn leasemaatschappij, betaal ik dan een starttarief en een opslag per kWh? Dit lijkt mij vreemd, aangezien het mijn eigen laadpaal betreft.
- Is het mogelijk om een specifieke pas, zoals die van mijn leasemaatschappij, als 'masterpas' in te stellen zodat ik deze extra kosten niet heb?
Optie 2: Zelf een Alfen laadpaal laten installeren + externe CMP
Een andere mogelijkheid is om een Alfen laadpaal te laten installeren door mijn lokale installateur en vervolgens zelf een CMP-abonnement af te sluiten, bijvoorbeeld bij E-Flux of TAP.
Mijn vragen bij deze optie:
Krijg ik dan ook te maken met starttarieven en opslag per kWh wanneer ik de laadpas van mijn leasemaatschappij gebruik?
Kan ik één specifieke pas toewijzen voor thuisladen zonder extra kosten?
Als ik wel een starttarief krijg + opslag, hoe kan ik dit dan voorkomen? Moet ik dan ook een pas van één van de twee partijen aanschaffen?
Ik hoor graag jullie advies over welke optie het meest voordelig en of praktisch is.
Alvast bedankt!