[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 74 ... 91 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwtuinman
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-07 15:43
Sarge78 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:38:
[...]

Ook voor jou denk ik beter terug te gaan naar 7.0.5. tot er een update komt in de range van 7.2
Dit werkt inderdaad! Thanks voor deze super tip! Die paal had bijna hij het grotvuil gelegen.

Nu nog die solar charge functie werkend krijgen en dan heb ik hem eindelijk optimaal aan de praat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Iemand die nog een betrouwbare en betaalbare installateur weet voor Noord Gelderland? Eentje die ook niet moeilijk toet over waar in de topic start over gesproken wordt, qua toegang/wachtwoorden.

Mag per pb

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 26-03-2025 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:31
Ik wilde met evcc aan de slag in combinatie met homeassistant. Dus helaas moet ik dst eerst herstellen.
Dus ik dacht even voor de tussentijd een schema in eve connect aan te maken. Maar geen mogelijkheid om een tijdslot van 23:00 - 6:00 in te stellen.
The timeslot you have selected is invalid.

Ok dan woensdag avond van 23:00 en dan donderdag 0:00 -6:00. Precies hetzelfde issue..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:32
Gisteren mijn EV mogen ophalen en even getest met laden. Ik zie dat ik max 4.1kW kan laden. Ik heb een drie fase aansluiting en meen me te herinneren dat er ooit bij aansluiten 11kW boven in het display stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3sy1ZUyMSQxu4g50G_Zf0vgvc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dlhv7hUt9liFpg2ILYIy2BNB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K_W3h2iBoPMTg6_fjESsaS3ulQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Wx4yQQEJiXtxWG1HvppAS3p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTJvYRBltnwgVPiLdQ2hH5nQcRs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L46lSVW1PWEoPnbU5T7Cr4ka.png?f=fotoalbum_large

Wat kan ik doen om sneller te laden?

[ Voor 14% gewijzigd door Bo0bz op 27-03-2025 08:32 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:26
Bo0bz schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:29:
Gisteren mijn EV mogen ophalen en even getest met laden. Ik zie dat ik max 4.1kW kan laden. Ik heb een drie fase aansluiting en meen me te herinneren dat er ooit bij aansluiten 11kW boven in het display stond.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beperkt je auto het niet? Zo niet dan denk ik dat je P1 meter data afgeeft waardoor het lijkt dat je fases flink belast zijn en er nog maar 1/3 beschikbaar is voor laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
stormfly schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:34:
[...]

Beperkt je auto het niet? Zo niet dan denk ik dat je P1 meter data afgeeft waardoor het lijkt dat je fases flink belast zijn en er nog maar 1/3 beschikbaar is voor laden.
Ik ben nog niet zo bekend met alle instellingen :P Ik zie AC laden in de EV6 app wel op 100% vermogen staan.

Bij monitoren zie ik mij en max op 6A staan. Max moet op 16A toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frOD4_n1Y7CJBEDYYVnzJzQtVyM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hkwZzDGvhSd1LmmQ7shft11q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Bo0bz op 27-03-2025 08:43 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Bo0bz schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Ik ben nog niet zo bekend met alle instellingen :P Ik zie AC laden in de EV6 app wel op 100% vermogen staan.

[Afbeelding]
Als je auto maximaal staat dan is de paal de beperkende factor. Ik vind alle namen wat cryptisch ik zou je niet kunnen vertellen waar je nu een aanpassing moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
Bo0bz schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:41:
[...]

[Afbeelding]
Parameter max vermogen/amps op de socket moet je omhoog krikken. Je kan op het station limiten maar ook op de socket.

Dat is zo omdat Alfen ook stations met dubbele socket heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Wat is de max. ingestelde waarde van je socket?
(Staat net onder de waarde van je laadstation maar zie ik niet direct in je screenshot staan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TILD9HiKIyFy4i4MDx-R5CjI0SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASjeI7js8iMIayxVbMEoED2L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Independent op 27-03-2025 09:16 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gm3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-08 11:21

Gm3

-

[ Voor 99% gewijzigd door Gm3 op 27-03-2025 11:31 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Independent schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:14:
[...]

Wat is de max. ingestelde waarde van je socket?
(Staat net onder de waarde van je laadstation maar zie ik niet direct in je screenshot staan).

[Afbeelding]
Bij de gegevens uit jouw screenshot staat bij mij 16A. Ik zou verwachten dat hier 6A zou staat zoals ik bij monitoring zie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Bo0bz schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Bij de gegevens uit jouw screenshot staat bij mij 16A. Ik zou verwachten dat hier 6A zou staat zoals ik bij monitoring zie staan.
Als een auto bijna vol is kan het zijn dat het oplaad vermogen afneemt. Hoe vol is/was je accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:37
Wellicht werkt je LB niet, dus is die in fail safe gegaan naar 6A, op 3 fase, dan is idd 4.1 de max...

Als je wilt laden aan 11, dan zet toch gewoon je load balancing af...? Ik heb hier ook een 22kwh aansluiting, dus laad continu op aan 11 zonder LB ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
bwtuinman schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:16:
[...]

Dit werkt inderdaad! Thanks voor deze super tip! Die paal had bijna hij het grotvuil gelegen.

Nu nog die solar charge functie werkend krijgen en dan heb ik hem eindelijk optimaal aan de praat!
Heel eerlijk, ik heb die solarcharge functie op dit moment uitstaan. Hoe jammer ik dat ook vind.

Zoveel vage meldingen en rare dingen in het systeem. Zelfs na de vervanging van onderdelen, hele tijd switcht het systeem van fase enz terwijl er geen voertuig aanhangt. |:(

Green met en paar % werkt helemaal niet goed en comfort geeft teveel gedoe in het systeem.

Laat ze eerst maar even zorgen dat het functioneel is i.p.v. een beta achtige versie uit te brengen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 04-09 16:23

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Fase veranderen.

Ik heb fase onbalans in mijn huis.
De alfen paal laad op enkele fase(bewust) op fase1. Ik wil hem naar fase2 hebben.

Ik heb in de software gekeken maar kan nergens fase mappen zonder load balance.

Kan je 2 fase draden aan meterkast kant omdraaien?
Ik kan mij voorstellen dat je fase dan uit sync is maar verder geen flauw idee.

Iemand bekend met deze materie?

Dank alvast.

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21

tozzke

aka tozzert

DePrutser schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:17:
Fase veranderen.

De alfen paal laad op enkele fase(bewust) op fase1. Ik wil hem naar fase2 hebben.

Dank alvast.
Eigenlijk moet je ook het draaiveld in de gaten houden en dient elk 3-fasen apparaat een rechts draaiveld te hebben. Dus zomaar 2 fasen omdraaien is niet altijd de manier (dan draai je het draaiveld namelijk om), soms moet je dus ipv het station op L1, L2, L3 aan te sluiten, deze aansluiten op L2, L3 en L1 als je de fasen een beetje gelijker wilt belasten

Niet iedereen heeft een draaistroommeter natuurlijk maar sommige laadstations en/of auto's kunnen er schijnbaar problemen mee hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 04-09 16:23

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

tozzke schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:25:
[...]

Eigenlijk moet je ook het draaiveld in de gaten houden en dient elk 3-fasen apparaat een rechts draaiveld te hebben. Dus zomaar 2 fasen omdraaien is niet altijd de manier (dan draai je het draaiveld namelijk om), soms moet je dus ipv het station op L1, L2, L3 aan te sluiten, deze aansluiten op L2, L3 en L1 als je de fasen een beetje gelijker wilt belasten

Niet iedereen heeft een draaistroommeter natuurlijk maar sommige laadstations en/of auto's kunnen er schijnbaar problemen mee hebben
Dit was inderdaad de oplossing!

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 22:21
Ja, maar als ik 's avonds thuis kom gaat hij dan meteen laden aan 1.4 kW en is hij vol tegen de volgende dag terwijl dan misschien er volop zon is.

Een plan werkt op zich ook niet omdat dit geen rekening wil houden met de beperking van het capaciteitstarief (laar ervan uitgaat dat het aan de volledige capaciteit kan laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:02
r2504 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:07:
Ja, maar als ik 's avonds thuis kom gaat hij dan meteen laden aan 1.4 kW en is hij vol tegen de volgende dag terwijl dan misschien er volop zon is.

Een plan werkt op zich ook niet omdat dit geen rekening wil houden met de beperking van het capaciteitstarief (laar ervan uitgaat dat het aan de volledige capaciteit kan laden).
Zo slim is de lader idd niet, dan moet je gaan kijken naar ha of domotica integraties.

Persoonlijk switch ik het gewoon via de eve connect app, nu staat die op green aangezien de accu +70% is.

Als die onder de 50 komt zet ik hem op confort 3kwh...

Niet heel handig, maar heb me niet echt verdiept in al die domotica, als er ooit een simpele oplossing komt wil ik die wel overwegen.

Ideaal zou zijn dat die met 3kwh gaat laden als de batterij van de wagen <50% is.

Vanaf 50% mits er de komende 24 uur genoeg zon verwacht wordt op green.

Ik heb het "voordeel" dat ik 1 fase heb dus geen gedoe met phase switching.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
izzet3838 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:09:
[...]

Zo slim is de lader idd niet, dan moet je gaan kijken naar ha of domotica integraties.

Persoonlijk switch ik het gewoon via de eve connect app, nu staat die op green aangezien de accu +70% is.

Als die onder de 50 komt zet ik hem op confort 3kwh...

Niet heel handig, maar heb me niet echt verdiept in al die domotica, als er ooit een simpele oplossing komt wil ik die wel overwegen.

Ideaal zou zijn dat die met 3kwh gaat laden als de batterij van de wagen <50% is.

Vanaf 50% mits er de komende 24 uur genoeg zon verwacht wordt op green.

Ik heb het "voordeel" dat ik 1 fase heb dus geen gedoe met phase switching.
Je bedoelt alles wat met EVCC mogelijk is? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

DePrutser schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:17:
Fase veranderen.

Dank alvast.
Ik heb voor de laadpaal een werkschakelaar zitten. Aanvoer is L1L2L3 bruin zwart grijs. Lastzijde is het verschoven dus L1L2L3 grijs bruin zwart
Hierdoor ziet mijn laadpaal L3 op L1, L1 op L2, en L2 op L3. Fasedraaiing is nog steeds dezelfde kant op (rechtsom) maar fasen zijn verschoven. Mijn PHEV laadt nu op L3.
Wel in de lader aangeven dat je fasen verschoven zijn voor de load balancing, anders zou je de verschoven fase mogelijk toch overbelasten.
Als je geen last schakelaar hebt kan je ook in de lader zelf de fasen verschoven aansluiten.
Het maakt voor de lader niet uit in welke volgorde die is aangesloten, en ook niet of je fasen linksom of rechtsom draaien.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

tozzke schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:25:
[...]

Is dan ook afhankelijk of jouw meterkast linksom of rechtsom is aangesloten, en dat kan alleen de netbeheerder meten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Even gezocht maar niet gevonden.

Is er een configuratie optie - of een manier, om een paal met gewoon plugin kabel toch te laten werken als eentje met vaste kabel ? Dus de kabel altijd vergrendeld te laten kant paal ?

Ik heb een extra kabel en die zou gewoon altijd thuis kunnen blijven, alleen wil ik vermijden dat iemand hem mee kan nemen natuurlijk, en ook het altijd in en uithalen. Waarschijnlijk domme vraag maar soit wie weet kan het.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15

DjVe

Hatsaflats!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Exact hetzelfde gehad. Ik was wat aan het pielen met de my-eve app om wat meer te laden met solar en wat ik ook deed, het laadpunt bleef gelimiteerd tot 4.1kW.

Laptop open en ACE installer geopend. Blijkt dat de stroomsterkte van connector ineens op 6A stond.... :?

Weer op 16A gezet en door...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
DjVe schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:01:
[...]

Exact hetzelfde gehad. Ik was wat aan het pielen met de my-eve app om wat meer te laden met solar en wat ik ook deed, het laadpunt bleef gelimiteerd tot 4.1kW.

Laptop open en ACE installer geopend. Blijkt dat de stroomsterkte van connector ineens op 6A stond.... :?

Weer op 16A gezet en door...
Straks eens even kijken!

@DjVe Dat werkt! Stond inderdaad in de ACE installer 6A en in de Eve connect app gewoon 16A. Geen idee waarom dit niet in lijn is met elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mk8OqPcwaBFj-FE-fu282ipJRT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQFg2pFa2cYuaNLOmdRt2nJK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Bo0bz op 28-03-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 13:49
Mijn Alfen Eve Single Pro is pas terug in gebruik genomen na een paar maanden van stilstand wegens verhuis. Hing eerst in de kelder tegen de muur maar staat nu buiten op de oprit. Ik was al blij dat hij meteen wou opstarten. Ik zie nu wel dat ik met versie 7.0.2 wat achter sta op updates...

Maar als ik dat hier zo lees kan ik best alles laten zoals het is en zeker niet updaten naar 7.1.6?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Tomsworld schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 00:36:

Is er een configuratie optie - of een manier, om een paal met gewoon plugin kabel toch te laten werken als eentje met vaste kabel ? Dus de kabel altijd vergrendeld te laten kant paal ?

Ik heb een extra kabel en die zou gewoon altijd thuis kunnen blijven, alleen wil ik vermijden dat iemand hem mee kan nemen natuurlijk, en ook het altijd in en uithalen. Waarschijnlijk domme vraag maar soit wie weet kan het.
Technisch kan het, maar je moet dan wel wat versleutelen in je lader.
Naar je socket gaan namelijk 7 draadjes. 5 voor de drie fasen, een nul en een aarde. De 6e is een CP signaaldraad. Die vind zijn einde in je EV, en geeft dus signaal terug als de stekker in je auto zit. De 7e is de PP signaal ader. Die zit alleen in socket laders, en kijkt naar een weerstand die in de stekker zit. Die weerstand geeft de capaciteit van de kabel aan. Hierdoor weet de lader of er een stekker in de socket zit, en zo ja, wat de maximale capaciteit van de kabel is.
Als je dus een vaste kabel aan sluit, zal je die twee signalen ook moeten koppelen. Een vaste kabel heeft wel een CP ader (meestal dun rood draadje) maar geen PP ader (want er zit geen stekker aan maar een open einde).
Gevolg is dat je dat PP signaal dus zelf moet opwekken. Is niet moeilijk, een 220 ohm weerstand tussen de groene ader op het signaal stekkertje en de aardgeleider doet het wel. Alleen, die verbinding mag er alleen zijn "als er een stekker in de socket zit". Je zal dus wellicht met een schakelaar oid deze verbinding moeten kunnen verbreken, om het uitnemen van de stekker uit de socket te simuleren. Dit is nodig omdat bij socket laders een laadsessie pas beëindigd wordt als de stekker uit de socket genomen wordt.

Ik heb feitelijk alles klaar liggen hiervoor, maar wacht nog even tot de garantie van de paal is. Want modificaties aan de lader leiden tot vervallen van de garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:36
Tomsworld schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 00:36:

De lader op fixed cable zetten alleen word dan niet de kabel vergrendeld in de lader, erg opletten dat je niet de kabel uit de lader trekt tijdens het laden anders verbranden je connectoren in je stekker en in de socket.
Je kan de lader ook open maken en de stekker uit de lock motor halen en deze als de stekker van je kabel er in zit het rode/gele vlaggetje omzetten, dan blijft de kabel gelocked, het nadeel is hier van als je je kabel nodig hebt dat je dan je lader moet opschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
DaRealRenzel schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:25:
[...]

Technisch kan het, maar je moet dan wel wat versleutelen in je lader.
Naar je socket gaan namelijk 7 draadjes. 5 voor de drie fasen, een nul en een aarde. De 6e is een CP signaaldraad. Die vind zijn einde in je EV, en geeft dus signaal terug als de stekker in je auto zit. De 7e is de PP signaal ader. Die zit alleen in socket laders, en kijkt naar een weerstand die in de stekker zit. Die weerstand geeft de capaciteit van de kabel aan. Hierdoor weet de lader of er een stekker in de socket zit, en zo ja, wat de maximale capaciteit van de kabel is.
Als je dus een vaste kabel aan sluit, zal je die twee signalen ook moeten koppelen. Een vaste kabel heeft wel een CP ader (meestal dun rood draadje) maar geen PP ader (want er zit geen stekker aan maar een open einde).
Gevolg is dat je dat PP signaal dus zelf moet opwekken. Is niet moeilijk, een 220 ohm weerstand tussen de groene ader op het signaal stekkertje en de aardgeleider doet het wel. Alleen, die verbinding mag er alleen zijn "als er een stekker in de socket zit". Je zal dus wellicht met een schakelaar oid deze verbinding moeten kunnen verbreken, om het uitnemen van de stekker uit de socket te simuleren. Dit is nodig omdat bij socket laders een laadsessie pas beëindigd wordt als de stekker uit de socket genomen wordt.

Ik heb feitelijk alles klaar liggen hiervoor, maar wacht nog even tot de garantie van de paal is. Want modificaties aan de lader leiden tot vervallen van de garantie.
Als je hem helemaal verbouwd naar een fixed cable versie dan heb je die weerstand niet nodig, ik heb al meerdere verbouwd en nog nooit nodig gehad, waarschijnlijk regelt de hardware dit zelf.
Schakelaar zoals je vermeld is ook niet nodig, zodra je de stekker uit de auto haalt, dan koppelt de lader de sessie zelf af.

Maar zoals ik het bericht hier boven beschreven hebt is het veel makkelijker om de lader op fixed cable te zetten en de losse kabel als een vaste kabel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Daveth schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:14:
[...]

Als je hem helemaal verbouwd naar een fixed cable versie dan heb je die weerstand niet nodig, ik heb al meerdere verbouwd en nog nooit nodig gehad, waarschijnlijk regelt de hardware dit zelf.
Schakelaar zoals je vermeld is ook niet nodig, zodra je de stekker uit de auto haalt, dan koppelt de lader de sessie zelf af.

Maar zoals ik het bericht hier boven beschreven hebt is het veel makkelijker om de lader op fixed cable te zetten en de losse kabel als een vaste kabel te gebruiken.
Als je de lader op fixed cable zet, moet je ook aangeven welke capaciteit fixed cable er aan zit. Vandaar dat je dan geen weerstand meer nodig hebt.
Probleem is dat als je de socket er in laat, de lader op fixed cable zet, en dan toch via de socket een kabel insteekt, dan weet ik niet hoe de controller reageert op het feit dat er toch een weerstands waarde via de groene ader binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe82
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-04 09:35
Sinds een week wordt mijn sessie in de Eve Connect App niet meer afgesloten. De sessies blijven cumuleren. Zie bijlage. Iemand een oplossing?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qICA-xOz4OITKguVhABJmSVv3KI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ew26lnpvTFDzOW2vksitGQ1o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
DaRealRenzel schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:34:
[...]

Als je de lader op fixed cable zet, moet je ook aangeven welke capaciteit fixed cable er aan zit. Vandaar dat je dan geen weerstand meer nodig hebt.
Probleem is dat als je de socket er in laat, de lader op fixed cable zet, en dan toch via de socket een kabel insteekt, dan weet ik niet hoe de controller reageert op het feit dat er toch een weerstands waarde via de groene ader binnenkomt.
De controller weet blijkbaar gelijk wat deze moet doen want ik heb zoals al eerder aangegeven meerdere laders zo aangepast en allemaal werken ze gelijk zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Daveth schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:22:
[...]

De controller weet blijkbaar gelijk wat deze moet doen want ik heb zoals al eerder aangegeven meerdere laders zo aangepast en allemaal werken ze gelijk zonder problemen
Okay, goed om te weten. Je hebt dan dus de fasen, nul en aarde van de socket losgekoppeld van het controller board, en het stekkertje rechtsboven (waar de socket lock mee aangestuurd wordt, en de kabel signaaldraadjes groen en rood in zitten) van het controller board los gemaakt.
Dan de fasen, nul en aarde van de vaste kabel aan de controller aangesloten, en de rode signaaldraad op het controller board aangesloten op de plek van de rode draad van het socket-stekkertje.
Klopt dat ?
En dan de lader op Fixed Cable zetten en alles werk als vanouds. Kabel in auto, authenticeren met token en laden maar.

[ Voor 5% gewijzigd door DaRealRenzel op 30-03-2025 22:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:54
Enkele weken terug heeft de Kia e-Niro (2020 model) mijn Single Pro (fw 6.6.2) opgeblazen tijdens het schakelen van zonnestroom 1-fase naar 3-fase laden, tijdens een laadsessie. Iets wat bij de vorige auto, Tesla Model 3 nooit problemen opleverde.

Tijdens het schakelen van 1 naar 3 fases sloegen de stoppen de hoofdgroepen (3x 25A) op fase 1 en 2 door, alleen 3 bleef werken vanwege de teruglevering door de zonnepanelen. En ja, de zekering van de laadpaal zelf (3x 20A) was ook omgesprongen.

Nadat Enexis de hoofdgroepen een paar uur later vervangen had, stond er een error 102 op het display van de Alfen. Wat geGoogle later bleek dat een kapot Powerboard te zijn. Ik heb bij Alfen een nieuw Powerboard besteld, na een weekje wachten binnengekregen en gisteren zelf vervangen. Zo'n 210 euro verder werkt hij gelukkig weer.

Wat mij is opgevallen: Waar de Tesla volgens mijn DSMR reader altijd rustig vermogen opbouwde tijdens het starten, zie ik bij de Kia dat het vermogen vrijwel direct naar de max schiet. Hier ging misschien iets mis.

Wees dus een beetje voorzichtig met de omschakeling van 1 naar 3 fases TIJDENS laadsessies met sommige auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
DaRealRenzel schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:04:
[...]

Okay, goed om te weten. Je hebt dan dus de fasen, nul en aarde van de socket losgekoppeld van het controller board, en het stekkertje rechtsboven (waar de socket lock mee aangestuurd wordt, en de kabel signaaldraadjes groen en rood in zitten) van het controller board los gemaakt.
Dan de fasen, nul en aarde van de vaste kabel aan de controller aangesloten, en de rode signaaldraad op het controller board aangesloten op de plek van de rode draad van het socket-stekkertje.
Klopt dat ?
En dan de lader op Fixed Cable zetten en alles werk als vanouds. Kabel in auto, authenticeren met token en laden maar.
Je houdt op het stekkertje van je controllerboard, dat naar je CP/PP en de lockmotor gaat, alleen een rode draad over voor de CP op de kabel en een groene draad die in de lader met de aarde is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
FrenzyFreak schreef op maandag 31 maart 2025 @ 00:15:
Enkele weken terug heeft de Kia e-Niro (2020 model) mijn Single Pro (fw 6.6.2) opgeblazen tijdens het schakelen van zonnestroom 1-fase naar 3-fase laden, tijdens een laadsessie. Iets wat bij de vorige auto, Tesla Model 3 nooit problemen opleverde.

Tijdens het schakelen van 1 naar 3 fases sloegen de stoppen de hoofdgroepen (3x 25A) op fase 1 en 2 door, alleen 3 bleef werken vanwege de teruglevering door de zonnepanelen. En ja, de zekering van de laadpaal zelf (3x 20A) was ook omgesprongen.

Nadat Enexis de hoofdgroepen een paar uur later vervangen had, stond er een error 102 op het display van de Alfen. Wat geGoogle later bleek dat een kapot Powerboard te zijn. Ik heb bij Alfen een nieuw Powerboard besteld, na een weekje wachten binnengekregen en gisteren zelf vervangen. Zo'n 210 euro verder werkt hij gelukkig weer.

Wat mij is opgevallen: Waar de Tesla volgens mijn DSMR reader altijd rustig vermogen opbouwde tijdens het starten, zie ik bij de Kia dat het vermogen vrijwel direct naar de max schiet. Hier ging misschien iets mis.

Wees dus een beetje voorzichtig met de omschakeling van 1 naar 3 fases TIJDENS laadsessies met sommige auto's.
Ik vermoed dat er iets niet helemaal lekker is met je auto, als je hoofdgroepen er uit gaat betekend dat je auto meer dan het max aan het vermogen waar je huis is op af gezekerd (waarschijnlijk 25A) aan vermogen heeft getrokken, dit mag nooit gebeuren (tenzij de lader verkeerd is ingesteld maar ga er vanuit dat je dat wel goed ingesteld hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 07:24
Iemand ervaring met het niet compleet afmaken van een firmware update?
Gisteren van 4.14 naar 5.51 gegaan, echter werd de udpate niet volledig afgemaakt en kreeg een melding van ongeveer: "Could not complete the firmware update"
Na opstarten geeft hij wel versie 5.51 aan, maar bij bootloader version staat nu UNKNOWN.

Opnieuw updaten of downgraden werkt niet meer en fabrieksreset geeft geen verschil.

Probleem is nu dat zodra ik de load balancing aanvink (DSRM) dat hij automatisch reboot. Hetzelfde als ik het logo wil aanpassen.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Want kan nu de load balancing niet meer gebruiken :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Daveth schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:15:
[...]

Ik vermoed dat er iets niet helemaal lekker is met je auto, als je hoofdgroepen er uit gaat betekend dat je auto meer dan het max aan het vermogen waar je huis is op af gezekerd (waarschijnlijk 25A) aan vermogen heeft getrokken, dit mag nooit gebeuren (tenzij de lader verkeerd is ingesteld maar ga er vanuit dat je dat wel goed ingesteld hebt).
Of de lader is ingesteld op 32A max, terwijl de afzekering maar 20A is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FrenzyFreak schreef op maandag 31 maart 2025 @ 00:15:

Kia heeft/had een bug. Ik heb hier ooit hetzelfde met een test wagen van Kia gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Daveth schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:11:
[...]

Je houdt op het stekkertje van je controllerboard, dat naar je CP/PP en de lockmotor gaat, alleen een rode draad over voor de CP op de kabel en een groene draad die in de lader met de aarde is verbonden.
Aangezien de groene draad de capaciteit van de laadkabel aangeeft, en bij 'fixed cable' je dit in de instellingen moet aangeven, is dan die groene ader aan aarde nog wel nodig?
Als die 'hard' aan aarde ligt, dan is de weerstand dus 0.

Afijn, ik ga eens knutselen. Nog twee maandjes wachten dan is de garantie verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunn4
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07 15:23
Ik heb recent een huis gekocht met daarop een Alfen S-line laadpaal. De werkgever van de vorige eigenaar heeft deze ooit geïnstalleerd (in 2018 als ik het goed begrijp) en de vorige eigenaar heeft deze jaren later zelf overgenomen.

Ik heb nog goed contact met de vorige eigenaar en die geeft aan dat een vriend ooit de laadpaal heeft aangesloten op z'n laptop (met de ACE software) en geconfigureerd. Het wachtwoord is echter onbekend. Ook is er geen sticker/flyer met een Password Recovery Code of Default password (ook niet aan de binnenkant).

Ik heb veel gelezen in dit topic en probeer nu te achterhalen wat de mogelijkheden zijn. Ik lees de volgende dingen:

- "The PRC (only available for chargers produced after mid december 2021) is only available on the flyer that was supplied to the current registered owner."
Klopt het dan dat mijn model (uit 2018) uberhaubt geen PRC heeft? Zo ja, betekent dit dan dat het ook geen zin heeft om contact op te nemen met de charge point operator of Alfen?

- De huidige firmware is 5.8.0. Deze laadpaal (uit 2018) had oorspronkelijk geen wachtwoord (klopt dit?) en er is bij een eerdere update naar 5.x.x waarschijnlijk een wachtwoord opgegeven. Dit wachtwoord is nu helaas verloren gegaan. Ik lees hier dat je (na de upgrade naar 5.x.x) nooit meer terug kan naar een eerdere versie. Klopt het dan dat een factory reset (naar een eerdere firmware versie, zonder wachtwoord) niet mogelijk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKlWWISx5bra0q0oy0NhJmnkBa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z29Ecin0kIHevxKjZ8fbXiCN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Gunn4 op 31-03-2025 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moviemaster
Gunn4 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:33:
Ik heb recent een huis gekocht met daarop een Alfen S-line laadpaal. De werkgever van de vorige eigenaar heeft deze ooit geïnstalleerd (in 2018 als ik het goed begrijp) en de vorige eigenaar heeft deze jaren later zelf overgenomen.

Ik heb nog goed contact met de vorige eigenaar en die geeft aan dat een vriend ooit de laadpaal heeft aangesloten op z'n laptop (met de ACE software) en geconfigureerd. Het wachtwoord is echter onbekend. Ook is er geen sticker/flyer met een Password Recovery Code of Default password (ook niet aan de binnenkant).

Ik heb veel gelezen in dit topic en probeer nu te achterhalen wat de mogelijkheden zijn. Ik lees de volgende dingen:

- "The PRC (only available for chargers produced after mid december 2021) is only available on the flyer that was supplied to the current registered owner."
Klopt het dan dat mijn model (uit 2018) uberhaubt geen PRC heeft? Zo ja, betekent dit dan dat het ook geen zin heeft om contact op te nemen met de charge point operator of Alfen?

- De huidige firmware is 5.8.0. Deze laadpaal (uit 2018) had oorspronkelijk geen wachtwoord (klopt dit?) en er is bij een eerdere update naar 5.x.x waarschijnlijk een wachtwoord opgegeven. Dit wachtwoord is nu helaas verloren gegaan. Ik lees hier dat je (na de upgrade naar 5.x.x) nooit meer terug kan naar een eerdere versie. Klopt het dan dat een factory reset (naar een eerdere firmware versie, zonder wachtwoord) niet mogelijk is?

[Afbeelding]
Klopt, oude modellen hebben geen PRC code. Upgrade van een oudere firmware naar versie 5 of hoger heeft verplicht een inlog code. Als deze bij een backoffice geregistreerd stond, zouden zij hem voor je kunnen opvragen. En zonder Password kan je geen fabrieksreset doen denk ik, omdat je dan eerst moet inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Gunn4 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:33:

[Afbeelding]
Klopt zo'n beetje allemaal wat je zegt, deze lader is zo oud dat hij een ooit is uitgegeven met een firmware die ouder is dan 5.x.x (wachtwoorden kwamen pas bij 5.x.x en hoger), terug kan zeker niet.
Het kan niet maar ook al zou je het kunnen factory defaults lost niets op.
Alfen gaat je hiermee ook niet helpen want zij zijn de fabriek en niet de gene waar ooit de lader is aangeschaft.
Of de vorige eigenaar moet het wachtwoord nog ergens kunnen terug halen of je moet kijken of ze bij de backoffice provider nog iets voor je kunnen beteken.
Andere opties zijn er simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01:12
Iemand al een fix voor onderstaande melding? Kwam bij upgrade laatste versie 7.1.6. Downgrade enige optie? App (EVE Connect) reeds opnieuw geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIR7T26VbIuy3LpScFFMe-hIK0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHcIpmbXn1dua5cc2jknQa6k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:37
r.reus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:55:
Iemand al een fix voor onderstaande melding? Kwam bij upgrade laatste versie 7.1.6. Downgrade enige optie? App (EVE Connect) reeds opnieuw geïnstalleerd.
[Afbeelding]
Hoe kan iemand nu een fix hebben als de update van Alfen moet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01:12
NoFate schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:44:
[...]

Hoe kan iemand nu een fix hebben als de update van Alfen moet komen?
Bestaan ook nog workarounds :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-09 13:54
Hi,

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren over de beste optie voor een Alfen laadpaal aan huis in combinatie met een Charge Management Provider (CMP).

Mijn situatie:

Binnen ongeveer twee weken ontvang ik een elektrische leaseauto via mijn werkgever, inclusief een laadpas van de leasemaatschappij. Ik beschik over een eigen oprit en wil hier een laadpaal laten installeren. Daarnaast wil ik het beheer laten uitvoeren door een CMP, zodat het stroomverbruik automatisch wordt verrekend.

Ik zie momenteel twee mogelijke opties:

Optie 1: Essent als leverancier en beheerder

Mijn energieleverancier, Essent, heeft aangegeven dat zij het beheer (CMP) van de laadpaal op zich kunnen nemen, maar alleen als zij ook de laadpaal leveren en installeren.
  • Kosten CMP-platform: €5,50 per maand
  • Kosten Essent laadpas/druppel (optioneel): €4,00 per maand
  • Voordeel Essent laadpas: Geen starttarief en geen opslag per kWh bij thuisladen
Een aantal vragen over deze optie:
  • Als ik een NIET Essent laadpas gebruik, zoals bv die van mijn leasemaatschappij, betaal ik dan een starttarief en een opslag per kWh? Dit lijkt mij vreemd, aangezien het mijn eigen laadpaal betreft.
  • Is het mogelijk om een specifieke pas, zoals die van mijn leasemaatschappij, als 'masterpas' in te stellen zodat ik deze extra kosten niet heb?
Optie 2: Zelf een Alfen laadpaal laten installeren + externe CMP

Een andere mogelijkheid is om een Alfen laadpaal te laten installeren door mijn lokale installateur en vervolgens zelf een CMP-abonnement af te sluiten, bijvoorbeeld bij E-Flux of TAP.

Mijn vragen bij deze optie:

Krijg ik dan ook te maken met starttarieven en opslag per kWh wanneer ik de laadpas van mijn leasemaatschappij gebruik?

Kan ik één specifieke pas toewijzen voor thuisladen zonder extra kosten?

Als ik wel een starttarief krijg + opslag, hoe kan ik dit dan voorkomen? Moet ik dan ook een pas van één van de twee partijen aanschaffen?

Ik hoor graag jullie advies over welke optie het meest voordelig en of praktisch is.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:52
GreX schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:01:
Hi,

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren over de beste optie voor een Alfen laadpaal aan huis in combinatie met een Charge Management Provider (CMP).

Mijn situatie:

Binnen ongeveer twee weken ontvang ik een elektrische leaseauto via mijn werkgever, inclusief een laadpas van de leasemaatschappij. Ik beschik over een eigen oprit en wil hier een laadpaal laten installeren. Daarnaast wil ik het beheer laten uitvoeren door een CMP, zodat het stroomverbruik automatisch wordt verrekend.

Ik zie momenteel twee mogelijke opties:

Optie 1: Essent als leverancier en beheerder

Mijn energieleverancier, Essent, heeft aangegeven dat zij het beheer (CMP) van de laadpaal op zich kunnen nemen, maar alleen als zij ook de laadpaal leveren en installeren.
  • Kosten CMP-platform: €5,50 per maand
  • Kosten Essent laadpas/druppel (optioneel): €4,00 per maand
  • Voordeel Essent laadpas: Geen starttarief en geen opslag per kWh bij thuisladen
Een aantal vragen over deze optie:
  • Als ik een NIET Essent laadpas gebruik, zoals bv die van mijn leasemaatschappij, betaal ik dan een starttarief en een opslag per kWh? Dit lijkt mij vreemd, aangezien het mijn eigen laadpaal betreft.
  • Is het mogelijk om een specifieke pas, zoals die van mijn leasemaatschappij, als 'masterpas' in te stellen zodat ik deze extra kosten niet heb?
Optie 2: Zelf een Alfen laadpaal laten installeren + externe CMP

Een andere mogelijkheid is om een Alfen laadpaal te laten installeren door mijn lokale installateur en vervolgens zelf een CMP-abonnement af te sluiten, bijvoorbeeld bij E-Flux of TAP.

Mijn vragen bij deze optie:

Krijg ik dan ook te maken met starttarieven en opslag per kWh wanneer ik de laadpas van mijn leasemaatschappij gebruik?

Kan ik één specifieke pas toewijzen voor thuisladen zonder extra kosten?

Als ik wel een starttarief krijg + opslag, hoe kan ik dit dan voorkomen? Moet ik dan ook een pas van één van de twee partijen aanschaffen?

Ik hoor graag jullie advies over welke optie het meest voordelig en of praktisch is.

Alvast bedankt!
Je hebt dus een laadpas van de leasemaatschapij, maar je moet toch zelf betalen voor het opladen van de leaseauto van je werkgever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nonkeljos
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-08 08:14
Bij TAP electric kun je split billing aanvragen via email en dat zou 2 eur per maand kosten. Maar da's eigenlijk voor de werkgever toch? Je kunt ook gewoon je laadpaal publiek gebruiken, en met de lease laadpas tanken. Dan maak je een gewone TAP electric account aan, geen abo kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 22:21
Ricko1 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:32:
[...]
Je hebt dus een laadpas van de leasemaatschapij, maar je moet toch zelf betalen voor het opladen van de leaseauto van je werkgever?
Zoals ik het begrijp kan hij het doorrekenen aan z'n werkgever maar zoekt hij een "officiele" manier om dit te doen zonder veel werk al bllijft het me verbazen dat de werkgever geen contract heeft met een CMP die hij gratis kan gebruiken (en dan zelfs niets moet doen om z'n centen te krijgen).

Nu ja, er bestaan wel wat variaties hoe werkgevers of gebruikers hiermee willen omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
Ricko1 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:32:
[...]

Ik ontvang een Shell Recharge laadpas van de leasemaatschappij wanneer ik buitenshuis moet laden en wat ik thuis zal laden mag ik declareren.

Het declareren wil automatiseren via een CMP zoals E-Flux of Essent. Wat zijn de extra kosten die ik kan verwachten wanneer ik mijn Shell pas gebruik icm E-Flux of Shell thuis? Waarschijnlijk zal dit meer zijn dan wanneer ik geen gebruik maak van een CMP. Ik begrijp dat je naast je abonnementskosten ook nog variabele kosten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
r2504 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:07:
[...]

Zoals ik het begrijp kan hij het doorrekenen aan z'n werkgever maar zoekt hij een "officiele" manier om dit te doen zonder veel werk al bllijft het me verbazen dat de werkgever geen contract heeft met een CMP die hij gratis kan gebruiken (en dan zelfs niets moet doen om z'n centen te krijgen).

Nu ja, er bestaan wel wat variaties hoe werkgevers of gebruikers hiermee willen omgaan.
Om één of andere reden willen ze dat we zelf een abonnement met een CMP aangaan.

Misschien is TAP nog wel de beste optie gezien je geen abonnement bij ze nodig hebt en de variabele kosten verrekend worden met mijn werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
GreX schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:07:
[...]

Ik ontvang een Shell Recharge laadpas van de leasemaatschappij wanneer ik buitenshuis moet laden en wat ik thuis zal laden mag ik declareren.

Het declareren wil automatiseren via een CMP zoals E-Flux of Essent. Wat zijn de extra kosten die ik kan verwachten wanneer ik mijn Shell pas gebruik icm E-Flux of Shell thuis? Waarschijnlijk zal dit meer zijn dan wanneer ik geen gebruik maak van een CMP. Ik begrijp dat je naast je abonnementskosten ook nog variabele kosten hebt.
Als je de laadpaal volledig zelf in beheer neemt door bv Tap Electric te gebruiken dan bepaal je toch zelf of er al dan niet extra kosten zijn?
Blijf het wel een speciale regeling vinden van je werkgever. Dus je zou perfect 1 euro/kWh kunnen instellen bij je laadpaal thuis en je werkgever vergoed dit dan zo? Kan je nog lekker op verdienen dan...

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 06-09 16:31
De Alfen laadpaal blijft echt een superkeuze voor mij thuis.
Netjes aangesloten op de LAN met P1 via telnet werkt echt heel fijn.

Maar ik kom er niet helemaal uit om te laden zonder pasje.

In de ACE installer kiezen voor RFID authorisatie (pasjes, werkt goed)
Of plug & charge waar ik volgens mij het ID van mijn laadpaal ingeef en iedereen kan laden.

Maar kan ik ook mij PHEV whitelisten op ID zodat alleen mijn auto kan laden zonder pasje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Laatst online: 15:05
Je zal je laadpas id moeten whitelisten; dus bij plug & charge ingeven ( niet je laadpaal id ). Zo was t toch bij mij. Laadpas id kan je ook uit de logs halen als je net gebadgd hebr als die nog op laadpas ingsteld staat.

[ Voor 8% gewijzigd door rolelael op 01-04-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Mijn alfen staat ook zo ingesteld , ik plug de kabel in en hij begint te laden. Staat wel op mijn oprit dus kans is nihil dat iemand anders die oprijdt en gaat laden. Laadpaal staat niet publiek.. als t kan door middel van 1 wagen specifiek te whitelisten dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
moviemaster schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:08:
Iemand ervaring met het niet compleet afmaken van een firmware update?
Gisteren van 4.14 naar 5.51 gegaan, echter werd de udpate niet volledig afgemaakt en kreeg een melding van ongeveer: "Could not complete the firmware update"
Na opstarten geeft hij wel versie 5.51 aan, maar bij bootloader version staat nu UNKNOWN.

Opnieuw updaten of downgraden werkt niet meer en fabrieksreset geeft geen verschil.

Probleem is nu dat zodra ik de load balancing aanvink (DSRM) dat hij automatisch reboot. Hetzelfde als ik het logo wil aanpassen.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Want kan nu de load balancing niet meer gebruiken :-(.
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
rolelael schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:25:
Mijn alfen staat ook zo ingesteld , ik plug de kabel in en hij begint te laden. Staat wel op mijn oprit dus kans is nihil dat iemand anders die oprijdt en gaat laden. Laadpaal staat niet publiek.. als t kan door middel van 1 wagen specifiek te whitelisten dan hoor ik het graag.
+1 hier ben ik ook benieuwd naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

Hoe moet je je geladen stroom aantonen bij je declaratie naar de werkgever ?

Uiteindelijk houdt de Alfen ook lokaal elke laadsessie bij, dus een log van de alfen zelf maandelijks exporteren geeft je een totaal aantal geladen KW.

Alternatief is een kWh meter voor de laadpaal plaatsen, dan kan je die maandelijks uitlezen voor hoeveelheid geladen stroom

Een backoffice inschakelen alleen voor de maandelijkse declaratie is wel een dure oplossing. Welke leasemaatschappij is dit ? Of wil de leasemaatschappij jouw laadpaal niet in beheer bij hun backoffice plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

nujtrug schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:31:
[...]

Als je de laadpaal volledig zelf in beheer neemt door bv Tap Electric te gebruiken dan bepaal je toch zelf of er al dan niet extra kosten zijn?
Blijf het wel een speciale regeling vinden van je werkgever. Dus je zou perfect 1 euro/kWh kunnen instellen bij je laadpaal thuis en je werkgever vergoed dit dan zo? Kan je nog lekker op verdienen dan...
Formeel gezien, als jij significant meer voor je kWh vraagt aan je werkgever, dan wat je er zelf voor betaald, ziet de belastingdienst als verkapt loon en niet meer als schadeloosstelling voor gemaakte kosten.

Declareren is dus altijd lastig, want de belastingdienst gaat vaak bij bedrijven al die declaraties controleren (want de BTW wordt niet verrekend, en het moet geen verkapt loon zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Meer mensen met Eneco als backoffice waarbij er momenteel geen transacties doorkomen en waarbij de portal kuren heeft? Ik vermoed ingaan van de zomertijd als oorzaak van die problemen… wordt van vorige en deze maand de specificaties weer goed nakijken…

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:54
[...]

Je wilt geen E-Flux met Shell Recharge combineren, ivm blokkeertarieven.
https://support.shell.nl/...-geldt-het-blokkeertarief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 10:51
Ugchel schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:29:
Meer mensen met Eneco als backoffice waarbij er momenteel geen transacties doorkomen en waarbij de portal kuren heeft? Ik vermoed ingaan van de zomertijd als oorzaak van die problemen… wordt van vorige en deze maand de specificaties weer goed nakijken…
Mijn laadsessie van zondag op maandag staat er netjes in. In april nog niet geladen, maar ik hou het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Nog even een checkvraag, wil eigenlijk vanaf firmware 7.0.5 weer downgraden naar 6.6.2 omdat ik de transacties toch graag wil zien. Nu vraagt de app "weet u zeker dat u wilt downgraden van versie 5 naar versie 4?" tijdens dat proces... Moet de MyEve app ook gedowngrade worden als je weer teruggaat naar 6.6.2, of waar gaat deze melding over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Je dient alleen te downgraden naar de 6.6.2 firmware.
Maar dat geeft geen garantie dat je in de EveConnect de transacties dan wel ziet staan.

Ik heb een paar weken geleden van de laatste Alfen firmware een downgrade gedaan naar FW 6.6.2 (wegens andere issues met de laadpaal, zoals geen verbinding meer met de back office na upload meest recente FW) en de laadpaal werkte dan weer naar behoren.
Maar de melding in de EveConnect ivm "inzicht" blijft gewoon staan en je ziet de historie niet.

Ik zou overigens ook niet weten hoe je de EveConnect kan downgraden?

[ Voor 6% gewijzigd door Independent op 02-04-2025 10:29 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:33
Independent schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:28:
Maar dat geeft geen garantie dat je in de EveConnect de transacties dan wel ziet staan.

Ik heb een paar weken geleden van de laatste Alfen firmware een downgrade gedaan naar FW 6.6.2 (wegens andere issues met de laadpaal, zoals geen verbinding meer met de back office na upload meest recente FW) en de laadpaal werkte dan weer naar behoren.
Maar de melding in de EveConnect ivm "inzicht" blijft gewoon staan en je ziet de historie niet.

Ik zou overigens ook niet weten hoe je de EveConnect kan downgraden?
ik meen me te herinneren dat je dan ook even eveconnect moet herinstalleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Independent schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:28:
Sorry ik heb het aangepast in mijn originele post, maar ik krijg de melding van die versie 5 naar 4 in MyEve. Bij eerder downgraden/upgraden kreeg ik deze melding niet, dus ik weet nu niet wat er dan precies van versie 5 naar 4 gaat als ik de laadpaal downgrade naar 6.6.2... :?

Edit: Heb de downgrade inmiddels gedaan, geen idee wat er dan nog meer gewijzigd is naar versie 4 ( ?? ) maar ik zie de transacties weer in EveConnect, dus nu maar wachten tot Alfen hun QA wel weer op orde heeft voordat ik weer ga upgraden 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Ugchel op 02-04-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Annan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:38:
[...]

ik meen me te herinneren dat je dan ook even eveconnect moet herinstalleren
Gaan we dan even uitproberen. (y)
edit: yep, de-installatie EveConnect en herinstallatie laat de inzichten terug zien.
Blijft toch een eigenaardig bedrijf wanneer het om software gaat. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWlMxDqPO2McigxpFBvrLzU7-OU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7un8uFZhfziZ09RpF3If7fu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Independent op 02-04-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Ugchel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:41:
[...]

Sorry ik heb het aangepast in mijn originele post, maar ik krijg de melding van die versie 5 naar 4 in MyEve. Bij eerder downgraden/upgraden kreeg ik deze melding niet, dus ik weet nu niet wat er dan precies van versie 5 naar 4 gaat als ik de laadpaal downgrade naar 6.6.2... :?
Deze melding kreeg ik ook niet daar kan ik dus niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
DaRealRenzel schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:02:
[...]

Hoe moet je je geladen stroom aantonen bij je declaratie naar de werkgever ?

Uiteindelijk houdt de Alfen ook lokaal elke laadsessie bij, dus een log van de alfen zelf maandelijks exporteren geeft je een totaal aantal geladen KW.

Alternatief is een kWh meter voor de laadpaal plaatsen, dan kan je die maandelijks uitlezen voor hoeveelheid geladen stroom

Een backoffice inschakelen alleen voor de maandelijkse declaratie is wel een dure oplossing. Welke leasemaatschappij is dit ? Of wil de leasemaatschappij jouw laadpaal niet in beheer bij hun backoffice plaatsen ?
Ik begrijp dat we onze declaraties moeten indienen via een backoffice-systeem voor automatische verrekening. Zonder een backoffice-systeem zou ik zelf de data moeten verzamelen en waarschijnlijk op een andere manier moeten declareren. Met een backoffice-systeem wordt dit proces uit handen genomen. Waarom we dit zelf moeten regelen begrijp ik ook niet helemaal. Mijn LM (Ayvens) kan dirt namelijk voor mij inregelen, maar dat wil de werkgever blijkbaar niet.

Kan iemand mij vertellen welke extra kosten ik nog meer kan verwachten bij het gebruik van een backoffice-systeem?

De situatie:

Alfen laadpaal (moet nog geïnstalleerd worden, momenteel geen backoffice)

Shell Recharge-pas

Voorbeeld 1 – Zonder backoffice:
Stel, mijn prijs per kWh is €0,27. Ik kan dan thuis laden zonder een pas. Klopt het dat ik in dit geval alleen de kosten van het energieverbruik betaal?

Voorbeeld 2 – Met backoffice:
Zelfde scenario als hierboven, maar dan met een backoffice-systeem zoals E-Flux of TAP. Ik neem aan dat ik dan mijn Shell Recharge-pas moet scannen om te kunnen laden. Klopt dit?

Shell rekent €0,55 per kWh, wat meer dan het dubbele is van mijn thuis­tarief. Het lijkt me daarom niet voordelig om thuis te laden, ook niet voor de werkgever. Is er een manier om de laadpaal te ontgrendelen als eigenaar, zonder de pas te gebruiken, zodat ik tegen mijn eigen stroomtarief kan laden?

Mocht alleen optie 2 overblijven, dan ga ik het gesprek nog maar eens aan om te zien of ik toch niet via de LM een back-office systeem kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leongerrits
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 14:41
MrMathos schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:43:
[...]

Mijn laadsessie van zondag op maandag staat er netjes in. In april nog niet geladen, maar ik hou het in de gaten.
Ik mis inderdaad ook de laadsessies in de portal sinds de zomertijd is ingegaan. Reden genoeg om Eneco te gaan bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:52
Hier heb ik een alfen eve single van 6-2023
De zekering op het powerboard tussen de trafo en de 230V plug is gesprongen.

Ik meet 373 ohm tussen de zekeringhouder en de nul. Is deze defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
ik heb soms voor dat alhoewel hij op Green staat, en er genoeg zoncapaciteit is,dat hij zegt ; there is no sufficient solar available.

Als ik hem dan even naar comfort zet ( die op 1,4 staat ) dan schiet hij in gang. Gaat dan zoals nu naar de 2.3kW

Zet ik hem dan terug op green dan verandert het sumbooltje in een zon/groen blaadje en laadt hij door aan 2,3kW

Lijkt mij een bug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvorecl
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-05 12:08
GreX schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:32:
[...]

Ik begrijp dat we onze declaraties moeten indienen via een backoffice-systeem voor automatische verrekening. Zonder een backoffice-systeem zou ik zelf de data moeten verzamelen en waarschijnlijk op een andere manier moeten declareren. Met een backoffice-systeem wordt dit proces uit handen genomen. Waarom we dit zelf moeten regelen begrijp ik ook niet helemaal. Mijn LM (Ayvens) kan dirt namelijk voor mij inregelen, maar dat wil de werkgever blijkbaar niet.

Kan iemand mij vertellen welke extra kosten ik nog meer kan verwachten bij het gebruik van een backoffice-systeem?

De situatie:

Shell Recharge-pas

Stel, mijn prijs per kWh is €0,27. Ik kan dan thuis laden zonder een pas. Klopt het dat ik in dit geval alleen de kosten van het energieverbruik betaal?

Zelfde scenario als hierboven, maar dan met een backoffice-systeem zoals E-Flux of TAP. Ik neem aan dat ik dan mijn Shell Recharge-pas moet scannen om te kunnen laden. Klopt dit?

Shell rekent €0,55 per kWh, wat meer dan het dubbele is van mijn thuis­tarief. Het lijkt me daarom niet voordelig om thuis te laden, ook niet voor de werkgever. Is er een manier om de laadpaal te ontgrendelen als eigenaar, zonder de pas te gebruiken, zodat ik tegen mijn eigen stroomtarief kan laden?

Mocht alleen optie 2 overblijven, dan ga ik het gesprek nog maar eens aan om te zien of ik toch niet via de LM een back-office systeem kan krijgen.
Stel je werkt zonder backoffice, dan moet je zelf (maandelijks) doorgeven hoeveel kWh je geladen hebt ?
Er zijn manieren om de stand van interne kWh teller van de laadpaal uit te lezen (bvb. via Home Assistant). Als je dit bvb. op het einde van de maand doet heb je snel een overzicht van het verbruik die maand. Je hoeft dan niet alle sessies op te tellen.

Neem je toch een backoffice dan kan je ofwel iedere keer de laadpas scannen, of je scant 1 keer, kijkt in de laadpaal wat de ID van de laadpas is en vult die ID dan in wanneer je wil laden met plug-and-charge. Daarna hoef je nooit meer de laadpas te scannen en geeft de laadpaal iedere keer die ID door aan de backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
dvorecl schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:02:
[...]

Stel je werkt zonder backoffice, dan moet je zelf (maandelijks) doorgeven hoeveel kWh je geladen hebt ?
Er zijn manieren om de stand van interne kWh teller van de laadpaal uit te lezen (bvb. via Home Assistant). Als je dit bvb. op het einde van de maand doet heb je snel een overzicht van het verbruik die maand. Je hoeft dan niet alle sessies op te tellen.

Neem je toch een backoffice dan kan je ofwel iedere keer de laadpas scannen, of je scant 1 keer, kijkt in de laadpaal wat de ID van de laadpas is en vult die ID dan in wanneer je wil laden met plug-and-charge. Daarna hoef je nooit meer de laadpas te scannen en geeft de laadpaal iedere keer die ID door aan de backoffice.
Bedankt voor de uitleg. Begrijp ik het goed dat wanneer ik mijn Shell-kaart scan of het ID eenmalig configureer in de paal, ik per laadsessie niet €0,27 (het stroomtarief) betaal, maar €0,55 (het tarief dat Shell op de website vermeldt), plus een starttarief? Of is het mogelijk om thuis te laden tegen je eigen stroomtarief, icm met een back-office?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvorecl
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-05 12:08
GreX schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:32:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Begrijp ik het goed dat wanneer ik mijn Shell-kaart scan of het ID eenmalig configureer in de paal, ik per laadsessie niet €0,27 (het stroomtarief) betaal, maar €0,55 (het tarief dat Shell op de website vermeldt), plus een starttarief? Of is het mogelijk om thuis te laden tegen je eigen stroomtarief, icm met een back-office?
Je betaalt altijd aan jouw electriciteitsleveraar de kWh die je gebruikt om te laden. bvb 27. cent.

Als je zelf een contract bij een backoffice neemt dan stel je op hun website in welke de prijs is wanneer er
geladen wordt via jouw laadpaal (bvb 40 cent). De backoffice neemt daar dan nog een uplift op (bvb. 5 cent)
Er wordt dan 45 cent doorgerekend aan de persoon of het bedrijf die laadkaart eigenlijk betaalt.
Jij krijgt dan later 40 cent /kWh terug gestort van de backoffice.
Eventueel moet je wel abonnementskosten betalen bij de backoffice (bvb. 10euro/maand)

Die alles in de veronderstelling dat de laadpaal jouw eigendom is en dat je zelf een contract aangaat bij een backoffice.

Hoe Shell aan 55 cent komt weet ik niet, normaal wordt er het tarief van de laadpaal aangerekend.
Als je met de Shell kaart gaat laden aan een snellader die 80 cent kost, dan zal iemand toch die 80 cent moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wupgup
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05 22:16
Is het bekend of het voor de backoffice zichtbaar is welke firmware versie op de paal staat? Ik wil de solar feature aanzetten maar de incompetente installateur van de leasemaatschappij heeft de lan kabel niet aangesloten en dus kan ik niet bij de paal.
Mijn plan is nu upgraden naar firmware 7.1 zodat ik de paal over WiFi kan benaderen. Als de backoffice provider de firmware versie kan zien wacht ik misschien nog even totdat zij zelf wat regelen qua toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wupgup schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:49:
Is het bekend of het voor de backoffice zichtbaar is welke firmware versie op de paal staat? Ik wil de solar feature aanzetten maar de incompetente installateur van de leasemaatschappij heeft de lan kabel niet aangesloten en dus kan ik niet bij de paal.
Mijn plan is nu upgraden naar firmware 7.1 zodat ik de paal over WiFi kan benaderen. Als de backoffice provider de firmware versie kan zien wacht ik misschien nog even totdat zij zelf wat regelen qua toegang.
Je gaat 'm sowieso dan even moeten open doen en configureren per kabel dacht ik.

Ik heb net even mijn mijn backend gekeken, OCPP (het beheersprotcol voor laadpalen) laat sowieso toe om dit op te sturen, afhankelijk van je rol of de rol van de medewerker bij de backoffice kunnen zij die waarde visualiseren.

Bij mij (Road en installer) komt hij in alle geval door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wupgup
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05 22:16
HyperBart schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:57:
[...]

Je gaat 'm sowieso dan even moeten open doen en configureren per kabel dacht ik.

Ik heb net even mijn mijn backend gekeken, OCPP (het beheersprotcol voor laadpalen) laat sowieso toe om dit op te sturen, afhankelijk van je rol of de rol van de medewerker bij de backoffice kunnen zij die waarde visualiseren.

Bij mij (Road en installer) komt hij in alle geval door.
Duidelijk, dan wacht ik nog maar even met het uitvoeren van mijn actie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

GreX schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:32:
[...]

De situatie:

Shell Recharge-pas

Gaat je werkgever ook je backoffice kosten betalen ?
Want dan kan dat veel simpeler en goedkoper inderdaad via je leasemaatschappij.
Ik zit zelf ook bij Ayvens (voorheen LeasePlan) en die werken met verschillende backoffices naar keus, ook met Shell Recharge.
Hier is de backoffice Groendus.

Bijkomend voordeel van de backoffice door de LM laten regelen is dat je baas niet allemaal verschillende debiteuren hoeft te managen. Als elke werknemer een eigen backoffice kiest, krijgen ze evenveel verschillende facturen te verwerken. Daarnaast wordt over die vergoeding geen BTW verrekend, als alles zakelijk is ingeregeld. Als jij particulier een backoffice inschakelt, en die factureert je baas, dan wordt er wel BTW bij gerekend. Kan je baas natuurlijk verrekenen/terugvorderen, maar is allemaal extra onnodig werk. Voor een paar euro per maand regelt de LM dit allemaal.....

Maar ja, sommige werkgevers hanteren het motto "Ons Bunt Zuunig"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosFleischeuer
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-09 21:48
Ik wil de Eve connect app koppelen met mijn Alfen Eve Single Pro-line laadpaal, maar dat lukt niet. Nadat ik de app opstart gaat hij scannen naar laadstations en komt dan met de melding 'Laadpaal niet gevonden'.

Ik heb alles al geprobeerd wat ik links en rechts lees:
1. mijn laadpaal is met een utp kabel verbonden met mijn modem
2. Mijn Iphone waar Eve connect op staat zit in dezelfde IP range als de laadpaal (192.168.1.10 en 192.168.1.14)
3. Ik heb de wifi op mijn telefoon al uit-en ingeschakeld.
4. Ik heb mijn modem opnieuw opgestart.

Met de MyEve app die op dezelfde Iphone staat krijg ik wel meteen verbinding.

Ik hoop dat iemend mij wat suggesties aan de hand kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:38

theo66

NIBE S1155-6

JosFleischeuer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:40:
Ik wil de Eve connect app koppelen met mijn Alfen Eve Single Pro-line laadpaal, maar dat lukt niet. Nadat ik de app opstart gaat hij scannen naar laadstations en komt dan met de melding 'Laadpaal niet gevonden'.

Ik heb alles al geprobeerd wat ik links en rechts lees:
1. mijn laadpaal is met een utp kabel verbonden met mijn modem
2. Mijn Iphone waar Eve connect op staat zit in dezelfde IP range als de laadpaal (192.168.1.10 en 192.168.1.14)
3. Ik heb de wifi op mijn telefoon al uit-en ingeschakeld.
4. Ik heb mijn modem opnieuw opgestart.

Met de MyEve app die op dezelfde Iphone staat krijg ik wel meteen verbinding.

Ik hoop dat iemend mij wat suggesties aan de hand kan doen.
Laadpaal kan maar één verbinding tegelijk aan. Mogelijk is de verbinding met My Eve actief en lukt die tweede met Eve Connect niet.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosFleischeuer
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-09 21:48
Dankjewel Theo,

Dat is het helaas niet. Ik heb zelfs de MyEve app al van mijn telefoon gehaald, maar ook dan werkt Eve Connect niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:57

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Goedenavond,

Ik overweeg de Alfen Eve Single Pro Line als mogelijke laadpaal optie. Ik zal zelf de kabels gaan aanleggen.
Ik heb een vraag over de load balancing. Klopt het dat dit sinds kort ook mogelijk is in combinatie met de home wizard P1 module? En dat ik dan dus enkel 1x UTP moet leggen naar de laadpaal en niet nog een RJ11/12 kabel/of afgesplitste UTP kabel?

Het kabeltraject bedraagt max 28m en ik betwijfel of dit überhaupt zou lukken met een actieve P1 splitter en een aparte RJ11/12 kabel. Dus als het i.c.m. de homewizard P1 module kan, zou dat top zijn!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willy-Jan Prijs
  • Laatst online: 15:23
Roland_EM25 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:11:
Goedenavond,

Ik overweeg de Alfen Eve Single Pro Line als mogelijke laadpaal optie. Ik zal zelf de kabels gaan aanleggen.
Ik heb een vraag over de load balancing. Klopt het dat dit sinds kort ook mogelijk is in combinatie met de home wizard P1 module? En dat ik dan dus enkel 1x UTP moet leggen naar de laadpaal en niet nog een RJ11/12 kabel/of afgesplitste UTP kabel?

Het kabeltraject bedraagt max 28m en ik betwijfel of dit überhaupt zou lukken met een actieve P1 splitter en een aparte RJ11/12 kabel. Dus als het i.c.m. de homewizard P1 module kan, zou dat top zijn!
dat klopt, je kan Homewizard P1 selecteren.
de laadpaal tracht vervolgens zelf de Homewizard P1 te detecteren op het netwerk.
mocht dat niet lukken dan kan handmatig het IP adres ingegeven worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZSYXE_j0Sez6qPGhFoar20kp1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vAzKKBIYiKAlotBhTVDrykD8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:57

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Willy-Jan Prijs schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:31:
[...]

de laadpaal tracht vervolgens zelf de Homewizard P1 te detecteren op het netwerk.

[Afbeelding]
Bedankt voor de verduidelijking! Dat scheelt weer de aanschaf van een P1 splitter en het leggen van een extra kabel. Super!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsh3ll
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-05 11:33
Ik ben wat aant spelen met EVCC en mijn Alfen laadpaal. Alles werkt naar behoren maar de phase switching van 3 naar 1 en terug doet lastig. Werkt soms wel, soms niet . Zijn hier nog mensen met een dergelijke setup en is er een firmware versie die aangeraden wordt hiervoor?

Ik heb ook een topic open bij EVCC met wat meer info over de setup en Alfen logs.
https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/20352

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
DaRealRenzel schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:46:
[...]

Gaat je werkgever ook je backoffice kosten betalen ?
Want dan kan dat veel simpeler en goedkoper inderdaad via je leasemaatschappij.
Ik zit zelf ook bij Ayvens (voorheen LeasePlan) en die werken met verschillende backoffices naar keus, ook met Shell Recharge.
Hier is de backoffice Groendus.

Bijkomend voordeel van de backoffice door de LM laten regelen is dat je baas niet allemaal verschillende debiteuren hoeft te managen. Als elke werknemer een eigen backoffice kiest, krijgen ze evenveel verschillende facturen te verwerken. Daarnaast wordt over die vergoeding geen BTW verrekend, als alles zakelijk is ingeregeld. Als jij particulier een backoffice inschakelt, en die factureert je baas, dan wordt er wel BTW bij gerekend. Kan je baas natuurlijk verrekenen/terugvorderen, maar is allemaal extra onnodig werk. Voor een paar euro per maand regelt de LM dit allemaal.....

Maar ja, sommige werkgevers hanteren het motto "Ons Bunt Zuunig"....
Bedankt voor de uitleg. Ayvens kwam inderdaad met Groendus als mogelijke backoffice-oplossing. Ik zal nog even contact opnemen met mijn werkgever om te kijken of we dit niet op een slimmere manier kunnen aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
Willy-Jan Prijs schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:31:
[...]

[Afbeelding]
Goed om te weten. Ik heb gisteren mijn Alfen Eve Single Pro-line fysiek geïnstalleerd en daarbij twee UTP kabels getrokken, één kabel was dus voldoende was geweest :)

Heb jij toevallig ervaring met de configuratie van het apparaat? Ik krijg namelijk een ‘Error 001’ op het display. Voor zover ik begrijp, moet de laadpaal na de fysieke installatie nog geconfigureerd worden. Is er ergens een handleiding beschikbaar hiervoor? Ik heb begrepen dat dit via de ACE Service Installer tool moet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
GreX schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:26:
[...]

Goed om te weten. Ik heb gisteren mijn Alfen Eve Single Pro-line fysiek geïnstalleerd en daarbij twee UTP kabels getrokken, één kabel was dus voldoende was geweest :)

Heb jij toevallig ervaring met de configuratie van het apparaat? Ik krijg namelijk een ‘Error 001’ op het display. Voor zover ik begrijp, moet de laadpaal na de fysieke installatie nog geconfigureerd worden. Is er ergens een handleiding beschikbaar hiervoor? Ik heb begrepen dat dit via de ACE Service Installer tool moet gebeuren.
Nu wel, later mss niet, je hebt geluk dat de Homewizard P1 adapter native door Alfen wordt ondersteund maar in principe moet je ook naar van die modules kunnen gaan of de P1 rechtstreeks in de alfen met een kabel en dan is zo een 2de UTP wel handig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

JosFleischeuer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:23:
Dankjewel Theo,

Dat is het helaas niet. Ik heb zelfs de MyEve app al van mijn telefoon gehaald, maar ook dan werkt Eve Connect niet.
Misschien een hele domme suggestie en ik weet niet hoe de laadpaal zelf omgaat met sessies, maar heb je ook daadwerkelijk uitgelogd uit je laadpaal in MyEve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 14:25
Ik heb inmiddels mijn Alfen Single Pro geplaatst. De vorige eigenaar van het huis heeft de laadpaal (ook een Alfen Single Pro) laten verwijderen, dus het was redelijk plug en play allemaal. Ik zie aan de bestaande bekabeling dat er een RJ11 connector aan zit, dus tijdens de vorige installatie was er een koppeling met de meter op de P1 poort. Nu ben ik er vanuit gegaan dat ik de Alfen wel kan koppelen aan Home Assistant en heb dus de kabel omgezet naar een ethernet kabel en de Alfen aan het netwerk gehangen. Gaat dat dan werken of had ik toch een extra P1 kabel moeten trekken naar de meter en dus ook een P1 splitter gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
cupra4 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:21:
Ik heb inmiddels mijn Alfen Single Pro geplaatst. De vorige eigenaar van het huis heeft de laadpaal (ook een Alfen Single Pro) laten verwijderen, dus het was redelijk plug en play allemaal. Ik zie aan de bestaande bekabeling dat er een RJ11 connector aan zit, dus tijdens de vorige installatie was er een koppeling met de meter op de P1 poort. Nu ben ik er vanuit gegaan dat ik de Alfen wel kan koppelen aan Home Assistant en heb dus de kabel omgezet naar een ethernet kabel en de Alfen aan het netwerk gehangen. Gaat dat dan werken of had ik toch een extra P1 kabel moeten trekken naar de meter en dus ook een P1 splitter gebruiken?
Beter extra kabel gedaan ja…
Zelfde ding nu als de tweaker boven je of je moet de kabel gaan splicen, kan, looks stupid but it works so it ain’t stupid.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 04-04-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Roland_EM25 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:11:
Goedenavond,

28 meter lukt je inderdaad niet over standaard 4 aderige kabel. Maar er zijn voor de Alfen speciale versterkers van Cedel, die gebruiken een CAT5E kabel. Hier is de totale afstand meer dan 40 meter, en werkt prima.

Via de Homewizard P1 werkt ook wel, maar als je P1 een keer een ander IP adres krijgt ligt je load balancing er uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

GreX schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:14:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Ayvens kwam inderdaad met Groendus als mogelijke backoffice-oplossing. Ik zal nog even contact opnemen met mijn werkgever om te kijken of we dit niet op een slimmere manier kunnen aanpakken.
Groendus ben ik best tevreden over. Ze nemen ook eigen palen over (qua backoffice dan, niet qua paal support oid). Enige is dat de uitbetaling gemiddeld 4 weken na einde maand pas op je rekening staat. Maar je kan je laadsessie inzien, wat die gekost hebben, en je kan zelf je tarief instellen.
Ook belangrijk, als je genoeg aandringt kan je ook lokaal toegang tot de paal krijgen/houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 10:51
leongerrits schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:37:
[...]

Ik mis inderdaad ook de laadsessies in de portal sinds de zomertijd is ingegaan. Reden genoeg om Eneco te gaan bellen?
Mijn laadsessie van woensdag staat er in. Geen idee sinds wanneer, ik heb nog maar net gekeken.

Het is nog gebeurd dat het bij Eneco wat hapert en dat de laadsessies er pas later in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 14:25
HyperBart schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:40:
[...]

Beter extra kabel gedaan ja…
Zelfde ding nu als de tweaker boven je of je moet de kabel gaan splicen, kan, looks stupid but it works so it ain’t stupid.
Shit >:) Nou ja, er hoeven maar 2 tegels uit om een extra kabel te trekken. Misschien toch maar ff doen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:02
Volgens de knowledge base van Alfen zou het mogelijk moeten zijn om een charging schedule in te stellen, maar ik krijg het niet gevonden:
Can I set a charging schedule?
Yes, if you have version 1.4.5 (or newer) of Eve Connect it is possible to set a charging schedule.
Be aware that currently scheduled charging will be disabled if the charging station is connected to a backoffice and the Charge Point Operator sends OCPP charging profiles to the charging station.
Charging schedules require firmware version 7.0 or higher is installed on the charger!
https://knowledge.alfen.c...about+the+Eve+Connect+app
Ik zit op de laatste firmware. Het idee is dat ik overdag zoveel mogelijk PV opwerk erin wil krijgen, dus ik gebruik de comfort modus daarvoor, maar 's avonds/'s nachts mag hij weer terug naar normaal. Heeft iemand dat werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:39
Ik ben hier terecht gekomen omdat ik zit met een "probleempje".

Half juli loopt mijn zakelijk leasecontract af en komt er geen andere zakelijk leasecontract voor in de plaats. 5 jaar geleden is er een laadpaal geplaatst, de Alfen Eve single pro line, die vanaf half juli van mijzelf is.

De laadpaal is geplaatst door Awesems die ook het beheer heeft, tevens zorgen zij voor afrekening naar de werkgever. Voor beheer en afrekening betaal ik een maandelijks bedrag.

Er is 1 utp kabel binnengebracht die is aangesloten op de slimme meter.

Ik heb contact met Awesems opgenomen wat de mogelijkheden zijn na half juli. Ze geven aan dat het beheer door Awesems kan doorlopen. Daarvoor dien ik een abonnement af te sluiten 120 euro en eenmalig 75 euro (bedragen excl. Btw). Daarnaast kan ik de lader zelf gaan beheren. Als ik de lader zelf ga beheren dan worden de inloggevens en wachtwoord door Awesems verstrekt.

Het laatste heeft mijn voorkeur. Awesems gaf aan dat er nu software van Awesems op zit en die dient te aangepast voor de software van Alfen. Of iets dergelijks. Blijkbaar dient dit via ACE installer sofware te gebeuren d.m.v. een laptop die je aan de lader hangt.

Ik wil gebruik kunnen maken van plug & charge met eventueel een beveiliging dat niet iedereen gebruik kan maken van de lader. Ik heb een eigen oprit dus het laatste zal wel niet voorkomen.

Nu ben ik daar helemaal niet in thuis dus vandaar dat ik hier terecht ben gekomen. 😊

In een ander topic heeft flippy onderstaande aangegeven:
"Zolang je de wachtwoorden krijgt voor de ace installer is het peanuts. Dan kan je alles verwijderen en doen wat ie wilt. Dan is het echt jouw laadpaal."

Maar wat voor de ene peanuts is wat betreft ace installer is voor de andere wat lastiger. Het handig zijn als iemand dat voor mij zou kunnen doen.

Heeft iemand tips of kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Ps. Er staat vast veel op dit topic, daar heb ik nog niet naar gekeken. ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:02
Dennis 1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:01:
Ik ben hier terecht gekomen omdat ik zit met een "probleempje".

Half juli loopt mijn zakelijk leasecontract af en komt er geen andere zakelijk leasecontract voor in de plaats. 5 jaar geleden is er een laadpaal geplaatst, de Alfen Eve single pro line, die vanaf half juli van mijzelf is.

De laadpaal is geplaatst door Awesems die ook het beheer heeft, tevens zorgen zij voor afrekening naar de werkgever. Voor beheer en afrekening betaal ik een maandelijks bedrag.

Er is 1 utp kabel binnengebracht die is aangesloten op de slimme meter.

Ik heb contact met Awesems opgenomen wat de mogelijkheden zijn na half juli. Ze geven aan dat het beheer door Awesems kan doorlopen. Daarvoor dien ik een abonnement af te sluiten 120 euro en eenmalig 75 euro (bedragen excl. Btw). Daarnaast kan ik de lader zelf gaan beheren. Als ik de lader zelf ga beheren dan worden de inloggevens en wachtwoord door Awesems verstrekt.

Het laatste heeft mijn voorkeur. Awesems gaf aan dat er nu software van Awesems op zit en die dient te aangepast voor de software van Alfen. Of iets dergelijks. Blijkbaar dient dit via ACE installer sofware te gebeuren d.m.v. een laptop die je aan de lader hangt.

Ik wil gebruik kunnen maken van plug & charge met eventueel een beveiliging dat niet iedereen gebruik kan maken van de lader. Ik heb een eigen oprit dus het laatste zal wel niet voorkomen.

Nu ben ik daar helemaal niet in thuis dus vandaar dat ik hier terecht ben gekomen. 😊

In een ander topic heeft flippy onderstaande aangegeven:
"Zolang je de wachtwoorden krijgt voor de ace installer is het peanuts. Dan kan je alles verwijderen en doen wat ie wilt. Dan is het echt jouw laadpaal."

Maar wat voor de ene peanuts is wat betreft ace installer is voor de andere wat lastiger. Het handig zijn als iemand dat voor mij zou kunnen doen.

Heeft iemand tips of kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Ps. Er staat vast veel op dit topic, daar heb ik nog niet naar gekeken. ☺️
Ik denk dat je al behoorlijk goed op weg bent met alle info vergaren. Ik heb niet de tijd om een lange reactie te typen, maar inderdaad lekker zelf beheren via de ACE installer en EVE app. Heb zelf de stappen afgelopen maand ook doorgelopen en de knowledge base van Alfen is best uitgebreid en nuttig.
Pagina: 1 ... 74 ... 91 Laatste