Ah ja. In mijn geval wil ik gewoon alleen overdag solar charge aan hebben. 's nachts altijd uit en volle bak laden.kisik schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:52:
[...]
Dit zou mij ook hebben geholpen. Ik had gistermiddag geschoven van solar - naar schema (en daarmee het laden gestopt), omdat het gunstiger was terug te leveren, nu is dat andersom, maar ben ik niet thuis en kan ik niet aanpassen.
Bij onvoldoende vermogen stopt in de Green modus het zonne-laden automatisch.
Je kan per dag een schema instellen dat tussen startuur en einduur dan op vol vermogen loopt.
Je kan per dag een schema instellen dat tussen startuur en einduur dan op vol vermogen loopt.
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Nieuwe firmware:
code:
1
2
3
4
5
| NG9xx 7.1.6-4345 17-03-2025 Firmware Release 7.1.6 is a hotfix release. This firmware hotfix is a remedy for some issues affecting displays of chargers on the NG9-platform. |
@kisik cloudflare'tje er voor doet het hier ook echt heerlijk!
Ik ben aan het rondkijken voor een laadpaal, en mijn oog is gevallen op de Alfen Eve Single S-line. Daar deze aankan wat ik wens:
- RFID + Backoffice voor bedrijfswagen
- 3 fasen met mogelijkheid enkel 1 fase te gebruiken (Belgie capaciteitstarief), dus min 1,4KW.
Ik vind de prijzen echter enorm uiteenlopend voor in essentie dezelfde paal:
https://www.avp-shop.de/A...-S-Line-Wallbox/904460587
Iemand die me kan vertellen waarom deze 300euro goedkoper staat als die op eender welke andere webshop? Volgens specs heeft deze RFID (maar dus geen LB, wat momenteel niet nodig is)
- 3 fasen met mogelijkheid enkel 1 fase te gebruiken (Belgie capaciteitstarief), dus min 1,4KW.
Iemand die me kan vertellen waarom deze 300euro goedkoper staat als die op eender welke andere webshop? Volgens specs heeft deze RFID (maar dus geen LB, wat momenteel niet nodig is)
De softwarematige upgrade naar LB alleen al kost een 200 €.
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Als je geen lb hebt heb je ook geen solar charging, ik zou persoonlijk dorect met kopen, die licenties achteraf kopen is een gedoe.depette schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:27:
Ik ben aan het rondkijken voor een laadpaal, en mijn oog is gevallen op de Alfen Eve Single S-line. Daar deze aankan wat ik wens:
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Ik heb een semi-Alfen gerelateerde vraag. Ik heb zonnepanelen en als ik vanaf 2027 niet meer kan salderen én geen fluit krijg voor mijn geëxporteerde kWh was ik eigenlijk van plan om mijn omvormer in te stellen op zero-export modus waarmee deze dus terugregelt en alleen het huisverbruik opwekt. (Is mijn begrip in ieder geval)
Liefst zou ik dan in de zonnige maanden zoveel mogelijk laden op zonnestroom. Heeft iemand enig idee of terugregelen op de omvormer enerzijds en zonnestroom-laden op de Alfen anderzijds gaat werken en/of heeft iemand tips hoe dit mogelijk wel kan?
Want ik bedacht me vandaag (ruim op tijd voor ‘27) dat de alfen geen vermogen vraagt, dus de omvormer terugregelt waardoor er volgens de laadpaal geen zonnestroom beschikbaar is etc etc…
Liefst zou ik dan in de zonnige maanden zoveel mogelijk laden op zonnestroom. Heeft iemand enig idee of terugregelen op de omvormer enerzijds en zonnestroom-laden op de Alfen anderzijds gaat werken en/of heeft iemand tips hoe dit mogelijk wel kan?
Want ik bedacht me vandaag (ruim op tijd voor ‘27) dat de alfen geen vermogen vraagt, dus de omvormer terugregelt waardoor er volgens de laadpaal geen zonnestroom beschikbaar is etc etc…
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
De Alfen is net als ieder andere verbruiker toch gewoon een verbruiker die geen, meer of minder vermogen vraagt.
Afhankelijk van je omvormer wordt daar de productie dan op teruggeregeld. Niet andersom.
Wanneer het niet voor de laadpaal zou werken zou het voor geen enkele verbruiker in huis werken.
Afhankelijk van je omvormer wordt daar de productie dan op teruggeregeld. Niet andersom.
Wanneer het niet voor de laadpaal zou werken zou het voor geen enkele verbruiker in huis werken.
[ Voor 19% gewijzigd door Independent op 17-03-2025 18:35 ]
Jawel, maar wanneer ik zonnestroom wil laden gaat de alfen dat alleen doen wanneer er via de p1 teruglevering gemeld wordt, maar zolang er geen vraag is zal de omvormer terugregelen, maar misschien snap ik er niet voldoende van. Nog anderhalf jaar om het uit te zoekenIndependent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:34:
De Alfen is net als ieder andere verbruiker toch gewoon een verbruiker die geen, meer of minder vermogen vraagt.
Nu begrijp ik je.Ugchel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:57:
[...]
Jawel, maar wanneer ik zonnestroom wil laden gaat de alfen dat alleen doen wanneer er via de p1 teruglevering gemeld wordt, maar zolang er geen vraag is zal de omvormer terugregelen, maar misschien snap ik er niet voldoende van. Nog anderhalf jaar om het uit te zoeken
Ik laat de Alfen dan ook niet opstarten via de P1 meter.
Vraag en aanbod worden geregeld via een afzonderlijke energiemeter.
Heb zojuist de firmware bijgewerkt naar 7.1.6-4345
Tijdens het opstarten geen foutmeldingen in het logboek welke ik t.o.v. eerdere firmware 7.x versies altijd terugzag.
Benieuwd hoe het gaat met het display wat continu op zwart ging maar dat weet ik over een aantal dagen wel te zeggen.
Tijdens het opstarten geen foutmeldingen in het logboek welke ik t.o.v. eerdere firmware 7.x versies altijd terugzag.
Benieuwd hoe het gaat met het display wat continu op zwart ging maar dat weet ik over een aantal dagen wel te zeggen.
Ik was ook al met de voorbereiding bezig. Heb tot augustus 2027 nog een contract met 11.5 ct/kWh, dus heb nog iets langer de tijdUgchel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:27:
Ik heb een semi-Alfen gerelateerde vraag. Ik heb zonnepanelen en als ik vanaf 2027 niet meer kan salderen én geen fluit krijg voor mijn geëxporteerde kWh was ik eigenlijk van plan om mijn omvormer in te stellen op zero-export modus waarmee deze dus terugregelt en alleen het huisverbruik opwekt. (Is mijn begrip in ieder geval)
Heb op mijn Homey de SolarEdge Modbus en de Alfen app geinstalleerd. Ik zal dus een flow moeten maken die zowel de Active Power Limit van de Solaredge als het vermogen van de Alfen vanuit dezelfde flow moeten gaan regelen.
Ik verwacht tegen die tijd een dynamisch tarief te hebben, dan hoeft het terugregelen alleen maar als de prijs (exclusief belasting) < 0 is. ALs de prijs inclusief belasting < 0 is dan wil ik de zonnepanelen helemaal uitschakelen.
Misschien heb ik dan ook wel een thuisaccu, dat maakt het plaatje nog iets complexer.
Genoeg tijd om hierover na te denken.
Het gebruik van de Homey app zorgde er bij mij voor dat mijn laadpaal een paar keer per dag ging resetten. Het aantal startups was nogal hoog. Na de Homey app te hebben verwijderd was dit over. Benieuwd hoe dit bij jou gaat. Heb het reeds gemeld in het topic van de ontwikkelaar op het Homey community forum.deejeebv schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:53:
[...]
Ik was ook al met de voorbereiding bezig. Heb tot augustus 2027 nog een contract met 11.5 ct/kWh, dus heb nog iets langer de tijd.
Heb op mijn Homey de SolarEdge Modbus en de Alfen app geinstalleerd. Ik zal dus een flow moeten maken die zowel de Active Power Limit van de Solaredge als het vermogen van de Alfen vanuit dezelfde flow moeten gaan regelen.
Ik verwacht tegen die tijd een dynamisch tarief te hebben, dan hoeft het terugregelen alleen maar als de prijs (exclusief belasting) < 0 is. ALs de prijs inclusief belasting < 0 is dan wil ik de zonnepanelen helemaal uitschakelen.
Misschien heb ik dan ook wel een thuisaccu, dat maakt het plaatje nog iets complexer.
Genoeg tijd om hierover na te denken.
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Heb het nog niet gemerkt.g-j-t schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:22:
[...]
Het gebruik van de Homey app zorgde er bij mij voor dat mijn laadpaal een paar keer per dag ging resetten. Het aantal startups was nogal hoog. Na de Homey app te hebben verwijderd was dit over. Benieuwd hoe dit bij jou gaat. Heb het reeds gemeld in het topic van de ontwikkelaar op het Homey community forum.
Welke 7.x.x versie van de firmware raden jullie me aan om te draaien? Ik wil wifi gebruiken voor de communicatie met de laadpaal en solar charging gebruiken, maar lees dat bijvoorbeeld 7.1.3 super buggy is.
Of zeggen jullie hou het voor nu bij 6.x.x en regel een kabel voor de verbinding? (de box hangt al, dus dan moet ik de p1 kabel gaan splitten dus liever niet).
Of zeggen jullie hou het voor nu bij 6.x.x en regel een kabel voor de verbinding? (de box hangt al, dus dan moet ik de p1 kabel gaan splitten dus liever niet).
Bij 7.0 had ik eigenlijk niet echt problemen.
De twee volgende updates werd het alleen maar erger.
Dus teruggekeerd naar 6.6.2.
FW 6.6.2 laat het gebruik van de Eve Connect app toe en solar charging maar geen schematische instellingen (kan pas vanaf FW 7.0).
Heb geen wifi in de laadpaal zelf dus voor LB (noodzakelijk voor solarcharging) sowieso een UTP verbinding naar de P1 poort voor nodig, kan je eventueel ook opsplitsen voor verbinding naar de ethernetpoort van je router).
De LB verbinding van mijn Alfen via wifi heb ik nooit langdurig stabiel gekregen.
FW 6.6.2 laat het gebruik van de Eve Connect app toe en solar charging maar geen schematische instellingen (kan pas vanaf FW 7.0).
Heb geen wifi in de laadpaal zelf dus voor LB (noodzakelijk voor solarcharging) sowieso een UTP verbinding naar de P1 poort voor nodig, kan je eventueel ook opsplitsen voor verbinding naar de ethernetpoort van je router).
De LB verbinding van mijn Alfen via wifi heb ik nooit langdurig stabiel gekregen.
Als je geen wifi in je laadpaal hebt, maar loadbalancing via wifi dus uitleest via een wifi P1 dongle, dan ligt die stabiliteit dus niet aan je Alfen, maar aan je Wifi en/of je dongle...Independent schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:43:
Bij 7.0 had ik eigenlijk niet echt problemen.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Kan maar heb het niet verder uitgezocht.DaRealRenzel schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:21:
[...]
Als je geen wifi in je laadpaal hebt, maar loadbalancing via wifi dus uitleest via een wifi P1 dongle, dan ligt die stabiliteit dus niet aan je Alfen, maar aan je Wifi en/of je dongle...
Het is de HW dongle.
Heeft verder door het hele huis geen enkel probleem met andere verbonden toestellen.
Het wifi netwerk geeft ook nergens anders problemen.
Alleen de combinatie HW P1 dongle met Alfen LB was niet altijd stabiel.
En tijdens een laadsessie moet het - voor mij - altijd stabiel zijn, zeker tijdens een solar laadsessie.
Vaste verbinding tussen Alfen en P1/ethernet aanwezig dus daar maar terug gebruik van gemaakt.
Jay-v schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:11:
Nieuwe firmware:
code:
1 2 3 4 5 NG9xx 7.1.6-4345 17-03-2025 Firmware Release 7.1.6 is a hotfix release. This firmware hotfix is a remedy for some issues affecting displays of chargers on the NG9-platform.
:strip_exif()/f/image/ChtLBXCM5pVsNFzQy7LNMxJ9.jpg?f=fotoalbum_large)
ik vind het wel grappig
Worden die updates automatisch gepushed ? want heb in een jaar tijd nog nooit een update gedaan van de firmware eigenlijk
Nee, gelukkig niet.whazaaaa schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:44:
[...]
Worden die updates automatisch gepushed ? want heb in een jaar tijd nog nooit een update gedaan van de firmware eigenlijk
Bij manuele update naar nieuwe FW best dit topic even een tijdje in het oog houden en kijken hoe het uitdraait.
Gelukkig kan je ook altijd nog een tijdje terug downgraden.
Hahaha jemig,whazaaaa schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:44:
[...]
[Afbeelding]
ik vind het wel grappig![]()
Vandaag is bij mij het één en ander vervangen. We zijn terug gegaan naar 7.0.5 en dit is een stabiele versie tot nu toe. Met nieuwere displays is hoger (7.1.6) nog niet nodig om display problemen op te lossen. Ik blijf dus nog even hierop hangen. Later komt er nog een grotere update om de communicatie problemen met mijn auto op te lossen.
Nog niet heel lang of veel kunnen testen, maar ik ben hoopvol. Vanavond mag hij weer aan de lader en ga ik het resultaat zien.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
In de installatiehandleiding staat dat alle kanten 300mm vrij moet zijn. Ik wil deze echter in een hoek buiten zetten en er zou aan 1 kant maar 200mm vrij zijn. Is dit een probleem?
Zolang je de drie schroefjes aan die kant van de deksel kunt losdraaien is dat prima.
[ Voor 8% gewijzigd door rick-1975 op 19-03-2025 15:08 ]
Hoe heb je die check ingebouwd? zou je dat willen delen aub?Gijs007 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:44:
[...]
Sinds kort heb ik een extra check ingebouwd, die mij een melding geeft als de auto niet laad, terwijl dit wel zo zou moeten zijn. Vaak moet ik dan zelf de max station current nog eens doorgeven, daarna gaat het wel goed.
Overigens heb ik de laadpaal altijd op green mode staan, en gebruik ik de "solar charging boost" modus om het laden te starten wanneer dat nodig is. Dit gaat wel altijd goed.
Maar dan laad je dus altijd (alleen) met 11 kW PV vermogen, ervan uitgaande dat je hem op green mode hebt ingesteld?TopOne01 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:56:
[...]
Had daar ook last van.
Ik heb nu een automatisering gemaakt waarbij die de actie blijft herhalen totdat hij ziet dat hij op 16A staat. Tot nu toe nog niet gefaald.
updateWilly-Jan Prijs schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:36:
Heb zojuist de firmware bijgewerkt naar 7.1.6-4345
:strip_exif()/f/image/0QwqgvKgd96YxN2UHAZHgIYy.png?f=user_large)
Wifi is maar vanaf 7.1.xMrTRex schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:34:
Welke 7.x.x versie van de firmware raden jullie me aan om te draaien? Ik wil wifi gebruiken voor de communicatie met de laadpaal en solar charging gebruiken, maar lees dat bijvoorbeeld 7.1.3 super buggy is.
Versie 7.1.3 werkt bij sommigen overigens probleemloos. Ik weet dus niet of deze echt wel 'super buggy' is, of dat het misschien gewoon aan de backoffice provider ligt. Want tussen 7.1.0 en 7.1.3 is er wat aangepast aan het doorgeven van start/stop messages naar de backoffice wat ook een invloed kan hebben op OCCP. Dus mogelijks is nog niet elke backoffice provider compatibel met die nieuwe versie.
Known issue is wel dat je in de Alfen apps vanaf 7.x.x geen transacties meer kan zien (moet nog fix voor uitkomen).
Het wil wel nog eens helpen om na een firmware update het systeem echt even 10 minuten stroomloos te maken en rebooten. Alfen zelf reboot ook na iedere firmware update. Vaak blijven er fouten achter of loopt andere hardware nog niet lekker mee. Dat lost zich dan op.
Moet wel zeggen dat ik ook wel de display fouten bleef houden, maar niet meer zo vaak achter elkaar. Paar keer daags.
Als het blijft, wel een ticket indienen want dan weet Alfen ook wat er speelt.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Gebruiken jullie allemaal een custom logo als je display fouten hebt? mSS is gewoon je logo te zwaar? Let vervolgens memory issues?
He, een Australische Alfen!whazaaaa schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:44:
[...]
[Afbeelding]
ik vind het wel grappig![]()
Ik heb sinds een week of 2 ook veel display issues (zie paar posts terug), nu soms nog eens een blanco scherm. Wel (tijdelijk) op te lossen door zekering uit te zetten en opnieuw. Volgens beheerder van de laadpaal zou er binnenkort een fix aankomen. Paal doet het gelukkig wel gewoon dus is minor.
Na de reparatie van gisteren heb ik een nieuw fenomeen. Eerste af en toe blokken van 6 met onderstaande melding en na het afsluiten van het laden het hele log vol met deze. Firmware 7.0.5
:strip_exif()/f/image/az7q8U4lNWK8R042ustfkTbY.png?f=user_large)
Nooit zelf iets gedaan met het logo dat er bij oplevering al opstond.NoFate schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 04:12:
Gebruiken jullie allemaal een custom logo als je display fouten hebt? mSS is gewoon je logo te zwaar? Let vervolgens memory issues?
Maar wel al allerlei issues gehad met het display.
De laatste issues waren dat het scherm na inpluggen van de vaste laadkabel in de laadpoort van de EV uitschakelde (vanaf FW 7.1) en hetzelfde deed wanneer de laadkabel uit de laadpoort gehaald werd.
Na de downgrade naar 6.6.2 doet zich dit niet meer voor.
Aanvulling op deze. Ik denk dat dit bij mijzelf ligt door problemen met het verbinden en de instellingen nu er nieuwe boards zijn geplaatst. Nu de router even nieuw ingesteld en kijken wat het doet, Lijkt op problemen met de backoffice die verbinding zoekt. Nog niet helemaal zeker.Sarge78 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:01:
Na de reparatie van gisteren heb ik een nieuw fenomeen. Eerste af en toe blokken van 6 met onderstaande melding en na het afsluiten van het laden het hele log vol met deze. Firmware 7.0.5
[Afbeelding]
Diezelfde meldingen zie ik ook als ik met de nieuwste ASI inlogt op een oudere firmware, bij het openen van de load balancing tab en de laatste tab (live monitoring?). Hoe ouder de firmware, hoe meer meldingen.Sarge78 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:50:
[...]
Aanvulling op deze. Ik denk dat dit bij mijzelf ligt door problemen met het verbinden en de instellingen nu er nieuwe boards zijn geplaatst. Nu de router even nieuw ingesteld en kijken wat het doet, Lijkt op problemen met de backoffice die verbinding zoekt. Nog niet helemaal zeker.
Wat er gebeurt is dat er settings worden opgevraagd die niet bestaan. Doe je dat op een andere manier dan met de ASI, met een integratie, dan verbaast het me niks dat je het zo vaak ziet.
Is er eigenlijk geweten waarom de Alfen API zo tergend traag werkt?
Vandaag mijn Alfen welke ik zelf opgehangen en geinstalleerd heb voor het eerst getest, alles naar behoren. Dus de volgende stap is voor mij het aanmelden bij de Backoffice aangezien ik lease en met een pasje de boel wil laten verrekenen.
Ik heb alles in Tap-electric ingesteld zoals ik denk dat het hoort maar mijn charger blijf offline of wordt niet herkend. Het gaat om een Alfen Eve Single Pro-Line.
Check ik de status in de logging dan zie ik het volgende:
/f/image/VXnPFKlLoGDlRice5hsOQHE8.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben netjes met ethernet bekabeld en heb ook nog een sim erin zitten. Helaas staat de sim op een signal strength van -95 en staat dus als priority 2.
Eerder las in in deze thread nog dat wss://ocpp.tapelectric.app aangepast kan worden naar ws://occp.tapelectric.app alleen de enige plek waar de url zichtbaar is, is niet aan te passen.
Update, zojuist opgelost met tap-electric support.
Er moet dus een certificate geupload worden ipv firmware. Hierna was alles gelijk gepiept.
Ik heb alles in Tap-electric ingesteld zoals ik denk dat het hoort maar mijn charger blijf offline of wordt niet herkend. Het gaat om een Alfen Eve Single Pro-Line.
/f/image/VXnPFKlLoGDlRice5hsOQHE8.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben netjes met ethernet bekabeld en heb ook nog een sim erin zitten. Helaas staat de sim op een signal strength van -95 en staat dus als priority 2.
Eerder las in in deze thread nog dat wss://ocpp.tapelectric.app aangepast kan worden naar ws://occp.tapelectric.app alleen de enige plek waar de url zichtbaar is, is niet aan te passen.
Er moet dus een certificate geupload worden ipv firmware. Hierna was alles gelijk gepiept.
[ Voor 6% gewijzigd door Wimploo op 20-03-2025 15:32 ]
Kan je even sharen hoe je dat certificate erop zet? Ik meen me te herinneren dat hier nog users dat probleem hadden... Is dat een Alfen certificaat?Wimploo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:42:
Vandaag mijn Alfen welke ik zelf opgehangen en geinstalleerd heb voor het eerst getest, alles naar behoren. Dus de volgende stap is voor mij het aanmelden bij de Backoffice aangezien ik lease en met een pasje de boel wil laten verrekenen.
[Afbeelding]
Het certificaat kan je vinden in stap 1 hierover
https://docs.tapelectric....ghlight=Ace%20i%20staller
Vervolgens doe je firmware uploaden en dan kies je het certificaat ipv firmware.
https://docs.tapelectric....ghlight=Ace%20i%20staller
Vervolgens doe je firmware uploaden en dan kies je het certificaat ipv firmware.
Edit: Was al beantwoord deze vraagNoFate schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:26:
[...]
Kan je even sharen hoe je dat certificate erop zet? Ik meen me te herinneren dat hier nog users dat probleem hadden... Is dat een Alfen certificaat?
[ Voor 20% gewijzigd door Daveth op 20-03-2025 18:37 ]
Ik heb nog een ander idee:B_S schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:06:
[...]
Diezelfde meldingen zie ik ook als ik met de nieuwste ASI inlogt op een oudere firmware, bij het openen van de load balancing tab en de laatste tab (live monitoring?). Hoe ouder de firmware, hoe meer meldingen.
Wat er gebeurt is dat er settings worden opgevraagd die niet bestaan. Doe je dat op een andere manier dan met de ASI, met een integratie, dan verbaast het me niks dat je het zo vaak ziet.
Nieuw controllerboard, maar fixed ip vanuit router. Hierdoor problemen om via LAN te verbinden, omdat ip toegewezen was aan oude MAC adres. Toen het systeem op 7 x retry stond kreeg ik steeds 1 blok met 6x failed to parse achter elkaar. Toen het op 3 x retry stond kreeg ik 1 blok met 2 failed to parse. Dit herhaalde zich steeds op deze wijze. Toen er geheel geen verbinding via LAN was wellicht daardoor het hele log vol ermee.
Monteur zij gisteren ook al toen Camillo remote bezig was met mijn charger en er steeds failed to parse tussendoor kwam, dat het toen was, omdat er geen backoffice in was gesteld.
Router instellingen en wired instellingen in de Alfen weer goed gezet en de gehele dag geen Failed to Parse melding meer gehad. Ook niet net bij het testen van de laadsessie.
Had alleen wel verwacht dat ie vanmorgen dan wel over zou gaan op de SIM.
Kan allemaal toeval zijn, maar wel interessant om te kijken of het nu echt wegblijft. Wellicht een poging vanuit de lader om data/sessies weg te schrijven naar de backoffice?
Wat denk jij?
:strip_exif()/f/image/Yc4jMEuQ24PQpZCG4lrxQgW6.png?f=user_large)
UPDATE: @B_S Heb vanaf gisteren al weer 2000 van deze warnings erin staan, dus denk dat het meer in jouw verhaal zit. Zou je wel verwachten dat veel meer mensen hier dit moeten hebben toch? Heb nu ASI V3.6.17 erop gezet. De versie die bij deze firmware kwam. Kijken of dat een verschil maakt. Wel benieuwd.Sarge78 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:49:
[...]
Ik heb nog een ander idee:
Nieuw controllerboard, maar fixed ip vanuit router. Hierdoor problemen om via LAN te verbinden, omdat ip toegewezen was aan oude MAC adres. Toen het systeem op 7 x retry stond kreeg ik steeds 1 blok met 6x failed to parse achter elkaar. Toen het op 3 x retry stond kreeg ik 1 blok met 2 failed to parse. Dit herhaalde zich steeds op deze wijze. Toen er geheel geen verbinding via LAN was wellicht daardoor het hele log vol ermee.
Monteur zij gisteren ook al toen Camillo remote bezig was met mijn charger en er steeds failed to parse tussendoor kwam, dat het toen was, omdat er geen backoffice in was gesteld.
Router instellingen en wired instellingen in de Alfen weer goed gezet en de gehele dag geen Failed to Parse melding meer gehad. Ook niet net bij het testen van de laadsessie.
Had alleen wel verwacht dat ie vanmorgen dan wel over zou gaan op de SIM.
Kan allemaal toeval zijn, maar wel interessant om te kijken of het nu echt wegblijft. Wellicht een poging vanuit de lader om data/sessies weg te schrijven naar de backoffice?
Wat denk jij?
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Sarge78 op 21-03-2025 00:56 ]
Nieuwe power- en controllerboard lijken onderweg een beetje voltage te verliezen. Kan misschien ook de oudere firmware zijn. Vorige liep eigenlijk best gelijk.
Hier ben ik 1 fase aan het laden. Zal wel loslopen maar viel mij op.
:strip_exif()/f/image/OVe48MbH4Pk4v2OMBxcmbWkD.png?f=user_large)
hangt vooral af van je lengte en diameter van je kabel van de slimme meter naar je laadpaalSarge78 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:30:
Nieuwe power- en controllerboard lijken onderweg een beetje voltage te verliezen. Kan misschien ook de oudere firmware zijn. Vorige liep eigenlijk best gelijk.
[Afbeelding]
Korte vraag, tegenwoordig met alle slimme functies in een Alfen: kan je vandaag de dag al een beperking instellen die leidt tot een capaciteitstarief wat absoluut onder controle gehouden wordt door de laadpaal?
Anders gesteld, als je "ergens" de laadpaal aftopt op X aantal kW of x Aantal ampère, is dat dan voor de laadpaal of neemt hij het huisverbruik mee?
Ik heb al lang EVCC dus ik moet me daar niets van aantrekken maar er stond plots een artikel bij een werkgever van een kennis waardoor ik zelfs begon te twijfelen.
Anders gesteld, als je "ergens" de laadpaal aftopt op X aantal kW of x Aantal ampère, is dat dan voor de laadpaal of neemt hij het huisverbruik mee?
Ik heb al lang EVCC dus ik moet me daar niets van aantrekken maar er stond plots een artikel bij een werkgever van een kennis waardoor ik zelfs begon te twijfelen.
In de Eve Connect app kan je met de slider het vermogen instellen van 1,4 kW tot de max. dat de laadpaal toelaat (7,4 tot 22 kW).
Maar dat is een vast vermogen dat geen rekening houdt met de andere verbruikers in de wonng.
Wil je dat zal je via de loadbalancing (workaround) moeten werken.
Heeft ook twee solar charging modi (green en comfort) en dan gaat hij laden op overproductie en houdt wel rekening met de andere verbruikers in huis. Maar alleen bruikbaar indien je PV hebt.
Standaard zit er, bij mijn weten, dus geen captarbeperking op.
Maar dat is een vast vermogen dat geen rekening houdt met de andere verbruikers in de wonng.
Wil je dat zal je via de loadbalancing (workaround) moeten werken.
Heeft ook twee solar charging modi (green en comfort) en dan gaat hij laden op overproductie en houdt wel rekening met de andere verbruikers in huis. Maar alleen bruikbaar indien je PV hebt.
Standaard zit er, bij mijn weten, dus geen captarbeperking op.
Weet iemand toevallig of je deze hidden ID ook in HA, bijv in een entity history of logbook van een entity, kan vinden??B_S schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:45:
[...]
Als je de pas ertegen houdt, zie je in de log in het groen iets van tag ........... detected, dat is je hidden id
Dat zou toch moeten kunnen? Ik ben namelijk niet thuis voor een paar dagen en wil wel graag op afstand m’n tag ID vinden en instellen in HA om iets te testen
[ Voor 18% gewijzigd door Faraz op 21-03-2025 10:32 ]
Heeft er iemand al eens geprobeerd om met de myEve app het logo aan te passen? Wat ik ook probeer en of ik me aan de voorstelde formaten hou, het is elke keer niet goed. Zijn er ergens voorbeelden?
Via MyEve niet, maar via de ACE installer werkte het feilloos van de week. Ik kon elk plaatje kiezen en hij paste het formaat, etc zelf aan.cupra4 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:21:
Heeft er iemand al eens geprobeerd om met de myEve app het logo aan te passen? Wat ik ook probeer en of ik me aan de voorstelde formaten hou, het is elke keer niet goed. Zijn er ergens voorbeelden?
Daar gaat het inderdaad prima mee. Wist ik niet. Bedankt!vinom schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:53:
[...]
Via MyEve niet, maar via de ACE installer werkte het feilloos van de week. Ik kon elk plaatje kiezen en hij paste het formaat, etc zelf aan.
Guys, het is weer zover... Ben van 7.0.5 naar 7.1.6 gegaan gisteren, gewoon omdat ik al tijden stabiel draaide en het geen .0 versie leek. Maar ja hoor, vannacht om 5 uur ging het alarm weer af van mijn Audi terwijl deze nog aan de kabel lag maar al lang klaar was met laden. Niet te geloven... een issue dat ik veel versies geleden ook al had maar gefixt leek door Alfen.
Ze blijven echt heel slecht in hun software, zoveel is wel duidelijk. Te vaak en teveel issues!
Maar vraag is nu: wie heeft voor mij versie 7.0.5-4328? Natuurlijk deleten ze die van je laptop als je een upgrade doet via service installer, ook al zo irritant en totaal zinloos. Ja, ik had zelf een backup moeten maken voor de upgrade maar het was al weer even geleden dus niet aan gedacht.
Wie kan me helpen?? Veel dank!
Ze blijven echt heel slecht in hun software, zoveel is wel duidelijk. Te vaak en teveel issues!
Maar vraag is nu: wie heeft voor mij versie 7.0.5-4328? Natuurlijk deleten ze die van je laptop als je een upgrade doet via service installer, ook al zo irritant en totaal zinloos. Ja, ik had zelf een backup moeten maken voor de upgrade maar het was al weer even geleden dus niet aan gedacht.
Maar het is toch algemeen bekend dat Alfen firmwares vaak issues geven? Waarom dan upgraden als het stabiel is?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Op de Service Installer vind je idd de downgrades niet meer terug (ik toch niet).klompje65 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:43:
Natuurlijk deleten ze die van je laptop als je een upgrade doet via service installer, ook al zo irritant en totaal zinloos. Ja, ik had zelf een backup moeten maken voor de upgrade maar het was al weer even geleden dus niet aan gedacht.
Maar via de My Eve staan de vorige versies er nog op tot 5.6.
Ga naar My Eve/Firmware/Meer opties/....
:strip_exif()/f/image/9ufscTZYjXFX1RID5a1VsvV3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 58% gewijzigd door Independent op 22-03-2025 13:48 ]
https://knowledge.alfen.com/ staat-ie gewoon in het lijstjeklompje65 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:43:
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Weet iemand dit: ik heb iets vreemds als ik mijn auto (Audi Etron) oplaad met een timer. In eerste instantie lijkt het in orde, wacht de Alfen Single Pro op de auto om opgeladen te worden. De auto knippert ook groen zoals het hoort.
Maar na een aantal seconden knippert de auto geel (geen stroom), ontwaakt de laadpaal en begint heel kort te laden om vervolgens weer standby te staan. De relais in de Alfen en de auto hoor je klikken. Dit gebeurt vervolgens af en aan. Niet heel bevorderlijk voor de apparatuur lijkt me.
/f/image/xeQ4EpV95QzFh7JMOIhdf72Y.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het logboek uitgelezen, kan er zelf alleen niets van maken. De laadpaal heeft de meest recente software update en is standalone.
Thanks alvast.
Maar na een aantal seconden knippert de auto geel (geen stroom), ontwaakt de laadpaal en begint heel kort te laden om vervolgens weer standby te staan. De relais in de Alfen en de auto hoor je klikken. Dit gebeurt vervolgens af en aan. Niet heel bevorderlijk voor de apparatuur lijkt me.
/f/image/xeQ4EpV95QzFh7JMOIhdf72Y.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het logboek uitgelezen, kan er zelf alleen niets van maken. De laadpaal heeft de meest recente software update en is standalone.
Thanks alvast.
Heeft iemand ervaring met solar charging welke niet meer als 1,4 kw gebruikt, zelfs als er meer overschot beschikbaar is?
Kan het er mee te maken hebben dat dit overschot niet op dezelfde fase beschikbaar is?
Kan het er mee te maken hebben dat dit overschot niet op dezelfde fase beschikbaar is?
Volgens mij werkt dat hele solar charging nauwelijks (zoals ze het beschrijven). Loop er al dagen mee te testen & stoeien.bleedingeye schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:19:
Heeft iemand ervaring met solar charging welke niet meer als 1,4 kw gebruikt, zelfs als er meer overschot beschikbaar is?
EVCC 😍Faraz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:21:
[...]
Volgens mij werkt dat hele solar charging nauwelijks (zoals ze het beschrijven). Loop er al dagen mee te testen & stoeien.
Werkt dat goed (of zelfs uitstekend) icm solar charging/laden met zoveel mogelijk eigen PV opwekking?
Werkt hier prima, heb wel alles nog op 1 fase.Faraz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:21:
[...]
Volgens mij werkt dat hele solar charging nauwelijks (zoals ze het beschrijven). Loop er al dagen mee te testen & stoeien.
Geen idee hoe ze dat beschrijven maar werkt hier al sinds de invoering als een zonnetje.Faraz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:21:
[...]
Wel altijd in comfort modus (ingesteld op 1,4 kW) en op één fase. Ben niet zo'n voorstander van dat aan-uitgeschakel van de relais.
Bij bij precies hetzelfde, werkt allemaal maar deels. Ik vind het fraaie laadpalen om te zien maar bij mij werken de functies absoluut niet goed.bleedingeye schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:19:
Het werkt echt fenomenaal. Het is samen met Homebridge het belangrijkste stukje software wat hier draait.Faraz schreef op zondag 23 maart 2025 @ 03:56:
[...]
Werkt dat goed (of zelfs uitstekend) icm solar charging/laden met zoveel mogelijk eigen PV opwekking?
Eerstdaags komt er een batterij bij die EVCC ook aankan. Kijk er naar uit.
Kun je s.v.p. iets zeggen over jouw instellingen? Heb je hem op Green mode & 100% green share staan bijvoorbeeld?elparia schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:16:
[...]
Werkt hier prima, heb wel alles nog op 1 fase.
Dank voor je reactie. En wat heb je dan als green share % ingesteld?Independent schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:40:
[...]
Geen idee hoe ze dat beschrijven maar werkt hier al sinds de invoering als een zonnetje.
Wel altijd in comfort modus (ingesteld op 1,4 kW) en op één fase. Ben niet zo'n voorstander van dat aan-uitgeschakel van de relais.
Niets.
Ik schreef dat ik altijd in comfortmodus werk. Dus niet in de greenmodus en al zeker niet met een percentage van de greenmodus.
Ieder zijn mening maar voor mij heeft de greenmodus alleen zin in de 100% green modus: volg altijd de overproductie en stop met laden wanneer er minder dan 1,4 kW overproductie is.
Wil je iets anders kan je beter met de comfortmodus werken: ga zoveel mogelijk uit overproductie halen en stop nooit met laden en ga bij laden buiten PV nooit boven de x kW ingestelde waarde (bij de meeste EV's dus minimaal 1,4 kW).
Ik schreef dat ik altijd in comfortmodus werk. Dus niet in de greenmodus en al zeker niet met een percentage van de greenmodus.
Ieder zijn mening maar voor mij heeft de greenmodus alleen zin in de 100% green modus: volg altijd de overproductie en stop met laden wanneer er minder dan 1,4 kW overproductie is.
Wil je iets anders kan je beter met de comfortmodus werken: ga zoveel mogelijk uit overproductie halen en stop nooit met laden en ga bij laden buiten PV nooit boven de x kW ingestelde waarde (bij de meeste EV's dus minimaal 1,4 kW).
In feite lijkt de green modus, indien ingesteld op bijv 90% green share, best veel op de comfort modus waarbij je bij beide modi dan nog steeds een beetje van het net kan afnemen. Niet waar?Independent schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:26:
Echter werkt de comfortmodus óók zonder enige opwekking met min 1.4 kWh van het net.
Als de setting schakelen tussen 1 en 3 fase niet aangezet is, blijft ie max 1.4 laden.bwtuinman schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:44:
[...]
Bij bij precies hetzelfde, werkt allemaal maar deels. Ik vind het fraaie laadpalen om te zien maar bij mij werken de functies absoluut niet goed.
Na omschakeling van 1 naar 3 fasen wanneer dat kan/nodig is, gaat mijn paal met het volledige overschot laden
[ Voor 5% gewijzigd door rick-1975 op 23-03-2025 10:26 ]
Solar charging en dan green mode aan. Verder eigenlijk niks speciaals. Hij begint vanzelf als hij 1.4 kw aan teruglevering ziet. Paal is via rj11 gekoppeld aan de P1 meter.Faraz schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:19:
[...]
Dank voor je reactie. En wat heb je dan als green share % ingesteld?
Goede tip, bedankt. Is dat deze setting?rick-1975 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:25:
[...]
Als de setting schakelen tussen 1 en 3 fase niet aangezet is, blijft ie max 1.4 laden.
Na omschakeling van 1 naar 3 fasen wanneer dat kan/nodig is, gaat mijn paal met het volledige overschot laden
:strip_exif()/f/image/WH2nqABxxkKJ98iOs2Ap1iPQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij zakte hij vandaag in comfort mode zelfs tot ver onder de 1.4 kW (naar circa 0.8-0.9 kW), terwijl er zelfs 3+ kW overschot was en hij de laadsnelheid juist naar boven zou moeten aanpassen.rick-1975 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:25:
[...]
Als de setting schakelen tussen 1 en 3 fase niet aangezet is, blijft ie max 1.4 laden.
Het enige wat hielp was de solar comfort level van 1.4 kW naar 3 kW omzetten, en daarna ging hij wel al het overschot gebruiken (ook nadat ik comfort solar level weer had teruggeschroefd naar 1.4). Vreemd, toch?
Ik heb een Alfen Eve Single Pro met firmware 6.5.0-4217. Backoffice via Eneco eMobility. Geen eigen LAN-aansluiting. Tot november vorig jaar een KIA EV6 77kWh gehad die ik probleemloos kon laden. Zowel direct als geprogrammeerd altijd 11kW AC.
Nu heb ik sinds november een nieuwe ID.7 Tourer 77kWh. Met die auto gaat het laden niet probleemloos. Regelmatig pakt hij maar 1 of 2 fasen bij het laden en blijft dan rond de ~4 of ~7kWh hangen. Met als gevolg dat hij de volgende ochtend niet zo vol is geladen als de bedoeling. Erg vervelend. Helemaal ivm sturen op goedkope uren/zon.
4 april gaat de VW ervoor terug naar de dealer.
Vraag aan jullie: herkennen jullie dit probleem? Is het een VW-issue of kan het toch de paal zijn? Eneco ziet aan hun kant geen bijzonderheden. Loadbalancing is ook het probleem niet.
Soms helpt het de laadsessie te stoppen, de laadpaal te resetten en opnieuw te proberen dmv de kabel verbinden en laden te starten. Heb alleen niet steeds zin om daarvoor m’n nest uit te gaan. 🤪
Nu heb ik sinds november een nieuwe ID.7 Tourer 77kWh. Met die auto gaat het laden niet probleemloos. Regelmatig pakt hij maar 1 of 2 fasen bij het laden en blijft dan rond de ~4 of ~7kWh hangen. Met als gevolg dat hij de volgende ochtend niet zo vol is geladen als de bedoeling. Erg vervelend. Helemaal ivm sturen op goedkope uren/zon.
4 april gaat de VW ervoor terug naar de dealer.
Vraag aan jullie: herkennen jullie dit probleem? Is het een VW-issue of kan het toch de paal zijn? Eneco ziet aan hun kant geen bijzonderheden. Loadbalancing is ook het probleem niet.
Soms helpt het de laadsessie te stoppen, de laadpaal te resetten en opnieuw te proberen dmv de kabel verbinden en laden te starten. Heb alleen niet steeds zin om daarvoor m’n nest uit te gaan. 🤪
Catch my drift?
vlgs mij wel ja.bwtuinman schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:49:
[...]
Goede tip, bedankt. Is dat deze setting? [Afbeelding]
Werkt helaas niet bij mij; blijft maximaal 1.4Kwh laden. Ook werkt de slider voor het instellen van het comfortniveau totaal niet. Hier hebben meer mensen last van lees ik. Ik ga m’n leverancier maar eens bellen, heb nog een half jaar garantie…
100 euro voor open source software is er een beetje over vind ik... spijtig.
Dan draait ge het voor ne koffie per maand eh. (2 USD)r2504 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:12:
[...]
100 euro voor open source software is er een beetje over vind ik... spijtig.
Ik heb indertijd een family token genomen met wat vrienden. Toen was het 50 de man.
Probeer eens te herstarten of zelfs de laadpaal even zonder stroom te zetten na je aanpassing.bwtuinman schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:39:
[...]
Werkt helaas niet bij mij; blijft maximaal 1.4Kwh laden. Ook werkt de slider voor het instellen van het comfortniveau totaal niet. Hier hebben meer mensen last van lees ik. Ik ga m’n leverancier maar eens bellen, heb nog een half jaar garantie…
Er zijn problemen met de communicatie tussen paal en auto. 7.0.5. is dan even een betere oplossing. Vooral wel een ticket indienen bij Alfen, want dan weten zij met welke merken dit speelt.klompje65 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:43:
Guys, het is weer zover... Ben van 7.0.5 naar 7.1.6 gegaan gisteren, gewoon omdat ik al tijden stabiel draaide en het geen .0 versie leek. Maar ja hoor, vannacht om 5 uur ging het alarm weer af van mijn Audi terwijl deze nog aan de kabel lag maar al lang klaar was met laden. Niet te geloven... een issue dat ik veel versies geleden ook al had maar gefixt leek door Alfen.
Ook voor jou denk ik beter terug te gaan naar 7.0.5. tot er een update komt in de range van 7.2bwtuinman schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:35:
Weet iemand dit: ik heb iets vreemds als ik mijn auto (Audi Etron) oplaad met een timer. In eerste instantie lijkt het in orde, wacht de Alfen Single Pro op de auto om opgeladen te worden. De auto knippert ook groen zoals het hoort.
[Afbeelding]
Thanks alvast.
Heb een firmware update gedaan naar 7.1.6. Mijn Bmw gaat weer in storing in combinatie met anwb slimladen. Ook de tijdsweergave nog niet opgelost. Zelfde probleem als bij 7.1.3.
Heb de firmware weer terug gezet naar 6.6.2. Volgende keer beter Alfen, begin het best triest te vinden. Wanneer komen ze met een goede nieuwe firmware.
Heb de firmware weer terug gezet naar 6.6.2. Volgende keer beter Alfen, begin het best triest te vinden. Wanneer komen ze met een goede nieuwe firmware.
[ Voor 22% gewijzigd door heibel op 24-03-2025 20:05 ]
Wellicht is die 3e software component tussen auto en lader (ANWB slim laden) nog(?) niet compatibel met de beide andere?
Als je 3 'dingen' met elkaar wilt laten werken, moeten ze dat ook volledig kunnen.
Als je 3 'dingen' met elkaar wilt laten werken, moeten ze dat ook volledig kunnen.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Hebben meer mensen er last van dat de laadpaal na elke laadbeurt opnieuw opstart?
Krijg een zwart scherm waarop staat dat hij opnieuw aan het opstarten is. Is nu een keer of 5 achter elkaar voorgekomen.
Firmware: 7.1.0-4339
Krijg een zwart scherm waarop staat dat hij opnieuw aan het opstarten is. Is nu een keer of 5 achter elkaar voorgekomen.
Volgens mij werkt het solar chargen best mooi, maar is er gewoon heel veel onduidelijkheid vanwege instellingen (en mogelijkheden daarin) en de technische werking van het geheel. Ik heb laatst met de zonnige dagen ook eens zitten kijken, en als ik green modus inschakel en er is voldoende opwek van de panelen dan zie ik heel mooi terug dat er 0 (in een bandbreedte van 100W teruglevering en 100W afname) geregistreerd wordt op de P1-meter. Dus mijn opwek minus huisverbruik komt netjes in de auto terecht.Faraz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:21:
[...]
Ik denk dat het best een ingewikkelde use-case is om functioneel te doorgronden als je mogelijk technische kennis mist en als je niet precies weet wat welke functie/optie doet t.a.v. het proces. En wat ik hier ook vaak lees is dat mensen best huiverig zijn voor dat fase-schakelen, volgens mij moet je dat wel ingeschakeld hebben wil je optimaal laden (en je hebt een wat grotere PV installatie). Ik gebruik dag zelf niet in ieder geval en ik laad op 3 fasen, dus pas vanaf 4,2kW vermogen (overschot) laadt de auto volledig op de zon.
Ik ken EVCC nog niet zo goed, maar volgens mij heeft dat dezelfde (technische) beperkingen als de Alfen software zelf. Grote voordeel is dat je daarmee met een dynamisch contract ook kunt instellen te laden bij de laagste prijzen, maar EVCC kan ook niet opeens je auto laten laden met vermogens uit PV die onder de technische drempelwaarde liggen, lijkt me.
Met 6.6.2 werkt Anwb slimladen prima. Met 7.13 en 7.16 gaat die pendelen en valt de auto na verloop van tijd in storing.Peter-036 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:13:
Wellicht is die 3e software component tussen auto en lader (ANWB slim laden) nog(?) niet compatibel met de beide andere?
[ Voor 10% gewijzigd door heibel op 25-03-2025 09:32 ]
Ik denk dat je het ook even moet melden bij de Klantenservice van BMW. 0800-0992234. Ik weet dat de mensen in Rijswijk van de afdeling BMWi samen met ELaad bezig zijn met Smartcharging oplossingen.
Men stuurt daar auto's heen om eea te testen. Zoals eerder gezegd is Alfen daar wellicht ook geïnteresseerd in. Bij mij i4 is onlangs de boordlader overleden. Ik laad via de Stekker.App. Ik durf niet uit te sluiten dat dit met het te wisselende laadprofiel te maken heeft.
Men stuurt daar auto's heen om eea te testen. Zoals eerder gezegd is Alfen daar wellicht ook geïnteresseerd in. Bij mij i4 is onlangs de boordlader overleden. Ik laad via de Stekker.App. Ik durf niet uit te sluiten dat dit met het te wisselende laadprofiel te maken heeft.
EVCC werkt gegarandeerd met fase schakelen en kan dus binnen het bereik van 6 tot 32A prima schakelen tussen 1 tot 3 fases en verder ook aan loadbalancing EN vermogensbeperking in kader van capaciteitstarief doen.Ugchel schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:53:
[...]
Ik ken EVCC nog niet zo goed, maar volgens mij heeft dat dezelfde (technische) beperkingen als de Alfen software zelf. Grote voordeel is dat je daarmee met een dynamisch contract ook kunt instellen te laden bij de laagste prijzen, maar EVCC kan ook niet opeens je auto laten laden met vermogens uit PV die onder de technische drempelwaarde liggen, lijkt me.
Als ik zie hoe iedereen hier ligt te worstelen met comfort/solar en bepaald gedrag werkend te krijgen ben ik echt heel blij met EVCC. We hebben er ook een dedicated topic voor: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 25-03-2025 15:22 ]
Mbt firmware 7.1.6
Als ik de berichten zo lees zijn de problemen met deze firmware update niet opgelost. Ik wil graag de volgende functionaliteiten kunnen gebruiken zonder up/downgrades te hoeven uitvoeren.
- declaratieoverzicht genereren uit de Eveconnect app ("inzichten").
- een laadschema kunnen instellen ("schema") op basis van de uurtarieven die ik in de ANWB Energie app heb staan (dynamisch contract).
Lijkt er als ik de berichten lees op dat deze functionaliteiten nog (steeds) niet goed werken. Ik zal dus nog steeds maandelijks een overzicht moeten genereren uit de Ace installer (nadat ik een downgrade heb uitgevoerd).
Slecht getest lijkt toch wel een terugkerend fenomeen.
Als ik de berichten zo lees zijn de problemen met deze firmware update niet opgelost. Ik wil graag de volgende functionaliteiten kunnen gebruiken zonder up/downgrades te hoeven uitvoeren.
- een laadschema kunnen instellen ("schema") op basis van de uurtarieven die ik in de ANWB Energie app heb staan (dynamisch contract).
Lijkt er als ik de berichten lees op dat deze functionaliteiten nog (steeds) niet goed werken. Ik zal dus nog steeds maandelijks een overzicht moeten genereren uit de Ace installer (nadat ik een downgrade heb uitgevoerd).
Ik heb een Eve Single model NG910-60587 software versie 6.3.0-4185 die vanaf begin installatie een jaar of 2 geleden bijzonder gedrag vertoont. Ik lees en bestuur het ding via de Modbus interface en kan dus veel registers uitlezen.
Recentelijk heb ik een diagnostic ingesteld op wat registers onder andere de uptime teller. Dit zijn mijn bevindingen
Recentelijk heb ik een diagnostic ingesteld op wat registers onder andere de uptime teller. Dit zijn mijn bevindingen
- op een vast moment binnen een uur reageert de Eve niet op modbus berichten voor een periode van een aantal minuten. dus elk uur op hetzelfde moment is het ding doof.
afhankelijk van de ingestelde waarde van de geldigheid, klapt de laadsnelheid dan terug naar de safe mode - na een uptime van 24 uur en geen auto aangesloten, doet de eve een reboot. op zich zou dat niet erg zijn maar mijn ingestelde waarde van laden op 1 fase gaat dan terug naar de standaard van 3 fase laden
de Eve doet ook een reboot op het moment dat ik de auto loskoppel en de laatste reboot is langer dan 24 uur geleden - als ik omschakel van 1 fase naar 3 fase terwijl de auto aan het laden is klappen alle stoppen tot en met mijn hoofdzekering in de meterkast eruit.
[/li[
[ Voor 5% gewijzigd door dirksenrdh op 25-03-2025 14:08 . Reden: aanvulling ]
plans without actions are dreams, actions without a plan are a nightmare
De vraag is of je het schema wilt instellen in de Eve.MaikDuif1981 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:45:
Mbt firmware 7.1.6
mijn auto is connected met ANWB slim laden. daarmee zorgt de ANWB app dat de auto het laden start en stopt op de momenten dat de prijs lager is dan een door mij ingestelde limiet. Daar heb je de Eve niet voor nodig.
ik zit op firmware 6.3.0 en heb hetzelfde. elke 24 uur uptime een reboot en een reboot bij loskoppelen van de auto als de laatste reboot langer dan 24 uur geleden is.Krijnemans schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:45:
Hebben meer mensen er last van dat de laadpaal na elke laadbeurt opnieuw opstart?
Binnen de wifi kan ik verbinding maken met de laadpaal via de Alfen Eve Connect App maar buiten lukt dit mij echter nooit. Met andere Apps zoals die van de Tahoma of van de Airco's is dit geen enkel probleem.
Vandaar mijn vraag kan dit opgelost worden of is dit App gerelateerd?
Alvast bedankt
Vandaar mijn vraag kan dit opgelost worden of is dit App gerelateerd?
Alvast bedankt
EveConnect werkt alleen als je mobiele device en laadpaal op hetzelfde netwerk zitten. Zie knowledge base
Dank voor je reactie! Ik heb het vandaag opnieuw getest, maar dan met 100% green & vanaf 1.4 kWH (en dus toestaan van 1 fase). Ging best aardig, behalve dat hij soms met enige regelmaat uit/aan schiet rond de 1.4 kW opgewekt vermogen, vooral toen er logischerwijs meer wolken over trokken.Ugchel schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:53:
[...]
Volgens mij werkt het solar chargen best mooi, maar is er gewoon heel veel onduidelijkheid vanwege instellingen (en mogelijkheden daarin) en de technische werking van het geheel. Ik heb laatst met de zonnige dagen ook eens zitten kijken, en als ik green modus inschakel en er is voldoende opwek van de panelen dan zie ik heel mooi terug dat er 0 (in een bandbreedte van 100W teruglevering en 100W afname) geregistreerd wordt op de P1-meter. Dus mijn opwek minus huisverbruik komt netjes in de auto terecht.
Ik denk dat het best een ingewikkelde use-case is om functioneel te doorgronden als je mogelijk technische kennis mist en als je niet precies weet wat welke functie/optie doet t.a.v. het proces. En wat ik hier ook vaak lees is dat mensen best huiverig zijn voor dat fase-schakelen, volgens mij moet je dat wel ingeschakeld hebben wil je optimaal laden (en je hebt een wat grotere PV installatie). Ik gebruik dag zelf niet in ieder geval en ik laad op 3 fasen, dus pas vanaf 4,2kW vermogen (overschot) laadt de auto volledig op de zon.
Wat je zegt over EVCC klopt volgens mij, maar dat dynamisch laden doe ik al automatisch (en gratis) met Tibber. Ze ondersteunen zelfs zonneladen icm dynamisch laden, en dat voorspelt hun app dan max 7 dagen vooruit. Dat vind ik best knap. En als je buiten de winter om voldoende (vaak) aan solar ‘only’ charging doet, hoef je denk ik eigenlijk heel weinig bij te laden en hoef je dus ook minder rekening te houden met dynamische prijzen) - tenzij je weinig/zelden/nooit thuis werkt natuurlijk.
Heeft iemand al een handige oplossing gevonden voor het laden met dynamische tarieven in HA met Alfen?
Ik wil eigenlijk iets zoals Zonneplan heeft voor zijn laadpalen, dat je gewoon de gewenste uren kunt aanvinken waarbij de laadpaal gaat laden.
Of evt. nog beter, een automation waarbij je ingeeft wanneer de auto vol moet zijn, en dat hij dan zelf de goedkoopste laadcurve berekent.
Echter heb ik ook zonnepanelen en wil ik uiteraard zoveel mogelijk laden daarmee.
Ik wil eigenlijk iets zoals Zonneplan heeft voor zijn laadpalen, dat je gewoon de gewenste uren kunt aanvinken waarbij de laadpaal gaat laden.
Of evt. nog beter, een automation waarbij je ingeeft wanneer de auto vol moet zijn, en dat hij dan zelf de goedkoopste laadcurve berekent.
Echter heb ik ook zonnepanelen en wil ik uiteraard zoveel mogelijk laden daarmee.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Kijk eens naar deze post: AWEF in "Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic"V-8 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:52:
Heeft iemand al een handige oplossing gevonden voor het laden met dynamische tarieven in HA met Alfen?
HA met EVCC. Of.. Gewoon EVCCV-8 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:52:
Geen idee of dat aan/uit wisselen goed is voor de wagen of de laadpaal... en daarmee dat ik puur PV laden niet ideaal vind. Je zou ergens moeten kunnen instellen dat eens hij begonnen is de eerste x-minuten niet terug uitgaat zodat dipjes niet meteen het laden onderbreken.Faraz schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:56:
[...]
Ik heb het vandaag opnieuw getest, maar dan met 100% green & vanaf 1.4 kWH (en dus toestaan van 1 fase). Ging best aardig, behalve dat hij soms met enige regelmaat uit/aan schiet rond de 1.4 kW opgewekt vermogen, vooral toen er logischerwijs meer wolken over trokken.
Min+PV heeft dat porbleem niet... maar dan ben ik weer aan het laden wanneer er nog geen PV opbrengst is en dat wil ik dan ook zoveel mogelijk vermijden. De ideale oplossing heb ik dus nog niet gevonden (en evcc lost deze problemen ook niet op, zeker niet wanneer je ook nog eens rekening moet houden met het capaciteitstarief in Belgie).
Tja, dat is op termijn nog duurder natuurlijk... feit is dat evcc voor mij niet de heilige graal is (zoals case hierboven) al heb ik momenteel niet de tijd om zelf iets te ontwikkelen.HyperBart schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:25:
[...]
Dan draait ge het voor ne koffie per maand eh. (2 USD)
Je hebt bij evcc gewoon instelbare thresholds hoor; zowel qua duration als vermogen. Lost dat je probleem niet op?r2504 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:27:
[...]
De ideale oplossing heb ik dus nog niet gevonden (en evcc lost deze problemen ook niet op).
In de winter geef ik de voorkeur aan zoveel mogelijk zonnestroom gebruiken dus laat ik hem eerder inschakelen en langer doorgaan. Recent heb heb ik de thresholds weer naar beneden gezet, er is weer flink wat PV opwek en geef nu de voorkeur aan geen netafname en teruglevering is nu minder erg.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Je kan de laadpaal toch instellen op solar comfortmodus met een minimum van 1,4 kW.r2504 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:27:
[...]
Geen idee of dat aan/uit wisselen goed is voor de wagen of de laadpaal... en daarmee dat ik puur PV laden niet ideaal vind. Je zou ergens moeten kunnen instellen dat eens hij begonnen is de eerste x-minuten niet terug uitgaat zodat dipjes niet meteen het laden onderbreken.
Min+PV heeft dat porbleem niet... maar dan ben ik weer aan het laden wanneer er nog geen PV opbrengst is en dat wil ik dan ook zoveel mogelijk vermijden. De ideale oplossing heb ik dus nog niet gevonden (en evcc lost deze problemen ook niet op, zeker niet wanneer je ook nog eens rekening moet houden met het capaciteitstarief in Belgie).
Dan gaat hij bij te weinig PV vermogen nooit uit en haalt ook geen overcapaciteit uit het net.