[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 72 ... 91 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3nnisc
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 23:36
d3nnisc schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:56:
ik heb hier sinds eind 2019 een Alfen Eve single pro hangen deze was/is in beheer van Eneco contract is gisteren verlopen en ze bieden een nieuw contract aan.
Ik heb nu alleen ineens het probleem dat als ik de netwerk verbinding actief heb de lader niet wil starten met laden en zegt wachten op vermogen. Zodra ik de netwerk kabel uit de switch trek begint hij netjes met laden.
Eneco zegt dat het laadpunt niet verbonden mag zijn met mijn netwerk en via de simkaart met hun.
Ik heb meerder posts gelezen in dit forum dat dit prima moet kunnen.
Weet iemand of hier een settings voor is op het laadpunt?
Laadpunt draait fw versie 4.15.7 (daar hebben ze dus de afgelopen 5 jaar niets aan gedaan)
Ik kan de paal gewoon uitlezen zonder passwd.
Iemand hier een antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:58
d3nnisc schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:45:
[...]

Iemand hier een antwoord op?
Heb je loadbalancing?
Ik krijg de melding 'wachten op vemrogen' als mijn LB detecteerd dat ik te veel stroom verbruik...

Kan ook komen door solar charging, als de verbinding voor LB dan weg is default de paal naar de safe current.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3nnisc
Nee dat heb ik uit staan omdat ik via modbus met die paal wil verbinden. Alleen dat vind Eneco dus niet leuk.
Zodra ik mijn netwerk verbinding verbreek met de paal begint ie ook meteen met laden. Lijkt erop dat hij zijn data niet naar eneco kan sturen via de sim. terwijl die connectie gewoon actief is en automatisch zou moeten worden gekozen.
Vraag mij ook af waarom ik Eneco nog nodig heb. Er vind geen verrekening meer plaats. Auto en paal zijn prive bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@d3nnisc

Zie eerdere berichten in dit topic, o.a. van mij. Als je Eneco niet meer nodig hebt, dien je de paal op 'standalone' te zetten en dan ben je van ze af :)

Als dat werkt, daarna even updaten naar nieuwere firmware. En dan weer verder kijken...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3nnisc
@JanHenk

Dank! Ja dat had ik inderdaad gelezen, maar meen dat ik ook had gelezen dat die connectie gewoon naast elkaar kon bestaan.
Heb inmiddels alle gegevens van Eneco ontvangen en ze hebben ook een default passwd gestuurd. Vraag mij alleen af welk passwd dat is want er zit helemaal geen passwd op...
Ik ga ze er inderdaad uitgooien en de paal op standalone zetten. Weet jij zo of de pasjes die bekend zijn in de paal blijven werken of moeten die er ook weer opnieuw worden ingezet?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
d3nnisc schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:44:
@JanHenk

Dank! Ja dat had ik inderdaad gelezen, maar meen dat ik ook had gelezen dat die connectie gewoon naast elkaar kon bestaan.
Heb inmiddels alle gegevens van Eneco ontvangen en ze hebben ook een default passwd gestuurd. Vraag mij alleen af welk passwd dat is want er zit helemaal geen passwd op...
Ik ga ze er inderdaad uitgooien en de paal op standalone zetten. Weet jij zo of de pasjes die bekend zijn in de paal blijven werken of moeten die er ook weer opnieuw worden ingezet?

Dank!
Normaal gesproken kan dat naast elkaar bestaan, maar mogelijk heeft Eneco de authenticatie geblokkeerd omdat er geen geldig abonnement is. Ik zou eerst eens die paal op Standalone zetten en kijken of je dan nog dezelfde 'wacht op vermogen' krijgt.

Onder tabblad authenticatie kun je laadpassen opgeven, op dit moment worden de tags doorgegeven aan de backoffice waarna die de authenticatie doet. Dat zal je ook anders in moeten stellen: een whitelist met specifiek jouw pasjes (RFID auth met whitelist), alle tags accepteren (RFID) of gewoon plug and charge (P&C met een dummy tag).

De meeste uitleg hieromtrent staat hier:

https://knowledge.alfen.c...the+ACE+Service+Installer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-07 16:31
Hallo hier,
Helaas heb ik de laatste tijden veel gedoe met Alfen laadpalen. Heb een Eve Single Pro gekocht tweedehands, welke het een aantal weken prima heeft gedaan, totdat er zich 101 errors gingen voordoen:
"RCD signaled DC power actual"
Na een power cycle of 2 was dit weer verholpen, maar enkele dagen later kwam en error 102 op en toen heeft de paal het niet meer gedaan.
Terwijl ik deze paal ter reparatie stuurde, heb ik een andere tweedehands unit gekocht, zelfde model en specs. Die begon na enkele dagen ook dezelfde kuren te vertonen, maar die heb ik snel ontkoppeld. De gerepareerde laadpaal kreeg ik weer retour, maar je raadt het al, ook die ging snel weer in de fout.

Wat kan hier aan de hand zijn? Hoe kan ik dit het best aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:01
thebow1987 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:24:
Hallo hier,
Helaas heb ik de laatste tijden veel gedoe met Alfen laadpalen. Heb een Eve Single Pro gekocht tweedehands, welke het een aantal weken prima heeft gedaan, totdat er zich 101 errors gingen voordoen:
Na een power cycle of 2 was dit weer verholpen, maar enkele dagen later kwam en error 102 op en toen heeft de paal het niet meer gedaan.
Terwijl ik deze paal ter reparatie stuurde, heb ik een andere tweedehands unit gekocht, zelfde model en specs. Die begon na enkele dagen ook dezelfde kuren te vertonen, maar die heb ik snel ontkoppeld. De gerepareerde laadpaal kreeg ik weer retour, maar je raadt het al, ook die ging snel weer in de fout.

Is je laadkabel of auto niet het probleem? Als ik het goed begrijp kan zo’n lekstroom ook door iets anders in je huis veroorzaakt worden. Ik hoorde voorbeelden zoals airco/warmtepomp/garagedeur/rolluik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:29
Is het normaal dat een paal zich 4 á 5 keer per etmaal reset? Ik was via MyEve even aan het kijken omdat thuis het laden werd onderbroken gister. Hij bleek zich te resetten. Toen ik naar het aantal boot-ups keek viel een hoog aantal op. Als ik kijk naar de laatste reset, dan was er sprake van een crash, ik las iets met memory. Het aantal log regels is echter enorm hoog. Terug naar firmware 6.6.2? Zit nu op 7.1.3 en heb de indruk dat dat wel eens de oorzaak kon zijn.
Edit: ik heb ik de logs gekeken en krijg een melding:
Systemboot, cause Watchdog reset. Een paar regels verder: Out of memory. Ik ben maar even gestopt met de nieuwe Homey app die de lader de hele dag uitleest. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn.

Edit 2: Loskoppelen van Homey was de oplossing voor de resets.

[ Voor 25% gewijzigd door g-j-t op 09-03-2025 12:28 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:11
Hallo hier,

Is absoluut je auto, deze had vanaf de eerste storing al gelijk terug gemoeten naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
Daveth schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:27:
[...]

Is absoluut je auto, deze had vanaf de eerste storing al gelijk terug gemoeten naar de garage.
Mooi dat ze in het laadpaal forum wijzen naar de auto, en in het auto forum wijzen naar de laadpaal.

Waarom denk je de auto en hoe kan ik zoiets hard maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
thebow1987 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:53:
[...]

Mooi dat ze in het laadpaal forum wijzen naar de auto, en in het auto forum wijzen naar de laadpaal.

Omdat ik al jaren laders repareer een een dc (RCD) is dat er een lekstroom door de power entry gededecteerd word en in storing gaat, en vaak zie je dat het niet alleen bij lekstroom blijft maar dat je omvormer ook daadwerkelijk sluiting maakt en dat resulteert in een 102 powerswitch error.
Ik zie dit zeer veel terug komen bij KIA EV6 En de Hyundai Ioniq 5 (en dit weten ze ook bij Hyundai en KIA), deze auto's komen beide uit de zelfde fabriek, dit komt ook voor bij andere auto's maar minder vaak.
Hoe je het ook wendt of keert het is 100% zeker de auto, daarom raad ik aan ook nergens meer te laden op snellader (DC laders) na want die gebruiken je omvormer niet.
Overal waar je nu gaat laden is de kans zeer groot dat je de lader sloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Daveth op 08-03-2025 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:01
thebow1987 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:53:
[...]

Als 2 verschillende laadpalen dit probleem bij jou hebben gekregen denk ik dat het niet de laadpaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Op de Eve Connect kunnen al geruime tijd de laadsessies niet meer opgevolgd worden.
(Iets met een bug in de firmware die opgelost zou worden in een volgende versie maar blijkbaar is deze versie nog steeds niet vrijgegeven want ik heb de laatste firmware).

Kan je ergens in de My Eve de laadsessies opzoeken (ik vind het niet)
In de Service installer vind ik ook geen enkele laadsessie meer.

Probleem is dat de laadpaal blijkbaar al een week geen verbinding meer maakt met de backoffice (in de log van de My Eve zie ik een "SIM error"). Kwestie dat wanneer ik dit niet opgelost krijg nog ergens de laadsessies van afgelopen week te recupereren.

Ik noteer na het afsluiten wel telkens de geladen aantal kWh via het display van de Alfen maar dat is uiteraard geen bewijs want ik kan schrijven wat ik wil.

Dus, kan je ergens de historische laadsessies uit de laadpaal halen?

De laatste logs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-dtkYNMMDK_uaq4rS13LjHyJXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FkIazRrBZTPezcOYa9iQHKk9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoUWfGngqgqoAxi-_w6GuErG-Lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRYhJ4lWGLyxRzh9XyJgTYbE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 99% gewijzigd door Independent op 08-03-2025 19:45 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:04
r2504 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:41:
[...]Tevens is het zo dat het laden dan beschouwd wordt als "publiek" laden en zal het dus mogelijks duurder zijn voor de werkgevers (geen idee of die daar afspraken rond gemaakt hebben).
Naja, ik snap je argument maar ik vind het relatief mager als je bedenkt dat de rijder ook gewoon altijd publiek kan laden, dan is dat met hetzelfde resultaat (wat dan wel niet zou zijn als hij een laadpaal krijgt van het werk die dan weer door die werkgever beheerd wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hallo hier,

Ja kijk :+ , je hebt een probleem combinatie laadpaal 1 en auto A, laadpaal 1 wordt vervangen door laadpaal 2 en je hebt een probleem met laadpaal 2 en auto A en dankomt laadpaal 1 terug als laadpaal 3 en stelt het probleem zich nog.

Ik bedoel het echt niet slecht maar in mijn troubleshooting handleiding is dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een probleem van de auto.

Welke auto heb je nu eigenlijk want zoals hierboven al aangegeven is zijn er toevallig zo een paar van die modelletjes die berucht zijn voor dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaan2783
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-09 22:36
g-j-t schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:34:
Vandaag thuis aan het werk en de laadpaal ingesteld op zonneladen. Comfortladen op 3,2 kW.

Ik zie dat de paal echter alleen op fase 1 blijft laden op max 2,3kW (10A dus) terwijl er ca 4,2kW beschikbaar is. Is het zo dat hij echt pas vanaf 4,2kW fasen 2 en 3 erbij schakelt?

Als ik het zonneladen uitzet en op 7kW ga laden, stopt hij even, en schakelt hij naar 7kW en dus naar 3 fasen. Als je vervolgens terug gaat naar zonneladen, gaat hij weer met 2,3 kW verder, terwijl comfort hoger staat ingesteld. Als ik het comfortniveau tijdens het zonneladen verhoog naar 5kW, blijft hij ook stug doorladen op 2,3kW.

Het vinkje op tussen 1 en 3 fasen te schakelen heb ik proberen aan te zetten, maar na uit- en inloggen gaat deze steeds uit. Hij geeft bij het aanvinken wel groen aan dat de instellingen naar laadstation worden opgeslagen. Is dit vinkje voorwaardelijk om te kunnen schakelen? Zo ja, iemand een idee waarom die niet wordt opgeslagen?
Ik denk geen antwoord te vinden op deze vraag, of ik lees er volledig over heen..

Zelf heb ik een vergelijkbaar issue, enkel niet op2.3kW (10A), maar op 1.4kW (6A).

De lader staat ingesteld op Solar charging.
Deze wacht netjes tot er minimaal 1.4kW overschot is, en start de laadsessie, maar ook al groeit het overschot, de laadsessie loopt niet mee omhoog, blijft hangen op 1.4kW. Bij handmatig boosten van de sessie, loopt het laadvermogen op naar 11kW (3F 16A).
De lader kan dus wel voldoende leveren, en aangezien deze ook netjes wacht op een overschot, lijkt de P1 data ook correct aan te komen, maar de sessie loopt niet mee “omhoog” in laadvermogen als het overschot toeneemt.

Firmware van de Alfen Single Pro S is 7.1.3.
Verbonden met netwerk kabel en SIM voor backoffice.
P1 data “gewoon” vanuit slimme meter, geen andere home automation of dergelijke aangesloten op P1 poort slimme meter, of naar de laadpaal.

Is dit het verwachtte gedrag?
Indien niet, hoe kan dit worden verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
HyperBart schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:55:
[...]

Ja kijk :+ , je hebt een probleem combinatie laadpaal 1 en auto A, laadpaal 1 wordt vervangen door laadpaal 2 en je hebt een probleem met laadpaal 2 en auto A en dankomt laadpaal 1 terug als laadpaal 3 en stelt het probleem zich nog.

Ik bedoel het echt niet slecht maar in mijn troubleshooting handleiding is dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een probleem van de auto.

Welke auto heb je nu eigenlijk want zoals hierboven al aangegeven is zijn er toevallig zo een paar van die modelletjes die berucht zijn voor dit soort problemen.
Nu mist er in je logische troubleshooting wel nog 1 aanwezige constante factor, namelijk de aansluiting van de laadpaal naar de meterkast en alles wat daar aan vast zit.

De auto heeft vanwege de vele storingen ook regelmatig aan de publieke laadpaal in de straat gehangen, die lijkt onverschillig, al kan ik daarvan uiteraard niet de logs inzien.

Ik zou zo graag meer de inhoud in gaan, conclusies trekken op basis van feiten. Daarnee wil ik met een onomstotelijk verhaal bij de Kia aankomen, anders blijft dit een wellis-nietis verhaal. Ik kan ze niet aansprakelijk stellen op basis van iemand ergens op een forum die zegt dat ie het ook wel 's mee heeft gemaakt. No offense natuurlijk, Ik ben blij met jullie input, ik probeer er nog de zegel op te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Als je op feiten wil afgaan moet je die publieke laadpaal en “lijken” er ook niet bij halen. (Ik bedoel het veel vriendelijker dan ik hier op schrift zet).

De aansluiting mag zijn wat ze is, die zal alleen maar een probleem geven op AC en dan uitvallen (aardlek). Je ziet hier duidelijk via log dat er zich een probleem stelt “verder downstream”, lees: “na de laadpaal”/“vanaf de laadpaal”. (Want DC)

EDIT: aangezien de aansluiting ook een constante is mag die uit het verhaal getrokken worden. Wordt die in twijfel gesteld dan mag de twijfelaar zelf wel even gaan reflecteren en dan los je die twijfel op door de laatste alinea uit te voeren.

Aangezien de laadpaal een domme relais met een PWM en DC lekdetectie er op en wat secundaire managementfuncties heeft is dit voor mij voldoende om te zeggen dat de auto een probleem heeft want feit: de auto doet AC naar DC conversie.

Vergeet ook niet: de Alfen MELDT het probleem maar ligt niet aan de grondslag. De Alfen blokkeert je functioneel maar reageert op een fout.

Begrijp me niet verkeerd maar met AC er bij gaan te halen en je installatie/aansluiting er bij te gaan halen vervuil je je feiten.

Als je dat toch nog zorgen baart of je wil het echt op dat feit ook inzetten omdat je 0 discussies wil bij de dealer dan neem je toch even de Alfen er van af, hang je er een rode CEE stekker op en ga je met de hele setup naar de dealer? Die zullen vast wel een CEE 3F stopcontact hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 09-03-2025 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:29
Alfen hoeft er niet vanaf, hij heeft een tweede die hij aan een stekker bij de dealer kan aansluiten ;)

Kia dealers zijn op de hoogte dat hun OBC's laders slopen, een discussie waarbij jij feiten moet aandragen anders dan de twee gesloopte wallboxen zal dit dan niet gaan opleveren vermoed ik.

[ Voor 48% gewijzigd door rick-1975 op 09-03-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Nog beter is de veroorzakende EV bij de dealer in de laadpaal van de dealer te pluggen en kijken wat het effect daarvan is. :)

Ik begrijp je punt maar wanneer KIA/Hyundai of eender welke dealer blijft ontkennen dat de oorzaak bij hen ligt is het als leek heel moeilijk het verband tussen stuk gaan laadpaal en EV als oorzaak te bewijzen.
Toch niet zonder zelf er grote kosten tegenaan te gooien.
De producent heeft sowieso al genoeg juridische raadgevers op de payroll. Voor die zijde maakt het niet zoveel uit wanneer je met hen de strijd wil aangaan.

[ Voor 63% gewijzigd door Independent op 09-03-2025 10:57 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvperlo
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-09 21:19
rwisselink schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:58:
Dag,

Wil graag de firmware van mijn Alfen proline laadpaal upgraden van versie 4 naar versie 5 of 6 ivm solarcharging.

Als ik onderstaande link volg zou het allemaal prima moeten gaan maar ik hoor veel verhalen dat je er na de upgrade niet in komt. Dus de paal niet kan terug vinden in aceinstaller.

https://knowledge.alfen.c...+ACE+Service+Installer%3F

Ik heb een wachtwoord van de backoffice gekregen, echter daarmee komt ik niet in de aceinstaller (gebruikersnaam Owner). Maar volgens mij heb je een gebruikersnaam en wachtwoord voor de app en een gebruikersnaam en wachtwoord voor de paal. Hoe kan ik dan testen of dit wachtwoord juist is. Mijn paal wordt telkens automatisch gedetecteerd in aceinstaller. (waarschijnlijk dus omdat er geen wachtwoord op zit). Ik log in op de app met een username en wachtwoord dat ik ergens op het internet heb gevonden.

Wie kan mij stap voor stap uitleggen wat ik moet doen. De paal is uit 2019 en heeft dus geen password recovery code. De leaflet die meegeleverd moet zijn heb ik niet meer. Secure service access kan ik ook niet aanzetten, dat heeft firmware versie 4 niet.
@rwisselink,
Ik begrijp min of meer dat je de software upgrade van je laadpaal inmiddels hebt uitgevoerd?
Ik zit hier met nagenoeg exact dezelfde situatie: laadpaal van 2019, firmware 4.5.0 zonder wachtwoorden, alleen een backoffice die tot nu toe niet echt meewerkt en 5,5 jaar geen enkele update heeft gedaan. De functie van de backoffice is er niet echt meer en is nu alleen nog maar belemmerend. Ik heb toegang tot de laadpaal met ACE service installer, zonder wachtwoord op de laadpaal.

Ik heb inmiddels ook ongeveer zo alles doorgelezen wat ik kon vinden. Ik denk dat ik alles wel snap, maar het gedoe met die wachtwoorden van Alfen blinkt nmm uit in security by obscurity. Er is geen wachtwoord bij oudere firmware dan 4.15 (of zoiets), maar de laadpaal genereert na een firmware upgrade zelf een soort default wachtwoord dat Alfen dan op magische wijze weet (zal vast op basis van een geheim algoritme zijn) maar niet verklapt aan de wettelijke eigenaar van de laadpaal?

Als jij de firmware hebt uitgevoerd, wil je dan beschrijven hoe en vooral wat je daarbij bent tegengekomen? Vooral: moest je inderdaad dat ww van de backoffice invoeren, en zo ja, wanneer, of moet je gewoon zelf iets verzinnen? Ik denk dat het erg nuttige info is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-09 20:29
lvperlo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:22:
[...]

@rwisselink,
Ik begrijp min of meer dat je de software upgrade van je laadpaal inmiddels hebt uitgevoerd?
Ik zit hier met nagenoeg exact dezelfde situatie: laadpaal van 2019, firmware 4.5.0 zonder wachtwoorden, alleen een backoffice die tot nu toe niet echt meewerkt en 5,5 jaar geen enkele update heeft gedaan. De functie van de backoffice is er niet echt meer en is nu alleen nog maar belemmerend. Ik heb toegang tot de laadpaal met ACE service installer, zonder wachtwoord op de laadpaal.

Ik heb inmiddels ook ongeveer zo alles doorgelezen wat ik kon vinden. Ik denk dat ik alles wel snap, maar het gedoe met die wachtwoorden van Alfen blinkt nmm uit in security by obscurity. Er is geen wachtwoord bij oudere firmware dan 4.15 (of zoiets), maar de laadpaal genereert na een firmware upgrade zelf een soort default wachtwoord dat Alfen dan op magische wijze weet (zal vast op basis van een geheim algoritme zijn) maar niet verklapt aan de wettelijke eigenaar van de laadpaal?

Als jij de firmware hebt uitgevoerd, wil je dan beschrijven hoe en vooral wat je daarbij bent tegengekomen? Vooral: moest je inderdaad dat ww van de backoffice invoeren, en zo ja, wanneer, of moet je gewoon zelf iets verzinnen? Ik denk dat het erg nuttige info is!
Zie deze post met een stap-voor-stap overzicht van mijn ervaringen bij de upgrade van 4.x naar 6.6.2. Geen magisch gegenereerde wachtwoorden; wel een handmatig zelf ingegeven wachtwoord, wat pas na 15 minuten echt actief werd (het is moeilijk te geloven, maar het is echt wat ik waarnam). De backoffice (50five) had er destijds geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
HyperBart schreef op zondag 9 maart 2025 @ 00:30:
Als je op feiten wil afgaan moet je die publieke laadpaal en “lijken” er ook niet bij halen. (Ik bedoel het veel vriendelijker dan ik hier op schrift zet).

De aansluiting mag zijn wat ze is, die zal alleen maar een probleem geven op AC en dan uitvallen (aardlek). Je ziet hier duidelijk via log dat er zich een probleem stelt “verder downstream”, lees: “na de laadpaal”/“vanaf de laadpaal”. (Want DC)

EDIT: aangezien de aansluiting ook een constante is mag die uit het verhaal getrokken worden. Wordt die in twijfel gesteld dan mag de twijfelaar zelf wel even gaan reflecteren en dan los je die twijfel op door de laatste alinea uit te voeren.

Aangezien de laadpaal een domme relais met een PWM en DC lekdetectie er op en wat secundaire managementfuncties heeft is dit voor mij voldoende om te zeggen dat de auto een probleem heeft want feit: de auto doet AC naar DC conversie.

Vergeet ook niet: de Alfen MELDT het probleem maar ligt niet aan de grondslag. De Alfen blokkeert je functioneel maar reageert op een fout.

Begrijp me niet verkeerd maar met AC er bij gaan te halen en je installatie/aansluiting er bij te gaan halen vervuil je je feiten.

Als je dat toch nog zorgen baart of je wil het echt op dat feit ook inzetten omdat je 0 discussies wil bij de dealer dan neem je toch even de Alfen er van af, hang je er een rode CEE stekker op en ga je met de hele setup naar de dealer? Die zullen vast wel een CEE 3F stopcontact hebben.
Je moet zeker niet je lader mee gaan nemen en daar bij een dealer dit gaan testen, auto's die dit soort problemen hebben blijven niet alleen bij DC lekstroom maar gaan vaak over op sluiting en dan gaat je powerboard kapot en ben je weer een hoop geld kwijt, het zelfde als de eerste lader die je naar Alfen terug gestuurd had.
Als ze al dit onder coulance verholpen hebben zouden ze dit zeker niet de tweede keer weer doen.
Laden bij een publieke lader begon ik over omdat mensen dit vaak toch gaan doen en als de auto op dat moment rot gaat doen (lees goed auto's met deze problemen geven niet altijd deze problemen maar af en toe), slopen ze de publieke lader en deze moet dan weer gerepareerd worden die dan door iedereen die een publieke lader gebruikt betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Zwaan2783 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:55:
[...]

Ik denk geen antwoord te vinden op deze vraag, of ik lees er volledig over heen..

Zelf heb ik een vergelijkbaar issue, enkel niet op2.3kW (10A), maar op 1.4kW (6A).

De lader staat ingesteld op Solar charging.
Deze wacht netjes tot er minimaal 1.4kW overschot is, en start de laadsessie, maar ook al groeit het overschot, de laadsessie loopt niet mee omhoog, blijft hangen op 1.4kW. Bij handmatig boosten van de sessie, loopt het laadvermogen op naar 11kW (3F 16A).
De lader kan dus wel voldoende leveren, en aangezien deze ook netjes wacht op een overschot, lijkt de P1 data ook correct aan te komen, maar de sessie loopt niet mee “omhoog” in laadvermogen als het overschot toeneemt.

Firmware van de Alfen Single Pro S is 7.1.3.
Verbonden met netwerk kabel en SIM voor backoffice.
P1 data “gewoon” vanuit slimme meter, geen andere home automation of dergelijke aangesloten op P1 poort slimme meter, of naar de laadpaal.

Is dit het verwachtte gedrag?
Indien niet, hoe kan dit worden verholpen?
Hij bleef bij mij vandaag ook op 1,4 hangen. Er was minstens 2,5 beschikbaar op dat moment. Ook reageert hij niet meer op de regelaar van de comfortstand (bijvoorbeeld als ik hem verhoog naar minimaal 4,5 of 5 kW) in de Eve Connect app. Dit deed hij eerder wél. Zou kunnen dat dit te maken heeft met de upgrade naar 7.1.3 want verder heb ik niet gewijzigd. Sindsdien namelijk niet meer gebruik gemaakt van solar-charging tot ik hier dit weekend, omdat ik het eens wou proberen met meer PV productie.
Hij schakelt bij meer dan 4,2 kW ook niet over op 3 fasen. Vinkje voor 1 en 3 fasen toestaan blijft ook niet aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Independent schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:03:
Op de Eve Connect kunnen al geruime tijd de laadsessies niet meer opgevolgd worden.
(Iets met een bug in de firmware die opgelost zou worden in een volgende versie maar blijkbaar is deze versie nog steeds niet vrijgegeven want ik heb de laatste firmware).

Kan je ergens in de My Eve de laadsessies opzoeken (ik vind het niet)
In de Service installer vind ik ook geen enkele laadsessie meer.

Probleem is dat de laadpaal blijkbaar al een week geen verbinding meer maakt met de backoffice (in de log van de My Eve zie ik een "SIM error"). Kwestie dat wanneer ik dit niet opgelost krijg nog ergens de laadsessies van afgelopen week te recupereren.

Ik noteer na het afsluiten wel telkens de geladen aantal kWh via het display van de Alfen maar dat is uiteraard geen bewijs want ik kan schrijven wat ik wil.

Dus, kan je ergens de historische laadsessies uit de laadpaal halen?

De laatste logs:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aangezien ik niet de gehele log kan zien weet ik dit niet zeker maar ik denk dat je modem die een onderdeel is van je controllerboard kapot is, dit betekend dat je controllerboard vervangen moet worden of je sluit je lader aan op je vaste internet verbinding en stel dan in dat je geen modem gebruikt maar vast internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Bedankt voor de respons.

Na de eerste installatie verliep de communicatie met de back office idd via 4G.
Maar na enkele jaren was er al een probleem met de verbinding met de back office.

Een service monteur van Alfen is dan ter plaatse gekomen.
Deze heeft het controllerboard dan vervangen (volgens hem was deze aanvankelijk aan de kabeldoorvoer niet goed afgedicht waardoor insecten in de paal het controllerboad hebben aangetast).
Gelijktijdig werd een tweede UTP kabel getrokken naar de internetrouter en rechtstreeks verbonden met internet en - volgens de monteur - de verbinding via 4G uitgeschakeld.
Dat ging dan weer enkele jaren goed.

Maar volgens mij verloopt de communicatie met de backoffice sindsdien al via het internet.

Weer kosten aan de Alfen laadpaal doen zie ik niet echt meer zitten.
De paal is al zeven jaar oud en in die tijd zijn er al drie interventies on site geweest.
Tezamen met de brakke communicatie en bugs in firmwareupdates begin ik het vertrouwen een beetje te verliezen. Ik zit nu ook al maanden te wachten op de beloofde firmware die eindelijk de historiek in de EveConnect zou herstellen. Die bug zou gekend zijn en bij een volgende update opgelost. Heb zowel de laatste Eve Connect app en de laatste firmware van de Alfen maar probleem blijft. Geen inzicht in historiek meer.

Kan ik in de MyEve ergens zien hoe de communicatie nu verloopt?
Kan ik in de MyEve of de Service installer de laadhistoriek nog ergens ophalen?
Blijven de laadsessies ergens in de paal opgeslagen zodat na herstel verbinding deze nog gerecupeerd kunnen worden?

Na een laadsessie verschijnt op het display telkens het aantal geladen kWh. Maar na afsluiten laadsessie verdwijnt dat uiteraard weer. Wordt dat nergens opgeslagen zodat het later kan uitgelezen worden?

Voorheen volgde ik dat in de app van de backoffice op (maar sinds 2/3 logt deze geen nieuwe laadsessies meer) en in de Eve Connect app (maar door een bug is het daar ook al een tijdje niet meer zichtbaar).

[ Voor 46% gewijzigd door Independent op 10-03-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Independent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:38:
Bedankt voor de respons.

Na de eerste installatie verliep de communicatie met de back office idd via 4G.
Maar na enkele jaren was er al een probleem met de verbinding met de back office.

Een service monteur van Alfen is dan ter plaatse gekomen.
Deze heeft het controllerboard dan vervangen (volgens hem was deze aanvankelijk aan de kabeldoorvoer niet goed afgedicht waardoor insecten in de paal het controllerboad hebben aangetast).
Gelijktijdig werd een tweede UTP kabel getrokken naar de internetrouter en rechtstreeks verbonden met internet en - volgens de monteur - de verbinding via 4G uitgeschakeld.
Dat ging dan weer enkele jaren goed.

Maar volgens mij verloopt de communicatie met de backoffice sindsdien al via het internet.

Weer kosten aan de Alfen laadpaal doen zie ik niet echt meer zitten.
De paal is al zeven jaar oud en in die tijd zijn er al drie interventies on site geweest.
Tezamen met de brakke communicatie en bugs in firmwareupdates begin ik het vertrouwen een beetje te verliezen. Ik zit nu ook al maanden te wachten op de beloofde firmware die eindelijk de historiek in de EveConnect zou herstellen. Die bug zou gekend zijn en bij een volgende update opgelost. Heb zowel de laatste Eve Connect app en de laatste firmware van de Alfen maar probleem blijft. Geen inzicht in historiek meer.

Kan ik in de MyEve ergens zien hoe de communicatie nu verloopt?
Kan ik in de MyEve of de Service installer de laadhistoriek nog ergens ophalen?
Blijven de laadsessies ergens in de paal opgeslagen zodat na herstel verbinding deze nog gerecupeerd kunnen worden?

Na een laadsessie verschijnt op het display telkens het aantal geladen kWh. Maar na afsluiten laadsessie verdwijnt dat uiteraard weer. Wordt dat nergens opgeslagen zodat het later kan uitgelezen worden?

Voorheen volgde ik dat in de app van de backoffice op (maar sinds 2/3 logt deze geen nieuwe laadsessies meer) en in de Eve Connect app (maar door een bug is het daar ook al een tijdje niet meer zichtbaar).
In de ACE installer kan je zien wat je primaire connectie met backoffice is.
En natuurlijk in je router/firewall, source IP dat van je laadpaal, target IP ergens op het grote internet.
Overigens alleen als je backoffice configuratie ook via Internet netjes naar een luisterende host resoloved.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
DaRealRenzel schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:18:
[...]
In de ACE installer kan je zien wat je primaire connectie met backoffice is.
Bedankt voor de info.
Een idee van het pad in de installer zodat ik niet te lang moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Nu online

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

sorry, zo niet bij de hand.
In Home Assistant zegt de integratie bij mij dat Ethernet de primaire route is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:21
Even een vraag die waarschijnlijk zeer noob is :-) Maar ik ken weinig van elektra.
Ik heb via mijn werkgever een Alfen Single Pro-line via Electric by D'Ieteren (EDI). Die hangt via een Siemens PAC2200 aan mijn stroomvoorziening. Er loopt een stroomkabel en een internetkabel van mijn laadpaal naar die Siemens.
Werkt allemaal zeer goed. Ik hang mijn auto er aan, kaartje er op en ze begint te laden. Maar altijd aan volle snelheid. Op zich geen probleem, ik had een terugdraaiende teller. Nu heb ik sinds een paar weken een digitale meter (België) en nu zou ik toch aan load balancing willen doen. Ik heb hier al gelezen dat EDI niet echt handig is om dat in te stellen.
Daarom zou het leuk zijn om die paal aan Home Assistant te hangen zodat we beter aan load balancing kunnen doen. Kan ik die internetkabel simpelweg splitsen via een switch en dan 1 kabel naar de Siemens en een andere kabel naar mijn router zodat HA die laadpaal kan beheren.
EDI moet nog altijd alle nodige verbruiken krijgen, anders krijg ik ze niet terugbetaald :-) Dit is dus heel belangrijk. Dat verloopt nu via 4G.
Een collega van mij heeft gisteren zijn laadpaal laten installeren en heeft gevraagd wat het wachtwoord was, en de installateur zei dat bij EDI altijd hetzelfde wachtwoord gebruikt wordt. Dat zal ik hier later dan wel delen. Wil het eerst even testen :-)
Ik heb kleine switch op overschot en genoeg kabels. Maar wil eerst weten of het zo kan werken, en of ik verder niets om zeep help zodat EDI me niet meer kan terugbetalen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:58
Dalike schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:08:
Even een vraag die waarschijnlijk zeer noob is :-) Maar ik ken weinig van elektra.
Ik heb via mijn werkgever een Alfen Single Pro-line via Electric by D'Ieteren (EDI). Die hangt via een Siemens PAC2200 aan mijn stroomvoorziening. Er loopt een stroomkabel en een internetkabel van mijn laadpaal naar die Siemens.
Werkt allemaal zeer goed. Ik hang mijn auto er aan, kaartje er op en ze begint te laden. Maar altijd aan volle snelheid. Op zich geen probleem, ik had een terugdraaiende teller. Nu heb ik sinds een paar weken een digitale meter (België) en nu zou ik toch aan load balancing willen doen. Ik heb hier al gelezen dat EDI niet echt handig is om dat in te stellen.
Daarom zou het leuk zijn om die paal aan Home Assistant te hangen zodat we beter aan load balancing kunnen doen. Kan ik die internetkabel simpelweg splitsen via een switch en dan 1 kabel naar de Siemens en een andere kabel naar mijn router zodat HA die laadpaal kan beheren.
EDI moet nog altijd alle nodige verbruiken krijgen, anders krijg ik ze niet terugbetaald :-) Dit is dus heel belangrijk. Dat verloopt nu via 4G.
Een collega van mij heeft gisteren zijn laadpaal laten installeren en heeft gevraagd wat het wachtwoord was, en de installateur zei dat bij EDI altijd hetzelfde wachtwoord gebruikt wordt. Dat zal ik hier later dan wel delen. Wil het eerst even testen :-)
Ik heb kleine switch op overschot en genoeg kabels. Maar wil eerst weten of het zo kan werken, en of ik verder niets om zeep help zodat EDI me niet meer kan terugbetalen ;-)
Leest edi de paal uit via de pac?
Is het normaal niet via een simkaart?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:21
izzet3838 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Leest edi de paal uit via de pac?
Is het normaal niet via een simkaart?
Als ik de installateur goed begreep communiceert de paal wel degelijk via een simkaart met EDI.
Die inetrnetkabel naar de pac diende enkel zodat de paal met die pac kon communiceren. Maar verder geen flauw idee wat die pac eigenlijk doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergeklapwijk
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:51
Dalike schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:53:
[...]

Als ik de installateur goed begreep communiceert de paal wel degelijk via een simkaart met EDI.
Die inetrnetkabel naar de pac diende enkel zodat de paal met die pac kon communiceren. Maar verder geen flauw idee wat die pac eigenlijk doet
Dat is een externe energiemeter die de input geeft aan het laadpunt t.b.v. Active Load Balancing in afwezigheid van een slimme meter met een P1-poort. Deze communiceert middels Modbus TCP/IP wat over een ethernetkabel loopt. De externe energiemeter meet het actuele verbruik in de rest van de woning/installatie zodat de hoofdzekering niet doorslaat als je bijvoorbeeld de oven aan zet terwijl je aan het laden bent.

[ Voor 26% gewijzigd door sergeklapwijk op 11-03-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT1982
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-06 13:28
Intussen heeft Q8 de laadpaal semi-openbaar gezet. Ik krijg mijn Total-kaart eerstdaags opgestuurd.

Q8 zei wel telefonisch dat Total in het verleden een policy had dat hun laadkaart enkel bruikbaar was bij palen die volledig openbaar werd gezet. Ze konden niet bevestigen dat het nog steeds zo is.

Als iemand dus mijn laadpaal op zijn app ziet, zou hij op of voor mijn oprit kunnen komen staan om te laden.
vreemd allemaal...

Hopelijk werkt het gewoon zo en klopt de split-billing ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:31
Inmiddels zou de paal eindelijk vrijgegeven moeten zijn. Ik heb de ACE installer gevonden op de download pagina van Alfen.

Directe link
Download pagina (zoek ACE)

Heb een Alfen service account gemaakt zoals je hierboven schreef en kreeg direct een account voor de ACE installer, ook gelukt.

Nu terugzetten naar fabrieksinstellingen en dan istie weer klaar voor een nieuwe ronde.

Probeer nu nog het Eneco plaatje van de paal af te krijgen, wellicht na de factory reset gelukt.

Thanks allemaal voor de hulp!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatC
  • Niet online
Ik heb een Alfen single Pro Line met 3 fase aansluiting. Recent werd een netwerkkabel getrokken tussen de laadpaal en de router waardoor ik nu via de eve apps de instellingen kan aanpassen. Firmware updates zijn doorgevoerd tot op de laatste versie. Zonladen werd geactiveerd met 100% groene stroom. Ik stel echter vast dat de wagen maar aan 1.3 kw wordt geladen ondanks overproductie van bv 3kw. Er wordt dus toch een deel geïnjecteerd terwijl dit extra naar de wagen zou moeten gaan. Iemand een idee welke instellingen ik moet nakijken? Bovendien kan ik na de laatste firmware update de slider niet meer aanpassen tussen 4.2 en 11 kw. Deze staat nu vast op 4.2 met dus minimum en maximum 4.2 terwijl de laadpaal eerder 11 kw trok zonder zonladen. Is dit een bug of heb ik een instelling fout staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Wat dat laatste betreft, kijk eens in de ACE Service installer na op welke waarde je connector staat ingesteld.
Na de laatste firmware update werd deze bij mij gerest naar nul terwijl in de My Eve app de waarde wel kon gereset worden maar - ook al gaf de app een bevestigend bericht - dat in de praktijk niet werd doorgegeven aan de laadpaal.
Kon - bij mij - alleen via de Service Installer waarna je de slider in de Eve Connect weer kon verschuiven tussen min. en max.

Firmware updates zijn niet het sterkste punt van Alfen. :|

[ Voor 6% gewijzigd door Independent op 11-03-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
KatC schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:52:
Ik heb een Alfen single Pro Line met 3 fase aansluiting. Recent werd een netwerkkabel getrokken tussen de laadpaal en de router waardoor ik nu via de eve apps de instellingen kan aanpassen. Firmware updates zijn doorgevoerd tot op de laatste versie. Zonladen werd geactiveerd met 100% groene stroom. Ik stel echter vast dat de wagen maar aan 1.3 kw wordt geladen ondanks overproductie van bv 3kw. Er wordt dus toch een deel geïnjecteerd terwijl dit extra naar de wagen zou moeten gaan. Iemand een idee welke instellingen ik moet nakijken? Bovendien kan ik na de laatste firmware update de slider niet meer aanpassen tussen 4.2 en 11 kw. Deze staat nu vast op 4.2 met dus minimum en maximum 4.2 terwijl de laadpaal eerder 11 kw trok zonder zonladen. Is dit een bug of heb ik een instelling fout staan?
V.w.b. het zonladen, dit heb ik ook. Ik kan me vergissen, maar mogelijk na de laatste update naar 7.1.3. Ik heb ook al eens gehad dat hij op 2 kW bleef steken. Schakelen tussen 1 en 3 fasen doet hij ook niet.
Meest vervelende bij zonladen is dat hij op de comfortstand, zich niks meer aantrekt van de slider voor het comfortniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatC
  • Niet online
Vinkje om te switchen tussen 1 en 3 fasen heb ik al aangezet maar zet zich blijkbaar vanzelf terug uit. Bij Phase mapping staat niets ingevuld en kan ik blijkbaar ook zelf niets invullen. Is dat normaal? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHO3ccIt0bLR9SNckIDUBroYiB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ml1uiozxpwkguqdGtQRoJdw4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 22:21
Dalike schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:08:

Kan ik die internetkabel simpelweg splitsen via een switch en dan 1 kabel naar de Siemens en een andere kabel naar mijn router zodat HA die laadpaal kan beheren.
Je hoeft die kabel niet te splitsen want dat is reeds een ethernet kabel (en geen P1 kabel)... je moet gewoon zowel de Alfen als de Siemand in je switch steken (mogelijks nog wel beide hun IP-adressen aanpassen zodat ze in je LAN subnet zitten) en dan kan je gewoon aan je laadpaal aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvperlo
  • Laatst online: 04-09 21:19
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:36:
[...]

Zie deze post met een stap-voor-stap overzicht van mijn ervaringen bij de upgrade van 4.x naar 6.6.2. Geen magisch gegenereerde wachtwoorden; wel een handmatig zelf ingegeven wachtwoord, wat pas na 15 minuten echt actief werd (het is moeilijk te geloven, maar het is echt wat ik waarnam). De backoffice (50five) had er destijds geen last van.
@NTiBhohoSJ66vgJ
Dank. Die post had ik gelezen. Inderdaad nuttig.
Je schrijft daar dat je de update hebt uitgevoerd met de MyEve App. Die mogelijkheid heb ik niet. De MyEve App maakt geen verbinding met de laadpaal, waarschijnlijk omdat de firmware daarvan nóg antieker is dan de jouwe destijds. ACE Service Installer doet het wel.
Nu weet ik niet of het proces verschillend wordt als je het met de ACE Service Installer doet. Waarschijnlijk niet. Maar ik wacht voor de zekerheid nog even of de huidige backoffice alsnog bereid is te komen met een fatsoenlijk antwoord. Anders neem ik de gok maar. In het ergste geval wordt het dan een nieuw laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:31
Hoe wijzig je het achtergrond plaatje?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
lvperlo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:01:
[...]
Je schrijft daar dat je de update hebt uitgevoerd met de MyEve App. Die mogelijkheid heb ik niet. De MyEve App maakt geen verbinding met de laadpaal, waarschijnlijk omdat de firmware daarvan nóg antieker is dan de jouwe destijds. ACE Service Installer doet het wel.
Ben je uitgelogd uit de ACE Service installer (en de Eve Connect app)?

De software kan nl. maar één log gelijktijdig aan.
Wanneer je nog ingelogd bent in de Service installer (of de Eve Connect app) kan je niet inloggen in de MyEve app. Je kan maar inloggen in één van de drie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KatC
  • Niet online
Independent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:11:
Wat dat laatste betreft, kijk eens in de ACE Service installer na op welke waarde je connector staat ingesteld.
Na de laatste firmware update werd deze bij mij gerest naar nul terwijl in de My Eve app de waarde wel kon gereset worden maar - ook al gaf de app een bevestigend bericht - dat in de praktijk niet werd doorgegeven aan de laadpaal.
Kon - bij mij - alleen via de Service Installer waarna je de slider in de Eve Connect weer kon verschuiven tussen min. en max.

Firmware updates zijn niet het sterkste punt van Alfen. :|
Via de ACE Service installer aangepast en inderdaad de schuifbalk werkt weer. Nu wachten op een zonnige dag met voldoende productie en hopen dat alles werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Is een bug in 7.1.3 die alleen via de Service installer gereset kan worden en blijkbaar niet in de MyEve.
Na de reset in de installer bleef de slider bij mij normaal werken. Dat komt dus wel goed.

(Nu heb ik weer geen verbinding meer met de backoffice maar dat is weer een ander verhaal. 8)7 ).

[ Voor 116% gewijzigd door Independent op 11-03-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
KatC schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:59:
Vinkje om te switchen tussen 1 en 3 fasen heb ik al aangezet maar zet zich blijkbaar vanzelf terug uit. Bij Phase mapping staat niets ingevuld en kan ik blijkbaar ook zelf niets invullen. Is dat normaal? [Afbeelding]
Hier exact hetzelfde. Wellicht is dit ook via de service installer te wijzigen?

Wellicht gaat de slider voor het comfortvermogen daar ook weer door werken. 7.1.3-kwaaltje denk ik dan ook.

Edit: net ook even een account aangemaakt voor de service installer. Hierin staat het vinkje bij Active load balancing voor schakelen tussen 1 en 3 fase wel aan. Ik zal daar het comfortniveau ook eens wijzigen en kijken of dit in Eve Connect daarna goed gaat (lees: dat hij weer reageert op de slider).

[ Voor 28% gewijzigd door g-j-t op 11-03-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 22:21
Updaten met MyEve of ACE Installer maakt normaal geen verschil... zonet uiteindelijk ook m'n paal van 6.6.2 naar 7.1.3 geupgrade via de ACE Installer.

Gewoon Upload firmware klikken , versie selecteren en Start Upload... 10 minuutjes wachten en alles was in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:58
r2504 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:19:
Updaten met MyEve of ACE Installer maakt normaal geen verschil... zonet uiteindelijk ook m'n paal van 6.6.2 naar 7.1.3 geupgrade via de ACE Installer.

Gewoon Upload firmware klikken , versie selecteren en Start Upload... 10 minuutjes wachten en alles was in orde.
Blijven de back office instellingen staan bij deze manier van updaten? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 10:51
Kees_frl schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:09:
[...]

Ja die blijven gewoon staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Nu online

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kees_frl schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:09:
[...]

Normaliter wel, behalve als de update de backoffice definitie opnieuw vanuit de template files ophaalt. Dus voor het gemak altijd even een screenshotje van de instellingen maken.
Bij mij was de backoffice definitie ingesteld als standaard websocket (WS://) traffic, maar de definitie file van Alfen had de instelling Secure Websocket (WSS://). Daardoor was er na de eerste update geen push verbinding meer. Even een S-je weghalen en het was weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:26
Weet iemand of het mogelijk is om bij de fase die gebruikt wordt voor 1 fase laden te kiezen? Ik heb m’n alfen single line nu ingesteld op solar laden en dan pakt die standaard fase 1 terwijl er een 2e omvormer op fase 2 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

AWEF schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:14:
Weet iemand of het mogelijk is om bij de fase die gebruikt wordt voor 1 fase laden te kiezen? Ik heb m’n alfen single line nu ingesteld op solar laden en dan pakt die standaard fase 1 terwijl er een 2e omvormer op fase 2 zit.
Dat zul je even bij alfen moeten navragen, of staat het misschien in de handleiding van je paal? Wil je dit om belasting van de fase te voorkomen?
Je meter saldeert intern, dus als je 1500 watt vraagt op fase 1 en 1500 watt teruglevert op fase 2 dan is het 0.
Weet eigenlijk niet wat deze vraag hier doet?

[ Voor 19% gewijzigd door EWK op 12-03-2025 21:18 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:48
AWEF schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:14:
Bij 1 fase laden is het altijd fase 1. Als je anders wil moet je jouw fase 2 als 1 aansluiten.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
EWK schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:16:
[...]

Dat zul je even bij alfen moeten navragen, of staat het misschien in de handleiding van je paal? Wil je dit om belasting van de fase te voorkomen?
Je meter saldeert intern, dus als je 1500 watt vraagt op fase 1 en 1500 watt teruglevert op fase 2 dan is het 0.
Weet eigenlijk niet wat deze vraag hier doet?
Ik weet dat de meter intern saldeert. Het probleem wat ik heb is dat de 2e omvormer op fase 2 zit en regelmatig een error geeft die, naar mijn vermoeden, veroorzaakt wordt door een te hoog voltage bij de omvormer. Als ik het 1 fase laden op fase 2 kan zetten, hoop ik van die errors af te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
V_ger schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:23:
[...]

Bij 1 fase laden is het altijd fase 1. Als je anders wil moet je jouw fase 2 als 1 aansluiten.
Had vanmiddag al even in de Ace installeer zitten kijken en kon het niet vinden (wat dus blijkbaar klopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:07
AWEF schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Ik weet dat de meter intern saldeert. Het probleem wat ik heb is dat de 2e omvormer op fase 2 zit en regelmatig een error geeft die, naar mijn vermoeden, veroorzaakt wordt door een te hoog voltage bij de omvormer. Als ik het 1 fase laden op fase 2 kan zetten, hoop ik van die errors af te zijn
Je kan toch vis de Alfen de voltages uitlezen van alle fases? Dan weet je of de omvormer uitvalt door een te hoog voltage, is normaal max 253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
NoFate schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:02:
[...]

Je kan toch vis de Alfen de voltages uitlezen van alle fases? Dan weet je of de omvormer uitvalt door een te hoog voltage, is normaal max 253
offtopic:
Dat kan ik ook via m'n slimme meter zien en daar komt het voltage niet boven de 249V en toch blijft de omvormer uitvallen, maar dat is een ander topic en straks (hopelijk) niet meer van toepassing als er een kleine stekker-thuis-accu komt te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
AWEF schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:07:
[...]

offtopic:
Dat kan ik ook via m'n slimme meter zien en daar komt het voltage niet boven de 249V en toch blijft de omvormer uitvallen, maar dat is een ander topic en straks (hopelijk) niet meer van toepassing als er een kleine stekker-thuis-accu komt te staan
Van 249V valt de omvormer niet uit, dus vermoed ik dat die batterij niet gaat helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
NoFate schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Van 249V valt de omvormer niet uit, dus vermoed ik dat die batterij niet gaat helpen....
Wel als daar een andere omvormer bij komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
AWEF schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:24:
[...]

Wel als daar een andere omvormer bij komt :)
Bwa, dat maakt niet zo veel, misschien 1V , de verdeling is over heel de straat, niet alleen in je eigen huis... Ik heb het ook gehad, ik zat vaak rond de 252 on de zomer, toen kwam er een huis bij in de straat met zeer veel panelen, en toen had ik het vlaggen, 1v omhoog, met als gevolg dat ik een uitval had... Dus maar even de omvormer op 254 gezet ..
Ondertussen hebben ze wel de transfo in de straat verlaagd, zodat het nu stabieler is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
het is niet het voltage aan je digitale meter, maar het voltage aan je omvormer.
je omvormer moet een hoger voltage hebben dan de straat om het weg te kunnen drukken.

als je dan een heel lange kabel hebt (of te dun gedimensioneerd) heb je teveel verliezen en zal je omvormer te hoog moeten gaan om het weg te kunnen drukken en uitvallen.

heb je de voltages aan je omvormer gecontroleerd (of de verschil tussen straatvoltage en omvormervoltage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Niet bij de omvormer kunnen meten op het moment dat die in storing schiet.

Maar laten we het weer bij Alfen Laadpalen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwisselink
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20-03 14:04
lvperlo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:22:
[...]
Ik wacht zo lang mogelijk met updaten. Tot juni. Dan moet ik terugleverkosten gaan betalen.
Ik heb alles 300x doorgelezen. Ik verwacht dat je gewoon een wachtwoord moet invullen. Daar wordt om gevraagd. Het wachtwoord moet wel een bepaalde eisen voldoen. Bepaalde karakters zijn niet toegestaan. MAar het kan ook zijn dat je pech hebt en dan moet je terugvallen op een of ander default wachtwoord. Dat ik overigens wel heb maar niet kan testen. Ik hoor ook veel gevallen waarbij de upgrade simpelweg mis gaat en je gewoon pecht hebt. Het default wachtwoord moet overigens op de flyer staan die je gekregen hebt.

@rwisselink,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik heb nu mijn laadpaal op tap.electric backend gezet. Ik had / heb een paar random rfid kaarten die ik gebruikte als local authentication. Kan je dat nog configureren samen met een backend of moet ik die tap.electric pas / app gebruiken en kan ik geen eigen kaarten meer lokaal instellen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
AWEF schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:31:
[...]

Had vanmiddag al even in de Ace installeer zitten kijken en kon het niet vinden (wat dus blijkbaar klopt)
Fasedraden 1 en 2 omsteken in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:07
Hi, ik dacht middels workaround transacties te kunnen blijven zien.
Dit ging een tijd goed tot deze week.

Maar nu heeft mij Alfen Single Line S draaiende op 7.1.3 toch weer problemen transacties te laten zien.. niks ingeladen ook geen historie..
Iemand tips?

Paar keer reboot uitgevoerd maar zelfde resultaat helaas, hoop dat dit snel opgepakt kan worden bij Alfen en gefixt is in toekomstige firmware. Want ik wil het voor mijzelf bijhouden aangezien ik geen backoffice hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Terugschakelen naar een vorige firmware of geduldig blijven wachten tot ze eindelijk deze bug oplossen in een volgende firmware.
In de Eve Connect app schrijven ze onder inzichten nu al geruime tijd dat het is opgelost bij een volgende firmware.
Maar dat stond er al van de vorige firmware en is blijkbaar met 7.1.3 nog altijd niet opgelost.
Integendeel, kreeg er nog een paar bugs bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willy-Jan Prijs
  • Laatst online: 15:23
Firmware 7.1.6 is zojuist uitgebracht, dit betreft een hotfix release.

https://info.alfen.com/hu...Notes%20NG9xx%207.1.6.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Heb een mail van Alfen dat 7.1.6 vrijgegeven is voor public release:

This hotfix release is aimed at solving recently identified display issues on Eve Single Pro-line and Eve
Double Pro-line products. The following combination of solutions have been included in this release:
• The charging station can now detect the correct screen type during boot and use it from that
moment until a further reinitialization.
• If the charging station detects a display error and needs to be reset, the charging station will go
through a power cycle to reset the display controller of the charging station.
• The charging station sets its display controller in a “power down” state before turning off power
to the display. After powering up the charging station, the display controller is put into a specific
sequence of modes to prevent it from going in a state which can cause errors.
Internal testing has verified that these measures solve the recently reproduced issues relating to the
display of our charging stations. We hope and expect that this solves the issues you may have previously
experienced.

Het heeft bij mij nog niet alle problemen met foutmeldingen opgelost met het scherm en geheugenproblemen. Er zijn andere foutmeldingen bijgekomen, maar wel meer rust in het display systeem. Ze zijn dus wel op de goede weg,

Ook nog geen oplossing voor de iedere minuut charging power on en off cylcles die de paal de auto laat doormaken. Hierdoor is nu al meerdere keren de OBC in de problemen gekomen waardoor de auto naar de garage moet. We wachten nog steeds af.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Willy-Jan Prijs schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:48:
Firmware 7.1.6 is zojuist uitgebracht, dit betreft een hotfix release.

https://info.alfen.com/hu...Notes%20NG9xx%207.1.6.pdf
Je was me net voor ;)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Ook nog even bij Alfen op de Solar Solutions beurs gekeken. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1zfz8QFJAqUtqQhs6KQC2FZIf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwKX9IQrhYfQXnVGayB4HQHC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_quy7GpjyqfJM4Ed0jgHlPrM9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woJB5j4OeRuE6JOHpCQiByp4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0INV8GeUuZDdq-pXD8UgdgVsLiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pu5QIMdZxqMkev6Dfihe3jSR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfaPHqlGe0dj0nlwhnTOeX2MvdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6M4wiTdAaSSDq232nIf64yR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4V60BvRazZSn1-YNpqij73RjjSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nb98hNoM20r8sKyDVQo3wYzl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Sarge78 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:51:
Heb een mail van Alfen dat 7.1.6 vrijgegeven is voor public release:
Het heeft bij mij nog niet alle problemen met foutmeldingen opgelost met het scherm en geheugenproblemen. Er zijn andere foutmeldingen bijgekomen, maar wel meer rust in het display systeem. Ze zijn dus wel op de goede weg,
Maar kan je de historiek (inzicht) in de Eve Connect app nu al terug zien?

Nu je het zegt, na de laatste update ook "schermproblemen".
Bij laadkabel inpluggen ging de verlichting van het display uit om nadien terug aan te gaan.
Bij laadkabel ontgrendelen eveneens.

Maar daar had ik niet zoveel last van. Dat kan voor mij nog wel even wachten (nu ik weet dat het geen probleem in de laadpaal is maar firmware gerelateerd.

Wanneer je echter nog steeds de historiek niet kan zien en er weer andere bugs bijkomen zie ik voorlopig het nut niet in van weer een firmware upgrade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sergeklapwijk
Independent schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:50:
[...]

Maar kan je de historiek (inzicht) in de Eve Connect app nu al terug zien?

Nu je het zegt, na de laatste update ook "schermproblemen".
Bij laadkabel inpluggen ging de verlichting van het display uit om nadien terug aan te gaan.
Bij laadkabel ontgrendelen eveneens.

Maar daar had ik niet zoveel last van. Dat kan voor mij nog wel even wachten (nu ik weet dat het geen probleem in de laadpaal is maar firmware gerelateerd.

Wanneer je echter nog steeds de historiek niet kan zien en er weer andere bugs bijkomen zie ik voorlopig het nut niet in van weer een firmware upgrade.
Een hotfix release (7.1.x) is bedoeld voor het oplossen van een specifiek kritisch probleem/bug, in dit geval voor problematiek met displays. Het bevat dus geen oplossing voor andere bugs zoals die met transactiegegevens in Eve Connect. Een major release (7.x) kan meerdere bugs evenals nieuwe functionaliteiten omvatten. Als de transacties in Eve Connect kritisch is voor een gebruiker is het advies om de 6.6.2 release te gebruiken totdat dit probleem in een komende release is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-09 23:49
Waar is de firmware 7.1.6 te vinden dan? Op de website van Alfen bij de firmware updates staat hij namelijk niet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:29
krijg je ws vanuit Alfen aangereikt als je je meld met problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
rick-1975 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:55:
krijg je ws vanuit Alfen aangereikt als je je meld met problemen.
Je kan je aanmelden voor firmware updates, dan krijg je alles via de mail. Waarschijnlijk komt ie straks ook gewoon online via de tools.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:10
kaneda_14 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:24:
Hi, ik dacht middels workaround transacties te kunnen blijven zien.
Dit ging een tijd goed tot deze week.

Maar nu heeft mij Alfen Single Line S draaiende op 7.1.3 toch weer problemen transacties te laten zien.. niks ingeladen ook geen historie..
Iemand tips?

Paar keer reboot uitgevoerd maar zelfde resultaat helaas, hoop dat dit snel opgepakt kan worden bij Alfen en gefixt is in toekomstige firmware. Want ik wil het voor mijzelf bijhouden aangezien ik geen backoffice hebt.
Hier ook volgens mij hetzelfde probleem. Sinds upgrade naar 7.1.3 ook geen transacties meer, ook niet naar mijn backoffice eflux. Volgens hun een hardware probleem :+ fijn om te lezen dat er meer hetzelfde hebben. Ik ben nu aan het downgraden naar 6.6.2 omdat ik eer eerdere versie niet zo snel kon vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Dartlink schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Hier ook volgens mij hetzelfde probleem. Sinds upgrade naar 7.1.3 ook geen transacties meer, ook niet naar mijn backoffice eflux. Volgens hun een hardware probleem :+ fijn om te lezen dat er meer hetzelfde hebben. Ik ben nu aan het downgraden naar 6.6.2 omdat ik eer eerdere versie niet zo snel kon vinden
Kan je nadien even meegeven of je dan terug verbinding hebt met de backoffice?
Recent ook geen verbinding meer met de backoffice.
Maar ik betwijfel of dit met de upgrade naar 7.1.3 te maken heeft.
De historiek in de Connect app zie ik al niet meer sinds de voorlaatste update.
Op 28/2 heb ik de 7.1.3 erop gezet maar de laatste verbinding met de backoffice waarop er nog een volledige laadbeurt werd doorgegeven was daarna op 2/3.
Da nog een tijdje verbinding gehad met de back office maar geen laadbeurten meer doorgegeven.
En sinds een paar dagen geleden de verbinding volledig verbroken.

De back office werkt zoals gewoonlijk ook niet goed mee. Eerst een help desk die buiten het draaiboek van niets weet (zet 'm eens op en af en dan is het probleem opgelost,..... oh al gedaan, ..... dan maken we een ticket aan en hebben vijf dagen om te antwoorden,....... we sturen een technieker langs, ...... maar ik denk dat het een softwareprobleem is en wil eerst uitzoeken of het vanop afstand kan geregeld worden,.... oei,........ ik maak een nieuw ticket aan maar zal toch een technieker langssturen,..... en voor wie is dan de rekening en kan je dan eerst een offerte maken,..... oei, ik maak een nieuw ticket aan........)
8)7
Ik vogel het dus liever zelf eerst uit en wanneer dat niet lukt overweeg ik een nieuwe laadpaal (geen Alfen want ik heb het nu wel een beetje gehad met hun fysieke en softwarebugs). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Independent schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:02:
[...]

Kan je nadien even meegeven of je dan terug verbinding hebt met de backoffice?
Recent ook geen verbinding meer met de backoffice.
Maar ik betwijfel of dit met de upgrade naar 7.1.3 te maken heeft.
De historiek in de Connect app zie ik al niet meer sinds de voorlaatste update.
Op 28/2 heb ik de 7.1.3 erop gezet maar de laatste verbinding met de backoffice waarop er nog een volledige laadbeurt werd doorgegeven was daarna op 2/3.
Da nog een tijdje verbinding gehad met de back office maar geen laadbeurten meer doorgegeven.
En sinds een paar dagen geleden de verbinding volledig verbroken.

De back office werkt zoals gewoonlijk ook niet goed mee. Eerst een help desk die buiten het draaiboek van niets weet (zet 'm eens op en af en dan is het probleem opgelost,..... oh al gedaan, ..... dan maken we een ticket aan en hebben vijf dagen om te antwoorden,....... we sturen een technieker langs, ...... maar ik denk dat het een softwareprobleem is en wil eerst uitzoeken of het vanop afstand kan geregeld worden,.... oei,........ ik maak een nieuw ticket aan maar zal toch een technieker langssturen,..... en voor wie is dan de rekening en kan je dan eerst een offerte maken,..... oei, ik maak een nieuw ticket aan........)
8)7
Ik vogel het dus liever zelf eerst uit en wanneer dat niet lukt overweeg ik een nieuwe laadpaal (geen Alfen want ik heb het nu wel een beetje gehad met hun fysieke en softwarebugs). :)
Ik heb rond dezelfde tijd geupgrade naar 7.1.3 en eerste probleem bij mij was dat de sessie niet afsloot. Dit handmatig moeten doen in de backoffice. In de tussentijd twee laadsessies nog gehad en die zijn niet in de backoffice gekomen.

Vandaag was ik weer thuis en kon ik er even naar kijken. Gebeld met de helpdesk volgens hen dus een hardware probleem, ze zouden de kWh meter niet doorkrijgen. Vond ik vreemd dat dat hardware zou zijn omdat ik deze wel in HA uitlees en daar gewoon werkt. Daarna dus de downgrade gedaan en alles werkt weer, zelfs de twee sesses na de upgrade zijn nu gesynct. Dus ik ben blij :)

Onder 7.1.3 kreeg ik wel verbinding naar backoffice, alleen dus de sessies/transacties kwamen niet door. Ik wacht nu netjes tot de volgende grote update en probeer het daarna opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Dartlink schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:40:
[...]

Ik heb rond dezelfde tijd geupgrade naar 7.1.3 en eerste probleem bij mij was dat de sessie niet afsloot. Dit handmatig moeten doen in de backoffice. In de tussentijd twee laadsessies nog gehad en die zijn niet in de backoffice gekomen.
Wordt steeds herkenbaarder.
Sinds er geen gegevens meer overgemaakt worden (of een paar dagen erna dat moet ik eens nakijken) sluit de laadsessie volgens de software van de backoffce inderdaad niet meer af (wel op de paal zelf en ook in de Eve Connect app).
Staat - in de tabel van de back office - zonder onderbreking nu al dagenlang op 3,71 kW.
De laadpaal werkt eigenaardig genoeg wel normaal en geeft op het display na afsluiten ook de geladen kWh aan en sluit op het display de laadsessie af en start bij een nieuwe laadsessie van nul terug op.
Onder 7.1.3 kreeg ik wel verbinding naar backoffice, alleen dus de sessies/transacties kwamen niet door. Ik wacht nu netjes tot de volgende grote update en probeer het daarna opnieuw.
Was hier de eerste dagen eveneens zo.
In de backoffice kon je zien wanneer de Alfen niet gebruikt werd, wanneer er werd geladen en wanneer ik 'm van de stroom heb gehaald. Maar kWh werden niet dioorgegevenen de curve van het laadvermogen bleef op 3,71 kW hangen (ook nadat in de backoffice te zien was dat de laadpaal niet meer in gebruik was. Een paar dagen later foutmelding en daarna geen verbinding meer met de backoffice.

Lijkt dus dezelfde oorzaak te hebben.
Dan morgen maar weer eens terug naar 6.6.2.

Edit: @Dartlink Bedankt voor de nuttige inzichten!.
Downgrade naar 6.6.2 is gelukt en onmiddellijk terug verbinding met de backoffice en alle gemiste laadsessies zijn automatisch doorgegeven aan de backoffice. FW 7.1.3 is dus corrupt.
De laadsessies zijn na de downgrade evenwel nog steeds niet zichtbaar in de Eve Connect app (tab "Inzicht") Maar dat is het laatste van mijn zorgen (terug op te volgen in de backoffice sessies). _/-\o_
@Daveth : het is dus wel degelijk geen hardwareprobleem noch een probleem met het moederbord. Fout ligt in de software versie 7.1.3. Na upgrade naar 7.1.3 is er (reeds eerder hier omschreven) een probleem met de instellingen op de connector (wordt ongevraagd terug gezet naar nulwaarde en kan alleen gereset worden via de Service Installer en niet via de My Eve) en indien je een back office verbinding hebt sluit deze dan niet meer af zodat er geen uitwisseling van gegevens meer is tussen laadpaal en back offoffic
Komt waarschijnlijk niet bij iedere gebruiker voor maar gelijkaardige problemen wel bij meerdere gebruikers.

[ Voor 26% gewijzigd door Independent op 15-03-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
@Independent Top! Eens kijken of ik/we vandaag een bug report bij Alfen kunnen neerleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Ik heb op mijn Eve Singe Pro 'solarcharging' actief staan. Dat werkt bij mij probleemloos.
De comfort modus op traagladen (bijv. 2kW) schakelt de laadstroom netjes terug van 3 naar 1 fase.

Nu valt mij op dat phase L1 word gebruikt, mijn zonnepanelen omvormer zit op L3. Kan ik ergens in de settings de fase wijzigen welke wordt gebruikt bij het laden op 1 fase? Ik weet dat de slimme meter intern saldeert, maar zou het netter vinden dat l3 wordt gebruikt.

edit: even een pagina terug lezen zou wel handig geweest zijn... O-)
Het is dus alleen mogelijk om fysiek de fases te wisselen....

[ Voor 12% gewijzigd door Thijs82 op 15-03-2025 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Dartlink schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:45:
@Independent Top! Eens kijken of ik/we vandaag een bug report bij Alfen kunnen neerleggen :)
Heb ik reeds gedaan. :)

In de backoffice zie je ook duidelijk dat op het uur van de FW-downgrade de laadsessie (welke sinds 2/3 ononderbroken stond) ook afgesloten wordt en de verbinding dan wordt hersteld met de backoffice.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq_fg3OwdUgzusU9qBxnIEyr6e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfxpVc03nEK1DQsCzTode8KG.jpg?f=fotoalbum_large

Naast de andere bugs heeft de laatste update waarschijnlijk ook dit gewijzigd:
DaRealRenzel schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:51:
Bij mij was de backoffice definitie ingesteld als standaard websocket (WS://) traffic, maar de definitie file van Alfen had de instelling Secure Websocket (WSS://). Daardoor was er na de eerste update geen push verbinding meer. Even een S-je weghalen en het was weer opgelost.

[ Voor 77% gewijzigd door Independent op 15-03-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Nu online

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

NoFate schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:02:
[...]

Eventjes de fasen in de aansluiting verschuiven (zwarte draad op L1, grijze op L2, bruine op L3. Voor de lader maakt het niet uit welke fase waar zit, zolang de fasen linksom of rechtsom netjes 120 graden fasedraaiing hebben.
Je kan dan in de Alfen ook aangeven hoe je de fasen aangesloten hebt, zodat de load balancing niet verkeerd gaat limiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Nu online

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

AWEF schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:07:
[...]

offtopic:
Inderdaad ander topic, maar om terug te leveren moet je omvormer 2 a 3 volt hoger zitten dan de voedende fase. Inclusief verlies naar de omvormer zit je met 249V op de meter al erg aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatC
  • Niet online
Thijs82 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:56:
Ik heb op mijn Eve Singe Pro 'solarcharging' actief staan. Dat werkt bij mij probleemloos.
De comfort modus op traagladen (bijv. 2kW) schakelt de laadstroom netjes terug van 3 naar 1 fase.

Nu valt mij op dat phase L1 word gebruikt, mijn zonnepanelen omvormer zit op L3. Kan ik ergens in de settings de fase wijzigen welke wordt gebruikt bij het laden op 1 fase? Ik weet dat de slimme meter intern saldeert, maar zou het netter vinden dat l3 wordt gebruikt.

edit: even een pagina terug lezen zou wel handig geweest zijn... O-)
Het is dus alleen mogelijk om fysiek de fases te wisselen....
Welke instellingen heb je gebruikt? Ik zit ook met een 3 fase installatie maar zonneladen gaat bij mij altijd aan 1.3kw, de rest stuurt die naar het net en ik begrijp niet waarom. Nu bv gaat er 2 kw naar het net en dus 1.3 naar de wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:13
IvoB2 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:38:
Kan al vanaf firmware 6.3 bij de Alfen (momenteel zit men al aan firmware 7.0).
Naast solar charging kan je in de Alfen (via de EveConnect laatste beta update dd 23/8) ook schema's opstellen.
Dagschema's (per kwartier) opstellen is al voorzien voor solar charging maar nog niet geactiveerd.

[Afbeelding]

(Voor wie zich opgeeft als betatester voor de EveConnect, opgelet er zitten nog enkele bugs in zoals geen aansluiting in de kwartieren (er zit een kwartier blanco in bij overschakeling van uurschema, ttz. je kan geen aansluitende uurschema's opstellen) en wanneer je het schema daadwerkelijk actief zet triggert dat de boost functie van het vermogen (vermogen springt van ingesteld max. vermogen naar max. ingesteld zekeringsvermogen.)
Ik ben sinds gisteren ook meer aan het experimenteren met mijn Alfen Single pro. Ik heb (helaas) geen permanente UTP verbinding. Ik heb gisteren de kap opengemaakt en solar charge comfort vanaf 1,4Kw aangezet, maar ik kan dus ook niet 'boosten' via de app zonder permanente verbinding. Nu vroeg ik mij af of je met die schema functie bijvoorbeeld kan instellen dat ik overdag tussen 07:00 en 20:00 op solar mode op laadt en daarbuiten altijd op volle snelheid? Dit zou voor mijn situatie wel kunnen werken omdat ik dan altijd 's nachts voldoende kan bijladen indien ik de volgende dag vroeg weg moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasJackson
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-05 21:00
Ik heb het probleem dat mijn Alfen laadpaal maar maximum aan zo'n 13A wil laden. In de app zegt hij dat de limitatie 'Power cable' en 'Vehicle configuration' is. In de auto staat de stroomlimiet op 32A.

Maar ik zie dat de gemeten PP resistance wel hoog is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoIO8BejUdrIa0xTFAPWOxuCO4o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a8sHnPty9XTRIHZ1pCJmkO4s.png?f=user_large
Wat ik hierover gevonden heb is dat dit aangeeft hoeveel ampere de kabel kan laden.

Is dit het probleem? Het is een kabel die vast aan de laadpaal hangt. Heb proberen nameten met multimeter tussen PE en PP maar die meting lukt niet om de een of andere reden. (brolmultimeter)

Ik denk dat die PP resistance moet overeenkomen met dit:
1500 Ω resistor – 13A cable
680 Ω resistor – 20A cable
220 Ω resistor – 32A cable
100 Ω resistor – 63A cable

EDIT:
Het probleem concreet is dat het laden niet overschakelt van 1F naar 3F door die limiet van 13A. Heb nu uit gezet dat hij mag switchen tussen 1F en 3F laden, en nu laadt hij wel vrolijk enkelfasig aan 24A...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKpA0SGwUYQMwu6Zdt8S979ZTnM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AiTHYPF9EIr0wRAODgZmKZWO.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door JonasJackson op 16-03-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
addictive_rhymz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:34:
[...]

Ik ben sinds gisteren ook meer aan het experimenteren met mijn Alfen Single pro. Ik heb (helaas) geen permanente UTP verbinding. Ik heb gisteren de kap opengemaakt en solar charge comfort vanaf 1,4Kw aangezet, maar ik kan dus ook niet 'boosten' via de app zonder permanente verbinding. Nu vroeg ik mij af of je met die schema functie bijvoorbeeld kan instellen dat ik overdag tussen 07:00 en 20:00 op solar mode op laadt en daarbuiten altijd op volle snelheid? Dit zou voor mijn situatie wel kunnen werken omdat ik dan altijd 's nachts voldoende kan bijladen indien ik de volgende dag vroeg weg moet.
Geen idee wat je bedoelt met een permanente UTP verbinding?
Verbindig tussen de Alfen en je router, verbinding tussen je Alfen en P1 poort, beiden?

Wanneer je op een laptop de Service Installer installeert en daar toegang toe hebt kan je deze inpluggen in de ethernetpoort op de Alfen en zo het een en ander instellen. Maar dat is dan permanent tot je de volgende wijziging doet. Lijkt me praktisch niet haalbaar.

Om een schema in te stellen heb je met een oudere Alfen een bekabelde verbinding tussen de ethernetpoort van je Alfen en je router nodig om deze in je wifi netwerk op te nemen. Nieuwere Alfens hebben nu wifi aan boord.
Een schema stel je dan in via de Eve Connect app. Schema's kan je pas instellen vanaf firmware 7.0.

Wil je laden in solar mode heb je sowieso een verbinding tussen de RJ11 poort van de Alfen en de RJ11 poort (P1) op de DM nodig.

De vermogensslider (stappen van 200W) kan je, indien wifiverbinding met je laadpaal, in de Eve Connect app wel bedienen onder firmware 7.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Independent schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:52:
[...]

Geen idee wat je bedoelt met een permanente UTP verbinding?
Verbindig tussen de Alfen en je router, verbinding tussen je Alfen en P1 poort, beiden?

Wanneer je op een laptop de Service Installer installeert en daar toegang toe hebt kan je deze inpluggen in de ethernetpoort op de Alfen en zo het een en ander instellen. Maar dat is dan permanent tot je de volgende wijziging doet. Lijkt me praktisch niet haalbaar.

Om een schema in te stellen heb je met een oudere Alfen een bekabelde verbinding tussen de ethernetpoort van je Alfen en je router nodig om deze in je wifi netwerk op te nemen. Nieuwere Alfens hebben nu wifi aan boord.
Een schema stel je dan in via de Eve Connect app. Schema's kan je pas instellen vanaf firmware 7.0.

Wil je laden in solar mode heb je sowieso een verbinding tussen de RJ11 poort van de Alfen en de RJ11 poort (P1) op de DM nodig.

De vermogensslider (stappen van 200W) kan je, indien wifiverbinding met je laadpaal, in de Eve Connect app wel bedienen onder firmware 7.0.
Sorry ik was niet duidelijk genoeg. Wat ik bedoel is dat mijn laadpaal wel met een p1 kabel is verbonden maar niet met een ethernet kabel. Ik sluit nu tijdelijk een ethernet kabel aan richting de router om instellingen aan te passen maar die ligt dan open over de oprit en door de voordeur dus die haal ik weer weg. Had gehoopt dat ik dus op basis van een schema solar aan/uit kon zetten maar blijkbaar moet ik dan nog even geduld hebben tot fw7.0. Bedankt voor deze informatie in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Men zit nu al aan FW 7.1.3 (niet doen, zit vol bugs!).
Je kan dus al een upgrade doen naar 7.0 om schematisch laden in te stellen via de het schema in de Eve Connect app.

Maar de Eve Connect app werkt niet via een bekabeling maar via wifi.

Je Alfen moet dus al zelf wifi ondersteunen. Zoniet moet je een bekabelde verbinding maken met je router. Dat kan eventueel door de al bestaande verbinding met de P1 poort op te splitsen en door te verbinden met je router (indien je Alfen wifi niet rechtstreeks ondersteunt).

Upgraden naar 7.0 heeft, voor wat jij wenst, dus alleen zin als je een wifi verbinding met de laadpaal opzet.

Volgens mij kan je via de schema's solarladen ook niet aan/uit zetten.
De schema's dienen op wisselende vaste vermogens in tijdsblokken onder te verdelen.
Net zoals je nu de vermogensslider manueel aanpast kan het dan geautomatiseerd per kwartier in zelf gekozen vermogens.

In de Eve Connect app kan je (indien LB op de P1 geactiveerd) solar green/comfort ook schakelen maar, voor zover ik mee ben, niet schematisch schakelen tussen solar en vast vermogen.

[ Voor 26% gewijzigd door Independent op 16-03-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Helder. Overigens zag ik net dat mijn paal al op firmware 7.0.2-4322 draait (niet zelf geïnstalleerd, daar durf ik niet aan te komen na alle berichten in dit topic) en MyEVE app is versie 2.0.1. Maar de schema functies zie ik er nog niet tussen.
Edit: Ik zie het al Eve connect is iets anders dan MyEve. Ik gebruik denk ik een oude app.
Edit2: schema functie gevonden in Eve Connect. Zo te zien kun je ook alleen de maximale laadsnelheid instellen maar niet de minimale.

[ Voor 38% gewijzigd door addictive_rhymz op 16-03-2025 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 16:09
Ik heb even gezocht, maar lijk het niet te kunnen vinden.... ik heb al een tijdje de Alfen paal bereikbaar via een app. Probleem is dat dit alleen werkt als ik thuis met mobiel aan de WiFi hang. Ik wil nu solarcharging aan zetten, terwijl ik de hele dag weg ben. Dat kan denk ik niet he? Is er een truc om dit wel te regelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:19
kisik schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:18:
Ik heb even gezocht, maar lijk het niet te kunnen vinden.... ik heb al een tijdje de Alfen paal bereikbaar via een app. Probleem is dat dit alleen werkt als ik thuis met mobiel aan de WiFi hang. Ik wil nu solarcharging aan zetten, terwijl ik de hele dag weg ben. Dat kan denk ik niet he? Is er een truc om dit wel te regelen?
Thuis een VPN maken waar je mee verbind als je niet thuis bent.
Of de laadpaal in een domotica systeem hangen (home assistent of domoticz bv), waarbij ik overigens ook aanraadt om daar dan met VPN mee te verbinden als je op afstand zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@kisik Meest low-tech (voor de eindgebruiker) is mijns inziens Tailscale met exit-node op een apparaat dat altijd aan staat in je huis, zoals een AppleTV. Andere optie is gebruik maken van WireGuard VPN in je router, bijv. UniFi, etc. Zoveel mooie technieken om dit te regelen tegenwoordig :)

De Alfen in Home Assistant hangen kan ook, maar dan moet je Home Assistant ook weer vanaf buiten benaderbaar maken en kom je weer op bovenstaand uit (of de web interface ervan met reverse proxy openzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Ik heb in de IOS app store een review geplaatst met de vraag of ze een feature kunnen implementeren waarbij je op schema de solar charging aan en uit kan zetten. Ik zag dat ik niet de enige was.
Er is vast geen ingang waar je feature requests kan indienen bij Alfen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sergeklapwijk
addictive_rhymz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:07:
Ik heb in de IOS app store een review geplaatst met de vraag of ze een feature kunnen implementeren waarbij je op schema de solar charging aan en uit kan zetten. Ik zag dat ik niet de enige was.
In Eve Connect kan je je smartphone schudden om het feedback-scherm te openen, dan komt de feedback direct bij het team terecht ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
JanHenk schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:21:
@kisik Meest low-tech (voor de eindgebruiker) is mijns inziens Tailscale met exit-node op een apparaat dat altijd aan staat in je huis, zoals een AppleTV. Andere optie is gebruik maken van WireGuard VPN in je router, bijv. UniFi, etc. Zoveel mooie technieken om dit te regelen tegenwoordig :)

De Alfen in Home Assistant hangen kan ook, maar dan moet je Home Assistant ook weer vanaf buiten benaderbaar maken en kom je weer op bovenstaand uit (of de web interface ervan met reverse proxy openzetten).
Maar misschien moest ik HA sws maar gaan neerzetten, ook ivm aankomende nuttige inzet op andere vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
addictive_rhymz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:07:
Dit zou mij ook hebben geholpen. Ik had gistermiddag geschoven van solar - naar schema (en daarmee het laden gestopt), omdat het gunstiger was terug te leveren, nu is dat andersom, maar ben ik niet thuis en kan ik niet aanpassen.
Pagina: 1 ... 72 ... 91 Laatste