Die post maakt het er voor mij niet duidelijker op.
sergeklapwijk schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:19:
[...]
Een laadpunt heeft minimaal 6A nodig (dus 1,4kW enkelfasig of 4,1kW driefasig) om te kunnen laden. Om het toch mogelijk te maken om overschotten lager dan 6A te kunnen compenseren in Green Mode is het mogelijk om het laadpunt bij lagere overschot te laten starten door te definiëren wat het minimale aandeel van het overschot PV moet zijn. Bij bijvoorbeeld 25% begint het laadpunt dus al bij 1,5A (345W op 1PH of 1.035 W op 3PH) overschot laden, de overige 4,5 A komt dan vanuit het net.
De Green Share is niet instelbaar middels Eve Connect omdat het te laag instellen bij bewolkte dagen tot veel relaisschakelingen kan leiden wat de levensduur van het (power board van het) laadpunt niet ten goede komt. Dit is wel voor de installateur beschikbaar in de Service Installer en in MyEve evenals via OCPP. Het default in de firmware is 100%. Als je ooit een vroege versie van Eve Connect gebruikt het zou het kunnen dat het naar 25% gezet is door de app, inmiddels zou dat niet meer moeten gebeuren.
Deze wel grotendeels.
Zoals ik het lees, maar corrigeer me als ik het verkeerd heb:
Je hebt 2 opties
Optie 1 = Comfort Mode
1 instelbare optie, namelijk "Solar Comfort Level", stel die stellen we in op 1400W (het minimale vermogen wat nodig is om de laadpaal uberhaupt te laten laden)
De laadpaal laadt altijd minimaal op deze "level", of er nu wel of geen zon is.
Stel je hebt 1000Watt PV opbrengst
Laadpaal loopt op 1400W, waarvan 1000W via PV en 400W uit het net
Stel je hebt 5000W PV opbrengst
Laadpaal loopt op 5000W, alleen via PV
Stel de PV staat uit, de laadpaal laad alsnog op 1400W.
Optie 2 = Green Mode
1 instelbare optie, namelijk "Solar Green Share", een waarde in procenten %%
Minimale laadvermogen is nog steeds 1400W
Stel greenshare staat op 25%
PV levert 350W
Laadpaal laad de auto met 350W uit PV en 1050W uit het net
PV levert 340W
Laadpaal doet niets
Stel Greenshare staat op 100%
PV levert 1500W, laadpaal laadt met 1500W
PV levert 1350W, laadpaal doet niets omdat het minimale laadvermogen nog niet is gehaald
Stel Greenshare staat op 50%
PV levert 750W, laadpaal laadt met 1400W, 750W PV + 650W uit het net
PV levert 650W, laadpaal doet niets, omdat 50% van 1400W 700W is, en dit niet gehaald wordt.
Snap ik het nu goed