[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 71 ... 90 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 19:15
Kan ik zonder problemen een schakelaar in de zijkant van de behuizing zetten en daarmee de 230V "EXT. PWR" schakelen? Gebruik de paal sporadisch en wil het standby verbruik beperken.

Edit: paal is eigendom en geen backoffice

[ Voor 11% gewijzigd door Brokencore op 01-03-2025 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:09
Brokencore schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 07:44:
Kan ik zonder problemen een schakelaar in de zijkant van de behuizing zetten en daarmee de 230V "EXT. PWR" schakelen? Gebruik de paal sporadisch en wil het standby verbruik beperken.

Waarom zou je een ‘ingress’ voor vocht in behuizing willen?

Daarbij:
Eve Single S-line: approx. 3.5 - 3.8 W
- Eve Single Pro-line: approx. 3.9 - 4.1 W
- Eve Double Pro-line: approx. 9 – 12 W
- Twin: approx. 9 – 12 W

Grof gerekend 4 watt per dag x 365 = 1460 watt x €0,40/Kw (gemiddelde prijs) = 0,584 euro. Is dat het waard? Afronden naar boven, is het € 2,- per jaar dat je de ellende van vocht bespaart waard?
Of reken ik verkeerd?
Los van feit dat het moederbord in de paal dit niet al te fijn gaat vinden denk ik.
En anders schakel je hem uit via de groep in je meterkast.

[ Voor 8% gewijzigd door austin_77 op 01-03-2025 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
austin_77 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Waarom zou je een ‘ingress’ voor vocht in behuizing willen?

Daarbij:
Eve Single S-line: approx. 3.5 - 3.8 W
- Eve Single Pro-line: approx. 3.9 - 4.1 W
- Eve Double Pro-line: approx. 9 – 12 W
- Twin: approx. 9 – 12 W

Grof gerekend 4 watt per dag x 365 = 1460 watt x €0,40/Kw (gemiddelde prijs) = 0,584 euro. Is dat het waard? Afronden naar boven, is het € 2,- per jaar dat je de ellende van vocht bespaart waard?
Of reken ik verkeerd?
Los van feit dat het moederbord in de paal dit niet al te fijn gaat vinden denk ik.
En anders schakel je hem uit via de groep in je meterkast.
Ik denk dat je vergeet 4 watt te vermenigvuldigen met 24 uur per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
orillion schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Kom je op grofweg een 10tje per jaar. Ik zou het er niet voor over hebben. Koelt dat ding af, kans op condensvorming etc. Laad 😉 maar lekker aan.

Edit: Als je 2000 kWh per jaar laadt, dan is dat standby verbruik verwaarloosbaar.

Over het algemeen is al dat gesuboptimaliseer penny wise pound foulish. Dat geldt voor aan/uit maar ook het constant wisselen tussen 1 en 3 fase laden.

[ Voor 26% gewijzigd door V_ger op 01-03-2025 10:32 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:09
orillion schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Whoops, 8)7 |:( dat dus, zoals @V_ger al schrijft: €10,- per jaar is vochtproblemen ook voor mij niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Nu online
Klopt, en het is nog een klusje om mooi in te bouwen. Dat kost ook nog tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-08 19:12
orillion schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 07:20:
[...]

Dank voor je uitleg. Hij staat op RFID en het tabblad “subdevices” toont de RFID details ook niet meer sinds de update. In de logs ook meldingen als `NFC port initialisation warning (1)`.
Inmiddels ook een factory reset getest en update naar 7.1, maar helpt allemaal niet.

Het originele probleem is een lekstroom storing, maar in combinatie met de NFC problemen en de leeftijd (8 jaar oud) kan ik misschien beter een nieuwe kopen. Kan ik mijn licentie code overzetten, of zijn die persoonsgebonden? Zou aardig wat geld schelen (32A, RFID en load balancing).
Als je een dc lekstroom melding hebt en je weet zeker dat het niet aan de auto ligt kan je de DC detectie overbruggen (natuurlijk volledig op eigen risico) door de flatcable te volgen die van de powerentry komt (powerentry is het gene waar de voedingskabel op aangesloten word) naar het controllerboard, daar zit een connector (met als het goed is 2 rijen van 4 pennetjes), daar haal je de flatcable los en verbind je met een jumper de binnenste 2 pennetjes (de plek waar het zwarte kunststof hulsje er omzit bij de inkeping).
Dus de jumper op het controllerboard en niet op de powerentry.
De DC detector van de powerentry gaat nog wel eens kapot en zo kan je hem omzeilen, letop je haalt hiermee een belangrijke veiligheidsoptie weg.
Als je een DC foutmelding hebt gaat er van alles fout met je lader en dit kan ook de oorzaak zijn dat je RFID reader niet werkt.

Als je toch van plan ben om een andere te kopen kijk dan ook naar andere merken, bijvoorbeeld Enovates maakt ook goede laders die een stuk minder issues hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Daveth op 01-03-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Brokencore schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 07:44:

Het is en blijft een computer die er in zit en meestal zijn deze niet blij mee om vaak in en uit te schakelen.
In loop van de tijd is de kans dat er iets fout gaat groot en dan zijn de kosten vele male groter dan die 4w die je uitspaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Nu online
Daveth schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:55:
[...]

Als je een dc lekstroom melding hebt en je weet zeker dat het niet aan de auto ligt kan je de DC detectie overbruggen (natuurlijk volledig op eigen risico) door de flatcable te volgen die van de powerentry komt (powerentry is het gene waar de voedingskabel op aangesloten word) naar het controllerboard, daar zit een connector (met als het goed is 2 rijen van 4 pennetjes), daar haal je de flatcable los en verbind je met een jumper de binnenste 2 pennetjes (de plek waar het zwarte kunststof hulsje er omzit bij de inkeping).
Dus de jumper op het controllerboard en niet op de powerentry.
De DC detector van de powerentry gaat nog wel eens kapot en zo kan je hem omzeilen, letop je haalt hiermee een belangrijke veiligheidsoptie weg.
Als je een DC foutmelding hebt gaat er van alles fout met je lader en dit kan ook de oorzaak zijn dat je RFID reader niet werkt.

Als je toch van plan ben om een andere te kopen kijk dan ook naar andere merken, bijvoorbeeld Enovates maakt ook goede laders die een stuk minder issues hebben.
Super, dat kan ik dan nog testen om uit te sluiten, bedankt! De melding komt al zodra de paal opstart, dus kan niet de auto zijn.
RFID werkte nog wel toen ik al storing had, maar nog geen update had gedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door orillion op 01-03-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diek77
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-04 20:15
Beste mensen.
Ik ben nieuw hier en hoornaar jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een alfen single S-line laadpaal.
Deze is twee jaar geleden geïnstalleerd i.v.m. met een leaseauto. Dus ook met een backoffice.
Paal is nooit gebruikt omdat ik weg ben gegaan bij de werkgevers
Nu heb ik een electrische auto aangeschaft die ik thuis uiteraard wil laden. De backoffice is geheel afgesloten. Kan ik dus geen gebruik meer van maken. Inlog en wachtwoord heb ik wel gekregen.
Ik heb de eve app op de telefoon staan. Ook de service software gedownload op de laptop.
Beide werkt als ik inlog. Maar ik wordt nergens een laadpaal gezien.
In wil in basis naar plug&charts. En daarna zie ik wel verder.
Weet iemand hoe het komt dat mij laadpaal niet wordt gezien? En hoe kan ik dit regelen.
Kent iemand mss een bedrijf (omgeving Eindhoven) die dit ook kan inregelen (zonder dat ik daar de hoofdprijs maandelijks voor moet betalen in een abonnement).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?

Groeten
Dirk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:46
Diek77 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:57:
Beste mensen.
Deze is twee jaar geleden geïnstalleerd i.v.m. met een leaseauto. Dus ook met een backoffice.
Nu heb ik een electrische auto aangeschaft die ik thuis uiteraard wil laden. De backoffice is geheel afgesloten. Kan ik dus geen gebruik meer van maken. Inlog en wachtwoord heb ik wel gekregen.
Ik heb de eve app op de telefoon staan. Ook de service software gedownload op de laptop.
Weet iemand hoe het komt dat mij laadpaal niet wordt gezien? En hoe kan ik dit regelen.
Kent iemand mss een bedrijf (omgeving Eindhoven) die dit ook kan inregelen (zonder dat ik daar de hoofdprijs maandelijks voor moet betalen in een abonnement).

Groeten
Dirk
Is deze met een netwerkkabel verbonden of via de wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:15
1. Is de Alfen S-line destijds getest na installatie dmv even auto opladen?

2. Paal altijd stroom gehad? Of nooit gebruikt en uitgezet in meterkast? Dat kan funest zijn ivm condensvorming. Zie ook aantal post hierboven discussie over.

3. Heb je iets van historisch inzicht via backoffice portal? Want kan ook dat je paal nu geen internet verbinding heeft (geen utp kabel) en eerder via simkaart met backoffice verbond.
Diek77 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:57:
Beste mensen.

Groeten
Dirk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Nu online
orillion schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:21:
[...]

Super, dat kan ik dan nog testen om uit te sluiten, bedankt! De melding komt al zodra de paal opstart, dus kan niet de auto zijn.
RFID werkte nog wel toen ik al storing had, maar nog geen update had gedaan.
@Daveth zou het ook nog kunnen dat de aardlekschakelaar met zekering versleten is, want deze DC foutstroom veroorzaakt? Want ik zie in de handleiding van nieuwe modellen staan dat die 40A moet zijn, maar de installateur heeft destijds bij mij 32A erin gezet. Als ik veel op 32A laad zit die dus aan z'n maximale belasting.

Overigens zie ik geen losse power entry board in mijn laadpunt. De aders zijn nergens omvat door een ring. Ze lopen van rechtsonder, horizontaal door het midden naar links langs de kwh meter en gaan dan omhoog om te eindigen op de grote printplaat die je op foto 2 ziet. Dus misschien kan ik het power entry board niet eens los vervangen? Of misschien zijn deze onderdelen zelfs al uit productie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcH-XmyyJ4CF1TCmUejwEuDj7dU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLeXP3ZizFSfOXWt8jQqpNaa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xL8SsZ8PzKDQpXOGQH5P0dGZwKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsleZI4UD8wrdhz57kU7g4vc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door orillion op 02-03-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
orillion schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:24:
[...]

@Daveth zou het ook nog kunnen dat de aardlekschakelaar met zekering versleten is, want deze DC foutstroom veroorzaakt? Want ik zie in de handleiding van nieuwe modellen staan dat die 40A moet zijn, maar de installateur heeft destijds bij mij 32A erin gezet. Als ik veel op 32A laad zit die dus aan z'n maximale belasting.

Overigens zie ik geen losse power entry board in mijn laadpunt. De aders zijn nergens omvat door een ring. Ze lopen van rechtsonder, horizontaal door het midden naar links langs de kwh meter en gaan dan omhoog om te eindigen op de grote printplaat die je op foto 2 ziet. Dus misschien kan ik het power entry board niet eens los vervangen? Of misschien zijn deze onderdelen zelfs al uit productie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dit is zeker een ouder lader, Eve single zonder powerentry kom je zo goed als nooit tegen (ik zie dat het ook nog een 1 fase lader is, deze worden ook al jaren niet meer gemaakt).
Maar zie je DC lekstroom in je log? of klapt je aardlek schakelaar er uit?
Als je aardlekschakelaar er uit klapt kan je testen of het probleem in de lader zit of dat je voedingskabel ergens beschadigd is of dat je (zoals je zelf al aangaf) je aardlek schakelaar lam is geworden.
Als je de binnenkomende kabel los maakt in de lader gebeurd het dan nog? zo ja dan zit het probleem niet in de lader.
Als het wel in de lader zit maak eens alle printplaten los en check of er niet ergens een slak vast gebakken zit op de printplaat die een aardlek/sluiting maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Daveth op 02-03-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Nu online
Daveth schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:48:
[...]

Ja dit is zeker een ouder lader, Eve single zonder powerentry kom je zo goed als nooit tegen (ik zie dat het ook nog een 1 fase lader is, deze worden ook al jaren niet meer gemaakt).
Als je aardlekschakelaar er uit klapt kan je testen of het probleem in de lader zit of dat je voedingskabel ergens beschadigd is of dat je (zoals je zelf al aangaf) je aardlek schakelaar lam is geworden.
Als je de binnenkomende kabel los maakt in de lader gebeurd het dan nog? zo ja dan zit het probleem niet in de lader.
Als het wel in de lader zit maak eens alle printplaten los en check of er niet ergens een slak vast gebakken zit op de printplaat die een aardlek/sluiting maakt.
Klopt, laadpunt uit april 2017. Daarom twijfel ik ook of het nog wel waard is te investeren in reparatie. Aardlek schakelaar klapt er niet uit. Het is een foutmelding in de logs, code 101 in de software. Dit gebeurd zodra het laadpunt wordt aangezet, dus zelfs al zonder dat de auto is aangesloten. Ik heb ook alle andere groepen van het huis al uit gehad en dan komt dezelfde fout in het laadpunt.
Ik zal nog eens goed kijken, maar kan me niet voorstellen dat er een beest in is gekropen. Er zijn 0 spinnenwebben, geen vocht, de ingang is hermetisch dicht voor het oog. Heb ook de boel al voorzichtig proberen schoon te blazen met een compressor, maar dat hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Nu online
Daveth schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:48:
[...]

Alles los gehad, gecontroleerd en helaas geen verschil (zie foto's hieronder, na die log entries blijft hij in de status 101). Wat denk jij? Nieuwe kopen of zou er nog iets te vervangen zijn om dit op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYncYaEnpv8pxA1Nr8048W4vPts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQSIykE6plznvKnOckNAiB24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgUauwYS2nNBP2lKB331iMBFHPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBJlc72JjCqBdCxrzB2MuRCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lShfPIYF11eLTIghsLSZO17R_5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RUEwml9p4arkhuUyU6GTbPu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvL8-FOqZJU2mPNXTYR5rIN1LaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmGZLm4PTUUqVDXFaiVcF7AL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0jqnGsxNFkb8UDXpz4obdNrKr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19hMxe4zfpXbmeAF6hh9WsUd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
orillion schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Alles los gehad, gecontroleerd en helaas geen verschil (zie foto's hieronder, na die log entries blijft hij in de status 101). Wat denk jij? Nieuwe kopen of zou er nog iets te vervangen zijn om dit op te lossen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is duidelijk, de software verwacht een Power entry die je niet hebt, normaal kan je dan een jumper plaatsten maar de aansluiting op het controllerboard is er in deze oude versie nog niet.
Typisch Alfen allerlei dingen aanpassen in de software maar vooral niet testen op oude systemen.
Helaas kan je hier niet veel aandoen, Alfen bellen heeft meestal ook niet veel zin want daar gaan ze toch niets aan doen.
Ik hoop voor je dat er nog iemand een idee heeft maar ik denk dat het tijd word voor een nieuwe lader.
Het ombouwen heeft ook geen nut want dan heb je een nieuwe controllerboard, 3 fase powerboard, Powerentry, Kwh meter en div. kabelbomen nodig, nieuwe kopen is goedkoper.

Misschien is dit wat voor jouw, ik werk zelf niet met thuis laders van Enovates maar wel met publieke laders van hun en mijn ervaring is na jaren alles met Alfen laders gedaan te hebben dat Enovates wel betere services levert.
https://www.enovates.com/nl/products/single-wallbox/

[ Voor 10% gewijzigd door Daveth op 02-03-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diek77
kaneda_14 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:18:
1. Is de Alfen S-line destijds getest na installatie dmv even auto opladen?

2. Paal altijd stroom gehad? Of nooit gebruikt en uitgezet in meterkast? Dat kan funest zijn ivm condensvorming. Zie ook aantal post hierboven discussie over.

3. Heb je iets van historisch inzicht via backoffice portal? Want kan ook dat je paal nu geen internet verbinding heeft (geen utp kabel) en eerder via simkaart met backoffice verbond.

[...]
De lader heeft altijd stroom gehad. Informatie vanuit backoffice heb ik niet. Paal is wel getest bij opleving. Alleen doorgemeten en niet met een auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diek77
Ricko1 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:18:
[...]

Is deze met een netwerkkabel verbonden of via de wifi?
Wat ik kan zien wel met een netwerkkabel.
Zal m eens opschroeven hoe alles er aan de binnenkant eruit ziet.
Zijn er installateurs die iets kunnen doormeten? Of bij wie kan ik dan zijn om te checken of alles nog goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Nu online
Daveth schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Dit is duidelijk, de software verwacht een Power entry die je niet hebt, normaal kan je dan een jumper plaatsten maar de aansluiting op het controllerboard is er in deze oude versie nog niet.
Typisch Alfen allerlei dingen aanpassen in de software maar vooral niet testen op oude systemen.
Helaas kan je hier niet veel aandoen, Alfen bellen heeft meestal ook niet veel zin want daar gaan ze toch niets aan doen.
Ik hoop voor je dat er nog iemand een idee heeft maar ik denk dat het tijd word voor een nieuwe lader.
Het ombouwen heeft ook geen nut want dan heb je een nieuwe controllerboard, 3 fase powerboard, Powerentry, Kwh meter en div. kabelbomen nodig, nieuwe kopen is goedkoper.

Misschien is dit wat voor jouw, ik werk zelf niet met thuis laders van Enovates maar wel met publieke laders van hun en mijn ervaring is na jaren alles met Alfen laders gedaan te hebben dat Enovates wel betere services levert.
https://www.enovates.com/nl/products/single-wallbox/
Dank voor je hulp! Als dat waar is dan is het wel schandalig ja. Ik moest van hun update en ben dus eigenlijk verder van een oplossing af.

Nooit van Enovates gehoord, zal me er eens in verdiepen. Ken je dealers die dit aan consumenten verkopen? Ik kan via Google niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Diek77 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Wat ik kan zien wel met een netwerkkabel.
Zal m eens opschroeven hoe alles er aan de binnenkant eruit ziet.
Zijn er installateurs die iets kunnen doormeten? Of bij wie kan ik dan zijn om te checken of alles nog goed werkt?
Met een, op je eigen LAN, aangesloten netwerkkabel kun je middels de meegeleverde credentials ook daadwerkelijk inloggen op de Alfen laad-unit en daar vervolgens instellen dat je middels Plug&Charge wenst te gaan laden.

Afhankelijk van de leeftijd van de laadunit / het moederbord kan het ook nog zo zijn dat je met de meest recente firmware het draadloze deel (de ingebouwde WiFi module) gaat activeren en dat je die kabel dus alleen nodig hebt om de firmware bij te gaan werken en dat je de unit daarna middels WiFi aan je netwerk kunt verbinden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXtronXx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-07 08:57
Hallo Allen,

Eneco heeft hier een Alfen EVE komen installeren met alle licenties.
Nu merk ik dat de laadpaal niet op 3 fasen laadt maar steeds op 2 fasen.

Zou dit een instelling kunnen zijn op de laadpaal of is ergens iets mis gegaan bij de installatie binnen de laadpaal?
Ik heb alle instellingen al eens overlopen met ACE en ziet er op het eerste zicht prima uit.

(ook zonder EVCC laadt de paal maar op 2 phases...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjDnqLFGgPUHvaMkQDynkYgL_P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2FnqxZy0ZM7Ahxj2AhbAwEq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door xXtronXx op 02-03-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:39
xXtronXx schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:08:
Hallo Allen,

Eneco heeft hier een Alfen EVE komen installeren met alle licenties.
Nu merk ik dat de laadpaal niet op 3 fasen laadt maar steeds op 2 fasen.

Zou dit een instelling kunnen zijn op de laadpaal of is ergens iets mis gegaan bij de installatie binnen de laadpaal?
Ik heb alle instellingen al eens overlopen met ACE en ziet er op het eerste zicht prima uit.

(ook zonder EVCC laadt de paal maar op 2 phases...)

[Afbeelding]
Twee opties: de paal is niet goed aangesloten, of de auto laat maar op 2 fases, om wat voor auto gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Er is nog een derde optie:

Er is en loadbalancer goed aan het werk welke, met wát voor een rede dan ook, de derde fase voor andere zaken aan het vrij houden is (warmtepomp / kookplaat / PV omvormer.....).

Als ik hier met m'n auto (VW) 'uitgesteld laden' gebruik dan kom ik vaak ook niet boven de 7kW uit. De auto wéét dat 'ie thuis staat en zorgt er dan gewoon voor dat 'ie 's-morgens keurig verwarmd op het gewenste SOC staat. De Alfen Single Pro lader kan én mag hier 22kW pakken maar doet dat eigenlijk nooit. De meeste auto's kunnen ook maar aan max. 11kW AC laden.... De enige keer dat ik 'm naar 22kW zag gaan was toen een collegaatje d'r Renault Zoë er mee verbond.

[ Voor 66% gewijzigd door Will_M op 02-03-2025 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Will_M schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:17:

Er is en loadbalancer goed aan het werk welke, met wát voor een rede dan ook, de derde fase voor andere zaken aan het vrij houden is (warmtepomp / kookplaat / PV omvormer.....).
Gezien het plaatje van evcc niet, want er staat grid phase 3 -7.96 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:05
Will_M schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:17:

Als ik hier met m'n auto (VW) 'uitgesteld laden' gebruik dan kom ik vaak ook niet boven de 7kWh uit. De auto wéét dat 'ie thuis staat en zorgt er dan gewoon voor dat 'ie 's-morgens keurig verwarmd op het gewenste SOC staat. De Alfen Single Pro lader kan én mag hier 22kWh pakken maar doet dat eigenlijk nooit. De meeste auto's kunnen ook maar aan max. 11kWh AC laden.... De enige keer dat ik 'm naar 22kWh zag gaan was toen een collegaatje d'r Renault Zoë er mee verbond.
Een fase vrijhouden door de box/paal kan niet. Het is 1 fasig laden of 3 fasig laden voor die relais’. Het is ook kW, niet kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xXtronXx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-07 08:57
deejeebv schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Twee opties: de paal is niet goed aangesloten, of de auto laat maar op 2 fases, om wat voor auto gaat het?
Een VW ID.3, deze zou voor zover ik weet 3 fasen moeten ondersteunen.
Er was meer dan genoeg vermogen beschikbaar om op 3 fasen te laden

Nu lees ik wel ergens anders dat er problemen zijn met de VW ID reeks en 3 fasen laden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HyperBart schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Een fase vrijhouden door de box/paal kan niet. Het is 1 fasig laden of 3 fasig laden voor die relais’. Het is ook kW, niet kWh.
Aangepast :P

kWh vs kW ... Gaat hier bijna automagisch 'fout' bij me (lijkt het wel) :'( :9
xXtronXx schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:10:
[...]

Nu lees ik wel ergens anders dat er problemen zijn met de VW ID reeks en 3 fasen laden :?
Dat er niet met 11kW geladen wordt bij het gebruik van een THUIS lader (Alfen?) ligt meestal aan de instellingen welke de gebruikers zélf maken in de diverse laadmenu's van de Auto én de bijbehorende App.

[ Voor 44% gewijzigd door Will_M op 02-03-2025 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:24
xXtronXx schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:10:
[...]

ID3 ondersteunt probleemloos 1 fase en 3 fase laden. Zie ook deze post waarin ik dat voor onze ID3 heb getest met solar charging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diek77
Will_M schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:56:
[...]

Met een, op je eigen LAN, aangesloten netwerkkabel kun je middels de meegeleverde credentials ook daadwerkelijk inloggen op de Alfen laad-unit en daar vervolgens instellen dat je middels Plug&Charge wenst te gaan laden.

Afhankelijk van de leeftijd van de laadunit / het moederbord kan het ook nog zo zijn dat je met de meest recente firmware het draadloze deel (de ingebouwde WiFi module) gaat activeren en dat je die kabel dus alleen nodig hebt om de firmware bij te gaan werken en dat je de unit daarna middels WiFi aan je netwerk kunt verbinden.
Dank je wel voor de uitleg.
Vanmiddag de kap eraf geschroefd. Zit geen utp aangesloten. Dat heb ik wel ff gedaan. Toen kon ik ook inloggen op de software.
Kan iemand mij vertellen waar ik dan plug&charts kan instellen? En hoe ik eventueel de wifi kan activeren. Want deze zit er volgens mij wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Nu online
Diek77 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:28:
[...]

Dank je wel voor de uitleg.
Vanmiddag de kap eraf geschroefd. Zit geen utp aangesloten. Dat heb ik wel ff gedaan. Toen kon ik ook inloggen op de software.
Kan iemand mij vertellen waar ik dan plug&charts kan instellen? En hoe ik eventueel de wifi kan activeren. Want deze zit er volgens mij wel in.
https://knowledge.alfen.c...&+Charge+authorisation%3F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:58
leongerrits schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:20:
[...]

De laatste update is dat Eneco nu mijn laadpaal wel kan zien maar dat ik geen laadsessies kan starten omdat er toch iets niet goed staat en dat de laadpaal niet reageert als ik de pas ervoor houd (ik blijf in de logs ook "missing server root cert"). Ze gaan mij nu een offerte sturen voor het langs laten komen van een monteur en dit is dan op mijn kosten - wel benieuwd wat er gaat gebeuren als het blijkt dat er qua hardware iets kapot is. De klantvriendelijkheid is ver te zoeken als ze ook maar enig idee hebben dat je eigen laadpaal verbonden is met de MyEve app...
Hi @leongerrits,

Ik was even benieuwd, hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-08 08:14
Bij sommige backoffices moet je inderdaad via Firmware Update een root certificaat installeren. Zal normaal op de website van de backoffice te vinden zijn. Dan installeren via ace service installer op Windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diek77
Top! Dese info had ik nog niet gevonden. Ik ga deze week hier eens mee stoeien. Mocht ik er niet uitkomen, dan laat ik het jullie weten.
Dank jullie wel voor alle reacties. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Diek77 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 07:05:
[...]

Top! Dese info had ik nog niet gevonden. Ik ga deze week hier eens mee stoeien. Mocht ik er niet uitkomen, dan laat ik het jullie weten.
Dank jullie wel voor alle reacties. 👍
Uit die zelfde serie:

https://knowledge.alfen.c...n+Alfen+charging+stations

Voor het geval je die nog niet gevonden had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:33
nonkeljos schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:23:
Bij sommige backoffices moet je inderdaad via Firmware Update een root certificaat installeren. Zal normaal op de website van de backoffice te vinden zijn. Dan installeren via ace service installer op Windows.
Kon het helaas voor Eneco niet vinden :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT1982
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-06 13:28
Wij hebben thuis via de werkgever van mijn vrouw een laadpaal laten installeren. Het is een Alfen Proline. Zij tankt via een laadkaart van Q8.
Ik heb sinds vandaag ook een elektrische auto via mijn eigen werkgever. Nu wil ik ook gebruik maken van deze laadpaal maar ik weet niet hoe eraan te beginnen.

Onze werkgever werkt via Smappee en ik vernam dat er ook een Total laadkaart zou voorzien worden.

Normaal zou je op de laadpaal thuis 2 wagens tegelijk moeten kunnen laden. Wij willen eigenlijk in 1ste instantie beurtelings kunnen laden, elk met onze eigen laadkaart. Mijn vrouw haar wagen wordt veel minder gebruikt dan de mijne, dus beurtelings is ok.
Maar hoe krijgen we dat geregeld? En staan ze dat wel toe als andere wagens gaan laden op een laadpaal die in het leasebudget van een andere werkgever zit?

We merken dat zowel Alfen als Q8 maanden nodig hebben om hun mails te beantwoorden. Zo kunnen wij nog steeds na een jaar niet via de telefoon connecteren met de laadpaal om de instellingen aan te passen. Ik vrees er dus voor dat dit heel lastig gaat worden.

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nonkeljos
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-08 08:14
Je laadpaal heeft een backoffice. Je vrouw kan thuisladen, haar kaart inlezen zal resulteren in een 'split billing' met de werkgever. De backoffice kun je ook gebruiken om 'publiek' te laden op jouw laadpaal thuis, en dat is wat jij dan zou moeten doen. Kan perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
GT1982 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:33:
Wij hebben thuis via de werkgever van mijn vrouw een laadpaal laten installeren. Het is een Alfen Proline. Zij tankt via een laadkaart van Q8.
Ik heb sinds vandaag ook een elektrische auto via mijn eigen werkgever. Nu wil ik ook gebruik maken van deze laadpaal maar ik weet niet hoe eraan te beginnen.

Onze werkgever werkt via Smappee en ik vernam dat er ook een Total laadkaart zou voorzien worden.

Normaal zou je op de laadpaal thuis 2 wagens tegelijk moeten kunnen laden. Wij willen eigenlijk in 1ste instantie beurtelings kunnen laden, elk met onze eigen laadkaart. Mijn vrouw haar wagen wordt veel minder gebruikt dan de mijne, dus beurtelings is ok.
Maar hoe krijgen we dat geregeld? En staan ze dat wel toe als andere wagens gaan laden op een laadpaal die in het leasebudget van een andere werkgever zit?

We merken dat zowel Alfen als Q8 maanden nodig hebben om hun mails te beantwoorden. Zo kunnen wij nog steeds na een jaar niet via de telefoon connecteren met de laadpaal om de instellingen aan te passen. Ik vrees er dus voor dat dit heel lastig gaat worden.

Iemand ervaring mee?
Dus heb je nu 2 laadpalen of nog altijd maar 1 thuis?

Als je vrouw haar laadpaal roaming heeft aan staan dan mogen "vreemde" pasjes op die paal badgen en starten met laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Iemand ervaring mee?
Wat @nonkeljos zegt klopt, heb net ongeveer hetzelfde gedaan.
Alfen laadpaal van 't werk, ik heb een laadkaart van Ethias via Pluginvest, mijn vrouw heeft een Q8 laadkaart voor haar wagen.
Backoffice is hier Pluginvest; de laadpaal wordt semi-publiek geconfigureerd. Hier werkt plug and charge wel niet meer, scannen van de kaart voor het laden is verplicht, maar wordt perfect via split-billing verrekend.
Enige voorwaarde is dat de laadkaart dan onderdeel is van het Last Mile Solutions netwerk (CPO, Charge Point Operator) . En dat lijkt wel het geval te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwisselink
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20-03 14:04
Dag,

Wil graag de firmware van mijn Alfen proline laadpaal upgraden van versie 4 naar versie 5 of 6 ivm solarcharging.

Als ik onderstaande link volg zou het allemaal prima moeten gaan maar ik hoor veel verhalen dat je er na de upgrade niet in komt. Dus de paal niet kan terug vinden in aceinstaller.

https://knowledge.alfen.c...+ACE+Service+Installer%3F

Ik heb een wachtwoord van de backoffice gekregen, echter daarmee komt ik niet in de aceinstaller (gebruikersnaam Owner). Maar volgens mij heb je een gebruikersnaam en wachtwoord voor de app en een gebruikersnaam en wachtwoord voor de paal. Hoe kan ik dan testen of dit wachtwoord juist is. Mijn paal wordt telkens automatisch gedetecteerd in aceinstaller. (waarschijnlijk dus omdat er geen wachtwoord op zit). Ik log in op de app met een username en wachtwoord dat ik ergens op het internet heb gevonden.

Wie kan mij stap voor stap uitleggen wat ik moet doen. De paal is uit 2019 en heeft dus geen password recovery code. De leaflet die meegeleverd moet zijn heb ik niet meer. Secure service access kan ik ook niet aanzetten, dat heeft firmware versie 4 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-08 23:30

theo66

NIBE S1155-6

Voor het inloggen in de ace service installer gebruik ik de username en wachtwoord op de e-flux site
https://help.e-flux.io/nl/articles/8455865-handleiding-alfen

Met de credentials van de back office zou je dan de laadpaal moeten kunnen benaderen

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwisselink
theo66 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:05:
Voor het inloggen in de ace service installer gebruik ik de username en wachtwoord op de e-flux site

Met de credentials van de back office zou je dan de laadpaal moeten kunnen benaderen
Ik kan inderdaad inloggen op de aceinstaller. En ik kan ook mijn laadpaal benaderen zonder in te loggen. Echter ik ben bang dat na de firmware update dit dus niet meer lukt. Daar hoor ik veel verhalen over, ook in dit toppic. Tijdens de firmware update schijnt dat je een wachtwoord moet ingeven. Echter die kun je later dan niet gebruiken. Ik zoek dus eigenlijk iemand die al een keer geupgrade heeft vanaf versie 4.

Ik kom dus nu al bij de laadpaal via de installer. Echter ik wil na de firmware upgrade dit ook kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
rwisselink schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:12:
[...]

Ik kan inderdaad inloggen op de aceinstaller. En ik kan ook mijn laadpaal benaderen zonder in te loggen. Echter ik ben bang dat na de firmware update dit dus niet meer lukt. Daar hoor ik veel verhalen over, ook in dit toppic. Tijdens de firmware update schijnt dat je een wachtwoord moet ingeven. Echter die kun je later dan niet gebruiken. Ik zoek dus eigenlijk iemand die al een keer geupgrade heeft vanaf versie 4.

Ik kom dus nu al bij de laadpaal via de installer. Echter ik wil na de firmware upgrade dit ook kunnen.
Ik weet niet meer wat mijn oorspronkelijke firmwareversie was, maar ik had een versie zonder wachtwoord. Ik heb bij upgrade een wachtwoord opgegeven. Daarmee kon ik daarna en nog steeds inloggen op mijn lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwisselink
deejeebv schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:23:
[...]

Ik weet niet meer wat mijn oorspronkelijke firmwareversie was, maar ik had een versie zonder wachtwoord. Ik heb bij upgrade een wachtwoord opgegeven. Daarmee kon ik daarna en nog steeds inloggen op mijn lader.
Weet je toevallig hoe oud de laadpaal was. Welk bouwjaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

[...]

Ah, ik.zie nu in je post de key vraag: Hoe kan ik testen of dit wachtwoord juist is?

Deze situatie heb ik nog niet bij de hand gehad. Nog twee ideeën maar weet niet of het helpt
- veel informatie op knowledge.alfen.com ook over wachtwoorden en firmware upgrade
- heeft die versie 4 een pagina om het wachtwoord te wijzigen ?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
rwisselink schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:26:
[...]

Weet je toevallig hoe oud de laadpaal was. Welk bouwjaar?
De laadpaal is van eind 2019. Mogelijk is er eerder wel een firmware upgrade geweest door de backoffice. Ik ben overgegaan naar een nieuwe beheerder, die zijn toen langs geweest om een nieuwe simkaart te plaatsen en hebben mogelijk ook al eens de firmware geüpdatet. De 1e keer dat ik verbinding maakte (ergens tweede helft vorig jaar) stond er nog geen wachtwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwisselink
deejeebv schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:32:
[...]

De laadpaal is van eind 2019. Mogelijk is er eerder wel een firmware upgrade geweest door de backoffice. Ik ben overgegaan naar een nieuwe beheerder, die zijn toen langs geweest om een nieuwe simkaart te plaatsen en hebben mogelijk ook al eens de firmware geüpdatet. De 1e keer dat ik verbinding maakte (ergens tweede helft vorig jaar) stond er nog geen wachtwoord op.
Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwisselink
theo66 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:28:
[...]

Ah, ik.zie nu in je post de key vraag: Hoe kan ik testen of dit wachtwoord juist is?

Deze situatie heb ik nog niet bij de hand gehad. Nog twee ideeën maar weet niet of het helpt
- veel informatie op knowledge.alfen.com ook over wachtwoorden en firmware upgrade
- heeft die versie 4 een pagina om het wachtwoord te wijzigen ?
Ik heb zon beetje alles al doorgelezen. Als je mijn link volgt en naar de plaatjes kijkt zie je dat pas na de upgrade je de mogelijkheid hebt op het wachtwoord van het station in te vullen. Er komt dus een optie bij. Dus binnen versie 4 zie ik nergens een mogelijkheid om een wachtwoord aan te passen of om SSA aan te zetten. Ik heb mijn station ook al uit de aceinstaller verwijderd echter deze voegt deze automatisch weer toe.

Ik ben alleen dus bang dat ik er na de upgrade niet meer inkom omdat iedereen er op hamert dat je het wachtwoord moet hebben die je bij de orginele installatie mee moet krijgen of moet opvragen bij de installateur. Dat laatste heb ik dus gedaan.

Wat ik ook lees op de website van alfen. Als je er niet meer inkomt dan moet het moederbord vervangen worden. Daar zit ik nu ook weer niet op te wachten.

Dus ik zoek eigenlijk iemand die dit al een keer gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwisselink
theo66 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:05:

Dan voor de reactie.
Ik kom inderdaad bij de paal. Maar dan zonder credentials. Dus ik denk niet dat er een wachtwoord op staat. Ik heb wel een wachtwoord gekregen van de backoffice. MAar die zou ik graag willen testen voordat ik de firmware upgrade doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:42

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

wimmme schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:11:
[...]

Wat @nonkeljos zegt klopt, heb net ongeveer hetzelfde gedaan.
Alfen laadpaal van 't werk, ik heb een laadkaart van Ethias via Pluginvest, mijn vrouw heeft een Q8 laadkaart voor haar wagen.
Backoffice is hier Pluginvest; de laadpaal wordt semi-publiek geconfigureerd. Hier werkt plug and charge wel niet meer, scannen van de kaart voor het laden is verplicht, maar wordt perfect via split-billing verrekend.
Enige voorwaarde is dat de laadkaart dan onderdeel is van het Last Mile Solutions netwerk (CPO, Charge Point Operator) . En dat lijkt wel het geval te zijn
Behoorlijk OT, maar ik zie op de pdf waar jij naar linkt 50Five niet staan. Of valt dat dan onder LMS aangezien ze daar veel mee samenwerken?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Ik krijg sinds vanavond ineens een melding ongeldige kaart als ik probeer te autoriseren. Met een aantal kaarten geprobeerd. Heb backoffice via Cube.
Iemand enig idee?

Heb nu Plug&Charge ingesteld met de pasid van de pas die gewqijgerd werd, nu gaat hij wel laden.

[ Voor 22% gewijzigd door deejeebv op 03-03-2025 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
rwisselink schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:58:
Dag,

Wil graag de firmware van mijn Alfen proline laadpaal upgraden van versie 4 naar versie 5 of 6 ivm solarcharging.

Als ik onderstaande link volg zou het allemaal prima moeten gaan maar ik hoor veel verhalen dat je er na de upgrade niet in komt. Dus de paal niet kan terug vinden in aceinstaller.

https://knowledge.alfen.c...+ACE+Service+Installer%3F

Ik heb een wachtwoord van de backoffice gekregen, echter daarmee komt ik niet in de aceinstaller (gebruikersnaam Owner). Maar volgens mij heb je een gebruikersnaam en wachtwoord voor de app en een gebruikersnaam en wachtwoord voor de paal. Hoe kan ik dan testen of dit wachtwoord juist is. Mijn paal wordt telkens automatisch gedetecteerd in aceinstaller. (waarschijnlijk dus omdat er geen wachtwoord op zit). Ik log in op de app met een username en wachtwoord dat ik ergens op het internet heb gevonden.

Wie kan mij stap voor stap uitleggen wat ik moet doen. De paal is uit 2019 en heeft dus geen password recovery code. De leaflet die meegeleverd moet zijn heb ik niet meer. Secure service access kan ik ook niet aanzetten, dat heeft firmware versie 4 niet.
Zie deze post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Nu online
[...]

Bij mijn lader uit 2017 ging het ook zonder problemen. Gewoon 3x checken dat je echt dat wachtwoord invoert. Ik zou kopiëren plakken. Na een factory reset altijd eerst je wachtwoord weer invoeren, anders staat ie op iets wat je niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
m-vw schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:06:
[...]

Behoorlijk OT, maar ik zie op de pdf waar jij naar linkt 50Five niet staan. Of valt dat dan onder LMS aangezien ze daar veel mee samenwerken?
Geen idee, ben er niet zo mee bezig, net voldoende om mijn thuis-situatie op orde te krijgen.
Misschien dat je hier wat wijzer van wordt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-08 22:15
k-jah schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:17:
Ik ben nog niet verder geraakt om de paal aan mijn domotica systeem te koppelen.
Nog steeds krijg ik in de software van de domitica “de activering is mislukt omdat de modbus-verbinding van je Alfen-systeem niet geactiveerd is”.

Paar punten:
- domotica: Niko Home control 2
- laadpaal kan ik bereiken via m’n lokaal netwerk
- loadbalancing is actief
- aanpassing van digitale teller naar modbus tcp/ip gedaan op de paal
- documentatie zegt dat deze 2 aangevinkt moeten zijn, wat volgens beheerder van de laadpaal uitgevoerd is:
[Afbeelding]

Link naar documentatie: https://guide.niko.eu/nl/connhc2/lv/alfen?l=nl

Iemand nog tips, of dit bij zijn domotica systeem werkend gekregen?
Vervelend dat ik niet zelf in de config van de paal kan, want deze wordt door een derde partij beheerd.
Wou nog even melden dat dit uiteindelijk gelukt is (al een tijdje terug), voor de volledigheid en mocht iemand hier ooit nog tegenaan lopen, dit is de feedback die ik van de eigenaar van de laadpaal kreeg:
“MbsSlaveTCPIPMode moet op socket staan” (stond niet in de documentatie van de domotica).

Ik blij want de Alfen is nu volledig geïntegreerd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Als het goed is komt er deze week een firmware versie uit die wat problemen met het scherm oplost. Dit betreft een hotfix.

Lijkt nog niet helemaal 100% te zijn, maar minder foutmeldingen en geen zwart scherm meer. Even geduld dus nog.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
deejeebv schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:14:
Ik krijg sinds vanavond ineens een melding ongeldige kaart als ik probeer te autoriseren. Met een aantal kaarten geprobeerd. Heb backoffice via Cube.
Iemand enig idee?

Heb nu Plug&Charge ingesteld met de pasid van de pas die gewqijgerd werd, nu gaat hij wel laden.
Vandaag Plug&Charge weer uitgezet, nu werd er wel geauthoriseerd op basis van de RFID. Waarschijnlijk soring bij de backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3nnisc
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 23:36
ik heb hier sinds eind 2019 een Alfen Eve single pro hangen deze was/is in beheer van Eneco contract is gisteren verlopen en ze bieden een nieuw contract aan.
Ik heb nu alleen ineens het probleem dat als ik de netwerk verbinding actief heb de lader niet wil starten met laden en zegt wachten op vermogen. Zodra ik de netwerk kabel uit de switch trek begint hij netjes met laden.
Eneco zegt dat het laadpunt niet verbonden mag zijn met mijn netwerk en via de simkaart met hun.
Ik heb meerder posts gelezen in dit forum dat dit prima moet kunnen.
Weet iemand of hier een settings voor is op het laadpunt?
Laadpunt draait fw versie 4.15.7 (daar hebben ze dus de afgelopen 5 jaar niets aan gedaan)
Ik kan de paal gewoon uitlezen zonder passwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-08 22:15
Ik denk dat mijn display aan het begeven is…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFl_iV9-cmCt4-W7RsgoEgkTyDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zq6gBTlcDnWxQVNIPYgUYoOp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Denk dat dat wel meevalt. Komt vaker voor. Zie o.a. deze post. Even rebooten. Paar posts terug is aangekondigd dat er een firmware update aankomt die mogelijk verbeteringen brengt.

[ Voor 13% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 04-03-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3nnisc
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 23:36
verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door d3nnisc op 04-03-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

Hoe reboot je een Alfen laadpaal? Kan dat zonder de stroom eraf te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Nu online
h2s schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:35:
[...]

Ja, er zit een knop linksonder in de Windows software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:51
Vandaag thuis aan het werk en de laadpaal ingesteld op zonneladen. Comfortladen op 3,2 kW.

Ik zie dat de paal echter alleen op fase 1 blijft laden op max 2,3kW (10A dus) terwijl er ca 4,2kW beschikbaar is. Is het zo dat hij echt pas vanaf 4,2kW fasen 2 en 3 erbij schakelt?

Als ik het zonneladen uitzet en op 7kW ga laden, stopt hij even, en schakelt hij naar 7kW en dus naar 3 fasen. Als je vervolgens terug gaat naar zonneladen, gaat hij weer met 2,3 kW verder, terwijl comfort hoger staat ingesteld. Als ik het comfortniveau tijdens het zonneladen verhoog naar 5kW, blijft hij ook stug doorladen op 2,3kW.

Het vinkje op tussen 1 en 3 fasen te schakelen heb ik proberen aan te zetten, maar na uit- en inloggen gaat deze steeds uit. Hij geeft bij het aanvinken wel groen aan dat de instellingen naar laadstation worden opgeslagen. Is dit vinkje voorwaardelijk om te kunnen schakelen? Zo ja, iemand een idee waarom die niet wordt opgeslagen?

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-08 18:06

YJB

Volgens mij kunnen de meeste auto pas laden met minimaal 6A. Dus als je op 3 fases wilt laden moet je met minstens 4.2kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwisselink
Hoi,

Wederom een vraag.
Ik heb een laadpaal met een backoffice abonnement. Echter dat backoffice abonnement heeft niet veel nut meer aangezien de paal inmiddels door de lease al is betaald en ik niet meer werkzaam ben voor dat bedrijf. Er hoeft dus geen verrekening meer plaats te vinden.

Hoe kan ik de paal zo instellen dat ik de backoffice niet meer nodig heb. Het is een Alfen proline met SIM naar de backoffice en ik heb de paal inmiddels aangesloten via een RJ45 kabel.

Ik wil geen gebruik maken van RFID dus ik dacht ik zet de authorization mode op plug and charge. Echter dan vraagt deze om een plug & charge id en blijkbaar wordt er ook met de backoffice gecommuniceerd. Wie kan me verder helpen zodat ik van de backoffice af kan en gewoon verder kan blijven werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RthRNItpDVe71OaAjOE6G-fcil4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwIeHAFuwAEA5ZW6la5dy3AD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Nu online
rwisselink schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:54:
Hoi,

Wederom een vraag.
Ik heb een laadpaal met een backoffice abonnement. Echter dat backoffice abonnement heeft niet veel nut meer aangezien de paal inmiddels door de lease al is betaald en ik niet meer werkzaam ben voor dat bedrijf. Er hoeft dus geen verrekening meer plaats te vinden.

Hoe kan ik de paal zo instellen dat ik de backoffice niet meer nodig heb. Het is een Alfen proline met SIM naar de backoffice en ik heb de paal inmiddels aangesloten via een RJ45 kabel.

Ik wil geen gebruik maken van RFID dus ik dacht ik zet de authorization mode op plug and charge. Echter dan vraagt deze om een plug & charge id en blijkbaar wordt er ook met de backoffice gecommuniceerd. Wie kan me verder helpen zodat ik van de backoffice af kan en gewoon verder kan blijven werken.
[Afbeelding]
https://knowledge.alfen.c...&+Charge+authorisation%3F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@rwisselink Je dient de paal op "Standalone" te zetten om geen backoffice connectie te maken, onder het tabblad "Connectivity" (6e van links). General > Backoffice preset > Standalone (uit lijst).

Je kunt dan alsnog werken met tags, of plug & charge zonder backoffice. Dat stel je wel in in het tabblad Authorization.

https://knowledge.alfen.c...the+ACE+Service+Installer

Hier de lange uitleg van Alfen met wat (imo) niet per se noodzakelijke extra stappen :P

[ Voor 33% gewijzigd door JanHenk op 05-03-2025 14:58 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT1982
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-06 13:28

Iemand ervaring mee?
antwoord van de Q8 klantendienst:
"
Customer Service (Q8 electric)
5 mrt 2025 13:30 CET
Beste,

Bedankt voor je bericht.
Dit is de informatie die ik kan vinden over meerdere voertuigen koppelen en opladen via een thuislader.

Open Modus
In Open Eco Modus of Open Max Modus is gebruik van de lader voor iedereen mogelijk. De kosten worden in rekening gebracht bij de bewoner. In het geval van terugbetaling via de werkgever kan een Open Modus , kan geen onderscheid worden gemaakt tussen ladingen door de gerechtigde user of andere gebruikers. Bij het gebruik in Open Modus, wordt aangeraden geregeld het laden te starten via de app en bluetooth. De synchronisatie om de paar dagen op de app van de smartphone, blijft noodzakelijk om de gegevens naar het Nexxtmove platform te brengen voor terugbetaling..

Privaat Modus
In Privaat Eco Modus of Privaat Max Modus is gebruik van de lader alleen mogelijk na identificatie of authenticatie met een badge of de smartphone. De kosten worden in rekening gebracht bij de bewoner. Het starten van het laden kan door middel van de badge of door de bluetooth koppeling van de smartphone. Het is mogelijk om de thuislader maximaal 10 badges aan te leren. De synchronisatie om de paar dagen op de app van de smartphone, blijft noodzakelijk om de gegevens naar het Nexxtmove platform te brengen voor terugbetaling.

Kosten splitsen is nog niet mogelijk
Casus: Een medewerker heeft een auto van de zaak via Bedrijf A met een thuislader via Bedrijf A. De partner heeft via een andere werkgever Bedrijf B ook auto van de zaak en wilt ook opladen met dezelfde thuislader:

1. Is opladen met beide voertuigen mogelijk? Opladen kan, de identiteit uit elkaar houden kan nog niet. Elke methode die toelaat te starten , wordt alleen gezien door het toestel. Het toestel is op zijn beurt gelinkt aan één gebruikersnaam.
2. Hoe werkt dat administratief? Bijvoordbeeld vergoeding via de 2 verschillende werkgevers en split tussen de voertuigen? Deze administratieve constructie is helaas nog niet mogelijk

Aarzel niet om ons opnieuw te contacteren met verdere vragen.
Nog een fijne dag en tot ziens bij Q8!

Met vriendelijke groeten,
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:21
Men zou moeten mogelijk maken om de RFID tag te koppelen aan een BO, in plaats van 1 BO voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
h2s schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:35:
[...]

Via ACE service installer of via de myeve app kun je idd rebooten zonder de stroom van de laadpaal te halen. Maar als je dat (nog) niet werkend hebt kun je ook het apparaat even stroomloos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-08 00:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

GT1982 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:21:
[...]

antwoord van de Q8 klantendienst:
"
Customer Service (Q8 electric)
5 mrt 2025 13:30 CET
Beste,

Bedankt voor je bericht.
Dit is de informatie die ik kan vinden over meerdere voertuigen koppelen en opladen via een thuislader.

Open Modus
In Open Eco Modus of Open Max Modus is gebruik van de lader voor iedereen mogelijk. De kosten worden in rekening gebracht bij de bewoner. In het geval van terugbetaling via de werkgever kan een Open Modus , kan geen onderscheid worden gemaakt tussen ladingen door de gerechtigde user of andere gebruikers. Bij het gebruik in Open Modus, wordt aangeraden geregeld het laden te starten via de app en bluetooth. De synchronisatie om de paar dagen op de app van de smartphone, blijft noodzakelijk om de gegevens naar het Nexxtmove platform te brengen voor terugbetaling..

Privaat Modus
In Privaat Eco Modus of Privaat Max Modus is gebruik van de lader alleen mogelijk na identificatie of authenticatie met een badge of de smartphone. De kosten worden in rekening gebracht bij de bewoner. Het starten van het laden kan door middel van de badge of door de bluetooth koppeling van de smartphone. Het is mogelijk om de thuislader maximaal 10 badges aan te leren. De synchronisatie om de paar dagen op de app van de smartphone, blijft noodzakelijk om de gegevens naar het Nexxtmove platform te brengen voor terugbetaling.

Kosten splitsen is nog niet mogelijk
Casus: Een medewerker heeft een auto van de zaak via Bedrijf A met een thuislader via Bedrijf A. De partner heeft via een andere werkgever Bedrijf B ook auto van de zaak en wilt ook opladen met dezelfde thuislader:

1. Is opladen met beide voertuigen mogelijk? Opladen kan, de identiteit uit elkaar houden kan nog niet. Elke methode die toelaat te starten , wordt alleen gezien door het toestel. Het toestel is op zijn beurt gelinkt aan één gebruikersnaam.
2. Hoe werkt dat administratief? Bijvoordbeeld vergoeding via de 2 verschillende werkgevers en split tussen de voertuigen? Deze administratieve constructie is helaas nog niet mogelijk

Aarzel niet om ons opnieuw te contacteren met verdere vragen.
Nog een fijne dag en tot ziens bij Q8!

Met vriendelijke groeten,
"
Laadpaal publiek zetten. Zodra jij met jouw rfid tag authenticeerd, wordt de geladen stroom op jouw rfid tag leverancier doorbelast.

Ik laad via groen dus en in hun portal kan ik kiezen of de paal alleen mijn eigen tag accepteerd, of elke willekeurige tag (waar de backoffice mee kan factureren uiteraard).

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiR60
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 23:05
Ik heb eigenlijk een beetje eenzelfde vraag.

Ik krijg over 2 weken een Alfen laadpaal, volgens mijn nieuwe leasemij kan een 2e auto / automatische backoffice / facturatie dan ook.

Bij de werkgever van mijn vrouw zeggen, ja met een laadpaal van Alfen kan dit ingeregeld worden, werd iets geroepen over een 2e "module"!?

Ik heb echt werkelijk geen idee, maar nu ik alles hier lees lijkt het niet mogelijk/lastig!?

Wat we eigenlijk willen, ik krijg de laadpaal voor mijn auto, dat moet automatisch doorbelast / verrekend worden met de lease, daarnaast zou mijn vrouw ook gebruik willen maken van diezelfde laadpaal en automatische verekening laten plaatsvinden via haar werkgever/leasemaatschappij...

Kan dit dan al, of juist toch niet, of... waar moet ik op letten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:19
AiR60 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:14:

Ik krijg over 2 weken een Alfen laadpaal, volgens mijn nieuwe leasemij kan een 2e auto / automatische backoffice / facturatie dan ook.

Bij de werkgever van mijn vrouw zeggen, ja met een laadpaal van Alfen kan dit ingeregeld worden, werd iets geroepen over een 2e "module"!?

Ik heb echt werkelijk geen idee, maar nu ik alles hier lees lijkt het niet mogelijk/lastig!?

Wat we eigenlijk willen, ik krijg de laadpaal voor mijn auto, dat moet automatisch doorbelast / verrekend worden met de lease, daarnaast zou mijn vrouw ook gebruik willen maken van diezelfde laadpaal en automatische verekening laten plaatsvinden via haar werkgever/leasemaatschappij...

Ja, dit kan (roaming). Heeft niets met je Alfen paal te maken maar met je backoffice.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiR60
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 23:05
Microstar schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:20:
[...]

Ja, dit kan (roaming). Heeft niets met je Alfen paal te maken maar met je backoffice.
De werkgever van mijn vrouw zei wel dat specifiek een Alfen laadpaal moest zijn omdat het anders niet kon.... ik ben daardoor beetje in de war :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Ja dat kan. Je hebt een 'slimme laadpaal' nodig met mogelijkheid verbinding naar back office en hij moet voorzien zijn van RFID lezer (voor de laadpas / tag) En je hebt verbinding met de backoffice nodig. Combinatie Alfen en E-flux back-office werkt bij mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:13
theo66 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:51:
[...]

Ja dat kan. Je hebt een 'slimme laadpaal' nodig met mogelijkheid verbinding naar back office en hij moet voorzien zijn van RFID lezer (voor de laadpas / tag) En je hebt verbinding met de backoffice nodig. Combinatie Alfen en E-flux back-office werkt bij mij prima.
Correct, hier hetzelfde verhaal, 1 alfen laadpaal met RFID lezer en de backoffice van E-flux en 2 auto's van werkgever met verschillende passen.
Wij krijgen elke maand van E-flux een vergoeding gestort, betalen aan e-flux 6 euro per maand om dit te faciliteren en zijn zorgen dat de facturen bij Laapas A en laadpas B terecht komen met het aantal kwh's die geladen en geregistreerd zijn tijdens de sessie van die pas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:25
Ik zit ff te experimenteren met de Alfen Solar Charge Mode, maar dat werkt mooi!

Ik heb hem nu op "Green" staan, dus in principe alleen overschot vanuit de PV
Bij lage vermogens laad hij dan wel via 1 fase, maar dat maakt voor 0 op de meter niets uit natuurlijk.

Ik vraag me alleen af wat de waarde Solar Green Share nu precies doet als ik hem in green mode heb staan.

Hij straat nu op 25%, dat zal de default we zijn.

In principe ga ik hier de komende 2,5 jaar nog geen gebruik van maken, we mogen nog salderen, en ik heb nog 2,5 jaar een contract zonder terugleverboete, maar ik wou het gewoon eens proberen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwisselink
deejeebv schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:00:
[...]

Vraagje, wat vul je bij Pug and charge ID in als je de lader op plug and charge zet. En ben je dan geheel onafhankelijk van de backoffice. Of wordt bij plug and charge nog gekeken aan welke auto deze gekoppelt is.

Vandaag Plug&Charge weer uitgezet, nu werd er wel geauthoriseerd op basis van de RFID. Waarschijnlijk soring bij de backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Grolsch schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:08:
Ik zit ff te experimenteren met de Alfen Solar Charge Mode, maar dat werkt mooi!

Bij lage vermogens laad hij dan wel via 1 fase, maar dat maakt voor 0 op de meter niets uit natuurlijk.

Ik vraag me alleen af wat de waarde Solar Green Share nu precies doet als ik hem in green mode heb staan.

In principe ga ik hier de komende 2,5 jaar nog geen gebruik van maken, we mogen nog salderen, en ik heb nog 2,5 jaar een contract zonder terugleverboete, maar ik wou het gewoon eens proberen.
Voor meer informatie over green share zie deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:28

Ik snap het issue niet. Je kan toch met elke laadpas bij de laadpaal laden, dus ook die van je vrouws leaseauto?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sergeklapwijk
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:06
Grolsch schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:08:

Een laadpunt heeft minimaal 6A nodig (dus 1,4kW enkelfasig of 4,1kW driefasig) om te kunnen laden. Om het toch mogelijk te maken om overschotten lager dan 6A te kunnen compenseren in Green Mode is het mogelijk om het laadpunt bij lagere overschot te laten starten door te definiëren wat het minimale aandeel van het overschot PV moet zijn. Bij bijvoorbeeld 25% begint het laadpunt dus al bij 1,5A (345W op 1PH of 1.035 W op 3PH) overschot laden, de overige 4,5 A komt dan vanuit het net.

De Green Share is niet instelbaar middels Eve Connect omdat het te laag instellen bij bewolkte dagen tot veel relaisschakelingen kan leiden wat de levensduur van het (power board van het) laadpunt niet ten goede komt. Dit is wel voor de installateur beschikbaar in de Service Installer en in MyEve evenals via OCPP. Het default in de firmware is 100%. Als je ooit een vroege versie van Eve Connect gebruikt het zou het kunnen dat het naar 25% gezet is door de app, inmiddels zou dat niet meer moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:06:
[...]

Voor meer informatie over green share zie deze post.
Die post maakt het er voor mij niet duidelijker op.
sergeklapwijk schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:19:
[...]

Een laadpunt heeft minimaal 6A nodig (dus 1,4kW enkelfasig of 4,1kW driefasig) om te kunnen laden. Om het toch mogelijk te maken om overschotten lager dan 6A te kunnen compenseren in Green Mode is het mogelijk om het laadpunt bij lagere overschot te laten starten door te definiëren wat het minimale aandeel van het overschot PV moet zijn. Bij bijvoorbeeld 25% begint het laadpunt dus al bij 1,5A (345W op 1PH of 1.035 W op 3PH) overschot laden, de overige 4,5 A komt dan vanuit het net.

De Green Share is niet instelbaar middels Eve Connect omdat het te laag instellen bij bewolkte dagen tot veel relaisschakelingen kan leiden wat de levensduur van het (power board van het) laadpunt niet ten goede komt. Dit is wel voor de installateur beschikbaar in de Service Installer en in MyEve evenals via OCPP. Het default in de firmware is 100%. Als je ooit een vroege versie van Eve Connect gebruikt het zou het kunnen dat het naar 25% gezet is door de app, inmiddels zou dat niet meer moeten gebeuren.
Deze wel grotendeels.

Zoals ik het lees, maar corrigeer me als ik het verkeerd heb:

Je hebt 2 opties

Optie 1 = Comfort Mode
1 instelbare optie, namelijk "Solar Comfort Level", stel die stellen we in op 1400W (het minimale vermogen wat nodig is om de laadpaal uberhaupt te laten laden)
De laadpaal laadt altijd minimaal op deze "level", of er nu wel of geen zon is.
Stel je hebt 1000Watt PV opbrengst
Laadpaal loopt op 1400W, waarvan 1000W via PV en 400W uit het net

Stel je hebt 5000W PV opbrengst
Laadpaal loopt op 5000W, alleen via PV

Stel de PV staat uit, de laadpaal laad alsnog op 1400W.

Optie 2 = Green Mode
1 instelbare optie, namelijk "Solar Green Share", een waarde in procenten %%

Minimale laadvermogen is nog steeds 1400W

Stel greenshare staat op 25%

PV levert 350W
Laadpaal laad de auto met 350W uit PV en 1050W uit het net
PV levert 340W
Laadpaal doet niets

Stel Greenshare staat op 100%
PV levert 1500W, laadpaal laadt met 1500W
PV levert 1350W, laadpaal doet niets omdat het minimale laadvermogen nog niet is gehaald

Stel Greenshare staat op 50%
PV levert 750W, laadpaal laadt met 1400W, 750W PV + 650W uit het net
PV levert 650W, laadpaal doet niets, omdat 50% van 1400W 700W is, en dit niet gehaald wordt.

Snap ik het nu goed :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sergeklapwijk
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:06
Grolsch schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:48:
[...]

Die post maakt het er voor mij niet duidelijker op.

[...]

Deze wel grotendeels.

Zoals ik het lees, maar corrigeer me als ik het verkeerd heb:

Je hebt 2 opties

Optie 1 = Comfort Mode
1 instelbare optie, namelijk "Solar Comfort Level", stel die stellen we in op 1400W (het minimale vermogen wat nodig is om de laadpaal uberhaupt te laten laden)
De laadpaal laadt altijd minimaal op deze "level", of er nu wel of geen zon is.
Stel je hebt 1000Watt PV opbrengst
Laadpaal loopt op 1400W, waarvan 1000W via PV en 400W uit het net

Stel je hebt 5000W PV opbrengst
Laadpaal loopt op 5000W, alleen via PV

Stel de PV staat uit, de laadpaal laad alsnog op 1400W.

Optie 2 = Green Mode
1 instelbare optie, namelijk "Solar Green Share", een waarde in procenten %%

Minimale laadvermogen is nog steeds 1400W

Stel greenshare staat op 25%

PV levert 350W
Laadpaal laad de auto met 350W uit PV en 1050W uit het net
PV levert 340W
Laadpaal doet niets

Stel Greenshare staat op 100%
PV levert 1500W, laadpaal laadt met 1500W
PV levert 1350W, laadpaal doet niets omdat het minimale laadvermogen nog niet is gehaald

Stel Greenshare staat op 50%
PV levert 750W, laadpaal laadt met 1400W, 750W PV + 650W uit het net
PV levert 650W, laadpaal doet niets, omdat 50% van 1400W 700W is, en dit niet gehaald wordt.

Snap ik het nu goed :?
Ik noem bewust "overschot" ipv PV opwek, omdat het laadpunt via de P1-poort van de slimme meter enkel weet wat het overschot is. Dat is dus productie minus verbruik in de rest van de installatie/woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
sergeklapwijk schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:52:
[...]

Ik noem bewust "overschot" ipv PV opwek, omdat het laadpunt via de P1-poort van de slimme meter enkel weet wat het overschot is. Dat is dus productie minus verbruik in de rest van de installatie/woning.
Dat is me duidelijk, hij meet alleen de p1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-08 18:28
Ik probeer rechtstreeks via een ethernet kabel verbinding te maken met mijn lader maar krijg volgend probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i20hOgkB45drEJFZhQTyvMVTUUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQUFqh8sZZGwGoRupTJQUH16.jpg?f=fotoalbum_large

Het vreemde is dat ik de lader wel kan pingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Uq-m_D6ZsE9BFAD0SzjovmI3Yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C16xk0WSZ6e3R7UnsLDezm3I.jpg?f=fotoalbum_large

Laptop heeft een static ip in hetzelfde subnet als de lader.

Iemand die een mogelijke oorzaak weet?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Keer herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Al gedaan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
izzet3838 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:31:
Ik probeer rechtstreeks via een ethernet kabel verbinding te maken met mijn lader maar krijg volgend probleem.
[Afbeelding]

Het vreemde is dat ik de lader wel kan pingen:
[Afbeelding]

Laptop heeft een static ip in hetzelfde subnet als de lader.

Iemand die een mogelijke oorzaak weet?
Foute login. Netwerk is prima, je probleem zit hoger in de laagjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
HyperBart schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:18:
[...]

Foute login. Netwerk is prima, je probleem zit hoger in de laagjes.
Wat bedoel je met login?
Fout password?

Zou ik dan niet een andere fout moeten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

izzet3838 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:22:
[...]

Wat bedoel je met login?
Fout password?

Zou ik dan niet een andere fout moeten krijgen?
De Alfen kan maar 1 login tegelijk aan, lijkt er op dat er dus al iemand (je backoffice?) is ingelogged.
Of misschien je HomeAssistant integratie ? EVE / MyEVE app ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
DaRealRenzel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:09:
[...]

De Alfen kan maar 1 login tegelijk aan, lijkt er op dat er dus al iemand (je backoffice?) is ingelogged.
Backoffice moet niet uitmaken volgens mij, dat gaat helemaal los ervan. Dan zal het eerder de eve app of HA zijn. Ha heb ik mij ook al eens in vergist. Kwam er maar niet achter waarom ik er niet meer in kon komen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Sarge78 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:29:
[...]

Backoffice moet niet uitmaken volgens mij, dat gaat helemaal los ervan. Dan zal het eerder de eve app of HA zijn. Ha heb ik mij ook al eens in vergist. Kwam er maar niet achter waarom ik er niet meer in kon komen.
DaRealRenzel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:09:
[...]

Heb de paal uit het netwerk getrokken en direct id laptop gestoken, kan het dan dat er toch een sessie actief is?

Draait ook geen ha op of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:15
izzet3838 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:33:
[...]

[...]

Heb de paal uit het netwerk getrokken en direct id laptop gestoken, kan het dan dat er toch een sessie actief is?

Nee, als je de kabel rechtstreeks aansluit, dan kan er geen sessie meer actief zijn, voor de zekerheid dan nog eens rebooten... Je hebt dus je laptop een vast IP gegeven in de 192.168.0.x range? Als je hem rechtstreeks aansluit, kan je hem dan nog steeds pingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
NoFate schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 06:56:
[...]

Nee, als je de kabel rechtstreeks aansluit, dan kan er geen sessie meer actief zijn, voor de zekerheid dan nog eens rebooten... Je hebt dus je laptop een vast IP gegeven in de 192.168.0.x range? Als je hem rechtstreeks aansluit, kan je hem dan nog steeds pingen?
Jep :)
Zal de laptop morgen eens herstarten.

Pingen gibg goed idd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

izzet3838 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:33:
[...]

[...]

Ik weet niet welke backoffice je hebt, maar als die wellicht ingelogged is, kan jij er niet meer in....

Mijn backoffice is passief, dus die krijgt alleen pushberichten over laadsessies en verbruikte kwh's, maar ze kunnen ook via de SIM inloggen. Alleen dat doen ze eigenlijk nooit.
Wie weet heeft jouw backoffice een continue monitoring opgezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-08 23:13
VidaR-9 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:10:
[...]
Ik snap het issue niet. Je kan toch met elke laadpas bij de laadpaal laden, dus ook die van je vrouws leaseauto?
Niet noodzakelijk... je hebt so ie so maar één backoffice provider... stel dat deze is aangeboden bij werkgever A dan kan werknemer A laden, echter indien werkgever B z'n laadpas geen "roaming" overeenkomst heeft met de backoffice van werkgever A dan kan werknemer B niet laden (al is de kans redelijk klein hiervoor).

Je kan natuurlijk ook altijd zelf een contract aangaan met een backoffice maar ook hier moet je dan zien dat de laadpassen van werkgever A en B er een overeenkomst mee hebben. Tevens is het zo dat het laden dan beschouwd wordt als "publiek" laden en zal het dus mogelijks duurder zijn voor de werkgevers (geen idee of die daar afspraken rond gemaakt hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:28
r2504 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:41:
[...]
Tevens is het zo dat het laden dan beschouwd wordt als "publiek" laden en zal het dus mogelijks duurder zijn voor de werkgevers (geen idee of die daar afspraken rond gemaakt hebben).
Dat is bij mij sowieso al het geval. Ik heb wel een paal en backoffice via de leasemij (backoffice van 50Five), maar ik laad gewoon met m’n Shell druppel tegen standaard publiek tarief.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Ik zit er in, paal zit nu ook gewoon in mijn netwerk.
Heb eigenlijk niet anders gedaan, pc en paal gereboot en het werkte.

Wel een tien minuutjes 206 backoffice fout gehad, maar die lijkt ook verdwenen.

Fingers crossed dat het nu allemaal blijft werken...

Pagina: 1 ... 71 ... 90 Laatste