Kan ik dat doen via de MyEve app en dan "Installatie herstarten", want "Terug naar fabrieksinstellingen" lost het issue niet op.dotcom87 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:31:
[...]
Bij mij heeft een harde factory reset het opgelost...
Weet je zeker dat je lader niet op P&C staat? Alfen laders hebben nog wel eens de neiging om na een update van RFID naar P&C te gaan.leongerrits schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:26:
[...]
Ik loop tegen precies hetzelfde probleem aan (No NFC reader detected, switched off power on port #0). Downgrade naar 6.6.2-4312 geeft niet de oplossing. Zou het NFC board dan echt kapot zijn?
Ik zie in je log ook veel unexpected records staan, dit betekend dat je TX database corrupt is, voer een txerase uit, Letop dit wist wel je transacties op je lader.
Daar kan dan wel een grond van waarheid inzitten, maar zelfs dan nog:r2504 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:50:
[...]
Als een bug drie releases, waarvan dan nog een major, blijft zitten dan heb ik toch een beetje m'n bedenkingen bij de leverancier
- het zijn allemaal minor updates, zo te zien aan hun nummering,
- de updates kunnen elkaar snel hebben gevolgd,
- niet elke bug is kritisch (genoeg) om alle hens aan dek te roepen.
(waarmee ik niet de advocaat van de duivel wil zijn...)
Model 3 LR (model 2023)
Ik weet niet hoe dik je kabels zijn die door de buizen heen lopen, maar je zou kunnen overwegen de voegen uit te (laten) hakken, daar dan de kabels in te drukken, en dan weer af te voegen. Zie je later niks meer van.Grolsch schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:46:
[...]
Tnx voor de beknopte handleiding, het is gelukt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben alleen nog niet blij met die 2 PVC pijpen die naar beneden gaan. Ik had ze eigenlijk binnenlangs willen laten lopen maar ik heb vloerverwarming in de ruimte die erachter zit en durf daar niet door de vloer te boren.
Maar eens een mooi koofje ofzo daarvoor maken, of hebben jullie nog betere ideeën
Alternatief is achter je laadpaal even 1 steen er uit bikken, en vlak onder je bestrating nog eentje. Dan je kabels door de spouw leiden, onder het straatwerk de spouw in, achter je lader er weer uit. Effe prutsen maar het werkt wel.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Heb een firmware update gedaan naar 7.1.3. Mijn Bmw gaat gelijk in storing in combinatie met anwb slimladen.
Heb de firmware weer terug gezet naar 6.6.2. Volgende keer beter Alfen.
Heb de firmware weer terug gezet naar 6.6.2. Volgende keer beter Alfen.
Gek dat er zo veel mensen problemen hebben met die nieuwe versies, ik draai eigenlijk sinds begin op versie 7 en enkele weken naar de nieuwe versie in 7 gegaan.
Beide auto's geen problemen (Kia Niro EV 2024 en Volvo EX30)
Beide auto's geen problemen (Kia Niro EV 2024 en Volvo EX30)
Dit is nog steeds het geval, EV Company boeit het niets.Reinier schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:15:
Leuk detail: ik zie ook toegangsgroepen met laadpassen van random andere personen. Van ene Sonja bijvoorbeeld. Ik ken geen Sonja. Datalekje
Is gelukt!Ik wil: plug & charge aanzetten.
Ik wil ook dat load balancing blijft werken, want dat functioneert uitstekend.
Ik heb geen wachtwoorden of wat dan ook gekregen, alleen een papieren handleiding.
Ik kon met het ACE*** nummer inloggen met de ACE Service installer. Geen ander wachtwoord bekend (firmwareversie niet bekeken maar de paal is bijna 5 jaar oud).
Standalone ingesteld, Plug & Charge met wederom het ACE***-nummer als ID.
Moest tussendoor een paar keer de paal stroomloos maken, maar uiteindelijk kon ik prima mijn auto opladen.
Om het helemaal af te maken meteen maar het plaatje aangepast.
/f/image/Ej2qDQ0XlCL1nrRBh9Vuxqdr.png?f=fotoalbum_large)
Ben hier best blij mee eerlijk gezegd. Met dank aan dit topic
Ik heb nu op de zaak ook de Alfen laadpaal hangen.
Thuis gebruik ik "Plug-and-charge" maar zakelijk wil ik wel dat er een pas wordt aangeboden.
Op dit moment nog niet verbonden met een backoffice maar wil een 2-tal passen handmatig toevoegen.
Ik dacht dit even te doen via de MyEve app en dan geavanceerd>autorisatie
Bij Autorisatie staat RFID geselecteerd bij autorisatiemodus en Whitelist + lokale lijst ingeschakeld.
maar het maakt niet uit welke pas ik ervoor hou, het werkt gewoon, en dat was eigenlijk niet de bedoeling.....
Wat doe ik verkeerd
Thuis gebruik ik "Plug-and-charge" maar zakelijk wil ik wel dat er een pas wordt aangeboden.
Op dit moment nog niet verbonden met een backoffice maar wil een 2-tal passen handmatig toevoegen.
Bij Autorisatie staat RFID geselecteerd bij autorisatiemodus en Whitelist + lokale lijst ingeschakeld.
maar het maakt niet uit welke pas ik ervoor hou, het werkt gewoon, en dat was eigenlijk niet de bedoeling.....
Wat doe ik verkeerd
EVcompany is echt ruk, hoe kan je nou 21% BTW vergeten te migreren als je een eigen backoffice opzet. Lekker getest 🤣Reinier schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:15:
Ik heb een hoop issues met de backoffice achter mijn Eve Single Pro-line lader. De paal was voorheen onderdeel van mijn leasecontract (voor een x aantal jaar afgekocht) en is strikt genomen niet mijn eigendom, maar de facto wél.
Backoffice loopt via EV Company en sinds zij achter de schermen gemigreerd zijn moet ik betalen voor laadacties bij mijn eigen paal. Paal van EV Company, laadpas van EV Company. Dikke bullshit en ik krijg nu aanmaningen en gelazer.
Ik heb geprobeerd om een toegangsgroep te maken met een free-tarief, maar dat heeft geen effect.
Leuk detail: ik zie ook toegangsgroepen met laadpassen van random andere personen. Van ene Sonja bijvoorbeeld. Ik ken geen Sonja. Datalekje
Anyways.
Wat ik dus wil: ik wil niets meer met die backoffice te maken hebben. Maar ondanks dat ik dit topic grotendeels doorgespit heb weet ik niet wat ik moet doen.
Ik wil: plug & charge aanzetten.
Ik wil ook dat load balancing blijft werken, want dat functioneert uitstekend.
Ik heb geen wachtwoorden of wat dan ook gekregen, alleen een papieren handleiding.
Wat kan ik nu het beste doen?
Heb je deze mail gehad?
In het geval dat u een laadpas heeft die u altijd gebruikt voor eventuele privé-laadsessies waar u geen verrekening voor wilt ontvangen, is hier de situatie voor veranderd sinds de migratie. Omdat uw lader nu met een andere provider werkt, wordt uw huidige ‘privé-laadpas’ niet meer herkend als dusdanig.
U kunt de huidige pas aanmelden in het nieuwe portaal zodat deze weer bekend als privépas. U kunt inloggen via deze link in uw account en via deze link vindt u een handleiding die beschrijft hoe u dit kunt instellen.
https://help.e-flux.io/en...-i-create-an-access-group
En
Tijdens deze migratie is er een probleem ontstaan met de verrekening van BTW. Dit heeft erin geresulteerd dat er mogelijk in de eerste afrekening via deze nieuwe provider 21 procent te weinig uitgekeerd is op uw laadsessies.
Dit probleem is per 21 januari 2025 hersteld en de transacties in de toekomst zullen dus met het juiste tarief worden uitgekeerd.
Helaas blijft hierdoor nog een verschil over van de door u afgenomen laadsessies die verkeerd zijn uitgekeerd. Dit verschil betreft 21 procent. Wij zijn samen met de provider op zoek naar een oplossing om deze gemiste inkomsten te corrigeren. U krijgt hier zo snel mogelijk bericht van
Ja klopt. Die mail heb ik ook. Ik heb de handleiding gevolgd maar er bleef geld in rekening gebracht worden. En ik zie dus andermans passen in hun toegangsgroepen (mijn toegangsgroep staat op Privé, blijkbaar zijn ze default Publiek en dus zichtbaar voor andere klanten).
Los daarvan: de vergoeding die ik van Road heb gekregen plus 21% is niet gelijk aan het bedrag dat geïncasseerd is. Dus áls ze die BTW alsnog uitbetalen heb ik onder aan de streep alsnog voor mijn eigen laadsessies betaald.
Kneuzenclub.
Overigens al meerdere malen achteraan gemaild, nul respons.
Los daarvan: de vergoeding die ik van Road heb gekregen plus 21% is niet gelijk aan het bedrag dat geïncasseerd is. Dus áls ze die BTW alsnog uitbetalen heb ik onder aan de streep alsnog voor mijn eigen laadsessies betaald.
Kneuzenclub.
Die 21% krijg je niet van hun terug. Ze geven je een Word document met “declaratie” en die kan je bij je werkgever indienen. Dat hebben ze mij aangeboden.Reinier schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:02:
Ja klopt. Die mail heb ik ook. Ik heb de handleiding gevolgd maar er bleef geld in rekening gebracht worden. En ik zie dus andermans passen in hun toegangsgroepen (mijn toegangsgroep staat op Privé, blijkbaar zijn ze default Publiek en dus zichtbaar voor andere klanten).
Kneuzenclub.
Bij mij reageren ze ook nergens op, wees gewaarschuwd als je twijfelt over EVCompany.
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 14-02-2025 10:14 ]
Haha, onacceptabel in mijn geval, want privéauto.stormfly schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:11:
[...]
Die 21% krijg je niet van hun terug. Ze geven je een Word document met “declaratie” en die kan je bij je werkgever indienen. Dat hebben ze mij aangeboden.
Weet iemand misschien hoe dit kan? Ik wil dit graag voor het weekend geregeld hebben, anders kan jan & alleman kosteloos laden dit weekend aan de zaak (bedrijventerrein), dat lijkt me niet zo handig.Grolsch schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:57:
Ik heb nu op de zaak ook de Alfen laadpaal hangen.
Wat doe ik verkeerd
Even in de meterkast de schakelaar omzettenGrolsch schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:48:
[...]
Weet iemand misschien hoe dit kan? Ik wil dit graag voor het weekend geregeld hebben, anders kan jan & alleman kosteloos laden dit weekend aan de zaak (bedrijventerrein), dat lijkt me niet zo handig.
Naast dat je het natuurlijk geregeld wilt hebben.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Staat de backoffice preset op standalone? Soms moet je die instelling naar eerst naar wat anders zetten en weer op standalone anders pakt die hem niet.Grolsch schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:48:
[...]
Weet iemand misschien hoe dit kan? Ik wil dit graag voor het weekend geregeld hebben, anders kan jan & alleman kosteloos laden dit weekend aan de zaak (bedrijventerrein), dat lijkt me niet zo handig.
[ Voor 13% gewijzigd door Ricko1 op 14-02-2025 13:44 ]
Hier stond helemaal niets ingevuld, ga ik nu proberen.Ricko1 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:43:
[...]
Staat de backoffice preset op standalone? Soms moet je die instelling naar eerst naar wat anders zetten en weer op standalone anders pakt die hem niet.
Kan ik niet beter het "modem" uitzetten zolang ik geen backoffice gebruik?
[edit]
Dat werkte nog niet, maar toen zag ik nog een knopje "Offline/Online" staan in de app.
Offline actie stond op "alle tags accepteren" dit heb ik aangepast naar "bekende, geldige tags accept." en nu werkt het wel!
tnx voor je hulp.
[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2025 14:29 ]
Hallo,
Ik heb een Alfen eve single pro laadpaal van Eneco. Alleen gaat het sinds deze morgen precies mis met de sync met de backoffice. Dit nadat ik de stroom heb uitgezet omwille dat de wagen niet wou laden. Als ik nu in de Eneco app kijk zie ik op de laadsessies van de Eneco pas wel de data, op de tab van de laadpaal komt deze echter niet. Daarom mijn vraag weet er iemand welke Backoffice voor Eneco BE er moet geselecteerd worden in de installer?
Ik heb een Alfen eve single pro laadpaal van Eneco. Alleen gaat het sinds deze morgen precies mis met de sync met de backoffice. Dit nadat ik de stroom heb uitgezet omwille dat de wagen niet wou laden. Als ik nu in de Eneco app kijk zie ik op de laadsessies van de Eneco pas wel de data, op de tab van de laadpaal komt deze echter niet. Daarom mijn vraag weet er iemand welke Backoffice voor Eneco BE er moet geselecteerd worden in de installer?
Als de laadsessies op je pasje geregistreerd zijn, heeft Eneco E-mobility (?) ze ongetwijfeld ook, en zullen ze wel 'terugkomen'.
Stroom eraf, en er terug op zou geen ander effect moeten hebben dan precies dat: uit- en aan-zetten.
Je kunt het nogmaals doen, en misschien even langer wachten met weer aan zetten.
Stroom eraf, en er terug op zou geen ander effect moeten hebben dan precies dat: uit- en aan-zetten.
Je kunt het nogmaals doen, en misschien even langer wachten met weer aan zetten.
[ Voor 15% gewijzigd door Peter-036 op 15-02-2025 08:48 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Vanmiddag heb ik ‘m open geschroefd. Ik kan helaas geen motortje of rood vlaggetje vinden. Het is ook de variant met kabel.Daveth schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:42:
[...]
Kan je aan de binnenkant het rode vlaggetje op de vergrendel motor zonder dat deze knarst oid heen en weer bewegen? zo nee dan is de actuator (vergrendel motor) kapot.
Deze week geen tijd gehad om Allen te bellen. De garantieperiode is helaas ook al even voorbij.
XXXVI
Afgelopen vrijdag een laadsessie gehad die nog niet in het overzicht van Eneco staat. Tot nu toe ging dat altijd goed en stonden ze er vrijwel direct na de laadsessie in. Eerdere sessie na de nieuwe firmware gingen goed. Hij hangt er nu weer aan, straks maar even kijken of deze sessie wél doorgestuurd wordt en hopelijk neemt hij dan ook de vorige mee.
Kan Eneco de laadbeurten wel uitlezen? (ook als Eve Connect zie niet laat zien?). Durf nu niet te downgraden naar 6.6.2 eigenlijk. Of kan hij dan de laadbeurten niet verliezen?
Kan Eneco de laadbeurten wel uitlezen? (ook als Eve Connect zie niet laat zien?). Durf nu niet te downgraden naar 6.6.2 eigenlijk. Of kan hij dan de laadbeurten niet verliezen?
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Een back office leest doorgaans de MID kWh teller van de laadpaal uit en stuurt deze over zijn eigen systeem (4G - vaste verbinding) door.
Eve Connect leest lokaal de laadpaal uit over het eigen wifi netwerk.
De uitlezing staat dus los van elkaar.
Eve Connect leest lokaal de laadpaal uit over het eigen wifi netwerk.
De uitlezing staat dus los van elkaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Independent op 16-02-2025 12:11 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Sinds vanochtend een foutmelding op de alfen pro single. En dus niet opladen.
In de MyEve app zie ik deze meldingen in de logs:
:strip_exif()/f/image/ocavZB4aewDj8HXlfh6cm4NK.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb al een factory reset gedaan, basis instellingen gedaan zonder poespas. En nieuwste firmware er op gezet.
Op internet en in dit forum lees ik over deze errors dat het hint naar powerboard hardware falen.
Deze laadpaal heb ik tweedehands overgenomen van iemand en zodoende heb ik er geen service partij op zitten. Hoe het met garantie zit weet ik niet.
Wat raden jullie aan? En wat kan ik nog onderzoeken? Ik heb hem nog niet open gemaakt om te controleren op interne schades.
Kan het nog met het koude weer te maken hebben? Vanochtend was het - 7 hier. Condens wellicht.
:strip_exif()/f/image/ocavZB4aewDj8HXlfh6cm4NK.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb al een factory reset gedaan, basis instellingen gedaan zonder poespas. En nieuwste firmware er op gezet.
Op internet en in dit forum lees ik over deze errors dat het hint naar powerboard hardware falen.
Deze laadpaal heb ik tweedehands overgenomen van iemand en zodoende heb ik er geen service partij op zitten. Hoe het met garantie zit weet ik niet.
Wat raden jullie aan? En wat kan ik nog onderzoeken? Ik heb hem nog niet open gemaakt om te controleren op interne schades.
Kan het nog met het koude weer te maken hebben? Vanochtend was het - 7 hier. Condens wellicht.
[ Voor 4% gewijzigd door thebow1987 op 18-02-2025 10:19 ]
@thebow1987 Als ik dat lees/interpreteer dan zie ik dat de Alfen detecteert dat er dus nog spanning staat op de uitgang waar hij dit niet verwacht omdat de relais openstaat. Met andere woorden: er wordt spanning gegeven terwijl de Alfen die eigenlijk afgeschakelt heeft of zou willen zien.
Dan is mijn conclusie dat de relais of de aansturing van de relais defect is. Of dat dit dan door het vervangen van het powerboard opgelost is moet ik je schuldig blijven maar snel opgelost ziet dit er niet uit.
Dan is mijn conclusie dat de relais of de aansturing van de relais defect is. Of dat dit dan door het vervangen van het powerboard opgelost is moet ik je schuldig blijven maar snel opgelost ziet dit er niet uit.
Het powerboard is kapot. Dit wordt in 99% van de gevallen veroorzaakt door een defect in de auto. Ik raad aan om je auto nergens meer op te laden en zo snel mogelijk een afspraak te maken bij je garage. Het defect zit in de omvormer, wat betekent dat je nog wel kunt laden bij DC-snelladers.thebow1987 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:09:
[Afbeelding]
Het powerboard moet worden vervangen. Hiervoor moet je contact opnemen met de partij waar de lader is aangeschaft.
Uit nieuwsgierigheid: wat is jouw merk en type auto? Dit probleem komt namelijk zeer vaak voor bij de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Het kan ook bij andere merken voorkomen, maar dat gebeurt minder vaak.
Als je handig ben met elektronica of je weet iemand die dat is, bijna altijd is het de Triac die dicht bij het relais zit die kapot is, triac kost niet eens 1 euro en is redelijk makkelijk zelf te vervangen als je gewend ben met elektronica te werken.
Als je nog garantie hebt moet je dat niet doen want je bent wel gelijk je garantie kwijt.
[ Voor 22% gewijzigd door Daveth op 18-02-2025 14:41 ]
Kan je even een foto er bij nemen en aangeven wat de triac is? Nuttige info, ben benieuwd.Daveth schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:25:
[...]
Het powerboard is kapot. Dit wordt in 99% van de gevallen veroorzaakt door een defect in de auto. Ik raad aan om je auto nergens meer op te laden en zo snel mogelijk een afspraak te maken bij je garage. Het defect zit in de omvormer, wat betekent dat je nog wel kunt laden bij DC-snelladers.
Het powerboard moet worden vervangen. Hiervoor moet je contact opnemen met de partij waar de lader is aangeschaft.
Uit nieuwsgierigheid: wat is jouw merk en type auto? Dit probleem komt namelijk zeer vaak voor bij de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Het kan ook bij andere merken voorkomen, maar dat gebeurt minder vaak.
Als je handig ben met elektronica of je weet iemand die dat is, bijna altijd is het de Triac die dicht bij het relais zit die kapot is, triac kost niet eens 1 euro en is redelijk makkelijk zelf te vervangen als je gewend ben met elektronica te werken.
Als je nog garantie hebt moet je dat niet doen want je bent wel gelijk je garantie kwijt.
Goedemiddag allen,
Heb enige tijd terug een Alpen pro line laten plaatsen door de firma Coolblue, ik heb geen verbinding met de paal ,dus geen netwerkkabel naar mijn router alleen Coolblue heeft op afstand toegang ( ik heb geen backoffice abonnement).
Heb me hier wat ingelezen en zou graag mijn overtollige stroom van de zonnepanelen in de auto laden.
Heb begrepen dat dit eventueel zou kunnen via de MyEve app.
Na veel aandringen inlogcodes ontvangen van Coolblue:
:strip_exif()/f/image/kAFZ6D9CaDxPGE2xlCN5U86e.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook heb ik het Ace nummer.
Hoe te handelen ?
Ben niet super technisch zoals jullie zullen begrijpen.
Alvast bedankt
Heb enige tijd terug een Alpen pro line laten plaatsen door de firma Coolblue, ik heb geen verbinding met de paal ,dus geen netwerkkabel naar mijn router alleen Coolblue heeft op afstand toegang ( ik heb geen backoffice abonnement).
Heb me hier wat ingelezen en zou graag mijn overtollige stroom van de zonnepanelen in de auto laden.
:strip_exif()/f/image/kAFZ6D9CaDxPGE2xlCN5U86e.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe te handelen ?
Alvast bedankt
Stap 1. Zorg voor een netwerkverbinding met je Alfen.Hans4545 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:00:
Goedemiddag allen,
[Afbeelding]
Hoe te handelen ?
Alvast bedankt
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik weet dat het zo werkt maar ik ben niet zo heel bekend met elektronica vandaar dat je dit dan wel zelf moet uitzoekenHyperBart schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:56:
[...]
Kan je even een foto er bij nemen en aangeven wat de triac is? Nuttige info, ben benieuwd.
Volgens mij moet je voor deze inlog een wachtwoord/account maken bij alfen zelf…Hans4545 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:00:
Goedemiddag allen,
[Afbeelding]
Hoe te handelen ?
Alvast bedankt
https://knowledge.alfen.c...ler+configuration+tool%3F
Met het wachtwoord van Coolblue log je dan in in de paal zelf. Je kunt ook veel instellen via MyEve, maar als je niet super technisch bent: wat wil je zien/weten/aanpassen?
[ Voor 13% gewijzigd door Ugchel op 18-02-2025 17:42 ]
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Misschien helpt deze post je een beetje op weg.Hans4545 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:00:
Goedemiddag allen,
[Afbeelding]
Hoe te handelen ?
Alvast bedankt
Weet je zeker dat je geen netwerkkabel hebt? Hoe heeft Coolblue dan toegang?Hans4545 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:00:
Goedemiddag allen,
Ik heb ook een paal die geleverd is door Coolblue (zonder backoffice abonnement) en heb wel een netwerkkabel. Het alternatief is een GSM dataverbinding via een geplaatste SIM, maar ik weet zeker dat die er bij mij niet in zit.
Nee,ik heb geen netwerkkabel, via sim kaart heeft Coolblue dus toegang tot mijn laadpaal.WillemD61 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:05:
[...]
Weet je zeker dat je geen netwerkkabel hebt? Hoe heeft Coolblue dan toegang?
Ik heb ook een paal die geleverd is door Coolblue (zonder backoffice abonnement) en heb wel een netwerkkabel. Het alternatief is een GSM dataverbinding via een geplaatste SIM, maar ik weet zeker dat die er bij mij niet in zit.
Dan moet je even een kabel leggen, ofwel de Alfen even open doen, en dan een korte UTP kabel met je laptop verbinden, nuja, maar makkelijkste is een lange kabel kopen en die dan in je router steken, je ding doen wat je moet doen via de ace (firmware/settings/...) daarna kabel terug uit en de kap toeHans4545 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:24:
[...]
Nee,ik heb geen netwerkkabel, via sim kaart heeft Coolblue dus toegang tot mijn laadpaal.
Ik heb een advies vraag
ik heb een huis gekocht waar een laadpaal aanwezig is. Daar zat een zakelijk contract op van de vorige eigenaar. Nu krijg ik de volgende keuzes
1.Lader overnemen met abonnement bij ons (laden met een universele merkloze laadpas met laadpasnummer NL-MTC / NL-MTE / NL-TCE / NL-SHU andere laadpassen doen het niet op onze lader), deze pas dient u zelf te verzorgen. Indien de lader privé gebruikt wordt kan er een thuislaadpas bij ons aangeschaft worden € 24 ex BTW per jaar (hiermee kan alleen thuis geladen worden en is geen verrekening mogelijk).
€ 144 ex BTW per jaar abonnement SIM, backoffice en verrekening (dit is alleen mogelijk met een merkloze universele laadpas) Of € 120 ex BTW per jaar abonnement SIM en backoffice € 75 ex BTW eenmalig, administratiekosten.
2. Wij geven de lader vrij en u brengt het beheer onder bij een andere provider.
3. Wij stellen de lader eenmalig zo in dat u met elke willekeurige pas kan laden (er vindt dan geen registratie plaats).
4. Wij geven de inloggegevens van de lader vrij en u gaat de lader zelf beheren via de software van Alfen.
In geval van de onderste 3 opties bent u geen klant meer bij ons, wij verlenen geen support meer aan de lader op locatie en/of op afstand omdat wij de verbinding met de lader verbreken en dus geen toegang meer tot de lader hebben.
wat is nu wijsheid?
Is zo'n laadpaal makkelijk door mezelf te beheren?
Hoe kom je dan aan een pas? zijn er altijd jaarlijkse kosten aan zo'n pas.
Wat zij alternatieve beheerders voor mijn particulier thuissituatie?
Is het een idee om een openbare laadpaal te worden? ( ik heb zelf nog geen elektrische auto). wat zijn hier de voor en nadelen van , los van dat er dan vreemde autos op mijn oprit staan? (wel ruimte genoeg) etc.
dank alvast
ik heb een huis gekocht waar een laadpaal aanwezig is. Daar zat een zakelijk contract op van de vorige eigenaar. Nu krijg ik de volgende keuzes
1.Lader overnemen met abonnement bij ons (laden met een universele merkloze laadpas met laadpasnummer NL-MTC / NL-MTE / NL-TCE / NL-SHU andere laadpassen doen het niet op onze lader), deze pas dient u zelf te verzorgen. Indien de lader privé gebruikt wordt kan er een thuislaadpas bij ons aangeschaft worden € 24 ex BTW per jaar (hiermee kan alleen thuis geladen worden en is geen verrekening mogelijk).
€ 144 ex BTW per jaar abonnement SIM, backoffice en verrekening (dit is alleen mogelijk met een merkloze universele laadpas) Of € 120 ex BTW per jaar abonnement SIM en backoffice € 75 ex BTW eenmalig, administratiekosten.
2. Wij geven de lader vrij en u brengt het beheer onder bij een andere provider.
3. Wij stellen de lader eenmalig zo in dat u met elke willekeurige pas kan laden (er vindt dan geen registratie plaats).
4. Wij geven de inloggegevens van de lader vrij en u gaat de lader zelf beheren via de software van Alfen.
In geval van de onderste 3 opties bent u geen klant meer bij ons, wij verlenen geen support meer aan de lader op locatie en/of op afstand omdat wij de verbinding met de lader verbreken en dus geen toegang meer tot de lader hebben.
wat is nu wijsheid?
Is het een idee om een openbare laadpaal te worden? ( ik heb zelf nog geen elektrische auto). wat zijn hier de voor en nadelen van , los van dat er dan vreemde autos op mijn oprit staan? (wel ruimte genoeg) etc.
dank alvast
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Je moet beginnen met de vraag wat je met de paal wilt, passend bij je situatie, en aan de hand daarvan de keuze maken.
Als je inderdaad een openbare "commerciële" laadpaal wilt worden, dan zul je optie 1 of 2 moeten kiezen zodat een backoffice die transacties netjes afhandelt, aan de juiste kaartprovider factureert en jou crediteert voor de gebruikte stroom.
Als je dat niet wilt en zelf nog geen EV hebt, zou ik kiezen voor een optie die werkt maar met minimale kosten.
Verwacht je in de toekomst mogelijk een auto te hebben waarvan het laden via een werkgever verrekend moet worden, ook dan heb je weer een provider nodig.
Wil je alleen in de toekomst je eigen EV op eigen stroomkosten thuis laden, dan kan je gerust zonder provider of abonnement.
Is alles nog onzeker of onduidelijk, kan je altijd optie 3 kiezen. Zodra er een EV is kan je dan in ieder geval laden. Mocht de situatie in de toekomst wijzigen kan je alsnog naar een provider gaan.
Als je inderdaad een openbare "commerciële" laadpaal wilt worden, dan zul je optie 1 of 2 moeten kiezen zodat een backoffice die transacties netjes afhandelt, aan de juiste kaartprovider factureert en jou crediteert voor de gebruikte stroom.
Als je dat niet wilt en zelf nog geen EV hebt, zou ik kiezen voor een optie die werkt maar met minimale kosten.
Verwacht je in de toekomst mogelijk een auto te hebben waarvan het laden via een werkgever verrekend moet worden, ook dan heb je weer een provider nodig.
Wil je alleen in de toekomst je eigen EV op eigen stroomkosten thuis laden, dan kan je gerust zonder provider of abonnement.
Is alles nog onzeker of onduidelijk, kan je altijd optie 3 kiezen. Zodra er een EV is kan je dan in ieder geval laden. Mocht de situatie in de toekomst wijzigen kan je alsnog naar een provider gaan.
Paal vrij laten geven, alle benodigde codes (password, PRC enz) toe laten komen, en de lader in 'Plug & Charge' laten zetten.stil schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:27:
Ik heb een advies vraag
wat is nu wijsheid?
dank alvast
Dan kan je zelf alles doen wat je wilt (of niet) en ook meteen laden als nodig.
Als je werkgever dan straks je zakelijke lading gaat vergoeden, kan deze paal simpelweg bij een nieuwe backoffice ondergebracht worden, waar de werkgever dan mooi voor mag betalen.
Optie 4, zorgen dat je alle logingegevens hebt, TEST dit dan ook! En als er nog garantie op zit dan moeten ze die uiteraard nog geven.stil schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:27:
Ik heb een advies vraag
wat is nu wijsheid?
dank alvast
Alternatieve providers zijn bv. E-Flux.
DaRealRenzel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:40:
[...]
Paal vrij laten geven, alle benodigde codes (password, PRC enz) toe laten komen, en de lader in 'Plug & Charge' laten zetten.
Als je werkgever dan straks je zakelijke lading gaat vergoeden, kan deze paal simpelweg bij een nieuwe backoffice ondergebracht worden, waar de werkgever dan mooi voor mag betalen.
Heb ik dan geen laadpas nodig? hoe voorkom ik dat anderen zonder mijn toestemming kunnen laden? Of hoe sta ik toe dat anderen laden?DaRealRenzel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:40:
[...]
Paal vrij laten geven, alle benodigde codes (password, PRC enz) toe laten komen, en de lader in 'Plug & Charge' laten zetten.
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Voorlopig (aangezien ik nog niet las dat je plannen had om 'm actief uit te baten voor jezelf of anderen) kan je dat dan NIET verhinderen of je moet toch met lokale pasjes beginnen werken (eender welke ietwat moderne RFID pas kan je dan gebruiken). Toestaan dat anderen laden kan dan ook niet of ga je die altijd gratis laten laden? In zo een geval (als je schrik hebt voor misbruik, geen idee waar je paal eigenlijk staat) dan zou ik gewoon telkens de automaat van de paal uitzetten, als je toch zelf nog geen EV hebt. Het lijkt mij heel sterk dat mensen (tenzij je het actief gaat promoten) bij jou op de oprit gaan komen laden. Ik schat dus in dat het meer moeite dan genot gaat opleveren in jouw geval.stil schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:10:
[...]
[...]
Heb ik dan geen laadpas nodig? hoe voorkom ik dat anderen zonder mijn toestemming kunnen laden? Of hoe sta ik toe dat anderen laden?
Verrekenen, maw: doen alsof je een publieke paal bent vereist een backend zoals bv. Eflux.
Geen backend == geen verrekening en alles is "for free", de toegang kan je zonder backend wel beperken maar dat is ook heel wat gedoe. Daarom suggereert @DaRealRenzel ook om 'm gewoon in standalone te zetten.
[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 19-02-2025 16:32 ]
Ik heb een Alfen Single pro laadpaal die gestuurd wordt door Niko Home Control domotica als Energy Management System. Deze aansturing werkt voor mij goed. Ook kan de Niko domotica zo de laadpaal regelen op basis van mijn zonne energie.
Het switchen tussen 1F en 3F laden werkt ook. Als er weinig zon is, dan zal Niko de laadpaal enkelfasig laten laden. Als ik wil laden van het net, dan doet hij dit driefasig.
Het enige rare is dat als hij enkelfasig aan het laden is, en er komt dan meer zon dat hij dan capt op 13A enkelfasig. Ik begrijp niet waarom hij 13A als limiet geeft en ook niet waarom de Alfen dan niet naar 3F laden overschakelt om niet tegen die 13A te zitten.
Ik heb ACE Installer bekeken, en uit de logs blijkt dat Niko als limiet 13A geeft, maar ook dat hij zegt dat er driefasig geladen mag worden maar dat doet hij dus niet.
Dit is het belangrijk stukje logging.
Ik zie dus "numberPhases 3" en "limit 13.00" maar ook dus maar dat hij enkelfasig laadt: "I1=12.2A I2=0.0A I3=0.0A P=2.8kW Idc=0.0mA"
Iemand een idee? Of hoe dit te debuggen?
Het switchen tussen 1F en 3F laden werkt ook. Als er weinig zon is, dan zal Niko de laadpaal enkelfasig laten laden. Als ik wil laden van het net, dan doet hij dit driefasig.
Het enige rare is dat als hij enkelfasig aan het laden is, en er komt dan meer zon dat hij dan capt op 13A enkelfasig. Ik begrijp niet waarom hij 13A als limiet geeft en ook niet waarom de Alfen dan niet naar 3F laden overschakelt om niet tegen die 13A te zitten.
Ik heb ACE Installer bekeken, en uit de logs blijkt dat Niko als limiet 13A geeft, maar ook dat hij zegt dat er driefasig geladen mag worden maar dat doet hij dus niet.
Dit is het belangrijk stukje logging.
Ik zie dus "numberPhases 3" en "limit 13.00" maar ook dus maar dat hij enkelfasig laadt: "I1=12.2A I2=0.0A I3=0.0A P=2.8kW Idc=0.0mA"
Iemand een idee? Of hoe dit te debuggen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
| 2025-02-19T12:55:01.468Z:INFO:taskOCPP.c:4625:Received 1 ChargingProfiles for Connector: 1
2025-02-19T12:55:01.703Z:INFO:db_chargingprofi:58:Removing ChargingItem with profileId=xxxxxx
2025-02-19T12:55:02.003Z:INFO:db_chargingprofi:75:Defragmented (#0/30, 276ms)
2025-02-19T12:55:02.019Z:COM:ocpp_rpc.c:681:-> [3,"xxxxx",{"status":"Accepted"}]
2025-02-19T12:55:02.062Z:INFO:taskMaster.c:5926:Socket #1: external current limit 13.0 A until 2025-02-19T13:14:52Z
2025-02-19T12:55:02.078Z:INFO:db_chargingprofi:26:ChargingProfile (id = 62187195):
2025-02-19T12:55:02.085Z:INFO:db_chargingprofi:26: socket 1
2025-02-19T12:55:02.093Z:INFO:db_chargingprofi:27: primary Not specified
2025-02-19T12:55:02.101Z:INFO:db_chargingprofi:27: stackLevel 0
2025-02-19T12:55:02.109Z:INFO:db_chargingprofi:27: purposeType TxDefaultProfile
2025-02-19T12:55:02.121Z:INFO:db_chargingprofi:27: transactionId xxxx
2025-02-19T12:55:02.128Z:INFO:db_chargingprofi:27: kindType Recurring
2025-02-19T12:55:02.136Z:INFO:db_chargingprofi:27: recurrencyType Daily
2025-02-19T12:55:02.144Z:INFO:db_chargingprofi:27: hasTariffs FALSE
2025-02-19T12:55:02.152Z:INFO:db_chargingprofi:28: validFrom NULL
2025-02-19T12:55:02.160Z:INFO:db_chargingprofi:28: validTo NULL
2025-02-19T12:55:02.167Z:INFO:db_chargingprofi:28: useLocalTime FALSE
2025-02-19T12:55:02.179Z:INFO:db_chargingprofi:28: useRandomDelay FALSE
2025-02-19T12:55:02.187Z:INFO:db_chargingprofi:28: ChargingSchedule
2025-02-19T12:55:02.195Z:INFO:db_chargingprofi:28: duration 86400 (specified)
2025-02-19T12:55:02.203Z:INFO:db_chargingprofi:28: startSchedule 2023-11-21T00:00:00Z
2025-02-19T12:55:02.214Z:INFO:db_chargingprofi:28: chargingRateUnit Amperes
2025-02-19T12:55:02.222Z:INFO:db_chargingprofi:28: minChargingRate -1.00 (not specified)
2025-02-19T12:55:02.230Z:INFO:db_chargingprofi:29: schedulePeriods 1
2025-02-19T12:55:02.238Z:INFO:db_chargingprofi:29: SchedulePeriod:
2025-02-19T12:55:02.246Z:INFO:db_chargingprofi:29: startPeriod 0
2025-02-19T12:55:02.253Z:INFO:db_chargingprofi:29: limit 32.00
2025-02-19T12:55:02.261Z:INFO:db_chargingprofi:29: numberPhases 3
2025-02-19T12:55:02.281Z:INFO:db_chargingprofi:26:ChargingProfile (id = 332868653):
2025-02-19T12:55:02.292Z:INFO:db_chargingprofi:26: socket 1
2025-02-19T12:55:02.300Z:INFO:db_chargingprofi:27: primary Not specified
2025-02-19T12:55:02.308Z:INFO:db_chargingprofi:27: stackLevel 1
2025-02-19T12:55:02.316Z:INFO:db_chargingprofi:27: purposeType TxProfile
2025-02-19T12:55:02.324Z:INFO:db_chargingprofi:27: transactionId 15977342 (specified)
2025-02-19T12:55:02.332Z:INFO:db_chargingprofi:27: kindType Absolute
2025-02-19T12:55:02.339Z:INFO:db_chargingprofi:27: recurrencyType Not specified
2025-02-19T12:55:02.351Z:INFO:db_chargingprofi:27: hasTariffs FALSE
2025-02-19T12:55:02.359Z:INFO:db_chargingprofi:28: validFrom NULL
2025-02-19T12:55:02.367Z:INFO:db_chargingprofi:28: validTo NULL
2025-02-19T12:55:02.375Z:INFO:db_chargingprofi:28: useLocalTime FALSE
2025-02-19T12:55:02.382Z:INFO:db_chargingprofi:28: useRandomDelay FALSE
2025-02-19T12:55:02.390Z:INFO:db_chargingprofi:28: ChargingSchedule
2025-02-19T12:55:02.398Z:INFO:db_chargingprofi:28: duration 1197 (specified)
2025-02-19T12:55:02.410Z:INFO:db_chargingprofi:28: startSchedule 2025-02-19T12:54:55Z
2025-02-19T12:55:02.421Z:INFO:db_chargingprofi:28: chargingRateUnit Amperes
2025-02-19T12:55:02.429Z:INFO:db_chargingprofi:28: minChargingRate -1.00 (not specified)
2025-02-19T12:55:02.437Z:INFO:db_chargingprofi:29: schedulePeriods 1
2025-02-19T12:55:02.445Z:INFO:db_chargingprofi:29: SchedulePeriod:
2025-02-19T12:55:02.453Z:INFO:db_chargingprofi:29: startPeriod 0
2025-02-19T12:55:02.460Z:INFO:db_chargingprofi:29: limit 13.00
2025-02-19T12:55:02.468Z:INFO:db_chargingprofi:29: numberPhases 3
2025-02-19T12:55:02.480Z:USER:taskMaster.c:5973:Socket #1: external current limit 13.0 A
2025-02-19T12:55:02.492Z:INFO:taskMain.c:6191:Socket #1: Active current 12.5->13.0 due to current limit: ChargingProfile
2025-02-19T12:55:02.851Z:INFO:taskMain.c:6602:Socket #1: PWM DC 21.6% (13.0 A)
2025-02-19T12:56:26.886Z:USER:taskMaster.c:6254:Socket #1: L1N=228.2V L2N=230.9V L3N=245.7V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2025-02-19T12:56:26.898Z:USER:taskMaster.c:6290:Socket #1: I1=12.2A I2=0.0A I3=0.0A P=2.8kW Idc=0.0mA
2025-02-19T12:59:56.011Z:INFO:taskMaster.c:5471:Socket #1: next sample interval metervalue in 300 seconds |
Had ik hier ook. Daarom comfort modus op min 4.2 gezet.
Solar charging staat bij mij uit, omdat Niko als EMS de laadsnelheid bepaalt. Niko meet het netto verbruik van de woning en regelt de laadsnelheid.Transeurope schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:08:
En ook: ik wil net zowel 1F als 3F kunnen laden.
[ Voor 7% gewijzigd door JonasJackson op 19-02-2025 20:23 ]
Een beetje hetzelfde probleem als bij evcc, die kan ook niet switchen bij comfort charge tussen 1 en 3 faseTranseurope schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:08:
Plug & charge heb je geen laadpas nodig inderdaad. Je kan niet echt voorkomen dat iemand bij jou thuis inplugged, maar een hartig woordje of een doos eieren doet dan wonderen (weet je hoe lastig eierstruif van je lak gaat 😁)stil schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:10:
[...]
[...]
Heb ik dan geen laadpas nodig? hoe voorkom ik dat anderen zonder mijn toestemming kunnen laden? Of hoe sta ik toe dat anderen laden?
Men zal echt niet zo snel de auto op jouw oprit zetten...
En als je eenmaal alle codes hebt, kan je zelfs je bankpasje instellen als laadpasje....
Of je telefoon met NFC
Denk je nu echt dat er in de praktijk veel anderen zijn die het risico willen lopen met de eigen e-auto ongezien andermans oprit op te rijden en daar dan uren in het zicht halt te houden om een paar euro bijeen te harken?stil schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:10:
Heb ik dan geen laadpas nodig? hoe voorkom ik dat anderen zonder mijn toestemming kunnen laden?
En wanneer je langdurig afwezig bent kan je de laadpaal nog altijd softwarematig begrenzen of manueel van de stroom halen.
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Nee, dat denk ik niet.Independent schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:06:
[...]
Denk je nu echt dat er in de praktijk veel anderen zijn die het risico willen lopen met de eigen e-auto ongezien andermans oprit op te rijden en daar dan uren in het zicht halt te houden om een paar euro bijeen te harken?
En wanneer je langdurig afwezig bent kan je de laadpaal nog altijd softwarematig begrenzen of manueel van de stroom halen.
Maar je weet natuurlijk niet hoe ik woon en waar de paal staat.
Valt mij op dat er best wat problemen zijn met de diverse merken en de paal. VW groep gaat ook al niet zo denderend en mijn auto heeft ook al 2x bij de garage gestaan. Kon al even niet meer aan huis laden. Wederom geprobeerd te laden, omdat ik niets meer van Aflen verneem, maar nog steeds iedere zoveel seconden laden uit, laden aan, laden uit, laden aan. Ga het nu ook niet meer proberen. Geen zin dat de auto voor de 3e keer naar de garage kan.Daveth schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:25:
[...]
Het powerboard is kapot. Dit wordt in 99% van de gevallen veroorzaakt door een defect in de auto. Ik raad aan om je auto nergens meer op te laden en zo snel mogelijk een afspraak te maken bij je garage. Het defect zit in de omvormer, wat betekent dat je nog wel kunt laden bij DC-snelladers.
Volgens mij is het handig als ze de firmware van de grond af opnieuw opbouwen.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Iedere Alfen laadpaal (en bij uitbreiding iedere laadpaal) kan niet sneller laden dan dat je 'm zelf hebt ingesteld en kan eveneens, ongeacht de standplaats, in het ergste geval van de stroom gehaald worden.stil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:28:
[...]
Nee, dat denk ik niet.
Maar je weet natuurlijk niet hoe ik woon en waar de paal staat.
Je loop een veel groter risico en op veel hogere kosten door kortstondig vandalisme op de laadpaal dan langdurig ongeautoriseerd laden.
Mijn auto heeft het helaas weer begeven en kan weer naar de garage. Had het ook nooit weer moeten proberen.
Het aan/uit verhaal helpt de elektronica zo over de zeik dat er daarna allerlei problemen ontstaan. Dat ding begint echt een nachtmerrie te worden hier. Leuk als het werkt, maar mijn god, je moet het treffen.
Snap ook niet dat Alfen hier niet dichter op zit en maar blijft klooien. Ik had die paal allang laten vervangen of had ik er echt dicht opgezeten om de boel op te lossen. Zoiets wil je als bedrijf toch in de kiem smoren. Als commercieel directeur had ik het wel geweten.
Het aan/uit verhaal helpt de elektronica zo over de zeik dat er daarna allerlei problemen ontstaan. Dat ding begint echt een nachtmerrie te worden hier. Leuk als het werkt, maar mijn god, je moet het treffen.
Snap ook niet dat Alfen hier niet dichter op zit en maar blijft klooien. Ik had die paal allang laten vervangen of had ik er echt dicht opgezeten om de boel op te lossen. Zoiets wil je als bedrijf toch in de kiem smoren. Als commercieel directeur had ik het wel geweten.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Inmiddels de defecte laadpaal verzonden ter reparatie (geen garantie, dus kosten).thebow1987 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:09:
[Afbeelding]
Ook heb ik gelijk de Kia dealer gebeld en uitgelegd. Jongen van de werkplaats had wel ervaring met dergelijke storingen en wilde de auto wel uitlezen, ik mocht gelijk langskomen. Aldaar uitgelezen, maar niks te vinden in de info van de auto. Wel stond er een software update voor de ICCU klaar, die zij wel al belangrijk achtten. Ik kon er op dat moment niet op wachten, dus nog niet laten uitvoeren.
En een nieuwe (tweedehands) laadpaal gekocht. Die heb ik vandaag geïnstalleerd en heb nu de auto er weer op aangesloten. Gaat al een tijdje goed, maar wel opvallend dat de app van de auto af en toe melding geeft dat het opladen is afgerond, terwijl hij nog niet vol kan zijn.
Toch even in de log van de paal gekeken en zie daar het volgende:
:strip_exif()/f/image/BYQH0vFoUKlxZ8iPoPdKcccD.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat concluderen jullie uit deze info?
[ Voor 9% gewijzigd door thebow1987 op 20-02-2025 19:46 ]
Klinkt als iets serieus met je electrische installatie:thebow1987 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:41:
[...]
Inmiddels de defecte laadpaal verzonden ter reparatie (geen garantie, dus kosten).
Ook heb ik gelijk de Kia dealer gebeld en uitgelegd. Jongen van de werkplaats had wel ervaring met dergelijke storingen en wilde de auto wel uitlezen, ik mocht gelijk langskomen. Aldaar uitgelezen, maar niks te vinden in de info van de auto. Wel stond er een software update voor de ICCU klaar, die zij wel al belangrijk achtten. Ik kon er op dat moment niet op wachten, dus nog niet laten uitvoeren.
En een nieuwe (tweedehands) laadpaal gekocht. Die heb ik vandaag geïnstalleerd en heb nu de auto er weer op aangesloten. Gaat al een tijdje goed, maar wel opvallend dat de app van de auto af en toe melding geeft dat het opladen is afgerond, terwijl hij nog niet vol kan zijn.
Toch even in de log van de paal gekeken en zie daar het volgende: [Afbeelding]
https://go-e.com/en/magazine/rcd-go-e-charger
Vind de temperatuur ook best hoog.
Mijn conclusie is dat je wagen een probleem heeft of veroorzaakt.thebow1987 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:41:
[...]
Inmiddels de defecte laadpaal verzonden ter reparatie (geen garantie, dus kosten).
Toch even in de log van de paal gekeken en zie daar het volgende: [Afbeelding]
Rcd is residual current device, beter bekend als “den aardlekschakelaar”. Aardlek kan je op AC hebben (daarom standaard aardlekschakelaar in de meterkast) maar ook op DC. We zien in je log duidelijk dat er een DC lek is, standaard valt deze uit bij 6mA als je laadpaal een ingebouwde DC aardlek heeft.
Dit DC aardlek wordt (bij mijn weten) niet binnen de de laadpaal veroorzaak maar bij de omzetting van AC naar DC, aangezien dit in de wagen gebeurt is de wagen de foutdrager.
Alle beschermingsmiddelen treden dus in werking maar ik zou het lot niet tarten en dit bij de dealer melden en ten gronde laten uitzoeken.
Zojuist zag ik voor de tweede keer dat mijn eve single pro was vastgelopen.
Het scherm was afwisselend blauw, groen, rood, wit, zwart (bij zwart trillend beeld) en elke kleur bleef ~10-20 seconden staan. Ook hoorde ik in de paal zo nu en dan een relais klikken.
Ik had natuurlijk even de log moeten uitlezen, maar ik heb de paal even stroom los gemaakt en na een reboot ziet het er ogenschijnlijk weer normaal uit.
Na de reboot is de enige error in de log een rijtje van 'failed to parse property #XxXx'
Iemand een suggestie van wat dit kan zijn? De auto was wel vol opgeladen dus dat heeft gewoon gewerkt.
Het scherm was afwisselend blauw, groen, rood, wit, zwart (bij zwart trillend beeld) en elke kleur bleef ~10-20 seconden staan. Ook hoorde ik in de paal zo nu en dan een relais klikken.
Ik had natuurlijk even de log moeten uitlezen, maar ik heb de paal even stroom los gemaakt en na een reboot ziet het er ogenschijnlijk weer normaal uit.
Na de reboot is de enige error in de log een rijtje van 'failed to parse property #XxXx'
Iemand een suggestie van wat dit kan zijn? De auto was wel vol opgeladen dus dat heeft gewoon gewerkt.
Het heeft even geduurd, maar hier hobbelt hij weer mooi mee met voldoende zon. Heb opwek op fase 1 en 2 zitten; laden vindt alleen plaats over fase 1 bij deze vermogens. Beetje inzicht (om 13:00 ging ik er vandoor 😉):dotcom87 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:52:
[...]
Dat is wel heel raar, want als hij onderaan de streep toch boven de 1.4kW zit (som van alle fasen dus), dan begint hij toch niet te laden hier (op 100% green).
v7.0.5 hier
3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW
Heb ik soms ook als ik een laadsessie start, dan valt scherm weg of zie ik kleuren, laden werkt wel nog, dus meestal reboot ik hem na het laadprocess... Zal volgende keer ook eens kijken naar de fout .. maar denk dat dit wel een bekend issue is, ik draai de laatste 6.x versie, en jij?DrNizeGuy schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:14:
De gekleurde schermpjes heb ik ook met enige regelmaat, met name als ik de laadpaal bedien via domoticz: zie deze post.DrNizeGuy schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:14:
V.w.b. “Failed to parse property: zie deze post. Heb nooit een goede oplossing voorbij zien komen, maar ik heb er verder ook niet echt last van.
Hola,
ik heb ook een alfen eve pro paal, met Eneco E mobility als backoffice via de SIM verbinding. Daar zit ik ook aan vast. Is nl via de leasemaatschappij voor de auto van mijn werkgever.
Ik zou ook zelf graag die paal via home assistant willen bedienen. Ik zie hier wel allerlei berichtjes van mensen die nadat het via Eneco liep de paal zelf hebben overgenomen, maar zijn er ook mensen die ervaring hebben dat terwijl ze de backoffice nog via Eneco loopt, ze toch de paal succesvol zelf kunnen bedienen via home assistant oid?
zo ja, hoe hebben jullie dat gedaan?
NB: Ik hoef geen volledige controle over de paal, maar wil starten/stoppen en amperage kunnen bedienen om op die manier de stroom van mijn zonnepanelen de auto in te laden op momenten dat de zon schijnt. De zonnepanelen lees ik al uit in home assistant...., dus als ik de alfen paal kan koppelen wil ik daar dan een automatiseren van maken..
ik heb ook een alfen eve pro paal, met Eneco E mobility als backoffice via de SIM verbinding. Daar zit ik ook aan vast. Is nl via de leasemaatschappij voor de auto van mijn werkgever.
Ik zou ook zelf graag die paal via home assistant willen bedienen. Ik zie hier wel allerlei berichtjes van mensen die nadat het via Eneco liep de paal zelf hebben overgenomen, maar zijn er ook mensen die ervaring hebben dat terwijl ze de backoffice nog via Eneco loopt, ze toch de paal succesvol zelf kunnen bedienen via home assistant oid?
NB: Ik hoef geen volledige controle over de paal, maar wil starten/stoppen en amperage kunnen bedienen om op die manier de stroom van mijn zonnepanelen de auto in te laden op momenten dat de zon schijnt. De zonnepanelen lees ik al uit in home assistant...., dus als ik de alfen paal kan koppelen wil ik daar dan een automatiseren van maken..
[ Voor 22% gewijzigd door Kammika op 21-02-2025 08:51 ]
Ik heb vanaf het begin al firmware 7.x.x gehad en vorige week de laatste 7.1.3 erop gezet.NoFate schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 04:34:
[...]
Heb ik soms ook als ik een laadsessie start, dan valt scherm weg of zie ik kleuren, laden werkt wel nog, dus meestal reboot ik hem na het laadprocess... Zal volgende keer ook eens kijken naar de fout .. maar denk dat dit wel een bekend issue is, ik draai de laatste 6.x versie, en jij?
Ik zal de 6 serie is proberen, kijken wat dat doet
Het begint bijna een standaard reactie te worden maar:Kammika schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:49:
Hola,
Stap 1: Zorg dat je de login gegevens bemachtigt
Stap 2: Zorg voor een netwerkverbinding met je Alfen
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Vooral een ticket indienen bij Alfen. Dat willen ze zelf ook graag want dan kunnen ze deze problemen scalen.DrNizeGuy schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:14:
Er zijn best wel wat problemen met het scherm enz op dit moment.
Ik heb na een volledige reset even geen scherm problemen meer gehad. Nu heb ik het Alfen logo weer vervangen door het eigen bedrijfslogo en het hele log weer vol met display fouten en vanmorgen de laadpaal weer op zwart. Scherm, leds alles.
Ik wilde het Alfen logo weer terugplaatsen, maar in de Ace installer staat deze er nog gewoon in terwijl de paal mijn bedrijflogo laat zien.
Er is echt een probleem met het wegschrijven van data in het geheugen in het algemeen.
Mijn NFC pasje (van mijn backoffice) om het laden te starten hing aan mijn sleutelbos, maar het rondje is helaas doorgescheurd.
Nu was mijn vraag of het mogelijk is om mijn telefoon (Pixel 9 Pro) te gebruiken ipv zo een apart pasje? Indien ja, hoe doe ik dit?
Nu was mijn vraag of het mogelijk is om mijn telefoon (Pixel 9 Pro) te gebruiken ipv zo een apart pasje? Indien ja, hoe doe ik dit?
Die tags/pasjes zijn RFID, geen simpele NFC tag die je kan klonen.dotcom87 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 06:41:
Mijn NFC pasje (van mijn backoffice) om het laden te starten hing aan mijn sleutelbos, maar het rondje is helaas doorgescheurd.
[ Voor 3% gewijzigd door Ricko1 op 22-02-2025 06:53 ]
Ik heb mijne gecloned, die laadpassen zijn gewoon mifare/NFC , ik heb hem gecloned op een mifare sticker die ik aan de binnenkant heb geplakt van mijn hoesje, dus ik hou gewoon mijn pixel watch tegen de Alfen laadpaal :-)Ricko1 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 06:50:
[...]
Die tags/pasjes zijn RFID, geen simpele NFC tag die je kan klonen.
Let wel op, er zijn 2 varianten van backoffice kaartjes , 4 en 7 bytes, de 4 bytes kan je clonen met android , de 7 bytes moet je een acr122u reader kopen, alsook vind ik niet dadelijk een sticker, maar fobjes genoeg
Maar je moet dan wel een zogenaamde magic card/fob/sticker hebben die je kan beschrijven, niet waar?NoFate schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:08:
[...]
Ik heb mijne gecloned, die laadpassen zijn gewoon mifare/NFC , ik heb hem gecloned op een mifare sticker die ik aan de binnenkant heb geplakt van mijn hoesje, dus ik hou gewoon mijn pixel watch tegen de Alfen laadpaal :-)
Let wel op, er zijn 2 varianten van backoffice kaartjes , 4 en 7 bytes, de 4 bytes kan je clonen met android , de 7 bytes moet je een acr122u reader kopen, alsook vind ik niet dadelijk een sticker, maar fobjes genoeg
Dit krijg ik te zien als ik mijn fob tegen mijn telefoon houd met NFC ToolsNoFate schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:08:
[...]
Ik heb mijne gecloned, die laadpassen zijn gewoon mifare/NFC , ik heb hem gecloned op een mifare sticker die ik aan de binnenkant heb geplakt van mijn hoesje, dus ik hou gewoon mijn pixel watch tegen de Alfen laadpaal :-)
[ Voor 20% gewijzigd door dotcom87 op 22-02-2025 19:32 ]
Ja, dat is de 7byte, die zijn niet beveiligd, kan je clonen naar een fob gen3, wel een acr122u reader nodig...dotcom87 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:03:
[...]
Dit krijg ik te zien als ik mijn fob tegen mijn telefoon houd met NFC Tools
Alle tankpassen zijn hetzelfde , allemaal onbeveiligd... Dus als je iemand zijn UID weet, kan je die clonen...
Dus ik raad aan @dotcom87 om je screenshot te maskeren, anders ga ik dadelijk laden met jouw pas !
Klopt @HyperBart , gen2 tags voor 4 byte, gen3 tags voor 7 byte, goedkoop te vinden op Ali :-)
[ Voor 19% gewijzigd door NoFate op 22-02-2025 19:46 ]
Das wel interessant, ik ga mij er in verdiepen, ik heb nu een laadpas van de werkgever, maar had bij mijn vorige wg een sleutelhanger, dat was veel fijner...NoFate schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:36:
[...]
Ja, dat is de 7byte, die zijn niet beveiligd, kan je clonen naar een fob gen3, wel een acr122u reader nodig...
Alle tankpassen zijn hetzelfde , allemaal onbeveiligd... Dus als je iemand zijn UID weet, kan je die clonen...
Dus ik raad aan @dotcom87 om je screenshot te maskeren, anders ga ik dadelijk laden met jouw pas !
Klopt @HyperBart , gen2 tags voor 4 byte, gen3 tags voor 7 byte, goedkoop te vinden op Ali :-)
Dus voor een 7 byte heb ik een gen 3 tag nodig en een acr reader.
Als het een 4 byte is, begrijp ik dan goed dat ik die kan clonen naar mijn gsm?
Kan ik die dan ook via mijn gsm wegschrijven naar een gen 2 tag?
7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)
Clonen/emuleren naar gsm gaat niet, maar je kan wel de gsm gebruiken om een 4byte tag te clonen, ik heb een gen2 sticker in mijn hoesje geplakt...izzet3838 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:50:
[...]
Das wel interessant, ik ga mij er in verdiepen, ik heb nu een laadpas van de werkgever, maar had bij mijn vorige wg een sleutelhanger, dat was veel fijner...
Dus voor een 7 byte heb ik een gen 3 tag nodig en een accr reader.
Als het een 4 byte is, begrijp ik dan goed dat ik die kan clonen naar mijn gsm?
Kan ik die dan ook via mijn gsm wegschrijven naar een gen 2 tag?
Sterk genoeg om door het hoesje te gaan...
Een gen3 sticker nog niet gevonden, wel fobjes... Ik heb deze eens besteld, mijn vrouw heeft een 7byte , die ga ik eens clonen als test, en dan doe ik dat fobje open en haal de chip eruit, om dat te plakken, zo groot zal het wel niet zijn...
Mogelijks kan je ook een gen3 clonen met de mifare tool, dat weet ik nog niet, moet ik testen, maar met de acr122u, gaat het wel
[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 22-02-2025 10:54 ]
Sinds gisteren mijn (tweedehands) alfen single pro-line in gebruik.
Helaas heb ik vandaag vastgesteld dat de ethernet connectie het niet meer doet. Deze was sinds de eind december aangesloten en heeft het voor zover ik weet gedaan tot ik gisteren de eerste keer heb geladen...
Met kabel tester heb ik nagegaan dat er niets mis is met de UTP kabel en of connectoren. Wat ik wel merkte is dat de ethernetpoort op de printplaat in de alfen wat los staat (tov de P1).
Iemand enig idee wat mijn opties nog zijn om dit terug in orde te krijgen? Heb ook geprobeerd om rechtstreeks verbinding te maken tussen de alfen en laptop, maar ook dat lijkt niet meer te werken (laadpaal wordt niet zichtbaar in alfen installer software).
Alvast bedankt
Helaas heb ik vandaag vastgesteld dat de ethernet connectie het niet meer doet. Deze was sinds de eind december aangesloten en heeft het voor zover ik weet gedaan tot ik gisteren de eerste keer heb geladen...
Met kabel tester heb ik nagegaan dat er niets mis is met de UTP kabel en of connectoren. Wat ik wel merkte is dat de ethernetpoort op de printplaat in de alfen wat los staat (tov de P1).
Iemand enig idee wat mijn opties nog zijn om dit terug in orde te krijgen? Heb ook geprobeerd om rechtstreeks verbinding te maken tussen de alfen en laptop, maar ook dat lijkt niet meer te werken (laadpaal wordt niet zichtbaar in alfen installer software).
Alvast bedankt
Hallo allen,
Ik heb een alfen laadpaal met een losse kabel. Inmiddels heb ik meerdere instellingen geprobeerd maar nog steeds moet ik zoals hiervoor beschreven de kabel uit de laadpaal trekken om de sessie opnieuw te starten.
Hoog over de volgende instellingen in de verschillende menu's gedaan.
Mennekes kabel - Plug and charge ~ Continue -->Lukte niet.
Mennekes kabel - Plug and charge – abort unlock --> werkt ook niet
Mennekes kabel - Plug and charge – abort lock --> werkt niet
Fixed kabel – plug and charge – abort lock
Alle hulp is welkom, groet.
Ik heb een alfen laadpaal met een losse kabel. Inmiddels heb ik meerdere instellingen geprobeerd maar nog steeds moet ik zoals hiervoor beschreven de kabel uit de laadpaal trekken om de sessie opnieuw te starten.
Hoog over de volgende instellingen in de verschillende menu's gedaan.
Mennekes kabel - Plug and charge ~ Continue -->Lukte niet.
Mennekes kabel - Plug and charge – abort unlock --> werkt ook niet
Mennekes kabel - Plug and charge – abort lock --> werkt niet
Fixed kabel – plug and charge – abort lock
Alle hulp is welkom, groet.
Waarschijnlijk heb je onderstaand allemaal al geprobeerd, maar voor de zekerheid:jvekemans schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:20:
Sinds gisteren mijn (tweedehands) alfen single pro-line in gebruik.
Alvast bedankt
- Heb je hem ingeprikt op dezelfde router als het device waarmee je hem probeert te bereiken?
- geen alternatieve vlan’s actief?
- staat dhcp aan op je router?
- Heb je de laadpaal opnieuw opgestart na het verbinden van de kabel met je router (even paar minuten stroomloos gemaakt vanuit de meterkast)?
- Heb je gezien dat de laadpaal een IP adres heeft gekregen op je netwerk (met netanalyzer o.i.d.) ?
- Kun je hem pingen?
- Heb je geprobeerd de laadpaal in de myEve app handmatig te vinden met dat IP adres?
- Heb je eventueel geprobeerd met een ander device dan je mac? iPhone of iPad?
- Of geprobeerd handmatig via ip te vinden in met de ACE installer op een windows laptop?
Je geeft aan dat je denkt dat ie het voorheen wél deed. Op welke wijze kon je dat toen waarnemen?
Alvast bedankt om mee te denken. Voordien was de laadpaal geconnecteerd op het netwerk (ik kon hem vanaf mijn laptop bereiken via de ace installer, en de laadpaal kon ook mijn slimmemeter bereiken die ook het op network hangt).NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:30:
[...]
Waarschijnlijk heb je onderstaand allemaal al geprobeerd, maar voor de zekerheid:
- Heb je hem ingeprikt op dezelfde router als het device waarmee je hem probeert te bereiken?
- geen alternatieve vlan’s actief?
- staat dhcp aan op je router?
- Heb je de laadpaal opnieuw opgestart na het verbinden van de kabel met je router (even paar minuten stroomloos gemaakt vanuit de meterkast)?
- Heb je gezien dat de laadpaal een IP adres heeft gekregen op je netwerk (met netanalyzer o.i.d.) ?
- Kun je hem pingen?
- Heb je geprobeerd de laadpaal in de myEve app handmatig te vinden met dat IP adres?
- Heb je eventueel geprobeerd met een ander device dan je mac? iPhone of iPad?
- Of geprobeerd handmatig via ip te vinden in met de ACE installer op een windows laptop?
Je geeft aan dat je denkt dat ie het voorheen wél deed. Op welke wijze kon je dat toen waarnemen?
Deze ochtend merkte ik dat ik de laadpaal niet meer kon bereiken. Het LEDje van de poort op de switch is ook uit, wat aangeeft dat er geen verbinding is. Ook rechtstreeks verbinden vanuit de laptop naar de laadpaal werkt ook niet meer. Dit doet me sterk vermoeden dat de fysieke connectie niet meer werkt, en het geen netwerklevel issue is.
Ik vermoed dat de UTP kabel mechanisch kracht heeft uitgeoefend de rj45 poort op het control board, waar de port zelf los is gekomen. Ik zou eens kunnen proberen om het board uit de paal demonteren en te kijken of de connector eventueel opnieuw te solderen valt. Andere mogelijkheid is om een nieuw control board te kopen, maar geen idee of ik daar als particulier aan geraak.
Ik heb iets vergelijkbaars gehad. Ook onlangs een 2e hands Alfen Pro gekocht. Tijdens het installeren had ik ook last van een onbetrouwbare netwerkverbinding. Toen ik goed keek zag ik de RJ45 poort ook wat bewegen.jvekemans schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:42:
[...]
Alvast bedankt om mee te denken. Voordien was de laadpaal geconnecteerd op het netwerk (ik kon hem vanaf mijn laptop bereiken via de ace installer, en de laadpaal kon ook mijn slimmemeter bereiken die ook het op network hangt).
Deze ochtend merkte ik dat ik de laadpaal niet meer kon bereiken. Het LEDje van de poort op de switch is ook uit, wat aangeeft dat er geen verbinding is. Ook rechtstreeks verbinden vanuit de laptop naar de laadpaal werkt ook niet meer. Dit doet me sterk vermoeden dat de fysieke connectie niet meer werkt, en het geen netwerklevel issue is.
Ik vermoed dat de UTP kabel mechanisch kracht heeft uitgeoefend de rj45 poort op het control board, waar de port zelf los is gekomen. Ik zou eens kunnen proberen om het board uit de paal demonteren en te kijken of de connector eventueel opnieuw te solderen valt. Andere mogelijkheid is om een nieuw control board te kopen, maar geen idee of ik daar als particulier aan geraak.
Dit heb ik opgelost door de UTP-kabel met een tiewrap vast te zetten aan een andere kabel en sindsdien geen problemen meer. Vantevoren heb ik wel gekeken hoe de kabel moest lopen om verbinding te hebben. Dat kan je met 2 personen doen: de ene persoon houd de UTP kabel vast en experimenteert met de juiste hoek en de andere kijkt bij je router/switch of het lampje van de verbinding begint te branden.
Dit is verre van hoe ik het zou willen; maar het werkt nu 2 maanden stabiel. Mocht het toch geen oplossing blijken, dan ga ik hem demonteren en de connector beter vast solderen.
Na een aantal uur zoeken vandaag bleek het dan toch de rj45 stekker zelf te zijn (nochtans gaf mijn kabeltester aan dat die in orde was)... Nieuwe connector op de kabel genepen en gaf meteen signaal.ocmer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:46:
[...]
Ik heb iets vergelijkbaars gehad. Ook onlangs een 2e hands Alfen Pro gekocht. Tijdens het installeren had ik ook last van een onbetrouwbare netwerkverbinding. Toen ik goed keek zag ik de RJ45 poort ook wat bewegen.
Dit heb ik opgelost door de UTP-kabel met een tiewrap vast te zetten aan een andere kabel en sindsdien geen problemen meer. Vantevoren heb ik wel gekeken hoe de kabel moest lopen om verbinding te hebben. Dat kan je met 2 personen doen: de ene persoon houd de UTP kabel vast en experimenteert met de juiste hoek en de andere kijkt bij je router/switch of het lampje van de verbinding begint te branden.
Dit is verre van hoe ik het zou willen; maar het werkt nu 2 maanden stabiel. Mocht het toch geen oplossing blijken, dan ga ik hem demonteren en de connector beter vast solderen.
Hoe groot is het bestand met je bedrijfslogo? In pixels en kB? En welk bestandsformaat?Sarge78 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:52:
[...]
Vooral een ticket indienen bij Alfen. Dat willen ze zelf ook graag want dan kunnen ze deze problemen scalen.
Er zijn best wel wat problemen met het scherm enz op dit moment.
Ik heb na een volledige reset even geen scherm problemen meer gehad. Nu heb ik het Alfen logo weer vervangen door het eigen bedrijfslogo en het hele log weer vol met display fouten en vanmorgen de laadpaal weer op zwart. Scherm, leds alles.
Ik wilde het Alfen logo weer terugplaatsen, maar in de Ace installer staat deze er nog gewoon in terwijl de paal mijn bedrijflogo laat zien.
Er is echt een probleem met het wegschrijven van data in het geheugen in het algemeen.
Ik heb een Flipper liggen maar blijkbaar is niet alles daarmee beschrijfbaar(?) heb je eventueel een link naar een partij van fobs waar je van weet dat ze er mee samenwerken?NoFate schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:36:
[...]
Ja, dat is de 7byte, die zijn niet beveiligd, kan je clonen naar een fob gen3, wel een acr122u reader nodig...
Deze heb ik in bestelling staan voor te testen , kan je zowek kiezen als 4:of 7 byte...HyperBart schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:07:
[...]
Ik heb een Flipper liggen maar blijkbaar is niet alles daarmee beschrijfbaar(?) heb je eventueel een link naar een partij van fobs waar je van weet dat ze er mee samenwerken?
https://nl.aliexpress.com/item/4000830188698.html
De 4 byte vind je genoeg, dat zijn gen2 kaartjes, die werken, heb er al een aantal gecloned, de 7 byte nog niet, die ga ik testen zodra ze aankomen, maar zou moeten werken
Ik heb deze besteld en werken prima met de Flipper en bijvoorbeeld de laadpas. Ook wat andere tags mee gecloned.HyperBart schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:07:
[...]
Ik heb een Flipper liggen maar blijkbaar is niet alles daarmee beschrijfbaar(?) heb je eventueel een link naar een partij van fobs waar je van weet dat ze er mee samenwerken?
Wellicht op Ali wel voordeliger te krijgen maar wilde niet wachten.
[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 23-02-2025 09:33 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
png, 14kb, 304x148h2s schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:23:
[...]
Hoe groot is het bestand met je bedrijfslogo? In pixels en kB? En welk bestandsformaat?
Ik heb het namelijk eens geprobeerd door jouw laatste post aan te houden. Exact op die wijze gedaan met de achtergrond enz.
Ook steeds weer nieuwe meldingen die ik nog niet eerder heb gezien. Nu weer: Display issue with rotation detected, resetting display. Dit is terwijl het Alfen logo er nu weer in staat, want ik ben aan het kijken of dan het systeem beter blijft werken.
Idle is de temperatuur wat hoog, maar bij laden is dat helemaal niet vreemd. Kan dat nu niet helemaal opmaken. Stel je voor dat er wel laadinteractie is en er een ochtend zonnetje op staat te stralen. Misschien heeft hij een zwarte kap ipv een witte en dan heb je nog een graadje of 2 erbij.elparia schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:47:
[...]
Klinkt als iets serieus met je electrische installatie:
https://go-e.com/en/magazine/rcd-go-e-charger
Vind de temperatuur ook best hoog.
Hier gaat de paal in de zomer over de 50 graden als we flink aan het laden zijn en de zon erop staat. Dan hebben we een witte kap.
Voor degene die op zoek zijn naar een alternatief dat effectief kan switchen op fase en een max LB kan ingesteld worden... (Alfen) ... Wat evcc dus niet kan...
Zie hier!!
Een zeer geavanceerde automation in HA met de Alfen integratie
Ideaal voor de Belgen onder ons met het capaciteits tarief..
https://github.com/straybiker/HA-load-balancer
Bedankt @Stray
Zie hier!!
Een zeer geavanceerde automation in HA met de Alfen integratie
Ideaal voor de Belgen onder ons met het capaciteits tarief..
https://github.com/straybiker/HA-load-balancer
Bedankt @Stray
Sinds een paar dagen wil mijn laadpaal vaak niet starten met laden. In de logs komt dan dit te staan:
Is het powerboard versleten?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| 2025-02-25T07:29:05.105Z:USER:taskMaster.c:6120:Socket #1: has reliable metervalue 2025-02-25T07:29:05.117Z:INFO:taskMaster.c:1500:0 cables attached 2025-02-25T07:29:05.156Z:INFO:taskMaster.c:4009:Socket #1: state main : CABLE_CONNECTED 2025-02-25T07:29:05.167Z:INFO:taskMaster.c:4028:Socket #1: state Mode-3: STATE_A 2025-02-25T07:29:05.175Z:INFO:taskMaster.c:4035:Socket #1: state led : AUTHORISING 2025-02-25T07:29:05.195Z:USER:tag.c:568:Tag xxx is authorised by white list 2025-02-25T07:29:05.207Z:USER:taskMaster.c:6120:Socket #1: has reliable metervalue 2025-02-25T07:29:05.214Z:USER:taskMaster.c:1691:Preparing 1, with cable 1 2025-02-25T07:29:05.257Z:INFO:taskMaster.c:4035:Socket #1: state led : CABLE_CONNECTED 2025-02-25T07:29:05.976Z:INFO:taskMain.c:5188:Socket #1: CPhigh 11.92 V 2025-02-25T07:29:05.984Z:INFO:taskMain.c:5190:Socket #1: CPlow 11.92 V 2025-02-25T07:29:06.003Z:INFO:taskMaster.c:5499:Socket #1: CPhigh: 11.9 V 2025-02-25T07:29:06.015Z:INFO:taskMaster.c:5505:Socket #1: CPlow : 11.9 V 2025-02-25T07:29:06.257Z:INFO:taskMain.c:1302:Socket #1: main state: CABLE_CONNECTED, CP: 11.9/11.9, tag: xxx 2025-02-25T07:30:12.945Z:USER:taskMaster.c:5778:Socket #1: L1N=236.0V L2N=n/a L3N=n/a L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 2025-02-25T07:30:13.425Z:SECURITY:comFaults.c:265:Going down 2025-02-25T07:30:13.437Z:SECURITY:comFaults.c:265:Going down 2025-02-25T07:30:13.445Z:INFO:taskMaster.c:4009:Socket #1: state main : ERROR_LOW_SUPPLY_VOLTAGE 2025-02-25T07:30:13.457Z:INFO:taskMaster.c:4028:Socket #1: state Mode-3: STATE_F 2025-02-25T07:30:13.468Z:INFO:taskMaster.c:4035:Socket #1: state led : ERROR_LOW_SUPPLY_VOLTAGE |
Is het powerboard versleten?
Vandaag de Alfen Single Pro line 32A een firmware update gegeven naar de laatste firmware 7.1.3-4342
Reden: in MyEve kon ik met de vorige firmware plots geen historiek meer zien en met de vermelding dat het probleem opgelost was met een volgende firmware. Dit probleem is overigens met de laatste firmware ook niet van de baan.
De update was succesvol.
Tot daar het goede nieuws.
De laadpaal staat nu blijkbaar vast op 1,4 kW (6A)
In MyEve staat het laadstation echter ingesteld op 32A en Socket 1 eveneens op 32A (wat op 1f 7,4 kW) moeten geven.
Ligt dat nu aan de firmwareupdate of zie ik andere instellingen over het hoofd?
LB staat overigens uitgeschakeld.
Ik kan ook geen andere instellingen dan 32A meer invoeren want dan verschijnt er in het max. vermogen "?" of 0.0 kW.
Voor deze firmaware nog nooit voorgehad.
Kon de socket1 altijd instellen tussen 6 en 32A.
Reden: in MyEve kon ik met de vorige firmware plots geen historiek meer zien en met de vermelding dat het probleem opgelost was met een volgende firmware. Dit probleem is overigens met de laatste firmware ook niet van de baan.
De update was succesvol.
Tot daar het goede nieuws.
De laadpaal staat nu blijkbaar vast op 1,4 kW (6A)
In MyEve staat het laadstation echter ingesteld op 32A en Socket 1 eveneens op 32A (wat op 1f 7,4 kW) moeten geven.
Ligt dat nu aan de firmwareupdate of zie ik andere instellingen over het hoofd?
LB staat overigens uitgeschakeld.
Ik kan ook geen andere instellingen dan 32A meer invoeren want dan verschijnt er in het max. vermogen "?" of 0.0 kW.
Voor deze firmaware nog nooit voorgehad.
Kon de socket1 altijd instellen tussen 6 en 32A.
[ Voor 18% gewijzigd door Independent op 26-02-2025 18:20 ]
Vandaag ook 6.6.2 naar 7.1.3 geüpdate, maar niet direct een probleem gehad, alle settings bleven gewoon actief... Probeer het anders eens na te kijken met de ace installer, dan kan je de error log bekijken...
Waar de fout na de upgrade inzat weet ik niet maar het is opgelost.
In MyEve stond de connector1 en station max. current voor de update op 32A.
Na de update stond de max. current nog op 32A maar connector 1 plots op nul.
Via MyEve beide terug op 32A gezet en zo doorgegeven aan de laadpaal.
(Groene) boodschap gekregen dat overdracht van waarden naar paal is geslaagd.
Maar de laadpaal zelf en Eve Connect geven alleen max. 1,4 kW aan.
De ACE Service installer er dan maar bijgehaald.
In de ACE Service installer staat de waarde van de connector 1 na de firmware upgrade inderdaad op 0 (nul). (En op de MyEve eigenaardig genoeg op 0).
In de Service installer terug op 32A gezet en overgedragen naar de laadpaal.
Nu staat in de laadpaal en op Eve Connect plots ook alles terug op 7,4 max. waarde.
Geen idee waarom in MyEve telkens 32A stond en de boodschap kwam dat dit doorgegeven was aan de laadpaal maar in werkelijk niet doorgegeven (en om te beginnen ook nog eens gewijzigd na firmware update).
In de ACE Service installer staat de waarde van de connector 1 na de firmware upgrade inderdaad op 0 (nul). (En op de MyEve eigenaardig genoeg op 0).
Nu staat in de laadpaal en op Eve Connect plots ook alles terug op 7,4 max. waarde.
Geen idee waarom in MyEve telkens 32A stond en de boodschap kwam dat dit doorgegeven was aan de laadpaal maar in werkelijk niet doorgegeven (en om te beginnen ook nog eens gewijzigd na firmware update).
[ Voor 16% gewijzigd door Independent op 26-02-2025 22:51 ]
Hi @Dominic-070, ik ben bezig jouw voorbeeld automatisering “Alfen Lader aan / uit” om zo te integreren met de EV Smart Charging integratie.Dominic-070 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:49:
Je moet inderdaad deze even als "Aangepaste repositories", in HACS naar integraties > 3 puntjes rechtsboven > Aangepaste repositories > Github link https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox invullen en dan toevoegen, daarna kan je m wel vinden in HACS.
Voor de liefhebber. automatisering om laadsessie te starten / stoppen door de capaciteit in A op te geven.
Starten limit tussen de 6 en 16, stoppen 0 (of alles onder de 6)
Om het helemaal af te maken, ik gebruik de EV Smart Charging integratie i.c.m. een dynamisch energiecontract om automatisch in het goedkoopste uur te laden.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35alias: Alfen lader aan description: "" trigger: - platform: state entity_id: - input_boolean.alfen_eve_lader to: "on" - platform: homeassistant event: start condition: - condition: state entity_id: input_boolean.alfen_eve_lader state: "on" action: - repeat: until: - condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.alfen_eve_single_pro_line_current_limit above: 15 - condition: state entity_id: input_boolean.alfen_eve_lader state: "off" sequence: - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - service: alfen_wallbox.set_current_limit data: entity_id: sensor.alfen_eve_single_pro_line limit: 16 mode: single
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40alias: Alfen lader uit description: "" trigger: - platform: state entity_id: - input_boolean.alfen_eve_lader to: "off" - platform: state entity_id: - sensor.alfen_eve_single_pro_line_current_limit - platform: homeassistant event: start - platform: state entity_id: - sensor.ev_smart_charging_charging condition: - condition: state entity_id: input_boolean.alfen_eve_lader state: "off" action: - service: alfen_wallbox.set_current_limit data: entity_id: sensor.alfen_eve_single_pro_line limit: 0 - repeat: until: - condition: numeric_state entity_id: sensor.alfen_eve_single_pro_line_current_limit below: 1 sequence: - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 2 milliseconds: 0 - service: alfen_wallbox.set_current_limit data: entity_id: sensor.alfen_eve_single_pro_line limit: 0 mode: single
[...]
Mijn Alfen Wallbox integratie heeft echter geen entiteit sensor.alfen_eve_single_pro_line_current_limit, ik heb wel een number.laadpaal_power_connector_max_current_socket_1 of een number.laadpaal_power_connector_external_max_current_socket_1. Zou ik deze hiervoor in de plaats kunnen gebruiken? Ze zijn wel aanpasbaar tussen 0 en 16 ampere.
[ Voor 3% gewijzigd door Coffee op 27-02-2025 08:36 ]
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Ik heb gisteren op aanraden van Alfen om een ongerelateerd probleem te debuggen mijn paal geupdate naar de nieuwste 6.x. Nu heb ik ook geen werkende RFID reader meer. Waarschijnljk door dat wat jij hierboven omschrijft? Ik zie echter niet "510" terugkomen in de logs. Wel zie ik in de 4.4.15 logs dit: "ICU NFC 217A (v1) v1.0-223.ICU" Heb ik dan "223"? Kun je de link weer werkend maken als dat zo is, zodat ik hem kan installeren?Daveth schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:57:
[...]
Dit is een bekend probleem wat je zelf heel makkelijk kan oplossen, maar dit word alleen nergens vermeld door Alfen.
Je hebt een 510 RFID reader firmware, deze moet je updaten naar 520 en dan de lader herstarten en dan werkt het weer.
Geld voor iedereen die deze firmware heeft update deze voor dat je RFID reader niet meer werkt, dit moet je alleen updaten als je 510 firmware hebt, dit zie je terug in je log file.
Dit is de firmware, deze installeer je het zelfde als een normale firmware maar hier verander je alleen maar de firmware van je reader mee, niet de normale firmware, deze blijft zoals deze is.
https://drive.google.com/...GcjjP/view?usp=drive_link
[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 28-02-2025 10:50 ]
De nieuwste firmware is niet 6.x maar 7.1.3.
[ Voor 4% gewijzigd door Independent op 28-02-2025 10:54 ]
Dat weet ik. Ik bedoel ook niet dat 6.x de nieuwste is, maar dat ik de nieuwste versie van de 6.x reeks heb geïnstalleerd.Independent schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:54:
De nieuwste firmware is niet 6.x maar 7.1.3.
Hoi, ik heb hier al 5jaar een Alfen eve laadpaal hangen en die is sinds kort van mij (ex lease eneco)
Nu heb ik het probleem dat de netwerkverbinding met de paal steeds weg valt.
Als ik mijn laadkabel in de paal laat zitten dan blijft de verbinding stabiel.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Dank!
Nu heb ik het probleem dat de netwerkverbinding met de paal steeds weg valt.
Als ik mijn laadkabel in de paal laat zitten dan blijft de verbinding stabiel.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Dank!
Bug in MyEve lijkt het. Ik heb 6.6.0-4240 nog draaien en had begin deze week exact hetzelfde na wat pielen met instellingen in MyEve. Wachten op vermogen was het gevolg. In de app stond max current van de connector leeg en MyEve was het daar niet mee eens. Daar 16 ingevuld. Vervolgens zag je in het log van de laadpaal zelf dat de oude waarde van 16 werd overschreven naar 0. In de service installer inderdaad kunnen herstellen.Independent schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:48:
Waar de fout na de upgrade inzat weet ik niet maar het is opgelost.
Bedankt voor de info en tip.Jelmer schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:26:
[...]
Bug in MyEve lijkt het. Ik heb 6.6.0-4240 nog draaien en had begin deze week exact hetzelfde na wat pielen met instellingen in MyEve. Wachten op vermogen was het gevolg. In de app stond max current van de connector leeg en MyEve was het daar niet mee eens. Daar 16 ingevuld. Vervolgens zag je in het log van de laadpaal zelf dat de oude waarde van 16 werd overschreven naar 0. In de service installer inderdaad kunnen herstellen.
Had er zelf niet bij stilgestaan dat er ook verschillende versies van de MyEve zijn.
Voor de update van de firmware van de laadpaal (van 7.0 naar 7.1) evenwel geen problemen met het instellen via de MyEve.
De Service Installer en EveConnect hebben wel beiden de laatste versie.
Maar inderdaad hier zelfde fenomeen.
Na firmware update van de laadpaal van 7.0 naar 7.1 stond de max current van de connector idd ook leeg met de melding "dit moet minstens 6A zijn". Waar dit voor de update nog 20A was. .0
De max. waarde via MyEve dan op 20 of 32A brengen werd wel opgenomen door MyEve met de boodschap succesvol doorgegeven aan de laadpaal maar niet effectief overgenomen door de laadpaal waardoor deze eerst op 0.0W stond en na wat pielen op 1.4W.
Pas toen ik het nakeek in de Service Installer bleek de connectorwaarde nog steeds op nul te staan (al gaf MyEve iets anders aan). Via de Service installer aangepast en dan alles weer als vanouds en kon ik de slider in EveConnect ook weer van min naar max. verschuiven.
Zal eens kijken welke versie van MyEve ik heb (maar als ik mij goed herinner heb ik dat na eerste installatie nooit een upgrade gegeven) en desnoods een update geven.
Precies dat. Geen idee welke versie van MyEve ik heb, die loopt op iOS automatisch mee naar de laatste. De versie die ik noemde is de firmware van de paal. Heb bewust toen even de service installer niet bijgewerkt, voor het geval dat (omdat ik al iets oudere firmware actief heb).
[ Voor 28% gewijzigd door Jelmer op 28-02-2025 14:00 ]
Kan ook nergens vinden welke versie van MyEve (Android) ik nu draaien heb.
In MyEve vind ik alleen welke firmware er op de laadpaal draait en dat is nu 7.1.3, de laatste versie.
Tot firmware 7.0 nooit problemen gehad met communicatie tussen de laadpaal en MyEve.
Wanneer ik je nu goed begrijp had je hetzelfde probleem (op een andere firmware versie) maar heb je dat ook niet opgelost door de versie van MyEve aan te passen maar door gewoon in te stellen (zoals ik het opgelost kreeg) via de Service Installer.
Maar dan begrijp ik niet dat er met dezelfde MyEve versie er geen probleem was tot firmware 7.0 en wel pas vanaf 7.1 (en ik heb doorheen de jaren zowat alle firmware versies vanaf 4.0 tot 7.1 doorlopen).
De laatste update van de MyEve Android versie is blijkbaar van 27/1/25 en loopt hier blijkbaar ook automatisch mee want geeft in de playstore aan dat ik reeds de laatste versie heb lopen.
Waarschijnlijk zit de bug dan in de laatste (automatische) updateversie van de MyEve.
Bugvrije softwareupdates zijn toch wel een dingetje bij Alfen.
In MyEve vind ik alleen welke firmware er op de laadpaal draait en dat is nu 7.1.3, de laatste versie.
Tot firmware 7.0 nooit problemen gehad met communicatie tussen de laadpaal en MyEve.
Wanneer ik je nu goed begrijp had je hetzelfde probleem (op een andere firmware versie) maar heb je dat ook niet opgelost door de versie van MyEve aan te passen maar door gewoon in te stellen (zoals ik het opgelost kreeg) via de Service Installer.
Maar dan begrijp ik niet dat er met dezelfde MyEve versie er geen probleem was tot firmware 7.0 en wel pas vanaf 7.1 (en ik heb doorheen de jaren zowat alle firmware versies vanaf 4.0 tot 7.1 doorlopen).
De laatste update van de MyEve Android versie is blijkbaar van 27/1/25 en loopt hier blijkbaar ook automatisch mee want geeft in de playstore aan dat ik reeds de laatste versie heb lopen.
Waarschijnlijk zit de bug dan in de laatste (automatische) updateversie van de MyEve.
Bugvrije softwareupdates zijn toch wel een dingetje bij Alfen.
[ Voor 66% gewijzigd door Independent op 28-02-2025 14:16 ]
Dit werkt alleen als je een RFID V510 firmware hebt, heb je dit niet dat is er iets anders aan de handorillion schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:49:
[...]
Ik heb gisteren op aanraden van Alfen om een ongerelateerd probleem te debuggen mijn paal geupdate naar de nieuwste 6.x. Nu heb ik ook geen werkende RFID reader meer. Waarschijnljk door dat wat jij hierboven omschrijft? Ik zie echter niet "510" terugkomen in de logs. Wel zie ik in de 4.4.15 logs dit: "ICU NFC 217A (v1) v1.0-223.ICU" Heb ik dan "223"? Kun je de link weer werkend maken als dat zo is, zodat ik hem kan installeren?
Weet je wel zeker dat je lader nog op RFID staat en niet op plug and charge, dit gebeurd veel bij de Alfen laders na een update.
[ Voor 8% gewijzigd door Daveth op 28-02-2025 15:32 ]
issue zou nu gefixed moeten zijn. indien niet laat maar op github wetenNoFate schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:36:
iemand die de leeyuentuen integratie gebruikt? kan je de reboot button eens testen? bij mij werkt die niet meer, die doet gewoon niets, kan iemand die eens testen?
Ja, ik had het issue aangemaakt op je GitHub, alvast bedankt voor de opvolging!!leeyuentuen schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:58:
[...]
issue zou nu gefixed moeten zijn. indien niet laat maar op github weten
Dank voor je uitleg. Hij staat op RFID en het tabblad “subdevices” toont de RFID details ook niet meer sinds de update. In de logs ook meldingen als `NFC port initialisation warning (1)`.Daveth schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:29:
[...]
Dit werkt alleen als je een RFID V510 firmware hebt, heb je dit niet dat is er iets anders aan de hand
Weet je wel zeker dat je lader nog op RFID staat en niet op plug and charge, dit gebeurd veel bij de Alfen laders na een update.
Inmiddels ook een factory reset getest en update naar 7.1, maar helpt allemaal niet.
Het originele probleem is een lekstroom storing, maar in combinatie met de NFC problemen en de leeftijd (8 jaar oud) kan ik misschien beter een nieuwe kopen. Kan ik mijn licentie code overzetten, of zijn die persoonsgebonden? Zou aardig wat geld schelen (32A, RFID en load balancing).