[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 68 ... 95 Laatste
Acties:

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:04

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

flupp schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Huh? De fout die hij geeft komt door het niet correct kunnen uitlezen van de P1 poort, toch?

Zit er geen interferentie op die kabel tussen de P1 poort en jouw laadpaal (vb. wanneer die doorheen een verdeelbord loopt)? Die logberichten om het kwartier lijken mij eerder om te vermijden dat de logs zouden vollopen indien hij telkens iedere aparte CRC-fout zou loggen. Mijns inziens treedt die fout niet "om het kwartier" op, maar voortdurend, en wordt ze enkel om het kwartier in de logs geschreven.
Als je P1 datagram niet correct aan komt in je laadpaal, zal dat ook een CRC error geven. Hoeft dus niet aan je paal te liggen, maar ergens tussen de P1 poort van je meter, en de P1 ingang van je laadpaal gaat het mis.
Hoe lang is de kabel tussen slimme meter en laadpaal ? Heb je er een actieve splitter tussen zitten, of een P1 versterker (die van Cedel is speccifiek geschikt voor Alfen) ? Diverse slimme meters leveren niet genoeg spanning op de P1 poort om langere (5 meter en meer) afstand nog een goed signaal te leveren.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:46
flupp schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Huh? De fout die hij geeft komt door het niet correct kunnen uitlezen van de P1 poort, toch?

Zit er geen interferentie op die kabel tussen de P1 poort en jouw laadpaal (vb. wanneer die doorheen een verdeelbord loopt)? Die logberichten om het kwartier lijken mij eerder om te vermijden dat de logs zouden vollopen indien hij telkens iedere aparte CRC-fout zou loggen. Mijns inziens treedt die fout niet "om het kwartier" op, maar voortdurend, en wordt ze enkel om het kwartier in de logs geschreven.
Nee deze fouten zijn erin gekomen door andere problemen. De P1 kabel zit natuurlijk aangesloten op de controllerboard. Hier gaat op dit moment van alles verkeerd in de software en de sturing. Ik vermoed problemen in het geheugen.

Kwam net na een reboot doen toen het systeem is vastgelopen op andere foutmeldingen.
Als ik Solar charging uit zet, zijn die meldingen CRC bijvoorbeeld weer weg.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Sarge78
DaRealRenzel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:39:
[...]

Als je P1 datagram niet correct aan komt in je laadpaal, zal dat ook een CRC error geven. Hoeft dus niet aan je paal te liggen, maar ergens tussen de P1 poort van je meter, en de P1 ingang van je laadpaal gaat het mis.
Hoe lang is de kabel tussen slimme meter en laadpaal ? Heb je er een actieve splitter tussen zitten, of een P1 versterker (die van Cedel is speccifiek geschikt voor Alfen) ? Diverse slimme meters leveren niet genoeg spanning op de P1 poort om langere (5 meter en meer) afstand nog een goed signaal te leveren.
Hier is de P1 en kabel helemaal 100%. Is al meerdere keren gecheckt ook door Alfen.
Dit probleem zit aan de andere uiteinde van de kabel ;)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-10 17:51
Sarge78 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:40:
[...]
...
Kwam net na een reboot doen toen het systeem is vastgelopen op andere foutmeldingen.
Als ik Solar charging uit zet, zijn die meldingen CRC bijvoorbeeld weer weg.
Is dat dan niet doordat de P1- poort gewoonweg niet uitgelezen wordt (en die P1- informatie maw niet nodig is, met die andere instelling)? Heb je die fouten ook wanneer je zonder load balancing werkt?
Sarge78 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Hier is de P1 en kabel helemaal 100%. Is al meerdere keren gecheckt ook door Alfen.
Dit probleem zit aan de andere uiteinde van de kabel ;)
Er is een verschil tussen "de kabel" checken, en "de communicatie over de kabel" checken. De kabel "standalone" checken (zonder enige kans op interferentie) kan een perfecte kabel aantonen. Daar heb je à la limite zelfs geen CRC voor nodig.

Maar dat wil niet noodzakelijkerwijs zeggen dat "de communicatie" die over die kabel loopt niet aan interferentie onderhevig kan zijn. Een CRC check dient wel érgens voor, hee: om die interferentie (of transmissiefouten) te detecteren...

Model 3 LR (model 2023)

• Sarge78
Diod schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:30:
Firmware geupdate naar v7.1.3 maar nu is de laadpaal niet langer zichtbaar op het netwerk (bekabeld). Ik kan wel nog verbinden met MyEve via het WiFi netwerk dat de paal de eerste 15 minuten na booten uitstuurt.

Heeft iemand anders hetzelfde probleem?
Ik zou hem waarschijnlijk wel kunnen verbinden met mijn wifi netwerk maar had hem graag enkel bekabeld gebruikt.
Ik krijg altijd mails van official releases en van deze niet gekregen. Ik blijf er nog even ver vandaan. Zeker na jouw bericht.

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:33

Coffee

Coffee

flupp schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:27:
[...]

Voorzover ik kan zien, zou het lipje moeten volstaan indien je de kabel met minstens 1 of misschien zelfs 2 extra lussen zou wikkelen. Nu hangt die kabel daar toch zo'n beetje onhandig te bungelen...
Als ik hem heeel voorzichtig op hang, dan ja. Echter een beetje wind of spanning in de toch zware kabel zorgt ervoor dat hij er vanzelf overheen wipt en valt.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• Coffee

Coffee

Coffee

lucky7 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:43:
[Afbeelding]

Hier idd ook gedaan. Schroefie, beugel. Klaar
Kijk! Zo iets zal ik doen :)

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-10 19:37
Sarge78 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Ik krijg altijd mails van official releases en van deze niet gekregen. Ik blijf er nog even ver vandaan. Zeker na jouw bericht.
Yep, een beetje te snel op update geklikt in de hoop dat dit het downloaden van transacties in Eve Connect terug zou fixen (dat doet deze versie dus niet - tenminste niet icm de laatst beschikbare iOS versie van Eve Connect). Volgende keer toch maar beter de eerst release notes checken om te zien of het de moeite is.

Ik heb hem terug in mijn netwerk gekregen door te verbinden met mijn WiFi access point, maar via het bekabelde netwerk leek het alleszins niet meer goed te lukken.

• Willy-Jan Prijs
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:34
Willy-Jan Prijs schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:15:
Mijn laadpaal NG910 heeft sinds de firmware 7.1.0.4339 update continu last van een zwart scherm.

Mijn vrouw had het idee wanneer ze de auto van de laadpaal haalt dat dan het scherm op zwart gaat, maar dat weten we niet 100% zeker.

Heb er verder niet veel tijd aan besteed en een firmware downgrade uitgevoerd naar 7.0.5.4328 (hier kwam ik vanaf en had hier geen problemen mee).
Firmware downgrade gedaan van 7.1 naar 7.0.5 en daarmee geen zwart scherm meer gehad terwijl dit met 7.1 dagelijkse kost was.

Zie in de logging, nadat de laadpaal voor het eerst opstart na de firmware downgrade, waarschuwingen voorbij komen. vermoedelijk doordat ik in firmware 7.1 de toegang tot EVE Connect ingesteld had met een pincode terwijl dit in firmware 7.0.5 enkel kon met een wachtwoord.

Voor de rest functioneert alles weer prima.
Ik sla 7.1 even over :)

• flupp
Coffee schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:43:
[...]
Als ik hem heeel voorzichtig op hang, dan ja. Echter een beetje wind of spanning in de toch zware kabel zorgt ervoor dat hij er vanzelf overheen wipt en valt.
Dat is wat ik bedoel: je kunt 'm toch perfect ophangen zonder dat er niet de minste spanning op die kabel zit? Desnoods draai je één of meerdere keren met de connector.

Dus als ik de kabel maw van de laadpaal neem om 'm in de auto te pluggen, dan draai ik de connector 1 keer in wijzerszin. Staat de auto iets verder weg (gebeurt weinig), dan draai ik 'm pakweg 2 keer in wijzerszin.

Omgekeerd, om de kabel terug aan de laadpaal te hangen draai ik de connector 1 (of respectievelijk 2) keer in tegenwijzerszin. Zo hangt de kabel totaal spanningsloos op zijn plaats. Ik durf te wedden dat jij dit niét zo doet, afgaande op de foto van de (ahum) "opgerolde" (not!) kabel die je eerder postte. En dan is de kans heel groot dat er inderdaad spanning op die kabel komt te staan, waardoor ie ahw onhandelbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door flupp op 29-01-2025 16:58 ]

Model 3 LR (model 2023)

• Coffee

Coffee

Coffee

flupp schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Dat is wat ik bedoel: je kunt 'm toch perfect ophangen zonder dat er niet de minste spanning op die kabel zit? Desnoods draai je één of meerdere keren met de connector.

Dus als ik de kabel maw van de laadpaal neem om 'm in de auto te pluggen, dan draai ik de connector 1 keer in wijzerszin. Staat de auto iets verder weg (gebeurt weinig), dan draai ik 'm pakweg 2 keer in wijzerszin.

Omgekeerd, om de kabel terug aan de laadpaal te hangen draai ik de connector 1 (of respectievelijk 2) keer in tegenwijzerszin. Zo hangt de kabel totaal spanningsloos op zijn plaats. Ik durf te wedden dat jij dit niét zo doet, afgaande op de foto van de (ahum) "opgerolde" (not!) kabel die je eerder postte. En dan is de kans heel groot dat er inderdaad spanning op die kabel komt te staan, waardoor ie ahw onhandelbaar is.
Dat kan ik wel allemaal, maar ook dat blijft een halve oplossing. En zelfs bij goed ophangen valt hij soms op de grond.

Daarbij ben ik niet de enige die de kabel terug hangt. Dat zijn ook mijn partner, familie, gasten of collega’s die bij ons willen laden. Ik kan de kabel wel elke keer goed hangen als het weer verkeerd is gedaan, maar dan ben ik dat vanaf nu voor altijd aan het doen. Daarbij heb ik daar geen zin in als het keihard regent, of vergeet ik het na veel spullen te sjouwen.

Ik vroeg daarom gewoon hoe jullie dit doen, met een hoop op dé oplossing. Misschien is er wel een alternatief voor? Ik heb geen zin om altijd rekening te houden met een kabel-ophang-proces.

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Coffee schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:18:
[...]

Dat kan ik wel allemaal, maar ook dat blijft een halve oplossing. En zelfs bij goed ophangen valt hij soms op de grond.

Daarbij ben ik niet de enige die de kabel terug hangt. Dat zijn ook mijn partner, familie, gasten of collega’s die bij ons willen laden. Ik kan de kabel wel elke keer goed hangen als het weer verkeerd is gedaan, maar dan ben ik dat vanaf nu voor altijd aan het doen. Daarbij heb ik daar geen zin in als het keihard regent, of vergeet ik het na veel spullen te sjouwen.

Ik vroeg daarom gewoon hoe jullie dit doen, met een hoop op dé oplossing. Misschien is er wel een alternatief voor? Ik heb geen zin om altijd rekening te houden met een kabel-ophang-proces.
De ideale oplossing is natuurlijk een oprol mechanisme zoals bij een stofzuiger of tuinslang.

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Coffee schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:18:
[...]

De ideale oplossing is natuurlijk een oprol mechanisme zoals bij een stofzuiger of tuinslang.

Zoiets

https://www.eibabo.nl/sch...616e0008200203-eb16811035?

Beetje prijzig maar dan heb je ook wat.....

• Sarge78
Willy-Jan Prijs schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Firmware downgrade gedaan van 7.1 naar 7.0.5 en daarmee geen zwart scherm meer gehad terwijl dit met 7.1 dagelijkse kost was.

Zie in de logging, nadat de laadpaal voor het eerst opstart na de firmware downgrade, waarschuwingen voorbij komen. vermoedelijk doordat ik in firmware 7.1 de toegang tot EVE Connect ingesteld had met een pincode terwijl dit in firmware 7.0.5 enkel kon met een wachtwoord.

Voor de rest functioneert alles weer prima.
Ik sla 7.1 even over :)
Dat kan goed. Bij mij heb ik ook het idee dat de problemen vooral aan het einde van de laadsessie pas gaan spelen.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-10 15:25
Coffee schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:25:
Goedemiddag, heb in deze thread gezocht maar kon hier niet iets op vinden.

Welke oplossing hebben jullie voor het ophangen van de vaste laadkabel bij een Alfen gemonteerd op een paal?

De paal die ik heb heeft een klein lipje dat de kabel vast zou moeten houden, maar natuurlijk is die veel te klein waardoor de kabel de hele tijd op de grond valt. Ik ben daarom op zoek naar een betere oplossing voor het ophangen van de kabel.

Zie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo ziet het er bij mij uit. Blijft tot nu toe wel goed hangen. Lijkt toch hetzelfde lipje te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dG4Lbv3xkd-KTqeOWLwGkpfiC-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CNuENheJgd8RdQ5j6o6KHCO.jpg?f=fotoalbum_large

• Coffee

Coffee

Coffee

DaRealRenzel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:32:
[...]

Phoe, heel erg prijzig inderdaad… En afhankelijk van een wand ipv te gebruiken met een paal.

• flupp
Coffee schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:45:
[...]
Phoe, heel erg prijzig inderdaad… En afhankelijk van een wand ipv te gebruiken met een paal.
En dan houd ik mijn hart vast ingeval van (regen en) vorst...

Model 3 LR (model 2023)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:33
Ik heb de alfen laadpalen binnen, en de installateur komt morgenvroeg thuis de laadpaal installeren.

Hij trekt dus een stroomkabel en 2 UTP kabels, 1 voor netwerk en 1 voor P1 i.v.m. ALB.

Nu moet ik daar zelf de RJ12 connectoren aan knijpen voor de P1, zijn die stekkers gewoon aan beide kanten gelijk :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Grolsch schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:07:
Ik heb de alfen laadpalen binnen, en de installateur komt morgenvroeg thuis de laadpaal installeren.

Hij trekt dus een stroomkabel en 2 UTP kabels, 1 voor netwerk en 1 voor P1 i.v.m. ALB.

Nu moet ik daar zelf de RJ12 connectoren aan knijpen voor de P1, zijn die stekkers gewoon aan beide kanten gelijk :?
Ja.

www.google.nl

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:01
Je geeft de installateur even een koffie (of biertje) en dan doet ie dat toch met plezier voor jou ?

Vergeet trouwens je inlog codes niet te vragen !

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:10

theo66

NIBE S1155-6

RJ11 gebruiken of RJ12 en 4 aders aansluiten (de middelste 4). Ik had op RJ12 6 aders aangesloten maar dan werkt het niet, communicatie fouten. Alfen support en handleiding geven ook RJ11 aan al zit er een RJ12 connector in de laadpaal.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:06

Ik zou het advies van @r2504 volgen.
Hier nog een handige checklist.

• Grolsch
r2504 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:33:
[...]

Je geeft de installateur even een koffie (of biertje) en dan doet ie dat toch met plezier voor jou ?

Vergeet trouwens je inlog codes niet te vragen !
De installateur is een vriend van me die me gisteravond om 21:00 belde dat hij vanochtend om 0700 nog een plekje had omdat er een klus was uitgevallen.

Hij heeft alles bij zich behalve RJ11/RJ12 connectors, die heb ik dus gisteravond besteld en komen als het goed is vandaag binnen.
Hij laat de krimptang achter, dan knijp ik die 2 er zelf aan vanavond.

Hij is ook vreselijk druk.

De codes heb ik allemaal, ik heb de laadpalen namelijk zelf besteld.
theo66 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:31:
[...]

RJ11 gebruiken of RJ12 en 4 aders aansluiten (de middelste 4). Ik had op RJ12 6 aders aangesloten maar dan werkt het niet, communicatie fouten. Alfen support en handleiding geven ook RJ11 aan al zit er een RJ12 connector in de laadpaal.
Tnx voor de tip, dan sluit ik alleen de middelste 4 aan!

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 30-01-2025 06:54 ]

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:47
Wie heeft er 7.1.3. al geïnstalleerd ? Ervaring ?

Nog steed geen release notes online ....

thx!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

Marcher schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:58:

thx!
Bedoel je met 7.1.3 versie 7.1-4339?
In dat geval staan release notes al sinds de release online hoor (scrollen naar 2e tabel, want de eerste is niet up-to-date): https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)

Hier voorlopig zonder problemen in gebruik, op enkele kleine issues na:
  • ik moest hem 2x installeren voor hij er effectief opstond (ook gemeld door andere gebruiker)
  • de auto-dim functie van de display lijkt niet meer te werken, en is altijd 100%, ook al staat de optie autodim gewoon aan
Andere hebben wel al issues gemeld (zie hierboven).

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:47
h2s schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Bedoel je met 7.1.3 versie 7.1-4339?
In dat geval staan release notes al sinds de release online hoor (scrollen naar 2e tabel, want de eerste is niet up-to-date): https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)

Hier voorlopig zonder problemen in gebruik, op enkele kleine issues na:
  • ik moest hem 2x installeren voor hij er effectief opstond (ook gemeld door andere gebruiker)
  • de auto-dim functie van de display lijkt niet meer te werken, en is altijd 100%, ook al staat de optie autodim gewoon aan
Andere hebben wel al issues gemeld (zie hierboven).
neen, v7.1.3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xB-Dvl9mxWs5zFZcy5673P9d2XQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCJfDvwvb2BYhoQsWmst3Ifr.jpg?f=fotoalbum_large

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
Marcher schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:58:

thx!
Net zonder problemen geïnstalleerd, alles lijkt het nog te doen. Helaas is de transactiegeschiedenis in Eve Connect nog steeds niet in te zien, had gehoopt dat dit issue met deze versie opgelost zou zijn.

• Sarge78
De checklist staat nu in de topic *O*

• Sarge78
Sarge78 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:56:
Let op, Let op! Wellicht een heel belangrijke melding voor sommigen!

De laadpaal ontwaakt hier iedere paar seconden om het laden te starten en dan weer te stoppen wanneer de auto vol is. Dit kan resulteren in tot 1500 tot 3000 diverse relais schakelingen in paal en auto per dag. Dat vinden beide systemen niet fijn.

Dit heeft hij een aantal firmwares terug ook gedaan en dit heeft bij mij On Board Charger compleet vernield!
De buren merkten het weer op, omdat je dit hoort in de auto. Dit gaf destijds 12volt accu problemen bij andere gebruikers waarbij alarmen afgingen in de nacht enz.

Mijn auto kan weer naar de garage.

Dit betreft vaak 1 fase voertuigen. Doe er je voordeel mee. Dit betreft hier in ieder geval firmware 7.1.
Nu kan dit een incident zijn, omdat ik de laatste weken weer veel problemen ervaar, maar hou het voor jezelf in de gaten.
Alfen lijkt nog niet heel veel te willen doen met de meldingen van de problemen in de laatste (official) firmware. 7(8)7

Nieuwe ticketsysteem is ook wat trager dan de oude. De originele ticket was al geëscaleerd en heb apart daarvan nog contact opgenomen om ze alert te maken op het probleem van starten en stoppen iedere 15 seconden en de problemen die het mogelijk auto's kan geven.

Ook aangeboden dat ze hier zaken kunnen testen en bekijken als ze willen, want ik zit 10 minuten bij ze vandaan, maar het blijft helaas stil.

Ik ga gewoon weer een monteur laten komen, die hier weer een halve dag iets van een board gaat vervangen en weer op pad gaat om dit over een paar weken weer te herhalen. |:(

De oudere firmwares staan nu ook niet meer in ACE, de 7.0.5 en de 7.1 niet. Alleen de 7.1.3 alleen die durf ik er nog niet op te zetten zonder release notes.

[ Voor 4% gewijzigd door Sarge78 op 31-01-2025 08:42 ]

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Coffee schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:45:
[...]

Met een paar goede bouten kan je die ook wel aan de paal waar je laadbox aan hangt monteren

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

theo66 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:31:
[...]

De connector (socket) voor RJ11 en RJ12 is dezelfde vorm, alleen RJ11 heeft 6 contacten waarvan 4 aangesloten, en RJ12 heeft 6 contacten en 6 aangesloten.
De stekker is hetzelfde. Afhankelijk hoeveel contacten er in de stekker en/of de socket zitten is het een RJ11 (6 contacten in stekker en socket) of RJ12 (4 contacten in stekker en socket)

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

flupp schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:02:
[...]

En dan houd ik mijn hart vast ingeval van (regen en) vorst...
Dat zal geen probleem zijn. Deze jongens maken ook de kabeltrommels waarmee vliegtuigen aan 'walstroom' hangen en dergelijke, dus ze zullen best geschikt zijn om ook bij regen en kou buiten te hangen. Vandaar ook de prijs lijkt me....

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Grolsch schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 06:54:
[...]

De installateur is een vriend van me die me gisteravond om 21:00 belde dat hij vanochtend om 0700 nog een plekje had omdat er een klus was uitgevallen.
is die vriend van jou een officiele Alfen service partner ? Ik zoek namelijk nog twee Spare Parts die ik nergens anders dan via een Service Partner kan krijgen

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Vraag zoveel over zonneladen vermoedelijk, maar toch nog even een vraag daarover... Nu mijn panelen weer een dagje wat opbengen dacht ik, laat ik eens kijken of dat allemaal werkt (Via EVE Connect). Wat mij opvalt is dat mijn auto laadt met dezelfde opbrengst als de panelen (op moment van schrijven 4kW). Ik zie echter in de homewizard app dat ik van het net ook nog ongeveer 1,1kW afneem.

Ik had eigenlijk verwacht/was er van uit gegaan dat de auto zou opladen met dat wat ik anders het net op zou sturen. Het lijkt te gebeuren met dat wat de zonnepanelen leveren. Op zich is dat lood om oud ijzer, maar het voelt toch wat merkwaardig. Is dit conform verwachting, of zou het moeten werken op wat normaalgesproken 'de meter verlaat' ?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
Ik ben nu weer aan het wachten tot de laadpaal gaat laden in 100% green mode, maar hij doet het niet...

Er is 1700 watt overproductie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bmc1GPtOp6_nddOPYisLGYiPERY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AYDS6YJgCvtnVyQqVLNJOfRJ.png?f=fotoalbum_large

Maar ik zie dat die overproductie over de 3 fasen verspreid is.

Ik heb een PHEV. Is er iets wat ik kan doen om de wagen toch te laten laden als er meer dan 1400 watt overproductie is?

Edit: heeft het iets met de "allow 1- and 3-phases" setting te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PR91nCMDV4i-bM15GUQcZgS1y-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xS3WoOlzQ74IYzlTQ2caorUd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door dotcom87 op 31-01-2025 11:28 ]

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:37
maho99 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:54:
[...]

Net zonder problemen geïnstalleerd, alles lijkt het nog te doen. Helaas is de transactiegeschiedenis in Eve Connect nog steeds niet in te zien, had gehoopt dat dit issue met deze versie opgelost zou zijn.
Hier geen problemen met laatste versieen ik heb de transactie geschiedenis wel nog.

Kwam van versie 6.6.2, eerdere 7.x versies gaven wel probleem dat transactie geschiedenis weg was, terug naar 6.6.2 en toen naar 7.1.3 Misschien is dat de workaround?

• dotcom87
Het wordt tijd dat Alfen een golden path maakt voor die firmware upgrades :D

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
@dotcom87 , je hebt idd 1 fase charging nodig, 1400 is idd minimum om te starten op 1 fase

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

dotcom87 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:15:
Ik ben nu weer aan het wachten tot de laadpaal gaat laden in 100% green mode, maar hij doet het niet...

Er is 1700 watt overproductie

[Afbeelding]

Maar ik zie dat die overproductie over de 3 fasen verspreid is.

Ik heb een PHEV. Is er iets wat ik kan doen om de wagen toch te laten laden als er meer dan 1400 watt overproductie is?

Edit: heeft het iets met de "allow 1- and 3-phases" setting te maken?

[Afbeelding]
Je totale opwek is dan wel 1.72KW, per fase blijf je dik onder de 1.4 KW wat volgens mij het minimum is voor de Alfen om te gaan laden.
Ook al zou je dit naar 1-fase laden omzetten, dan nog zal de alfen niet gaan laden simpelweg omdat er op 1 fase ook nog geen 1.4KW beschikbaar is.
Bij opwek gaat je slimme meter wel intern salderen, dus als je op 1 fase 2KW teruglevert, en op een andere fase 2KW afneemt, zal je telwerk in je meter niet veranderen, maar je laadpaal houdt daar geen rekening mee.

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

dotcom87 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:44:
Het wordt tijd dat Alfen een golden path maakt voor die firmware upgrades :D
Het wordt tijd dat ze die software eerst eens fatsoenlijk gaan testen voordat ze hem uit brengen ;-)

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:38
Ondertussen is er de update 7.1.3-4342, maar de changelog lijkt nog niet bijgewerkt....

Ander vraagje. Ik heb een Alfen Even Single S-line al een aantal jaar prima draaien.
Ik heb deze nu bedraad via utp kabel, en ik lees deze uit met Home Assistant.

Ik zie alleen diverse inlog opties staan in de ACE installer, dat het me niet allemaal duidelijk is, wat waarvoor dient:
  • Station password - ik neem aan dat dat het password is dat ik gebruikt om met de ACE installer in te loggen op het laadpunt en met Home Assistant de gegevens uitlees?
  • Eve Connect Acces PIN - ik weet niet of die er met een latere update bij gekomen is, maar ik ken deze niet. Zie afbeelding, waar je die in kunt stellen. Het lijkt erop dat wanneer ik deze instel, ik de nieuwe Connect app moet inloggen met een PIN, als ik dit disable moet ik dan weer inloggen met het Station password.
  • Eve Wifi. Ik kan ook de wifi koppelen. Daar zie ik mijn thuis netwerk, maar lijkt me niet nodig die te koppelen, want ik heb al een kabel liggen. Bovendien vermoed ik dat mijn Eve geen wifi module heeft (gezien de bouwdatum).
  • In hetzelfde scher wordt ook nog over een access point gesproken, maar ik neem aan, dat wanneer ik geen wifi module zou hebben, ik ook niets met een access point kan doen.
Eve Connect Access pin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ffhjb-3hFBFfM1ltsWPFdZ63f9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MlDOFJEcNNtyKRobH66VMt6D.png?f=fotoalbum_large

Eve Wifi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TCxwmUVV2ty74pUrMN7ADk6DjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SYLXAT6w3LcOtFuBvA7KS5MB.png?f=fotoalbum_large

Dan nog een vraagje:
Als ik mijn Home Assistant gekoppeld heb, kan ik de ACE installer of de nieuwe Connect App niet koppelen, als ik de ACE installer op het station heb ingelogd, werken Home assistant en de Connect app niet meer. Ik kan maar met 1 client tegelijk inloggen.

Normaal gebruik ik voor het uitlezen de Home Assistant, maar soms wil ik één van de andere twee opties gebruiken, om logs te bekijken of updates te controleren bijvoorbeeld.
Kan iemand me vertellen of dit op de één of andere manier te bereiken is, of is het nu eenmaal de beperking van de Alfen, dat er maar één client tegelijk ingelogd kan zijn?

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-10 15:25
bnwgraaf schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:11:
of is het nu eenmaal de beperking van de Alfen, dat er maar één client tegelijk ingelogd kan zijn?
Ja

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
kaneda_14 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Hier geen problemen met laatste versieen ik heb de transactie geschiedenis wel nog.

Kwam van versie 6.6.2, eerdere 7.x versies gaven wel probleem dat transactie geschiedenis weg was, terug naar 6.6.2 en toen naar 7.1.3 Misschien is dat de workaround?
Dank voor de tip! Heb een downgrade gedaan naar 6.6.2 maar nog steeds geen historie te zien. Toen de Eve connect App opnieuw geïnstalleerd en de historie was weer zichtbaar. Had daar niet eerder aan gedacht omdat de melding in de App aangaf dat het door een probleem in de firmware kwam. Daarna weer 7.1.3 geïnstalleerd en het werkt gelukkig nog steeds 👍🙂

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
DaRealRenzel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Je totale opwek is dan wel 1.72KW, per fase blijf je dik onder de 1.4 KW wat volgens mij het minimum is voor de Alfen om te gaan laden.
Ook al zou je dit naar 1-fase laden omzetten, dan nog zal de alfen niet gaan laden simpelweg omdat er op 1 fase ook nog geen 1.4KW beschikbaar is.
Bij opwek gaat je slimme meter wel intern salderen, dus als je op 1 fase 2KW teruglevert, en op een andere fase 2KW afneemt, zal je telwerk in je meter niet veranderen, maar je laadpaal houdt daar geen rekening mee.
Is dit serieus de logica van de Alfen? Waarom niet gewoon die 1,7 kW laden op 1-fase? Dat lijkt me hier prima passend. Ja, de fases onderling verschillen dan (ene levering, andere teruglevering, netto ~nul), maar dat saldeert de slimme meter in het telwerk wel, dus dat maakt niet uit.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
JanHenk schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:20:
[...]

Is dit serieus de logica van de Alfen? Waarom niet gewoon die 1,7 kW laden op 1-fase? Dat lijkt me hier prima passend. Ja, de fases onderling verschillen dan (ene levering, andere teruglevering, netto ~nul), maar dat saldeert de slimme meter in het telwerk wel, dus dat maakt niet uit.
Hmm, hier ben ik ook wel benieuwd naar... Is de Alfen dan niet slim genoeg om 1400 van de 3 fasen (omvormer panelen) te nemen en dat op 1 fase te zetten?

• dotcom87
NoFate schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:15:
[...]

Hmm, hier ben ik ook wel benieuwd naar... Is de Alfen dan niet slim genoeg om 1400 van de 3 fasen (omvormer panelen) te nemen en dat op 1 fase te zetten?
Idd, ik wil gewoon dat hij dan begint te laden, niet dat hij wacht tot er op 1 van de 3 fases meer dan 1.4kW is...

• Transeurope
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-02 20:12
Beste, hier net Alfen single pro geïnstalleerd. Er over gewaakt dat ik de codes heb en nu de my eve geïnstalleerd. Helaas stel ik vast dat hij zegt dat zonladen niet gaat gezien geen slimme meter. Ik heb net de fiche in de p1 cedel splitter gezien en zie dat ze de zes aders hbb verbonden. In de paal ben ik vrij zeker dat er de juiste connector gebruikt is met 4 aders had het met installateur nog over gehad toen hij aan de paal bezig was. Maar aan de slimme meter was iemand anders bezig en daar ben ik niet gaan kijken. Kan dit de reden zijn dat de app zegt geen slimme meter te zien? Paal is wel nog niet gekeurd. Speelt dit ?

• Transeurope
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0o7nfrn2rypI_iA0U7XQxjadng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpjmCOHTo8XQKKGw4tizDIIC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klXVmhjZfa4klN4st9Ndh-KhoXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRbAmZvZYxnfS7FcgPzU6mhl.jpg?f=fotoalbum_large

• Transeurope
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvzQ_BPU-kWfMVyRviaU6TSGSu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuxUNmHOSRYMq57AanZiMkAJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Transeurope
Die cedel splitter heb ik gekocht omdat hij Alfen zou ondersteunen. In de M steekt home assistant. Gezien toen ik eerder home assistant in de S had steken toen ik de paal nog niet had, er niets werd ingelezen in HA. Ligt mijn probleem aan de cedel splitter of toch aan de fiche en gebruikte aders?

• Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:33
In het verleden heb deze splitter ook gebruikt met een Alfen en Home Assistant..ik dacht dat ik de master toen op de paal had aangesloten

• Transeurope
Ik vrees dat het en de (teveel) aders zijn en de splitter. De slave lijkt een contact te missen of is dit normaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKX4ucADLiKkwtKkfKb0Njfd4Ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QItLNUEwcwLccFzrpWBSARD0.jpg?f=fotoalbum_large

• Transeurope
Heb het gevonden . Als bron data stond energiebeheersysteem Ipv Dsmr p1. Nu lijkt t te lukken met de Alfen in de slave. Kan alvast zonneladen selecteren en heb gekozen voor comfort en minimum 4.4 om schakelen tss de 1 en 3 fasen te vermijden. Had ergens gelezen dat dit beter was?

• Transeurope
Of is dit ondertussen opgelost? Nl dat hij opschakelt op het moment meer fases mogelijk zijn terwijl hij eerder gestart is met 1?

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:06
Transeurope schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:01:
Of is dit ondertussen opgelost? Nl dat hij opschakelt op het moment meer fases mogelijk zijn terwijl hij eerder gestart is met 1?
Was dat ooit een probleem dan? Zie deze post. Firmware 6.6.2.
Voor bijbehorende settings zie deze post (3 x 25 A aansluiting).

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Transeurope schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:20:
Heb het gevonden . Als bron data stond energiebeheersysteem Ipv Dsmr p1. Nu lijkt t te lukken met de Alfen in de slave. Kan alvast zonneladen selecteren en heb gekozen voor comfort en minimum 4.4 om schakelen tss de 1 en 3 fasen te vermijden. Had ergens gelezen dat dit beter was?
Bij mij zit de laadpaal in de M (master). In de slave zit een tweede splitter met daarin de CEMM en de HA.
Die ontbrekende pinnetjes heb ik toen nog met Cedel over gemailed, dat hoort zo.
Minimaal vermogen om dat schakelen te voorkomen heb ik op 4,2 kW staan

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• Transeurope
Ok top! Ook ff met t logo gespeeld ondertussen 😂Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQgPSjM20xA3Xg61ZBMyEEwPJGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHrpwGu2hoL5G9UjIFKaGGiv.jpg?f=fotoalbum_large

• Coffee

Coffee

Coffee

DaRealRenzel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Met een paar goede bouten kan je die ook wel aan de paal waar je laadbox aan hangt monteren
Ja, maar voor een prijs die hoger is dan ik voor de hele paal + installatie heb betaald, en dan nog zonder installatie!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:13
Nou sinds woensdag heeft onze Eve Singleline pro foutmeldingen. Ik heb het ding zelf geïnstalleerd jaren terug en moet dus even kijken hoe ik contact krijg met Alfen.

De fout is “ 211: Niet in staat om kabel te vergrendelen”. Het ding heeft een vaste kabel. In de Eve app zie ik Unknown bij “ 21BA_00 - Auxiliary Board Revision - string”. Dat lijkt me niet goed :?

Ook geeft ie in de app dat het model unknown is. Firmware updaten biedt geen soulaas. Ook het opnieuw instellen geeft geen verbetering. Evenals een hard reset.

Iemand enig idee?

[ Voor 17% gewijzigd door ephymerous op 31-01-2025 21:53 ]

XXXVI

• dotcom87
Transeurope schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:32:
Ok top! Ook ff met t logo gespeeld ondertussen 😂[Afbeelding]
Hoe heb je dat logo gevonden/gemaakt? Want dat lukt mij maar niet!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

maho99 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:17:
[...]

Dank voor de tip! Heb een downgrade gedaan naar 6.6.2 maar nog steeds geen historie te zien. Toen de Eve connect App opnieuw geïnstalleerd en de historie was weer zichtbaar. Had daar niet eerder aan gedacht omdat de melding in de App aangaf dat het door een probleem in de firmware kwam. Daarna weer 7.1.3 geïnstalleerd en het werkt gelukkig nog steeds 👍🙂
Ik heb dezelfde downgrade - upgrade gedaan en zie nu transacties in de Eve Connect app.
Ik dacht in het verleden ook transacties te zien in de ACE service installer. Na de downgrade naar 6.6.2 zag ik die ook weer staan, na de upgrade naar 7.1.3 zie ik ze daar niet meer, maar in de Eve Connect nog wel.
Nieuw probleem: op de laatste twee transacties zie ik het ID van de laadtag niet meer staan, daar staat 'unknown'. Dat is dus 1 laad transactie op 6.6.2 en een laadtransactie op 7.1.3 en beide geen ID ... ?

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:24
Transeurope schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:46:
Beste, hier net Alfen single pro geïnstalleerd. Er over gewaakt dat ik de codes heb en nu de my eve geïnstalleerd. Helaas stel ik vast dat hij zegt dat zonladen niet gaat gezien geen slimme meter. Ik heb net de fiche in de p1 cedel splitter gezien en zie dat ze de zes aders hbb verbonden. In de paal ben ik vrij zeker dat er de juiste connector gebruikt is met 4 aders had het met installateur nog over gehad toen hij aan de paal bezig was. Maar aan de slimme meter was iemand anders bezig en daar ben ik niet gaan kijken. Kan dit de reden zijn dat de app zegt geen slimme meter te zien? Paal is wel nog niet gekeurd. Speelt dit ?
Dit is een RJ12 stekkertje hier had een RJ11 op moeten zitten, RJ12 geeft veel problemen als het al werkt.
Dit soort splitters werken nooit, je zal toch echt iets beters moeten kopen.|
Je kan de lader gelijk in de P1 poort stoppen om te testen of het werkt buiten de splitter om.

• Daveth
ephymerous schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:51:
Nou sinds woensdag heeft onze Eve Singleline pro foutmeldingen. Ik heb het ding zelf geïnstalleerd jaren terug en moet dus even kijken hoe ik contact krijg met Alfen.

De fout is “ 211: Niet in staat om kabel te vergrendelen”. Het ding heeft een vaste kabel. In de Eve app zie ik Unknown bij “ 21BA_00 - Auxiliary Board Revision - string”. Dat lijkt me niet goed :?

Ook geeft ie in de app dat het model unknown is. Firmware updaten biedt geen soulaas. Ook het opnieuw instellen geeft geen verbetering. Evenals een hard reset.

Iemand enig idee?
Kan je aan de binnenkant het rode vlaggetje op de vergrendel motor zonder dat deze knarst oid heen en weer bewegen? zo nee dan is de actuator (vergrendel motor) kapot.

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-10 10:11
Vraagje: ik wil graag 1 fase laden over L2 (i.p.v. standaard L1). Kan dat ergens ingesteld worden met de ACE installer? Kan het nergens vinden. Of kan het uitsluitend door de aansluitingen anders te monteren?

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:37
Hi, wat mij niet eerder was opgevallen:

Gisteravond de auto gepland laden vanaf 23.00 tot vol ca. 4.5 uur laden. Deze transactie geheel op de maand Jan. komt en niet 11KW in Jan. en resterende deel in Feb. gelogd is. Althans, zo laat de MyEve app het zien, had verwacht een overzicht a la Homewizard Energy app.

Nu is dit niet heel erg, want ik houd het voor mijzelf bij (geen backoffice).
Maar had met de MID certificering van mijn Alfen Eve S-line had ik anders verwacht.

• BGFG
  • Nu online
HyperBart schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:25:
[...]

Hebben jullie toevallig zo een gek energiecontracr waarbij Eneco dingen kan aansturen?

Verklaar me gek maar met al die hippe energiebedrijven bij jullie heb ik hier al wat “funky shit” zien voorbij komen waarvan ik dacht “oh, ok, eh ja zal wel dan?”.

Iets met energy profiles enzo die door laadpaalbeheerders wordt uitgestuurd.
Sorry, maar helemaal vergeten met jullie te delen waarom mijn laadpaal soms stopte met laden en meldde wacht op vermogen. @HyperBart zat er het dichtste bij. Ik heb in een grijs verleden de Eneco slim laden app heel kort gebruikt, maar vond het niks. App verwijderd en niets aan de hand (dacht ik). Afgelopen jaar geswitcht van 1 naar 3F laden en opeens blijkt dus nu dat dat slim laden schema blijkbaar op de achtergrond weer actief was geworden. Na veel gedoe kreeg ik bericht dat ik de app weer moest downloaden en in die app ergens het schema moest uitschakelen. Daarna kun je de app weer verwijderen. Nu is er niks meer aan de hand en laadt ie volle kracht en blijft dan doen als ik dat wil. Ik hoor trouwens dat veel EV’s het überhaupt niet fijn vinden als het laden meerdere malen tijdens een sessie remote wordt gepauzeerd en weer wordt gestart. Doe er uw voordeel mee.

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-10 19:54

B_S

Viewlite schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:22:
Vraagje: ik wil graag 1 fase laden over L2 (i.p.v. standaard L1). Kan dat ergens ingesteld worden met de ACE installer? Kan het nergens vinden. Of kan het uitsluitend door de aansluitingen anders te monteren?
Uitsluitend door de fases te draaien, er zitten namelijk 2 relais in de lader die alleen maar kunnen schakelen (L1/N en L2/L3). Persoonlijk zou ik dit doen in de groepenkast op de betreffende aardlekautomaat, aan de uitgaande zijde. L1 = bruin, L2 is zwart en L3 is grijs.

In het geval van Active LoadBalancing, vergeet in de Installer niet in te stellen dat er een fasedraaïng zit. Dit om het mee te nemen in de berekening van wel of geen overbelasting.

• B_S

B_S

dotcom87 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:04:
[...]

Google + Paint?

• Viewlite
  • Laatst online: 26-10 10:11
B_S schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Uitsluitend door de fases te draaien, er zitten namelijk 2 relais in de lader die alleen maar kunnen schakelen (L1/N en L2/L3). Persoonlijk zou ik dit doen in de groepenkast op de betreffende aardlekautomaat, aan de uitgaande zijde. L1 = bruin, L2 is zwart en L3 is grijs.
Bedankt. Dus in de meterkast dan de aansluiting L1 en L2 omdraaien? En faserotatie L2L1L3 instellen?

• B_S

B_S

Daveth schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:40:
[...]
Dit soort splitters werken nooit, je zal toch echt iets beters moeten kopen.
Er zit wel degelijk een stukje slimme elektronica verwerkt in deze splitter. Ik heb hem dan ook vaak werkend gekregen op Alfen laders (ik dacht op de slave poort). De ontbrekende pin is de RTS pin als ik het goed heb, dus alleen de master kan hier iets mee. Ik weet niet precies hoe P1 werkt, daar weet jij meer van :+

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

dotcom87 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Idd, ik wil gewoon dat hij dan begint te laden, niet dat hij wacht tot er op 1 van de 3 fases meer dan 1.4kW is...
De Alfen paal kijkt naar het totaal over de fasen, dus onderaan de streep en niet per fase, en gebruikt dat als budget voor het bepalen van het te leveren laadvermogen.

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• B_S

B_S

Viewlite schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Bedankt. Dus in de meterkast dan de aansluiting L1 en L2 omdraaien? En faserotatie L2L1L3 instellen?
Yes, alleen spanningsloos uitvoeren, dus schakelaar uitzetten ;)

• Transeurope
[...]

Dit is een RJ12 stekkertje hier had een RJ11 op moeten zitten, RJ12 geeft veel problemen als het al werkt.
Je kan de lader gelijk in de P1 poort stoppen om te testen of het werkt buiten de splitter om.
En welke splitter raad je dan aan? Hij lijkt thans te werken hoor. Paal is nog niet gekeurd dus kan nog niet laden. Maar ik zie in de eve app toch waardes nu per fase. Best alsnog een rj11 op laten zetten dan? En welke kabeltjes te behouden en in welke volgorde?

• Transeurope
[...]

Gewoon iets simpel gezocht op Google en dan in de my eve app geüpload. Hier mijn eerste probeersel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tD6dYpmqyAmH0teooLORDijYqTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGy8mrVABkz1AQbnWTeO76yn.jpg?f=fotoalbum_large

• HyperBart
  • Laatst online: 14:46
B_S schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Yes, alleen spanningsloos uitvoeren, dus schakelaar uitzetten ;)
Watje :+ , echte mannen doen dat met 230 er op en strippen de draden met hun tanden.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
HyperBart schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:38:
[...]

Watje :+ , echte mannen doen dat met 230 er op en strippen de draden met hun tanden.
Precies. Dan doe je het namelijk maar 1x, anders blijf je bezig.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• dotcom87
Henning schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:46:
[...]

De Alfen paal kijkt naar het totaal over de fasen, dus onderaan de streep en niet per fase, en gebruikt dat als budget voor het bepalen van het te leveren laadvermogen.
Dat is wel heel raar, want als hij onderaan de streep toch boven de 1.4kW zit (som van alle fasen dus), dan begint hij toch niet te laden hier (op 100% green).

v7.0.5 hier

• Sarge78
B_S schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:34:
[...]

In het geval van Active LoadBalancing, vergeet in de Installer niet in te stellen dat er een fasedraaïng zit. Dit om het mee te nemen in de berekening van wel of geen overbelasting.
Ik heb dat ook eens gedaan. Ik heb gekeken welke fase ik 1 fase aan het laden was en deze naar de minst belaste groep/fase gehaald gewoon door op de automaat in de meterkast draadjes om te wisselen.

Waarom zou ik de phase rotation dan moeten veranderen? Load Balancing wordt toch nog steeds toegepast op iedere fase die teveel belast wordt? Is het niet zo dat Load Balancing over het geheel wordt toegepast ipv per fase?

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-10 23:57
Een prima actieve P1 splitter die ik gebruik, na het verwijderen van de door Eneco geplaatste brakke splitters, is deze:
https://www.homewizard.co...2G_R93EAAYASAAEgKuRfD_BwE

• Transeurope
[...]

Ok. Heb Luminus verwittigt dat ze alsnog dienen komen aan te passen en mijn werkgever gevraagd da factuur niet te betalen tot correctie.

Mvg,

• Daveth
Transeurope schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Ok. Heb Luminus verwittigt dat ze alsnog dienen komen aan te passen en mijn werkgever gevraagd da factuur niet te betalen tot correctie.

Mvg,
Let wel op dat ze een RJ12 naar je splitter doen, de RJ12 is een 6 aardig aansluiting waarvan de buitenste twee aders voeding zijn en deze heeft de splitter nodig.
Er zit behoorlijk wat verschil tussen de typen slimme meters in nederland/belgië daarom kan het zijn dat de splitter nog een extra voeding nodig heeft.
Vanaf de splitter naar de lader en in de lader moet het een 4 aderig RJ11 zijn (officieel heb je eigelijk maar 3 aders nodig want je het is alleen uitlezen dus het signaal gaat maar 1 kant op van de P1 naar de lader en niet terug)

• Transeurope
Daveth schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Let wel op dat ze een RJ12 naar je splitter doen, de RJ12 is een 6 aardig aansluiting waarvan de buitenste twee aders voeding zijn en deze heeft de splitter nodig.
Er zit behoorlijk wat verschil tussen de typen slimme meters in nederland/belgië daarom kan het zijn dat de splitter nog een extra voeding nodig heeft.
Vanaf de splitter naar de lader en in de lader moet het een 4 aderig RJ11 zijn (officieel heb je eigelijk maar 3 aders nodig want je het is alleen uitlezen dus het signaal gaat maar 1 kant op van de P1 naar de lader en niet terug)
Ok, maar dan is het eigenlijk ok. Ben er vrij zeker van dat in de paal een rj11 steekt. En de data komt ook door in de my eve app. Dus alsnog laten dan?

• Transeurope
Wel ingewikkeld moet ik zeggen ik vraag me ook af hoe dat dan werkt als je aan paal kant op de kabel 4 aders verbonden hebt, daar wordt dan geen stroom doorgegeven. Maar de zes aderige aan splitterkant ontvangt dan wel stroom? En waarom? Is dat niet intern in de splitter d office doorgegeven tussen master en slave? Of waarom verbind je aan 1 kant zes aders en andere kant maar 4?

[ Voor 14% gewijzigd door Transeurope op 02-02-2025 14:17 ]

• Transeurope
En kan iemand aub de loadbalancing eens tegoei uitleggen.
Kan de Alfen ondertussen vlot schakelen tussen fasen binnen een lopende sessie? Of toch maar instellen op minimum afname plus 4200w (dus 4400?).
En mocht hij ondertussen vlot kunnen schakelen dient in de my eve onder loadbalancing opladen in 1 en 3 fasen in menu geavanceerd loadbalancing aangevinkt worden neem ik aan?)

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Transeurope schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:15:
En kan iemand aub de loadbalancing eens tegoei uitleggen.
Kan de Alfen ondertussen vlot schakelen tussen fasen binnen een lopende sessie? Of toch maar instellen op minimum afname plus 4200w (dus 4400?).
En mocht hij ondertussen vlot kunnen schakelen dient in de my eve onder loadbalancing opladen in 1 en 3 fasen in menu geavanceerd loadbalancing aangevinkt worden neem ik aan?)
Fasen schakelen tijdens het laden is echt overrated. Maak een keus (dat kan ook automatisch) voor je het laden start. Zowel de auto als de laadpaal stellen wisselen onder belasting niet op prijs. En je winst is echt minimaal.

LB werkt super simpel. Als 1 van de fasen boven het ingestelde max uitkomt, regelen alle fasen terug. Laadpalen doen niet aan scheve belasting over de fasen.

[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 02-02-2025 14:20 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Transeurope
V_ger schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Fasen schakelen tijdens het laden is echt overrated. Maak een keus (dat kan ook automatisch) voor je het laden start. Zowel de auto als de laadpaal stellen wisselen onder belasting niet op prijs. En je winst is echt minimaal.

LB werkt super simpel. Als 1 van de fasen boven het ingestelde max uitkomt, regelen alle fasen terug. Laadpalen doen niet aan scheve belasting over de fasen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uy34hwWANlPkFWcW8Hjrj4SXMPg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z3uFhXNq15SayfkZqIXdRZWv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5Vrb_BLWt1qDVk6I9n444duG1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uh0MRKTnFPEhtFQMaTpsUwbS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDywpqSRed5elHXgZ5_qnX5B7Zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTuKHxP76cY8tArtq55a6Zbv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/al7Maa8_CMI4X8G20lng7mrSITs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoqQZTTtxhsIkSTUeP2TgLSS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-00FV5pRfBdSEKIWVdi3E8zH1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrTOOwkjOLuc5ms8OrazbxCI.jpg?f=fotoalbum_large

• Transeurope
Dus instelling zoals hierboven is ok begrijp ik?
Als ik met deze instelling in de gewone app de stroom onder de 4200 zet en hij start op fase 1; en er komt zonnestroom bij dan gaat hij vanzelf een fase erbij nemen?

In de fiche van de p1 connector zie ik 1 kabel die niet verbonden is van de aders aan paal kant. Graag bevestiging of dit ok is. En die langs splitter zijde staat hierboven ergens, daar zitten ze alle 6 in de fiche. In de app krijg ik alle waarden binnen lijkt het van de slimme meter en deze komen overeen met de waarden in home assistent, maar ik wil zeker zijn dat de installatie ok is en gedoe naar de toekomt vermijden. Bedankt!

[ Voor 51% gewijzigd door Transeurope op 02-02-2025 14:53 ]

• Transeurope
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2131812

In deze spreekt men ook opnieuw over rj12.

Duidelijk wordt het er niet op.

Gezien alles lijkt te bollen qua data denk ik dat ik het dan het best ook zo houdt als t aangesloten is??

• Transeurope
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKBh7fc68Dj7AhthR47PR00XIqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Oa0ycNzpSyOjrnX47be5kFWT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0IOz_Qz4U6jxVp1ManRr5JzP2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AnBUuBHUCH0UTVAOkgvLLkm3.png?f=fotoalbum_large

• Grolsch
Op advies van hier heen ik alleen de middelste 4 aders van de rj12 connector aangesloten.

Nog niet kunnen testen want er staat nog geen stroom op :)

• Robert77
  • Laatst online: 24-03 09:28
Beste Allen, kan iemand mij helpen bij de installatie van MyEve app? Beginnend bij installatie herstarten/ installatie? Daarna via Geavanceerd de stroom instellingen en slim laden? Alvast bedankt. Groetjes Robert

• h2s
  • Niet online

h2s

[...]
Je kan in principe eender welke afbeelding hiervoor gebruiken, maar hieronder wat richtlijnen voor een zo goed mogelijk resultaat. Dat kan allemaal in Paint.
  • Maximale resolutie is 320x165, maar standaard wordt daar langs alle kanten nog eens een marge van 8 pixels afgetrokken. Best is dus een afbeelding te nemen met (of herschalen naar) resolutie 304x148. Is je afbeelding groter, dan zal Ace Installer deze herschalen en heb je geen controle over de uiteindelijke kwaliteit, dus best vooraf zelf al naar het juiste formaat omzetten.
  • Witte achtergrond (RGB[255,255,255]). Het logo is niet schermvullend, dus bij een niet-witte achtergrond heb je een witte rand rond je logo met gekleurde achtergrond
  • Opslaan als PNG bestand, zonder transparantie
  • Keep it small & simple. Maw, zorg dat het bestand klein is: < 20KB. Bij grotere bestanden (veel kleuren en complexe figuren) kan je een memory overflow krijgen. De exacte maximale bestandsgrootte heb ik nergens kunnen terugvinden.
  • Verbind je pc met Ace Installer rechtstreeks aan de laadpaal, ipv via je netwerk. Via je netwerk (en al zeker als de paal in een apart VLAN zit) wordt het logo niet altijd geupload (ook al zegt ACE dat de upload gelukt is).
  • Uitleg hoe je het logo installeert via de Ace Installer vind je hier: https://knowledge.alfen.c...on+via+the+back+office%3F MAAR in stap 6 moet je net WEL op 'Start upload' klikken ipv 'Create Image Update File...'. Dat is enkel nodig als je het logo plaatst via een backoffice.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03:11
Met 7.1.0 is de Alfen nu ook via WiFi bereikbaar. Er komt een nieuwe MYEVE uit, zodat je ook buiten je eigen netwerk de laadpaal bereiken kan. (Werkt nu nog niet.)
Inmiddels is 7.1.3 uit. Alleen in Eichrecht (nog) niet voor NL beschikbaar, zag ik een uitbreiding.

[ Voor 4% gewijzigd door BenSKIP op 02-02-2025 19:29 ]

• B_S

B_S

Sarge78 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:17:
[...]Waarom zou ik de phase rotation dan moeten veranderen? Load Balancing wordt toch nog steeds toegepast op iedere fase die teveel belast wordt? Is het niet zo dat Load Balancing over het geheel wordt toegepast ipv per fase?
Als je 1 fase op L1 in de lader zou laden, dan wordt er op de meter op L1 niks geregistreerd, maar wel op L2. Ga je vervolgens iets gebruiken in huis op L2, waardoor die over de max gaat (meestal 25A), dan reageert de lader niet omdat er op L1 geen overbelasting wordt gemeten. Voor 3 fase maakt het in feite niet uit, dan wordt inderdaad naar elke fase gekeken, maar ik zou het wel kloppend willen hebben ;)

Met 1 - 3 Phase Switching met zonneladen wordt het wel weer een ding.

[ Voor 4% gewijzigd door B_S op 02-02-2025 23:52 ]

• Sarge78
B_S schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:50:
[...]

Met 1 - 3 Phase Switching met zonneladen wordt het wel weer een ding.
Jouw antwoord riep meer vragen op... ;)

Ik heb 3 fasen, maar inderdaad een 1 fase en een 3 fase auto. Gebruik dus beiden.

Die switch gebruik ik ook tijdens de Solar Charging. Waarom zou het dan we een ding zijn?

Ik denk dat het bij mij wel klopt hoor, maar wel de moeite waard om nog eens na te lopen. Als het inderdaad een "ding" is bij switching.

• B_S

B_S

Sarge78 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:16:
[...]

Jouw antwoord riep meer vragen op... ;)

Ik heb 3 fasen, maar inderdaad een 1 fase en een 3 fase auto. Gebruik dus beiden.

Die switch gebruik ik ook tijdens de Solar Charging. Waarom zou het dan we een ding zijn?

Ik denk dat het bij mij wel klopt hoor, maar wel de moeite waard om nog eens na te lopen. Als het inderdaad een "ding" is bij switching.
Haha, ik zal het nog eens proberen.

Als je 3 fase laadt maakt het niet uit welke fase over de 25A gaat (uitgaande van een 3x25A aansluiting), de lader brengt de laadstroom terug tot die grens van 25A:

Lader
L1 16A
L2 16A
L3 16A

Slimme meter
L1 20A
L2 28A
L3 18A

De lader detecteert overbelasting en gaat terugschakelen tot L2 25A gebruikt, dus:

Lader
L1 13A
L2 13A
L3 13A

Slimme meter
L1 17A
L2 25A
L3 15A

Laadt je 1 fase? Dan maakt het wel degelijk uit of de aansluiting van de lader gelijk is of afwijkt van de slimme meter.

Lader
L1 16A
L2 0A
L3 0A

Slimme meter
L1 4A
L2 28A
L3 2A

De lader detecteert geen overbelasting op L1 dus schakelt niet terug. Dat kun je oplossen door de lader in de software te laten kijken naar L2 ipv L1. L1L2L3 wordt dan L2L1L3.

Meestal als ik het zie is de bedrading onjuist aangesloten, dus onbewust gedraaid. Mooiste is om de lader hetzelfde aan te sluiten als de slimme meter, maar je kan het dus ook bewust draaien omdat het beter uitkomt :)

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Transeurope schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:42:
Dus instelling zoals hierboven is ok begrijp ik?
Als ik met deze instelling in de gewone app de stroom onder de 4200 zet en hij start op fase 1; en er komt zonnestroom bij dan gaat hij vanzelf een fase erbij nemen?

In de fiche van de p1 connector zie ik 1 kabel die niet verbonden is van de aders aan paal kant. Graag bevestiging of dit ok is. En die langs splitter zijde staat hierboven ergens, daar zitten ze alle 6 in de fiche. In de app krijg ik alle waarden binnen lijkt het van de slimme meter en deze komen overeen met de waarden in home assistent, maar ik wil zeker zijn dat de installatie ok is en gedoe naar de toekomt vermijden. Bedankt!
Die instellingen staan nog niet goed. Max slimme meter moet op 25A (de aansluiting, 3*25A neem ik aan). De veilige stroom moet op 10A. Dat is de stroom die maximaal wordt gebruikt als de P1 verbinding is weggevallen.
Het vinkje onderaan kun je aanzetten. Met de Eve Connect op minimaal 4,2 kW stuur je dat je op 3fase laadt. Als je toch wilt schakelen tussen 1 en 3 fase moet dit vinkje aan staan, en bepaal je dat vanuit de app Eve Connect.
Op het 2e tabblad (power settings in ACE service installer) met de instellingen van de connector e.d. moet de maximale stroom op 16A staan

De aansluiting P1 werkt, mooi. Het zou zo moeten zijn: 6 aders van P1 meter naar splitter, 4 aders van splitter naar laadpaal. Eerder schreef je dat aan één kant 6 aders zijn aangesloten en aan de laadpaal kant 4. Maar op de foto zie ik volgens mij ook aan de laadpaal kant 6 aders aangesloten. Maar als het werkt, en je ziet geen foutmeldingen in de log (ACE service installer) dan is het volgens mij prima. Volgens de website van cedel moet de laadpaal wel in de M zitten (Master), maar dat kun je zelf checken.

• Willy-Jan Prijs
Willy-Jan Prijs schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:15:
Mijn laadpaal NG910 heeft sinds de firmware 7.1.0.4339 update continu last van een zwart scherm.

Mijn vrouw had het idee wanneer ze de auto van de laadpaal haalt dat dan het scherm op zwart gaat, maar dat weten we niet 100% zeker.

Heb er verder niet veel tijd aan besteed en een firmware downgrade uitgevoerd naar 7.0.5.4328 (hier kwam ik vanaf en had hier geen problemen mee).
Heb een firmware upgrade naar 7.1.3 gewaagd en dit leek een tweetal dagen goed te gaan.
Vanochtend kwam ik buiten en laadpaal scherm weer op zwart.

firmware via MyEve teruggezet naar 7.0.5 (Ace Installer laat firmware 7.0.5 niet meer zien).

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
B_S schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:50:
[...]

Laadt je 1 fase? Dan maakt het wel degelijk uit of de aansluiting van de lader gelijk is of afwijkt van de slimme meter.

Lader
L1 16A
L2 0A
L3 0A

Slimme meter
L1 4A
L2 28A
L3 2A

De lader detecteert geen overbelasting op L1 dus schakelt niet terug. Dat kun je oplossen door de lader in de software te laten kijken naar L2 ipv L1. L1L2L3 wordt dan L2L1L3.
Even los van het feit dat het alleen maar door invoeding (batterij, zonnepanelen) op L1 kan komen dat de lader 16A trekt en je meter maar 4A afname heeft...

De overbelasting op L2 wordt niet veroorzaakt door de lader, die zit immers niet op L2. Dus de LB van de lader hoeft zeker niet in te grijpen. Dat zou ook niets toevoegen.

Als de hoofdzekering springt in deze situatie, moet je iets doen aan je faseverdeling (van de overige apparaten dus). Of, als het een grote belaster is, iets met LB doen op die belaster.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• h2s
  • Niet online

h2s

De release notes van 7.1.3-4342 staan nu online.

Gaat om een (kleine) hotfix release bovenop 7.1

https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)
Pagina: 1 ... 68 ... 95 Laatste