[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 67 ... 95 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-10 16:20
m181087 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:36:
[...]

Dank voor je reactie.
Om even een plaatje bij het praatje te houden.

Gisteren heb ik de kap van de laadpaal geschroefd. Dat was inderdaad niet heel lastig met de 6 torx schroeven.
Bij het loshalen van de kap liep er al een straal water uit de paal, maar toen ik de kap eraf had was ik nog meer verbaasd. Er zat gewoon een blok ijs in de laadpaal; op de tweede foto zie je ook nog een plaat ijs onder in de laadpaal zitten.
De tweede foto lijkt te duiden dat de rubber rechts bovenin niet goed zat bevestigd en blijkbaar is er in 2,5 jaar behoorlijk wat water ingeregend.
Ik heb het scherm los gehaald, aangezien die niet meer te lezen was/is. Daarna heb ik alles geprobeerd, zo goed als dat gaat met temperaturen rond het vriespunt, droog te fohnen met een warmtepistool. Toen alles zo goed als droog was heb ik nog wat lopen friemelen aan het scherm en het lint wat daaraan vast zit, maar die is overleden. Daar kan ik eigenlijk niets (meer) op aflezen.

Daarom ga ik binnenkort eens kijken of ik online ergens een los scherm kan bestellen en wat dat moet kosten. Ook wil ik nog even uitzoeken hoe ik de laadpaal vervolgens prive kan gaan gebruiken, dus zonder tussenkomst van mijn (ex)werkgever. Ik weet even niet meer op welke term ik het beste kan zoeken in dit topic, maar volgens mij zijn daar al wel wat posts aan geweid.

Dank voor het meedenken iig tot zover.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw jesoes!

Fijn dat je hierboven al de prijzen hebt staan van de diverse onderdelen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:27
Dag beste tweakers,

We hebben bij mijn zus ook een alfen geplaatst maar het lukt me niet om de charger in de ace tool te vinden.

Na het aan en uit zetten via de meter zag ik hem wel in ace verschijnen maar kreeg daarna volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbLE7UI_mHtI6vj1DUwYExWixZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R67YXU2HZHPdlDysx3KEzofI.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtstreeks inpluggen op de ethernet van de paal lijkt ook geen effect te hebben helaas, iemand enig idee?

Dus de paal is eigenlijk niet zichtbaar in ace, enkel na het opnieuw opstarten was deze kort zichtbaar, maar dan kon ik niet inloggen.

[ Voor 8% gewijzigd door izzet3838 op 23-01-2025 19:32 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-10 14:20
Het charger IP en jou IP zijn twee verschillende subnets... geef je PC even een adres in de 169.254.1.x reeks en probeer eens opnieuw.

Wel raar dat je PC een adres van een DHCP server krijgt en de laadpaal niet... hangt die aan je LAN ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:46
Hmm, water in de paal? Dat heb ik hier al vaker gelezen??? Dat is toch een productie fout van de toestellen zelf?? Kan dat water niet verdwijnen via de wartel aan de onderkant??

@m181087 ik zie daar toch een rubber rondom, hoe is dat water erin geraakt dan? Ik heb ook een losstaande paal, hier krijg ik wel wat schrik van...

[ Voor 29% gewijzigd door NoFate op 23-01-2025 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Ook wil ik nog even uitzoeken hoe ik de laadpaal vervolgens prive kan gaan gebruiken, dus zonder tussenkomst van mijn (ex)werkgever. Ik weet even niet meer op welke term ik het beste kan zoeken in dit topic, maar volgens mij zijn daar al wel wat posts aan geweid.
In de ACE Service Installer op de Connectivity, General tab voor Backoffice preset de waarde <Standalone> kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
NoFate schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:41:
Kan dat water niet verdwijnen via de wartel aan de onderkant??
Nee, want die moet volledig gesloten zijn... anders kruipen naaktslakken in je paal (met als gevolg kortsluiting op je moederbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
r2504 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:48:
[...]

Nee, want die moet volledig gesloten zijn... anders kruipen naaktslakken in je paal (met als gevolg kortsluiting op je moederbord).
Ja maar als je bv een 1 mm open laat dat het water er tenminste uit kan, en geen slakken omhoog kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
r2504 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:39:
Het charger IP en jou UP zijn twee verschillende subnets... geef je PC even een adres in de 169.254.1.x reeks en probeer eens opnieuw.

Wel raar dat je PC een adres van een DHCP server krijgt en de laadpaal niet... hangt die aan je LAN ?
Heb het ook gemerkt, de paal krijgt geen ip via dhcp, die 169xxx is de statische ip van de paal zelf blijkbaar.

Iemand die toevallig weet hoe ik dit moet aanpakken?

Ik zoek sowieso verder in het topic, als de paal versie 5.x heeft zit daar blijkbaar een bug in die dit kan veroorzaken?

Het is een normaal thuisnetwerk, dus gewoon een provider modem met 1 vlan en 1 subnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
NoFate schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Ja maar als je bv een 1 mm open laat dat het water er tenminste uit kan, en geen slakken omhoog kunnen?
Je zou verbaast zijn door welke kleine openingen naaktslakken kruipen (1 mm nu misschien niet maar dat volstaat ook niet voor waterafvoer vrees ik)... hier komen ze gewoon onder de deur door naar binnen gekropen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:34
JoramQ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:38:
Gisteren geprobeerd om van 7.0 naar 7.1 te updaten maar 3 keer niet gelukt. Hij geeft verder geen fouten maar blijft gewoon in de oude versie staan. Ik de log zie ik wel dat hij bepaalde parameters niet kent.
Heb de laadpaal in hetzelfde vlan als mijn telefoon. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Het is al gelukt, eerst een factory reset gedaan en daarna werkte de update wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-10 22:44

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

FrenzyFreak schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:37:
@m181087 Misschien heb je hier wat aan. Ik neem aan dat het onderstaande onderdeelnummer wel ergens op het display te vinden is. De info komt direct uit de Alfen webshop, prijzen ex BTW.

[Afbeelding]

Misschien als je toch bezig bent, deze even meevervangen:
[Afbeelding]

Al heb ik laatst op Marktplaats ook gewoon een Eve Single Pro voor 150 euro te koop zien staan...
Kan jij in de webshop ook onderdelen aankopen ?
Dan heb ik nog wel een verzoekje voor 2 parts.... Dm ?

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-10 15:30
@DaRealRenzel Ik heb een zakelijk account aangemaakt om mijn (tweedehands) Eve te registreren en het wachtwoord te kunnen achterhalen. Tot nu toe heb ik nog niks hoeven te bestellen, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat het niet zou werken.

Ik stuur je wel een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:42
Ricko1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:12:
[...]
Ik mis een belangrijk punt. Werkt de laadpaal überhaupt? Het scherm geeft alleen de status en instructies weer. Verder kun je daar niks mee bedienen.

Als er zoveel water in heeft gestaan stond de kwh meter onder water. De hoofdprintplaat kan door al dat vocht ook aangetast zijn. Ziet de ace service installer die?
De laag water lijkt op het eerste gezicht weinig aangetast te hebben. Ik zie geen roest op printplaten of andere plekken. Alleen de onderste elektra kabeltjes hebben denk ik direct in het water gehangen. Optrekkend vocht is waarschijnlijk in het display getrokken waardoor die iig niet meer goed werkt en ook de zekering linksonder lijkt vocht aan de binnenzijde te hebben (zitten ook kleine druppeltjes achter het display).
De ace service installer heb ik nooit hoeven gebruiken; de paal was in onderhoud bij ex werkgever dus ik had tot op heden geen reden om die te gebruiken. Verbruik en alles las ik af via de P1 meter. Nadat de elektrische auto vertrok (april afgelopen jaar) heb ik de laadpaal uitgezet en er nooit meer naar omgekeken. Tot me onlangs opviel dat zich nu wel erg veel vocht achter het display verzamelde.
NoFate schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:41:
Hmm, water in de paal? Dat heb ik hier al vaker gelezen??? Dat is toch een productie fout van de toestellen zelf?? Kan dat water niet verdwijnen via de wartel aan de onderkant??

@m181087 ik zie daar toch een rubber rondom, hoe is dat water erin geraakt dan? Ik heb ook een losstaande paal, hier krijg ik wel wat schrik van...
Ik weet het oprecht niet. Alle zijden van de laadpaal lijken goed afgesloten en ik zie nergens ruimte voor vocht om doorheen te komen. Alleen het rubber zat was los rechtsbovenin toen ik de kap eraf haalde; maar of daar zoveel vocht doorheen kon komen in 2,5 jaar tijd weet ik niet. Aangezien ik geen andere mogelijke lekkage punten kan zien, vermoed ik dus van wel. Als het weer iets beter is, zal ik de paal nogmaals open halen en kijken of er wederom vocht in staat. Ik heb dan iig de kans om de paal eens goed aan de warme lucht te laten drogen. Meer dan een hittepistool kan ik met deze temperaturen eigenlijk niet doen om alles goed droog te krijgen.

@FrenzyFreak dank voor het uitzoeken en posten van de prijzen. € 200 voor het werkend krijgen van de laadpaal is me nu te veel geld. Ik heb zelf inmiddels geen elektrische auto meer en de paal zou dan niet vaker dan 1x in de 2 weken gebruikt worden.
Maar ik weet nu iig waar ik (minimaal) aan toe ben mocht ik de laadpaal wel weer nieuw leven in willen blazen.

[ Voor 37% gewijzigd door m181087 op 24-01-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-10 23:09
Vraagje:

Ik gebruik de geautomatiseerde functie om zonder pas op te kunnen laden. Ik zet de lader op RFID als de auto niet op de oprit staat en op plug and charge als hij er wel staat. Het schakelen doe ik via Homeassistant.

Ik merk de laatste tijd dat hij steeds vaker niet gaat laden als hij op Plug and Charge staat. Hij geeft dan aan dat de kabel is aangesloten maar hij komt dan niet verder.

Wanneer ik hem daarna handmatig op RFID zet kan ik wel gewoon gaan laden door mijn pas aan te bieden.

Is er iemand die deze functie ook gebruikt en toevallig last van heeft? Of niet..

[ Voor 3% gewijzigd door Blommie01 op 24-01-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-10 08:52
Blommie01 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:10:
Vraagje:

Ik gebruik de geautomatiseerde functie om zonder pas op te kunnen laden. Ik zet de lader op RFID als de auto niet op de oprit staat en op plug and charge als hij er wel staat. Het schakelen doe ik via Homeassistant.

Ik merk de laatste tijd dat hij steeds vaker niet gaat laden als hij op Plug and Charge staat. Hij geeft dan aan dat de kabel is aangesloten maar hij komt dan niet verder.

Wanneer ik hem daarna handmatig op RFID zet kan ik wel gewoon gaan laden door mijn pas aan te bieden.

Is er iemand die deze functie ook gebruikt en toevallig last van heeft? Of niet..
Erg interessante automatisering. Hoe heb je deze gemaakt? Kun/wil je deze delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-10 19:27
[...]

Dank voor je reactie.
Om even een plaatje bij het praatje te houden.

Gisteren heb ik de kap van de laadpaal geschroefd. Dat was inderdaad niet heel lastig met de 6 torx schroeven.
Bij het loshalen van de kap liep er al een straal water uit de paal, maar toen ik de kap eraf had was ik nog meer verbaasd. Er zat gewoon een blok ijs in de laadpaal; op de tweede foto zie je ook nog een plaat ijs onder in de laadpaal zitten.
De tweede foto lijkt te duiden dat de rubber rechts bovenin niet goed zat bevestigd en blijkbaar is er in 2,5 jaar behoorlijk wat water ingeregend.
Ik heb het scherm los gehaald, aangezien die niet meer te lezen was/is. Daarna heb ik alles geprobeerd, zo goed als dat gaat met temperaturen rond het vriespunt, droog te fohnen met een warmtepistool. Toen alles zo goed als droog was heb ik nog wat lopen friemelen aan het scherm en het lint wat daaraan vast zit, maar die is overleden. Daar kan ik eigenlijk niets (meer) op aflezen.

Daarom ga ik binnenkort eens kijken of ik online ergens een los scherm kan bestellen en wat dat moet kosten. Ook wil ik nog even uitzoeken hoe ik de laadpaal vervolgens prive kan gaan gebruiken, dus zonder tussenkomst van mijn (ex)werkgever. Ik weet even niet meer op welke term ik het beste kan zoeken in dit topic, maar volgens mij zijn daar al wel wat posts aan geweid.

Dank voor het meedenken iig tot zover.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Water in de lader geeft maar zelden problemen, er is onderin de lader flink wat ruimte waar water kan staan.
Ik heb al veel laders gezien met water maar zelden was er iets kapot.

Er zit een verkeerde rubber ring om de socket heen, Alfen heeft deze met flink wat laders uit gegeven maar deze gaan allemaal lekken, alle monteurs hebben ook de opdracht gekregen als ze dit zien het rubber te vervangen.
Ik raad aan om te kijken of je deze ergens kan regelen anders gaat je lader weer lekken.
nieuwe rubberen ring is een stuk dikker.

[ Voor 3% gewijzigd door Daveth op 24-01-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
We hebben thuis 2 x ev, als 1 auto klaar is, dan blijft natuurlijk de paal bezet... Weet iemand of er een instelling is dat als er een andere kaart bagded, je dan de vorige laadsessie kan stoppen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-10 17:51
izzet3838 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:08:
[...]
Heb het ook gemerkt, de paal krijgt geen ip via dhcp, die 169xxx is de statische ip van de paal zelf blijkbaar.

Iemand die toevallig weet hoe ik dit moet aanpakken?

Ik zoek sowieso verder in het topic, als de paal versie 5.x heeft zit daar blijkbaar een bug in die dit kan veroorzaken?

Het is een normaal thuisnetwerk, dus gewoon een provider modem met 1 vlan en 1 subnet.
Jouw eerste actie MOET zijn om connectie te maken met die paal.

Gezien jouw paal een 169.254.1.10 IP adres heeft met een netmask 255.255.0.0, zul je DUS in jouw laptop/PC eenmalig een statisch IP adres moeten configureren in de 169.254.XXX range EN direct een 1-op-1 netwerkverbinding mee moeten maken. Je geeft maw jouw PC eenmalig bijvb. het IP adres 169.254.1.11 met een netmask 255.255.0.0 (ook al doet die netmask er niet zoveel toe in een 1-op-1 connectie). Let op: doe dit NIET via jouw thuisnetwerk, want er is een grote kans dat dit dan niet lukt, doe dit met een 1-op-1 netwerkverbinding.

PAS DAN zul je het één en het ander in de instellingen van jouw paal KUNNEN veranderen. Tot zolang zal je kunnen blijven proberen connectie te maken tot sint juttemis.

Ik zou DAN, eens je in jouw paal bent geraakt met de ACE Service Installer (ik ga er hierbij van uit dat je de nodige paswoorden hebt), al eerst eens beginnen met die een statisch IP adres in dezelfde range als de rest van jouw netwerk te geven. In het screenshot wordt dit "Fixed IP address" genoemd. Vb. 192.168.0.172 met een netmask 255.255.255.0 - moet het gezegd: dat uniek is in jouw thuisnetwerk, want anders heb je daarna ook weer miserie). De waarde van jouw gateway weet ik niet met de informatie die je hier eerder postte.

Vergeet niet te saven, en wees er zeker van dat je nog weet welk IP adres je gaf aan jouw laadpaal.

Dan zijn de volgende stappen:
- jouw laptop/PC terug naar DHCP zetten en in jouw thuisnetwerk brengen; als het goed is heb je dan terug een IP adres in de range 192.168.0.x (x waarschijnlijk, maar niet noodzakelijk 171)
- doe een "ping 192.168.0.172". Als je een respons krijgt, dan is het niet goed, want dan bestond het IP adres dat je daarnet aan jouw laadpaal gaf al in het thuisnetwerk!
- als je géén respons kreeg van 192.168.0.172, jouw laadpaal (pas dan) terug in jouw thuisnetwerk brengen
- via jouw thuisnetwerk, terug connectie maken met jouw laadpaal op het IP adres dat je daarnet hebt gewijzigd (in het voorbeeld dat ik daarnet gaf was dat 192.168.0.172)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJwGB_RPu4amxIVjRuEHD8xDKDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TUMPNfBGvZ27wr2hdOFRfO1h.png?f=fotoalbum_large

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
Puitv schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Erg interessante automatisering. Hoe heb je deze gemaakt? Kun/wil je deze delen?
Op zich is het redelijk simpel. Ik heb mijn Tesla via Teslamate en MQTT met HA gekoppeld. Alfen lader is ook met HA geïntegreerd.

Ik heb twee automations gemaakt:

Lader in Plug and Play
When <CAR> Location leaves Home zone (locatie van je auto)
Change Laadpaal Auth. Mode option (hier zet je de paal in plug and play)
Set value for Laadpaal Auth. Plug & Charge ID. (hier geef je het serienummer van je laadpas in)

Lader in RFID
When <CAR> Location leaves Home zone. (locatie van je auto)
Change Laadpaal Auth. Mode option (hier zet je de paal in RFID)
Set value for Laadpaal Auth. Plug & Charge ID. (hier geef je geen waarde in door "" in te vullen)

Ik heb trouwens ook een automation waarbij de auto automatisch gaat laden wanneer de zon schijnt met een drempelwaarde van 40%. Dus hij laad eerst gewoon tot 40% en gaat dan volledig over op de energie van mijn zonnepanelen. Dit zodat ik altijd voldoende stroom heb om de auto te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-10 11:32
Blommie01 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:29:
[...]

Lader in Plug and Play
Set value for Laadpaal Auth. Plug & Charge ID. (hier geef je het serienummer van je laadpas in)

Lader in RFID
Set value for Laadpaal Auth. Plug & Charge ID. (hier geef je geen waarde in door "" in te vullen)
Ik doe zelf iets soortgelijks, maar dan met de max station current. Als de auto er niet staat gaat deze naar 1A, en als de auto terug is weer naar 16A.

Hiermee voorkom ik dat anderen mijn laadpaal zouden gebruiken. Maar in jouw geval wil je wellicht dat ze wel met een RFID/laadpas kunnen laden?
dotcom87 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 04:45:
[...]

Ik heb NAT masquerade opgezet om dit toch werkend te krijgen.
Heb het nu ook binnen hetzelfde VLAN geprobeerd, maar loop tegen hetzelfde euvel aan. Van wat ik hierboven lees, is het blijkbaar nodig om een factory reset te doen voor de 7.1 firmware upgrade. :/
Daveth schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:20:
[...]

Water in de lader geeft maar zelden problemen, er is onderin de lader flink wat ruimte waar water kan staan.

Er zit een verkeerde rubber ring om de socket heen, Alfen heeft deze met flink wat laders uit gegeven maar deze gaan allemaal lekken, alle monteurs hebben ook de opdracht gekregen als ze dit zien het rubber te vervangen.
Ik raad aan om te kijken of je deze ergens kan regelen anders gaat je lader weer lekken.
Is het bekend vanaf welke datum dit is opgelost?

Heb hier een lader die ik eind 2021 heb gekocht, maar daar zat laatst wel wat condens in. Onze theorie was dat de gaten aan de onderkant, waar o.a. de stroom en netwerkkabel doorheen gaan, niet goed afsloten met de meegeleverde afsluit rubbers.

[ Voor 40% gewijzigd door Gijs007 op 24-01-2025 18:02 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Gijs007 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:54:
[...]
...
Hiermee voorkom ik dat anderen mijn laadpaal zouden gebruiken. Maar in jouw geval wil je wellicht dat ze wel met een RFID/laadpas kunnen laden?
Ik heb geen Home Automation, maar Loxone. Ik laad niet (meer) met RFID. Nadat ik de stekker er heb uitgehaald verandert de status van de laadpaal. Op basis daarvan ("voertuig ontkoppeld") maak ik dat er niet langer kan worden geladen totdat ik éérst een manuele actie doe in Loxone (kan allicht ook in HA).

Dus terwijl ik weg ben kan iedereen wel inpluggen, maar er zal niets gebeuren, de laadpaal wordt niet aangestuurd. Maar net vóórdat ik 'm in plug (of net erná), doe ik die manuele actie in Loxone, en dan kan hij beginnen laden volgens de (overige) instellingen die ik in Loxone heb ingesteld (vb. op ingestelde uren in functie van de dynamische tarieven, op zonnevermogen, of gewoon "onmiddellijk" volgens het in Loxone ingestelde vermogen).

Ik denk wel dat HA dat ook zou kunnen. Ikzelf vind het alleszins héél makkelijk, en ik hoef niet telkens opnieuw die RFID tag te presenteren iedere keer dat ik 'm heb ingeplugd, en ik ben er tevens gerust in dat er niemand anders zal (kunnen) laden.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
[...]

Ik doe zelf iets soortgelijks, maar dan met de max station current. Als de auto er niet staat gaat deze naar 1A, en als de auto terug is weer naar 16A.

Ik ben veel voor mijn werk weg dus als er iemand die op bezoek komt wil laden kan dat als diegene een pas heeft. De buurman moest vorig jaar een paar weken op zijn nieuwe lader wachten en kon zo laden als ik niet thuis was.

Als we met vakantie gaan zet ik hem via Homeassistant handmatig op offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-10 08:52
Blommie01 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:29:
[...]

Op zich is het redelijk simpel. Ik heb mijn Tesla via Teslamate en MQTT met HA gekoppeld. Alfen lader is ook met HA geïntegreerd.

Ik heb twee automations gemaakt:

Lader in Plug and Play

Lader in RFID

Ik heb trouwens ook een automation waarbij de auto automatisch gaat laden wanneer de zon schijnt met een drempelwaarde van 40%. Dus hij laad eerst gewoon tot 40% en gaat dan volledig over op de energie van mijn zonnepanelen. Dit zodat ik altijd voldoende stroom heb om de auto te gebruiken.
Dank je..gaat ook eens proberen maar dan met een ID.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Puitv schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:20:
[...]

Dank je..gaat ook eens proberen maar dan met een ID.4
Voordeel met de ID.4 is dat alle info publiek op het internet staat :+ Moet lukken dus ;)

Maar als je de locatie (home/away) vanuit je auto kunt ophalen moet het zeker lukken.

[ Voor 14% gewijzigd door Blommie01 op 24-01-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
flupp schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Jouw eerste actie MOET zijn om connectie te maken met die paal.

Gezien jouw paal een 169.254.1.10 IP adres heeft met een netmask 255.255.0.0, zul je DUS in jouw laptop/PC eenmalig een statisch IP adres moeten configureren in de 169.254.XXX range EN direct een 1-op-1 netwerkverbinding mee moeten maken. Je geeft maw jouw PC eenmalig bijvb. het IP adres 169.254.1.11 met een netmask 255.255.0.0 (ook al doet die netmask er niet zoveel toe in een 1-op-1 connectie). Let op: doe dit NIET via jouw thuisnetwerk, want er is een grote kans dat dit dan niet lukt, doe dit met een 1-op-1 netwerkverbinding.

PAS DAN zul je het één en het ander in de instellingen van jouw paal KUNNEN veranderen. Tot zolang zal je kunnen blijven proberen connectie te maken tot sint juttemis.

Ik zou DAN, eens je in jouw paal bent geraakt met de ACE Service Installer (ik ga er hierbij van uit dat je de nodige paswoorden hebt), al eerst eens beginnen met die een statisch IP adres in dezelfde range als de rest van jouw netwerk te geven. In het screenshot wordt dit "Fixed IP address" genoemd. Vb. 192.168.0.172 met een netmask 255.255.255.0 - moet het gezegd: dat uniek is in jouw thuisnetwerk, want anders heb je daarna ook weer miserie). De waarde van jouw gateway weet ik niet met de informatie die je hier eerder postte.

Vergeet niet te saven, en wees er zeker van dat je nog weet welk IP adres je gaf aan jouw laadpaal.

Dan zijn de volgende stappen:
- jouw laptop/PC terug naar DHCP zetten en in jouw thuisnetwerk brengen; als het goed is heb je dan terug een IP adres in de range 192.168.0.x (x waarschijnlijk, maar niet noodzakelijk 171)
- doe een "ping 192.168.0.172". Als je een respons krijgt, dan is het niet goed, want dan bestond het IP adres dat je daarnet aan jouw laadpaal gaf al in het thuisnetwerk!
- als je géén respons kreeg van 192.168.0.172, jouw laadpaal (pas dan) terug in jouw thuisnetwerk brengen
- via jouw thuisnetwerk, terug connectie maken met jouw laadpaal op het IP adres dat je daarnet hebt gewijzigd (in het voorbeeld dat ik daarnet gaf was dat 192.168.0.172)

[Afbeelding]
Hey, allereerst bedankt voor je reactie.

Ik was hier al mee bezig en ben in de paal geraakt, daarna heb ik deze een vaste ip gegeven en de paal terug in mijn netwerk gestoken, de paal is helaas niet te vinden in mijn netwerk.

Als ik de inlog op de modem krijg ik de paal ook niet meer te zien, met de apipa was dit wel het geval...

Het lukt me ook niet meer om rechtstreek via ethernet connectie te maken met de paal.

Wel had ik de gateway en dns leeg gelaten in je screenshot, zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
izzet3838 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Hey, allereerst bedankt voor je reactie.

Ik was hier al mee bezig en ben in de paal geraakt, daarna heb ik deze een vaste ip gegeven en de paal terug in mijn netwerk gestoken, de paal is helaas niet te vinden in mijn netwerk.

Als ik de inlog op de modem krijg ik de paal ook niet meer te zien, met de apipa was dit wel het geval...

Het lukt me ook niet meer om rechtstreek via ethernet connectie te maken met de paal.

Wel had ik de gateway en dns leeg gelaten in je screenshot, zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Ben je zeker dat je savede ? En kun je nu dan eventueel wél succesvol pingen naar de paal (welk IP adres gaf je die, en welke netmask)?

DNS zal het allicht niet zijn (ik weet niet waarvoor de paal DNS nodig zou hebben als er geen backoffice aanhangt).

Wat bedoel jij exact met "modem" (en wat is een apipa) ? En wat krijg je als netmask wanneer je (in Windows, toch?) een ipconfig doet?

[ Voor 3% gewijzigd door flupp op 24-01-2025 19:55 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Een 169.x adres, dan is de verbinding van de paal naar je router niet goed, hij krijgt geen adres van de dhcp van je router... Test de kabel eens met een kabel tester, trek de UTP die in de paal zelf zit eens even los, en steek die in je laptop, ben er vrij zeker van dat je dan ook geen netwerk hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
NoFate schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:55:
Een 169.x adres, dan is de verbinding van de paal naar je router niet goed, hij krijgt geen adres van de dhcp van je router... Test de kabel eens met een kabel tester, trek de UTP die in de paal zelf zit eens even los, en steek die in je laptop, ben er vrij zeker van dat je dan ook geen netwerk hebt
Gedaan, de laptop kan gewoon op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
NoFate schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:55:
Je zou wel gelijk kunnen hebben. Anderzijds is het mij een raadsel waarom de ACE Service installer dan wel aangaf dat hij wel een 169.254.1.10 laadpaal zag (zie de eerdere screenshot)?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
flupp schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Ben je zeker dat je savede ? En kun je nu dan eventueel wél succesvol pingen naar de paal (welk IP adres gaf je die, en welke netmask)?

DNS zal het allicht niet zijn (ik weet niet waarvoor de paal DNS nodig zou hebben als er geen backoffice aanhangt).

Wat bedoel jij exact met "modem" (en wat is een apipa) ? En wat krijg je als netmask wanneer je (in Windows, toch?) een ipconfig doet?
Ik ben vrij zeker dat ik heb opgeslagen.

Ik heb in mijn enthousiasme een fout gemaakt en heb geen foto van de config genomen, ik had je reactie toen ook nog niet gezien...

Normaalgezien heb ik deze het ip adres :192.168.0.100 gegeven met subnet 255.255.0.0

Maar het zou dus kunnen dat ik daar een fout heb gemaakt en per ongeluk 192.168.1.100 of een subnet 255.255.255.0 heb inegegeven.

Ik denk niet dat dat is gebeurd maar aangezien ik de paal nog steeds niet vind zou ik dat graag eerst willen uitsluiten.

Enig idee hoe ik dat kan checken, gewoon de laptop een ipv4 en subnet in die range geven en scannen met advanced ip scanner?

Wat ik bedoel met modem is dus de wifi router, als ik gisteren daarop inlogde kon ik daarin de alfen zien met een 169.x.x.x ip adres, als ik de paal nu in het netwerk steek krijg ik die niet meer te zien...

Een apipa is een adres wat start met 169 heb ik begrepen wanneer dhcp niet werkt dus.

[ Voor 4% gewijzigd door izzet3838 op 24-01-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
izzet3838 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:12:
[...]

Ik ben vrij zeker dat ik heb opgeslagen.

Ik heb in mijn enthousiasme een fout gemaakt en heb geen foto van de config genomen, ik had je reactie toen ook nog niet gezien...

Normaalgezien heb ik deze het ip adres :192.168.0.100 gegeven met subnet 255.255.0.0

Maar het zou dus kunnen dat ik daar een fout heb gemaakt en per ongeluk 192.168.1.100 of een subnet 255.255.255.0 heb inegegeven.

Ik denk niet dat dat is gebeurd maar aangezien ik de paal nog steeds niet vind zou ik dat graag eerst willen uitsluiten.

Enig idee hoe ik dat kan checken, gewoon de laptop een ipv4 en subnet in die range geven en scannen met advanced ip scanner?

Wat ik bedoel met modem is dus de wifi router, als ik gisteren daarop inlogde kon ik daarin de alfen zien met een 169.x.x.x ip adres, als ik de paal nu in het netwerk steek krijg ik die niet meer te zien...

Een apipa is een adres wat start met 169 heb ik begrepen wanneer dhcp niet werkt dus.
Jouw 192.168.0.x lokaal netwerkje heeft een netmask van 255.255.255.0, NIET van 255.255.0.0 ! Dus 192.168.0.100 moet een netmask hebben van 255.255.255.0 en niet die die jij vermeldt van 255.255.0.0 !

Je zou eens terug met een 1-op-1 met jouw laptop (met opnieuw een statisch IP adres maar nu in de 192.168.0.x range, vb. 192.168.0.10, netmask 255.255.255.0) verbinding kunnen leggen met de laadpaal, en het in de laadpaal corrigeren en daarna de laadpaal terug in jouw netwerk brengen, en jouw laptop ook en die opnieuw met DHCP instellen.

Wanneer je de 1-op-1 verbinding hebt, en alsnog de laadpaal niet te zien krijgt op het door jou verwachte IP adres, zou je de mogelijke combinaties eens kunnen proberen te pingen om het IP adres van jouw laadpaal te vinden...

Het zou misschien makkelijker worden mocht ik zélf eens weten hoe DHCP moet worden ingesteld op de laadpaal (maar ik werk met een statisch IP adres in mijn laadpaal). Misschien kan iemand anders op dat vlak helpen?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 08:19
Sinds enkele dagen in het bezit van een (tweedehands) Alfen Single Pro, bouwjaar 2020. De paal heb ik verbonden aan mijn LA. De paal heb ik middels de ACE Service Installer van firmware versie 6 voorzien, waarna ik middels de MyEve mobiele app een upgrade naar firmware versie 7.0.5 heb uitgevoerd. Daar draait de paal nu nog op.

Tijdens het upgrade proces dacht ik al te merken dat de paal slechts 1 verbinding tegelijk accepteert, ik kon of met de ACE software verbinden, of met de MyEve mobiele app.

Nu heb ik de paal ook geïntegreerd in mijn Home Assistant omgeving, en vervolgens kunnen nu de mobiele apps (MyEve en Eve Connect) niet meer verbinden met de paal.
Als ik de home assistant integratie uitschakel lukt het wel weer om te verbinden met de paal

Nu mijn vraag: is dit gedrag te verwachten? En zo ja, hoe gaan anderen daarmee om? Ik zou uiteraard graag van beide functies (ha integratie én mobiele apps) tegelijk gebruik maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:52
thebow1987 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:30:
Sinds enkele dagen in het bezit van een (tweedehands) Alfen Single Pro, bouwjaar 2020. De paal heb ik verbonden aan mijn LA. De paal heb ik middels de ACE Service Installer van firmware versie 6 voorzien, waarna ik middels de MyEve mobiele app een upgrade naar firmware versie 7.0.5 heb uitgevoerd. Daar draait de paal nu nog op.

Tijdens het upgrade proces dacht ik al te merken dat de paal slechts 1 verbinding tegelijk accepteert, ik kon of met de ACE software verbinden, of met de MyEve mobiele app.

Nu heb ik de paal ook geïntegreerd in mijn Home Assistant omgeving, en vervolgens kunnen nu de mobiele apps (MyEve en Eve Connect) niet meer verbinden met de paal.
Als ik de home assistant integratie uitschakel lukt het wel weer om te verbinden met de paal

Nu mijn vraag: is dit gedrag te verwachten? En zo ja, hoe gaan anderen daarmee om? Ik zou uiteraard graag van beide functies (ha integratie én mobiele apps) tegelijk gebruik maken.
Nu is mijn vraag of je überhaupt iets in dit topic gelezen of opgezocht hebt?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47
thebow1987 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:30:

Klopt; er kan maar 1 applicatie gelijktijdig verbonden zijn.
Als je Home Assistant hebt ingericht, waarom heb je dan nog Eve Connect nodig? In HA kan je alles wat je in Eve Connect kunt doen. MyEve heb je nauwelijks meer nodig zodra alles goed is ingesteld.
Ik zit in dezelfde situatie en gebruik alleen nog maar HA. In HA heb ik zelf knoppen toegevoegd waarmee je met één klik HA kunt uit en inloggen op de paal, mocht je nog een andere app willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JensVH89
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-06 18:18
Even iets vragen in dit topic.

Via mijn werkgever zou er ook een Alfen laadpaal kunnen geplaatst worden. Er ligt al een 5G6 voedingskabel klaar naar de carport, maar geen UTP. Ik heb wel reeds een HomeWizard P1 dongle zitten aan mijn digitale meter.

Ik lees nu dat de Alfen paal via Wifi kan connecteren. Kan ik dan de paal via wifi online krijgen, en dan via de P1 dongle aan loadbalancing doen? Zou helemaal top zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
JensVH89 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:02:
Even iets vragen in dit topic.

Via mijn werkgever zou er ook een Alfen laadpaal kunnen geplaatst worden. Er ligt al een 5G6 voedingskabel klaar naar de carport, maar geen UTP. Ik heb wel reeds een HomeWizard P1 dongle zitten aan mijn digitale meter.

Ik lees nu dat de Alfen paal via Wifi kan connecteren. Kan ik dan de paal via wifi online krijgen, en dan via de P1 dongle aan loadbalancing doen? Zou helemaal top zijn!
Nope, paal heeft geen wifi, je moet dus een utp kabel leggen, als je een utp hebt voor loadbalancing kan je die wel strippen en hergebruiken als utp voor internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
izzet3838 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:56:
[...]

Nope, paal heeft geen wifi, je moet dus een utp kabel leggen, als je een utp hebt voor loadbalancing kan je die wel strippen en hergebruiken als utp voor internet.
Nieuwe palen hebben wel wifi, maar ik zou toch een UTP bijtrekken, is altijd stabieler, en best 2 , maar met 1 zou het ook gaan, en dan idd strippen, wifi aan de buitengevel is toch nooit stabiel? Tenzij je dicht bij je AO zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JensVH89
Ik kan niet zomaar een UTP trekken…Geen plaats meer in de flexibele buis. Dus ze moeten hier alles over hoop graven en meer. Kost me een bom geld, voor iets dat misschien ook kan via een wifi. Vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JensVH89
We hebben een klein huis, dus afstand is niet groot. Desnoods neem ik een sterker acces point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Heeft deace service installer een log waarin ik kan kijken wat er juist is gebeurd?
Dus niet de log van de paal zelf, maar die van de tool op windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
izzet3838 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:41:
Heeft deace service installer een log waarin ik kan kijken wat er juist is gebeurd?
Dus niet de log van de paal zelf, maar die van de tool op windows?
Ja, daar is een logger aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:13
JensVH89 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:16:
Ik kan niet zomaar een UTP trekken…Geen plaats meer in de flexibele buis. Dus ze moeten hier alles over hoop graven en meer. Kost me een bom geld, voor iets dat misschien ook kan via een wifi. Vandaar de vraag.
In deze review staan wat wijsheden over wifi (in de sectie “internet en thuisnetwerk”). Inclusief wat handige linkjes. Ook in dit topic vind je de nodige info als je zoekt op keyword “wifi”. Je kunt ook nog je p1 kabel splitsen. Zie deze post en de daarin opgenomen links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
NoFate schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Ja, daar is een logger aanwezig
Waar kan ik die vinden?

Dus voor alle duidelijkheid ik kan niet meer verbinden met de paal en wil weten wat er de laatste keer is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
izzet3838 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Waar kan ik die vinden?

Dus voor alle duidelijkheid ik kan niet meer verbinden met de paal en wil weten wat er de laatste keer is gebeurd.
Je moet met de paal connecteren om de tool te gebruiken, hang hem er rechtstreeks aan, kijk of je met de service installer hem kan vinden... Eventueel je laptop eerst op dhcp laten staan, ofwel een handmatig IP geven in de 0.x of 1.x range, want dat had je vorige keer verkeerd gedaan, eens connected, dan de paal een JUIST IP geven, inclusief de gateway!! DNS doe je maar gewoon 8.8.8.8, dan kan hij op internet indien je dat zou nodig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:14
NoFate schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Je moet met de paal connecteren om de tool te gebruiken, hang hem er rechtstreeks aan, kijk of je met de service installer hem kan vinden... Eventueel je laptop eerst op dhcp laten staan, ofwel een handmatig IP geven in de 0.x of 1.x range, want dat had je vorige keer verkeerd gedaan, eens connected, dan de paal een JUIST IP geven, inclusief de gateway!! DNS doe je maar gewoon 8.8.8.8, dan kan hij op internet indien je dat zou nodig hebben
Ik moet de (trellix) firewall uitztten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Ip adres vinden lukt nog steeds niet, op het werk hebben we zo'n fluke liggen:
https://www.netally.com/products/linksprinter/

Zou ik hem hiermee gewoon kunnen discoveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Net een laadsessie gestart, en ik zie dit:
Dat scherm begint zeer vreemd te doen, bakkes die beginnen te lopen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8apd01WHLEmpuvKHdNM0QLs774=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnM43olOxqAou2LRvA4C5gc5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 25-01-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-03 20:25
Een raar issue met de single pro.
Ik laad al maanden zonder problemen, meestel rond de 18KW.
Afgelopen donderdag de auto geladen, hele sessie 18kW. Hang hem vrijdag weer aan de lader, 4,2 KW max.
Display op de lader geeft ook 4,2 max aan, Eve connect ook.
Ik heb al maanden niets aangepast aan de paal.
MyEve niets aangepast. Log geeft ook niets aan. Apparaatstatus oke.
Meerdere reboots uitgevoerd, geen resultaat.
Zit op de laatste FW en app versies, paal is vrij nieuw, 22kw, met wifi.

Wie heeft een idee waar ik het zoeken moet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

kuppy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:20:
Afgelopen donderdag de auto geladen, hele sessie 18kW. Hang hem vrijdag weer aan de lader, 4,2 KW max.

Connectie met je P1 meter/EMS ivm load-balancing verbroken waardoor de paal terugschakelt naar zijn safe-current, 6A in jouw geval. (230V x 6A x 3 fase == 4,2kW).

Check even je P1 meter, bekabeling, netwerkinstellingen etc. etc..

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-10 23:57
kuppy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:20:

Bovenstaande ook gehad (uiteraard alles bekabeld aangesloten) en bij mij lag het aan de bijgeleverde brakke 5V USB-voeding v/d P1 meter (heb er ook nog een P1 3-voudige switch aan hangen dus een voeding is welkom). Daarom een knappe 5V USB-voeding eraan geknoopt en superstabiel, issue is nooit meer opgetreden. :)
Mogelijk speelt dit bij jou ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
iemand die de leeyuentuen integratie gebruikt? kan je de reboot button eens testen? bij mij werkt die niet meer, die doet gewoon niets :-( , kan iemand die eens testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:34
NoFate schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:36:
iemand die de leeyuentuen integratie gebruikt? kan je de reboot button eens testen? bij mij werkt die niet meer, die doet gewoon niets :-( , kan iemand die eens testen?
Heb daar ook last van, en meer mensen: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/issues/188

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ja, ik heb dat issue gepost :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:58
Is er iemand met een plug-in hybride waarbij het 100% green laden werkt? Vandaag toch een aantal keer over de 2kw overproductie gehad, maar de laadpaal ging niet laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy-Jan Prijs
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-10 19:58
Mijn laadpaal NG910 heeft sinds de firmware 7.1.0.4339 update continu last van een zwart scherm.

Mijn vrouw had het idee wanneer ze de auto van de laadpaal haalt dat dan het scherm op zwart gaat, maar dat weten we niet 100% zeker.

Heb er verder niet veel tijd aan besteed en een firmware downgrade uitgevoerd naar 7.0.5.4328 (hier kwam ik vanaf en had hier geen problemen mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-10 15:25
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:18:
Integratie van de Alfen laadpaal met Domoticz is verbluffend eenvoudig. Simpelweg toevoegen van de "hardware" (standaard beschikbaar) en vervolgens zijn er zo'n 10 apparaten standaard in domoticz beschikbaar (inclusief de switch om solar aan en uit te zetten, tonen van voltages, actuele laadstroom, e.d.).
Ik heb de laadpaal nu zelf ook gekoppelt aan Domoticz.
Werken die solar devices in Domoticz ook goed ?
Als dat zo is heb ik voorlopig de andere Alfen software niet meer nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-03 20:25
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:04:
[...]

Connectie met je P1 meter/EMS ivm load-balancing verbroken waardoor de paal terugschakelt naar zijn safe-current, 6A in jouw geval. (230V x 6A x 3 fase == 4,2kW).

Check even je P1 meter, bekabeling, netwerkinstellingen etc. etc..
Waarschijnlijk een defect in de paal. Bekabeling doorgemeten en oke, P1 ook oke. Eneco krijgt het ook niet voor elkaar. Monteur komt om het te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-10 16:26

Aldmar

Niks...

[...]

Komt dit altijd aan in de Alfen? Ik doe iets soortgelijks maar switch op dit moment tussen 'Green' en 'Comfort' om laden in de nacht te starten/stoppen. (Ben pas sinds deze winter bezig met HA, dus nog geen rekening gehouden met de zonnepanelen). Ik merk dat af en toe de automation niet helemaal doorkomt en de 'select' van Green naar Comfort (en andersom) niet altijd goed gaat. Oftewel, het laden begint niet midden in de nacht...

Ik gebruik EV Smart Charging (in combinatie met Dynamische stroom tarieven) om een laadplan te maken. Alleen is de betrouwbaarheid naar de Alfen niet altijd 100%. Misschien moet ik ook om gaan naar 'Max Station Current'? als dat betrouwbaarder is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aldmar op 27-01-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Daveth schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:20:
[...]

Weet je toevallig rondom welke tijd Alfen de nieuwe rubber heeft uitgerold? Daar is mij namelijk niets van bekend en ook op internet kan ik daar niet iets over terugvinden.

Aangezien Eneco me afscheept met het feit dat ik maar 2 jaar garantie krijg op product en installatie, heb ik het vanmiddag eens bij Alfen zelf geprobeerd. Als het rubber niet goed is, en er nu blijkbaar andere rubbers meegeleverd worden, leek het me een poging waard om daar eens te vragen naar garantie.

Tijdens mijn contact met de Alfen Chatbot (en later medewerker) werd mij gevraagd naar het ACE nummer. Vervolgens liet de medewerker mij onderstaande print screen zien van de garantie op mijn laadpunt. Op basis van deze print screen vertelde de medewerker mij dat de garantie op mijn laadpunt tot mei 2022 zou lopen. Dit terwijl de paal via Eneco pas in oktober 2022 bij mij thuis is geïnstalleerd. Ik snap er nu werkelijk niets meer van. Zou Eneco bij mij een laadpaal hebben laten installeren (door BAM) die op moment van installatie al 2,5 jaar oud was? En wisten zij toen al van de foutieve rubbers?
Of interpreteert de medewerker zijn eigen administratie niet goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHBP8eNyxGuQAQuAuCiasDUAmvY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JH5DR4t8oCeSVMSj7T4Glq01.png?f=user_large

Verder wilde de medewerker wel een ticket voor mij aanmaken. Ik mocht de Single-Pro naar hun toesturen. Zij zouden dan kijken of dit onder garantie gerepareerd zou worden. Maar aangezien de garantie bij hun al bijna 3 jaar (?) lijkt te zijn verlopen zie ik daar geen heil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
m181087 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Weet je toevallig rondom welke tijd Alfen de nieuwe rubber heeft uitgerold? Daar is mij namelijk niets van bekend en ook op internet kan ik daar niet iets over terugvinden.

Aangezien Eneco me afscheept met het feit dat ik maar 2 jaar garantie krijg op product en installatie, heb ik het vanmiddag eens bij Alfen zelf geprobeerd. Als het rubber niet goed is, en er nu blijkbaar andere rubbers meegeleverd worden, leek het me een poging waard om daar eens te vragen naar garantie.

Tijdens mijn contact met de Alfen Chatbot (en later medewerker) werd mij gevraagd naar het ACE nummer. Vervolgens liet de medewerker mij onderstaande print screen zien van de garantie op mijn laadpunt. Op basis van deze print screen vertelde de medewerker mij dat de garantie op mijn laadpunt tot mei 2022 zou lopen. Dit terwijl de paal via Eneco pas in oktober 2022 bij mij thuis is geïnstalleerd. Ik snap er nu werkelijk niets meer van. Zou Eneco bij mij een laadpaal hebben laten installeren (door BAM) die op moment van installatie al 2,5 jaar oud was? En wisten zij toen al van de foutieve rubbers?
[Afbeelding]

Verder wilde de medewerker wel een ticket voor mij aanmaken. Ik mocht de Single-Pro naar hun toesturen. Zij zouden dan kijken of dit onder garantie gerepareerd zou worden. Maar aangezien de garantie bij hun al bijna 3 jaar (?) lijkt te zijn verlopen zie ik daar geen heil in.
Is dan mei 2022 niet de ingangsdatum / productie datum van het apparaat ?

Aan de onderkant zit een sticker met productiedatum, daar kun je in ieder geval iets op zien.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:18
m181087 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:48:
[...]

[Afbeelding]

Is normaal he, zij gaan af op productie datum.
Alfen krijgt niet van iedere installer door waar en wanneer zo een paal gezet is en gaat dan niet retro actief de garantiedatum in hun ERP juist zetten.
Door dat je als Alfen partner bekend ben kan je wel zeggen "ja is dan geinstalleerd" en dan wordt er via die relatie de garantie afgehandeld, nu ga jij rechtstreeks en is het systeem uitlezen, klaar.

Daar zit dan de meerwaarde van een partner in, of in dit geval net niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Aldmar schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Komt dit altijd aan in de Alfen? Ik doe iets soortgelijks maar switch op dit moment tussen 'Green' en 'Comfort' om laden in de nacht te starten/stoppen. (Ben pas sinds deze winter bezig met HA, dus nog geen rekening gehouden met de zonnepanelen). Ik merk dat af en toe de automation niet helemaal doorkomt en de 'select' van Green naar Comfort (en andersom) niet altijd goed gaat. Oftewel, het laden begint niet midden in de nacht...

Ik gebruik EV Smart Charging (in combinatie met Dynamische stroom tarieven) om een laadplan te maken. Alleen is de betrouwbaarheid naar de Alfen niet altijd 100%. Misschien moet ik ook om gaan naar 'Max Station Current'? als dat betrouwbaarder is :)
Bij mij gaat het wel goed in de alfen, maar hij triggert niet altijd het laden. Ik gebruik ook green mode om de laadpaal in “de wachtstand” te zetten tot een bepaald tijdstip (laag stroomtarief). Ik doe dat in domoticz en gebruik daarna een scriptje om de green mode uit te zetten op een bepaald tijdstip (meestal 1.00 u of 2.00 u). Bij de id3 van mijn vrouw gaat dat eigenlijk altijd goed maar met mijn passat GTE wil het nog wel eens misgaan. De laadpaal staat dan ‘s ochtends wel goed (green mode = off), maar de auto is dan niet gaan laden. Ik heb nog niet kunnen vinden waar het aan ligt 8)7. In beide auto’s heb ik laadschema’s uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Plenkske schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:03:
[...]
Ik heb de laadpaal nu zelf ook gekoppelt aan Domoticz.
Werken die solar devices in Domoticz ook goed ?
Als dat zo is heb ik voorlopig de andere Alfen software niet meer nodig :)
Ja ben daar redelijk tevreden over. De functies zijn wel wat beperkt. De HA integration kan heel wat meer. En myeve en ace service installer kunnen nóg veel meer. Maar voor mij werkt het goed genoeg. Ik heb nu geen last van de alfen beperking dat je maar 1 actieve sessie met de laadpaal kunt hebben. In mijn geval is dat domoticz en die kan ik met meerdere devices tegelijk benaderen. Zo zitten mijn vrouw en elkaar niet in de weg. Plus het scripten in domoticz is ook wel te doen (zeker m.b.v. ChatGPT :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Aldmar schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Ik merk af en toe dat de waarde niet doorkomt, terwijl de automation in Home Assistant wel heeft gedraaid. Dus hij blijft dan op 1A staan, terwijl dit eigenlijk 16A had moeten zijn. Daardoor gaat de auto niet laden. :?

Sinds kort heb ik een extra check ingebouwd, die mij een melding geeft als de auto niet laad, terwijl dit wel zo zou moeten zijn. Vaak moet ik dan zelf de max station current nog eens doorgeven, daarna gaat het wel goed.

Overigens heb ik de laadpaal altijd op green mode staan, en gebruik ik de "solar charging boost" modus om het laden te starten wanneer dat nodig is. Dit gaat wel altijd goed.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:59
Gijs007 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:44:
[...]

Ik merk af en toe dat de waarde niet doorkomt, terwijl de automation in Home Assistant wel heeft gedraaid. Dus hij blijft dan op 1A staan, terwijl dit eigenlijk 16A had moeten zijn. Daardoor gaat de auto niet laden. :?

Sinds kort heb ik een extra check ingebouwd, die mij een melding geeft als de auto niet laad, terwijl dit wel zo zou moeten zijn. Vaak moet ik dan zelf de max station current nog eens doorgeven, daarna gaat het wel goed.

Overigens heb ik de laadpaal altijd op green mode staan, en gebruik ik de "solar charging boost" modus om het laden te starten wanneer dat nodig is. Dit gaat wel altijd goed.
Had daar ook last van.
Ik heb nu een automatisering gemaakt waarbij die de actie blijft herhalen totdat hij ziet dat hij op 16A staat. Tot nu toe nog niet gefaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:58
TopOne01 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Had daar ook last van.
Ik heb nu een automatisering gemaakt waarbij die de actie blijft herhalen totdat hij ziet dat hij op 16A staat. Tot nu toe nog niet gefaald.
Dat is via modbus dan? Ik heb mij er nog niet aan gewaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Ik ben in de lader geraakt!
Blijkt dus dat die in het verkeerde subnet zat, omdat dhcp de vorige keer niet werkte zou ik hem liefst een static ip willen geven(maar deze keer correct :D ).

Zijn deze instellingen ok?
Ip adress: 192.168.0.100 (is vrij binnen netwerk)
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1

Dns: wat moet ik hier invullen, ik heb gecheckt op een andere lader(die van mijzelf, deze is van mijn zus).

Daar is de dns 195.130.130.3, 195.130.131.3

Neem ik die dns'en over of best leeglaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
izzet3838 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:13:
Dat is iets waar wij niet kunnen op antwoorden... we weten niet hoe je DHCP server is geconfigureerd maar op basis van je DNS servers blijk je een Telenet klant te zijn en daar is het zo dat P adressen tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.49 kunnen gebruikt worden voor je eigen toestellen een vast IP-adres te geven.

192.168.0.100 is dus een slechte keuze... ook al is die momenteel vrij.
Dns: wat moet ik hier invullen, ik heb gecheckt op een andere lader(die van mijzelf, deze is van mijn zus).

Daar is de dns 195.130.130.3, 195.130.131.3

Neem ik die dns'en over of best leeglaten?
Als je Telenet klant bent laat je die best staan... is prima.

[ Voor 4% gewijzigd door r2504 op 28-01-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
r2504 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:35:
[quote]izzet3838 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:13:

Dat is iets waar wij niet kunnen op antwoorden... we weten niet hoe je DHCP server is geconfigureerd maar op basis van je DNS servers blijk je een Telenet klant te zijn en daar is het zo dat P adressen tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.49 kunnen gebruikt worden voor je eigen toestellen een vast IP-adres te geven.

192.168.0.100 is dus een slechte keuze... ook al is die momenteel vrij.

[...]

Als je Telenet klant bent laat je die best staan... is prima.
Het zit dus zo, ikzelf ben telenet klant maar bij mij werkt de paal ook gewoon via dhcp.

De lader die ik nu wil instellen komt in een orange netwerk(bij mijn zus haar huis), probleem is dat de lader daar geen ip krijgt via dhcp.

Ben je zeker dat je bij telenet maar tot 0.49 kunt gaan, want mijn lader heeft gewoon .200 gekregen via dhcp?

Anders als dns gewoon 8.8.8.8 en 8.8.4.4 meegeven?

Dan hebben ze de beste garantie dat het blijft werken veronderstel ik?

[ Voor 6% gewijzigd door izzet3838 op 27-01-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
(werd al beantwoord)

[ Voor 97% gewijzigd door flupp op 27-01-2025 22:55 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:59
dotcom87 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:07:
[...]

Dat is via modbus dan? Ik heb mij er nog niet aan gewaagd :)
HA Alfen Leeyuentuen integratie i.c.m. Homewizard P1 dongle. Dynamische prijzen met de ev smart charging integratie werkt tot nu toe top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
izzet3838 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:48:
[...]
...
Anders als dns gewoon 8.8.8.8 en 8.8.4.4 meegeven?
...
Ik vraag mij eigenlijk af waarom een laadpaal DNS moet hebben, indien er geen backoffice aanwezig is. Volgens mij werkt het zelfs zonder DNS in zo'n geval (nooit geprobeerd, weliswaar).

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
flupp schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:01:
[...]

Ik vraag mij eigenlijk af waarom een laadpaal DNS moet hebben, indien er geen backoffice aanwezig is. Volgens mij werkt het zelfs zonder DNS in zo'n geval (nooit geprobeerd, weliswaar).
Er komt ook een backoffice op maar das een volgende stap 8)7

Eerst eens zien dat het ip goed staat, vandaag geen tijd voor gehad, het zal voor morgen zijn denk ik.

Ik zal ook een post maken met hoe ik het ip heb kunnen achterhalen, wellicht handig voor iemand die later hetzelfde probleem heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door izzet3838 op 27-01-2025 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
ZeRoC00L schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Is dan mei 2022 niet de ingangsdatum / productie datum van het apparaat ?

Aan de onderkant zit een sticker met productiedatum, daar kun je in ieder geval iets op zien.
Is dat de datum die rechtsboven op de sticker staat?
Die geeft 22-06-2022 aan. Dan zou een garantie tot mei 2022, wat Alfen via de chat aangeeft, helemaal onjuist zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
izzet3838 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:48:
[...]
De lader die ik nu wil instellen komt in een orange netwerk(bij mijn zus haar huis), probleem is dat de lader daar geen ip krijgt via dhcp.
Dan is er toch iets fout daar met de setup.
Ben je zeker dat je bij telenet maar tot 0.49 kunt gaan, want mijn lader heeft gewoon .200 gekregen via dhcp?
Ja, tot .49 is namelijk excluded van de DHCP scope... je wil namelijk niet dat de DHCP server een adres gaat uitdelen wat jij statisch hebt geconfigureerd op je paal. Daarom moet je dus bij Telenet statische adressen onder de .49 zetten.
Anders als dns gewoon 8.8.8.8 en 8.8.4.4 meegeven? Dan hebben ze de beste garantie dat het blijft werken veronderstel ik?
Is ook prima... maar ik zou toch eens trachten te achterhalen waarom DHCP niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
m181087 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Is dat de datum die rechtsboven op de sticker staat?
Die geeft 22-06-2022 aan. Dan zou een garantie tot mei 2022, wat Alfen via de chat aangeeft, helemaal onjuist zijn.
Klopt, dat is de productiedatum.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:33

Coffee

Coffee

Goedemiddag, heb in deze thread gezocht maar kon hier niet iets op vinden.

Welke oplossing hebben jullie voor het ophangen van de vaste laadkabel bij een Alfen gemonteerd op een paal?

De paal die ik heb heeft een klein lipje dat de kabel vast zou moeten houden, maar natuurlijk is die veel te klein waardoor de kabel de hele tijd op de grond valt. Ik ben daarom op zoek naar een betere oplossing voor het ophangen van de kabel.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N17lboKNX_FGD93gQDUFwIywSMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PMtFeJJlO9YBPJ0qlQwZwPA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jcFVzJDs0Y0xuAnLCmKSPCRPvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtHzut9f9oppFR9ghDlCiGtQ.jpg?f=fotoalbum_large

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvorecl
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-05 12:08
Hallo,
ik ben van plan om een Alfen Eve Single Pro aan te schaffen.

Is het mogelijk om zowel backoffice als loadbalancing via modbus gelijktijdig te doen over IP (via de UTP kabel dus) ?

Dus backoffice bekabeld en zonder sim ?
Ik lees bij sommige backoffice providers dat dit niet zou kunnen maar zou graag zekerheid willen hierover.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
dvorecl schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:37:
Hallo,
ik ben van plan om een Alfen Eve Single Pro aan te schaffen.

Is het mogelijk om zowel backoffice als loadbalancing via modbus gelijktijdig te doen over IP (via de UTP kabel dus) ?

Dus backoffice bekabeld en zonder sim ?
Ik lees bij sommige backoffice providers dat dit niet zou kunnen maar zou graag zekerheid willen hierover.

Alvast bedankt.
Bij eflux kan dit, voor loadbalancing via ip zul je wel een homewizard p1 moeten koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvorecl
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-05 12:08
izzet3838 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:02:
[...]

Bij eflux kan dit, voor loadbalancing via ip zul je wel een homewizard p1 moeten koppelen.
Ik was eigenlijk van plan om EVCC hiervoor te gebruiken.
Het belangrijkste is dat beide over LAN kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
dvorecl schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Dat kan, ik heb mijn eflux BO via de lan lopen, steek geen simkaart in.

Wel even checken met jou BO of ze dit doen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
dvorecl schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Ja werkt prima, met elke backoffice wel naar mijn mening. (evcc met Tap Electric hier)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
TopOne01 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Had daar ook last van.
Hoe heb je dit werkend gekregen? Ik heb onderstaande gemaakt, maar dat lijkt nog niet goed te werken, hij bleef op 1 hangen.

De trace geeft ook dit terug:
message: value 'unavailable' is non-numeric and treated as False
entity: number.laadpaal_max_station_current
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
repeat:
  sequence:
    - device_id: e8dad8fa0587c86fc661e99397503f88
      domain: number
      entity_id: 93c30a5becd1c602e439ced82e5a15ec
      type: set_value
      value: 16
    - delay:
        hours: 0
        minutes: 30
        seconds: 0
  while:
    - condition: numeric_state
      entity_id: number.laadpaal_max_station_current
      below: 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 20:18
Update van me post. Paal (IP) is magisch weer zichtbaar, maar ik krijg hem niet aan de praat. Ik denk dat in de intergratie setup nog het oude IP adres staat. Maar ik kan niet vinden hoe ik die kan aanpassen? Weet iemand hoe ik dat doe? In de config files zie ik alleen referenties staan maar niet daadwerkelijk het IP adres.

Als ik de oude intergratie verwijder en een nieuwe aanmaak ben ik bang ook alles opnieuw te moeten configureren. Klopt dat?

[ Voor 88% gewijzigd door resistme op 28-01-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
resistme schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:14:
Hallo, na een jaar succesvol te hebben gedraaid loop ik tegen het volgende aan.
Ik ben van internet leverancier geswitched en had een nieuwe router ontvangen. Ik dacht dat alles behalve HA via DHCP van me router liep dus HA aangepast en alles werkte weer als een tierelier. Wel fijn want vorige week is ook mijn tweede zoon geboren. Helaas kwam ik er later achter dat mijn laadpaal niet meer bereikbaar was.

Ik kon de laadpaal IP ook nergens meer terug vinden in mijn netwerk en heb eigenlijk geen idee wat ik een jaar terug aan configuratie heb gedaan. Uiteindelijk met een scanner gevonden dat hij volgens mij nog het standaard IP adres gebruikte als ik direct op de laadpaal kabel in prik.

Ik heb geen windows pc meer in huis maar via myeve ipad app for mac kan ik hem ook vinden onder dat zelfde IP adres. Echter als ik probeer in te loggen met als doel de IP range aan te passen naar mijn nieuwe router range lukt dat niet:

[Afbeelding]

Weet iemand wat ik met deze error moet? Nog andere suggesties om hem weer in het juiste subnet te krijgen. Voor mijn KPN v12 router is hij onzichtbaar op het moment. Dynamisch laden is toch wel probleempje in de winter :)
Wat is het ip adres en in welk subnet zit deze?

Als je niet in dezelfde range zit zul je niet kunnen verbinden...

Ik denk niet dat je op ipad het ipv4 kunt aanpassen, dus het makkelijkst lijkt me dan dat je even een windows laptop leent van iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resistme
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 20:18
izzet3838 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:36:
[...]

Wat is het ip adres en in welk subnet zit deze?

Als je niet in dezelfde range zit zul je niet kunnen verbinden...

Ik denk niet dat je op ipad het ipv4 kunt aanpassen, dus het makkelijkst lijkt me dan dat je even een windows laptop leent van iemand.
Bedankt, voor je inbreng. Ik weet niet hoe het kan maar het gebruiken van de eve tool lijkt een nieuw IP te hebben getriggered waardoor ik hem nu weer zie binnen mijn huidige netwerk. Kortom paal had nog dynamisch IP. Was me reactie aan het aanpassen tijdens jouw reactie. HA pakt hem nog niet op. Denk dat daar nu nog iets fout gaat in de configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucky-
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 14:01
dotcom87 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Als de 7.0.5 werkt, dan ga ik het daar bij laten voor nu. Ik wil solar charging, en dat heb ik met deze versie ;)

Alleen crashed de myeve android app als ik solar charging wil opzetten op green mode, comfort mode lukt wel :'(
Ik heb ook zelfde probleem dat MyEve app telkens crashed als je green mode wilt op zetten. Ik weet niet of het door firmware update komt of app update. Ik heb MyEve App 2.0.0 Serienummer 50131. Ik had al factory reset gedaan van de instellingen maar lost niets op alsook downgrade naar lagere firmware van de paal volgens mij zit het probleem in de app zelf. Als er een oplossing is graag laten weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisBlom
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-07 14:29
Bucky- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:24:
[...]

Ik heb ook zelfde probleem dat MyEve app telkens crashed als je green mode wilt op zetten. Ik weet niet of het door firmware update komt of app update. Ik heb MyEve App 2.0.0 Serienummer 50131. Ik had al factory reset gedaan van de instellingen maar lost niets op alsook downgrade naar lagere firmware van de paal volgens mij zit het probleem in de app zelf. Als er een oplossing is graag laten weten :)
Dit is verholpen met de nieuwste MyEve versie (2.0.1). Met Eve Connect is het ook mogelijk om te wisselen tussen de Solar modes, mocht je deze nog niet gebruiken.

App Store release notes:
This version fixes critical issues like the whitescreen that made the app unusable and crashes when setting Green solar mode or using multi-edit. We've also improved the WiFi user interface and made various stability enhancements for a smoother experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-10 19:37
Firmware geupdate naar v7.1.3 maar nu is de laadpaal niet langer zichtbaar op het netwerk (bekabeld). Ik kan wel nog verbinden met MyEve via het WiFi netwerk dat de paal de eerste 15 minuten na booten uitstuurt.

Heeft iemand anders hetzelfde probleem?
Ik zou hem waarschijnlijk wel kunnen verbinden met mijn wifi netwerk maar had hem graag enkel bekabeld gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Coffee schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:25:
De paal die ik heb heeft een klein lipje dat de kabel vast zou moeten houden, maar natuurlijk is die veel te klein waardoor de kabel de hele tijd op de grond valt. Ik ben daarom op zoek naar een betere oplossing voor het ophangen van de kabel.
Hier blijft de kabel (7m) nochtans prima hangen op het lipje... misschien heb je teveel wikkelingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

r2504 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Hier blijft de kabel (7m) nochtans prima hangen op het lipje... misschien heb je teveel wikkelingen ?
Zelfs bij 1 keer wikkelen valt hij er regelmatig af 🥲

Om hem goed op te hangen moet hij minstens twee keer gewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838

Welke oplossing hebben jullie voor het ophangen van de vaste laadkabel bij een Alfen gemonteerd op een paal?

Zie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de volle lengte nodig?
Wellicht gewoon een lus maken met een velcro strap?

Bij mijn dealer had ik bij het afhalen het volgende gezien, denk dat dit is wat je zoekt, maar persoonlijk zou ik gewoon een lusje maken met een velcro en zo de kabel inkorten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1iAKFgUQNNVLyd2H-gKM_KVYgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wq9Ujtasc72QxeGuHdY1OAHK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sarge78
Let op, Let op! Wellicht een heel belangrijke melding voor sommigen!

De laadpaal ontwaakt hier iedere paar seconden om het laden te starten en dan weer te stoppen wanneer de auto vol is. Dit kan resulteren in tot 1500 tot 3000 diverse relais schakelingen in paal en auto per dag. Dat vinden beide systemen niet fijn.

Dit heeft hij een aantal firmwares terug ook gedaan en dit heeft bij mij On Board Charger compleet vernield!
De buren merkten het weer op, omdat je dit hoort in de auto. Dit gaf destijds 12volt accu problemen bij andere gebruikers waarbij alarmen afgingen in de nacht enz.

Mijn auto kan weer naar de garage.

Dit betreft vaak 1 fase voertuigen. Doe er je voordeel mee. Dit betreft hier in ieder geval firmware 7.1.
Nu kan dit een incident zijn, omdat ik de laatste weken weer veel problemen ervaar, maar hou het voor jezelf in de gaten.

[ Voor 10% gewijzigd door Sarge78 op 29-01-2025 08:23 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

izzet3838 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:49:
[...]

Heb je de volle lengte nodig?
Wellicht gewoon een lus maken met een velcro strap?

Bij mijn dealer had ik bij het afhalen het volgende gezien, denk dat dit is wat je zoekt, maar persoonlijk zou ik gewoon een lusje maken met een velcro en zo de kabel inkorten.[Afbeelding]
Dat Velcro is geen gek idee, eigenlijk ;)

Die beugel voor de stekker zou bij mij niet werken denk ik, want ik heb een vaste laadkabel. De kabel komt dan uit de onderkant van de paal. Hij steekt wel in de voorkant als houder, maar ik wil niet telkens de beugel er af moeten halen om de auto te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-10 22:44

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Coffee schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:49:
[...]

Dat Velcro is geen gek idee, eigenlijk ;)

Die beugel voor de stekker zou bij mij niet werken denk ik, want ik heb een vaste laadkabel. De kabel komt dan uit de onderkant van de paal. Hij steekt wel in de voorkant als houder, maar ik wil niet telkens de beugel er af moeten halen om de auto te laden.
Je kan die beugel ook met een klein parkertje in je socket houder schroeven......

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lucky7
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 11:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBUmHpsFr5iE9Q9bQybEaoE2MY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TomZWz3wv8Hhvi54otWHCWEe.jpg?f=fotoalbum_large

Hier idd ook gedaan. Schroefie, beugel. Klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
De laadpaal bleef vanmorgen in zijn state hangen. Reset uitgevoerd en vervolgens de meldingen ingeruild voor een CRC error exact iedere 15 minuten. P1 is hier in orde. Dit komt vanaf het controllerboard.

Alfen wilde al langs gaan komen om het controllerboard te vervangen. Dit is een gebed zonder eind...
Hoop dat ze de gehele paal een keer vervangen, want ergens gaat er iets goed mis in het ding steeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcwUnLEPBVxvyRMFloCwSvA1AeU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a20zEtHgfMhrBPC7Un51u6yD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp

Zie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voorzover ik kan zien, zou het lipje moeten volstaan indien je de kabel met minstens 1 of misschien zelfs 2 extra lussen zou wikkelen. Nu hangt die kabel daar toch zo'n beetje onhandig te bungelen...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-10 15:25
Volgens mij heb ik de kabel (7,5 meter) met 3 lussen eromheen zitten. Maar bij mij is volgens mij die lip anders, veel breder. Zal vanavond eens een foto maken. Blijft tot nu toe in ieder geval goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Sarge78 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:14:
De laadpaal bleef vanmorgen in zijn state hangen. Reset uitgevoerd en vervolgens de meldingen ingeruild voor een CRC error exact iedere 15 minuten. P1 is hier in orde. Dit komt vanaf het controllerboard.

Alfen wilde al langs gaan komen om het controllerboard te vervangen. Dit is een gebed zonder eind...
Hoop dat ze de gehele paal een keer vervangen, want ergens gaat er iets goed mis in het ding steeds.

[Afbeelding]
Huh? De fout die hij geeft komt door het niet correct kunnen uitlezen van de P1 poort, toch?

Zit er geen interferentie op die kabel tussen de P1 poort en jouw laadpaal (vb. wanneer die doorheen een verdeelbord loopt)? Die logberichten om het kwartier lijken mij eerder om te vermijden dat de logs zouden vollopen indien hij telkens iedere aparte CRC-fout zou loggen. Mijns inziens treedt die fout niet "om het kwartier" op, maar voortdurend, en wordt ze enkel om het kwartier in de logs geschreven.

Model 3 LR (model 2023)

Pagina: 1 ... 67 ... 95 Laatste