m181087 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:00:
Mijn verhaal maar even delen, misschien heeft iemand hier nog iets aan.
2,5 jaar geleden via werkgever door Eneco E-mobility een Alfen Eve Single Pro laten plaatsen.
Een jaar geleden uit dienst gegaan en heb daarmee het eigendom van de lader overgekocht (dmv boeteclausule). Aangezien ik ook mijn elektrische auto heb ingeleverd, heb ik de laadpaal uitgeschakeld in de meterkast.
Nu wilde ik voor visite de laadpaal weer inschakelen, zodat zij wellicht bij mij thuis kunnen laden.
Er blijkt vocht in de laadpaal te zitten, wat ook voor het display te zien is. Het display zelf laat nauwelijks nog iets zien; vooral veel gekleurde lijntjes. Voor de veiligheid heb ik de laadpaal gelijk weer uitgeschakeld in de meterkast.
Net gebeld met de storingsdienst van Eneco E-mobility die het volgende meldde:
- Eneco E-mobility geeft 2 jaar garantie op de laadpaal en op het installatiewerk. Gezien mijn laadpaal nu 2,5 jaar hangt valt die buiten de garantieperiode.
- De gemiddelde levensduur van een (Alfen?) laadpaal zetten zij op 5 - 7,5 jaar. Vond ik persoonlijk erg kort, maar zou o.a. worden veroorzaakt door plaatsing (in weer in wind), frequentie van gebruik, etc.
- Eigendom van de laadpaal staat nog steeds op Werkgever. Wel gek aangezien ik die heb overgekocht; blijkbaar is dat nooit doorgegeven.
- Servicecontract op de laadpaal is wel beëindigd.
Nu kan ik op eigen kosten een monteur langs laten komen, maar dat is financieel niet aantrekkelijk:
- € 180 voorrijkosten
- € 65 Euro per half uur arbeidsloon
- Eventuele materiaalkosten. Dat zal wel aanzienlijk zijn aangezien het vocht behoorlijk in de laadpaal lijkt te zijn getrokken.
Feitelijk hangt er na 2,5 jaar nu dus een onbruikbare laadpaal aan de gevel. Dat een laadpaal na 2,5 jaar niet vol water mag staan ging E-mobility niet in mee.
Het is wat het is, maar wel zonde.