[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 13 ... 79 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:58
bnwgraaf schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:39:
Ik heb toch zo nopg wat vragen over de Alfen laadpaal.
  • Wanneer zet je een laadpaal op stand alone; wat is daar de functie van (voor-/nadelen)
  • Klopt het dat load balancing altijd alle 3 de fases gelijkmatig naar beneden brengt en niet dat per fase kan doen? Dus als één van de fases in mijn groepenkast extra belast wordt door bijvoorbeeld een wasmachine, dan worden toch alle drie de fases in de lader terug geschroeft.
  • Ik zit te denken aan RFID authenticatie te gebruiken, maar zou eigenlijk een klein sleutelhangertje daarvoor willen.
    Die kun je in vele soorten en maten kopen. Waar moet ik op letetn om een werkende te vinden? Ik zag dat er bijvoorbeeld verschillende frequenties waren.
1: Standalone betekent geen backoffice. Als je bijv niet het opladen hoeft te verrekenen met je werk dan heb je geen backoffice nodig. Het voordeel is dat backoffice altijd een abonnement nodig heeft en wat euros kan kosten per maand. Een backoffice heeft nog een voordeel dat je je paal met RFID ook kan laten gebruiken door bezoekers bijv. Omdat zij hun eigen tag gebruiken zal de backoffice het verrekenen. Als je alleen prive laad dan is een backoffice waarschijnlijk niet nodig. Je kan via de myeve app de "White list" bijwerken zodat je kan beheren wie er mag laden met welke RFID pas. Je kan ook plug en charge aanzetten en dan hoef je niet eens een RFID aan te bieden maar dan kan iedereen met fysieke toegang tot je laadpaal dus ook zomaar opladen.
2. Ja met opladen met 3 fases zijn ze altijd van dezelfde ampere. Je kan ook wisselen naar 1 fase maar volgens mij gebeurt dat niet automatisch door alfen loadbalancing. Het is dus gewenst om te zorgen dat je drie fases goed verdeeld zijn over je groepen. Dat is heel andere koek maar je moet gewoon dan per groep kijken wat de amperage is en dan je groepen over de fases verdelen.
3. Hier heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:54
shadylog schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

1: Standalone betekent geen backoffice. Als je bijv niet het opladen hoeft te verrekenen met je werk dan heb je geen backoffice nodig. Het voordeel is dat backoffice altijd een abonnement nodig heeft en wat euros kan kosten per maand. Een backoffice heeft nog een voordeel dat je je paal met RFID ook kan laten gebruiken door bezoekers bijv. Omdat zij hun eigen tag gebruiken zal de backoffice het verrekenen. Als je alleen prive laad dan is een backoffice waarschijnlijk niet nodig. Je kan via de myeve app de "White list" bijwerken zodat je kan beheren wie er mag laden met welke RFID pas. Je kan ook plug en charge aanzetten en dan hoef je niet eens een RFID aan te bieden maar dan kan iedereen met fysieke toegang tot je laadpaal dus ook zomaar opladen.
2. Ja met opladen met 3 fases zijn ze altijd van dezelfde ampere. Je kan ook wisselen naar 1 fase maar volgens mij gebeurt dat niet automatisch door alfen loadbalancing. Het is dus gewenst om te zorgen dat je drie fases goed verdeeld zijn over je groepen. Dat is heel andere koek maar je moet gewoon dan per groep kijken wat de amperage is en dan je groepen over de fases verdelen.
3. Hier heb ik geen ervaring mee.
Tnx voor je reactie!

Ik lees de gegevens uit via Home Assistant en heb inderdaad geen backoffice, dus ik neem aan dat ik dan gewoon de stand alone modus zou kunnen inschakelen.

Ik ben me bewust van de voordelen van goede faseverdeling. Het is ook niet zo dat ik er grote problemen van ondervind. De lader schroeft soms even terug vanwege loadbalancing, maar het grootste deel van de tijd laadt hij op volle vermogen. Ik heb nog weinig ervaring met een 3 fase meterkast, dus ik was benieuwd. Bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
leeyuentuen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

momenteel nog aan het testen, maar al 1dag 6 uren en nog niet gereboot.

[Afbeelding]
Hey hoi,

Ben je nog steeds aan het testen en loopt de uptime nog altijd op?
Heb je iets in de code veranderd, of in de Home Assistant instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoonH
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 20:08
Heeft er iemand ervaring met het uitzetten van het backend op een Alfen single S-line 3 fase? (verbonden via ethernet en mijn gaat via mijn eigen netwerk naar buiten)

Heb de "backoffice preset" naar standalone gezet met de MyEve app, maar dit lijkt niet voldoende te zijn:
als ik met een "publieke laadpas" de auto aan mijn paal hang, krijg ik een factuur voor het laden van de laadpas provider en betaal dus zowel aan mijn stroomleverancier via de meterkast als aan de laadpas leverancier.

Ik heb nu uit armoe maar de offline action naar "accept known, valid tags" en idem online action gezet naar "pre authorize with local lists" en daarna de een block op de firewall gezet zodat de paal niet meer het internet op kan, maar dat is natuurlijk niet een oplossing uit het boekje.

context: paal gekocht bij coolblue, met optioneel "service abo", maar dat abonnement gestopt toen coolblue stopte met buiten de deur laden met de bijbehorende pas. Via ANWB een pas voor buiten de deur laden gehaald, maar als ik daar de paal mee activeer... wordt ik daar door ANWB voor gefactureerd boven op de stroom die ik zelf betaal aan de energie leverancier. (en terugstorten is onmogelijk tenzij ik ga betalen voor een duur abonnement). De elektrische auto gebruiken we in en om het dorp en de externe laadpas is dus zelden in gebruik, zeg 1 a 2x per jaar... en daarmee dus onzinnig om euros in een abonnement te stoppen.

[ Voor 1% gewijzigd door AntoonH op 23-08-2023 16:05 . Reden: verduidelijking van firewall aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:17
  • Klopt het dat load balancing altijd alle 3 de fases gelijkmatig naar beneden brengt en niet dat per fase kan doen? Dus als één van de fases in mijn groepenkast extra belast wordt door bijvoorbeeld een wasmachine, dan worden toch alle drie de fases in de lader terug geschroeft.
  • [/li]
Ja, dat klopt, load balancing regelt ze alledrie terug wanneer er eentje te zwaar belast wordt.
Sterker, ik gebruik maar een van de fase's, (1 fase ladende auto) en die wordt ook teruggeregeld wanneer de inductiekookplaat op vol vermogen gebruikt wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Peter-036 op 23-08-2023 17:02 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riminii
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-05 11:11
sweebee schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

Vervolgens contact gezocht met een laadpaal webshop, in dit geval acculaders.nl en zij mailde mij een wachtwoord terug wat werkte 8)7.

Als dat niet werkt wellicht ook even met hun mailen, had ook mijn serienummer meegeestuurd (ace00xxxxx).
Ik las deze tip en dacht: yeeh. Helaas, het zijn idd behulpzame mensen maar mijn laadpaal komt van Vattenfall Incharge en met die partij kon de webshop niets. Heeft iemand een andere tip (aantal keer een mail naar Vattenfall Incharge verzonden maar helaas nog geen respons)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-05 06:42
markklok schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:11:

Aantal dagen geleden heb ik de firmware dus geupdate van 4.15 of 4.17 naar de laatste 6.x
Tijdens het uploaden moest ik een wachtwoord opgeven om dat dit sinds fimrware X vereist is.
Na de update kreeg ik de melding "Kan wachtwoord niet instellen want er bestaat al een wachtwoord".

Kak.. ik kon er daarna ook niet meer in.
Het gaat zovaak fout, ik me haast niet indenken dat dit gebruiksfouten oid zijn.

Fijn dat om te horen dat je vlot geholpen bent. Tenminste ik lees niet dat je van het kastje naar nu muur gestuurd bent 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:37

Audione0

Strijdt der titanen

AntoonH schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:02:
Heeft er iemand ervaring met het uitzetten van het backend op een Alfen single S-line 3 fase? (verbonden via ethernet en mijn gaat via mijn eigen netwerk naar buiten)

Heb de "backoffice preset" naar standalone gezet met de MyEve app, maar dit lijkt niet voldoende te zijn:
als ik met een "publieke laadpas" de auto aan mijn paal hang, krijg ik een factuur voor het laden van de laadpas provider en betaal dus zowel aan mijn stroomleverancier via de meterkast als aan de laadpas leverancier.

Ik heb nu uit armoe maar de offline action naar "accept known, valid tags" en idem online action gezet naar "pre authorize with local lists" en daarna de een block op de firewall gezet zodat de paal niet meer het internet op kan, maar dat is natuurlijk niet een oplossing uit het boekje.

context: paal gekocht bij coolblue, met optioneel "service abo", maar dat abonnement gestopt toen coolblue stopte met buiten de deur laden met de bijbehorende pas. Via ANWB een pas voor buiten de deur laden gehaald, maar als ik daar de paal mee activeer... wordt ik daar door ANWB voor gefactureerd boven op de stroom die ik zelf betaal aan de energie leverancier. (en terugstorten is onmogelijk tenzij ik ga betalen voor een duur abonnement). De elektrische auto gebruiken we in en om het dorp en de externe laadpas is dus zelden in gebruik, zeg 1 a 2x per jaar... en daarmee dus onzinnig om euros in een abonnement te stoppen.
Ben indd ook benieuwd. Heb dezelfde vraag eigenlijk.

Buiten dat kun je toch gewoon de Coolblue passen blijven gebruiken die je gekregen hebt? Ik doe dit nu ook. Kan er alleen nu niet mee buiten de deur laden. Hier heb ik een Shell passie voor.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:59
AntoonH schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:02:

Dan moet je je paal registreren bij bijvoorbeeld e-flux, dan krijg je daar het geld van teruggestort.
Abonnement kost zo'n 6 euro per maand

• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-05 13:53
@AntoonH , dat klinkt vreemd. 'Standalone' moet StandAlone zijn.

Nu ken ik de MyEve applicatie niet, gebruik zelf de Ace Service Installer.

Ik zou hiermee de paal even controleren of hij ook echt op stand-alone staat ingesteld.
Daarna ook even de paal rebooten voor de zekerheid.

Daarna misschien een idee om je coolblue pas 'master' te maken en je ANWB pas in te leren op de paal (als je dat nog niet gedaan had), zodat je alleen maar je ANWB pas hoeft te gebruiken.
Of als je die ergens in je auto laad liggen je bankpasje.

• AntoonH
gizmocuz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:15:
@AntoonH , dat klinkt vreemd. 'Standalone' moet StandAlone zijn.

Nu ken ik de MyEve applicatie niet, gebruik zelf de Ace Service Installer.
Hmm ja. Iemand ervaring met ACE service installer draaien in virtualbox of wine?

...
gizmocuz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:15:
Daarna misschien een idee om je coolblue pas 'master' te maken en je ANWB pas in te leren op de paal (als je dat nog niet gedaan had), zodat je alleen maar je ANWB pas hoeft te gebruiken.
Of als je die ergens in je auto laad liggen je bankpasje.
Wat betekent het als ik een pas (zeg dus de CB-pas) master maak (en hoe helpt me dat?). Ik had even wat getest met verschillende bank pasjes en die zie ik keurig opgepikt worden door de paal. Met als idee in het achterhoofd gewoon de pinpassen van mij en mijn vrouw te gebruiken i.p.v. de CB pas. Misschien wat naief, maar RFID is RFID leek me.

En qua pas in de auto bewaren... zo kwam ik er pas achter: de CB pas en de ANWB pas zaten naast elkaar in een etuitje aan de sleutel en de paal pakte kennelijk de dubbel facturerende pas op. :-(

• AntoonH
marciej123 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:53:
[...]

Dan moet je je paal registreren bij bijvoorbeeld e-flux, dan krijg je daar het geld van teruggestort.
Abonnement kost zo'n 6 euro per maand
En dat is het punt. Ik wil niet CB, ANWB of e-flux als backend service provider. Ik wil *geen* backend, en dus ook zonder bijbehorende abo-kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 10:25
bnwgraaf schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:32:
[...]

Hey hoi,

Ben je nog steeds aan het testen en loopt de uptime nog altijd op?
Heb je iets in de code veranderd, of in de Home Assistant instellingen?
ben nog bepaalde zaken aan het aanpassen. maar binnenkort komt die aan. als de tijd meer dan 24u ga ik vanuit dat het wel aanvaarbaar is.

ik heb na 1.5 dag dan weer manueel gereboot en zaken aangepast dus weet niet wat de limiet is voordat die gaat rebooten

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:59
AntoonH schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:33:
[...]

En dat is het punt. Ik wil niet CB, ANWB of e-flux als backend service provider. Ik wil *geen* backend, en dus ook zonder bijbehorende abo-kosten.
Maar dan is het nut van een laadpas ook weg. Wat je wel kunt doen is zo'n tag registreren aan je paal: https://www.acculaders.nl...ger-druppel-met-rfid.html

Nooit gebruikt maar lijkt me geen probleem te zijn om te koppelen

• bnwgraaf
leeyuentuen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

ben nog bepaalde zaken aan het aanpassen. maar binnenkort komt die aan. als de tijd meer dan 24u ga ik vanuit dat het wel aanvaarbaar is.

ik heb na 1.5 dag dan weer manueel gereboot en zaken aangepast dus weet niet wat de limiet is voordat die gaat rebooten
Dat klinkt goed! Goed bezig! Ik ben benieuwd.

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-05 11:05
• Ik zit te denken aan RFID authenticatie te gebruiken, maar zou eigenlijk een klein sleutelhangertje daarvoor willen.
Die kun je in vele soorten en maten kopen. Waar moet ik op letetn om een werkende te vinden? Ik zag dat er bijvoorbeeld verschillende frequenties waren.
[/list]
Je kunt bij EVBOX gratis laaddruppels en kaarten aanvragen, na aanmaken van een gratis account.
Daarnaast zou je ook te telefoon (Android) toe kunnen voegen als pas.
Bij Ali verkopen ze de sleutelhangers voor een paar centen. Heb er laatst 100 gekocht voor €13.

• leeyuentuen
bnwgraaf schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Dat klinkt goed! Goed bezig! Ik ben benieuwd.
bij deze een beta versie, kan nog problemen voorkomen, maar ik heb die al paar dagen gedraait en niet echt grote problemen gezien.

https://github.com/leeyue...allbox/releases/tag/2.6.3Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaqu5QNby-FUPW5cbFoBBwQYEaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fCdnmqec4HrkEfcoQtXndZlE.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
This is a beta version of a rework of the current component
There is here a logic change to try to get less 'watchdog reset' of the wallbox after 8 hours (issue: #30)
The problem was that the logic was to "clean/strict" by doing a login, changing data, and logout. It made a lot unnecessary calls where the wall box didn't like it

Currently, there is a small issue, the connection now is keep connected, so on alfen installer or myeve app you can't connect them, there is a small workaround is to click on the button for HTTP auth disconnect to disconnect them, and later you can connect them back with HTTP auth login.

Changes:

Logic call to wallbox to prevent "watchdog reset"
rework the aiohttp to requests
limit some call to wallbox with async_update
add Force update, API logout, API login buttons
rework the Get and Post calls

[ Voor 68% gewijzigd door leeyuentuen op 24-08-2023 14:39 ]

• bnwgraaf
moviemaster schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:15:
[...]
......
Daarnaast zou je ook te telefoon (Android) toe kunnen voegen als pas.
.......
Bedoel je dat ik de NFC chip van de telefoon kan gebruiken? Of moet ik dan via een app op de telefoon het laden vrijschakelen?
moviemaster schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:15:
[...]
......
Bij Ali verkopen ze de sleutelhangers voor een paar centen. Heb er laatst 100 gekocht voor €13.
Dat had ik ook gezien, maar zie daar bijvoorbeeld verschillende frequenties, zoals 125Khz en 13,56Mhz, dus ik voreg me af of ik daar nog een specifieke keuze in moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moviemaster
bnwgraaf schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

Bedoel je dat ik de NFC chip van de telefoon kan gebruiken? Of moet ik dan via een app op de telefoon het laden vrijschakelen?

[...]

Dat had ik ook gezien, maar zie daar bijvoorbeeld verschillende frequenties, zoals 125Khz en 13,56Mhz, dus ik voreg me af of ik daar nog een specifieke keuze in moet maken.
Idd de NFC chip van de telefoon toevoegen aan de white list of als je hem op accept al tags hebt staan, dan kan je hem meteen gebruiken.

Deze doen het gewoon: https://a.aliexpress.com/_EHzpVHl

• bnwgraaf
leeyuentuen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:35:
[...]

bij deze een beta versie, kan nog problemen voorkomen, maar ik heb die al paar dagen gedraait en niet echt grote problemen gezien.

https://github.com/leeyue...allbox/releases/tag/2.6.3[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
There is here a logic change to try to get less 'watchdog reset' of the wallbox after 8 hours (issue: #30)
The problem was that the logic was to "clean/strict" by doing a login, changing data, and logout. It made a lot unnecessary calls where the wall box didn't like it

Currently, there is a small issue, the connection now is keep connected, so on alfen installer or myeve app you can't connect them, there is a small workaround is to click on the button for HTTP auth disconnect to disconnect them, and later you can connect them back with HTTP auth login.

Changes:

Ik heb zojuist ook de beta geinstalleerd en zal het ook eens in de gaten houden.

Dat je nu niet kunt inloggen met de ACE installer, komt dat doordat de Alfen maar 1 verbinding gelijktijdig toelaat en de HA addin deze verbinding nu permanent maakt?

Op Github vertel je over een workaround om toch met de ACE installer in te loggen, maar kun je uitleggen hoe je dat bedoelt?

[ Voor 3% gewijzigd door bnwgraaf op 24-08-2023 20:48 ]

• leeyuentuen
bnwgraaf schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:47:
[...]

Ik heb zojuist ook de beta geinstalleerd en zal het ook eens in de gaten houden.

Dat je nu niet kunt inloggen met de ACE installer, komt dat doordat de Alfen maar 1 verbinding gelijktijdig toelaat en de HA addin deze verbinding nu permanent maakt?

Op Github vertel je over een workaround om toch met de ACE installer in te loggen, maar kun je uitleggen hoe je dat bedoelt?
als je op de integratie kijkt, zie je bv reboot wallbox. ik heb daar knoppen voor http auth login en http auth logout, en ook force update

dus als men op ace wilt inloggen dan ga men effe op ha http logout doen

dus de connectie blijft actief, maar door logout te doen probeer men die connectie te verbreken. maar heb ondervonden dat er soms delay is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkvWw98p6PCjb8lB2-cT_fuXdCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkRtvLqix5ieVk4CGfXL1EqR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door leeyuentuen op 24-08-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
leeyuentuen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:08:
[...]

als je op de integratie kijkt, zie je bv reboot wallbox. ik heb daar knoppen voor http auth login en http auth logout, en ook force update

dus als men op ace wilt inloggen dan ga men effe op ha http logout doen

dus de connectie blijft actief, maar door logout te doen probeer men die connectie te verbreken. maar heb ondervonden dat er soms delay is.

[Afbeelding]
Ah super, tnx!
Ik had momenteel maar enkele entiteiten ingeschakeld, zal deze weer eens aanzetten, want ik kijk toch nog wel eens in de ACE.
Vooralsnog inderdaad geen reboot meer gehad: 14:20 uur uptime :-)

Voelt eerlijk gezegd toch beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:50
Mijn laadpaal hangt inmiddels ook aan de muur en ik hoop vandaag op 🌞. Ik heb nog wel enkele vragen,
1 het display brand continue, hoe stel je uitgaan bij inactiviteit in.
2 als ik toch snachts wil laden kan ik dat ik dat dan ergens aangeven of moet ik via de app handmatig schakelen.
3 kan ik de interne mid meter op 0 zetten en zo ja hoe dan.
Ik heb een pro line 1 fase voor een hybride auto die Max 3,7kW kan laden.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
corsat schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:39:
Mijn laadpaal hangt inmiddels ook aan de muur en ik hoop vandaag op 🌞. Ik heb nog wel enkele vragen,
1 het display brand continue, hoe stel je uitgaan bij inactiviteit in.
2 als ik toch snachts wil laden kan ik dat ik dat dan ergens aangeven of moet ik via de app handmatig schakelen.
3 kan ik de interne mid meter op 0 zetten en zo ja hoe dan.
Ik heb een pro line 1 fase voor een hybride auto die Max 3,7kW kan laden.
1. Display helemaal uit gaat niet. Je kan wel auto dim aanzetten, dan wordt het display na een paar minuten gedimd. Je kan ook de intensiteit omlaag schroeven naar bv 20%.

2. Dat gaat niet mbv de app. Ik heb het via de auto ingesteld. (uitgesteld laden).

3. Nee, dat kan niet. Die zijn gecertificeerd. Ik heb een aparte kWh meter voor de auto in de groepenkast gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturmenstrudel
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-05 16:24
Hallo,

Is er een parameter om de minimum current te zetten in "solar charging"?
De Alfen bij mijn huis blijft in "wacht op vermogen" status tot het momentje dat 6A (1.4kW) beschikbaar zijn (van de zonnepanelen).
Bij mijn kantoor we hebben hetzelfde Alfen EVE pro - niet op solar charging - en ik heb gezin mijn auto (Tesla Model Y) bezig met laden rond 500W (dus wel minder dan 6A). Ik heb gelezen dat dit is normaal voor een Tesla, het kan tot 1A laden.
Ideaal voor mij is niet te wachten op de 6A om te laden, maar starten ook wanneer maar 1A van de zonnepanelen beschikbaar is.

Heb je al ervaring? Is het mogelijk?

Mvg
Guido

[ Voor 4% gewijzigd door sturmenstrudel op 25-08-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gighandi
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 00:20
leeyuentuen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Ondertussen bijna 24u uptime, ik kom van een reboot iedere 7,5/8 uur... Heel mooi, ben benieuwd waar hij uitkomt. Mooi werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 21:19
moviemaster schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Idd de NFC chip van de telefoon toevoegen aan de white list of als je hem op accept al tags hebt staan, dan kan je hem meteen gebruiken.

Deze doen het gewoon: https://a.aliexpress.com/_EHzpVHl
Hoe voeg je een telefoon (Android of iPhone) toe als ik vragen mag?
Stond net buiten met master key en telefoon er voor houden 😅 geen bevestiging dat gelukt is.

Vandaag is mij S Line opgehangen en bij uitleg een Plugsurfing pas toegevoegd, die puur en alleen voor vakantie en stedentrips is..(kon geen kwaad volgens installateur) ik dacht al straks krijg ik dubbele factuur.
Ook hier geen backoffice want prive auto.

De MyEve is kwalitatief uitermate teleurstellend, kan niet eens de whitelist raadplegen of wijzigen. Heb helaas geen ACE want wij hebben geen Windows pc thuis. Eindelijk een use case for Windows laptop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Nu online
Volgens het J1772 protocol niet, 6A is het absolute minimum. Er zijn auto’s die buiten de lijntjes kleuren, maar die hanteren niet streng het protocol.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter05
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-03 21:29
sturmenstrudel schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:37:
Bij mijn kantoor we hebben hetzelfde Alfen EVE pro - niet op solar charging - en ik heb gezin mijn auto (Tesla Model Y) bezig met laden rond 500W (dus wel minder dan 6A). Ik heb gelezen dat dit is normaal voor een Tesla, het kan tot 1A laden.
Ideaal voor mij is niet te wachten op de 6A om te laden, maar starten ook wanneer maar 1A van de zonnepanelen beschikbaar is.
En de vraag is of het handig is om van die standaard af te gaan wijken:
Onder de 6A gaat de efficiëntie van je onboard omvormer naar beneden.
En voor het laadproces gaan de auto elektronica en computers aan, al ca 300W.
1A (230W) laden heeft dus niet zoveel zin 8)
Bij 3A laden is bijna de helft al verloren aan stuurelektronica.

[ Voor 4% gewijzigd door peter05 op 26-08-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:28
Misschien niet het juiste topic maar weet geen betere plek.

Ik heb een (door de leasemaatschappij) geïnstalleerde Alfen Single Pro met loadbalancing en met een Vattenfall Incharge backoffice abonnement (op naam van werkgever). Werkt prima, maar ik ga binnenkort bij deze werkgever weg en heb de laadpaal overgenomen. Ik hoef voorlopig geen backoffice dienst meer. De laadpaal is niet op een router aangesloten.

Wat moet ik allemaal regelen zodat ik de laadpaal kan blijven gebruiken? Ik heb geen masterpas of iets dergelijks. Ik heb ook geen beheerssoftware. Ik gebruikte myincharge om extra kaarten toe te voegen bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door coinman63 op 26-08-2023 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 11:12
coinman63 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:59:
Misschien niet het juiste topic maar weet geen betere plek.

Ik heb een (door de leasemaatschappij) geïnstalleerde Alfen Single Pro met loadbalancing en met een Vattenfall Incharge backoffice abonnement (op naam van werkgever). Werkt prima, maar ik ga binnenkort bij deze werkgever weg en heb de laadpaal overgenomen. Ik hoef voorlopig geen backoffice dienst meer. De laadpaal is niet op een router aangesloten.

Wat moet ik allemaal regelen zodat ik de laadpaal kan blijven gebruiken? Ik heb geen masterpas of iets dergelijks. Ik heb ook geen beheerssoftware. Ik gebruikte myincharge om extra kaarten toe te voegen bijvoorbeeld.
Wachtwoord, wachtwoord, wachtwoord. Zorg dat je het Owner's password krijgt, dan kan je zelf daarna alle benodigde instellingen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:58
sturmenstrudel schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:37:
Hallo,

Is er een parameter om de minimum current te zetten in "solar charging"?
De Alfen bij mijn huis blijft in "wacht op vermogen" status tot het momentje dat 6A (1.4kW) beschikbaar zijn (van de zonnepanelen).

Heb je al ervaring? Is het mogelijk?

Mvg
Guido
Ik heb niet veel ervaring met solar charging van alfen. Ik gebruik `evcc` voor nu maar ga het dit weekend testen van Alfen.
Ik heb ook een Tesla model 3 en kan je vertellen dat je auto maar vanaf 5A kan opladen. Ik weet niet wat je hebt gehoord maar je kan de auto niet met 1A opladen. Het is overigens altijd 1 fase opladen of 3 fase opladen dus 1x5A of 3x5A. Op een forum van evcc is ook de vraag langsgekomen waarom de paal maar vanaf 6A kan laden en de auto vanaf 5. Het verhaal kwam er op neer dat als je 5A gaat laden dat de "efficientie" van het laden ook minder is, dus er komt minder vermogen naar je auto maar het "kost" meer electriciteit aangezien de laadpaal minimaal 6A levert.

Wat met `evcc` kan (wellicht ook met solar charging) is om bijv 200W als buffer te gebruiken, dus inderdaad als je 1.2kw aan het terugleveren bent, dat je laden al beging op 6A, dus dat betekent dat je dan 1.2kw van je zonnepanelen wordt gebruikt voor je auto en 200w uit het net. Zo hoef je inderdaad niet te wachten tot de volledige zon en (bij mij) heb ik voordeel dat wellicht mijn zonnepanelen wat langer gaan leveren omdat ze er langer over doen om er uit klappen bij 250v (nogmaals in mijn wijk is dit).

Edit: Niet gezien dat het antwoord hierboven al gegeven was, excuus voor iedereen!

[ Voor 2% gewijzigd door shadylog op 26-08-2023 13:17 . Reden: Niet gezien dat het antwoord hierboven al gegeven was, excuus voor iedereen! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
peter05 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:34:
[...]
En de vraag is of het handig is om van die standaard af te gaan wijken:
Onder de 6A gaat de efficiëntie van je onboard omvormer naar beneden.
Voor het laadproces gaan de auto elektronica en computers aan, al ca 300W.
1A (230W) laden heeft dus niet zoveel zin 8)
Precies dat dus! Er wordt wel gesproken over het bereik van een auto, beperkt over hoe zuinig hij is en er wordt naar mijn weten helemaal gecommuniceerd hoe efficiënt de auto de geleverde stroom in de accu krijgt. Met inderdaad de verliezen meegenomen van alle electronica die vol aanstaat tijdens het laden.
Zou een mooi punt zijn wanneer fabrikanten dat standaard bij de specs van de auto moeten leveren. Gaan ze daar ook eens aandacht aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

pieterhi schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Precies dat dus! Er wordt wel gesproken over het bereik van een auto, beperkt over hoe zuinig hij is en er wordt naar mijn weten helemaal gecommuniceerd hoe efficiënt de auto de geleverde stroom in de accu krijgt. Met inderdaad de verliezen meegenomen van alle electronica die vol aanstaat tijdens het laden.
Zou een mooi punt zijn wanneer fabrikanten dat standaard bij de specs van de auto moeten leveren. Gaan ze daar ook eens aandacht aan besteden.
Kun je toch makkelijk zelf testen hoe efficiënt het gaat. Je weet de capaciteit van de accu, je weet hoe de lader laadt, althans met hoeveel kWh.

Of je houdt de meter in de meter kast op het moment in de gaten. Begin en eindpunt. Is zelfs te zien op Alfen lader.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
Audione0 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:17:
[...]
Kun je toch makkelijk zelf testen hoe efficiënt het gaat. Je weet de capaciteit van de accu, je weet hoe de lader laadt, althans met hoeveel kWh.

Of je houdt de meter in de meter kast op het moment in de gaten. Begin en eindpunt. Is zelfs te zien op Alfen lader.
Niet zo heel relevant wanneer je de auto al hebt en ik ook al weet dat ie zo snel mogelijk moet laden ivm verliezen. Ik weet ook dat ik hem in de winter bij thuiskomst moet laden en niet denken ach 40% is wel voldoen en morgenochtend top ik hem wel op... Aangezien de accu in de ochtend standje vorst staat en het tijd veel meer van het gebruikte vermogen in het verwarmen van het accupakket moet steken, dan dat hij kan laden.
Op zich allemaal helder. Zoals ik al aangaf zouden fabrikanten eens gedwongen moeten worden om dit soort zaken in de specs te vermelden. Dan gaan ze er beter over nadenken en... Hoeven we niet zelf alle electrische autos daar op te gaan testen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:44
@shadylog de auto kan gewoon vanaf 1A al laden. Meeste palen volgen echter de standaard en willen pas laden vanaf 6A.

Vanaf 2025 ga ik denk ik vanaf 3A of 4A laden.

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 27-08-2023 12:32 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:00
Inspired schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:31:
@shadylog de auto kan gewoon vanaf 1A al laden. Meeste palen volgen echter de standaard en willen pas laden vanaf 6A.

Vanaf 2025 ga ik denk ik vanaf 3A of 4A laden.
Waarom zou je, hoe lager je gaat hoe minder efficiënt het wordt.

https://www.adac.de/rund-...luste-elektroauto-studie/

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Centauriprime schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Omdat me dat meer opleverd dan terug leveren tegen die tijd. Tenminste, als de afbouw door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturmenstrudel
Misschien het laden met 1A is niet echt slim (300W zelfgebruik van de Tesla elektronica), maar met 2A of 3A "it makes sense": als ik betaal 30cents for 1kWh en krijg maar 15cents for 1kWh export (bijvoorbeeld), dan ook met 50% charger efficiency het is break even. En het is duurzamer, zoals 100% groen.
Met digitale meter (ik woon in Belgie) ik heb nog niet een terugdraaiende teller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
Centauriprime schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Goed om te lezen dat er aandacht aanbesteed wordt. Dat is een begin.
Daarnaast de reacties hier op... electrisch rijden en dan bonen tellen. 😂
Behoorlijk offtopic overigens, maar denk eens na waar we naar toe willen. Nee het is niet allemaal gemakkelijk, goedkoper, etc.
Laten we het er nu maar bij houden dat de gegevens per auto e beschikbaar zijn en iedereen een keuze kan maken.
Zelfde geldt overigens ook voor de efficiëntie van de laadpaal. Het standby verbruik is dan voor nu het meest interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
kaneda_14 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:23:
[...]

Hoe voeg je een telefoon (Android of iPhone) toe als ik vragen mag?
Stond net buiten met master key en telefoon er voor houden 😅 geen bevestiging dat gelukt is.
Werkt alleen bij Android en dan ook nog afhanhelijk welke type NFC reader erin zit. Bij mij werkt het iig op de manier die jij gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 08:46
leeyuentuen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:35:
[...]

https://github.com/leeyue...allbox/releases/tag/2.6.3[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

Changes:

Hey, bedankt (alweer) voor het vele werk. _/-\o_
Ik heb nu de "alfen2mqtt" uitgeschakeld en ben deze (beta) versie aan het lopen...
so far, so good.
wel alarmen als ik een slider verzet (bv die van de lichtsterkte)

Ik mis wel 1 waarde (die ik ervoor mee opvolgde)
"mainActiveMaxCurrent " ID: 212C_0
(hier kon ik de stroom mee opvolgen die de EMS vraagt.)
kan je dit (eventueel) nog toevoegen?

grts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupont
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-11-2023
Hoi,

Ik heb een Laadpaal eve single pro-line, mijn net is 3 x230V zonder neuter. (Belgie)
De laadpaal is aangesloten 3fasig (16A) de neuter is aangesloten met een brug van L3.

Normaal zou ik kunnen opladen tot 7.4KW, wanneer ik deze instel op driefasig laden start het laden en stopt het direct. Wanneer ik instel 1fasig laden lukt het wel maar dan kan ik laden met een max van 3.4Kw.

weet er iemand raad wat hier misgaat? welke instellingen hoeven nog te gebeuren om 3 fasig te kunnen laden?

Met Vriendelijke groet,
Bart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:14
Als je L3 aansluit op de nul van de laadpaal en de brug weghaalt, dan kun je tweefasig laden.
Mits Alfen niet controleert of de derde fase afwezig is.

Je hebt een echte 3 fase aansluiting nodig om 3 fasen te kunnen laden.

[ Voor 63% gewijzigd door Tonne op 29-08-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvleest
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 17:04
sergeklapwijk schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:00:
Zojuist is de firmware 6.4 gereleased en beschikbaar via de ACE Service Installer en de MyEve.
In de release notes is te vinden:

[...]

Ik kan verklappen dat het schakelen tussen 1- en 3-fasig laden i.c.m. solar charging nu ook is meegenomen.
Hiervoor moet wel "Allow 1- and 3-phased charging" aan staan (zie onder).

Voor degene die dit gaan testen: dit is dus op eigen risico op dit moment, aangezien het nog niet formeel gereleased is en dus ook niet formeel ondersteund wordt. Doe dit met enige voorzichtigheid aangezien afhankelijk van de situatie het relais vaak kan gaan schakelen en die vinden dat niet heel leuk op langere termijn.

[Afbeelding]
Ik heb nu een aantal keer getest met 6.4 maar dat gaat nog niet goed: het laden gaat met heel veel start/stops, te veel. Zoveel dat de auto nu regelmatig een laadfout geeft en niet meer wil laden totdat ik de laadsessie herstart.

Op "Groene stroom" en 100% gaat het eigenlijk alleen redelijk continue als er veel teruglevering is. Rond de 1,4kW plus wat andere verbruikers in huis verbruiken is het start/stop. Datzelfde gebeurt ook rond het punt waar de lader naar 3-fase laden schakelt. Zit je rond dat punt, dan gaat het ook start/stop. Dat lijkt verklaarbaar. Maar op Groen met 0% zou ik verwachten dat de lader continue doorgaat met laden, immers altijd minimaal 1,4kW - maar dat gebeurt niet, alleen als er weer een surplus aan overtollige stroom is. Als er nog geen overtollige stroom is, dan gaat het continue start/stop, tientallen keren in een uur.

Op Comfort met 1,4kW ingesteld gebeurt hetzelfde, ook hier zou je verwachten dat de lader continue laadt maar dat gebeurt niet. Enorm veel schakelmomenten. Direct op de P1 poort of via de splitter maakt niet uit (om de mogelijkheid dat de splitter niet goed werkt in deze combi met Alfen en HomeWizard uit te sluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
braxx1980 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Hey, bedankt (alweer) voor het vele werk. _/-\o_
Ik heb nu de "alfen2mqtt" uitgeschakeld en ben deze (beta) versie aan het lopen...
so far, so good.
wel alarmen als ik een slider verzet (bv die van de lichtsterkte)

Ik mis wel 1 waarde (die ik ervoor mee opvolgde)
"mainActiveMaxCurrent " ID: 212C_0
(hier kon ik de stroom mee opvolgen die de EMS vraagt.)
kan je dit (eventueel) nog toevoegen?

grts
kan je effe snel een issue openen op github, ik volg daar de issue op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Dupont schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:30:
Hoi,

Ik heb een Laadpaal eve single pro-line, mijn net is 3 x230V zonder neuter. (Belgie)
De laadpaal is aangesloten 3fasig (16A) de neuter is aangesloten met een brug van L3.

Normaal zou ik kunnen opladen tot 7.4KW, wanneer ik deze instel op driefasig laden start het laden en stopt het direct. Wanneer ik instel 1fasig laden lukt het wel maar dan kan ik laden met een max van 3.4Kw.

weet er iemand raad wat hier misgaat? welke instellingen hoeven nog te gebeuren om 3 fasig te kunnen laden?
3 fasig laden kan normaal enkel met 3 x 400V (tesla is een uitzondering). Het is dus normaal dat je enkel 1 fasig kan laden.
Bij 1 fasig laden aan 16A is het normaal dat je ongeveer 3,4kW laad (230v x 16A = 3,68kW).
Indien je aan 32A zou kunnen laden dan haal je 7,36kW.

Over 2 fasig laden: Er zouden wagens(tesla) en wallboxen zijn die dit kunnen/doen. Maar ik denk dat dit eerder de uitzonderingen zijn. bron: https://support.smappee.c...-for-3-x-230-V-delta-grid, https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2184680

[ Voor 4% gewijzigd door Roeland54 op 29-08-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 21:19
moviemaster schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Werkt alleen bij Android en dan ook nog afhanhelijk welke type NFC reader erin zit. Bij mij werkt het iig op de manier die jij gebruikt.
Hmm helaas mijn Pixel telefoon doet NFC icm Alfen S Line het niet. En mijn vrouw gebruikt een iPhone dus was halve oplossing anders.

Nu opgelost met sleutelhanger tags wat prima werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-05 22:21
de Peer schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:23:
[...]

dit is het probleem. Ik heb geen flyer of eigen gemaakt password. Toen mijn laadpaal opgeleverd werd begin vorig jaar, deden ze daar nog niet aan. Dat 2e wachtwoord werd toen nog niet gebruikt.

Voor die eerste inlog heb ik wel gewoon een werkend gebruikersnaam + password gekregen nadat ik daar om vroeg bij Alfen.
Ik heb precies dit.
Laadpaal via werk geïnstalleerd gekregen met backoffice eneco.
Heb via alfen een inlog en ww gekregen om in de ace installer te komen.
Maar voor het 2de wachtwoord heb ik geen flyer en ik heb er zelf geen 1 aangemaakt.

Hoe kom ik nu alsnog in ace installer?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:27

de Peer

under peer review

Qosmic schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:14:
[...]

Ik heb precies dit.
Laadpaal via werk geïnstalleerd gekregen met backoffice eneco.
Heb via alfen een inlog en ww gekregen om in de ace installer te komen.
Maar voor het 2de wachtwoord heb ik geen flyer en ik heb er zelf geen 1 aangemaakt.

Hoe kom ik nu alsnog in ace installer?
Ik heb uiteindelijk na lang aandringen het wachtwoord van de paal gekregen via leaseplan energy (lease maatschappij)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
de Peer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:28:
[...]

Ik heb uiteindelijk na lang aandringen het wachtwoord van de paal gekregen via leaseplan energy (lease maatschappij)
Ok, heb jij het owners ww gekregen of de prc? of beide? :+
Ik zit qua lease bij Alphabet, maar dus de leasemaatschappij benaderen en niet Eneco? Want hier in het topic las ik dat je de backoffice maatschappij moest benaderen.

Ik heb Eneco al 2 mails gestuurd, maar geen reactie, dus die wil ik maandag even bellen. Maar anders neem ik contact op met de LM.

[ Voor 3% gewijzigd door Qosmic op 02-09-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riminii
  • Laatst online: 16-05 11:11
Ik heb ook na enig aandringen het default password van de backend (Vattenfall Incharge) gekregen. En zowaar, ik kan weer bij de instellingen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Qosmic schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:35:
[...]

Ok, heb jij het owners ww gekregen ?
ja die.

Bij mij is de leasemaatschappij Leaseplan en de backoffice is leaseplan energy. Die laatste heb ik gebeld.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 02-09-2023 13:44 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:32
@de Peer interessant, ik ga LPEnergy dan ook eens bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy Man 2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 23:32
Great, had ik dit forum maar gelezen voordat ik de myEve app installeerde. Ook ik heb de nieuwe firmware geïnstalleerd - uitgaande van dat nieuw in principe beter is. Gevalletje koude kermis, foutmelding wachtwoord en kan nu dus ook niet meer inloggen.

Laadpaal is twee jaar oud en in privé beheer, heb dus (nog) geen PRC code meegeleverd gekregen. Nu maar hopen dat de website waar ik de paal gekocht heb mij kan helpen... fingers crossed!

Vind het wel echt een enorme tegenvaller van Alfen, firmware met een dergelijke bug publiceren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Heb inmiddels de laadpaal uitgetest met loadbalancing en het werkt zeer goed. Een vraag, stel ik wil ipv laden via lb op goedkoop tarief na 23h gaan laden kan ik dit ergens instellen?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

corsat schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:19:
Heb inmiddels de laadpaal uitgetest met loadbalancing en het werkt zeer goed. Een vraag, stel ik wil ipv laden via lb op goedkoop tarief na 23h gaan laden kan ik dit ergens instellen?
Niet via de wallbox, wel via losse apps zoals bijvoorbeeld “Gridio”. Te vinden op de play store of AppStore.
Kun je instellen wanneer de EV geladen moet zijn en dan kijkt de app wanneer het gunstige uur tarief is om op dat tijdstip te gaan laden. En zorgt ervoor dat de EV altijd geladen is op de ingestelde tijd. Geheel automatisch😊

Of via een domotica systeem die kijkt naar het goedkoopste uur(en) tarief.

[ Voor 27% gewijzigd door Audione0 op 03-09-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Qosmic schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:35:
[...]

Ok, heb jij het owners ww gekregen of de prc? of beide? :+
Ik zit qua lease bij Alphabet, maar dus de leasemaatschappij benaderen en niet Eneco? Want hier in het topic las ik dat je de backoffice maatschappij moest benaderen.

Ik heb Eneco al 2 mails gestuurd, maar geen reactie, dus die wil ik maandag even bellen. Maar anders neem ik contact op met de LM.
Gister gebeld met eneco mobility en goed en adequaat geholpen.
Vandaag owners password en prc in de mail. Dus top service wat dat betreft.
Heb nu fw 6.3 op de paal staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topictitel veranderd naar een meer generieke versie om beter de lading te dekken :Y (bedankt voor de suggestie @stormfly :> )

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Audione0 schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:37:
[...]

Niet via de wallbox, wel via losse apps zoals bijvoorbeeld “Gridio”. Te vinden op de play store of AppStore.
Kun je instellen wanneer de EV geladen moet zijn en dan kijkt de app wanneer het gunstige uur tarief is om op dat tijdstip te gaan laden. En zorgt ervoor dat de EV altijd geladen is op de ingestelde tijd. Geheel automatisch😊

Of via een domotica systeem die kijkt naar het goedkoopste uur(en) tarief.
Is er ook een app in de Apple Store want Gridio is Android denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Andere vraag, mijn display blijft continue aanstaan terwijl verderop in de straat exact dezelfde laadpaal hangt maar daar is het display uit. Ik heb alle instellingen doorgelopen maar vindt dit niet terug, waar kan ik dit aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
corsat schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:24:
Andere vraag, mijn display blijft continue aanstaan terwijl verderop in de straat exact dezelfde laadpaal hangt maar daar is het display uit. Ik heb alle instellingen doorgelopen maar vindt dit niet terug, waar kan ik dit aanpassen.
dim display dim kan je in % aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

corsat schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:18:
[...]

Is er ook een app in de Apple Store want Gridio is Android denk ik.
Die vraag had je zelf kunnen beantwoorden door zelf even in de store te kijken🙄😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
leeyuentuen schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:43:
[...]

dim display dim kan je in % aanpassen
Heb ik gevonden en het vink je aangezet maar werkt niet of moet ik vink je niet aanvinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

corsat schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:20:
[...]

Heb ik gevonden en het vink je aangezet maar werkt niet of moet ik vink je niet aanvinken?
Grote kans dat je de box even moet herstarten on de wijziging door te voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Ik heb de wallbox verbonden via utp. Via ace installer kan ik hem benaderen en wijzigen.

Via myeve, zie ik hem, kan erop inloggen. Maar de waardes worden niet weergegeven, overal staat unknown.
En krijg in de (android) app een melding in een rode balk die zegt: verbinding met laadstation mislukt. Mogelijk is er al een apparaat verbonden. Meld u af op dat apparaat en probeer opnieuw.

Ik ben echter op geen ander device ingelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Qosmic schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:42:
Ik heb de wallbox verbonden via utp. Via ace installer kan ik hem benaderen en wijzigen.

Via myeve, zie ik hem, kan erop inloggen. Maar de waardes worden niet weergegeven, overal staat unknown.
En krijg in de (android) app een melding in een rode balk die zegt: verbinding met laadstation mislukt. Mogelijk is er al een apparaat verbonden. Meld u af op dat apparaat en probeer opnieuw.

op het kruisje drukken in het rode vlak. Kun je als t goed is gewoon verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Paar keer gedaan, maar werk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoRs0n
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 16:35
de android app werkt inderdaad al enige tijd niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Audione0 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:27:
[...]

Grote kans dat je de box even moet herstarten on de wijziging door te voeren
Ik heb een werkschakelaar en enkele malen uit en aangezet maar scherm blijft continue branden. Moet of kan ik via de installer nog een herstart uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:59
Binnenkort komt er een Pro-Line bij mij te hangen en ik ben nu de voorbereidingen aan het treffen.
Uit de oprit wil ik een 32mm pijp laten komen waarin de 4x6mm2 draad en 2 STFP kabels lopen.
(1 naar de P1 poort en 1 naar de router)

Ga ik daar problemen mee krijgen wanneer ik alles in dezelfde 32mm buis stop? Normaliter wil je data en stroom zo veel mogelijk apart houden maar nu komt natuurlijk alles bij elkaar in de laadpaal.

Eenmaal onder de grond splitst de SFTP naar de router zich af. De SFTP naar de P1 poort ligt wel tot in de meterkast naast de stroomkabel.

Het alternatief is de data in een 16/19mm buis stoppen en dan beide (met tussenruimte?) tegen de muur bevestigen. Maar dat is natuurlijk niet zo mooi als alles in 1 buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 08:46
DutchJackal schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:54:
Binnenkort komt er een Pro-Line bij mij te hangen en ik ben nu de voorbereidingen aan het treffen.
Uit de oprit wil ik een 32mm pijp laten komen waarin de 4x6mm2 draad en 2 STFP kabels lopen.
(1 naar de P1 poort en 1 naar de router)

Ga ik daar problemen mee krijgen wanneer ik alles in dezelfde 32mm buis stop? Normaliter wil je data en stroom zo veel mogelijk apart houden maar nu komt natuurlijk alles bij elkaar in de laadpaal.

Eenmaal onder de grond splitst de SFTP naar de router zich af. De SFTP naar de P1 poort ligt wel tot in de meterkast naast de stroomkabel.

Het alternatief is de data in een 16/19mm buis stoppen en dan beide (met tussenruimte?) tegen de muur bevestigen. Maar dat is natuurlijk niet zo mooi als alles in 1 buis.
Moet het geen 5x6mm² zijn
L1 + L2 + L3 + N + PE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:59
braxx1980 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:35:
[...]

Moet het geen 5x6mm² zijn
L1 + L2 + L3 + N + PE
Het is een grondkabel. Dan tel je de aardedraad niet mee, maar die zit onder de mantel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie83
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-05 22:29
Qosmic schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:57:
[...]

Gister gebeld met eneco mobility en goed en adequaat geholpen.
Vandaag owners password en prc in de mail. Dus top service wat dat betreft.
Heb nu fw 6.3 op de paal staan.
Zat de paal bij jou nog in het leasecontract of was deze inmiddels al "afgeschreven"?
Ik zit momenteel nog in het leasecontract waar ook de paal inzit, en heb het idee dat ze wellicht wat moeilijk gaan doen over het zelf willen updaten van de paal terwijl hij nog in de lease zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Qosmic schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:42:

Gelijkaardig probleem sinds installeren MyEve en ook nergens anders ingelogd (want de ACE installer doet het wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Audione0 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:07:
[...]

op het kruisje drukken in het rode vlak. Kun je als t goed is gewoon verder
Ik kan verder maar kan ook niets wijzigen via de Android MyEve
Eigenaardig want waneer ik iets aanpas via de Installer verschijnt de wijziging ook onmiddellijk in de MyEve app.
Er is dus wel degelijk verbinding via het netwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 06-09-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
Bossie83 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:57:
[...]

Zat de paal bij jou nog in het leasecontract of was deze inmiddels al "afgeschreven"?
Ik zit momenteel nog in het leasecontract waar ook de paal inzit, en heb het idee dat ze wellicht wat moeilijk gaan doen over het zelf willen updaten van de paal terwijl hij nog in de lease zit :)
Zit nog in het lease contract. Maar deden totaal niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie83
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-05 22:29
Dat is goed nieuws! dan zal ik ze een dezer dagen eens bellen, aangezien ik ook geen sticker of infokaart bij installatie gehad heb.
Dank je wel!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Nog even wachten met updaten van Homeassistant naar 2023.9 de Alfen integratie doet het nog even niet. Volgens github is de fix onderweg.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeyuentuen
V_ger schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:57:
Nog even wachten met updaten van Homeassistant naar 2023.9 de Alfen integratie doet het nog even niet. Volgens github is de fix onderweg.
nieuwe public release https://github.com/leeyue...llbox/releases/tag/2.6.18

• Qosmic
Als ik trouwens ace installer opstart en inlog krijg ik de volgende 3 vragen.

* There are 10 new firmware versions available on the FTP site

Do you want to download the new firmware versions to your PC?

* there are 17 new preset files found on the FTP site

* There are 498 new backoffice preset files found on the FTP site. These files are required when you change the back office connection of a charging station.

Do you want to download the new backoffice preset files to your PC?

Kan je dit zomaar zonder pardon allemaal downloaden, en ook installeren of maak ik dan een rommeltje van hoe het nu loopt.

Zit nu op fw 6.3 overigens.

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:28
Nog EVE-PRO gebruikers die een TQ EM420 meter gebruiken voor LB ? EVE-PRO ging totaal zwart enkele weken terug, vandaag is een board vervangen maar helaas zijn de originele LB-instellingen niet mee overgezet...
Ben dus op zoek naar de meter-register-instellingen, aansluiting is monofase 40A ...

Alvast bedankt, Marcher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
Qosmic schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:07:

* There are 498 new backoffice preset files found on the FTP site. These files are required when you change the back office connection of a charging station.

Kan je dit zomaar zonder pardon allemaal downloaden, en ook installeren of maak ik dan een rommeltje van hoe het nu loopt.

die update is niet voor je wallbox maar enkel voor je ace installer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
Als lb staat ingeschakeld hoor je bij wisselvallig weer dat het relais regelmatig schakelt. Wat ik mij afvraag is of het relais en de electronica ontworpen is voor al deze schakelingen, het is zeker geen solid state relais. Iemand met e kennis die iets over het ontwerp en gebruikte materialen kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
corsat schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 06:53:
Als lb staat ingeschakeld hoor je bij wisselvallig weer dat het relais regelmatig schakelt. Wat ik mij afvraag is of het relais en de electronica ontworpen is voor al deze schakelingen, het is zeker geen solid state relais. Iemand met e kennis die iets over het ontwerp en gebruikte materialen kan zeggen.
Weet niet of overal dezelfde in zit maar ik zag op een foto de Pansonic AHES3191 zitten. Deze gaat minimaal 5 miljoen schakelingen mee. Dat zijn er redelijk wat. :) Een levensduur van 15 jaar moet dan makkelijk lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:26
Qosmic schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:07:

Als je dat niet doet werkt de ACE installer niet of niet goed, ik zou niet weten waarom je dit niet zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:17
Ik probeer deze al enkele weken te installeren maar krijg telkens een time-out tijdens configuratie.
Vandaag via MyEve een software-update* gedaan naar laatste versie en daarna terug uitgelogd bij de MyEve app. Maar ik krijg nog steeds een time-out.

Mijn laadpaal zit wel op een ander subnet dan home assistant, misschien is dat het probleem. Iemand toevallig tegen hetzelfde probleem aangelopen?

*software-update ging verrassend goed ondanks meerdere berichten hier afgelopen weken. Kwam van versie 5.x.x en zit nu op 6.4.0

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
nujtrug schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:39:
[...]

Ik probeer deze al enkele weken te installeren maar krijg telkens een time-out tijdens configuratie.
Vandaag via MyEve een software-update* gedaan naar laatste versie en daarna terug uitgelogd bij de MyEve app. Maar ik krijg nog steeds een time-out.

Mijn laadpaal zit wel op een ander subnet dan home assistant, misschien is dat het probleem. Iemand toevallig tegen hetzelfde probleem aangelopen?
Jeps zie mijn eerdere post. Een interne NAT rule maken in je router. (Kan niet met UniFi spullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
stormfly schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:29:
[...]

Jeps zie mijn eerdere post. Een interne NAT rule maken in je router. (Kan niet met UniFi spullen)
Ok bedankt, eens proberen!

[ Voor 81% gewijzigd door nujtrug op 09-09-2023 11:40 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
nujtrug schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:39:
[...]

*software-update ging verrassend goed ondanks meerdere berichten hier afgelopen weken. Kwam van versie 5.x.x en zit nu op 6.4.0
Ondertussen is het mij gelukt om integratie met Home Assistant te configureren.

Ik ben nu even de Solar Charging optie aan het uitproberen maar begrijp het niet helemaal goed :?

Load balancing staat al even actief op maximum 3 kW (persoonlijk genoeg voor op een nachtje auto op te laden + zo beperk ik mijn kosten voor het ingevoerde capaciteitstarief hier in België) en dat werkt gewoon zoals ik verwacht. Ben de afgelopen maanden niet boven die 3kW gekomen (inclusief verbruik appartement).

Hier liggen ook een aantal zonnepanelen op het appartement die tijdens de zomermaanden max 2 kW opwekken. Ik zou die overtollige stroom graag gebruiken om mijn auto extra op te laden (3 kW van het net + x kW overproductie).

Ik heb al zowel de modus Comfort als Green geprobeerd maar krijg het niet werkende zoals ik het wil. Momenteel staat de laadpaal (monofase) op Comfort mode met minimum van 2,9 kW maar ik merk tijdens het laden dat hij niet hoger gaat dan 2,9 kW terwijl mijn zonnepanelen 1,2 kW aan het opwekken zijn.
In de Green modus op 0% was hij telkens aan het wachten op vermogen...

Ik denk dus dat ik iets fout doe in de configuratie, ik kan ook nergens documentatie vinden over die Solar Charging optie. Of is hetgeen ik wil niet mogelijk?

EDIT:
Mijn eigen domme fout...Ik had niet alleen load balancing ingesteld op 3kW maar ook de algemene limiet op 13A (als back-up moest load balancing niet werken). 8)7
Heb limiet van het laadstation terug op 32A gezet en nu doet hij dus wat ik verwacht! Mijn overproductie gebruiken + 3kW van het net

Solar Charging staat nu op Comfort mode met minimum van 1,4kW

[ Voor 8% gewijzigd door nujtrug op 14-09-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturmenstrudel
Ik zie ook iets raar met mijn laadpaal: er is genoeg PV power, maar de charger stopt op "max current

[

Ik denk er is iets te doen met the "charging profile" - ik denk het komt van de backoffice (Eneco).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw3aZdawaWYbs0O-zVR0W8XcDvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hoJkO6pj0YQj1HOFfvsSeCO2.png?f=fotoalbum_large

Wat is het???

[ Voor 22% gewijzigd door sturmenstrudel op 10-09-2023 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sturmenstrudel schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:35:
Ik zie ook iets raar met mijn laadpaal: er is genoeg PV power, maar de charger stopt op "max current

[Afbeelding]

Ik denk er is iets te doen met the "charging profile" - ik denk het komt van de backoffice (Eneco).

[Afbeelding]

Wat is het???
Is dit niet de melding dat je auto minimaal 6A nodig heeft om te kunnen laden? Daaronder stopt hij met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
Denk dat het niet verstandig is om je tag is te delen. Dit UID is het enige wat nodig is om een kaart te klonen. Met alle vervelende gevolgen die dit kan hebben. De laadpaal zou naar mijn ziens maar een gedeelte van dit ID in de log moeten schrijven. Voor onderzoeksdoeleinden is dat meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturmenstrudel
Bedankt, ik weet het niet! ID is weg...

Ik heb via de Eneco Slim Laden app een "boost" mode geactiveerd, om geen invloed te hebben van de back office. Zon was al niet genoeg om te verifiëren, ik zal zien in de volgende dagen. Ik denk dat de auto is niet verantwoordelijk voor de on/off.

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-05 13:24
Ik heb net een Alfen double uit 2017 opgehaald, alles is branding Eneco.

Nog los van eventueel codes en gedonder, ik krijg een aardlek fout bij het opstarten en de paal verschijnt niet in ace installer.

Ik kan ook maar weinig vinden over de oude double variant.

zou het kunnen zijn dat "even testen op het stopcontact" niet werkt bij deze variant?

Wie kan mij hlelpen :D Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJTxd0C6-RQGMad1mMyPSXc6Tps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHQ8e8nlEe43VpL41JcFe2Lr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tOOdsCGIjjEvT3pUU9wKJ-Fxgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nOLUdeKT9V7TxMEKs9KBPGV.jpg?f=fotoalbum_large

• luke22
O ik heb een andere stroomstekker gemaakt en nu werkt het wel 😅

Nu is alleen de vraag waarom hij niet verschijnt in ACE installer...

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:14
luke22 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:58:
O ik heb een andere stroomstekker gemaakt en nu werkt het wel 😅

Nu is alleen de vraag waarom hij niet verschijnt in ACE installer...
Heb je een ethernet kabel aangesloten? Krijgt de paal een ip adres?

• luke22
Ik had de laadpaal direct op mijn laptop ingeprikt, dit werkte met de nieuwere single pro die ik heb toen namelijk.

Op mijn netwerk inprikken heb ik nog niet geprobeerd

• luke22
Ik zie 2 IP adressen verschijnen als ik hem op de router aansluit die beide ongeveer hezelfde mac adres hebben.

maar nog steeds niks te zien in ACE installer :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:26
luke22 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:16:
Ik heb net een Alfen double uit 2017 opgehaald, alles is branding Eneco.

Nog los van eventueel codes en gedonder, ik krijg een aardlek fout bij het opstarten en de paal verschijnt niet in ace installer.

Ik kan ook maar weinig vinden over de oude double variant.

zou het kunnen zijn dat "even testen op het stopcontact" niet werkt bij deze variant?

Wie kan mij hlelpen :D [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is een advance lader, oftewel een oud platform, dit word nergens meer ondersteund en daar heb je speciale kabels en speciale software voor nodig.
Alfen is al meer dan een jaar geleden gestopt met ondersteuning hiervan, lader is niets meer waard en je kan er niets meer mee.
Pagina: 1 ... 13 ... 79 Laatste