[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 14 ... 80 Laatste
Acties:

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:12
zelfs als ik Eneco bel kunnen zij niks meer doen? :( wel vervelend nieuw dit.

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:52
luke22 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:02:
zelfs als ik Eneco bel kunnen zij niks meer doen? :( wel vervelend nieuw dit.
Klopt!

• luke22
ding is psa 6 jaar oud... hoezo zou dat al moeten stoppen :/

• Daveth
Deze laders zijn uit 2013 tot 2017, voor een lader met de huidige techniek die toen de tijd nieuw was is dit nu oud, er is veel veranderd in de tussentijd.

Wel bijzonder dat je hier nog aan gekomen ben, iedereen gebruikt deze laders tot dat er iets niet meer werkt en dan gaan ze de vuilnisbak in, ik hoop voor je dat je deze niet ergens gekocht hebt want dan ben je genaaid.

[ Voor 47% gewijzigd door Daveth op 14-09-2023 20:12 ]

• luke22
Lag bij iemand achterin een garage na een faillissement van een bedrijf.

Ik ben nog bezig met iemand die misschien een manier weet om hem in plug and charge te krijgen.

Maar dit moet dan 1 van de aller laatste zijn geweest. Productie datum is 2017, vandaar dat ik niet dacht dat dit een probleem zou worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
corsat schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 06:53:
Als lb staat ingeschakeld hoor je bij wisselvallig weer dat het relais regelmatig schakelt. Wat ik mij afvraag is of het relais en de electronica ontworpen is voor al deze schakelingen, het is zeker geen solid state relais. Iemand met e kennis die iets over het ontwerp en gebruikte materialen kan zeggen.
Hier heb ik dat bij 1 fase laden om de minuut. Hij start op, auto reageert ook en dan sluit hij weer af. Dit is echt wel een ding en niet gezond voor het systeem.

Vaak ook system crash en dan moet het apparaat compleet opnieuw opstarten. Iets met het display.

Vanaf begin af aan is mijn laadpaal nooit vrij geweest van foutmeldingen en gekloot. Zijn er ook al eerder bijgeweest. Nu moet ik weer iemand laten komen en dat kost mij €140,- ex btw voorrijdkosten in de garantie. :(

De kap is in 1,5 jaar tijd ook helemaal verweerd. Geel en dof. Dat is ook heel normaal volgens Alfen.

[ Voor 26% gewijzigd door Sarge78 op 15-09-2023 09:35 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-05 16:06
Sarge78 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:30:
[...]
De kap is in 1,5 jaar tijd ook helemaal verweerd. Geel en dof. Dat is ook heel normaal volgens Alfen.
De vergeling van de kap heb ik ook. Is niet echt van deze tijd wanneer een product er zo snel triest uit gaan zien. Wanneer het nu een product van een 10tje was of zo, maar dat is het ook weer niet 🤔

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 09:40
Als ik in ace installer in de log files kijk van mijn eve pro line zie Ik altijd setup modem failed voorbij komen.

Modem: unit retry (21) after 560 seconds
Test registration failed
Setup modem failed

Hij is wired aangesloten en via 4g verbonden met back office van eneco. Dat werkt allemaal prima. Heb ook 2 ip adressen en in mijn laden zie ik ook gewoon de transacties staan.

Is dit normaal? Evt op te lossen?
Draai nu op firmware 6.3 evt een update naar 6.4 zinvol?

Toch belachelijk dat die paal weet ik veel hoeveel pogingen doet mbt de modem.

[ Voor 7% gewijzigd door Qosmic op 16-09-2023 13:59 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

• the_tWiStEr
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waardevol topic dit! Erg veel vragen mee beantwoord maar zit nu met een situatie waar ik benieuwd ben naar het oordeel van iemand anders. :)

Laadoplossing: Alfen Single Pro-Line, 1 fase aangesloten, afgezekerd op 32A met een b-kar. alamat., active load balancing via P1 van de slimme meter. De alamat is geplaatst door de installateur die in opdracht van Eneco werkte. Ze hebben deze smalle module tussen twee aardlekschakelaars geplaatst.

Huisaansluiting: 1x40. Verzwaren had een behoorlijke doorlooptijd vorig jaar en ik moest dit vrij onverwacht en snel regelen i.v.m. wisselen van poolauto die einde contract was en wegens nieuw beleid irt diesel niet verlengd mocht worden. Dus met wat geluk overgestapt naar een Model 3 uit de pool. Nadeel: niet veel tijd gehad om mezelf er in te verdiepen (inmiddels na 1+ jaar wel een stuk wijzer :+).

Huidige auto: KIA EV6 Plus Advanced RWD 77,4KWH

Verder: 10x320wp PV op het dak.

De Alfen is mei 2022 geplaatst in opdracht van Eneco eMobility. In verband met aflopen leaseregeling eind 2022 zit er nu geen Eneco contract/backoffice meer op en geen actieve simkaart. Met owner password heb ik hem in standalone gezet en een master key + eigen tag toegevoegd zodat ik de RFID-lezer kan blijven gebruiken. Verdere instellingen zoals max current en active load balancing niet aangeraakt tov hoe het is opgeleverd.

Dit alles werkte goed van begin juli 2022 tot begin augustus dit jaar. De alamat is er in die tijd een keer of drie 's nachts uitgeklapt tijdens/na het laden, maar ging dan wel weer aan.

Heb delen van de logfile op Google Drive gezet om de rest van de situatie toe te lichten. Alle gevoelige info zoals rfid gemaskeerd met xyz.
  1. 2 augustus is laatste sessie voor de problemen begonnen
  2. Na de sessie van 4/5 augustus klapte de alamat er uit na het laden en ging daarna een paar dagen niet meer aan
  3. Op 8 augustus deed de alamat het spontaan weer en werkte het laden zonder problemen
  4. Na de sessie van 24/25 augustus is de alamat definitief overleden
  5. Gisteren is de alamat (Chint NB2LE B32) vervangen door een nieuwe alamat met vergelijkbare specs (ABB DSN201E B32 A30)
  6. De timestamps in het laatste deel van de log kloppen niet met de werkelijkheid dus ik houd de timestamps aan ter indicatie
  7. 7 sept 08:00 (eigenlijk gisteren dus) kwam de Alfen zonder issues in de lucht
  8. Direct daarna 08:08 een test gedaan op laag vermogen
  9. Dezelfde dag 16:19 de EV6 aangesloten en op 100% vermogen geladen tot om 18:25 de nieuwe alamat eruit klapte
  10. Om 18:32 de alamat weer ingeschakeld, EV6 op 90% vermogen gezet en toen de laadsessie normaal af kunnen ronden
Heb ook screenshots uit de ACE installer, met de huidige settings die nog steeds zijn zoals oorspronkelijk opgeleverd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIP_Zc-T3t3NClcE6-1eIHU9HcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiVWmgA8hcF6VWqSm4yNv2V0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Zo1LVMyCQoJOzlUo0DN6A8OmLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5692hrhl6TleoyJwR7JRMzGd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7YSQBlFnulH3Nh_tj7Q-leie08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPMAC4x5zp507weEhRCPUX5z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ud2YPMhXaalD-IoRnvp3xGyrlT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOw2crGzsvPHyknJHbE5SK6R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmlSaztlE1sD5RMAvdoR0bnrddI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7r8irpfjT3nceRJnWG89SlTN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVsM4SftPTq8bMGx_mmmMY7aKZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VL4InH9MiipPdiLkdshh3mpj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siD66mptTCZbLyLwTaco8rO3dEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmMgbCdAHJnGyOQjt6Wkt0WA.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is hier nu het meest aannemelijk?

Raakt de alamat overbelast vanwege de Alfen met max current op 32A, achter een B32 alamat die daardoor behoorlijk warm wordt (voelt) en bij < 32A klapt. Waardoor het beperken van het vermogen vanaf de auto zorgt dat dit niet gebeurd. Dus: max current in de Alfen verlagen t.o.v. hoe het is opgeleverd om permanent dit probleem te voorkomen? Alamat vervangen door een brede module die de warmte beter kwijt kan? Had de installateur dat wellicht al meteen moeten doen?

Of, doet de EV6 (opeens) iets wat niet deugd? Of iets heel anders.

Ik ben heel benieuwd of iemand hier iets uit kan opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
the_tWiStEr schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:48:
Waardevol topic dit! Erg veel vragen mee beantwoord maar zit nu met een situatie waar ik benieuwd ben naar het oordeel van iemand anders. :)

Laadoplossing: Alfen Single Pro-Line, 1 fase aangesloten, afgezekerd op 32A met een b-kar. alamat., active load balancing via P1 van de slimme meter. De alamat is geplaatst door de installateur die in opdracht van Eneco werkte. Ze hebben deze smalle module tussen twee aardlekschakelaars geplaatst.

Huisaansluiting: 1x40. Verzwaren had een behoorlijke doorlooptijd vorig jaar en ik moest dit vrij onverwacht en snel regelen i.v.m. wisselen van poolauto die einde contract was en wegens nieuw beleid irt diesel niet verlengd mocht worden. Dus met wat geluk overgestapt naar een Model 3 uit de pool. Nadeel: niet veel tijd gehad om mezelf er in te verdiepen (inmiddels na 1+ jaar wel een stuk wijzer :+).

De Alfen is mei 2022 geplaatst in opdracht van Eneco eMobility. In verband met aflopen leaseregeling eind 2022 zit er nu geen Eneco contract/backoffice meer op en geen actieve simkaart. Met owner password heb ik hem in standalone gezet en een master key + eigen tag toegevoegd zodat ik de RFID-lezer kan blijven gebruiken. Verdere instellingen zoals max current en active load balancing niet aangeraakt tov hoe het is opgeleverd.

Dit alles werkte goed van begin juli 2022 tot begin augustus dit jaar. De alamat is er in die tijd een keer of drie 's nachts uitgeklapt tijdens/na het laden, maar ging dan wel weer aan.

Heb delen van de logfile op Google Drive gezet om de rest van de situatie toe te lichten. Alle gevoelige info zoals rfid gemaskeerd met xyz.
  2. Na de sessie van 4/5 augustus klapte de alamat er uit na het laden en ging daarna een paar dagen niet meer aan
  3. Op 8 augustus deed de alamat het spontaan weer en werkte het laden zonder problemen
  5. Gisteren is de alamat (Chint NB2LE B32) vervangen door een nieuwe alamat met vergelijkbare specs (ABB DSN201E B32 A30)
  6. De timestamps in het laatste deel van de log kloppen niet met de werkelijkheid dus ik houd de timestamps aan ter indicatie
  7. 7 sept 08:00 (eigenlijk gisteren dus) kwam de Alfen zonder issues in de lucht
  9. Dezelfde dag 16:19 de EV6 aangesloten en op 100% vermogen geladen tot om 18:25 de nieuwe alamat eruit klapte
  10. Om 18:32 de alamat weer ingeschakeld, EV6 op 90% vermogen gezet en toen de laadsessie normaal af kunnen ronden
Heb ook screenshots uit de ACE installer, met de huidige settings die nog steeds zijn zoals oorspronkelijk opgeleverd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Raakt de alamat overbelast vanwege de Alfen met max current op 32A, achter een B32 alamat die daardoor behoorlijk warm wordt (voelt) en bij < 32A klapt. Waardoor het beperken van het vermogen vanaf de auto zorgt dat dit niet gebeurd. Dus: max current in de Alfen verlagen t.o.v. hoe het is opgeleverd om permanent dit probleem te voorkomen? Alamat vervangen door een brede module die de warmte beter kwijt kan? Had de installateur dat wellicht al meteen moeten doen?

Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar ik denk dat het aan je auto ligt, ik heb al meerdere Kia EV6 terug laten sturen naar de garage om dit soort problemen.
Kia heeft echt veel problemen met de omvormer van de EV6
Als het aan je auto ligt kan het nog erger worden en zelf je powerboard van je lader opblazen, dan heb je een hoop reperatie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppyjer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-08-2024
Daveth schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:28:
[...]

Default password krijg je ook niet, als van 4.x.x. naar 5.x.x gaat, je moet aan het begin van de update zelf een wachtwoord verzinnen en invoeren.
Dit heb ik gister ook gedaan.

Maar nu komt de lader wel online.. en kan ik met de ACE installer erbij.. maar de login pakt hij niet.
Help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
joppyjer schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:11:
[...]

Dit heb ik gister ook gedaan.

Maar nu komt de lader wel online.. en kan ik met de ACE installer erbij.. maar de login pakt hij niet.
Help
Het klinkt vervelend maar als je wachtwoord niet werkt en je hebt geen CPO (Charge point operator) waar je een wachtwoord kan opvragen is er geen optie meer, je kan contact opnemen met Alfen maar ik verwacht dat je daar ook niet veel verder kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_tWiStEr
  • Niet online
Daveth schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:01:
[...]

Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar ik denk dat het aan je auto ligt, ik heb al meerdere Kia EV6 terug laten sturen naar de garage om dit soort problemen.
Kia heeft echt veel problemen met de omvormer van de EV6
Als het aan je auto ligt kan het nog erger worden en zelf je powerboard van je lader opblazen, dan heb je een hoop reperatie kosten.
Bedankt voor de tip. Ik heb daar ook een en ander over gelezen. Hij gaat binnenkort naar de garage dus zal vragen of ze meteen naar de omvormer kunnen kijken… tot die tijd dan maar even laden met de granny of DC-laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
the_tWiStEr schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:32:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb daar ook een en ander over gelezen. Hij gaat binnenkort naar de garage dus zal vragen of ze meteen naar de omvormer kunnen kijken… tot die tijd dan maar even laden met de granny of DC-laden.
Als het aan je auto ligt kan het nog steeds zijn dat dit ook gebeurd als je met je granny laadt, ook kan het zijn dat je granny hierdoor kapot gaat.
Even voor de duidelijkheid ze noemen een lader "lader" maar dat is het niet, alle laadt processen worden geregeld door je auto ook het laden zelf, het enige waarvoor je een lader nodig hebt is om de regels door te geven waar je auto zich aan moet houden (o.a. vermogen) en ook de backoffice gegevens door te geven.
Voor de rest is je lader niets meer dan een 3 fase stopcontact.

DC lader kan wel want die slaat de omvormer van je auto compleet over.

Bij laadproblemen is veel vaker de auto het probleem dan de lader.

[ Voor 6% gewijzigd door Daveth op 17-09-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_tWiStEr
  • Niet online
Daveth schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:41:
[...]

Als het aan je auto ligt kan het nog steeds zijn dat dit ook gebeurd als je met je granny laadt, ook kan het zijn dat je granny hierdoor kapot gaat.
Even voor de duidelijkheid ze noemen een lader "lader" maar dat is het niet, alle laadt processen worden geregeld door je auto ook het laden zelf, het enige waarvoor je een lader nodig hebt is om de regels door te geven waar je auto zich aan moet houden (o.a. vermogen) en ook de backoffice gegevens door te geven.
Voor de rest is je lader niets meer dan een 3 fase stopcontact.

DC lader kan wel want die slaat de omvormer van je auto compleet over.

Bij laadproblemen is veel vaker de auto het probleem dan de lader.
Helder, zo heb ik het ook begrepen inderdaad. Ik dacht als eerste aan de granny omdat ik daar op zich behoorlijk wat uur probleemloos mee heb geladen (op 12A) toen de alamat van de Alfen stuk was. Wel een stuk meer laadverlies natuurlijk. Maar vooral: hij is van Kia: dus als de auto hem stuk maakt is het iets makkelijker onder garantie te laten vervangen :X

Maar DC is inderdaad het minst risicovol. Morgen maar Kia bellen en voor nu DC pakken.

Ik vroeg me nog af of je niets vreemds in mijn instellingen ziet. Bv Installation: maximum allowed phases staat op 3-Phase, terwijl er maar 1 fase is aangesloten. Load balancing: phase rotation staat op L1L2L3. Misschien dat het niet uitmaakt omdat er gaan spanning op L2 en L3 staat, maar ik ben geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Qosmic schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:43:
Als ik in ace installer in de log files kijk van mijn eve pro line zie Ik altijd setup modem failed voorbij komen.

Modem: unit retry (21) after 560 seconds
Test registration failed
Setup modem failed

Hij is wired aangesloten en via 4g verbonden met back office van eneco. Dat werkt allemaal prima. Heb ook 2 ip adressen en in mijn laden zie ik ook gewoon de transacties staan.

Is dit normaal? Evt op te lossen?
Draai nu op firmware 6.3 evt een update naar 6.4 zinvol?

Toch belachelijk dat die paal weet ik veel hoeveel pogingen doet mbt de modem.
Zie je ook steeds de rode disconnect meldingen? Hier heeft het ook al eens geholpen om vanuit de backoffice een reset te doen. Heb hier een keer verbindingsproblemen gehad dat het steeds wegviel en foutmeldingen gaf. Een reset vanuit de backoffice, dus niet een reset van jouw systeem maar van hun koppeling, heeft het toen opgelost.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weet niet zeker, Wellicht zou je dan de instellingen nog even op 1 fase kunnen zetten? Zie dat je1 fase bent aangesloten en in de instellingen staat 3 fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:41

Ik heb een ICU EVE mini. Na een firmware upgrade was de controller defect. Deze was vervangen maar na de vervanging lukte het niet meer om een hele nacht te laden, hooguit een uur of 2 en dan klapte de automaat eruit. Op een gegeven moment leek er kortsluiting in de ICU te zitten want de automaat klepte er na inschakelen direct weer uit.

Probleem aangemeld en is er een monteur langs geweest. Het probleem zat in de automaat, na zes jaar heeft deze het dus begeven. Ik heb een Ioniq 5 en de lader is één fase gezekerd achter een 32A automaat. De automaat werd idd altijd heel erg heet en volgens de monteur is dat de reden van het defect. In de service installer heeft hij nu de max A op 28 gezet en dat maakt een enorm verschil in de temperatuur van de automaat (en kabel naar de ICU) en het laden werkt weer als van ouds.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_tWiStEr
  • Niet online
@Sarge78 1 fase is inderdaad de moeite waard om te proberen - het lijkt me sowieso ook een logischere instelling in mijn geval.

@wfveennl : dan heb je een zeer vergelijkbare setup (auto en huisaansluiting). Ik zie in de log ook dat mijn laatste laadsessie op 28A was, dus begrenst vanuit de auto op 90% power:

code:
1
2023-09-07T22:07:20.082Z:USER:taskMaster.c:5785:Socket #1: I1=28.0A I2=0.0A I3=0.0A P=5.9kW Idc=0.5mA

Klinkt alsof die instelling bij mij naar 28A aanpassen ook logisch is. Heb ook contact gehad met de monteur die alamat heeft vervangen. Hij stelde hetzelfde voor om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05:53
nujtrug schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:47:
[...]

EDIT:
Mijn eigen domme fout...Ik had niet alleen load balancing ingesteld op 3kW maar ook de algemene limiet op 13A (als back-up moest load balancing niet werken). 8)7
Heb limiet van het laadstation terug op 32A gezet en nu doet hij dus wat ik verwacht! Mijn overproductie gebruiken + 3kW van het net

Solar Charging staat nu op Comfort mode met minimum van 1,4kW
Zoals eerder al vermeld heb ik mijn Eve Single Pro-line gekoppeld met Home Assistant en regel ik van daar uit mijn configuratie. Ik merk echter dat de Solar Charging Boost na het laden altijd terug uitgezet wordt.
Wanneer ik dan later een nieuwe laadsessie start begint hij aan slechts 1,4kW te laden ongeacht of de zonnepanelen iets opwekken. Wanneer ik dan manueel de Solar Charging Boost terug op zet begint de paal wel aan hoger vermogen te laden.

Is dat normaal dat ik elke keer die Solar Charging Boost moet opzetten? Zo ja, dan kan ik dat misschien best automatiseren in Home Assistant.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 23:42

B_S

Marcher schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:47:
Nog EVE-PRO gebruikers die een TQ EM420 meter gebruiken voor LB ? EVE-PRO ging totaal zwart enkele weken terug, vandaag is een board vervangen maar helaas zijn de originele LB-instellingen niet mee overgezet...
Ben dus op zoek naar de meter-register-instellingen, aansluiting is monofase 40A ...

Alvast bedankt, Marcher
Dat is als het goed is een preset in de Installer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UT5Wo0OASuaXzCJRaWR1DBfqyKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/phQoh0rtOVf2LBB1KQGAd7oB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door B_S op 18-09-2023 20:41 . Reden: Screenshot toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-05 17:37
B_S schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:30:
[...]

Dat is als het goed is een preset in de Installer.

[Afbeelding]
thx, heb ik ondertussen ook gevonden, maar met deze settings lukt het solar-chargen niet, gaat steeds direct naar max (7.0 voor mij), heb de laatste firmware ...

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:59
luke22 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:35:
Lag bij iemand achterin een garage na een faillissement van een bedrijf.

Ik ben nog bezig met iemand die misschien een manier weet om hem in plug and charge te krijgen.

Maar dit moet dan 1 van de aller laatste zijn geweest. Productie datum is 2017, vandaar dat ik niet dacht dat dit een probleem zou worden
Op Marktplaats er mee, ik heb exact hetzelfde ervaren, er heel veel tijd in gestopt, geen enkel succes geboekt, tegen een goed bedrag (ok naar mijn mening) verkocht, nooit meer wat van vernomen, nu op zoek naar een NG serie ;). Of ombouwen met een smart evse controller, je kunt lig een groot gedeelte van de componenten hergebruiken.

Hier ook nog niet echt succes vwb mijn 3 Eve's;
- Coolblue zou terugbellen om het wachtwoordperikel op te lossen maar na 5 toezeggingen nog steeds niets vernomen
- 1 controller board is na firmware upgrade dood, Alfen zou laten weten hoe/wat verder maar zonder CPO schijnt dat lastig te zijn, ik hoor maar niets van ze, ook die meermaals gevraagd en toezegging gekregen
- 1 power board is kaduuk, onbekend waardoor, er staat een trafo bol, ik vermoed dat deze het issue is, na een swap met 1 ander systeem wat dus niet meer werkt heeft die weer werkend gemaakt

Ik ben teleurgesteld in Alfen, support vwb die hele wachtwoordkwestie waar velen inmiddels tegenaan lopen zijn is gewoon helemaal ruk. Maar of er betere alternatieven zijn weet ik niet. IIG heb ik nu voldoende spare onderdelen voor de komende jaren, al zou ik liever weer 3 werkende systemen hebben :/

Whoop!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-05 16:33
marccom schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:40:
[...]

Op Marktplaats er mee, ik heb exact hetzelfde ervaren, er heel veel tijd in gestopt, geen enkel succes geboekt, tegen een goed bedrag (ok naar mijn mening) verkocht, nooit meer wat van vernomen, nu op zoek naar een NG serie ;). Of ombouwen met een smart evse controller, je kunt lig een groot gedeelte van de componenten hergebruiken.

- Coolblue zou terugbellen om het wachtwoordperikel op te lossen maar na 5 toezeggingen nog steeds niets vernomen
- 1 controller board is na firmware upgrade dood, Alfen zou laten weten hoe/wat verder maar zonder CPO schijnt dat lastig te zijn, ik hoor maar niets van ze, ook die meermaals gevraagd en toezegging gekregen
- 1 power board is kaduuk, onbekend waardoor, er staat een trafo bol, ik vermoed dat deze het issue is, na een swap met 1 ander systeem wat dus niet meer werkt heeft die weer werkend gemaakt

Ik ben teleurgesteld in Alfen, support vwb die hele wachtwoordkwestie waar velen inmiddels tegenaan lopen zijn is gewoon helemaal ruk. Maar of er betere alternatieven zijn weet ik niet. IIG heb ik nu voldoende spare onderdelen voor de komende jaren, al zou ik liever weer 3 werkende systemen hebben :/
hebben ze echt CPO nodig bij alfen want bij mij die die CPO gewoon leeg? of kan men gewoon gebruik maken van Charging Box identifier (AUT_xxx) of charger Number (ACE0xxxxx)?

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:59
Dat kunnen ze ongetwijfeld, toen die gemaakt is hadden ze ook geen CPO lijkt me en ik zou niet weten wat deze meer doen dan doorschuiven. Maar ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat ze niet met particulieren willen samenwerken maar enkel via leveranciers/distributeurs die eerst een training gevolgd hebben en overeenkomsten hebben enzo... Enerzijds snap ik dat, anderzijds helpen ze je alleen maar verder met een kluitje het riet in helaas.
Ervaar nu dat ik er continu zelf achteraan moet, meermaals moeten vragen om reactie die vervolgens niet echt meedenkend en meewerkend is ;). Een van mijn tickets is afgesloten met een link naar de nieuwe eve producten. Ja, als het lastig wordt koop ik een nieuwe :X

Whoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
marccom schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:40:
[...]

Op marktplaats zetten en een ander met jouw probleem opschepen vind ik eerlijk gezegd ook niet netjes, heel veel mensen weten dit niet en die kopen dan een lader waar zij niets aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterhi
marccom schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:29:
Dat kunnen ze ongetwijfeld, toen die gemaakt is hadden ze ook geen CPO lijkt me <knip> Maar ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat ze niet met particulieren willen samenwerken maar enkel via leveranciers/distributeurs die eerst een training gevolgd hebben en overeenkomsten hebben enzo... Enerzijds snap ik dat, anderzijds helpen ze je alleen maar verder met een kluitje het riet in helaas.
Die situatie hebben ze zelf gecreëerd. Brikken van een probleem tijdens een firmware upgrade... tja.. leuk wanneer je 15jr terug innovatief was, maar nu weten we beter.
Wachtwoorden.... ja.. die dingen gaan (hopelijk) meer dan een paar jaar mee. Huis wordt verkocht, mensen veranderen van lease maatschappij na einde contract, veranderen van werkgever... wanneer je dat niet meeneemt in je technische ontwerp, laat je helaas een steek vallen en zal je die zelf moeten oppakken. Leveranciers (backoffice zoals Eneco en Vattenfall) die niet weten hoe ze moet omgaan met een nieuwe eigenaar van de laadpaal... Tja.. dat Alfen (mogelijk) voor het eerst producten maakt voor een consumenten markt en deze steken laat vallen... hebben nog een (slecht) excuus. De voorbeelden van de eerder genoemde energie leveranciers die deze dienst leveren ... uh... ja, dan kies je bewust voor een korte termijn oplossing en denkt (of wil) niet nadenken over de levenscyclus van hun klanten... en dat zegt iets over hun positie tov hun klant.

• Daveth
pieterhi schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:44:
[...]

Die situatie hebben ze zelf gecreëerd. Brikken van een probleem tijdens een firmware upgrade... tja.. leuk wanneer je 15jr terug innovatief was, maar nu weten we beter.
Wachtwoorden.... ja.. die dingen gaan (hopelijk) meer dan een paar jaar mee. Huis wordt verkocht, mensen veranderen van lease maatschappij na einde contract, veranderen van werkgever... wanneer je dat niet meeneemt in je technische ontwerp, laat je helaas een steek vallen en zal je die zelf moeten oppakken. Leveranciers (backoffice zoals Eneco en Vattenfall) die niet weten hoe ze moet omgaan met een nieuwe eigenaar van de laadpaal... Tja.. dat Alfen (mogelijk) voor het eerst producten maakt voor een consumenten markt en deze steken laat vallen... hebben nog een (slecht) excuus. De voorbeelden van de eerder genoemde energie leveranciers die deze dienst leveren ... uh... ja, dan kies je bewust voor een korte termijn oplossing en denkt (of wil) niet nadenken over de levenscyclus van hun klanten... en dat zegt iets over hun positie tov hun klant.
Of Alfen steken laat vallen in deze problemen ga ik niet over maar heel veel mensen geven overal Alfen de schuld van.
Alfen is de fabrikant van de lader, zij verkopen aan andere partijen (Alfen verkoopt niet aan particulieren) zoals bijvoorbeeld Eneco en Eneco verkoopt dan het product aan particulieren, als je dan problemen hebt moet je ook bij die partij zijn.
Dat is tocht het zelfde als je een Samsung TV koopt bij MediaMarkt en daar is iets niet goed mee ga je terug naar MediaMarkt en klop je niet aan bij de fabriek van Samsung.
Bij problemen van de lader klop je aan bij de CPO waar je hem gekocht hebt en zij moeten dit dan oplossen.

• pieterhi
Daveth schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:59:
[...]

Of Alfen steken laat vallen in deze problemen ga ik niet over maar heel veel mensen geven overal Alfen de schuld van.
Alfen is de fabrikant van de lader, zij verkopen aan andere partijen (Alfen verkoopt niet aan particulieren) zoals bijvoorbeeld Eneco en Eneco verkoopt dan het product aan particulieren, als je dan problemen hebt moet je ook bij die partij zijn.
Dat is tocht het zelfde als je een Samsung TV koopt bij MediaMarkt en daar is iets niet goed mee ga je terug naar MediaMarkt en klop je niet aan bij de fabriek van Samsung.
Bij problemen van de lader klop je aan bij de CPO waar je hem gekocht hebt en zij moeten dit dan oplossen.
Klopt dat je primair bij je leverancier moet zijn. Blijft nog steeds staan dat Alfen de ontwerp keuzes maakt en men daar OOK wat van mag vinden. Net zoals ik iets vind en mag vinden van de keuzes van de fabrikant van mn TV, BBQ etc.
De gevolgen van deze keuzes zie je terug wanneer je naar de eerder beschreven levensloop van de consument kijkt.
Kan je nog zo'n mooi bedrijf hebben wat werkt aan de vergroening van de toekomst, wanneer je met ontwerp keuzes er voor zorgt dat producten onnodig versneld afgeschreven moeten worden, dan doet dat afbraak aan doelstellingen.

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 19:57
Begin volgend jaar wordt thuis een Alfen Single Pro-line geinstalleerd (lease auto).
Ik heb zonnepanelen en thuisbatterij.
Welke EMS oplossingen raden jullie aan (liefst ook beetje betaalbaar) om het laadpunt dynamisch aan te sturen ?
Thanks.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:39
dmod schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:37:
Begin volgend jaar wordt thuis een Alfen Single Pro-line geinstalleerd (lease auto).
Ik heb zonnepanelen en thuisbatterij.
Welke EMS oplossingen raden jullie aan (liefst ook beetje betaalbaar) om het laadpunt dynamisch aan te sturen ?
Thanks.
Wat wil je er mee doen dan?
Loadbalancing kan ie zelf, laden op enkel zonnestroom kan ie zelf. Wat zijn je aanvullende eisen?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• dmod
V_ger schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:50:
[...]

Wat wil je er mee doen dan?
Loadbalancing kan ie zelf, laden op enkel zonnestroom kan ie zelf. Wat zijn je aanvullende eisen?
Ben dus nog een complete noob op dat gebied. Ik was in de veronderstelling dat die Alfen laadpaal een load balancing licentie nodig had maar dat de slimme aansturing enkel door een extern systeem mogelijk was.
Wat ik nodig heb ? Een laadoplossing die continu rekening houdt met de belasting in het huis.
Dus ja, ook laden kunnen instellen enkel van zonnestroom en/of batterij bvb.

• dirksenrdh
  • Laatst online: 04-05 20:27
Ik zie iets gebeuren met mijn laadpunt dat ik niet kan verklaren. wellicht dat iemand in dit forum het snapt.
ik heb een 3 fase laadpunt aangesloten op mijn huisautomatisering via Modbus tcp. dus ik kan het ding uitlezen en besturen. Als mijn zonnepanelen veel vermogen leveren wil ik op 3 fase laden, als er weinig zon is op één fase. ik schakel dat met "de hand" om in mijn huisautomatisering. ik lees ook de fase instelling terug uit het laadpunt. Ik zie nu het volgende gedrag.
het laadpunt wordt ingesteld op 1 fase laden
de auto wordt met 1 fase opgeladen
zodra ik de auto loskoppel van het laadpunt schakelt het laadpunt over naar 3 fase laden.
ik kan nergens in mijn huisautomatisering iets vinden dat dit verklaart, in de log van het laadpunt kan ik niets vinden dat er een modbus commando is ontvangen voor deze overschakeling.
is dit een "hidden feature" van het laadpunt?
Eve s-line
software 6.3.0

plans without actions are dreams, actions without a plan are a nightmare

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
dmod schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:00:
[...]

Ben dus nog een complete noob op dat gebied. Ik was in de veronderstelling dat die Alfen laadpaal een load balancing licentie nodig had maar dat de slimme aansturing enkel door een extern systeem mogelijk was.
Wat ik nodig heb ? Een laadoplossing die continu rekening houdt met de belasting in het huis.
Dus ja, ook laden kunnen instellen enkel van zonnestroom en/of batterij bvb.
De Alfen - mits aangesloten op de P1 poort van een digitale meter of met extra hardware op een analoge meter - kan nadat de software licentie is betaald en vervolgens de loadbalancing is geactiveerd in de paal dan idd laden en rekening houden met de andere verbruikers in huis. Loadbalancing voorkomt gewoon dat de hoofdzekering eruit gaat.

Solar charging kan vanaf firmware versie 6.3 (en daar heb je ook de licentie voor loadbalancing voor nodig) want via de verbinding met de P1 meter "leest" hij de teruglevering naar het net uit die hij dan inzet als solar charging.

Rekening houden met een thuisbatterij lukt standaard nog niet. Het staat optimale solar charging zelfs in de weg.

Rekening houden met dynamische energietarieven kan hij, dacht ik toch, standaard ook niet (maar wel via omwegen).

• dmod
IvoB2 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:25:
[...]

Rekening houden met een thuisbatterij lukt standaard nog niet. Het staat optimale solar charging zelfs in de weg.
Dat is dus net wel wat ik nodig heb. Op momenten met weinig zon en waarbij de thuisbatterij nog vol is wil ik natuurlijk eerst die stroom gebruiken ipv op het net te gaan.

• V_ger
dirksenrdh schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:12:
Ik zie iets gebeuren met mijn laadpunt dat ik niet kan verklaren. wellicht dat iemand in dit forum het snapt.
ik heb een 3 fase laadpunt aangesloten op mijn huisautomatisering via Modbus tcp. dus ik kan het ding uitlezen en besturen. Als mijn zonnepanelen veel vermogen leveren wil ik op 3 fase laden, als er weinig zon is op één fase. ik schakel dat met "de hand" om in mijn huisautomatisering. ik lees ook de fase instelling terug uit het laadpunt. Ik zie nu het volgende gedrag.
het laadpunt wordt ingesteld op 1 fase laden
de auto wordt met 1 fase opgeladen
zodra ik de auto loskoppel van het laadpunt schakelt het laadpunt over naar 3 fase laden.
ik kan nergens in mijn huisautomatisering iets vinden dat dit verklaart, in de log van het laadpunt kan ik niets vinden dat er een modbus commando is ontvangen voor deze overschakeling.
is dit een "hidden feature" van het laadpunt?
Eve s-line
software 6.3.0
Ik heb het vermoeden dat de auto de boosdoener is. Ik had laatst iets vergelijkbaars, maar eenmaal gestart op 1 fase blijft ie op 1 fase totdat de laadsessie voorbij is. Pas daarna kon ik de paal weer op 3 fase krijgen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:27
Ik zie in het log juist deze onzin voorbij komen, die ik nog niet kan verklaren.

De auto zou om 1 fase vragen??

Komt ook alleen maar goed na rebooten van alfen wallbox

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2023-09-19T16:04:56.898Z:COM:ocpp_rpc.c:681:ent.Import","location":"Outlet","unit":"A","phase":"L3"}]}]}]
2023-09-19T16:04:57.152Z:COM:ocpp_rpc.c:1127:<- [3,"317",{}]
2023-09-19T16:05:24.417Z:USER:taskMaster.c:6041:Socket #1: L1N=233.5V L2N=238.9V L3N=236.5V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2023-09-19T16:05:24.429Z:USER:taskMaster.c:6077:Socket #1: I1=0.8A I2=0.9A I3=0.8A P=0.5kW Idc=0.0mA
2023-09-19T16:05:54.363Z:INFO:EVCapabilities.c:20:Socket #1 EV: #phases supported: 1
2023-09-19T16:05:54.378Z:INFO:taskMain.c:6931:Socket #1: #phases is 1 by: Connected-EV
2023-09-19T16:05:54.414Z:USER:taskMaster.c:6041:Socket #1: L1N=233.4V L2N=238.2V L3N=236.8V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2023-09-19T16:05:54.425Z:USER:taskMaster.c:6077:Socket #1: I1=0.8A I2=0.8A I3=0.8A P=0.3kW Idc=0.0mA
2023-09-19T16:06:22.660Z:INFO:taskMaster.c:4307:Socket #1: state main  : CHARGING_POWER_OFF
2023-09-19T16:06:22.671Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state power : POWER_MAIN_ON_BYPASS_OFF
2023-09-19T16:06:22.683Z:INFO:taskMaster.c:4326:Socket #1: state Mode-3: STATE_B2
2023-09-19T16:06:22.691Z:INFO:taskMaster.c:4333:Socket #1: state led   : WAIT_FOR_EVCONNECT
2023-09-19T16:06:22.699Z:COM:ocpp_rpc.c:681:-> [2,"318","StatusNotification",{"connectorId":1,"errorCode":"NoError","status"

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
dmod schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:55:
[...]

Dat is dus net wel wat ik nodig heb. Op momenten met weinig zon en waarbij de thuisbatterij nog vol is wil ik natuurlijk eerst die stroom gebruiken ipv op het net te gaan.
Dat doet de paal (indien gewenst want zelf vind ik dat - buiten kleine schommelingen in productie en vraag opvangen - geen goed idee) dan ook want de laadpaal kan geen onderscheid maken van waar de stroom komt.
Waar hij wel problemen mee heeft is de combinatie van solar charging en de aanwezigheid van een thuisaccu.
Hij beperkt zich dan nl. niet tot de ingestelde solar charging waarde (bv. 100% laden op overproductie) maar gaat tegen max. vermogen de batterij leeg trekken (wat gezien de wanverhouding tussen het doorsnee volume van een thuisaccu en het volume van een EV-accu in no time gebeurt) tot deze de ingestelde laagste SoC waarde bereikt en dan pas terug laden op de ingestelde solar charge waarde.
Dan is je thuisbatterij leeg en ga je nadien alsnog het net moeten aanspreken om de woning van stroom te voorzien.
Nu ja, dat "probleem" stelt zich hier toch zo en is op dit forum door een medewerker van Alfen al aangegeven als een gekende situatie. Kan zijn dat het bij een andere accu opstelling wel volledig goed gaat.

Maar toch iets om rekening mee te houden.
Voorlopig werk ik dus niet meer met de solar charging functie maar stel ik de laadsnelheid handmatig in op de max. waarde van de lokaal voorspelde PV-instraling (deze functie is geïmplementeerd in het thuisaccu management) en laat ik afwijkingen (andere tijdelijke AC verbruikers/wolk voor de zon,...) daarop gewoon opvangen door de thuisaccu. Dat geeft nog altijd - hier toch - het best gewenste resultaat.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 21-09-2023 11:16 ]

• V_ger
dmod schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:55:
[...]

Ik laad de EV in principe niet uit de thuisbatterij. Ik gebruik homeassistant om de boel te regelen.
Via de Alfen integratie weet ik hoeveel vermogen er de EV ingaat.
Ik geef dat dan door aan het Victron systeem als grid set-point. Zo blijft de zonnestroom de thuisbatterij ingaan en wordt de EV opgeladen vanuit het net.
Mocht de thuisbatterij vol zijn, dan werkt dit nogsteeds, met dat verschil dat de PV stroom dan de EV in gaat. Daar hoeft het set-point niet voor te veranderen. Zo kan ik gewoon met 11 kW laden op de goedkoopste uren.

Als ik wel perse op PV de EV wil laden, kan ik de maximale laadstroom van de thuisbatterij beperken.
Volledig uit de thuisbatterij laden gaat niet, want die levert geen 11kW op AC.

• IvoB2
Mooie regeling. _/-\o_
Maar dat is dan idd buiten de standaard mogelijkheden van de Alfen om.

Maar hier heeft dat weinig praktisch/economisch nut gezien de all in stroomtarieven 24/7 dezelfde zijn en er dus geen uren zijn van duur/goedkoop laden via het net.
En dat heb je hier ook nog een kwartiergestuurd capaciteitstarief waarbij de combinatie veel kWh netafname/relatief korte doch hoge vermogensafname niet de best mogelijke optie is.
Het heeft ook niet veel zin te laden uit de thuisaccu (wanneer je die energie op een later tijdstip nog nodig hebt voordat de accu terug op peil is) maar wel zoveel mogelijk te laden op PV en de thuisaccu korte vermogenspieken via het net te laten neutraliseren (er is immers ook geen saldering meer van toepassing).

Andere uitgangssistuatie dus die om een andere toepassing vraagt.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 21-09-2023 11:52 ]

• dmod
IvoB2 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:48:
Mooie regeling. _/-\o_
Maar hier heeft dat weinig praktisch/economisch nut gezien de all in stroomtarieven 24/7 dezelfde zijn en er dus geen uren zijn van duur/goedkoop laden via het net.
En dat heb je hier ook nog een kwartiergestuurd capaciteitstarief waarbij de combinatie veel kWh netafname/relatief korte doch hoge vermogensafname niet de best mogelijke optie is.
Had mss eerst moeten zeggen dat mijn geval een Belgische situatie is.
En we zitten hier idd met het capaciteitstarief.
Ik besef dat dit wsl niet altijd zal lukken (winter) maar ik wil net daarom zoveel mogelijk laden via het net vermijden.
Heb een vrij grote thuisbatterij die onze actuele noden ruimschoots overschrijdt.
Of is dit onzin ?

[ Voor 5% gewijzigd door dmod op 21-09-2023 11:55 ]

• V_ger
In dat geval zou ik helemaal niets hoeven doen aangezien de Victron probeert op 0 invoeding/afname te regelen. Als je genoeg PV hebt zou dat voor een groot deel van het jaar kunnen.
Als alternatief zou ik als set-point ook een bepaald percentage van de stroom naar de auto op kunnen geven.

Je kan in de Alfen ook een lage waarde opgeven in de loadbalancing zodat ie niet over de wenselijke grid afname gaat.

• IvoB2
dmod schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:53:
[...]
Had mss eerst moeten zeggen dat mijn geval een Belgische situatie is.
Hier idem, situatie volgens de energieregeling in het Vlaamse gewest.
Ik besef dat dit wsl niet altijd zal lukken (winter) maar ik wil net daarom zoveel mogelijk laden via het net vermijden.
Heb een vrij grote thuisbatterij die onze actuele noden ruimschoots overschrijdt.
Of is dit onzin ?
Laden via het net zoveel mogelijk vermijden en zoveel mogelijk eigen productie gebruiken zou ik niet beschouwen als onzin.
Maar of dat (altijd) mogelijk is hangt gewoon af van de verhouding tussen productie, opslag en verbruiksnoden en welk aandeel de BEV daarin heeft.

Op dit ogenblik hebben we, gerekend over heel 2023, bv. 125 kWh van het net afgenomen (met inzet van een 15,5 kWh thuisaccu) en zolang we, bij ons verbruikersprofiel, onder 530 kWh netafname tussen twee meteropnames kunnen blijven (en dat lukt zonder veel moeite) speelt ook het capaciteitstarief gerekend bovenop het forfaitaire deel van 2,5 kW geen enkele rol (ik val dan immers onder de max. netfactuur waardoor alle technisch afgenomen vermogen boven de 2,5 kW bij de afrekening sowieso economisch weggestreept wordt.

• IvoB2
V_ger schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:02:
In dat geval zou ik helemaal niets hoeven doen aangezien de Victron probeert op 0 invoeding/afname te regelen.
Dat is inderdaad de theorie maar in de praktijk lukt het een Victron niet om bij een ingestelde voedingswaarde van 0W ook effectief 0W netafname te bewerkstelligen. Door vertragingen in het systeem zal je dan meermaals een kleine netafname hebben. Dat kan je voorkomen door bv. geen 0W waarde in te stellen maar een positieve voedingswaarde in de zomermaanden en het tussenseizoen.

• V_ger
IvoB2 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:18:
[...]

Dat is inderdaad de theorie maar in de praktijk lukt het een Victron niet om bij een ingestelde voedingswaarde van 0W ook effectief 0W netafname te bewerkstelligen. Door vertragingen in het systeem zal je dan meermaals een kleine netafname hebben. Dat kan je voorkomen door bv. geen 0W waarde in te stellen maar een positieve voedingswaarde in de zomermaanden en het tussenseizoen.
Klopt, maar dat is echt niet significant. Ja er is een piek als de Quooker of magnetron (of voo u microgolfoven ;-) ) aan/afschakelt, maar dat is secondenwerk. En voor de rest slingert het wat heen en weer. Stel dat dat 1 kWh per dag is, dan is dat toch peanuts. het zijn iig geen langdurige pieken.

• IvoB2
V_ger schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:02:
[...]

Klopt, maar dat is echt niet significant. Ja er is een piek als de Quooker of magnetron (of voo u microgolfoven ;-) ) aan/afschakelt, maar dat is secondenwerk. En voor de rest slingert het wat heen en weer. Stel dat dat 1 kWh per dag is, dan is dat toch peanuts. het zijn iig geen langdurige pieken.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Het is ook geen 1 kWh per dag maar meer - toch bij mijn verbruikersprofiel - iets van een 200 - 300 Wh per etmaal. Maar dat maakt op jaarbasis toch al een totaal overbodige en gemakkelijk te vermijden 100 kWh netafname (of ongeveer 50% van mijn huidige totale netafname). En dan is het wel significant.
Betrokkene geeft ook al aan te streven naar een zo laag mogelijke netafname. Dan is iedere vermeden kWh netafname van tel.
Wanneer het allemaal zo nauw niet steekt heb je inderdaad een totaal ander uitgangspunt wat een andere benadering kan betekenen.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 21-09-2023 13:13 ]

• dirksenrdh
  • Laatst online: 04-05 20:27
V_ger schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:59:
[...]

Ik heb het vermoeden dat de auto de boosdoener is. Ik had laatst iets vergelijkbaars, maar eenmaal gestart op 1 fase blijft ie op 1 fase totdat de laadsessie voorbij is. Pas daarna kon ik de paal weer op 3 fase krijgen.
ja, als ik het laden op 1 fase start is er niets aan de hand. dan blijft de auto de hele sessie op 1 fase laden. maar zodra ik de plug uit de auto trek schakelt het laadpunt naar 3 fase. dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de auto hier iets mee te maken heeft.

plans without actions are dreams, actions without a plan are a nightmare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05 17:28
Daveth schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:59:
[...]

dit ben ik niet geheel met je eens. Alfen geeft ook de app uit die particulieren gewoon kunnen gebruiken, vervolgens gooit die app tijdens een firmwareupdate de boel op slot en je kunt niets meer....door het uitgeven van de myeve app hebben ze gelijk een zorgplicht.

als ik problemen heb met de software van mijn tv kan ik ook gewoon bij die fabrikant aankloppen voor support; binnen de fabrieksgarantie, maar ook nog jaren erna. dit geldt net zo voor Alfen. mijn eve is door vattenfall geinstalleerd en daar heb ik vervolgens 1,5 jaar een juridisch conflict mee gehad, dus ik ben benieuwd of ik daar nog een password los ga krijgen... het backoffice contract is namelijk inmiddels al opgezegd. Alfen beweert echter nog wel dat vattenfall mijn service beheerder is :?

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:12
Nou ik heb `evcc` uitgezet en solar charging aangezet. Dit ging veel makkelijker dan ik dacht.

Ik heb openwrt op mijn router en heb daarop de p1 meter met usb aangesloten (serial). Met openwrt heb je ook een package dat heet `ser2net` en die opgezet om die te gebruiken voor `dsmr-reader` en dus de alfen paal.
Dat je de Alfen kan configureren en de P1 kan zetten naar een ip/poort is heel fijn want ik heb zelf alleen maar een ethernet verbinding naar de Alfen. Fijn voor diegene die maar 1 kabel hebben lopen! Naar mijn mening is het ook beter op deze manier te doen dan via ingewikkelde repeaters. Nu kan ik ook andere applicaties de P1 laten meten zonder problemen. Als iemand geinteresseerd is in hoe dit geconfigureerd wordt in openwrt laat maar weten.

Solar charging werkt prima maar ik zie dat er echt veel gewisseld wordt wat ik niet gewend was van `evcc`. Het komt bij mij veel voor als ik op de rand zit van 3 fase laden vs 1 fase laden (rond de 4100). Als de zon even wegvalt lijkt het wel dat er gelijk weer naar 1 fase wordt doorgezet.

Ik snap zoals anderen nog niet echt wat nou "comfort" is vs "green". Zelfs met green op 50% zie ik dat veel het laden stopt/start. Ik gebruik de integratie van @leeyuentuen en sinds zijn updates dat de memory leak op login/logout omzeild wordt heb ik nog geen reboot gezien. Hulde!

Is er ergens een echte goede beschrijving van `comfort` en `green` en hun parameters ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-05 15:59

GJA

Bij solarcharging gaat ie behoorlijk aan de pendel. Heel toevallig is de dc lader in mijn auto eruit geklapt binnen 2 dagen na het aanzetten van Solarcharging. Dat pendelen vond ie niet leuk denk ik.

Volgens mij is het nu zo dat als je een lager vermogen instelt dan 3,7 kW hij maar op 1 fase laadt.
Wat je denk ik zou moeten willen is dat je ervoor zorgt dat ie op 3 fasen gaat laden op een minimaal vermogen. Zeg 3 x 1,5 kW. Naar mate je meer energie opwekt meer vermogen toevoeren maar wel op alle 3 de fasen tegelijk. Aan/uit zien te voorkomen.

Een goede beschrijving van het laadgedrag bij solar zou inderdaad welkom zijn.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
GJA schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:42:
Bij solarcharging gaat ie behoorlijk aan de pendel. Heel toevallig is de dc lader in mijn auto eruit geklapt binnen 2 dagen na het aanzetten van Solarcharging. Dat pendelen vond ie niet leuk denk ik.

Volgens mij is het nu zo dat als je een lager vermogen instelt dan 3,7 kW hij maar op 1 fase laadt.
Wat je denk ik zou moeten willen is dat je ervoor zorgt dat ie op 3 fasen gaat laden op een minimaal vermogen. Zeg 3 x 1,5 kW. Naar mate je meer energie opwekt meer vermogen toevoeren maar wel op alle 3 de fasen tegelijk. Aan/uit zien te voorkomen.

Een goede beschrijving van het laadgedrag bij solar zou inderdaad welkom zijn.
Je laad thuis toch niet DC? via de Alfen iig niet, die doet gewoon AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Nou even een grafiek van een uur gepakt vandaag. Dit is met 3 fase, er is genoeg ampere beschikbaar zoals te zien is (aansluting 3x25).
De oranje kleine vakjes zijn slecht te zien maar het zijn er wel veel. dat is "Chargepoint ready, waiting for power" maar tegelijkertijd zie je dat er prima capaciteit is! Als ik er over hover zie ik dat dat 5/10 seconden intervallen zijn. Waarschijnlijk is er dan op dat moment een wolkje en kan die het niet verantwoorden om dan op drie fase toe te gaan. Dus wil die naar 1 fase toe maar dat kost tijd. Maar dan is het wolkje weer weg en gaat die weer starten. Ik heb alles op "Green" en het percentage dan maar ook op 50%.

Deze intervallen van 5 seconden zijn veel te kort. Evcc is hier veel voorzichtiger mee en wacht "x" seconden *nadat* die heeft gezien dat de situatie wellicht moet veranderen totdat die echt actie onderneemt (fase wisseling). Ik dacht dat het bij evcc standaard 3 minuten is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zN14Un8F04PzxvgqyDTeNzz6Ot8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GPjQGCnlMU9Fic6sDMo84eTb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-05 16:33
shadylog schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:46:
Nou ik heb `evcc` uitgezet en solar charging aangezet. Dit ging veel makkelijker dan ik dacht.

Ik heb openwrt op mijn router en heb daarop de p1 meter met usb aangesloten (serial). Met openwrt heb je ook een package dat heet `ser2net` en die opgezet om die te gebruiken voor `dsmr-reader` en dus de alfen paal.
Dat je de Alfen kan configureren en de P1 kan zetten naar een ip/poort is heel fijn want ik heb zelf alleen maar een ethernet verbinding naar de Alfen. Fijn voor diegene die maar 1 kabel hebben lopen! Naar mijn mening is het ook beter op deze manier te doen dan via ingewikkelde repeaters. Nu kan ik ook andere applicaties de P1 laten meten zonder problemen. Als iemand geinteresseerd is in hoe dit geconfigureerd wordt in openwrt laat maar weten.

Solar charging werkt prima maar ik zie dat er echt veel gewisseld wordt wat ik niet gewend was van `evcc`. Het komt bij mij veel voor als ik op de rand zit van 3 fase laden vs 1 fase laden (rond de 4100). Als de zon even wegvalt lijkt het wel dat er gelijk weer naar 1 fase wordt doorgezet.

Ik snap zoals anderen nog niet echt wat nou "comfort" is vs "green". Zelfs met green op 50% zie ik dat veel het laden stopt/start. Ik gebruik de integratie van @leeyuentuen en sinds zijn updates dat de memory leak op login/logout omzeild wordt heb ik nog geen reboot gezien. Hulde!

Is er ergens een echte goede beschrijving van `comfort` en `green` en hun parameters ?
green is percentage hoeveel men groene stroom kan gebruiken. als men 50% zet betekent als je laad, dan is er 50% daarvan stroom is van zonneenergie (p1 meter dat negatief* is). voor laden van 1 fase heb je min 1400w (6a), dus men moet tenminste 700w zonne energie hebben om te beginnen laden.

bij 6a 3fase (+/- 4200w) moet je dan min 2100w hebben om te kunnen laden

*note: negatief p1 energie is "zonne energie" - "je eigen verbruik" = rest energie

bij comfort zegt men dat men altijd x aantal watt mag gebruiken. dus als je op 4000w zet dan ga die altijd 4000w halen (van het net halen als er niet genoeg zonnepaneel stroom is)

mss eens 'active_power_p1_total' bijzetten, die is zogezegt hoeveel stroom je 'over hebt' als het negatief is. maar die waarde is niet 100% hetzelfde als de p1 waarde

deze is gepost hier in de discussie: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/discussions/61

dit is wat ik versta. correct me if i'm wrong.

[ Voor 5% gewijzigd door leeyuentuen op 26-09-2023 23:16 ]

• GJA

GJA

Tiggy80 schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:09:
[...]

Je laad thuis toch niet DC? via de Alfen iig niet, die doet gewoon AC
Correct; ik bedoel de omvormer AC naar DC in de auto. Die is nu stuk en daardoor kan ik nu op slechts 1 fase laden.

DC kan ik gelukkig nog wel volledig laden.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:34
Ik heb een ticket aangemaakt voro het display wat niet wilt dimmen maar continue aan blijft. Heb alle instellingen geprobeerd maar het display blijft continue aan.
Nog een andere vraag, als ik een kaart aanschaf kan ik deze dan zelf activeren in het systeem zodat ik met een eigen kaart kan laden? De laadpaal is 2e hands gekocht en is nu mijn prive eigendom en ik heb alle ww en toegangs gegevens.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

• pvleest
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 17:04
corsat schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:45:
Ik heb een ticket aangemaakt voro het display wat niet wilt dimmen maar continue aan blijft. Heb alle instellingen geprobeerd maar het display blijft continue aan.
Nog een andere vraag, als ik een kaart aanschaf kan ik deze dan zelf activeren in het systeem zodat ik met een eigen kaart kan laden? De laadpaal is 2e hands gekocht en is nu mijn prive eigendom en ik heb alle ww en toegangs gegevens.
Zonder backoffice kun je wel intensiteit instellen maar automatisch dimmen werkt niet bij een stand alone.
Je kan elke laadpas toevoegen, mits RFID ontgrendeld is in de licentie uiteraard.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:14
de Peer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:43:
[...]

ja die.

Bij mij is de leasemaatschappij Leaseplan en de backoffice is leaseplan energy. Die laatste heb ik gebeld.
Helaas willen ze het aan mij niet geven. :( Ik heb hiervoor ook contact gehad met Leaseplan Energy.

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-08-2024
Ingesteld op comfort laden en sindsdien continu lege 12v accu. Blijkt een dingetje te zijn bij volvo en lync.

• pieterhi
Tomtidom71 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:52:
Ingesteld op comfort laden en sindsdien continu lege 12v accu. Blijkt een dingetje te zijn bij volvo en lync.
Heeft denk ik te maken met dat de boord electronica op de 12v accu loopt en los is van de accu voor de aandrijving. De automakers hebben blijkbaar geen incentive om de boardcomputer energie zuinig te maken of zelf niet te gebruiken tijdens het laden. Langzaam laden is op dit moment erg inefficiënt. Helemaal leuk in de winter... dan wordt er energie gestopt in het verwarmen vd accu zodat deze aan minder slijtage onderhevig is... laden direct bij thuiskomst is dan denk ik onder de streep goedkoper dan hem laten afkoelen en de nacht bij een lager tarief staan laden (waarbij er veel energie verloren gaat aan het verwarmen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

Franciesco schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:53:
[...]

Helaas willen ze het aan mij niet geven. :( Ik heb hiervoor ook contact gehad met Leaseplan Energy.
Misschien nogmaals bellen? Andere telefonist?

Ik moest ook flink aandringen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:14
Ja, wellicht te proberen. Ik heb per mail antwoord gehad.
Misschien is jouw overredingskracht gewoon groter dan de mijne ;)

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
Ik heb een Alfen paal en die doet sinds gister echt helemaal niets meer. Geen display, geen piepje, niet meer online….

Iemand die dit probleem herkent?

Uiteraard als eerste de automaat in de meterkast gecheckt. Die werkt naar behoren. Vervolgend spanning gemeten op de uitgssngde draden naar de laadpaal: netjes 400v tussen de fasen.

Dus ergens na de meterkast is er iets mis. Zit er een zekering in de Alfen paal zelf die eruit geklapt kan zijn?

Er hing trouwens geen auto aan toen die uit ging. De paal was savonds in een keer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Franciesco schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:07:
Ja, wellicht te proberen. Ik heb per mail antwoord gehad.
Misschien is jouw overredingskracht gewoon groter dan de mijne ;)
ik heb met name uitgelegd dat ik anders voor elke scheet leaseplan energy zou gaan opbellen en dat het me toch een heel stuk efficiënter leek als ik zelf kleine aanpassingen kan doen. Daar gingen ze wel akkoord maar ze zeiden wel dat het op eigen risico was. als de paal opeens niet meer zou werken zouden zij geen support bieden.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• Tiggy80
GJA schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:00:
[...]

Correct; ik bedoel de omvormer AC naar DC in de auto. Die is nu stuk en daardoor kan ik nu op slechts 1 fase laden.

DC kan ik gelukkig nog wel volledig laden.
dan gok ik dat je een Hyundai hebt. Zo ja, succes met de overbrugging tot er een nieuwe omvormer bechikbaar is :/

• IvoB2
t14wo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:14:
Dus ergens na de meterkast is er iets mis. Zit er een zekering in de Alfen paal zelf die eruit geklapt kan zijn?
In de paal zelf zit idd nog een automaat en kWh meter.
Even intern uitmeten of er nog stroom toekomt om uit te sluiten dat er letterlijk tussen vertrekpunt in automatenkast en aankomst in de paal geen kink in de kabel zit.

Het display van die Alfens heeft nog al eens de neiging de geest te geven maar dan blijft de paal wel laden.

https://www.acculaders.nl...orward.be%20(NL/FR)%20CSS

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2023 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lepel86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-05 16:20
Een vraag voor de experts...

ik heb een Alfen Eve Single S-line laadpaal zelf opgehangen eind 2021 en altijd gebruikt met een eGolf. Nu heb ik vorige week een update gedaan om eens te kijken naar de 'solar charging' opties.

Oude versie: 5.8.1-4123
Nieuwe versie: 6.4.0-4210 (via MyEve app upgedate)

Afgelopen maandag stond de auto aan de paal en was om 20u 's avonds gestopt met laden omdat de auto vol zat, en de volgende ochtend (12u later) bleek de 12v accu leeg te zijn ineens... kon de deuren niet meer openen e.d. Gemeten en er bleek nog maar 7V in de accu te zitten. Terwijl ik net 2 maanden terug er een nieuwe 12v accu in heb gezet omdat de vorige slecht begon te worden....grrrr

Observatie: de laadpaal blijft als de grote auto accu vol zit elke keer aan en uit gaan. Zeg maar een minuut aan en dan weer even uit. Elke keer dat dit gebeurd word de auto een beetje wakker en hoor je wat gezoem en word er stroom uit de 12v accu verbruikt maar niet bijgeladen omdat de HV contactoren niet worden ingeschakeld omdat de grote accu al vol zit.

Met de losse granny charger zie ik dit niet, en als ik hem aan de laadpaal hier in de straat hang ook niet. Wat ook een alfen lader is binnenin volgens mij.

Heeft iemand hier ervaring mee? Waar ik naar zou kunnen kijken? Ik zie wel in de ACE service installer dat er ineens een kpn eflux backend ingesteld staat waar hij dan ook geen verbinding mee kan leggen. Ik gebruik de paal gewoon in eigen beheer.

Edit: heb net opnieuw de laatste firmware geladen / fabrieksinstellingen hersteld / gereboot. Maar het probleem blijft helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Lepel86 op 28-09-2023 14:14 . Reden: aanvulling ]

• Qosmic
Ik heb een custom logo erop gezet maar zie nu veel memory corruption errors, restore objects En Dan now using customer logo.

Waar meot het logo aan voldoen?

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 15:29
Qosmic schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:06:
Ik heb een custom logo erop gezet maar zie nu veel memory corruption errors, restore objects En Dan now using customer logo.

Waar meot het logo aan voldoen?
Ook eens gehad, toen heb ik het logo opnieuw uitgeknipt, geüpload en toen was het OK...

• Qosmic
Maar zijn er bepaalde specs waar die aan moet voldoen qua resolutie of bestands grootte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

Tiggy80 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:54:
[...]

dan gok ik dat je een Hyundai hebt. Zo ja, succes met de overbrugging tot er een nieuwe omvormer bechikbaar is :/
Peugeot Expert. Levertijd van onderdelen is om te huilen. Buiten dat: bij de garage bij maken van de afspraak al duidelijk omschreven wat er aan de hand is. Maar niet alvast onderdelen bestellen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:07
Lepel86 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:47:

ik heb een Alfen Eve Single S-line laadpaal zelf opgehangen eind 2021 en altijd gebruikt met een eGolf. Nu heb ik vorige week een update gedaan om eens te kijken naar de 'solar charging' opties.

Afgelopen maandag stond de auto aan de paal en was om 20u 's avonds gestopt met laden omdat de auto vol zat, en de volgende ochtend (12u later) bleek de 12v accu leeg te zijn ineens... kon de deuren niet meer openen e.d. Gemeten en er bleek nog maar 7V in de accu te zitten. Terwijl ik net 2 maanden terug er een nieuwe 12v accu in heb gezet omdat de vorige slecht begon te worden....grrrr

Observatie: de laadpaal blijft als de grote auto accu vol zit elke keer aan en uit gaan. Zeg maar een minuut aan en dan weer even uit. Elke keer dat dit gebeurd word de auto een beetje wakker en hoor je wat gezoem en word er stroom uit de 12v accu verbruikt maar niet bijgeladen omdat de HV contactoren niet worden ingeschakeld omdat de grote accu al vol zit.

Met de losse granny charger zie ik dit niet, en als ik hem aan de laadpaal hier in de straat hang ook niet. Wat ook een alfen lader is binnenin volgens mij.

Heeft iemand hier ervaring mee? Waar ik naar zou kunnen kijken? Ik zie wel in de ACE service installer dat er ineens een kpn eflux backend ingesteld staat waar hij dan ook geen verbinding mee kan leggen. Ik gebruik de paal gewoon in eigen beheer.

Edit: heb net opnieuw de laatste firmware geladen / fabrieksinstellingen hersteld / gereboot. Maar het probleem blijft helaas.
Dat is bijzonder, maak ik hier vandaag bij ons appartementencomplex mee. De buurman heeft een eGolf, geen solar charging ofzo. Nieuwste 4.x versie van de firmware (dus niet 6.x) en die had vanochtend een lege 12V accu. Auto ging niet meer open. Anwb erbij, die zeiden dat de 12V accu nog goed was.

• t14wo
IvoB2 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:36:
[...]

In de paal zelf zit idd nog een automaat en kWh meter.
Even intern uitmeten of er nog stroom toekomt om uit te sluiten dat er letterlijk tussen vertrekpunt in automatenkast en aankomst in de paal geen kink in de kabel zit.

Het display van die Alfens heeft nog al eens de neiging de geest te geven maar dan blijft de paal wel laden.

https://www.acculaders.nl...orward.be%20(NL/FR)%20CSS
Monteur komt morgen langs. Kink in de kabel kan niet. Die kabel zit 2 jaar netjes door de droge kruipruimte. Daar kan niks mee gebeurd zijn. Ik gok op de interne automaat/zekering dan.

• B_S

B_S

t14wo schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:32:
[...]

Monteur komt morgen langs. Kink in de kabel kan niet. Die kabel zit 2 jaar netjes door de droge kruipruimte. Daar kan niks mee gebeurd zijn. Ik gok op de interne automaat/zekering dan.
Er zit een kleine glaszekering op het voedingsbord. Als het display van de kWh meter nog aan is, gok ik op de zekering. Het bord zou ook defect kunnen zijn, maar meestal uit dat zich in een defect relais en niet de 12V voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
B_S schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:47:
[...]

Er zit een kleine glaszekering op het voedingsbord. Als het display van de kWh meter nog aan is, gok ik op de zekering. Het bord zou ook defect kunnen zijn, maar meestal uit dat zich in een defect relais en niet de 12V voeding.
De paal doet echt helemaal niks meer. Geen display, reageert niet en is ook offline. Dus paal is dood.

Ik zal laten weten wat er mis mee is als de monteur klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-05 17:37
Qosmic schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:30:
Maar zijn er bepaalde specs waar die aan moet voldoen qua resolutie of bestands grootte?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDuQGs2vmjqLXOCgkmJ9egL38uw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXfaoLu7NTMUUx7SJdo6K2Gq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ja, die had ik gezien idd.
Maar ik had het via de app gedaan.

Doen jullie het via ace?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-08-2024

Hoort bij het solar chargen... ik had het met mijn Lync. Volvo dealer bevestigde dat dit een issue is omdat om de eoa reden de auto blijft communiceren met de laadpaal bij solar, en dat doet ie met de 12v accu. Enige optie is om hanmatig de auto los te koppelen als de zon onder gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

De resolutie mag een stuk hoger zijn, die wordt vanzelf geconverteerd. Je kan de marges ook naar wens aanpassen, is meestal een beetje proberen.

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-05 17:15
Ik heb een vraag met betrekking tot de aansluiting van een driefasige alfen single line pro (32A variant). Op de plek waar deze moet komen is nu slechts eenfasig 63A aanwezig. Kan ik deze paal enkelfasig aansluiten op L1 en N en hem configureren om enkelfasig te laden?

• Daveth
WitteVerf schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 07:01:
Ik heb een vraag met betrekking tot de aansluiting van een driefasige alfen single line pro (32A variant). Op de plek waar deze moet komen is nu slechts eenfasig 63A aanwezig. Kan ik deze paal enkelfasig aansluiten op L1 en N en hem configureren om enkelfasig te laden?
Ja kan heel goed, als je de juiste licentie hebt kan je daar dan mee tot 32A laden (op 1 fase) en anders is het max 16A (op 1 fase)

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-05 17:15
Daveth schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 07:55:
[...]

Ja kan heel goed, als je de juiste licentie hebt kan je daar dan mee tot 32A laden (op 1 fase) en anders is het max 16A (op 1 fase)
Dus de sturing van dee paal zelf wordt gevoed tussen L1 en N. De andere twee fasen heeft de paal niet nodig om te functioneren?

• IvoB2
WitteVerf schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 07:01:
Correct.
Staat hier zo al vier jaar ingesteld (3F laadpaal, ingesteld op 1F32A laden).
Hoe dat in de paal precies is uitgevoerd laat ik over aan mijn electricien/installateur. :)

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vooralsnog is het met de Alfen lader niet mogelijk om sneller te laden dan dat je afgezekerd bent toch?
Wellicht komt dat in een toekomstige solar charging update nog...

Ik zou graag sneller kunnen laden maar ben afgezekerd op 25A. Dat terwijl ik >60 panelen op het dak heb dus ik kan eigenlijk veel sneller laden maar de laadpaal moet dit wel ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
de Peer schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:10:
Vooralsnog is het met de Alfen lader niet mogelijk om sneller te laden dan dat je afgezekerd bent toch?
Wellicht komt dat in een toekomstige solar charging update nog...

Ik zou graag sneller kunnen laden maar ben afgezekerd op 25A. Dat terwijl ik >60 panelen op het dak heb dus ik kan eigenlijk veel sneller laden maar de laadpaal moet dit wel ondersteunen.
Waarom zou dat niet kunnen? De loadbalancing regelt op de stroom door de meter. Als je PV aan het invoeden bent is die dus lager. Dus zou toch moeten werken. Moet je dus juist niet solar charging gebruiken.

Dus hoofdzekering 25A, laadpaal dan 32? Alle selectiviteitsridders even niet meelezen 😉

Ik kan het niet testen voor je. De EV kan wel 22kW, maar ik heb maar een S-line gekocht, dus max 11....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

V_ger schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? De loadbalancing regelt op de stroom door de meter. Als je PV aan het invoeden bent is die dus lager. Dus zou toch moeten werken. Moet je dus juist niet solar charging gebruiken.

Dus hoofdzekering 25A, laadpaal dan 32? Alle selectiviteitsridders even niet meelezen 😉

Ik kan het niet testen voor je. De EV kan wel 22kW, maar ik heb maar een S-line gekocht, dus max 11....
Ah misschien heb je gelijk en denk ik te moeilijk. Dan is het dus niet een 'feature/functie' maar gewoon een logisch gevolg van het minder afnemen van het net.

Ik moet dan dus alleen mijn laadpaal afzekeren op een hoger ampèrage dan mijn netaansluiting. Dat voelt wel wat vreemd.

Mijn auto kan maar op 1 fase laden en is nu beperkt tot 20A. 4.7 kW dus. Ik zou graag met 7.4 kW gaan laden aangezien dat de max van mijn auto is.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 01-10-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik heb een Alfen laadpaal met 5 meter kabel voor de stekker. Prima zolang we 1 EV hadden. Echter komt er nu een 2e en die zullen achter elkaar staan.
Achteraf gezien had ik beter direct voor 8m kabel kunnen kiezen want met 5 meter redden we het net niet op een comfortabele manier.

Nu zie ik dat zo'n 8m kabel+stekker maarliefst 300 euro kost. Hoe zou ik dit goedkoper kunnen doen?
-Wachten op een goede marktplaats deal (tweedehands)
-Ruilen met iemand die juist van 8m naar 5m wil gaan (kleine kans denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Moet je elke dag beide opladen? Je kan ook wisselen met wie wanneer waar parkeert. Die oplossing is in ieder geval een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

V_ger schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:21:
Moet je elke dag beide opladen? Je kan ook wisselen met wie wanneer waar parkeert. Die oplossing is in ieder geval een stuk goedkoper.
Ja klopt dat is plan B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 18:01
Klopt het dat als ik LB en ethernet over 1 utp wil het zo correct is?

RJ45 van links naar rechts: half oranje/heel oranje/half groen/leeg/leeg/ heel groen/ leeg/leeg

RJ11 van links naar rechts: half bruin/heel bruin/half blauw/ heel blauw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iANaNmjGAqpefodTtK405KFX5b4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlXta4Zn9989ERJodwmDKcEx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zu9PDgl7pC-e432mUz-oHHHczys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l15149ykg1hDNyMiyJy2mprY.jpg?f=fotoalbum_large

De Alfen installatie video zegt dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bQxvtT8OpLAxVdp6NiC14fZHtY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IP12OEYnZAACb4YkN0HHOGsH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

Melvinvossen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:34:
Klopt het dat als ik LB en ethernet over 1 utp wil het zo correct is?

RJ45 van links naar rechts: half oranje/heel oranje/half groen/leeg/leeg/ heel groen/ leeg/leeg

RJ11 van links naar rechts: half bruin/heel bruin/half blauw/ heel blauw
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Alfen installatie video zegt dit:
[Afbeelding]
Klopt helemaal. Onlangs zelf nog succesvol toegepast :)
Voor 10 / 100Mbit zijn 2 aderparen genoeg. Ik zou zelf wel meer intact houden van de twist, dat zorgt voor ontstoring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

Ik hoorde onlangs een soortgelijk verhaal (het aan-/uit gaan). Zie pm.

[ Voor 1% gewijzigd door B_S op 03-10-2023 17:21 . Reden: Teveel info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
B_S schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:13:
[...]

Ik hoorde onlangs een soortgelijk verhaal (het aan-/uit gaan). Zie pm.
Is er iets in de logs hierover?
Zou het werken als we de laadpaal op inoperative zetten buiten het daglicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:44
Weer er iemand waar dit draadje zat? Viel pardoes naar benden, toen ik mijn utp lostrok
Laadpaal weekt prima ( alfen single pro )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26uVPsYcLd5cCSv5QJcuo_c6OGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O76aO4v9BmrXJBuvqlMH7aHU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPMFinsqt8PAEPlVjiPCgpIJruM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzYMU5yPQeWwyzwGZSZaSVJC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaaFZKGrd4vWJo4KuOwIyPhLd3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dVSnwqeVyjpuYhafRyV27YX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-05 07:59
rolelael schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:51:
Weer er iemand waar dit draadje zat? Viel pardoes naar benden, toen ik mijn utp lostrok

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die zit bovenaan tegen het kunstof deel aan geplakt (in het midden boven dat rode ding)! Dit is volgens mij de antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

rolelael schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pcb-tje zit bovenin

[ Voor 16% gewijzigd door GJA op 04-10-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Pcb'tje zit bovenin? Bedoel je dat dit ergens vast zat? Of dat t gewoon want het is zilveren tape ergens tegenaan geplakt zat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

rolelael schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:35:
Pcb'tje zit bovenin? Bedoel je dat dit ergens vast zat? Of dat t gewoon want het is zilveren tape ergens tegenaan geplakt zat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAdNEKCqYv3ywlzk0wqQZFYhAYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oSIYa9RR7vfB16qN8gzwuC22.png?f=user_large

Sorry, had er een plaatje aan geplakt maar daar stonden gegevens in |:(
Nieuwe poging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Ok dus zoals ik t zie zit dat dus los bovenaan gekleefd en nergens echt attached.
En antenn van wat? De geintegreerde sim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulskersj
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-05 11:46
Ik heb sinds een paar dagen de s-line single vaste kabel aan de muur hangen en maar 1 utp hoeven trekken. Top, bedankt voor de tips te vinden op dit forum!

Wel een vraag. De app geeft aan installatie OK en het laden van de auto gaat ook perfect, meerdere sessies gedaan en geen op en of aanmerkingen, gaat strak op 11kw. Als ik de auto niet laad en staat losgekoppeld hoor ik een heeeeele zachte piep uit de Alfen paal komen en de app geeft aan dat die zo rond de 32 - 39 graden schommelt. is dit normaal? Als ik de kap er af haal lijkt de piep een beetje te komen uit 1 van de zwarte blokjes. Alles goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
hulskersj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:15:
Ik heb sinds een paar dagen de s-line single vaste kabel aan de muur hangen en maar 1 utp hoeven trekken. Top, bedankt voor de tips te vinden op dit forum!

Wel een vraag. De app geeft aan installatie OK en het laden van de auto gaat ook perfect, meerdere sessies gedaan en geen op en of aanmerkingen, gaat strak op 11kw. Als ik de auto niet laad en staat losgekoppeld hoor ik een heeeeele zachte piep uit de Alfen paal komen en de app geeft aan dat die zo rond de 32 - 39 graden schommelt. is dit normaal? Als ik de kap er af haal lijkt de piep een beetje te komen uit 1 van de zwarte blokjes. Alles goed aangesloten.
Piep heb nog nooit gehoord. Temperatuur lijkt me ok. De zon heeft een enorme invloed daarop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-fdF_-OOIf163UxPa6p8954u-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQydtKduQWaPb6F031DSKP8N.jpg?f=fotoalbum_large

Mag jij me vertellen wanneer ik heb geladen. En nee dat was niet vanmorgen!

Pagina: 1 ... 14 ... 80 Laatste