[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 15 ... 91 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulskersj
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:26
Temperatuur lijk dus gewoon normaal, geen idee wanneer je laad, zal de pieken wel zijn. De piep is ook alleen te horen als ik er met mijn oor op de paal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Zitten er nog voordelen om van 6.3 naar 6.4 te upgraden?

[ Voor 26% gewijzigd door Qosmic op 04-10-2023 20:15 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulskersj
Iemand anders ook bekend met een kleine piep als je aan de paal luisterd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-09 15:31
Qosmic schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:14:
Zitten er nog voordelen om van 6.3 naar 6.4 te upgraden?
Ik neem aan dat je de release notes al opgezocht en gelezen hebt 😉
https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 22:11

B_S

hulskersj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:35:
Iemand anders ook bekend met een kleine piep als je aan de paal luisterd?
Jawel, maar dat hoor ik ook vaker bij laders van bijvoorbeeld telefoons. Niks om je zorgen om te maken imho ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 07:24
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 05-10-2023 23:31 . Reden: Hier is V&A voor bedoeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
Is het mogelijk om de shutter uit de socket te halen van een Frans type Alfen Pro Fr?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJO2l0ne3JbUowDP_UzHGIxUd0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dA2oygy9dOEwzjdwZDtiWCLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

moviemaster schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:15:
Is het mogelijk om de shutter uit de socket te halen van een Frans type Alfen Pro Fr?

[Afbeelding]
Met wat geknutsel vast wel. Werkt de lader niet naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
Hij lockt de kabel niet. Ik denk vanwege die shutter. Zit zo'n rubber in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 20:53
de Peer schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:03:

Nu zie ik dat zo'n 8m kabel+stekker maarliefst 300 euro kost. Hoe zou ik dit goedkoper kunnen doen?
-Wachten op een goede marktplaats deal (tweedehands)
-Ruilen met iemand die juist van 8m naar 5m wil gaan (kleine kans denk ik)
In de tibber store kost de 7,5m €220. Of heb je echt 8m nodig?

Misschien heb je bij tibber ook nog wat tegoed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

moviemaster schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:51:
Hij lockt de kabel niet. Ik denk vanwege die shutter. Zit zo'n rubber in.
Als de lader ouder is dan 2 jaar is de garantie verlopen. Zo te zien gaat het om een Eve Double. Het metalen frame is los te klikken en de sockets zijn te verwijderen. Ik ken de sockets met shutters niet, maar de normale sockets zijn vrij makkelijk te demonteren. Uiteraard alles spanningsloos uitvoeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
Ik heb ondertussen ook een Alfen pro laadpaal met load balancing license. Ik had 2 UTP kabels gevraagd, er is er 1 geïnstalleerd, gebruikt voor de P1 poort.

Deze connectie is gemaakt met 2 draden en dan naar een P1 splitter en zo via een RJ11 naar RJ11 kabel naar de P1 op de meter.

Volgens mij heb ik nu 2 mogelijkheden:
- Ik zet RJ45 connectoren erop, verbind de paal op mijn netwerk. Koop een Homewizard en stel die in.
- Ik gebruik 4 aders van de UPT om een connectie met het thuisnetwerk te maken en raak de seriele P1 connectie niet aan.

Echter weet ik niet of de UTP kabel in het laadstation lang genoeg is. Binnen hebben ze hem lang genoeg gemaakt zodat ik aan de modem geraak. Zou ook een switch ertussen kunnen zetten aangezien ik nog veel UTP's in huis niet aangesloten heb. Of ik zou de draad tussen P1 poort en P1 splitter kunnen verlengen.

Liggen de P1 poort en ethernet poort dicht bij elkaar in de paal?
De afstand station tot P1 poort van de slimme meter is 10-11m. Niet heel veel dus, maar alles is reeds terug afgekit voor luchtdichtheid en zou dat liever niet verwijderen.

Aangezien ik peanuts krijg voor zonnestroom wil ik die in de zomer zoveel mogelijk in de wagen dumpen. Met 350-400kWh per maand over kom ik ruimschoots toe om al mijn ritjes te laden.

P1 connectie binnen:
[IMG]https://live.staticflickr.com/65535/53238371300_e4459b1330_z.jpg[\IMG}

[ Voor 19% gewijzigd door Engineer Stewie op 06-10-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Engineer Stewie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:53:
Liggen de P1 poort en ethernet poort dicht bij elkaar in de paal?
Ja:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO3nddbvr9gzi1gabvyzGm0V2Hs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eOhArnVxU9jaOj7dgs8G8X8Z.png?f=fotoalbum_large

Onderste t.b.v. P1, bovenste t.b.v. IP.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Laatst online: 06:22
heb hier ook eens gekeken, omdat ik ook een utp wil aansluiten. Maar de kabel die er nu steekt voor de P1 heeft maar 2 aders over ( bruin en bruin/wit ) als ik goed kan zien.

Dus hier hebben ze een 'telefoonkabel' gebruikt . Das ruk

Moet ik zien of ik doorheen het oorspronkelijk gaatje een 'utp' krijg en deze telefoon draad eruit haal en dan zo werk om beiden aan te sluiten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolelael
en we fixed it. Schuimpje dat in gaatje was gespoten in muur eruit gepeuterd, en een extra utp er proberen door te duwen ( met wat afwasmiddel aan ) en success.. morgen in de paal aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:10

de Peer

under peer review

Argh ik word soms wel een beetje gek van de Alfen paal maar dan vooral vanwege de combinatie met Leaseplan Energy (leasemaatschappij).

1. We hebben een 2e EV gekocht waarmee we prive willen laden, dus zonder declaratie van de kosten. Ik dacht dus leuk een willekeurige RFID-kaart of RIFD-druppel te kunnen whitelisten. Technisch kan dat ook als ik het goed begrijp maar Leaseplan energy geeft aan dat dat alleen deze kaarten gebruikt kunnen worden:
https://help.leaseplanene...adpassen-kan-ik-gebruiken
Ze overrulen dus eigenlijk mijn whitelist, waardoor ik nu alsnog een commerciele laadpas moet aanschaffen die zij ondersteunen. Of zie ik iets over het hoofd en kan er ook gewhite-list worden zonder dat Leaseplan alsnog dient te authorizen?
Ik vind het belachelijk, al die laadpassen hanteren een starttarief. Ik ga toch zeker niet betalen om mijn eigen auto mijn eigen stroom te laten verbruiken? :(

2. Ik heb een 3 x 25A aansluiting en heb de laadpaal nu op een 32A alamat gezet. Het idee is dat ik dan 25A van het net trek en als de zon schijnt nog eens 7A van de zonnepanelen. Echter krijg ik dit niet ingesteld in de paal. Als ik instel dat de paal 32A mag leveren terwijl de Smart Meter max 25A mag registreren krijg ik de waarschuwing: warning, maximum station current cannot be higher than the maximum smart meter current.
Hoe stel ik dit nu correct in, of moet ik deze waarschuwing negeren?
edit: update. Het lijkt erop dat ik deze waarschuwing gewoon kan negeren, hij voert het wel gewoon uit merk ik.

Misschien wel goed om te vermelden dat ik nog op versie 5.8.1 zit..

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 08-10-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:34
Het is niet echt de bedoeling dat je een 32A zekering achter een 25A zekering zet. Je hoeft levering niet bij verbruik op te tellen.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Centauriprime schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:04:
Het is niet echt de bedoeling dat je een 32A zekering achter een 25A zekering zet.
Dat lijkt me wel, hoe kan ik anders 32A laden met de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Je hebt drie fase, dus door drie keer afgerond 11A.

11KW is 3 x 16A

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Centauriprime schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:54:
Je hebt drie fase, dus door drie keer afgerond 11A.

11KW is 3 x 16A
Mijn auto kan maar op 1 fase laden, vandaar dat ik op 32 A laad. 25A via het electranet + 7A van de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:15
de Peer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:50:
Argh ik word soms wel een beetje gek van de Alfen paal maar dan vooral vanwege de combinatie met Leaseplan Energy (leasemaatschappij).

1. We hebben een 2e EV gekocht waarmee we prive willen laden, dus zonder declaratie van de kosten. Ik dacht dus leuk een willekeurige RFID-kaart of RIFD-druppel te kunnen whitelisten. Technisch kan dat ook als ik het goed begrijp maar Leaseplan energy geeft aan dat dat alleen deze kaarten gebruikt kunnen worden:
Ze overrulen dus eigenlijk mijn whitelist, waardoor ik nu alsnog een commerciele laadpas moet aanschaffen die zij ondersteunen. Of zie ik iets over het hoofd en kan er ook gewhite-list worden zonder dat Leaseplan alsnog dient te authorizen?
Ik vind het belachelijk, al die laadpassen hanteren een starttarief. Ik ga toch zeker niet betalen om mijn eigen auto mijn eigen stroom te laten verbruiken? :(
Zelf heb ik ook een leaseauto via Leaseplan en de Alfen laadpaal via Leaseplan Energy incl. automatische verrekening van de laadkosten voor de leaseauto.
Bij de aanschaf van een prive EV (ca 1,5 jaar geleden) heb ik een gratis Shell Recharge pas besteld en deze gekoppeld aan het nultarief in de portal van LP Energy. Ik betaal voor het laden van de prive EV met de Recharge pas geen starttarief aan Shell Recharge noch een tarief per kWh. Dit werkt voor mij dus helemaal zoals ik het ook wil.

PS: de laadsessies thuis kan ik ook niet terugzien in de Recharge app. Uiteraard wel in de LP Energy portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Ah, ok een 1 fase auto. Maar je gaat die niet met 32A kunnen laden. Je max op 1 fase is 25A. Die 7A van je pv tel je er niet bij op.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Centauriprime schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:02:
Ah, ok een 1 fase auto. Maar je gaat die niet met 32A kunnen laden. Je max op 1 fase is 25A. Die 7A van je pv tel je er niet bij op.
Zucht ;)
Ik weet wel waarover ik het heb hoor. Hij laadt prima op 32A. De 7A tel je er wél bij op, anders kom je nooit boven de 25A uit natuurlijk. Ik gebruik 25A van het net + 7A van de zonnepanelen, vandaar mijn 32A zekering voor de laadpaal.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 08-10-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Franciesco schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Zelf heb ik ook een leaseauto via Leaseplan en de Alfen laadpaal via Leaseplan Energy incl. automatische verrekening van de laadkosten voor de leaseauto.
Bij de aanschaf van een prive EV (ca 1,5 jaar geleden) heb ik een gratis Shell Recharge pas besteld en deze gekoppeld aan het nultarief in de portal van LP Energy. Ik betaal voor het laden van de prive EV met de Recharge pas geen starttarief aan Shell Recharge noch een tarief per kWh. Dit werkt voor mij dus helemaal zoals ik het ook wil.

PS: de laadsessies thuis kan ik ook niet terugzien in de Recharge app. Uiteraard wel in de LP Energy portal.
Aha! oh dat is interessant.
Hier lees ik namelijk:
https://shellrecharge.com/nl-nl/onderweg-laden/tarieven
"Voor alle laadsessies worden € 0,35 transactiekosten gerekend met een maximum van € 7,00 per maand"
Maar blijkbaar geldt dat dus niet voor laadsessies thuis? Dat zou mooi zijn! :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:15
@de Peer in ieder geval met mijn Recharge pas geen transactiekosten. Mijn pasnummer begint overigens met NL-TNM. Volgens de link die je gaf van LP Energy komt dat overeen met NewMotion (de voorloper van Recharge als ik me niet vergis). Al heb ik destijds de pas via Shell Recharge aangevraagd (heb de bevestigingsmails nog bewaard).

Heb je al een Shell pas en zo ja: waar begint het pasnummer mee? Want wellicht maakt de startcode een verschil?
Sowieso het proberen van thuis laden met die pas waard lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Franciesco schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:27:
@de Peer in ieder geval met mijn Recharge pas geen transactiekosten. Mijn pasnummer begint overigens met NL-TNM. Volgens de link die je gaf van LP Energy komt dat overeen met NewMotion (de voorloper van Recharge als ik me niet vergis). Al heb ik destijds de pas via Shell Recharge aangevraagd (heb de bevestigingsmails nog bewaard).

Heb je al een Shell pas en zo ja: waar begint het pasnummer mee? Want wellicht maakt de startcode een verschil?
Sowieso het proberen van thuis laden met die pas waard lijkt me.
Nee die pas heb ik nog niet, maar ik denk dat ik hem maar ga aanvragen. Is het proberen waard en nu wij ook een privé EV hebben aangeschaft. altijd handig om te hebben natuurlijk.
Dank voor de info!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-09 21:53
de Peer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:31:
[...]

Nee die pas heb ik nog niet, maar ik denk dat ik hem maar ga aanvragen. Is het proberen waard en nu wij ook een privé EV hebben aangeschaft. altijd handig om te hebben natuurlijk.
Dank voor de info!
Wat er volgens mij gebeurd is dat als zo`n shell pas in de LP portal gewhitelist word hun de sessie simpelweg niet doorgeven aan Shell. En Shell deze dus ook niet kan door factureren omdat ze er simpelweg niet van weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lepel86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-08 20:12
shadylog schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:57:
[...]

Is er iets in de logs hierover?
Zou het werken als we de laadpaal op inoperative zetten buiten het daglicht?
In de logs zie ik ook allerlei foutmeldingen langsvliegen. Ik heb het hele solarcharging niet aanstaan/heeft nooit aangestaan. Loadbalancing ook niet meer om te kijken of het daar in zit.

ik denk dat er iets in de paal niet oke is, de auto is nagekeken en bij een openbare paal heb ik t probleem niet. Heb Alfen zelf maar gevraagd om een monteur te sturen, maar nog niks gehoord helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-09 15:54
oops

[ Voor 97% gewijzigd door witchdoc op 09-10-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

shadylog schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:57:
[...]

Is er iets in de logs hierover?
Zou het werken als we de laadpaal op inoperative zetten buiten het daglicht?
Ik heb er geen logs van.

Ik denk dat dat wel werkt, op inoperative zetten. Probeer het eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli2000
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-09 16:49
Dupont schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:30:
Hoi,

Ik heb een Laadpaal eve single pro-line, mijn net is 3 x230V zonder neuter. (Belgie)
De laadpaal is aangesloten 3fasig (16A) de neuter is aangesloten met een brug van L3.

Normaal zou ik kunnen opladen tot 7.4KW, wanneer ik deze instel op driefasig laden start het laden en stopt het direct. Wanneer ik instel 1fasig laden lukt het wel maar dan kan ik laden met een max van 3.4Kw.

weet er iemand raad wat hier misgaat? welke instellingen hoeven nog te gebeuren om 3 fasig te kunnen laden?

Met Vriendelijke groet,
Bart.
Allo,

Hebt u een oplossing gevonden? Werkt het op 2 phases met een L3 als pseudo neutral?

mvg,
Olivier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
de Peer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:50:

2. Ik heb een 3 x 25A aansluiting en heb de laadpaal nu op een 32A alamat gezet. Het idee is dat ik dan 25A van het net trek en als de zon schijnt nog eens 7A van de zonnepanelen. Echter krijg ik dit niet ingesteld in de paal. Als ik instel dat de paal 32A mag leveren terwijl de Smart Meter max 25A mag registreren krijg ik de waarschuwing: warning, maximum station current cannot be higher than the maximum smart meter current.
Hoe stel ik dit nu correct in, of moet ik deze waarschuwing negeren?
edit: update. Het lijkt erop dat ik deze waarschuwing gewoon kan negeren, hij voert het wel gewoon uit merk ik.

Misschien wel goed om te vermelden dat ik nog op versie 5.8.1 zit..
Mijn Alfen zit onder beheer van 50five.
Ik heb nog geen tweede EV, maar wel een extra laadpas die dient voor prive laden en waarvan de stroom dus niet via de WG wordt verrekend.
Dat moet jouw LM of provider ook kunnen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door B_S op 10-10-2023 21:31 . Reden: verkeerd gelezen! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-08 14:40
Hey gents, vraagje ik heb een Alfen laadpaal van Vattenfall. Hoe kan ik hier inloggen met ACE service installer om de loadbalancing aan te passen van P1 DSMR naar Modbus?
Ik heb geen sticker (sinds Dec 2021 PDC code of zo iets) of password gekregen.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
De enige manier is toch een account aanmaken en daar heb je een gebruikersnaam en paswoord voor nodig en nadien ook nog een user paswoord om toegang te krijgen tot de paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

avanthof schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:07:
Hey gents, vraagje ik heb een Alfen laadpaal van Vattenfall. Hoe kan ik hier inloggen met ACE service installer om de loadbalancing aan te passen van P1 DSMR naar Modbus?
Ik heb geen sticker (sinds Dec 2021 PDC code of zo iets) of password gekregen.
Iemand een idee?
Het wachtwoord van het laadpunt kun je opvragen bij je CPO, in dit geval Vattenfall. Dit is het (default) owner ww. Mocht deze niet werken, is deze weer te resetten dmv de Password Recovery Code. Met beide codes kun je ten alle tijde inloggen 🙂

Voor de ACE Service Installer kun je gratis een account aanvragen bij Alfen. Tegenwoordig geeft men deze niet meer persoonlijk uit, maar deelt men een algemene login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-08 09:53
Tommie12 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Mijn Alfen zit onder beheer van 50five.
Ik heb nog geen tweede EV, maar wel een extra laadpas die dient voor prive laden en waarvan de stroom dus niet via de WG wordt verrekend.
Dat moet jouw LM of provider ook kunnen.
Zou dit principe ook kunnen werken wanneer de paal op plug and charge staat ingesteld? Dus standaard pakt hij de kart met het ingestelde plug and charge ID, maar dat als je een tag scant voordat je de stekker in de auto stopt dat hij die tag neemt?

Mijn paal staat, via LM portaal op plug and charge. Dat zie ik ook terug in Eve / Ace. In dat portaal staat ook gastgebruik toestaan aangevinkt. Lijkt tegenstrijdig maar wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:37
Happy Man 2013 schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:42:
Great, had ik dit forum maar gelezen voordat ik de myEve app installeerde. Ook ik heb de nieuwe firmware geïnstalleerd - uitgaande van dat nieuw in principe beter is. Gevalletje koude kermis, foutmelding wachtwoord en kan nu dus ook niet meer inloggen.

Laadpaal is twee jaar oud en in privé beheer, heb dus (nog) geen PRC code meegeleverd gekregen. Nu maar hopen dat de website waar ik de paal gekocht heb mij kan helpen... fingers crossed!

Vind het wel echt een enorme tegenvaller van Alfen, firmware met een dergelijke bug publiceren!
Hier hetzelfde. Hoe heb je het opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Luc Beek schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:21:
[...]

Zou dit principe ook kunnen werken wanneer de paal op plug and charge staat ingesteld? Dus standaard pakt hij de kart met het ingestelde plug and charge ID, maar dat als je een tag scant voordat je de stekker in de auto stopt dat hij die tag neemt?

Mijn paal staat, via LM portaal op plug and charge. Dat zie ik ook terug in Eve / Ace. In dat portaal staat ook gastgebruik toestaan aangevinkt. Lijkt tegenstrijdig maar wel fijn.
Technisch kan het wellicht, maar mijn provider wil dit niet doen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulskersj
Ik krijg steeds deze meldingen in mijn log. Iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJaFNj73DPXdXaTxrILnCYAe294=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9Z7fHovyLGo28BhLgu4meH2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

Luc Beek schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:21:
[...]

Helaas, het is of Plug & Charge of RFID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

hulskersj schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:19:

[Afbeelding]
Welke firmware draai je? 6.4.0?

Ik heb het onlangs gezien. Voorheen werkte het prima met 4.8.0, op 4.15.7 ook nog maar na de update naar 6.4.0 niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulskersj
B_S schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:52:
[...]

Welke firmware draai je? 6.4.0?

Ik heb het onlangs gezien. Voorheen werkte het prima met 4.8.0, op 4.15.7 ook nog maar na de update naar 6.4.0 niet meer.
Ja 6.4.0, schrok een beetje van de hoeveelheid berichten in de log. Ook registreert hij niets meer in de myeve/transacties. Alleen een transactie uit 2014? Beetje gek, hebben hem pas net.

[ Voor 14% gewijzigd door hulskersj op 12-10-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 18:44
6.5.0 is vandaag uitgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:35
is ergens een change log hier staat nog niks
https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)

[ Voor 72% gewijzigd door teo1966 op 12-10-2023 19:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 18:44
deleted

[ Voor 99% gewijzigd door grotegok op 12-10-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvernail
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik krijg nog geen melding van versie 6.5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gighandi
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-06 17:49
Link naar 6.5, geen changelog in de zip: Firmware 6.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lepel86
Lepel86 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:47:
Een vraag voor de experts...

ik heb een Alfen Eve Single S-line laadpaal zelf opgehangen eind 2021 en altijd gebruikt met een eGolf. Nu heb ik vorige week een update gedaan om eens te kijken naar de 'solar charging' opties.

Oude versie: 5.8.1-4123
Nieuwe versie: 6.4.0-4210 (via MyEve app upgedate)

Afgelopen maandag stond de auto aan de paal en was om 20u 's avonds gestopt met laden omdat de auto vol zat, en de volgende ochtend (12u later) bleek de 12v accu leeg te zijn ineens... kon de deuren niet meer openen e.d. Gemeten en er bleek nog maar 7V in de accu te zitten. Terwijl ik net 2 maanden terug er een nieuwe 12v accu in heb gezet omdat de vorige slecht begon te worden....grrrr

.....
Nou de oplossing is gevonden! firmware 6.3.0 terug geladen en het werkt weer zoals vanouds! Met dank aan B_S voor de tip en oplossing.
B_S schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:13:
[...]

Ik hoorde onlangs een soortgelijk verhaal (het aan-/uit gaan). Zie pm.
Er gebeurd iets met de CP pwm of voltage blijkbaar, die valt ook af en toe weg naar 0V zie ik in de logs als ik firmware 6.4.0 heb, en dan begint de laadcyclus weer opnieuw omdat de auto of paal denkt dat de stekker er opnieuw is ingestoken. Als dit elke minuut gebeurd dan is de 12v accu leeg in een nachtje...
Dit was zonder solar charging, loadbalancing en backend. Kale installatie eigenlijk dus.

Dus tip voor iedereen: niet updaten als het niet per se nodig is O-) Of niet zonder dat je de file hebt van de huidige firmware.

firmware 6.5.0 durf ik nog niet te proberen haha, zie dat die net is uitgekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Lepel86 op 13-10-2023 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Nu online
Lepel86 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:29:
[...]

Nou de oplossing is gevonden! firmware 6.3.0 terug geladen en het werkt weer zoals vanouds! Met dank aan B_S voor de tip en oplossing.

[...]

Er gebeurd iets met de CP pwm of voltage blijkbaar, die valt ook af en toe weg naar 0V zie ik in de logs als ik firmware 6.4.0 heb, en dan begint de laadcyclus weer opnieuw omdat de auto of paal denkt dat de stekker er opnieuw is ingestoken. Als dit elke minuut gebeurd dan is de 12v accu leeg in een nachtje...
Dit was zonder solar charging, loadbalancing en backend. Kale installatie eigenlijk dus.

Dus tip voor iedereen: niet updaten als het niet per se nodig is O-) Of niet zonder dat je de file hebt van de huidige firmware.

firmware 6.5.0 durf ik nog niet te proberen haha, zie dat die net is uitgekomen.
Ik draai 6.4 icm loadbalancing, backend en zonder solar charging. Maar hier werkt het prima. Hoe kan dat dan?
EV is een ID4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:35
de ACE service installer heeft een update gehad naar 3.6.10-169 maar de laadwall zit nog op 6.4.0-4210 en in de ACE is nog/geen firmware update bekend ( heb een reboot van de laadwall gedaan )
is de 6.5.0 nog niet officieel of is het een beta ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 20:33
B_S schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:13:
[...]

Ik hoorde onlangs een soortgelijk verhaal (het aan-/uit gaan). Zie pm.
Is het mogelijk om de 6.3.0 firmware te delen? Ik heb namelijk hetzelfde voor met aan en uitgaan..
Thankx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SmalleSmets schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:49:
[...]

Is het mogelijk om de 6.3.0 firmware te delen? Ik heb namelijk hetzelfde voor met aan en uitgaan..
Thankx
te delen? die kun je toch gewoon zelf downloaden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lepel86
ik zie wel allerlei pdfjes maar niet de firmware zelf gek genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Lepel86 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

ik zie wel allerlei pdfjes maar niet de firmware zelf gek genoeg?
Omlaagscrollen op die pagina, bij enkele versies staat in groen downloadable.....

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lepel86
Qosmic schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

Ik draai 6.4 icm loadbalancing, backend en zonder solar charging. Maar hier werkt het prima. Hoe kan dat dan?
EV is een ID4
dat begrijp ik ook niet, misschien is er wel een verschil in de implementatie aan de kant van de auto (eGolf uit 2018). Of heb ik een ander bordje in de laadpaal. Die is ook alweer 2 jaar oud ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

SmalleSmets schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:49:
[...]

Thankx
Je hebt pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:27
De release notes van 6.5 zijn vrij algemeen:
Firmware release 6.5 is a release that incorporates a number of general improvements, stability
improvements, bug fixes and some main features. Here are some main highlights.

This update offers substantial benefits in terms of stability, performance, security, and feature expansion.

Support for Latest Standards: The updated version offers compatibility with the latest industry standards and protocols, ensuring that our product remains up-to-date with modern security requirements.

Fixed issue that caused the charging station to crash after failed firmware update

Fixed an issue where the ASI could not connect to the charging station anymore. This was caused when the ethernet cable was unplugged while a client (like ASI) was connected.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 20:33
Ik kan bevestigen dat na een downgrade van 6.4.0 naar 6.3.0 alles weer normaal werkt icm mijn BMW 320e 2023. Op de andere BMW X1 had ik geen problemen. Bij mijn 320e had ik ook enkel probleem wanneer ik de wagen instelde om uitgesteld te laden (‘s nachts). Dan ging de laadpaal wanneer ik deze instak (overdag) dus de hele tijd aan/uit om vervolgens de auto in veiligheid te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:36
hulskersj schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:19:

[Afbeelding]
Dit betekend dat je een slecht P1 signaal hebt, waarschijnlijk heb je een splitter er op zitten en zit er nog een tweede apparaat op.
Haal die splitter weg en sluit je lader rechtstreeks aan op je slimme meter dan heb je waarschijnlijk deze meldingen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Nu online
Ik heb precies dezelfde meldingen met de homewizard splitter.
Maar heb er ook een P1 meter aan. Dus kabel direct aan lader is geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:32
Ik heb dezelfde problemen met P1 bij versie 6.4.0. Een stapje terug, geen problemen.

Ik maak gebruik van een passieve splitter samen met Homewizard. Ik zie in de Alfen-app dat je de P1-waarden via Homewizard kan uitlezen. Heeft iemand dit al getest?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:00
De aanbeveling in eerdere berichten hier is om stapsgewijs te upgraden naar de laatste versie, niet in één stap. Echter, als ik ACE service installer open en "upload firmware" kies, dan zie ik alleen de laatst beschikbare versie (6.4.0-4210).

Hoe nu verder?

Huidige versie is 5.8.0.-4120.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

WillemD61 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:42:
De aanbeveling in eerdere berichten hier is om stapsgewijs te upgraden naar de laatste versie, niet in één stap. Echter, als ik ACE service installer open en "upload firmware" kies, dan zie ik alleen de laatst beschikbare versie (6.4.0-4210).

Hoe nu verder?

Huidige versie is 5.8.0.-4120.
Stapsgewijs gaat vooral om het eerste getal, dus 4.x, 5.x en 6.x. In jou geval zou ik naar 6.4.0 gaan. Mocht je problemen ondervinden met uitgesteld laden of P1, kun je altijd nog terug naar 6.3.0.

Mensen al ervaring met 6.5.0? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
B_S schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Stapsgewijs gaat vooral om het eerste getal, dus 4.x, 5.x en 6.x. In jou geval zou ik naar 6.4.0 gaan. Mocht je problemen ondervinden met uitgesteld laden of P1, kun je altijd nog terug naar 6.3.0.

Mensen al ervaring met 6.5.0? :)
Lijkt hier in 1 keer goed te werken. In tegenstelling tot 6.4 die ik nooit aan de praat heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Daveth schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Dit betekend dat je een slecht P1 signaal hebt, waarschijnlijk heb je een splitter er op zitten en zit er nog een tweede apparaat op.
Haal die splitter weg en sluit je lader rechtstreeks aan op je slimme meter dan heb je waarschijnlijk deze meldingen niet meer.
Zolang de waardes gewoon af te lezen in de Installer, lijkt het me niet zo'n probleem.

Splitters zijn inderdaad vaak het probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door B_S op 13-10-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Sunri5e schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

Lijkt hier in 1 keer goed te werken. In tegenstelling tot 6.4 die ik nooit aan de praat heb gekregen.
Correctie. Het leek goed te gaan. Inmiddels continu foutcode 206. Wat een crap is dat spul van Alfen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
B_S schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Bedankt, upgraden op zich ging in één keer goed. Nu nog ervaring opdoen met deze versie. (solar charging staat uit en dat laat ik voorlopig zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Sunri5e schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:08:
[...]

Correctie. Het leek goed te gaan. Inmiddels continu foutcode 206. Wat een crap is dat spul van Alfen toch.
Ik ben benieuwd. Welke settings gebruik je? Zou je een log kunnen sturen? Kan ook via pm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
B_S schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:00:
[...]

Ik ben benieuwd. Welke settings gebruik je? Zou je een log kunnen sturen? Kan ook via pm :)
Ik heb een Mac en MyEve op mijn iPhone. Dat wordt lastig denk ik om een log te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXWSTbGPwo9F7_hlzo7RQcCijNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M1m1S9aeSNB8BOmSdT2myR5z.png?f=fotoalbum_large

Ik krijg o.a. deze foutmelding. Deze kreeg ik trouwens ook bij 6.4

[ Voor 26% gewijzigd door Sunri5e op 13-10-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
En deze:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwWKpDV1LxWIdrLTy3OceeFiAdA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xsfg0uhSjr8i9t8m5CDF6pKU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Het mooie is dat CoolBlue de paal voor bijna twee jaar geleden geplaatst. Ik die tijd zeker 10 keer contact met ze gehad ivm problemen. Daarna besloten om weg te gaan bij coolblue omdat ik zonder toestemming van ze over ben gegaan op een nieuwe firmware versie. Nu nog steeds problemen en heb me toen bij Alfen zelf gemeld. Echter die doen ook niets en sturen me weer naar Coolblue. Ik heb nog garantie maar niemand pakt het op. Bedroevende service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Sunri5e schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:38:
[...]

Ik heb een Mac en MyEve op mijn iPhone. Dat wordt lastig denk ik om een log te sturen?
Mijn ervaring met de MyEve app is nihil. En dat willen we graag zo houden ;)
De Ace Service Installer vertelt meer. De meeste dingen zijn terug te vinden in de MyEve app, maar op een andere plek of beperkt.

Kun je geen Windows laptop aan je netwerk hangen? Of een vm met Windows draaien op de Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Sunri5e schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:46:
[Afbeelding]

Ik krijg o.a. deze foutmelding. Deze kreeg ik trouwens ook bij 6.4
Tilt sensor fout komt me niet bekend voor. Lijkt me eerder een verkeerde setting. RCD is residual current detection, in dit geval de DC (lek)detectie. Deze melding kan ik ook niet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Sunri5e schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:51:
Het mooie is dat CoolBlue de paal voor bijna twee jaar geleden geplaatst. Ik die tijd zeker 10 keer contact met ze gehad ivm problemen. Daarna besloten om weg te gaan bij coolblue omdat ik zonder toestemming van ze over ben gegaan op een nieuwe firmware versie. Nu nog steeds problemen en heb me toen bij Alfen zelf gemeld. Echter die doen ook niets en sturen me weer naar Coolblue. Ik heb nog garantie maar niemand pakt het op. Bedroevende service.
Is het laadpunt nu dus ingesteld op standalone, zonder vergoedingen?

Alfen zelf levert geen service aan particulieren. Daarvoor moet je toch echt bij de reseller zijn, Coolblue dus. Je kan ook overstappen op een andere CPO. Of uiteraard zelf in de hand houden, maar dan is het wel lastig om hulp te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
issueke hier met de laadpaal verbonden via utp en een vpn...

direct access via wifi @home-wifi works fine.

Connecteer extern op de vpn server ( die draait op mijn enigeste router = router via ont verbonden op fiber )
Hij ziet de laadpaal staan in My eve, druk erop : Failedto update the tilt sensor and RCD response property

Config wifi router en vpn

Network router 192.168.129.0 class c
VPN range 192.168.128.0 class c
laadpaal 192.168.129.117class c

Kan de vpn range helaas niet gelijk zetten met de wifi range. ( tplink deco )

Maar ik kan wel als ik vpn connectie heb surfen via thuisnetwerk en kan aan lokale adressen
Dus ik kan ook een ping doen vanaf bv 192.168.128.xxx -> 192.168.129.xxxx. dus routering lijkt me goed te zitten ( geen statische route opgezet etc )
Firewall settings zijn er niet in te stellen

Dus ik heb geen idee. kan het uberhaupt om via vpn de laadpaal te benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
B_S schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:27:
[...]

Is het laadpunt nu dus ingesteld op standalone, zonder vergoedingen?

Alfen zelf levert geen service aan particulieren. Daarvoor moet je toch echt bij de reseller zijn, Coolblue dus. Je kan ook overstappen op een andere CPO. Of uiteraard zelf in de hand houden, maar dan is het wel lastig om hulp te krijgen.
Ik heb een eigen bedrijf dus er wordt niets verrekend. Maar ik moet nog wel steeds met laadpaal voor de laadpaal houden om de laadsessie te starten. Ik krijg elke maand een factuur van coolblue van 0 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
B_S schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:22:
[...]

Mijn ervaring met de MyEve app is nihil. En dat willen we graag zo houden ;)
De Ace Service Installer vertelt meer. De meeste dingen zijn terug te vinden in de MyEve app, maar op een andere plek of beperkt.

Kun je geen Windows laptop aan je netwerk hangen? Of een vm met Windows draaien op de Mac?
Ik kan mijn ITer eens vragen. Helaas kost het mij dan wel geld omdat zowel CoolBlue als Alfen gewoon niets doen. Alleen maar afschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Sunri5e schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:55:
[...]

Ik heb een eigen bedrijf dus er wordt niets verrekend. Maar ik moet nog wel steeds met laadpaal voor de laadpaal houden om de laadsessie te starten. Ik krijg elke maand een factuur van coolblue van 0 euro.
Dat zou betekenen dat je een servicecontract hebt met Coolblue, anders zou je geen factuur krijgen. Je kan van aanbieder wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
B_S schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:37:
[...]

Dat zou betekenen dat je een servicecontract hebt met Coolblue, anders zou je geen factuur krijgen. Je kan van aanbieder wisselen.
Ik krijg ook een 0 factuur met overzicht thuislaadtransacties en heb ook geen servicecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
B_S schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:37:
[...]

Nee ik heb geen servicecontract. Ze doen zelfs in de garantieperiode al niets meer vanuit CoolBlue. Dus wat zou het nut van zo'n servicecontract zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door Sunri5e op 14-10-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04
Sunri5e schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:51:
Ik denk dat het abonnement van je simkaart is verlopen. Zou dat kunnen?
Ze zijn namelijk overgestapt op een nieuwe provider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Tonne schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat het abonnement van je simkaart is verlopen. Zou dat kunnen?
Ze zijn namelijk overgestapt op een nieuwe provider
Geen idee? Ik heb daar niets van vernomen. Ik ben er niet eens van op de hoogte dat er een simkaart inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peebee01
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-08 14:16
Iemand ervaring met powerd (backoffice provider van leaseplan energy)?
Ik heb sinds ik mijn Alfen Eve Single Pro heb ge-upgrade van 5.8 naar R6.4 geen connectiviteit meer (zowel via de modem als wired lan) met deze backoffice.
Het lijkt te maken te hebben met TLS. Weet iemand of TLS ge-upgrade is ergens tussen beide releases?

In de log zie ik deze
23-10-14T07:16:23.863Z:INFO:websockets.c:445:Connected to Socket ev.powerd.io:443
2023-10-14T07:16:23.875Z:INFO:websockets.c:552:Try to establish TLS
2023-10-14T07:16:23.890Z:SECURITY:websockets.c:668:Using root cert valid until 2038-1-18
2023-10-14T07:16:24.625Z:ERROR:tcp_rtos.c:954:x509_verify_cert() returned -9984 (-0x2700)
2023-10-14T07:16:24.984Z:INFO:tcp_rtos.c:1374:ssl ciphersuite 156:TLS-RSA-WITH-AES-128-GCM-SHA256
2023-10-14T07:16:24.992Z:ERROR:tcp_rtos.c:1426:Self-signed or not signed by a trusted CA
2023-10-14T07:16:25.007Z:ERROR:websockets.c:752:TLS upgrade failed

2023-10-14T07:16:41.324Z:INFO:modem.c:954:Modem state PPPConnect->Connected
2023-10-14T07:17:17.683Z:WARNING:taskWebClient.c:223:Client (fd=1) disconnected (r: -0x4c)
2023-10-14T07:17:17.695Z:INFO:taskWebClient.c:155:Removing previously connected client
2023-10-14T07:17:20.027Z:SECURITY:taskWebClient.c:431:Received unauthorized request
2023-10-14T07:17:20.035Z:INFO:taskWebClient.c:155:Removing previously connected client
2023-10-14T07:19:10.121Z:SECURITY:httpd_login.c:154:WebClient Post connected (account: admin)
2023-10-14T07:20:45.496Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2023-10-14T07:20:45.523Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: STOPPING MODEM
2023-10-14T07:20:46.300Z:INFO:modem.c:954:Modem state Connected->Stopping
2023-10-14T07:20:46.308Z:INFO:modem_ppp_lwip.c:44:PPP Connection Close
2023-10-14T07:20:46.316Z:WARNING:modem_ppp_lwip.c:37:Connection lost error (-6)
2023-10-14T07:20:46.324Z:INFO:modem_ppp_lwip.c:38:PPPlinkStatusCB: PPP Connection lost

In ACE installer kun je voor ieder Network Profile een security setting kiezen. Heb alle 3 al geprobeerd voor zowel fixed als mobile connecties (unsecure transport with basic authentication, TLS with basic authentication en TLS with client side certificates).
De helpdesk van powerd komt niet verder dan de paal te resetten. Iemand hier misschien een idee?

Als ik een ander back office instel van E-flux (daar heb ik geen abbonnement) zie ik dat er meteen een connectie gemaakt wordt. Dus het lijkt echt aan de combinatie met powerd te liggen.
Iemand hier die ook powerd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Sunri5e schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

Nee ik heb geen servicecontract. Ze doen zelfs in de garantieperiode al niets meer vanuit CoolBlue. Dus wat zou het nut van zo'n servicecontract zijn?
Dat zijn ze wel verplicht, aangezien zij het laadpunt hebben verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
B_S schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Dat zijn ze wel verplicht, aangezien zij het laadpunt hebben verkocht.
Maar ze willen niets meer doen aangezien ik niet meer hun software/firmware meer gebruik maar die van Alfen zelf. Ze verwijzen mij naar Alfen maar Alfen mij weer naar Coolblue.

Inmiddels contact gehad met iemand die laadpalen plaats. Ik heb hem gevraagd of hij mij kan helpen. Hij bevestigd eigenlijk mijn ervaring want hij heeft aan niet met Alfen te willen werken aangezien hun service/communicatie slecht is.

Iedereen trekt dus zijn handen er vanaf helaas. En ik zit met en product dat binnen de garantie valt door zowel leverancier als producent gerepareerd zal worden. Bizar dat dit kan anno 2023 in Nederland. Ik krijg er een beetje Van Moof gedachtes bij.

[ Voor 49% gewijzigd door Sunri5e op 14-10-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Sunri5e schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

Maar ze willen niets meer doen aangezien ik niet meer hun software/firmware meer gebruik maar die van Alfen zelf. Ze verwijzen mij naar Alfen maar Alfen mij weer naar Coolblue.

Inmiddels contact gehad met iemand die laadpalen plaats. Ik heb hem gevraagd of hij mij kan helpen. Hij bevestigd eigenlijk mijn ervaring want hij heeft aan niet met Alfen te willen werken aangezien hun service/communicatie slecht is.

Iedereen trekt dus zijn handen er vanaf helaas. En ik zit met en product dat binnen de garantie valt door zowel leverancier als producent gerepareerd zal worden. Bizar dat dit kan anno 2023 in Nederland. Ik krijg er een beetje Van Moof gedachtes bij.
Er bestaat niet zoiets als software/firmware van Coolblue. Het enige wat ze hebben is een backend, in de vorm van een preset. Het kan een voorwaarde zijn om de lader online te hebben om ook service te krijgen. Zoals ik het nu begrijp is dat niet het geval, aangezien je ook geen servicecontract met ze hebt. Beetje vreemd dat je nog steeds facturen krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
B_S schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:48:
[...]

Er bestaat niet zoiets als software/firmware van Coolblue. Het enige wat ze hebben is een backend, in de vorm van een preset. Het kan een voorwaarde zijn om de lader online te hebben om ook service te krijgen. Zoals ik het nu begrijp is dat niet het geval, aangezien je ook geen servicecontract met ze hebt. Beetje vreemd dat je nog steeds facturen krijgt?
Ik heb nog een laaddruppel van ze om het laden thuis de activeren. Meer doe en kan ik er niet mee. Op andere locaties kan ik er niet mee laden (doe ik met Travelcard) dus ik krijg elke maand een factuur van 0 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Inderdaad, software/hardware is van Alfen, daar heeft Coolblue niets aan ontwikkeld. Ze zullen alleen de settings gedaan hebben om de paal goed te laten werken met hun backoffice. Misschien dat die niet goed werkt met nieuwe versies. Door zelf te upgraden heb je een grijs gebied gecreëerd wat garantie betreft. Die discussie ga je waarschijnlijk niet winnen.

Kan je niet iemand vinden (of zelf doen) om de settings die fouten geven aan te passen met Ace installer? Wat heb je te verliezen? Als je de paal zo instelt dat die standalone werkt heb je niks meer met Coolblue te maken. Er moeten toch wel mensen zijn met voldoende kennis om dit te doen?

Of eerst alle settings noteren (of als file opslaan), daarna factory reset, en dan opnieuw instellen.

[ Voor 7% gewijzigd door WillemD61 op 15-10-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

rolelael schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:27:
issueke hier met de laadpaal verbonden via utp en een vpn...

direct access via wifi @home-wifi works fine.

Connecteer extern op de vpn server ( die draait op mijn enigeste router = router via ont verbonden op fiber )
Hij ziet de laadpaal staan in My eve, druk erop : Failedto update the tilt sensor and RCD response property

Config wifi router en vpn

Network router 192.168.129.0 class c
VPN range 192.168.128.0 class c
laadpaal 192.168.129.117class c

Kan de vpn range helaas niet gelijk zetten met de wifi range. ( tplink deco )

Maar ik kan wel als ik vpn connectie heb surfen via thuisnetwerk en kan aan lokale adressen
Dus ik kan ook een ping doen vanaf bv 192.168.128.xxx -> 192.168.129.xxxx. dus routering lijkt me goed te zitten ( geen statische route opgezet etc )
Firewall settings zijn er niet in te stellen

Dus ik heb geen idee. kan het uberhaupt om via vpn de laadpaal te benaderen?
Je moet in exact dezelfde IP range zitten met de juiste subnet mask. Beetje lastig...

Wat wel werkt is zoiets als Ultraviewer om een pc in het netwerk over te nemen. Misschien dat extern bureaublad ook werkt (bestaat dat nog?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam_
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-02 08:39
Hallo, ik heb firmware 6.4, maar krijg noch in de MyEve app of ace installer geen 6.5 te zien . Iemand een idee waarom. Dank Sam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtotheO
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-05 19:16
sturmenstrudel schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:35:
Ik zie ook iets raar met mijn laadpaal: er is genoeg PV power, maar de charger stopt op "max current

[

Ik denk er is iets te doen met the "charging profile" - ik denk het komt van de backoffice (Eneco).

[Afbeelding]

Wat is het???
Heb je dit al kunnen uitklaren met Eneco? Ik heb hetzelfde probleem, al verschillende keren Eneco aan de lijn gehad maar tot op heden geen oplossing..

Na de logs van mijn laadpunt te doorspitten:

De oorzaak is inderdaad een charging profile die Eneco doorstuurt naar het laadpunt, +- 15 min na de start van mijn sessie. Daarbij zetten ze een current limit die net boven het huidige vermogen ligt of minimaal 12A. Wanneer je de solar charging functionaliteit gebruikt zorgt dit uiteraard voor problemen als je ‘s ochtends bij 6A begint en geleidelijk het vermogen stijgt..

Ik vrees dat ik dit zelf geïnitieerd heb door mijn laadpunt te koppelen aan de Eneco SlimLaden app na het ontvangen van de activeringscode enkele weken terug.

Voorheen werkte mijn laadpunt namelijk perfect en kon ik zonder probleem doorheen de dag van 1400W tot +- 5000W zon laden.

Inmiddels heb ik alle mogelijkheden in de SlimLaden app al geprobeerd, noch boost, noch laadpunt ontkoppelen of SlimLaden uitschakelen blijkt te helpen.. keer op keer wordt de current limit van 32A overschreven.. bij het beëindigen van de laadsessie wordt de limiet overigens onmiddellijk gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peebee01
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-08 14:16
Sam_ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:17:
Hallo, ik heb firmware 6.4, maar krijg noch in de MyEve app of ace installer geen 6.5 te zien . Iemand een idee waarom. Dank Sam
Ik zag ook de release notes maar hij wordt niet gedownload. Zal deze week wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:45
Dit weekend een 3fase Alfen Eve Single gemonteerd. Ik heb een LAN UTP en een RJ11 (telefoon)kabel getrokken en bevestigd aan de paal en de slimme meter.
Ik heb tevens toegang tot de laadpaal via Eve software (kan inloggen) en zie dat loadbalancing module is geactiveerd. De laadpaal werkt; ik kan met een wilekeurige rfid pasje een laadsessie starten die ook meteen de 11kW gaat laden.

Wat ik graag wil is actieve loadbalancing en solar charing optimaal inregelen. Snelheid van laden van de auto is minder belangrijk, waarbij randvoorwaardelijk dat hij in de ochtend wel vol moet zijn.

Ik heb ongeveer 7.000 wh piekvermogen, jaarlijkse overschot PV ongeveer 1500-2000kWh. Die zou ik dus richting de EV (BMW i3, 40kWh batterij) willen sturen op de juiste momenten, rekening houdende het verbruik van de woning (er is nogal wat electraverbruik (naast reguiere verbruik (lampjes, tv, laptops etc ook wat grootgebruikers zoals electrisch koken, airco's voor verwarming in tussenseizoenen/ondersteuning cv winter en koelen zomer, wasmachine en droger en over 1-2 jaar een warmtepomp voor de woning).

Woning beschikt over een 3x25A aansluiting waarbij fases vrij goed verdeeld zijn qua belasting als ik de p1 monitor goed bestudeer. Aan de slimme meter hangt een gevoede P1 splitter (powerbaas) met daarin de P1 kabel vanuit de meter en 2 P1 kabels (1x naar Raspberry Pi met P1Mon en 1x de Alfen laadpaal).

De laadpaal heb ik met de integratie van @leeyuentuen verbonden aan mij Home Assistant via TCP/IP. Ik zie daar deze gegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAUJvfZJbffaHj4UHSbwDhkcGqE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7g1TsHWycQiF31l4QgUXmZrx.png?f=user_large

En bijvoorbeeld deze settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suQc3T0d9zWCRx49e6NQkgNb6u4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I9hGyUaaFzEb5MiEnxJoUnhf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3H9r8oYOkJUgTTTeFZiJBi8XQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ne4be32UWB2EVW1O4hbKk5Na.png?f=user_large

Voor active loadbalancing moet je, als ik het goed heb begrepen of via de P1 meter de paal verbinden of via ModBus. De P1 lijkt me het gemakkelijkste maar of ik begrijp de plugin niet of mijn kabel is niet goed. De waarden die de plugin laten zien blijven op 0 staan. Ik heb ook de RJ11 telefoonkabel ook rechtstreeks (zonder P1 splitter) op de slimme meter gezet maar dat maakt geen verschil.

Ik twijfel dus of de gebruikte kabel juist is (4 aderige telefoonkabel via electramat besteld).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJblan_NydQbxmHJ1AzLlZgvnkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9wUZTVp2DEehZ0XpkpYnSruC.png?f=user_large

Verder zou ik graag het vermogen van de laadpaal standaard wat willen maximaliseren op bijvoorbeeld laden op 8kW om te voorkomen dat er zolang loadbalancing niet goed werkt ik de meterkast te zwaar belast.

Is het een optie, en wat is daarvoor nodig qua settings in de Eve sotware, om via de LAN kabel Modbus te gebruiken of de waarden die Home Assistant al kent van de P1 monitor plugin ?

Hopelijk beetje duidelijk verhaal, nog nieuw in deze materie.....

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Hangover_ohoo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:26:
Dit weekend een 3fase Alfen Eve Single gemonteerd. Ik heb een LAN UTP en een RJ11 (telefoon)kabel getrokken en bevestigd aan de paal en de slimme meter.
Ik heb tevens toegang tot de laadpaal via Eve software (kan inloggen) en zie dat loadbalancing module is geactiveerd. De laadpaal werkt; ik kan met een wilekeurige rfid pasje een laadsessie starten die ook meteen de 11kW gaat laden.

Wat ik graag wil is actieve loadbalancing en solar charing optimaal inregelen. Snelheid van laden van de auto is minder belangrijk, waarbij randvoorwaardelijk dat hij in de ochtend wel vol moet zijn.
Je hebt loadbalancing actief in the laadpaal maar wilt daarnaast of ter vervanging loadbalancing in HA?
Waarom laad je het niet aan de laadpaalsoftware over? Werkt prima.
Je hebt alleen de licentie/software nodig (die heb je blijkbaar) en de connectie naar de P1 meter zodat de laadpaalsoftware de stroomsterktes per fase kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bedenk even goed wat je nu precies wilt. In Nederland is er de salderingsregeling. Er is dus geen enkele noodzaak om op bepaalde tijden te laden. Je kunt voor hetzelfde geld overdag of 's nachts laden.
of heb je een dynamisch contract met uurprijzen?
Bij solarchargen zul je vaak langzamer laden, wat weer meer laadverliezen met zich meebrengt. Ik zou dat dus niet doen als het niet nodig is. Je beperkt jezelf dan onnodig.

Alfen heeft een 'safe current' instelling. Dat is het aantal ampere die hij maximaal laadt als de P1 verbinding verloren is. Gebruik dat, dan hoef je verder geen maximum in te stellen.

Je moet kiezen tussen loadbalancing via Home Asssistant (Modbus) of via de Paal zelf (P1).

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 16-10-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:45
WillemD61 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Je hebt loadbalancing actief in the laadpaal maar wilt daarnaast of ter vervanging loadbalancing in HA?
Waarom laad je het niet aan de laadpaalsoftware over? Werkt prima.
Je hebt alleen de licentie/software nodig (die heb je blijkbaar) en de connectie naar de P1 meter zodat de laadpaalsoftware de stroomsterktes per fase kan zien.
Ik twijfel of active loadbalancing wel werkt, de HA plugin toont 0 waarden vanuit de slimme meter en kan daar dan lijkt me niet op sturen. Is het mogelijk, zonder nieuwe kabel te trekken, dit via een andere manier te doen ? ModBus ?
LAN werkt wel, laadpaal heeft IP adres, ik kan via ACE software de paal configureren of via de HA plugin.
de Peer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:39:
[...]

Bedenk even goed wat je nu precies wilt. In Nederland is er de salderingsregeling. Er is dus geen enkele noodzaak om op bepaalde tijden te laden. Je kunt voor hetzelfde geld overdag of 's nachts laden.
of heb je een dynamisch contract met uurprijzen?
Bij solarchargen zul je vaak langzamer laden, wat weer meer laadverliezen met zich meebrengt. Ik zou dat dus niet doen als het niet nodig is. Je beperkt jezelf dan onnodig.
Check true, geen absolute (financiele) noodzaak nu, vast energie contract idd. Maar meer omdat het een functie is die toekomstig wel eens van nut kan zijn lijkt me. Juist omdat de salderingsregeling naar verwachting op termijn wordt afgebouwd. Kan ik er maar vast aan wennen enzo.

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hangover_ohoo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Ik twijfel of active loadbalancing wel werkt, de HA plugin toont 0 waarden
Heb je Modbus wel aangezet dan in de Alfen paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Voor active loadbalancing moet je, als ik het goed heb begrepen of via de P1 meter de paal verbinden of via ModBus. De P1 lijkt me het gemakkelijkste maar of ik begrijp de plugin niet of mijn kabel is niet goed. De waarden die de plugin laten zien blijven op 0 staan. Ik heb ook de RJ11 telefoonkabel ook rechtstreeks (zonder P1 splitter) op de slimme meter gezet maar dat maakt geen verschil.

Ik twijfel dus of de gebruikte kabel juist is (4 aderige telefoonkabel via electramat besteld).
Dan werkt de kabel niet goed vrees ik. Een Twisted Pair is niet zo storingsgevoelig. Hoe lang is de kabel?
Is het een optie, en wat is daarvoor nodig qua settings in de Eve sotware, om via de LAN kabel Modbus te gebruiken of de waarden die Home Assistant al kent van de P1 monitor plugin ?

Hopelijk beetje duidelijk verhaal, nog nieuw in deze materie.....
Dat zou wel moeten kunnen. Nog mooier is de paal instellen op EMS (Energy Management System), dan gedraagt het laadpunt zich als Modbus Slave. Met andere woorden, een externe factor bepaald wat het apparaat mag verbruiken.
Pagina: 1 ... 15 ... 91 Laatste