Ja. De utp splitsen in 2x 4 aders (2x 2 aderparen) voor een RJ-45 en RJ-11 🙂Hangover_ohoo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:44:
[...]
Is het mogelijk, zonder nieuwe kabel te trekken, dit via een andere manier te doen ?
Ja, maar dat verandert niets, in die zin dat de HA plugin waarden op 0 blijven.de Peer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:46:
[...]
Heb je Modbus wel aangezet dan in de Alfen paal?
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's
even voor zekerheid, je hebt modbus via de ACE installer of myEve aangezet?Hangover_ohoo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:50:
[...]
Ja, maar dat verandert niets, in die zin dat de HA plugin waarden op 0 blijven.
(en niet via HA wat dus nog niet werkt..?)
Kabel is 10 meter (connectoren zaten al aan de kabel, ik heb geen tang om connectoren te knijpen).B_S schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:46:
Dat zou wel moeten kunnen. Nog mooier is de paal instellen op EMS (Energy Management System), dan gedraagt het laadpunt zich als Modbus Slave. Met andere woorden, een externe factor bepaald wat het apparaat mag verbruiken.
Ik kan de EMS setting proberen, maar hoe werkt dan de intelligentie en sturing ? Ik heb in HA dus de waarden van de P1 meter wel beschikbaar (integratie P1Mon). Is hier ergens een handleiding voor :-) ?
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's
Via ACE.de Peer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:54:
[...]
even voor zekerheid, je hebt modbus via de ACE installer of myEve aangezet?
(en niet via HA wat dus nog niet werkt..?)
:fill(white):strip_exif()/f/image/XOSmqeQBqsx7VYyodbGfzquw.png?f=user_large)
Ikzelf heb active load balancing in de laadpaal, met gegevens vanuit de P1 poort via een kabel (lengte 5 m). Op de P1 poort heb ik een homewizard splitter met een connectie naar de laadpaal en connectie naar de homewizard P1 dongle. Zowel de laadpaal als de P1 dongle worden uitgelezen via wifi naar Domoticz. Ik zie stroomsterktes, de voltages, status etc. in Domoticz maar de aansturing van load balancing doet de laadpaalsoftware. Ik zie ook dat er af en toe ingegrepen wordt. Voor mij is er geen reden om dat zelf proberen beter te doen.Hangover_ohoo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:44:
[...]
Ik twijfel of active loadbalancing wel werkt, de HA plugin toont 0 waarden vanuit de slimme meter en kan daar dan lijkt me niet op sturen. Is het mogelijk, zonder nieuwe kabel te trekken, dit via een andere manier te doen ? ModBus ?
LAN werkt wel, laadpaal heeft IP adres, ik kan via ACE software de paal configureren of via de HA plugin.
De laadpaal mag van mij zelf de loadbalancing doen, graag zelfs, echter iets staat er niet goed of het is echt de kabel die niet ok is. ACE toont dit:WillemD61 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:13:
[...]
Ikzelf heb active load balancing in de laadpaal, met gegevens vanuit de P1 poort via een kabel (lengte 5 m). Op de P1 poort heb ik een homewizard splitter met een connectie naar de laadpaal en connectie naar de homewizard P1 dongle. Zowel de laadpaal als de P1 dongle worden uitgelezen via wifi naar Domoticz. Ik zie stroomsterktes, de voltages, status etc. in Domoticz maar de aansturing van load balancing doet de laadpaalsoftware. Ik zie ook dat er af en toe ingegrepen wordt. Voor mij is er geen reden om dat zelf proberen beter te doen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kViEyXyfaVaQ8hrNix9ZAmJ5.png?f=user_large)
De waardes van de slimme meter zijn dus voor de laadpaal niet zichtbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Hangover_ohoo op 16-10-2023 11:20 ]
Helder, is dat ook als je voor P1 kiest in plaats van Modbus?Hangover_ohoo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:19:
[...]
De laadpaal mag van mij zelf de loadbalancing doen, graag zelfs, echter iets staat er niet goed of het is echt de kabel die niet ok is. ACE toont dit:
[Afbeelding]
Anders goed naar je kabel kijken. In mijn geval bleek dat ik een beetje een brakke connector had bij de slimme meter. Als ik hem aandrukte werkte het opeens wel, hij maakte niet zo'n goed contact.
inderdaad, lijkt niet compleet. Bij mijn installatie zie ik in het onderste gedeelte, bij smart meter, ook voltages op de eerste 3 rijen.Hangover_ohoo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:19:
Hoe is de loadbalancing ingesteld? 3e icoon van links, met weegschaal
5 berichten hierboven een screenshotWillemD61 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:24:
[...]
inderdaad, lijkt niet compleet. Bij mijn installatie zie ik in het onderste gedeelte, bij smart meter, ook voltages op de eerste 3 rijen.
Hoe is de loadbalancing ingesteld? 3e icoon van links, met weegschaal
OKHangover_ohoo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:27:
[...]
5 berichten hierboven een screenshot
Bij mij staat protocol op DSMR4.x/SMR5.0 (P1) en max current op 25 en safe current of 6.
Maar ik begrijp uit eerdere posts (Mezelf in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie") dat het of Modbus of P1 is.
[ Voor 22% gewijzigd door WillemD61 op 16-10-2023 11:51 ]
Maakt geen verschil. Denk dat het toch (helaas) echt de kabel is die niet lekker is.de Peer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:22:
[...]
Helder, is dat ook als je voor P1 kiest in plaats van Modbus?
Anders goed naar je kabel kijken. In mijn geval bleek dat ik een beetje een brakke connector had bij de slimme meter. Als ik hem aandrukte werkte het opeens wel, hij maakte niet zo'n goed contact.
De electramat kabel is dus niet goed/wellicht met het doorvoeren beschadigd geraakt of van een verkeerd type.
Iemand een idee waar een P1 kabel met RJ11 connectoren van 10 meter kan kopen die geschikt is ? Want telefoonkabel is dus misschien niet juist.....
Probleem met netwerk verbinding.
Sinds kort zie ik de Alfen Eve niet meer in de app of in de service installer, hij is met een UTP op m'n switch verbonden, en via SIM naar de backoffice. Op de switch zie ik wel activiteit, en de kabel heb ik al uitgetest en die schijnt prima te werken.
Waar zou dat aan kunnen liggen ?
Al een paar keren met de backoffice (Numobi) gebeld, maar die zijn alles behalve hulpvaardig.
Groeten,
Charles.
Sinds kort zie ik de Alfen Eve niet meer in de app of in de service installer, hij is met een UTP op m'n switch verbonden, en via SIM naar de backoffice. Op de switch zie ik wel activiteit, en de kabel heb ik al uitgetest en die schijnt prima te werken.
Al een paar keren met de backoffice (Numobi) gebeld, maar die zijn alles behalve hulpvaardig.
Groeten,
Charles.
je router (die de IP-adressen uitdeelt) al een keer opnieuw opgestart?CharlesM schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:26:
Groeten,
Charles.
We hebben weer een mooie…
Gistermiddag koppelt m’n vriendin de auto los, twee van de drie hoofdzekeringen om.
Nadat alles weer stroom heeft knippert de laadpaal rood. Volgens de apparaat status in de MyEVe app error 105: “Niet in staat op te laden Bel voor ondersteuning”.
Iemand dit al eens eerder gehad?
Gistermiddag koppelt m’n vriendin de auto los, twee van de drie hoofdzekeringen om.
Nadat alles weer stroom heeft knippert de laadpaal rood. Volgens de apparaat status in de MyEVe app error 105: “Niet in staat op te laden Bel voor ondersteuning”.
☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi
Ja. 2 van de 3 omvormers in de auto kapot. Gelukkig doet eentje het nu nog wel; laadpaal omgezet naar enkelfase 3,7kW en dat werkt. Maar nu dus laden op een derde van het vermogen. Peugeot heeft onderdelen besteld maar levertijd onbekend.Bertsjuhn schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:42:
We hebben weer een mooie…
Kun je nog wel laden bij een openbare paal? Die zijn beter beveiligd tegen kosrtsluiting; starten dan gewoon niet.
En dat vind ik dan ook wel weer vreemd; waarom laat de Alfen de installatieautomaat klappen; dat kan dus echt anders.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Interessant, dit gaat ook om een Peugeot. Dus gelijk maar even een rondje gaan testen. De auto lijkt het gewoon nog te doen. Dus alleen de paal thuis die het laat afweten.GJA schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:09:
[...]
Ja. 2 van de 3 omvormers in de auto kapot. Gelukkig doet eentje het nu nog wel; laadpaal omgezet naar enkelfase 3,7kW en dat werkt. Maar nu dus laden op een derde van het vermogen. Peugeot heeft onderdelen besteld maar levertijd onbekend.
Kun je nog wel laden bij een openbare paal? Die zijn beter beveiligd tegen kosrtsluiting; starten dan gewoon niet.
En dat vind ik dan ook wel weer vreemd; waarom laat de Alfen de installatieautomaat klappen; dat kan dus echt anders.
☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi
Je moet ervoor zorgen dat de sim als primaire verbinding staat, en de ethernet als secundaire verbinding. Ik had juist hetzelfde probleem. Na een powerreset werkte het voor Max 2u. Na deze instelling aangepast te hebben werkt het nu stabielde Peer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:30:
[...]
je router (die de IP-adressen uitdeelt) al een keer opnieuw opgestart?
Je moet ervoor zorgen dat de sim als primaire verbinding staat, en de ethernet als secundaire verbinding. Ik had juist hetzelfde probleem. Na een powerreset werkte het voor Max 2u. Na deze instelling aangepast te hebben werkt het nu stabielCharlesM schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:26:
Groeten,
Charles.
Geen nieuws hier...
De Slimladen app... ik had ook een invitatie gekregen en activeert de functie. Ik kan niet zeker zijn als dit was de reden. Hier ook heb ik al de paal decoupled van de Eneco app, maar de probleem blijft daar.
Ik ga proberen met de nieuwe firmware 6.5 als iets veranderd en laat je weten.
Mvg
Guido
De Slimladen app... ik had ook een invitatie gekregen en activeert de functie. Ik kan niet zeker zijn als dit was de reden. Hier ook heb ik al de paal decoupled van de Eneco app, maar de probleem blijft daar.
Ik ga proberen met de nieuwe firmware 6.5 als iets veranderd en laat je weten.
Mvg
Guido
NtotheO schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:58:
[...]
Heb je dit al kunnen uitklaren met Eneco? Ik heb hetzelfde probleem, al verschillende keren Eneco aan de lijn gehad maar tot op heden geen oplossing..
Na de logs van mijn laadpunt te doorspitten:
De oorzaak is inderdaad een charging profile die Eneco doorstuurt naar het laadpunt, +- 15 min na de start van mijn sessie. Daarbij zetten ze een current limit die net boven het huidige vermogen ligt of minimaal 12A. Wanneer je de solar charging functionaliteit gebruikt zorgt dit uiteraard voor problemen als je ‘s ochtends bij 6A begint en geleidelijk het vermogen stijgt..
Ik vrees dat ik dit zelf geïnitieerd heb door mijn laadpunt te koppelen aan de Eneco SlimLaden app na het ontvangen van de activeringscode enkele weken terug.
Voorheen werkte mijn laadpunt namelijk perfect en kon ik zonder probleem doorheen de dag van 1400W tot +- 5000W zon laden.
Inmiddels heb ik alle mogelijkheden in de SlimLaden app al geprobeerd, noch boost, noch laadpunt ontkoppelen of SlimLaden uitschakelen blijkt te helpen.. keer op keer wordt de current limit van 32A overschreven.. bij het beëindigen van de laadsessie wordt de limiet overigens onmiddellijk gereset.
Misschien een rare vraag: afgelopen maandag heb ik de firmware van mijn laadpaal bijgewerkt naar 6.4.x. Op dinsdagochtend was opeens de 12v accu van mijn eGolf leeg. De accu even opgeladen en naar de VW garage gebracht. Daar hebben ze de auto aan de analyse tooling gehangen en kunnen ze niets vinden. Ik dacht eerst zelf een een defecte accu, het werd opeens koud 's nachts (3 graden) dus dat zou kunnen ..... Gisterochtend, weer hetzelfde probleem. Accu leeg. Wederom naar VW gebracht en na een uitgebreide analyse wederom niets kunnen vinden.
Nu heb ik afgelopen maandag wél de firmware van mijn laadpaal bijgewerkt van 5.x naar 6.4.x. Kan een laadpaal een 12v accu leegtrekken, of is dit een hele gekke gedachte? Ik zag gisteren dat er wederom een update beschikbaar is naar versie 6.5, die maar uitgevoerd.
De auto staat nog bij VW ... die vinden het ook maar vreemd.
Nu heb ik afgelopen maandag wél de firmware van mijn laadpaal bijgewerkt van 5.x naar 6.4.x. Kan een laadpaal een 12v accu leegtrekken, of is dit een hele gekke gedachte? Ik zag gisteren dat er wederom een update beschikbaar is naar versie 6.5, die maar uitgevoerd.
Vraagje over de netwerkaansluiting van de Alfen laadpaal. De monteur heeft een P1 splitter van Eneco geplaatst, en met behulp van een Phoenix (TX) stekker de oranje en oranje-witte draad aangesloten (voor load balancing). Zie foto hieronder (=oranje).
Ik dacht, dan doe ik de andere draden (groen, groen-wit, bruin, bruin-wit en blauw, blauw-wit) aan een RJ45-stekker en dan kan die in de switch. Maar dat werkt niet (krijgt geen signaal).
Nu zie ik ook een post van een RJ11 stekker (blauw en bruin).
Kan ik beter deze Eneco splitter wegdoen en een normale P1 splitter kopen van bijv. Homewizard? En dan niet meer die Phoenix connector gebruiken?
Ik dacht, dan doe ik de andere draden (groen, groen-wit, bruin, bruin-wit en blauw, blauw-wit) aan een RJ45-stekker en dan kan die in de switch. Maar dat werkt niet (krijgt geen signaal).
Kan ik beter deze Eneco splitter wegdoen en een normale P1 splitter kopen van bijv. Homewizard? En dan niet meer die Phoenix connector gebruiken?
:strip_exif()/f/image/DET3RQVdfU8KVKtIlFQbzzt2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan niet oordelen over jouw kabels/aansluiting/stekkers, maar kan wel bevestigen dat een Homewizard splitter en Homewizard dongle (zoals op je foto) in combinatie met een Alfen Eve laadpaal met loadbalancing via P1 goed werken.Ad Hox schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:18:
Vraagje over de netwerkaansluiting van de Alfen laadpaal. De monteur heeft een P1 splitter van Eneco geplaatst, en met behulp van een Phoenix (TX) stekker de oranje en oranje-witte draad aangesloten (voor load balancing). Zie foto hieronder (=oranje).
[Afbeelding]
Ik heb op de P1 een simpele RJ12 splitter zitten, en dat werkt ook prima met de Alfen laadpaal (in combinatie met een zelfbouw P1 meter).
Voor de mensen met P1 bereik, Alfen heeft ook de optie dat je de P1 over telnet (utp) kabel uit leest. Nooit problemen mee. P1 kabel aan je router/pi, ser2net en klaar is kees.
@Amos_x is dat niet waar jij naar op zoek was?shadylog schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:58:
Voor de mensen met P1 bereik, Alfen heeft ook de optie dat je de P1 over telnet (utp) kabel uit leest. Nooit problemen mee. P1 kabel aan je router/pi, ser2net en klaar is kees.
nog steeds geen 6.5.0 te zien in ACESam_ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:17:
Hallo, ik heb firmware 6.4, maar krijg noch in de MyEve app of ace installer geen 6.5 te zien . Iemand een idee waarom. Dank Sam
Ja, is bekend bij 6.4.0. Updaten naar 6.5.0 kan dit verhelpen. 6.3.0 kende dit gedrag ook niet.Leon- schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:03:
Misschien een rare vraag: afgelopen maandag heb ik de firmware van mijn laadpaal bijgewerkt naar 6.4.x. Op dinsdagochtend was opeens de 12v accu van mijn eGolf leeg. De accu even opgeladen en naar de VW garage gebracht. Daar hebben ze de auto aan de analyse tooling gehangen en kunnen ze niets vinden. Ik dacht eerst zelf een een defecte accu, het werd opeens koud 's nachts (3 graden) dus dat zou kunnen ..... Gisterochtend, weer hetzelfde probleem. Accu leeg. Wederom naar VW gebracht en na een uitgebreide analyse wederom niets kunnen vinden.
ik kreeg pas dinsdag ll. de upgrade aangeboden in ACE and MyEve, ik vermoed dat Alfen in "batches" de upgrades beschikbaar maakt ... is een normaal gebeuren in de software-wereld, sommige zijn snel aan de beurt, andere wat later...
Je hebt voor een 100Mbit verbinding maar 2 aderparen nodig. Bij een RJ45 zijn dat de oranje en de groene, dus pin 1,2,3 en 6. Als je dat aan beide kanten hetzelfde doet, maar dan blauw of bruin ipv oranje, ben je er in jouw geval ook 🙂Ad Hox schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:18:
[Afbeelding]
Ik zou de splitter laten zitten, dit is tevens een versterker (RS232-RS485 vermoed ik).
[ Voor 3% gewijzigd door B_S op 19-10-2023 17:34 ]
Bedankt! Hebben ze deze fout ergens erkend? Ik zit zometeen met een rekening van een paar honderd euro; terwijl de fout dus in de software van Alfen zit ...B_S schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:27:
[...]
Ja, is bekend bij 6.4.0. Updaten naar 6.5.0 kan dit verhelpen. 6.3.0 kende dit gedrag ook niet.
Yes, het is gelukt om een ethernet connectie te maken. Voor de P1 verbinding moet ik nog wat connectors bestellen.
Ik heb de MyEve app werkend en ook de ACE installer met bijbehorende credentials. Alleen krijg ik een foutmelding bij firmware update (van 5.8.1 naar 6.5.0b). Nu meerdere keren geprobeerd maar helaas geen succes.
Error melding: Request timeout
Log:
Ideas?
Ik heb de MyEve app werkend en ook de ACE installer met bijbehorende credentials. Alleen krijg ik een foutmelding bij firmware update (van 5.8.1 naar 6.5.0b). Nu meerdere keren geprobeerd maar helaas geen succes.
Error melding: Request timeout
Log:
- UpdateFirmware invalid header (unkown?)
- Error 400 during parsing of incoming FW
- Error 500 during parsing of incoming FW
- Request buffer full
- Unkown http method
Ideas?
Mogelijke fout........Leon- schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:51:
[...]
Bedankt! Hebben ze deze fout ergens erkend? Ik zit zometeen met een rekening van een paar honderd euro; terwijl de fout dus in de software van Alfen zit ...
Maar je update een goed werkende laadpaal om meer functionaliteit te krijgen(?), dat is een risico dat je zelf neemt.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Vanaf 6.4 heb ik P1 problemen, dus ook met de upgrade naar 6.5. Het lijkt te liggen door het gebruik van de splitter. Zodra ik de kabel direct in de slimme meter plaats, heeft de laadpaal P1 informatie.
Om het probleem te omzeilen, haalt de Alfen nu zijn P1 informatie uit de HomeWizard dongle welke nu direct in de slimme meter is geplaatst.
Om het probleem te omzeilen, haalt de Alfen nu zijn P1 informatie uit de HomeWizard dongle welke nu direct in de slimme meter is geplaatst.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Leon- schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:51:
[...]
Bedankt! Hebben ze deze fout ergens erkend? Ik zit zometeen met een rekening van een paar honderd euro; terwijl de fout dus in de software van Alfen zit ...
Leon- in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"B_S schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:27:
[...]
Ja, is bekend bij 6.4.0. Updaten naar 6.5.0 kan dit verhelpen. 6.3.0 kende dit gedrag ook niet.
Help mij even, hoe is het 12V accu verbonden met de 230V AC laadplug? Dat kan niet anders dan via een software bug, blijft het display van de auto dan aan oid?
Alfen niet gok ik.Leon- schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:51:
[...]
Een paar pagina's terug ook iemand met een e-Golf, oplossing bleek 6.3.0. Ik weet niet of het bij 6.5.0 eruit is.
Wat er gebeurt is dat de verbinding met de auto veelvuldig tot stand lijkt te worden gebracht. Dit gaat van de 12V accu. Er zit in de stekker naast 3 fase, nul en aarde ook PP (een weerstand naar aarde die de max laadsnelheid van de kabel bepaald) en CP (tbv communicatie). Als een sessie steeds wordt gestart en gestopt wordt er ook een hoop geschakeld in de auto.stormfly schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:57:
[...]
[...]
Leon- in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Help mij even, hoe is het 12V accu verbonden met de 230V AC laadplug? Dat kan niet anders dan via een software bug, blijft het display van de auto dan aan oid?
Dat gezegd hebbende...
Het is dus niet hard te maken of het in de software van Alfen zit. Andere auto's kennen het probleem niet. Het is een ongelukkige combinatie van fw 6.4.0 met de e-GolfLeon- schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:51:
[...]
[ Voor 24% gewijzigd door B_S op 19-10-2023 22:36 ]
Mijn zwager heeft een ID.3 water in de laadplug door afwatering kofferbak klep. En hoppa 2 uur stil op een rotonde, wat een drama. Geen cm meer te bewegen.B_S schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:28:
[...]
Wat er gebeurt is dat de verbinding met de auto veelvuldig tot stand lijkt te worden gebracht. Dit gaat van de 12V accu. Er zit in de stekker naast 3 fase, nul en aarde ook PP (een weerstand naar aarde die de max laadsnelheid van de kabel bepaald) en CP (tbv communicatie). Als een sessie steeds wordt gestart en gestopt wordt er ook een hoop geschakeld in de auto.
Dat gezegd hebbende...
[...]
Het is dus niet hard te maken of het in de software van Alfen zit. Andere auto's kennen het probleem niet. Het is een ongelukkige combinatie van fw 6.4.0 met de e-Golf
Laten we stellen dat de laadplug bij VW wat (te)diep in de kernel van het OS verweven is
Bij Tesla is dat een los kastje net achter de laadklep. Ben overigens geen Tesla fan maar hij heeft mij nooit in de kou laten staan.
Dank voor je uitleg👍
[Off-topic] Dat zal wel een heuse file hebben veroorzaakt. 🫣stormfly schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:19:
[...]
Mijn zwager heeft een ID.3 water in de laadplug door afwatering kofferbak klep. En hoppa 2 uur stil op een rotonde, wat een drama. Geen cm meer te bewegen.
Laten we stellen dat de laadplug bij VW wat (te)diep in de kernel van het OS verweven is
(Dat steken ze dan ook weer op de EV's)
https://www.ad.nl/auto/fi...lektrische-autos~ae129ca2
Ik krijg binnenkort een Alfen Eve Single Pro laadpaal maar heb helaas niet de mogelijkheid om p1 signaal bij de laadpaal te krijgen. Er ligt wel een UTP voor de netwerkverbinding maar deze is in het traject onderbroken door een switch. Ik wil dus eigenlijk loadbalancing gebruiken via modbus. Heeft iemand ervaring met deze modules:
https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
Kan ik deze aansluiten op de p1 poort van mijn slimme meter en dan uit laten lezen door de Alfen laadpaal?
Kan ik deze aansluiten op de p1 poort van mijn slimme meter en dan uit laten lezen door de Alfen laadpaal?
Heb je al gezocht in dit topic?D3ssen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:07:
Ik krijg binnenkort een Alfen Eve Single Pro laadpaal maar heb helaas niet de mogelijkheid om p1 signaal bij de laadpaal te krijgen. Er ligt wel een UTP voor de netwerkverbinding maar deze is in het traject onderbroken door een switch. Ik wil dus eigenlijk loadbalancing gebruiken via modbus. Heeft iemand ervaring met deze modules:
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Jeps politie erbij etc om verkeer veilig te stellen, sta je danbraxx1980 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 00:35:
[...]
[Off-topic] Dat zal wel een heuse file hebben veroorzaakt. 🫣
(Dat steken ze dan ook weer op de EV's)
https://www.ad.nl/auto/fi...lektrische-autos~ae129ca2

Klopt dus dat artikel ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 20-10-2023 07:55 ]
Ik doe het nu via een HomeWizard dongle.D3ssen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:52:
Ja heb zeker gezocht. Maar nog niks gevonden van iemand die het geprobeerd of werkend heeft.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Hmm interessant! Ik heb de p1 dongle van Homewizard al in gebruik. Kan ik deze uitlezen met de Alfen laadpaal? En zo ja heb je een screenshot van de instellingen?Microstar schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:55:
[...]
Ik doe het nu via een HomeWizard dongle.
UiteraardD3ssen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:03:
[...]
En zo ja heb je een screenshot van de instellingen?
/f/image/Mw2ygn7rykkew8qcJjcKmzjn.png?f=fotoalbum_large)
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Bedankt, niet verwacht dat het zo simpel zou zijn! Nu nog de leverancier van de laadpaal (loopt via werk) zover krijgen dat ik dit in mag stellen. Ze zeggen alleen maar P1 te ondersteunen..
D3ssen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:52:
Ja heb zeker gezocht. Maar nog niks gevonden van iemand die het geprobeerd of werkend heeft.
V_ger schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:42:
.....
Ook leuk, met 1 van de laatste firmware updates kan je als source voor de loadbalancing ook een netwerk device met telnet opgeven zoals de P1 slimme lezer van Marcel Zuidwijk. Dan heb je dus nog maar 1 netwerkkabel nodig.
[ Voor 23% gewijzigd door V_ger op 20-10-2023 08:32 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Wat is het voordeel dan van de Alfen laadpaal de Homewizard p1 dongle laten uitmeten?
Ik vraag me af of mijn settings mbt load balancing goed staan, kloppen deze?
Ik heb 2 kabels vanaf de paal naar de meterkast.
1 kabel is voor de loadbalancing en 1 is voor ethernet.
Er loopt een kabel van mijn slimme meter naar de homewizard actieve splitter.
op de eerste poort van de splitter zit de p1 meter van homewizard en in de 2de poort zit de kabel van de laadpaal voor loadbalancing.
de settings in de paal:
actieve loadbalancing staat aan
protocolselectie dsmr4.x/smr5.0 (p1)
ontvangen metingen: laden ev toevoegen
en bij dsmr4.x/smr5.0 (p1) is de interface serieel.
Klopt dit?
op de eerste poort van de splitter zit de p1 meter van homewizard en in de 2de poort zit de kabel van de laadpaal voor loadbalancing.
de settings in de paal:
Klopt dit?
Stop chasing the dream, you're already living it
Het voordeel is het niet hoeven plaatsen van een actieve splitter. Met de nieuwe firmware versies heb ik problemen met de passieve splitter.Qosmic schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:09:
Wat is het voordeel dan van de Alfen laadpaal de Homewizard p1 dongle laten uitmeten?
Klopt dit?
Het deel van de instellingen welke je opgeeft lijkt te kloppen, echter zijn er nog meer instelling voor een juiste werking van de LB.
Zie eerste regel van TS.
[ Voor 15% gewijzigd door Microstar op 20-10-2023 09:16 ]
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Ik heb ook af en toe crc read errors, maar als ik het goed begrijp plug ik de HW P1 meter dan terug in mijn slimme meter.Microstar schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:14:
[...]
Het voordeel is het niet hoeven plaatsen van een actieve splitter. Met de nieuwe firmware versies heb ik problemen met de passieve splitter.
Het deel van de instellingen welke je opgeeft lijkt te kloppen, echter zijn er nog meer instelling voor een juiste werking van de LB.
[...]
Zie eerste regel van TS.
Alfen laadpaal sluit ik alleen aan via utp op mijn switch en in de settings van de alfen paal kies ik bij DSMR4.X / SMR5.0 (P1) Homewizard, ik geef het vaste ip adres in en de poort is altijd 80?
De MyEve app?
Tiens, de layout ziet er bij mij anders uit en nooit opgemerkt dat daar een keuzefunctie voor "Homewizzard" inzit

Weer iets bijgeleerd en eens mee experimenteren.
Ik denk dat je leverancier gelijk heeft. Alfen leest via P1 rechtstreeks de stroomsterktes en voltages uit de slimme meter.D3ssen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:19:
[...]
Bedankt, niet verwacht dat het zo simpel zou zijn! Nu nog de leverancier van de laadpaal (loopt via werk) zover krijgen dat ik dit in mag stellen. Ze zeggen alleen maar P1 te ondersteunen..
De Homewizard dongle koppelt aan je router via wifi. Alfen zou dan dus moeten koppelen naar je router en zo de waardes uitlezen met een ander protocol. Zullen ze niet doen, werkt anders en bovendien wordt de setup dan afhankelijkheid van technologie van anderen.
****** correctie, zie posts hieronder, het kan dus blijkbaar wel ******
[ Voor 5% gewijzigd door WillemD61 op 20-10-2023 11:35 ]
Maar het is wel een optie die ze aanbieden, waarom zouden ze dat doen dan?
Ik dacht dat je firmware sowieso in de 6 range moet zitten. En de p1-reader-ethernet zal het ook uitstekend doen via de telnet keuze.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3j5FOIZIETMErJzQbaOmOdL8.png?f=user_large)
15x330 SW38
Je Alfen laadpaal leest in dit geval, met deze settings, niet de P1 dongle maar nog steeds direct de P1 meter.Qosmic schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:09:
de settings in de paal:
Klopt dit?
Het signaal van de P1 meter gaat door de splitter gewoon twee routes volgen.
1) Via de kabel naar de Alfen laadpaal
2) Via de dongle naar je router en vandaar naar Homewizard cloud en/of b.v. je home-automation software (Domoticz, Home Assistant o.i.d.).
Er is dus geen communicatie tussen Alfen en Homewizard.
Voor ontvangen metingen moet je niet laden ev toevoegen. De p1 meting is al "inclusief" ev laden. Immers je laadpaal hangt achter je slimm meterQosmic schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:09:
de settings in de paal:
Klopt dit?
Ik kan het nergens vinden in de release notes. Op de site van Alfen staat nog steedsV_ger schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:42:
Ook leuk, met 1 van de laatste firmware updates kan je als source voor de loadbalancing ook een netwerk device met telnet opgeven zoals de P1 slimme lezer van Marcel Zuidwijk. Dan heb je dus nog maar 1 netwerkkabel nodig.
"The protocol should be either modbus over TCP/IP or P1"
Hoe dan?Microstar schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:51:
Vanaf 6.4 heb ik P1 problemen, dus ook met de upgrade naar 6.5. Het lijkt te liggen door het gebruik van de splitter. Zodra ik de kabel direct in de slimme meter plaats, heeft de laadpaal P1 informatie.
[ Voor 33% gewijzigd door WillemD61 op 20-10-2023 11:05 ]
En toch werkt het hier gewoon. Zie screenshot een paar posts hierboven. Je moet ipv homewizzard iets van telnet selecteren. Kan nu niet bij ACE installer, dus kan geen screenshot voor je maken.WillemD61 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:02:
[...]
Ik kan het nergens vinden in de release notes. Op de site van Alfen staat nog steeds
"The protocol should be either modbus over TCP/IP or P1"
Je hebt gelijk. Ik heb het nu ook gevonden zowel in ACE installer als in MyEve app.V_ger schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:05:
[...]
En toch werkt het hier gewoon. Zie screenshot een paar posts hierboven. Je moet ipv homewizzard iets van telnet selecteren. Kan nu niet bij ACE installer, dus kan geen screenshot voor je maken.
Onder "load balancing" kan je "DSMR/SMR (P1)" kiezen en dan het ""DSMR/SMR interface" specificeren. HomeWizard Wi-Fi P1 is een van de opties. Daarnaast Telnet of Serial.
Ik denk het wel, maar ik moet me even inlezen want dit is allemaal chinees voor mij.de Peer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:04:
[...]
@Amos_x is dat niet waar jij naar op zoek was?
Ik heb de post gebookmarked en hoop er dit weekend iets van te kunnen opsteken. Ik vermoed een onderbroken utp kabel met een soort wifi accespoint aan beide eindes (zonder via de router of het algemene 'huis-wifi' netwerk te moeten gaan).
Voor beide toestellen aan beide einden maakt het dus niet uit, en die 'weten' niet dat er geen utp loopt van de meterkast naar de paal.
Edit: of niet
De instructies in app of software volgen. Zo simpel is het. Maar dat je vast al gelezen in mijn eerdere reactie.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Hoe doe je een downgrade ?SmalleSmets schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:44:
Ik kan bevestigen dat na een downgrade van 6.4.0 naar 6.3.0 alles weer normaal werkt icm mijn BMW 320e 2023. Op de andere BMW X1 had ik geen problemen. Bij mijn 320e had ik ook enkel probleem wanneer ik de wagen instelde om uitgesteld te laden (‘s nachts). Dan ging de laadpaal wanneer ik deze instak (overdag) dus de hele tijd aan/uit om vervolgens de auto in veiligheid te laten gaan.
je vraagt alleen maar 'hoe dan' ?
Heb je nu inmiddels instructies gelezen en even in dit topic gezocht?
Om je voor te zijn (hoe dan?) dat kan via die zoekbalk bovenin, gebruik als zoekwoord 'downgrade' bijvoorbeeld.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 20-10-2023 13:54 ]
Had ik natuurlijk wel gedaan. Er zijn diverse posts met het woord downgrade, maar geen enkele waarin uitgelegd wordt hoe dat te doen. Op Alfen site staat dat downgrade niet mogelijk is als je op 6.x.x. zit maar SmalleSmets kon het blijkbaar wel. Vandaar mijn vraag ....de Peer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:53:
[...]
je vraagt alleen maar 'hoe dan' ?
Heb je nu inmiddels instructies gelezen en even in dit topic gezocht?
Om je voor te zijn (hoe dan?) dat kan via die zoekbalk bovenin, gebruik als zoekwoord 'downgrade' bijvoorbeeld.
Hoe kom je aan oudere versies? Ik zie in MyEve of Ace installer alleen de meest recente.
Ik heb de actieve homewizard splitter ertussen uit gehaald en de hw P1 dongle weer in de meter gestopt.
Laat de paal nu de P1 uitlezen voor de load balancing.
Ik heb bovenstaande settings gebruikt, uiteraard met een ander ip adres
Maar hoe weet ik welke poort ik moet gebruiken? Heb nu ook maar 80 ingevuld.
Ben benieuwd of en hoe het werkt. Zou wel top zijn op deze manier. Ben ik ook gelijk van de crc read errors af.
Poort 80 heb ik uit een script van Home Assistant gepeuterd. Als je connectie werkt zie je de stroom en vermogenswaardens van je slimme meter in de app van Alfen.Qosmic schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:03:
[...]
Ik heb de actieve homewizard splitter ertussen uit gehaald en de hw P1 dongle weer in de meter gestopt.
Laat de paal nu de P1 uitlezen voor de load balancing.
Ik heb bovenstaande settings gebruikt, uiteraard met een ander ip adres
Maar hoe weet ik welke poort ik moet gebruiken? Heb nu ook maar 80 ingevuld.
Ben benieuwd of en hoe het werkt. Zou wel top zijn op deze manier. Ben ik ook gelijk van de crc read errors af.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Ik wil hem met de homewizard p1 koppelen omdat ik geen serieel p1 signaal over een kabel kan laten lopen. Als je deze mogelijkheid wel hebt zoals jij aangeeft is er geen voordeel denk ik. Wbt je instellingen kan ik je nog niet helpen. Heb de laadpaal nog niet.Qosmic schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:09:
de settings in de paal:
Klopt dit?
Door zelf via de app of de ace installer de oudere firmware te selecteren.
Correct. Dan moet je wel de oudere firmware hebben.SmalleSmets schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:09:
[...]
Door zelf via de app of de ace installer de oudere firmware te selecteren.
Firmware 6.x kan niet terug naar 5.x of 4.x. maar 6.5.0 kan in principe wel terug naar 6.0.0. Dit heeft allemaal te maken met een nieuwe bootloader, geïntroduceerd in 6.0.0. Persoonlijk zou ik voor 6.3.0 gaan, daarvan weten we inmiddels dat P1 problemen niet optreden en een e-Golf of BMW 320e geen kuren meer vertonen (met o.a. uitgesteld laden en lege 12V accu)
Hallo,
Heb een vraagje, is er iemand die weet of je de Alfen laadpaal in de SMA Sunny homemanager 2.0 kan zichtbaar maken? Kwestie van het opvolgen van de verbruiken en management van het gebruik van de thuisbatterij?
Heb een vraagje, is er iemand die weet of je de Alfen laadpaal in de SMA Sunny homemanager 2.0 kan zichtbaar maken? Kwestie van het opvolgen van de verbruiken en management van het gebruik van de thuisbatterij?
Ik heb inmiddels in MyEve de plek met ouder 6.x.x firmware gevonden en een downgrade gedaan naar 6.4.0.B_S schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:54:
[...]
Correct. Dan moet je wel de oudere firmware hebben.
Firmware 6.x kan niet terug naar 5.x of 4.x. maar 6.5.0 kan in principe wel terug naar 6.0.0. Dit heeft allemaal te maken met een nieuwe bootloader, geïntroduceerd in 6.0.0. Persoonlijk zou ik voor 6.3.0 gaan, daarvan weten we inmiddels dat P1 problemen niet optreden en een e-Golf of BMW 320e geen kuren meer vertonen (met o.a. uitgesteld laden en lege 12V accu)
In ACE installer heb ik het niet kunnen vinden, maar is dus ook niet meer nodig.
Zou iemand de 6.3 firmware met me willen delen? (dank!)
Of nog beter, kunnen we de 6.3 en 6.4 niet ergens online zetten zodat iedereen die makkelijk kan downloaden?
De ACE installer en de MyEve app bieden bij mij alleen versie 6.5 aan.
Of nog beter, kunnen we de 6.3 en 6.4 niet ergens online zetten zodat iedereen die makkelijk kan downloaden?
Vooralsnog krijg ik het niet werkend. Want ik dien een waarde voor load balancing op te geven en een max current waarde voor de laadpaal zelf.V_ger schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:14:
[...]
Waarom zou dat niet kunnen? De loadbalancing regelt op de stroom door de meter. Als je PV aan het invoeden bent is die dus lager. Dus zou toch moeten werken. Moet je dus juist niet solar charging gebruiken.
Dus hoofdzekering 25A, laadpaal dan 32? Alle selectiviteitsridders even niet meelezen 😉
Ik kan het niet testen voor je. De EV kan wel 22kW, maar ik heb maar een S-line gekocht, dus max 11....
Als ik max current van de paal op 27A instel en load balancing op 25A dan wordt er doodleuk met 27A geladen (ook als de zonnepanelen niet terug leveren). de maximale 25A die van het net gehaald mag worden wordt dus genegeerd.
Dit is nog met firmware 5.8. Wie weet is er met 6.3 meer mogelijk.
Als je in MyEve hoofdscherm kies voor "meer opties" naast de knop "update firmware" en dan in het volgende scherm "beschikbare firmware" , zie je dan niet de 6.x.x versies?de Peer schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:28:
Dan komt alleen 6.5 tevoorschijn. Vandaar mijn vraagWillemD61 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:59:
[...]
Als je in MyEve hoofdscherm kies voor "meer opties" naast de knop "update firmware" en dan in het volgende scherm "beschikbare firmware" , zie je dan niet de 6.x.x versies?
Ter info: Ik weet niet of dit goed is maar mijn instelling is 16 A als max stroomsterkte voor het laadstation en loadbalancing max stroomsterkte slimme meter 25A. Dit is door Coolblue tijdens installatie zo ingesteld. Ik laad met 11 kW, 3 fasen.de Peer schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:42:
[...]
Vooralsnog krijg ik het niet werkend. Want ik dien een waarde voor load balancing op te geven en een max current waarde voor de laadpaal zelf.
Als ik max current van de paal op 27A instel en load balancing op 25A dan wordt er doodleuk met 27A geladen (ook als de zonnepanelen niet terug leveren). de maximale 25A die van het net gehaald mag worden wordt dus genegeerd.
Dit is nog met firmware 5.8. Wie weet is er met 6.3 meer mogelijk.
Vraagje, hopelijk kan iemand me helpen.
Ik had 1 fase thuis, Liander heeft nu 3x25A aangelegd, en ik heb nu ook de Alfen Pro line Eve aangesloten op 3-fasen. Echter blijft de laadpaal 'Max 7,4kW' aangeven, dus hij ziet die 3-fasen niet lijkt het.
Wat doe ik fout??
Ik had 1 fase thuis, Liander heeft nu 3x25A aangelegd, en ik heb nu ook de Alfen Pro line Eve aangesloten op 3-fasen. Echter blijft de laadpaal 'Max 7,4kW' aangeven, dus hij ziet die 3-fasen niet lijkt het.
Wat doe ik fout??
Liander zal alleen de aansluiting van het net naar je huis /meterkast gewijzigd hebben naar 3x25A, meer mogen ze ook niet doen. Je zal ook nog 3 fase aansluiting van je meterkast naar je laadpaal moeten hebben. Heb je dat? Zo niet, dan een elektricien dat laten doen. Heb je dat al wel, misschien dan nog configuratie?Eachterkamp schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:43:
Vraagje, hopelijk kan iemand me helpen.
Wat doe ik fout??
update: beter gelezen, ik zie dat je al 3-fase aansluiting hebt ......
[ Voor 4% gewijzigd door WillemD61 op 21-10-2023 15:55 ]
Ik denk eerder dat de laadpaal een storing heeft, en nu 2 fase aanbiedt van 16A, want op 25A kan er geen 7,2(+) A op 1 fase door. Of misschien heb je zelf 1 fase niet (niet goed?) aangeloten.
Zelfs op 3 fase 25A kun je niet meer dan 18kW dooe de paal krijgen, en dan is er geen stroom meer over voor je woning.
Over het algemeen zal de laadpaal afgezekerd worden op 3x20A (zo is het hier gedaan), en dan ben je beperkt tot ~13-14 kW........ruim voldoende want de meeste auto's kunnen toch niet meer dan 11 kW laden.
Wat ook nog kan is dat nu de laadpaal op (3x) 10A beperkt is. Kan dat een failsafe/noodloop instelling zijn?
Zelfs op 3 fase 25A kun je niet meer dan 18kW dooe de paal krijgen, en dan is er geen stroom meer over voor je woning.
Over het algemeen zal de laadpaal afgezekerd worden op 3x20A (zo is het hier gedaan), en dan ben je beperkt tot ~13-14 kW........ruim voldoende want de meeste auto's kunnen toch niet meer dan 11 kW laden.
Wat ook nog kan is dat nu de laadpaal op (3x) 10A beperkt is. Kan dat een failsafe/noodloop instelling zijn?
[ Voor 3% gewijzigd door Peter-036 op 21-10-2023 16:00 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Jouw instellingen staan prima voor jouw doeleinden.WillemD61 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:10:
[...]
Ter info: Ik weet niet of dit goed is maar mijn instelling is 16 A als max stroomsterkte voor het laadstation en loadbalancing max stroomsterkte slimme meter 25A. Dit is door Coolblue tijdens installatie zo ingesteld. Ik laad met 11 kW, 3 fasen.
Ik wil echter graag met 32A laden (1 fase auto) op een netaansluiting van 3x25A, en dan is het wat ingewikkelder om het via zonnepanelen werkend te krijgen.
Ik heb het vermoeden dat het via firmware 5.6 ook gewoon niet mogelijk is, dus daarom ga ik nu firmware 6.3 proberen.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 21-10-2023 16:07 ]
Klopt, die 3 fasen heb ik ook aangesloten in de laadpaal. Daar meet ik tussen de fase en nu keurig 230 en tussen de fasen 380.WillemD61 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:52:
[...]
Liander zal alleen de aansluiting van het net naar je huis /meterkast gewijzigd hebben naar 3x25A, meer mogen ze ook niet doen. Je zal ook nog 3 fase aansluiting van je meterkast naar je laadpaal moeten hebben. Heb je dat? Zo niet, dan een elektricien dat laten doen. Heb je dat al wel, misschien dan nog configuratie?
update: beter gelezen, ik zie dat je al 3-fase aansluiting hebt ......
Bijzonder. Voorheen kon dat in ACE Service Installer ook, nu moet je handmatig een update bestand selecteren. Er staat enkel 6.5.0 in de lijst 😑WillemD61 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:20:
[...]
Ik heb inmiddels in MyEve de plek met ouder 6.x.x firmware gevonden en een downgrade gedaan naar 6.4.0.
In ACE installer heb ik het niet kunnen vinden, maar is dus ook niet meer nodig.
Ik ben bang dat ik het al weet...ik heb een 1-fase model! 
Dacht dat de Alfen Pro-line Eve altijd een 3-fasen model was.
Op de printplaat in de laadpaal zie ik dat L2 en L3 geen blokje op de printplaat hebben (zoals L1 wel) waar je de kabels op moet aansluiten.
Kan dat nog uitgebreid worden?
Op de printplaat in de laadpaal zie ik dat L2 en L3 geen blokje op de printplaat hebben (zoals L1 wel) waar je de kabels op moet aansluiten.
Iemand die mij kan helpen met het opzetten van de Myeve app? Sinds kort een huis gekocht (uit 2021) waar al een Alfen laadpaal hangt. Laadpaal lijkt al verbonden met de slimme meter middels P1, na deze in de switch te stoppen is de paal zichtbaar in de app. Hoe werkt die phase mapping? Ik ben hier een volledige leek in, enige wat ik weet is dat de laadpaal een eigen groep heeft. als gast ingelogd, geen inlog/ww gebruikt
Ik overweeg een elektrische auto en zou dan graag wat inzicht krijgen in de laadkosten, en goede afstemming met de zonnepanelen etc. Is dit de juiste app hiervoor of kan dit handiger?
Ik overweeg een elektrische auto en zou dan graag wat inzicht krijgen in de laadkosten, en goede afstemming met de zonnepanelen etc. Is dit de juiste app hiervoor of kan dit handiger?
[ Voor 48% gewijzigd door Jackberry op 09-01-2024 13:03 . Reden: Foto meterkast verwijderd ]
Zo te zien is je laadpaal al netjes aangesloten, 3 fases, connectie P1 en connectie router. Ik zou er niks aan wijzigen in de settings tenzij je constateert dat er iets niet goed werkt.Jackberry schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:46:
Iemand die mij kan helpen met het opzetten van de Myeve app? Sinds kort een huis gekocht (uit 2021) waar al een Alfen laadpaal hangt. Laadpaal lijkt al verbonden met de slimme meter middels P1, na deze in de switch te stoppen is de paal zichtbaar in de app. Hoe werkt die phase mapping? Ik ben hier een volledige leek in, enige wat ik weet is dat de laadpaal een eigen groep heeft. als gast ingelogd, geen inlog/ww gebruikt
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Om energieverbruik te monitoren e.d. kan je bijvoorbeeld home automation software (Domoticz of Home Assistant) installeren op b.v. een Rasperry Pi, met de interface naar de Alfen laadpaal en bijvoorbeeld ook naar de P1 meter en zonnepanelen. Dat geeft je veel inzicht en langere termijn gegevens. De Alfen app toont je een momentopname, daar heb je voor energieverbruik monitoring niets aan.
Afhankelijk van welke auto je koopt, zal de bijbehorende app van de auto je mogelijk wel iets vertellen over energieverbruik.
[ Voor 3% gewijzigd door WillemD61 op 21-10-2023 19:31 ]
Technisch kan het wel, maar dan moet er heel wat worden vervangen: powerboard, kWh meter, draadboom naar kWh meter, draadboom van kWh meter - powerboard en draadboom naar socket. Als je een vaste kabel model hebt komt die er ook nog bij 😶Eachterkamp schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:31:
Ik ben bang dat ik het al weet...ik heb een 1-fase model!
Sorry, had je reactie gemist. Heb uiteindelijk de verkopende partij een mail gestuurd. Zij hebben vervolgens bij Alfen een code opgevraagd, was na contact met leverancier binnen paar uur geregeld. Top service en super blij! Bij jou inmiddels gelukt?Sunri5e schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 00:37:
[...]
Hier hetzelfde. Hoe heb je het opgelost?
https://we.tl/t-mN42B2GoZNde Peer schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:28:
Is helaas maar 7 dagen geldig...
6.4.0 is zonder BL upgrade, dus werkt alleen als je al 6.x hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door B_S op 21-10-2023 21:01 ]
Geweldig. Hartelijk dank!B_S schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:00:
[...]
https://we.tl/t-mN42B2GoZN
Is helaas maar 7 dagen geldig...
6.4.0 is zonder BL upgrade, dus werkt alleen als je al 6.x hebt.
Zoals dit?Petepall schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:00:
Hallo,
:strip_exif()/f/image/EjotnncO7MlmuACrXcpZdYlX.jpg?f=fotoalbum_large)
Via serieuze omwegen
Hoe?
Stap 1: "smart appliance enabler" installeren van cammueler op github. (Draait bij mij op een raspberry)
De laatste versie ondersteund nu ook mqtt
https://github.com/camueller/SmartApplianceEnabler
Stap 2: de meterwaardes sturen naar mqtt
Ik doe dit met home-assistant...met de integratie alfen_wallbox van leeyuentuen
Hier maakte ik een automatisering die de meterwaarde elke minuut naar een mqtt broker (Draait ook op diezelfde raspberry)
Nadien een in "SAE" een nieuwe verbruiker aanmaken en de totaalteller met het mqtt adres.
Stap 3: sma homemanager zal een nieuw apparaat hebben gevonden. Toevoegen en klaar.
SAE werkt ook met goedkopere plugs (tasmota of shelly bv) maar shelly is ondertussen ook ondersteund door SMA.
Misschien kan je een ondersteunde shelly-meter op de kabel zetten en dan toevoegen.
De shelly 3EM dacht ik.
De shelly EM (waar je 2 meters kan aanhangen) is niet ondersteund.
[ Voor 38% gewijzigd door braxx1980 op 21-10-2023 22:25 ]
Ook met firmware 6.3 lijkt het niet mogelijk om sneller dan 25A te laden als je afgezekerd bent op 25A.
Wat ik wilde is dat ik 7A van de zonnepanelen kan gebruiken om zo op 25+7=32A te komen.
Maar de Alfen paal lijkt dat niet stand alone te kunnen. Ik krijg ook duidelijk een waarschuwing dat je het vermogen niet hoger mag/kan instellen dan dat je afgezekerd bent.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UdsjEpCjC1NsJWMQegiRnMaS.jpg?f=user_large)
Jammer. Het alternatief is om het via Modbus zelf aan te sturen, dan zal het wel mogelijk zijn. Maar eigenlijk vond ik het wel fijn dat de Alfen paal dit zelfstandig doet, zonder externe apparatuur.
Eigenlijk is het ook gewoon een bug in de Alfen software. De load balancing werkt niet als je de max current van de laadpaal hoger instelt dan de max current van je netaansluiting(smart meter).
Wat ik wilde is dat ik 7A van de zonnepanelen kan gebruiken om zo op 25+7=32A te komen.
Maar de Alfen paal lijkt dat niet stand alone te kunnen. Ik krijg ook duidelijk een waarschuwing dat je het vermogen niet hoger mag/kan instellen dan dat je afgezekerd bent.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UdsjEpCjC1NsJWMQegiRnMaS.jpg?f=user_large)
Jammer. Het alternatief is om het via Modbus zelf aan te sturen, dan zal het wel mogelijk zijn. Maar eigenlijk vond ik het wel fijn dat de Alfen paal dit zelfstandig doet, zonder externe apparatuur.
Eigenlijk is het ook gewoon een bug in de Alfen software. De load balancing werkt niet als je de max current van de laadpaal hoger instelt dan de max current van je netaansluiting(smart meter).
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 22-10-2023 10:58 ]
Wat is het verschil tussen firma te 6.4.0-4210 en 6.5.0-4217-B. Ik ben voorzichtig geworden met het updaten
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
dat kun je hier nalezen: https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)corsat schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:46:
Wat is het verschil tussen firma te 6.4.0-4210 en 6.5.0-4217-B. Ik ben voorzichtig geworden met het updaten
Ik heb dezelfde ervaring. Bij firmware 5.6 geen P1 waarschuwingen. Na upgrade naar firmware 6.4 is er enkele keren per dag een CRC error melding waarna de P1 zich direct erna herstelt. Er is nochtans niets aan de setup gewijzigd. Geen splitter trouwens. Hopelijk lost 6.5 dit op. Iemand ervaring?B_S schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:54:
[...]
Correct. Dan moet je wel de oudere firmware hebben.
6.3.0 waarschijnlijk wel. Je kan ook 6.5.0 proberen, ja kan altijd terug 🙂meuleb schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:26:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring. Bij firmware 5.6 geen P1 waarschuwingen. Na upgrade naar firmware 6.4 is er enkele keren per dag een CRC error melding waarna de P1 zich direct erna herstelt. Er is nochtans niets aan de setup gewijzigd. Geen splitter trouwens. Hopelijk lost 6.5 dit op. Iemand ervaring?
Anders gezegd: de load balancing werkt met de max current van de smart meter. Zodra één van de fases boven de ingestelde max current smart meter komt dan wordt load balancing aktief. (en de max current laadpaal heeft geen invloed op loadbalancing).de Peer schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:09:
Als je het zo formuleert, is het dan nog steeds een bug? Of is het zoals het bedoeld is?
Ik heb het zien gebeuren: auto 11 KW aan het laden en daarbij extra belasting (ik denk wasmachine).
Fase 1 van 3700 W naar ruim 5600 W. Load balancing grijpt in. Status van de connector wijzigt van "Charging Active Normal" naar "Load Balancing Limited" en daarna "Load Balancing Forced Off". Even later terug naar "Charging Active Normal".
Zie bladzijde 20, "grid capacity"
en punt 8 op blz 28
"Fill in the maximum smart meter current. This is the maximum current the charging stations may distribute if no other appliances draw current from the installation."
https://knowledge.alfen.c...CE%20Smart%20Charging.pdf
[ Voor 21% gewijzigd door WillemD61 op 22-10-2023 14:42 ]