[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 17 ... 92 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:19

de Peer

under peer review

WillemD61 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Anders gezegd: de load balancing werkt met de max current van de smart meter. Zodra één van de fases boven de ingestelde max current smart meter komt dan wordt load balancing aktief. (en de max current laadpaal heeft geen invloed op loadbalancing).

Als je het zo formuleert, is het dan nog steeds een bug? Of is het zoals het bedoeld is?
Dan is het nog steeds een bug. Want ik geef aan dat mijn slimme meter Max 25A mag registeren en de Load balancing grijpt niet in als ik met 28A ga laden.

Daarvoor moet ik wel de waarschuwing die ik hierboven heb gepost negeren. Dus zal niet daadwerkelijk voorkomen als je acteert op de waarschuwing.
Maar slordig is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:02
6.3 lijkt voor mij de stabielste versie. Met 6.5 en 6.4 wordt mijn auto telkens onnodig wakker geschud. Gelukkig is mijn 12V batterij nog niet plat geweest.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petepall
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-08 12:28
Via serieuze omwegen :)

Hoe?
Stap 1: "smart appliance enabler" installeren van cammueler op github. (Draait bij mij op een raspberry)
De laatste versie ondersteund nu ook mqtt
https://github.com/camueller/SmartApplianceEnabler

Stap 2: de meterwaardes sturen naar mqtt
Ik doe dit met home-assistant...met de integratie alfen_wallbox van leeyuentuen
Hier maakte ik een automatisering die de meterwaarde elke minuut naar een mqtt broker (Draait ook op diezelfde raspberry)

Nadien een in "SAE" een nieuwe verbruiker aanmaken en de totaalteller met het mqtt adres.

Stap 3: sma homemanager zal een nieuw apparaat hebben gevonden. Toevoegen en klaar.

SAE werkt ook met goedkopere plugs (tasmota of shelly bv) maar shelly is ondertussen ook ondersteund door SMA.

Misschien kan je een ondersteunde shelly-meter op de kabel zetten en dan toevoegen.
De shelly 3EM dacht ik.
De shelly EM (waar je 2 meters kan aanhangen) is niet ondersteund.
Allereerst, bedankt voor de uitvoerige uitleg.

Dat zijn heel wat stappen. Zal eens moeten kijken naar een raspberry en dan dit eens in elkaar proberen te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
Ik zou voor die laatste optie gaan en de Shelly 3EM ertussen stoppen.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcrtor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:03
Ad Hox schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:50:
Yes, het is gelukt om een ethernet connectie te maken. Voor de P1 verbinding moet ik nog wat connectors bestellen.

Ik heb de MyEve app werkend en ook de ACE installer met bijbehorende credentials. Alleen krijg ik een foutmelding bij firmware update (van 5.8.1 naar 6.5.0b). Nu meerdere keren geprobeerd maar helaas geen succes.

Error melding: Request timeout

Log:
  • UpdateFirmware invalid header (unkown?)
  • Error 400 during parsing of incoming FW
  • Error 500 during parsing of incoming FW
  • Request buffer full
  • Unkown http method
Ben via ethernet verbonden op hetzelfde (sub)netwerk. VPN en Adblock staan tijdelijk uit. Instelligen wijzigen lukt wel.

Ideas?
Heb je hier toevallig al oplossing voor gevonden ? Ik zit met exact hetzelfde probleem namelijk (zit ook op 5.8.1) Zowel geprobeerd via de MyEve app (owner login) alsook de ACE installer met Owner login. Rebooten helpt niet

[ Voor 4% gewijzigd door webcrtor op 22-10-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:45

Ad Hox

N/A

webcrtor schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:26:
[...]

Heb je hier toevallig al oplossing voor gevonden ? Ik zit met exact hetzelfde probleem namelijk (zit ook op 5.8.1) Zowel geprobeerd via de MyEve app (owner login) alsook de ACE installer met Owner login. Rebooten helpt niet
Nee, helaas nog niet. Ik ga van de week denk ik een ticket inschieten. Vermoed dat de firmware versies te ver uit elkaar liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ad Hox op 22-10-2023 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 22:11

B_S

Ad Hox schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:32:
[...]

Nee, helaas nog niet. Ik ga van de week denk ik een ticket inschieten. Vermoed dat de firmware versies te ver uit elkaar liggen.
Probeer eens een firmware waarvan je zeker weet dat de bootloader ook wordt geüpdatet. Zie mijn post van 1-2 pagina's terug voor een link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003

Ad Hox

N/A

B_S schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:29:
[...]

Probeer eens een firmware waarvan je zeker weet dat de bootloader ook wordt geüpdatet. Zie mijn post van 1-2 pagina's terug voor een link.
Dankje! Ik heb via de WeTransfer versie 6.2.0b gedownload en geupload in de MyEve app (iOS). No issues. Ga proberen nu stapsgewijs verder te updaten d:)b _/-\o_

@webcrtor Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gekke vraag misschien. Weet een Alfen laadpaal zelf of hij een 11kW paal is of een 22kW paal?
er is maar 1 firmware toch?

Ik zie dat ik een 32A licentie heb. Is dat dan een bevestiging dat ik een 22kW paal heb? Krijg je die licentie alleen bij afname van een 22kWpaal?

[ Voor 38% gewijzigd door de Peer op 23-10-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Je stelt in de software van de paal toch (zelf) alle benodigde waarden in, 1 x 40A, 3 x 16A, 3 x 25A,......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:44:
Je stelt in de software van de paal toch (zelf) alle benodigde waarden in, 1 x 40A, 3 x 16A, 3 x 25A,......
Ja precies. Daarom mijn vraag. Stel ik heb een 11kW paal. Kan ik dan alsnog 32A instellen zonder beveiliging?

Of krijg je altijd een 22kW paal qua hardware die als 11 kW verkocht wordt zonder de 32A licentie?

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 23-10-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tja, dat weet ik niet, ik heb een 3F 32A laadpaal (dus in theorie 22 kW) maar aangesloten als monofase (met een 32A automaat) en kan zonder problemen 40A als hoofdzekering instellen en als connectorwaarde alles tot 32A en dit met of zonder LB actief.

Ik had, gezien de woning monofase is, een monfofase Alfen laadpaal besteld maar standaard werd er driefase 32A geleverd en bekabeld.
Paal was voorzien van alle licenties maar dat was het uitgangspunt van de werkgever voor alle werknemers met een thuislaadpaal. Geen idee hoe dat privé geregeld wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 23-10-2023 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:40
de Peer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Ja precies. Daarom mijn vraag. Stel ik heb een 11kW paal. Kan ik dan alsnog 32A instellen zonder beveiliging?

Of krijg je altijd een 22kW paal qua hardware die als 11 kW verkocht wordt zonder de 32A licentie?
Wat ik altijd begreep is van wel, mits ook je bekabeling in orde is. :) Ik heb 6mm2 laten leggen en een 22kW laadkabel, maar eea is afgezekerd op 20A. Ik kan dus 13,8kW laden, dit staat ook als max in het display.

Maar check het vooral met de leverancier…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 20:08
Nou het is weer feest met 6.5.0. Hier komt de rant.

Drie punten:

* Ik vraag me af of ik jullie eGolf bug te pakken heb met mijn tesla. Ik merk dat sinds het laden de PWM duty cycle niet meer netjes terug gaat naar 0%. Een reboot mocht ook niet helpen. (zie screenshot onderin)
* Als ik solar charge met 1 fase en dan solar boost aan zet, dat de paal dan niet switched naar 3 fase maar gaat laden met 1 fase. Dit terwijl phase switching gewoon aanstaat en max phases ook op 3 staat! Als ik dan max phases op 1 zet en dan weer op 3 dan doet die pas wat die moet doen.
* Krijg nu ook een rare error te pakken. Iets met "Error error temperature" in de home assistant plugin. Dit komt wel overeen dat de temperatuur grafiek wat aan de hoge kant was gebleven. Lijkt dat de paal ergens last van heeft. De error is ook helaas weer weg na de reboot maar de hoge PWM blijft.

Dit is mijn conclusie: Nu dat alfen solar charing en dus ook meer user interacties in zijn software bouwt zijn er behoorlijk wat fouten die naar boven komen. Dynamic loadbalancing is geen userinteractie en werkt zover ik zie prima. Maar het gaat fout als je dingen gaat sturen (solar charing aan, boost mode, percentages instellen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vs9FSWIo3DcHECDubnNnbg8CBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0nZHW7fmyXZ4tG6WOkvglaT4.png?f=fotoalbum_large

ik ga de paal weer dom maken en op "slave" mode zetten. Dan hoeft de paal niet meer te denken en gewoon te doen wat die gezegd wordt. Bij `evcc` had ik keurig gedrag ook niet overmatig veel schakelen en dat je watt's als buffer kan zetten voor solar charging ipv een raar percentage waar je niks mee kan. "Green share" als percentage is echt oliedom. Wat betekent dit? Ik neem aan dat je dan een percentage kan opgeven hoeveel er uit de zon moet komen. Als ik die op 1% zet dan gebeurt er niks. pas als mijn zonnepanelen 1.4 kw terugleveren gaat er wat gebeuren en heeft de 1% green share naar mijn ziens geen impact. Ik zou verwachten dat dan oppeens de laadpaal op 16A gaat stampen want hij gaat proberen 1% groen te doen en de "rest" uit het grid. Maar dit gebeurt niet. Ik zie bij elk wolkje ook het aantal ampere veranderen en de paal gaat ook gewoon uit op een gegeven moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 19:52
shadylog schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:23:
Nou het is weer feest met 6.5.0. Hier komt de rant.

Drie punten:

* Ik vraag me af of ik jullie eGolf bug te pakken heb met mijn tesla. Ik merk dat sinds het laden de PWM duty cycle niet meer netjes terug gaat naar 0%. Een reboot mocht ook niet helpen. (zie screenshot onderin)
* Als ik solar charge met 1 fase en dan solar boost aan zet, dat de paal dan niet switched naar 3 fase maar gaat laden met 1 fase. Dit terwijl phase switching gewoon aanstaat en max phases ook op 3 staat! Als ik dan max phases op 1 zet en dan weer op 3 dan doet die pas wat die moet doen.
* Krijg nu ook een rare error te pakken. Iets met "Error error temperature" in de home assistant plugin. Dit komt wel overeen dat de temperatuur grafiek wat aan de hoge kant was gebleven. Lijkt dat de paal ergens last van heeft. De error is ook helaas weer weg na de reboot maar de hoge PWM blijft.

Dit is mijn conclusie: Nu dat alfen solar charing en dus ook meer user interacties in zijn software bouwt zijn er behoorlijk wat fouten die naar boven komen. Dynamic loadbalancing is geen userinteractie en werkt zover ik zie prima. Maar het gaat fout als je dingen gaat sturen (solar charing aan, boost mode, percentages instellen).

[Afbeelding]

ik ga de paal weer dom maken en op "slave" mode zetten. Dan hoeft de paal niet meer te denken en gewoon te doen wat die gezegd wordt. Bij `evcc` had ik keurig gedrag ook niet overmatig veel schakelen en dat je watt's als buffer kan zetten voor solar charging ipv een raar percentage waar je niks mee kan. "Green share" als percentage is echt oliedom. Wat betekent dit? Ik neem aan dat je dan een percentage kan opgeven hoeveel er uit de zon moet komen. Als ik die op 1% zet dan gebeurt er niks. pas als mijn zonnepanelen 1.4 kw terugleveren gaat er wat gebeuren en heeft de 1% green share naar mijn ziens geen impact. Ik zou verwachten dat dan oppeens de laadpaal op 16A gaat stampen want hij gaat proberen 1% groen te doen en de "rest" uit het grid. Maar dit gebeurt niet. Ik zie bij elk wolkje ook het aantal ampere veranderen en de paal gaat ook gewoon uit op een gegeven moment.
die greenshare percentage is normaal hoeveel stroom "groen" moet zijn

dus bij 90%, betekend dat men 90% groene stroom moet hebben en 10% van het net

als je 1% zet, dan is het 99% van het net en 1% zonnepaneel

als men bij 90% kiest en er is niet genoeg zon aanwezig, dan gaat die niet starten met laden
Maar het gaat fout als je dingen gaat sturen (solar charing aan, boost mode, percentages instellen).
is niet perse een fout bij hun, bij de integratie is er geen rekening gehouden welke velden 'inactief' moet komen. dus men neemt de laatste aanpassing.

dus als men bv eerst kiest voor comfort laden en men zet die op 1400w en daarna past men de percentage voor green, dan schakelt die over naar green laden ipv comfort

reden is omdat men calls doet via api voor het ophalen van data. In de myeve app kan men bv bij het selecteren van type solar laden enkel kiezen tussen aantal w of percentage, maar niet beide.

[ Voor 10% gewijzigd door leeyuentuen op 24-10-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:30
1tje voor de experten hier ...

Indien ik "Status Monitoring -> Currents" van MyEve Win en "Live Monitoring -> Currents"van de ACE Installer bekijk, wordt er in MyEve veel meer getoond ... maar waar komen deze waarden vandaan en welke invloed hebben ze ?? (heb een 1F - 40A PRO installatie)

alvast bedankt voor enige opheldering ... (probeer mijn solar-charging aan de praat te krijgen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlLp6AMmFfeBONFVxyMeMmvjthc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/szrdK07VsGTIPnmgWq1DZRdv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3Eccw3S4V5xjYpUJ_52hleLqhk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GcQRvqgqwTNeLT1UcVyhkcQ3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Microstar schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:33:
6.3 lijkt voor mij de stabielste versie. Met 6.5 en 6.4 wordt mijn auto telkens onnodig wakker geschud. Gelukkig is mijn 12V batterij nog niet plat geweest.
Wat merk jij dan? Hier gaat zodra de auto vol is iedere minuut de lader weer aan om na een x aantal seconden weer uit te gaan. Lijkt wel een duppellader.

Je hoort het aan de auto en de laadpaal.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Marcher schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:16:
1tje voor de experten hier ...

Indien ik "Status Monitoring -> Currents" van MyEve Win en "Live Monitoring -> Currents"van de ACE Installer bekijk, wordt er in MyEve veel meer getoond ... maar waar komen deze waarden vandaan en welke invloed hebben ze ?? (heb een 1F - 40A PRO installatie)

alvast bedankt voor enige opheldering ... (probeer mijn solar-charging aan de praat te krijgen)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fantastwaarden. Ik heb 3x25a en heb deze waarden ook. Welkom in de wondere wereld van de software van Alfen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:22
de Peer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

32A/22 kW is een licentie, hardware voor alle laders is het zelfde.
Als je een 22 kW lader heb dan heb je betaald voor de licentie, een 11kW lader kan je ook 22kW laten laden als je de juiste licentie aanschaft.

Neemt niet weg dat 95% van alle elektrische auto's niet sneller dan 11kW op een AC lader kunnen laden.

[ Voor 8% gewijzigd door Daveth op 24-10-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Daveth schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:00:
[...]

Als je een 22 kW lader heb dan heb je betaald voor de licentie, een 11kW lader kan je ook 22kW laten laden als je de juiste licentie aanschaft.

Neemt niet weg dat 95% van alle elektrische auto's niet sneller dan 11kW op een AC lader kunnen laden.
Bedankt, toch interessant om te weten! Je koopt dus dezelfde hardware, echter bij de 11 kW wordt deze softwarematig beperkt tot je een licentie koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat kan je toch zien in je paal als je "maar" met 11 kW kan laden?
Dan zou er altijd een 32A automaat aanwezig moeten zijn.
(Zoals ik eerder schreef heb ik een 1F aangesloten laadpaal maar daar zit ook een 32A automaat in en volgens de toenmalige installateur worden er standaard overal 3F/32A laadpalen van Alfen geplaatst. Maar ik had toen nog geen zekerheid dat dit op vraag van de werkgever was of uitging van Alfen zelf, dus idd nuttige bijkomende aanvulling).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:27:
Dat kan je toch zien in je paal als je "maar" met 11 kW kan laden?
Volgens mij kun je dat dus alleen zien door de aanwezig of afwezigheid van de 32A licentie via de ACE installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 07:24
Daveth schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:00:
[...]

Behalve de S line toch? Die kan max op 11 kW laden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

moviemaster schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 06:42:
[...]

Behalve de S line toch? Die kan max op 11 kW laden volgens mij.
In de praktijk wel. Een S-line is het instapmodel met maar een paar licenties.

Maar er zit gewoon dezelfde hardware in, dus 32A is hardware matig mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:36
bij word nu ook 6.5.0 aangeboden in ace is het verstandig om over te gaan naar 6.5.0 draai nu 6.4.0 ?
waar kan ik de oude versie terug vinden als ik terug wil naar een oude 6.xx versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

teo1966 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:35:
bij word nu ook 6.5.0 aangeboden in ace is het verstandig om over te gaan naar 6.5.0 draai nu 6.4.0 ?
waar kan ik de oude versie terug vinden als ik terug wil naar een oude 6.xx versie
B_S in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw5Jm5cg_eejcplRXFy17KfyIBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g14fQ4jgNVzDYUbFvpCyGsRY.png?f=fotoalbum_large

Ik wist niet dat je nog naar 32A kon upgraden. Een S-Line 3 fase 32A per fase is wel veel. ik heb maar een 3x25A aansluiting, alles daarboven kost veel meer geld per jaar. Dan komt er nog bij dat je waarschijnlijk je kabels moet vervangen van 4mm2 naar 6mm2 om de stroom aan te kunnen. Tenzij je twee connectoren hebt zie ik de use-case nog niet, maar wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
leeyuentuen schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:28:
[...]

is niet perse een fout bij hun, bij de integratie is er geen rekening gehouden welke velden 'inactief' moet komen. dus men neemt de laatste aanpassing.
De problemen van 1f naar 3 is echt een probleem bij Alfen. Ik heb dit ook getest via de MyEve app. Op een of andere manier gaat het mis in de logica bij Alfen als je 1F solar laad en solar charging uitzet. Hij blijft dan in 1F en heeft een reboot nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

shadylog schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:22:
Ik wist niet dat je nog naar 32A kon upgraden. Een S-Line 3 fase 32A per fase is wel veel. ik heb maar een 3x25A aansluiting, alles daarboven kost veel meer geld per jaar. Dan komt er nog bij dat je waarschijnlijk je kabels moet vervangen van 4mm2 naar 6mm2 om de stroom aan te kunnen. Tenzij je twee connectoren hebt zie ik de use-case nog niet, maar wel benieuwd naar jullie ervaringen.
als je een auto hebt die alleen op 1 fase kan laden, dan is het handig om met die licentie op 25A te kunnen laden (op 1 fase) of als je ook zonnepanelen hebt op 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:17
6.5 werkt prima bij mij, maar ik zie ook niet wat het verschil is eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
Hallo,

ik vind deze regel in de log,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3NXsQCwcLa8iinzmA9KZbo4RzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdLIKMSiPd3updZJnS2sefSq.jpg?f=fotoalbum_large

heb een 1F 40A en zonnepanelen, die -1,3A zie ik ook in de TQ-EM420 energiemeter, dus die 37,3A op L1 beschikbaar kan kloppen (heb 36A ingesteld). Maar wat beteken die 36A op L2 en L3 dan, heb slechts 1F aansluiting?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:25
wie weet heeft iemand hier een oplossing. ik heb een alfen eve single met een socket. nu heb ik inmiddels ook een dedicated laadkabel die ik alleen thuis gebruik en als vaste kabel gebruik. het probleem is alleen dat ik na elke laadsessie de kabel uit de laadpaal moet halen alvorens ik een nieuwe laadsessie kan starten. weet iemand een setting (via myeve of ace installer tool) die ervoor zorgt dat de laadpaal de kabel als een vaste kabel gaat zien en dus niet steeds verwijderd hoeft te worden? ombouwen naar een vaste kabel zou nauurlijk kunnen, maar dan moet ik onderdelen zien te bestellen en we weten allemaal hoe fijn alfen werkt met particulieren......

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
Tiggy80 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:00:
wie weet heeft iemand hier een oplossing. ik heb een alfen eve single met een socket. nu heb ik inmiddels ook een dedicated laadkabel die ik alleen thuis gebruik en als vaste kabel gebruik. het probleem is alleen dat ik na elke laadsessie de kabel uit de laadpaal moet halen alvorens ik een nieuwe laadsessie kan starten. weet iemand een setting (via myeve of ace installer tool) die ervoor zorgt dat de laadpaal de kabel als een vaste kabel gaat zien en dus niet steeds verwijderd hoeft te worden? ombouwen naar een vaste kabel zou nauurlijk kunnen, maar dan moet ik onderdelen zien te bestellen en we weten allemaal hoe fijn alfen werkt met particulieren......
Via de windows applicatie bij autorisatie kiezen voor about-lock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
spidertje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Via de windows applicatie bij autorisatie kiezen voor about-lock.
tnx, ga ik even naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Tiggy80 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:33:
[...]

tnx, ga ik even naar kijken
abort-lock is het trouwens, typo gemaakt zie ik :-(

Ik doe dat ook zo trouwens met vaste korte kabel. Werkt uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
spidertje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:35:
[...]

abort-lock is het trouwens, typo gemaakt zie ik :-(

Ik doe dat ook zo trouwens met vaste korte kabel. Werkt uitstekend.
helaas, geen succes nog. ik blijf de kabel uit de laadpaal moeten halen en er verschijnt een mooie grote waarschuwings driehoek in beeld met de melding dat de kabel er eerst uit moet.

ik ben ook even in de war, want je schrijft dat je het zo met een VASTE korte kabel doet. heb je nu net als ik een losse kabel die je standaard in de laadpaal heb zitten of heb je echt een vaste kabel? dat laatste zou namelijk verklaren waarom het geen oplossing is bij mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spidertje
Tiggy80 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:29:
[...]

helaas, geen succes nog. ik blijf de kabel uit de laadpaal moeten halen en er verschijnt een mooie grote waarschuwings driehoek in beeld met de melding dat de kabel er eerst uit moet.

ik ben ook even in de war, want je schrijft dat je het zo met een VASTE korte kabel doet. heb je nu net als ik een losse kabel die je standaard in de laadpaal heb zitten of heb je echt een vaste kabel? dat laatste zou namelijk verklaren waarom het geen oplossing is bij mij
Losse kabel, en op deze manier blijft die vastzitten en hoef ik die er niet steeds uit te halen. Bevalt me prima zo :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
spidertje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Losse kabel, en op deze manier blijft die vastzitten en hoef ik die er niet steeds uit te halen. Bevalt me prima zo :-)
ja, dat snap ik, vandaar dat ik ook opzoek ben naar de juiste instelling :)

je hebt de RFID nog wel aan staan? of staat hij op plug and charge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Plug & Charge, maar had het eerst met RFID ook werkend :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:50

Audione0

Strijdt der titanen

Vanmiddag onze Single S line van de nieuwe firmware voorzien (6.5). Ledje blijft rood knipperen, Box is wel online.
Als ik in de log bekijk is er een SIM error.

Beetje spijt dat ik een update heb gedaan eerlijk gezegd. Omdat het udaten van onze paal vaker issues geeft dan dat het gelijk goed gaat.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Audione0 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:40:
Vanmiddag onze Single S line van de nieuwe firmware voorzien (6.5). Ledje blijft rood knipperen, Box is wel online.

Beetje spijt dat ik een update heb gedaan eerlijk gezegd. Omdat het udaten van onze paal vaker issues geeft dan dat het gelijk goed gaat.
Die Sim error heb je altijd volgens mij als er geen simkaart inzit. Ook in eerdere firmwares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

de Peer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Die Sim error heb je altijd volgens mij als er geen simkaart inzit. Ook in eerdere firmwares.
Zou heel goed kunnen indd. MAar waarom de box nu rood knipperd, echt geen idee.

Is er een mpgelijkheid de oude firmware te installeren? is er ergens een firmware download pagina? Ik heb al gezocht maar ik kan het niet vinden.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Audione0 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Zou heel goed kunnen indd. MAar waarom de box nu rood knipperd, echt geen idee.

Is er een mpgelijkheid de oude firmware te installeren? is er ergens een firmware download pagina? Ik heb al gezocht maar ik kan het niet vinden.
de Peer in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Super! Thanks!

Edit: inmiddels terug naar 6.4 en alles werkt weer naar behoren..

Ik vraag me overigens wel af waar het dan steeds fout gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Audione0 op 27-10-2023 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webcrtor
  • Registratie: December 2009
Ad Hox schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

Dankje! Ik heb via de WeTransfer versie 6.2.0b gedownload en geupload in de MyEve app (iOS). No issues. Ga proberen nu stapsgewijs verder te updaten d:)b _/-\o_

@webcrtor Succes!
Het is hier ook gelukt via 5.8.1 -> 6.2.0 -> 6.4.0 -> 6.5.0 ! Hartelijk bedankt en ook aan @B_S voor de upload van de oudere firmwares want ik vond geen mogelijkheid om de oudere te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 31-08 22:40
Microstar schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:33:
Bij mij dus wel. Dacht eerst dat t aan de auto lag. Is er niet eoa instelling om dit te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
Audione0 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:40:

Ik had hetzelfde probleem en heb daarom ook downgrade naar 6.4.0. gedaan. Nu lijkt wel alles te werken, geen algemeen status probleem meer, geen rode LED, en laden werkt. Echter in de log nog wel steeds elke 15 minuten een foutmelding "Setup modem failed" en "Modem: init retry (xxx) after: 900 seconds" waarbij xxx een teller is die inmiddels op 205 staat. In de info ook nog "Modem state InitModem ->FailHW"

Ik ben in een stap van 5.8.0 naar 6.4.0 gegaan dus weet niet of ik kan downgraden naar 6.3.0.
Iemand ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

WillemD61 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:48:
[...]

Ik had hetzelfde probleem en heb daarom ook downgrade naar 6.4.0. gedaan. Nu lijkt wel alles te werken, geen algemeen status probleem meer, geen rode LED, en laden werkt. Echter in de log nog wel steeds elke 15 minuten een foutmelding "Setup modem failed" en "Modem: init retry (xxx) after: 900 seconds" waarbij xxx een teller is die inmiddels op 205 staat. In de info ook nog "Modem state InitModem ->FailHW"

Ik ben in een stap van 5.8.0 naar 6.4.0 gegaan dus weet niet of ik kan downgraden naar 6.3.0.
Iemand ervaring daarmee?
Klinkt als een defect modem. Krijg je een vergoeding voor het laden, of betaal je het zelf?

Van 6.4.0 naar 6.3.0 kan sowieso wel, maar als het goed werkt zou ik dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
B_S schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Klinkt als een defect modem. Krijg je een vergoeding voor het laden, of betaal je het zelf?

Van 6.4.0 naar 6.3.0 kan sowieso wel, maar als het goed werkt zou ik dat niet doen.
Ik betaal zelf, maar krijg welke elke maand een 0 factuur met overzicht van transacties.

Als ik in de configuratie kijk lijkt de connectie naar de back-office zowel via LAN (prio 1) als via Mobile (prio 2) geconfigureerd te zijn. Mogelijk dat alles gewoon goed werkt omdat de LAN connectie betrouwbaar is, dus Mobile niet nodig en dus geen probleem als er geen connectie is via Mobile?

Ik heb nu ook eens binnenin gekeken naar de plek waar volgens de installatiehandleiding de SIM kaart zou moeten zitten. Die lijkt er niet in te zitten. Hierbij een foto. Het lijkt overigens wel een groot formaat voor een SIM kaart houder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrZ6IksWgBuQLe9y4XA4O9ASy4M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u4AOShtUABeY7B9VUXgsvtUa.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:21
WillemD61 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:48:
[...]

Iemand ervaring daarmee?
Dit heb ik ook. Ik heb de Modem nu uitgeschakeld en laat het via wired uitbetalen via m'n backoffice.

Moet er nog wel een keer achteraan om de modem te laten fixen. Wss is de modem op het controller board stuk

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 19:53

GJA

Tot nog toe heb ik slechts slechte ervaringen gelezen over de Slimladen app en het koppelen van de laadpaal aan die app. Nog mensen die er wel postief over zijn?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hmm ik heb iets raars met mijn Alfen laadpaal sinds ik er een 2e auto mee laad.

Normaal gesproken laad ik er altijd onze Nissan leaf mee op 5.8 kW (25A)

Toen ik voor het eerst de Opel Ampera aansloot wilde deze niet sneller laden dan 3.6 kW (16A). Toen deed ik tijdens het laden op 3,6 kW een reboot van de laadpaal en ging hij wél verder op 5.8 kW.

Vervolgens sluit ik de Nissan weer aan op de laadpaal en tot mijn verbazing wilde nu de Nissan niet sneller dan 3,6 kW laden, totdat ik een reboot van de laadpaal deed, toen ging hij weer verder op 5,8 kW.
Dat is nog nooit eerder voor gekomen, de Nissan leaf deed het altijd op 5,8 kW.

Heel vreemd, het aansluiten van onze (nieuwe) Opel Ampera lijkt de boel te ontregelen ofzo.

Ik heb nergens 16A (3,6 kW) ingesteld binnen de Alfen settings, ook niet als safe current ofzo.

In de log kwam ik geen bijzonderheden tegen behalve een AT+CSQ warning maar leek me onschuldig.

Ik bedenk me alleen dat ik de transacties misschien niet netjes afgesloten heb door de pas nogmaals voor de lezer te houden maar door simpelweg de kabel te unlocken en er uit te trekken. Volgens mij mag je op die manier ook gewoon een sessie beëindigen. Dat ging in ieder geval met 1 auto laden altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Qosmic schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

Dit heb ik ook. Ik heb de Modem nu uitgeschakeld en laat het via wired uitbetalen via m'n backoffice.

Moet er nog wel een keer achteraan om de modem te laten fixen. Wss is de modem op het controller board stuk
Ik vraag me af of het modem stuk is. Lijkt bij mij gewoon geen simkaart in te zitten. Ik heb geprobeerd modem uit te zetten (network profile 2 op "not used" te zetten), maar na gedwongen reboot staat de oude config er weer in. Ik denk dat de configuratie vanuit de backoffice er weer in gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kderaedt
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-10-2023
Heb een Alfen eve single pro, 3 fase, maar heb deze momenteel ingesteld op 1 fase.
Actieve loadbalancing en Static load balancing licentie zijn actief.
Maakt gebruik van de P1 poort op mijn digitale meter, alsook is de laadpaal geconnecteerd aan LAN netwerk.
Heb zowel toegang via ACE Service applicatie als de MyEVE app.
Wil het maximaal vermogen van grid beperken tot 14A of 3.360watt, zodat het capaciteitstarief in redelijke mate onder controle blijft. Besef dat ik hiermee de auto niet snel oplaad, maar dit is in meeste gevallen voldoende.

Nu krijg ik dit wel niet ingesteld in mijn Alfen. Maak gebruik van Home Wizard, en hiermee kan ik zien dat het verbruik hoger is dan wat er is ingesteld in de 'Maximum smart meter current' van 14A, Piek verbruik is vlot 4.200watt of 17,5A.

In de auto beperk ik de oplaadstroom tot 8A om te testen, liefst zou ik deze willen verhogen naar 10A indien de actieve loadbalancing zou werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG42M22WKnX-DhE9V_wdeZ_ALIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8Ef7na1YeT4qxeNOfpdudU2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H5fnBN3xtzG0yJtaMDWntL7-Uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i72iyfH4PcljKowIu33d9aYS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AYvZ50jt18q_aJe42oXV3xodhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMX46W7OYI5zkWd2OYa9XXmD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_linsh5VWpm2q6iKkQPH3_Vb7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atrLZTciuXIwpkDhpakNpJhV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmZ6ZwWxfjQo5FbRC90MnqqPDsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBnaiIZuX77i6ZYwoPNaratI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2POJwPCy0MeqLxfCwgZZkUr5ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqlqNlnwtJWYYeUnrMIMmbBK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OGZuGvhxQYgJKm86PAwlMm-GqU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R00vyYqloDrCtVtZv0hsCE1E.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnzPFZizg-9l90sqHDDDdjk-Qgo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZnTgueG7QAUSdlocC3n7tEgq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door kderaedt op 29-10-2023 15:09 . Reden: Toevoegen van foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
kderaedt schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:06:
Heb een Alfen eve single pro, 3 fase, maar heb deze momenteel ingesteld op 1 fase.
Maakt gebruik van de P1 poort op mijn digitale meter, alsook is de laadpaal geconnecteerd aan LAN netwerk.
Wil het maximaal vermogen van grid beperken tot 14A of 3.360watt, zodat het capaciteitstarief in redelijke mate onder controle blijft. Besef dat ik hiermee de auto niet snel oplaad, maar dit is in meeste gevallen voldoende.

Nu krijg ik dit wel niet ingesteld in mijn Alfen. Maak gebruik van Home Wizard, en hiermee kan ik zien dat het verbruik hoger is dan wat er is ingesteld in de 'Maximum smart meter current' van 14A, Piek verbruik is vlot 4.200watt of 17,5A.

In de auto beperk ik de oplaadstroom tot 8A om te testen, liefst zou ik deze willen verhogen naar 10A indien de actieve loadbalancing zou werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je mist net een screenshot van je smart meter currents en je eigen currents. Ik kan ook niet zeker stellen dat je nu 1 fase laad en niet 3 fase.
Je protocol staat op serial maar je geeft een homewizard screenshot. Ik denk dat je beter dit kan wijzigen naar homewizard port 80 (beter dan serieel, geen splitproblemen). Je hebt je vinkje 1 of 3 fase wisselen mogelijk maken nog aan ik zou dat ook uitzetten.
Je doel is om je piek vanuit je huis op 3x14 te houden? Je limiteert nu je paal op 14A (station max current) en je zegt dat je met load balancing dat je nooit meer dan 14A (grid) belasting wil hebben vanuit je huis.
Ik gok op een P1 probleem of dat je toch mischien 3fase aan het laden bent maar dan zou je verbruik veel hoger zijn. Graag meer info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvernail
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-11-2024

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet steeds de stappen volgens van een zekering: 10A, 16A, 20A…
14A is geen zekeringwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

bvernail schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:03:
[...]

Dat hoeft helemaal niet.

Alfen zelf schrijft een 20A aardlekautomaat voor bij een instelling van 16A. Dit heeft te maken met de thermische beveiliging in de automaat. Als deze gelijk is aan de instelling (16A), gaat deze op den duur stuk omdat hij langdurig maximaal belast wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
bvernail schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:03:
[...]

De effectieve laadsnelheid van de laadpaal kan je in de Alfen vrij instellen en heeft niets te maken met zekeringwaarden (uiteraard mag de laadwaarde de ingestelde zekeringwaade niet overschrijden maar als je dat doet krijg je een foutmelding).
Die waarde stel je in het tablad "connector 1" in, in dit geval dus 14A. En dat gaat de laadpaal nooit met meer vermogen dan 14A laden.
In de "smart meter current" stel je de waarde in van je nethoofdzekering (de automaat van de DM), niet het vermogen waarmee je wil laden.
De smartmeter safe current is de waarde die je instelt waarop de laadpaal moet terugvallen indien de loadbalancing faalt (bv. slechte verbinding met de P1). Zolang LB normaal werkt wordt met die waarde geen rekening gehouden.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 29-10-2023 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61

...
Volgens mij geldt de stroomsterkte loadbalancing smart meter per fase. Bij mij staat die op 25A en er werd ingegrepen toen die op één van de fases boven 5750 Watt kwam. Dit is de stroomsterkte van de laadpaal plus al het andere verbruik in je huis.

Ook de max stroomsterkte laadpaal lijkt per fase te zijn, want die staat bij mij op 16A en ik kan met 3- fases op 11kW laden.

Dus je zou de loadbalancing denk ik in jouw geval met 3 fases (staat aangevinkt) op 14/3 A moeten instellen.

[ Voor 10% gewijzigd door WillemD61 op 30-10-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 23:00
Tiggy80 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:29:
[...]

hier hetzelfde probleem. uit de Back Office Configuration Keys pdf van Alfen lijkt het erop dat je voor Continue moet kiezen bij Disconnect Action

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-2L_V3C7Gy8huQwk983cu4euX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nN1t3tdDj1P84Vl2W5mLhhbw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
ronjon schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:52:
[...]

hier hetzelfde probleem. uit de Back Office Configuration Keys pdf van Alfen lijkt het erop dat je voor Continue moet kiezen bij Disconnect Action

[Afbeelding]
te vroeg gejuicht. de Continue optie blijft niet bewaard bij opslaan :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 19:52
ronjon schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:52:
[...]

[Afbeelding]
denk dat men hier hetzelfde vraag ivm met kabel disconnect en verder laden?
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/discussions/74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
leeyuentuen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

ik zie t.
kunnen de Disconnect Action en Disconnect Timeout ook gezet worden in de HomeAssistant integration ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
leeyuentuen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

voor mij zou dat geen oplossing zijn (als het zou werken), dan kan iedere willekeurige ev namelijk de kabel in kunnen pluggen en op mijn kosten opladen, zo vrijgevig ben ik nu ook weer niet O-)
ik zou dus wel de RFID willen gebruiken om te starten met laden, maar niet de kabel uit- en inpluggen. de optie van Spidertje heeft bij mij niet geholpen. als ik na het laden de auto ontgrendel (en daarmee de laadkabel aan de auto zijde) en de kabel weghang, dan verschijnt er na enige tijde een mooie waarschuwingsdriehoek in het beeld met een melding (ben de bewoording even vergeten). als ik dan de kabel uit de laadpaal haal en weer inplug, dan is hij weer klaar voor de volgende laadsessie (en is de melding weg).....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Tiggy80 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

voor mij zou dat geen oplossing zijn (als het zou werken), dan kan iedere willekeurige ev namelijk de kabel in kunnen pluggen en op mijn kosten opladen, zo vrijgevig ben ik nu ook weer niet O-)
Dat is met een vaste kabel en plug and play niet anders hoor.
Maar dat van "iedere willekeurige EV kan komen laden" is al meermaals voorbij gekomen en er zijn nog maar weinig (zijn die er wel?) gebruikers van een thuislaadpaal die in de praktijk hebben vastgesteld dat een niet geautoriseerde verbruiker ongezien uren op de oprit van een ander heeft kunnen staan laden.
Ik begrijp ook het verdienmodel daarachter niet echt. Het risico om betrapt te worden is vele malen hoger dan je er euro mee kan verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
IvoB2 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

Maar dat van "iedere willekeurige EV kan komen laden" is al meermaals voorbij gekomen en er zijn nog maar weinig (zijn die er wel?) gebruikers van een thuislaadpaal die in de praktijk hebben vastgesteld dat een niet geautoriseerde verbruiker ongezien uren op de oprit van een ander heeft kunnen staan laden.
Ik begrijp ook het verdienmodel daarachter niet echt. Het risico om betrapt te worden is vele malen hoger dan je er euro mee kan verdienen.
Klopt gebruik het nu ook zo met Plug&Play. Het voordeel om nooit een pasje te hoeven gebruiken is voor de WAF fantastisch. Voor vakanties etc kan je ook de hele paal gewoon uitzetten in de meterkast. Je kan ook met home assistant de paal "Inoperative" maken op tijden dat je weet dat de auto er niet is.

Ik weet eigenlijk niet wat er gebeurt als er iemand zijn eigen pasje aanbied met Plug&Play, gaat dan die pas gebruikt worden ipv de plug&play pas? Ideaal voor bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
shadylog schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:35:
[...]
Ik weet eigenlijk niet wat er gebeurt als er iemand zijn eigen pasje aanbied met Plug&Play, gaat dan die pas gebruikt worden ipv de plug&play pas? Ideaal voor bezoek.
Helemaal niks want de bedoeling van de functie P&C is juist dat je geen pasje/RFID nodig hebt en dat het simpelweg inpluggen van de laadkabel in de EV volstaat om het laden te doen beginnen.
Bezoek (of beter door mij geautoriseerde gebruikers) mogen hier trouwens op simpele vraag altijd laden via P&C. :) :)

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 30-10-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
IvoB2 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:40:
[...]

Helemaal niks want de bedoeling van de functie P&C is juist dat je geen pasje/RFID nodig hebt en dat het simpelweg inpluggen van de laadkabel in de EV volstaat om het laden te doen beginnen.
Maar je kan je pas al aanbieden voordat je de kabel er in doet toch? Krijg je dan geen piepje etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd. Ik gebruik (wegens thuis altijd P&C en vaste laadkabel) op de thuislocatie nooit een laadpas.
Maar nu maak je mij wel nieuwsgierig :) (EV en laadpas zijn afwezig, kan dus zelf de proef op de som niet nemen).

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 30-10-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
IvoB2 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

dat snap ik, maar het is wel de rede dat ik hem dus niet op P&P ingesteld heb staan. mijn paal staat naast een openbare paarkeerplaats, dus het geval dat er een vreemde auto op mijn oprit staat hoeft niet het geval te zijn.

de kans is ongetwijfeld klein, maar evengoed haal ik dan toch liever even een pasje langs de paal.

bij een vaste kabel is dat ook makkeliker, omdat die vanzelf sprekend niet vraagt om de kabel uit te laadpaal te halen. achteraf had ik, met deze ervaring, wellicht liever voor een vaste kabel gekozen..... het zijn ook echt wel 1st world problems hoor, maar als er een instelling bekend was geweest was het toch een 1st world problem minder voor mij O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
de Alfen helpdesk bied geen soelaas

Thank you for your ticket

It is not possible to leave your charging cable plugged in to your charger.
This causes error 304.
You would really disconnect the charging cable from the charger each time and use the charging cable for a new session at each charging session.

You could ask your charger dealer what the options are to change your charger for a charger with fixed charging cable.

We hope to have informed you sufficiently
Should you have any further questions, please let me know

Kind regards

Alfen Charging Equipment Service

in firmware 4.12 werkte dit nog wel. ik probeer nog eens verder met de helpdesk

[ Voor 6% gewijzigd door ronjon op 30-10-2023 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
shadylog schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:35:
[...]

Klopt gebruik het nu ook zo met Plug&Play. Het voordeel om nooit een pasje te hoeven gebruiken is voor de WAF fantastisch. Voor vakanties etc kan je ook de hele paal gewoon uitzetten in de meterkast. Je kan ook met home assistant de paal "Inoperative" maken op tijden dat je weet dat de auto er niet is.

Als je P&C aan hebt staan staat je NFC reader volledig uit, dus met andere woorden je kan er een pas voor houden maar deze doet dan niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_S

B_S

ronjon schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:26:
de Alfen helpdesk bied geen soelaas

Thank you for your ticket

It is not possible to leave your charging cable plugged in to your charger.
This causes error 304.
You would really disconnect the charging cable from the charger each time and use the charging cable for a new session at each charging session.

You could ask your charger dealer what the options are to change your charger for a charger with fixed charging cable.

We hope to have informed you sufficiently
Should you have any further questions, please let me know

Kind regards

Alfen Charging Equipment Service

in firmware 4.12 werkte dit nog wel. ik probeer nog eens verder met de helpdesk
Het kan wel, maar dan zit de kabel niet vast. Dit kun je doen door het laadpunt in te stellen op vaste kabel, dan wordt de lockmotor niet bediend. Deze zou je wel handmatig (met een schroevendraaier) kunnen locken :)
Daveth schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:28:
[...]

Als je P&C aan hebt staan staat je NFC reader volledig uit, dus met andere woorden je kan er een pas voor houden maar deze doet dan niets.
Niet helemaal correct.

De pas wordt wel gelezen, maar het laadpunt reageert er niet op omdat hij op Plug&Charge staat. Is ook na te gaan in de log, dan geeft hij iets aan als 'ignoring tag, set to Plug & Charge'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kderaedt
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-10-2023
shadylog schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

Je mist net een screenshot van je smart meter currents en je eigen currents. Ik kan ook niet zeker stellen dat je nu 1 fase laad en niet 3 fase.
Je protocol staat op serial maar je geeft een homewizard screenshot. Ik denk dat je beter dit kan wijzigen naar homewizard port 80 (beter dan serieel, geen splitproblemen). Je hebt je vinkje 1 of 3 fase wisselen mogelijk maken nog aan ik zou dat ook uitzetten.
Je doel is om je piek vanuit je huis op 3x14 te houden? Je limiteert nu je paal op 14A (station max current) en je zegt dat je met load balancing dat je nooit meer dan 14A (grid) belasting wil hebben vanuit je huis.
Ik gok op een P1 probleem of dat je toch mischien 3fase aan het laden bent maar dan zou je verbruik veel hoger zijn. Graag meer info :)
Ben redelijk zeker dat er maar op 1 fase wordt opgeladen, als ik deze op 3 fase zet stijgt mijn verbruik in Home Wizard met 3 (3 fasen). Zal deze nacht eens proberen met vinkje 1 of 3 fase eens uit te schakelen.
Weet niet waar ik het gevraagde screenshot kan terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
B_S schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:04:
[...]

Het kan wel, maar dan zit de kabel niet vast. Dit kun je doen door het laadpunt in te stellen op vaste kabel, dan wordt de lockmotor niet bediend. Deze zou je wel handmatig (met een schroevendraaier) kunnen locken
Welke setting is dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
kderaedt schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

Ben redelijk zeker dat er maar op 1 fase wordt opgeladen, als ik deze op 3 fase zet stijgt mijn verbruik in Home Wizard met 3 (3 fasen). Zal deze nacht eens proberen met vinkje 1 of 3 fase eens uit te schakelen.
OK helder.
MyEve laat ook zien welke vermogens Smart Meter en je paal doen in de status tab. Als je dat kan posten tijdens zo'n piek?

Verder had je het over piekgebruik, hoe lang is het precies dat het over 14A gaat in je huis? Je slimme meter kan er 10 seconden over doen om door te geven wat voor vermogens er worden gebruikt. Nieuwere slimme meters kunnen dit elke seconde. Ik heb bijv een Quooker die af en toe aanspringt en een "piek" ga je altijd zien, auto, paal en meter moeten allemaal adequaat reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Ik dacht onder Power settings, vink Advanced Settings aan. Je kan ergens kiezen tussen socket of fixed cable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
B_S schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:34:
[...]

Ik dacht onder Power settings, vink Advanced Settings aan. Je kan ergens kiezen tussen socket of fixed cable.
deze setting heb ik in het verleden wel geprobeert, maar dat werkte toen niet. Ik ging ervanuit dat er ergens iets in de hardware zou zitten die de software overruled. maar ik zal het nogmaals proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
kderaedt schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

Zie Marcher in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
Ik heb een beginnersvraag want ik kom er (ondanks veel lezen in dit topic) niet uit. Ik heb een Alfen Eve Single Pro line overgenomen van mijn vorige werkgever. De paal wordt nog beheerd door Vattenfall Incharge. Ik probeer al geruime tijd de inloggegevens van de paal te krijgen van Vattenfall via de voormalige leasemaatschappij.

Maar wat als ik die gegevens heb? De paal is destijds door een monteur aangesloten (met loadbalancing), maar ik heb geen aansluiting op mijn netwerk. Hoe ga ik te werk om de paal zelf te kunnen beheren of is het toch het slimst om te betalen voor een backoffice? Ik ga de paal vooralsnog alleen privé gebruiken, dus hoef/kan geen kosten declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

coinman63 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:46:
Ik heb een beginnersvraag want ik kom er (ondanks veel lezen in dit topic) niet uit. Ik heb een Alfen Eve Single Pro line overgenomen van mijn vorige werkgever. De paal wordt nog beheerd door Vattenfall Incharge. Ik probeer al geruime tijd de inloggegevens van de paal te krijgen van Vattenfall via de voormalige leasemaatschappij.

Maar wat als ik die gegevens heb? De paal is destijds door een monteur aangesloten (met loadbalancing), maar ik heb geen aansluiting op mijn netwerk. Hoe ga ik te werk om de paal zelf te kunnen beheren of is het toch het slimst om te betalen voor een backoffice? Ik ga de paal vooralsnog alleen privé gebruiken, dus hoef/kan geen kosten declareren.
back office is niet nodig. Je kunt hem op plug and charge zetten, dan heb je geen pasjes meer nodig.

Dus je kunt vragen of men dat nog voor je instelt, of anders zul je toch eenmalig een netwerkkabel moeten aansluiten, je instellingen doen, en dan weer afkoppelen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 31-10-2023 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
coinman63 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:46:
Backoffice heeft niets te maken met het eigen beheer van je paal, dat dient om splitbilling te vergemakkelijken.
Het beheer van de paal doe je met de MyEve app of met de ACE installer in een Windows omgeving.
Het makkelijkst gaat dat door je paal te integreren in je thuisnetwerk. Dat doe je door een UTP kabel te trekken van de RJ45 poort in de Alfen naar de ethernetpoort van je modem/router.
Of indien dat nog mogelijk is (afstand tussen je digitale meter en de modem/router) de bestaande UTP tussen de RJ11 poort in de Alfen en de P1 poort van de DM op te splitsen en er aan beide zijde een RJ45 naast de RJ11 toe te voegen.

Wanneer dat om een of andere reden niet gaat kan je ook nog altijd de ACE installer op je laptop installeren en deze rechtstreeks verbinden met de RJ45 in de Alfen om wijzigingen aan te brengen in de software. Maar dat werkt uiteraard niet zo handig gezien de RJ11 en 45 poort achter de cover van de Alfen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

Tiggy80 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:52:
[...]

deze setting heb ik in het verleden wel geprobeert, maar dat werkte toen niet. Ik ging ervanuit dat er ergens iets in de hardware zou zitten die de software overruled. maar ik zal het nogmaals proberen
Hier werkte het wel een keer, op een Eve Double. Vergeet niet te rebooten!

[ Voor 3% gewijzigd door B_S op 31-10-2023 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronjon
B_S schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:23:
[...]

Hier werkte het wel een keer, op een Eve Double. Vergeet niet te rebooten!
hier werkt t ook. Eve Single Pro Line
Plug & Charge en Fixed cable. Vanochtend losgekoppeld en vanavond weer terug aangekoppeld. geen errors gezien vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Omdat de ACE installer regelmatig vast loopt en telkens moet inloggen heb ik een aantal jaar geleden deze tool gemaakt om een stuk handiger met de ACE installer te kunnen werken.
Ik gebruik deze nu al lange tijd op mijn werk en mijn collega's kunnen ook niet meer zonder, vandaar dat ik het nu ook met jullie wil delen.

Stappen:

1 Download het programma.
2 Pak het zipbestand uit.
3 Installeer de setup.
4 Start het programma.
5 Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in van de ACE installer die je gebruikt.
6 In het systeemvak (de icoontjes rechts onderaan naast de klok) zie je een wit Alfen icoontje. Klik daarop, ga naar 'Config', en schakel 'Automatisch starten met Windows' in.
7 In hetzelfde menu kun je ook sneltoetsen zien en aanpassen.
Sneltoetsen zijn als volgt:
  • ALT+CTRL+S: Start de installer.
  • ALT+CTRL+R: Herstart de installer.
  • ALT+CTRL+K: Sluit de installer hard af zonder de pop-ups.
Je kunt de ACE installer ook nog steeds handmatig starten, in dat geval zal deze automatisch inloggen.
Je kunt het programma downloaden via de onderstaande link op mijn Google Drive.

Knip

Ik weet het niet meer zeker maar het kan zijn dat je je computer moet herstarten voor dat het werkt.

Laat even weten wat jullie er van vinden?

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 02-11-2023 16:29 . Reden: Even uit voorzorg de URL weg, zie post hieronder ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Daveth schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:40:
Omdat de ACE installer regelmatig vast loopt en telkens moet inloggen heb ik een aantal jaar geleden deze tool gemaakt om een stuk handiger met de ACE installer te kunnen werken.
Ik gebruik deze nu al lange tijd op mijn werk en mijn collega's kunnen ook niet meer zonder, vandaar dat ik het nu ook met jullie wil delen.

Stappen:

3 Installeer de setup.
4 Start het programma.
6 In het systeemvak (de icoontjes rechts onderaan naast de klok) zie je een wit Alfen icoontje. Klik daarop, ga naar 'Config', en schakel 'Automatisch starten met Windows' in.
Je kunt de ACE installer ook nog steeds handmatig starten, in dat geval zal deze automatisch inloggen.

Knip

Ik weet het niet meer zeker maar het kan zijn dat je je computer moet herstarten voor dat het werkt.

Ik zou graag wat meer informatie over de applicatie zien voordat ik een zipfile van een googledrive trek en opstart op mijn PC. De broncode op GitHub oid zou al wat meer vertrouwen geven.

[ Voor 2% gewijzigd door Notna op 02-11-2023 16:29 . Reden: URL uit quote weg ]

Nothing to see here

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daveth
Daveth schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:40:

Stappen:

3 Installeer de setup.
4 Start het programma.

[mbr]Knip[/]

Bij deze het zip bestand inclusief sourcode die je zelf kan compilen als je het niet vertrouwd.
@moderator geef me voortaan wel even de tijd voor dat je mijn post gelijk aanpast!
Als je verder had gekeken zie je dat ik regelmatig software post die ik zelf gemaakt hebt (en altijd gratis) incl. sourcecode, ik vergeet 1x de sourcecode bij te zetten en krijg dan dit.

https://drive.google.com/...RudCeiz6/view?usp=sharing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

Daveth schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:57:
[...]

Bij deze het zip bestand inclusief sourcode die je zelf kan compilen als je het niet vertrouwd.
@moderator geef me voortaan wel even de tijd voor dat je mijn post gelijk aanpast!
Als je verder had gekeken zie je dat ik regelmatig software post die ik zelf gemaakt hebt (en altijd gratis) incl. sourcecode, ik vergeet 1x de sourcecode bij te zetten en krijg dan dit.

https://drive.google.com/...RudCeiz6/view?usp=sharing
Hier werkt het geweldig.

Tip: als je de CTRL+ALT+K in CTRL+ALT+X wijzigt zijn alle handelingen (start, reboot en kill) met enkel de linkerhand uit te voeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 15:29
Ik heb momenteel 2 alfen laadpalen, 1 thuis en 1 op kantoor. Bij beide heb ik een HomeWizard P1 wifi meter. Bij beide heb ik deze ingesteld voor loadbalancing. Echter lijkt die thuis niet te werken en op kantoor werkt het perfect. Bij monitoring zie ik geen amperes bij de slimme meter in de MyEve app.

Zou dit kunnen komen dat ik thuis een DSMR 4.x heb en op kantoor een DSMR 5.x slimme meter? Die versie 5 geeft waardes terug per fase, versie 4 alleen totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demol88
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-09 13:51
Ze zijn hier gisteren de laadpaal komen installeren en ik heb van de installateur de flyer gekregen met ID, default password en Password Recovery Code op. Echter kan via geen enkele weg aan mijn laadpaal: MyEve app vind geen palen, heb dan ook de ACE Service Installer gedownload, maar als daar het ID in geef, geeft hij 'unknown username' terug. Mis ik ergens iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
Als we bij het begin beginnen, zit er een netwerkkabel in de alfen?

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demol88
Centauriprime schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:23:
Als we bij het begin beginnen, zit er een netwerkkabel in de alfen?
En het antwoord is hierop: neen :(
Er loopt enkel een P1-kabel en stroom kabel naar de laadpaal. Zucht, wordt die niet standaard met een UTP-kabel aangesloten ook?
Hoe kan je anders alles monitoren, laat staan dat zij (Eneco in dit geval) instellingen kunnen wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De verbinding tussen de Alfen en de P1 is een UTP RJ 11. Dat dient alleen om het LB en het solarchargen aan te sturen.
Om de software van de Alfen aan te sturen heb je een bijkomende UTP nodig tussen de Alfen en de ethernetpoort van je router/modem. Dit is een RJ45.

De Alfen zelf heeft geen wifi aan boord. Wil je via je netwerk de paal aansturen zal er dus een RJ45 verbinding tot stand gebracht moeten worden tussen paal en ethernetpoort van de modem/router.
Kan dat niet meer met een tweede UTP kan je proberen de bestaande UTP aan beide zijden te splitsen zodat de uiteinden telkens een RJ11 en RJ45 hebben. In de Alfen geen probleem want de poorten liggen vlak onder elkaar. In de woning moeten de digitale meter (met P1 poort) en de modem/router (met ethernetpoort) dan op een werkbare afstand van elkaar staan.

Voor de MYEve app is dat noodzakelijk want werkt alleen via wifi.
Voor de ACe installer is dat ook de makkelijkse werkwijze maar gezien deze in een windows omgeving draait kan je de laptop waarop deze geïnstalleerd werd wel nog rechtstreeks met een UTP verbinden met de RJ45 poort in de Alfen laadpaal. Dat kan voor periodieke eenmalige aanpassingen maar is voor dagdagelijks gebruik niet zo handig (de paal staat meestal buiten en de RJ45/RJ11 poorten zitten achter de cover van de paal en deze is bevestigd met een zestal schroeven.

Communicatie backoffice kan op twee wijzen verlopen: via 4G (en dan zit er een simkaart in je laadpaal maar als gebruiker kan je daar zelf niets mis mee) of met een UTP verbinding via internet.
Gezien bij jou die verbinding er blijkbaar niet is zal de backoffice dus via 4G verlopen (maar daar kan jij de software van de paal standaard niet mee aansturen).

[ Voor 103% gewijzigd door IvoB2 op 03-11-2023 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
demol88 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:33:
[...]

Hoe kan je anders alles monitoren, laat staan dat zij (Eneco in dit geval) instellingen kunnen wijzigen?
4g kaartje zit erin voor communicatie naar de backoffice.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demol88
IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:39:
De verbinding tussen de alfen en de P1 is een UTP RJ 11.
Kan je deze nog opsplitsen om toch nog aan het netwerk te hangen of hang ik er aan voor de moeite en heeft die echt een dedicated UTP kabel nodig? Mag je dit zelf doen als het beheer door leasemaatschappij gebeurd? :|
ZeRoC00L schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:41:
[...]

4g kaartje zit erin voor communicatie naar de backoffice.
Juist! Was ik vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
demol88 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:52:
[...]

Kan je deze nog opsplitsen om toch nog aan het netwerk te hangen of hang ik er aan voor de moeite en heeft die echt een dedicated UTP kabel nodig? Mag je dit zelf doen als het beheer door leasemaatschappij gebeurd? :|
Of het mag zal je moeten navragen, maar wat wil je precies bereiken? Alleen maar verbinding maken omdat het kan? (Moet kunnen)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demol88
ZeRoC00L schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:56:
[...]

Of het mag zal je moeten navragen, maar wat wil je precies bereiken? Alleen maar verbinding maken omdat het kan? (Moet kunnen)
Leek me handig om alles op te volgen van verbruik op de laadpaal en status etc? Of ben ik hier mis in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
demol88 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:52:
[...]

Kan je deze nog opsplitsen om toch nog aan het netwerk te hangen of hang ik er aan voor de moeite en heeft die echt een dedicated UTP kabel nodig? Mag je dit zelf doen als het beheer door leasemaatschappij gebeurd?
Indien de UTP voldoende aders heeft wel.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je aan de zijde van de woning voldoende kan splitsen (heeft je UTP voldoende lengte op overschot?) zodat je de P1 poort in de digitale meter en de ethernetpoort in de modem/router kan bereiken.

Normaal gezien (ik ken de voorwaarden van jouw carpolicy niet) zie ik niet in waarom dit een probleem zou geven met de lease want je wijzigt niets aan de laadpaal. De hardware (RJ45-poort) is al aanwezig in de paal.
Het enige wat jij als gebruiker doet is daar een UTP inpluggen, verbinden met de ethernetpoort en de paal softwarematig toevoegen aan je huisnetwerk.
Ik doe hier overigens juist hetzelfde (hier lag na installatie ook maar één UTP gezien er toen nog geen DM aanwezig was) en ik heb er nadien nog eentje bijgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ZeRoC00L schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:56:
[...]

Solar charging instellen/uitschakelen?
Connector 1 waarde wijzigen?
Loadbalancing waarden beïnvloeden?
Firmware updates uitvoeren?
Logging uitlezen?
......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
demol88 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:04:
[...]

Leek me handig om alles op te volgen van verbruik op de laadpaal en status etc? Of ben ik hier mis in?
Het is me even ontgaan of het een S-line of een SPL versie is?
Op de SPL kan je dat (kort) volgen op het display.
Pagina: 1 ... 17 ... 92 Laatste