[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 18 ... 92 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demol88
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-09 13:51
IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:04:
[...]

Indien de UTP voldoende aders heeft wel.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je aan de zijde van de woning voldoende kan splitsen (heeft je UTP voldoende lengte op overschot?) zodat je de P1 poort in de digitale meter en de ethernetpoort in de modem/router kan bereiken.

Normaal gezien (ik ken de voorwaarden van jouw carpolicy niet) zie ik niet in waarom dit een probleem zou geven met de lease want je wijzigt niets aan de laadpaal. De hardware (RJ45-poort) is al aanwezig in de paal.
Het enige wat jij als gebruiker doet is daar een UTP inpluggen, verbinden met de ethernetpoort en de paal softwarematig toevoegen aan je huisnetwerk.
Ik doe hier overigens juist hetzelfde (hier lag na installatie ook maar één UTP gezien er toen nog geen DM aanwezig was) en ik heb er nadien nog eentje bijgetrokken.
Dan ga ik hier straks eens kijken of ik dat snel geregeld krijg nu de sleuf nog openligt om er UTP bij te leggen en aan te sluiten, dat spaart me weer wat graafwerk achteraf :)
IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:08:
[...]

Het is me even ontgaan of het een S-line of een SPL versie is?
Op de SPL kan je dat (kort) volgen op het display.
Het is de SPL versie, dus kan het inderdaad ook daar op bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:21
@demol88 omdat er een backoffice (Eneco in jouw geval) gekoppeld is, dan heb je misschien ook toegang tot een portal om de geschiedenis van de laadsessies e.d. in te zien?
Dat is tenminste zo bij Leaseplan Energy als backoffice.

Neemt niet weg dat toegang met de app extra functies kan geven. Maar puur voor de laadgeschiedenis is er dus wellicht ook een andere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:37
IK heb hier even een vraagje . Vanuit de installateur is mijn laadpaal ingesteld ( via LB ) op een safe waarde zie ik ergens. Maw als ik op volle power laadt dan is dat 6,8 kW. Terwijk 32A single phase, 7,4kW zou moeten zijn .... ik snap dat ze een veilig gebied willen inbouwen. Maar kan dit aangepast worden naar 7,4kw of zorgt dit echt voor issues?

Indien ja, welke setting is dit?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Franciesco schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:44:
Neemt niet weg dat toegang met de app extra functies kan geven. Maar puur voor de laadgeschiedenis is er dus wellicht ook een andere optie.
Dat zou normaal gezien idd het geval moeten zijn. Hoe ga je anders de afrekening controleren?
Het display van de SPL toont alleen waarden tijdens het laden en het totaal afgenomen kWh verdwijnt enkele seconden nadat je de Ev loskoppelt van de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
rolelael schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:55:
IK heb hier even een vraagje . Vanuit de installateur is mijn laadpaal ingesteld ( via LB ) op een safe waarde zie ik ergens. Maw als ik op volle power laadt dan is dat 6,8 kW. Terwijk 32A single phase, 7,4kW zou moeten zijn .... ik snap dat ze een veilig gebied willen inbouwen. Maar kan dit aangepast worden naar 7,4kw of zorgt dit echt voor issues?

Thanks
Lijkt me eerder dat die 1F32A = 7,36 kW een theoretische benadering is.
Haal doorgaans ook niet meer dan 6,8 tot 7 kW indien ingesteld op 1F/32A connector1 en 40A slimme meter.

De ingestelde safe waarde dient alleen aangesproken te worden wanneer de P1 verbinding voor loadbalancing zou falen.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 03-11-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:20
Vandaag geconstateerd dat de Alfen Eve Single Pro-line (Eneco branded) niets meer doet, scherm is uit.
Groep in de meterkast staat aan, glaszekering gecontroleerd en lijkt in orde te zijn.

Laadpaal is volgens Eneco 1-11 voor het laatst gezien.
Wij hebben die dag niet opgeladen, laadpunt lijkt 'ineens' te zijn overleden?

Uiteraard is het laadpunt 2 jaar een 4 maanden oud ;(

Suggesties, ik hoor ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:25
rolelael schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:55:

Thanks
kan je auto ook laden op 7,4kW? die zou ook de beperkende factor kunen zijn. ik bijv prima aan een 22kw paal gaan staan laden, echter komt er dan toch maar 11kw de accu in omdat mijn auto niet op 22kw kan laden

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Smirnoff schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:04:
Vandaag geconstateerd dat de Alfen Eve Single Pro-line (Eneco branded) niets meer doet, scherm is uit.
Groep in de meterkast staat aan, glaszekering gecontroleerd en lijkt in orde te zijn.

ja beroepen op coulance en wijzen op een "te verwachte levensduur" die als langer dan 2 jaar en 4 maanden mag worden aangenomen. zou het niet zonder slag of stoot accepteren, dat kan altijd nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:20
Tiggy80 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:06:
[...]

ja beroepen op coulance en wijzen op een "te verwachte levensduur" die als langer dan 2 jaar en 4 maanden mag worden aangenomen. zou het niet zonder slag of stoot accepteren, dat kan altijd nog ;)
Alfen garandeert dat de EV Producten voor een periode van zevenentwintig (27) maanden vanaf de datum van levering CIP Alfen fabriek (volgens Incoterms 2020) (‘Garantieperiode’), vrij van gebreken zijn, tenzij Alfen en haar directe klant (‘Klant’) uitdrukkelijk schriftelijk anders overeenkomen

Installatiedatum (mag ik het zo lezen) 25 juni 2021 = 28,3mnd :')

edit:
De Alfen bevat een 63ma T (slow) glaszekering, deze kan stuk zijn (achter een zwart dopje). In mijn geval hielp vervanging niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Smirnoff op 04-11-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Smirnoff schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:20:
[...]

Alfen garandeert dat de EV Producten voor een periode van zevenentwintig (27) maanden vanaf de datum van levering CIP Alfen fabriek (volgens Incoterms 2020) (‘Garantieperiode’), vrij van gebreken zijn, tenzij Alfen en haar directe klant (‘Klant’) uitdrukkelijk schriftelijk anders overeenkomen

Installatiedatum (mag ik het zo lezen) 25 juni 2021 = 28,3mnd :')
volgens consumentenrecht mag je coulance verwachten als een product (ver) onder de te verwachte levensduur kapot gaat. ookal is de officiele garantie periode al verstreken. uiteraard is dat een beetje een grijs gebied, maar ik zou eneco zeker aanschrijven dat je verwacht dat de reparatie niet geheel voor jou rekening komt.

volgens ANWB is de verwachte levensduur van een laadpaal bijv 10 jaar, op een kwart al kapot is wel wat snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Tiggy80 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:04:
[...]

kan je auto ook laden op 7,4kW? die zou ook de beperkende factor kunen zijn. ik bijv prima aan een 22kw paal gaan staan laden, echter komt er dan toch maar 11kw de accu in omdat mijn auto niet op 22kw kan laden
Waarom zou mijn auto niet kunnen laden op 7,4kW. Minimaal moet die 6A hebben, max is 32A ( en hij kan 11kW aan ) #BMW-i4m50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:27
Smirnoff schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:04:

Kan ook nog een installatiefout zijn. Die van mij overleed na ruim 1 jaar. Bleek achteraf een installatiefout te zijn geweest. 1 vd afdichtingsrubbers was niet geplaatst en daardoor vocht in de lader en kortsluiting in de paal. Ik heb een nieuwe inhoud in de laadpaal gekregen. Overigens waren bij mij wel 2 vd 3 fasen er uit geknald, alsmede de laadpaalgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
rolelael schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:09:
[...]

Waarom zou mijn auto niet kunnen laden op 7,4kW. Minimaal moet die 6A hebben, max is 32A ( en hij kan 11kW aan ) #BMW-i4m50
omdat je BMS dat niet zou ondersteunen. ik zeg niet dat het zo is, maar dat het zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
rolelael schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:09:
[...]

Omdat die 11 kW 3 fasen van 16A gebruikt, en 7,4kW doorgaans 1 fase van 32A.
De auto kan dus niet met 32A laden op 1 fase.
Ik verwacht niet dat je auto 2 fasen kan 'koppelen' om met 2x 16A te laden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Dat ik nooit op 1 fase 11kW kan laden dat snap ik volledig :)

Maar theoretisch gezien laad ik met 6,8kW dan is dat /- 29,56A ; ik heb 40A - met loadbalancing. Dus in princiepe zou die 7,4kW prima instelbaar zijn ( laat ons voor safety zeggen 7kW )... Het ergste wat zou kunnen gebeuren als LB faalt = zekering af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:07

YJB

k probeer in te loggen op mijn Alfen Eve Single Pro. Deze wordt gemanaged met een backoffice abonnement, maar ik wil deze graag med modbus uitlezen.

Ik kan inloggen in de service installer, maar als ik verbinding wil maken met de Alfen Eve Single Pro dan krijg een wachtwoord prompt "Please select the user level and enter the password to login"

Enig idee hoe ik hier achter kan komen? (Ik vrees dat ik het niet kan achterhalen via 50five...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:33
YJB schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:44:
k probeer in te loggen op mijn Alfen Eve Single Pro. Deze wordt gemanaged met een backoffice abonnement, maar ik wil deze graag med modbus uitlezen.

Ik kan inloggen in de service installer, maar als ik verbinding wil maken met de Alfen Eve Single Pro dan krijg een wachtwoord prompt "Please select the user level and enter the password to login"

Enig idee hoe ik hier achter kan komen? (Ik vrees dat ik het niet kan achterhalen via 50five...)
Op de Alfen website kan je username en password aanvragen voor ACE service installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
WillemD61 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:51:
[...]

Op de Alfen website kan je username en password aanvragen voor ACE service installer.
Ik heb wel een login als 'owner' via de my eve app .. maar in de service installer kom ik niet in

Als ik mij registreer kom ik op t portaal maar zie ik enkel

Documentation
Knowledge
Install. video's

Enig idee hoe ik aan een login kom dan? dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

WillemD61 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:51:
[...]

Ja, ik kan ook wel in de service installer, maar daarna kom ik niet in mijn laadpaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-U6FV-Z2XixSz6ZPlRy1CuJicWY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0iJnTvz2GKQKybrvFM0Qg8fm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
rolelael schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:02:

Maar theoretisch gezien laad ik met 6,8kW dan is dat /- 29,56A ; ik heb 40A - met loadbalancing. Dus in princiepe zou die 7,4kW prima instelbaar zijn ( laat ons voor safety zeggen 7kW )... Het ergste wat zou kunnen gebeuren als LB faalt = zekering af.
En welke waarde heb je dan op de connector 1 ingesteld (in A) en welke waarde leest je af op de laadpaal (in kW)? De waarde ingesteld op Connector 1 is de effectieve ingestelde laadwaarde.
Wanneer de LB faalt gaat de zekering niet af want dan gaat hij pas laden aan de waarde waarop de safety modus is ingesteld.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 03-11-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036

Die auto heeft een boordlader die maximaal 16A = 3,7kW kan/mag laden op 1 fase.
En je biedt hem slechts 1 fase aan als je een (1x) 40A huisinstallatie hebt.
Edit:
Als je er nu in slaagt om meer dan die 3,7kW op 1 fase te laden, "houdt de boordlader zich niet aan de regels".
Edit 2:
Als je bij het opstarten van de laadpaal in het schermpje die 6,8kW te zien krijgt, klopt dat als theoretisch maximum voor de laadpaal en heeft de monteur de paal 'verteld' dat 'ie op ~30A is afgezekerd.
De paal biedt het wel aan, maar de auto kan het niet (volledig) gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door Peter-036 op 03-11-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:30

de Peer

under peer review

YJB schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:53:
[...]

Ja, ik kan ook wel in de service installer, maar daarna kom ik niet in mijn laadpaal.

[Afbeelding]
Je leasemaatschappij kan deze aan je geven (als ze dat willen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Peter-036 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:14:
[...]

Edit:
Als je er nu in slaagt om meer dan die 3,7kW op 1 fase te laden, "houdt de boordlader zich niet aan de regels".
Edit 2:
Als je bij het opstarten van de laadpaal in het schermpje die 6,8kW te zien krijgt, klopt dat als theoretisch maximum voor de laadpaal en heeft de monteur de paal 'verteld' dat 'ie op ~30A is afgezekerd.
Die auto laadt wel degelijk aan 6,8 kW kan ik zien aan resterende tijd als mijn soc leeg staat. Batt van 84kW en van 0-100 doe ik een 12 tal uren over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Peter-036 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:14:
[...]

Edit:
Edit 2:
Stroom L1 idd 30A zie ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolelael
Hieronder tabel van de wagen , 1 fasig

Laadpunt Maximaal Vermogen
Tijd
Snelheid
Stopcontact
(2.3 kW)
230V /
1x10A
2.3 kW
41u30m
11 km/u
1-fase 16A
(3.7 kW)
230V /
1x16A
3.7 kW
25u45m
17 km/u
1-fase 25A
(5.8 kW)
230V /
1x25A
5.8 kW
16u30m
27 km/u
1-fase 32A
(7.4 kW)
230V /
1x32A
7.4 kW
13 uur

Sorry voor de vorm :-) maar zoals je ziet 32A 1 fasig,7,4kW ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Dan is inderdaad de afzekering/instelling vvan de monteur op 30 Ampere de beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-08 00:40
Alfen Eve Single S-line (Plug & Charge)

Mijn oog viel op deze lader maar krijg een aantal vragen niet goed beantwoord. Zou iemand mij daarbij uit de brand kunnen helpen?
  1. Kan je hier ook de Eve app installeren als je hem op het netwerk aansluit en hiermee te bedienen?
  2. Is de laadpaal ook ook op alleen 1 fase aan te sluiten? Ik heb wel 3 fase maar dan moet de meterkast eerst aangepast worden. Er is al wel een laadpaal aansluiting voor 1 fase.
  3. En kun je hiermee laden op vaste tijden bv. alleen tussen 00:00 en 06:00?
  4. Is deze ook ondersteund door evcc? https://docs.evcc.io/en/docs/devices/chargers#alfen-eve
  5. Kan de Eve gekoppeld worden aan bv Multitankcard om zo standen door te geven bij de werkgever? (geen nood als het niet kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
rolelael schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:28:
[...]

Ik heb wel een login als 'owner' via de my eve app .. maar in de service installer kom ik niet in

Als ik mij registreer kom ik op t portaal maar zie ik enkel

Documentation
Knowledge
Install. video's

Enig idee hoe ik aan een login kom dan? dank je
hier stap voor stap uitgelegd:

https://knowledge.alfen.c...ler+configuration+tool%3F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 22:11

B_S

De automaat kan 32A aan, maar dat raadt ik af. Als je meerdere malen per week op de max gaat laden is die na 1-2 jaar op. De thermische beveiliging raakt defect. Alfen zelf raadt 20A aan bij 16A en 40A bij 32A, juist om dit te voorkomen. Het laadpunt is dan nog steeds goed beveiligd tegen aardlek (type A voor AC stromen, DC beveiliging zit in de lader zelf) en kortsluiting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 19:52
Morph666 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:53:

Mijn oog viel op deze lader maar krijg een aantal vragen niet goed beantwoord. Zou iemand mij daarbij uit de brand kunnen helpen?
  1. Kan je hier ook de Eve app installeren als je hem op het netwerk aansluit en hiermee te bedienen?
  2. Is de laadpaal ook ook op alleen 1 fase aan te sluiten? Ik heb wel 3 fase maar dan moet de meterkast eerst aangepast worden. Er is al wel een laadpaal aansluiting voor 1 fase.
  4. Is deze ook ondersteund door evcc? https://docs.evcc.io/en/docs/devices/chargers#alfen-eve
  5. Kan de Eve gekoppeld worden aan bv Multitankcard om zo standen door te geven bij de werkgever? (geen nood als het niet kan)
1. je kan hem bedienen met eve, maar niet zo handig, connectie probleem en elke keer wachtwoord ingeven
2. 1 fase laden kan je aanvinken zodat die niet switch naar 3 fase
3. ik vermoed van niet, maar als je link met home assistant kan je dit wel instellen op HA
4. dacht van wel, maar gebruikt modbus protocol. er zijn mensen die dat gebruikt. maar ik gebruik HA
5. om met werkgever (belgie) zou men een backoffice moeten verbinden zodat de werkgever kan zien hoeveel er verbruikt is. normaal is dat een aparte nfc batch, maar elke werkgever is anders. je zou beter kijken wat de car policy verteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat betreft punt 5.:
ACE installer en MyEve dienen om de software van je laadpaal te besturen en zijn in se niet bedoeld om er verrekening met de werkgever mee te doen.
Dat kan op twee manieren:
- Backoffice via 4G of UTP en dan heb je niet noodzakelijk een multitankkaart nodig (wel indien RFID, niet indien P&C).
- De laadpaal semi publiek laten openstellen en dan kan je er o.a. de laadkaart van de werkgever aan koppelen.

Wij gebruiken bv. beide methodes al jaren zonder probleem op telkens een Alfen SPL op verschillende locatie.
Backoffice op de thuislaadpaal, ingesteld op P&C.
TE multitankcard van werkgever op tweede locatie en Alfen ingesteld op RFID.

In het eerste geval betaal je de aanvankelijk geladen kWh aan de prijs van je eigen energiecontract en wordt dat een keer per maand verrekend via de back office en gestort op rekening waar ook loon op komt (volgens de hier geldende car policy aan de CREG tarieven).

In het tweede geval betaal je zelf niets en gaat de rekening naar de werkgever (of wie dan ook de rekening van openbaar laden vereffend) net zoals je overal elders openbaar met die multikaart zou tanken/laden.

En zoals al vermeld, alles hangt uiteraard af van je eigen car policy.

Wat betreft punt 1, dat hangt er vanaf hoe je MyEve gebruikt en op welk device. Hier heb ik dat wachtwoord gewoon gekoppeld aan eigen vingerafdruk, dus niets meer in te geven. :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 04-11-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Morph666 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:53:

Wat punt 3 betreft: afhankelijk van de auto en bijbehorende app (ik heb Kia Connect), kan je in die app de laadtijd instellen. Je maakt dan overdag de kabelverbinding tussen auto en app en authoriseert de transactie met je kaart (als je RFID gebruikt), maar het opladen start dan pas op de aangegeven tijd in de app van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy Man 2013
  • Registratie: Mei 2013
Het heeft even geduurd maar ik heb eindelijk connectie tussen laadpaal en P1 van de slimme meter.

Ik wil graag gebruik maken van load balancing (heb licentie), maar laad mijn auto op 1 fase (hybride) - de paal zelf is 3 fasen. Nu zegt de alfen laadpaal dat ik laad op L2, waar de slimme meter L1 zegt. Vermoedelijk kwestie van draden op verschillende fasen. Hierdoor doet loadbalancing het echter niet (meter zegt L1 = 26A, L2 = 1A -> laadpaal denkt, volle bak laden).

Ben al aan de slag gegaan phase mapping, maar dat lijkt weinig effect te hebben (waarschijnlijk dient dat een heel ander doel?). Hebben jullie een idee hoe dit slim en makkelijk op te lossen is, zonder de draden om te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Happy Man 2013 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:10:
Het heeft even geduurd maar ik heb eindelijk connectie tussen laadpaal en P1 van de slimme meter.

Ik wil graag gebruik maken van load balancing (heb licentie), maar laad mijn auto op 1 fase (hybride) - de paal zelf is 3 fasen. Nu zegt de alfen laadpaal dat ik laad op L2, waar de slimme meter L1 zegt. Vermoedelijk kwestie van draden op verschillende fasen. Hierdoor doet loadbalancing het echter niet (meter zegt L1 = 26A, L2 = 1A -> laadpaal denkt, volle bak laden).

Ben al aan de slag gegaan phase mapping, maar dat lijkt weinig effect te hebben (waarschijnlijk dient dat een heel ander doel?). Hebben jullie een idee hoe dit slim en makkelijk op te lossen is, zonder de draden om te gooien?
Met phase mapping kun je aangeven hoe de fases aangesloten zitten. De waardes van de meter zullen alsnog hetzelfde binnen komen, maar in de log kun je nagaan of het goed gaat met load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedraak
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-01 15:49
Hallo,

Ik ben momenteel een Alfen Eve Singe Pro aan het plaatsen. Dat ging allemaal vlot dankzij de goeie documentatie. Het enige waarover haast niks te vinden is, is hoe de simkaart in het slot gestoken moet worden. Moet de chip naar beneden (kant pcb) en de afgeschuinde hoek van de simkaart vooraan? Bij het insteken veert de kaart op het einde steeds wat terug. Dat is wellicht normaal maar was wat verwarrend. Meestal blijft zoiets ofwel steken of is het zo'n klik systeem als met sd kaarten.

De aansluiting in de kast moet nog gebeuren, vandaar dat ik het nog niet in de praktijk heb kunnen testen of ie juist zit.

Hartelijk bedankt!

Dirk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:36
dikkiedraak schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:58:
Moet de chip naar beneden (kant pcb) en de afgeschuinde hoek van de simkaart vooraan?
De eerste hit op Google laat mij het volgende zien:

https://alfen.com/nl/file....&text=stekkeraansluiting

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedraak
Bedankt voor je antwoord. Die pdf had ik inderdaad al gevonden. Er staat wel wat in over "chip naar de achterzijde van de behuizing", dat heb ik dan ook gedaan. Ik vermoed dat ze bedoelen "naar de kant van de printplaat" wat ook het meest logisch is. Of het ook betekent dat de afgeschuinde kant vooraan moet weet ik niet... de chip zit iets meer naar de andere kant, is dat dan ook wat ze bedoelen met "achterzijde" ?

Het is ook niet helemaal hetzelfde toestel. De chiplezer zit niet links maar centraal. Maakt vast niks uit maar ik wou even horen bij iemand die de eve single pro heeft in combinatie met simkaart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedraak
Ach wacht, de foto had ik niet gezien. Daarop is het inderdaad duidelijker. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:36
Er staat een plaatje in de PDF waar het invoeren van de simkaart geïllustreerd wordt.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedraak
Ik heb ondertussen ontdekt dat in de pdf van de single (pro) de orientatie ook te zien is op 1 schets. Je moet gewoon voldoende inzoomen om het daadwerkelijk door te hebben :-) Het terugveren had ik ook toen ik deze orientatie probeerde, dat zal dus wellicht normaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedraak
De simkaart klikte nu wel goed vast. Probleem opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 23:36

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Happy Man 2013 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:10:

Ik vroeg mij hetzelfde af met de fases. Bij mij hebben ze het ook niet goed aangesloten.
Ik heb nu ingevoerd bij Fase-rotation L2L3L1 , dat zou kloppen met de slimme meter.

Jammer dat je nergens kan verifiëren of het nu klopt. En of dat ik fase-rotation goed begrijp. Ik zie dat je het ook kan gebruiken bij meerdere poorten als je dubbele aansluiting hebt om dan te draaien.

Nou ja, als ik echt geen goed gevoel er aan over hou, pas ik het zelf wel aan. Het is altijd hetzelfde, als je het zelf niet doet gebeurt het maar half.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
dikkiedraak schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:50:
De simkaart klikte nu wel goed vast. Probleem opgelost!
Kan je eens naar de foto kijken in deze post ?
WillemD61 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Zo ziet het er toch uit zonder simkaart neem ik aan ?

Ik vraag het omdat mijn laadpaal telkens verbinding probeert te maken, eerst via de kabel en dan via het modem, en de verbinding via het modem mislukt, volgens mij gewoon omdat er geen simkaart in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

WillemD61 schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:01:
[...]

Kan je eens naar de foto kijken in deze post ?
WillemD61 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Zo ziet het er toch uit zonder simkaart neem ik aan ?

Ik vraag het omdat mijn laadpaal telkens verbinding probeert te maken, eerst via de kabel en dan via het modem, en de verbinding via het modem mislukt, volgens mij gewoon omdat er geen simkaart in zit.
Als je geen respons van het modem krijgt, is die defect. Normaliter zou je merk, type, IMEI en meer moeten kunnen zien. Op het eerste tab zou je ook het merk en type modem moeten kunnen terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
B_S schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:16:
[...]

Als je geen respons van het modem krijgt, is die defect. Normaliter zou je merk, type, IMEI en meer moeten kunnen zien. Op het eerste tab zou je ook het merk en type modem moeten kunnen terugvinden.
Die gegevens zie ik, maar er volgt een foutmelding, zoals gezegd, omdat de verbinding niet tot stand komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 19:52
ronjon schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

ik zie t.
kunnen de Disconnect Action en Disconnect Timeout ook gezet worden in de HomeAssistant integration ?
beta version: https://github.com/leeyue...llbox/releases/tag/2.7.19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:36
ik kreeg een melding dat er een nieuwe firmware/bootloader is namelijk ng9xx 6.5.0-4217-bl-upgrade-b
heb nu 6.5.0-4217 en bootloader 1.2.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

teo1966 schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:49:
ik kreeg een melding dat er een nieuwe firmware/bootloader is namelijk ng9xx 6.5.0-4217-bl-upgrade-b
heb nu 6.5.0-4217 en bootloader 1.2.0
De firmware is exact dezelfde, alleen zit in deze update ook een (nieuwe) bootloader. Deze wordt echter alleen geüpdatet als je nog geen 6.x had. De voorgaande firmware 6.5.0, zonder bootloader, kon alleen geïnstalleerd worden vanaf 6.x. Dat verklaart de problemen die meerdere mensen hier hadden met updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:31

timhtc

Home Energy Management

Ik probeer de eigenaarscode te krijgen van 50five, de CPO [chargepoint operator], maar die geven hem niet. Iemand gelukt om deze wel te verkrijgen?
Ze kunnen met een raar verhaal over het vervallen van garantie.

Zonder deze code/wachtwoord kan ik als eigenaar ook geen solar charge en dergelijke instellen.

Single Pro-line 22kW, vaste kabel, loadbalacing

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kisik
timhtc schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:15:
Ik probeer de eigenaarscode te krijgen van 50five, de CPO [chargepoint operator], maar die geven hem niet. Iemand gelukt om deze wel te verkrijgen?

Zonder deze code/wachtwoord kan ik als eigenaar ook geen solar charge en dergelijke instellen.

Geen sticker aan de binnenkant van de paal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

kisik schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:23:
[...]

Geen sticker aan de binnenkant van de paal?
Bedankt voor de tip. Codes zaten inderdaad aan de binnenkant van de deksel.

Vervolgvraag, kun je de firmware gewoon updaten zonder de backoffice functies te vernielen?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
timhtc schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:05:
[...]

Bedankt voor de tip. Codes zaten inderdaad aan de binnenkant van de deksel.

Vervolgvraag, kun je de firmware gewoon updaten zonder de backoffice functies te vernielen?
Ging bij mij goed (eFlux). Ben wel naar 6.3 gegaan ipv de hoogst beschikbare (6.5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

kisik schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:15:
[...]

Ging bij mij goed (eFlux). Ben wel naar 6.3 gegaan ipv de hoogst beschikbare (6.5)
Heb je daar bewust voor gekozen en wat waren je afwegingen? Ik zit nu op 6.1 en zie nog geen solar charge functies. https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920) in de release note zie ik ook geen solar charge benoemd.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
timhtc schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:21:
[...]

Heb je daar bewust voor gekozen en wat waren je afwegingen? Ik zit nu op 6.1 en zie nog geen solar charge functies. https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920) in de release note zie ik ook geen solar charge benoemd.
Bewust idd. 6.3 is stabiel en heeft solar charging. Zie ook: Mpower in "Alfen Eve Single S- line / zonnepanelen / digitale teller"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemD61
timhtc schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:15:

Is mij wel gelukt, bij Coolblue, met als argument dat ik als eigenaar eindcontrole moet kunnen houden, ook als zij eventueel uit deze markt zouden stappen en geen support/garantie meer zouden geven. Ik moet in zo'n geval dan zelf het beheer kunnen doen en/of anderen toegang kunnen geven voor het beheer.
Ik heb verder ook geen contract met Coolblue, alleen de aankoop en installatie via hun gedaan. Wel lopen de transacties nog via hun backoffice blijkbaar want ik krijg elke maand een 0 factuur.
Je kan verder nog als argument gebruiken dat je geen acties zal doen die de garantie in gevaar brengen (maar ja, als je gaat upgraden en solar charge aan gaat zetten is dat misschien niet zo'n sterk argument ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 00:40
Mijn Eve Single Pro is gister geïnstalleerd en zodra ik de pas ervoor houdt om de sessie te stoppen blijft deze staan op "even geduld" en moet ik handmatig in de auto de laadpoort ontgrendelen.

Van andere Alfen palen heb ik eerder gezien dat bij het aanbieden van de pas ook de auto wordt ontgrendeld en het bericht hoeveel geladen en 'fijne reis' wordt getoond.
Bij mij blijft dus 'even geduld' staan tot ik zelf de kabel ontgrendel.

Backoffice: e-flux.

Nu heb ik al in ACE Installer door de settings zitten bladeren, maar ik zie nergens een instelling staan die dit kan veroorzaken.

Iemand die dit herkent en die de oplossing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
nrdnmg schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:16:
Mijn Eve Single Pro is gister geïnstalleerd en zodra ik de pas ervoor houdt om de sessie te stoppen blijft deze staan op "even geduld" en moet ik handmatig in de auto de laadpoort ontgrendelen.

Van andere Alfen palen heb ik eerder gezien dat bij het aanbieden van de pas ook de auto wordt ontgrendeld en het bericht hoeveel geladen en 'fijne reis' wordt getoond.
Bij mij blijft dus 'even geduld' staan tot ik zelf de kabel ontgrendel.

Backoffice: e-flux.

Nu heb ik al in ACE Installer door de settings zitten bladeren, maar ik zie nergens een instelling staan die dit kan veroorzaken.

Iemand die dit herkent en die de oplossing heeft?
Is dat niet een instelling in de auto? Bij mijn vorige auto (Kia E-Soul) en de huidige Hyundai Ioniq 5 is het namelijk een instelling/keuze in de auto.
Laadkabel vergrendeld zolang de auto 'op slot' staat.
De laadpaal kan zulke opdrachten niet aan de auto geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
Peter-036 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:39:
[...]

Is dat niet een instelling in de auto? Bij mijn vorige auto (Kia E-Soul) en de huidige Hyundai Ioniq 5 is het namelijk een instelling/keuze in de auto.
Laadkabel vergrendeld zolang de auto 'op slot' staat.
De laadpaal kan zulke opdrachten niet aan de auto geven.
Thanx voor je suggestie, maar Tesla heeft die optie niet. En ik heb bij andere Alfen palen ook de ervaring dat deze wel automatisch ontkoppeld zodra je de sessie beëindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
nrdnmg schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:06:
[...]

Thanx voor je suggestie, maar Tesla heeft die optie niet. En ik heb bij andere Alfen palen ook de ervaring dat deze wel automatisch ontkoppeld zodra je de sessie beëindigd.
Met een losse laadkabel zal deze én in de paal én in de auto vergrendeld zijn. Ik herken je situatie niet, aangezien ik een vaste laadkabel heb en ik mijn VW idd op automatisch ontgrendelen heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrdnmg
kisik schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:22:
[...]

Met een losse laadkabel zal deze én in de paal én in de auto vergrendeld zijn. Ik herken je situatie niet, aangezien ik een vaste laadkabel heb en ik mijn VW idd op automatisch ontgrendelen heb staan.
Ik heb ook een vaste kabel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:27
Ik heb een serieus probleem met mijn laadpaal en misschien dat jullie het herkennen.

1 van mijn fasen is er afgelopen week uitgeslagen. Waarschijnlijk vanwege een oude hoofdzekering. Deze is vervangen door de netbeheerder en ik heb vervolgens alle groepen, incl. de laadpaal, weer aangezet. Nu blijft mijn Alfen Single Line Pro 22kw hangen op "laadpunt start op". Is dit iets bekends? Kan ik hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Powergrim schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:27:
Ik heb een serieus probleem met mijn laadpaal en misschien dat jullie het herkennen.

1 van mijn fasen is er afgelopen week uitgeslagen. Waarschijnlijk vanwege een oude hoofdzekering. Deze is vervangen door de netbeheerder en ik heb vervolgens alle groepen, incl. de laadpaal, weer aangezet. Nu blijft mijn Alfen Single Line Pro 22kw hangen op "laadpunt start op". Is dit iets bekends? Kan ik hier iets mee?
Inloggen met de Installer en kijken wat de log aangeeft. Heb je de paal al spanningsloos gemaakt en weer aan gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:27
B_S schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:20:
[...]

Inloggen met de Installer en kijken wat de log aangeeft. Heb je de paal al spanningsloos gemaakt en weer aan gezet?
Ja ik heb de Ace installer maar weer eens op m`n laptop gezet. De paal zit niet vast aan het netwerk, dus even het momentje zoeken dat het iets minder regent en eens even kijken wat die zegt.

Spanningsloos heb ik al een aantal keer gedaan. Altijd hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Hoi, we gaan wellicht ook een Alfen installeren, we gaan alvast een 4 polige zekering voorzien omdat we een 3 fase hebben... Maar moeten we ook nog een extra nat differentieel voorzien in de kast? Ik had begrepen dat sommige palen deze beveiliging al aan boord hebben? Want onze kast zit namelijk vol, en een extra kast voorzien voor alleen de nat differentieel zou zonde zijn :-)

Wat hebben jullie moeten voorzien in de kast? Toch alleen maar een 1 x 4 polige aardlekschakelaar Type B? Of nog iets extra ?

[ Voor 14% gewijzigd door NoFate op 08-11-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Hoe werkt de plug & charge eigenlijk ? Kan die ergens kijken aanr een 'car id' om zo zeker te zijn dat die mag laden? Nu laad ik met mijn rfid kaart , die gekend is op backoffice.. maar plug & charge zou veel fijner zijn alleszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat werkt zoals de uitdrukking het stelt: laadkabel in de laadpoort van de EV en het laden start.
Bij AC laden heb je nooit uitwisseling van CAR ID's en andere gegevens. Dat werkt (momenteel) alleen bij DC laden.
P&C wil in de praktijk dan ook zeggen dat iedere EV die de laadkabel aan zijn laadpoort koppelt automatisch met laden begint (op kosten van de verrekeningsmethode gekoppeld aan dat laadpunt).

Wil je laadkosten willen toekennen aan afzonderlijke EV's/gebruikers zal je toch met RFID moeten werken.
De Alfen heeft trouwens beide opties (maar niet gelijktijdig, het is het een of het ander).

[ Voor 87% gewijzigd door IvoB2 op 08-11-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
ok snap ik ... kan ik zonder issues overschakelen naar plug & charge ( maw kan ik ook terug , worden de rfid gegevens bewaard ) .. En beter nog wordt de backoffice ervan 'autom' op de hoogte gesteld ;) ikheb een login van mijn paal ( als owner ) maar kan ook via de alfen service tool eraan ( en ik d8 dat ik die wijziging ook kon doorvoeren ) . Mijn paal staat een stuk vanachter op mijn oprit en ben alleenstaand, dus ook maar 1 EV voertuig ( zou dus makkelijker zijn ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik weet niet hoe het bij jou geregeld is maar hier heeft de backoffice (LMS) geen zaken met hoe ik de laadpaal wens te gebruiken.
De backoffice dient alleen om het verbruik dat door de laadpaal gaat automatisch te verrekenen en verder niets.
De instellingen hoe het een en ander moet werken zal ik zelf wel bepalen.

De RFID gegevens kan je, moest het misgaan, zelf ook toevoegen en koppelen aan een welbepaalde laadkaart.

Ik heb één Alfen SPL op P&C staan (automatische verrekening via back office) en één Alfen SPL gekoppeld aan een laadkaart van het bedrijf van de partner (verrekening via de laadpas, geen backoffice). Hier kunnen ook andere laadpassen op laden (rekening naar de respectievelijke houder van de laadpas). Deze laatste staat semi publiek (maar wie de locatie niet kent vindt hem uiteraard niet :) ).

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 08-11-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

NoFate schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:08:
Hoi, we gaan wellicht ook een Alfen installeren, we gaan alvast een 4 polige zekering voorzien omdat we een 3 fase hebben... Maar moeten we ook nog een extra nat differentieel voorzien in de kast? Ik had begrepen dat sommige palen deze beveiliging al aan boord hebben? Want onze kast zit namelijk vol, en een extra kast voorzien voor alleen de nat differentieel zou zonde zijn :-)

Wat hebben jullie moeten voorzien in de kast? Toch alleen maar een 1 x 4 polige aardlekschakelaar Type B? Of nog iets extra ?
Type A is prima. De lader heeft zelf DC lekstroom beveiliging.

Wat bedoel je met nat differentieel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
B_S schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:03:
[...]

Type A is prima. De lader heeft zelf DC lekstroom beveiliging.

Wat bedoel je met nat differentieel?
Nu in de kast hebben we ook zo een hoofd zekering van 30mA en 300mA, ik dacht dat er nog zo 1 bijmoest voor de paal, omdat deze in het vocht staat? Maar dat moet dan niet?

Dus gewoon 1 x 4 polige Type A bij de kast, en dat is voldoende dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

NoFate schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:09:
[...]

Nu in de kast hebben we ook zo een hoofd zekering van 30mA en 300mA, ik dacht dat er nog zo 1 bijmoest voor de paal, omdat deze in het vocht staat? Maar dat moet dan niet?

Dus gewoon 1 x 4 polige Type A bij de kast, en dat is voldoende dan?
Alfen laadpunten vereisen aardlek en automaat. Bij gebrek aan ruimte is een aardlek automaat de oplossing. Exacte karakteristieken staan in de installatiehandleiding. Voor zo ver ik kan herinneren aardlek type B en automaat type B, 30mA. Mocht je een Renault Zoe rijden gelden er weer andere vereisten, 300mA dacht ik.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

timhtc schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:20:
[...]

Alfen laadpunten vereisen aardlek en automaat. Bij gebrek aan ruimte is een aardlek automaat de oplossing. Exacte karakteristieken staan in de installatiehandleiding. Voor zo ver ik kan herinneren aardlek type B en automaat type B, 30mA. Mocht je een Renault Zoe rijden gelden er weer andere vereisten, 300mA dacht ik.
Type A 30mA aardlekautomaat, B- of C-karakteristiek. Voor thuisgebruik een 20A bij 16A laadstroom (11kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
ah, dus de combinatie van aardlek + automaat bestaat ook?
Dus in theorie zou je eigenlijk 8 modules moeten vrijhebben in de kast?
Maar dit kan bv ook? Dan heb je maar 4 x modules over hebben in de kast?

https://www.vekto.nl/aard...-20a-3-polig-nul-30ma-6ka

[ Voor 16% gewijzigd door NoFate op 08-11-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

NoFate schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:29:
ah, dus de combinatie van aardlek + automaat bestaat ook?
Dus in theorie zou je eigenlijk 8 modules moeten vrijhebben in de kast?
Maar dit kan bv ook? Dan heb je maar 4 x modules over hebben in de kast?

https://www.vekto.nl/aard...-20a-3-polig-nul-30ma-6ka
Precies 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Lap, dat zijn dan die dure dingen van 500 waar soms over gesproken wordt?

https://www.vekto.nl/aard...type-b-30ma-6ka-81mm-rcmb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

NoFate schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:05:
Lap, dat zijn dan die dure dingen van 500 waar soms over gesproken wordt?

https://www.vekto.nl/aard...type-b-30ma-6ka-81mm-rcmb
Er zijn ook goedkopere, 150-250 euro. Maar dat hoeft dus niet, type A is prima.

Zie ook deze link voor meer info.

[ Voor 23% gewijzigd door B_S op 08-11-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Dat lijkt er meer op, vanwaar dat grote prijsverschil dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_S

B_S

NoFate schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:20:
[...]

Dat lijkt er meer op, vanwaar dat grote prijsverschil dan?
Type A versus type B 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
B_S schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:46:
[...]

Type A versus type B 🙂
Ok, ik ben gerust gesteld nu :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Ik belde vandaag met Shell Recharge om me te abonneren op hun backoffice. Schijnbaar kan de Alfen Single eve niet gekoppeld worden.

Is er ergens een lijst met partijen die ik wel kan koppelen? (heb nu eFlux, maar ben niet zo tevreden. M.n. over hun laadpas). Ik wil kijken of ik langzamerhand wat laadpassen/abonnementen kan dumpen of ben ik nog te ambitieus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ja, de keuzelijst voor backoffice zit in de software van de Alfen.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 08-11-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
IvoB2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:34:
Ja, de keuzelijst voor backoffice zit in de software van de Alfen.
Hele waslijst gevonden idd. Eens kijken wat er in NL ook is te gebruiken .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
IvoB2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:13:
Ik weet niet hoe het bij jou geregeld is maar hier heeft de backoffice (LMS) geen zaken met hoe ik de laadpaal wens te gebruiken.
De backoffice dient alleen om het verbruik dat door de laadpaal gaat automatisch te verrekenen en verder niets.
De instellingen hoe het een en ander moet werken zal ik zelf wel bepalen.

De RFID gegevens kan je, moest het misgaan, zelf ook toevoegen en koppelen aan een welbepaalde laadkaart.

Ik heb één Alfen SPL op P&C staan (automatische verrekening via back office) en één Alfen SPL gekoppeld aan een laadkaart van het bedrijf van de partner (verrekening via de laadpas, geen backoffice). Hier kunnen ook andere laadpassen op laden (rekening naar de respectievelijke houder van de laadpas). Deze laatste staat semi publiek (maar wie de locatie niet kent vindt hem uiteraard niet :) ).
Ik heb toen eens aan mijn backoffice gevraagd om bv een 2de laadkaart te koppelen ( omdat ik er altijd wel 1 kwijt speel ergens, of misleg ) . maar neen dat wouden ze niet doen... Is het echt zo dat ik zelf bv een exra rfid kan toekennen richting backoffice? Wat als ik plug & charge opzetn gaat de verrekening dan via backoffice of moet ik daar iets specifiek in aangeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je moet per paal de keuze maken:
- Of P&C en dan is het gewoon aankoppelen en laden en gaat de rekening eerst via je eigen energiecontract en vervolgens via de backoffice automatisch naar de werkgever en wordt nadien periodiek (hier een keer per maand) verrekend via je eigen bankrekening.
- Of RFID (en paal semi publiek instellen) en dan aanvaardt hij iedere laadkaart en gaat de rekening naar hoe de koppeling is van iedere laadkaart. Is dat een privé kaart gaat de rekening naar de rekeninghouder, is dat een laadkaart van de werkgever naar de werkgever, enz. Die rekeningen zie je als houder van de laadpaal nooit.

Je koppelt dus geen meerdere RFID (RFID betekent alleen dat de laadpaal geactiveerd moet worden via een laadpas) aan een paal maar stelt deze in op P&C of RFID en de verrekening gebeurt daarna via back office of via laadkaart.

Bij Plug & Charge moet je niets doen. Alleen eerst eenmalig een backoffice toewijzen in de software van de laadpaal. Vervolgens verloopt alles automatisch.

Nu ja, zo verloopt het toch op mijn palen maar die zijn niet dichtgetimmerd door het bedrijf noch door de backoffice en hebben alle Alfen licenties geactiveerd. Ik heb wel eens gelezen dat dit elders er anders aan toegaat maar dat zal je zelf moeten navragen voor je specifieke laadpaal.
Koop je hem privé dan is hij uiteraard "open". Maar dan moet je voor extra functies wel extra betalen voor alle licenties (en dat zijn er bij Alfen nogal wat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmu
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-12-2023
Daveth schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:34:
[...]

Ja dat is dan jammer de HomeWizard heeft een mDNS server, gemiste kans dan.
Die gemiste kans valt wel mee. De ACE Service Installer geeft bij het instellen van de HomeWizard P1 aan dat het laadpunt een discovery doet. In de logging zie ik dat ook netjes terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3xEdw1YktacJv9-B1L2p-Fr49o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/79RoGYvMJ9kZHr0WAq3nSQaB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Mijn paal kan ik mooi aan, user en pwd gekregen etc
En idd met RFID bedoelde ik een 2de laadkaart koppelen, maar aan de backoffice dan
Verrekening gebeurd hier ook 1x per maand, ttz ik krijg rond de 15de mijn verbruik teruggestort

Huidige situatie : 1 laadpas gekoppeld aan backoffice

Waar ik liefst naar toe wil ( of of )

a) 2 laadkaarten gekoppeld aan Backoffice
b) Enkel Plug & Charge
c) of 1 laadkaart gekoppeld aan backoffice, maar ook laden door derden bv. Dus geen verrekening naar backoffice als je met een derde kaart laadt bv maar via je eigen rekening.

Zou eigenlijk de P& C eens willen proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Volgens mij (zoals het hier werkt maar dat hangt af van hoe de carpolicy werknemer/wergever geregeld is) werkt het zo:

a. Dan moet je de de laadpaal in RFID modus plaatsen en de werkgever geeft toestemming welke laadkaarten worden verrekend via backoffice (want de werkgever betaalt de vergoeding verrekend via backoffice/splitbilling).

b. Kan je in de paal instellen maar dan gaan alle laadbeurten, ongeacht de gebruiker/EV, naar de backoffice en kan je geen laadkaart gebruiken (want dan zou de instelling RFID zijn en val je terug op punt a.)
In de P&C modus aanvaardt de laadpaal geen laadkaarten, hij herkent ze wel maar geeft een P&C signaal waarna hij de aangeboden kaart verder negeert.

c. Dan dien je de laadpaal in RFID te stellen en semi publiek toegankelijk (P&C en RFID hebben in se niets met de backoffice te maken)
Bied je de laadkaart van de werkgever aan dan worden de kosten daarop verrekend. Biedt een derde zijn laadkaart aan worden de kosten daarop verrekend.

Er zullen blijkbaar meer combinatie mogelijkheden zijn maar daar heb ik geen ervaring mee en kan ik je dus niet mee helpen. Dus hiervoor over naar familie. :)

Plug & Charge en RFID hebben in se niets met back office te maken.
De eersten zijn een wijze waarop de paal moet geactiveerd worden om te laden (met eventueel een verrekening gekoppeld aan iedere laadkaart) en backoffice/splitbilling is een geautomatiseerde verrekening om via derden (meestal de werkgever) een terugbetaling te krijgen van de kosten die je maakt verrekend via je eigen energieleverancier.
.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 09-11-2023 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:59
rolelael schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:50:
Hoe werkt de plug & charge eigenlijk ? Kan die ergens kijken aanr een 'car id' om zo zeker te zijn dat die mag laden? Nu laad ik met mijn rfid kaart , die gekend is op backoffice.. maar plug & charge zou veel fijner zijn alleszins.
Wanneer je gebruik maakt van een back-office (ik heb e-flux) dan kan je instellen dat Plug&Charge altijd op ID x wordt geboekt.

Je kan geen onderscheid maken in auto's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Overigens kan geen enkele huidige AC laadpaal een auto herkennen.
Dat is voorbehouden aan DC laden.
Het is ook geen technisch probleem maar gewoon hoe de protocollen nu zijn uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeekee
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-11-2024
Hi,

Ik zit met het probleem dat ik geen wachtwoord heb gekregen om op m'n Alfen laadpaal in te loggen via UTP. En het backoffice bedrijf is failliet gegaan en heeft zo nu blijkt de paal geblokkeerd dus laden gaat niet meer. Had de hoop om via de utp in te loggen op m'n paal om de backoffice koppeling eruit te halen en 'm als standalone te gaan gebruiken...

Any idea hoe ik het wachtwoord kan achterhalen of hoe een servicemonteur toegang kan krijgen?

Thanks, Jay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Contactname via Alfen.

Een gecertificeerde installateur beschikt trouwens over een eigen paswoord/account en kan on site een account voor je creëren met eigen paswoord.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2023 16:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B_S

B_S

IvoB2 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:18:
Contactname via Alfen.

Een gecertificeerde installateur beschikt trouwens over een eigen paswoord/account en kan on site een account voor je creëren met eigen paswoord.
Dat is incorrect. Een owner ww is op te vragen in de webshop van Alfen, door de CPO. Als er een ticket wordt aangemaakt voor een monteur die namens Alfen komt, wordt er een SSA beschikbaar gesteld om in te loggen. Dan moet die functie wel aan staan. Als de monteur er niet in kan, kan het ww ook niet aangepast worden.

[ Voor 6% gewijzigd door B_S op 11-11-2023 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB

YJB

Heb je de paal al opengemaakt?
Bij mij lag het papiertje met de codes achterin de box.
6 T20 schroeven, dus niet veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Hoi, ik heb sinds een week of 2 de upgrade van de bios gedaan en sindsdien een beetje lopen rommelen met de instellingen. e.e.a. heeft er nu in geresulteerd dat ik maximaal 5kw laadsnelheid heb.Aansluiting thuis is 3fase en ik heb dynamic loadbalancing. Ik ben electotechnisch niet zo onderlegd.

Ik heb nu de volgende (volgens mij relevant betrokken) instellingen staan en die met een streepje ervoor, heb ik denk ik wel aan gezeten):
- Power Settings --> Installation --> Station maximum current: 25
Power settings --> Installation --> Maximum allowed Phase: 3-phase
- Power Settings --> Connector 1 --> Max Current: 20
- Load Balancing --> Active Balancing --> Maximum smart meter current: 25
Load Balancing --> Active Balancing --> Safe current: 8 (door installateur, hier heb ik zeker niet aan gezeten!)

Hoe kom ik weer op de 11kw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kisik schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:50:
Hoi, ik heb sinds een week of 2 de upgrade van de bios gedaan en sindsdien een beetje lopen rommelen met de instellingen. e.e.a. heeft er nu in geresulteerd dat ik maximaal 5kw laadsnelheid heb.Aansluiting thuis is 3fase en ik heb dynamic loadbalancing. Ik ben electotechnisch niet zo onderlegd.

Ik heb nu de volgende (volgens mij relevant betrokken) instellingen staan en die met een streepje ervoor, heb ik denk ik wel aan gezeten):
- Power Settings --> Installation --> Station maximum current: 25
Power settings --> Installation --> Maximum allowed Phase: 3-phase
- Power Settings --> Connector 1 --> Max Current: 20
- Load Balancing --> Active Balancing --> Maximum smart meter current: 25
Load Balancing --> Active Balancing --> Safe current: 8 (door installateur, hier heb ik zeker niet aan gezeten!)

Hoe kom ik weer op de 11kw?
Klinkt alsof hij toch op 1 fase aan het laden is. Heb je hem al een keer ge-reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
  • Laatst online: 04-08 08:12
Net ook mijn Alfen Single Pro geupdate naar 6.5.0-4217
Het lijkt erop dat "Opladen met zonne-energie" nu ook werkt met 3fase solaradge installatie
Heb de instelling in de paal aangezet op 100% groene stroom, en de auto eraan gehangen
Solaredge gaf aan dat er op dit moment 6,84kW werd opgewekt op het dak, en de paal gaf aan dat er met 6,2kW geladen werd. Verschil zal wel of een soort delay zijn, of dat er in huis al wat afgesnoept van de opgewekte energie. Dit is een prettige ontwikkeling, zodat we 100% groen kunnen laden als de saldering tzt minder interessant wordt op wat voor manier dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
de Peer schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:18:
[...]

Klinkt alsof hij toch op 1 fase aan het laden is. Heb je hem al een keer ge-reboot?
Had ik idd nog niet gedaan en het heeft geholpen. Thnx!. Is het zo dat je na iedere wijziging de paal moet herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kisik schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:19:
[...]

Had ik idd nog niet gedaan en het heeft geholpen. Thnx!. Is het zo dat je na iedere wijziging de paal moet herstarten?
Niet na iedere wijziging. Maar ik heb in dit topic gelezen dat het voor switchen tussen 1 fase en 3 fase wel nodig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
IvoB2 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:41:
Volgens mij (zoals het hier werkt maar dat hangt af van hoe de carpolicy werknemer/wergever geregeld is) werkt het zo:

a. Dan moet je de de laadpaal in RFID modus plaatsen en de werkgever geeft toestemming welke laadkaarten worden verrekend via backoffice (want de werkgever betaalt de vergoeding verrekend via backoffice/splitbilling).

b. Kan je in de paal instellen maar dan gaan alle laadbeurten, ongeacht de gebruiker/EV, naar de backoffice en kan je geen laadkaart gebruiken (want dan zou de instelling RFID zijn en val je terug op punt a.)
In de P&C modus aanvaardt de laadpaal geen laadkaarten, hij herkent ze wel maar geeft een P&C signaal waarna hij de aangeboden kaart verder negeert.

c. Dan dien je de laadpaal in RFID te stellen en semi publiek toegankelijk (P&C en RFID hebben in se niets met de backoffice te maken)
Bied je de laadkaart van de werkgever aan dan worden de kosten daarop verrekend. Biedt een derde zijn laadkaart aan worden de kosten daarop verrekend.

Er zullen blijkbaar meer combinatie mogelijkheden zijn maar daar heb ik geen ervaring mee en kan ik je dus niet mee helpen. Dus hiervoor over naar familie. :)

Plug & Charge en RFID hebben in se niets met back office te maken.
De eersten zijn een wijze waarop de paal moet geactiveerd worden om te laden (met eventueel een verrekening gekoppeld aan iedere laadkaart) en backoffice/splitbilling is een geautomatiseerde verrekening om via derden (meestal de werkgever) een terugbetaling te krijgen van de kosten die je maakt verrekend via je eigen energieleverancier.
.
Ik heb eens gekeken via de service installer

Kan dan wel van rfid naar p & c aanduiden, maar bij saven vraagt hij een p & c Id ( veldje eronden). Dat veld verdwijnt als ik p & c dropdown kies. Het staat er wel als hij op rfid staat.. maar dan kan ik er niets in invullen

( het info veldje geeft aan : back office config key "plugandchargeidentifier )

Te omzeilen?
Pagina: 1 ... 18 ... 92 Laatste