[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 19 ... 92 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 20:33
de Peer schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:48:
[...]

Niet na iedere wijziging. Maar ik heb in dit topic gelezen dat het voor switchen tussen 1 fase en 3 fase wel nodig kan zijn.
Is het mogelijk om software matig te switchen? Of enkel door de aansluiting aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 23:36

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Zou iemand wellicht nog een keer zo vriendelijk kunnen zijn om firmware versie 6.3 te delen?

Ik zou graag een probleem uitsluiten maar kan 6.3 nergens meer vinden.

Mr. T.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Weer even een update van mijn kant. Nog steeds super veel gedoe met de laadpaal steeds. Eigenlijk is dat ding al vanaf het begin een probleem.

Laadpaal heeft eigenlijk nooit zonder storingen gewerkt. In het begin hadden we iedere 2 minuten een disconnect en constant rebootmeldingen. Na super moeizame tickets met Alfen is er toen een monteur geweest die het communicatieboard heeft vervangen. Toen was de unit geblokkeerd doordat de monteur een eigen wachtwoord erin had gezet en moest ik weer een heel avontuur ondernemen aan tickets voordat ik dat weer opgelost had met de monteur.
Het probleem was ondertussen nog niet verholpen en de monteur zou nog een keer terugkomen om het powerboard te vervangen. Er bestonden schijnbaar ook 2 laadpalen met hetzelfde nummer in het veld. Na wat email heen en weer en een vakantie die ertussen zat, kwam er het klad in en is het daarbij gebleven.

Na een firmware update had ik minder problemen met de laadpaal en heb ik het ook even laten rusten tot ik merkte dat de laadpaal te warm werd en nog steeds allerlei device foutmeldingen liet zien.
Ook blijft paal nadat de auto is opgeladen iedere minuut de laadsessie weer opstarten en stoppen. Zelfs de buren vroegen mij al wat er toch steeds gebeurd, want zelfs zij kunnen de schakelingen van zowel de paal als de auto horen. Ook andere auto's getest en hetzelfde probleem.

Ik heb uiteindelijk maar weer een nieuwe ticket ingediend, maar nu moet ik uiteraard voorrijdkosten betalen. Ik heb hierop de verkoper/installateur Elec2Go verzocht die laadpaal in zijn geheel te vervangen, want dat ding is echt 100% niet in orde en een drama vanaf het begin. Ik heb er geen trek in dat die laadpaal het uiteindelijk buiten de garantie helemaal gaat begeven. Van Elec2Go is ook echt nog nooit iets aan service of garantie vanaf gekomen en je hebt echt een houten bek. Heb alles echt zelf op mogen lossen. Die verschuilt zich weer achter de Technische Unie (waar zij hem vandaan hebben) en Alfen. Het duurt weken voordat ze reageren en Alfen beweegt ook niet mee. Coulance kennen ze beide ook niet, zelfs niet na alle problemen die er al zijn geweest. Ze geven alleen aan dat de laadpaal opgestuurd kan worden voor reparatie.

Alsof je die paal er even zelf afschroeft en zonder laadmogelijkheden gaat zitten voor onbepaalde tijd met 2 elektrische auto's voor de deur en geen laadmogelijkheden in de buurt. Alsof je even een telefoon ter reparatie instuurt.

Heb een toezegging verzocht van Elec2Go om de kosten te dragen van reparatie/vervanging enz maar ook hier geven ze niet in mee.

Nu helaas een juridisch traject opstarten om de installateur in beweging te krijgen.
Het kan een mooi merk zijn. De opties die je in kunt stellen en de ontwikkelingen zijn goed. Echter als particulier een Alfen laadpaal aanschaffen zou ik niet zo snel adviseren.

Wat is dat toch met bedrijven en service tegenwoordig?
Als je dan bedenkt dat ik 4 bochten en 3 keer gasgeven van de Alfen vestiging vandaan woon... 8)7
Dan is een €140,- voorrijdkosten snel verdiend.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:20
Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:52:

-knip-
Coulance kennen ze beide ook niet, zelfs niet na alle problemen die er al zijn geweest. Ze geven alleen aan dat de laadpaal opgestuurd kan worden voor reparatie.

-knip-
Wat is dat toch met bedrijven en service tegenwoordig?
Als je dan bedenkt dat ik 4 bochten en 3 keer gasgeven van de Alfen vestiging vandaan woon... 8)7
Dan is een €140,- voorrijdkosten snel verdiend.
Mijn (Eneco branded) Alfen Pro Line is na 28 maanden kapot gegaan, coulance 0,0 ;w
(levensduurverwachting is 5 tot 10 jaar)

Schijnbaar is het powerboard kapot gegaan, de glaszekering vervangen heeft niet geholpen.
Los powerboard kost excl. BTW 104 euro, vervangen is een fluitje van een cent.
Helaas krijg je het product als consument niet geleverd, men rekent inderdaad 140 euro voorrijdkosten en 55 euro per half uur (schatten 45min werk - zelf doe je het in 20 minuten).

Vervolgens sta je voor het 'dilemma', repareer ik de Alfen die uit de garantie is (430 euro)?
Of koop ik een nieuwe laadpaal van rond de 600/700 euro?

[ Voor 7% gewijzigd door Smirnoff op 14-11-2023 16:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:31
Smirnoff schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:12:
[...]
Vervolgens sta je voor het 'dilemma', repareer ik de Alfen die uit de garantie is (430 euro)?
Of koop ik een nieuwe laadpaal van rond de 600/700 euro?
Ik zou het wel weten, als ik zelf zou mogen kiezen voor mij geen Alfen meer. Support is zo ontzettend zwart/wit daar behoud je geen klanten mee op de lange termijn, geen enkele intentie om klanten te helpen.

De houding van het bedrijf, en de kwaliteit van het product vallen mij tegen. Heb in het begin erg veel problemen gehad, en nu komt de volgende uitdaging mijn lease-laadpaal heeft slechts een 2G modem onboard gesoldeerd. En is daarmee dus eindig...

Allemaal kortzichtigheid qua ontwerp + support. Die mij als consument niet zouden overhalen tot aanschaf, helaas kan ik zelf niet kiezen en is het een leaseconstructie icm de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
stormfly schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:49:
[...]
De houding van het bedrijf, en de kwaliteit van het product vallen mij tegen. Heb in het begin erg veel problemen gehad, en nu komt de volgende uitdaging mijn lease-laadpaal heeft slechts een 2G modem onboard gesoldeerd. En is daarmee dus eindig...
Eén UTP kabeltje van een paar euro en dat probleem is weer verholpen. :)

Mee eens dat Alfen niet de meest soepele producent is om mee te werken maar hoe vaak heb je daar als eindklant mee te maken? Meestal ben je, ongeacht het merk, afhankelijk van de goodwill van de installateur.
Hier werd na drie jaar het moederbord ook al vervangen door een installateur van Alfen (en op zijn aangeven op kosten van Alfen gezien hij aangaf dat de paal bij installatie niet conform geïnstalleerd werd door de installateur in opdracht van Alfen.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:59:
[...]

Eén UTP kabeltje van een paar euro en dat probleem is weer verholpen. :)
Zoals men ooit zei in dit topic, is dat per backend provider afhankelijk. Sommige whitelisten blijkbaar de mobiele netwerken, en blacklisten de vaste aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat kan, maar dat is dan niet afhankelijk van de Alfen techniek.
Ik zou ook niet weten waarom ik als eigenaar van de paal daar akkoord mee zou moeten gaan.
De backend provider is niet de producent van de paal. Je gaat met een backend provider in zee om heel andere redenen, gewoonlijk omdat het de kosten (tijdelijk) lager houdt voor de klant.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:03:
Dat kan, maar dat is dan niet afhankelijk van de Alfen techniek.
Ik zou ook niet weten waarom ik als eigenaar van de paal daar akkoord mee zou moeten gaan.
De backend provider is niet de producent van de paal. Je gaat met een backend provider in zee om heel andere redenen, gewoonlijk omdat het de kosten (tijdelijk) lager houdt voor de klant.
In 2019 was er al 4G, hoezo lever je dan nog volop palen met 2G-only modems als je zo'n groot bedrijf als Alfen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dat moet je aan Alfen vragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Ik zit op de laatste firmware van de Alfen box en doe een nieuwe home assistant install, en "admin" met het owner wachtwoord wat in de app prima werkt, lukt niet. "Is dat een bekend probleem? Ik zie in het log dit, maar begrijp dat niet zo goed:

File "/config/custom_components/alfen_wallbox/config_flow.py", line 66, in async_step_user
return await self._create_device(user_input[CONF_HOST], user_input[CONF_NAME], user_input[CONF_USERNAME], user_input[CONF_PASSWORD])
~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^
KeyError: 'name'

Edit: Duh, ben er achter. Je mag "Friendly name" niet leeg laten als je de details invult van de laadpaal. Staat niet als verplicht gemarkeerd, maar moet dus wel!

[ Voor 12% gewijzigd door Rude-Dog op 15-11-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58

de Peer

under peer review

SmalleSmets schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:51:
[...]

Is het mogelijk om software matig te switchen? Of enkel door de aansluiting aan te passen?
Ja kan gewoon met de software

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 20:08
Zoals ik al aangaf was ik erg ontevreden over solar charging van Alfen. De vele start/stops en ook nog eens een oplopend temperatuur probleem waar de auto "connected" bleef zei voor mij genoeg. Ik sluit me ook aan bij anderen dat de kwaliteit gewoon honds-slecht is. Ik kan me niet bevatten hoe engineers een memory leak er in laat zitten (zit op de login/logout zoals eerder dit topic heeft laten weten) dat tal van restarts heeft veroorzaakt. Dan nog niet gesproken over MyEve, dat is 100% bagger.

Dus weer terug naar evcc. Dit keer met de load management branch gemaakt door "hoermto".
Dit is vrij simpel, ik zet in de Alfen het systeem van load balancing op "Energy Management System" en dan in de Energy Management System tab die verschijnt in ACE Installer kies je voor "socket" optie en een validiteit van 300s. Nu staat modbus aan en evcc is daar master en heeft het voor het zeggen. De laadpaal is nu gewoon dom geworden, ik vertrouw de ontwikkelaars van alfen gewoon niet met ingewikkelde state machine logica (zie mijn vorige rants over phase switching etc.). Over phase switching gesproken dat ging gewoon prima. 3p werd 3p, 1p werd 1p, totaal geen probleem. Nu ook de reboots weg zijn vanwege de verbeterde home assistant integratie zodat ik naast `evcc` ook nog statistieken kan bijhouden is alles perfect.

De volgende configuratie werkt bij mij op een 3x25 aansluiting en gaat eenvoudig de snelheid verlagen als een van de fases over de jou geconfigureerde limiet gaat. Ik denk dat ik nog wat marge ga inbouwen en deze op `24` ga zetten.

Ik heb een single-port alfen paal en een enphase systeem. Je hoeft PV niet te configureren het zorgt alleen wel voor mooie visuals. Met DSMR configureren heb je genoeg voor werking.

DSMR is geconfigureerd door simpel naar een tcp poortje te kijken, die serveer ik met `ser2net` en een ftdi usb kabel naar mijn router toe en evcc leest dat uit.

Dit is de evcc.yaml config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
---
network:
  schema: http
  host: evcc.local
  port: 7070
log: warn
levels:
  cache: warn
interval: 18s
# need to sponsor evcc to get the alfen support
sponsortoken: token
site:
  title: Home
  meters:
    grid: dsmr
    pvs:
      - enphase
mqtt:
  broker: 10.10.12.4:1883
  topic: evcc
meters:
  - name: enphase
    type: custom
    power:
      source: http
      uri: http://10.10.10.192/production.json
      method: GET
      jq: .production[0].wNow
  - name: dsmr
    type: template
    template: dsmr
    usage: grid
    host: 10.10.10.1
    port: 5001
chargers:
  - type: template
    template: alfen
    id: 1
    host: 10.10.10.130
    port: 502
    modbus: tcpip
    name: alfen
vehicles:
  - name: Tesla
    type: template
    template: tesla
    accessToken: token
    refreshToken: token
circuits:
  - name: main
    maxCurrent: 25
    meter: dsmr
    parent: null
loadpoints:
  - title: Alfen
    charger: alfen
    mode: minpv
    vehicle: Tesla
    circuit: main
    soc:
      poll:
        interval: 15m
      estimate: true
    enable:
      threshold: 0
      delay: 1m
    disable:
      threshold: 200
      delay: 1m
    phases: 0
    mincurrent: 6
    maxcurrent: 16
    guardDuration: 2m
    resetOnDisconnect: false

De branch en docker image die load management (load balancing) heeft kan hier gevonden worden alsmede wat (in het duits) configuratie:
https://github.com/evcc-io/evcc/pull/8427

Over solar charging met evcc zelf kan ik dit nu niet goed testen vanwege de bewolking maar het werkte uitstekend in de zomer.
Het grote voordeel van evcc tov van solar charging van alfen is dat je een "buffer" kan configureren in watt. Bij mij is dat 200. Dit is heel anders dan de percentage van de "Green" mode dat voor mij niet intuitief is. In de winter is het handig om dit buffer op te hogen naar 1000 zodat er nog wel geladen wordt als je de `pv` mode aan hebt. In mijn config staat evcc geconfigureerd op standaard modus "minpv" dus dan laad hij standaard met 6A op. Maar je kan in de interface/home assistant integratie/mqtt/web api de modes op "pv" (alleen solar), en "fast" zetten. Ook is er een soort planning feature die wellicht gebruikt kan worden voor dynamische prijzen.

Verbeteringen die ik wil maken:
* `interval` staat op 18s en is eigenlijk de control loop voor alle timers. ik wil deze eigenlijk korter hebben alleen voor de load management maar dan zou ik in de code moeten duiken. Voor solar charging is het juist goed om deze wat hoog te houden zoals nu want het heeft ook te maken met hoe lang het wacht tussen 1p/3p wisselingen.
* `teslamate` gebruiken ipv direct via evcc. Teslamate heeft wat geavanceerdere manieren om slim connectie te houden dan evcc, nu valt soms wel door api throttling de state of charge weg in evcc. Dit maakt niet echt uit maar het is leuk voor de visuals.

Je kan in mijn eerdere post zien in grafiekvorm wat evcc doet voor solar charging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 22:11

B_S

TTommie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:00:
Zou iemand wellicht nog een keer zo vriendelijk kunnen zijn om firmware versie 6.3 te delen?

Ik zou graag een probleem uitsluiten maar kan 6.3 nergens meer vinden.
https://we.tl/t-lKwAuKNz7C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmalleSmets
de Peer schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:57:
[...]

Ja kan gewoon met de software
Ook met de eve app? Zo ja waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:31

timhtc

Home Energy Management

Sinds een paar dagen heb ik m’n single pro line aan het thuisnetwerk gehangen solar charge geactiveerd en de firmware ge-update. Alles werkt naar behoren, maar mij valt op dat sinds deze aanpassingen ongeveer iedere 8uur de reboot counter +1 gaat. Is het gebruikelijk dat de lader regelmatig reboot? Enig idee hoe ik dit kan voorkomen. Geen waarschuwingen of meldingen in de ACE service installer te vinden.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:35
timhtc schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:04:
Sinds een paar dagen heb ik m’n single pro line aan het thuisnetwerk gehangen solar charge geactiveerd en de firmware ge-update. Alles werkt naar behoren, maar mij valt op dat sinds deze aanpassingen ongeveer iedere 8uur de reboot counter +1 gaat. Is het gebruikelijk dat de lader regelmatig reboot? Enig idee hoe ik dit kan voorkomen. Geen waarschuwingen of meldingen in de ACE service installer te vinden.
Het je deze in home-assistant geïntegreerd?
Dan zou het kunnen dat je de verkeerde integratie hebt gekozen. Die geeft namelijk die reboots

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:31

timhtc

Home Energy Management

braxx1980 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:24:
[...]

Het je deze in home-assistant geïntegreerd?
Dan zou het kunnen dat je de verkeerde integratie hebt gekozen. Die geeft namelijk die reboots
Bedankt voor de tip. Ik gebruik deze integratie: https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox
Moet ik een andere gebruiken?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
Ja die is niet goed en veroorzaakt de reboots sinds een bepaalde fw

Gebruik deze.
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

Leeyuentuen zit hier op het forum en onderhoudt deze integratie.
Deze houdt wel de connectie open zodat je er niet meer via de "ace installer' er op geraakt als de integratie loopt.

Na de knop drukken van disconnect lukt het wel. Of stoppen van de integratie lukt ook.
Nadien terug connect en gaan met de banaan.

Is er iets mis of vraag, kan je leeyuentuen hier contacteren.

• de Peer

de Peer

under peer review

SmalleSmets schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:49:
[...]

Ook met de eve app? Zo ja waar?
Ja ook met eve app. Kijk maar in de app. Dan kun je kiezen tussen 1 fase of 3 fasen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:07

YJB

de Peer schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:09:
[...]

Ja ook met eve app. Kijk maar in de app. Dan kun je kiezen tussen 1 fase of 3 fasen
Geavanceerd - Stroominstellingen - Laadstation - Connector 1 - Maximale fasen

• SmalleSmets
YJB schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:12:
[...]

Geavanceerd - Stroominstellingen - Laadstation - Connector 1 - Maximale fasen
Ik kan dit helaas niet aanpassen? Geen idee waarom niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2N1i1vOHy0b0pc1WrQP4NfT91HI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cHL21ObZT2Od2Jj0ovIfToq.jpg?f=fotoalbum_large

• de Peer

de Peer

under peer review

SmalleSmets schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:33:
[...]

Ik kan dit helaas niet aanpassen? Geen idee waarom niet?
[Afbeelding]
Misschien omdat je nu aan het laden bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 19:52
braxx1980 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:35:
Ja die is niet goed en veroorzaakt de reboots sinds een bepaalde fw

Gebruik deze.

Leeyuentuen zit hier op het forum en onderhoudt deze integratie.
Deze houdt wel de connectie open zodat je er niet meer via de "ace installer' er op geraakt als de integratie loopt.

Na de knop drukken van disconnect lukt het wel. Of stoppen van de integratie lukt ook.
Nadien terug connect en gaan met de banaan.

Is er iets mis of vraag, kan je leeyuentuen hier contacteren.
thanks for support,

nu effe een nieuwe kleine project met tibber om data uit te lezen van polestar. momenteel nog op zoek naar een andere manier om die soc uit te lezen.

https://github.com/leeyuentuen/tibber_ev

[ Voor 43% gewijzigd door leeyuentuen op 16-11-2023 23:00 ]

• TTommie

TTommie

Ter info: dank voor de firmware van 6.3 . Het scheduled chargen werkt nu weer.
Ik had te enthousiast 6.5 geïnstalleerd.

Geen idee hoe die het doet maar hij lijkt dan om de minuut te pollen ofzo en naar drie keer zegt de auto dan van toe maar en begint het laden. Na de downgrade van de firmware werkt alles zoals verwacht.

Mr. T.

• B_S

B_S

TTommie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:39:
Ter info: dank voor de firmware van 6.3 . Het scheduled chargen werkt nu weer.
Ik had te enthousiast 6.5 geïnstalleerd.

Geen idee hoe die het doet maar hij lijkt om de minuut te pollen ofzo en naar drie keer zegt de auto dan van toe maar en begint het laden. Na de downgrade van de firmware werkt alles zoals verwacht.
Top!

Welk voertuig gaat het om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

B_S schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:49:
[...]

Top!

Welk voertuig gaat het om?
In dit geval gaat het om een MG4.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:36
Bij sommige wagens zorgt 6.5 voor een platte 12V batterij. De wagen wordt dan wakker gemaakt zonder enige noodzaak.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmalleSmets
de Peer schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:07:
[...]

Misschien omdat je nu aan het laden bent?
Neen zowel bij laden als geen wagen aangekoppeld blijft dit zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 08:28

BasilFX

BasilFX

Ik heb een Alfen laadpaal (destijds was dat de Eve Mini). Die komt van origine af van firmware 4.x, en draait nu 5.8.1.

Ik probeer al tijden te updaten naar 6.x. De upgrade begint, de lader reboot, maar vervolgens krijg ik elke keer een 'Conflict, please reboot the device' als foutmelding. Ik had weer wat moed toen ik zag dat er special bootloader firmwares beschikbaar waren, maar ook die werken niet. 6.0, 6.3 en 6.5: allemaal geprobeerd (al waren die 6.0 en 6.3 zonder BL).

Ten tijde van de upgrade, is dit wat het logboek zegt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2023-11-17T22:36:29.234Z:INFO:pdatefirmware.c:2412:Firmware buffer erased
2023-11-17T22:36:29.382Z:ERROR:flash.c:325: -- assertion failed
2023-11-17T22:36:49.468Z:RESET:application.c:353:==========================================
2023-11-17T22:36:49.480Z:INFO:application.c:361:build: Aug 15 2022 12:20:52
2023-11-17T22:36:49.488Z:INFO:application.c:362:version: 5.8.1-4123
2023-11-17T22:36:49.496Z:INFO:application.c:363:compiler: gcc 4.8.3
2023-11-17T22:36:49.503Z:INFO:application.c:216:fwu state inactive
2023-11-17T22:36:49.511Z:INFO:application.c:236:Bootloader version unknown
2023-11-17T22:36:49.746Z:USER:taskCANopen.c:224:Persistent configuration retrieved, 243 items
2023-11-17T22:36:49.757Z:INFO:application.c:269:FLASH read protection 0xbb level 1 (read protection)

Het valt mij op dat de firmware geen versie van de bootloader kan bepalen. Iemand nog tips? Ik gebruik de service installer.

Contact met Alfen zoeken hierover? Nou, vergeet het maar. Die luisteren niet naar consumenten. Je moet maar een elektriciën zoekt die je lader wilt adopteren (de mijne komt uit een lease-contract).

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 00:40
Ik heb een Homewizard tussenmeter geplaatst en het valt mij op dat het stand-by verbruik van de laadpaal fors is. Dit is bij een niet aangesloten laadkabel zo'n 12 watt, bij ingeplugde laadkabel terwijl de auto niet geladen wordt zie ik soms waarden tot zo'n 7 watt. Deze waarde zie ik ook nadat ik de laadpaal een reboot heb gegeven terwijl deze niet ingeplugd is.

Ik vind 12 watt behoorlijk fors; op jaarbasis is dit al ruim 100 kWh aan stand-by verbruik.
Zelfs 7 watt is op jaarbasis al ruim 60 kWh.

Iemand die dit ook opmerkt? Wat zou ervoor kunnen zorgen dat dit verbruik zo hoog is?
Backoffice is aanwezig, maar dat lijkt me niet verantwoordelijk hiervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door nrdnmg op 18-11-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:30
Jee.. zag dat de laadpaal automatisch van 6.5 naar 6.3 is teruggegaan. Merk geen verschil dus ik laa(d)t het maar zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
nrdnmg schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:50:
Iemand die dit ook opmerkt? Wat zou ervoor kunnen zorgen dat dit verbruik zo hoog is?
Backoffice is aanwezig, maar dat lijkt me niet verantwoordelijk hiervoor.
Staat de displayverlichting op max.?
(Hier gaat de paal overigens bij langdurig niet gebruik gewoon van de stroom en staat de display op de laagst mogelijke waarde)

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 18-11-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
IvoB2 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:04:
[...]

Staat de displayverlichting op max.?
(Hier gaat de paal overigens bij langdurig niet gebruik gewoon van de stroom en staat de display op de laagst mogelijke waarde)
Staat op 80% en auto dim ingeschakeld.

Ik kan deze nog eens op 10% zetten.

maar sowieso vreemd dat na reboot het verbruik 7 watt is, en na laden 12 watt.

12 watt is echt bizar veel 8)7

Edit: display op 5% gezet, maakt geen verschil. Nog steeds 7 watt continu verbruik na reboot

[ Voor 8% gewijzigd door nrdnmg op 18-11-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:07

YJB

nrdnmg schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:21:
[...]

Staat op 80% en auto dim ingeschakeld.

Ik kan deze nog eens op 10% zetten.

maar sowieso vreemd dat na reboot het verbruik 7 watt is, en na laden 12 watt.

12 watt is echt bizar veel 8)7

Edit: display op 5% gezet, maakt geen verschil. Nog steeds 7 watt continu verbruik na reboot
Hier zie ik 7 watt continue wanneer er geen netwerk kabel is ingeplugd. Met netwerkkabel is dat opgeklommen naar 10 watt. Display intensiteit maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-09 22:06
Hey,
Thuis de auto voor de eerste keer opgeladen aan de eigen alfen laadpaal.
Loadbalacing werkt perfect icm met de analoge meter en een extra energy meter.
Probleem is dat ik de laadpaal ingesteld heb op comfort solar Charging. Echter zie ik dat die momenteel toch aan het laden is aan 11kW.

Enig idee wat ik verkeerd gedaan zou hebben.
Solar staat actief, comfort is ingesteld en staat op 1,4kW.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:36
Wellicht heb je genoeg PV liggen om de 11kW te halen in deze grijze dagen?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
Microstar schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:04:
Wellicht heb je genoeg PV liggen om de 11kW te halen in deze grijze dagen?
Het is momenteel pikdonker 😉
Heb trouwens maar 3kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reminder
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 16:14

reminder

oi....

Gevalletje me too:

Wilde vandaag m’n Audi starten: compleet dood. Na wat zoeken bleek 12v accu leeg te zijn. ANWB man gaf al aan dat het vaak een probleem met de laadpaal betreft. Na nog wat googlen kwam ik op dit topic terecht.

Nu vallen ineens een hoop puzzelstukjes op hun plek. Ik had een paar weken terug geupgrade van 6.3.0 naar 6.5.0.

Het viel me ook al op dat de laatste tijd ook al op dat m'n verbruik vrij hoog was. Waarschijnlijk heeft 6.5.0 steeds m'n 12V accu leeg getrokken. Vervolgens moest deze steeds weer bijgeladen worden aan het begin van de rit met als resultaat een hoger verbruik. Afgelopen paar dagen heeft hij wat langer dan normaal aan de lader gehangen met nu als resultaat een lege 12V accu.

Snel terug naar 6.3.0 dus.

Each year, the Rainforest is responsible for over 3000 deaths from accidents, attacks or illnesses. There are over 700 things in the rainforest that cause cancer. Join the fight now and help stop the Rainforest before it's too late

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:06
Ervaren jullie dit allemaal met 6.5?

Ik heb ook geupgrade van 6.3 naar 6.5, maar heb er tot dusver geen last van met m'n id4.

Anders ga ik uit voorzorg ook weer terug naar 6.3.

Vind de software en service van Alfen echt bedroevend als ik alle verhalen in dit topic lees. Het is dat ik de paal via m'n werk heb gehad, maar voor mij persoonlijk nooit meer alfen.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:37
Qosmic schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:16:
Ervaren jullie dit allemaal met 6.5?

Ik heb ook geupgrade van 6.3 naar 6.5, maar heb er tot dusver geen last van met m'n id4.

Anders ga ik uit voorzorg ook weer terug naar 6.3.

Vind de software en service van Alfen echt bedroevend als ik alle verhalen in dit topic lees. Het is dat ik de paal via m'n werk heb gehad, maar voor mij persoonlijk nooit meer alfen.
Alfen is gewoon echt waardeloos. 6.4 en 6.5 zorgen bij mij gewoon voor een totaal niet functionerende laadpaal. Ik kan me niet voorstellen dat het bedrijf Alfen het lang vol gaat houden met zo'n matig product (krijg er een beetje het van Moof gevoel bij). Ik raad echt iedereen af om een Alfen laadpaal te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Dan even een berichtje van iemand die zijn Alfen laadpaal niet heeft geupdate, omdat de paal nu al zo'n drie jaar precies doet wat 'ie moet doen, de auto laden.
Zolang er zich geen problemen voordoen bij normaal gebruik van de laadpaal, zie ik geen reden om update's uit te gaan voeren.
Had iedereen zulke (grote?) problemen dat er per sé andere firmware of software geladen moest worden?

*Achteraf had ik waarschijnlijk wel een andere laadpaal gekozen, maar deze was vlot te leveren/plaatsen, en ik wist (toen nog) niet beter.*
# Met de kennis van nu

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-09 10:12

BJW

Nieuw op dit forum met een vraag/probleem. Ik heb een Alfen Eve Pro-line met de back office van E-flux. Nu geeft hij sinds een tijdje aan bij de Connector status: Suspense EV en als status Charging. Dit terwijl er niks aanhangt. De paal werkt verder prima maar hierdoor geeft hij geen nieuwe sessies door aan E-flux. Stroom er al een half uur afgehaald zonder resultaat en al het mogelijke geprobeerd via het portaal. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
De auto weer aankoppelen, en dan de auto de laadsessie laten beeindigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW

BJW

Al geprobeerd, maar zonder resultaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Peter-036 schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:02:
Dan even een berichtje van iemand die zijn Alfen laadpaal niet heeft geupdate, omdat de paal nu al zo'n drie jaar precies doet wat 'ie moet doen, de auto laden.
Zolang er zich geen problemen voordoen bij normaal gebruik van de laadpaal, zie ik geen reden om update's uit te gaan voeren.
Had iedereen zulke (grote?) problemen dat er per sé andere firmware of software geladen moest worden?
Nee geen problemen maar had wel graag de SC actief en dat kon pas vanaf 6.3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sky74
Sky74 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:49:
Hey,
Thuis de auto voor de eerste keer opgeladen aan de eigen alfen laadpaal.
Loadbalacing werkt perfect icm met de analoge meter en een extra energy meter.
Probleem is dat ik de laadpaal ingesteld heb op comfort solar Charging. Echter zie ik dat die momenteel toch aan het laden is aan 11kW.

Enig idee wat ik verkeerd gedaan zou hebben.
Solar staat actief, comfort is ingesteld en staat op 1,4kW.
Bedankt
Even een update.
Gisteren ook terug een downgrade gedaan van 6.5 naar 6.3.
Auto terug aan de laadpaal gehangen nu laadt hij mooi met 1.4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petepall
  • Laatst online: 24-08 12:28
Hallo,

Ik heb een vraag, ik probeer de laadpaal in home assistant te laden.
Ik heb dus de integratie van @leeyuentuen in home assistant geladen, maar bij de configuratie blijft de initialisatie lopen.

Ik geef de gevraagde info in:
* IP
* username (staat default admln) -> Ben niet zeker welke user hier moet ingevuld worden.
* Password -> Ik veronderstel dat dit het eigenaars passwoord is, is dit correct?
* Friendly name -> Ik geeft hier "Alfen" in.

Wat doe ik hier verkeerd?

[ Voor 86% gewijzigd door Petepall op 20-11-2023 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:02
Petepall schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:35:
Hallo,

Ik heb een vraag, ik probeer de laadpaal in home assistant te laden.
Ik heb dus de integratie van @leeyuentuen in home assistant geladen, maar bij de configuratie blijft de initialisatie lopen.

Ik geef de gevraagde info in:
* IP
* username (staat default admln) -> Ben niet zeker welke user hier moet ingevuld worden.
* Password -> Ik veronderstel dat dit het eigenaars passwoord is, is dit correct?
* Friendly name -> Ik geeft hier "Alfen" in.

Wat doe ik hier verkeerd?

Ik heb iets gelijkaardig aan de hand gehad.

1. Zit je laadpaal op hetzelfde subnet als je Home Assistant device? Zo ja, NAT rule maken of ze gewoon op hetzelfde subnet zetten.
2. Ben je nog met een andere device (via MyEve of ACE Service Installer) aangemeld op de laadpaal? Zo ja, gewoon even uitloggen bij die device.

Bij mij gaf beide een probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door nujtrug op 20-11-2023 07:19 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08 19:55
Peter-036 schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:02:

*Achteraf had ik waarschijnlijk wel een andere laadpaal gekozen, maar deze was vlot te leveren/plaatsen, en ik wist (toen nog) niet beter.*
# Met de kennis van nu
Mag ik vragen welke laadpaal je dan gekozen had ? En met welke reden ? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
Je mag het best vragen, maar omdat ik er nu eentje heb, verdiep ik me daar (nog) niet echt in.
Waarschijnlijk zou ik nu voor een Zappi gaan, maar tegen de tijd dat deze Alfen (single pro) het opgeeft ga ik wel weer serieus kijken voor een vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW

BJW

BJW schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:09:
Nieuw op dit forum met een vraag/probleem. Ik heb een Alfen Eve Pro-line met de back office van E-flux. Nu geeft hij sinds een tijdje aan bij de Connector status: Suspense EV en als status Charging. Dit terwijl er niks aanhangt. De paal werkt verder prima maar hierdoor geeft hij geen nieuwe sessies door aan E-flux. Stroom er al een half uur afgehaald zonder resultaat en al het mogelijke geprobeerd via het portaal. Iemand een idee?
Iemand? Doordat hij nu geen sessie doorgeeft kost het me elke keer met laden geld. Bij de leverancier sturen ze me door naar Alfen die een monteur wil sturen met 200€ voorrij kosten en 110€ p/u... Dus als ik zelf nog iets kan proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Echt helpen kan ik je niet met je probleem maar de Alfen slaat de laadsessies ook intern op. Eenmaal terug verbinding met de backoffice gaat hij alles wat je in het verleden hebt geladen ook terug doorgeven. Dat ben je normaal gezien dus niet kwijt aan vergoeding.

Ook een probleem met doorgave van de laadsessies gehad naar de backoffice waar Alfen, na verschillende on site interventies, eigenlijk niets aan kon verhelpen.
De oplossing, voor mij, was de paal hardwarematig van de stroom halen (zekering om en terug aan) + onmiddellijk daarna een laadsessie opstarten (de combinatie is wat het 'm deed, alleen van de stroom afhalen was idd geen oplossing). Dan kreeg hij een paar uur terug verbinding met de backoffice (een paar minuten is genoeg om de voorbije laadsessies terug door te geven).

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:27
BJW schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:09:
Nope. Heb dezelfde paal ivm Eflux. Ik draai de paal op 6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW

BJW

IvoB2 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:35:
Ook een probleem met doorgave van de laadsessies gehad naar de backoffice waar Alfen, na verschillende on site interventies, eigenlijk niets aan kon verhelpen.
De oplossing, voor mij, was de paal hardwarematig van de stroom halen (zekering om en terug aan) + onmiddellijk daarna een laadsessie opstarten (de combinatie is wat het 'm deed, alleen van de stroom afhalen was idd geen oplossing). Dan kreeg hij een paar uur terug verbinding met de backoffice (een paar minuten is genoeg om de voorbije laadsessies terug door te geven).
Wel de paal een half uur er af? Of gewoon een minuutje? En wat bedoel je met direct een laadsessie starten? Zekering weer aan, wachten tot hij gestart is en dan de auto eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja, dat laatste => zekering af, zekering op en laadkabel inpluggen.
De tijd tussen zekering af en beginnen laden speelt weinig rol.
Het werkt hier ook als hij weken van de stroom is afgeweest, dan stroom terug op en laden.
Dan houdt hij tussen een tiental minuten en enkele uren verbinding met de backoffice maar een minuut (pak me niet op een paar seconden want nooit exact getimed) is al voldoende om de intern opgeslagen data terug door te sturen.
En het probleem zit ook niet in de verbinding want er is al overgeschakeld van 4G naar UTP en blijft hetzelfde.

[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petepall
  • Laatst online: 24-08 12:28
nujtrug schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:18:
[...]

Ik heb iets gelijkaardig aan de hand gehad.

1. Zit je laadpaal op hetzelfde subnet als je Home Assistant device? Zo ja, NAT rule maken of ze gewoon op hetzelfde subnet zetten.
De laadpaal staat in hetzelfde subnet als mijn andere netwerk devices
nujtrug schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:18:
[...]

2. Ben je nog met een andere device (via MyEve of ACE Service Installer) aangemeld op de laadpaal? Zo ja, gewoon even uitloggen bij die device.
Ben met geen andere app op de laadpaal ingelogd.

De username, is dat Eigenaar zoals in de myEve app of iets anders?

[ Voor 4% gewijzigd door Petepall op 20-11-2023 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJW

BJW

IvoB2 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:43:
Ja, dat laatste => zekering af, zekering op en laadkabel inpluggen.
De tijd tussen zekering af en beginnen laden speelt weinig rol.
Het werkt hier ook als hij weken van de stroom is afgeweest, dan stroom terug op en laden.
Dan houdt hij tussen een tiental minuten en enkele uren verbinding met de backoffice maar een minuut (pak me niet op een paar seconden want nooit exact getimed) is al voldoende om de intern opgeslagen data terug door te sturen.
En het probleem zit ook niet in de verbinding want er is al overgeschakeld van 4G naar UTP en blijft hetzelfde.
Geprobeerd, maar ook geen oplossing... Het lijkt erop dat hij de laatste geregistreerde sessie niet goed heeft kunnen afsluiten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOM6xpRs792BJOQ0w0ckm_wttwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nJ2owa0Wp12niKhYT5kF6b1m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:17
Solar-Charging met de Alfen charger laadt slechts op 1 phase.
Op alle drie de phases heb ik zonnepanelen. Maar de software van Alfen lijkt slechts 1 phase te meten en dit aan de auto te voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrdnmg
BenSKIP schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:38:
Solar-Charging met de Alfen charger laadt slechts op 1 phase.
Op alle drie de phases heb ik zonnepanelen. Maar de software van Alfen lijkt slechts 1 phase te meten en dit aan de auto te voeden.
Je moet op iedere fase minimaal 1,4 kWh overschot hebben. Lijkt me met deze weersomstandigheden niet echt realistisch?
Hij laadt dus of 1 fase of 3 fase met minimaal 3x1,4 kWh overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
BenSKIP schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:38:
Maar de software van Alfen lijkt slechts 1 phase te meten en dit aan de auto te voeden.
Laat dat nu juist de functie zijn (en/of het voordeel) van schakelen van 3F naar 1F (of alleen op 1F laden) => wanneer je met 3F geen 4,14 kW (3x6A) haalt maar op op 1F 1,38 kW (6A) kan je al beginnen laden.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2023 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:02
Petepall schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:39:
[...]

De laadpaal staat in hetzelfde subnet als mijn andere netwerk devices

[...]

Ben met geen andere app op de laadpaal ingelogd.

De username, is dat Eigenaar zoals in de myEve app of iets anders?
Ik gebruik zelf gewoon admin als username

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

IvoB2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:16:
[...]

Laat dat nu juist de functie zijn (en/of het voordeel) van schakelen van 3F naar 1F (of alleen op 1F laden) => wanneer je met 3F geen 4,14 A haalt maar op op 1F 1,38 A kan je al beginnen laden.
4.14 & 1.38 kWh ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Nee hoor: 6A/1,38 kW of 3x6A/4,14 kW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

IvoB2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:38:
[...]

Nee hoor: 6A/1,38 kW of 3x6A/4,14 kW :)
Je hebt gelijk 8)7 :+

[ Voor 5% gewijzigd door B_S op 21-11-2023 19:22 ]

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:43
Ik loop al enige tijd te tobben met mijn Eve Single, als hij aan het laden is en ik doe een deur of koffer open stopt het laden en moet ik eerst weer de stekker eruit halen, erin stoppen en dan start het laden weer. Diverse instellingen gewijzigd maar issue blijft. Nu probeer ik inmiddels ook met de app van de auto de auto te laten gaan laden om 23h omdat ik vanaf december een laag nacht tarief heb maar bij het aankoppelen van de auto schakelt hij laden in, start niet en na verloop van tijd moet ik volgens het menu loskoppelen voor een volgende laad sessie, om 23h gebeurt er dus niets en wordt de auto niet opgeladen. Welke instellingen moet ik aanpassen want ik kan mij niet voorstellen dat dit niet kan in deze laadpaal. Ik laad op 1 fase en de paal is 2e hands en uit 2019 en ik laad zonder kaart.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
(Ik zou denken dat het een instelling in/van/voor de auto is.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:45
corsat schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:15:
Ik loop al enige tijd te tobben met mijn Eve Single, als hij aan het laden is en ik doe een deur of koffer open stopt het laden en moet ik eerst weer de stekker eruit halen, erin stoppen en dan start het laden weer. Diverse instellingen gewijzigd maar issue blijft. Nu probeer ik inmiddels ook met de app van de auto de auto te laten gaan laden om 23h omdat ik vanaf december een laag nacht tarief heb maar bij het aankoppelen van de auto schakelt hij laden in, start niet en na verloop van tijd moet ik volgens het menu loskoppelen voor een volgende laad sessie, om 23h gebeurt er dus niets en wordt de auto niet opgeladen. Welke instellingen moet ik aanpassen want ik kan mij niet voorstellen dat dit niet kan in deze laadpaal. Ik laad op 1 fase en de paal is 2e hands en uit 2019 en ik laad zonder kaart.
Het initiëren van een laadsessie wordt vzviw door/vanuit de auto geregeld, ik heb hier in onze Passat een extra menu "energiemanager" oid om dat te configureren, zo ook met nachtstroom, wanneer die start qua ondergrens en een scheduler. VW heeft ook een app maar dat werkt niet zo goed.
Over wat voor auto hebben we het hier? Heb hier een iets nieuwere Eve single - zonder display - uit 2021 hangen.

Whoop!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:33
corsat schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:15:
Hoe ik het doe:
1) Eerst in de app de vetrektijd instellen, b.v elkedag 08:00
2) dan de uren met daltarief, b.v. 23:00 tot volgende dag 07:00
3) aanvinken dat er alleen in daluren geladen mag worden
4) naar de auto versturen

Bovenstaande hoef je niet telkens opnieuw te doen. Instellingen blijven staan.

Dan:
1) kabel bij auto er in
2) kabel bij laadpaal er in
3) autoriseren met rfid card

Op de auto bij de laadklep zie je na een paar seconden een klokje oplichten naast de groene streepjes

Om 23:00 begint het laden

• Sarge78
Vandaag is de Alfen monteur geweest. Hij is ook bijna de hele middag bezig geweest.

Hij heeft het controllerboard en powerboard vervangen. Helaas zijn alle device foutmeldingen nog steeds niet opgelost. Ik vroeg nog of deze meldingen weg waren en dat zou wel het geval zijn, maar helaas niet. Er zijn zelfs problemen bijgekomen.

Het pauzeloos iedere minuut het laden weer opstarten en afsluiten na het volladen van de auto was niet op te lossen in de huidige firmware. Ze hebben het terug gezet naar 6.2 en toen was het wel opgelost. Daarna hebben we het nog verhoogd naar 6.3 en het bleef weg. Hoger durfde hij niet, want ze (Alfen support en hij) hadden bij het teruggaan naar 6.2 al het nieuwe controllerboard over de zeik geholpen en deze moest weer vervangen worden. Deze problemen kenden ze ook niet. Ik ken naast mij al 3 anderen die het ook hebben helaas, waarvan 1 hier in het topic rondzwerft.

Eerst kregen ze de P1 niet meer aan de praat. Zowel degene bij Alfen aan de telefoon als de monteur gaven aan dat dit niet aan de paal kon liggen. Ik gaf aan, dat als je komt en hij doet het en weggaat en hij doet het niet, dit niet een probleem van de meter of kabel kan zijn, maar van de paal of de werkzaamheden. Lijntest liet ook zien dat de kabel in orde was. Ze wilden de P1 ook laten voor wat het was en dit moest ik met een installateur regelen. Ik wilde natuurlijk wel mijn loadbalancing terug, dus we hebben nog even wat geprobeerd en uiteindelijk deed de P1 aansluiting het ook weer.

Nu blijkt er dus nog steeds iets niet goed te zijn, dus ik denk dat in de laadpaal iets niet goed aangesloten is. Zie plaatje.
Ik moet dus weer een ticket indienen om een monteur te laten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVdXT44VJAz8jKOB150Kgqbp8H4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wTcH9fM8ntAA0InDWp6V7rgg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyNU6SvDHAAPmZ0nJDAaSMe1vb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uwA0xw496mKN5K8EmvRIG6ui.png?f=user_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• corsat
WillemD61 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:33:
[...]

Hoe ik het doe:

Dan:
1) kabel bij auto er in

Op de auto bij de laadklep zie je na een paar seconden een klokje oplichten naast de groene streepjes

Ik heb een Volvo en in de app stel ik in om 23h starten met laden, stop vervolgens de stekker van de Alfen laadpaal erin als ik thuiskom om 17h en dan zie ik de laadpaal naar 0,01kW gaan, daarna schakelt hij uit en geeft hij aan dat de laadsessie beëindigd is en dat ik de kabel eruit moet halen. De sessie is niet eens gestart en start dus ook om 23h niet op als de Volvo aangeeft dat er geladen kan worden. Er staat iets in de instellingen van de laadpaal niet goed maar wat?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• corsat
Peter-036 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:32:
(Ik zou denken dat het een instelling in/van/voor de auto is.
In de app van de auto kan ik alleen de start en eind tijd voor het laden invoeren en aan of uitzetten.

• WillemD61
corsat schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:00:
[...]

Ik heb een Volvo en in de app stel ik in om 23h starten met laden, stop vervolgens de stekker van de Alfen laadpaal erin als ik thuiskom om 17h en dan zie ik de laadpaal naar 0,01kW gaan, daarna schakelt hij uit en geeft hij aan dat de laadsessie beëindigd is en dat ik de kabel eruit moet halen. De sessie is niet eens gestart en start dus ook om 23h niet op als de Volvo aangeeft dat er geladen kan worden. Er staat iets in de instellingen van de laadpaal niet goed maar wat?
Sorry, geen idee. (ik heb een Kia)
Misschien komt het omdat je blijkbaar plug&charge hebt i.p.v. rfid? Misschien iets met timing?
Hopelijk zijn er mensen hier die meer weten over onderlinge communicatie en protocollen tussen auto en laadpaal.

• corsat
WillemD61 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:33:
[...]

Hoe ik het doe:

Dan:
1) kabel bij auto er in

Ik doe hetzelfde, alleen heb ik een vaste kabel :) dus alleen in de auto erin, dan zie ik op mijn display van de laadpaal 0,01kW afname alsof hij wil starten met laden en na verloop van tijd geeft hij einde laadsessie aan en moet ik de kabel verwijderen voor een nieuwe sessie. Hij start ook niet om 23h op. Ik heb overigens geen kaart en kan direct laden, wellicht zit hier een software fout of een verkeerde instelling waardoor hij dit gedrag vertoont.

• corsat
WillemD61 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:24:
[...]

Sorry, geen idee. (ik heb een Kia)
Misschien komt het omdat je blijkbaar plug&charge hebt i.p.v. rfid? Misschien iets met timing?
Hopelijk zijn er mensen hier die meer weten over onderlinge communicatie en protocollen tussen auto en laadpaal.
Ik zal van het weekend eens een kaart koppelen aan de laadpaal en rfid instellen en kijken of het dan wel werkt zoals het hoort, wel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Sarge78 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:48:
Vandaag is de Alfen monteur geweest. Hij is ook bijna de hele middag bezig geweest.

Hij heeft het controllerboard en powerboard vervangen. Helaas zijn alle device foutmeldingen nog steeds niet opgelost. Ik vroeg nog of deze meldingen weg waren en dat zou wel het geval zijn, maar helaas niet. Er zijn zelfs problemen bijgekomen.

Het pauzeloos iedere minuut het laden weer opstarten en afsluiten na het volladen van de auto was niet op te lossen in de huidige firmware. Ze hebben het terug gezet naar 6.2 en toen was het wel opgelost. Daarna hebben we het nog verhoogd naar 6.3 en het bleef weg. Hoger durfde hij niet, want ze (Alfen support en hij) hadden bij het teruggaan naar 6.2 al het nieuwe controllerboard over de zeik geholpen en deze moest weer vervangen worden. Deze problemen kenden ze ook niet. Ik ken naast mij al 3 anderen die het ook hebben helaas, waarvan 1 hier in het topic rondzwerft.

Eerst kregen ze de P1 niet meer aan de praat. Zowel degene bij Alfen aan de telefoon als de monteur gaven aan dat dit niet aan de paal kon liggen. Ik gaf aan, dat als je komt en hij doet het en weggaat en hij doet het niet, dit niet een probleem van de meter of kabel kan zijn, maar van de paal of de werkzaamheden. Lijntest liet ook zien dat de kabel in orde was. Ze wilden de P1 ook laten voor wat het was en dit moest ik met een installateur regelen. Ik wilde natuurlijk wel mijn loadbalancing terug, dus we hebben nog even wat geprobeerd en uiteindelijk deed de P1 aansluiting het ook weer.

Nu blijkt er dus nog steeds iets niet goed te zijn, dus ik denk dat in de laadpaal iets niet goed aangesloten is. Zie plaatje.
Ik moet dus weer een ticket indienen om een monteur te laten komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie je de I2C meldingen alleen bij booten? Dat is normaal. Het zijn dan ook waarschuwingen en geen errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
B_S schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 06:42:
[...]

Zie je de I2C meldingen alleen bij booten? Dat is normaal. Het zijn dan ook waarschuwingen en geen errors.
Daar krijg ik van de monteurs en van Alfen dus geen zekerheid over. Als het laadstation vrij van problemen is, maken mij die meldingen natuurlijk ook niet uit. Alleen als er wel problemen zijn en dergelijke meldingen komen ook naar voren zet ik er wel vraagtekens bij. Ook iemand die er redelijk veel ervaring mee heeft kent ze niet en kan er geen antwoord op geven.

Als die laadpaal maar probleemloos wordt ben ik allang blij. Het lijstje I2C is inderdaad bij reboots, maar er staan de hele dag meldingen ook na starten laden enz. Ook een heel lijstje rode meldingen.

Positieve noot, de nieuwe boards lijken wel effectiever met loadbalancing om te gaan en andere meldingen die er eerst wel waren lijken ook niet allemaal meer aanwezig. Vanavond kan ik pas weer laden als de auto's weer wat leeg zijn. Dan zie ik wel verder.

[ Voor 3% gewijzigd door Sarge78 op 24-11-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Zo, na ~9 maanden is hier ook de netverzwaring van 1 x 40A naar 3 x 25A uitgevoerd...

Ik laad middels een Alfen Single (3-fase aangesloten) een Tesla Model Y. Bij de laadpaal is een Load Balancing licentie geleverd, deze is ook aan te vinken in de software (ACE Service Installer 3.6.6-163) & de kabel steekt in de P1-poort (meter zelf is ook zojuist vervangen).

Nu hing er een briefje aan de meterkast (ook begin van het jaar vernieuwd) dat de fasen omgedraaid zijn (L3L2L1IV). Moet ik dit nu ook zo instellen onder "Phase Rotation" in ACE Service Installer?

Dien ik nog een verdere instelling aan te passen? Wellicht handig om te vermelden dat er ook nog een 1-fase 4000 watt (SolarEdge HD4000) omvormer aanwezig is. Verder is ingesteld dat de Station maximum current 10A is en Maximum Allowed Phase is ingesteld op 3-phase.

Alvast hartelijk dank voor de gegeven antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
WhySoSerious schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:05:
Verder is ingesteld dat de Station maximum current 10A is en Maximum Allowed Phase is ingesteld op 3-phase.

Alvast hartelijk dank voor de gegeven antwoorden!
phase mapping weet ik niet, maar bij mij staat station max current op 16A, zodat je met 3 fases op 11kWh kan laden.
Daarnaast staat smart meter max current op 25 A (ivm 3x25A aansluting). Dit is voor de load balancing.

[ Voor 11% gewijzigd door WillemD61 op 24-11-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunkmeister
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 11:59
Ik heb enkele weken geleden een Alfen Eve Pro laten installeren - betaald door mijn werkgever, maar effectief aangekocht, geen lease. De backoffice is E-Flux/Road.

De installateur wou mij in eerste instantie niet het owners password geven omdat dit "enkel voor installateurs is". Na wat om-en-weer gemail ben ik erin geslaagd om toch de gegevens te verkrijgen: paswoord en reset code. Het paswoord blijkt niet correct te zijn. Ik heb de installateur gevraagd of ik de paswoord reset procedure mag gebruiken, maar ik kreeg opnieuw een niets zeggend antwoord...

Weet iemand of de backoffice afhankelijk is van dat paswoord? Is het owners paswoord enkel bedoeld voor lokaal te verbinden of kan dit gebruikt worden voor externe diensten?

Ik wil het paswoord niet resetten zonder zeker te zijn dat alles nog gaat werken - mijn relatie met de installateur is echter niet zo top meer sinds de paswoord discussie 🙄

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Sarge78 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:54:
[...]

Daar krijg ik van de monteurs en van Alfen dus geen zekerheid over. Als het laadstation vrij van problemen is, maken mij die meldingen natuurlijk ook niet uit. Alleen als er wel problemen zijn en dergelijke meldingen komen ook naar voren zet ik er wel vraagtekens bij. Ook iemand die er redelijk veel ervaring mee heeft kent ze niet en kan er geen antwoord op geven.

Als die laadpaal maar probleemloos wordt ben ik allang blij. Het lijstje I2C is inderdaad bij reboots, maar er staan de hele dag meldingen ook na starten laden enz. Ook een heel lijstje rode meldingen.

Positieve noot, de nieuwe boards lijken wel effectiever met loadbalancing om te gaan en andere meldingen die er eerst wel waren lijken ook niet allemaal meer aanwezig. Vanavond kan ik pas weer laden als de auto's weer wat leeg zijn. Dan zie ik wel verder.
Volgens mij heeft het te maken met een nieuwe versie van een onderdeel, de Power Entry. De nieuwe wordt op een andere plek aangesloten met een andere flatcable. Het zou me niks verbazen als deze via een ander protocol praat met het systeem.

Welke meldingen zie je nog meer? Ik ben wel nieuwsgierig :)

Zolang het laadpunt probleemloos werkt zou ik me niet zo druk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

Drunkmeister schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:54:
Ik heb enkele weken geleden een Alfen Eve Pro laten installeren - betaald door mijn werkgever, maar effectief aangekocht, geen lease. De backoffice is E-Flux/Road.

De installateur wou mij in eerste instantie niet het owners password geven omdat dit "enkel voor installateurs is". Na wat om-en-weer gemail ben ik erin geslaagd om toch de gegevens te verkrijgen: paswoord en reset code. Het paswoord blijkt niet correct te zijn. Ik heb de installateur gevraagd of ik de paswoord reset procedure mag gebruiken, maar ik kreeg opnieuw een niets zeggend antwoord...

Weet iemand of de backoffice afhankelijk is van dat paswoord? Is het owners paswoord enkel bedoeld voor lokaal te verbinden of kan dit gebruikt worden voor externe diensten?

Ik wil het paswoord niet resetten zonder zeker te zijn dat alles nog gaat werken - mijn relatie met de installateur is echter niet zo top meer sinds de paswoord discussie 🙄

Alvast bedankt!
PRC is enkel voor lokaal gebruik. Daarmee kun je het owner wachtwoord resetten, dan werkt hij weer 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Kan er iemand nog eens versie 6.3.0 delen? Laadpaal heeft nu 6.4.0, Kan ik deze gewoon uploaden met behoud van alle instellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
corsat schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:27:
[...]

Ik doe hetzelfde, alleen heb ik een vaste kabel :) dus alleen in de auto erin, dan zie ik op mijn display van de laadpaal 0,01kW afname alsof hij wil starten met laden en na verloop van tijd geeft hij einde laadsessie aan en moet ik de kabel verwijderen voor een nieuwe sessie. Hij start ook niet om 23h op. Ik heb overigens geen kaart en kan direct laden, wellicht zit hier een software fout of een verkeerde instelling waardoor hij dit gedrag vertoont.
Ik heb het toch werkend gekregen vandaag door settings in de Alfen aan te passen, reboot gegeven en om 21h de Volvo laten starten. Om 19h had ik hem aangekoppeld en de laadpaal starte met 0,01kW en om 21h sprong hij via de Volvo app naar 3,6kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_S

B_S

Roeland54 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:56:
Kan er iemand nog eens versie 6.3.0 delen? Laadpaal heeft nu 6.4.0, Kan ik deze gewoon uploaden met behoud van alle instellingen?
https://we.tl/t-k9AnK0nkre

In principe wel. Je kan voor de zekerheid de settings met de Installer opslaan en later weer inladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
corsat schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:59:
[...]

Ik heb het toch werkend gekregen vandaag door settings in de Alfen aan te passen, reboot gegeven en om 21h de Volvo laten starten. Om 19h had ik hem aangekoppeld en de laadpaal starte met 0,01kW en om 21h sprong hij via de Volvo app naar 3,6kW.
En welke settings heb je aangepast? Kan interessant zijn voor anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-09 21:53
Drunkmeister schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:54:

Alvast bedankt!
Je kan ze nog vragen of ze een foto sturen van het originele inlog kaartje wat in de verpakking van de lader zat. Heb nu zelf een stuk of wat nieuwe Alfens geinstalleerd en mijn ervaring is dat in het wachtwoord wat op papier staat de i een 1 lijkt en andersom, en dan ook nog met de hoofdletter I..waardoor je al gauw een verkeerd wachtwoord hebt. Mijn oplossing is de QR code op het kaartje scannen met de telefoon, dan opent ie m als link in je browser, even kopeieren en plakken in de mail, mailen naar het apparaat waarmee je inlogt en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
WillemD61 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:43:
[...]

En welke settings heb je aangepast? Kan interessant zijn voor anderen.
Bij authorizations, car heb ik abord unlock op aboard lock gezet en time to report op 15 en time to unlock not charging op 60, deze stonden allebei op 0 bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:36
Sarge78 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:48:
.Het pauzeloos iedere minuut het laden weer opstarten en afsluiten na het volladen van de auto was niet op te lossen in de huidige firmware. Ze hebben het terug gezet naar 6.2 en toen was het wel opgelost. Daarna hebben we het nog verhoogd naar 6.3 en het bleef weg.
Sinds een maand heb ik dit probleem ook en wordt de buurt 's nachts gek van het gepiep van mijn Nissan Leaf. Elke minuut wil ie weer opladen en piept dan dat het niet gaat.
Dus het is een kwestie van een firmware downgrade?
Ga maandag eens bellen met Vattenfall die de Alfen paal 5 jaar geleden geïnstalleerd heeft.
Hopelijk lost dat het probleem op en kunnen mijn buren weer rustig slapen 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Ik keek net in de Alfen ACE log file omdat ik bij onze beide auto's het alarm had af zien gaan in 2 dagen tijd of zo. Bij een was de 12V accu leeg, bij de andere leek dat ook zo, dashboard was in ieder geval goed over zijn toeren. Zit ook op laatste fw versie die als ik de auto 's nachts laat laden en deze vol is toch nog weer iedere 2 minuten een laadsessie start en dan weer afbreekt. Volgens mij toch echt een bug die niet bevordelijk is voor de 12V batterij als je het mij vraagt.
Maar hoe dan ook, wat ik veel erger vind is dat ik allerlei rode/oranje regels zag in de log file:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6KRhVVg8UefYG1SP2fDjuYpSuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nBMpltxVdXortPhk1uJvkNZW.jpg?f=user_large
Wat is hier aan de hand? Heeft het modem in mijn Alfen het begeven?? Of wat is er aan de hand? Het ziet er in ieder geval niet goed uit. Hij laadt gelukkig nog wel prima.
Als ik onder General kijk is de modem info ook leeg - geen idee of daar vroeger wel iets stond maar dat lijkt me ook niet ok?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djgXDFk9SJeoQXFBBY6TiRFp5hk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C6PR5cgruPaxjKlFn4WchLKw.jpg?f=user_large
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Ik heb ook sim en modem foutmeldingen, waarschijnlijk omdat er geen sim in zit. Ik heb mijn log van originele settings nagekeken en heb de indruk dat door fw 6.5 de standaard backoffice instelling voor de kabel ook naar de setting voor mobiele connectie is gekopieeerd. Een vermoeden, kan het niet hard maken. Ik zit nu op fw 6.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
WillemD61 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:51:
Ik heb ook sim en modem foutmeldingen, waarschijnlijk omdat er geen sim in zit. Ik heb mijn log van originele settings nagekeken en heb de indruk dat door fw 6.5 de standaard backoffice instelling voor de kabel ook naar de setting voor mobiele connectie is gekopieeerd. Een vermoeden, kan het niet hard maken. Ik zit nu op fw 6.3.
Jeetje, dat zou zo maar kunnen. Alfen maakt er wel een groot zooitje van met die software van ze. Ze zijn overduidelijk beter in HW dan in SW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
klompje65 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:58:
[...]

Jeetje, dat zou zo maar kunnen. Alfen maakt er wel een groot zooitje van met die software van ze. Ze zijn overduidelijk beter in HW dan in SW.
Alhoewel bij jou de fouten al eerder optreden zie ik nu. Bij mij wordt het modem zelf nog wel herkend. Het gaat pas fout bij de poging de verbinding te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

klompje65 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:18:
Ik keek net in de Alfen ACE log file omdat ik bij onze beide auto's het alarm had af zien gaan in 2 dagen tijd of zo. Bij een was de 12V accu leeg, bij de andere leek dat ook zo, dashboard was in ieder geval goed over zijn toeren. Zit ook op laatste fw versie die als ik de auto 's nachts laat laden en deze vol is toch nog weer iedere 2 minuten een laadsessie start en dan weer afbreekt. Volgens mij toch echt een bug die niet bevordelijk is voor de 12V batterij als je het mij vraagt.
Maar hoe dan ook, wat ik veel erger vind is dat ik allerlei rode/oranje regels zag in de log file:
[Afbeelding]
Wat is hier aan de hand? Heeft het modem in mijn Alfen het begeven?? Of wat is er aan de hand? Het ziet er in ieder geval niet goed uit. Hij laadt gelukkig nog wel prima.
Als ik onder General kijk is de modem info ook leeg - geen idee of daar vroeger wel iets stond maar dat lijkt me ook niet ok?
[Afbeelding]
Iemand een idee?
Jazeker, het modem werkt helaas niet meer. Zo krijg je via die weg geen verbinding meer met de backoffice waar de transacties naartoe gaan. Hoe oud is de lader? Zit hij in de lease, of is hij eigendom van jezelf? In geval van lease, zsm een melding laten maken dat je geen transacties met uitbetaald krijgt.

Alle transacties worden opgeslagen, dus die krijg je wel weer terug. Om welke auto's gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Ik had een support ticket bij Alfen gemaakt met de vraag of ze op de hoogte zijn van de hier gemelde problemen met firmware 6.5.0., d.w.z. de charger start na het afsluiten van een laadsessie telkens opnieuw de communicatie op met de auto waardoor de 12v batterij van de auto volledig ontlaadt.

Dit was het antwoord:

Thank you for the information, we are not aware of this error.
But we will analyse this problem when we receive tickets with this error. To analyse these issues we need logfiles of the chargers for data.
If the firmware is indeed is the issue it will be mentioned in the release notes of a future update.

Vreemd dat ze dit forum niet monitoren .....

Kan iemand die de problemen heeft gehad dit aan ze melden met de nodige logfiles?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
WillemD61 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:14:
Ik had een support ticket bij Alfen gemaakt met de vraag of ze op de hoogte zijn van de hier gemelde problemen met firmware 6.5.0., d.w.z. de charger start na het afsluiten van een laadsessie telkens opnieuw de communicatie op met de auto waardoor de 12v batterij van de auto volledig ontlaadt.

Dit was het antwoord:

But we will analyse this problem when we receive tickets with this error. To analyse these issues we need logfiles of the chargers for data.
If the firmware is indeed is the issue it will be mentioned in the release notes of a future update.

Kan iemand die de problemen heeft gehad dit aan ze melden met de nodige logfiles?
Heb ik ook al aan de gemeld en de logs erbij. De monteur was er vandaag weer. Een andere deze keer. Kon het niet reproduceren omdat mijn auto niet vol was. Kon ook niet snelladen in de buurt. We zijn omhoog gegaan naar 6.4 en nu ga ik het weer testen de komende 2 dagen. Monteur zij ook dat dit meer een ding is voor de specialisten van Alfen zelf.
Het probleem is dat er meerdere mensen op de backoffice zitten stel ik mij zo voor en wat er wel of niet doorgegeven wordt of vastgelegd voor alle service medewerkers, dat blijft gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
WillemD61 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:14:

Dit was het antwoord:

User Olir vraagt in pm de logs tijdens problemen.
Mij lijkt het dus dat hij het dichtst tegen Alfen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:36
Vattenfall heeft de firmware versie 6.5 gedowngrade naar 6.3 en nu zijn mijn problemen ook opgelost. Support vertelde me dat ze nog meer (andere) problemen hadden met versie 6.5. Zij zullen dit ook terug communiceren met Alfen. Hopelijk helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
Goedenavond,
Paal laad op vooraf ingesteld vermogen als ik geen solarcharging kies.
Als ik op solar zet >0% geeft hij aan dat hij wacht op vermogen. De zonnepanelen produceerden deze middag 2kW, meer dan voldoende om te starten met laden, echter deed die niets.

Nu zag ik -12A op L3 in de energiemeter en de paal staat te kijken op L1.
Ik heb phase mapping al eens omgedraaid maar dat gaf precies niet het gewenste resultaat.
Iemand die weet hoe je de paal op L3 laat kijken?
Ik zou de panelen ook op L1 kunnen aansluiten, maar een parameter aanpassen is eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:19
Ik had paar maanden geleden ook logs van 6.4.0 i.c.m. een megane e-tech verstuurd naar alfen. Maar dat was allemaal niet de bedoeling en moest via Eneco.

Probeerde alleen maar te helpen door een bug report te maken.

15x330 SW38

Pagina: 1 ... 19 ... 92 Laatste