Ik kan 2ehands een Alfen Pro Line Single kopen van iemand die van werkgever veranderd. De laadpaal is ook door de werkgever geïnstalleerd, zou ik dit doen of niet? Ga ik geen problemen hebben met het gebruik, de backoffice, kaartlezer, authentificatie,… ik heb geen ervaring
Zorg ervoor dat je het wachtwoord van de paal krijgt. Dat is het belangrijkst. Verder is alles in te stellen, maar niet zonder dat wachtwoordEld0 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:06:
Ik kan 2ehands een Alfen Pro Line Single kopen van iemand die van werkgever veranderd. De laadpaal is ook door de werkgever geïnstalleerd, zou ik dit doen of niet? Ga ik geen problemen hebben met het gebruik, de backoffice, kaartlezer, authentificatie,… ik heb geen ervaring
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Afgelopen weekend mijn Alfen laadpaal gekoppeld aan de Eneco Slimladen app. Laadpaal heeft backend via Eneco en kreeg een mail van Eneco om mijn laadpaal te koppelen via een speciale activatiecode. Dat was eenvoudig in de app te regelen en inmiddels twee keer slim kunnen opladen. Eerste besparingstegoed is zichtbaar in de app. Tot nu toe werkt het goed.GJA schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:51:
Tot nog toe heb ik slechts slechte ervaringen gelezen over de Slimladen app en het koppelen van de laadpaal aan die app. Nog mensen die er wel postief over zijn?
Waar ik benieuwd naar ben, kan je zelf ook bepalen wanneer je auto wordt opgeladen? met mijn huidige auto kan ik zelf aangeven dat de auto gaat laden in de daluren en dan maximaal.mrbee schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:58:
[...]
Afgelopen weekend mijn Alfen laadpaal gekoppeld aan de Eneco Slimladen app. Laadpaal heeft backend via Eneco en kreeg een mail van Eneco om mijn laadpaal te koppelen via een speciale activatiecode. Dat was eenvoudig in de app te regelen en inmiddels twee keer slim kunnen opladen. Eerste besparingstegoed is zichtbaar in de app. Tot nu toe werkt het goed.
En de laadsnelheid wordt dat ook aangepast tijdens het laden?
Je kan instellen wanneer de auto moet beginnen met opladen en wanneer hij opgeladen moet zijn. Ik heb nu bijvoorbeeld ingesteld dat hij gaat opladen na 23u en om 7u klaar moet zijn. Daarbinnen wordt de laadsnelheid door de app geregeld. Op mijn stroomgrafiek zie ik dan ook tijden waar er niet wordt opgeladen. Dat is kennelijk het balanceren van vraag en aanbod. Het is allemaal redelijk basic qua instellingen maar lijkt te voldoen. En 6% korting (2ct per kWh) is mooi meegenomen voor iets wat mij geen extra last bezorgt.Just Me Or Tha One schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:01:
[...]
Waar ik benieuwd naar ben, kan je zelf ook bepalen wanneer je auto wordt opgeladen? met mijn huidige auto kan ik zelf aangeven dat de auto gaat laden in de daluren en dan maximaal.
En de laadsnelheid wordt dat ook aangepast tijdens het laden?
Ik gebruik de slimladen app ook. Bij mij is echter de auto en het adres vd stroomaansluiting gekoppeld met de app en niet de laadpaal. Maakt op zich niet uit, want de 2 ct per kwh verdien ik ook op deze manier. Mijn energiecontract heb ik wel bij Eneco en doordat zij mijn verbruik kunnen sturen, zal er voor Eneco ook een verdienmodel zitten.
Dag allemaal,
Sinds gisteren heb ik m'n alfen laadpaal in de electriciteitskast aangesloten. Hij is momenteel bekabeld met cat6 utp naar m'n switch en er zit ook een simkaart in. Het vreemde is dat na een 5-tal minuten de ethernet link volledig wegvalt. Als ik de zekering een tijdje laat uitstaan dan komt hij nadien terug op en kan ik config wijzigen (ace tool) maar een beetje later is het terug van dat.
Heeft iemand dat al voor gehad? Ik kan eventueel de simkaart eruit halen en zien of het dan wel stabiel blijft. De ethernet link zou in orde moeten zijn. Tijdens de 'actieve' periode is hij stabiel 100Mbps. Wat ik ook denk te doen is eens een laptop aan dezelfde kabel te hangen en zien of ik een stabiele link met de switch heb. Maar iets zegt me dat dit weinig met de kabel te maken heeft...
Bedankt!
Groeten,
Dirk
Sinds gisteren heb ik m'n alfen laadpaal in de electriciteitskast aangesloten. Hij is momenteel bekabeld met cat6 utp naar m'n switch en er zit ook een simkaart in. Het vreemde is dat na een 5-tal minuten de ethernet link volledig wegvalt. Als ik de zekering een tijdje laat uitstaan dan komt hij nadien terug op en kan ik config wijzigen (ace tool) maar een beetje later is het terug van dat.
Heeft iemand dat al voor gehad? Ik kan eventueel de simkaart eruit halen en zien of het dan wel stabiel blijft. De ethernet link zou in orde moeten zijn. Tijdens de 'actieve' periode is hij stabiel 100Mbps. Wat ik ook denk te doen is eens een laptop aan dezelfde kabel te hangen en zien of ik een stabiele link met de switch heb. Maar iets zegt me dat dit weinig met de kabel te maken heeft...
Bedankt!
Groeten,
Dirk
Kan ik eens proberen! Maar het is de layer2 link die wegvalt, dus geen signaal op de kabel.
Kabel was inderdaad in orde. Ik heb de simkaart eruit gehaald en erna het IP op statisch gezet. Geen enkel probleem meer sindsdien. Misschien firmware? Ik ga eens updaten, backoffice configureren enz en dan nog eens opnieuw de simkaart erin steken. De sim info was in elk geval ok, werd goed uitgelezen en signaal was ook ok.
Welke fw zit erop? 5.8.x is bekend met disconnects en andere ook met als de lader op autodetect staat ipv enkel mobiel verbinden met de Backoffice.dikkiedraak schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:37:
Kabel was inderdaad in orde. Ik heb de simkaart eruit gehaald en erna het IP op statisch gezet. Geen enkel probleem meer sindsdien. Misschien firmware? Ik ga eens updaten, backoffice configureren enz en dan nog eens opnieuw de simkaart erin steken. De sim info was in elk geval ok, werd goed uitgelezen en signaal was ook ok.
De firmware vanuit de fabriek was 6.4.0-4210. Toen ik als test eens begon te laden viel de verbinding via UTP alweer weg. Daarom heb ik gisterenavond een update gedaan naar de laatste versie 6.5.0-4217.
Ook op de laatste FW viel het ethernet signaal uit. Heb ondertussen de switch poort op 100 Mbps/full duplex gezet. Hiermee heb ik nog steeds dat de link uitvalt maar het herstelt zichzelf precies wel na een tijd. In de logs van de laadpaal zegt hij dan dingen als:
2023-11-29T20:23:26.480Z:INFO:taskTCPIP.c:713:Network interface is down
2023-11-29T20:23:26.488Z:INFO:taskTCPIP.c:543:Network Cable is unplugged
2023-11-29T20:23:26.503Z:INFO:taskModbusTCPIP:121:Stop Modbus TCP/IP Slave
2023-11-29T20:23:26.539Z:WARNING:taskWebServer.c:385:WebServer stopped
2023-11-29T20:23:26.546Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2023-11-29T20:23:26.554Z:INFO:taskWebServer.c:240:WebServer state STOPPING -> WAIT_FOR_NETWORK
....
2023-11-29T21:15:08.769Z:USER:bspEthernet.c:342:Mode: 100Mb/s half duplex
2023-11-29T21:15:08.777Z:INFO:taskTCPIP.c:665:Network interface is up
"half duplex" -> een uur ervoor was het full duplex
Op dezelfde kabel had ik met m'n laptop 1000 Mbps full duplex (autoneg). Met gemak 7GB aan data via een Windows share kunnen overzetten.
Momenteel zit de simkaart er niet in en staat de IP config op manueel. Ik schat dat de UTP kabel (CAT6 unshielded) iets van een 25 meter is. Ik snap niet goed dat een relatief duur toestel zo'n probleem heeft met een standaard UTP ethernet verbinding over slechts 25 meter. Van iemand anders vernomen dat het uitvallen ook voorvalt bij slechts enkele meters UTP kabel maar wel minder vaak (bijv. een keer na 20 dagen)
Hebben jullie soortgelijke ervaringen? Misschien moet ik maar eens bij Alfen een ticket aanmaken...
Ook op de laatste FW viel het ethernet signaal uit. Heb ondertussen de switch poort op 100 Mbps/full duplex gezet. Hiermee heb ik nog steeds dat de link uitvalt maar het herstelt zichzelf precies wel na een tijd. In de logs van de laadpaal zegt hij dan dingen als:
2023-11-29T20:23:26.480Z:INFO:taskTCPIP.c:713:Network interface is down
2023-11-29T20:23:26.488Z:INFO:taskTCPIP.c:543:Network Cable is unplugged
2023-11-29T20:23:26.503Z:INFO:taskModbusTCPIP:121:Stop Modbus TCP/IP Slave
2023-11-29T20:23:26.539Z:WARNING:taskWebServer.c:385:WebServer stopped
2023-11-29T20:23:26.546Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2023-11-29T20:23:26.554Z:INFO:taskWebServer.c:240:WebServer state STOPPING -> WAIT_FOR_NETWORK
....
2023-11-29T21:15:08.769Z:USER:bspEthernet.c:342:Mode: 100Mb/s half duplex
2023-11-29T21:15:08.777Z:INFO:taskTCPIP.c:665:Network interface is up
"half duplex" -> een uur ervoor was het full duplex
Op dezelfde kabel had ik met m'n laptop 1000 Mbps full duplex (autoneg). Met gemak 7GB aan data via een Windows share kunnen overzetten.
Momenteel zit de simkaart er niet in en staat de IP config op manueel. Ik schat dat de UTP kabel (CAT6 unshielded) iets van een 25 meter is. Ik snap niet goed dat een relatief duur toestel zo'n probleem heeft met een standaard UTP ethernet verbinding over slechts 25 meter. Van iemand anders vernomen dat het uitvallen ook voorvalt bij slechts enkele meters UTP kabel maar wel minder vaak (bijv. een keer na 20 dagen)
Hebben jullie soortgelijke ervaringen? Misschien moet ik maar eens bij Alfen een ticket aanmaken...
Klinkt als een te lange of beschadigde kabel
[ Voor 55% gewijzigd door Peebee01 op 30-11-2023 15:11 ]
Het kan de poort zijn. Die is 10/100Mbit. Als je hem zou kunnen pushen naar 10Mbit zou dat het kunnen verhelpen. Neemt niet weg dat de verbinding gewoon zou moeten werken op 100MBit 😉
Het klinkt inderdaad zo. Alleen werkt dezelfde kabel wel super goed als ik niet de laadpaal maar m'n laptop eraan hang. 1 Gbps link autoneg ... Het blijft zoeken waarom! Op zich allemaal niet erg maar ik heb nu juist wat weinig tijd. Ik zou een POE extender kunnen kopen om te zien of het dan beter werkt. Maar het kan evengoed een slechte poort zijnPeebee01 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:10:
Klinkt als een te lange of beschadigde kabel
Moest het niet zo regenachtig zijn, zou ik m'n laptop een paar uren rechtstreeks aan die alfen ethernet poort hangen...
[ Voor 10% gewijzigd door dikkiedraak op 30-11-2023 17:13 ]
Het probleem van het laden opnieuw opstarten en afsluiten blijft zich voordoen ook in 6.4. Het zijn dus de laatste 2 firmwares die het probleem zijn. De eerste reparatie of de problemen met het iedere minuut opnieuw opstarten en afsluiten heeft de laden van de auto ook om zeep geholpen.
De eerste keer was het eerst geplaatste controllerboard bij het downgraden stuk gegaan. De auto was ook nog aangesloten bij een aantal van de werkzaamheden, waarvan we later wisten dat we die beter af konden koppelen. Communicatieboard van de lader is waarschijnlijk defect geraakt. Kan nergens meer snelladen.
Nu staat de auto bij de garage. Ben de laadpaal nu aan het testen met de vervangende auto en ook die geeft problemen. Alle 3 auto's die ik tot nu toe getest heb zijn 1 fase voertuigen. Mijn voorlopige bevinding is dat dit niet bij 3 fase laden plaatsvindt. Een 3 fase voertuig hier laat het namelijk niet zien. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten die hier ook last van heeft?
De eerste keer was het eerst geplaatste controllerboard bij het downgraden stuk gegaan. De auto was ook nog aangesloten bij een aantal van de werkzaamheden, waarvan we later wisten dat we die beter af konden koppelen. Communicatieboard van de lader is waarschijnlijk defect geraakt. Kan nergens meer snelladen.
Nu staat de auto bij de garage. Ben de laadpaal nu aan het testen met de vervangende auto en ook die geeft problemen. Alle 3 auto's die ik tot nu toe getest heb zijn 1 fase voertuigen. Mijn voorlopige bevinding is dat dit niet bij 3 fase laden plaatsvindt. Een 3 fase voertuig hier laat het namelijk niet zien. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten die hier ook last van heeft?
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Zoals eerder vermeld in het topic, downgraden naar 6.3.0?Sarge78 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:12:
Het probleem van het laden opnieuw opstarten en afsluiten blijft zich voordoen ook in 6.4. Het zijn dus de laatste 2 firmwares die het probleem zijn. De eerste reparatie of de problemen met het iedere minuut opnieuw opstarten en afsluiten heeft de laden van de auto ook om zeep geholpen.
Klopt, dat is voor nu de enige optie.B_S schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:29:
[...]
Zoals eerder vermeld in het topic, downgraden naar 6.3.0?
Ben alleen even benieuwd of de anderen die hier ook last van hebben op 1 fase of 3 fasen aansluiting laden en/of met een 1 fase of 3 fase ladende voertuig.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ik draai 6.5 en heb geen issues.
Heb een id4, volgens mij laadt alles op 3 fasen, 11KW
Stop chasing the dream, you're already living it
Ik heb ook geen issues, rij en laadt Kia EV6 met 6.5Qosmic schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:08:
Ik draai 6.5 en heb geen issues.
Heb een Eve Single Pro met vaste kabel via mijn werkgever. Zit een backoffice achter van Eneco. De EV van mijn werkgever kan ik nu opladen met de laadpas die ik al had. Ik zou graag een privé pas willen waarmee ik onze privé plugin-hybride mee kan opladen + eventueel gasten. Echter, als ik een laadpas gebruik via een van de 1000 aanbieders die er zijn, dan betaal ik transactiekosten of een kWh-opslag. Dat wil ik niet. Is het mogelijk om een RFID tag te koppelen aan de Alfen waarmee rechtstreeks gecommuniceerd wordt met de paal zonder tussenkomende partijen (of op z'n hoogst de Eneco backoffice natuurlijk)?
Vraag bij Eneco om een extra laadpas, eentje waarvoor je het tarief 0 laat instellen omdat het jouw eigen stroom is.
Voor de back-office diensten wordt toch al betaald, dus dat mag niet veel (niets?) kosten.
Voor de back-office diensten wordt toch al betaald, dus dat mag niet veel (niets?) kosten.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Je moet inderdaad een bestaande kaart whitelisten of een nieuwe aanvragen. Eneco is je eerste aanspreekpunt. Begin daar maar.flo_ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:00:
Heb een Eve Single Pro met vaste kabel via mijn werkgever. Zit een backoffice achter van Eneco. De EV van mijn werkgever kan ik nu opladen met de laadpas die ik al had. Ik zou graag een privé pas willen waarmee ik onze privé plugin-hybride mee kan opladen + eventueel gasten. Echter, als ik een laadpas gebruik via een van de 1000 aanbieders die er zijn, dan betaal ik transactiekosten of een kWh-opslag. Dat wil ik niet. Is het mogelijk om een RFID tag te koppelen aan de Alfen waarmee rechtstreeks gecommuniceerd wordt met de paal zonder tussenkomende partijen (of op z'n hoogst de Eneco backoffice natuurlijk)?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Oke ik ben weer wat verder in mij speurtocht. Bedankt voor wie gereageerd heeft en/of mij een pb hebben gestuurd.
Het liefst alleen reageren in pb als je WEL last hebt van het pauze loos opnieuw starten en afsluiten steeds na het volladen van de auto, dan heb ik nog enigszins een overzicht.
Het probleem lijkt zich nu alleen voor te doen bij 1 fase laders (en in firmware 6.4 en 6.5). Dus voertuigen die alleen maar 1 fase kunnen laden.
Voor mij nog wel interessant, doet dit zich voor met 1 fase laders op 1 fase aansluitingen en 3 fase aansluitingen of enkel 3 fase aansluitingen. Natuurlijk is het voor mij ook handig om te weten als jij een 1 fase auto hebt en geen problemen en welke aansluiting thuis.
Ik zelf heb een 3 fase aansluiting en een 1 fase lader namelijk. Wacht ook nog op antwoord van de anderen.
@mytheory jij hebt een Nissane LEAF met een vergelijkbaar probleem, zit jij op een 1 of 3 fase thuis?
Het liefst alleen reageren in pb als je WEL last hebt van het pauze loos opnieuw starten en afsluiten steeds na het volladen van de auto, dan heb ik nog enigszins een overzicht.
Het probleem lijkt zich nu alleen voor te doen bij 1 fase laders (en in firmware 6.4 en 6.5). Dus voertuigen die alleen maar 1 fase kunnen laden.
Voor mij nog wel interessant, doet dit zich voor met 1 fase laders op 1 fase aansluitingen en 3 fase aansluitingen of enkel 3 fase aansluitingen. Natuurlijk is het voor mij ook handig om te weten als jij een 1 fase auto hebt en geen problemen en welke aansluiting thuis.
Ik zelf heb een 3 fase aansluiting en een 1 fase lader namelijk. Wacht ook nog op antwoord van de anderen.
@mytheory jij hebt een Nissane LEAF met een vergelijkbaar probleem, zit jij op een 1 of 3 fase thuis?
[ Voor 7% gewijzigd door Sarge78 op 02-12-2023 10:32 ]
Ik heb een fase 1 aansluiting.Sarge78 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:30:
[ Voor 8% gewijzigd door mytheory op 02-12-2023 14:29 ]
Ik heb een Alfen met 6.5 en 2 EVs (Audi eTron en VW e-Golf). De eTron laadt met 3 fase en de e-Golf met 2. Met beide auto's hebben wij sinds 6.5 het f*cking irritante probleem dat midden in de nacht een alarm van de auto's afgaat omdat de accu zo goed als leeg is. Echt bloedirritant want je kunt midden in de nacht je nest uit om via de sleutel het alarm tot zwijgen te brengen. Ook de buurt is niet blij. Dit is sinds we de update naar 6.5 hebben gedaan (misschien was het ook al in 6.4, kan dat niet bevestigen). WAAROM is Alfen zo ongelofelijk slecht met zijn service, want ze nemen je niet serieus. Als particulier kun je in ieder geval tot voor kort niet eens een ticket aanmaken met een issue als dit. Normaal zou ik direct teruggaan naar fw 6.3 maar er staat op de firmware pagina sinds enige tijd het bericht dat een Alfen paal met versie 6.x NIET gedowngrade kan/mag worden!!!
Als workaround heb ik nu Home Assistant Automation die de laadstroom naar 0A zet zodra de auto vol is. Dat werkte tot vannacht maar omdat ook de VW integratie niet optimaal is op het moment, had HA dat event gemist en ging lekker het alarm weer af. Ben echt zwaar teleurgesteld in die Alfen rommel want ook mijn modem lijkt kapot in ruim 2 jaar tijd terwijl ik deze niet eens gebruikt heb. Garantie lijkt 27 maanden (hoe verzin je het, zo'n getal) en is er dus net buiten. Het lijkt wel of ze precies weten hoe lang die modem hardware meegaat.
Als workaround heb ik nu Home Assistant Automation die de laadstroom naar 0A zet zodra de auto vol is. Dat werkte tot vannacht maar omdat ook de VW integratie niet optimaal is op het moment, had HA dat event gemist en ging lekker het alarm weer af. Ben echt zwaar teleurgesteld in die Alfen rommel want ook mijn modem lijkt kapot in ruim 2 jaar tijd terwijl ik deze niet eens gebruikt heb. Garantie lijkt 27 maanden (hoe verzin je het, zo'n getal) en is er dus net buiten. Het lijkt wel of ze precies weten hoe lang die modem hardware meegaat.
Even in dit topic teruglezen? Er wordt hierboven vaker gemeld dat men teruggegaan is van 6.5 naar 6.3.
Verder terug dan 6.0 kan NIET omdat er een andere bootloader is geinstalleerd met de 6.x versies.
Verder terug dan 6.0 kan NIET omdat er een andere bootloader is geinstalleerd met de 6.x versies.
[ Voor 3% gewijzigd door Peter-036 op 05-12-2023 13:21 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Aha, ik dacht dat ik alles gelezen had maar kennelijk gemist. Dan ga ik maar terug naar 6.3.0 voor de time being... thanks.
Ik had gisteren nog 2 laders met 6.4.0 en beide een eTron met problemen als de accu vol was. Terug gezet naar 6.3.0, probleem opgelost.
Dit heb ik ook gedaan met een oude RFID kaart. Ik moest de kabel aansluiten, deze pas er tegenaan houden maar die wordt niet geaccepteerd. Dan moet je in de alfen app naar de log file kijken, daar de hexadecimale code van de kaart vinden en die dan bij authorization -> whitelist toevoegenflo_ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:00:
Goedenavond,
Hier hangt sinds 3 maanden een Eve single pro line welke sinds enkele dagen na enige tijd stopt met laden en dan met de melding "wachten op vermogen" in het display komt en dan stopt met laden. De KIA Niro geeft dan via de app het bericht " charging process successfully completed as configured" ......de auto is dan echter meestal pas rond de 70% en staat ingesteld op doorladen tot 100%.
Na ontkoppelen en opnieuw inpluggen en laadproces starten wordt het laden voor hele korte tijd hervat waarna de laadpaal weer stopt en met de melding "wachten op vermogen komt".
Ik ben nu aan het zoeken en vraag me af of het probleem nu in de auto zit welke het laden onderbreekt of dat de laadpaal het proces afbreekt. Ik vermoed de laadpaal maar waarom ?
Ik kan middels de service installer in de laadpaal en wil gerust wat van de logs hier plaatsen maar heb geen idee welke.
Iemand die me wat tips kan geven hoe ik dit probleem verhelp ?
PS: ik heb het zowel met loadbalancing aan als uit geprobeerd .....zelfde resultaat.
Groeten Dennis
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BgzCdohwKZO62WjSpvilH60x.jpg?f=user_large)
EDIT: ik lees in het Alfen boekje ook net het volgende:
:strip_exif()/f/image/NZsEBQJux43MYE3qApEtV2qx.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dat de richting die ik moet zoeken ?
Hier hangt sinds 3 maanden een Eve single pro line welke sinds enkele dagen na enige tijd stopt met laden en dan met de melding "wachten op vermogen" in het display komt en dan stopt met laden. De KIA Niro geeft dan via de app het bericht " charging process successfully completed as configured" ......de auto is dan echter meestal pas rond de 70% en staat ingesteld op doorladen tot 100%.
Na ontkoppelen en opnieuw inpluggen en laadproces starten wordt het laden voor hele korte tijd hervat waarna de laadpaal weer stopt en met de melding "wachten op vermogen komt".
Ik ben nu aan het zoeken en vraag me af of het probleem nu in de auto zit welke het laden onderbreekt of dat de laadpaal het proces afbreekt. Ik vermoed de laadpaal maar waarom ?
Ik kan middels de service installer in de laadpaal en wil gerust wat van de logs hier plaatsen maar heb geen idee welke.
Iemand die me wat tips kan geven hoe ik dit probleem verhelp ?
PS: ik heb het zowel met loadbalancing aan als uit geprobeerd .....zelfde resultaat.
Groeten Dennis
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BgzCdohwKZO62WjSpvilH60x.jpg?f=user_large)
EDIT: ik lees in het Alfen boekje ook net het volgende:
:strip_exif()/f/image/NZsEBQJux43MYE3qApEtV2qx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Volksdennis op 05-12-2023 20:58 ]
Je maximale stroomsterkte lijkt op 6 A te staan. Aan de meldingen te zien is dat hier de beperkende factor. Klopt dat met je aansluiting? Hoe is de laadpaal aangesloten en afgezekerd?Volksdennis schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:42:
Goedenavond,
etc etc
Ik zelf laad mijn Niro bijvoorbeeld op 11kW met een 3-fase laadpaal met maximale stroomsterkte 16A. (3 x 16 x 230 = 11kW). Mijn maximale stroomsterkte staat op 16A en de loadbalancing op 25 A (want 3x25 A netaansluiting).
[ Voor 29% gewijzigd door WillemD61 op 05-12-2023 21:27 ]
Aansluiting is 3x25 ..max stond op 20A ( laden ging netjes met 11Kw) maar heb ik verlaagd naar 10A in de hoop dat dit zou helpen.WillemD61 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:23:
[...]
Je maximale stroomsterkte lijkt op 6 A te staan. Aan de meldingen te zien is dat hier de beperkende factor. Klopt dat met je aansluiting?
Edit....paal staat dus op 3x16A
:strip_exif()/f/image/d1YsjUAYYkWWA5sEnQuIqAt5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RVVpOT0zCWbRleMLw6zWP4zr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Volksdennis op 05-12-2023 21:30 ]
Leuk dat downgraden naar 6.3 mogelijk is maar Alfen haalt kennelijk de oude firmware images weg uit mijn Ace Service installer pad...!?! Belachelijk weer. Hoe kom ik aan firmware 6.3? ZIj lijken het (natuurlijk) ook weer niet op hun site te publiceren...
Beste werkt vragen dit in topic. Dan zorgt iemand wel voor een linkje. Ik heb 6.3 ook wel liggen hier maar zit nu niet op pc.klompje65 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:43:
Leuk dat downgraden naar 6.3 mogelijk is maar Alfen haalt kennelijk de oude firmware images weg uit mijn Ace Service installer pad...!?! Belachelijk weer. Hoe kom ik aan firmware 6.3? ZIj lijken het (natuurlijk) ook weer niet op hun site te publiceren...
En wat is je connector 1 current? Staat die soms op 6?Volksdennis schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:28:
[...]
Aansluiting is 3x25 ..max stond op 20A ( laden ging netjes met 11Kw) maar heb ik verlaagd naar 10A in de hoop dat dit zou helpen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paal rebooten al geprobeerd? Ben je nu niet per ongeluk met 1 fase aan het laden misschien?
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 05-12-2023 21:50 ]
Ik vind via Google net deze interessante link met mogelijk alle firmware update files...
https://service.voltus.de...er-ALFEN-Firmware-Updates
Net de 6.5 files vergeleken met die ik heb en die zijn identiek dus ga nu maar die van 6.3 installeren...
https://service.voltus.de...er-ALFEN-Firmware-Updates
Net de 6.5 files vergeleken met die ik heb en die zijn identiek dus ga nu maar die van 6.3 installeren...
[ Voor 22% gewijzigd door klompje65 op 05-12-2023 21:51 ]
En de connector ?Volksdennis schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:28:
[...]
Aansluiting is 3x25 ..max stond op 20A ( laden ging netjes met 11Kw) maar heb ik verlaagd naar 10A in de hoop dat dit zou helpen.
Ja, gezien de foutmeldingen zou ik verwachten dat die op 6 staat.
Bij mij staat die op 16A, hetzelfde als de aansluiting van de laadpaal.
Ze gaan hier nu een specialist vanuit Alfen zelf sturen om de problemen met de recente firmware te onderzoeken. De monteurs die ze eerder stuurden zijn van een externe service partner.
Aangezien mijn garantie ook niet meer zo lang loopt heb ik maar de verlengde 5 jaar met on site service aangeschaft. Verwacht het nog wel eens nodig te gaan hebben.
De laatste keer kreeg ik een voorrijdkosten factuur a €169,40 (welke voor de leverancier van de paal is), maar dit wil ik straks niet steeds gaan doen.
Aangezien mijn garantie ook niet meer zo lang loopt heb ik maar de verlengde 5 jaar met on site service aangeschaft. Verwacht het nog wel eens nodig te gaan hebben.
De laatste keer kreeg ik een voorrijdkosten factuur a €169,40 (welke voor de leverancier van de paal is), maar dit wil ik straks niet steeds gaan doen.
Goed idee wanneer je de kosten zelf moet betalen.Sarge78 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:13:
Hier zijn er sinds 2019 al vier interventies on site geweest voor de Alfen laadpaal.
Hier idem!IvoB2 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:17:
[...]
Goed idee wanneer je de kosten zelf moet betalen.
Hier zijn er sinds 2019 al vier interventies on site geweest voor de Alfen laadpaal.
Mijn Alfen Single Line Pro ging niet verder dan 1x6A (i.p.v. 3x16A) en laadde steeds op-en-af in intervalletjes van 5 minuten.
Tesla app zei daarom continue: Verbinding verbroken.
Ik dacht eerst aan een probleem met load balancing installatie (instelling in de paal of misschien defecte P1 kabel of P1 splitter).
De boosdoener bleek de 'Solar charing' optie te zijn bij 'Load balancing', die aan stond. Heb deze voorlopig uit gezet, totdat ik snap hoe het wel werkt.
Laden gaat nu stabiel met 3x16A (11kW). Load balancing werkt ook met warmtepomp en koken.
Tesla app zei daarom continue: Verbinding verbroken.
Ik dacht eerst aan een probleem met load balancing installatie (instelling in de paal of misschien defecte P1 kabel of P1 splitter).
De boosdoener bleek de 'Solar charing' optie te zijn bij 'Load balancing', die aan stond. Heb deze voorlopig uit gezet, totdat ik snap hoe het wel werkt.
Laden gaat nu stabiel met 3x16A (11kW). Load balancing werkt ook met warmtepomp en koken.
Alfen is inmiddels bekend met het probleem bij 6.4.0 en 6.5.0. Ze hebben het in onderzoek, maar of het opgelost is in de volgende release is nog niet bekend.Sarge78 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:13:
Ze gaan hier nu een specialist vanuit Alfen zelf sturen om de problemen met de recente firmware te onderzoeken. De monteurs die ze eerder stuurden zijn van een externe service partner.
Zoals eerder vermeld, 6.3.0 kent deze issue nog niet. Tot zover het advies 'graag updaten naar de meest recente versie'
Misschien moeten ze hun teststrategie eerst wat aanpassen.
Zojuist ook de Alfen Single Pro actief. LB is actief en gelicenseerd, echter zie ik in de MyEve alleen maar 0-waarden bij Smart Meter.
De Alfen site geeft aan dat dit in sommige gevallen pas gevuld wordt bij actief laden. Dit heb ik nog niet getest.
P1 aansluiting zit in een splitter. Andere poort van de splitter gaat naar m’n HomeAssistant die goed rapporteert. Dus splitter lijkt goed te functioneren.
De Alfen site geeft aan dat dit in sommige gevallen pas gevuld wordt bij actief laden. Dit heb ik nog niet getest.
P1 aansluiting zit in een splitter. Andere poort van de splitter gaat naar m’n HomeAssistant die goed rapporteert. Dus splitter lijkt goed te functioneren.
Dat van de splitter hoeft zeker niet de waarheid te zijn. Zou om uit te sluiten de laadpaal direct achter de meter hangen. Dan weet je i.i.g. zeker dat dat goed zou moeten zijn.[Deva] schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:50:
Zojuist ook de Alfen Single Pro actief. LB is actief en gelicenseerd, echter zie ik in de MyEve alleen maar 0-waarden bij Smart Meter.
Dan nog de instellingen controleren van de meter in de laadpaal . En soms kan het een minuut duren voordat je wat ziet. Dat zijn de donkere krochten van de Alfen logica en software…..
Mr. T.
Tip opgevolgd en kabel rechtstreeks in de P1 gedrukt. Geen data zichtbaar op de paal. Wel P1 init errors ed. Ik heb de kabel geknipt conform het Alfen installatie filmpje (4 aders blauw/blauw-wit en bruin/bruin-wit).TTommie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:29:
[...]
Dat van de splitter hoeft zeker niet de waarheid te zijn. Zou om uit te sluiten de laadpaal direct achter de meter hangen. Dan weet je i.i.g. zeker dat dat goed zou moeten zijn.
Dan nog de instellingen controleren van de meter in de laadpaal . En soms kan het een minuut duren voordat je wat ziet. Dat zijn de donkere krochten van de Alfen logica en software…..
Afstand met de utp kabel is +/- 3 meter. Dus in theorie zou het moeten werken. Morgen maar eens kijken of de schoentjes goed zijn.
Tevens een andere vraag: vandaag getracht m’n paal te koppelen aan e-flux. Handleiding gevolgd maar men ziet de paal niet ‘online’. Wel een websocket 401 error.
Heel veel geprutst later valt me op dat de DNS ‘vast’ staat in de paal, ondanks handmatig IP en DHCP wijzingen. DNS1 is altijd 8.8.4.4. Dit blijft ongewijzigd ondanks diverse soft en hard reboots van de paal. Lijkt een bug. FW is al ge-update.
Herkennen jullie bovengenoemde problemen?
Die DNS is van Google en is in principe prima. Wat nog wel eens wil helpen is eerst <standalone> te kiezen, te rebooten en vervolgens e-flux-platform en weer een reboot geven. Dan worden de communicatie instellingen leeg gehaald. Bij mijn weten werken de meeste laders met een SIM (de Eve Single S-Line soms niet), dus kun je de wired connectie uit zetten (bij prioriteit).[Deva] schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:51:toon volledige bericht
[...]
Tip opgevolgd en kabel rechtstreeks in de P1 gedrukt. Geen data zichtbaar op de paal. Wel P1 init errors ed. Ik heb de kabel geknipt conform het Alfen installatie filmpje (4 aders blauw/blauw-wit en bruin/bruin-wit).
Afstand met de utp kabel is +/- 3 meter. Dus in theorie zou het moeten werken. Morgen maar eens kijken of de schoentjes goed zijn.
Tevens een andere vraag: vandaag getracht m’n paal te koppelen aan e-flux. Handleiding gevolgd maar men ziet de paal niet ‘online’. Wel een websocket 401 error.
Heel veel geprutst later valt me op dat de DNS ‘vast’ staat in de paal, ondanks handmatig IP en DHCP wijzingen. DNS1 is altijd 8.8.4.4. Dit blijft ongewijzigd ondanks diverse soft en hard reboots van de paal. Lijkt een bug. FW is al ge-update.
Herkennen jullie bovengenoemde problemen?
Er lijkt een storing bij E-Flux. Mijn paal wordt op moment geweigerd door de OCPP volgens de status pagina van Alfen. E-Flux werkt hier nu aan en ik hoop dat de historische transacties nog worden verwerkt.
[ Voor 1% gewijzigd door Microstar op 08-12-2023 07:06 . Reden: Typfout ]
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Vraagje voor de Home Assistant mensen hier:
Ik heb het volgende:
- Home Assistant met de EV Smart Charging (https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging) integratie - PoleStar 2, ook in HA via de Tibber EV HACS (https://github.com/leeyuentuen/polestar_api)
- Alfen Single S line (zit gekoppeld aan een e-flux backend)
Wat ik voor elkaar wil krijgen is dat ik met via de EV Smart Charing integratie een laad sessie kan starten en stoppen. De integraties die ik tegen kom voor de Alfen laadpaal hebben geen van alle een optie om een start en stop laden actie te geven richting de laadpaal (althans, die heb ik nog niet gevonden).
Kan iemand mij hier verder mee helpen?
Ik heb het volgende:
- Home Assistant met de EV Smart Charging (https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging) integratie - PoleStar 2, ook in HA via de Tibber EV HACS (https://github.com/leeyuentuen/polestar_api)
Wat ik voor elkaar wil krijgen is dat ik met via de EV Smart Charing integratie een laad sessie kan starten en stoppen. De integraties die ik tegen kom voor de Alfen laadpaal hebben geen van alle een optie om een start en stop laden actie te geven richting de laadpaal (althans, die heb ik nog niet gevonden).
Even omdenken.AWEF schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:44:
Vraagje voor de Home Assistant mensen hier:
Ik heb het volgende:
Ik stel via HomeAssistant het max charge amps voor de connector in. Als het duur is zet ik die op 0. Dus ik kan de auto inpluggen wat ik wil die gaat dan niet laden. Als het tarief voor mij acceptabel is stuurt HA via de Alfen integratie de max charge amps omhoog.
Dus alleen de Alfen integratie van leeyuentuen nodig. Er van uit gaande dat je al wel iets hebt om de dagelijkse prijzen binnen te halen.
Dan moet je dus wel zelf of een schema maken of een handige automatisering die de laagste x uren van de dag bepaalt.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Klinkt als een oplossing waar ik mee uit de voeten kan. Ik gebruik nu de EV Smart Charging HACS integratie, deze kijkt aan de hand van de SOC van de auto en de stroom tarieven (via Nordpool) wat de gunstigste uren zijn om de auto te laden. Hier is vrij makkelijk een automation op te maken die de max charge amps naar 16A zet en naderhand weer terug zet.V_ger schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:11:
[...]
Even omdenken.
Ik stel via HomeAssistant het max charge amps voor de connector in. Als het duur is zet ik die op 0. Dus ik kan de auto inpluggen wat ik wil die gaat dan niet laden. Als het tarief voor mij acceptabel is stuurt HA via de Alfen integratie de max charge amps omhoog.
Dus alleen de Alfen integratie van leeyuentuen nodig. Er van uit gaande dat je al wel iets hebt om de dagelijkse prijzen binnen te halen.
Dan moet je dus wel zelf of een schema maken of een handige automatisering die de laagste x uren van de dag bepaalt.
Nog wel een vraagje (ben nog niet zo bekend met de Alfen Laadpaal zelf instellen): Als ik de Max Charge Amps aan pas, grijpt dan de loadballancer nog wel in als het nodig is?
Ja, want je zet alleen de connector (socket_1) amps omlaag. De max amps van de zekering en de paal zelf blijf je gewoon af.AWEF schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:06:
[...]
Klinkt als een oplossing waar ik mee uit de voeten kan. Ik gebruik nu de EV Smart Charging HACS integratie, deze kijkt aan de hand van de SOC van de auto en de stroom tarieven (via Nordpool) wat de gunstigste uren zijn om de auto te laden. Hier is vrij makkelijk een automation op te maken die de max charge amps naar 16A zet en naderhand weer terug zet.
Nog wel een vraagje (ben nog niet zo bekend met de Alfen Laadpaal zelf instellen): Als ik de Max Charge Amps aan pas, grijpt dan de loadballancer nog wel in als het nodig is?
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Top, ga ik van het weekend eens hier mee experimenterenV_ger schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:09:
[...]
Ja, want je zet alleen de connector (socket_1) amps omlaag. De max amps van de zekering en de paal zelf blijf je gewoon af.
Met de integratie van leeyuentuen kan je normaal gezien ook gewoon de operation mode op “in-operative” zettenAWEF schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:36:
[...]
Top, ga ik van het weekend eens hier mee experimenteren
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
Als ik de paal in "In-operative" zet, accepteerd die dan wel een laadpas? Anders moet ik hem via de Max-Current aan gaan sturennujtrug schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:05:
[...]
Met de integratie van leeyuentuen kan je normaal gezien ook gewoon de operation mode op “in-operative” zetten
Beste allemaal,
in de afgelopen 2 dagen heel veel informatie hier gelezen (dank daarvoor!) omtrent de instellingen Alfen.
Maar dan moet ik wel in het systeem kunnen komen
en daar blijf ik op vastlopen.
Situatie, vanuit mijn werkgever is er afgelopen Mei een Alfen Eve single pro-line bij mij thuis geïnstalleerd. Eneco doet het beheer & onderhoud (via leasemaatschappij Alphabet). Er is geen UTP kabel aangesloten, wel een connectie met de P1 poort van de slimme meter (load balancing).
Sinds 1 december ben ik gestopt met zakelijke lease en is de laadpaal aan mij 'vervallen'. Inmiddels heb ik privé een e-auto aangeschaft en wil ik de paal gaan gebruiken zonder pasje (gekoppelde zakelijke pas moest ik natuurlijk inleveren) ergo plug & charge optie activeren.
Eneco heeft mij de vraag gesteld of het beheer & onderhoud contract naar mij moet worden omgehangen, liever niet natuurlijk want kost weer EUR / mnd en ik heb ze verder niet nodig als de boel goed is ingesteld.
Op dit moment staat het logo Eneco nog groot in het display en is de plug & charge optie niet geactiveerd.
Dus heb ik het kastje open gemaakt, een UTP kabel geplaatst en nu tracht ik via de wifi of middels een directe aansluiting op de laptop verbinding te maken met de paal... Tevergeefs tot op heden.
Middels wifi lukt het niet (ACE en MyEVE herkennen de paal wel) en ook bekabelt geeft het problemen.
Met de directe verbinding naar mijn laptop zie ik in ACE netjes de paal staan, klik ik op login en voer het wachtwoord in (als owner) en dan blijf ik de melding "Charging station ENECO_123456 can be reached, but does not respond to a login request. Sometimes it helps to reboot the charging station".
Herstarten helpt ook niet.
Ik krijg nu een beetje het gevoel dat Eneco (ondanks dat mijn werkgever het abonnement met hen al niet meer betaald) mijn login blokkeert in de hoop dat ik het beheer & onderhoud abonnement overneem... Maar weet niet of zij dit ook echt kunnen, aangezien ik hier veel lees dat jullie in het systeem kunnen middels ACE / MyEVE terwijl er ook een hosting/beheer/onderhoud abonnement actief is.
Wat kan ik nog meer proberen? De kabel lijkt mij goed, want hij ziet de paal alleen de paal geeft geen akkoord om te connecten oid dus daarom mijn gedachten richting Eneco.
Help ... ? Tnxs
Goed weekend allen! Gr Matthijs
in de afgelopen 2 dagen heel veel informatie hier gelezen (dank daarvoor!) omtrent de instellingen Alfen.
Maar dan moet ik wel in het systeem kunnen komen
Situatie, vanuit mijn werkgever is er afgelopen Mei een Alfen Eve single pro-line bij mij thuis geïnstalleerd. Eneco doet het beheer & onderhoud (via leasemaatschappij Alphabet). Er is geen UTP kabel aangesloten, wel een connectie met de P1 poort van de slimme meter (load balancing).
Sinds 1 december ben ik gestopt met zakelijke lease en is de laadpaal aan mij 'vervallen'. Inmiddels heb ik privé een e-auto aangeschaft en wil ik de paal gaan gebruiken zonder pasje (gekoppelde zakelijke pas moest ik natuurlijk inleveren) ergo plug & charge optie activeren.
Eneco heeft mij de vraag gesteld of het beheer & onderhoud contract naar mij moet worden omgehangen, liever niet natuurlijk want kost weer EUR / mnd en ik heb ze verder niet nodig als de boel goed is ingesteld.
Op dit moment staat het logo Eneco nog groot in het display en is de plug & charge optie niet geactiveerd.
Dus heb ik het kastje open gemaakt, een UTP kabel geplaatst en nu tracht ik via de wifi of middels een directe aansluiting op de laptop verbinding te maken met de paal... Tevergeefs tot op heden.
Middels wifi lukt het niet (ACE en MyEVE herkennen de paal wel) en ook bekabelt geeft het problemen.
Met de directe verbinding naar mijn laptop zie ik in ACE netjes de paal staan, klik ik op login en voer het wachtwoord in (als owner) en dan blijf ik de melding "Charging station ENECO_123456 can be reached, but does not respond to a login request. Sometimes it helps to reboot the charging station".
Ik krijg nu een beetje het gevoel dat Eneco (ondanks dat mijn werkgever het abonnement met hen al niet meer betaald) mijn login blokkeert in de hoop dat ik het beheer & onderhoud abonnement overneem... Maar weet niet of zij dit ook echt kunnen, aangezien ik hier veel lees dat jullie in het systeem kunnen middels ACE / MyEVE terwijl er ook een hosting/beheer/onderhoud abonnement actief is.
Wat kan ik nog meer proberen? De kabel lijkt mij goed, want hij ziet de paal alleen de paal geeft geen akkoord om te connecten oid dus daarom mijn gedachten richting Eneco.
Help ... ? Tnxs
Normaal gezien staat op het kaartje met login gegevens ook een Password Recovery Code om je wachtwoord te herstellen. Dat al eens geprobeerd?MatthijsBakker schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:04:toon volledige bericht
Beste allemaal,
Maar dan moet ik wel in het systeem kunnen komenen daar blijf ik op vastlopen.
Help ... ? Tnxs![]()
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
Heb ik idd ook al gedaan, hoewel hij niet aangeeft dat het wachtwoord niet klopt. Maar ook na de recovery geeft hij hetzelfde qua melding. Dus de paal kan benaderd worden maar reageert niet op het verzoek.nujtrug schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:17:
[...]
Normaal gezien staat op het kaartje met login gegevens ook een Password Recovery Code om je wachtwoord te herstellen. Dat al eens geprobeerd?
ps, ik heb ook een typefout (bewust) gemaakt in het password en dan geeft hij direct een andere "password incorrect" melding, dus dat password werk wel gewoon
Als ik het goed begrijp heb je het default owner ww en PRC. Gefeliciteerd, ze kunnen je niet van weerhouden om in te loggenMatthijsBakker schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:44:
[...]
Heb ik idd ook al gedaan, hoewel hij niet aangeeft dat het wachtwoord niet klopt. Maar ook na de recovery geeft hij hetzelfde qua melding. Dus de paal kan benaderd worden maar reageert niet op het verzoek.
ps, ik heb ook een typefout (bewust) gemaakt in het password en dan geeft hij direct een andere "password incorrect" melding, dus dat password werk wel gewoon
Probeer het eens door de spanning van het laadpunt af te halen en met een directe verbinding. Zet bij je netwerkadapter DHCP uit en stel het IP in op 169.254.1.25 met 255.255.0.0 als subnet, de rest kun je open laten. Open ACE Service Installer en zet daarna pas weer de spanning erop. Mocht het niet meteen lukken, laat de Installer even open staan en probeer het een paar keer, meestal lukt het dan wel.
Als er 5.8.x op staat verklaart dat waarom je geen verbinding kan maken... daar zit een bug in. Workaround is er wel, maar probeer eerst maar eens in te loggen
[ Voor 11% gewijzigd door B_S op 09-12-2023 10:49 ]
Als je met deze melding niet in de ace installer kan inloggen lukt het wel vaak op deze manier:MatthijsBakker schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:04:toon volledige bericht
Beste allemaal,
Help ... ? Tnxs![]()
- Zorg dat je de MYEVE app heb en dat je inlog account hebt.
- Maak de lader spanningsloos en zet deze weer aan, probeer nu zo snel mogelijk met de MYEVE app in te loggen en pas daat het wachtwoord aan, als dit gelukt is kan je weer inloggen in de ACE installer.
- Update je lader naar minimaal 6.3.0
Dit werkt alleen als je de melding *******Sometimes it helps to reboot the charging station krijgt
Wat ik mis in je verhaal is of je alfen op dhcp een ip adres heeft gekregen. De alfen gaat niet zo lekker om met verschillende subnetten.MatthijsBakker schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:04:toon volledige bericht
Beste allemaal,
Help ... ? Tnxs![]()
Beter zit je in hetzelfde netwerk.
De default ip zonder dhcp is dacht ik 169.254.1.10
15x330 SW38
In de ACE zie ik links de paal staan met daaronder het IP 169.254.1.10 inderdaad, dus dan heeft de Alfen geen nieuw IP adres gekregen neem ik aan.Centauriprime schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:28:
[...]
Wat ik mis in je verhaal is of je alfen op dhcp een ip adres heeft gekregen. De alfen gaat niet zo lekker om met verschillende subnetten.
Beter zit je in hetzelfde netwerk.
De default ip zonder dhcp is dacht ik 169.254.1.10
Ons eigen netwerk heeft een ander IP adres 192.168 etc. Dus dat werkt niet lekker samen?
Het vreemde is dat ik via de (router) WIFI de MyEVE App ik de melding krijg "uw login kon niet worden bevestigd" of "uw wachtwoord klopt niet". Als ik dan via de PC de ACE probeer geeft deze ook de melding 'wachtwoord incorrect'.Daveth schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:53:
[...]
Als je met deze melding niet in de ace installer kan inloggen lukt het wel vaak op deze manier:
- Zorg dat je de MYEVE app heb en dat je inlog account hebt.
- Maak de lader spanningsloos en zet deze weer aan, probeer nu zo snel mogelijk met de MYEVE app in te loggen en pas daat het wachtwoord aan, als dit gelukt is kan je weer inloggen in de ACE installer.
- Update je lader naar minimaal 6.3.0
Dit werkt alleen als je de melding *******Sometimes it helps to reboot the charging station krijgt
Via de vaste kabel aan de pc, geeft de pc in de ACE geen enkele melding omtrent het wachtwoord, maar de melding omtrent het niet reageren van de paal met de subzin 'somethimes it helps'...
Dus 2 aparte meldingen in beide systemen.
Ik heb net de Alfen via de router aangesloten en zoals je aangeeft de Alfen even 10 min uit gezet, weer opgestart en zsm getracht in te loggen met de App, maar zodra de Alfen operationeel is geeft de App aan 'wachtwoord klopt niet', als ik dan het wachtwoord tracht te resetten via de recovery code geeft de App aan "er ging iets mis bij het resetten van het wachtwoord".. Ook via de ACE blijft de melding omtrent foutief wachtwoord bestaan.
Dus via de wifi komen de meldingen omtrent het wachtwoord, via de vaste kabel direct in de pc niet, maar komt de connectie ook niet tot stand

Je schrijft dat deze paal eerst niet via UTP was aangesloten dus ik neem aan dat Eneco de configuratie deed via GPRS. Misschien dat dit direct al na het opstarten al voor een login zorgt en aangezien er maar één inlogsessie tegelijkertijd aktief kan zijn kom je er dan zelf niet meer in, ook al is het password correct.MatthijsBakker schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:55:
[...]
etc etc
Dus dat werkt niet lekker samen?
Ik weet het niet zeker, maar zou kunnen. Om het te proberen zou je de paal spanningsloos en open moeten maken, de SIM kaart verwijderen, je laptop direct aan de paal koppelen met UTP kabel, opstarten en dan proberen in te loggen.
Gedaan, werkt helaas ook nietB_S schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:45:
[...]
Als ik het goed begrijp heb je het default owner ww en PRC. Gefeliciteerd, ze kunnen je niet van weerhouden om in te loggen![]()
Probeer het eens door de spanning van het laadpunt af te halen en met een directe verbinding. Zet bij je netwerkadapter DHCP uit en stel het IP in op 169.254.1.25 met 255.255.0.0 als subnet, de rest kun je open laten. Open ACE Service Installer en zet daarna pas weer de spanning erop. Mocht het niet meteen lukken, laat de Installer even open staan en probeer het een paar keer, meestal lukt het dan wel.
Als er 5.8.x op staat verklaart dat waarom je geen verbinding kan maken... daar zit een bug in. Workaround is er wel, maar probeer eerst maar eens in te loggen
nu gaf hij eerst de melding 'cannot communicate with device at IP address 192.168.178.108'
daarna weer de oorspronkelijke melding.. en daarna wachtwoord is incorrect...
Terwijl ik niets met het wachtwoord gedaan heb

Toen de DHCP weer aan gezet, dus IP adres van de router kwam weer in beeld. Toen opnieuw getracht en dan komt er niets over het wachtwoord maar weer de oorspronkelijke melding "can de reached, but does not respond to a login request'...
Schiet mij maar lek hoor... I:(
De paal is al open, heb de UTP kabel tijdelijk even getrokken dus kan de SIMkaart wel even verwijderen en proberen. *done*WillemD61 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:23:
[...]
Je schrijft dat deze paal eerst niet via UTP was aangesloten dus ik neem aan dat Eneco de configuratie deed via GPRS. Misschien dat dit direct al na het opstarten al voor een login zorgt en aangezien er maar één inlogsessie tegelijkertijd aktief kan zijn kom je er dan zelf niet meer in, ook al is het password correct.
Ik weet het niet zeker, maar zou kunnen. Om het te proberen zou je de paal spanningsloos en open moeten maken, de SIM kaart verwijderen, je laptop direct aan de paal koppelen met UTP kabel, opstarten en dan proberen in te loggen.
Simkaart verwijderd en de meldingen blijven allemaal gelijk... dus dit helpt ook niet helaas
Je hebt het met de Myeve app telkens over WIFI maar de lader heeft geen WIFI tenzij je de lader met een ethernet kabel aansluit aan je router en dan heb je via je router WIFI, heb je dit zo wel aangesloten?MatthijsBakker schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:07:toon volledige bericht
[...]
Het vreemde is dat ik via de (router) WIFI de MyEVE App ik de melding krijg "uw login kon niet worden bevestigd" of "uw wachtwoord klopt niet". Als ik dan via de PC de ACE probeer geeft deze ook de melding 'wachtwoord incorrect'.
Via de vaste kabel aan de pc, geeft de pc in de ACE geen enkele melding omtrent het wachtwoord, maar de melding omtrent het niet reageren van de paal met de subzin 'somethimes it helps'...
Dus 2 aparte meldingen in beide systemen.
Ik heb net de Alfen via de router aangesloten en zoals je aangeeft de Alfen even 10 min uit gezet, weer opgestart en zsm getracht in te loggen met de App, maar zodra de Alfen operationeel is geeft de App aan 'wachtwoord klopt niet', als ik dan het wachtwoord tracht te resetten via de recovery code geeft de App aan "er ging iets mis bij het resetten van het wachtwoord".. Ook via de ACE blijft de melding omtrent foutief wachtwoord bestaan.
Dus via de wifi komen de meldingen omtrent het wachtwoord, via de vaste kabel direct in de pc niet, maar komt de connectie ook niet tot stand
Op de PC waar je de ACE installer hebt installeer daar de MYEVE app op en sluit de PC/Laptop
rechtstreeks aan op de lader.
Als je firmware 5.8.1. hebt dan kan je dit alleen doen door tijdens opstarten snel in te loggen (eenmaal opgestart kan je er vaak niet meer in) met de MYEVE app en dan wachtwoord aanpassen.
Als je dit niet voor mekaar krijgt dan kan ik je helaas niet verder helpen en zou je een ticket voor service moeten aanmaken zodat er een monteur langskomt.
[ Voor 14% gewijzigd door Daveth op 09-12-2023 16:43 ]
Ja correct, zoals je schetst inderdaad via de router.Daveth schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:37:
[...]
Je hebt het met de Myeve app telkens over WIFI maar de lader heeft geen WIFI tenzij je de lader met een ethernet kabel aansluit aan je router en dan heb je via je router WIFI, heb je dit zo wel aangesloten?
Op de PC waar je de ACE installer hebt installeer daar de MYEVE app op en sluit de PC/Laptop
rechtstreeks aan op de lader.
Als je firmware 5.8.1. hebt dan kan je dit alleen doen door tijdens opstarten snel in te loggen (eenmaal opgestart kan je er vaak niet meer in) met de MYEVE app en dan wachtwoord aanpassen.
Als je dit niet voor mekaar krijgt dan kan ik je helaas niet verder helpen en zou je een ticket voor service moeten aanmaken zodat er een monteur langskomt.
Heb op de pc ook de MYEVE geinstalleerd en een poging gedaan, helaas ook hier geen succes.
Dus ga maandag nog maar even met eneco bellen (aangezien hun logo nog in het scherm staat, de simkaart aanwezig is en zij het laatste beheer hebben uitgevoerd) om te kijken of ze kunnen helpen, zo niet dan is de volgende stap inderdaad service ticket.
Dank allen voor het meedenken! Mocht de monteur het snappen, bericht ik de oplossing even ter lering (en vermaak)
Hier hetzelfde met een Golf GTE. Ik had je post nog gelezen eergisteren en vanochtend, midden in de nacht, gebeurde het voor de eerste keer. Alarm ging af, ik wist meteen hoe laat het was. Laadkabel ontkoppeld, accu SoC getest en ja hoor 30% nog maar. Ben gelijk maar een stukkie gaan rijden, anders kan ik later nog de ANWB bellen..klompje65 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:57:
Ik heb een Alfen met 6.5 en 2 EVs (Audi eTron en VW e-Golf). De eTron laadt met 3 fase en de e-Golf met 2. Met beide auto's hebben wij sinds 6.5 het f*cking irritante probleem dat midden in de nacht een alarm van de auto's afgaat omdat de accu zo goed als leeg is. Echt bloedirritant want je kunt midden in de nacht je nest uit om via de sleutel het alarm tot zwijgen te brengen. Ook de buurt is niet blij. Dit is sinds we de update naar 6.5 hebben gedaan (misschien was het ook al in 6.4, kan dat niet bevestigen). WAAROM is Alfen zo ongelofelijk slecht met zijn service, want ze nemen je niet serieus. Als particulier kun je in ieder geval tot voor kort niet eens een ticket aanmaken met een issue als dit. Normaal zou ik direct teruggaan naar fw 6.3 maar er staat op de firmware pagina sinds enige tijd het bericht dat een Alfen paal met versie 6.x NIET gedowngrade kan/mag worden!!!
Weet iemand of deze bug bekend is bij Alfen? Heb geen zin om iedere nacht eruit te moeten en wil wel gewoon 's nachts laden... Zit met een paal gekoppeld aan Eneco, dus kan ook zelf geen downgrade uitvoeren. En @klompje65 : heb je het zelf gemeld? Zo ja, waar?
[ Voor 4% gewijzigd door flo_ op 09-12-2023 17:23 ]
Heb je wifi op de computer (laptop?) ? Staat die uit?MatthijsBakker schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:32:
[...]
Gedaan, werkt helaas ook niet
nu gaf hij eerst de melding 'cannot communicate with device at IP address 192.168.178.108'
daarna weer de oorspronkelijke melding.. en daarna wachtwoord is incorrect...
Terwijl ik niets met het wachtwoord gedaan heb
Toen de DHCP weer aan gezet, dus IP adres van de router kwam weer in beeld. Toen opnieuw getracht en dan komt er niets over het wachtwoord maar weer de oorspronkelijke melding "can de reached, but does not respond to a login request'...
Schiet mij maar lek hoor... I:(
Nee de wifi stond wel aan denk ik.. Maakt dat verschil?B_S schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:20:
[...]
Heb je wifi op de computer (laptop?) ? Staat die uit?

Ja, dat kan invloed hebben. Het beste is om enkel de ethernet poort aan te hebben op de pc, omdat je anders meerdere IP's hebt op verschillende netwerken... de Installer is daar vrij gevoelig voor.MatthijsBakker schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:15:
[...]
Nee de wifi stond wel aan denk ik.. Maakt dat verschil?
Even een vraagje tussendoor. Ik heb een Alfen Single Pro met firmware van een jaar oud ongeveer. Ik ben destijds ook in de val gelopen van niet meer kunnen inloggen in de paal na een update, toen ben ik hier goed geholpen maar sindsdien blijf ik er liever van af, zeker omdat alles nu vlekkeloos werkt.
Ik heb echter 2 EV's, eentje die met 3 fasen kan laden en een iets oudere die op 1 fase laadt. Je ziet nu dat bij sommige laadpalen er een aantal fases worden gecombineerd (?) als de paal detecteert dat het een 1 fase auto is zodat je in plaats van met 3.5kW met 7kW kunt laden. Is dat met een nieuwere firmware ook mogelijk met de Alfen? Dat zou een reden kunnen zijn om te updaten namelijk. Bedankt alvast!
Ik heb echter 2 EV's, eentje die met 3 fasen kan laden en een iets oudere die op 1 fase laadt. Je ziet nu dat bij sommige laadpalen er een aantal fases worden gecombineerd (?) als de paal detecteert dat het een 1 fase auto is zodat je in plaats van met 3.5kW met 7kW kunt laden. Is dat met een nieuwere firmware ook mogelijk met de Alfen? Dat zou een reden kunnen zijn om te updaten namelijk. Bedankt alvast!
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dit weekend nogmaals een poging ondernomen om mijn 2e Eve Single S-line aan de gang te krijgen wat me nog steeds niet lukt.
Er staat firmware 5.8.1 op (waarvan ik net hierboven lees dat er login-issues zijn waar ik nog niet eerder over gelezen heb. Interessant. Ik heb dit systeem 2e hands gekocht maar krijg geen toegang, ondanks dat ik 2 wachtwoorden gekregen heb van Coolblue. Ik heb geen flauw idee waar ze voor zijn maar zowel als PRC of owner wachtwoord werken ze niet. Ik heb geen extra kaart met een wachtwoord en prc gekregen maar het systeem is wellicht van net voordat dit is ingevoerd, ik heb wel aan de binnenkant een kleine sticker met een type/omschrijving, serienr, qr-code (met daarin het serienr) en een cijfercode (123456 <spatie> 123). Ook deze code, of het serienr als ww/prc krijg ik nul resultaat mee. De vorige eigenaar weet niets van een wachtwoord.
Systeem is ooit geïnstalleerd door Coolblue en die wijzen naar Alfen, Alfen wijst terug naar Coolblue als reseller. Daar kom ik dus niet verder mee. SSA staat aan aldus de Eve-app. Iemand die me nog verder kan helpen of is deze nu echt alleen maar geschikt voor onderdelen?
Systeem is overigens van 13-12-2021, nog 2d binnen garantie dus, mocht daar wat mee te doen zijn. Ter info: zowel met de app als de ace service Installer waar ik een account voor heb - wat wel werkt - lukt het me dus niet om toegang te krijgen.
Er staat firmware 5.8.1 op (waarvan ik net hierboven lees dat er login-issues zijn waar ik nog niet eerder over gelezen heb. Interessant. Ik heb dit systeem 2e hands gekocht maar krijg geen toegang, ondanks dat ik 2 wachtwoorden gekregen heb van Coolblue. Ik heb geen flauw idee waar ze voor zijn maar zowel als PRC of owner wachtwoord werken ze niet. Ik heb geen extra kaart met een wachtwoord en prc gekregen maar het systeem is wellicht van net voordat dit is ingevoerd, ik heb wel aan de binnenkant een kleine sticker met een type/omschrijving, serienr, qr-code (met daarin het serienr) en een cijfercode (123456 <spatie> 123). Ook deze code, of het serienr als ww/prc krijg ik nul resultaat mee. De vorige eigenaar weet niets van een wachtwoord.
Systeem is ooit geïnstalleerd door Coolblue en die wijzen naar Alfen, Alfen wijst terug naar Coolblue als reseller. Daar kom ik dus niet verder mee. SSA staat aan aldus de Eve-app. Iemand die me nog verder kan helpen of is deze nu echt alleen maar geschikt voor onderdelen?
Systeem is overigens van 13-12-2021, nog 2d binnen garantie dus, mocht daar wat mee te doen zijn. Ter info: zowel met de app als de ace service Installer waar ik een account voor heb - wat wel werkt - lukt het me dus niet om toegang te krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door marccom op 11-12-2023 11:35 ]
Whoop!
Als je een 22 kW licentie voor je alfen hebt kun je ook gewoon op 1 fase 7,4 kW laden. Dat is hoe ik het doe. De alfen doet niet aan 'combineren' van fasen naar 1 fase voor zover mij bekend.Arfman schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:25:
Even een vraagje tussendoor. Ik heb een Alfen Single Pro met firmware van een jaar oud ongeveer. Ik ben destijds ook in de val gelopen van niet meer kunnen inloggen in de paal na een update, toen ben ik hier goed geholpen maar sindsdien blijf ik er liever van af, zeker omdat alles nu vlekkeloos werkt.
Ik heb ook een Alfen laadpaal via Coolblue en uiteindelijk wel het default owner password van ze gekregen.marccom schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:28:
Dit weekend nogmaals een poging ondernomen om mijn 2e Eve Single S-line aan de gang te krijgen wat me nog steeds niet lukt.
Het owner password is een lange serie van cijfers en letters, waarbij het soms niet duidelijk is of iets het cijfer 1 is of een letter l, dus zeker beide opties proberen.
Je zou als volgt moeten kunnen inloggen:
1) Via de MyEve app: inloggen met je alfen account (je email adres) en het zelfgekozen password. Dan wordt de laadpaal gedetecteerd (mist op hetzelfde netwerk) en dan kan je als owner inloggen.
2) Via de ACE service installer: inloggen met het account en password dat je van Alfen hebt gekregen (aan te vragen via hun website) en daarna ook weer inloggen op de paal met je owner password.
Daarna zou je configuratie moeten kunnen zien.
De software versie 5.8.1. is al een versie die met owner password werkt. Kijk maar bij firmware release info op de Alfen website.
Als je owner password niet werkt, kan het zijn dat iemand het heeft gewijzigd en dat het dus niet meer de default is, maar gezien je omschrijving lijkt me dat onwaarschijnlijk. In ieder geval zou je het met de Password Reset code (PRC 6 cijfers) via de MyEve app of ACE service installer weer op het default password moeten kunnen zetten en dan zou het weer moeten werken.
Serienr (ID ACE 7 cijfers) heb je niet nodig om in te loggen. Komt vanzelf naar voren en is alleen voor de herkenbaarheid.
Hier stuur ik nu tegenwoordig de Alfen paal aan via modbus in home assistant.
voornaamste reden is dat ik nu het load balancen zelf kan regelen waardoor ik (als de zonnepanelen leveren) met 7,4 kW (32A) kan laden met mijn 1 fase auto's terwijl ik een 3x25A aansluiting heb.
Via de eigen software van de Alfen paal kan dit niet sneller dan 25A (5,8 kW).
De Nissan leaf komt niet boven de 6,6kW (beperking boordlader) maar de Opel Ampera-e behaalt daadwerkelijk 7,4 kW als het zonnetje schijnt
voornaamste reden is dat ik nu het load balancen zelf kan regelen waardoor ik (als de zonnepanelen leveren) met 7,4 kW (32A) kan laden met mijn 1 fase auto's terwijl ik een 3x25A aansluiting heb.
Via de eigen software van de Alfen paal kan dit niet sneller dan 25A (5,8 kW).
De Nissan leaf komt niet boven de 6,6kW (beperking boordlader) maar de Opel Ampera-e behaalt daadwerkelijk 7,4 kW als het zonnetje schijnt
[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 11-12-2023 13:48 ]
Ah, dank. Helaas geen 22kW licentie hier, dus dan maar blijven laden met 3.5kW.de Peer schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:39:
[...]
Als je een 22 kW licentie voor je alfen hebt kun je ook gewoon op 1 fase 7,4 kW laden. Dat is hoe ik het doe. De alfen doet niet aan 'combineren' van fasen naar 1 fase voor zover mij bekend.
Ik zie dat ik op 5.8.1 zit qua firmware. De MyEve app raadt een firmware update aan maar zoals gezegd ben ik wat huiverig. Zijn er, behalve de inlogproblemen, nog andere zaken die updaten echt noodzakelijk of heel handig maken? Solar charging is grappig maar mijn panelen kunnen op een zonnige dag toch niet meer dan 3.5kW leveren dus daar zie ik (voor mij) het nut niet zo van in.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Nee ik zou nu niet upgraden als ik jou was. Je mist weinig hoor en loopt met een upgrade wel een risico. Upgraden kan later altijd nog, als er meer reden voor is en misschien een stabielere versie.Arfman schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:06:
[...]
Ah, dank. Helaas geen 22kW licentie hier, dus dan maar blijven laden met 3.5kW.
Ik zie dat ik op 5.8.1 zit qua firmware. De MyEve app raadt een firmware update aan maar zoals gezegd ben ik wat huiverig. Zijn er, behalve de inlogproblemen, nog andere zaken die updaten echt noodzakelijk of heel handig maken? Solar charging is grappig maar mijn panelen kunnen op een zonnige dag toch niet meer dan 3.5kW leveren dus daar zie ik (voor mij) het nut niet zo van in.
Beste Arfman, ik ben met mijn Eve single (11 kw) twee weken geleden overgegaan van 5.8.1. naar 6.1.0. (Omdat het me werd aangeraden). Loopt prima, maar wat ik er verder aan heb, geen idee. Die versie is sowieso nog niet geschikt om rechtstreeks met zonnepanelen te laden en aangezien ik ook niet aan minimaal 3kw kom met mijn zonnepanelen bij te voeden, wordt het toch niks. En het zou me ook te lang duren met het opladen. En bovendien, mijn Renault Zoe heeft bij een te laag aantal kw dan geen zin om te starten met opladen! Nu gaat het gewoon met 11kw tenminste goed en redelijk snel.
Afgelopen weekend het voor elkaar gekregen om m'n laadpaal via Home Assistant zo te krijgen dat die laad op de goedkoopste uren.nujtrug schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:05:
[...]
Met de integratie van leeyuentuen kan je normaal gezien ook gewoon de operation mode op “in-operative” zetten
Ik ben alleen nog op zoek naar 1 dingetje: De EV Smart Charging HACS integratie heeft ook een switch "EV Connected", nu wil ik deze status mee laten lopen met of er daadwerkelijk een auto aan de paal hangt. Ik heb al zitten kijken naar de verschillende sensoren in de HACS integratie van leeyuentuen, maar dat zijn er zo veel, dat ik door de bomen het bos even niet meer zie. Zijn er hier mensen die hier iets zinnigs over kunnen vertellen?
Heb je wellicht wat meer informatie betreffende EVCC i.c.m. ser2net? Ik probeer dit middels de dsmr template werkend te krijgen, maar dit lukt tot heden nog niet. → i/o timeout.shadylog schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:53:toon volledige bericht
Zoals ik al aangaf was ik erg ontevreden over solar charging van Alfen. De vele start/stops en ook nog eens een oplopend temperatuur probleem waar de auto "connected" bleef zei voor mij genoeg. Ik sluit me ook aan bij anderen dat de kwaliteit gewoon honds-slecht is. Ik kan me niet bevatten hoe engineers een memory leak er in laat zitten (zit op de login/logout zoals eerder dit topic heeft laten weten) dat tal van restarts heeft veroorzaakt. Dan nog niet gesproken over MyEve, dat is 100% bagger.
Dus weer terug naar evcc. Dit keer met de load management branch gemaakt door "hoermto".
Dit is vrij simpel, ik zet in de Alfen het systeem van load balancing op "Energy Management System" en dan in de Energy Management System tab die verschijnt in ACE Installer kies je voor "socket" optie en een validiteit van 300s. Nu staat modbus aan en evcc is daar master en heeft het voor het zeggen. De laadpaal is nu gewoon dom geworden, ik vertrouw de ontwikkelaars van alfen gewoon niet met ingewikkelde state machine logica (zie mijn vorige rants over phase switching etc.). Over phase switching gesproken dat ging gewoon prima. 3p werd 3p, 1p werd 1p, totaal geen probleem. Nu ook de reboots weg zijn vanwege de verbeterde home assistant integratie zodat ik naast `evcc` ook nog statistieken kan bijhouden is alles perfect.
De volgende configuratie werkt bij mij op een 3x25 aansluiting en gaat eenvoudig de snelheid verlagen als een van de fases over de jou geconfigureerde limiet gaat. Ik denk dat ik nog wat marge ga inbouwen en deze op `24` ga zetten.
Ik heb een single-port alfen paal en een enphase systeem. Je hoeft PV niet te configureren het zorgt alleen wel voor mooie visuals. Met DSMR configureren heb je genoeg voor werking.
DSMR is geconfigureerd door simpel naar een tcp poortje te kijken, die serveer ik met `ser2net` en een ftdi usb kabel naar mijn router toe en evcc leest dat uit.
Dit is de evcc.yaml config:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 --- network: schema: http host: evcc.local port: 7070 log: warn levels: cache: warn interval: 18s # need to sponsor evcc to get the alfen support sponsortoken: token site: title: Home meters: grid: dsmr pvs: - enphase mqtt: broker: 10.10.12.4:1883 topic: evcc meters: - name: enphase type: custom power: source: http uri: http://10.10.10.192/production.json method: GET jq: .production[0].wNow - name: dsmr type: template template: dsmr usage: grid host: 10.10.10.1 port: 5001 chargers: - type: template template: alfen id: 1 host: 10.10.10.130 port: 502 modbus: tcpip name: alfen vehicles: - name: Tesla type: template template: tesla accessToken: token refreshToken: token circuits: - name: main maxCurrent: 25 meter: dsmr parent: null loadpoints: - title: Alfen charger: alfen mode: minpv vehicle: Tesla circuit: main soc: poll: interval: 15m estimate: true enable: threshold: 0 delay: 1m disable: threshold: 200 delay: 1m phases: 0 mincurrent: 6 maxcurrent: 16 guardDuration: 2m resetOnDisconnect: false
De branch en docker image die load management (load balancing) heeft kan hier gevonden worden alsmede wat (in het duits) configuratie:
https://github.com/evcc-io/evcc/pull/8427
Over solar charging met evcc zelf kan ik dit nu niet goed testen vanwege de bewolking maar het werkte uitstekend in de zomer.
Het grote voordeel van evcc tov van solar charging van alfen is dat je een "buffer" kan configureren in watt. Bij mij is dat 200. Dit is heel anders dan de percentage van de "Green" mode dat voor mij niet intuitief is. In de winter is het handig om dit buffer op te hogen naar 1000 zodat er nog wel geladen wordt als je de `pv` mode aan hebt. In mijn config staat evcc geconfigureerd op standaard modus "minpv" dus dan laad hij standaard met 6A op. Maar je kan in de interface/home assistant integratie/mqtt/web api de modes op "pv" (alleen solar), en "fast" zetten. Ook is er een soort planning feature die wellicht gebruikt kan worden voor dynamische prijzen.
Verbeteringen die ik wil maken:
* `interval` staat op 18s en is eigenlijk de control loop voor alle timers. ik wil deze eigenlijk korter hebben alleen voor de load management maar dan zou ik in de code moeten duiken. Voor solar charging is het juist goed om deze wat hoog te houden zoals nu want het heeft ook te maken met hoe lang het wacht tussen 1p/3p wisselingen.
* `teslamate` gebruiken ipv direct via evcc. Teslamate heeft wat geavanceerdere manieren om slim connectie te houden dan evcc, nu valt soms wel door api throttling de state of charge weg in evcc. Dit maakt niet echt uit maar het is leuk voor de visuals.
Je kan in mijn eerdere post zien in grafiekvorm wat evcc doet voor solar charging.
ser2net is middels een Pi geconfigureerd. Telnet naar de poort werkt wel, immers HA en DSMR-Reader werken prima.
Ik heb ook nog niet volledig uitsluitsel of dit ondersteund wordt, aangezien ik dit niet direct tegenkom op diverse fora.
De 'mode 3 status' moet je dan hebben. Die staat op A, B of C waarbij C laden is en B1/B2 is dacht ik EV connectedAWEF schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:24:
[...]
Afgelopen weekend het voor elkaar gekregen om m'n laadpaal via Home Assistant zo te krijgen dat die laad op de goedkoopste uren.
Ik ben alleen nog op zoek naar 1 dingetje: De EV Smart Charging HACS integratie heeft ook een switch "EV Connected", nu wil ik deze status mee laten lopen met of er daadwerkelijk een auto aan de paal hangt. Ik heb al zitten kijken naar de verschillende sensoren in de HACS integratie van leeyuentuen, maar dat zijn er zo veel, dat ik door de bomen het bos even niet meer zie. Zijn er hier mensen die hier iets zinnigs over kunnen vertellen?
Zeker werkt dit, waarom zou het niet werken? De dsmr template van evcc ondersteunt het gewoon. Ik heb een DSMR 5.0 ook en zie ook elke seconde de gegevens langskomen.[Deva] schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:14:
[...]
Heb je wellicht wat meer informatie betreffende EVCC i.c.m. ser2net? Ik probeer dit middels de dsmr template werkend te krijgen, maar dit lukt tot heden nog niet. → i/o timeout.
ser2net is middels een Pi geconfigureerd. Telnet naar de poort werkt wel, immers HA en DSMR-Reader werken prima.
Ik heb ook nog niet volledig uitsluitsel of dit ondersteund wordt, aangezien ik dit niet direct tegenkom op diverse fora.
10.10.10.1 is mijn router met ser2net en 10.10.10.130 is de alfen laadpaal in "doe wat ik zeg"-modus. En die modus kan ik je vertellen werkt perfect laatste maand.
evcc code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| meters: - name: dsmr type: template template: dsmr usage: grid host: 10.10.10.1 port: 5001 chargers: - type: template template: alfen id: 1 host: 10.10.10.130 port: 502 modbus: tcpip name: alfen |
ser2net config:
code:
1
| 10.10.10.1,5001:raw:0:/dev/ttyUSB0:115200 8DATABITS NONE 1STOPBIT max-connections=5 |
Wellicht hik je tegen de `max-connections` aan, die is wel belangrijk, dan kan je parallel lezen. Ook `raw` is misschien beter dan `telnet` protocol, immers er hoeft niet teruggecommuniceerd te worden etc..
Ik beheer de paal met home assistant integratie hier al veelvuldig genoemd in het topic, en beheer het opladen (evcc) via mqtt via homeassistant. Evcc stuur ik dan met "now,minpv,pv" of minimum current wat hoger zetten. Als je ook in home-assistant je auto state of charge hebt, of die aan evcc meld dan kan je ook wat berekeningen doen om te zien hoe lang je nodig hebt om op te laden en dan keuzes maken welke uren je wil opladen. Ik heb dat laatste nog niet gedaan.
Hi, dank voor je antwoord. Na veel zoeken en proberen heb ik eindelijk het probleem gevonden.shadylog schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:20:toon volledige bericht
[...]
Zeker werkt dit, waarom zou het niet werken? De dsmr template van evcc ondersteunt het gewoon. Ik heb een DSMR 5.0 ook en zie ook elke seconde de gegevens langskomen.
10.10.10.1 is mijn router met ser2net en 10.10.10.130 is de alfen laadpaal in "doe wat ik zeg"-modus. En die modus kan ik je vertellen werkt perfect laatste maand.
evcc code:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 meters: - name: dsmr type: template template: dsmr usage: grid host: 10.10.10.1 port: 5001 chargers: - type: template template: alfen id: 1 host: 10.10.10.130 port: 502 modbus: tcpip name: alfen
ser2net config:
code:
1 10.10.10.1,5001:raw:0:/dev/ttyUSB0:115200 8DATABITS NONE 1STOPBIT max-connections=5
Wellicht hik je tegen de `max-connections` aan, die is wel belangrijk, dan kan je parallel lezen. Ook `raw` is misschien beter dan `telnet` protocol, immers er hoeft niet teruggecommuniceerd te worden etc..
Ik beheer de paal met home assistant integratie hier al veelvuldig genoemd in het topic, en beheer het opladen (evcc) via mqtt via homeassistant. Evcc stuur ik dan met "now,minpv,pv" of minimum current wat hoger zetten. Als je ook in home-assistant je auto state of charge hebt, of die aan evcc meld dan kan je ook wat berekeningen doen om te zien hoe lang je nodig hebt om op te laden en dan keuzes maken welke uren je wil opladen. Ik heb dat laatste nog niet gedaan.
Mijn meter is een DSMR 2.2 (ISK5 2MT382) welke bepaalde waardes van de meter (nog) niet doorgestuurd. Hieronder vallen ook de L1L2L3 waardes. Het was trouwens flink worstelen in de ser2net.yaml

Deze informatie vond ik pas na heel lang zoeken. Blijkbaar zou mijn Alfen paal überhaupt niet gewerkt hebben met de 'normale' P1 load balancing methode, omdat de paal ook fase waardes verwacht.
Inmiddels het traject gestart om de meter te (laten) vervangen bij de netbeheerder.
mocht ik iets gemist hebben in de config of bovenstaand niet correct zijn, hoor ik het graag
Ik heb ser2net via openwrt geconfigureerd in de gui, wat ik postte is de output.conf.. Ik wist niet dat DSMR 2.2 geen fases doorgeeft (of maar 1 fase). Je zou zeggen dat je bij een 3 fase aansluiting een meter hebt die dat dan ook kan meten. Geen idee of ze bij mijnaansluiting ook slimme meters omwisselen![Deva] schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:59:
[...]
Hi, dank voor je antwoord. Na veel zoeken en proberen heb ik eindelijk het probleem gevonden.
Mijn meter is een DSMR 2.2 (ISK5 2MT382) welke bepaalde waardes van de meter (nog) niet doorgestuurd. Hieronder vallen ook de L1L2L3 waardes. Het was trouwens flink worstelen in de ser2net.yaml. Ik kreeg de .conf niet werkend met de nieuwe versie van de software ..
Deze informatie vond ik pas na heel lang zoeken. Blijkbaar zou mijn Alfen paal überhaupt niet gewerkt hebben met de 'normale' P1 load balancing methode, omdat de paal ook fase waardes verwacht.
Inmiddels het traject gestart om de meter te (laten) vervangen bij de netbeheerder.
mocht ik iets gemist hebben in de config of bovenstaand niet correct zijn, hoor ik het graag![]()
Zie deze afbeelding voor alle statussen van Mode 3 wat de laders gebruiken.de Peer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:08:
[...]
De 'mode 3 status' moet je dan hebben. Die staat op A, B of C waarbij C laden is en B1/B2 is dacht ik EV connected
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e7gAsvf8HEI7WJDnSJpdBUG2.jpg?f=user_large)
Thnx, ga ik daar eens mee spelende Peer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:08:
[...]
De 'mode 3 status' moet je dan hebben. Die staat op A, B of C waarbij C laden is en B1/B2 is dacht ik EV connected
Als ik mijn Alfen laadpaal wil verkopen. Hoe werkt dat dan met mijn opgeslagen gegevens op die paal? Worden die inzichtelijk voor een nieuwe eigenaar? Dan heb ik het over mijn laadgegevens en logboek etc.
Gewoon een fabrieksreset doen.Sunri5e schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:37:
Als ik mijn Alfen laadpaal wil verkopen. Hoe werkt dat dan met mijn opgeslagen gegevens op die paal? Worden die inzichtelijk voor een nieuwe eigenaar? Dan heb ik het over mijn laadgegevens en logboek etc.
Binnenkort komen ze ook hier een Alfen installeren, ik lees hier over verschillende type accounts/wachtwoorden ... Welke moet ik zeker in het bezit hebben?
het paalwachtwoord.NoFate schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:57:
Binnenkort komen ze ook hier een Alfen installeren, ik lees hier over verschillende type accounts/wachtwoorden ... Welke moet ik zeker in het bezit hebben?
Een alfen account is zelf aan te vragen via alfen.
Voor de Installer hoef je niet per se aan te vragen, je krijgt toch dit algemene account:de Peer schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:43:
[...]
het paalwachtwoord.
Een alfen account is zelf aan te vragen via alfen.
You can use the following credentials to login to the application:
Username: Post
Password: prEze8
[ Voor 6% gewijzigd door B_S op 17-12-2023 14:24 ]
Ohja dat is waar ook. Ik heb zelf wel een persoonlijke login gekregen, vandaar.B_S schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:23:
[...]
Voor de Installer hoef je niet per se aan te vragen, je krijgt toch dit algemene account:
You can use the following credentials to login to the application:
Username: Post
Password: prEze8
Ah vandaar.de Peer schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:48:
[...]
Ohja dat is waar ook. Ik heb zelf wel een persoonlijke login gekregen, vandaar.
Wij kregen voorheen ook persoonlijke accounts, nieuwe collega's krijgen bij aanvraag steeds dezelfde