[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 21 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skupjo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-02 16:56
B_S schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:23:
[...]

Voor de Installer hoef je niet per se aan te vragen, je krijgt toch dit algemene account:

You can use the following credentials to login to the application:
Username: Post
Password: prEze8
Aha 8)7 Dit is dus een soort default account. Online staat een een handleiding die uiteindelijk leidt tot dit username en wachtwoord. Hiervoor moet (1) een account aanmaken op het self service portal, vervolgens (2) een ticket aanmaken, (3) die vervolgens geautomatiseerd afgehandeld wordt met dit username en password.

Ik deel de mening van vele andere hier. Als particulier is de service en software van de Alfen laadpaal bijna onbegrijpelijk. Het meeste jargon begrijp ik nog steeds niet ('backoffice' anyone?).

Ik heb deze op aanraden van de PV-installateur laten installeren. Het zal technisch best een goed ding zijn, maar qua UX vind ik bijvoorbeeld een Tesla wallbox veel simpeler. Die Alfen is eigenlijk gericht op de zakelijke markt, met allerlei instellingen en gedoe waar je als particulier niet op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:36
Skupjo schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:54:
[...]
Ik deel de mening van vele andere hier. Als particulier is de service en software van de Alfen laadpaal bijna onbegrijpelijk. Het meeste jargon begrijp ik nog steeds niet ('backoffice' anyone?).
Backoffice is een centrale server ergens bij b.v. je leverancier van de laadpaal. Er is een netwerk van backoffice's bij verschillende leveranciers die allemaal onderling transacties uitwisselen en verrekenen zodat enerzijds de houder van de kaart gefactureerd kan worden en anderzijds de leverancier van de stroom gecrediteerd kan worden. Het opstarttarief en de verschillen tussen de prijs van de klant en de prijs van de leverancier blijven bij de backoffice-provider om de kosten te dekken en winst te maken.

Daarnaast wordt de backoffice gebruikt om vanaf afstand je laadpaal te configureren, d.w.z de juiste instellingen te geven.

Als je laadpaal goed is geïnstalleerd en geconfigureerd hoef je als particulier eigenlijk niets van de instellingen te weten en als je niet weet wat de instellingen doen moet je er ook vooral afblijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:57
Zag bij de P1 instellingen een optie om ipv serieel te verbinden ook met de homewizard p1 meter te connecten op basis van IP en poort. Dat vind ik wel gericht op de particuliere markt. Ik draai nog firmware 5.8, daar lijkt het nog niet in te werken, maar huiver een beetje om naar 6.x te gaan na het lezen van alle berichten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:02
Ik heb dat geprobeerd, maar nog niet werkend gekregen.
Iemand anders wel?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klingBE
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-01-2024
Hoi iedereen,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum dus aangename kennismaking iedereen.

Ik zit met een laadpaal probleem (ben ook een laadpaal newbie)

Mijn vorige werkgever heeft een Alfen Eve Single laadpaal bij mijn thuis geinstalleerd met een bijhorende laadpas van Luminus. Op het scherm staat er dus ook het logo van Luminus. Ik ben inmiddels van werkgever veranderd en ik krijg binnen enkele weken een nieuwe laadpas, maar dan van Shell.

Welke stappen moet ik ondernemen om er voor te zorgen dat ik deze laadpas kan gebruiken ? De enigste denkpiste was ik heb is mijn laadpaal opensstellen voor gastgebruik maar ik zou begot niet weten hoe ik dit moet doen.

Ik heb de MyEve app geinstalleerd op mijn smartphone en ik bezit het paswoord en recovery code.

Is dit iets wat ik zelf kan regelen of ben ik afhankelijk van 'mijn oude werkgever/installateur' ?

Van harte bedankt iedereen

groeten

klingBE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
klingBE schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:31:
Hoi iedereen,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum dus aangename kennismaking iedereen.

Ik zit met een laadpaal probleem (ben ook een laadpaal newbie)

Mijn vorige werkgever heeft een Alfen Eve Single laadpaal bij mijn thuis geinstalleerd met een bijhorende laadpas van Luminus. Op het scherm staat er dus ook het logo van Luminus. Ik ben inmiddels van werkgever veranderd en ik krijg binnen enkele weken een nieuwe laadpas, maar dan van Shell.

Welke stappen moet ik ondernemen om er voor te zorgen dat ik deze laadpas kan gebruiken ? De enigste denkpiste was ik heb is mijn laadpaal opensstellen voor gastgebruik maar ik zou begot niet weten hoe ik dit moet doen.

Ik heb de MyEve app geinstalleerd op mijn smartphone en ik bezit het paswoord en recovery code.

Is dit iets wat ik zelf kan regelen of ben ik afhankelijk van 'mijn oude werkgever/installateur' ?

Van harte bedankt iedereen

groeten

klingBE
Eerst nog een paar vragen:
Verzorgde Luminus tot nu toe ook de backoffice, d.w.z. kreeg je een transactieoverzicht van Luminus?
En blijft Luminus deze backoffice verzorgen of stoppen ze dat?
Was je laadpaal tot nu toe een prive laadpaal?
Heb je ooit een andere laadpas op je laadpaal geprobeerd en werd die geaccepteerd?
Zo ja, kreeg je daar dan een factuur van als klant? En kreeg je een creditnota van Luminus als stroomleverancier?
Je krijgt nu een laadpas van Shell. Is Shell je werkgever en vergoedt Shell al je laadtransacties, ook op publieke laadpalen? Of heb je die pas gewoon als privepersoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klingBE
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-01-2024
Bedankt voor het snelle antwoord, Willem

De laadpaal werd geinstalleerd maar ik heb deze nooit in gebruik genomen omdat mijn toenmalig bestelde wagen nog niet geleverd was.

Ik had wel al een brief ontvangen van Luminus ontvangen met de Luminus powerpas en, hoe ik begrepen had, zou de facturatie via Luminus verlopen. Wij zitten hier thuis wel bij Eneco

De laadpaal is nu mijn eigendom maar ik heb geen concrete instructies gekregen van mijn oude werkgever toen ik daar vertrok.

Mijn huidige werkgever werkt met Newmotion laadpalen en we krijgen dan een shell laadpas (Shell Recharge solutions).

Sorry als ik alvast als een leek overkom :)

Groetjes
klingBE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
Onze laadpaal is net tijdens een laadsessie gestopt met laden. Scherm is compleet zwart en in de log kom ik onderstaande tegen.....2000 keer en blijft maar doorgaan. Iemand tips wat er aan de hand kan zijn ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spH2-yDUqtGQB5RRh4d6abD4xw8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0i5AI8Qn6iDJuUSfFHSDoF19.jpg?f=user_large

[ Voor 82% gewijzigd door Volksdennis op 18-12-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
Heb je een pro of s line?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
Een pro line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09

B_S

Duidelijk een display issue. Al een hard reset gedaan? Welke firmware draai je? Je kan het logo opnieuw proberen in te laden, soms verhelpt dit een crash. In dit geval denk ik niet dat het iets uit gaat halen omdat het scherm helemaal zwart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Volksdennis schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:41:
Onze laadpaal is net tijdens een laadsessie gestopt met laden. Scherm is compleet zwart en in de log kom ik onderstaande tegen.....2000 keer en blijft maar doorgaan. Iemand tips wat er aan de hand kan zijn ?
Zelfde aan de hand gehad.
Moederbord werd toen vervangen en probleem was daarna opgelost (volgens de installateur van Alfen was er na jaren gebruik vuil ingekomen omdat de kabelwartel niet volledig dicht was en verkeerd was aangedraaid door de onderaannemer).

Dat is uiteraard geen garantie dat het bij jou hetzelfde probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:13
Guys

Bij het plaatsen van een laadpaal, is een gewone automaat voldoende in de kast? Of moet er ook een nat differentieel gepplaats worden? Want ik dacht toch dat de Alfen ook een nat beveiliging intern hadden?

Wat hebben jullie moeten bijplaatsen in de kast? Want in theorie ben ik 8 modules kwijt
4 voor de automaat + 4 voor de nat differentieel
Eventueel kan ik dit herleiden naar een "aardlekautomaat" , dit is een 2 in 1 , dus maar 4 modules nodig
Maar ik denk dat een gewone automaat al voldoende is?
Eventueel kan ik zelfs een compacte kiezen misschien? Zoals deze bv, deze is maar 2 modules breed , en heeft 4 polen?

Experts aanwezig hier?

https://www.zelektro.be/s...,2760,2761,2762,2763,2764

of

https://www.gewisselektro...at/4polig/special/GW90290

[ Voor 4% gewijzigd door NoFate op 19-12-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
B_S schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:32:
[...]

Duidelijk een display issue. Al een hard reset gedaan? Welke firmware draai je? Je kan het logo opnieuw proberen in te laden, soms verhelpt dit een crash. In dit geval denk ik niet dat het iets uit gaat halen omdat het scherm helemaal zwart is.
Ik heb gisteren een hard reset gedaan ( spanning er af en erop) en toen deed het display het weer en alles leek normaal. Vanmorgen auto ingeplugd maar laad dan 1 minuut en stopt daarna met laden met de de melding "wachten op vermogen "in het display ( display werkt nu dus weer) ....om gek van te worden. Ik heb vorige week de laatste firmware er op gezet ( weet ff niet welke maar meld nu dat ie up to date is )

[ Voor 7% gewijzigd door Volksdennis op 19-12-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
IvoB2 schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:36:
[...]

Zelfde aan de hand gehad.
Moederbord werd toen vervangen en probleem was daarna opgelost (volgens de installateur van Alfen was er na jaren gebruik vuil ingekomen omdat de kabelwartel niet volledig dicht was en verkeerd was aangedraaid door de onderaannemer).

Dat is uiteraard geen garantie dat het bij jou hetzelfde probleem is.
Thx, deze hangt nog maar 4 maanden.....lijkt me dan heel snel maar sluit niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Volksdennis schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:45:
[...]

Ik heb gisteren een hard reset gedaan ( spanning er af en erop) en toen deed het display het weer en alles leek normaal. Vanmorgen auto ingeplugd maar laad dan 1 minuut en stopt daarna met laden met de de melding "wachten op vermogen "in het display ( display werkt nu dus weer) ....om gek van te worden. Ik heb vorige week de laatste firmware er op gezet ( weet ff niet welke maar meld nu dat ie up to date is )
Over dat "wachten op vermogen" had je al eerder geschreven. Heb je de connector toen nog op 16A gezet? Als je een gewone enkele laadpaal hebt kan die op hetzelfde vermogen staan als de laadpaal zelf.
Nog andere meldingen in je log?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
klingBE schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:58:
Bedankt voor het snelle antwoord, Willem

De laadpaal werd geinstalleerd maar ik heb deze nooit in gebruik genomen omdat mijn toenmalig bestelde wagen nog niet geleverd was.

Ik had wel al een brief ontvangen van Luminus ontvangen met de Luminus powerpas en, hoe ik begrepen had, zou de facturatie via Luminus verlopen. Wij zitten hier thuis wel bij Eneco

De laadpaal is nu mijn eigendom maar ik heb geen concrete instructies gekregen van mijn oude werkgever toen ik daar vertrok.

Mijn huidige werkgever werkt met Newmotion laadpalen en we krijgen dan een shell laadpas (Shell Recharge solutions).

Sorry als ik alvast als een leek overkom :)

Groetjes
klingBE
Sorry, te weinig info om een antwoord te kunnen geven.
Het kan zijn dat het gewoon blijft werken en de Shell kaart geaccepteerd gaat worden zonder verdere gevolgen. Het kan ook zijn dat Luminus aan Shell gaat factureren voor de transacties op jouw station (en al dan niet jouw als elektriciteitsleverancier gaat uitbetalen). Het kan ook zijn dat de hele backoffice stopt en jouw laadpaal lokaal gaat opereren (als een stopcontact). Je moet dan misschien wel de Shell kaart in je lokale whitelist zetten. Je zal het eerst aan Luminus en/of je oude werkgever moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Volksdennis schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:46:
[...]

Thx, deze hangt nog maar 4 maanden.....lijkt me dan heel snel maar sluit niks uit.
Mijn display deed al vanaf het begin periodiek redelijk vreemd (ondersteboven, dwars, strepen,...)
Werd zogezegd altijd op afstand gereset (en ging dan een tijdje goed) tot de dag het niets meer deed (na drie jaar) en ze wel moesten langskomen.

Maar laten we hopen dat het bij jou idd een makkelijk te verhelpen softwareprobleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
WillemD61 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:09:
[...]

Over dat "wachten op vermogen" had je al eerder geschreven. Heb je de connector toen nog op 16A gezet? Als je een gewone enkele laadpaal hebt kan die op hetzelfde vermogen staan als de laadpaal zelf.
Nog andere meldingen in je log?
Ja klopt dat is er nog steeds helaas, tijdens een laadsessie van 2 uur krijg ik minmaal 30x het bericht dat de laadsessie gestart/gestopt is uit de Eneco slim laden app....er wordt dan ook niets geladen omdat de paal maar staat te pendelen. Laden op de zaak met dezelfde auto en zelfde paal geen enkele probleem. Beiden staan nu op 16A inderdaad, paal geeft ook aan max vermogen 11Kw. Ik zal vanavond de log hier neerzetten. Ik zou e.a graag zelf oplossen indien mogelijk aangezien de ervaringen met moneurs over de vloer niet heel positief zijn geweest.

EDIT: ik ben enkele weken terug wel bezig geweest met het actief krijgen van slim laden ( wat niet gelukt is ). Slim laden staat nu niet aan maar zag op deze pagina https://doe-duurzaam.nl/a...-ook-jij-het-voor-elkaar/ wel deze afbeelding wat dus ook een reden van wachten op vermogen kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbFa4o4WDZsJdp6capfvN46CNbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UallQysOOzkk9ygg4I2hMHv3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Volksdennis op 19-12-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:13
Volksdennis schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:45:
[...]

Wachten op vermogen komt normaal gesproken vanuit de Auto.
Ik heb in mijn Renault Zoe ingesteld dat deze standaard alleen snachts moet laden bijvoorbeeld,
Als ik hem dan in de middag aansluit geeft deze aan, wacht op vermogen.
Mocht het nodig zijn dat ik direct wil laden (ivm afspraak oid) dan moet ik deze even via de app aanzetten (of op het scherm in de auto).

wellicht heb je zoiets ook ingesteld? Of ben je ooit een keer bezig geweest met het softwarepakket EVCC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
marciej123 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:15:
[...]

Ik heb in mijn Renault Zoe ingesteld dat deze standaard alleen snachts moet laden bijvoorbeeld,
Mocht het nodig zijn dat ik direct wil laden (ivm afspraak oid) dan moet ik deze even via de app aanzetten (of op het scherm in de auto).

wellicht heb je zoiets ook ingesteld? Of ben je ooit een keer bezig geweest met het softwarepakket EVCC?
Maar op alle andere laadpalen ( bij de kantoren die ik bezoek) laad de auto aan een stuk door naar 100%, dan zou het als het uit de auto komt daar toch ook moeten zijn ? Nee EVCC niet .....maar wel met de Eneco slimladen app die sinds kort ook geschikt gemaakt is voor laden op zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 19:11
Die Eneco slim laden app, hoe gaat die de software van je auto beinvloeden?
Via de app die 'aan de auto hangt'?
Of werkt die app op de laadpaal door het signaal van de P1 poort aan te passen?
In dat laatste geval zal er inderdaad niets gebeuren/misgaan wanneer je elders aan een laadpaal staat.
Als die app momenteel wil laden uit je zonnepanelen, zal 'ie moeten wachten tot het voorjaar ;-).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
Volksdennis schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:46:
[...]

Maar op alle andere laadpalen ( bij de kantoren die ik bezoek) laad de auto aan een stuk door naar 100%, dan zou het als het uit de auto komt daar toch ook moeten zijn ? Nee EVCC niet .....maar wel met de Eneco slimladen app die sinds kort ook geschikt gemaakt is voor laden op zonnepanelen.
Misschien werkt die app op basis van de gps locatie? (ik ken de app niet)
Dus als je op GPS locatie X bent met een range van X meter dan moet hij gebruik maken van het 'slim laden' systeem?

Is maar even een gok, maar ik kan me voorstellen dat zoiets bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
Peter-036 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:05:
In dat laatste geval zal er inderdaad niets gebeuren/misgaan wanneer je elders aan een laadpaal staat.
Als die app momenteel wil laden uit je zonnepanelen, zal 'ie moeten wachten tot het voorjaar ;-).
Aan deze app zit de auto en de laadpaal gekoppeld ( ik heb zelf de inloggegevens voor beiden ingevoerd hiervoor) , aan de hand van deze gegevens bekijkt de app of er geheel of gedeeltelijk te laten valt met de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
marciej123 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:23:
[...]

Misschien werkt die app op basis van de gps locatie? (ik ken de app niet)
Dus als je op GPS locatie X bent met een range van X meter dan moet hij gebruik maken van het 'slim laden' systeem?

Is maar even een gok, maar ik kan me voorstellen dat zoiets bestaat?
Ja dat klopt, zo werkt het inderdaad......de app weet ook wat mijn panelen doen op momenten dat ik wil laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
Volksdennis schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:05:
[...]

Ja dat klopt, zo werkt het inderdaad......de app weet ook wat mijn panelen doen op momenten dat ik wil laden.
Dan denk ik dat er in de app iets verkeerds staat waardoor het niet werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 10:37
Volksdennis schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:04:
[...]

Aan deze app zit de auto en de laadpaal gekoppeld ( ik heb zelf de inloggegevens voor beiden ingevoerd hiervoor) , aan de hand van deze gegevens bekijkt de app of er geheel of gedeeltelijk te laten valt met de zonnepanelen.
Dit kan alleen als je de laadpaal van Eneco Mobility hebt. Ik heb de laadpaal zelf gekocht met een back-office van Eflux er aan. Doordat ik mijn energiecontract wel bij Eneco hebt, heb ik wel de 2 ct per kilowatt, doordat zij mijn laadplanning van de auto sturen. Voor nu maakt het mij niet uit. Ik heb mijn tarieven nog vast staan tot juni 2024 en de rest wordt gesaldeerd.

Wat de paal betreft heb ik sinds kort wel mogelijkheid tot Solarcharging, maar door de bewolkte dagen de laatste weken/maanden nog geen serieuze mogelijkheid gehad daarmee te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-06 16:28
Peter-036 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:05:
Dit werkt waarschijnlijk via "charge profiles" dit zijn data blokjes die via de backoffice naar je lader gestuurd worden en daarmee de laadinstellingen realtime aanpassen.
Ik zie dit vaker bij Eneco laders, Charge profiles zijn te zien in de log van de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
kisik schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:50:
[...]

Dit kan alleen als je de laadpaal van Eneco Mobility hebt. Ik heb de laadpaal zelf gekocht met een back-office van Eflux er aan. Doordat ik mijn energiecontract wel bij Eneco hebt, heb ik wel de 2 ct per kilowatt, doordat zij mijn laadplanning van de auto sturen. Voor nu maakt het mij niet uit. Ik heb mijn tarieven nog vast staan tot juni 2024 en de rest wordt gesaldeerd.

Wat de paal betreft heb ik sinds kort wel mogelijkheid tot Solarcharging, maar door de bewolkte dagen de laatste weken/maanden nog geen serieuze mogelijkheid gehad daarmee te experimenteren.
Ik denk inderdaad dat hier het probleem zit, ik zie in de app bij normaal laden 0% staan ( niet dus ) en bij slim laden 100% .......dat slim laden doet ie dan met zonnestroom en/of dal tarrief waarschijnlijk. Op de foto daaronder kun je zien dat dit alleen op de thuislocatie geldt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJ1tJmoPkFO2SRpzGzOwtfXUrww=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MboSWDCaQ3zMF47LOUcXHqsE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0M20qubhxXQTHsMRL2LEdvKES8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MrIjU7nsKkTh17v04KSmS40R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Laatst online: 18-06 10:37
Volksdennis schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:19:
[...]

Ik denk inderdaad dat hier het probleem zit, ik zie in de app bij normaal laden 0% staan ( niet dus ) en bij slim laden 100% .......dat slim laden doet ie dan met zonnestroom en/of dal tarrief waarschijnlijk. Op de foto daaronder kun je zien dat dit alleen op de thuislocatie geldt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Normaal laden heb ik op 20% staan. Dit is het minimale accu % waar ik de auto op wil hebben, zodat ik altijd een 70-90km range heb igv calamiteiten oid. Slim laden wordt dus door de app gestuurd, op een moment dat het Eneco goed uitkomt. Ik wordt voor mijn flexibiliteit beloond á 2ct per kwh. Onder laadlokatie van je laatste scherm, heb ik bij Energieleverancier "Eneco" geselecteerd en daarna mijn contractnummer opgegeven.

Er zijn daar allerlei energieleveranciers te selecteren en ik vraag me af of de app in dat geval ook ergens een beloning voor de gebruikers kent.

Bij laadpaal heb ik alleen de keuze voor "Eneco e-Mobility". Die hebben dezelfde Alfen Eve Single Pro paal als ik heb, maar ik kan deze niet connecten, omdat ik een andere back-office heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

marciej123 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:15:
[...]

Incorrect. Ik denk dat je het door elkaar haalt met 'wacht op voertuig'. Wachten op vermogen houdt in dat de lader geen vermogen heeft om over te kunnen gaan tot laden, of wordt tegengehouden door bijvoorbeeld een slim laden optie (lokaal of via de cloud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-06 18:32
Beste tweakers…

Ik heb zelf een Alfen single pro, en die bevalt goed.
Nu wil de buurman ene gebruikte zelfde lader kopen via marktplaats.
Wat zijn de zaken waar je op moet letten bij de koop van een gebruikte Alfen paal?
En dan doel ik voornamelijk op de login gegevens, zodat je zelf deze paal op standalone kan zetten
En lokaal de tags kan programmeren zonder je een backoffice nodig hebt….
Ik moet altijd inloggen bij MyEve met een Alfen account en owner account… De eerst is alleen een email adres van je met wachtwoord. Dit kunnen mensen moeilijk aan je overdragen…. Moet je hier het email adres wijzigen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
utilman schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:35:
Beste tweakers…

Ik heb zelf een Alfen single pro, en die bevalt goed.
Nu wil de buurman ene gebruikte zelfde lader kopen via marktplaats.
Wat zijn de zaken waar je op moet letten bij de koop van een gebruikte Alfen paal?
En dan doel ik voornamelijk op de login gegevens, zodat je zelf deze paal op standalone kan zetten
En lokaal de tags kan programmeren zonder je een backoffice nodig hebt….
Ik moet altijd inloggen bij MyEve met een Alfen account en owner account… De eerst is alleen een email adres van je met wachtwoord. Dit kunnen mensen moeilijk aan je overdragen…. Moet je hier het email adres wijzigen ofzo?
Blader even 2 dagen terug in dit topic, dan zie je de antwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

Ja ik denk dat dit wel de meest gestelde vraag in dit topic is inmiddels, op de vraag 'moet ik upgraden naar versie 6?' na misschien ;)

• Skupjo
Vraag:

Is het mogelijk om de laadpaal te gebruiken zonder RFID tags. Dus om 'm feitelijk open te stellen, maar tegelijkertijd alleen toestaan om auto's met een specifiek id op te laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Skupjo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:00:
Vraag:

Is het mogelijk om de laadpaal te gebruiken zonder RFID tags. Dus om 'm feitelijk open te stellen, maar tegelijkertijd alleen toestaan om auto's met een specifiek id op te laden?
Nee, want hoe moet die ID dan gelezen worden?
Dat kan alleen met DC voor zover ik weet. Niet met AC

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 21-12-2023 09:22 ]

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44
Vraag:

Dat kan niet volgens mij. Wat het meeste in de buurt komt is om 2 random RFID kaarten/tags aan je whitelist toe te voegen. Dit hoeven geen echte charge cards te zijn. Je kan de IDs uitlezen in de logs.

• Qosmic
Je kan toch ook je telefoon met RFID laten werken?
Hoe zou je dit moeten instellen via ace?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Qosmic schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:17:
Je kan toch ook je telefoon met RFID laten werken?
Hoe zou je dit moeten instellen via ace?
Nee helaas. Dat werkt niet. NFC is niet hetzelfde als RFID

• WillemD61
Vraag:

Misschien als je home automation software gebruikt om de laadpaal uit te lezen en aan te sturen? Zodra je ziet dat er een auto aangekoppeld wordt (status laadpaal wijzigt) check je (door uitlezen ID) of deze is toegestaan. Zo niet, dan blokkeer je het laden. De software die ik gebruik kan alleen uitlezen, maar software om aan te sturen bestaat vast ook wel.

• de Peer

de Peer

under peer review

WillemD61 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:04:
[...]

Misschien als je home automation software gebruikt om de laadpaal uit te lezen en aan te sturen? Zodra je ziet dat er een auto aangekoppeld wordt (status laadpaal wijzigt) check je (door uitlezen ID) of deze is toegestaan. Zo niet, dan blokkeer je het laden. De software die ik gebruik kan alleen uitlezen, maar software om aan te sturen bestaat vast ook wel.
Je kunt geen id uitlezen. Of wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
de Peer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:25:
[...]

Je kunt geen id uitlezen. Of wat bedoel je daarmee?
Oh, sorry , klopt, dat doe ik via de andere software die de auto uitleest.

Als alternatief zou je dus naast het uitlezen van de paal ook de auto uitlezen en b.v. checken of die op je oprit staat (GPS positie) of dat die gekoppeld is om te laden (maar kan ook aan andere laadpaal zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skupjo
Ja, dat zou een optie kunnen zijn inderdaad.

1. Ik stel de laadpaal volledig open door RFID verificatie uit te zetten.
2. Ik koppel de actuele locatie van mijn auto met HA (moet kunnen via Teslamate of iets dergelijks)
3. Op het moment dat de paal gaat laden, dan check ik of de auto op de oprit staat. Zo niet, dan cancel ik het laden, of zet de laadpaal uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Skupjo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:18:
Ja, dat zou een optie kunnen zijn inderdaad.

1. Ik stel de laadpaal volledig open door RFID verificatie uit te zetten.
2. Ik koppel de actuele locatie van mijn auto met HA (moet kunnen via Teslamate of iets dergelijks)
3. Op het moment dat de paal gaat laden, dan check ik of de auto op de oprit staat. Zo niet, dan cancel ik het laden, of zet de laadpaal uit.
Ja. Of je zet hem gewoon open en accepteert de minimale kans dat er 1x per 5 jaar iemand voor 15 euro aan 'stroom jat' door brutaal op jouw oprit te gaan laden.
Lijkt me veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skupjo
de Peer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:25:
[...]

Ja. Of je zet hem gewoon open en accepteert de minimale kans dat er 1x per 5 jaar iemand voor 15 euro aan 'stroom jat' door brutaal op jouw oprit te gaan laden.
Lijkt me veel makkelijker.
Haha, ja je hebt gelijk ook 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
Lees hier https://bityl.co/NBFu idd dat laadpalen geproduceerd na dec-2021 een flyer hebben met een PRC
code. Maar stel ik koop een 2de hands paal zonder deze flyer omdat iemand deze paal verkoopt die deze bijv bij een huis erbij heeft gekregen maar geen flyer heeft. Of dat de paal voor dec-2021 is en geen PRC code bij zit op een flyer... Hoe krijg ik hem dan aan de praat met een owner code?
WillemD61 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:07:
[...]

Ik heb ook een Alfen laadpaal via Coolblue en uiteindelijk wel het default owner password van ze gekregen.

Het owner password is een lange serie van cijfers en letters, waarbij het soms niet duidelijk is of iets het cijfer 1 is of een letter l, dus zeker beide opties proberen.

Je zou als volgt moeten kunnen inloggen:
1) Via de MyEve app: inloggen met je alfen account (je email adres) en het zelfgekozen password. Dan wordt de laadpaal gedetecteerd (mist op hetzelfde netwerk) en dan kan je als owner inloggen.
2) Via de ACE service installer: inloggen met het account en password dat je van Alfen hebt gekregen (aan te vragen via hun website) en daarna ook weer inloggen op de paal met je owner password.
Daarna zou je configuratie moeten kunnen zien.

De software versie 5.8.1. is al een versie die met owner password werkt. Kijk maar bij firmware release info op de Alfen website.

Als je owner password niet werkt, kan het zijn dat iemand het heeft gewijzigd en dat het dus niet meer de default is, maar gezien je omschrijving lijkt me dat onwaarschijnlijk. In ieder geval zou je het met de Password Reset code (PRC 6 cijfers) via de MyEve app of ACE service installer weer op het default password moeten kunnen zetten en dan zou het weer moeten werken.

Serienr (ID ACE 7 cijfers) heb je niet nodig om in te loggen. Komt vanzelf naar voren en is alleen voor de herkenbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:22
Zolang je een werkend owner/admin wachtwoord hebt is er niets aan de hand. Als je die niet hebt val je in een zwart gat. Ik heb drie Alfen systemen waarvan ik er maar 1 kan gebruiken door deze “problemen”. Gelukkig waren ze niet al te duur en heb ik ze voor reserve onderdelen en kabelverlenging kunnen gebruiken maar waarom dit zo’n moeilijk verhaal Is gemaakt door Alfen is mij onduidelijk. Wachtwoord er op snap ik maar toegang onmogelijk maken bij een verloren wachtwoord met enkel een systeemboardswap is wat mij betreft een falend design. En nu veel leasecontracten gaan verlopen wordt het tweedehands aanbod groter, ze krijgen dus nog veel meer van dergelijke verzoeken, want het zou mij verbazen als die kaarten met prc en ww bewaard zijn gebleven…

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
bedankt voor je antwoord marccom..
snap dit zelf ook niet... normaal zou je verwachten dat er altijd een manier is om te resetten naar defaults zodat je hem weer kan gebruiken. dit kan door bijv een reset knop in het apparaat die je normaal ook alleen kan indrukken als je eigenaar bent van het apparaat, of dat er een soort reset wachtwoord ofzo in het apparaat staat op een sticker.. beetje zoals je een router thuis kan resetten..

dan kan ik mijn buurman niet met droge ogen een gebruikte alfen paal adviseren, als niet het owner
wachtwoord erbij zit. OF de paal moet nog oude firmware hebben voor 5.8 dacht ik zo, toen er nog geen owner wachtwoord nodig was...

dan is de vraag welke 2de hands paal een goed alternatief is, die ook nog goede app besturing heeft, en als het even kan load balancing (al is dta geen absolute must als de prijs goed is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
utilman schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:03:
bedankt voor je antwoord marccom..
snap dit zelf ook niet... normaal zou je verwachten dat er altijd een manier is om te resetten naar defaults zodat je hem weer kan gebruiken. dit kan door bijv een reset knop in het apparaat die je normaal ook alleen kan indrukken als je eigenaar bent van het apparaat, of dat er een soort reset wachtwoord ofzo in het apparaat staat op een sticker.. beetje zoals je een router thuis kan resetten..

dan kan ik mijn buurman niet met droge ogen een gebruikte alfen paal adviseren, als niet het owner
wachtwoord erbij zit. OF de paal moet nog oude firmware hebben voor 5.8 dacht ik zo, toen er nog geen owner wachtwoord nodig was...

dan is de vraag welke 2de hands paal een goed alternatief is, die ook nog goede app besturing heeft, en als het even kan load balancing (al is dta geen absolute must als de prijs goed is).
Kan je daar nog iets meer info over geven? Wij hebben zelf onlangs een huis gekocht waar al een Alfen laadpaal stond, deze hebben we overgenomen. De firmware is nu nog 4.14, ik gebruik de MyEve app met zelf gemaakt account. Ik heb geen owner password, de verkoper wist hier ook niets vanaf. Begrijp ik goed dat als ik de firmware update, ik niets meer kan met de MyEve app? Hoe kan ik aan dit owner password komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jackberry schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:22:
[...]

Kan je daar nog iets meer info over geven? Wij hebben zelf onlangs een huis gekocht waar al een Alfen laadpaal stond, deze hebben we overgenomen. De firmware is nu nog 4.14, ik gebruik de MyEve app met zelf gemaakt account. Ik heb geen owner password, de verkoper wist hier ook niets vanaf. Begrijp ik goed dat als ik de firmware update, ik niets meer kan met de MyEve app? Hoe kan ik aan dit owner password komen?
owner password moet je van de (vorige) eigenaar krijgen. Lees dit topic maar eens door met een paar zoekopdrachten. Bij Alfen hoef je niet aan te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:22
Op advies van Daveth heb ik hier de laatste versie zonder wachtwoord systeem actief: 4.15.7. Ik heb geen wachtwoorden voor herstel en geen idee hoe ik evt dit kan herstellen mocht het fout gaan, daarom maar niet updaten. Evt zou dynamisch laden met zonnestroom interessant zijn maar daarvoor moet ik upgraden. Aangezien die toch niet schijnt laat ik het maar even zo.

Whoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

Jackberry schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:22:
[...]

Je kan updaten naar 4.15.7 (laatste versie zonder wachtwoord). Als je naar 5.x of 6.x gaat moet je zelf een wachtwoord ingeven, dat is dan je owner wachtwoord. Ik ken wel gevallen dat dit zelf gekozen wachtwoord direct na de update terug springt op default. Ik raad het je dus niet aan om te updaten, althans niet hoger dan 4.15.7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utilman
bij 4.14 bestond er nog geen owner password naar mijn weten... die moet je later zelf aanmaken bij firmware upgrade. en die moet je heeeel goed bewaren ergens in je bitwarden ofzo.. en firmware updaten wil je wel een keer doen lijkt me, zodat je ook de solarcharge optie krijgt enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
utilman schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:26:
bij 4.14 bestond er nog geen owner password naar mijn weten... die moet je later zelf aanmaken bij firmware upgrade. en die moet je heeeel goed bewaren ergens in je bitwarden ofzo.. en firmware updaten wil je wel een keer doen lijkt me, zodat je ook de solarcharge optie krijgt enzo..
Bedankt beide. Password is sinds 5.3 lees ik in de release notes. Zeker dat ik die zelf kan instellen? Zal ook eens contact opnemen met de installateur. Er zou vanuit Alfen een default password moeten zijn meende ik. Ik heb ook geen PRC omdat de paal van juni 2021 is. De vorige eigenaar weet overigens niets van een wachtwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larsix
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-06 12:15
Betreft wachtwoorden kan dat inderdaad kloppen dat vorige eigenaar van niks wist.
Alles voor versie 5….. moet er een wachtwoord gebruikt worden. Is de paal geproduceerd voor die tijd dan is er ook geen wachtwoord beschikbaar.

Als je de paal gaat updaten naar dus een hogere versie dan moet je zelf een wachtwoord verzinnen voor de paal (let op, goed bewaren anders kom je er inderdaad niet meer in)
Mocht je naar de laatste nieuwe update willen (6.5) dan moet dit wel staps gewijs.
Je huidige versie -> 5.6 -> 6.5
Zeker als je van een oudere versie komt is het belangrijk om eerst 5.6 erop te doen en dan pas versie 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05 19:12
Hallo iedereen,

ik heb sinds een paar maand mijn elektrische wagen en een alfen pro line laadpaal.
Ik had deze al even gekoppeld aan mijn Home Assistant, en gebruikte af en toe de MyEve app, maar was het beetje beu om het paswoord dat meegeleverd werd steeds in te geven gezien dit net iets té ingewikkeld was.
Ik heb toen, dacht ik toch, na inloggen een eigen paswoord ingesteld......maar nu geraak ik helemaal niet meer ingelogd in de myEve app...

Iemand enig idee hoe ik hier terug ingelogd kan ingeraken ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvernail
  • Laatst online: 06-11-2024
MitLJ schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:58:
Hallo iedereen,

ik heb sinds een paar maand mijn elektrische wagen en een alfen pro line laadpaal.
Ik had deze al even gekoppeld aan mijn Home Assistant, en gebruikte af en toe de MyEve app, maar was het beetje beu om het paswoord dat meegeleverd werd steeds in te geven gezien dit net iets té ingewikkeld was.
Ik heb toen, dacht ik toch, na inloggen een eigen paswoord ingesteld......maar nu geraak ik helemaal niet meer ingelogd in de myEve app...

Iemand enig idee hoe ik hier terug ingelogd kan ingeraken ???
Ja kan dit resetten met de gegevens die op het meegeleverde kaartje staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
We dachten even een stapje verder te zijn....
Ik heb de ACE installer software geïnstalleerd en een "Forgot Password" uitgevoerd.

heb de Password Recovery Code van het kaartje ingegeven en dacht melding gezien te hebben dat het default paswoord weer was ingesteld....

Dan zou ik denken dat ik met het default password weer kan inloggen als owner, maar dat lijkt nog niet te lukken... moet de paal herstart worden tussendoor ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
we zijn erdoor geraakt.... at last !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
Vandaag merk ik bij m'n wagen toch nog iets bizars.... audi Q4 wil niet meer laden aan de Alfen laadpaal.
Blijft staan op wachten op voertuig, terwijl het lampje aan de wagen zelf groen is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCnynInCaewMPNsfOYkFFrQRs4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9gUBWcNP1vJt9QDLiQ5Cw56.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GAvxqubvUCBStEuu2kLw8EullM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2SDeqYIciYa3gmaSk64GPEc.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer ik m'n vrouw haar Hybride XC40 aansluit, begint deze zonder problemen te laden ????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer
Laden op voorkeurstijd ingesteld? Vertrektijd actief? (Beide in de auto/app van de auto)

[ Voor 24% gewijzigd door Jelmer op 27-12-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
Jelmer schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:41:
Laden op voorkeurstijd ingesteld? Vertrektijd actief? (Beide in de auto/app van de auto)
niks van dat alles, heb 2u geleden nog aan publieke laadpaal zonder problemen geladen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dan misschien maar gewoon eens de paal opnieuw opstarten, en de auto wellicht nogmaals aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
de Peer schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:46:
Dan misschien maar gewoon eens de paal opnieuw opstarten, en de auto wellicht nogmaals aansluiten?
beiden ook reeds geprobeerd..... maar geen oplossing....
moet ergens combo paal <=> auto zijn.
Heeft reeds gewerkt in het verleden, maar gebruik laadpaal zelf niet vaak... dus niet echt idee sinds wanneer issue er is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

MitLJ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:18:
[...]

beiden ook reeds geprobeerd..... maar geen oplossing....
moet ergens combo paal <=> auto zijn.
Heeft reeds gewerkt in het verleden, maar gebruik laadpaal zelf niet vaak... dus niet echt idee sinds wanneer issue er is
Welke firmware draait het laadpunt? Lijkt op een bug die in 6.4.0 / 6.5.0 zit namelijk. Downgraden naar 6.3.0 kan. Daar zit een andere bug in (simplified mode) waardoor er soms minder snel geladen kan worden, maar die komt niet zo vaak voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_S

B_S

Even een algemene note: 6.6(.0?) komt begin volgend jaar uit, hopelijk in januari. Hier zit ook de bugfix in voor het aan/uit schakelen aan het eind van de laadsessie waardoor de 12V accu leeg kan gaan. Verder zit er een grote wijziging in voor Smart Charging Network. Dit wordt met een ander platform gelijk getrokken, zodat ze samen kunnen werken. Heeft overigens niks tot weinig betrekking op thuisladers, aangezien het geldt vanaf 2 of meer laders die een beperkt vermogen moeten verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
B_S schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:15:
[...]

Welke firmware draait het laadpunt? Lijkt op een bug die in 6.4.0 / 6.5.0 zit namelijk. Downgraden naar 6.3.0 kan. Daar zit een andere bug in (simplified mode) waardoor er soms minder snel geladen kan worden, maar die komt niet zo vaak voor.
Bedankt voor je antwoord....
dus het feit dat de hybride van mijn vrouw wel kan laden, en mijne niet is een bug ?

Enig idee wanneer in januari ? desnoods wachten we hier nog even op ? :-)

sowieso, zijn sommige instellingen nog niet duidelijk... het is een paal via de leasemaatschappij, maar deze werd geplaatst zonder enige verdere uitleg. En ik weet graag wat de mogelijkheden zijn.. zeker in combo met de zonnepanelen enzo...

• Skupjo
rolelael schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:44:
ik heb een Alfen Proline Single ( connected via backoffice ) via SIM
Nu wou ik het logo aanpassen en dat ging met de ALfen app volgens installateur, maar enkel idd als hij een UTP connectie had. Had de mijne niet, dus even een utp aangekoppeld, en de aanpassing ging prima. Logo is aangepast, maar nu zag ik wel dat de laadpaal paar keer rebootte? Is dit logissch na een logo aanpassing? gaat hij de hele config dan terug inladen ofzo? Hij werkt naar behoren
De laapaal is hier aangesloten op mijn LAN, maar als ik het logo wil aanpassen via ACE (Windows) of MyEve (Android) zegt 'ie dat ik een licentie nodig heb.

Ik ben op beide apps ingelogd als 'Eigenaar'.

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:33
Skupjo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:00:
[...]

De laapaal is hier aangesloten op mijn LAN, maar als ik het logo wil aanpassen via ACE (Windows) of MyEve (Android) zegt 'ie dat ik een licentie nodig heb.

Ik ben op beide apps ingelogd als 'Eigenaar'.
Daar heb je een licentie voor nodig...
Dit zijn de mogelijke licenties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBfKXRnbI_MaTX3kqJTumrsuJGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVeYmEqpxnzCfXif6Fo4KBrg.jpg?f=fotoalbum_large

• Skupjo
Skupjo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:05:
[...]

Haha, ja je hebt gelijk ook 8)7
Ik heb RFID authorizatie uitgezet door te wisselen naar 'Plug and charge' met mijn ACEXXXXXX nummer als 'plug and charge id'.

Nu kan ik laden zonder pasjes, evenals mogelijke stroomboeven, maar:

* Ik krijg een notificatie op mijn telefoon als een laadsessie start
* Via de MyEVE app kan ik de paal op afstand uitschakelen, mocht ik vermoeden dat er een kWh-boef actief is op mijn oprit

• Skupjo
braxx1980 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:03:
[...]

Daar heb je een licentie voor nodig...
Dit zijn de mogelijke licenties:
[Afbeelding]
Dank je voor bericht. Dat is inderdaad wat de app mij vertelt.

Zoals het ge-quotete bericht vermeld: De installateur vertelde mij dat ik het logo aan kan passen. Hoe kan ik dat doen? Moet ik dan mijn licentiesleutel uitbreiden of vervangen. Gezien jouw screenshot: Kun je mij op weg helpen met wat leesvoer of instructies? Hoor graag.

• de Peer

de Peer

under peer review

Skupjo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:08:
[...]

Zoals het ge-quotete bericht vermeld: De installateur vertelde mij dat ik het logo aan kan passen. Hoe kan ik dat doen? Moet ik dan mijn licentiesleutel uitbreiden of vervangen. Gezien jouw screenshot: Kun je mij op weg helpen met wat leesvoer of instructies? Hoor graag.
Je laadpaal en installateur hebben gelijk. Je zult die licentie dan moeten aanschaffen. Je installateur kan dat vast wel voor je regelen.

1e hit via google:
https://knowledge.alfen.c...hat+do+I+need+them+for%3F

licenties zijn te koop in de Alfen webshop, maar die verkoopt in principe niet aan particulieren dacht ik, dus je installateur is voor jou de partij om aan te kloppen hiervoor.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 28-12-2023 09:29 ]

• braxx1980
Skupjo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:08:
[...]

Ik heb mijn laadpaal aangekocht met al die licenties er al op.

Zoals hierboven al gemeld, best even informeren bij je installateur voor de licentie van het logo.
Geen idee voor het logo, maar dit kan wel kostelijk zijn... loadbalancing licentie vind ik voor 200€ en SCN licenties voor 120€.

• Skupjo
Dank voor jullie reacties. Ik heb de referenties gelezen en een bericht doorgezet naar de installateur.

What are license codes and what do I need them for?

How do I order extra feature licenses for a charging station?

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 21:05
Skupjo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:04:
[...]

Ik heb RFID authorizatie uitgezet door te wisselen naar 'Plug and charge' met mijn ACEXXXXXX nummer als 'plug and charge id'.

Nu kan ik laden zonder pasjes, evenals mogelijke stroomboeven, maar:

* Ik krijg een notificatie op mijn telefoon als een laadsessie start
* Via de MyEVE app kan ik de paal op afstand uitschakelen, mocht ik vermoeden dat er een kWh-boef actief is op mijn oprit
eerdere post :

Ik heb eens gekeken via de service installer

Kan dan wel van rfid naar p & c aanduiden, maar bij saven vraagt hij een p & c Id ( veldje eronden). Dat veld verdwijnt als ik p & c dropdown kies. Het staat er wel als hij op rfid staat.. maar dan kan ik er niets in invullen

( het info veldje geeft aan : back office config key "plugandchargeidentifier )

Doe ik iets verkeerd?

• rolelael
nog eens nagekeken en kon nu onder P&C id mijn ACExxxxxxxx invullen en saven

als ik nu de laadkabel insteek dan start hij met laden maar dan vrij snel 'ongeldige kaart' verwijder uw laadkabel

staat ook zo in de logging : socket “1 : main state : invalid°card, cp : 5,8/5,8 tag : ACExxxxxxxx

• rolelael
of zou t te maken hebben met de optie : white list enabled aangevinkt + local list enabled ?

• B_S

B_S

rolelael schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:34:
[...]

eerdere post :

Ik heb eens gekeken via de service installer

Kan dan wel van rfid naar p & c aanduiden, maar bij saven vraagt hij een p & c Id ( veldje eronden). Dat veld verdwijnt als ik p & c dropdown kies. Het staat er wel als hij op rfid staat.. maar dan kan ik er niets in invullen

( het info veldje geeft aan : back office config key "plugandchargeidentifier )

Doe ik iets verkeerd?
Eerst op Plug & Charge instellen en opslaan. Vervolgens kun je de tag instellen en opslaan.

• rolelael
B_S schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:54:
[...]

Eerst op Plug & Charge instellen en opslaan. Vervolgens kun je de tag instellen en opslaan.
is gebeurd zie mijn volgend berichtje

• B_S

B_S

rolelael schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:50:
nog eens nagekeken en kon nu onder P&C id mijn ACExxxxxxxx invullen en saven

als ik nu de laadkabel insteek dan start hij met laden maar dan vrij snel 'ongeldige kaart' verwijder uw laadkabel

staat ook zo in de logging : socket “1 : main state : invalid°card, cp : 5,8/5,8 tag : ACExxxxxxxx
De tag wordt nog steeds online gevalideerd heb ik het idee, dus is ongeldig.

• rolelael
kan wel de whitelist op auto add zetten , en dan gaat hij wachten zie ik , groen balkje
maar geen idee of dat dan de auto whitelist
wil ook niet teveel stuk doen :-)

• B_S

B_S

rolelael schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:58:
kan wel de whitelist op auto add zetten , en dan gaat hij wachten zie ik , groen balkje
maar geen idee of dat dan de auto whitelist
wil ook niet teveel stuk doen :-)
Dat doet een pasje automatisch toevoegen aan de whitelist, maar dit is geen pasje ;)
Je kan deze ook handmatig toevoegen, ACExxxxxxx. Maar dan nog weet ik niet of het werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door B_S op 28-12-2023 14:00 ]

• rolelael
ok heb de ACE toegevoegd
nog eens proberen?

want daar zijn mijn backoffice toen, neen je kan geen ander pasje toevoegen ( bv mijn edi kaart ) :-)
Of was dat meer van, het kan wel, maar t mag eigenlijk niet van ons :-)

• B_S

B_S

rolelael schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:00:
ok heb de ACE toegevoegd
nog eens proberen?

want daar zijn mijn backoffice toen, neen je kan geen ander pasje toevoegen ( bv mijn edi kaart ) :-)
Of was dat meer van, het kan wel, maar t mag eigenlijk niet van ons :-)
De Backoffice is naar mijn idee, als de paal online is, altijd leidend. Probeer maar eens :)

• rolelael
ik heb het geprobeerd maar niets
heb dan eens terug geschakeld naar rfid en dan auto add, dan komt hij af op scherm met master card
heb dan mijn edi kaart ervoor gehourden kaart toegevoegd, en komt in lijst te staan
maar bij voorhouden, ongeldige kaart

• rolelael
ik zie wel nog een optie : online action = wait for auth by backoffice
kan dit aanpassen naar pre authorize with local lists ?

• Qosmic
Iemand nog een idee of beschrijving hoe je je load balancing via home wizard kan laten lopen obv ip adres?

Ik heb hem.nu via de homewizard splitter eraan hangen, maar krijg af en toe crc errors en ben benieuwd of dit obv ip adressen te verhelpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
B_S schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:15:
[...]

waar vind ik firmware 6.3.0 ? via de app of installer krijg ik enkel versie 6.5.0 te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MitLJ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:14:
[...]

waar vind ik firmware 6.3.0 ? via de app of installer krijg ik enkel versie 6.5.0 te zien
In dit topic worden regelmatig links en soms ook de bestanden zelf gedeeld. Dus even terugzoeken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

MitLJ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:14:
[...]

https://service.voltus.de...er-ALFEN-Firmware-Updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
top, bedankt....
kleine laatste vraag... wat is het verschil tussen de A-versie en de B-versie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MitLJ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:04:
[...]

top, bedankt....
kleine laatste vraag... wat is het verschil tussen de A-versie en de B-versie ?
is ook al veel besproken in dit topic. met/zonder bootloader.
zie ook: https://knowledge.alfen.c...+encryption+key+A+or+B%3F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
de Peer schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:16:
[...]

lijkt gelukt, versie B lijkt de goede te zijn.....
straks nog even testen of de audo nu terug wil laden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

de Peer schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:16:
[...]

Heeft te maken met de encryptie van de firmware, niet met de bootloader. Als je van 4.12.0 of lager komt, moet je versie A gebruiken. In de praktijk betekent dit dus meestal de B versie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helheimr
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-01-2024
ronjon schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:34:
[...]

hier werkt t ook. Eve Single Pro Line
Plug & Charge en Fixed cable. Vanochtend losgekoppeld en vanavond weer terug aangekoppeld. geen errors gezien vandaag
Ik wou alleen even melden dat het hier ook perfect werkt!

Auto: Tesla Model S.
Lader: Alfen ICU Eve Mini losse kabel versie, FW 5.6.0-4104
Setting in ACE Service Installer:
--> Power Settings --> Cable --> Connector Type ---> Fixed Cable
--> Authorization --> Authorization Mode --> Plug & Charge

Reboot en power cycle.

Nu kan ik laden zonder de kabel los te hoeven halen na elke sessie! De sessie wordt automatisch beëindigd na de stekker uit de auto te hebben gehaald. De kabel kan in de lader blijven zitten en bij de volgende laadsessie gewoon direct in de auto pluggen. Helemaal top. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
Volksdennis schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:19:
[...]

Hier is ook alles opgelost, bleek inderdaad aan onderstaande app te liggen......die stuurde de paal aan terwijl deze aan het wachten was op vermogen van de de PV panelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-06 20:59
Iemand die kan bevestigen wat de maximale kW is voor een Alfen Eve single pro-line op een eenfasige aansluiting (1-230V, 40A)?

Ik had eerder een EVBox Elvi, en ik denk dat dit 3,7kW was?

Kan dit hoger?

Zonnepanelen aanwezig (omvormer 4kW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
1F32A
In de praktijk dus max. laden aan 7 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GigaPixels schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:58:
Iemand die kan bevestigen wat de maximale kW is voor een Alfen Eve single pro-line op een eenfasige aansluiting (1-230V, 40A)?

Ik had eerder een EVBox Elvi, en ik denk dat dit 3,7kW was?

Kan dit hoger?

Zonnepanelen aanwezig (omvormer 4kW).
7,4 kW
Doe ik zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
7,4kW
Maar dan moet je wel de 32A licentie hebben (dacht ik)
Pagina: 1 ... 21 ... 83 Laatste