Kloptbraxx1980 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:15:
7,4kW
Maar dan moet je wel de 32A licentie hebben (dacht ik)
Klopt, deze 32A-upgrade geldt jammerlijk ook bij monofase gebruik.
Update: de peer was mij voor🫢
Update: de peer was mij voor🫢
[ Voor 21% gewijzigd door Microstar op 01-01-2024 21:27 ]
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Net een alfen pro laten installeren. Eerst ging alles goed en kon ik de laadpaal direct toevoegen aan myeve. Nu staat hij rood in de app en krijg ik 'failed to update the tilt sensor and RCD response property'. Het laden valt na een minuut ook terug op 0.11kw. Iemand een idee wat er aan de hand is?
Vreemd, alsof de tilt sensor van slag is en / of er iets met de RCD aan de hand is (dc lekstroom).
Kun je meer info geven over de lader? Welke firmware draait erop? Kun je de ACE Service Installer installeren en een log eruit halen? Ik neig naar een volledige log, aangezien hij het eerst wel deed en later niet.
Kun je meer info geven over de lader? Welke firmware draait erop? Kun je de ACE Service Installer installeren en een log eruit halen? Ik neig naar een volledige log, aangezien hij het eerst wel deed en later niet.
Ik heb die melding eens gehad na een upgrade naar 6.5.0. Toen teruggegaan naar 6.3.0crazyheinz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:23:
Net een alfen pro laten installeren. Eerst ging alles goed en kon ik de laadpaal direct toevoegen aan myeve. Nu staat hij rood in de app en krijg ik 'failed to update the tilt sensor and RCD response property'. Het laden valt na een minuut ook terug op 0.11kw. Iemand een idee wat er aan de hand is?
Melding was daarna niet meteen weg maar duurde plusminus 20 minuten.
Ik denk dat backoffice toen eerst alle settings opnieuw heeft gestuurd.
Welke backoffice heb je? Coolblue backoffice schijnt een issue te hebben met 6.5.0.
Ik heb nog geen backoffice, is dat nodig voor een correcte werking? We hebben ook eens het lan eraf gehaald en rfid gedeactiveerd, toen viel het laden ook na een minuut uit.WillemD61 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:13:
[...]
Ik heb die melding eens gehad na een upgrade naar 6.5.0. Toen teruggegaan naar 6.3.0
Melding was daarna niet meteen weg maar duurde plusminus 20 minuten.
Ik denk dat backoffice toen eerst alle settings opnieuw heeft gestuurd.
Welke backoffice heb je? Coolblue backoffice schijnt een issue te hebben met 6.5.0.
Er staat idd 6.5.0 erop, de technieker heeft een update van versie a naar b gedaan maar ook zonder resultaat.
6.5.0. Ik probeer het deze avond eens met ace en kijk voor logs. Heb gekeken met de technieker in de live logs maar daar was geen enkele fout. Moet dan even opzoeken hoe ik een volledige log kan trekken.B_S schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:01:
Vreemd, alsof de tilt sensor van slag is en / of er iets met de RCD aan de hand is (dc lekstroom).
In principe niet, is voornamelijk bedoeld voor verrekening van laadsessies.crazyheinz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:30:
[...]
Ik heb nog geen backoffice, is dat nodig voor een correcte werking? We hebben ook eens het lan eraf gehaald en rfid gedeactiveerd, toen viel het laden ook na een minuut uit.
Als je een Plug & Charge ID hebt ingesteld en gewhitelist, moet het gewoon werken.
Terug naar 6.3.0 klinkt gezien een eerdere post als een mogelijke oplossing.Er staat idd 6.5.0 erop, de technieker heeft een update van versie a naar b gedaan maar ook zonder resultaat.
A en B versies verschillen met elkaar ivm encryptie. Vanaf 4.12 en hoger is het allemaal B.
[ Voor 13% gewijzigd door B_S op 05-01-2024 16:36 ]
6.5.0 geeft wel meer problemen. Ik zou even naar 6.3 terug gaan.crazyheinz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:30:
[...]
Ik heb nog geen backoffice, is dat nodig voor een correcte werking? We hebben ook eens het lan eraf gehaald en rfid gedeactiveerd, toen viel het laden ook na een minuut uit.
Er staat idd 6.5.0 erop, de technieker heeft een update van versie a naar b gedaan maar ook zonder resultaat.
Hier weer een rekening voor voorrijdkosten, omdat ze voor de 3e keer moesten komen. Zelfs met een verlengde garantie en on site garantie aanvulling.

Let trouwens even op voor de rest die het aan en uitschakelen steeds heeft na het volledig opladen. Het kan het einde betekenen voor de regelunit in de auto.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Bij mij staat Tilt sensor op mode 'Automatic-OFF' en disabled onder sensors in live monitoring van ACE. Hoe staat dat bij jou?
Ik kan helaas niet voor je kijken. Kom de unit niet in. Unit wordt gezien, maar reageert niet op logins. Niet mijn eigen, niet de SSA. Soms alleen na een lange reboot. Moet weer Alfen laten komen. Is dan denk ik de 8ste keer dat ze bij mij zijn geweest.
De kwaliteit van de unit en software is gewoon niet bestaand. Dat ze dat ding niet gewoon helemaal vervangen. Unit eraf, unit erop en klaar.
De kwaliteit van de unit en software is gewoon niet bestaand. Dat ze dat ding niet gewoon helemaal vervangen. Unit eraf, unit erop en klaar.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Heb je ook een default owner wachtwoord / PRC? Gebruik je de ACE Service Installer of de MyEve app?Sarge78 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:06:
Ik kan helaas niet voor je kijken. Kom de unit niet in. Unit wordt gezien, maar reageert niet op logins. Niet mijn eigen, niet de SSA. Soms alleen na een lange reboot. Moet weer Alfen laten komen. Is dan denk ik de 8ste keer dat ze bij mij zijn geweest.
Hoe zit het met het netwerk? Rechtstreeks ipv via een router werkt doorgaans beter.
Het komt ook wel vaker voor dat de netwerkkabel niet meer goed werkt. Heb je de connectors al bekeken / kabel getest?
Ik kan bij Alfen zelf een wachtwoord opvragen. Gek genoeg werkt die niet altijd. Als ik de laptop rechtstreeks verbind met de kabel en dus het station kom ik er wel in.B_S schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:43:
[...]
Heb je ook een default owner wachtwoord / PRC? Gebruik je de ACE Service Installer of de MyEve app?
Hoe zit het met het netwerk? Rechtstreeks ipv via een router werkt doorgaans beter.
Het komt ook wel vaker voor dat de netwerkkabel niet meer goed werkt. Heb je de connectors al bekeken / kabel getest?
Ik heb alles opnieuw geïnstalleerd, ga alles weer opnieuw instellen. Kijken of er door alle service bezoeken misschien iets achter is gebleven. Geen idee. Lijkt nu beter te gaan.

Hij zegt ook letterlijk, ik kan hem wel bereiken, maar krijg geen repsonse op de login
[ Voor 7% gewijzigd door Sarge78 op 06-01-2024 00:50 ]
Dan vermoed ik toch echt een mismatch in het subnet, of je bent via WiFi verbonden.Sarge78 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:47:
[...]
Ik kan bij Alfen zelf een wachtwoord opvragen. Gek genoeg werkt die niet altijd. Als ik de laptop rechtstreeks verbind met de kabel en dus het station kom ik er wel in.
Ik heb alles opnieuw geïnstalleerd, ga alles weer opnieuw instellen. Kijken of er door alle service bezoeken misschien iets achter is gebleven. Geen idee. Lijkt nu beter te gaan.We komen er wel, alleen met veel geduld en soms even tot 10 tellen
Hij zegt ook letterlijk, ik kan hem wel bereiken, maar krijg geen repsonse op de login
In dat geval zou ik de lader een vast IP en subnet geven als die dat niet al heeft (in dezelfde ranges als de router). Via dezelfde router bedraad verbinden (met bijvoorbeeld de laptop) zou dan goed moeten gaan. De Installer is gevoelig
Ik zit in de ACE, dan ziet hij ook het apparaat en het apparaat geeft zelf een reactie terug. Dan moet het echt in het apparaat liggen. Vast IP heeft het.B_S schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 01:39:
[...]
Dan vermoed ik toch echt een mismatch in het subnet, of je bent via WiFi verbonden.
In dat geval zou ik de lader een vast IP en subnet geven als die dat niet al heeft (in dezelfde ranges als de router). Via dezelfde router bedraad verbinden (met bijvoorbeeld de laptop) zou dan goed moeten gaan. De Installer is gevoelig
Kan ik ook via de wifi met het apparaat verbinden? Nee toch?
Ik moet wel draadloos binnen kunnen komen toch? Via de simkaart en dan de MyEve app? Zo lang geleden en altijd via de lan, weet het niet meer.
Poah, lekker, moet nu iedere keer de laadsessie onderbreken voordat ik ga slapen, anders gaat het alarm af midden in de nacht door een leeggelopen 12V.B_S schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:23:
Even een algemene note: 6.6(.0?) komt begin volgend jaar uit, hopelijk in januari. Hier zit ook de bugfix in voor het aan/uit schakelen aan het eind van de laadsessie waardoor de 12V accu leeg kan gaan. Verder zit er een grote wijziging in voor Smart Charging Network. Dit wordt met een ander platform gelijk getrokken, zodat ze samen kunnen werken. Heeft overigens niks tot weinig betrekking op thuisladers, aangezien het geldt vanaf 2 of meer laders die een beperkt vermogen moeten verdelen.
Is al heel vaak terug gekomen in dit topic. Dat is een bug van 6.4.0 en 6.5.0. Workaround is terug naar 6.3.0 voor nu. Het issue is onder de aandacht van Alfen, in 6.6.x zou het opgelost moeten zijn.flo_ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Poah, lekker, moet nu iedere keer de laadsessie onderbreken voordat ik ga slapen, anders gaat het alarm af midden in de nacht door een leeggelopen 12V.
Vandaag een mail vand e backoffice dat de laadpaal offline is bij hun. Kijk ik in de log is het een puinhoop van de modem die steeds opnieuw iets aan het doen is.
Blijft een mooi verhaal dit
/f/image/7SDAkK1884iKglpP3StDYXoV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sgytOxcUfui8Pihh29KqZmyM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9FCHlHaRi7OcG5ra12TlG4XP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7SDAkK1884iKglpP3StDYXoV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sgytOxcUfui8Pihh29KqZmyM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9FCHlHaRi7OcG5ra12TlG4XP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DmubJSOEB9lc1cjewh1HJNXS.png?f=fotoalbum_large)
Uit deze en eerdere post lijkt het alsof ook je kabel tussen laadpaal en router geen goede betrouwbare verbinding geeft. Zeker omdat je ook aangeeft dat directe verbinding met laptop wel werkt maar via wifi (en dus via router en kabel naar laadpaal) onbetrouwbaar is. En uit bovenstaande melding blijkt ook van laadpaal naar buiten via de kabel onbetrouwbaar. Deze in beide richtingen een probleem.Sarge78 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:29:
Vandaag een mail vand e backoffice dat de laadpaal offline is bij hun. Kijk ik in de log is het een puinhoop van de modem die steeds opnieuw iets aan het doen is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, dat weet ik. Zit alleen een Eneco backoffice achter, dus downgraden gaat niet. Ik wacht op de nieuwe update!B_S schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:48:
[...]
Is al heel vaak terug gekomen in dit topic. Dat is een bug van 6.4.0 en 6.5.0. Workaround is terug naar 6.3.0 voor nu. Het issue is onder de aandacht van Alfen, in 6.6.x zou het opgelost moeten zijn.
Stel hem eens in op alleen 'Mobile', dus de 'Wired' variant instellen op 'not used' en dan rebooten.Sarge78 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat heeft een firmware versie te maken met de backoffice? De firmware staat daar los van.flo_ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:19:
[...]
Ja, dat weet ik. Zit alleen een Eneco backoffice achter, dus downgraden gaat niet. Ik wacht op de nieuwe update!
Niet elke backoffice staat je toe om firmware te downgraden, of zal mogelijk na een downgrade deze weer automatisch upgradenB_S schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:26:
[...]
Wat heeft een firmware versie te maken met de backoffice? De firmware staat daar los van.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Via mijn oude leasemaatschappij heb ik een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal gekregen. Ik kon toen met mijn laadpas van het werk het laden op deze paal starten. Ik had toegang tot de Allego backend waar ik o.a. de stroomprijs kon opgeven.
Ik ben echter vertrokken bij de leasemaatschappij en heb zelf een EV gekocht en sindsdien werkt het laden met een laadpas niet meer. Bij het inpluggen start de laadsessie direct zonder laadpas. Geen probleem zou je zeggen, echter, mijn vriendin heeft nog wel een lease EV en die zou ook graag gebruik willen maken van de paal met de laadpas van haar werk. Ik heb contact opgenomen met de leasemaatschappij en die gaven aan dat ik inderdaad nu eigenaar ben van de laadpaal en dan ik op zoek moet naar een andere backend.
Nu is het mogelijk om de laadpaal toe te voegen aan het backend systeem van de leasemaatschappij van mijn vriendin, echter zijn de kosten daarvan behoorlijk. En als zij ooit switcht van werkgever oid moet ik deze kosten (waarschijnlijk) weer opnieuw maken.
Ik ben dus opzoek naar een partij waar ik zelf de laadpaal kan beheren zonder tussenkomst van een leasemaatschappij. Is dat mogelijk? Hebben mensen tips? De meeste partijen die ik gecontacteerd heb geven aan dit niet te ondersteunen.
Ik ben echter vertrokken bij de leasemaatschappij en heb zelf een EV gekocht en sindsdien werkt het laden met een laadpas niet meer. Bij het inpluggen start de laadsessie direct zonder laadpas. Geen probleem zou je zeggen, echter, mijn vriendin heeft nog wel een lease EV en die zou ook graag gebruik willen maken van de paal met de laadpas van haar werk. Ik heb contact opgenomen met de leasemaatschappij en die gaven aan dat ik inderdaad nu eigenaar ben van de laadpaal en dan ik op zoek moet naar een andere backend.
Nu is het mogelijk om de laadpaal toe te voegen aan het backend systeem van de leasemaatschappij van mijn vriendin, echter zijn de kosten daarvan behoorlijk. En als zij ooit switcht van werkgever oid moet ik deze kosten (waarschijnlijk) weer opnieuw maken.
Ik ben dus opzoek naar een partij waar ik zelf de laadpaal kan beheren zonder tussenkomst van een leasemaatschappij. Is dat mogelijk? Hebben mensen tips? De meeste partijen die ik gecontacteerd heb geven aan dit niet te ondersteunen.
Maar ik neem aan dat je wel de kosten van het laden voor de auto van je partner en de jouwe apart wil verrekenen. Wat zei de werkgever van je vriendin? Willen die de kosten niet dragen?Tead schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:44:
Via mijn oude leasemaatschappij heb ik een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal gekregen. Ik kon toen met mijn laadpas van het werk het laden op deze paal starten. Ik had toegang tot de Allego backend waar ik o.a. de stroomprijs kon opgeven.
E-Flux, kost 5 euro per maand en dan kan je zelf gewoon het tarief instellen, als je deze nou wat hoger insteld heb je die extra kosten gelijk gedekt.Tead schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:44:
Ik gebruik exact dezelfde kabel om direct te verbinden. Haal het uit de router en steek het in de laptop. De kabel is het niet.WillemD61 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:57:
[...]
Uit deze en eerdere post lijkt het alsof ook je kabel tussen laadpaal en router geen goede betrouwbare verbinding geeft. Zeker omdat je ook aangeeft dat directe verbinding met laptop wel werkt maar via wifi (en dus via router en kabel naar laadpaal) onbetrouwbaar is. En uit bovenstaande melding blijkt ook van laadpaal naar buiten via de kabel onbetrouwbaar. Deze in beide richtingen een probleem.
Als je het gehele log bekijkt lijkt het ook die ik hier nu niet heb staan, lijkt het juist de mobiele verbinding te zijn die het probleem geeft. Die valt er eerst uit en dan gaat hij over om de wired. Daarna gaat de wired in een idle state. Jammer dat we niet een mooie log reader en filter hebben buiten het laadstation om. Dat wat wel makkelijker geweest.
2024-01-05T21:40:19.703Z:INFO:comConnect.c:705:Retry connectivity after 300 seconds
2024-01-05T21:40:19.722Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2024-01-05T21:40:19.742Z:USER:comConnect.c:376:mobile disconnect
2024-01-05T21:40:19.753Z:USER:taskOCPP.c:514:Back office connection lost
2024-01-05T21:40:19.781Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: STOPPING MODEM
2024-01-05T21:40:20.015Z:INFO:modem.c:947:Modem state Connected->Stopping
2024-01-05T21:40:20.027Z:INFO:modem_ppp_lwip.c:44:PPP Connection Close
2024-01-05T21:40:20.035Z:WARNING:modem_ppp_lwip.c:37:Connection lost error (-6)
2024-01-05T21:40:20.042Z:INFO:modem_ppp_lwip.c:38:PPPlinkStatusCB: PPP Connection lost
2024-01-05T21:40:20.050Z:INFO:taskTCPIP.c:850:Configured wired connection as default internet interface.
2024-01-05T21:40:23.851Z:USER:comConnect.c:747:Modem stopped
2024-01-05T21:40:23.871Z:INFO:comConnect.c:903:Connecting wired to: ws://ocpp.e-flux.nl/1.6/e-flux/TEU_00840, prio #1
2024-01-05T21:40:23.902Z:INFO:comConnect.c:536:connection attempt 1/3
2024-01-05T21:40:23.925Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2024-01-05T21:40:23.945Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: WIRED
2024-01-05T21:40:23.960Z:USER:comConnect.c:328:wired connect
2024-01-05T21:40:25.476Z:INFO:websockets.c:445:Connected to Socket ocpp.e-flux.nl:80
2024-01-05T21:40:25.488Z:INFO:websockets.c:2199:WS timeout: 10000 ms
2024-01-05T21:40:25.609Z:INFO:websockets.c:812:WebSocket upgrade successful
2024-01-05T21:40:25.625Z:USER:taskOCPP.c:475:Back office connection available
2024-01-05T21:40:28.851Z:INFO:modem.c:947:Modem state Stopping->Idle
2024-01-05T21:40:54.464Z:SECURITY:comFaults.c:269:Going down
2024-01-05T21:45:05.476Z:INFO:modem.c:947:Modem state PPPConnect->Connected
2024-01-05T21:49:10.707Z:INFO:comConnect.c:705:Retry connectivity after 300 seconds
2024-01-05T21:49:10.726Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2024-01-05T21:49:10.742Z:USER:comConnect.c:376:mobile disconnect
2024-01-05T21:49:10.753Z:USER:taskOCPP.c:514:Back office connection lost
2024-01-05T21:49:10.781Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: STOPPING MODEM
2024-01-05T21:49:11.453Z:INFO:modem.c:947:Modem state Connected->Stopping
2024-01-05T21:49:11.460Z:INFO:modem_ppp_lwip.c:44:PPP Connection Close
2024-01-05T21:49:11.468Z:WARNING:modem_ppp_lwip.c:37:Connection lost error (-6)
2024-01-05T21:49:11.476Z:INFO:modem_ppp_lwip.c:38:PPPlinkStatusCB: PPP Connection lost
2024-01-05T21:49:11.484Z:INFO:taskTCPIP.c:850:Configured wired connection as default internet interface.
2024-01-05T21:49:15.410Z:USER:comConnect.c:747:Modem stopped
2024-01-05T21:49:15.425Z:INFO:comConnect.c:903:Connecting wired to: ws://ocpp.e-flux.nl/1.6/e-flux/TEU_00840, prio #1
2024-01-05T21:49:15.437Z:INFO:comConnect.c:536:connection attempt 1/3
2024-01-05T21:49:15.445Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2024-01-05T21:49:15.464Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: WIRED
2024-01-05T21:49:15.484Z:USER:comConnect.c:328:wired connect
2024-01-05T21:49:16.621Z:INFO:websockets.c:445:Connected to Socket ocpp.e-flux.nl:80
2024-01-05T21:49:16.628Z:INFO:websockets.c:2199:WS timeout: 10000 ms
2024-01-05T21:49:16.753Z:INFO:websockets.c:812:WebSocket upgrade successful
2024-01-05T21:49:16.769Z:USER:taskOCPP.c:475:Back office connection available
2024-01-05T21:49:20.402Z:INFO:modem.c:947:Modem state Stopping->Idle
Ik ben bang dat ik er dan niet meer in kan komen.B_S schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:25:
[...]
Stel hem eens in op alleen 'Mobile', dus de 'Wired' variant instellen op 'not used' en dan rebooten.
Gelijk de vraag, kan ik er dan nog in komen?
Het lijkt trouwens na een geheel nieuwe installatie opgelost te zijn. Even afwachten nog.
twee keer disconnect, maar dit heb ik altijd wel gehad en in het begin kwam het door E-Flux, dus zal nu ook wel.
Kan mij ook niet heugen dat ik eerder instellingen zag voor 2 sockets termijl het apparaat maar 1 socket heeft.
:fill(white):strip_exif()/f/image/RI1cifaL4ig0o4k9Wcs3TzO2.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/iaCKEQCGM4fQCPqmhiqiRyiz.png?f=user_large)
[ Voor 55% gewijzigd door Sarge78 op 09-01-2024 11:07 ]
Uiteraard, ik heb mijn eigen laadpasTomtidom71 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 06:36:
Maar ik neem aan dat je wel de kosten van het laden voor de auto van je partner en de jouwe apart wil verrekenen.
De werkgever kwam dus met het kostenplaatje wat 1 op 1 van de leasemaatschappij kwam.Wat zei de werkgever van je vriendin? Willen die de kosten niet dragen?
Dank! Ik ga kijken naar deze partij.marciej123 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:13:
E-Flux, kost 5 euro per maand en dan kan je zelf gewoon het tarief instellen, als je deze nou wat hoger insteld heb je die extra kosten gelijk gedekt.
Jazeker. Die instelling heeft enkel betrekking op hoe de backoffice bereikt wordt.Sarge78 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Ik ben bang dat ik er dan niet meer in kan komen.
Gelijk de vraag, kan ik er dan nog in komen?
Is een bekend iets bij de E-Flux backoffice. Alfen heeft geen idee en wijst naar E-Flux en bij hun 'staat alles goed'Het lijkt trouwens na een geheel nieuwe installatie opgelost te zijn. Even afwachten nog.
twee keer disconnect, maar dit heb ik altijd wel gehad en in het begin kwam het door E-Flux, dus zal nu ook wel.
Kan mij ook niet heugen dat ik eerder instellingen zag voor 2 sockets termijl het apparaat maar 1 socket heeft.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat zou zomaar kunnen, maar in de regel is het niet de backoffice die een bepaalde firmware pushed of jou weigert deze te installeren. Er zal vast een slimme backoffice zijn die zo gemaakt is, maar doorgaans moet ieder laadstation handmatig worden geüpdatet... ook vanuit de backoffice. Updaten is in principe hetzelfde als downgraden, alleen wordt je bij fw 6.x beperkt tot 6.x ivm een andere bootloader.DaRealRenzel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:15:
[...]
Niet elke backoffice staat je toe om firmware te downgraden, of zal mogelijk na een downgrade deze weer automatisch upgraden
Waar kan ik 6.3.0 terugvinden? Als ik in ACE de updates download staat er alleen maar 6.5.0. Ondertussen laadt mijn auto wel normaal, blijkbaar als de batterij van de PHEV erg leeg is laadt hij in het begin traag op.B_S schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:24:
[...]
In principe niet, is voornamelijk bedoeld voor verrekening van laadsessies.
Als je een Plug & Charge ID hebt ingesteld en gewhitelist, moet het gewoon werken.
[...]
Terug naar 6.3.0 klinkt gezien een eerdere post als een mogelijke oplossing.
A en B versies verschillen met elkaar ivm encryptie. Vanaf 4.12 en hoger is het allemaal B.
Enige wat nu niet werkt is netwerkconnectiviteit.
https://service.voltus.de...er-ALFEN-Firmware-Updatescrazyheinz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:14:
[...]
Waar kan ik 6.3.0 terugvinden? Als ik in ACE de updates download staat er alleen maar 6.5.0. Ondertussen laadt mijn auto wel normaal, blijkbaar als de batterij van de PHEV erg leeg is laadt hij in het begin traag op.
Enige wat nu niet werkt is netwerkconnectiviteit.
Dat zou zomaar kunnen. Mocht je geen problemen ervaren, lekker laten!
Bedankt!B_S schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:35:
[...]
https://service.voltus.de...er-ALFEN-Firmware-Updates
Dat zou zomaar kunnen. Mocht je geen problemen ervaren, lekker laten!
Ik heb toch wel wat problemen, load balancing icm zonnepanelen werkt helemaal niet goed. Ik heb hem ingesteld op minimum 1400w opladen, maar tot slaat hij hele tijd uit. Hij laadt voor een minuut en dan terug uit voor een minuut, en zo gaat het maar door. En geen netwerkconnectiviteit, ook wel lastig.
Dat dus. En daarnaast betaalt de werkgever voor een serviceabonnement igv disfunctioneren. Dus op eigen houtje dat ding downgraden is niet echt een optie.DaRealRenzel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:15:
[...]
Niet elke backoffice staat je toe om firmware te downgraden, of zal mogelijk na een downgrade deze weer automatisch upgraden
Ik heb sinds kort een nieuwe wagen (BMW iX1) en sinds ik deze heb, heb ik het regelmatig voor dat mijn wagen maar aan 16A oplaad ipv 32A. Bij mijn vorige wagen (audi Q4) heb ik dit probleem niet ervaren. Eerst dacht ik dat het aan de wagen lag waardoor ik in het BMW iX1 topic een post heb geopend (Yoki1985 in "Het grote BMW (i)X1 topic") maar ik krijg meer en meer het gevoel dat het probleem bij mijn Alfen Single Pro line ligt.
Als ik in de ACE Service Installer tool kijk dan krijg ik te zien dat de PWM duty cycle op 16A staat. Volgens de info wilt dit zeggen dat de laadpaal een max van 16A gecommuniceerd heeft naar de wagen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/RoECf6ZeTN6Fumind2h5pRHj.png?f=user_large)
Kan iemand mij helpen hoe ik kan onderzoeken waarom de laadpaal maar 16A toelaat? Terwijl ik in totaal "maar" goed 4kW verbruik:
/f/image/Mvu69mm2d8iz0yhWYQODnxrq.png?f=fotoalbum_large)
Nog enkele instellingen die volgens mij juist staan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/LrJzUSN0WiNOxBDePtBzK3Yf.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/gitP0dk5khcZKHW6T6Wr5N1A.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/uFZ7FX0jNHBUL2FSPq5ftnaq.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Fuv3nAM0N4bWiXM5JwB20TiM.png?f=user_large)
P1 meter werkt ook ok want de homewizard en de laadpaal zitten op dezelfde splitter aangesloten.
Als ik in de ACE Service Installer tool kijk dan krijg ik te zien dat de PWM duty cycle op 16A staat. Volgens de info wilt dit zeggen dat de laadpaal een max van 16A gecommuniceerd heeft naar de wagen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/RoECf6ZeTN6Fumind2h5pRHj.png?f=user_large)
Kan iemand mij helpen hoe ik kan onderzoeken waarom de laadpaal maar 16A toelaat? Terwijl ik in totaal "maar" goed 4kW verbruik:
/f/image/Mvu69mm2d8iz0yhWYQODnxrq.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/LrJzUSN0WiNOxBDePtBzK3Yf.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/gitP0dk5khcZKHW6T6Wr5N1A.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/uFZ7FX0jNHBUL2FSPq5ftnaq.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Fuv3nAM0N4bWiXM5JwB20TiM.png?f=user_large)
P1 meter werkt ook ok want de homewizard en de laadpaal zitten op dezelfde splitter aangesloten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/SpQiUBWly7nYBF362Setdr5w.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Yoki1985 op 10-01-2024 20:45 ]
Ik had dit ook. De paal herstarten hielp bij mij. Maar probleem kwam steeds terug.Yoki1985 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:42:toon volledige bericht
Ik heb sinds kort een nieuwe wagen (BMW iX1) en sinds ik deze heb, heb ik het regelmatig voor dat mijn wagen maar aan 16A oplaad ipv 32A. Bij mijn vorige wagen (audi Q4) heb ik dit probleem niet ervaren. Eerst dacht ik dat het aan de wagen lag waardoor ik in het BMW iX1 topic een post heb geopend (Yoki1985 in "Het grote BMW (i)X1 topic") maar ik krijg meer en meer het gevoel dat het probleem bij mijn Alfen Single Pro line ligt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toen ik uiteindelijk de firmware bijwerkte van 6.3 naar 6.5 heb ik het probleem nooit meer gehad..
Verklaren kan ik het niet
Mmhh ok volgens mij zit ik zelfs nog op 6.1 eens upgraden dan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/m58B0z5nNzTZT5CY4luiycoW.png?f=user_large)
Dat zie ik bij mij wel als de loadbalance actief dienst doet. Kan dat het bij jou zijn?Yoki1985 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:42:toon volledige bericht
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bekende bug in 6.3.0. De lader laadt op simplified mode. Dat houdt in 16A max. In 6.5.0 zit deze bug niet, maar kan wel de andere bug opspelen (aan/uit bij volle accu met uiteindelijk lege 12V accu).de Peer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:06:
[...]
Ik had dit ook. De paal herstarten hielp bij mij. Maar probleem kwam steeds terug.
Toen ik uiteindelijk de firmware bijwerkte van 6.3 naar 6.5 heb ik het probleem nooit meer gehad..
Verklaren kan ik het niet
En die bug is nog vele malen irritanter. Op t laatst was de 12v accu van mijn lync na 24u al leeg. Benieuwd of ik er straks met een Tesla ook last van ga hebbenB_S schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:07:
[...]
Bekende bug in 6.3.0. De lader laadt op simplified mode. Dat houdt in 16A max. In 6.5.0 zit deze bug niet, maar kan wel de andere bug opspelen (aan/uit bij volle accu met uiteindelijk lege 12V accu).
[ Voor 0% gewijzigd door Tomtidom71 op 14-01-2024 13:28 . Reden: Typo ]
Ik heb een Alfen Eve Mini hier.
Laadde altijd prima op fw 5.3.
Bleek nog in beheer van Alden zelf te zijn en werd 1,5 jaar geleden door hun geupdate naar 5.8 meen ik.
Sindsdien deed de paal het niet meer.
Later zelf nog ge-update naar 6.1 maar niets.
Ik heb een PHEV op 1 fase dus laad sindsdien aan de 220 stekker.
De storing die ik destijds kreeg zou iets met aarding en status-LED te maken hebben.
Vandaag geupdate naar laatste FW.
Nu start er geen laadsessie. De led op m’n auto Lynk&Co blijft geel.
In de MyEve app blijft staan: “geen auto aanwezig”.
Vraag is dus, zou mijn kabel of type2 stekker niet meer lekker zijn..
Woon in Limburg, weet iemand daar een specialist?
Komt binnenkort ws een e-208 bij, dus 11kw zou wel fijn zijn..
Bleek nog in beheer van Alden zelf te zijn en werd 1,5 jaar geleden door hun geupdate naar 5.8 meen ik.
De storing die ik destijds kreeg zou iets met aarding en status-LED te maken hebben.
Ik zou eens contact opnemen met de installateur, de partij die de paal geplaatst heeft. Dat zal niet Alfen zelf zijn.Moustaccio schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:18:toon volledige bericht
Dat ben ik zelf. Van oudsher opgeleid elektricien. Ik weet zeker dat alles tot aan de paal prima is.Jackberry schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:14:
[...]
Ik zou eens contact opnemen met de installateur, de partij die de paal geplaatst heeft. Dat zal niet Alfen zelf zijn.
Maar verder beschik ik niet over de juiste meet apparatuur om alles door te meten.
Maar gezien de paal voorheen prima werkte zit ik toch zwaar te denken aan een software issue of dat door gebruik de vaste kabel met stekker niet meer helemaal lekker is.
Kun je de eve standalone instellen?Moustaccio schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:31:
[...]
Dat ben ik zelf. Van oudsher opgeleid elektricien. Ik weet zeker dat alles tot aan de paal prima is.
Maar verder beschik ik niet over de juiste meet apparatuur om alles door te meten.
Maar gezien de paal voorheen prima werkte zit ik toch zwaar te denken aan een software issue of dat door gebruik de vaste kabel met stekker niet meer helemaal lekker is.
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Dat staat hij inderdaad. Ik heb geen backoffice. Ik ben beheerder.
Hier een Eve Single Pro-line, FW 6.5 en geen problemen.Tomtidom71 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:27:
[...]
En die bug is nog vele malen irritanter. Op t laatst was de 12v accu van mijn lync na 24u al leeg. Benieuwd of ik er straks met een Tesla ook last van ga hebben
Mijn vorige auto Renault Zoe had nooit problemen met het laden, op alle versies en sinds 3 weken een Tesla model Y, ook hier geen problemen.
Een paar dagen een PoleStar 2 gehad, ging ook allemaal goed.
Dus ik denk dat die bug ook wel auto afhankelijk is.
Gewoon 11kWh laden op 3 fases met de tesla, de Zoe kon 22kWh laden.
Heb je een vaste kabel? Misschien nog even een andere auto van een buurman aan de paal om zeker te stellen dat het echt in de paal/kabel ligt?Moustaccio schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:18:toon volledige bericht
Idem hier met een id4marciej123 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:47:
[...]
Hier een Eve Single Pro-line, FW 6.5 en geen problemen.
Mijn vorige auto Renault Zoe had nooit problemen met het laden, op alle versies en sinds 3 weken een Tesla model Y, ook hier geen problemen.
Een paar dagen een PoleStar 2 gehad, ging ook allemaal goed.
Dus ik denk dat die bug ook wel auto afhankelijk is.
Gewoon 11kWh laden op 3 fases met de tesla, de Zoe kon 22kWh laden.
Stop chasing the dream, you're already living it
Hoi allemaal. normaal heb ik het niet nodig, maar kan ik in de Eve app forceren dat de paal NU maximaal gaat laden? Ik moet straks onverwachts weg en de auto is niet genoeg geladen en ik wil op de heenweg niet hoeven laden onderweg.
De paal geeft nu slechts 6 kw. thnx vast
Wat is maximaal in jouw ogen? 6 kW is de max voor 1 fase op 25Akisik schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:52:
Hoi allemaal. normaal heb ik het niet nodig, maar kan ik in de Eve app forceren dat de paal NU maximaal gaat laden? Ik moet straks onverwachts weg en de auto is niet genoeg geladen en ik wil op de heenweg niet hoeven laden onderweg.
Wat is je verwachting, hoe is het aangesloten?
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 16-01-2024 12:22 ]
Goed idee, ga ik eens proberen.kisik schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:50:
[...]
Heb je een vaste kabel? Misschien nog even een andere auto van een buurman aan de paal om zeker te stellen dat het echt in de paal/kabel ligt?
Ik heb 3 fasen, dus 11 kw. Geïnstalleerd door een laadpaalleverancier.de Peer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:17:
[...]
Wat is maximaal in jouw ogen? 6 kW is de max voor 1 fase op 25A
Wat is je verwachting, hoe is het aangesloten?
Fase mapping voedende kabel L1, L2, L3
Maximale stroomsterkte laadstation 25 A
Max stroomsterkte slimme meter 25 A
Veilige stroom slimme meter 8 A
Active loadbalancing
Een paar weken geleden heb ik wel aan de instellingen gezeten, omdat ik ervaring op wil doen met laden op de zon. Voor zover ik me bewust ben, heb ik de instellingen terug gezet naar hoe het was, maar daar twijfel ik nu een beetje over.....
[ Voor 20% gewijzigd door kisik op 16-01-2024 19:37 ]
En wel een 3 fase auto?kisik schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Ik heb 3 fasen, dus 11 kw. Geïnstalleerd door een laadpaalleverancier.
Veilige stroom slimme meter 8 A
Active loadbalancing
Een paar weken geleden heb ik wel aan de instellingen gezeten, omdat ik ervaring op wil doen met laden op de zon. Voor zover ik me bewust ben, heb ik de instellingen terug gezet naar hoe het was, maar daar twijfel ik nu een beetje over.....
de paal even opnieuw opstarten doet vaak wonderen
Euvel gevonden. P1 splitter. Ik was begonnen met home assistant en daarvoor de splitter eergisteren ertussen gehangen. Aangezien mijn slimme meter kabel naar de NAS nog niet binnen was quasie achteloos de splitter ertussen gehangen zonder verder te checken.de Peer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:06:
[...]
En wel een 3 fase auto?
de paal even opnieuw opstarten doet vaak wonderen
Schijnbaar zit er een beveiliging in de code om overbelasting te voorkomen als de p1 poort niet uitgelezen kan worden (of zoiets)
Ik ben ook een stap verder.
Kabelbreuk!
Ik heb de stekker eerst 10 rondjes gedraaid en toen erin.. en nu laad ie wel. Conclusie: kabel of stekker!
Verklaard ook een eerdere melding van aarding.
Wilde toch al een langere kabel.
Ga een nieuwe kabel bestellen!
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Kabelbreuk!
Ik heb de stekker eerst 10 rondjes gedraaid en toen erin.. en nu laad ie wel. Conclusie: kabel of stekker!
Verklaard ook een eerdere melding van aarding.
Wilde toch al een langere kabel.
Ga een nieuwe kabel bestellen!
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Je stuurt dit in een eerder bericht:kisik schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:39:
[...]
Euvel gevonden. P1 splitter. Ik was begonnen met home assistant en daarvoor de splitter eergisteren ertussen gehangen. Aangezien mijn slimme meter kabel naar de NAS nog niet binnen was quasie achteloos de splitter ertussen gehangen zonder verder te checken.
Schijnbaar zit er een beveiliging in de code om overbelasting te voorkomen als de p1 poort niet uitgelezen kan worden (of zoiets)
Veilige stroom slimme meter 8 A > Dit is de oorzaak, als de P1 meter niet benaderbaar is zal hij max op 8A laden
Active loadbalancing
De 'safe current' setting inderdaadkisik schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:39:
[...]
Euvel gevonden. P1 splitter. Ik was begonnen met home assistant en daarvoor de splitter eergisteren ertussen gehangen. Aangezien mijn slimme meter kabel naar de NAS nog niet binnen was quasie achteloos de splitter ertussen gehangen zonder verder te checken.
Goedenavond, ook hier wat login problemen bij de laadpaal.. Vorige week heb ik zelf een nieuwe Singe Pro laadpaal geplaatst en aangesloten. Na alles gecontroleerd te hebben de automaat ingeschakeld en al snel verscheen de laadpaal in de ACE installer en kon ik inloggen, so far so good.
Ik klikte wat rond in de menu’s tot er een pop up kwam voor een firmware update. Toen ik die bevestigde werd ik er na totaal zo’n drie minuten uit gegooid met een time out. Daarna kan ik op geen enkele manier meer inloggen.
Ik heb de flyer met het default password en de password reset code, maar die werken beide niet (uw login kan niet worden bevestigd & verbinding met laadstation mislukt).
De Alfen helpdesk is echt belabberd en na een paar dagen contact is mijn support ticket zonder oplossing gesloten.
Heeft iemand hier misschien een idee?
Ik klikte wat rond in de menu’s tot er een pop up kwam voor een firmware update. Toen ik die bevestigde werd ik er na totaal zo’n drie minuten uit gegooid met een time out. Daarna kan ik op geen enkele manier meer inloggen.
Ik heb de flyer met het default password en de password reset code, maar die werken beide niet (uw login kan niet worden bevestigd & verbinding met laadstation mislukt).
De Alfen helpdesk is echt belabberd en na een paar dagen contact is mijn support ticket zonder oplossing gesloten.
Welke versie is er geïnstalleerd? Ik gok 6.5.0. Hoe is de laadpaal verbonden met de Installer, via een router of rechtstreeks?froid schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:56:
Goedenavond, ook hier wat login problemen bij de laadpaal.. Vorige week heb ik zelf een nieuwe Singe Pro laadpaal geplaatst en aangesloten. Na alles gecontroleerd te hebben de automaat ingeschakeld en al snel verscheen de laadpaal in de ACE installer en kon ik inloggen, so far so good.
Hmm, ik had alle opties geprobeerd dacht ik. Nu zojuist rechtstreeks verbonden aan de laptop, met wifi uit, en ik was er meteen in!B_S schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:15:
[...]
Welke versie is er geïnstalleerd? Ik gok 6.5.0. Hoe is de laadpaal verbonden met de Installer, via een router of rechtstreeks?
Firmware staat op 5.8.1-4123, is het wijs om die te updaten?
En is er een verklaring dat MyEve nu nog niet werkt?
Edit; na een reboot eerst “charging station cannot be found”, iets later “charging station does not respond to login request”. Blijkbaar was het loskoppelen van de ethernet kabel en opnieuw aansluiten de oplossing hiervoor. Bijzonder stukje software! Is dit op te lossen met een fixed IP adres?
[ Voor 23% gewijzigd door froid op 20-01-2024 20:36 ]
5.8.1 is buggy, heeft meerdere issues met vaste verbinding.
Op het moment dat de lader via de SIM online komt, verbreekt de bedrade verbinding. Vervolgens wordt deze weer ingeschakeld en verliest de SIM weer zijn verbinding.
Daar bovenop zit nog een bug, die gek genoeg niet altijd voorkomt: de lader krijgt IP 0.0.0.0. Daar is inderdaad geen verbinding mee te maken
Beste oplossing: downgraden naar 5.6.0, dat is een stabiele versie. Hier een soort howto:
1) schakel de lader uit
2) zorg ervoor dat de ACE Service Installer open staat en je direct bent verbonden met de lader (WiFi uit)
3) zet de lader aan en log zsm in, ga snel naar de connectivity tab en selecteer de preset <standalone> -> save de instelling en klik links beneden meteen op reboot
4) nu log je in na de reboot en heb je een stabiele verbinding
5) tijd voor de firmware downgrade, dit kun je vinden onderaan op de eerste tab
Zie je een onbekende bootloader of lukt de update niet? Dan heb je misschien een niet veel voorkomende bug te pakken die niet 1-2-3 is op te lossen...
Op het moment dat de lader via de SIM online komt, verbreekt de bedrade verbinding. Vervolgens wordt deze weer ingeschakeld en verliest de SIM weer zijn verbinding.
Daar bovenop zit nog een bug, die gek genoeg niet altijd voorkomt: de lader krijgt IP 0.0.0.0. Daar is inderdaad geen verbinding mee te maken
Beste oplossing: downgraden naar 5.6.0, dat is een stabiele versie. Hier een soort howto:
1) schakel de lader uit
2) zorg ervoor dat de ACE Service Installer open staat en je direct bent verbonden met de lader (WiFi uit)
3) zet de lader aan en log zsm in, ga snel naar de connectivity tab en selecteer de preset <standalone> -> save de instelling en klik links beneden meteen op reboot
Zie je een onbekende bootloader of lukt de update niet? Dan heb je misschien een niet veel voorkomende bug te pakken die niet 1-2-3 is op te lossen...
Heb hier 5.8.1 actief en heb nooit verbindingsproblemen. Kan gewoon via wifi vanaf de laptop verbinden met de service installer en mobiel met MyEve. Slechts 1x een hikje gehad, maar na een reboot tot nu toe stabiel. De paal is via ethernet aangesloten en heeft ook een sim actief (kpn wordt gebruikt)
Dan heb je geluk. Lekker zo laten dus!Jelmer schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:13:
Heb hier 5.8.1 actief en heb nooit verbindingsproblemen. Kan gewoon via wifi vanaf de laptop verbinden met de service installer en mobiel met MyEve. Slechts 1x een hikje gehad, maar na een reboot tot nu toe stabiel. De paal is via ethernet aangesloten en heeft ook een sim actief (kpn wordt gebruikt)
@B_S Misschien dat jij dit weet.
Eén van de 4 monteurs die hier is geweest heeft een fase kabel verwisseld waardoor deze niet meer overeenkomen in de data, zoals monitor of homewizard enz. Daarbij is dit een probleem met 1 fase laden en de loadbalancing hier, want ik heb een verdeling op de fasen gemaakt van zware apparaten. Dit klopt nu niet meer.
Dit is niet zo moeilijk aan te passen in het laadstation, maar welke zal het meest aannemelijk zijn? De voedende op het board (mijn eerste aanname want dat is wat gelezen wordt) of de aansluiting van de kabel? Er zit in de software een fase mapping optie. Doet deze hetzelfde?
Eén van de 4 monteurs die hier is geweest heeft een fase kabel verwisseld waardoor deze niet meer overeenkomen in de data, zoals monitor of homewizard enz. Daarbij is dit een probleem met 1 fase laden en de loadbalancing hier, want ik heb een verdeling op de fasen gemaakt van zware apparaten. Dit klopt nu niet meer.
Dit is niet zo moeilijk aan te passen in het laadstation, maar welke zal het meest aannemelijk zijn? De voedende op het board (mijn eerste aanname want dat is wat gelezen wordt) of de aansluiting van de kabel? Er zit in de software een fase mapping optie. Doet deze hetzelfde?
De aansluiting in de groepenkast is het meest waarschijnlijk, in het laadpunt zijn L1, L2 en L3 namelijk bruin, zwart en grijs. In de groepenkast is het intern vaker zwart of bruin voor alle 3 de fases.Sarge78 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:18:
@B_S Misschien dat jij dit weet.
Als je weet hoe de draaiing zit kun je dat inderdaad met de phase mapping oplossen. In de Installer geeft hij de data echter nog steeds weer zoals de binnenkomt voordat phase mapping wordt toegepast. De aanpassing, dus de gecorrigeerde data, is wel in de log terug te vinden.
Nou, het downgraden is gelukt en de verbinding werkt direct via ethernet. Via MyEve geen login mogelijk, maar ik vind het wel prima zo.B_S schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:10:toon volledige bericht
5.8.1 is buggy, heeft meerdere issues met vaste verbinding.
Daar bovenop zit nog een bug, die gek genoeg niet altijd voorkomt: de lader krijgt IP 0.0.0.0. Daar is inderdaad geen verbinding mee te maken![]()
1) schakel de lader uit
Bedankt voor je uitstekende hulp!!
Heeft er iemand hier ervaring met het bestellen van zo'n Eflux configuratiepakket voor de Alfen?
Ik heb mijn oog laten vallen op een Alfen Eve Single Pro-line maar deze is niet voorgeconfigureerd voor Eflux en heeft dus geen sim. Aansluiten via het netwerk is ook geen optie dus ofwel moet ik een 4G-router en eigen simkaartje voorzien (wat in BE een duurder abo zal zijn) ofwel moet ik een Eflux sim zien te bemachtigen (sim-abonnement zit dan mee in de maandprijs voor Eflux).
Ik kan echter niet achterhalen hoe ik zo'n configuratiepakket zou moeten aanvragen en wat dat moet kosten.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Alfen Eve Single Pro-line maar deze is niet voorgeconfigureerd voor Eflux en heeft dus geen sim. Aansluiten via het netwerk is ook geen optie dus ofwel moet ik een 4G-router en eigen simkaartje voorzien (wat in BE een duurder abo zal zijn) ofwel moet ik een Eflux sim zien te bemachtigen (sim-abonnement zit dan mee in de maandprijs voor Eflux).
Ik kan echter niet achterhalen hoe ik zo'n configuratiepakket zou moeten aanvragen en wat dat moet kosten.
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Ik weet dat er ook iets blauws binnenkomt dus volgens mij hebben alle draden een andere kleur bij mij in de lader, dus ik kan het vrij makkelijk omdraaien. Fase 1 is hetzelfde gebleven maar fase 2 en 3 zijn omgedraaid in de lader.B_S schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:00:
[...]
De aansluiting in de groepenkast is het meest waarschijnlijk, in het laadpunt zijn L1, L2 en L3 namelijk bruin, zwart en grijs. In de groepenkast is het intern vaker zwart of bruin voor alle 3 de fases.
Als je weet hoe de draaiing zit kun je dat inderdaad met de phase mapping oplossen. In de Installer geeft hij de data echter nog steeds weer zoals de binnenkomt voordat phase mapping wordt toegepast. De aanpassing, dus de gecorrigeerde data, is wel in de log terug te vinden.
Ze hebben het powerboard vervangen dus dat zal daar dan wel zijn. Neem aan dat wat je leest in ACE bij socket1 gewoon is wat er binnenkomt op het board en niet daadwerkelijk aansluiting van de laadkabel is toch?
Simkaart krijg je van hun. Installeren van Eflux is heel eenvoudig en instructie staat ook bij hun ergens online. Wel doordeweeks doen, zodat je contact met ze kunt hebben. Voor het plaatsen van de Sim moet je wel in het laadstation zijn.bibi2205 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:08:
Heeft er iemand hier ervaring met het bestellen van zo'n Eflux configuratiepakket voor de Alfen?
Misschien herkent iemand hier het kleine issue wat ik hier beschreven heb.
Heel in het kort: sindskort stopt mijn Alfen Single Pro Line ook de laadsessie geheel, zodra de auto de ingestelde AC laadlimiet bereikt heeft. Hierdoor kan de auto niet op een later tijdstip weer opnieuw laden (of voorverwarmen). Nu denk ik dat het aan de auto ligt, maar zijn er ook instellingen in de laadpaal waar je op dit soort dingen invloed kan uitoefenen? Ik heb niet onlangs de paal geüpdatet, zit al geruime tijd op 6.4 nogiets.
Is het mogelijk dat het backoffice bijvoorbeeld zoiets heeft aangepast?
edit: lijkt toch de auto te zijn, er meldde zich nu nog iemand met hetzelfde euvel na dezelfde update
Heel in het kort: sindskort stopt mijn Alfen Single Pro Line ook de laadsessie geheel, zodra de auto de ingestelde AC laadlimiet bereikt heeft. Hierdoor kan de auto niet op een later tijdstip weer opnieuw laden (of voorverwarmen). Nu denk ik dat het aan de auto ligt, maar zijn er ook instellingen in de laadpaal waar je op dit soort dingen invloed kan uitoefenen? Ik heb niet onlangs de paal geüpdatet, zit al geruime tijd op 6.4 nogiets.
Is het mogelijk dat het backoffice bijvoorbeeld zoiets heeft aangepast?
edit: lijkt toch de auto te zijn, er meldde zich nu nog iemand met hetzelfde euvel na dezelfde update
[ Voor 7% gewijzigd door Cloud op 22-01-2024 19:43 ]
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Iemand bekend met de Xemex smart charge controller icm met de Alfen S pro line ?
https://xemex.eu/nl/oplos...rt-charge-controller-scc/
https://xemex.eu/nl/oplos...rt-charge-controller-scc/
[ Voor 36% gewijzigd door dmod op 22-01-2024 22:31 ]
Hey Sarge, Ik had hetzelfde probleem. Je kan de auto opladen met 1 fase en dan kijken welke fase wordt gepakt in je P1/DSMR. Bij mij is digitale L3 mijn fysieke L1 dus phase mapping ingesteld op L3L1L2.Sarge78 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 01:08:
[...]
Ik weet dat er ook iets blauws binnenkomt dus volgens mij hebben alle draden een andere kleur bij mij in de lader, dus ik kan het vrij makkelijk omdraaien. Fase 1 is hetzelfde gebleven maar fase 2 en 3 zijn omgedraaid in de lader.
Ze hebben het powerboard vervangen dus dat zal daar dan wel zijn. Neem aan dat wat je leest in ACE bij socket1 gewoon is wat er binnenkomt op het board en niet daadwerkelijk aansluiting van de laadkabel is toch?
Misschien heb ik het verkeerd maar het maakt niet echt uit wat je phase mapping is op de twee laatste fases want die worden altijd evenredig belast bij 3 fase charging. Bij 1fase charging is het anders en kan je dus doorgaan met laden op "L3" ook al staan L1 en L2 te loeien.
Misschien nu ik er over na denk is het alleen relevant als je zonnepanelen hebt op die twee laatste fases, dan kan je namelijk een situatie hebben dat je 16A van je zonnepanelen krijgt en 16A trekt uit de grid. Dat gaat natuurlijk in de calculatie niet goed als je L1/L2 hebt omgewisseld.
Ik zou gewoon de kabels wisselen bij je automaat, heb ik ook geen zin in om te doen maar is makkelijk te fixen.
Ik heb ook gewoon de volgorde van de fasen in de werkschakelaar aangepast. Uiteraard wel netjes op volgorde, zodat de fasedraaing hetzelfde blijft (linksom of rechtsom). L1L2L3 is nu L3L1L2, zodat mijn PHEV oplaadt aan L3, terwijl de laadpaal zelf denkt dat ie via L1 laadt.shadylog schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:50:
[...]
Ik zou gewoon de kabels wisselen bij je automaat, heb ik ook geen zin in om te doen maar is makkelijk te fixen.
Gevolg is wel dat de loadbalancing niet meer goed werkt, maar ik heb toch erg weinig grote afnemers op L3 zitten, dus da's momenteel geen issue.
Punt is, mijn paal wordt beheerd door een backoffice, en tot nu toe willen die mij de toegangscodes niet geven, want ojee, ik zou maar eens een vinkje verkeerd zetten. Maar via hun een fase mapping laten instellen snappen ze ook niet helaas.
Ik ben nieuw in het EV land en ben me nog een het inlezen in het forum.
Deze week komt Eneco mijn laadpaal(Alfen Eve Single Pro 3 fase 22KW) installeren, ik ben de 1e 4 jaar geen eigenaar(leasing via Alphabet) en zal dus waarschijnlijk geen rechten hebben om instellingen aan te passen.
We hebben zonnepanelen en een thuisbaterij installatie is 3 fase 40A. Ook ivm het capaciteitstarief beperking jullie het KWH of is het verschil in je electricitiestfactuur niet zo groot?
Mijn nieuwe wagen is een VW ID 4.
Zal ik de KWH zelf kunnen instellen via een app of andere manier? Ook is het belangrijk dat mijn thuisbatterij niet leeggetrokken wordt door het laden van de auto.
Loadbalancing heb ik er als optie bijgenomen, dus er gaat 1 utp kabel gertokken worden vermoed ik, is het best om nog een 2 ook te voorzien of is 1 die je kan splitten genoeg?
Iemand tips op wat ik moet letten en overleggen met de installateur?
Deze week komt Eneco mijn laadpaal(Alfen Eve Single Pro 3 fase 22KW) installeren, ik ben de 1e 4 jaar geen eigenaar(leasing via Alphabet) en zal dus waarschijnlijk geen rechten hebben om instellingen aan te passen.
We hebben zonnepanelen en een thuisbaterij installatie is 3 fase 40A. Ook ivm het capaciteitstarief beperking jullie het KWH of is het verschil in je electricitiestfactuur niet zo groot?
Zal ik de KWH zelf kunnen instellen via een app of andere manier? Ook is het belangrijk dat mijn thuisbatterij niet leeggetrokken wordt door het laden van de auto.
Loadbalancing heb ik er als optie bijgenomen, dus er gaat 1 utp kabel gertokken worden vermoed ik, is het best om nog een 2 ook te voorzien of is 1 die je kan splitten genoeg?
1 kabel zou voldoende moeten zijn. Indien het uiteraard een utp kabel is wat er gelegd gaat worden door de installateur. (bij mij was dit een 4 aderige kabel, helaas niet scherp op geweest tijdens de installatie)
Indien de mogelijkheid er is zou ik er gewoon 2 leggen. Wie weet wat je er in de toekomst er nog allemaal mee kunt doen. Check hiernaast of je de flyer krijgt met de wachtwoorden, deze verdwijnt nogal eens bij het opruimen van alle dozen en verpakkingsmateriaal.
Indien de mogelijkheid er is zou ik er gewoon 2 leggen. Wie weet wat je er in de toekomst er nog allemaal mee kunt doen. Check hiernaast of je de flyer krijgt met de wachtwoorden, deze verdwijnt nogal eens bij het opruimen van alle dozen en verpakkingsmateriaal.
Even kijken hoe ver de installateur wil gaan:
1. Bij de paal zit een sticker met een Paal Id, Default password, Password recovery code en een QR code. Die wil je wel hebben, of minimaal een foto er van! Er zijn hier verhalen van mensen in een soortgelijke situatie als jij, die dan vervolgens die codes niet meer (kunnen) krijgen en er niks meer mee kunnen.
2. Als je loadbalancing krijgt, komt er een utp kabel van paal naar P1 poort van je energiemeter. Deze kan je in de paal idd splitten, als je de mogelijkheid hebt, zou ik gelijk een extra kabel laten leggen.
3. Waarschijnlijk is je P1 poort nu al bezet (ivm thuisaccu?). Je zal de poort moeten splitten
4. Als je de passwords hebt en een netwerkverbinding met de paal, kan je er instellingen op wijzigen, waaronder de optie SolarCharging en ook maximale laadvermogens.
Dat laatste zijn al anderen die er ervaring mee hebben, ik ben bij 3 geëindigd en Home Assistant aan het verbinden ook. Geen idee hoe e.e.a. werkt ook met een thuisaccu en prioritering in afname van zonne-energie en de Belgische prijs en capaciteit restricties.
1. Bij de paal zit een sticker met een Paal Id, Default password, Password recovery code en een QR code. Die wil je wel hebben, of minimaal een foto er van! Er zijn hier verhalen van mensen in een soortgelijke situatie als jij, die dan vervolgens die codes niet meer (kunnen) krijgen en er niks meer mee kunnen.
2. Als je loadbalancing krijgt, komt er een utp kabel van paal naar P1 poort van je energiemeter. Deze kan je in de paal idd splitten, als je de mogelijkheid hebt, zou ik gelijk een extra kabel laten leggen.
3. Waarschijnlijk is je P1 poort nu al bezet (ivm thuisaccu?). Je zal de poort moeten splitten
4. Als je de passwords hebt en een netwerkverbinding met de paal, kan je er instellingen op wijzigen, waaronder de optie SolarCharging en ook maximale laadvermogens.
Dat laatste zijn al anderen die er ervaring mee hebben, ik ben bij 3 geëindigd en Home Assistant aan het verbinden ook. Geen idee hoe e.e.a. werkt ook met een thuisaccu en prioritering in afname van zonne-energie en de Belgische prijs en capaciteit restricties.
- In de Alfen kan je het vermogen in stappen van 1A instellen. Dit via de Myeve app en/of de ACE installer. Ik weet uiteraard niet welke beperkingen er zijn via jouw lease/werkgever maar hier had ik (lease EV en de eerste drie jaar geen eigenaar van de laadpaal) geen enkele toegangsbeperking.geert.a schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:53:
- Solar charging icm thuisaccu lukt hier niet zonder de SoC van de thuisaccu boven de reële grenswaarde van de accu in te stellen. Zoniet wordt de accu idd leeggetrokken tot het niveau van de ingestelde SoC.
Maar dat komt omdat de laadpaal in het geheel van mijn verbruikers is opgenomen en de thuisaccu alle kringen in het back up systeem heeft opgenomen. Dat kan je voorkomen door de thuisaccu buiten die kring op te stellen maar het is dan de vraag of de installateur van de laadpaal daar (als hij de kennis al heeft, zonder bijkomende kosten) zich daarmee bezig wil houden.
- Inderdaad 2 UTP kabels trekken: eentje naar de P1 poort van de DM voor LB en eentje naar de ethernetpoort van je modem om de laadpaal in je wifinetwerk te kunnen opnemen. MyEve werkt alleen op wifi en de paal zelf heeft geen ingebouwde wifi. Een actieve splitter kan ook maar waarom zou je geen tweede UTP van een paar euro trekken wanneer de installatie nog dient te gebeuren?
- Zorg dat je bij installatie zeker de wachtwoorden krijgt en laat de installateur na installatie nazien of je met deze wachtwoorden kan inloggen op MyEve en de ACE installer en zelf wijzigingen via beiden (als ik het goed begrepen heb wordt na verloop van tijd de ACE installer uitgefaseerd en blijft alleen MyEve over om te paal te besturen) kan instellen.
Zonder toegang via MyEve (of de installer) kan je immers de LB niet aan/uit zetten, de vermogens niet beperken en terug verhogen en vooral de verschillende waarden van solar charging niet activeren en terug uitschakelen.
Of je met het capaciteitstarief wel of geen rekening wil houden zal je zelf moeten bepalen.
De kost ervan is het vermogen van het laden dat je huishoudelijk vermogen te boven gaat (dat is de extra die je wordt aangerekend om te laden want alles daaronder heb je sowieso nodig voor de woning).
De kost bedraagt een 41 € per extra kW en dit op jaarbasis (of 1/12 van 41 € per overschreden kW voor iedere maand dat je dat doet). Onder 2,5 kW gaan laden heeft in deze context geen zin want die betaal je sowieso forfaitair.
Zelf stel ik de laadpaal manueel in op een vermogen tussen de 2 en 4 kW en dit op basis van de voorspelde PV-productie (waarbij schommelingen tussen ingesteld vermogen en productie worden opgevangen door de thuisaccu). Maar ik heb doorgaans ook tijd genoeg om de accu van de EV op te laten laden en heb dan ook gekozen voor een 1F 32A instelling van de laadpaal (waardoor ik altijd zonder veel gedoe kan beginnen laden vanaf 1.4 kW ipv 3 x 1.4 kW).
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 24-01-2024 10:16 ]
Maak zodra de installateur komt, gewoon fotootjes van alles wat je aan de buitenkant op de doos geplakt ziet qua stickers met codes en zo voort er op.geert.a schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:53:
Dan ook van eventuele inlays in de doos, boekjes, flyers enz.
Daar staan de logon en reset codes op, dan kan je er altijd bij zelfs als je paal is ingebonden in een backoffice.
Alvast bedankt voor tips, ik heb een lijstje gemaakt om te overlopen bij de installatie
Ik heb vanmiddag even gechat met E-Flux en daar kwam volgende link uit om het configuratiepakket te bestellen: https://e-flux.io/configuratiepakket/bibi2205 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:08:
[...]
Aangezien wel meer tweakers hun Alfen laadstation koppelen met hen leek het me wel geschikt om de link hier te plaatsen.
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
De groepenkast is hier wat lastiger openhalen. Ik heb een constructie aan het plafond hangen waar de (grote gaming) router in hangt en deze hangt ervoor. Wanneer ik dus de groepenkast open wel maken moet ik dus die constructie tijdelijk weghalen. De lader is dan veel makkelijker. Paar torx schroefjes en de kabels zijn heel makkelijk met clipjes, dingetjes, schakel, losmaak gevalletjes te wisselenshadylog schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:50:
[...]
Hey Sarge, Ik had hetzelfde probleem. Je kan de auto opladen met 1 fase en dan kijken welke fase wordt gepakt in je P1/DSMR. Bij mij is digitale L3 mijn fysieke L1 dus phase mapping ingesteld op L3L1L2.
Misschien heb ik het verkeerd maar het maakt niet echt uit wat je phase mapping is op de twee laatste fases want die worden altijd evenredig belast bij 3 fase charging. Bij 1fase charging is het anders en kan je dus doorgaan met laden op "L3" ook al staan L1 en L2 te loeien.
Misschien nu ik er over na denk is het alleen relevant als je zonnepanelen hebt op die twee laatste fases, dan kan je namelijk een situatie hebben dat je 16A van je zonnepanelen krijgt en 16A trekt uit de grid. Dat gaat natuurlijk in de calculatie niet goed als je L1/L2 hebt omgewisseld.
Haal je de spanning dan ook eraf? Het is echt veel makkelijker, als je weet hoe de verwisseling zit, om het in de software aan te passen. Weet je dit niet? Dan kun je beter in de groepenkast gaan meten, kun je meteen afschakelenSarge78 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:44:
[...]
De groepenkast is hier wat lastiger openhalen. Ik heb een constructie aan het plafond hangen waar de (grote gaming) router in hangt en deze hangt ervoor. Wanneer ik dus de groepenkast open wel maken moet ik dus die constructie tijdelijk weghalen. De lader is dan veel makkelijker. Paar torx schroefjes en de kabels zijn heel makkelijk met clipjes, dingetjes, schakel, losmaak gevalletjes te wisselenIk denk nog geen 5 minuten werk.
Bij onze ondergrondse parkeerplaats hebben we 15 laadpunten (single en duo), deze zaten in twee SCN's en dan nog een losse paal.
Vanwege een overschrijding van onze transportbeperking heb ik van het weekendalle palen in 1 SCN gestopt en gelimiteerd op 50 kW. Echter gisteren gaven 3 laadpunten de foutmelding "laadpunt gereed, wachten op vermogen" terwijl er op 2 laadpunten geladen werd met 2 x 11 kW, dus nog onder de limiet.
Vanochtend heb ik die 3 laadpunten weer uit de SCN gehaald. Maar nu geeft 1 van de palen een melding in de myeve app onder monitoren "The following factors are limiting tthe available charge current. The cable between charging station is limiting the charging current" terwijl er niet eens een auto aan gekoppeld is.
Nu heb ik Alfen gebeld en ze gaan me nog terugbellen en iemand langssturen. Maar weet iemand toevallig eerder wat een oplossing zou kunnen zijn?
Vanwege een overschrijding van onze transportbeperking heb ik van het weekendalle palen in 1 SCN gestopt en gelimiteerd op 50 kW. Echter gisteren gaven 3 laadpunten de foutmelding "laadpunt gereed, wachten op vermogen" terwijl er op 2 laadpunten geladen werd met 2 x 11 kW, dus nog onder de limiet.
Vanochtend heb ik die 3 laadpunten weer uit de SCN gehaald. Maar nu geeft 1 van de palen een melding in de myeve app onder monitoren "The following factors are limiting tthe available charge current. The cable between charging station is limiting the charging current" terwijl er niet eens een auto aan gekoppeld is.
Nu heb ik Alfen gebeld en ze gaan me nog terugbellen en iemand langssturen. Maar weet iemand toevallig eerder wat een oplossing zou kunnen zijn?
WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300
Op hoeveel Ampère heb je het SCN ingesteld? Ik kom uit op 50000/230/3 ≈ 72A. Dan zou je inderdaad nog 40A overhouden. Zit er ook een slimme / externe meter aan gekoppeld, of is het een passief SCN? Heb je na het toevoegen opnieuw geïnitialiseerd? Volgens mij doet de MyEve app dit automatisch, maar wij werken in principe enkel met de ACE Service Installerrudolfski schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:28:
Bij onze ondergrondse parkeerplaats hebben we 15 laadpunten (single en duo), deze zaten in twee SCN's en dan nog een losse paal.
Klinkt alsof de kabel er nog in zit, of de melding is blijven hangen. Al een reboot gegeven?"The following factors are limiting tthe available charge current. The cable between charging station is limiting the charging current"
[ Voor 8% gewijzigd door B_S op 29-01-2024 18:48 ]
Inderdaad, SCN ingesteld op 72A, als een passieve SCN. Dynamisch zou ik graag willen, maar meer als we nog verder gaan uitbreiden met laadpunten.
Gelukkig deed de laadpaal met die gekke "cable is limiting" foutmelding het toch weer toen 's avonds de auto weer werd aangesloten.
En ik heb een afspraak gemaakt met servicemonteur/specialist om het weer netjes te krijgen, alle laadpunten netjes in 1 SCN en volledig functioneel. Vond het zelf klooien toch een beetje stressvol
Ook wil nog ontbrekende, niet gefactureerde transacties uitlezen en pushen naar Eneco. Het uitlezen met de MyEve app lukte niet compleet.
Gelukkig deed de laadpaal met die gekke "cable is limiting" foutmelding het toch weer toen 's avonds de auto weer werd aangesloten.
En ik heb een afspraak gemaakt met servicemonteur/specialist om het weer netjes te krijgen, alle laadpunten netjes in 1 SCN en volledig functioneel. Vond het zelf klooien toch een beetje stressvol
Ook wil nog ontbrekende, niet gefactureerde transacties uitlezen en pushen naar Eneco. Het uitlezen met de MyEve app lukte niet compleet.
WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300
Vanmiddag tijd gehad om de Alfen tegen de muur te hangen, alleen was ik net (2 min) te laat om Eflux nog te bellen om hem te laten accepteren in hun backoffice.
Het viel me wel op dat de licentie voor het gepersonaliseerde logo en RFID nog op 'Locked' staan, hoe vaak ik ook op 'Update licence key' klik. Volgens de verkoper staat alles in de Alfen webshop op mijn SN correct en zouden de functies moeten werken. Hij raad me aan om Alfen te contacteren. Zou het kunnen dat de functies er niet doorkomen omdat de firmware update nog niet is gebeurd? Die ben ik namelijk vergeten te doen.
Ik zag in ACE ergens "2022" voorbij komen dus mogelijk zit ik nog op een erg verouderde versie. NG910-60027 is mijn huidige firmware, denk ik..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WWbv4qR5NLW77QJxDoSe1YG7.jpg?f=user_large)
Momenteel is de Alfen online via een (geleende) 4G-router dus ik heb enkel toegang tot ACE als ik met de laptop tot in de garage ga.. Kan ik via Eflux (van zodra hij is toegevoegd) remote een firmware update pushen?

Het viel me wel op dat de licentie voor het gepersonaliseerde logo en RFID nog op 'Locked' staan, hoe vaak ik ook op 'Update licence key' klik. Volgens de verkoper staat alles in de Alfen webshop op mijn SN correct en zouden de functies moeten werken. Hij raad me aan om Alfen te contacteren. Zou het kunnen dat de functies er niet doorkomen omdat de firmware update nog niet is gebeurd? Die ben ik namelijk vergeten te doen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WWbv4qR5NLW77QJxDoSe1YG7.jpg?f=user_large)
Momenteel is de Alfen online via een (geleende) 4G-router dus ik heb enkel toegang tot ACE als ik met de laptop tot in de garage ga.. Kan ik via Eflux (van zodra hij is toegevoegd) remote een firmware update pushen?
[ Voor 12% gewijzigd door bibi2205 op 30-01-2024 21:13 ]
@bibi2205 NG910-60027 is het typenr van de laadpaal, niet de FW versie.
www.google.nl
Vraag een screenshot van de verkoper als bewijs, dan kan Alfen dit wijzigen. Hun systeem geeft hetzelfde aan als de Installer (zelfde server) 😉bibi2205 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:08:
Vanmiddag tijd gehad om de Alfen tegen de muur te hangen, alleen was ik net (2 min) te laat om Eflux nog te bellen om hem te laten accepteren in hun backoffice.![]()
Het viel me wel op dat de licentie voor het gepersonaliseerde logo en RFID nog op 'Locked' staan, hoe vaak ik ook op 'Update licence key' klik. Volgens de verkoper staat alles in de Alfen webshop op mijn SN correct en zouden de functies moeten werken. Hij raad me aan om Alfen te contacteren. Zou het kunnen dat de functies er niet doorkomen omdat de firmware update nog niet is gebeurd? Die ben ik namelijk vergeten te doen.Ik zag in ACE ergens "2022" voorbij komen dus mogelijk zit ik nog op een erg verouderde versie. NG910-60027 is mijn huidige firmware, denk ik..
[Afbeelding]
Ik zie dat je ook geen RFID reader kan gebruiken, of Active load balancing. Voor zover ik weet is een Eve Single Pro altijd met RFID (de S-line niet). Active load balancing is niet standaard, maar wel aan te bevelen.
De firmware versie verandert de licentie niet. Zit je nog op 5.x? Niet meteen gaan updaten naar 6.x, die hebben een aantal vervelende bugs.
In het eerste tabblad zie je ergens de firmware versie staan, volgens mij 'SW version controllerboard'.
[ Voor 6% gewijzigd door B_S op 30-01-2024 22:03 ]
Ah, oeps.MisteRMeesteR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:38:
@bibi2205 NG910-60027 is het typenr van de laadpaal, niet de FW versie.
Load Balancing heeft momenteel nog niet zoveel zin, de lader wordt beperkt tot 6A (en de auto ook). Doordat ik een PHEV rij heb ik ook niet echt nood aan sneller laden en de manier van aansluiten laat sowieso niet meer toe dan 10A. Eigenlijk is dit laadstation enorm overkill voor mij op dit ogenblik maar goed, dan ben ik tenminste voorbereid op toekomstig sneller laden.B_S schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:59:
[...]
Vraag een screenshot van de verkoper als bewijs, dan kan Alfen dit wijzigen. Hun systeem geeft hetzelfde aan als de Installer (zelfde server) 😉
Ik zie dat je ook geen RFID reader kan gebruiken, of Active load balancing. Voor zover ik weet is een Eve Single Pro altijd met RFID (de S-line niet). Active load balancing is niet standaard, maar wel aan te bevelen.
Screenshot ga ik vragen, bedankt voor de tip.
Het is trouwens omwille van de firmware bugs dat ik vooraf had besloten om niet te updaten maar nu de licenties niet doorkomen begon ik toch te twijfelen. Voorlopig laat ik hem dan nog even op de huidige versie.
[ Voor 8% gewijzigd door bibi2205 op 30-01-2024 22:33 ]
Was dat toevallig met de MyEve app? Ik probeerde dat gisterenavond en m'n scherm ververste elke halve minuut en de logs stonden vol met zo'n errors van memory corruption.Qosmic schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:06:
Ik heb een custom logo erop gezet maar zie nu veel memory corruption errors, restore objects En Dan now using customer logo.
Waar meot het logo aan voldoen?
Via de ace tool lukte het wel. Alleen moet je blijkbaar opletten (?) op welke knop je eerst klikt. Ik koos "create image update file" en pas erna "start upload" en hij zei doodleuk "The current selected device does not have a display". Als ik gewoon meteen die "start upload" koos werkte alles prima.
Er zijn nog ruwe kanten aan die ace tool en MyEve app. Soms is de app beter, soms de Ace tool. Zo klaagt Ace soms over instellingen die je eigenlijk niet gebruikt of laat hij het p1 loadbalancing proces draaien als je nadien modbus + EMS koos. Via de app wordt dat proces wel netjes gestopt.
Hallo allemaal,
Ik wou even polsen wat jullie ervaringen zijn met het laden stilleggen door de laadstroom onder de 6A in te stellen. Als ik het juist heb werkt dit bij de solar charging met enkel groene stroom ook zo?
M'n VW id5 auto wil in die toestand (5A, wachtend op vermorgen) de laadkabel bijvoorbeeld niet ontgrendelen. Met de afstandsbediening van de auto lukt het dan niet. Als ik m'n RFID laadpas voor de Alfen houd dan gaat het zelfs helemaal mis. Die wacht dan kennelijk op de wagen maar die wil al helemaal niet meer meewerken, zelfs als de laadstroom dan verhoogd wordt. Uiteindelijk ging de auto in error en moest ik de laadpaal zekering uitzetten.
Het enige wat werkt is de laadstroom eerst verhogen tot 6A of meer en dan via de laadpas of de afstandsbediening het laden stoppen. Ik stel me wel de vraag hoe dit bij andere wagens is. Als ik de Alfen loadbalancing zou gebruiken en die doet een suspend omwille van teweinig zonne energie, dan kan ik m'n laadkabel niet meer losmaken? Nog niet getest...
Bedankt!
Dirk
Ik wou even polsen wat jullie ervaringen zijn met het laden stilleggen door de laadstroom onder de 6A in te stellen. Als ik het juist heb werkt dit bij de solar charging met enkel groene stroom ook zo?
M'n VW id5 auto wil in die toestand (5A, wachtend op vermorgen) de laadkabel bijvoorbeeld niet ontgrendelen. Met de afstandsbediening van de auto lukt het dan niet. Als ik m'n RFID laadpas voor de Alfen houd dan gaat het zelfs helemaal mis. Die wacht dan kennelijk op de wagen maar die wil al helemaal niet meer meewerken, zelfs als de laadstroom dan verhoogd wordt. Uiteindelijk ging de auto in error en moest ik de laadpaal zekering uitzetten.
Het enige wat werkt is de laadstroom eerst verhogen tot 6A of meer en dan via de laadpas of de afstandsbediening het laden stoppen. Ik stel me wel de vraag hoe dit bij andere wagens is. Als ik de Alfen loadbalancing zou gebruiken en die doet een suspend omwille van teweinig zonne energie, dan kan ik m'n laadkabel niet meer losmaken? Nog niet getest...
Bedankt!
Dirk
Ik stuur mijn maximale laadstroom naar 0A als ik niet wil dat de auto gaat laden ivm hoge prijs of wat dan ook. Dat geeft geen probleem op een Tesla M3.dikkiedraak schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:18:toon volledige bericht
Hallo allemaal,
Bedankt!
Dirk
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Intussen contact gehad met Eflux om het laadstation toe te laten op hun platform.. De wagen staat te laden op kosten van de werkgever. 
Ook even een ticket ingeschoten bij Alfen en na +-30 min als reactie dat ik de verkeerde feature code in ACE had ingevuld. Deze kwam er echter automatisch op en heb ik niet zelf ingegeven.. Ze hebben me de juiste code doorgestuurd en RFID en logo zijn nu wel actief. Door tijdsgebrek heb ik het nog niet kunnen aanpassen dus dat zal voor later zijn.
Ik had een screenshot genomen van de firmware versie maar niet opgeslagen dus voorlopig nog geen duidelijkheid over de firmware versie.
(Blijkbaar doet de W10 screenshot tool niet aan auto-opslaan van screenshots..)
Heeft er iemand trouwens via Eflux inzicht in het "technisch dashboard" om de laadpaal te beheren? Daarmee zou het mogelijk moeten zijn om remote firmware updates te doen, logo te wijzigen, ... (eigenlijk alles wat via ACE mogelijk is). Op het eerste zicht moet je daar wel een soort 'intake gesprek' voor doen om Eflux-partner te worden..
Ook even een ticket ingeschoten bij Alfen en na +-30 min als reactie dat ik de verkeerde feature code in ACE had ingevuld. Deze kwam er echter automatisch op en heb ik niet zelf ingegeven.. Ze hebben me de juiste code doorgestuurd en RFID en logo zijn nu wel actief. Door tijdsgebrek heb ik het nog niet kunnen aanpassen dus dat zal voor later zijn.
Ik had een screenshot genomen van de firmware versie maar niet opgeslagen dus voorlopig nog geen duidelijkheid over de firmware versie.
Heeft er iemand trouwens via Eflux inzicht in het "technisch dashboard" om de laadpaal te beheren? Daarmee zou het mogelijk moeten zijn om remote firmware updates te doen, logo te wijzigen, ... (eigenlijk alles wat via ACE mogelijk is). Op het eerste zicht moet je daar wel een soort 'intake gesprek' voor doen om Eflux-partner te worden..
[ Voor 0% gewijzigd door bibi2205 op 31-01-2024 23:06 . Reden: typo ]
Mooi dat het gelukt isbibi2205 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:21:
Intussen contact gehad met Eflux om het laadstation toe te laten op hun platform.. De wagen staat de laden op kosten van de werkgever.
Ik had een screenshot genomen van de firmware versie maar niet opgeslagen dus voorlopig nog geen duidelijkheid over de firmware versie.(Blijkbaar doet de W10 screenshot tool niet aan auto-opslaan van screenshots..)

In principe moet dat aan de hand van het Object ID (ACE nummer) vanzelf opgehaald worden van hun server. Dan staat het daar dus niet goed
Nog een tip: bewaar deze licentie code goed. Als je deze op een of andere manier update via de Installer ben je hem weer kwijt.
Ik heb geen ervaring met E-Flux, maar wel met andere portals. De belangrijkste configuratie opties zijn aanwezig, maar niet alles is daarmee in te stellen. Normaliter zijn deze functies niet voor de eindgebruiker, maar ik ben benieuwd of het je lukt om toegang te krijgen
Will do, bedankt voor de tip.B_S schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:56:
[...]Nog een tip: bewaar deze licentie code goed. Als je deze op een of andere manier update via de Installer ben je hem weer kwijt.
Ik heb geen ervaring met E-Flux, maar wel met andere portals. De belangrijkste configuratie opties zijn aanwezig, maar niet alles is daarmee in te stellen. Normaliter zijn deze functies niet voor de eindgebruiker, maar ik ben benieuwd of het je lukt om toegang te krijgen
Ik ga morgen nog eens met Eflux chatten en even polsen wat er mogelijk is. Vermoedelijk niet veel maar je weet maar nooit. Momenteel moet ik met de laptop naar de garage lopen om via ACE in te loggen, mocht ik via Eflux de nodige aanpassingen kunnen doen (of logs inkijken) zou dat toch veel aangenamer zijn. Eventueel overweeg ik in de garage een 4G routertje te plaatsen met een Wireguard tunnel naar mijn thuisnetwerk maar ik betwijfel of ACE het laadstation dan nog gaat kunnen vinden..
Even een vraagje voor de mensen die e-flux als aanbieder hebben: Wanneer doen ze de uitbetaling? Ik wacht nog op de uitbetaling van december 2023...
Als ze het zelfde betalings schema aanhouden als 50five:AWEF schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:34:
Even een vraagje voor de mensen die e-flux als aanbieder hebben: Wanneer doen ze de uitbetaling? Ik wacht nog op de uitbetaling van december 2023...
Rond de 15e krijg je de factuur van de vorige kalendermaand. 6 weken later (aan het eind van de volgende maand) krijg je het bedrag op je rekening....
Verklaring: ze wachten eerst totdat ze de uitstaande bedragen van de lease maatschappij/werkgever hebben ontvangen voordat ze uitbetalen.
Het lijkt me perfect normaal dat je de laadkabel niet kan losmaken als die op suspend, wachten op vermogen staat. De laadpaal is nog steeds actief.dikkiedraak schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:18:toon volledige bericht
Hallo allemaal,
Bedankt!
Dirk
Je stop eerst de laadpaal met de badge of de auto via je app. Daarna pas de kabel losmaken (eventueel eerst nog even de afstandsbediening gebruiken om klepje/pin te ontgrendelen )
Op de site van E-Flux staat het uitgelegd. De creditfactuur is op 1-1 gestuurd met 30 dagen betaaltermijn.
@YJB eflux hanteert 3 opcenten t.b.v. insolventie (als zij hun rekening niet betaald krijgen). Ik ga er vanuit dat er dus vandaag of morgen betaald wordt (voor mij ook de eerste uitbetaling)
@AWEF Zojuist gestort
@YJB eflux hanteert 3 opcenten t.b.v. insolventie (als zij hun rekening niet betaald krijgen). Ik ga er vanuit dat er dus vandaag of morgen betaald wordt (voor mij ook de eerste uitbetaling)
@AWEF Zojuist gestort
[ Voor 4% gewijzigd door Jelmer op 01-02-2024 08:56 ]