braxx1980 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:58:
[...]
Idd typisch voorbeeld van "iedere situatie is anders" 😉
Dynamisch bij een netafname van 500kWh is dan ook niet aan te raden vanwege de reden die je aanbrengt.
Dat begint pas interessant te worden rond 3000 a 3500kWh netafname.
Inderdaad.
Ik zit nu rond de 350 kWh netafname per jaar zonder naar iets te moeten kijken. Dus nog ruim marge om te spelen volgens het scenario van de max. factuur.
Uiteraard kan dit ook maar alleen omdat we een EU laadpas van de werkgever hebben zodat - wanneer er onvoldoende PV overproductie is - elders kunnen gaan laden (openbaar, parking werkgever, parking fitness, warenhuis, .... legio mogelijkheden hier).
Er staat nu een EV6 GTline in bestelling en die heeft V2L. Bij levering kunnen we gaan experimenteren met V2H (wel nog niet legaal in België

). De Victron omvormer heeft immers een generator ingang waar de EV dan als "generator" zou kunnen fungeren.
Mijn (proefondervindelijk) uitgangspunt is dan ook niet de laatste eurcent er te kunnen uithalen maar om off grid te bereiken (doelstelling augustus 2031).
Moest het om zoveel mogelijk "winst" draaien (nu draaien we maar een 2000-2500 € winst per jaar op de energierekening zou ik inderdaad zoveel mogelijk thuis moeten laden en dit ook van het net.
De TLV via de werkgever is immers ook bijna altijd (veel) hoger dan de all in netafnamekost (TLV zat vorig jaar tussen de 35 en 55 cent en all in netafnamekost tussen de 20 en 27 cent).
Mijn TLV was zelfs met momenten bijna dubbel dan de variabele aanbieding. (Tov engie direct). Uiteindelijk zit ik over een heel jaar aan dezelfde bruto afnameprijs als TLV.
Mijn injectie tussen 11u en 14u wordt dan ook gebufferd in de thuisbatterij zodat er meer in de hogere prijsregionen geïnjecteerd wordt (en niet meteen 's ochtends in de thuisbatterij van zodra overschot)... of in de auto gepompt als ik met de late/nacht shift sta.
De TLV zit idd soms boven de variabele aanbieding.
Maar niet als ik alles in aanmerking neem:
- TLV bij Ecopower variabel was in 2023 doorgaans veel hoger dan de gemiddelde dynamische TLV
- Bij Engie is de TLV iets voordeliger maar de hoge dynamischevaste kost maakt dat, voor mijn situatie, ongedaan
- De uren dat ik teruglever is de dynamische TLV doorgaans op zijn laagst tot tegen het nulpunt aan.
- In terugleveren via de thuisaccu op de duurste uren geloof ik niet want de verliezen halen de winst dan naar beneden en de volumes zijn zo laag dat het niet uitmaakt. Drijf je de volumes op dan moet je veel capaciteit kunnen verzetten op een paar uur (wanneer de prijzen laag en hoog zijn) en dat drijft het capaciteitstarief dan weer op (en je valt dan sowieso, door het gestegen kWh volume) niet meer onder de max. netfactuur.
- Bij de max. netfactuur maak je voor het deel netafname extra winst omdat je dan totaal geen kWh netafnamekost meer betaalt en de all in prijs dan bijna 5 cent/kWh goedkoper is dan de reguliere prijs (onafhankelijk van de energieleverancier).
De thuisaccu wordt hier dan ook voor 100% ingezet om de netafname zo laag mogelijk te houden en niet om te handelen met PV overproductie van en naar het net noch om aan peakshaving te doen (want dat wordt dan toch niet aangerekend).
Victron heeft ook een beta lopen om de accu via DESS automatisch te laten handelen op de laagste en hoogste uren maar zijn ook ingehaald door de realiteit gezien het niet meer loont. (Harold Halewijn heeft daar op YT een onderbouwde uitleg over).