[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 23 ... 91 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:26
Jelmer schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:33:
Op de site van E-Flux staat het uitgelegd. De creditfactuur is op 1-1 gestuurd met 30 dagen betaaltermijn.
@YJB eflux hanteert 3 opcenten t.b.v. insolventie (als zij hun rekening niet betaald krijgen). Ik ga er vanuit dat er dus vandaag of morgen betaald wordt (voor mij ook de eerste uitbetaling)

@AWEF Zojuist gestort :)
Ik ga het in de gaten houden, bij mij is die nog niet gestort

Edit: Zojuist ook binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedraak
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-01 15:49
Sky74 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:32:
[...]

Het lijkt me perfect normaal dat je de laadkabel niet kan losmaken als die op suspend, wachten op vermogen staat. De laadpaal is nog steeds actief.
Je stop eerst de laadpaal met de badge of de auto via je app. Daarna pas de kabel losmaken (eventueel eerst nog even de afstandsbediening gebruiken om klepje/pin te ontgrendelen )
Dat is het probleem. Als hij suspend is, kan ik op geen enkele manier de kabel losmaken. Niet via de afstandsbediening, niet met de rfid laadpas en in de id5 zelf kan je via het display ook niet het laden stoppen (wellicht omdat hij niet effectief laadt). Ik moet dus elke keer het vermogen op minstens 6A zetten zodat het laden terug actief wordt en dan pas werken voorgaande methodes wel weer.

Op zich niet erg maar voor iemand die het niet weet wel verwarrend denk ik. Als ik die alfen loadbalancing bijv. zou willen activeren (m'n testen waren via modbus) dan kan ik eigenlijk niet in volledige eco mode (100% solar) werken of ik krijg m'n laadkabel er niet uit wanneer er teweinig vermogen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-09 22:06
dikkiedraak schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:13:
[...]

Dat is het probleem. Als hij suspend is, kan ik op geen enkele manier de kabel losmaken. Niet via de afstandsbediening, niet met de rfid laadpas en in de id5 zelf kan je via het display ook niet het laden stoppen (wellicht omdat hij niet effectief laadt). Ik moet dus elke keer het vermogen op minstens 6A zetten zodat het laden terug actief wordt en dan pas werken voorgaande methodes wel weer.

Op zich niet erg maar voor iemand die het niet weet wel verwarrend denk ik. Als ik die alfen loadbalancing bijv. zou willen activeren (m'n testen waren via modbus) dan kan ik eigenlijk niet in volledige eco mode (100% solar) werken of ik krijg m'n laadkabel er niet uit wanneer er teweinig vermogen is :)
Heb ook een alfen laadpaal en ook een id5.
Kan niet zeggen dat ik dit al heb meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hier is de combi van Kia e-Niro met Alfen SPL (met vaste kabel) ook geen probleem.
Kabel in laadpoort voertuig telkens gewoon ontgrendelen door op afstandbediening (openen portieren) van de EV te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedraak
Bedankt voor de info! Bedoelen jullie bij gebruik van de Alfen loadbalancing wanneer hij geen vermogen levert door bijv. teweinig zon (bij 100% eco) of als jullie zelf het vermogen onder de 6A brengen via bijv. modbus (dan toont het scherm van Alfen "Laadpunt gereed, wacht op vermogen".

Ik heb enkel het laatste getest. De loadbalancing moet ik nog uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 12:02
Vandaag even de tijd genomen om de firmware versie na te kijken, logo aan te passen en de Eflux sim te plaatsen in de laadpaal.. Huidige firmware versie is 5.8.1-4123. :) Aangezien ik geen loadbalancing gebruik verwacht ik weinig problemen door toch te updaten maar misschien laat ik het beter zo, alles werkt (voor mij) zoals het hoort en if it ain't broke, ... ;)

Eerder deze week ook even gechat met Eflux ivm het "technisch dashboard" maar dat heeft nog niet echt geholpen. Ik werd uiteindelijk doorverwezen naar het 'partner formulier' op de website en de collega's zouden dan bekijken of ik toegang zou kunnen krijgen of niet. In dat formulier was wel nergens een mogelijkheid om mijn situatie (of reden van de aanvraag) te verduidelijken maar als het goed is zouden ze binnen 2-3 werkdagen contact opnemen. Wordt vervolgd. :p

[ Voor 13% gewijzigd door bibi2205 op 03-02-2024 20:32 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:17
Is er een manier om via de home-assistant integratie / API / modbus te ontkoppelen?

De use-case is dat het best lang duurt voor de auto om vanuit koud, te reageren op een commando om de laadklep te ontkoppelen als ik naar buiten loop. Eigenlijk moet ik dan altijd de auto in, op de touch-screen drukken en dan kan de kabel eruit.

Hoe lossen jullie dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Heeft dat niet eerder met de BEV te maken dan met de laadpaal?
Om mijn Alfen laadpaal te ontkoppelen van de EV moet ik gewoon op de afstandsbediening van de EV drukken en niets doen in de laadpaal.
We hebben waarschijnlijk dan wel dezelfde laadpaal maar telkens een andere auto?

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 05-02-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-09 16:41
Hoi,

Het is mij eindelijk gelukt om met een wifi antenne verbinding te maken met de laadpaal in mijn netwerk. Nu hoef ik niet te gaan graven om een netwerkkabel aan te leggen( geen kruipruimte)

de paal geüpdatet tot de laatste firmware

In de mij eve app staat, bij het kopje limiting:
laadstation : low socket max current
voertuig: vehicle configuration, the Charging current is limited by a configuration in the vehicle

Thuis heb ik 3 x 25a, loadballincing optie aan, connectie met de slimmemeter via homewizard en de max stroom op 18a gezet.

De auto betreft een Volvo C40 waarbij maximale chargeload op 32a is gezet.

Waarom geeft de mijeve app dan limiting aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:22

Audione0

Strijdt der titanen

IvoB2 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:57:
Heeft dat niet eerder met de BEV te maken dan met de laadpaal?
Om mijn Alfen laadpaal te ontkoppelen van de EV moet ik gewoon op de afstandsbediening van de EV drukken en niets doen in de laadpaal.
We hebben waarschijnlijk dan wel dezelfde laadpaal maar telkens een andere auto?
Hier Idem, met de sleutel.
Alleen als er nog een laadsessie loopt en onze EV word met de sleutel ontgrendeld dan moeten we nog ff het passie tegen die Alfen wall box houden om de laad sessie te stoppen om vervolgens de kabel los te kunnen trekken.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Audione0 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:14:
[...]
Alleen als er nog een laadsessie loopt en onze EV word met de sleutel ontgrendeld dan moeten we nog ff het passie tegen die Alfen wall box houden om de laad sessie te stoppen om vervolgens de kabel los te kunnen trekken.
Onze Alfen staat ingesteld op P&C dus het (afwezige) pasje is nooit een issue. :)

Bij openbare laadpalen hebben we dat trouwens ook niet.
Het is de kabel ontsluiten met het pasje of met de sleutel (binnen het voorziene tijdslot).
Al zijn er wel eens openbare laadpalen waar dat niet lukt en je alsnog het pasje moet gebruiken om de sessie te stoppen en de laadkabel te ontsluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 05-02-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Ik heb de paal ook op P&C met een tesla, maar ik heb geen sleutel en alleen de app. De app is alleen erg traag. De oplossing is dus een nieuwe auto!
Ik vind het raar want via e-flux kan ik wel een unlock commando sturen, maar vanuit de laadpaal zelf werkt dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
berry76 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:45:
Hoi,

Het is mij eindelijk gelukt om met een wifi antenne verbinding te maken met de laadpaal in mijn netwerk. Nu hoef ik niet te gaan graven om een netwerkkabel aan te leggen( geen kruipruimte)

de paal geüpdatet tot de laatste firmware

In de mij eve app staat, bij het kopje limiting:
laadstation : low socket max current
voertuig: vehicle configuration, the Charging current is limited by a configuration in the vehicle

Thuis heb ik 3 x 25a, loadballincing optie aan, connectie met de slimmemeter via homewizard en de max stroom op 18a gezet.

De auto betreft een Volvo C40 waarbij maximale chargeload op 32a is gezet.

Waarom geeft de mijeve app dan limiting aan?
Op hoeveel kW laad je auto dan op? Ik denk dat de standaard onboard charger maar op 11kW kan laden wat dus 16A zou zijn bij 3 fasen. Stromen tot 32A komen dan enkel voor bij mono fasige laden (max 7,4kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
shadylog schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:43:
Ik heb de paal ook op P&C met een tesla, maar ik heb geen sleutel en alleen de app. De app is alleen erg traag. De oplossing is dus een nieuwe auto!
Ik vind het raar want via e-flux kan ik wel een unlock commando sturen, maar vanuit de laadpaal zelf werkt dat dus niet.
Eigenaardig.
Dus wanneer er een stroomstoring is in de Tesla en/of je app doet het niet meer geraak je gewoon niet meer in een Tesla?

De Alfen laadpaal telkens ontkoppelen via de MyEve (laat staan via de ACE installer) doe ik nooit want dat is zeer onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Roeland54 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:15:
[...]

Op hoeveel kW laad je auto dan op? Ik denk dat de standaard onboard charger maar op 11kW kan laden wat dus 16A zou zijn bij 3 fasen. Stromen tot 32A komen dan enkel voor bij mono fasige laden (max 7,4kW)
Het stroomlimiet van de auto is 32 a, zo staat deze ingesteld.

Maar ik lees net idd dat de max laadstroom 11 kWh van de auto.

Welke instelling moet ik dan aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
dikkiedraak schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:21:
Bedankt voor de info! Bedoelen jullie bij gebruik van de Alfen loadbalancing wanneer hij geen vermogen levert door bijv. teweinig zon (bij 100% eco) of als jullie zelf het vermogen onder de 6A brengen via bijv. modbus (dan toont het scherm van Alfen "Laadpunt gereed, wacht op vermogen".

Ik heb enkel het laatste getest. De loadbalancing moet ik nog uitproberen.
Misschien dat deze instelling kan helpen?

https://ibb.co/yW0K6Th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:11
k heb een Alfen pro single 22kWh lader, ingesteld op max 11 kWh laden. Laatste firmware.

Aangezien ik maar 1 UTP kabel heb, heb ik de paal nu verbonden met mijn netwerk, een p1 homewizard op de P1 meter aangesloten en deze onder protocol DSMR4.x/SMR5.0 (P1) geconfigureerd.

- Paal is goed geconfigureerd, aangezien ik tussen 1 en 3 fasen kan wisselen, load balancing kan afzetten etc.
- P1 meter van homewizard werkt, kan alles monitoren EN ik kan de API bereiken vanop mijn PC.

Echter lijkt de P1 data niet op de paal toe te komen...
Als ik load balancing aanzet, dan kan ik maar op 6A laden (4 kW 3-fase en 1,3kW mono). Als ik load balancing af zet, dan knalt die naar 10kW.
De bedoeling is laden met zonnestroom, maar dan moet op zijn minst de loadbalancing via de P1 wel werken.
Ik kan ook de fasespanningen bvb niet zien in de Eve-app, enkel die gerapporteerd via de laadpaal, niet via de P1 meter.

Nvm, moest de poort op 80 zetten ipv 23. Hier in het forum gevonden :)

Nog iemand die een P1 meter van homewizard gebruikt en kan helpen met de instellingen?
Of iets anders dat ik ben vergeten?

[ Voor 3% gewijzigd door Engineer Stewie op 09-02-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Engineer Stewie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:32:
k heb een Alfen pro single 22kWh lader, ingesteld op max 11 kWh laden. Laatste firmware.

Aangezien ik maar 1 UTP kabel heb, heb ik de paal nu verbonden met mijn netwerk, een p1 homewizard op de P1 meter aangesloten en deze onder protocol DSMR4.x/SMR5.0 (P1) geconfigureerd.

- Paal is goed geconfigureerd, aangezien ik tussen 1 en 3 fasen kan wisselen, load balancing kan afzetten etc.
- P1 meter van homewizard werkt, kan alles monitoren EN ik kan de API bereiken vanop mijn PC.

Als ik load balancing aanzet, dan kan ik maar op 6A laden (4 kW 3-fase en 1,3kW mono). Als ik load balancing af zet, dan knalt die naar 10kW.
De bedoeling is laden met zonnestroom, maar dan moet op zijn minst de loadbalancing via de P1 wel werken.
Ik kan ook de fasespanningen bvb niet zien in de Eve-app, enkel die gerapporteerd via de laadpaal, niet via de P1 meter.

Nog iemand die een P1 meter van homewizard gebruikt en kan helpen met de instellingen?
Meestal moet je de paal even opnieuw opstarten na switchen tussen 1 en 3 fase dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

I
Als je via de panelen laadt is LB juist minder kritisch. Want stel je laadt 6 kW direct vanaf je panelen dan kun je op 3 fasen aanvullend nog eens 17 kW uit het net trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 22:11

B_S

Je moet hem ergens instellen op HomeWizard P1, dan vindt hij hem als het goed is zelf.

Zie hier :)

[ Voor 11% gewijzigd door B_S op 09-02-2024 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
de Peer schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:56:
[...]

Als je via de panelen laadt is LB juist minder kritisch. Want stel je laadt 6 kW direct vanaf je panelen dan kun je op 3 fasen aanvullend nog eens 17 kW uit het net trekken.
Ik wil uitsluitend (of toch zoveel mogelijk) laden op zonnestroom. Dus wil zo weinig mogelijk uit het net trekken. De auto kan ook maar 11kW laden, de laadpaal kan wel 22kW.
B_S schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:08:
[...]

Je moet hem ergens instellen op HomeWizard P1, dan vindt hij hem als het goed is zelf.

Zie hier :)
Had ik, maar de poort stond op 23 ipv 80. Alles lijkt te werken nu.
Enkel zijn de fases omgedraaid in de paal tov de P1 data. Weer niet hoe dit recht te zetten en of dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Engineer Stewie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:11:
[...]

Ik wil uitsluitend (of toch zoveel mogelijk) laden op zonnestroom. Dus wil zo weinig mogelijk uit het net trekken. De auto kan ook maar 11kW laden, de laadpaal kan wel 22kW.
Ja dat is mijn punt. Dan heb je dus geen LB nodig (als de panelen leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
de Peer schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Ja dat is mijn punt. Dan heb je dus geen LB nodig (als de panelen leveren).
Maar dan schaalt hij niet met de zonnestroom mee. Dat kan nu wel volgens mij.
Ik heb maar 5.2kWp op mijn dak.

Met het capaciteitstarief wil je niet volop laden, maar zo traag mogelijk. En om mijn terugbetaalde winst door werkgever te maximaliseren zoveel mogelijk op zonnestroom.

[ Voor 21% gewijzigd door Engineer Stewie op 09-02-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

[...]
Had ik, maar de poort stond op 23 ipv 80. Alles lijkt te werken nu.
Enkel zijn de fases omgedraaid in de paal tov de P1 data. Weer niet hoe dit recht te zetten en of dat moet.
Mooi.

De fases kun je met de Installer instellen, ook bij het tabblad load balancing (even advanced settings aanvinken). In de log kun je dan de gecorrigeerde waardes terugvinden in de regel die met sMt begint. Bij currents in het laatste tabblad zul je altijd de waardes zien die de meter meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Engineer Stewie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:36:
[...]

Maar dan schaalt hij niet met de zonnestroom mee.
Dat is de solar mode. Dat staat los van Load balancing. Load balancing zorgt ervoor dat jeje automaat niet overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Met het capaciteitstarief wil je niet volop laden, maar zo traag mogelijk.
Ah je bent Belg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
de Peer schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:49:
[...]

Dat is de solar mode. Dat staat los van Load balancing. Load balancing zorgt ervoor dat jeje automaat niet overbelast.
Ah, ik dacht dat dat samenhing. Dacht dat zonder loadbalancing geen P1 data geïnterpreteerd werd. Load balancing maakt onderdeel van het pakket dat we krijgen van de werkgever.

Idd Belg, of beter Vlaming want de Walen hebben daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Engineer Stewie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:55:
[...]

Ah, ik dacht dat dat samenhing. Dacht dat zonder loadbalancing geen P1 data geïnterpreteerd werd. Load balancing maakt onderdeel van het pakket dat we krijgen van de werkgever.

Idd Belg, of beter Vlaming want de Walen hebben daar geen last van.
Ja dat klopt idd. Solar mode vereist de LG-licentie, maar het is wel een andere functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
[...]

Maar dan schaalt hij niet met de zonnestroom mee. Dat kan nu wel volgens mij.
Ik heb maar 5.2kWp op mijn dak.

Met het capaciteitstarief wil je niet volop laden, maar zo traag mogelijk. En om mijn terugbetaalde winst door werkgever te maximaliseren zoveel mogelijk op zonnestroom.
Vergeet niet dat het capaciteitstarief een stuk van de oude distributie-regeling vervangt hé.

Ik zit nu op dynamisch tarief en ook een 5,5kWp panelen (monofasig).
Vorig jaar al volledig op dyntar gelopen en ongeveer een 4600kWh van het net getrokken. een 2050kWh geïnjecteerd van de 5325kWh productie. In totaal bijna 7900kWh nodig gehad.
Steeds bij mogelijke momenten getracht te laden met zonne-overschot al dan niet met extra uit de batterij en/of net.
Mijn pieken waren gemiddeld 3,77kW waardoor ik door mijn zone (iverlek) een kleine 100€ heb bespaard ten opzichte van het oude systeem.
Als ik evenveel als het oude systeem had willen betalen mocht ik pieken trekken tot 5.9kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxd7kSdIbZPvDbnZow1MSK5DnHw=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/8JPu42CoXlw9Vc2qjsOJ1qY0.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3FQ1eocdFIdtYsZOS-pFSPLbso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGUlmRnLHGw6USlMiwbhlAwv.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
braxx1980 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:20:
[...]
Vergeet niet dat het capaciteitstarief een stuk van de oude distributie-regeling vervangt hé.
Maar zo redeneren de meeste Vlamingen niet.
Ze vergelijken niet met de situatie van voor 1/1/23 maar met de huidige en dan is meer dan 2,5 kW vermogen trekken "meer" betalen. :)

ps. Niet dat ik volledig anders redeneer want ik doe net hetzelfde waardoor ik geen prosumententarief meer moet betalen, geen analoge netvergoeding aan de leverancier, bovenop het forfaitaire deel van 2,5 kW geen capaciteitstarief aan de netbeheerder moet betalen (ook niet als ik sporadisch tot 9 kW zou laden met een monofase laadpaal) en geen netvergoeding berekend op de kWh afname.

Iedere situatie is anders maar ik doe tot op heden nog altijd meer economisch voordeel met een variabel tarief dan met een dynamisch tarief (ook omdat er bij een variabel tarief geen vaste kost is en bij een dynamisch tarief wel, dat laatste moet je bij dynamisch dus al inlopen voordat je voordeel kan doen).

Ter info: een 5 kVA installatie (5.6 kWp) maar wel een 15 kWh thuisaccu waardoor voorgaande mogelijk wordt.

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 09-02-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Je bedoelt dan toch dat je thuis uitsluitend op zonnestroom wil laden?
Zoniet (indien je met de pas van de werkgever niet elders gaat laden wanneer er onvoldoende zon is) zal je met een 5,2 kWp installatie en bovenop het huishoudelijke verbruik op jaarbasis - en in de winter al helemaal niet - niet al te veel km's met de EV moeten rijden.
Gezien je over het capaciteitstarief spreekt heb je immers al een DM en kan je de zomerproductie ook niet meer salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
IvoB2 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:39:
[...]

Je bedoelt dan toch dat je thuis uitsluitend op zonnestroom wil laden?
Zoniet (indien je met de pas van de werkgever niet elders gaat laden wanneer er onvoldoende zon is) zal je met een 5,2 kWp installatie en bovenop het huishoudelijke verbruik op jaarbasis - en in de winter al helemaal niet - niet al te veel km's met de EV moeten rijden.
Gezien je over het capaciteitstarief spreekt heb je immers al een DM en kan je de zomerproductie ook niet meer salderen.
Niet uitsluitend, zoveel mogelijk, ik doe 20k km per jaar. 3600 kWh per jaar dus (BMW iX3). Elke kWh van de panelen is pure winst, maar er mag ook van het net genomen worden als dat nodig is.
Salderen is al lang niet meer, maar krijg 7,5 cent per kWh dat ik op het net zet.

Mijn pieken zonder EV liggen rond de 5kW, dat wil ik zo houden (we kijken voor huishoudelijk gebruik daar niet naar om eerlijk te zijn). Dat kan met te laden overdag als de zon er is en ik aan hetbwerk ben (en vooral mijn vrouw niet thuis) of ‘s nachts aan 4,6kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:35:
[...]

Maar zo redeneren de meeste Vlamingen niet.
Ze vergelijken niet met de situatie van voor 1/1/23 maar met de huidige en dan is meer dan 2,5 kW vermogen trekken "meer" betalen. :)
Ik moet het steeds maar weer uitleggen 😂.

Wie weinig verbruikt van het net is zowizo duurder... maar dan kan het maximumtarief weer redding zijn. (Ook iets wat de meeste Vlamingen niet kennen).
Bv 1000kWh jaarlijks van het net trekken geeft dat je een 100€ meer betaald vanaf 3,5kW maar vanaf daarboven niet meer moet betalen... en kan je dus kosteloos pieken tot 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74

Die laatste firmware zit volgens mij een bug in. Nadat ik die geïnstalleerd had ging mijn auto ook plots laden aan 11kW. Downgrade gedaan naar 6.3 en nu doet hij weer normaal. Laden op zonnestroom met de 6.3 nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:35:
[...]

Niet dat ik volledig anders redeneer want ik doe net hetzelfde waardoor ik geen prosumententarief meer moet betalen, geen analoge netvergoeding aan de leverancier, bovenop het forfaitaire deel van 2,5 kW geen capaciteitstarief aan de netbeheerder moet betalen (ook niet als ik sporadisch tot 9 kW zou laden met een monofase laadpaal) en geen netvergoeding berekend op de kWh afname.

Iedere situatie is anders maar ik doe tot op heden nog altijd meer economisch voordeel met een variabel tarief dan met een dynamisch tarief (ook omdat er bij een variabel tarief geen vaste kost is en bij een dynamisch tarief wel, dat laatste moet je bij dynamisch dus al inlopen voordat je voordeel kan doen).

Ter info: een 5 kVA installatie (5.6 kWp) maar wel een 15 kWh thuisaccu waardoor voorgaande mogelijk wordt.
Absoluut waar dat iedere situatie anders is.
Je vergeet wel dat bij variabele contracten rekening wordt genomen met één of ander gemiddelde prijs waar ze nog (veel) winstmarge op nemen.
bv bij engie "direct" de epexdam wordt genomen (epexdam is het gemiddelde van alle uren in 1 maand) waar ze dan nog een lap bijdoen voor afname en een flink stuk afdoen voor injectie.
Bij de dynamische tarieven wordt er ook winstmarge genomen, maar een stuk minder... als je dus zorgt dat je rond dat gemiddelde zit ben je nog steeds goedkoper af.
zo was dynamic bij mij 275€ goedkoper als het goedkoopste variabele tarief van engie...
ook zijn er verschilende aanbieders van dynamisch die veel minder abo vragen, maar dan weer meer formule toepassen... ook daar heb ik eens mijn getallen tegen gelegd en ik heb ook daar de juiste keuze gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wpix9Np84ZojeKdoo_oZQf6QKq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcCJEKXTSyRi39F1jfAF4Du4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNCzDWBjmhaYRyKj0cx-QPfUwE8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeZYumc7mYvPyOAsZKnjvc47.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Md80wufgYbGtn0aDBsNyKOIuhDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6LWXAWQSQobrldGqzDSkIcI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Engineer Stewie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:49:
[...]

Niet uitsluitend, zoveel mogelijk, ik doe 20k km per jaar. 3600 kWh per jaar dus (BMW iX3). Elke kWh van de panelen is pure winst, maar er mag ook van het net genomen worden als dat nodig is.
Salderen is al lang niet meer, maar krijg 7,5 cent per kWh dat ik op het net zet.
Dan is elke kWh van de panelen geen pure winst maar heeft deze een kost van 7,5 cent (of heb je 7,5 cent minder TLV van de werkgever). Je kan een kWh overproductie immers geen twee keer gebruiken: het gaat of naar het net en dan krijg je daar de TLV of het gaat in de auto.
De kost blijft altijd 7,5 cent/kWh. Dat is niet veel maar iets anders dan pure winst.
Mijn pieken zonder EV liggen rond de 5kW, dat wil ik zo houden (we kijken voor huishoudelijk gebruik daar niet naar om eerlijk te zijn). Dat kan met te laden overdag als de zon er is en ik aan hetbwerk ben (en vooral mijn vrouw niet thuis) of ‘s nachts aan 4,6kWh.
Andere situatie dus.
Mijn facturatiepiek ligt op 2,5 kWh (104 € bij Iverlek) en de kWh netbijdrage (buiten de kW bijdrage wordt er ook een kWh netbijdrage aangerekend wanneer je stroom van het net afhaalt) op nul euro (wordt kwijtgescholden door de max. netfactuur). Of ik dan maandelijks af en toe aan 9 kW (met monofase gaat het niet hoger) laadt maakt financieel niet uit.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 09-02-2024 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
braxx1980 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Wie weinig verbruikt van het net is zowizo duurder... maar dan kan het maximumtarief weer redding zijn. (Ook iets wat de meeste Vlamingen niet kennen).
Bv 1000kWh jaarlijks van het net trekken geeft dat je een 100€ meer betaald vanaf 3,5kW maar vanaf daarboven niet meer moet betalen... en kan je dus kosteloos pieken tot 22kW
Per kWh piek is het ongeveer 40€/jaar. Ook niets om heel veel zorgen te maken bij normale gebruiken.
Met ons verbruik zouden we onder de 8kW piek moeten blijven om gelijke vergoeding te betalen. We kunnen daar dus wat besparen.

We zijn met 5 hier, 1000kWh per jaar is een utopie. Maar met 5-6kWh kunnen we wel toekomen als de EV slim geladen wordt (met zon of ‘s nachts) en niet tijdens het koken bvb.

Ik moet dus mijn laadpaal limiteren, zonneladen of ‘s nachts laden. Met mijn 27,6kWh aansluiting heb ik immers altijd 11kWh ter beschikking voor de auto.
IvoB2 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:16:
[...]

Dan is elke kWh van de panelen geen pure winst maar heeft deze een kost van 7,5 cent (of heb je 7,5 cent minder TLV van de werkgever). Je kan een kWh overproductie immers geen twee keer gebruiken: het gaat of naar het net en dan krijg je daar de TLV of het gaat in de auto.
De kost blijft altijd 7,5 cent/kWh. Dat is niet veel maar iets anders dan pure winst.
Klopt, scheelt iets van 25 cent per kWh. In een goed jaar zou ik mijn huishoudelijk gebruik bijna kunnen dichtrijden daarmee.

[ Voor 22% gewijzigd door Engineer Stewie op 09-02-2024 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
braxx1980 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:50:
[...]
Ja maar niet aan mij. :+
Ik betaal, zoals ik voorheen al schreef, alleen het forfaitaire capaciteitstarief van 2,5 kW* (104 €) en dat wordt dan nog eens ruim gecompenseerd door de TLV op de overproductie (alhoewel ik na het dalen van de net TLV van 20 => 11 => 7,5 cent/kWh dit jaar ook meer ga inzetten op terugleveren aan de accu van de EV gezien de TLV daar tot vijf keer hoger is.

*Ik zit aan een netafname van minder dan 500 kWh op jaarbasis waardoor ik technisch ook de max. piek kan trekken (9 kW bij monofase) maar daardoor idd onder de max. factuur val en alleen de 2,5 kW forfait betaal (daar kan je toch niet onder ook al was je verbruik nul).
Laden aan meer dan 9 kW is hier echt niet nodig want mijn PV installatie kan max. maar 5 kW leveren.
De Alfen 22 kW paal is hier dan ook monofase 32A ingesteld zodat ik makkelijker kan beginnen te laden vanaf 1.4 kW ipv aan 3 x 1.4 kW.
Je vergeet wel dat bij variabele contracten rekening wordt genomen met één of ander gemiddelde prijs waar ze nog (veel) winstmarge op nemen.
Nee dat vergeet ik niet.
Ik heb een contract bij Ecopower. Daar is 50% van de prijs al berekend op de dynamische prijszetting.
Voordeel bij variabel is dat er geen vaste contractkost is en voor dynamisch 60€ (bij Engie loopt dat al op tot 100 €). Tweede voordeel is dat de TLV naar net bij variabel gemiddeld veel hoger is dan de schommelende dynamische prijs (ik lever het meester terug tussen 11:00 en 14:00 uur en dan is bij dynamisch de TLV doorgaans het laagst, als je al niet moet betalen om terug te leveren).

Ik vergelijk al 18 maanden voor mijn profiel uur per uur de prijsverschillen tussen dynamisch en variabel.
Tot op heden was dit op jaarbasis nooit in het voordeel van dynamisch. Alleen in de maanden december en januari heeft dynamisch een voordeel (omdat ik dan geen teruglevering heb).
En dan nog, in januari 2024 had dynamisch 2 euro voordeel op variabel. Maar de vaste contractkost voor dynamisch is 5€. Dat verbruiksvoordeel is zelfs in een wintermaand zonder veel teruglevering aan het net dan al 3 euro in het nadeel.

Wanneer de TLV aan het net verder blijft zakken zal dat uiteraard anders worden.
Maar dan zou ik eerder overwegen om een tweede digitale meter te plaatsen (is toch gratis) en daar de laadpaal op aan te sluiten en vervolgens een dynamisch tarief te nemen voor de laadpaal en een variabel voor de woning (met TLV naar het net). Dan kan het laden automatisch gestuurd worden op de laagste uurtarieven en volledig vergoed door de werkgever volgens het zesmaandelijkse CREG gemiddelde.

Maar dat zien we wel weer als het zover is.

[ Voor 76% gewijzigd door IvoB2 op 09-02-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Engineer Stewie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:17:
[...]
Per kWh piek is het ongeveer 40€/jaar.
In het subnetgebied Iverlek is het 41,93 € per kW + 4,59 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:23:
[...]

Ja maar niet aan mij. :+
Ik betaal, zoals ik voorheen al schreef, alleen het forfaitaire capaciteitstarief van 2,5 kW* (104 €) en dat wordt dan nog eens ruim gecompenseerd door de TLV op de overproductie (alhoewel ik na het dalen van de net TLV van 20 => 11 => 7,5 cent/kWh dit jaar ook meer ga inzetten op terugleveren aan de accu van de EV gezien de TLV daar tot vijf keer hoger is.

*Ik zit aan een netafname van minder dan 500 kWh op jaarbasis waardoor ik technisch ook de max. piek kan trekken (9 kW bij monofase) maar daardoor idd onder de max. factuur val en alleen de 2,5 kW forfait betaal (daar kan je toch niet onder ook al was je verbruik nul).
Laden aan meer dan 9 kW is hier echt niet nodig want mijn PV installatie kan max. maar 5 kW leveren.
De Alfen 22 kW paal is hier dan ook monofase 32A ingesteld zodat ik makkelijker kan beginnen te laden vanaf 1.4 kW ipv aan 3 x 1.4 kW.

[...]

Nee dat vergeet ik niet.
Ik heb een contract bij Ecopower. Daar is 50% van de prijs al berekend op de dynamische prijszetting.
Voordeel bij variabel is dat er geen vaste contractkost is en voor dynamisch 60€ (bij Engie loopt dat al op tot 100 €). Tweede voordeel is dat de TLV naar net bij variabel gemiddeld veel hoger is dan de schommelende dynamische prijs (ik lever het meester terug tussen 11:00 en 14:00 uur en dan is bij dynamisch de TLV doorgaans het laagst, als je al niet moet betalen om terug te leveren).

Ik vergelijk al 18 maanden voor mijn profiel uur per uur de prijsverschillen tussen dynamisch en variabel.
Tot op heden was dit op jaarbasis nooit in het voordeel van dynamisch. Alleen in de maanden december en januari heeft dynamisch een voordeel (omdat ik dan geen teruglevering heb).
En dan nog, in januari 2024 had dynamisch 2 euro voordeel op variabel. Maar de vaste contractkost voor dynamisch is 5€. Dat verbruiksvoordeel is zelfs in een wintermaand zonder veel teruglevering aan het net dan al 3 euro in het nadeel.

Wanneer de TLV aan het net verder blijft zakken zal dat uiteraard anders worden.
Maar dan zou ik eerder overwegen om een tweede digitale meter te plaatsen (is toch gratis) en daar de laadpaal op aan te sluiten en vervolgens een dynamisch tarief te nemen voor de laadpaal en een variabel voor de woning (met TLV naar het net). Dan kan het laden automatisch gestuurd worden op de laagste uurtarieven en volledig vergoed door de werkgever volgens het zesmaandelijkse CREG gemiddelde.

Maar dat zien we wel weer als het zover is.
Idd typisch voorbeeld van "iedere situatie is anders" 😉
Dynamisch bij een netafname van 500kWh is dan ook niet aan te raden vanwege de reden die je aanbrengt.
Dat begint pas interessant te worden rond 3000 a 3500kWh netafname.
Mijn TLV was zelfs met momenten bijna dubbel dan de variabele aanbieding. (Tov engie direct). Uiteindelijk zit ik over een heel jaar aan dezelfde bruto afnameprijs als TLV.
Mijn injectie tussen 11u en 14u wordt dan ook gebufferd in de thuisbatterij zodat er meer in de hogere prijsregionen geïnjecteerd wordt (en niet meteen 's ochtends in de thuisbatterij van zodra overschot)... of in de auto gepompt als ik met de late/nacht shift sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
braxx1980 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:58:
[...]

Idd typisch voorbeeld van "iedere situatie is anders" 😉
Dynamisch bij een netafname van 500kWh is dan ook niet aan te raden vanwege de reden die je aanbrengt.
Dat begint pas interessant te worden rond 3000 a 3500kWh netafname.
Inderdaad.
Ik zit nu rond de 350 kWh netafname per jaar zonder naar iets te moeten kijken. Dus nog ruim marge om te spelen volgens het scenario van de max. factuur.
Uiteraard kan dit ook maar alleen omdat we een EU laadpas van de werkgever hebben zodat - wanneer er onvoldoende PV overproductie is - elders kunnen gaan laden (openbaar, parking werkgever, parking fitness, warenhuis, .... legio mogelijkheden hier).
Er staat nu een EV6 GTline in bestelling en die heeft V2L. Bij levering kunnen we gaan experimenteren met V2H (wel nog niet legaal in België O+ ). De Victron omvormer heeft immers een generator ingang waar de EV dan als "generator" zou kunnen fungeren.
Mijn (proefondervindelijk) uitgangspunt is dan ook niet de laatste eurcent er te kunnen uithalen maar om off grid te bereiken (doelstelling augustus 2031).
Moest het om zoveel mogelijk "winst" draaien (nu draaien we maar een 2000-2500 € winst per jaar op de energierekening zou ik inderdaad zoveel mogelijk thuis moeten laden en dit ook van het net.
De TLV via de werkgever is immers ook bijna altijd (veel) hoger dan de all in netafnamekost (TLV zat vorig jaar tussen de 35 en 55 cent en all in netafnamekost tussen de 20 en 27 cent).
Mijn TLV was zelfs met momenten bijna dubbel dan de variabele aanbieding. (Tov engie direct). Uiteindelijk zit ik over een heel jaar aan dezelfde bruto afnameprijs als TLV.
Mijn injectie tussen 11u en 14u wordt dan ook gebufferd in de thuisbatterij zodat er meer in de hogere prijsregionen geïnjecteerd wordt (en niet meteen 's ochtends in de thuisbatterij van zodra overschot)... of in de auto gepompt als ik met de late/nacht shift sta.
De TLV zit idd soms boven de variabele aanbieding.
Maar niet als ik alles in aanmerking neem:
- TLV bij Ecopower variabel was in 2023 doorgaans veel hoger dan de gemiddelde dynamische TLV
- Bij Engie is de TLV iets voordeliger maar de hoge dynamischevaste kost maakt dat, voor mijn situatie, ongedaan
- De uren dat ik teruglever is de dynamische TLV doorgaans op zijn laagst tot tegen het nulpunt aan.
- In terugleveren via de thuisaccu op de duurste uren geloof ik niet want de verliezen halen de winst dan naar beneden en de volumes zijn zo laag dat het niet uitmaakt. Drijf je de volumes op dan moet je veel capaciteit kunnen verzetten op een paar uur (wanneer de prijzen laag en hoog zijn) en dat drijft het capaciteitstarief dan weer op (en je valt dan sowieso, door het gestegen kWh volume) niet meer onder de max. netfactuur.
- Bij de max. netfactuur maak je voor het deel netafname extra winst omdat je dan totaal geen kWh netafnamekost meer betaalt en de all in prijs dan bijna 5 cent/kWh goedkoper is dan de reguliere prijs (onafhankelijk van de energieleverancier).

De thuisaccu wordt hier dan ook voor 100% ingezet om de netafname zo laag mogelijk te houden en niet om te handelen met PV overproductie van en naar het net noch om aan peakshaving te doen (want dat wordt dan toch niet aangerekend).

Victron heeft ook een beta lopen om de accu via DESS automatisch te laten handelen op de laagste en hoogste uren maar zijn ook ingehaald door de realiteit gezien het niet meer loont. (Harold Halewijn heeft daar op YT een onderbouwde uitleg over).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sky74
Ik denk niet dat er veel werkgevers zullen zijn die toelaten dat je je auto laadt op hun kosten om die dan te ontladen in je huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Klopt.
Veel moeten het er niet zijn, eentje is genoeg. :)

Waar een werkgever (hier toch) naar kijkt is het gemiddelde verbruik van elk type wagen en de software maakt dan een listing van de top anomaliën en dan wordt je pas eruit gepikt ter controle.
Merk daarbij op dat er ook zoiets bestaat als een "zware voet" (wat bij een bedrijfswagen waar men het verbruik niet zelf moet betalen nogal gangbaar is). Heb je dus zelf een gemiddeld verbruik van bv. 17 kWh/100 km en de rest +22 kWh/100 km (gemeten aan de laadpaal dus incl. laadverliezen) dan heb je met een lichte voet als een "voorsprong" inzake gemiddeld verbruik. :)
Om - rekening houdende met die 5 kWh verschil in rijstijl en de nodige 350 kWh - moet je op jaarbasis maar een 7000 km afleggen. Lijkt me niet echt problematisch?

En dan hebben we het niet over de gelegenheden waar je eens gratis de accu kan volladen (dat is dan ineens tot 70 kWh).
Vergeet ook niet dat mijn netafname (wat PV niet zelf kan produceren) op jaarbasis een 300 tot 350 kWh is. Dat zijn ocharme 5 laadbeurten van een BEV op een jaar. :+

Wanneer ik nu via de laadpaal van de werkgever ga laden betaalt de werkgever in se ook mijn netafname tussen half november en half februari. Hij betaalt immers veel meer (vorig jaar 31 tot 55 cent per geladen kWh bij een all in netafname rond de 22 cent waar de netafname nu al rond de 20 cent/km schommelt en de werkgeververgoeding rond de 36 €/kWh. Voor iedere 10 kWh die in de accu van de auto gaat kan ik nu later ook al 8 kWh van het net afnemen. :)

[ Voor 101% gewijzigd door IvoB2 op 10-02-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:07
Wij hebben binnen een paar weken ook een Alfen single pro, load balancing... We hebben momenteel nog een analoge meter, en ik wou niet extra investeren in de extra verbruiksteller om load balancing toe te passen , binnen een jaartje hebben we waarschijnlijk toch de digitale meter, en kan ik het doen via de P1 poort...
Maar voor the time being, ik gebruik HA, ik zie ook een Alfen custom component, zodat je dan paal kan regelen... Maar op basis van welke waarden kan je hoofdzekering uitvallen? Welke waarden hanteert bv de digitale meter? We hebben hier een 3 fase aansluiting... Moet ik me baseren op de 11kwh? Stel, we hebben even een groot verbruik tijdens koken etc, een verbruik van 4000Watt, schakel ik de laadpaal op dat moment terug naar bv 7000 Watt max??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Nu online
NoFate schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:36:
Wij hebben binnen een paar weken ook een Alfen single pro, load balancing... We hebben momenteel nog een analoge meter, en ik wou niet extra investeren in de extra verbruiksteller om load balancing toe te passen , binnen een jaartje hebben we waarschijnlijk toch de digitale meter, en kan ik het doen via de P1 poort...
Maar voor the time being, ik gebruik HA, ik zie ook een Alfen custom component, zodat je dan paal kan regelen... Maar op basis van welke waarden kan je hoofdzekering uitvallen? Welke waarden hanteert bv de digitale meter? We hebben hier een 3 fase aansluiting... Moet ik me baseren op de 11kwh? Stel, we hebben even een groot verbruik tijdens koken etc, een verbruik van 4000Watt, schakel ik de laadpaal op dat moment terug naar bv 7000 Watt max??
Zie zeker dat je de juiste (goed werkende) custom component gebruikt in HA.

Die van leeyuentuen werkt fantastisch. (https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox)
Leeyuentuen is een gebruiker hier op het forum.

Voor de rest moet je denken in ampère.
De laadpaal zit (standaardlicentie) op 16A (3,7kW monofase of 11kW 3fase).
Het kan ook zijn de paal de 32A licentie heeft. (7,4kW mono of 22kW 3f).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ja, we hebben de 32A licentie... Nuja , de BMW ix3 kan toch maar 11kW aan max... Dus dan kan ik me best op de 11kW en 16A tellen

Idd, had me idd gebaseerd op zijn custom en deze Wiki idd:

https://github.com/leeyue...y-automation-for-charging

[ Voor 3% gewijzigd door NoFate op 11-02-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Nuja, de vraag is, moet ik wel load balancing instellen? Stel de auto zit aan max laden van 11kw, en ik ben nog aan het verbruiken, stel totaal 15kW, kan mijn zekering dat aan? Of gaat de hoofdzekering dicht klappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

NoFate schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:02:
Nuja, de vraag is, moet ik wel load balancing instellen? Stel de auto zit aan max laden van 11kw, en ik ben nog aan het verbruiken, stel totaal 15kW, kan mijn zekering dat aan? Of gaat de hoofdzekering dicht klappen?
De hoofdzekeringen zijn 3x25A, die wil je dus niet (te lang) overbelasten.

Begrijp ik het goed dat je via HA wel een meting doet?

[ Voor 72% gewijzigd door B_S op 11-02-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
B_S schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:04:
[...]

De hoofdzekeringen zijn 3x25A, die wil je dus niet (te lang) overbelasten.

Begrijp ik het goed dat je via HA wel een meting doet?
Ja, ik kan mijn verbruik idd meten via HA, idd , de zekeringen zijn 25A , maar als ik de aflen zet op max 16A , de auto kan toch maar max op 11kW laden.... Dan ben ik toch niet aan het belasten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

NoFate schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Ja, ik kan mijn verbruik idd meten via HA, idd , de zekeringen zijn 25A , maar als ik de aflen zet op max 16A , de auto kan toch maar max op 11kW laden.... Dan ben ik toch niet aan het belasten ?
Klopt. Het gaat juist om de dynamische belasting ernaast. Als je ineens gaat koken met bijvoorbeeld 5kW op 2 fases ga je er overheen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
B_S schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:12:
[...]

Klopt. Het gaat juist om de dynamische belasting ernaast. Als je ineens gaat koken met bijvoorbeeld 5kW op 2 fases ga je er overheen ;)
Ja , klopt, maar dan spreken we bv over maximaal een half uurtje dat het kookfornuis opstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

De hoofdzekeringen kunnen tegen overbelasting. Als je ouderwetse zekeringen hebt in een afgesloten kast, houden ze het langer vol dan automaten. Een automaat onder de zekering kun je meestal zelf weer inschakelen, maar ik gok (gezien het feit dat je een oude meter hebt) dat dat hier niet kan.

Reken op +-€100 als de netbeheerder deze moet komen vervangen.

Je kan ook tot die tijd laden op 3x10A (6.9kW), dan blijft het doorgaans wel heel :)
NoFate schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:36:
Stel, we hebben even een groot verbruik tijdens koken etc, een verbruik van 4000Watt, schakel ik de laadpaal op dat moment terug naar bv 7000 Watt max??
Even een aanvullende vraag: zit je kookgroep op 3 fase aangesloten of op een dubbele (1 fase) groep? 4kW op 1 fase betekent namelijk 4000/230= +- 17,4A. Dan hou je nog geen 8A over.

[ Voor 34% gewijzigd door B_S op 11-02-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Net eens gekeken, we hebben hier een 3x32A aansluiting, dus max vermogen op 22kW ?

Als de auto maat 11kW aankan, dat ga ik nooit over de 22 gaan met nog eigen verbruik van andere toestellen... dus de denk dat ik zelfs geen load balancing moet instellen...?

Voor de zekerheid , mss gewoon de paal instellen op 12A ipv 16A ? Dat zal ook snen genoeg laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

NoFate schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:25:
Net eens gekeken, we hebben hier een 3x32A aansluiting, dus max vermogen op 22kW ?

Als de auto maat 11kW aankan, dat ga ik nooit over de 22 gaan met nog eigen verbruik van andere toestellen... dus de denk dat ik zelfs geen load balancing moet instellen...?

Voor de zekerheid , mss gewoon de paal instellen op 12A ipv 16A ? Dat zal ook snen genoeg laden...
Dat is ongebruikelijk in Nederland, maar niet onmogelijk.

12A lijkt me dan een goeie tussenweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
B_S schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Dat is ongebruikelijk in Nederland, maar niet onmogelijk.

12A lijkt me dan een goeie tussenweg.
Perfect, gaan we zo doen!!

Kookplaat is idd op 3 fase aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:48
B_S schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:19:
De hoofdzekeringen kunnen tegen overbelasting. Als je ouderwetse zekeringen hebt in een afgesloten kast, houden ze het langer vol dan automaten......
Nou hier niet. En de netbeheerder boeit het niet waardoor de zekering eruit is gegaan. Er moest een monteur komen, dus moet je betalen. Punt. Althans dat is mijn ervaring van vorige week.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 16:53
Heb een geweldige Home Assistant-kaart gevonden die perfect is om je laadpaal te bedienen en te monitoren. De kaart biedt een duidelijk overzicht van de status van je laadpaal, inclusief informatie over:

Huidige laadstatus: Is de laadpaal in gebruik of niet?
  • Huidig ​​vermogen: Hoeveel stroom wordt er verbruikt door de laadpaal?
  • Geschakelde fase: Op welke fase (indien van toepassing) laadt de laadpaal?
  • Verbruikte energie: Hoeveel energie is er verbruikt tijdens de laadsessie?
  • De kaart biedt ook verschillende mogelijkheden om je laadpaal te bedienen:
  • Wijzig laadvermogen: Je kunt het laadvermogen aanpassen, bijvoorbeeld om energie te besparen of om de laadtijd te verkorten.
  • Instellen van 'solar mode': Je kunt de laadpaal instellen om te laden met behulp van overtollige zonne-energie.
  • Aanpassen van 'solar level': Je kunt het maximale laadvermogen bepalen dat wordt gebruikt wanneer de laadpaal in 'solar mode' is.
  • Wisselen van fase: Je kunt de fase waarop de laadpaal laadt handmatig wisselen (indien van toepassing).
Je kunt de kaart aanpassen aan je eigen behoeften en voorkeuren.

Dit is een geweldige tool voor iedereen die zijn laadpaal optimaal wil benutten.

Enkele aanvullende opmerkingen:

De exacte functies van de kaart kunnen variëren, afhankelijk van de gebruikte hardware en software.
Het is belangrijk om de documentatie van de kaart te lezen voordat je deze gaat gebruiken.

Alfen HA component:
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

Card is hier beschikbaar kan je ook via HACS toevoegen
https://github.com/tmjo/charger-card

Sommige sensoren, zoals SoC (State of Charge), stroomverbruik en locatie van de wagen, zijn afhankelijk van de integratie van je elektrische voertuig in Home Assistant (HA).

Daarnaast gebruik ik de data van de HomeWizard P1 om de spanning en het stroomverbruik tijdens het laden live te kunnen bekijken.

Ik heb ook extra "utility"-sensors gemaakt voor de dagelijkse?maandelijkse verbruikte energie, die afkomstig zijn van de sensor van de Alfen laadpaal.

Pas de configuratie aan naar eigen keuze en veel plezier! En natuurlijk: sharing is caring ;)

Wees vrij om uw kaarten hier ook te delen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-79HgkifZC2nQRLvyMRg2W94kY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Y67OAeUtwWQJ4XeW3sLnqJb.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
type: custom:charger-card
chargerImage: Darkblue
entity: sensor.alfen
show_toolbar: true
show_stats: true
customCardTheme: theme_default
details:
  status:
    entity_id: sensor.alfen
  substatus:
    entity_id: sensor.alfen_connector_1_max_allowed_of_phases
  currentlimits:
    - 0
    - 6
    - 7
    - 8
    - 9
    - 10
    - 11
    - 12
    - 13
    - 14
    - 15
    - 16
  statetext:
    Available: CABLE NOT CONNECTED
    In Operative: LAADPAAL OFF
  collapsiblebuttons:
    group1:
      text: Change Settings
      icon: mdi:cog
    group2:
      text: group2
      icon: mdi:information
    group3:
      text: group3
      icon: mdi:speedometer
  info_left:
    - entity_id: sensor.alfen_uptime
      text: Uptime
    - entity_id: device_tracker.xxxxx_device_tracker
      text: Location
    - entity_id: sensor.xxxx_state_of_charge
      unit_show: true
      icon: mdi:ev-station
      round: 0
    - entity_id: sensor.xxxxx_range_electric
      unit_showontext: aaah
      icon: mdi:speedometer
  info_right:
    - entity_id: sensor.alfen_active_power_total_socket_1
      text: Alfen Power
    - entity_id: sensor.xxxx_charging_power
      text: EQB Power
      round: 1
    - entity_id: number.alfen_power_connector_max_current_socket_1
      text: Charger Limit
      unit: A
      icon: mdi:car
    - entity_id: sensor.alfen_smart_meter_current_total
      text: House Current
      icon: mdi:home
    - entity_id: sensor.p1_meter_active_power
      text: House Power
      unit: W
      icon: mdi:home
  group1:
    - entity_id: select.alfen_installation_max_allowed_phases
      text: Phase
      type: dropdown
      dropdownitems:
        - 1 Phase
        - 3 Phases
      service: select.select_option
      service_data:
        option: '#SERVICEVAL#'
        entity_id: select.alfen_installation_max_allowed_phases
    - entity_id: select.alfen_solar_charging_mode
      text: Solar mode
      dropdownitems:
        - Disable
        - Comfort
        - Green
      service_data:
        entity_id: select.alfen_solar_charging_mode
    - entity_id: number.alfen_max_station_current
      text: Max Limit
      icon: mdi:current-ac
      service: alfen_wallbox.set_current_limit
      service_data:
        entity_id: number.alfen_max_station_current
        limit: '#SERVICEVAL#'
    - entity_id: number.alfen_power_connector_max_current_socket_1
      text: Charger Limit
      service: alfen_wallbox.set_current_limit
      service_data:
        entity_id: number.alfen_power_connector_max_current_socket_1
        limit: '#SERVICEVAL#'
    - entity_id: number.alfen_solar_green_share
      text: Green Share
      unit: '%'
      icon: mdi:solar-power
      dropdownitems:
        - 100
        - 90
        - 80
        - 70
        - 60
        - 50
        - 40
        - 30
        - 20
        - 10
        - 5
        - 0
      service: alfen_wallbox.set_green_share
      service_data:
        entity_id: number.alfen_solar_green_share
        value: '#SERVICEVAL#'
    - entity_id: number.alfen_solar_comfort_level
      text: Solar level
      unit: W
      icon: mdi:power
      dropdownitems:
        - 1350
        - 1500
        - 2000
        - 2500
        - 3500
        - 4000
        - 4500
        - 5000
        - 5500
        - 6000
        - 6500
        - 7000
      service: alfen_wallbox.set_comfort_power
      service_data:
        entity_id: number.alfen_solar_comfort_level
        value: '#SERVICEVAL#'
  group2:
    - entity_id: sensor.alfen_voltage_l1n_socket_1
      text: Voltage L1
    - entity_id: sensor.alfen_voltage_l2n_socket_1
      text: voltage L2
    - entity_id: sensor.alfen_voltage_l3n_socket_1
      text: Volatage L3
    - entity_id: sensor.alfen_current_l1_socket_1
      text: Current L1
    - entity_id: sensor.alfen_current_l2_socket_1
      text: Current L2
    - entity_id: sensor.alfen_current_l3_socket_1
      text: Current L3
      type: info
  group3:
    - entity_id: sensor.alfen_main_active_max_current_socket_1
      text: Active Max Current
    - entity_id: sensor.alfen_main_external_max_current_socket_1
      text: External Max Current
    - entity_id: sensor.alfen_main_external_min_current_socket_1
      text: External Min Current
    - entity_id: sensor.alfen_main_start_max_current
      text: Main Max Start Current
    - entity_id: sensor.alfen_display_error_number_socket_1
      text: Error status
    - entity_id: sensor.alfen_display_state_socket_1
      text: Socket Status
  stats:
    default:
      - entity_id: sensor.alfen_daily_energy
        text: Charged Energy
      - entity_id: select.alfen_solar_charging_mode
        text: Solar mode
        dropdownitems:
          - Disable
          - Comfort
          - Green
        service_data:
        target:
          entity_id: select.alfen_solar_charging_mode
      - entity_id: switch.alfen_solar_charging_boost
        text: Solar Boost
      - entity_id: sensor.alfen_monthly_energy
        text: Monthly Energy
  toolbar_right:
    default:
      - service: alfen_wallbox.set_current_limit
        service_data:
          limit: '0'
        text: 0A charging
        icon: mdi:numeric-0-box
        unit_showontext: Amp
        service_data:
          limit: '6'
        text: 6A charging
        icon: mdi:numeric-6-box
        service_data:
          limit: '7'
        text: 7A charging
        icon: mdi:numeric-7-box
        service_data:
          limit: '8'
        text: 8A charging
        icon: mdi:numeric-8-box
brand: template
show_leds: true
compact_view: false
show_name: true
show_status: true
show_collapsibles: true
customImage: /local/alfen/alfen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

V_ger schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Nou hier niet. En de netbeheerder boeit het niet waardoor de zekering eruit is gegaan. Er moest een monteur komen, dus moet je betalen. Punt. Althans dat is mijn ervaring van vorige week.
Ook daar. Zoek maar eens de bijbehorende karakteristiek van de beveiliging op.

Een 25A gG patroon kan gedurende bepaalde tijd 2x I nominaal aan. Op den duur gaat deze wel achteruit en defect, ook met 5A overbelasting. Dit risico is uiteraard voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Ik heb vandaag deze add-on https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallboxin HA, het lukt maar niet om de laadpaal dmv ip adres te koppelen. Ik gebruik de login info van de kaart met inloggegevens die bij de laadpaal hoort.

Ik moet om in te loggen ook een “friendly name” invullen. Wellicht dat het hierop vast loopt

Wie van jullie heeft deze addon ook draaien en kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

berry76 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:16:
Ik heb vandaag deze add-on https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallboxin HA, het lukt maar niet om de laadpaal dmv ip adres te koppelen. Ik gebruik de login info van de kaart met inloggegevens die bij de laadpaal hoort.

Ik moet om in te loggen ook een “friendly name” invullen. Wellicht dat het hierop vast loopt

Wie van jullie heeft deze addon ook draaien en kan mij helpen?
Kun je wel gewoon via de app of de ACE installer inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
de Peer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:21:
[...]

Kun je wel gewoon via de app of de ACE installer inloggen?
Ja via MyEve kan ik inloggen. Ook kan ik het op adres in mijn netwerk vinden en reageert deze op pingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOUzx-RBLW-KkYFBA1fi-KkYZjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1URgN9ANKoB4etv63M2nEzmL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

berry76 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:23:
[...]

Ja via MyEve kan ik inloggen. Ook kan ik het op adres in mijn netwerk vinden en reageert deze op pingen
bedenk wel dat je ze niet tegelijk kunt gebruiken. Je verbinding met MyEve moet eerste verbroken worden. Misschien komt het daardoor?

By friendlyname kun je zelf wat kiezen (maar niet leeg laten!). De username dient wel admin te zijn.

Zie ook de eerder berichten hierover in dit topic:
dirksenrdh in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 11-02-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
de Peer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:29:
[...]

bedenk wel dat je ze niet tegelijk kunt gebruiken. Je verbinding met MyEve moet eerste verbroken worden. Misschien komt het daardoor?

By friendlyname kun je zelf wat kiezen (maar niet leeg laten!). De username dient wel admin te zijn.

Zie ook de eerder berichten hierover in dit topic:
dirksenrdh in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Dankjewel, HA blijft laden. Ik had idd zelf ook al bedacht dat de app niet te gelijk te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Ik heb de wifi antenne even opnieuw opgestart, dit was het probleem. Ik kan nu 145 entiteiten toevoegen aan ha.

Nu de volgende stap in mijn leerproces, hoe ga ik er voor zorgen dat de laadpaal slim met Tibber kan communiceren.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:48
berry76 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:05:
Ik heb de wifi antenne even opnieuw opgestart, dit was het probleem. Ik kan nu 145 entiteiten toevoegen aan ha.

Nu de volgende stap in mijn leerproces, hoe ga ik er voor zorgen dat de laadpaal slim met Tibber kan communiceren.

Iemand tips?
Euh, je schrijft dat je HA hebt. Waarom zou je laadpaal dan met tibber moeten communiceren?
In HA bepaal je wanneer je de paal vrij wil geven. Dat kan je doen door de maximale laadstroom aan te passen of naar 0 te zetten. Of je dat handmatig doet of via iets dat de goedkoopste uren bepaalt is aan jezelf.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

berry76 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:05:

Ik kies zelf nooit voor vendor lock-in. Ik maak dus nooit gebruik van een API die alleen met een abonnement bereikbaar is. Zo kun je altijd overstappen naar een concurrent als daar een goede reden voor is.
Ik zou er voor kiezen om een openbare bron (energietarieven per uur) te gebruiken en daar de paal via HA mee aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
V_ger schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:09:
[...]

Euh, je schrijft dat je HA hebt. Waarom zou je laadpaal dan met tibber moeten communiceren?
In HA bepaal je wanneer je de paal vrij wil geven. Dat kan je doen door de maximale laadstroom aan te passen of naar 0 te zetten. Of je dat handmatig doet of via iets dat de goedkoopste uren bepaalt is aan jezelf.
Ik ben niet ervaren met HA of programmeren, maar ik probeer en ik leer. _/-\o_
Kleine stapjes vooruit en grote terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 23:00
FloRadix schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:14:
Heb een geweldige Home Assistant-kaart gevonden die perfect is om je laadpaal te bedienen en te monitoren. De kaart biedt een duidelijk overzicht van de status van je laadpaal, inclusief informatie over:

....

customImage: /local/alfen/alfen.png[/code]
zou je die custom image willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred.
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
FloRadix schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:14:
Heb een geweldige Home Assistant-kaart gevonden die perfect is om je laadpaal te bedienen en te monitoren.
Nice! 8)
Van waar haal je de SOC / locatie / range?
Is dit via de Mercedes Me API?

Ik probeer dit ook al een tijdje maar Mercedes wil mij geen API key geven omdat ik geen BTW nr. heb. :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 16:53
ben benieuwd naar jullie resulaten / ervaringen:)

voor mercedes gebruik ik de volgende HA component :
https://github.com/ReneNulschDE/mbapi2020

logo Alfen - kan je ook online vinden met transparante achtergrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/864uJKGGJAXtbgjMbQEbK4wBcAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9TWW8EA8QlIKKRa4WmgCV9J.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred.
  • Niet online
Bedankt FloRadix, Ik ga dat testen.

** edit **
Thx. Het werkt met mercedesme2020 8)

Als iemand een foto nodig heeft van een laadpunt met stekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8vODDfyYr4uWcb8TzMDGRGQrV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TgNg0bz3OJVo0N2TroA8g8JZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Fred. op 11-02-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
Als je je laadpaal via HA stuurt, zet je de loadbalancing functie van je laadpaal via de p1 poort best af zeker.
Of kan je op een of andere manier ervoor zorgen dat die als backuo dient voor als HA faalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sky74 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:53:
Als je je laadpaal via HA stuurt, zet je de loadbalancing functie van je laadpaal via de p1 poort best af zeker.
Of kan je op een of andere manier ervoor zorgen dat die als backuo dient voor als HA faalt?
Ik stuur via HA via modbus aan. Als de modbus verbinding verbroken wordt gaat hij op 'safe current mode' (langzaam) door met laden. Dat heeft dus al een ingebouwde backup. Dit is bij een Alfen laadpaal.

Als je geen modbus gebruikt, zou ik LB gewoon aan laten.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 12-02-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Eind februari wordt hier een Alfen pro geplaatst.

Nu is me verteld (en dat was me niet duidelijk alvorens ik de offerte accepteerde van de paal), dat deze laadpaal een L0 aarding nodig heeft om correct te werken en aan balancing te doen via de hoofdteller, op 3 fases.

Op dit moment is de woning aangesloten op 1 fase. 3 fase is mogelijk, maar dan enkel 3x230V (oudere wijk) met L1, L2, en L3 (zonder L0). (ik ben geen elektrotechnicus, ik geef zo goed mogelijk weer wat me verteld is)

Er wordt me gezegd dat
- de laadpaal apart aansluiten op 1 van de fases apart niet mogelijk is (dus maximaal laden op 1 fase, 7.3 kW enkel voor garage/laadpaal)
- dat 3 fases laden op 3x230 niet lekker (of helemaal niet) werkt (errors, eruit klappen) en ook niet kan load-balancen zonder die L0

Op zich is 7,3 kW genoeg om 's nachts te laden ('s nachts verder nauwelijks verbruik in de woning behalve wat IT apparatuur), maar het betekent dus ook dat ik niet maximaal gebruik kan maken van de laadpaal of waar ik voor betaal. Of overdag nog een sessie starten aan 22kW mocht het laden 's nachts om wat voor reden dan ook gestopt zijn, of bijvoorbeeld na een dag rijden nog ver weg moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Heb vandaag mijn laadpaal getest met zonneladen. De paal wordt geknepen op 1,4kW als er geen zon is en als er zon is wordt het laden verhoofd (ben tot 2,4kW geraakt vandaag). Dus mijn setyp met Homewizard P1 meter werkt perfect en ga dus zoveel mogelijk zonnestroom in de wagen steken om mijn verbruik in de winter te coveren :).
Amos_x schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:23:

Nu is me verteld (en dat was me niet duidelijk alvorens ik de offerte accepteerde van de paal), dat deze laadpaal een L0 aarding nodig heeft om correct te werken en aan balancing te doen via de hoofdteller, op 3 fases.

Op dit moment is de woning aangesloten op 1 fase. 3 fase is mogelijk, maar dan enkel 3x230V (oudere wijk) met L1, L2, en L3 (zonder L0). (ik ben geen elektrotechnicus, ik geef zo goed mogelijk weer wat me verteld is)

Er wordt me gezegd dat
- de laadpaal apart aansluiten op 1 van de fases apart niet mogelijk is (dus maximaal laden op 1 fase, 7.3 kW enkel voor garage/laadpaal)
- dat 3 fases laden op 3x230 niet lekker (of helemaal niet) werkt (errors, eruit klappen) en ook niet kan load-balancen zonder die L0

Op zich is 7,3 kW genoeg om 's nachts te laden ('s nachts verder nauwelijks verbruik in de woning behalve wat IT apparatuur), maar het betekent dus ook dat ik niet maximaal gebruik kan maken van de laadpaal of waar ik voor betaal. Of overdag nog een sessie starten aan 22kW mocht het laden 's nachts om wat voor reden dan ook gestopt zijn, of bijvoorbeeld na een dag rijden nog ver weg moet.
Een 3x230V net is inderdaad een minderheid en de laadpalen kunnen daar over het algemeen niet goed tegen.
Ofwel monofase ofwel 3X400V+N is de goede aansluiting.

Welk net heb je eigenlijk? Met een 3x230V 25a (vaak voorkomend in dat geval) kan je laden aan 7,3kW ook vergeten en val je terug op 4,3kW oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Engineer Stewie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:47:

Een 3x230V net is inderdaad een minderheid en de laadpalen kunnen daar over het algemeen niet goed tegen.
Ofwel monofase ofwel 3X400V+N is de goede aansluiting.

Welk net heb je eigenlijk? Met een 3x230V 25a (vaak voorkomend in dat geval) kan je laden aan 7,3kW ook vergeten en val je terug op 4,3kW oid.
Ja dat, waarschijnlijk. Zoals gezegd, ik ben geen elektrotechnicus. Dus waarschijnlijk 4,3kW dan zoals je zegt (minder als de was of kookplaat aan ligt). Verhuizen zit er niet meteen in, en 3x400V moet van ver getrokken worden dus heel erg duur.

Daar zit je dan met een dure paal, die je kan gebruiken op 1/5 van de capaciteit. En als ik het goed begrijp, hoe lager de stroom hoe meer laadverlies (procentueel). Blijkbaar..

Ik probeer collega's/kennissen genuanceerd bij te brengen dat EV rijden kan, maar met dit soort verhalen kan ik het ook niet recht praten. Ik heb in de winter tijdelijk en dagelijks 52 kWh per dag op gereden. (2x100km, 25-26 kWh/100km). 13 uur laden dus, dat krijg je dus al niet gedaan als je na het werk de auto nogmaals nodig hebt voor iets anders en pas om 11u aan de paal kan hangen (max. 8u laden)

Van zodra deze lease om is, auto weg, paal weg, en ICE terug. Ofwel een lichte kleine boodschappen EV voor het lokale rondjes rijden af te dekken (zoe, mini, fiat), en ICE voor het normale gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ligt er maar net aan.

Ik kan laden aan 11kW (paal kan 22kW), maar laad zo traag mogelijk wegens capaciteitstarief. Laadverlies is idd procentueel hoger, maar voor de werkgever.

Ik rij wel niet veel (minder dan 2000km/maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Nu online
Amos_x schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:58:
[...]

Ja dat, waarschijnlijk. Zoals gezegd, ik ben geen elektrotechnicus. Dus waarschijnlijk 4,3kW dan zoals je zegt (minder als de was of kookplaat aan ligt). Verhuizen zit er niet meteen in, en 3x400V moet van ver getrokken worden dus heel erg duur.

Daar zit je dan met een dure paal, die je kan gebruiken op 1/5 van de capaciteit. En als ik het goed begrijp, hoe lager de stroom hoe meer laadverlies (procentueel). Blijkbaar..

Ik probeer collega's/kennissen genuanceerd bij te brengen dat EV rijden kan, maar met dit soort verhalen kan ik het ook niet recht praten. Ik heb in de winter tijdelijk en dagelijks 52 kWh per dag op gereden. (2x100km, 25-26 kWh/100km). 13 uur laden dus, dat krijg je dus al niet gedaan als je na het werk de auto nogmaals nodig hebt voor iets anders en pas om 11u aan de paal kan hangen (max. 8u laden)

Van zodra deze lease om is, auto weg, paal weg, en ICE terug. Ofwel een lichte kleine boodschappen EV voor het lokale rondjes rijden af te dekken (zoe, mini, fiat), en ICE voor het normale gebruik.
Je kan ook een (scheidings)transfo vragen die de 3x220 omzet naar 3x400+N
problem solved (enkel wat dieper in de buidel tasten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 22:36
Amos_x schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:23:

Er wordt me gezegd dat

Zelfde situatie hier met 3x230V huisaansluiting, dus maximaal 7kW laden over één fase. Baalde ik eerst ook van, maar uiteindelijk blijkt het allemaal wel mee te vallen. Qua capaciteitstarief in Vlaanderen wil je vanuit thuis eigenlijk niet supersnel laden op hoog vermogen. Maar daarnaast blijkt in de praktijk een paar uur laden aan 7kW ruim voldoende om weer door te kunnen. En voor echt die ene keer dat je 's avonds heel laat thuis bent met een accu die helemaal leeg is en dsn binnen drie uur weer een volle accu nodig hebt, is er echt wel een echte snellader in de buurt.

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
minitrue schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:10:
[...]

Zelfde situatie hier met 3x230V huisaansluiting, dus maximaal 7kW laden over één fase. Baalde ik eerst ook van, maar uiteindelijk blijkt het allemaal wel mee te vallen. Qua capaciteitstarief in Vlaanderen wil je vanuit thuis eigenlijk niet supersnel laden op hoog vermogen. Maar daarnaast blijkt in de praktijk een paar uur laden aan 7kW ruim voldoende om weer door te kunnen. En voor echt die ene keer dat je 's avonds heel laat thuis bent met een accu die helemaal leeg is en dsn binnen drie uur weer een volle accu nodig hebt, is er echt wel een echte snellader in de buurt.
Van dit soort, op jezelf of je eigen referentiekader betrokken uitspraken, krijg ik de kriebels in elke EV discussie. Want de ev MOET gewoon helemaal voor elke persoon perfect zijn. "Die ene keer"... Voor jou wellicht. En voor wie zich afvraagt waarom ik dan de EV bijhoud, een gegeven salariswagen kijk je niet in de bek. En de polestar 2 rijdt vlotter dan menig ICE. Dit is nu eenmaal een enorm 'salaris' voordeel, dat je prive niet kan evenaren. Van werkgever veranderen, heb ik op dit moment geen zin in enkel voor deze reden.

De voorbije wintermaanden verstook ik elke dag 50+ kWh. (11-12u laden aan 4.5 kW). En dan kan je al eens af en toe laat thuis zijn, en vroeg moeten vertrekken, en je begint al geleidelijk aan in de problemen te komen. Laden op locatie is op dit moment (stadscentrum) eerder een loterij dan een zekerheid (weinig palen, vaak bezet). Als je op projectbasis werkt, en weinig tot geen thuiswerk doet, hangt het echt van de (tijdelijke) situatie af.

En volgend scenario los je daarmee niet op, namelijk een error bij het laden of dat het laden om wat voor reden dan ook 's nachts onderbroken is. Dit is al een paar keer gebeurd op publieke laadpalen (nee, ik gebruik de app bij de polestar niet, want de app is rommel. Dus dan weet ik dat pas de volgende ochtend).

Ik heb het voorbije jaar, zonder eigen laadpaal, gemakkelijk 50+ keer aan de snellader moeten laden. Zal de situatie met een eigen lader een flinke verbetering zijn? Vast wel, ben ik zeker van. Maar dat hele verhaaltje van 4 of 5 kW traag laden, met een dure paal (eigen 'investering'), hadden ze me wel duidelijk mogen uitleggen. (en ja, tweakers-gewijs wordt de schuld vast wel weer bij mezelf gelegd, had ik me maar 'beter moeten inlezen', en 'op de hoogte zijn'. In een vakgebied dat het mijne niet is, en me verder ook 0,0 interesseert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
braxx1980 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:30:
[...]

Je kan ook een (scheidings)transfo vragen die de 3x220 omzet naar 3x400+N
problem solved (enkel wat dieper in de buidel tasten)
Wat is "wat dieper"? 200 euro of 2000 euro? Nee bedankt, trouwens. Ik heb al een heel dure complete renovatie achter de rug, inclusief elektra. Ik zal niet nog eens prijzen aanvragen en vergelijken, en me door dure techniekers dure installaties laten aansmeren. Ik wil verder geen geprutst meer aan mijn op dit moment netjes ingerichte (1 fase) installatie. Het kan een minieme ingreep zijn, of niet. Geen idee, mijn vakgebied niet, dus installateurs kunnen me weer van alles wijs maken. Daar heb ik op dit moment wel min of meer de buik van vol, en wil niets meer vernemen ivm extra kosten en offertes. En al zeker niet zelf extra kosten aangaan voor een auto van de werkgever.

Geen probleem verder, ik zal wel laden aan 4 kW. Ik had dan ook een goedkopere paal kunnen kopen, of zelfs met de granny lader aan 2,5 kW. 0 extra kost ... :F Les geleerd.

De markt wordt overspoeld door low mileage tweedehands ICE topspul. Na deze (nog drie jaar) nog eens ICE, en dan kijk ik wel weer eens als solid state en 300 kW laden een ding zijn.

edit: lol, zonder exact te weten waar ik op moet zoeken, zie ik prijzen van 4000 tot ongeveer 10000 euro. Bijdehandse opmerking weer. Typisch dit forum en tweakers. Wat moet je met zo'n nutteloos "feitelijk correct" advies? Tijdverlies dus weer, maar toch bedankt (y) . Ik ga zelf even 4-5k neerleggen, ja hoor... 8)7 :?

[ Voor 11% gewijzigd door Amos_x op 13-02-2024 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Nu online
Amos_x schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:14:
[...]

edit: lol, zonder exact te weten waar ik op moet zoeken, zie ik prijzen van 4000 tot ongeveer 10000 euro. Bijdehandse opmerking weer. Typisch dit forum en tweakers. Wat moet je met zo'n nutteloos "feitelijk correct" advies? Tijdverlies dus weer, maar toch bedankt (y) . Ik ga zelf even 4-5k neerleggen, ja hoor... 8)7 :?
Dit is echt geen "bijdehandse oplossing" of "nutteloze opmerking".
Dit wordt vaker gedaan dan je denkt.
YouTube: Op een net van 3x230V heb je 3N400V nodig? Wij kunnen wat Fluvius ni...
YouTube: Sessie laadpaal 5: Wat met 3x230V? Wat zijn de mogelijkheden? Optie 2:
Indien alles te herkableren is, is het volgens Kurt van FullEnergy idd een meerkost van 4000€ (incl werkuren) voor de volledige installatie... Hier spreken ze wel over heel het huis om te zetten naar 3x400+N.
Enkel de laadpaal op 3x400+N zetten moet ook mogelijk zijn...

Even zoeken vind ik een transfo van 13kVA voor 1200€ en een 24kVA voor 1900€.

Je kan ook eventueel nadenken over die kost uit te geven aan het verbruik+abo voor te laden aan een SUC voor die (meerdere) keren dat je dan bijna leeg bent en de volgende dag weer snel op de baan moet.
Die kosten/baten moet je doen (of door je werkgever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Laatst online: 03-08 22:51
Misschien offtopic. Maar ik lees hier over p1 en utp.

Ik heb net een tweede zonnepaneel installatie gekregen. Daarbij is er heel wat aan de p1 connector gebeurd.

Echter, de bijbehorende app lijkt de p1 standen niet goed weer te geven. Productie is alleen de nieuwe panelen, en export is gelijk aan overproductie nieuwe panelen (als die er is).

Moet ik me nu zorgen maken over p1, en daarmee de verrekening van de stroom als ik mijn laadpaal gebruik?

Ik kan me niet heugen dat er een simkaart in de paal is gegaan, namelijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

familyman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:52:
Misschien offtopic. Maar ik lees hier over p1 en utp.

Ik heb net een tweede zonnepaneel installatie gekregen. Daarbij is er heel wat aan de p1 connector gebeurd.

Echter, de bijbehorende app lijkt de p1 standen niet goed weer te geven. Productie is alleen de nieuwe panelen, en export is gelijk aan overproductie nieuwe panelen (als die er is).

Moet ik me nu zorgen maken over p1, en daarmee de verrekening van de stroom als ik mijn laadpaal gebruik?

Ik kan me niet heugen dat er een simkaart in de paal is gegaan, namelijm.
Wat heeft je omvormer en zonnepanelen met P1 te maken? Die app geeft gewoon je productie weer waarschijnlijk?

Wat is concreet je vraag? Waarom denk je dat P1 niet klopt?
klopt het wel als je direct op de slimme meter afleest?

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 13-02-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Laatst online: 03-08 22:51
de Peer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Wat heeft je omvormer en zonnepanelen met P1 te maken? Die app geeft gewoon je productie weer waarschijnlijk?
De app geeft alleen de productie van de nieuwe panelen weer. Daardoor zijn de getallen over gebruik en export niet logisch.

De oude pv draait gewoon en levert van zijn string namelijk ook stroom.

Aangezien de paal de eerste was die aan p1 gehangen werd, vraag ik me af of ik me bij het laden aan de paal, zorgen moet maken over de rapportage aan eneco die bij mij stroom inkoopt daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

familyman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:59:
[...]

De app geeft alleen de productie van de nieuwe panelen weer. Daardoor zijn de getallen over gebruik en export niet logisch.

De oude pv draait gewoon en levert van zijn string namelijk ook stroom.

Aangezien de paal de eerste was die aan p1 gehangen werd, vraag ik me af of ik me bij het laden aan de paal, zorgen moet maken over de rapportage aan eneco die bij mij stroom inkoopt daarvoor.
Sorry ik begrijp er niets van. Het maakt niet uit wie er eerst is.
als je slimme meter gewoon functioneert krijgt eneco de juiste waarden.
Het is niet zo dat jij de P1 waarde kunt beïnvloeden door iets verkeerd aan te sluiten

Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt. Lees je nu de P1 uit of je omvormers?

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 13-02-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moustaccio
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-07 22:52
Ik lees veel berichten over 3x400v en de verwarring met 3 fase.
In NL huishoudens hebben we 3x230v plus een Nul.
Tussen de fasen staat dan 400v. Echter tussen ieder fase en de nul staat 230v.
In het kader van laden gaat het dan om 11kw of 22kw 3-fase. Of 1/3 van die vermogens (3,6kw of 7,2kw).
En dat zit ‘m in het Amperage.

Immers (watt) = (volt) x (ampere)

3,6 of 11kw is dus haalbaar op 16A en 7,2 of 22kw op 32A.

Je thuisaansluiting wordt iets hoger afgezekerd vanwege meerdere gebruikers.

1x35 of 3x25 is standaard vwb vastrecht. Ca €275,-

3x35 of hoger kost je 3-4x zoveel geld per jaar. Ca €1000,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
  • Nu online
Moustaccio schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:48:
Ik lees veel berichten over 3x400v en de verwarring met 3 fase.
In NL huishoudens hebben we 3x230v plus een Nul.
Tussen de fasen staat dan 400v. Echter tussen ieder fase en de nul staat 230v.
In het kader van laden gaat het dan om 11kw of 22kw 3-fase. Of 1/3 van die vermogens (3,6kw of 7,2kw).
En dat zit ‘m in het Amperage.

Immers (watt) = (volt) x (ampere)

3,6 of 11kw is dus haalbaar op 16A en 7,2 of 22kw op 32A.

Je thuisaansluiting wordt iets hoger afgezekerd vanwege meerdere gebruikers.

1x35 of 3x25 is standaard vwb vastrecht. Ca €275,-

3x35 of hoger kost je 3-4x zoveel geld per jaar. Ca €1000,-
Als je 3x230 + N zou hebben zou je tussen fase en N 120V meten en fase onderling 230V meten.
wat je beschrijft is zowizo 3x400 + N

In België zijn er 2 verschillende netten.
3x230 zonder N. (daadwerkelijk 230 tussen de fase)
3x400 met N (400V tussen de fase en 230 tussen 1 van de fase en de N)

monofase: vermogen (W) = spanning(V) x stroomsterkte(A)
3fase: vermogen = spanning (V) x stroomsterke x 1.73 (vierkantswortel 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:31
In oude gebieden in Vlaanderen en de binnenstad van Amsterdam heb je 3x127vac dan is enkel monofase (duofase, tussen de fases 230vac) mogelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Microstar op 13-02-2024 20:04 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustaccio
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-07 22:52
Volgens mij spreek je alleen van 3x400 als er geen nul aanwezig is.
braxx1980 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Als je 3x230 + N zou hebben zou je tussen fase en N 120V meten en fase onderling 230V meten.
wat je beschrijft is zowizo 3x400 + N

In België zijn er 2 verschillende netten.
3x230 zonder N. (daadwerkelijk 230 tussen de fase)
3x400 met N (400V tussen de fase en 230 tussen 1 van de fase en de N)

monofase: vermogen (W) = spanning(V) x stroomsterkte(A)
3fase: vermogen = spanning (V) x stroomsterke x 1.73 (vierkantswortel 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedraak
Hallo,

Ik wou graag even jullie mening over het wijzigen van de laadstroom. Hoe vaak kan je dat eigenlijk 'veilig' doen ? Om de 30 seconden, om de paar minuten, ... ? En moet je dan best geleidelijk de stroom verhogen/verlagen of zijn grote sprongen (bijv in 1 keer +16A) geen probleem?

Momenteel nog geen ervaring met de solar charging optie van Alfen (en hoe zij dat aanpakken) of iets als EVCC. Ik las wel op de website van EVCC dat om de 30sec normaal geen probleem zou mogen zijn (https://docs.evcc.io/en/d...ce/configuration/interval)

Ben benieuwd!

Groeten,
Dirk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 22:36
Amos_x schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:07:
[...]

Van dit soort, op jezelf of je eigen referentiekader betrokken uitspraken, krijg ik de kriebels in elke EV discussie. Want de ev MOET gewoon helemaal voor elke persoon perfect zijn. "Die ene keer"... Voor jou wellicht. En voor wie zich afvraagt waarom ik dan de EV bijhoud, een gegeven salariswagen kijk je niet in de bek. En de polestar 2 rijdt vlotter dan menig ICE. Dit is nu eenmaal een enorm 'salaris' voordeel, dat je prive niet kan evenaren. Van werkgever veranderen, heb ik op dit moment geen zin in enkel voor deze reden.
De enige juiste oplossing is natuurlijk de ongelijke beloning door salariswagens afschaffen.

Dit forum is er ook voor om persoonlijke ervaringen te delen en om andere mensen te helpen. Dus daarom mijn berekening: met de Vlaamse ouderwetse 3x230 kun je op max 7,3kW laden. Dat betekent dat je als je om 22u 's avonds thuiskomt en om 6u weer de baan op moet je 58,4 kWh hebt kunnen laden. Dat meer dan 80% van een Polestar 2 accu.

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
minitrue schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:30:
[...]

De enige juiste oplossing is natuurlijk de ongelijke beloning door salariswagens afschaffen.
Wat is er 'ongelijk' aan? Als bijna elke job er een heeft, dan is het gewoon salaris. Prima hoor, afschaffen, en dan ook belastingen 20% naar omlaag, want dan was dit soort verkapte loonoptimalisatie niet nodig geweest.
Dit forum is er ook voor om persoonlijke ervaringen te delen en om andere mensen te helpen. Dus daarom mijn berekening: met de Vlaamse ouderwetse 3x230 kun je op max 7,3kW laden. Dat betekent dat je als je om 22u 's avonds thuiskomt en om 6u weer de baan op moet je 58,4 kWh hebt kunnen laden. Dat meer dan 80% van een Polestar 2 accu.
We zullen het zien. Ik weet niet of ik 25A of 32A heb, moet ik nog even nagaan. Als ik in de toekomst elektrisch wil verwarmen (nu nog gas), moet daar ook nog iets vanaf.

Ik zal de vraag anders stellen. En ja, het is allemaal 'eigen schuld' door het niet helemaal uit te zoeken. Bestaan er laadpalen van een ander merk (Smappee, wallbox, evbox, wat nog allemaal, ...) die wel op 3 fasen 230V zonder L0 kunnen laden, met correcte load balancing en die niet in error gaan?

Want anders had ik zo'n paal moeten installeren, maar die werd via de 'best buy' niet aangeboden, en dan vind ik dat jammer dat er niet gedacht wordt in functie van de werknemer, maar gewoon maar wat laadpalen neergezet worden.

Ik ga er van uit dat een alfen pro een goede kwaliteitsvolle paal is, althans dat begrijp ik toch uit dit topic. Maar het was beter geweest als ze maximaal bruikbaar zouden zijn, ook op oudere netten in oudere wijken waar sommigen nu eenmaal wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

Amos_x schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:03:
Ik zal de vraag anders stellen. En ja, het is allemaal 'eigen schuld' door het niet helemaal uit te zoeken. Bestaan er laadpalen van een ander merk (Smappee, wallbox, evbox, wat nog allemaal, ...) die wel op 3 fasen 230V zonder L0 kunnen laden, met correcte load balancing en die niet in error gaan?
Nee, het is een beperking van het net, niet van de paal. Als de paal in error gaat (of het voertuig beter gezegd) is dat omdat deze tussen de fases 400V verwacht.

Op het moment dat je de paal op de juiste manier aansluit op 2 fases werkt het effectief als een 1 fase aansluiting (230V), dus 32A (7.36kW) maximaal. De Alfen palen zijn zo ontworpen dat ze werken op 230V tussen L1 en N. Wat er verder op L2 en L3 wordt aangesloten wordt gemeten (door de kWh meter) en doorgeschakeld met een relais bij een laadsessie.

Wat heeft load balancing ermee te maken? Ook dat is niet merk specifiek. Het moet ondersteund worden, het signaal moet de lader bereiken en deze moet juist geconfigureerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
dikkiedraak schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:14:
Hallo,

Ik wou graag even jullie mening over het wijzigen van de laadstroom. Hoe vaak kan je dat eigenlijk 'veilig' doen ? Om de 30 seconden, om de paar minuten, ... ? En moet je dan best geleidelijk de stroom verhogen/verlagen of zijn grote sprongen (bijv in 1 keer +16A) geen probleem?

Momenteel nog geen ervaring met de solar charging optie van Alfen (en hoe zij dat aanpakken) of iets als EVCC. Ik las wel op de website van EVCC dat om de 30sec normaal geen probleem zou mogen zijn (https://docs.evcc.io/en/d...ce/configuration/interval)

Ben benieuwd!

Groeten,
Dirk
Bij de alfen solar charging heb ik het zien wijzigen van stroom elke 2/3 seconden!!! Laden werd ook vaak hetstopgezet en weer aangezet (elke wolk...). Ik werd er heel erg nerveus van. Electrisch vind de laadpaal het misschien allemaal wel ok maar je auto gaat het waarschijnlijk het eerst begeven.

Bij evcc heb ik inderdaad 30s aangehouden tussen starten en stoppen laden. Dit werkt eigenlijk ook veel fijner dan bij elke wolk stroom aanpassen. Ik heb wat ge-experimenteerd met 15s maar je gaat inderdaad rare fouten krijgen bijv met fase wisselen (1p <-> 3p). Daarbij geeft evcc een commando om naar 1p te gaan maar je laadpaal daar nog lang mee bezig is en dan evcc denkt dat het al gedaan was enz.. Bij evcc gebruiken ze helaas maar 1 global timer `interval` in plaats van meerdere timers. Ik had graag gezien dat ze het wat slimmer hadden gebouwd bijv een timer voor phase switching, stroom updates etc.

Let wel op het grote nadeel nu met evcc is dat load management (load balancing) niet is ingebouwd. Ik draai een experimentele evcc build met dat er in en dat werkt prima, maar werkt dus ook op 30s wat genoeg moet zijn om te reageren in een moderne meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 13:59

GJA

dikkiedraak schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:14:
Hallo,

Ik wou graag even jullie mening over het wijzigen van de laadstroom. Hoe vaak kan je dat eigenlijk 'veilig' doen ?
Zo weinig mogelijk en in ieder geval ervoor zorgen dat je 3 fasen blijft gebruiken. Dat betekent boven de 3x6 ampère blijven (bij mij houdt ie er beneden de 3x6 ampère mee op).

De paal trekt het wel, de omvormers in je auto gaan eraan. Je hebt 1 per fase, de paal begint met de eerste fase en schakelt de andere 2 iets later bij. Als je dat te snel of te vaak doet klappen ze kapot.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• dikkiedraak
Bedankt allebei!
GJA schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:04:
[...]
Als je dat te snel of te vaak doet klappen ze kapot.
Bedoel je specifiek het fase wisselen of ook gewoon bij monofase zo vaak de laadstroom aanpassen, bijvoorbeeld elke 30 seconden. Ik heb namelijk geen 3 fasen :)

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 13:59

GJA

dikkiedraak schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:57:
Bedankt allebei!

[...]

Bedoel je specifiek het fase wisselen of ook gewoon bij monofase zo vaak de laadstroom aanpassen, bijvoorbeeld elke 30 seconden. Ik heb namelijk geen 3 fasen :)
Ik bedoel het in- en uitschakelen van de laadstroom. Dat is een stressmomentje voor de omvormer. Als je 1 fase gebruikt zal de auto ook maar 1 omvormer gebruiken. Ook daarvoor geldt dat in- en uitschakelen telkens een stressmomentje is. Ik zou dat echt zoveel mogelijk voorkomen.
Vermogen variëren lijkt me minder problematisch. Als de panelen hier weer goed gaan bijdragen zal ik solar ook weer inschakelen maar dan wel met comfort op 3x6 ampère. Dan maar minder efficiënt; een defecte omvormer is vervelender.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
  • Laatst online: 06-09 18:45
Zijn er mensen met een alfen pro line laadpaal met load balancing?
Blijkbaar zou deze niet werken met "totaal vermogen" maar met "vermogen per fase"
Groot nadeel dus als je volgende wilt instellen:
max 3.6KW van net afhalen (16A totaal over 3 fases)
Alfen maakt daar van 16A per fase dus 11KW wnnr je 3f auto insteekt ...
bijkomend:
stel je haalt 2A af op Fase 1, dan gaat u paal bij monofase wagen 14A trekken, met de stromen op F2 en F3 houd die dan geen rekening....
loadbalancing is dus nutteloos??
Pagina: 1 ... 23 ... 91 Laatste