Het is niet helemaal duidelijk wat je wilt bereiken, maar loadbalancing is er niet om de laadstroom naar je auto te regelen maar om er voor te zorgen dat je netaansluiting niet overbelast wordt. Als je auto aan het laden is en je schakelt andere verbruikers bij waardoor je stroom op een van de fases boven de maximale waarde van je netaansluiting komt, dan zal loadbalancing de laadstroom naar je auto beperken. Zeker niet nutteloos.aceke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:24:
Zijn er mensen met een alfen pro line laadpaal met load balancing?
Blijkbaar zou deze niet werken met "totaal vermogen" maar met "vermogen per fase"
Groot nadeel dus als je volgende wilt instellen:
max 3.6KW van net afhalen (16A totaal over 3 fases)
Alfen maakt daar van 16A per fase dus 11KW wnnr je 3f auto insteekt ...
bijkomend:
stel je haalt 2A af op Fase 1, dan gaat u paal bij monofase wagen 14A trekken, met de stromen op F2 en F3 houd die dan geen rekening....
loadbalancing is dus nutteloos??
Ik wil mijn piek belasting beperken, dus het totale vermogen die vanuit mijn digitale meter gebruikt wordt.WillemD61 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:54:
[...]
Het is niet helemaal duidelijk wat je wilt bereiken, maar loadbalancing is er niet om de laadstroom naar je auto te regelen maar om er voor te zorgen dat je netaansluiting niet overbelast wordt. Als je auto aan het laden is en je schakelt andere verbruikers bij waardoor je stroom op een van de fases boven de maximale waarde van je netaansluiting komt, dan zal loadbalancing de laadstroom naar je auto beperken. Zeker niet nutteloos.
Dit wil ik onder de 4 KW houden
in hij gaat het idd beperken maar fase per fase, geen totaal. dus om pieken te vermijden nutteloos lijkt mij?
[ Voor 7% gewijzigd door aceke op 16-02-2024 10:09 ]
Dat is wel een oneigenlijk/ander gebruik van loadbalancing, niet ter beveiliging. Je zou dan de maximale stroom per fase op b.v. 5 of 6 A moeten instellen. Als je dan ook nog je waterkoker o.i.d. aanzet heeft het wel meteen effect op je laadsnelheid.aceke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:08:
[...]
Ik wil mijn piek belasting beperken, dus het totale vermogen die vanuit mijn digitale meter gebruikt wordt.
Dit wil ik onder de 4 KW houden
in hij gaat het idd beperken maar fase per fase, geen totaal. dus om pieken te vermijden nutteloos lijkt mij?
Of misschien je laadpaal op 1 fase aansluiten en instellen ?
Of de laadstroom in de auto zelf beperken?
[ Voor 6% gewijzigd door WillemD61 op 16-02-2024 10:25 ]
ja op 5 of 6A zette beperkt het per fase maar dan ga je bij de minste belasting het laden al onderbreken.WillemD61 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:23:
[...]
Dat is wel een oneigenlijk/ander gebruik van loadbalancing, niet ter beveiliging. Je zou dan de maximale stroom per fase op b.v. 5 of 6 A moeten instellen. Als je dan ook nog je waterkoker o.i.d. aanzet heeft het wel meteen effect op je laadsnelheid.
Of misschien je laadpaal op 1 fase aansluiten en instellen ?
Of de laadstroom in de auto zelf beperken?
en bij mono fase laden ga je dan nooit aan de 3 kw komen wnnr er geen ander verbruik is.
laadpaal mono fase aansluiten gaat ook niet helpen want dan zou ik mijn heel kast monofase moeten aansluiten want anders houd die geen rekening met f2 en f3
Op die fase wel ja. Als ik het goed heb gaan de andere fases gewoon door, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik heb zelf de loadbalancing wel op 1 fase zien ingrijpen. Als dit klopt kan je nog steeds op 2.7 kW blijven laden terwijl je thee zet :-)aceke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:31:
[...]
ja op 5 of 6A zette beperkt het per fase maar dan ga je bij de minste belasting het laden al onderbreken.
Als je de paal op monofase zou kunnen zetten en dan loadbalancing terug naar 16A ?
Je kan toch gewoon instellen dat er geen fase onbalans mag zijn?WillemD61 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:08:
[...]
Op die fase wel ja. Als ik het goed heb gaan de andere fases gewoon door, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik heb zelf de loadbalancing wel op 1 fase zien ingrijpen. Als dit klopt kan je nog steeds op 2.7 kW blijven laden terwijl je thee zet :-)
Als je de paal op monofase zou kunnen zetten en dan loadbalancing terug naar 16A ?
weet niet of je mee bent van de regelgeving in belgie qua piekbelasting.WillemD61 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:08:
[...]
Op die fase wel ja. Als ik het goed heb gaan de andere fases gewoon door, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik heb zelf de loadbalancing wel op 1 fase zien ingrijpen. Als dit klopt kan je nog steeds op 2.7 kW blijven laden terwijl je thee zet :-)
tot 2.5kw piek (gemiddeld over 15min) betaal je niks extra.
per 1kw extra betaal je 50eur/jaar.
ga je een piek maken van 11kw dan zou je dat +/- 400eur/jaar kosten.
het is om die kost te vermijden.
ga ik op fase 1 laden aan 5A en op fase 2 en 3 10A gebruiken dan moet de laadpaal stoppen want het totaal is boven 16A.
Dat kan de laadpaal niet. Dat is me althans door mijn installateur gezegd. Het is niet mogelijk om aan load balancing te doen over drie fasen, om over het totaal van 3 fasen op minder dan een bepaald totaalvebruik uit te komen.aceke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:53:
[...]
weet niet of je mee bent van de regelgeving in belgie qua piekbelasting.
ga ik op fase 1 laden aan 5A en op fase 2 en 3 10A gebruiken dan moet de laadpaal stoppen want het totaal is boven 16A.
ik had trouwens ook gevraagd om de laadpaal apart op 1 fase te zetten, met niets anders bij, zodat die steeds op 5.7kW kon laden, zonder invloed van het verbruik in het huis, maar ook dat kon blijkbaar niet. Zoals gezegd, het is geen materie waar ik bekend mee ben, dus geen idee of ik het correct heb gehoord en weergeef.
Dat kan prima hoor. Ik belast ook maar 1 fase. Gewoon kwestie van verder geen andere groepen op die fase aansluiten.Amos_x schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:58:
[...]
ik had trouwens ook gevraagd om de laadpaal apart op 1 fase te zetten, met niets anders bij, zodat die steeds op 5.7kW kon laden, zonder invloed van het verbruik in het huis, maar ook dat kon blijkbaar niet. Zoals gezegd, het is geen materie waar ik bekend mee ben, dus geen idee of ik het correct heb gehoord en weergeef.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Je kunt toch in de paal gewoon maximaliseren? een setting.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Meen je dat? Ik ging er van uit dat we echt per kW piek (te beginnen bij 0) moesten betalen.aceke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:53:
[...]
Ik heb mijn laadpaal momenteel op 13A staan waardoor mijn maandelijkse piek rond de 3kW zit...
Dus dat zou willen zeggen dat ik maar 50 euro/jaar extra moet betalen aan capaciteitstarief. Dan kan ik beter mijn load balancing wat verhogen.
(maar we betalen allemaal sowieso een piekbelasting voor 2.5kW zeker, ook al zou je daar onder zitten)
[ Voor 18% gewijzigd door nujtrug op 16-02-2024 15:50 ]
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
ja klopt 2.5 is minimum daarom dat ik die niet meetel.nujtrug schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:38:
[...]
Meen je dat? Ik ging er van uit dat we echt per kW piek (te beginnen bij 0) moesten betalen.
Ik heb mijn laadpaal momenteel op 13A staan waardoor mijn maandelijkse piek rond de 3kW zit...
Dus dat zou willen zeggen dat ik maar 50 euro/jaar extra moet betalen aan capaciteitstarief. Dan kan ik beter mijn load balancing wat verhogen.
(maar we betalen allemaal sowieso een piekbelasting voor 2.5kW zeker, ook al zou je daar onder zitten)
indien ik mijn paal op 13 zet is dit PER fase, dat wil zeggen 3x 13A
en indien je monofase laad gaat die ENKEL naar fase1 kijken en als je op fase 2 en 3 al 10A trekt dan gaat die nog 13A trekken op fase1
Dat klopt ook niet.aceke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:53:
[...]
Per 1 kW boven de 2,5 kW kwartierbelasting betaal je 1/12de van (afhankelijk van e subnetbeheerder) 40 tot 50 €.
Je verhaal klopt alleen wanneer je alle laatste 12 maanden zo'n kwartierpiek zou veroorzaken (en dan nog in de veronderstelling dat de rest van je woning niet hoger zit dan 2,5 kW kwartierpiek).
Je betaalt idd minstens voor 2,5 kW (2,5 x 40-50 €). Of je dat nu gebruikt of niet maakt niet uit want dat is het forfaitaire minimum.nujtrug schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:38:
[...]
Meen je dat? Ik ging er van uit dat we echt per kW piek (te beginnen bij 0) moesten betalen.
De extra kwartierpieken (boven de 2,5 kW) worden per klokkwartier EN per maand gerekend.
Dus het gemiddelde vermogen van ieder klokkwartier binnen één kalendermaand wordt telkens als piek weerhouden en telt voor de jaarlijkse facturatiepiek mee voor 1/12de en iedere maand begint terug vanaf nul (of eigenlijk 2,5 kW).
Wanneer iedere maand je effectief max. vermogen rond de 3 kW zit betaal je dus 3 x 40-50 € op vermogen + 4-5 cent/afgenomen kWh.
Verbruik je op jaarbasis minder dan ong. 500 kWh van het net dan betaal je alleen die 2,5 kW (forfaitair minimum) en niet de extra vermogenspieken daarboven noch de 4-5 cent per afgenomen kWh want je valt dan onder de max. factuur (indien een digitale meter want de max. factuur is alleen van toepassing voor de DM en niet voor de AM).
Het gaat idd over als u gemiddelde piek 11 kw zou zijn, maar neem aan dat iemand toch 1 keer per maand zijn auto moet laden en meer dan 3000kwh op jaarbasis van het net gaat afhalen.IvoB2 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:02:
[...]
Dat klopt ook niet.
Per 1 kW boven de 2,5 kW kwartierbelasting betaal je 1/12de van (afhankelijk van e subnetbeheerder) 40 tot 50 €.
Je verhaal klopt alleen wanneer je alle laatste 12 maanden zo'n kwartierpiek zou veroorzaken (en dan nog in de veronderstelling dat de rest van je woning niet hoger zit dan 2,5 kW kwartierpiek).
En dan is het verschil wel een 400eur.
Is is de maximum piek per maand die telt, niet de gemiddelde piek van die maand. Op jaarbasis nemen ze het gemiddelde van alle maandpieken.IvoB2 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:10:
[...]
Je betaalt idd minstens voor 2,5 kW (2,5 x 40-50 €). Of je dat nu gebruikt of niet maakt niet uit want dat is het forfaitaire minimum.
De extra kwartierpieken (boven de 2,5 kW) worden per klokkwartier EN per maand gerekend.
Dus het gemiddelde vermogen van ieder klokkwartier binnen één kalendermaand wordt telkens als piek weerhouden en telt voor de jaarlijkse facturatiepiek mee voor 1/12de en iedere maand begint terug vanaf nul (of eigenlijk 2,5 kW).
Wanneer iedere maand je effectief max. vermogen rond de 3 kW zit betaal je dus 3 x 40-50 € op vermogen + 4-5 cent/afgenomen kWh.
Verbruik je op jaarbasis minder dan ong. 500 kWh van het net dan betaal je alleen die 2,5 kW (forfaitair minimum) en niet de extra vermogenspieken daarboven noch de 4-5 cent per afgenomen kWh want je valt dan onder de max. factuur (indien een digitale meter want de max. factuur is alleen van toepassing voor de DM en niet voor de AM).
Dus 11kw 1keer per maand is de volledige maand een piek van 11kw.
Met een werkende loadbalancing zou je u piek op 2.5-3.5kunnen houden. Helaas met de alfen dus niet
Iedere situatie is anders dus ik neem niet zomaar aan wat "iemand" al dan niet moet doen.aceke schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 07:40:
[...]
Het gaat idd over als u gemiddelde piek 11 kw zou zijn, maar neem aan dat iemand toch 1 keer per maand zijn auto moet laden en meer dan 3000kwh op jaarbasis van het net gaat afhalen.
En dan is het verschil wel een 400eur.
Wij laden de BEV bv. al vijf jaar thuis op PV-overschot op en dit aan 2 tot 5 kW. Wij vallen ook onder de max. factuur voor vermogen (nemen op jaarbasis maar een 350 kWh van het net af wat iets totaal anders is dan een verbruik want dat loopt hier ook in de duizenden maar dat wekken we grotendeels zelf op). Dan doet het er echt niet toe of je de EV eens aan 9 kW gaat opladen gezien je dan toch maar een capaciteitsfactuur van 2,5 kW krijgt.
En ook zonder de max. factuur is onze facturatiepiek (dat is het gemiddelde van de laatste 12 maanden met iedere maand een min. van 2,5 kW ipv de lagere technische piek in de zomer) nog maar een 2,8 kW.
En dit met een full electric woning, thuislaadpaal, WP,......
Het verbaast me persoonlijk ook altijd dat rijders met een EV (die doorgaans minstens 40-50 K kost) dan plots wel wakker liggen van een extra elektriciteitstarief per jaar van een paar 100 €.
Je dient er immers ook rekening mee te houden dat in het "oude stelsel" de gemiddelde piek rond de 4 kW zat en dat je pas "meer" gaat betalen wanneer de jaarlijkse facturatiepiek daarboven zit (en niet de 2,5 kW als basis want dan betaal je nog minder dan voor 2023).
En wie thuis veel laadt betaalt sowieso minder gezien de berekening op de kWh afname (voor 2023 werden alle netkosten berekend op kWh afname en nadien op een combinatie van vermogensafname (kW) en volume (kWh) nu lager is dan vroeger.
Het zijn juist de consumenten die weinig kWh afnemen die doorgaans meer gaan betalen dan vroeger en niet diegenen met een WP en/of thuislaadpaal want de eventuele meerprijs op kW wordt dan ruimschoots gecompenseerd door de lagere netkost op kWh.
Veel kWh netafname maakt de netkost juist goedkoper. En al zeker wanneer je het vermogen rond de 4 - 6 kW kan houden.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2024 09:42 ]
Zoals eerder al gesteld dient de LB daar niet voor. Die dient om het laden automatisch in vermogen te verminderen wanneer andere verbruikers gelijktijdig ingesteld worden met het laden zodat het laden dan daalt onder het niveau van de hoofdzekering (of de waarde die jij manueel als LB instelt, in se kan het dus wel al dienst het daar niet echt voor).aceke schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:06:
[...]
Is is de maximum piek per maand die telt, niet de gemiddelde piek van die maand. Op jaarbasis nemen ze het gemiddelde van alle maandpieken.
Dus 11kw 1keer per maand is de volledige maand een piek van 11kw.
Met een werkende loadbalancing zou je u piek op 2.5-3.5kunnen houden. Helaas met de alfen dus niet
In de Alfen kan je ook het max. vermogen in A instellen.
In feite heb je dus twee methoden om het max. vermogen in de Alfen in te stellen:
- Een lagere LB instellen. Dan gaat het totaal daar nooit over.
- Een lager vermogen instellen. Dan kan je nooit met meer vermogen laden dan ingesteld.
Mijn driefase Alfen SPL (32A licentie) staat overigens ook als monofase ingesteld zodat ik max. met 7 kW kan laden
Andere vraag: weergave van laadsessies per rfid pas zonder backoffice, hoe krijg ik dat inzichtelijk?
Ik heb single proline met utp aangesloten aan huisnetwerk, geen backoffice koppeling dus stand alone en nu aanmelden met rfid tags ingesteld, 2 zakelijke auto’s (op de bv en eenmanszaak van de respectievelijke eigenaren) maar ik wil graag gebruikte energie per jaar per auto vanuit privé met de 2 zakenautos in rekening kunnen brengen.
Ik kan in ace installer wel zien dat er is ingelogd met rfid tag, maar in transactielijst zie ik geen rfid nummers terug…
Ik heb single proline met utp aangesloten aan huisnetwerk, geen backoffice koppeling dus stand alone en nu aanmelden met rfid tags ingesteld, 2 zakelijke auto’s (op de bv en eenmanszaak van de respectievelijke eigenaren) maar ik wil graag gebruikte energie per jaar per auto vanuit privé met de 2 zakenautos in rekening kunnen brengen.
Ik kan in ace installer wel zien dat er is ingelogd met rfid tag, maar in transactielijst zie ik geen rfid nummers terug…
In de transactielijst zie je alleen bij het begin en het einde de tags. Je kunt deze transacties downloaden in csv formaat. Bij txstart en txstop zie je dan de tags staan.basp8 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:49:
Andere vraag: weergave van laadsessies per rfid pas zonder backoffice, hoe krijg ik dat inzichtelijk?
Ik heb het een keer gezien in de MyEve app, zag er overzichtelijker uit Kun je ook nog proberen.
[ Voor 5% gewijzigd door B_S op 17-02-2024 16:55 ]
Alfen kan idd de max A instellen, maar dit is PER fase.IvoB2 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:46:
[...]
Zoals eerder al gesteld dient de LB daar niet voor. Die dient om het laden automatisch in vermogen te verminderen wanneer andere verbruikers gelijktijdig ingesteld worden met het laden zodat het laden dan daalt onder het niveau van de hoofdzekering (of de waarde die jij manueel als LB instelt, in se kan het dus wel al dienst het daar niet echt voor).
In de Alfen kan je ook het max. vermogen in A instellen.
In feite heb je dus twee methoden om het max. vermogen in de Alfen in te stellen:
- Een lagere LB instellen. Dan gaat het totaal daar nooit over.
- Een lager vermogen instellen. Dan kan je nooit met meer vermogen laden dan ingesteld.
Mijn driefase Alfen SPL (32A licentie) staat overigens ook als monofase ingesteld zodat ik max. met 7 kW kan laden
Dus stel je in op 16A (om monofase toch aan 3.6kw te kunnen laden) dan gaat die geen rekening houden met de overige 2 fases.
Dus laad je de auto aan 16A en oven en wasmachine op fase 2 en 3 staan op dan kan je pech hebben en 10-11 kw trekken.
En als je het capaciteit tarief kan beperken tot bv 4 kw dan is dat een mooie besparing. Het is een simpele besparing moch alfen rekening houden met de SOM van de fases. Dan zou het net zo goed zijn als bij monofase net.
En dan opnieuw de vraag, zijn er palen die wel rekening kunnen houden met de SOM van de fases? Want ik heb de indruk dat ik me door de werkgever (best buy, ander merk niet mogelijk) een prut-laadpaal heb laten aansmeren, die best veel geld kost (via een fiscaal voordeel maar uiteindelijk blijft het wel uit mijn loon komen).aceke schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:16:
[...]
Alfen kan idd de max A instellen, maar dit is PER fase.
Dus stel je in op 16A (om monofase toch aan 3.6kw te kunnen laden) dan gaat die geen rekening houden met de overige 2 fases.
Dus laad je de auto aan 16A en oven en wasmachine op fase 2 en 3 staan op dan kan je pech hebben en 10-11 kw trekken.
En als je het capaciteit tarief kan beperken tot bv 4 kw dan is dat een mooie besparing. Het is een simpele besparing moch alfen rekening houden met de SOM van de fases. Dan zou het net zo goed zijn als bij monofase net.
Wat een gedoe.
Veel mensen kiezen er ook niet actief voor. De EV wordt vaak opgedrongen (zonder alternatief voor ICE omwille van veranderende regelgeving, en fiscale voordelen voor de werkgever). Maar het is wel de werknemer die met alle lasten opgezadeld wordt. Hogere facturen wegens hogere piekstromen, laadpaal kopen en installeren, kabelhulzen laten trekken indien de garage niet aangebouwd is, elektra installatie updaten, kabelgoot als de kabel toch over de stoep moet, installatiekosten van de paal, toch nog snelladen als je echt veel km per dag moet doen)IvoB2 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:41:
[...]
Het verbaast me persoonlijk ook altijd dat rijders met een EV (die doorgaans minstens 40-50 K kost) dan plots wel wakker liggen van een extra elektriciteitstarief per jaar van een paar 100 €.
Prive had ik nooit voor een EV gekozen. Je ziet ook dat de rek er uit is, tweedehands keldert de waarde omdat de groene fundi jongens allemaal aan de EV zitten, zichzelf graag wijsmaken dat er geen nadelen zijn of ze voor zichzelf goed praten en dat het aandeel kopers en acceptatiegraad afzwakt. Wie nu aan de EV gaat krijgt 'm vaak uit de zakelijke lease/werkgever/... Ik zie privé in mijn omgeving nauwelijks EV's gekocht worden. Meer zelfs, zelfs zij die 'm gewoon in het salarispakket krijgen, beginnen ze te weigeren, andere voorwaarden te onderhandelen, of halen er privé een ICE terug bij om terug wat vrijheid en ontzorging te 'kopen'. Toch iets waar de auto al 100 jaar voor staat. (of dat nu terecht is of niet)
Komaan zeg, een beetje eerlijk en realistisch blijven ipv op persoonlijk buikgevoel te reageren.
Een werknemer die een salariswagen binnen budget mag kiezen voorstellen als iemand die "met de lasten wordt opgezadeld".
Wanneer je vindt dat je werkgever je teveel last bezorgt door een salarisauto te laten kiezen dan koop je toch gewoon een ICE van eigen keuze. Een salarisauto is bijna nergens (ik ken in elk geval al geen enkele werkgever waar een salarisauto een verplichting is) een verplicht iets.
En zijn al die mensen die geen recht hebben op een salarisauto dan zo jaloers op al die nadelen?
Je bent ook niet verplicht een BEV thuis te laden. Dat kan ook aan een openbare laadpaal (net zoals je met een ICE doorgaans niet thuis gaat tanken maar publiek).
Ik rij al vijf jaar BEV en de derde is onderweg. En dat is heus niet om mezelf te pijnigen noch omdat ik een "groene fundi" ben.
Maar ik ben dan ook niet gewoon "tegen" iets omdat het ingaat tegen ingesleten gewoontes.
Moest een BEV alleen maar of hoofdzakelijk kopzorgen geven reed ik gewoon nog met een ICE. Geen kunst aan want ze worden nog volop verkocht.
Maar gezien ik goed kan rekenen kom ik met de keuze op EV en salarisauto alleen maar op financiële voordelen uit zonder dat mijn vrijheid ook maar enigzins wordt ingeperkt.
En ik ben daar heus niet alleen in. In de wijk schieten de laadpalen op de opritten als paddenstoelen uit de grond. Vier op de vijf nieuwe auto's is elektrisch.
Dus wie tegen een EV is en bovendien vindt dat salarisauto's een gedoe zijn en de vrijheid inperkt moet dan ook censequent zijn met zichzelf en afzien van de salarisauto en in alle vrijheid op eigen kosten een ICE van eigen voorkeur aankopen.
Geen mens die je dat gaat verbieden. Je werkgever gaat je er waarschijnlijk dankbaar voor zijn. Eindelijk eens een werknemer die geen auto van de zaak meer "eist".
Een werknemer die een salariswagen binnen budget mag kiezen voorstellen als iemand die "met de lasten wordt opgezadeld".

Wanneer je vindt dat je werkgever je teveel last bezorgt door een salarisauto te laten kiezen dan koop je toch gewoon een ICE van eigen keuze. Een salarisauto is bijna nergens (ik ken in elk geval al geen enkele werkgever waar een salarisauto een verplichting is) een verplicht iets.
En zijn al die mensen die geen recht hebben op een salarisauto dan zo jaloers op al die nadelen?
Je bent ook niet verplicht een BEV thuis te laden. Dat kan ook aan een openbare laadpaal (net zoals je met een ICE doorgaans niet thuis gaat tanken maar publiek).
Ik rij al vijf jaar BEV en de derde is onderweg. En dat is heus niet om mezelf te pijnigen noch omdat ik een "groene fundi" ben.
Maar ik ben dan ook niet gewoon "tegen" iets omdat het ingaat tegen ingesleten gewoontes.
Moest een BEV alleen maar of hoofdzakelijk kopzorgen geven reed ik gewoon nog met een ICE. Geen kunst aan want ze worden nog volop verkocht.
Maar gezien ik goed kan rekenen kom ik met de keuze op EV en salarisauto alleen maar op financiële voordelen uit zonder dat mijn vrijheid ook maar enigzins wordt ingeperkt.
En ik ben daar heus niet alleen in. In de wijk schieten de laadpalen op de opritten als paddenstoelen uit de grond. Vier op de vijf nieuwe auto's is elektrisch.
Dus wie tegen een EV is en bovendien vindt dat salarisauto's een gedoe zijn en de vrijheid inperkt moet dan ook censequent zijn met zichzelf en afzien van de salarisauto en in alle vrijheid op eigen kosten een ICE van eigen voorkeur aankopen.
Geen mens die je dat gaat verbieden. Je werkgever gaat je er waarschijnlijk dankbaar voor zijn. Eindelijk eens een werknemer die geen auto van de zaak meer "eist".
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 18-02-2024 13:09 ]
Ik denk dat je moeilijk een paal gaat vinden die specifiek met die use case van het belgische capacitieits tarief rekening kunnen houden. Het capaciteitstarief is dan ook iets relatief nieuw en als internationale laadpaal producent zijn de belgische klanten dan ook maar een kleine groep van potentiële klanten.Amos_x schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:44:
En dan opnieuw de vraag, zijn er palen die wel rekening kunnen houden met de SOM van de fases? Want ik heb de indruk dat ik me door de werkgever (best buy, ander merk niet mogelijk) een prut-laadpaal heb laten aansmeren, die best veel geld kost (via een fiscaal voordeel maar uiteindelijk blijft het wel uit mijn loon komen).
Wat een gedoe.
Uit interesse heb ik de functies van verschillende laadpalen bekeken (ik heb hier ook een alfen via de werkgever) en daar concludeer ik het volgende: De alfen laadpaal moet op vlak van functionaliteiten niet onderdoen voor de concurrenten maar er zijn altijd verschillen te vinden natuurlijk. Sommige andere laadpalen zijn misschien wat gebruiksvriendelijker om de instellingen aan te passen. De alfen palen zijn duidelijk met een b2b verkoopsmodel ontwikkeld en dat merk je wel aan sommige dingen.
Wanneer je van de twee walletjes wil eten (fiscale voordelen en ongelimiteerde vrijheid) zal je idd een keuze moeten maken.Amos_x schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:28:
Vrijheid wordt sowieso ingeperkt, punt. Daar ga ik echt niet over in debat. Als je veel thuiswerkt en verder nauwelijks buiten de deur moet, prima, maar sommige mensen leven anders en willen andere ervaringen. Financiële voordelen zijn er wellicht als je PV hebt, welke ik niet heb.
Maar je geeft zelf al meermaals aan dat je fiscale voordelen kiest bovenop de eigen ongelimiteerde vrijheid.
Het ligt nogal voor de hand dat wie de (fiscale) voordelen GEEFT dan ook mag beslissen onder welke voorwaarden men die voordelen verstrekt. Het is dan aan de ontvanger om het ene tegen het andere af te wegen. En wanneer men dan alsnog kiest voor de fiscale voordelen zegt dat alles over de vermeende nadelen en dat deze niet opwegen tegen de veel grotere voordelen.
Geen reden tot klagen dus want het is en blijft een eigen keuze.
En jij bent de uitzondering en niet andersom.
Bij normaal gebruik komt een doorsnee BEV al ruim 300 km ver. Zelden zijn de werknemers welke dagelijks een WW verplaatsing van +300 km moeten maken.
Dat je er ook nog eens privé verplaatsingen mee kan doen is mooi meegenomen maar niet het uitgangspunt van een fiscaal voordelige salarisauto.
Wie dat wenst kan nog altijd een ICE aankopen voor de privéverplaatsingen en daar de prijs voor betalen.
Dat je dat debat verder niet wil aangaan is ook niet erg want dan zijn we er hier klaar mee.
Out of the box heb ik die nog niet gezien. Maar de Alfen paal 'kan' dit prima, mits je domotica gebruikt voor de aansturing. Via domotica is dit eenvoudig te regelen.Amos_x schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:44:
[...]
En dan opnieuw de vraag, zijn er palen die wel rekening kunnen houden met de SOM van de fases?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Dat moet dan ook niet.Roeland54 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:32:
[...]
Ik denk dat je moeilijk een paal gaat vinden die specifiek met die use case van het belgische capacitieits tarief rekening kunnen houden. Het capaciteitstarief is dan ook iets relatief nieuw en als internationale laadpaal producent zijn de belgische klanten dan ook maar een kleine groep van potentiële klanten.
Ik betaal bv. veel liever een capaciteitstarief volgens het Vlaamse systeem (het is niet eens Belgisch maar beperkt tot de Vlaamse markt waar meer dan 90% van de EV's dan ook nog eens betaald wordt door de werkgevers met nog een laadkaart als toemaatje er bovenop) waar ik, indien ik dat wil, kan besparen/ingrijpen op het afgenomen vermogen dan volgens het Nederlandse systeem waar je sowieso betaalt voor je aansluitvermogen (en waar je dus geen enkele invloed kan uitoefenen op de kost van de aansluiting en of het niet uitmaakt of je ze gebruikt of niet).
Voor 2024 betaal ik bv. 118,76€ vaste kosten (capaciteitstarief op vermogen + kWh afname transportkosten + aansluitvergoeding + databeheer +meterhuur, incl. 6% BTW ).
En dit voor een 1F40A aansluiting (en voor een 3F32A aansluiting zou dat net hetzelfde zijn).
Ik denk - wanneer ik me niet vergis - dat veel Nederlanders veel meer betalen per jaar en dat zelfs zonder WP noch thuislaadpaal.
En zelfs wie hier jaarlijks 11 kW betaalt zal niet veel meer betalen aan jaarlijkse aansluit/netkosten dan een doorsnee aansluiting in Nederland die 11 kW aankan (afhankelijk van de netbeheerder zie ik vaste kosten voor een e-aansluiting tussen de 300 en 500 € voorbij komen).
Ook met de Alfen laadpaal heb ik daar geen last van. Gewoon monofase aansluiten en max. vermogen instellen en/of LB naar gewenste waarde instellen via de ACE installer/Myeve app.
Het zijn meestal ook consumenten met de meeste voordelen (maar die dat door de jaren al zo gewoon geworden zijn dat ze dat als een soort "persoonlijk recht" zijn gaan beschouwen) die altijd wel een reden vinden om te klagen en zich "benadeeld" te voelen.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 18-02-2024 14:07 ]
Ik vind het vlaamse model wel bijzonder vanwege het optellen van vermogen over de fases. Vanuit netbeheerder perspectief zou ik liever willen zien dat mensen netjes hun load verdelen over de fases (aders). Immers kan je ook beter afvoeren/invoeren op die manier. Dus een tarief max(L1,L2,L3) vind ik wat slimmer dan SUM(L1,L2,L3) zoals ik het nu begrijp. Nu ga je bijzondere dingen zien dat 8 huishoudens in een straat over L1 een EV opladen en zo toch nog voor problemen in het net zorgen. Ik zou juist pleiten voor het zoveel mogelijk gebruik van drie fasen.
Vastrecht is inderdaad fors duurder in nederland: 424,04 bij stedin voor 3x25A. Dit is verhoogd mede door de capaciteitsuitbreidingen die moeten worden betaald. Maar energieleveranciers die niks aan het net doen vinden nu ook dat ze zonnepaneelhouders moeten benadelen en geven hun hogere tarieven
evcc met de nonofficial load management versie kan het vlaamse model misschien wel ? Die ondersteunt ook verschillende laadpalen. Zie de documentatie:
https://github.com/hoermt.../design/loadmanagement.md
https://github.com/evcc-io/evcc/pull/8427
Vastrecht is inderdaad fors duurder in nederland: 424,04 bij stedin voor 3x25A. Dit is verhoogd mede door de capaciteitsuitbreidingen die moeten worden betaald. Maar energieleveranciers die niks aan het net doen vinden nu ook dat ze zonnepaneelhouders moeten benadelen en geven hun hogere tarieven
evcc met de nonofficial load management versie kan het vlaamse model misschien wel ? Die ondersteunt ook verschillende laadpalen. Zie de documentatie:
Dat doen in Vlaanderen ook steeds meer energieleveranciers.shadylog schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:47:
Maar energieleveranciers die niks aan het net doen vinden nu ook dat ze zonnepaneelhouders moeten benadelen en geven hun hogere tarieven
Maar in Vlaanderen doen energieleveranciers dan ook niet meer dan dat, nl. energie die ze zelf produceren en/of in-/verkopen over dat net.
Wanneer hun klanten een onbalans veroorzaken op dat net moeten de energieleveranciers een boete betalen en die beginnen ze nu door te rekenen aan die klanten. Het is dan ook een onbalansvergoeding op basis van het omvormervermogen bij die klanten waarbij hun verbruik en teruglevering niet onmiddellijk kan bepaald worden (bv. omdat ze nog geen DM hebben of deze weigeren).
Het beheer van het laagspanningsnet zit in Vlaanderen dan ook niet bij de energieleveranciers maar bij de (sub)netbeheerders (er zijn er in Vlaanderen alleen al tien met elk een eigen tarief) .
De netkosten (op vermogen en volume) worden dan ook uitsluitend betaald aan de subnetbeheerder en niet aan de energieleverancier (die ze alleen int en daarna 1:1 doorstort aan de netbeheerder).
Als klant kan je de subnetbeheerder niet kiezen maar wel de energieleverancier.
Vraagje, als we een Alfen plaatsen met vaste laadkabel, kan je dan ook nog laden met een losse kabel ? Of is dat niet meer mogelijk?
Ja maar niet aan de Alfen laadpaal. 
Vast is vast en het is een laadpaal met één laadpoort dus ik zie niet goed in wat je nu precies bedoelt.
(De Alfen met 2 laadpoorten is sowieso altijd met losse laadkabel).
Vast is vast en het is een laadpaal met één laadpoort dus ik zie niet goed in wat je nu precies bedoelt.
(De Alfen met 2 laadpoorten is sowieso altijd met losse laadkabel).
[ Voor 69% gewijzigd door IvoB2 op 18-02-2024 15:37 ]
Wat je met een vaste laadkabel aan de voorkant ziet is de ligplaats van de laadstekker (van de vaste laadkabel van de Alfen).
Bij de versie met losse laadkabel zit daar de stekker aansluiting.
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 18-02-2024 15:40 ]
Ah ok , is gewoon een houdertje dan... Wel jammer dat je dan niet kan laden met een losse kabel...IvoB2 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:39:
Wat je met een vaste laadkabel aan de voorkant ziet is de ligplaats van de laadstekker (van de vaste laadkabel van de Alfen).
Waarom zou je met een losse laadkabel willen laden als er al een vaste kabel aan je Alfen zit. dan is die losse kabel toch overbodig?NoFate schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:41:
[...]
Ah ok , is gewoon een houdertje dan... Wel jammer dat je dan niet kan laden met een losse kabel...

Ja, we wouden een vaste kabel van 7,5 m , maar naargelang de auto die er staat, hebben we niet altijd die lengte nodig, lijkt me dan vervelend om telkens 7,5 meter mooi op te rollen... We gaan ook een losse paal zetten, ik weet dus niet goed of je daar de kabel mooi rond kan krijgende Peer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:46:
[...]
Waarom zou je met een losse laadkabel willen laden als er al een vaste kabel aan je Alfen zit. dan is die losse kabel toch overbodig?
Dat is nu eenmaal belgie...shadylog schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:47:
Ik vind het vlaamse model wel bijzonder vanwege het optellen van vermogen over de fases. Vanuit netbeheerder perspectief zou ik liever willen zien dat mensen netjes hun load verdelen over de fases (aders). Immers kan je ook beter afvoeren/invoeren op die manier. Dus een tarief max(L1,L2,L3) vind ik wat slimmer dan SUM(L1,L2,L3) zoals ik het nu begrijp. Nu ga je bijzondere dingen zien dat 8 huishoudens in een straat over L1 een EV opladen en zo toch nog voor problemen in het net zorgen. Ik zou juist pleiten voor het zoveel mogelijk gebruik van drie fasen.
Vastrecht is inderdaad fors duurder in nederland: 424,04 bij stedin voor 3x25A. Dit is verhoogd mede door de capaciteitsuitbreidingen die moeten worden betaald. Maar energieleveranciers die niks aan het net doen vinden nu ook dat ze zonnepaneelhouders moeten benadelen en geven hun hogere tarieven![]()
Evcc heb ik ook al zien passeren maar daar las ik dat het niet zou kunnen?
Probleem is dat alfen in België verkocht wordt met de fu ctie het capaciteit tarief tegen te gaan door load balancing maar blijkt dus niet te zijn tenzij alles monofase zou zijn.
Betaal nu dus 210eur voor loadbalancing waar ik niks aan heb zo blijkt.
Evcc lijkt ook niet zo eenvoudig te zijn om op te zetten.
Je kan er gewoon een slag omheen laten zitten. Ik doe dat ook. Een lange kabel is echt prettig voor wanneer de auto net ff anders staat op de oprit.NoFate schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:48:
[...]
Ja, we wouden een vaste kabel van 7,5 m , maar naargelang de auto die er staat, hebben we niet altijd die lengte nodig, lijkt me dan vervelend om telkens 7,5 meter mooi op te rollen... We gaan ook een losse paal zetten, ik weet dus niet goed of je daar de kabel mooi rond kan krijgen
Ja klopt... Heb jij een losstaande paal of tegen de muur? Ik heb een beetje schrik met een losstaande paal dat je het niet goed kan wikkelen, wil dat het er toch een beetje ordelijk uitzietEnsinker schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:01:
[...]
Je kan er gewoon een slag omheen laten zitten. Ik doe dat ook. Een lange kabel is echt prettig voor wanneer de auto net ff anders staat op de oprit.
Tegen de muur.NoFate schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:10:
[...]
Ja klopt... Heb jij een losstaande paal of tegen de muur? Ik heb een beetje schrik met een losstaande paal dat je het niet goed kan wikkelen, wil dat het er toch een beetje ordelijk uitziet
En die kabel valt er niet vanaf? zit er aan aan de achterkant dan zo een haak?Simon99 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:18:
Bij mij staat ie op een paal in de tuin. 7,5 meter kabel
[Afbeelding]
Aan de paal zelf zit een klein stukje wat boven de laadbox uitsteekt, iets van 2 cm. En het front van de laadbox is ook wat hoger. Zie de foto
Het geheel staat er nu twee weken en de 7.5 meter kabel zit er nu sinds zaterdag aan. (5 meter hield niet over)
De kabel gaat er niet afvallen vermoed ik.
Het geheel staat er nu twee weken en de 7.5 meter kabel zit er nu sinds zaterdag aan. (5 meter hield niet over)
De kabel gaat er niet afvallen vermoed ik.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ak5tGvBn6Z8soACod7IhHUKx.jpg?f=user_large)
Iemand ervaringen met V2L ? De BYD Seal heeft dit blijkbaar, kan hiervan gebruikt gamaakt worden op een Alfen laadpaal? (Belgie?)
@IvoB2 jij bent de enigste die erover spreekt? :-) Kan het al dan niet legaal?
Nee dat kan, bij mijn weten, niet op de huidige configuratie van een Alfen laadpaal.
Deze is immers ook niet bi-directioneel.
De laatste generatie KIA's heeft dit zelf aan boord (V2L => de onboard omvormer is dus bi-directioneel).
En dat aansluiten op de woning (V2H) via een generatorpoort van een omvormer (dus niet via een laadpaal) is in België een grijze zone.
De omvormer (die ik ga gebruiken) is immers wel gehomologeerd (maar in feite origineel voor een brandstofgenerator en niet voor een EV accu).
En het is maar experimenteel want totaal niet rendabel voor de meeste gebruikers.
Maar dat gaat dus dit topic te buiten (want dat gaat over de Alfen en die heeft zelfs problemen met een thuisaccu (in solar charging mode) laat staan dat hij standaard overweg kan met V2L).
Deze is immers ook niet bi-directioneel.
De laatste generatie KIA's heeft dit zelf aan boord (V2L => de onboard omvormer is dus bi-directioneel).
En dat aansluiten op de woning (V2H) via een generatorpoort van een omvormer (dus niet via een laadpaal) is in België een grijze zone.
De omvormer (die ik ga gebruiken) is immers wel gehomologeerd (maar in feite origineel voor een brandstofgenerator en niet voor een EV accu).
En het is maar experimenteel want totaal niet rendabel voor de meeste gebruikers.
Maar dat gaat dus dit topic te buiten (want dat gaat over de Alfen en die heeft zelfs problemen met een thuisaccu (in solar charging mode) laat staan dat hij standaard overweg kan met V2L).
[ Voor 73% gewijzigd door IvoB2 op 21-02-2024 09:30 ]
Nee, een bi-directionele laadpaal is wel even andere koek. Een bi-directionele laadpaal moet met de netfrequentie invoeden. De standaard laadpalen hebben geen DC-AC omvormer die kan invoeden op het net.NoFate schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:08:
Iemand ervaringen met V2L ? De BYD Seal heeft dit blijkbaar, kan hiervan gebruikt gamaakt worden op een Alfen laadpaal? (Belgie?)
Laadpalen die dat wel kunnen zijn een stuk duurder (tel daar minimaal de prijs van een PV omvormer bij op).
Je hebt uiteraard twee uiteenlopende vertrekpunten:
- DC omvorming in het laadpunt (dan heb je een relatief dure bidirectionele laadpaal nodig)
- DC omvorming in de EV (dan kan je verder met een goedkopere - rond de 2K - laadpaal maar de EV moet dan wel voor V2H geschikt zijn.
Alfen is in de twee gevallen er (nog) niet bij.
Een overzicht van de huidige stand van zaken (in België) vind je o.a. hier:
https://www.wattsnext.be/bidirectioneel
- DC omvorming in het laadpunt (dan heb je een relatief dure bidirectionele laadpaal nodig)
- DC omvorming in de EV (dan kan je verder met een goedkopere - rond de 2K - laadpaal maar de EV moet dan wel voor V2H geschikt zijn.
Alfen is in de twee gevallen er (nog) niet bij.
Een overzicht van de huidige stand van zaken (in België) vind je o.a. hier:
https://www.wattsnext.be/bidirectioneel
Hoe slaag jij erin om een jaarafname te hebben van slechts 350 kWh met een full electric woning enz ?IvoB2 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:41:
[...]
Iedere situatie is anders dus ik neem niet zomaar aan wat "iemand" al dan niet moet doen.
Wij laden de BEV bv. al vijf jaar thuis op PV-overschot op en dit aan 2 tot 5 kW. Wij vallen ook onder de max. factuur voor vermogen (nemen op jaarbasis maar een 350 kWh van het net af wat iets totaal anders is dan een verbruik want dat loopt hier ook in de duizenden maar dat wekken we grotendeels zelf op). Dan doet het er echt niet toe of je de EV eens aan 9 kW gaat opladen gezien je dan toch maar een capaciteitsfactuur van 2,5 kW krijgt.
En ook zonder de max. factuur is onze facturatiepiek (dat is het gemiddelde van de laatste 12 maanden met iedere maand een min. van 2,5 kW ipv de lagere technische piek in de zomer) nog maar een 2,8 kW.
En dit met een full electric woning, thuislaadpaal, WP,......
350 kWh is voor mij de gemiddelde afname voor een donkere wintermaand, met gas en voorlopig nog zonder laadpaal en WP.
Dat kan je lezen in het daartoe betreffende topic.
Met de Alfen laadpaal heeft het in se weinig te maken.
Of toch, de Alfen laadpaal dient, in mijn configuratie, uitsluitend om overproductie van PV te vermarkten aan een hogere prijs dan via het terugleveren aan het net.
De laadpaal, net als de BEV, werd en wordt betaald door de werkgever.
De Alfen laadpaal is dus geen eigen keuze maar meer "een gegeven paard kijkt men.....".
Dat is dus ook al geen normaal vertrekpunt.
Ik wek het grootste deel van mijn verbruik zelf op (op jaarbasis tussen de 85 en 90% zelfvoorzienend, tijdens de wintermaanden rond de 70% zelfvoorzienend).
Dat (en mijn flexibel aanpassingsvermogen om te leven volgens eigen productie) is de voornaamste reden dat mijn netafname zo laag is.
Mijn full electric woning is opgezet als een off grid unit, wat ook al geen standaard confifuratie is.
Met het omschakelen van één knop ben ik off grid.
Maar voorlopig brengt on grid nog meer op dan het kost dus dat laten we nog even zo.
Dat dit niet voor iedereen binnen handbereik ligt weet ik ook.
Maar je vroeg er zelf naar dus daarom dat ik er hier iets dieper op inga.
De details kan je iedere maand opvolgen in het desbetreffende topic.
En dit is idd gewoon een weergave van een persoonlijke situatie en moet door niemand nagevolgd worden. Ieder zijn eigen keuzes met de eigen gevolgen.
Met de Alfen laadpaal heeft het in se weinig te maken.
Of toch, de Alfen laadpaal dient, in mijn configuratie, uitsluitend om overproductie van PV te vermarkten aan een hogere prijs dan via het terugleveren aan het net.
De laadpaal, net als de BEV, werd en wordt betaald door de werkgever.
De Alfen laadpaal is dus geen eigen keuze maar meer "een gegeven paard kijkt men.....".
Dat is dus ook al geen normaal vertrekpunt.
Ik wek het grootste deel van mijn verbruik zelf op (op jaarbasis tussen de 85 en 90% zelfvoorzienend, tijdens de wintermaanden rond de 70% zelfvoorzienend).
Dat (en mijn flexibel aanpassingsvermogen om te leven volgens eigen productie) is de voornaamste reden dat mijn netafname zo laag is.
Mijn full electric woning is opgezet als een off grid unit, wat ook al geen standaard confifuratie is.
Met het omschakelen van één knop ben ik off grid.
Maar voorlopig brengt on grid nog meer op dan het kost dus dat laten we nog even zo.
Dat dit niet voor iedereen binnen handbereik ligt weet ik ook.
Maar je vroeg er zelf naar dus daarom dat ik er hier iets dieper op inga.
De details kan je iedere maand opvolgen in het desbetreffende topic.
En dit is idd gewoon een weergave van een persoonlijke situatie en moet door niemand nagevolgd worden. Ieder zijn eigen keuzes met de eigen gevolgen.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 21-02-2024 10:23 ]
Ik snap je redenering niet. ALs de LB Instelling bij alfen 'vermogen per fase' is, dan stel je die toch in op 5A, dan is het maximale over 3 fasen dan netjes 15A.aceke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:24:
Zijn er mensen met een alfen pro line laadpaal met load balancing?
Blijkbaar zou deze niet werken met "totaal vermogen" maar met "vermogen per fase"
Groot nadeel dus als je volgende wilt instellen:
max 3.6KW van net afhalen (16A totaal over 3 fases)
Alfen maakt daar van 16A per fase dus 11KW wnnr je 3f auto insteekt ...
bijkomend:
stel je haalt 2A af op Fase 1, dan gaat u paal bij monofase wagen 14A trekken, met de stromen op F2 en F3 houd die dan geen rekening....
loadbalancing is dus nutteloos??
Of wil je 16A bij enkelfase laden over die ene fase kunnen trekken, maar beperken tot 16A totaal als er een gast op 3 fasen laadt ?
Verwar je de instelling niet met maximaal vermogen per fase ? Dat is hier ingesteld op 16A (3.6KW) per fase, of 11 KW voor de volledige lader.
Load Balancing zorgt er dan voor dat als ik enkelfase ga laden, en de totale afgenomen stroom door de hoofdmeter is meer dan 25A (op die fase) dan de lader dan die ene fase iets terug schroeft, naar 10A bijvoorbeeld, zodat de hoofdzekering er niet uit klapt.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Nee, load balancing regelt alle fases terug zodanig dat geen enkele fase de ingestelde limiet overschrijdt. Je kan niet asymmetrisch laden.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik heb er eentje met losse kabel. Nadeel is wel dat je telkens de stekker uit de laadpaal moet halen om de 'sessie' te beeindigen. Voordeel is dat een ander ook kan laden bij je, als je zelf weg bent en je kabel meeneemt. Meeste auto's hebben tegenwoordig wel een type 2 contact, maar er zijn er ook die nog een type 1 contact in de auto hebben, en dan zou een vaste Type-2 stekker wel eens lastig kunnen zijn. Afijn.de Peer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:46:
[...]
Waarom zou je met een losse laadkabel willen laden als er al een vaste kabel aan je Alfen zit. dan is die losse kabel toch overbodig?
Binnenkort monteer ik wel een vaste kabel er ook aan. Dan hoef ik alleen maar een schakelaartje te flippen om 'stekker er uit' te simuleren naar de laadpaal. Scheelt weer de kabel telkens oprollen als ik weg ga en laadkabel mee wil nemen. Het blijven toch ondingen
naja, eentje of allemaal, dat maakt voor het effect niet uit. Doel is om te voorkomen dat je niet méér door je meter gaat trekken dan de hoofdzekering aan kan.V_ger schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:52:
Nee, load balancing regelt alle fases terug zodanig dat geen enkele fase de ingestelde limiet overschrijdt. Je kan niet asymmetrisch laden.
Met een 3x 25A afzekering is dat niet ondenkbaar, een auto die 16A per fase laadt, een wasmachine die de kookwas draait, en een warmtepomp die aan slaat. Handig om dan de laadpaal even terug te schroeven naar 3x 5 A of zo.
Met docker containers: evcc, teslamate, mqtt en home assistant integraties: tesla + alfen (uit dit topic) heb ik een dashboard geknutseld.
Het doel was om met een hand-druk laden te starten/stoppen en de unlock knop. Ik heb ook wat handige gegevens weergegeven. Er moet nog een aparte defrost knop komen.
Ook wilde ik in een handdraai evcc op een bepaalde modus zetten. (PV = alleen op zon, minpv = op zon en anders continu 6A op 1 fase, snel = vol gaan)
Ik struggle nog met het weergeven van de evcc "balk" waarbij je de verdeling tussen huis,grid en solar kan zien in percentages.
Qua home assistant dashboard dingen gebruikt is dat: "bubble card", "bubble theme" en "mushroom" interface.
Iemand nog tips wat hier aan veranderd kan worden of wat voor extra gegevens te zien zouden moeten zijn? Als iemand de dashboard code zou willen hebben dan kan dat maar wellicht niet in dit topic.
/f/image/argZeAMsxfhofSiaWSek3qmT.png?f=fotoalbum_large)
PS. de locatie laat een kaart zien waar de tesla geweest is de laatste 6 uur en huidige locatie, ivm privacy heb ik het kaartje even verplaatst.
Het doel was om met een hand-druk laden te starten/stoppen en de unlock knop. Ik heb ook wat handige gegevens weergegeven. Er moet nog een aparte defrost knop komen.
Ook wilde ik in een handdraai evcc op een bepaalde modus zetten. (PV = alleen op zon, minpv = op zon en anders continu 6A op 1 fase, snel = vol gaan)
Ik struggle nog met het weergeven van de evcc "balk" waarbij je de verdeling tussen huis,grid en solar kan zien in percentages.
Qua home assistant dashboard dingen gebruikt is dat: "bubble card", "bubble theme" en "mushroom" interface.
Iemand nog tips wat hier aan veranderd kan worden of wat voor extra gegevens te zien zouden moeten zijn? Als iemand de dashboard code zou willen hebben dan kan dat maar wellicht niet in dit topic.
/f/image/argZeAMsxfhofSiaWSek3qmT.png?f=fotoalbum_large)
PS. de locatie laat een kaart zien waar de tesla geweest is de laatste 6 uur en huidige locatie, ivm privacy heb ik het kaartje even verplaatst.
[ Voor 3% gewijzigd door shadylog op 22-02-2024 10:57 ]
je kunt de alfen zo instellen dat als de kabel een x aantal seconden uit de auto is hij de sessie beeindigt, ook als de kabel er aan de laadpaal kant nog inzitDaRealRenzel schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:01:
[...]
Ik heb er eentje met losse kabel. Nadeel is wel dat je telkens de stekker uit de laadpaal moet halen om de 'sessie' te beeindigen. Voordeel is dat een ander ook kan laden bij je, als je zelf weg bent en je kabel meeneemt. Meeste auto's hebben tegenwoordig wel een type 2 contact, maar er zijn er ook die nog een type 1 contact in de auto hebben, en dan zou een vaste Type-2 stekker wel eens lastig kunnen zijn. Afijn.
Binnenkort monteer ik wel een vaste kabel er ook aan. Dan hoef ik alleen maar een schakelaartje te flippen om 'stekker er uit' te simuleren naar de laadpaal. Scheelt weer de kabel telkens oprollen als ik weg ga en laadkabel mee wil nemen. Het blijven toch ondingen
Iemand al zicht op wanneer Alfen eens een update firmware uitbrengt? Het duurt heel erg lang en die laatste versie 6.5.0 is gewoon buggy. Downgrade gedaan naar 6.3.0 in afwachting van een update maar er komt maar niks!?
6.6.0 RC is er, dus het zal niet lang meer duren denk ik.klompje65 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:53:
Iemand al zicht op wanneer Alfen eens een update firmware uitbrengt? Het duurt heel erg lang en die laatste versie 6.5.0 is gewoon buggy. Downgrade gedaan naar 6.3.0 in afwachting van een update maar er komt maar niks!?
Vraag:
Ik heb momenteel een Single Pro-Line aan de muur hangen via het werk, echter vertrek ik daar en mag de paal houden. Ik heb de provider van mijn huidige laadpas gebeld en die geven aan dat ik de paal niet kan gebruiken zonder ergens een abonnement af te sluiten. Ik heb contact opgenomen met de installateur en deze geeft aan dat dit wel kan maar dat mijn laadpas provider deze dan in de backoffice moet vrijgeven. (RFID moet uitgeschakeld worden?)
De paal kan dan op automatisch laden gezet worden en heb je geen abonnement nodig. Dit heb ik wederom aangegeven bij mijn provider maar die blijven aangeven dat ik ergens een abonnement moet afsluiten.
Wat klopt er nu / wat is slim om te doen?
Hopelijk kan iemand mij het eea verduidelijken, alvast bedankt.
Ik heb momenteel een Single Pro-Line aan de muur hangen via het werk, echter vertrek ik daar en mag de paal houden. Ik heb de provider van mijn huidige laadpas gebeld en die geven aan dat ik de paal niet kan gebruiken zonder ergens een abonnement af te sluiten. Ik heb contact opgenomen met de installateur en deze geeft aan dat dit wel kan maar dat mijn laadpas provider deze dan in de backoffice moet vrijgeven. (RFID moet uitgeschakeld worden?)
De paal kan dan op automatisch laden gezet worden en heb je geen abonnement nodig. Dit heb ik wederom aangegeven bij mijn provider maar die blijven aangeven dat ik ergens een abonnement moet afsluiten.
De lader is nog steeds gekoppeld aan hun backoffice. Als het abonnement stopt, stopt ook die service. Ze kunnen het laadpunt op afstand beperkt instellen. Het beste is om deze in te stellen op <standalone>. Je kan kiezen om een of een paar passen toe te laten of Plug&Charge met 1 tag in te stellen. Bij de overdracht moeten ze het default owner wachtwoord en Password Reset Code (om te kunnen resetten naar default) aan je geven, aangezien ze niet meer de eigenaar zijn.MarcusMY schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:48:
Vraag:
bedankt voor de snelle reactie.
Kan je iets verduidelijken mbt 'kiezen om een of een paar passen toe te laten of Plug&Charge met 1 tag in te stellen' ?
Ik ben in de veronderstelling als de paal op standalone staat dat het dan een kwestie is van stekker in de auto en er wordt geladen? Ik zou het ook niet erg vinden als er 2 passen/tags zouden zijn om het laden te starten maar hoe kom je daar aan?
Kan je iets verduidelijken mbt 'kiezen om een of een paar passen toe te laten of Plug&Charge met 1 tag in te stellen' ?
Ik ben in de veronderstelling als de paal op standalone staat dat het dan een kwestie is van stekker in de auto en er wordt geladen? Ik zou het ook niet erg vinden als er 2 passen/tags zouden zijn om het laden te starten maar hoe kom je daar aan?
Dat is een keuze die je maakt. Volgens mij kan je kiezen tussen "plug & charge" , maw iedereen kan gewoon laden zodra je de stekker in je auto steekt of via RFid authorisatie. In het laatste geval moet je de RFid inleren en op een whitelist zetten, dan kan je vervolgs alleen met die RFid laden. Een extra veiligheidje voor als je laadpaal gemakkelijk bereikbaar is.MarcusMY schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:14:
Werken? Dat doe ik morgen wel!
Bij mij is het idd zo, de stekker in de auto en hij gaat laden. De laadpaal is prive aangeschaft en staat op "standalone" ingesteld. De meegeleverde alfenpas ga ik nog aktiveren, denk ik....MarcusMY schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:14:
Ik was ook aan het rondkijken naar een laadpaal van Alfen, de loadbalancing sprak mij wel aan. Echter heb ik een beetje een aparte situatie. De laadpaal kan prima aan de garage bij de 2e meterkast, echter hangt de slimme meter ergens in huis. Nu heb ligt er een oude telefoonkabel tussen liggen. Kan ik daar mee de loadbalancer aansluiten op de slimme meter?
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
Bedankt voor de reacties, het wordt me steeds duidelijker.
Zoals ik het nu snap/lees;
laadpaal op standalone, plug & charge enabled = auto gaat laden zodra de stekker erin gaat.
laadpaal op standalone, Masterkey functionality enabled (authorization method moet op RFID staan), de Alfen laadpas met RFID toewijzen als Master key. Je kan nu laadpassen met RFID toewijzen aan de whitelist in je paal door eerst de Alfen pas (Master key) aan de lezer aan te bieden en daarna de laadpas die je wilt whitelisten. Indien je dan wil laden moet je eerst een laadpas aan de paal aanbieden.
@Fiets ja een RJ11 kabel
Of je nog iets moet instellen voor loadbalancing en hoe je kan zien of de loadbalancing zijn ding doet weet ik niet. Wellicht dat je dat alleen ziet als je huis aan het gebruiken is en je auto is aan het laden dat er dan minder KW 's worden getoond op de display indien er geloadbalanced wordt. Maar als je geen display hebt....
laadpaal op standalone, plug & charge enabled = auto gaat laden zodra de stekker erin gaat.
laadpaal op standalone, Masterkey functionality enabled (authorization method moet op RFID staan), de Alfen laadpas met RFID toewijzen als Master key. Je kan nu laadpassen met RFID toewijzen aan de whitelist in je paal door eerst de Alfen pas (Master key) aan de lezer aan te bieden en daarna de laadpas die je wilt whitelisten. Indien je dan wil laden moet je eerst een laadpas aan de paal aanbieden.
@Fiets ja een RJ11 kabel
Of je nog iets moet instellen voor loadbalancing en hoe je kan zien of de loadbalancing zijn ding doet weet ik niet. Wellicht dat je dat alleen ziet als je huis aan het gebruiken is en je auto is aan het laden dat er dan minder KW 's worden getoond op de display indien er geloadbalanced wordt. Maar als je geen display hebt....
Hoe heb jij die masterkey weten te bemachtigen? Ik wil ook zelf passen white listen nl.MarcusMY schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:18:
Bedankt voor de reacties, het wordt me steeds duidelijker.
@Fiets ja een RJ11 kabel
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Die alfen RFid pas wordt standaard meegeleverd. Moet zelf nog uitpluizen of je een willekeurige RFid kan toewijzen als MasterKey.
Ik doe zelf de RFid's whitelisten via de MyEve app, gaat net zo makkelijk, namelijk gewoon op Add klikken en dan je pas voor de laadpaal houden :-)
Ik doe zelf de RFid's whitelisten via de MyEve app, gaat net zo makkelijk, namelijk gewoon op Add klikken en dan je pas voor de laadpaal houden :-)
Ik heb er geen Alfen pas erbij gekregen alleen en Coolblue pas. (omdat ik de paal via Coolblue heb aangeschaft en laten installeren) Die paal werkt overigens wel standalone.Wizardtm schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:58:
Die alfen RFid pas wordt standaard meegeleverd. Moet zelf nog uitpluizen of je een willekeurige RFid kan toewijzen als MasterKey.
Ik weet hoe een pas toevoegen werkt alleen worden die passen die ik zelf wil white listen niet geaccepteerd.
Althans wel gewitelist alleen bij gebruik hoor je piepjes die wat iets anders zeggen.
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Ik heb bij authorization mode het volgende staan:
Authorization: RFID
Whitelist enabled : vink
Local list enabled : vink
Met deze instellingen kan ik rfid tags toevoegen. Weet alleen niet of dat bij een Coolblue paal ook werkt.
Authorization: RFID
Whitelist enabled : vink
Local list enabled : vink
Met deze instellingen kan ik rfid tags toevoegen. Weet alleen niet of dat bij een Coolblue paal ook werkt.
[ Voor 28% gewijzigd door Wizardtm op 22-02-2024 20:41 ]
Weet je zeker dat die paal standalone is? Ik heb ook een paal via Coolblue en die stond standaard met een backoffice ingesteld. Met als gevolg dat als ik een andere pas dan de Coolblue pas gebruikte ik werd gefactureerd voor die transactie, zonder dat ik als energieleverancier gecrediteerd werd voor het leveren van die stroom. Na heel wat discussie dat alsnog voor elkaar gekregen maar was nog geen onderdeel van hun standaard procedure. Misschien dat ze inmiddels andere passen wel geblokkeerd hebben om dit probleem te voorkomen en dit alleen bij een zakelijk abonnement weer openzetten. Op hun website staat nu wel dat je zonder abonnement op je eigen paal alleen de Coolblue pas kan gebruiken. (bij mij werkte het dus wel maar ging fout in de verwerking)Audione0 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:32:
[...]
Ik heb er geen Alfen pas erbij gekregen alleen en Coolblue pas. (omdat ik de paal via Coolblue heb aangeschaft en laten installeren) Die paal werkt overigens wel standalone.
Ik weet hoe een pas toevoegen werkt alleen worden die passen die ik zelf wil white listen niet geaccepteerd.
Althans wel gewitelist alleen bij gebruik hoor je piepjes die wat iets anders zeggen.
Ik heb lokale lijst enabled en daar mijn andere passen ingezet, maar ik gebruik in principe alleen de Coolblue pas thuis i.v.m. bovenstaande problematiek.
Ik probeer de HA integratie van https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox voor mijn Alfen Eve Pro single op te zetten, maar na ellenlang wachten verschijnt steeds een 'unexpected error'. Ik heb in dit forum al vele berichten gezien met dezelfde issues. Ik heb maar één connectie met de laadpaal (geen ACE of Alfen my eve open staan). Ik gebruik de juiste inloggegevens, ww ontvangen van de backoffice. Ook is mijn HA systeem in hetzelfde subnet als de laappaal. Kan het dus niet zijn. Daarom toch een paar andere vragen:
- mijn paal draait nog op firmware 4.15.4. Kan dat een probleem zijn? Ik wil liever niet ophogen.
- de backoffice is verbonden via een sim kaart. dat wil ik zo houden, ik heb hier gelezen dat dat gewoon kan. Of niet?
- Is het noodzakelijk om bij loadbalancing Modbus TCP/IP aan te zetten, of volstaat huidige instelling 'energie beheerssysteem'
- Is er een manier om te checken of ik echt het juiste wachtwoord gebruik? Als ik via ACE inlog hoef ik geen wachtwoord in te voeren om in de laadpaal te komen.
[ Voor 9% gewijzigd door Viewlite op 23-02-2024 07:00 ]
Moet je wel in de laadpaal kunnen met ACE Installer of MyEVE....BoerFrits schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:29:
[...]
je kunt de alfen zo instellen dat als de kabel een x aantal seconden uit de auto is hij de sessie beeindigt, ook als de kabel er aan de laadpaal kant nog inzit
Das nog een hele discussie voorheen met Allego, nu met LP Energy.....
P1 signaal is maar gegarandeerd tot ca. 10 meter. Als het langer is, heeft Cedel een P1 verlengmodule specifiek voor Alfen. Die werkt met twee kleine interfaces met een CAT5 kabel er tussen.Fiets schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:10:
Ik was ook aan het rondkijken naar een laadpaal van Alfen, de loadbalancing sprak mij wel aan. Echter heb ik een beetje een aparte situatie. De laadpaal kan prima aan de garage bij de 2e meterkast, echter hangt de slimme meter ergens in huis. Nu heb ligt er een oude telefoonkabel tussen liggen. Kan ik daar mee de loadbalancer aansluiten op de slimme meter?
Denk dat het met een 4 aderige telefoonkabel ook wel lukt, even kastje open schroeven en kijken welke aders op de RJ45 in gebruik zijn.
Zet de meterkast zijde wel even achter een gevoedde P1 splitter (HomeWizard) anders werkt het niet.
Iemand al gelukt om het display te dimmen (Alfen Eve Single pro-line) ? Blijft hier continu aanstaan (vrij hoge intensiteit).
Ja werkt gewoon hierdmod schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:01:
Iemand al gelukt om het display te dimmen (Alfen Eve Single pro-line) ? Blijft hier continu aanstaan (vrij hoge intensiteit).
In de ACE Service Installer: Klik op het 7e tabblad van links, rechts naast de connectivity tab. Er staat bovenaan een vinkje voor auto dim. Dit werkt alleen als er een backoffice is ingesteld. Daaronder kun je de intensiteit van het scherm in procenten instellen - dit is de maximale helderheid (ook bij auto dim).
[ Voor 4% gewijzigd door B_S op 23-02-2024 00:52 ]
We zijn van een plan een alfen laadpaal te kopen en te laten installeren.
Een vriend die elektricien is gaat de paal installeren maar hij heeft niet echt kennis van de sotware/mogelijkheden...
Nu wil ik de paal prive aanschaffen en met mijn laadpas van het werk hier kunnen laden.
Om dit te kunnen doen wilde ik de paal koppelen aan de ocp van road(e-flux).
Maar daar zegt de support afdeling dat ik voor plug&charge maar 1 kaart kan toevoegen, hoe werkt dit dan precies, wat als iemand anders hier wilt opladen?
Een vriend die elektricien is gaat de paal installeren maar hij heeft niet echt kennis van de sotware/mogelijkheden...
Nu wil ik de paal prive aanschaffen en met mijn laadpas van het werk hier kunnen laden.
Om dit te kunnen doen wilde ik de paal koppelen aan de ocp van road(e-flux).
Maar daar zegt de support afdeling dat ik voor plug&charge maar 1 kaart kan toevoegen, hoe werkt dit dan precies, wat als iemand anders hier wilt opladen?
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
In mijn optiek is dit een bug. Deze heb ik al eens bij Alfen gemeld, hopelijk pakken ze dit een keer op.B_S schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 00:51:
[...]
Dit werkt alleen als er een backoffice is ingesteld.
http://www.basilfx.net
1. Volgens mij maakt dat niet uitViewlite schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:55:
Ik probeer de HA integratie van https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox voor mijn Alfen Eve Pro single op te zetten, maar na ellenlang wachten verschijnt steeds een 'unexpected error'. Ik heb in dit forum al vele berichten gezien met dezelfde issues. Ik heb maar één connectie met de laadpaal (geen ACE of Alfen my eve open staan). Ik gebruik de juiste inloggegevens, ww ontvangen van de backoffice. Ook is mijn HA systeem in hetzelfde subnet als de laappaal. Kan het dus niet zijn. Daarom toch een paar andere vragen:Ik vermoed dat ik moet upgraden naar de nieuwste firmware zodat ik een wachtwoord kan instellen om het werkend te krijgen...
- mijn paal draait nog op firmware 4.15.4. Kan dat een probleem zijn? Ik wil liever niet ophogen.
- de backoffice is verbonden via een sim kaart. dat wil ik zo houden, ik heb hier gelezen dat dat gewoon kan. Of niet?
- Is het noodzakelijk om bij loadbalancing Modbus TCP/IP aan te zetten, of volstaat huidige instelling 'energie beheerssysteem'
- Is er een manier om te checken of ik echt het juiste wachtwoord gebruik? Als ik via ACE inlog hoef ik geen wachtwoord in te voeren om in de laadpaal te komen.
2. Heb je wel een aparte tcp-ip verbinding via utp kabel naar je laadpaal? Kan je het ip adres pingen? Ik heb trouwens wel vaak dat de laadpaal het moeilijk vind om tcp-ip aan te zetten, ik moet soms een reboot of twee doen via de meterkast.
3. Nee
4. Je moet hetzelfde wachtwoord gebruiken als MyEve/ACE. Bij ace heb je nog een apart wachtwoord eerste wachtwoord dat je moet gebruiken. Ik heb niet gehad dat er geen wachtwoord nodig is.
Bedankt.shadylog schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:34:
[...]
1. Volgens mij maakt dat niet uit
2. Heb je wel een aparte tcp-ip verbinding via utp kabel naar je laadpaal? Kan je het ip adres pingen? Ik heb trouwens wel vaak dat de laadpaal het moeilijk vind om tcp-ip aan te zetten, ik moet soms een reboot of twee doen via de meterkast.
3. Nee
4. Je moet hetzelfde wachtwoord gebruiken als MyEve/ACE. Bij ace heb je nog een apart wachtwoord eerste wachtwoord dat je moet gebruiken. Ik heb niet gehad dat er geen wachtwoord nodig is.
Ik heb inderdaad een UTP kabel naar de lader (4 aderig 100mbit), neem aan dat je dat bedoelt? Ik kan dus wel inloggen via zowel My Eve als ACE installer en kan dan gewoon alle waardes uitlezen. Om in de lader te komen heb ik voor beide geen wachtwoord nodig (Voor ACE uiteraard wel de 'algemene' inlog).
Vóór firmware versie 5.x.x. werkte de laadpaal nog zonder wachtwoord heb ik inmiddels gelezen. Ik denk dat daar het probleem ligt, HA integratie verplicht je een ww op te geven, maar dat pikt de lader dus nog niet (via de log in My Eve lees ik ook foute combinatie user / pw). Toch maar upgraden denk ik.
Dan zou dat het kunnen zijn inderdaad. een upgrade naar v6.3 overwegen?
Ja dat zou ik graag willen proberen. Maar kan tot nu toe uitsluitend 6.5.x en 5.6.x vinden. 6.3.0 lijkt nergens beschikbaar... (lees dat 6.5.x nog niet stabiel is / crappy is).shadylog schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:49:
Dan zou dat het kunnen zijn inderdaad. een upgrade naar v6.3 overwegen?
EDIT: gevonden zo lijkt het: https://service.voltus.de...er-ALFEN-Firmware-Updates
[ Voor 21% gewijzigd door Viewlite op 23-02-2024 10:56 ]
Je zou het topic even moeten nalezen over alle update perikelen. Volgens mij kan je via ACE wel gewoon andere firmware inladen. Ik zou ook niet direct naar v6 gaan maar eerst naar v5. Lees vooral over de verschillende wachtwoorden die er zijn. Mijn expertise/interesse hield een beetje op bij het updaten want ik had al een v5 paal en aan de binnenkant een qr code/master code dus ik zat altijd veilig. Maar oudere palen hebben dit niet en ik lees vooral dat je dus voorzichtig moet zijn. Nogmaals lees topic grondig doorViewlite schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:52:
[...]
Ja dat zou ik graag willen proberen. Maar kan tot nu toe uitsluitend 6.5.x en 5.6.x vinden. 6.3.0 lijkt nergens beschikbaar... (lees dat 6.5.x nog niet stabiel is / crappy is).
Is er eigenlijk een goedkope manier om de alfen pro line te monteren op een paal?
Mag een beetje diy zijn...
De prijzen van ca 200€ vind ik gewoon absurd...
Mag een beetje diy zijn...
De prijzen van ca 200€ vind ik gewoon absurd...
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Mooie Douglas paal, diepe en brede sleuf frezen voor de kabels en er een afdeklat in zetten.
[ Voor 17% gewijzigd door Jelmer op 23-02-2024 13:46 ]
Is via backoffice (50Five/Numobi).B_S schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 00:51:
[...]
In de ACE Service Installer: Klik op het 7e tabblad van links, rechts naast de connectivity tab. Er staat bovenaan een vinkje voor auto dim. Dit werkt alleen als er een backoffice is ingesteld. Daaronder kun je de intensiteit van het scherm in procenten instellen - dit is de maximale helderheid (ook bij auto dim).
Bij mij zo ingesteld en toch blijft display constant aan :
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/blTHHI229whkNNibwWuYI7jy.jpg?f=user_large)
Mijn ervaring is dat in de auto dim en in iedere ingestelde % dim het scherm van de Alfen gewoon veel licht blijft geven.
Helemaal op nul zetten (dus geen licht) is me ook nog nooit gelukt (al zit er een back office op).
Bij langdurig niet gebruik gaat hier dus gewoon de stroom van de laadpaal.
Helemaal op nul zetten (dus geen licht) is me ook nog nooit gelukt (al zit er een back office op).
Dat "probleem" heb ik inderdaad ook. Je moet al flink laag met percentage om uberhaupt het display te kunnen dimmen, maar helemaal uitkrijgen na bijvoorbeeld een uur niet gebruikt gaat gewoon niet.IvoB2 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:06:
Mijn ervaring is dat in de auto dim en in iedere ingestelde % dim het scherm van de Alfen gewoon veel licht blijft geven.
Snap ergens wel waarom ze dat zo hebben ontworpen, maar vind persoonlijk dat de mogelijkheid er moet zijn om het zo in te stellen dat het display bijvoorbeeld na 1 of 2 uur gewoon uit gaat en weer aangaat bij het gebruik van een RFID tag.
Elke laadpas kan je toewijzen als master pas, heel vaak kan dit ook een pas zijn die je totaal ergens anders voor gebruikt zolang dit maar een RFID pas is.Wizardtm schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:58:
Ik heb zelf klanten gehad die hun telefoon daar voor gebruikte (NFC)
De stappen zijn simpel, zorg dat de lader op standalone staat
Zet masterkey op enable en klik op een tag id van de tag die je een masterkey wil maken in de whitelist en die pas is voortaan je masterkey.
Dat kan volgens mij dan ook niet.Wizardtm schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:27:
[...]
maar vind persoonlijk dat de mogelijkheid er moet zijn om het zo in te stellen dat het display bijvoorbeeld na 1 of 2 uur gewoon uit gaat en weer aangaat bij het gebruik van een RFID tag.
Onder voorbehoud want ik werk met een vaste laadkabel en P&C en niet met een RFID.
Kan zijn dat het met RFID wel zo zou kunnen maar persoonlijk geen ervaring mee.
Ik vind het ook sneu, je ziet je sluimerverbruik gewoon elke keer als je met de auto je oprit op rijdWizardtm schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:27:
[...]
Dat "probleem" heb ik inderdaad ook. Je moet al flink laag met percentage om uberhaupt het display te kunnen dimmen, maar helemaal uitkrijgen na bijvoorbeeld een uur niet gebruikt gaat gewoon niet.
Snap ergens wel waarom ze dat zo hebben ontworpen, maar vind persoonlijk dat de mogelijkheid er moet zijn om het zo in te stellen dat het display bijvoorbeeld na 1 of 2 uur gewoon uit gaat en weer aangaat bij het gebruik van een RFID tag.
Misschien kan de display ook worden afgekoppeld, maar volgens mij zit er ook je RFID lezer in helaas.
Inruilen voor een S-Line?
Stroom van de laadpaal, gewoon door zekering in de kast uit te zetten ?IvoB2 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:06:
Mijn Alfen Eve Mini (Single) had een defecte data-ader. Vandaag de kabel vervangen en kort erna werkte het allemaal en was de kast aan het laden.
Maar na ca 20 min is het laden gestopt.
Nu zie ik in de MyEve app:
Apparaatstatus: 001 Niet in staat op te laden Bel voor ondersteuning.
Modus 3-Status: Laadpaal niet beschikbaar
Hoofdstatus: Algemene fout
LED-Status: Sabotagedetectie
Stroomstatus: Normale bediening
Status weergeven: Fout
Ik heb gereboot, herinstallatie en fabrieksinstellingen gedaan.. alle. Zonder resultaat.
Ik heb de stroom eraf gegooid en er weer op gezet. Zonder resultaat.
Wat opvalt is dat de LED niets doet, waarschijnlijk stuk. Ik heb geen licht en geen heartbeat, terwijl beiden aanstaan en brightness op 100%.
Ik ben even ten einde raad.
Kan iemand me vertellen hoe ik een volledige reset doe, waarbij alles eruit is.
En wie kan me vertellen waarom ik in de status beland.
Ik heb gereboot, herinstallatie en fabrieksinstellingen gedaan.. alle. Zonder resultaat.
Wat opvalt is dat de LED niets doet, waarschijnlijk stuk. Ik heb geen licht en geen heartbeat, terwijl beiden aanstaan en brightness op 100%.
Ik ben het volledig met je eensBasilFX schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:57:
[...]
In mijn optiek is dit een bug. Deze heb ik al eens bij Alfen gemeld, hopelijk pakken ze dit een keer op.
Dat heeft te maken met dat de tijd goed moet staan. De backoffice synchroniseert deze altijd.
Maar ze kunnen het ook anders maken, bijvoorbeeld 1 minuut op (instelbare) max bij begin en eind van de laadsessie en tussentijds op instelbare min. Staat imo helemaal los van de tijd.
Het scherm en de reader delen een flatcable, maar hebben elk hun eigen connector. Deze kun je loshalen van het scherm. Wel even rebooten anders blijft hij storingen gevenshadylog schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:24:
[...]
Ik vind het ook sneu, je ziet je sluimerverbruik gewoon elke keer als je met de auto je oprit op rijdNatuurlijk is het ontworpen om dan de hippe "Custom logo addon" te verkopen die je natuurlijk wel altijd wil zien.
Misschien kan de display ook worden afgekoppeld, maar volgens mij zit er ook je RFID lezer in helaas.
Inruilen voor een S-Line?
001 error duidt op een defecte Power Entry. Is de lader van jezelf?Moustaccio schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:45:
Mijn Alfen Eve Mini (Single) had een defecte data-ader. Vandaag de kabel vervangen en kort erna werkte het allemaal en was de kast aan het laden.
Al een reboot gegeven? Bij het starten gaat het scherm naar de max instelling en na ongeveer een minuut gedimd.dmod schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:55:
[...]
Is via backoffice (50Five/Numobi).
Bij mij zo ingesteld en toch blijft display constant aan :
[Afbeelding]