[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 25 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustaccio
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-04 18:23
B_S schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:47:
[...]

001 error duidt op een defecte Power Entry. Is de lader van jezelf?
Ja het is een eigen lader. Power entry .. kun je me iets meer uitleggen?

Ah ik zie het hier al: https://knowledge.alfen.c...4899/Power+entry+NG9xx%2B

Dat is niet meer dan een verbindingsbordje met dc detectie.. wat zou daar mee mis kunnen zijn?

Na verder lezen lees ik

note PE should not/never run through this

Ik ga morgen even controleren of dat niet toch perongeluk gebeurd is bij het aansluiten.

[ Voor 42% gewijzigd door Moustaccio op 23-02-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 19:57
B_S schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Al een reboot gegeven? Bij het starten gaat het scherm naar de max instelling en na ongeveer een minuut gedimd.
Maar wat is nu eigenlijk de juiste betekenis van die auto-dim functie in combinatie met helderheid% ?
Als ik het goed begrijp is het sowieso niet de bedoeling dat het scherm volledig uitgaat na X tijd inactiviteit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Dat ie dan niet zo helder is als op 100%.
Het is dimmen (minder lichtgevend) niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25

DjVe

Hatsaflats!

Moustaccio schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:48:
[...]

Ja het is een eigen lader. Power entry .. kun je me iets meer uitleggen?

Ah ik zie het hier al: https://knowledge.alfen.c...4899/Power+entry+NG9xx%2B

Dat is niet meer dan een verbindingsbordje met dc detectie.. wat zou daar mee mis kunnen zijn?

Na verder lezen lees ik

note PE should not/never run through this

Ik ga morgen even controleren of dat niet toch perongeluk gebeurd is bij het aansluiten.
Dat zou betekenen dat je een beveiligingsleiding (aarde) door die detetiering hebt gestoken toen je de datakabel bent gaan vervangen. Lijkt me onlogisch. Ik zou zowel in je meterkast als in de lader even alle AC contactpunten nalopen. Klinkt eerder alsof er 1 fase uit ligt/de nul niet goed vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:22
Kan iemand bevestigen dat de 28 cijferige code met speciale tekens die ik van de backoffice heb ontvangen het default password is? Zeker gezien de huidige firmware 4.15.x? En dat ik dus met dit 28 cijferige default password altijd 'veilig' kan upgraden, ook als het fout gaat met het nieuwe owners password?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:13
Viewlite schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:59:
Kan iemand bevestigen dat de 28 cijferige code met speciale tekens die ik van de backoffice heb ontvangen het default password is? Zeker gezien de huidige firmware 4.15.x? En dat ik dus met dit 28 cijferige default password altijd 'veilig' kan upgraden, ook als het fout gaat met het nieuwe owners password?
Het default owner password is inderdaad zo'n lange reeks codes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:19
izzet3838 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:23:
Is er eigenlijk een goedkope manier om de alfen pro line te monteren op een paal?
Mag een beetje diy zijn...

De prijzen van ca 200€ vind ik gewoon absurd...
Ik heb de paal hier gekocht, en zelf wachtbuis al gelegd en beton...
https://www.tink.be/p/alf...b69d0463b3002d43e5b8a6a79

Hier komen ze ook volgende week de paal installeren, voor montage op paal en beton etc, vroegen ze 600 EUR extra... Dan maar zelf de paal gekocht voor 137, 2 zakjes beton... En hij staat nu klaar :-)

Toch een dikke 400 uitgespaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 12:01
Ik loop een beetje te klootviolen met de laadpaal. Heb een backoffice van Eneco waar je echt helemaal niks mee kan. De paal laten installeren via lease en een pasje voor mijzelf die netjes naar werkgever gefactureerd wordt. Werkt perfect, en wil ik graag zo houden!

Ook heb ik inmiddels de netwerkkabel aangesloten gekregen dankzij dit topic waarbij de netwerkkabel gesplitst wordt voor P1 en UTP. Erg handig. :) Dus heb ook toegang in Home Assistant en de ACE Installer.

Nu heeft mijn vriendin ook een elektrische auto. Die wil ik graag kunnen laden zonder tussenkomst van de backoffice, of in ieder geval zonder de extra kosten die worden gerekend.

Via de tips and tricks in dit topic heb ik mijn bankpas op de whitelist gezet. Maar zodra ik deze pas scan blokkeert het systeem onmiddellijk deze pas. Kortom het lijkt erop dat de backoffice mijn lokale whitelist gewoon overruled. Wat doe ik fout? Ik moet toch gewoon passen kunnen toestaan zonder dat de backoffice zich hiermee bemoeit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:50
Volgens mij moet je zelf 'back-office' worden om een andere pas te kunnen 'whitelisten'.
Staat in de info van Alfen als ik me goed herrinner

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:05
JP1980 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:36:
Ik loop een beetje te klootviolen met de laadpaal. Heb een backoffice van Eneco waar je echt helemaal niks mee kan. De paal laten installeren via lease en een pasje voor mijzelf die netjes naar werkgever gefactureerd wordt. Werkt perfect, en wil ik graag zo houden!

Ook heb ik inmiddels de netwerkkabel aangesloten gekregen dankzij dit topic waarbij de netwerkkabel gesplitst wordt voor P1 en UTP. Erg handig. :) Dus heb ook toegang in Home Assistant en de ACE Installer.

Nu heeft mijn vriendin ook een elektrische auto. Die wil ik graag kunnen laden zonder tussenkomst van de backoffice, of in ieder geval zonder de extra kosten die worden gerekend.

Via de tips and tricks in dit topic heb ik mijn bankpas op de whitelist gezet. Maar zodra ik deze pas scan blokkeert het systeem onmiddellijk deze pas. Kortom het lijkt erop dat de backoffice mijn lokale whitelist gewoon overruled. Wat doe ik fout? Ik moet toch gewoon passen kunnen toestaan zonder dat de backoffice zich hiermee bemoeit?
Hier vergelijkbare situatie, gewoon een pas aanvragen bij Eneco en die op 0 tarief laten zetten. Ik neem aan dat dit bij Eneco ook zo kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:00

de Peer

under peer review

Je backoffice overruled inderdaad de whitelist. Je dient daarom je pas te whitelisten bij je backoffice. Meestal bieden ze die optie via een online portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
deejeebv schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:37:
[...]
Hier vergelijkbare situatie, gewoon een pas aanvragen bij Eneco en die op 0 tarief laten zetten. Ik neem aan dat dit bij Eneco ook zo kan.
de Peer schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:06:
[...]

Je backoffice overruled inderdaad de whitelist. Je dient daarom je pas te whitelisten bij je backoffice. Meestal bieden ze die optie via een online portal.
Bedankt dat is dan duidelijk wat ik wil kan ik niet zelf regelen. Dacht het is wel handig om gewoon de pinpas te gebruiken als lokale laadpas. Scheelt weer een extra pasje. :)
Online portal heeft helaas deze optie niet. Ik heb Eneco gemaild.

[ Voor 34% gewijzigd door JP1980 op 25-02-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:03
Dus je hebt 1 utp kabel voor load balancing EN internet?
Ik moet binnekort de kabels gaan leggen en dat spaart een kabeltje uit?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 16:13
izzet3838 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:45:
[...]

Het kan zelfs nog mooier, 1 utp kabel geen P1, en loadbalancing doen via serial of homewizard p1 (over de bestaande netwerk kabel).
Om eerlijk te zijn heb ik wel ook de utp kabel gesplits naar p1 maar ongebruikt ivm future-proof (verkoop van huis, etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
shadylog schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:55:
[...]

Het kan zelfs nog mooier, 1 utp kabel geen P1, en loadbalancing doen via serial of homewizard p1 (over de bestaande netwerk kabel).
Om eerlijk te zijn heb ik wel ook de utp kabel gesplits naar p1 maar ongebruikt ivm future-proof (verkoop van huis, etc..)
Ik zou graag gewoon via de meter werken aangezien ik geen homewizard heb.

Hoe kan ik de utp dan splitsen, heb je een linkje naar een guide ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
izzet3838 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:45:
[...]

Ja dat kan maar is niet netjes als je de kabels nog moet leggen zou ik 2 kabels leggen. Bij mij kon dat niet meer. Voor ethernet heb je 4 aders nodig voor de p1 2 aders. Een utp kabel heeft 8 aders. Je weet nooit de toekomstige behoefte dus ik zou nooit besparen op een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838

Is de backoffice zakelijk of prive?
Ik heb een backoffice nodig waarbij ik zonder(of toch met minimale)roamingskosten moet kunnen laden met een pas van blink(blue corner) of chargewell.

Mijn werkgever geeft me een kaart van 1 van deze 2 bedrijven helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
izzet3838 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:43:
[...]

Ik heb een backoffice nodig waarbij ik zonder(of toch met minimale)roamingskosten moet kunnen laden met een pas van blink(blue corner) of chargewell.

Sorry geen expert hierin de eneco backoffice komt bij mij matig over gezien mijn issue hierboven maar volgens mij kan je met alle laadpassen laden. Eneco geeft je wel 2,4 cent korting als je ook bij hun een energiecontract hebt over elke slim geladen kWh kan je nog een paar euro aan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
@JP1980 Dit zijn de situaties die ik ook graag wil vermijden. Daarom niet geleased en ben mijn "eigen" backoffice bij e-flux.io (road). Daar heb ikroaming aan + prijs per gebruiker. Mijn werk-dongle heb ik in de paal geconfigureerd als plug&charge dus ik hoef die ook niet te gebruiken. Als ik ooit een prive auto of iemand langs heb komen zet ik simpelweg tijdelijk plug&charge uit en gaat het goed en krijgen ze de factuur :)

In jou situatie zou je moeten controleren of eneco roaming aan heeft staan/whitelist etc. Ik denk het wel als je dongle/pas van je werkgever is. Ik neem aan dat je de pas ook gebruikt als je aan de publieke paal hangt? Als de eneco backoffice jou niet een extra pas/gebruiker laat registreren dan zal je vriendin een eigen pas + abo moeten hebben. Omdat roaming aan staat ben je eigenlijk een publieke paal en wordt zij gefactureerd voor de kwh aan je huis.. Maar misschien heb ik het mis en is de eneco backoffice geweldig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
izzet3838 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:43:
[...]

Zie mijn situatie hierboven. E-flux.io is 5 euro in de maand. Daar kan je ook gewoon met alle passen terecht. Je kan dan ook prijzen per pas opgeven (dus ook gratis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
shadylog schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Zie mijn situatie hierboven. E-flux.io is 5 euro in de maand. Daar kan je ook gewoon met alle passen terecht. Je kan dan ook prijzen per pas opgeven (dus ook gratis).
Maar rekenen die geen 3 cent roaming als ik met een niet e flux kaart ga laden?
Dat wil ik indien mogelijk vermijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25

DjVe

Hatsaflats!

Je kan gewoon de gratis kaart whitelisten en deze opnemen in de lokale lijst (en deze voor back-office te gebruiken). En de zakelijke kaart gewoon met backoffice gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-06 13:52
Hi!

Ik heb al een tijdje een Alfen Single Pro-line verbonden met Home Assistant waardoor ik het vermogen van de laadpaal dynamisch kan regelen op basis van huishoudelijk verbruik. Tot voor kort was de laadpaal op 1 fase aangesloten en liep alles perfect.

Sinds vrijdag is mijn aansluiting verzwaard en heb ik nu 3 fasen. De logica die ik heb werkt nog steeds en de laadpaal gebruikt maar 1 fase als er niet veel vermogen gevraagd wordt. Maar soms gebruikt die toch plots 3 fasen én lijkt ie ook het ingestelde maximum ingestelde vermogen te negeren waardoor ik nu een piekvermogen heb van tegen de 7kW.

Blijkbaar herstart de laadpaal zichzelf soms (Bootups in HA) en net op die momenten gaat het mis. Iemand met gelijkaardige ervaringen of weet wat ik kan doen om dit tegen te gaan? Ik heb al gedacht om "Allowed phases" op 1 te zetten als het gewenste vermogen kleiner is dan 7kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Heeft het nut om een kabel te leggen voor de load balancing eigenlijk, ik kan de kabel later nog relatief makkelijk bijleggen dus voor future proofing hoeft het niet:

Net is 40a monofase
Paal 32a monofase

Probleem is dat ik in de p1 poort al een meter heb steken, dan moet er ook nog een splitter enzo bijkomen...

[ Voor 21% gewijzigd door izzet3838 op 26-02-2024 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hangt ervan af wat je ermee wil doen.
Om intern te paal te configureren met de MyEve app (of draadloos met een PC met de ACE installer) heb je een Wifi verbinding nodig => een UTP van de laadpaal naar de ethernetpoort van je modem/router.
Om aan loadbalancing te doen het je een UTP verbinding nodig tussen de laadpaal en de P1 poort van de DM.

Makkelijkste oplossing, zeker indien je de kabels nog moet aanleggen want voor de kostprijs van een extra UTP moet je het niet laten, is dus bovenstaande.

Wanneer je de P1 poort voor nog iets anders wil gebruiken kan je gewoon (kost ook niet veel) een actieve splitter gebruiken.

Wanneer je een wifi dongle van HW in de P1 poort hebt steken kan je loadbalancing van de Alfen laadpaal ook over HW laten lopen en heb je de tweede UTP niet nodig.

Wil je geen draadloze toegang tot de Alfen laadpaal (bv. alleen maar af en toe door de laptop waar de ACE installer op draait rechtstreeks te verbinden met de UTP poort op de Alfen) heb je de ethernetverbinding in principe ook niet nodig.

Wanneer je geen gebruik wenst te maken van loadbalancing (ik heb bv. met 1F40 en Alfen 1F32A drie jaar zonder loadbalancing gewerkt) heb je uiteraard die verbinding naar de P1 poort ook niet nodig.

Aan jou om te bepalen welke opties je wel of niet wil en hoe je dat wil implementeren.

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 26-02-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:43:
Hangt ervan af wat je ermee wil doen.
Om intern te paal te configureren met de MyEve app (of draadloos met een PC met de ACE installer) heb je een Wifi verbinding nodig => een UTP van de laadpaal naar de ethernetpoort van je modem/router.
Om aan loadbalancing te doen het je een UTP verbinding nodig tussen de laadpaal en de P1 poort van de DM.

Makkelijkste oplossing, zeker indien je de kabels nog moet aanleggen want voor de kostprijs van een extra UTP moet je het niet laten, is dus bovenstaande.

Wanneer je de P1 poort voor nog iets anders wil gebruiken kan je gewoon (kost ook niet veel) een actieve splitter gebruiken.

Wanneer je een wifi dongle van HW in de P1 poort hebt steken kan je loadbalancing van de Alfen laadpaal ook over HW laten lopen en heb je de tweede UTP niet nodig.

Wil je geen draadloze toegang tot de Alfen laadpaal (bv. alleen maar af en toe door de laptop waar de ACE installer op draait rechtstreeks te verbinden met de UTP poort op de Alfen) heb je de ethernetverbinding in principe ook niet nodig.
Ethernet ga ik sowieso aansluiten, wat ik me afvraag is gewoon heb ik de loadbalancing nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-06 18:00

V-8

Even een vraag.

Heb een Alfen Eve Single Pro Line, momenteel zonder 32A-licentie.

Ik wil op 1 fase 32A / 7.4kW gaan laden.
Er ligt alvast 5x6mm2 dus dat zit wel goed.

Kun je die licentie echt alleen kopen bij de originele verkoper? (Heb de paal tweedehands gekocht, dus dat is wat lastig)

Of lukt dat ook bij bv. Acculaders.nl / Laadkabeldiscounter?

Zelf invoeren etc. in ACE Installer is geen probleem.

Hoor het wel, alvast bedankt!

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:01
MrMathos schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:04:
Hi!

Ik heb al een tijdje een Alfen Single Pro-line verbonden met Home Assistant waardoor ik het vermogen van de laadpaal dynamisch kan regelen op basis van huishoudelijk verbruik. Tot voor kort was de laadpaal op 1 fase aangesloten en liep alles perfect.

Sinds vrijdag is mijn aansluiting verzwaard en heb ik nu 3 fasen. De logica die ik heb werkt nog steeds en de laadpaal gebruikt maar 1 fase als er niet veel vermogen gevraagd wordt. Maar soms gebruikt die toch plots 3 fasen én lijkt ie ook het ingestelde maximum ingestelde vermogen te negeren waardoor ik nu een piekvermogen heb van tegen de 7kW.

Blijkbaar herstart de laadpaal zichzelf soms (Bootups in HA) en net op die momenten gaat het mis. Iemand met gelijkaardige ervaringen of weet wat ik kan doen om dit tegen te gaan? Ik heb al gedacht om "Allowed phases" op 1 te zetten als het gewenste vermogen kleiner is dan 7kW.
hopelijk heb je de nieuwste HA-integratie van Leeyuentuen.
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
deze heeft geen reboots meer (en veel meer mogelijkheden)
Leeyuentuen is een gebruiker op dit forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:50:
[...]
Ethernet ga ik sowieso aansluiten, wat ik me afvraag is gewoon heb ik de loadbalancing nodig?
Daar kan jij alleen op antwoorden want alleen jij kent je verbruikersprofiel.
Wanneer je gaat laden aan een vermogen en gelijktijdig nooit andere verbruikens cumuleert zodat het max. van de hoofdautomaat (in dit geval 40A of 9,2 kW) niet overschreden wordt heb je in principe geen LB nodig.
Dan zal je ofwel het max. vermogen (dat nu 7,4 kW is) van de laadpaal moeten beperken en/of moet iedereen in het gezin de nodige zelfdiscipline aan de dag leggen en/of alleen laden wanneer er bijna geen andere verbruikers met een ietwat vermogen actief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:36:
[...]

Daar kan jij alleen op antwoorden want alleen jij kent je verbruikersprofiel.
Wanneer je gaat laden aan een vermogen en gelijktijdig nooit andere verbruikens cumuleert zodat het max. van de hoofdautomaat (in dit geval 40A of 9,2 kW) niet overschreden wordt heb je in principe geen LB nodig.
Dan zal je ofwel het max. vermogen (dat nu 7,4 kW is) van de laadpaal moeten beperken en/of moet iedereen in het gezin de nodige zelfdiscipline aan de dag leggen en/of alleen laden wanneer er bijna geen andere verbruikers met een ietwat vermogen actief zijn.
Hmm duidelijk, dit helpt wel, in principe zijn we met 2 en ben sowieso van plan de paal standaard op 16a te zetten(capaciteitstarief) en de zonnepanelen leveren id zomer 3.5kw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:06
Kan je een tweedehands laadpaal controleren op werking ? Bijvoorbeeld door hem te voorzien van stroom via een wcd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Denbach schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:31:
Kan je een tweedehands laadpaal controleren op werking ? Bijvoorbeeld door hem te voorzien van stroom via een wcd ?
Ja, dan kun je hem testen op werking en laden (1 fase laden iig).

Zelf ook gedaan bij aanschaf tweedehands laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcusMY
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-04 20:17
mbt dimmen, staat in de knowledge base;

https://knowledge.alfen.c...y+on+the+charging+station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
braxx1980 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:53:
[...]

hopelijk heb je de nieuwste HA-integratie van Leeyuentuen.
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
deze heeft geen reboots meer (en veel meer mogelijkheden)
Leeyuentuen is een gebruiker op dit forum
Ik heb inderdaad deze integratie (v2.7.26).
Alfen staat op v6.3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:05
Denbach schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:31:
Alfen lader in een wcd moet je wel op letten want de lader is fase gevoelig, draai je met een stekker de fase en een nul om dan klapt gelijk de aardlek schakelaar er uit.
Dus eerst goed na meten wat de nul in het stop contact is en ook wat de nul in de stekker is voor dat je deze in de wcd plugt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 15:55

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Daveth schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Alfen lader in een wcd moet je wel op letten want de lader is fase gevoelig, draai je met een stekker de fase en een nul om dan klapt gelijk de aardlek schakelaar er uit.
Dus eerst goed na meten wat de nul in het stop contact is en ook wat de nul in de stekker is voor dat je deze in de wcd plugt.
Of een IEC stekker gebruiken natuurlijk, daar ligt de volgorde van fase, nul en aarde vast.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 00:11

Wizardtm

>>> H20 <<<

Daveth schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:54:
[...]

En goed opletten waar fase1 zit, de handleiding klopte namelijk niet in mijn geval :-(

Werken? Dat doe ik morgen wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
Beginnende electrische rijder hier, ik zit te denken om een Alfen ICU Eve Mini laadpaal 2dehands over te nemen.

Ik wil deze gebruiken om mijn leaf mee op te laden met 3,7kw en de paal aan home assistant te koppelen,
is het dan bijvoorbeeld ook mogelijk om de paal via HA/APP te laten stoppen met laden ?

En is er nog iets waar ik op moet letten bij de 2dehands aankoop,
wachtwoorden, firmware versie (zoals ik lees beter niet updaten..)

Ik wil de paal graag lokaal laten draaien zonder afhankelijkheid van de cloud/backoffice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcusMY
Nadat ik nu redelijk duidelijk heb gekregen (met dank aan de reacties hier) hoe ik mijn laadpaal uit de backoffice van de provider kan krijgen loop ik tegen het volgende probleem aan. Hoe krijg ik een account waarmee ik kan inloggen in de ACE Service Installer?
Ik dacht ik vraag een account aan via de Alfen website maar via de support desk krijg ik de reactie dat ze geen account voor mij kunnen aanmaken omdat mijn laadstation destijds zonder een ICU Connect backoffice is besteld.

Nog even voor het plaatje:
Ik neem de laadpaal over van mijn werkgever en de huidige provider heeft de paal inmiddels uit hun backoffice gehaald en mij een veiligheidscode gestuurd. Ik zou nu graag via de ACE service installer op mijn laadpaal willen inloggen en deze op Plug & Charge/autostart willen configureren.
Maar hoe kom ik nu aan een inlogaccount voor deze ACE service installer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:06
Zie dit document: https://e-flux.io/wp-cont.../Handleiding-Alfen-NG.pdf
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
Bedankt heren ! Heb de Alfen tot leven gekregen, er staat nog oude firmware op, maar had ergens gelezen niet te updaten zonder owner password of password recovery code. Is het eenvoudig dit te krijgen van Vattenfall ? Neem aan dat zei die kunnen op vragen dan wel verstrekken?

Tot die tijd maar niet de firmware update. Zeker ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24OXjB6IPSd-45ow2ukwSIs6b1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9oVrAGA8QzAVyqPvcQXiDkj.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjPZKQCMUf6IZaIhDMGAyRdtHK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69kZzLfjScJEm4OQhYUVo0dC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 22:56

B_S

Denbach schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:44:
Bedankt heren ! Heb de Alfen tot leven gekregen, er staat nog oude firmware op, maar had ergens gelezen niet te updaten zonder owner password of password recovery code. Is het eenvoudig dit te krijgen van Vattenfall ? Neem aan dat zei die kunnen op vragen dan wel verstrekken?

[Afbeelding][Afbeelding]
Updaten kan, maar je schiet er weinig (versies) mee op. 4.15.7 is de laatste zonder ww. Afhankelijk van het modem zou ik deze ook niet verder updaten naar 5.x / 6.x, omdat het alleen een beetje extra functionaliteit bied ten koste van stabiliteit.

Welk modem heeft de lader? u-Blox G300 en G340 zijn enkel 2G en hebben geen update nodig, bij een u-Blox R412M (2G en 4G) wordt aangeraden te updaten naar minimaal 5.4.3 (volgens mij) want die bevat een update voor het modem. Kom je meteen uit bij 5.6.0, de meest stabiele van de 5.x reeks :)

[ Voor 11% gewijzigd door B_S op 27-02-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
B_S schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Updaten kan, maar je schiet er weinig (versies) mee op. 4.15.7 is de laatste zonder ww. Afhankelijk van het modem zou ik deze ook niet verder updaten naar 5.x / 6.x, omdat het alleen een beetje extra functionaliteit bied ten koste van stabiliteit.

Welk modem heeft de lader? u-Blox G300 en G340 zijn enkel 2G en hebben geen update nodig, bij een u-Blox R412M (2G en 4G) wordt aangeraden te updaten naar minimaal 5.4.3 (volgens mij) want die bevat een update voor het modem. Kom je meteen uit bij 5.6.0, de meest stabiele van de 5.x reeks :)
Waar kan ik dat zo snel controleren, heb nu de myEve app opgestart. Zag 2G modem ergens staan maar niet zo snel welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Denbach schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:55:
[...]

Waar kan ik dat zo snel controleren, heb nu de myEve app opgestart. Zag 2G modem ergens staan maar niet zo snel welke.
Je kan de log downloaden. Bij het booten zie je op een gegeven moment het merk en type modem staan en vervolgens gegevens over bereik, IMEI, IMSI en ICCID.

Wij geven overigens de voorkeur aan de ACE Service Installer. Deze is niet per se beter of stabieler, maar werkt net wat fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4oPP9dEL2lRdbBdv9VOaBimy4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVVwR7n1RKvV8J809BUJAnMT.jpg?f=fotoalbum_large

De laadpaal is net geleverd en er zit volgend pasje bij, als ik de qr code scan kom ik op een link die denk ik uitlegt hoe ik de pas kan toevoegen aan een groep(aangezien ik maar 1 paal heb heb ik dat dus niet nodig?)?

Of zie ik het helemaal verkeerd?

https://knowledge.alfen.com/space/SER/135921677

[ Voor 3% gewijzigd door izzet3838 op 27-02-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Ik ben eventjes een lijst aan het maken van de benodigdheden, ik ga zoveel mogelijk zelf doen en de aansluiting laten doen door een elektricien:
3g6 kabel
2 x utp kabel
2 x rj 45
2 x rj 11

Wat betreft automaten voor de zekeringskast wat heb ik allemaal nodig?
Het gaat om een monofase 32a installatie.

En zijn er speciale dingen waarmee de elektriciën rekening zou moeten houden, het is een vriend van me maar ik denk niet dat hij specifieke ervaring heeft met alfen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wat ga je met deze bekabeling allemaal doen =>
2 x utp kabel
2 x rj 45
2 x rj 11

Normaal gezien heb je maar 1 x UTP RJ45 (ethernet) en 1 x RJ11 (P1) nodig.

Als automaat heb je een C32A nodig en een verliesstroom automaat van 40A/0,03A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0BXLEuWSoepaODSvbYckKLXkAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzBbOkwkaXCIQK1BBBdSWvZ2.jpg?f=fotoalbum_large

(de twee linkse automaten op de foto)

Indien het voor België is heb je ook een eendraadschema nodig (op te maken door jezelf of de electricien) om bij de technische keuring voor te leggen aan de keurder.
Na de keuring en ontvangst van het geldige keuringscenrtificaat dien je - voor in dienstname - de laadpaal digitaal aan te melden bij de netbeheerder.

[ Voor 80% gewijzigd door IvoB2 op 27-02-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:56:
2 x utp kabel
2 x rj 45
2 x rj 11

[Afbeelding]

Indien het voor België is heb je ook een eendraadschema nodig (op te maken door jezelf of de electricien) om bij de technische keuring voor te leggen aan de keurder.
Na de keuring en ontvangst van het geldige keuringscenrtificaat dien je - voor in dienstname - de laadpaal digitaal aan te melden bij de netbeheerder.
Rj 45 en 11 bedoelde ik gewoon de plastieke kopjes die ik dan vastmaak ad utp kabel

Wat betreft de automaten, kun je me even helpen, ik heb volgende momenteel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a94n3fczgWKCrqgfnF62Z8Z8Nhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2I0E9CQWtr2rmVWdyY5ruZcF.jpg?f=fotoalbum_large

Van wat ik online lees heb ik gewoon een 1-polige automaat: 32 ampère nodig.

Maar dat klopt dan niet?

Het is in België maar zal wel hetzelfde zijn denk ik?

Verliesstroomautomaat, is dat een aardlekautomaat?

Was die niet ingebouwd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCIvaumKRnC0_PRneAXF1EypC4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNCmJgZKRrbcR8nglNZQKHhu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door izzet3838 op 27-02-2024 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
Denbach schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:44:
Is het eenvoudig dit te krijgen van Vattenfall ? Neem aan dat zei die kunnen op vragen dan wel verstrekken?

Ik kreeg het wachtwoord zo van Vattenfall, geen enkele moeite, hoefde er maar 1 keer om te vragen. Alleen wat geduld, de whatsapp dienst is niet zo snel. Wel handig dat je het wachtwoord direct uit de app kunt kopiëren.

Ik heb dezelfde firmware als jij, werkt prima en stabiel. Na waarschuwing van @shadylog en meldingen hier op het forum heb ik besloten niet te upgraden, ondanks beschikking over default password. Wilde de backoffice connectie niet verstoren.

Uiteindelijk is het via de Alfen modbus integratie toch gelukt om de laadpaal via Home Assistant te kunnen uitlezen en aansturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
Viewlite schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:41:
[...]

Ik kreeg het wachtwoord zo van Vattenfall, geen enkele moeite, hoefde er maar 1 keer om te vragen. Alleen wat geduld, de whatsapp dienst is niet zo snel. Wel handig dat je het wachtwoord direct uit de app kunt kopiëren.

….
Ben met ze in gesprek inderdaad, loopt niet snel maar dat geeft niet. Als de benodigde gegevens maar komen zoals default password en PRC, voor wat betreft de firmware ga ik eerst inderdaad kijken of zo alles naar wens functioneert. Daarna kunnen we altijd nog kijken, maar zoals met veel dingen.. if it ain’t broken don’t fix it 🥸

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:21:
[...]
Van wat ik online lees heb ik gewoon een 1-polige automaat: 32 ampère nodig.
Je schrijft zelf dat je een monofase 32A laadpaal hebt.
Deze moet dus aangesloten zijn op een afzonderlijke (niet op een bestaande kring en al zeker niet op 20A zoals op de foto) kring beveiligd door een 32A automaat plus een afzonderlijke aardlekschakelaar van 0,03 A (op jouw foto staat er eentje van 0,3 A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Je schrijft zelf dat je een monofase 32A laadpaal hebt.
Deze moet dus aangesloten zijn op een afzonderlijke (niet op een bestaande kring en al zeker niet op 20A zoals op de foto) kring beveiligd door een 32A automaat plus een afzonderlijke aardlekschakelaar van 0,03 A (op jouw foto staat er eentje van 0,3 A).
Sorry als ik grof overkom, ik waardeer je hulp enorm :)

Kun je de 2de foto rechts onder eens bekijken, is dat hem niet?

Of moet ik echt een volledig aparte kring maken?

[ Voor 4% gewijzigd door izzet3838 op 27-02-2024 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[quote]izzet3838 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:53:
[...]
Kun je de 2de foto rechts onder eens bekijken, is dat hem niet?
Ja, maar volgens mij zijn zowel je 32A automaat als de 0,03 aardlek al in gebruik.
Indien deze vrij zijn kan je deze idd gebruiken.
Of moet ik echt een volledig aparte kring maken?
Een laadpaal moet idd op een afzonderlijke groep.
Je mag hem niet aansluiten op een bestaande kring.
Indien je zekerheid wil lees er het AREI op na of vraag raad aan je elektricien.

Ik ben zelf geen electricien maar zo is het bij mij wel uitgevoerd en vervolgens technisch gekeurd.
De kost van die extra groep (en ev. junior kast) zal het verschil niet maken. Kost minder dan een herkeuring.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 27-02-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
Ik sta op het punt om een Alfen ICU Eve Mini uit 2017 over te nemen
Nu zegt de verkoper dat deze "offline" is gehaald door de installateur.

Hoor hier nog een owner wachtwoord bij of is het zo dat met de oudere 4.x.x. firmware dat niet aan de orde is ?

Ik wil graag een laadpaal die ik ook aan Home Assistant kan koppelen maar voor de rest hoef ik geen backoffice functies.
Ook gebruik ik deze het leifst zonder pasjes dus gewoon plug & charge.

Andere vraag, als ik een 3 fase lader koop kan ik deze op een 1 fase aansluiting gebruiken ? (mijn auto kan enkel 1 fase laden)

[ Voor 15% gewijzigd door Weezer-DC op 27-02-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcusMY
Bedankt Jelmer, kan nu in elk geval inloggen.

Op naar de volgende uitdaging, de software herkent mijn laadpaal (device) niet.
Zowel niet, als ik laadpaal in mijn netwerk hang, als rechtstreeks naar mijn laptop. Indien ik deze rechtstreeks aan mijn laptop koppel dan zou volgens de Alfen knowledge base de laadpaal als default ipadres 169.254.1.10 moeten hebben. Zou iemand dat kunnen bevestigen?

Tevens vraag ik me af of 'het niet herkennen' ligt aan het feit dat de software vd paal momenteel staat ingesteld op de simkaart? En dat connectie met de paal alleen via die weg kan, dus via de sim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

V-8 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:53:
Even een vraag.

Kun je die licentie echt alleen kopen bij de originele verkoper? (Heb de paal tweedehands gekocht, dus dat is wat lastig)

Heeft iemand hier een idee over?
B.v.d.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
MarcusMY schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:58:
[...]

Bedankt Jelmer, kan nu in elk geval inloggen.

Op naar de volgende uitdaging, de software herkent mijn laadpaal (device) niet.
Zowel niet, als ik laadpaal in mijn netwerk hang, als rechtstreeks naar mijn laptop. Indien ik deze rechtstreeks aan mijn laptop koppel dan zou volgens de Alfen knowledge base de laadpaal als default ipadres 169.254.1.10 moeten hebben. Zou iemand dat kunnen bevestigen?

Tevens vraag ik me af of 'het niet herkennen' ligt aan het feit dat de software vd paal momenteel staat ingesteld op de simkaart? En dat connectie met de paal alleen via die weg kan, dus via de sim?
Simkaart instellingen hebben niets te maken met de installer software, gebruik je wel de ACE installer en sluit je deze rechtstreeks aan via een utp kabel naar je computer waar deze software opstaat?
Soms moet je de lader stroomloos maken en dan tijdens het opstarten van de lader al proberen in te loggen.
Computer geen IPadres geven die krijgt hij toegewezen van de lader en dan weet je ook zeker dat deze klopt, tenzij de lader al een vast IPadres heeft gekregen dan moet je een IPadres kiezen op je PC die in het zelfde range zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
Weezer-DC schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:19:
Hoor hier nog een owner wachtwoord bij of is het zo dat met de oudere 4.x.x. firmware dat niet aan de orde is ?

Ik wil graag een laadpaal die ik ook aan Home Assistant kan koppelen maar voor de rest hoef ik geen backoffice functies.
Ook gebruik ik deze het leifst zonder pasjes dus gewoon plug & charge.

Andere vraag, als ik een 3 fase lader koop kan ik deze op een 1 fase aansluiting gebruiken ? (mijn auto kan enkel 1 fase laden)
Je moet altijd het default wachtwoord krijgen, ook al heb je die bij software versie 4.x.x niet direct nodig. Let op dat de bekende HA integraties (Leeyuenten / energfl) m.i. niet werken op 4.x.x. Deze krijg ik niet gekoppeld (waarschijnlijk omdat die een wachtwoord gebruiken en de laadpaal niet). Gelukkig is er ook een HA alfen modbus integratie waar je ook alles mee kan uitlezen en de laadstroom kan instellen.
Volgens mij kunnen alle laadpalen ook gewoon op 1 fase laden, maar daarin ben ik geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcusMY
Bedankt Daveth voor de input. Ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen (andere netwerkkabel), ik kan connectie maken met de laptop en er wordt inmiddels geladen zonder pas.
De setting plug & charge moet wel icm authorization methode standalone anders gaat de lader 'flipperen'. De lader verzoekt dan continue om een laadpas als de methode niet op standalone staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

MarcusMY schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:42:
Bedankt Daveth voor de input. Ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen (andere netwerkkabel), ik kan connectie maken met de laptop en er wordt inmiddels geladen zonder pas.
De setting plug & charge moet wel icm authorization methode standalone anders gaat de lader 'flipperen'. De lader verzoekt dan continue om een laadpas als de methode niet op standalone staat.
In snap niet helemaal wat je met flipperen bedoeld, maar als de ingestelde tag geen geldige laadpas is wordt hij bij de backoffice gewoon geweigerd... net als bij RFID het geval zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcusMY
Dat klopt mbt weigeren.
De paal 'klapt' (flippert aan en uit om de sessie te stoppen/starten) of hoe je het maar noemen wilt. Op de display verschijnt dan ook de melding met iets als 'bied pas aan'. Ik had de configuratie toen alleen nog maar op plug&charge gezet en nog niet op standalone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:56:
2 x utp kabel
2 x rj 45
2 x rj 11

[Afbeelding]

Nog een laatste vraagje, ik heb een alfen pro line s(heeft deze normaal geen ingebouwde verliesstroom automaat?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• braxx1980
izzet3838 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Nog een laatste vraagje, ik heb een alfen pro line s(heeft deze normaal geen ingebouwde verliesstroom automaat?)
Een ingebouwde 6mA DC verliesstroom detectie.

Indien deze die niet heeft moet je type B verliestroomschakelaar in je kast zetten (rond de 200€ kost die).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
braxx1980 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:14:
[...]

Een ingebouwde 6mA DC verliesstroom detectie.

Indien deze die niet heeft moet je type B verliestroomschakelaar in je kast zetten (rond de 200€ kost die).
Dus ik moet dan nog apart een verliesstroom automaat van 40A/0,03A zetten?

Zo eentje?
https://www.elektramat.be...cATbjhp21URRoCE4kQAvD_BwE

Of moet ik gewoon een automaat zetten en klaar?

[ Voor 3% gewijzigd door izzet3838 op 28-02-2024 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nee, dat is een vierpolige.
Bij monofase kan je een tweepolige "A" (zie mijn eerdere foto) plaatsen.
De DC lekbeveiliging zit al in de laadpaal dan volstaat de 2-polige A diferentieelschakelaar (toch in de SPL, ik vermoed dat de S-line op het display na gelijk is aan de SPL).
https://www.elektramat.be...30ma-type-a-doja-240-030/
plus
https://www.elektramat.be...olig-32a-c-curve-ep32c32/

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 28-02-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:22:
De DC lekbeveiliging zit al in de laadpaal dan volstaat de 2-polige A diferentieelschakelaar (toch in de SPL, ik vermoed dat de S-line op het display na gelijk is aan de SPL).
Dus deze?
https://www.elektramat.be...RuOvW14lsq1hoCoiUQAvD_BwE

Dan moet ik een automaat en deze toevoegen id kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:22:
plus
https://www.elektramat.be...olig-32a-c-curve-ep32c32/
Ok duidelijk, heel fel bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Ik zou ook voor een automaat van 40A gaan i.p.v. en 32A als je gaat laden aan 32A. Anders gaat je automaat tijdens het laden 100% belast zijn en dat komt de levensduur niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een laadpaal automaat van 40A bij een hoofdzekering van 40A?
Ik betwijfel zelfs of je in België een 1F aangesloten Alfen op een 40A automaat mag aansluiten.

Ik gebruik al sinds begin 2019 een Alfen SPL aangesloten op een 1F 32A automaat en een 1F 40A hoofdzekering en met LB draait deze heus niet constant op 32A. En de automaat doet het na al die jaren ook nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

IvoB2 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:57:
Een laadpaal automaat van 40A bij een hoofdzekering van 40A?
Ik betwijfel zelfs of je in België een 1F aangesloten Alfen op een 40A automaat mag aansluiten.

Ik gebruik al sinds begin 2019 een Alfen SPL aangesloten op een 1F 32A automaat en een 1F 40A hoofdzekering en met LB draait deze heus niet constant op 32A. En de automaat doet het na al die jaren ook nog steeds.
Alfen schrijft niet voor niks een 20A automaat voor bij 16A en een 40A bij 32A. Ik ben er al een aantal tegen gekomen die op 100% hebben moeten presteren gedurende langere tijd, ze worden gewoon lam. Dan bedoel ik dus niet als piek, maar continu. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4AWOYyzpBk_EcNUiCVZ7uCgkyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJeHLD1457KF7zD4ig75SfKI.png?f=fotoalbum_large

40A volgens de handleiding van alfen en in belgië mag het gewoon. De max stroom voor de automaat is enkel bepaald door de draadsectie van de stroomafwaartse stroombaan.
Hier is het alvast uitgevoerd met een 40A voor de laadpaal terwijl de hoofdzekering zelf maar 32A is. Zonder problemen door de keuring geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
B_S schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:39:
[...]

Alfen schrijft niet voor niks een 20A automaat voor bij 16A en een 40A bij 32A. Ik ben er al een aantal tegen gekomen die op 100% hebben moeten presteren gedurende langere tijd, ze worden gewoon lam. Dan bedoel ik dus niet als piek, maar continu. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld :)
Goh heb nu al de 32a, geen idee hoe het precies gaat maar ik ga sowieso niet op max speed laden, enkel wanneer nodig.

We zitten in BE met een capaciteitstarief en ik heb 3.5kw aan zonnepanelen dus wil ze grotendeels daarmee laden.

Ik kan sowieso het amperage id auto beperken maar ga ook nog eens zien of het op de laadpaal makkelijk aamgepast kan worden(want indien nodig wil ik hem sporadisch makkelijk op max speed kunnen zetten...)

Maar das een verhaal voor later.

Heb vandaag de kabels gekocht en de gaten geboord en het harnas al vastgezet, morgen de diff halen en dan hopelijk dit weekend alles aansluiten...

Ik zal me hier nog wel melden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:14:
[...]
Ik kan sowieso het amperage id auto beperken maar ga ook nog eens zien of het op de laadpaal makkelijk aamgepast kan worden(want indien nodig wil ik hem sporadisch makkelijk op max speed kunnen zetten...)
Indien toegang tot de laadpaal via de ACE installer/MY Eve app kan je redelijk eenvoudig:
- Het laden instellen op de PV productie via de Solar functie (maar dan met je laadpaal ook met de P1 verbonden zijn).
- Manueel het laden instellen in trappen van 1A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:38:
[...]

Indien toegang tot de laadpaal via de ACE installer/MY Eve app kan je redelijk eenvoudig:
- Het laden instellen op de PV productie via de Solar functie (maar dan met je laadpaal ook met de P1 verbonden zijn).
- Manueel het laden instellen in trappen van 1A.
Ga hem idd aansluiten op de p1, heb gewoon 2 utp kabels gekocht(het is een serieuze kost, maar die paar dingen mogen erbij) heb het liever volledig.

Ik kan het initeel opzetten via ace en dan later via de telefoon settings aanpassen via myeve he?

Dat lijkt me het makkelijkst, bv solar wil ik nu niet aanzetten maar als het warmer wordt wel, maar dat wil je dan natuurlijk ook gewoon regelmatig uit kunnen zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:55:
[...]
Ik kan het initeel opzetten via ace en dan later via de telefoon settings aanpassen via myeve he?
Ja.
SC vanaf firmware 6.3.

• MrMathos
MrMathos schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:04:
Hi!

Even terugkomen op deze. Ik heb de logica wat aangepast zodat het gewenste laadvermogen minder vaak aangepast moet worden. Sindsdien geen problemen meer ondervonden (al heb ik nog maar enkele laadsessies achter de rug).

• MrMathos
Nu heb ik het volgende opgemerkt: Gewenst laadvermogen staat bijvoorbeeld op 6500W (via Comfort Level). Toch zie ik de laadpaal maar max +-4500W afnemen. Hij activeert maar 1 fase (wat op zich nog logisch is denk ik) en de stroom op die fase (L3) gaat dus nooit boven de 20A.

De instellingen van de laadpaal:
  • Allowed phases: 3
  • Load Balancing Phase Switching: Enabled
  • Load Balancing Max Meter Current: 40A
  • Load Balancing Safe Current: 16A
  • Load Balancing Phase Connection: L3,L1,L2
  • Max Station Current: 32A
  • Power Connector Max Current Socket 1: 32A
  • Solar Charging Mode: Comfort
  • Solar Comfort Level: 6500W
  • License 32A Output per Socket: On
  • License Active Loadbalancing: On
  • Firmware: v6.3
De wagen (Volvo XC40) staat ingesteld op 32A.

Iemand een idee hoe dit komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
izzet3838 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:55:
[...]

Ga hem idd aansluiten op de p1, heb gewoon 2 utp kabels gekocht(het is een serieuze kost, maar die paar dingen mogen erbij) heb het liever volledig.

Dat lijkt me het makkelijkst, bv solar wil ik nu niet aanzetten maar als het warmer wordt wel, maar dat wil je dan natuurlijk ook gewoon regelmatig uit kunnen zetten...
Ik neem aan dat je weet dat voor de load balancing (dus ook Solar charge optie) een eenmalige betalende licentie nodig is ?

• Weezer-DC
Zojuist een 2dehands Eneco Eve Single Pro-line 3-fase lader overgenomen die al was afgemeld bij Eneco,
thuis van stroom voorzien en op het netwerk gehangen en deze via de myEve app ingesteld.

Nu staat er nog een Eneco logo op, hoe pas je dat aan ?

Hoe kom ik aan de login gegevens voor de ACE service installer, heb me bij het portal aangemeld maar krijg na inloggen geen knop "Manage your services" om de login aan te kunnen vragen, alleen maar documentation, knowledge base en videos ?

Kan je de lader ook via een interne webserver managen, als ik het IP met een browser bezoek krijg ik op https alleen een certificaat fout maar als ik die negeer krijg ik niks meer.

Er staat nu firmware 4.11.0-3266 op, ik had gelezen dat deze versie niet goed werkt met de HA integraties klopt dit en welke versie moet ik dan installeren ?

In de app zie ergens dat er een update voor de licentie beschikbaar is, zal ik dat uitvoeren ?

Hoop beginners vragen, bedankt voor het antwoorden ! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Weezer-DC op 29-02-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
dmod schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:31:
[...]

Ik neem aan dat je weet dat voor de load balancing (dus ook Solar charge optie) een eenmalige betalende licentie nodig is ?
Ik heb een licentie gekregen voor de lb bij de paal, over de solar wost ik het niet, maar ik probeer het in stapjes te doen.

Ik moet heel de tuin opengooien aangezien mijn oprit ad achterkant van het huis is(stroom komt ad voorkant binnen), dus ik ben nu aan het boren en kabel aan het leggen, normaal gaat de elektricien hem in het weekend komen aansluiten.

Daarna ga ik al de software uitpluizen, dus ik zal me nog wel melden...

• izzet3838
Weezer-DC schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:50:
Nu staat er nog een Eneco logo op, hoe pas je dat aan ?

Hoe kom ik aan de login gegevens voor de ACE service installer, heb me bij het portal aangemeld maar krijg na inloggen geen knop "Manage your services" om de login aan te kunnen vragen, alleen maar documentation, knowledge base en videos ?
Het logo kun je aanpassen in ace dacht ik, voor de login probeer dit eens:
Stap 2: Log in op de Service Installer met de aanmeldingsgegevens die bij de laadpaal zijn geleverd of gebruik de volgende inloggegevens:

Gebruikersnaam: RadomskiR

Wachtwoord: fazUv6

Bron: https://help.e-flux.io/nl/articles/8455865-handleiding-alfen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:16:
[...]

Ik heb een licentie gekregen voor de lb bij de paal, over de solar wost ik het niet, maar ik probeer het in stapjes te doen.
Wanneer je een licentie hebt voor LB werkt SC ook (vanaf firmware 6.3) gezien ze bij de Alfen beiden over de P1 lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 29-02-2024 15:40 ]

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Wanneer je een licentie hebt voor LB werkt SC ook (vanaf firmware 6.3) gezien ze bij de Alfen beiden over de P1 lopen.
Ah das handig, al werkt solar niet zo lekker als ik het goed heb begrepen?

Ik moet dat ook constant kunnen aanpassen want ik doe 30k kms en mijn panelen hebben een piek van maar 3.5kw...

Maar dat kan ik via de app veronderstel ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Aanpassen (van vast vermogen) kan via de app en de installer.
Bij SC moet je niet constant het laden aanpassen aan de PV productie.
Afhankelijk van wat je wenst en hoe je SC instelt kan je tot 100% laden op PV-productie.
Het is bij SC juist de bedoeling dat de software dat voor je doet en niet jij.

• V-8

V-8

Goedenavond allen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-06 11:46
Vraagje over de Transacties in de myEve app.

Ik wil bijhouden wat er maandelijks de auto in gaat, particulier en heb geen backoffice. Hoe betrouwbaar is het maand overzicht?

Lijkt alsof in overzicht op de app elke maand een soort verdubbeling doet van het daadwerkelijk verbruik vergeleken met P1 Home wizard overzicht. Iemand een idee wat hier mis gaat of een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:56

YJB

What de laadpaal rapporteert is wat er de auto ingaat. Dat klopt bij mij als ik het vergelijk met de SDM72 meter (en het eigen verbruik daar bij optel). Dat is niet hetzelfde als wat de auto aangeeft. Het verschil is je laadverlies.

Wat de laadpaal ook niet aangeeft is het eigen verbruik; dat is ongeveer 8-10 Wh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
kaneda_14 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:17:
Vraagje over de Transacties in de myEve app.

Ik wil bijhouden wat er maandelijks de auto in gaat, particulier en heb geen backoffice. Hoe betrouwbaar is het maand overzicht?

Lijkt alsof in overzicht op de app elke maand een soort verdubbeling doet van het daadwerkelijk verbruik vergeleken met P1 Home wizard overzicht. Iemand een idee wat hier mis gaat of een oplossing?
Als je zonnepanelen hebt gaat een deel van deze energie ook naar de wagen (eigengebruik).
Deze energie ga je dus niet van het net moeten afhalen.
Daardoor geeft de P1 ook minder verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamAerts
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-04 12:38
Zowel de MyEve als de ACA Service Installer kunnen de laadpaal niet vinden. Net zoals de meesten hier wil ik de laadpaal integreren met HA om PV productie optimaal te sturen.

Bij de plaatsing werd een utp naar de P1 poort getrokken, die heb ik nu even verbonden met een UTP die naar de router gaat, maar zonder succes.

Zijn er nog zaken die ik kan proberen? Er zou een SIM aanwezig zijn in het toestel, want remote kan Alfen het toestel overnemen. Nogal stom dat ik er zelf nu niet in slaag 🙃Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XewTIHM5XBJAx0ecD-38YgJb1-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9T4f3OR2gjyZljueU19itSxN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

SamAerts schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:25:
Zowel de MyEve als de ACA Service Installer kunnen de laadpaal niet vinden. Net zoals de meesten hier wil ik de laadpaal integreren met HA om PV productie optimaal te sturen.

Bij de plaatsing werd een utp naar de P1 poort getrokken, die heb ik nu even verbonden met een UTP die naar de router gaat, maar zonder succes.

Zijn er nog zaken die ik kan proberen? Er zou een SIM aanwezig zijn in het toestel, want remote kan Alfen het toestel overnemen. Nogal stom dat ik er zelf nu niet in slaag 🙃[Afbeelding]
Op de P1 zit een RJ11 connector als het goed is. Deze past misschien wel in de netwerkpoort, maar zal niet werken. Voor een werkende verbinding heb je pin 1,2,3 en 6 nodig.

Je kan de UTP splitten, 4 aders (of eigenlijk 3) voor P1 en 4 voor netwerk.

Remote kan Alfen deze niet overnemen, dat kan alleen de CPO. Bij welke CPO zit de paal? Ze kunnen de meeste instellingen op afstand doen, maar dat is iets wat wij op tweakers uiteraard zelf willen doen ;)

Edit: heb je de laptop (?) al rechtstreeks tussen het laadpunt en de laptop aangesloten? Met een router, zeker als je laptop via WiFi is aangesloten, werkt niet altijd.

[ Voor 6% gewijzigd door B_S op 01-03-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamAerts
B_S schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Op de P1 zit een RJ11 connector als het goed is. Deze past misschien wel in de netwerkpoort, maar zal niet werken. Voor een werkende verbinding heb je pin 1,2,3 en 6 nodig.

Je kan de UTP splitten, 4 aders (of eigenlijk 3) voor P1 en 4 voor netwerk.

Remote kan Alfen deze niet overnemen, dat kan alleen de CPO. Bij welke CPO zit de paal? Ze kunnen de meeste instellingen op afstand doen, maar dat is iets wat wij op tweakers uiteraard zelf willen doen ;)

Edit: heb je de laptop (?) al rechtstreeks tussen het laadpunt en de laptop aangesloten? Met een router, zeker als je laptop via WiFi is aangesloten, werkt niet altijd.
Met verbonden bedoelde ik eigenlijk “kabel doorgeknipt en even quick en dirty vastgemaakt aan een utp kabel”. Die utp loopt naar de router (zie foto). Net even die utp rechtstreeks in mijn computer gestoken, maar ook op die manier kan ik de laadpaal nog niet vinden.

De UTP splitten waarbij ik zowel naar HA kan áls met de P1 verbinden is de doelstelling.

Bedoel je met OCP misschien “EDI”?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBX9cCw75k7k_pvxRbTrDDN152k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0NwP5nt2pALnR9nPIXTsGz6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

SamAerts schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:59:
[...]

Met verbonden bedoelde ik eigenlijk “kabel doorgeknipt en even quick en dirty vastgemaakt aan een utp kabel”. Die utp loopt naar de router (zie foto). Net even die utp rechtstreeks in mijn computer gestoken, maar ook op die manier kan ik de laadpaal nog niet vinden.

De UTP splitten waarbij ik zowel naar HA kan áls met de P1 verbinden is de doelstelling.

Bedoel je met OCP misschien “EDI”?

[Afbeelding]
Met CPO bedoel ik de Charge Point Operator, bijvoorbeeld Eneco, E-Flux, EVCompany, Libra, Vattenfall, etc. Wat bedoel je met "EDI" ? :P

De lader geeft zichzelf normaal gesproken 169.254.1.10 met subnet 255.255.0.0. Je kan je computer handmatig instellen op bijvoorbeeld 169.254.1.25 en dezelfde subnet. Wat je ook nog kan proberen is de lader uitzetten (minimaal 10s) en weer inschakelen.

Mocht je lader firmware 5.8.x bevatten, dan kan het goed mogelijk zijn dat het niet werkt want daar zit een bug in. Gelukkig is hier wel een oplossing voor :)

Edit: hoe zit de kabel in de lader aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xnIEX7L14lXkuqziojdJOmnl2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQDYYnKavICHNTqjzPvdwu7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je linksboven de poorten zitten. In dit geval is alleen P1 aangesloten.

[ Voor 15% gewijzigd door B_S op 01-03-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamAerts
B_S schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:02:
[...]

Met CPO bedoel ik de Charge Point Operator, bijvoorbeeld Eneco, E-Flux, EVCompany, Libra, Vattenfall, etc. Wat bedoel je met "EDI" ? :P

De lader geeft zichzelf normaal gesproken 169.254.1.10 met subnet 255.255.0.0. Je kan je computer handmatig instellen op bijvoorbeeld 169.254.1.25 en dezelfde subnet. Wat je ook nog kan proberen is de lader uitzetten (minimaal 10s) en weer inschakelen.

Mocht je lader firmware 5.8.x bevatten, dan kan het goed mogelijk zijn dat het niet werkt want daar zit een bug in. Gelukkig is hier wel een oplossing voor :)

Edit: hoe zit de kabel in de lader aangesloten?

[Afbeelding]

Hier zie je linksboven de poorten zitten. In dit geval is alleen P1 aangesloten.
EDI is electric by d’ieteren

De laadpaal ligt open en de UTP blijkt niet aangesloten, tijd om daar verandering in te brengen 😛 update volgt later 🫡

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDsXbrxZbP9URqIMx5gjnYRjxxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBIZ82qbXDoXcKZIsr6s2MWI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door SamAerts op 01-03-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

SamAerts schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:49:
[...]

EDI is electric by d’ieteren
Die kende ik nog niet. Het lijkt een CPO en MSP (Mobility Service Provider) te zijn.
De laadpaal ligt open en de UTP blijkt niet aangesloten, tijd om daar verandering in te brengen 😛 update volgt later 🫡

[Afbeelding]
Ik zou het geheel meteen splitten, dus 2 RJ11 en 2 RJ45 connectoren plaatsen, zoals hier:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamAerts
B_S schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:10:
[...]

Die kende ik nog niet. Het lijkt een CPO en MSP (Mobility Service Provider) te zijn.

[...]

Ik zou het geheel meteen splitten, dus 2 RJ11 en 2 RJ45 connectoren plaatsen, zoals hier:

[...]
UPDATE: ik heb een aparte utp kabel gestoken en met dezelfde Q&D naar de router verbonden. De laadpaal wordt nu meteen herkend in de MyEve app, ik kan er dus mee aan de slag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Of4qWZREGrVvSpsPRdw9y85YZxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9irQtE3o9Jtg5KQwwjNQOfg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 17:08
Ik kreeg in de MyEve app de melding "update de firmware om op zonnestroom te laden". Ik heb op op update geklikt en na enige tijd kreeg ik de melding "Upload succesvol". Toen naar bed gegaan en vanmorgen geconstateerd dat de laadpaal niet meer opstart, het display is zwart. Stroom uitgeschakeld en weer ingeschakeld maar dat biedt geen soelaas. Wat te doen ?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De update terug downgraden?
Je hebt waarschijnlijk een update voorbij 6.3 uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
In de myEve app zie ik geen optie om de Comfort settings aan te passen. Iemand dit ook gehad ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmighNSKRvZYROo9QKnFZNlnBlk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d3g6uWEH3jFQjd7XP1UCIQiM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
wpeterw schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:40:
Ik kreeg in de MyEve app de melding "update de firmware om op zonnestroom te laden". Ik heb op op update geklikt en na enige tijd kreeg ik de melding "Upload succesvol". Toen naar bed gegaan en vanmorgen geconstateerd dat de laadpaal niet meer opstart, het display is zwart. Stroom uitgeschakeld en weer ingeschakeld maar dat biedt geen soelaas. Wat te doen ?
Wat voor firmware heb je hem van geupgrade?
Meet voor de zekerheid of er wel spanning binnen komt in de lader en dat er niet iets van een automaat in je meterkast uit staat.
Zie je in de lader wel spanning binnen komen en het display van de kWh meter werkt nog dan is de kans zeer groot dat je controllerboard kapot is, dan rest je alleen nog maar je leverancier te bellen en het controllerboard te laten vervangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Daveth op 04-03-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 17:08
Daveth schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:00:
[...]

Wat voor firmware heb je hem van geupgrade?
Meet voor de zekerheid of er wel spanning binnen komt in de lader en dat er niet iets van een automaat in je meterkast uit staat.
Zie je in de lader wel spanning binnen komen en het display van de kWh meter werkt nog dan is de kans zeer groot dat je controllerboard kapot is, dan rest je alleen nog maar je leverancier te bellen en het controllerboard te laten vervangen.
Het was een minor upgrade van 6.x.x naar een nieuwere 6.x.x. De charger is helemaal dood, geen display en als ik de auto aansluit "probeer een andere lader".

PV Output

Pagina: 1 ... 25 ... 83 Laatste