[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 26 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vheckee
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-06 15:45
Bij het installeren van 2 aparte (Alafen single pro) laadpalen, moet de aardlekschakelaar van elk circuit een RCD type A of type B zijn?
Het betreft een Belgische installatie.
Als ik een rondvraag doe, dan heb ik evenveel type B antwoorden als type A.
(Type B is dubbel zo duur als type A en op bestelling).
Ik heb wel begrepen dat een enkele Alfen laadpaal genoeg heeft aan een type A.

Ik heb een schema van Vincotte gezien waar type A als aanvaard getoond wordt, maar het dateert van voor de laatste Arei update van 2023.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9s4PdJYAef5HgQQREmGAgDNmOjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OE5rpKT7NKGCU3A1p424H5nz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door vheckee op 04-03-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
wpeterw schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:48:
[...]

Het was een minor upgrade van 6.x.x naar een nieuwere 6.x.x. De charger is helemaal dood, geen display en als ik de auto aansluit "probeer een andere lader".
Als je zeker weet dat er geen automaat/zekering in je meterkast uit is dan moet je een ticket laten aanmaken en een service monteur laten komen.
Als je zelf handig ben kan je op het powerboard nog de glaszekering door meten of deze nog heel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 22:56

B_S

wpeterw schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:48:
[...]

Het was een minor upgrade van 6.x.x naar een nieuwere 6.x.x. De charger is helemaal dood, geen display en als ik de auto aansluit "probeer een andere lader".
Dan is het waarschijnlijk een niet-updatebaar controllerboard. Zsm melden met deze klachtomschrijving, dan komt iemand langs om het bord te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

vheckee schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:49:
Bij het installeren van 2 aparte (Alafen single pro) laadpalen, moet de aardlekschakelaar van elk circuit een RCD type A of type B zijn?

Ik heb een schema van Vincotte gezien waar type A als aanvaard getoond wordt, maar het dateert van voor de laatste Arei update van 2023.[Afbeelding]
Type A, type B (DC) zit in de lader ingebouwd.

In NL gebruikt men overigens een combinatie aardlek + automaat. Bij een (3x)16A lader wordt een B20 of C20 + 30mA aardlek type A voorgeschreven, bij een (3x) 32A lader een B40 of C40. Persoonlijk zou ik voor een B-karakteristiek kiezen, aangezien de zekeringwaarde al iets hoger is dan de nominale stroom van de lader.

[ Voor 14% gewijzigd door B_S op 04-03-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 17:08
B_S schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:42:
[...]

Dan is het waarschijnlijk een niet-updatebaar controllerboard. Zsm melden met deze klachtomschrijving, dan komt iemand langs om het bord te vervangen.
Dat zou heel vreemd zijn, ik gebruik gewoon een door Alfen uitgegeven app die een firmware upgrade uitvoert en vervolgens mijn lader brickt. Het hele upgrade proces maakt op mij niet een hele robuste indruk.

Om het nog lastiger te maken: Alfen is erg bureaucratisch en verwijzen me door naar EV-Company de oorspronkelijke leverancier waar de vorige eigenaar de lader heeft gekocht en ja, de kosten voor een eventuele servicemonteur zijn voor mij.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 19:57
wpeterw schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:49:
[...]

de kosten voor een eventuele servicemonteur zijn voor mij.
Indien buiten waarborg periode is dit de normale gang van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpeterw
dmod schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:53:
[...]

Indien buiten waarborg periode is dit de normale gang van zaken.
Mooie boel, de Alfen app adviseert een upgrade, deze brickt de lader en vervolgens mag ik het uitzoeken.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 18:16
Vannacht is de Golf GTE weer op het alarm gegaan door een te lege 12v met software versie 6.5. Kreeg m ook niet meer aan de praat: storing hybride systeem. Uiteindelijk een berger langsgekomen met een jumpstarter, daarna deed alles het weer. Vanochtend door de Eneco backoffice de FW laten downgraden naar 6.3. Fingers crossed. Iemand nog een update waar 6.6(?) blijft?

[ Voor 19% gewijzigd door flo_ op 04-03-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
flo_ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:37:
Vannacht is de Golf GTE weer op het alarm gegaan door een te lege 12v met software versie 6.5. Kreeg m ook niet meer aan de praat: storing hybride systeem. Uiteindelijk een berger langsgekomen met een jumpstarter, daarna deed alles het weer. Vanochtend door de Eneco backoffice de FW laten downgraden naar 6.3. Fingers crossed. Iemand nog een update waar 6.6(?) blijft?
En wat is de oorzaak van die lege 12v ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 18:16
dmod schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:33:
[...]

En wat is de oorzaak van die lege 12v ?
Zie voorgaande posts. De laadpaal blijft de auto wakker houden wanneer de HV-batterij vol is. Duidelijk hoorbaar bij de auto en het getik van de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
B_S schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:23:
Even een algemene note: 6.6(.0?) komt begin volgend jaar uit, hopelijk in januari. Hier zit ook de bugfix in voor het aan/uit schakelen aan het eind van de laadsessie waardoor de 12V accu leeg kan gaan. Verder zit er een grote wijziging in voor Smart Charging Network. Dit wordt met een ander platform gelijk getrokken, zodat ze samen kunnen werken. Heeft overigens niks tot weinig betrekking op thuisladers, aangezien het geldt vanaf 2 of meer laders die een beperkt vermogen moeten verdelen.
Bij het lezen van de 12v problemen kwam ik dit tegen.
Enig nieuws ivm nieuwe versie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
vheckee schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:49:

Ik heb een schema van Vincotte gezien waar type A als aanvaard getoond wordt, maar het dateert van voor de laatste Arei update van 2023.[Afbeelding]
Dit hangt af van hoe deze laadpalen worden aangesloten op je elektrische installatie. Eigenlijk komt het er op neer dat er altijd maximum 1 laadpaal stroomafwaards van een Type A diff mag staan. Zolang je daar aan voldoet, kan alles type A blijven. Wil je meerdere laadpalen stroomafwaards van een diff dan moet dit een Type B zijn.

Wij hebben hier ook 2 laadpalen:

- Eerste laadpaal zit stroomafwaards van de bestaande hoofddiff type A (300mA) en heeft ook een eigen diff Type A(30mA)
- Bij de 2de laadpaal zit de diff Type A (30mA) rechtstreeks na de Tellerkast/hoofzekering. (en dus niet stroomafwaards van de hoofddiff (300mA))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vheckee
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-06 15:45
Roeland54 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:32:
[...]

Wij hebben hier ook 2 laadpalen:

- Eerste laadpaal zit stroomafwaards van de bestaande hoofddiff type A (300mA) en heeft ook een eigen diff Type A(30mA)
- Bij de 2de laadpaal zit de diff Type A (30mA) rechtstreeks na de Tellerkast/hoofzekering. (en dus niet stroomafwaards van de hoofddiff (300mA))
Bedankt!.

Wij zullen het inderdaad proberen zoals op de tekening hierboven, ttz 2 laadpalen rechtsreeks aangesloten op de hoofdzekering met elk een RCD type A gevolgd door een automaat.
Ik heb een keurder gevonden die principieel akkoord gaat met dit schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7n9iZDxjuitkJ-YcfY17HO792U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WYaFOnsiwiTFW9u6TacRooaF.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

dmod schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:00:
[...]

Bij het lezen van de 12v problemen kwam ik dit tegen.
Enig nieuws ivm nieuwe versie ?
Er is een RC in omloop, alleen is deze dus nog niet officieel gereleased. Duurt denk ik niet heel lang meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 16:13
Op nieuws: Energieleverancier Tibber gaat apparaten aansturen om stroomnet te on... en tibber website lees ik dat "Grid Rewards" binnekort beschikbaar zal zijn voor laadpalen van Alfen. Ben benieuwd wat voor api ze gaan gebruiken.

Als ik het goed begrijp ga je hiermee op de onbalansmarkt. Als er energieafname nodig is wordt de laadpaal aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

shadylog schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:31:
Op nieuws: Energieleverancier Tibber gaat apparaten aansturen om stroomnet te on... en tibber website lees ik dat "Grid Rewards" binnekort beschikbaar zal zijn voor laadpalen van Alfen. Ben benieuwd wat voor api ze gaan gebruiken.

Als ik het goed begrijp ga je hiermee op de onbalansmarkt. Als er energieafname nodig is wordt de laadpaal aangezet.
Ik zou veel liever zien dat alfen een api beschikbaar stelt voor Homey integratie ipv aan een energie leverancier.

Ik wil nl zo min mogelijk gebonden zijn aan een energie leverancier

[ Voor 4% gewijzigd door Audione0 op 06-03-2024 19:51 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:01
shadylog schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:31:

Dat is vergelijkbaar met flexio van lifepowr (België). Een EMS die via de load-balancing module van de alfen via modbus de aansturing doet. (Zoals het hier bij mij gaat).
Deze doen recent ook aan netbalancing als extra inkomen buiten de dynamische batterij en EV sturing.

www.lifepowr.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:23
Is er een manier om draadloos te connecten op de p1 poort?

Situatie:
Kabels liggen in de kelder maar de meter zit op de gelijkvloers, anders moet ik waarschijnlijk gaten gaan boren in de vloer?

De paal wordt al aamgesloten op het lan dus misschien via die weg een mogelijkheid?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

izzet3838 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:29:
Is er een manier om draadloos te connecten op de p1 poort?

Situatie:
Kabels liggen in de kelder maar de meter zit op de gelijkvloers, anders moet ik waarschijnlijk gaten gaan boren in de vloer?

De paal wordt al aamgesloten op het lan dus misschien via die weg een mogelijkheid?
Ja, via een WiFi P1 meter van HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
B_S schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:30:
[...]

Die heb ik al, hoe werkt dat dan juist?

Kan ik dan dus de loadbalancing enz gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
B_S schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:30:
[...]

Ff zitten zoeken, is dat gewoon die dsmr instellen met het ip adres van de homewizard dongle en dan werken dingen als solar charging en loadbalancing gewoon?

Als dat het geval is heb ik voor niks 40 meter utp kabel gelegd 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

izzet3838 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Ff zitten zoeken, is dat gewoon die dsmr instellen met het ip adres van de homewizard dongle en dan werken dingen als solar charging en loadbalancing gewoon?

Als dat het geval is heb ik voor niks 40 meter utp kabel gelegd 8)7
Nou, nee. De P1 meter connect draadloos met het netwerk en de lader via de kabel. Er zit geen WiFi in de lader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
B_S schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:34:
[...]

Nou, nee. De P1 meter connect draadloos met het netwerk en de lader via de kabel. Er zit geen WiFi in de lader!
Ja maar ik heb 2 kabels getrokken(nou ja 2x utp)

Is er ergens een handleiding van hoe je de lader op de p1 meter aansluit?

[ Voor 12% gewijzigd door izzet3838 op 07-03-2024 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:25
Ze komen hier volgende week ook een Alfen laadpaal installeren, we hadden 2 opties... (België)

Indien nog analoge meter, hadden we de keuze om nog een extra energiemeter erbij te zetten...
Indien digitale meter, dan moest dit niet...
Is deze energie meter nodig voor aan load balancing te kunnen doen? Want dat kan ik in principe ook zelf regelen via Home.Assistant, via de UTP connectie... Vind het een beetje zonde om extra te investeren in die energiemeter, als we binnenkort toch een digitale meter gaan krijgen...

Of dient deze energiemeter om een juiste afrekening te gaan krijgen van de backoffice op basis van de CREG ? Ik neem aan dat de laadpaal toch ook wel kan doorgeven wat je vergoed gaat krijgen van de werkgever zonder die energie meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Nu online
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:10:
[...]

1 kabel aan beide kanten een RJ11 connector aansluiten (4 polig) en 1 kant in de lader in de P1 poort steken en de andere kant in de P1 van de slimme meter steken.
In de software van de lader dit aanzetten (moet je wel een licentie hebben voor active loadbalancing).
Let op dat je save modus laag zet, ik zet deze bij klanten meestal op 8A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Nu online
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 04:38:
Ze komen hier volgende week ook een Alfen laadpaal installeren, we hadden 2 opties... (België)

Indien nog analoge meter, hadden we de keuze om nog een extra energiemeter erbij te zetten...
Indien digitale meter, dan moest dit niet...
Is deze energie meter nodig voor aan load balancing te kunnen doen? Want dat kan ik in principe ook zelf regelen via Home.Assistant, via de UTP connectie... Vind het een beetje zonde om extra te investeren in die energiemeter, als we binnenkort toch een digitale meter gaan krijgen...

Of dient deze energiemeter om een juiste afrekening te gaan krijgen van de backoffice op basis van de CREG ? Ik neem aan dat de laadpaal toch ook wel kan doorgeven wat je vergoed gaat krijgen van de werkgever zonder die energie meter?
De lader zelf heeft al een energie meter, dit is alleen voor de loadbalancing.
Bij jou situatie zou dit niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
De Alfen Eve Single Pro line heeft een MID kWh meter (met zichtbaar display).
De Alfen Eve S-line niet (of heeft ie die wel en zie je het alleen zelf niet op een display?).

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-06 00:44

fmb

izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:10:
[...]

Deze video helpt je vast verder ;)
YouTube: Alfen installatievideo Eve Single Pro-line (Nederlands) - Alfen Char...
Kijk vooral vanaf 6min.

Ik heb ervoor gekozen om gewoon 2 aparte UTP kabels aan te leggen. Of ik er nou 1 of 2 moest aanleggen maakte voor mij niks uit. Dus ik heb 1 kabel in gebruik voor netwerk en 1 voor loadbalancing. Het is inderdaad ook mogelijk om 1 UTP kabel te gebruiken en die op te splitsen in zowel de laadpaal als in de meterkast. De kwaliteit van de netwerkverbinding zal daardoor iets slechter zijn, maar dat merk je in dit geval wsch. niks van.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
fmb schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:27:
[...]

Deze video helpt je vast verder ;)
YouTube: Alfen installatievideo Eve Single Pro-line (Nederlands) - Alfen Char...
Kijk vooral vanaf 6min.

Ik heb ervoor gekozen om gewoon 2 aparte UTP kabels aan te leggen. Of ik er nou 1 of 2 moest aanleggen maakte voor mij niks uit. Dus ik heb 1 kabel in gebruik voor netwerk en 1 voor loadbalancing. Het is inderdaad ook mogelijk om 1 UTP kabel te gebruiken en die op te splitsen in zowel de laadpaal als in de meterkast. De kwaliteit van de netwerkverbinding zal daardoor iets slechter zijn, maar dat merk je in dit geval wsch. niks van.
Thanks!

Ik heb 2 kabels gelegd, maar de 1de kabel bij de meter krijgen gaat een uitdaging zijn.

Ik heb een homewizard p1 meter, blijkbaar kun je die koppelen met de alfen en daarmee load balancing doen, dat was voor mijn vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:50:
[...]

Thanks!

Ik heb 2 kabels gelegd, maar de 1de kabel bij de meter krijgen gaat een uitdaging zijn.

Ik heb een homewizard p1 meter, blijkbaar kun je die koppelen met de alfen en daarmee load balancing doen, dat was voor mijn vraag?
Volgens mij kun je best veel terugvinden in dit topic. De Alfen laadpaal doet zijn eigen loadbalancing en moet dan zelf aangesloten worden op dezelfde p1 poort (daar kun je een splitter voor gebruiken, wel een goede nemen).

Als alternatief kun je de Alfen laadpaal “dom” maken en laten luisteren naar een andere master zoals EVCC. EVCC heeft nog geen loadbalancing, maar dat komt er wsch wel aan. Als je met EVCC werkt kun je echter ook met je eigen domotica wat maken via MQTT. Dat laatste heb ik gedaan, dan kun je zowel EVCC gebruiken als je eigen regels toevoegen. Ik werk met Homey, dus dat moest op deze manier. Gebruik je Home Assistant dan heb je volgens mij ook nog een andere optie.

Over EVCC kun je eea hier lezen: https://community.homey.app/t/evcc-io/80939/12?u=fmb

[ Voor 4% gewijzigd door fmb op 07-03-2024 10:41 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-06 12:57
Ik gebruik de Alfen single pro met zonneladen (comfort). Voor nu staat hij op 1,4kW minimaal verbruik en als de overschot meer is, dan mag hij dat bijsteken in de wagen.
Dat gaat vrij goed, bij gelijkblijvende teruglevering aan het net blijft de P1 meter rond de -50/50W hangen.

Echter als het plots bewolkt is, of 1 van de huishoudelijke machines trekt even een piek, dan valt de laadpaal niet terug naar de 1,4kW maar naar 0 verbruik en slaat dan uit (je hoort de relais klikken).
Is dit eigen aan de firmware of is er nog een setting die dit kan oplossen?
De laadpaal is 3-fase aangesloten maar staat ingesteld op monofase aangezien mijn zonnepanelen nooit meer dan 4,5kW kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
fmb schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Volgens mij kun je best veel terugvinden in dit topic. De Alfen laadpaal doet zijn eigen loadbalancing en moet dan zelf aangesloten worden op dezelfde p1 poort (daar kun je een splitter voor gebruiken, wel een goede nemen).

Als alternatief kun je de Alfen laadpaal “dom” maken en laten luisteren naar een andere master zoals EVCC. EVCC heeft nog geen loadbalancing, maar dat komt er wsch wel aan. Als je met EVCC werkt kun je echter ook met je eigen domotica wat maken via MQTT. Dat laatste heb ik gedaan, dan kun je zowel EVCC gebruiken als je eigen regels toevoegen. Ik werk met Homey, dus dat moest op deze manier. Gebruik je Home Assistant dan heb je volgens mij ook nog een andere optie.

Over EVCC kun je eea hier lezen: https://community.homey.app/t/evcc-io/80939/12?u=fmb
Hmm ok. Ik wilde eigenlijk gewoon dat de alfen laadpaal via het netwerk kon verbinden met de homewizard p1 en met die data dan load balancing kon doen, ipv de laadpaal in de p1 poort te moeten steken...

Maar dat kan dan niet als ik het juist heb begrepen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Indien je Alfen laadpaal met een fysieke RJ45 is verbonden met de ethernetpoort van je modem/router zit ie in de thuisnetwerk.
Heb je in de P1 poort van je digitale meter een HW wifi dongle steken kan je in de MyEve app/ACE installer idd aanvinken dat loadbalancing via de HW moet verlopen en niet via een RJ11 in de P1 poort (onderste keuzemenu in de rij is de HW).

Dat is toch de theorie.
Of het zo echt goed werkt nog niet zelf uitgeprobeerd gezien ik twee UTP kabels getrokken heb (één naar de ethernetpoort en eentje naar de P1 poort) en ik loadbalancing zelden gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:41:
Indien je Alfen laadpaal met een fysieke RJ45 is verbonden met de ethernetpoort van je modem/router zit ie in de thuisnetwerk.
Heb je in de P1 poort van je digitale meter een HW wifi dongle steken kan je in de MyEve app/ACE installer idd aanvinken dat loadbalancing via de HW moet verlopen en niet via een RJ11 in de P1 poort (onderste keuzemenu in de rij is de HW).

Dat is toch de theorie.
Of het zo echt goed werkt nog niet zelf uitgeprobeerd gezien ik twee UTP kabels getrokken heb (één naar de ethernetpoort en eentje naar de P1 poort) en ik loadbalancing zelden gebruik.
Ok thanks, ik heb zoals je hebt aangeraden 2 utp kabels getrokken(de alfen is nog niet geïnstalleerd) maar de utp voor loadbalancing bij de meter krijgen kan een uitdaging worden, daarmee dat deze optie me handig lijkt...

Maar het moet dan ook wel werken natuurlijk, staat er ergens uitgelegd hoe je dit kan instellen?

[ Voor 5% gewijzigd door izzet3838 op 07-03-2024 12:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roeland54
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:47:
[...]

Ok thanks, ik heb zoals je hebt aangeraden 2 utp kabels getrokken(de alfen is nog niet geïnstalleerd) maar de utp voor loadbalancing bij de meter krijgen kan een uitdaging worden, daarmee dat deze optie me handig lijkt...

Maar het moet dan ook wel werken natuurlijk, staat er ergens uitgelegd hoe je dit kan instellen?
Die mogelijkheid om de HW P1 dongle te gebruiken is een recente toevoeging aan de funtionaliteit van de software. Daar zul je vermoedelijk weinig info over vinden. Maar volgens mij kan er niet veel moeilijk aan zijn. Ik denk dat het ongeveer zo moet gaan:

1. Zorg dat je laadpaal is verbonden met je thuisnetwerk.
2. Zoek het IP adres van je HW P1 dongle. Dit kan je normaal wel ergens terug vinden in de instellingen van je router. Als je er ergens voor kan zorgen dat dit IP adres vast is ingesteld, lijkt me dat ook een goed idee.
3. Kies voor dsmr bij de protocol selection van de loadbalancing in de laadpaal.
4. Vul het IP adres van je HW in bij de instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyWdwllsCdFftBikEkpZCYAOYIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gWob23XeH3cv2ONpDuS8cN5h.png?f=fotoalbum_large

en dan moet het volgens mij gewoon werken. Gewoon proberen lijkt me.

Disclaimer: ik heb geen HW P1 dongle maar wel een alfen eve laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb beiden maar momenteel staat de laadpaal buiten gebruik (wintermodus).
Bij gelegenheid (als er niemand anders het al bevestigt uit eigen ervaring) zal ik het wel eens testen.
Dat is idd het scherm binnen de Alfen software waar je het moet instellen.

Je IP adres vind je gewoon in de thuisnetwerkinstellingen van je provider en dan op je HW P1 meter zoeken.
Bij provider Telenet is dit bv te vinden op www.2telenet.be /Je thuisnetwerk/verbonden toestellen/Naam (HW P1 meter 2BOEAA))/Toon IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
@IvoB2 @Roeland54
Bedankt voor de info, ben netwerkbeheerder van opleiding dus ip adresje vinden zal wel lukke :)

Ik zal het proberen en het hier id komende maanden melden, des noods kan ik altijd de rj11 aansluiten de kabel ligt er, maar dat scheelt me toch een paar uurtjes werk en 40€ voor de active splitter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Weet iemand of je dat logo kan aanpassen van een Alfen laadpaal? Want die van ons gaat in beheer zijn van Luminus, maar ik ga wellicht wel de installer codes krijgen voor erop te kunnen via het lokaal netwerk, ik ga ook de UTP voorzien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ja, via de ACE installer/My Eve app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:48
@B_S Als ze nog een tester zoeken voor de RC en op locatie willen komen om te testen zijn ze welkom. Woon 10 minuten bij ze vandaan :)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Nu online
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:06:
Weet iemand of je dat logo kan aanpassen van een Alfen laadpaal? Want die van ons gaat in beheer zijn van Luminus, maar ik ga wellicht wel de installer codes krijgen voor erop te kunnen via het lokaal netwerk, ik ga ook de UTP voorzien
Dat kan maar hiervoor heb je wel de juiste licentie voor nodig, check dit eerst even bij de licenties of je deze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Daveth schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:47:
[...]

Dat kan maar hiervoor heb je wel de juiste licentie voor nodig, check dit eerst even bij de licenties of je deze hebt.
Ok, volgende week eens horen als ze komen installeren... Maar een licentie om een logo aan te passen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Nu online
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:48:
[...]

Ok, volgende week eens horen als ze komen installeren... Maar een licentie om een logo aan te passen??
Bij Alfen hebben ze bijna elk onderdeel onder licenties zitten en dus ook het logo aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:48:
[...]

Yep.
Ik had het "geluk" een laadpaal geleverd te krijgen met alle licenties en dat vergeet ik nogal eens. :( 8)7
Het logo heb ik trouwens niet aangepast want dat stoort me niet. Hij hangt hier buiten en niet in de leefruimte. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Yep.
Ik had het "geluk" een laadpaal geleverd te krijgen met alle licenties en dat vergeet ik nogal eens. :( 8)7
Het logo heb ik trouwens niet aangepast want dat stoort me niet. Hij hangt hier buiten en niet in de leefruimte. :+
Bij ons komt hij langs de brievenbus, wou er het huisnummer op zetten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

Roeland54 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:13:
[...]
Die mogelijkheid om de HW P1 dongle te gebruiken is een recente toevoeging aan de funtionaliteit van de software. Daar zul je vermoedelijk weinig info over vinden. Maar volgens mij kan er niet veel moeilijk aan zijn. Ik denk dat het ongeveer zo moet gaan:

1. Zorg dat je laadpaal is verbonden met je thuisnetwerk.
2. Zoek het IP adres van je HW P1 dongle. Dit kan je normaal wel ergens terug vinden in de instellingen van je router. Als je er ergens voor kan zorgen dat dit IP adres vast is ingesteld, lijkt me dat ook een goed idee.
3. Kies voor dsmr bij de protocol selection van de loadbalancing in de laadpaal.
4. Vul het IP adres van je HW in bij de instellingen:
[Afbeelding]

en dan moet het volgens mij gewoon werken. Gewoon proberen lijkt me.

Disclaimer: ik heb geen HW P1 dongle maar wel een alfen eve laadpaal.
Ah, die nieuwe toevoeging kende ik ook nog niet. Heb er dus ook geen ervaring mee @izzet3838

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
fmb schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Ah, die nieuwe toevoeging kende ik ook nog niet. Heb er dus ook geen ervaring mee @izzet3838
Eind april kan ik je hopelijk vertellen en of hoe het werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:11:
[...]

Eind april kan ik je hopelijk vertellen en of hoe het werkt :)
Dat is idd leuke toevoeging dat je kan koppelen met de homewizard!! Wellicht niet vergeten de local API aan te zetten in Homewizard, anders ga je er niet mee kunnen connecteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
#durf te vragen, alvast sorry voor deze complete noob vraag maar ik heb zeer weinig verstand van electra.

Setup : Alfen eve pro s-line, 3f (3 x 400V + N) aangesloten.
Auto : BMW iX3.

Stel max. laadvermogen auto is ingesteld op 8A. Aan hoeveel kW zal die dan maximaal opladen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Bij benadering 5,5 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

dmod schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:47:
#durf te vragen, alvast sorry voor deze complete noob vraag maar ik heb zeer weinig verstand van electra.

Setup : Alfen eve pro s-line, 3f (3 x 400V + N) aangesloten.
Auto : BMW iX3.

Stel max. laadvermogen auto is ingesteld op 8A. Aan hoeveel kW zal die dan maximaal opladen ?
Met wat aanvullende uitleg:
P = U * I (vermogen = spanning * stroom)
Voor 1 fase: P = 230V * 8A = 1.840W
Dus voor 3 fases: 3 x 1.840W = 5.520W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nou als je het heel correct wil dan is het bij een 3F: √3 x U x I. Maar voor een leek komt het resultaat in de praktijk op hetzelfde neer (vandaar "bij benadering" :+ ).
In deze case dus exact 5.542,56 W.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 09-03-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
ik heb de laatste 4.X firmware draaien op mijn alfen lader,
nu wil ik deze graag in Home Assistant integreren maar moet volgens mij dan naar een 5.X firmware ?
1) dit vanwege de geïntroduceerde password functie die de tcp over modbus integratie van HA ook nodig heeft?
2) ik heb meerdere berichten gelezen over gekozen wachtwoorden die later niet blijken te werken,
wat voor formaat wachtwoord zal ik kiezen wat 100% goed gaat, max cijfers/letters en wel of niet tekens gebruiken?
3) staat de Secure Service Access standaard aan in de nieuwe firmware, mocht er iets zijn met het wachtwoord dan kan er op afstand nog wat worden gedaan door alfen?

En naar welke firmware versie zal ik updaten en waar vind ik deze ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pLiXSr-y_Sbc8v3Q7wv04uoxmg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tqlVljjQlmpFffcf5XtKZ2Ab.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Weezer-DC op 09-03-2024 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

Weezer-DC schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:22:
ik heb de laatste 4.X firmware draaien op mijn alfen lader,
nu wil ik deze graag in Home Assistant integreren maar moet volgens mij dan naar een 5.X firmware ?
1) dit vanwege de geïntroduceerde password functie die de tcp over modbus integratie van HA ook nodig heeft?
Als ik jou was, zou ik dat eerst even uitzoeken voordat je gaat updaten.

Ik dacht dat de lader dan op Modbus Slave moet en dan luistert hij naar Home Assistant (Modbus Master). Dat kan 4.15.7 bij mijn weten ook gewoon.
2) ik heb meerdere berichten gelezen over gekozen wachtwoorden die later niet blijken te werken,
wat voor formaat wachtwoord zal ik kiezen wat 100% goed gaat, max cijfers/letters en wel of niet tekens gebruiken?
Het gaat niet altijd goed, dan valt de lader terug op het default owner wachtwoord. Deze is alleen op te vragen bij Alfen door de beheerder van de lader, niet de consument.
3) staat de Secure Service Access standaard aan in de nieuwe firmware, mocht er iets zijn met het wachtwoord dan kan er op afstand nog wat worden gedaan door alfen?
Ja, vanaf 5.5.0 volgens mij wel... maar daar kun je enkel lokaal mee inloggen, want Alfen heeft geen toegang op afstand.

[Afbeelding]
Zolang het niet hoeft, niet doen. Anders raad ik 5.6.0 aan, dat is de meest stabiele van versie 5. 6.x zou ik helemaal niet aan beginnen. Maar nogmaals, eerst kijken of het te maken is zonder te updaten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:22
Weezer-DC schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:22:
Ik had ook de laatste firmware zonder password en heb besloten niet te upgraden (vanwege het risico op errors). Daardoor kreeg ik de integraties van energfl en leeyuenten helaas niet aan de praat. Uiteindelijk heb ik de Alfen paal naar volle tevredenheid kunnen integreren in HA door gebruik te maken van de modbus integratie: https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus

Deze integratie lijkt precies dezelfde mogelijkheden te bieden. Als je een beetje handig bent met aanmaken automatiseringen lukt het je prima om je eigen load balancing schema en solar use schema in te stellen. Hieronder een screenshot van een aantal van de sensoren die aanwezig zijn, de lijst is veel langer dan nu zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjyG5SmNnGPI1m5C833Cg486WYw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xuBazqMqwGFWGxqSTQIi2BMD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Viewlite op 09-03-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:16
Iemand ervaring met een defect display?
Paal werkt goed alleen geen display meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ook gehad.
Display werkt niet meer maar paal nog wel.
Na een tijd werkt de paal ook niet meer.
Oplossing: printplaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
B_S schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:12:
[...]

Als ik jou was, zou ik dat eerst even uitzoeken voordat je gaat updaten.

Ik dacht dat de lader dan op Modbus Slave moet en dan luistert hij naar Home Assistant (Modbus Master). Dat kan 4.15.7 bij mijn weten ook gewoon.

[...]

Het gaat niet altijd goed, dan valt de lader terug op het default owner wachtwoord. Deze is alleen op te vragen bij Alfen door de beheerder van de lader, niet de consument.

[...]

Ja, vanaf 5.5.0 volgens mij wel... maar daar kun je enkel lokaal mee inloggen, want Alfen heeft geen toegang op afstand.

[...]

Zolang het niet hoeft, niet doen. Anders raad ik 5.6.0 aan, dat is de meest stabiele van versie 5. 6.x zou ik helemaal niet aan beginnen. Maar nogmaals, eerst kijken of het te maken is zonder te updaten!
En wat als de paal geen beheerder heeft?
Ik heb mijne gewoon op bol.com gekocht bv, nu heb ik wel nog het papier met de wachtwoorden dus ga ik daar foto's van nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
IvoB2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:48:
Ook gehad.
Display werkt niet meer maar paal nog wel.
Na een tijd werkt de paal ook niet meer.
Oplossing: printplaat vervangen.
Hmmm, maandag even bellen.
Duurde het lang voordat de paal het ook niet meer doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Eigenlijk wel.
Eerst kreeg het display "kuren": dwars gaan staan, ondersteboven gaan staan, strepen en vervolgens niets meer (waar al maanden overheen gingen). De beheerder heeft dan altijd getracht dat van op afstand te resetten wat soms wel en soms niet resultaat gaf. Op een dag deed het display dan helemaal niets meer maar de paal nog wel. De paal is dan nog een tijd blijven laden maar het is al enkele tijd geleden dus hoelang exact weet ik niet meer.
Een technieker van Alfen is dan (na verstreken garantietermijn) komen kijken (na geklooi door techniekers van de installateur dat nooit tot een definitieve oplossing heeft geleid) en heeft de printplaat vervangen. Volgens hem was de initiële slechte installatie de oorzaak (slechte afdichting van de wartels bij de kabeldoorvoer waardoor er insecten in de paal binnen konden) en zou hij daardoor de vervanging van de printplaat alsnog onder garantie vervangen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
IvoB2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:33:
Eigenlijk wel.
Eerst kreeg het display "kuren": dwars gaan staan, ondersteboven gaan staan, strepen en vervolgens niets meer (waar al maanden overheen gingen). De beheerder heeft dan altijd getracht dat van op afstand te resetten wat soms wel en soms niet resultaat gaf. Op een dag deed het display dan helemaal niets meer maar de paal nog wel. De paal is dan nog een tijd blijven laden maar het is al enkele tijd geleden dus hoelang exact weet ik niet meer.
Een technieker van Alfen is dan (na verstreken garantietermijn) komen kijken (na geklooi door techniekers van de installateur dat nooit tot een definitieve oplossing heeft geleid) en heeft de printplaat vervangen. Volgens hem was de initiële slechte installatie de oorzaak (slechte afdichting van de wartels bij de kabeldoorvoer waardoor er insecten in de paal binnen konden) en zou hij daardoor de vervanging van de printplaat alsnog onder garantie vervangen. _/-\o_
Pfff gedoe dus.
Paal hangt bij mij binnen dus ziet er nog als nieuw uit, zonder insecten. Display ging ineens op zwart zonder de effecten die jij omschrijft.
Ik zal jullie updaten hoe het verloopt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

izzet3838 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:54:
[...]

En wat als de paal geen beheerder heeft?
Ik heb mijne gewoon op bol.com gekocht bv, nu heb ik wel nog het papier met de wachtwoorden dus ga ik daar foto's van nemen...
Als je de flyer hebt kun je probleemloos updaten *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
Viewlite schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:12:
Ik had ook de laatste firmware zonder password en heb besloten niet te upgraden (vanwege het risico op errors). Daardoor kreeg ik de integraties van energfl en leeyuenten helaas niet aan de praat. Uiteindelijk heb ik de Alfen paal naar volle tevredenheid kunnen integreren in HA door gebruik te maken van de modbus integratie: https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus

Deze integratie lijkt precies dezelfde mogelijkheden te bieden. Als je een beetje handig bent met aanmaken automatiseringen lukt het je prima om je eigen load balancing schema en solar use schema in te stellen. Hieronder een screenshot van een aantal van de sensoren die aanwezig zijn, de lijst is veel langer dan nu zichtbaar.
[Afbeelding]
Thanks, ik heb de modbus integratie van ThaStealth aan de praat!

Binnenkort the load balancing maar via HA inregelen en meteen schema bedenken voor het laden met zonnestroom!

Vraagje, nu de lader niet zelf meer naar de P1 aansluiting van de slimme meter luistert, werkt het fail back ampèrage nog op de zelfde manier, dus als nu HA niks meer regelt dat er word terugvallen op de "Safe Current (A)" setting ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2OQJQ96_vfyR9dAB_T8AD3vsbM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6aFeBhTcCXPrC4xMAVsKNnsh.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Weezer-DC op 09-03-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:22
Weezer-DC schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:22:
[...]

Vraagje, nu de lader niet zelf meer naar de P1 aansluiting van de slimme meter luistert, werkt het fail back ampèrage nog op de zelfde manier, dus als nu HA niks meer regelt dat er word terugvallen op de "Safe Current (A)" setting ?
Ja klopt, hij valt terug op de safe current setting. Maar dat gebeurt m.i. pas als alles uitvalt, zowel paal als HA. Paal onthoud gewoon de ingestelde setting zolang hij power heeft. Normaal dus nooit een probleem lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

IvoB2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:09:
Nou als je het heel correct wil dan is het bij een 3F: √3 x U x I. Maar voor een leek komt het resultaat in de praktijk op hetzelfde neer (vandaar "bij benadering" :+ ).
In deze case dus exact 5.542,56 W.
Thnx, die kennis was inmiddels een beetje roestig bij mij _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Hoi , wie gebruikt de integratie leeyuentuenvan HA ? En welke firmware kan je dan best gebruiken? Mijne gaat geïnstalleerd worden volgende week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
NoFate schreef op zondag 10 maart 2024 @ 06:22:
Hoi , wie gebruikt de integratie leeyuentuenvan HA ? En welke firmware kan je dan best gebruiken? Mijne gaat geïnstalleerd worden volgende week
Gebruik ik met de laatste Alfen firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
grotegok schreef op zondag 10 maart 2024 @ 06:52:
[...]

Gebruik ik met de laatste Alfen firmware
Is dat 6.5.0 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-06 22:23
Gebruik hem ook met 6.5.0 nog niet de in dit forum genoemde problemen gehad. De integratie is erg fijn om mee te werken en te monitoren.

[ Voor 12% gewijzigd door jboerma100 op 10-03-2024 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
fmb schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:41:
[...]

Thnx, die kennis was inmiddels een beetje roestig bij mij _O-
In de praktijk doet het er ook niet toe.
3x230 rekent makkelijker dan V3x400 en het verschil is verwaarloosbaar (in deze context).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:55

de Peer

under peer review

NoFate schreef op zondag 10 maart 2024 @ 06:22:
gebruik de zoekfunctie even. Is al heel erg veel over geschreven. Een opsomming hier van wie dat wel en niet gebruikt voegt nu niet zo veel toe aan dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Nu online
grotegok schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:23:
[...]

Hmmm, maandag even bellen.
Duurde het lang voordat de paal het ook niet meer doet?
Is een losstaand probleem, display kan kapot gaan zonder dat er een controllerboard oid vervangen moet worden.
Als je het display niet belangrijk vind kan je de lader gewoon ook zonder blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
jboerma100 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:43:
[...]

Gebruik hem ook met 6.5.0 nog niet de in dit forum genoemde problemen gehad. De integratie is erg fijn om mee te werken en te monitoren.
Yes, dito en geen problemen met de auto Kia EV6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-06 13:52
Deze ochtend deed de laadpaal opnieuw zijn eigen goesting. Paal ingesteld op green, daarna wagen aangesloten. Ik keek het verbruik na en zag dat ie op 3F aan het laden was aan zo'n 9kW. Via de leeyuentuen HA integratie zie ik een nieuwe "bootup" op het moment dat ik "green" instelde.

Nog via leeyuentuen integratie zie ik volgende statussen voor de laadpaal:

TijdstipStatusActie of Gevolg
Sinds 14u gisterenDisplay State Socket = BootingWagen losgekoppeld
Vandaag 7u55Nieuwe bootup (counter + 1)Laadpaal ingesteld op Green
Vandaag 7u57Display State Socket = Authorized
Solar Charging Mode = Green
Vandaag 7u58Display State Socket = Wait Vehicle Charging
Solar Charging Mode = Comfort
Solar Comfort Level = 3.279 W
Verbruik stijgt naar 3F 9kW
Vandaag 8u06Display State Socket = EV ConnectedLaadpaal max ampere op 5A gezet

Na een bootup is de laadpaal dus compleet in de war en negeert ie de Solar Charging Mode. Het moest enerzijds al "Green" zijn, en als ie dan toch "Comfort" gebruikt, mocht het max vermogen maar 3279W zijn.

Firmware laadpaal: 6.3

Niet zo tof met het capaciteitstarief in gedachten. Gelukkig kreeg ik via HA een melding over hoog verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
davidj schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:38:
Ik gebruik al een tijdje “solar charging” met de Alfen laadpaal met behulp van https://solarmanager.ch.
Hoe kom je aan de solarmanager hardware ?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
..

[ Voor 80% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:33
Ik heb nu bijna 2 jaar een Vestel EVC-04 (display, vaste kabel, geen ethernet) via de werkgever van Eneco. Vanwege de vele storingen (zelf geen last van) worden die bij ons gefaseerd vervangen door de Alfen Eve Single Pro-Line. Dus genoeg om in te lezen hier. Hoop dat het lukt om de paal "slim" te krijgen i.c.m. onze zonnepanelen. Bij de Vestel was het een speciaal voor ons bedrijf samengesteld pakket waar ze al die functionaliteiten uit hadden gesloopt.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:14
DaMenaz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:34:
Ik heb nu bijna 2 jaar een Vestel EVC-04 (display, vaste kabel, geen ethernet) via de werkgever van Eneco. Vanwege de vele storingen (zelf geen last van) worden die bij ons gefaseerd vervangen door de Alfen Eve Single Pro-Line. Dus genoeg om in te lezen hier. Hoop dat het lukt om de paal "slim" te krijgen i.c.m. onze zonnepanelen. Bij de Vestel was het een speciaal voor ons bedrijf samengesteld pakket waar ze al die functionaliteiten uit hadden gesloopt.
Hier hetzelfde, bij mij is vanochtend de Vestel (8 maanden) vervangen voor een Alfen, ook via werkgever bij Eneco. Ik ben dus ook aan het kijken of deze paal wat meer mogelijkheden heeft. Heb al bedacht dat ik als eerste stap de P1 kabel kan lostrekken wanneer ik op zonnestroom wil laden. Als ik het goed heb gaat die dan in safe mode van 6A/4kW, precies mijn opbrengst van de panelen op een goede dag. De vestel ging in storing als ik dat deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:33
jouwheld schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Hier hetzelfde, bij mij is vanochtend de Vestel (8 maanden) vervangen voor een Alfen, ook via werkgever bij Eneco. Ik ben dus ook aan het kijken of deze paal wat meer mogelijkheden heeft. Heb al bedacht dat ik als eerste stap de P1 kabel kan lostrekken wanneer ik op zonnestroom wil laden. Als ik het goed heb gaat die dan in safe mode van 6A/4kW, precies mijn opbrengst van de panelen op een goede dag. De vestel ging in storing als ik dat deed.
Ah, ook 'RGN' toevallig? Benieuwd hoe ver je komt met experimenteren. :)

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
jouwheld schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Indien je de Alfen niet op solar Charging wil instellen kun je perfect manueel het max. vermogen in de alfen instellen in trappen van 1A (met een min. van 6A). Het is dan ook niet nodig de LB uit te schakelen door de UTP verbindng met de P1 poort te verbreken zodat ie in veiligheidsmodus gaat.
Het hangt ook van de instellingen in de laapaal af of bij verbreken van de P1 verbinding hij überhaupt automatisch terugschakelt naar 6A veiligheidsmodus. Je kan de laadpaal immers ook gebruiken zonder LB en zonder P1 verbinding en dan aan max. vermogen laden.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 09:56
@Daveth en andere techneuten.

Ik heb een Alfen Single Pro 2e hands gekocht. Echter werkt het display niet. Heb hem opengemaakt en zie dat de kabel van het display niet aangesloten is, alleen die van de NFC reader. Nu heb ik al een Single Pro hangen en heb de display units even vergeleken en wat blijkt, op de gekochte zit de connector niet gesoldeerd waar de display kabel in gaat?

Zie foto's: Foto 2 is van de nieuwe waar de diplay connector dus niet op zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4wO0fwUatwHt987NilhntZOgHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWRzbbaPZh1JDfnIFcqCQscz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ylpHaJZHAumQUN65l7KNu9S08o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2f3BZMWUDeQXG3gSuGa8Uk8.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag, kan ik hier gewoon zo'n connector op solderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRedSyNblmSAKtY3p3uK8XX05BI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I8NQAjy9B6RvzicF1Jo9YxlJ.png?f=fotoalbum_large

Typenummers van de borden komen wel overeen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:23
Mijn 2G Alfen laadpaal heeft vanuit het niets display issues, hij draait de RGB kleuren totdat ik hem weer een keer reboot.

Is dit hét moment om hem aan te melden voor reparatie zodat ik een 4G/LTE board kan krijgen ;) ?

Iemand bekend met display errors? @Daveth _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 13-03-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
moviemaster schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:44:

Ik heb een Alfen Single Pro 2e hands gekocht. Echter werkt het display niet. Heb hem opengemaakt en zie dat de kabel van het display niet aangesloten is, alleen die van de NFC reader. Nu heb ik al een Single Pro hangen en heb de display units even vergeleken en wat blijkt, op de gekochte zit de connector niet gesoldeerd waar de display kabel in gaat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aangezien de soldeerpads wel soldeer en een verdiepend geultje lijken te hebben, is de connector niet afgebroken/losgeraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
stormfly schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Aangezien de soldeerpads wel soldeer en een verdiepend geultje lijken te hebben, is de connector niet afgebroken/losgeraakt?
Zou wellicht kunnen, maar de connector zat niet vast aan de kabel en ook niet los in de laappaal. Maar de kans is wel aanwezig dat de monteur hem lomp heeft gedemonteerd. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:38

KrazyJay

Bij mij is die connector er gewoon af gevallen terwijl ik een ethernetkabel aan het aansluiten was, de printplaat zag er exact net zo uit. De connector zat nog vast aan de kabel. Geen schade op het printplaat, zeer weinig tot geen soldeer op de connector, alle pinnen zaten nog in de connector. Lijkt me een foutje tijdens de fabricage. Als je de connector terugsoldeert, moet je zorgen dat de inkeping naar binnen toe zit, niet de buitenkant (dus niet op R15).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
Bedankt KrazyJay! Heb al een paar van die connectoren besteld.

[ Voor 3% gewijzigd door moviemaster op 13-03-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
moviemaster schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

let op de connector op de foto is niet exact wat je nodig hebt, Je hebt een smd versie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
Roeland54 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:50:
[...]

let op de connector op de foto is niet exact wat je nodig hebt, Je hebt een smd versie nodig.
Bedoel je met SMD zonder die zwarte randen? Volgens mij wel. Alleen de connector voor de NFC is zonder die randen toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roeland54
De connector op de foto heeft pinnen die recht naar beneden staan. Dit is bedoeld om door gaatjes in de printplaat te gaan (through-hole). De printplaat van de alfen heeft geen gaatjes, je hebt dus de variant van de connector nodig die daarvoor gemaakt is. (Surface mount device, SMD) Deze heeft onderaan platte pinnen.
zoals dit voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5SA3OLjGrkW570MzyRj-A1DTPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eUPnQI3dM2mxjT6PjwwemwgH.webp?f=user_large

let er ook op dat je een connector met de juiste pin afstand besteld. 2.0mm en 2.54mm zijn beide courante maten maar niet uitwisselbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Roeland54 op 13-03-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-06 18:00

V-8

Heb de Alfen Eve Single Pro geïntegreerd in Home Assistant via de leeyuentuen integratie.

Krijg echter met de ACE Installer geen verbinding meer met de Alfen paal. Hij ziet hem wel, maar kan geen verbinding maken.

Klopt het dat het niet mogelijk is gelijktijdig verbinding te hebben met de paal via zowel HA als ACE Installer?

Ik voel er weinig voor om elke keer als ik in ACE Installer wil, de integratie te verwijderen..
Iemand een tip?

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Nu online
stormfly schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:36:
Mijn 2G Alfen laadpaal heeft vanuit het niets display issues, hij draait de RGB kleuren totdat ik hem weer een keer reboot.

Is dit hét moment om hem aan te melden voor reparatie zodat ik een 4G/LTE board kan krijgen ;) ?

Iemand bekend met display errors? @Daveth _/-\o_
Heel vaak is het display zelf kapot en dan word er geen controllerboard gewisseld, dus je blijft zitten met je 2G board.
Zo ver ik weet stopt 2G in 2025 bij alle providers, dit zou betekenen dat het jouw board geen werkende modem meer heeft vanaf dan, je kan hem dan alleen via een ethernet verbinding via je eigen internet laten werken (als je provider dit ondersteund, helaas word dit niet door allemaal ondersteund).

[ Voor 22% gewijzigd door Daveth op 13-03-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Daveth schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:58:
[...]

Heel vaak is het display zelf kapot en dan word er geen controllerboard gewisseld, dus je blijft zitten met je 2G board.
Aaai dat is jammer, zou dit software of hardware gerelateerd zijn? Hij doet het weer even na een reboot, en daarna gaat hij RGB kleuren full screen afspelen, na 10 seconden verandert hij van kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Nu online
stormfly schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:00:
[...]

Aaai dat is jammer, zou dit software of hardware gerelateerd zijn? Hij doet het weer even na een reboot, en daarna gaat hij RGB kleuren full screen afspelen, na 10 seconden verandert hij van kleur.
Heel soms helpt het als je een ander logo in het display zet maar dit werkt niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:27
V-8 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:57:
Heb de Alfen Eve Single Pro geïntegreerd in Home Assistant via de leeyuentuen integratie.

Krijg echter met de ACE Installer geen verbinding meer met de Alfen paal. Hij ziet hem wel, maar kan geen verbinding maken.

Klopt het dat het niet mogelijk is gelijktijdig verbinding te hebben met de paal via zowel HA als ACE Installer?

Ik voel er weinig voor om elke keer als ik in ACE Installer wil, de integratie te verwijderen..
Iemand een tip?
De alfen kan maar 1 login tegelijk aan.

In die integration zit een knop 'https api logout', klik daar op en dan kan je met ace installer inloggen. Soms moet je meerdere keren inloggen voordat het werkt. Na afsluiten van de ace installer kan je weer een 'https api login' doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
Roeland54 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:39:
De connector op de foto heeft pinnen die recht naar beneden staan. Dit is bedoeld om door gaatjes in de printplaat te gaan (through-hole). De printplaat van de alfen heeft geen gaatjes, je hebt dus de variant van de connector nodig die daarvoor gemaakt is. (Surface mount device, SMD) Deze heeft onderaan plate pinnen.
zoals dit voorbeeld:
[Afbeelding]

let er ook op dat je een connector met de juiste pin afstand besteld. 2.0mm en 2.54mm zijn beide courante maten maar niet uitwisselbaar.
Bedankt, dan heb ik de verkeerde besteld 8)7

Weet iemand toevallig welke afstand ik moet hebben 2.0 of 2.54 mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-06 18:00

V-8

vdburg schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:10:
[...]

De alfen kan maar 1 login tegelijk aan.

In die integration zit een knop 'https api logout', klik daar op en dan kan je met ace installer inloggen. Soms moet je meerdere keren inloggen voordat het werkt. Na afsluiten van de ace installer kan je weer een 'https api login' doen.
Hartelijk bedankt, ik hoopte al dat er zoiets bestond, dit is precies wat ik nodig heb.
Top!

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

moviemaster schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:32:
[...]

Bedankt, dan heb ik de verkeerde besteld 8)7

Weet iemand toevallig welke afstand ik moet hebben 2.0 of 2.54 mm?
Zit de connector niet nog aan de flatcable?

Je kan dit gewoon meten met een schuifmaat, maar ik dacht 2.54mm

Er is een serie geweest waar de connector amper vast zat en er heel snel af ging. Soms is het lomp van de monteur, maar als er alleen soldeer op de print zit zat hij al niet goed vast.

[ Voor 33% gewijzigd door B_S op 13-03-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 10:25
BIj m'n zoektocht naar sokkels voor het monteren van een Alfen laadpaal kwam ik twee versies tegen, een betonnen (leek me logisch) maar ook een metalen ? Heeft iemand een idee wanneer je welke oplossing gebruikt (aangezien er toch wel een stevig verschil in prijs is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99Kt6koVbUWgWI0FM6kfLv6g4CE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/beu1VXANf5awWQcqKTHLaUqa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29_ADt0kF7kIg0itOfQuKUtK8i4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ol25hb0dw8D2Kk71vzKSNyzm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
r2504 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:41:
BIj m'n zoektocht naar sokkels voor het monteren van een Alfen laadpaal kwam ik twee versies tegen, een betonnen (leek me logisch) maar ook een metalen ? Heeft iemand een idee wanneer je welke oplossing gebruikt (aangezien er toch wel een stevig verschil in prijs is).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon een paar zakjes snelbeton in de grond, kost je maar 15€ , deze sokkels zijn echt enorm duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:06
Ik heb een beton poer met gat gekocht bij betondingen, 4 gaten geboord en met chemisch anker 4 draadeinden gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKE4nl_I0LYlgO9iesWUCISHu38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jeKdQVyp5hVF8gQJho7vMrc.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 26 ... 83 Laatste