[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 27 ... 79 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 15:54
Ik was ook reeds alternatieven aan het bekijken maar ik blijf nieuwsgierig naar het doel van dat metalen ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucky7
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-03 20:46
Metalen ding is hier aanwezig. Is gebruikt door de installatie partij van de LM.
Staat stevig, geen problemen mee ondervonden. Staat al een jaartje.
Mij lijkt het vervoerstechnisch veel eenvoudiger dan een betonnen sokkel.
Je stort het metaling ding vol met grond en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
ik heb die paal hier nu, en heb geen idee hoe ik de laadsnelheid beperk (wegens capaciteitstarief). Geen touchscreen, geen knoppen op de paal. Er is mij ook weinig verteld over het gebruik ervan, enkel dat er een app is en dat die niet goed werkt. EV-rijden... :z d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 22:25
Hallo,

kwam net dit tegen in de Android EVE app (V1.19.1 - build 11925), iemand enig wat dit betekent ? Is niet aanwezig in de in Win Eve en de ACE installer ...

thx! Marcher

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa57sK0YV8ZiEjvQokCzty1jgyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFfLNRD4KFpl9csT5Cpu0f6l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:33
Amos_x schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:46:
ik heb die paal hier nu, en heb geen idee hoe ik de laadsnelheid beperk (wegens capaciteitstarief). Geen touchscreen, geen knoppen op de paal. Er is mij ook weinig verteld over het gebruik ervan, enkel dat er een app is en dat die niet goed werkt. EV-rijden... :z d:)b
Heb je de wachtwoorden flyer gekregen na installatie? Zo nee zorg er voor dat je deze krijgt van de installateur (deze is zeer belangrijk om te hebben).
Op de website van Alfen kan je de ACE installer downloaden (deze werkt een heel stuk beter dan de MyEve app).
Inloggegevens van de ACE installer kan je via Alfen aan vragen.
Sluit je computer aan op de lader via een ethernet kabel en je kan je lader bedienen.
Letop voor dat je instellingen gaat wijzigen doe dit alleen als je weet wat je aan het doen ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Daveth op 14-03-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
lucky7 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:02:
Je stort het metaling ding vol met grond en klaar is kees.
Oh, het staat dus ook gewoon in de grond (en dat is stabiel genoeg bij jou) ?

Staat de foto trouwens niet op z'n kop want de bouten zitten precies aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Daveth schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:53:
[...]

Heb je de wachtwoorden flyer gekregen na installatie? Zo nee zorg er voor dat je deze krijgt van de installateur (deze is zeer belangrijk om te hebben).
Op de website van Alfen kan je de ACE installer downloaden (deze werkt een heel stuk beter dan de MyEve app).
Inloggegevens van de ACE installer kan je via Alfen aan vragen.
Sluit je computer aan op de lader via een ethernet kabel en je kan je lader bedienen.
Letop voor dat je instellingen gaat wijzigen doe dit alleen als je weet wat je aan het doen ben.
Ik wil geen complexe sturing of complexe instellingen aanpassen. "smart" heb ik een hekel aan. Maar gewoon de max. laadsnelheid aanpassen zou toch niet zo moeilijk moeten zijn?? Moet ik dan die kap er terug afhalen/afvijzen? Ik heb gezien dat er 2 utp poortjes zijn binnen in de lader.

Merk had ik geen keuze in. Alfen of niets...

Verder niets gekregen van de installateur. Met alfen heb ik geen direct contact vooralsnog. Ik kreeg wel twee pasjes waarmee ik zelf op eigen kosten zou moeten kunnen laden, met een QR code, die hier naar verwijst:
https://connect.alfen.com/ev/login/auth

Maar daarvoor heb ik geen login, en je kan ook geen account/login aanmaken . Waar dient deze portal dan voor, heb ik dat nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Amos_x schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Ik wil geen complexe sturing of complexe instellingen aanpassen. "smart" heb ik een hekel aan. Maar gewoon de max. laadsnelheid aanpassen zou toch niet zo moeilijk moeten zijn?? Moet ik dan die kap er terug afhalen/afvijzen? Ik heb gezien dat er 2 utp poortjes zijn binnen in de lader.

Merk had ik geen keuze in. Alfen of niets...

Verder niets gekregen van de installateur. Met alfen heb ik geen direct contact vooralsnog. Ik kreeg wel twee pasjes waarmee ik zelf op eigen kosten zou moeten kunnen laden, met een QR code, die hier naar verwijst:
https://connect.alfen.com/ev/login/auth

Maar daarvoor heb ik geen login, en je kan ook geen account/login aanmaken . Waar dient deze portal dan voor, heb ik dat nodig?
Ja je moet de kap er af halen als de installateur geen ethernet kabel heeft aangelegd.
Maar zonder password flyer kan je helemaal niets, zorg er voor dat je deze gaat krijgen van je installateur.
Er is maar 1 ethernet aansluiting (RJ45) de andere is een loadbalancing aansluiting (RJ11).
Een makkelijke oplossing om alleen het vermogen aan te passen is er niet tenzij de lader aan een backoffice gekoppeld is dan kan je het via je backoffice aanpassen.
Zit de lader aan een backoffice dan heb je niets aan de twee Alfen passen die er bij zitten, deze werken alleen voor laders die standalone staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Daveth schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:07:
[...]

Ja je moet de kap er af halen als de installateur geen ethernet kabel heeft aangelegd.
Maar zonder password flyer kan je helemaal niets, zorg er voor dat je deze gaat krijgen van je installateur.
Er is maar 1 ethernet aansluiting (RJ45) de andere is een loadbalancing aansluiting (RJ11).
Een makkelijke oplossing om alleen het vermogen aan te passen is er niet tenzij de lader aan een backoffice gekoppeld is dan kan je het via je backoffice aanpassen.
Zit de lader aan een backoffice dan heb je niets aan de twee Alfen passen die er bij zitten, deze werken alleen voor laders die standalone staan.
Zit aan een backoffice via de werkgever inderdaad. Kan ik die twee passen dan via die backoffice 'whitelisten'? Iemand in de familie (of vrienden) die EV rijden kan ik dan zo laten laden bij bezoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Amos_x schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:11:
[...]

Zit aan een backoffice via de werkgever inderdaad. Kan ik die twee passen dan via die backoffice 'whitelisten'? Iemand in de familie (of vrienden) die EV rijden kan ik dan zo laten laden bij bezoek?
Zou je moeten vragen bij de backoffice, zij kunnen je dan gelijk helpen met het vermogen aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Amos_x schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:46:
Een laadpaal waarvan je onvoldoende uitleg hebt gekregen bij installatie heeft uiteraard niets te maken met EV-rijden an sich.

In de Alfen laadpaal kan je de laadsnelheid beperken tot 6A en in stappen van 1A.
Wanneer de MyEve app niet goed werkt kan je dat nog altijd via de Alfen ACE installer die je installeert op een pc of laptop en via je wifi netwerk of rechtstreeks met een UTP verbinding dan laat communiceren met de laadpaal.
Indien het een laadpaal is die verstrekt werd door de werkgever (en waarschijnlijk op zijn kosten kan laden) zal je idd meer info moeten vragen bij de back office provider.
Hier staat al 5 jaar een Alfen laadpaal met backoffice en ik heb volledige toegang tot de laadpaal via de MyEve app (die idd soms wel eens dwars wil gaan liggen) of de ACE installer die wel altijd werkt (paswoorden en account nadien verkregen via Alfen België).
Staat je laadpaal in Vlaanderen en wordt er voor de laadvergoeding gewerkt via het systeem van de CREG tarieven (waar ook de belastingdienst dan geen probleem mee heeft) is het capaciteitstarief al verwerkt in de kWh vergoeding. In de vijf jaar dat ik de laadpaal gebruik (in Vlaanderen) is de kWh vergoeding nog nooit lager geweest dan de kWh vergoeding die ik aan mijn energieleverancier moet betalen inclusief de netvergoeding aan de netbeheerder. Indien dat bij jou niet goed is geregeld moet je daar je werkgever over aanspreken want dat deel wordt door hem geregeld.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 14-03-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
IvoB2 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:18:
[...]

Een laadpaal waarvan je onvoldoende uitleg hebt gekregen bij installatie heeft uiteraard niets te maken met EV-rijden an sich.
Oh maar toch wel. Men gaat er weer van uit dat alles 'moet' en dat het allemaal complex 'moet' zijn en 'uitleg nodig heeft', dat mag niet in vraag gesteld worden. Dat is een keuze van de industrie in het ontwikkelen van die hele infratroep die rond EV rijden opgezet wordt door IoT bedrijfjes.

De paal is nodig om EV rijden comfortabel te maken (of zelfs überhaupt behapbaar/mogelijk/leefbaar), dus het heeft er alles mee te maken.

Men had er ook voor kunnen kiezen om een aantal dingen te standaardiseren zoals laadsnelheid, timers, ... Gewoon op het device zelf. Zoals je een thermostaat nog steeds vanop de thermostaat kan bedienen als je geen zin hebt in apps/telefoons/home assisant en ander tijdverlies.

Een tank benzine vullen is helemaal niet moeilijk, moet ik geen apps en paswoorden voor hebben. Dat is de baseline. Het mag best complexer, maar nu is het een jungle. En voor je weer bijdehand wil doen: 'ga dan terug naar ice', of 'waarom kies je dan ev'. Ten eerste, de klimaat fundies willen dat iedereen naar EV gaat, dus ik doe exact wat er gevraagd is, dus hoeft niemand me uit te schelden. Ook voor EV of nietm was bij de huidige werkgever geen vrije keuze.

/Einde rant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ok.
Begrepen.
Je bent dus in se gewoon tegen EV rijden en bent een beetje boos omdat het rijden met een ICE op kosten van de werkgever een aflopend verhaal is. :)
En die woede wil je nu uiten via een topic dat over de Alfen laadpaal gaat.

Dat is nochtans makkelijk op te lossen: koop alsnog een ICE op eigen kosten en/of installeer een domme laadpaal op eigen kosten. Geen enkele "EV fundie" of wie dan ook zal je daarvoor een strobreed in de weg kunnen leggen.
En nogmaals, ik ben redelijk thuis in de materie dus ik ken in Vlaanderen geen enkel bedrijf die zijn werknemers verplicht tot het kiezen van een salarisauto. En men kan er nog jaren rijden met een ICE.
Die keuzes maak je zelf. Vind je dat er meer nadelen dan voordelen aan die keuze zijn dan kies je toch gewoon voor een voordeliger keuze. Daar is helemaal niets moeilijk aan.

Hier "moesten" we ook niet verplicht kiezen voor een auto van de werkgever noch om de gratis geplaatste Alfen laadpaal te laten plaatsen. Maar ik zou wel gek zijn dat ik dit dubbel geschenk niet in dank zou aanvaarden.

Laden is, toch als je bereid bent mee te gaan met je tijd en er een beetje goede wil is vanuit de gebruiker, ook helemaal niet moeilijk.
Ik laad thuis vanaf dag 1 gewoon plug & charge (ook in de Alfen laadpaal gewoon in te stellen door de installateur of jezelf) en heb dus helemaal geen pasje nodig om te laden. Gewoon bij thuiskomst laadkabel in de laadpoort van de EV en begint automatisch te laden. Bij vertrek gewoon kabel eruit trekken en het ding stopt vanzelf met laden. Achter de schermen wordt via de backoffice de rekening dan gewoon volledig geautomatiseerd naar de werkgever gestuurd die vervolgens, zonder dat ik zelf iets moet doen, een maand later het bedrag van de vorige maand op de rekening zet.
Doorgaans is dat bedrag ruim hoger dan de kosten die de netbeheerder + energieleverancier me daarvoor aanrekenen (en zeker al niet in de zomer wanneer ik de EV laad via zonnestroom en de Alfen vanaf firmware 6.3 toelaat om geautomatiseerd - volgens wat je zelf verkiest - volledig op PV productie gaat laden of een min. laadvermogen + overschot productie, enz.).
Bij een ICE nooit meegemaakt dat ik na het tanken daar nog geld bovenop kreeg. :+
Openbaar laden met een EV gaat ook niet moeilijker dan tanken met een tankkaart. Met de tankkaart kon ik immers alleen terecht bij het merk benzinestations gekozen door de werkgever en moest ik telkens een code invoeren en km stand ingeven vooraleer te kunnen tanken. De laadpas van de werkgever werkt gewoon op elke laadpaal binnen de EU en geen code in te vullen. Gewoon inpluggen, pasje voor de lezer en laden maar (en ondertussen kan ik ook nog iets anders gaan doen ipv gehuld in benzinedampen te staan wachten tot het tanken voltooid was).

Doch on topic samengevat: er is helemaal niets complex aan de laadkabel van de Alfen laadpaal even in te pluggen in de laadpoort van je EV en nadien terug gewoon eruit te trekken. Afhankelijk van hoe je het instelt (of laat instellen) heb je ook geen pasje noch codes nodig om laden te starten/stoppen.

Het is dus maar net hoe je er individueel tegenover staat en hoe het via je werkgever geregeld is maar dat kan je niet in de schoenen van een laadpaalfabrikant schuiven.

[ Voor 95% gewijzigd door IvoB2 op 14-03-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik ben in de run voor een laadpaal en nu is mijn oog gevallen op de Alfen Eve Single S-line met RFID. Met een aanschafprijs van 730 euro ook nog goed betaalbaar.

Ik zou de paal graag willen gebruiken voor het laden van twee voertuigen, een zakelijke en privé auto. Beide gekoppeld met een los pasje. Er zal geen backoffice systeem aan vast zitten. In hoeverre is het mogelijk om via de EV-app een verbruikersoverzicht te exporteren voor alleen mijn zakelijke auto? Ik kan daar online maar weinig over vinden eigenlijk.

Verder zie ik dat er een load balansing poort opzit en je deze dus kan koppelen aan de slimme meter. Volgens de beschrijving van de webshop kost het aanzetten van die optie echter 199 euro, heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucky7
  • Laatst online: 20-03 20:46
r2504 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:59:
[...]

Oh, het staat dus ook gewoon in de grond (en dat is stabiel genoeg bij jou) ?

Staat de foto trouwens niet op z'n kop want de bouten zitten precies aan de onderkant.
Yes het staat zeker stabiel.
Foto staat inderdaad op z'n kop. De bouten horen boven te zitten waar de laadpaal opgeschroefd wordt.
De grote gaten aan de zijkant worden gebruikt om de kabels door te voeren.

[ Voor 8% gewijzigd door lucky7 op 14-03-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:37:
Je bent dus in se gewoon tegen EV rijden en bent een beetje boos omdat het rijden met een ICE op kosten van de werkgever een aflopend verhaal is. :)
Ik denk dat je het te zwart/wit ziet. Ik kan me wel vinden in de commentaar dat het soms niet eenvoudig is afhankelijk van wie je installateur van de bedrijfslaadpaal is. Hier sluit men deze namelijk ook aan zonder een tweede UTP (want de backoffice gaat via 4G) en krijg je verder niets van info en/of paswoorden en zijn zaken zoals PV laden gewoonweg taboe (wat men vindt dit slecht voor de auto).

Het is dus een beetje... als klant ben je dom en moet je dom gehouden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
rens-br schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:49:
In hoeverre is het mogelijk om via de EV-app een verbruikersoverzicht te exporteren voor alleen mijn zakelijke auto?
Je kan dit zelfs gratis door je auto te koppelen aan https://www.eeveemobility.com/

Het werkt dan ook ongeacht waar je gaat laden, zelfs aan domme laadpalen of gewoon via de granny stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
r2504 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat je het te zwart/wit ziet. Ik kan me wel vinden in de commentaar dat het soms niet eenvoudig is afhankelijk van wie je installateur van de bedrijfslaadpaal is. Hier sluit men deze namelijk ook aan zonder een tweede UTP (want de backoffice gaat via 4G) en krijg je verder niets van info en/of paswoorden en zijn zaken zoals PV laden gewoonweg taboe (wat men vindt dit slecht voor de auto).

Het is dus een beetje... als klant ben je dom en moet je dom gehouden worden.
Niets houd je tegen om als klant jezelf niet dom te houden en volop gebruik te maken van de geboden opties.
Zit in een vergelijkbare situatie => kom van ICE salarisauto naar BEV salarisauto (en dat was 5 jaar terug niet eens een verplichting maar een vrije keuze maar ben voor de definitieve keuze wel eens goed gaan rekenen) en een UTP werd niet eens geplaatst (want alles via 4G).
Na jezelf een beetje in te lezen (wat in de 21ste eeuw voor een gemiddeld begaafd persoon geen enkel probleem meer dient te zijn) bleek het helemaal niet moeilijk zelf twee UTP in die poorten te pluggen, naar Alfen te bellen voor een account, enz.

Het helpt natuurlijk wel als je zelf wat initiatief wil nemen en niet al begint te ranten omdat alles je niet op een presenteerblaadje wordt aangeboden.

Wie hier gewoon om raad komt vragen krijgt doorgaans ook gewoon alle beschikbare hulp.
Wie vertrekt vanuit het calimerocomplex en wat gaat ranten moet ook weer niet verwonderd zijn dat ie dan op dezelfde manier lik op stuk krijgt.

Alles wat gevraagd wordt is zeer eenvoudig toe te passen op een Alfen laadpaal.
Problemen zijn er om opgelost te worden. Niet om ze uit te vergroten en verder niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 08-05 20:28
rens-br schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:49:
Verder zie ik dat er een load balansing poort opzit en je deze dus kan koppelen aan de slimme meter. Volgens de beschrijving van de webshop kost het aanzetten van die optie echter 199 euro, heeft iemand daar ervaring mee?
Voor loadbalancing heb je inderdaad een licentie nodig. Zeker doen als je wilt zorgen dat je netaansluiting niet overbelast wordt. Als je auto bijvoorbeeld op 11 kW aan het laden is en je schakelt nog een andere zware gebruiker bij, dan zal loadbalancing de laadsnelheid terugschroeven en er voor zorgen dat je onder het maximum van je huisaansluiting blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:22
Denbach schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 06:12:
Ik heb een beton poer met gat gekocht bij betondingen, 4 gaten geboord en met chemisch anker 4 draadeinden gemonteerd.

[Afbeelding]
zo gaat het ook... ik gewoon een wachtbuis in de grond, zakje beton erover, altijd handig als ooit de kabel vervangen moet worden... Vandaag waren ze toevallig hier, de paal staat al, 2 UTP erin, maar ze hadden de verkeerde terminal bij , een vaste ipv losse ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:03:
[...]
Niets houd je tegen om als klant jezelf niet dom te houden
Niet iedereen is zo mondig of heeft de technische begage om zelfs maar termen als load balancing te begrijpen, of wat het verschil is bij een analoge/digitale meter. Ik geef gewoon aan dat het spijtig is dat bedrijven tegenwoordig de klant liever dom houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bwa, ik heb helemaal geen technische bagage.
Toegegeven, ik stam wel nog uit de tijd dat leren lezen en rekenen basis vaardigheden in het lager onderwijs waren.
En wie kan ranten lijkt me geen gebrek aan mondigheid te hebben. :+

Soit, alle gestelde problemen kunnen eenvoudig opgelost geraken. Ook bij de Alfen laadpaal. Je hebt dus helemaal geen pasje noch code nodig om met een Alfen laadpaal thuis te kunnen laden.
En net zoals met een ICE kan je met een EV salarisauto gewoon overal met een pasje van de werkgever laden.
Het kan wel zijn dat je werkgever beslist heeft de gratis geïnstalleerde laadpaal dicht te timmeren en dat je een pasje en/of code nodig hebt om thuis te laden maar dat is het gevolg van de carpolicy van de werkgever van betrokkene en niet van een EV/laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
IvoB2 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:37:
Ok.
Begrepen.

Dat is nochtans makkelijk op te lossen: koop alsnog een ICE op eigen kosten en/of installeer een domme laadpaal op eigen kosten. Geen enkele "EV fundie" of wie dan ook zal je daarvoor een strobreed in de weg kunnen leggen.
En nogmaals, ik ben redelijk thuis in de materie dus ik ken in Vlaanderen geen enkel bedrijf die zijn werknemers verplicht tot het kiezen van een salarisauto. En men kan er nog jaren rijden met een ICE.
Die keuzes maak je zelf. Vind je dat er meer nadelen dan voordelen aan die keuze zijn dan kies je toch gewoon voor een voordeliger keuze. Daar is helemaal niets moeilijk aan.

Hier "moesten" we ook niet verplicht kiezen voor een auto van de werkgever noch om de gratis geplaatste Alfen laadpaal te laten plaatsen. Maar ik zou wel gek zijn dat ik dit dubbel geschenk niet in dank zou aanvaarden.

Laden is, toch als je bereid bent mee te gaan met je tijd en er een beetje goede wil is vanuit de gebruiker, ook helemaal niet moeilijk.
Ik laad thuis vanaf dag 1 gewoon plug & charge (ook in de Alfen laadpaal gewoon in te stellen door de installateur of jezelf) en heb dus helemaal geen pasje nodig om te laden. Gewoon bij thuiskomst laadkabel in de laadpoort van de EV en begint automatisch te laden. Bij vertrek gewoon kabel eruit trekken en het ding stopt vanzelf met laden. Achter de schermen wordt via de backoffice de rekening dan gewoon volledig geautomatiseerd naar de werkgever gestuurd die vervolgens, zonder dat ik zelf iets moet doen, een maand later het bedrag van de vorige maand op de rekening zet.
Doorgaans is dat bedrag ruim hoger dan de kosten die de netbeheerder + energieleverancier me daarvoor aanrekenen (en zeker al niet in de zomer wanneer ik de EV laad via zonnestroom en de Alfen vanaf firmware 6.3 toelaat om geautomatiseerd - volgens wat je zelf verkiest - volledig op PV productie gaat laden of een min. laadvermogen + overschot productie, enz.).
Bij een ICE nooit meegemaakt dat ik na het tanken daar nog geld bovenop kreeg. :+
Openbaar laden met een EV gaat ook niet moeilijker dan tanken met een tankkaart. Met de tankkaart kon ik immers alleen terecht bij het merk benzinestations gekozen door de werkgever en moest ik telkens een code invoeren en km stand ingeven vooraleer te kunnen tanken. De laadpas van de werkgever werkt gewoon op elke laadpaal binnen de EU en geen code in te vullen. Gewoon inpluggen, pasje voor de lezer en laden maar (en ondertussen kan ik ook nog iets anders gaan doen ipv gehuld in benzinedampen te staan wachten tot het tanken voltooid was).

Doch on topic samengevat: er is helemaal niets complex aan de laadkabel van de Alfen laadpaal even in te pluggen in de laadpoort van je EV en nadien terug gewoon eruit te trekken. Afhankelijk van hoe je het instelt (of laat instellen) heb je ook geen pasje noch codes nodig om laden te starten/stoppen.

Het is dus maar net hoe je er individueel tegenover staat en hoe het via je werkgever geregeld is maar dat kan je niet in de schoenen van een laadpaalfabrikant schuiven.
toon volledige bericht
Hier komen ze ook een paal zetten, is van mij vrouw haar werkgever, we gaan hem semi publiek instellen zodat ik ook kan laden via mijn werkgever...
Hoe heb je dat plug en charge ingesteld? Gaat dat voor meedere auto's? Herkent hij dan de chassis van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 19:46
Bij mij staat er uit het niets limiting in het oranje in de my eve app.

Als ik dan naar de monitoren tab ga in de app staat er onder limiting het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Mvn0gCdSR8dvfB0IPMkTaEb538=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFv0EUeb7zqk0d4IOCMCYVpI.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik op stroominst. Klik zie je onderstaande

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XtuJ9gUExZjj4kp2Qaytm_sIuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZo0iPGngoztuK9tNepUW9W1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb echter niks veranderd en had dit voorheen niet. De auto hangt nu ook aan de lader en deze laadt gewoon 3 fasen met 11kW

[ Voor 24% gewijzigd door Qosmic op 14-03-2024 21:34 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
NoFate schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:12:
[...]

Hier komen ze ook een paal zetten, is van mij vrouw haar werkgever, we gaan hem semi publiek instellen zodat ik ook kan laden via mijn werkgever...
Hoe heb je dat plug en charge ingesteld? Gaat dat voor meedere auto's? Herkent hij dan de chassis van de auto?
Gewoon via de softwareinstellingen via de ACE installer.
Dat gaat uiteraard voor iedere auto die je in de paal inplugt (die gaat dan laden op jouw stroomnet waarvoor jij de afrekening van je energieleverancier krijgt en, indien zo geregeld via de backend, jouw werkgever de kosten terugbetaalt).
Het is een AC laadpaal. Die heeft geen protocol om een auto te "herkennen". Dat kan alleen via een DC laadpaal.
Paal staat hier niet publiek ingesteld dus andere situatie.
Wil je dat iedere gebruiker op zijn eigen pasje wordt afgerekend moet je de paal uiteraard RFID instellen.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 14-03-2024 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:53
@Qosmic De paal kan 22 kW aan, en 'verwacht' dat ook.
Ook wanneer je 'm 3*25 A aanbiedt zal 'ie 'klagen' dat er 'beperkt' wordt (en dat is de max voor de huidige aansluiting).
Kortom: niets om je zorgen over te maken.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 19:46
Peter-036 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 06:33:
Ook wanneer je 'm 3*25 A aanbiedt zal 'ie 'klagen' dat er 'beperkt' wordt (en dat is de max voor de huidige aansluiting).
Ok wel raar, want ik heb deze melding echt nog nooit gezien voorheen.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Peter-036 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 06:33:
Eigenaardig, de laatste jaren stel ik de laadwaarde van de Alfen altijd lager in dan de max. waarde van de paal en heb 'm nog nooit daarover een opmerking zien maken :?
Heeft dat te maken met een welbepaalde firmwareversie of vanaf een bepaalde versie?

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 15-03-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:16:
[...]
Gewoon via de softwareinstellingen via de ACE installer.
Nee, zeker niet... wanr de paal is vermoedelijk reeds geconfigureerd/geconnecteerd met de backoffice van z'n vrouw haar werkgever (voor automatische terugbetaling). Zij moet dus met haar werkgever contact opnemen om deze semi publiek te zetten zodat derden hierop kunnen laden.

In het ergste geval wil deze dat niet en dan kan je twee laadpalen zetten ! Je ziet het dus allemaal nogal simplistisch en een grote mond helpt vaak maar ook niet altijd als je botst tegen "politieke" beslissingen van bepaalde bedrijven (en natuurlijk is dat niet de schuld van de laadpaal op zich, wel van het immature van gans de industrie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mijn antwoord ging over de vraag hoe ik de plug and charge heb ingesteld.
Niet hoe een ander dat dan letterlijk ook zo moet doen.

Of je toegang hebt tot de ACE installer hangt gewoon af van de limieten die de werkgever/backoffice aan de geïnstalleerde paal heeft opgelegd.
Ik heb ook een Alfen laadpaal van de werkgever (full licence) en verrekening via back office maar ik heb wel volledige toegang tot alle instellingen in de paal. Eveneens kan - plug and charge - om het even welk voertuig aan die laadpaal komen laden (wanneer ik dat zou wensen).
Wanneer er dan een ander voertuig dan het mijne aan de laadpaal gaat laden herkent de laadpaal noch de backoffice dit en gaat - indien backoffice - de rekening voor alle geladen voertuigen gewoon naar de werkgever of zonder backoffice gaat de rekening van je energieleverancier naar jezelf.
Dat mijn paal om voor de hand liggende redenen niet publiek ingesteld is schreef ik al.
Wanneer je op één paal met backoffice meerdere voertuigen wil laten laden moet je, zoals ik schreef, niet werken met plug and charge (want dan ga je problemenkrijgen met je werkgever) maar, zoals ik ook al schreef via RFID en pasjes (en een whitelist).

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 15-03-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:25:
ik heb wel volledige toegang tot alle instellingen in de paal.
Zoals ik al schreef is dat afhankelijk van de policy van het bedrijf en een grote mond helpt daar niet altijd.
IvoB2 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:25:
Wanneer er dan een ander voertuig dan het mijne aan de laadpaal gaat laden herkent de laadpaal noch de backoffice
Daarom dat z'n vrouw contact moet opnemen met haar werkgever om deze semi publiek te laten zetten (en dus ook pasjes te activeren voor het verschil te detecteren)... anders gaat de werkgever komen zeuren dat haar wagen nogal veel verbruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja dat laatste ligt nogal voor de hand maar dat is de verantwoordelijkheid van de gebruiker van de paal en, afhankelijk van de voorafgaandelijke limieten opgesteld door de werkgever/backoffice, maar geen technische beperking.
Zoals mijn antwoord op de vraag, ik heb plug and charge ingesteld via de ACE installer want de paal staat bewust niet publiek.
En dat verhindert ook niet dat er andere voertuigen kunnen komen laden. Hoeveel dat er zijn en in welk tempo heb je tenslotte zelf in de hand. Wil ik split billing en met pasjes werken zal ik wel moeten overgaan naar RFID en pasjes koppelen (maar dat is mijn doelstelling niet).
Soit, van mij mag hij zijn vrouw contact laten opnemen met haar werkgever want ik heb geen idee welke limieten er door de werkgever op haar laadpaal werden ingesteld noch wat daar de bedrijfspolicy is.
Maar dat was ook niet de vraag die aan mij werd gesteld. De vraag was hoe ik plug and charge heb ingesteld op mijn laadpaal (de Alfen laadpaal is overigens mijn eigendom en daar wordt, buiten sporadisch bezoek, via plug and charge alleen de BEV van mijn partner op geladen. Zelf heb ik nl. geen auto).

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 15-03-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Voor je mensen de raad geeft zomaar in de ACE Installer dingen aan te passen lees je je best even in in de situatie van de persoon. In dit geval zou dit kunnen zorgen dat de vrouw haar verbruik plots niet meer wordt verekend met de werkgever, de werkgever slecht gezind is vanwege het geknoei aan de laadpaal en voortaan verbied dat iemand nog toegang heeft tot de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Die gevolgen waren al toegevoegd aan mijn eerste advies.
Dat advies was in se ook niet om zomaar in een ACE installer te stappen en daar zonder je goed geïnformeerd te hebben gaan klooien, maar, ik herhaal, een antwoord op de vraag hoe ik plug and charge heb ingesteld. En dat was nu eenmaal via de ACE installer.
Ik ga ervan uit dat vraagsteller, zeker op een forum als Tweakers, intelligent genoeg is om de gevolgen dan ook zelf te lezen en te begrijpen.
Soit, nu zal wie minder goed begrijpend kan lezen het ongetwijfeld heel goed begrepen hebben. :+
Dus je had groot gelijk met je tussenkomsten. (y)

[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 15-03-2024 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:19

B_S

NoFate schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:12:
[...]

Nee, helaas. Je kan maar 1 ID instellen, dus je blijft gebonden aan laadpassen bij meerdere voertuigen. De reader wordt ook gedeactiveerd met deze functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riminii
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-05 14:05
Vorig jaar hebben we een nagenoeg nieuwe Alfen Single 22kW laadbox gekocht met nagenoeg alle licenties er op. Voorlopig hebben we deze via een schuco op het 230v netwerk aangesloten, en ook in de software aangegeven 1 fase/ max 14A. Tevens loadbalancing aangezet.
Reden hiervoor was om onze (plug in, kan toch niet snel laden) te laden en geen risico te lopen op stromuitval.

Toch valt af en toe de groep uit waarop de box is aangesloten, een paar keer zelfs de aardlek van de groepen, Om herhaling te voorkomen zijn we nu met de grannylader aan de slag gegaan. Dat is toch vreemd of is hier iets niet goed ingeregeld?

Maar goed, nu komt er binnenkort een EV bij. Dan zouden we de laadbox wat meer willen kunnen laten bijladen. We laten een elektriciën in ons huis (3fasen huisaansluiting 3 x 25A) vanuit de meterkast met een nieuwe, eigen aardlek en vervolgens een 4x4 mm2 + Litze YMvK-as voedingskabel trekken om dit te organiseren. Dan wordt er meteen een all weather Cat 5e kabeltje bijgetrokken voor de loadbalancing.

Vraag: wat moeten we precies goed weten (qua instellingen in de Alfen box) om geen uitval te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Riminii op 15-03-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianscholten
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-12-2024
Qosmic schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:31:
Bij mij staat er uit het niets limiting in het oranje in de my eve app.

Als ik dan naar de monitoren tab ga in de app staat er onder limiting het volgende:
[Afbeelding]

Als ik op stroominst. Klik zie je onderstaande

[Afbeelding]

Ik heb echter niks veranderd en had dit voorheen niet. De auto hangt nu ook aan de lader en deze laadt gewoon 3 fasen met 11kW
Ik heb dat ook sinds de update recent, ik krijg deze 2 te zien. Geen idee waar dit opeens vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYw3PNvIA0cwYA1ImimWLla-0BU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pt2mI6W2JAqByvatSTTjOf5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-04 16:49
Iemand hier toevallig een wandbeugel over voor een Eve Single (Pro) ? Installeur heeft hem destijds op een paal gemonteerd en de beugel niet achtergelaten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouver
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-02 22:28
Tijdens het kopen van mijn nieuwe woning heb ik een Alfen single pro line overgenomen van de oude eigenaar. Deze persoon is helaas niet meer te bereiken en heeft nul gegevens over de laadpaal achter gelaten. Deze laadpaal is destijds door Vattenfall neergezet.

Nu wil ik graag dmv de ACE service installer een nieuwe backoffice instellen of in ieder geval in staat gesteld worden om uberhaubt de paal zonder Vattenfall laadpas te kunnen gebruiken. Is het nou echt zo dat ik nu om in die laadpaal in te loggen er een soort wachtwoord nodig is en als ik dat wachtwoord dan dus niet heb dat het moederbord van de laadpaal ter vergoeding van circa 160 euro per bezoek en vervolgens 120 euro per uur vervangen moet worden?

Ik vind het maar raar allemaal. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik het beste kan doen. Ik heb al inmiddels een service ticket aangemaakt bij Alfen, dus hopelijk kunnen die mij verder helpen. Toch was ik benieuwd of iemand anders hier ook ervaring mee heeft.

Want het kan dus ook zo zomaar zijn dat Vattenfall deze login toegang to de paal nooit heeft vrijgegeven en ik sowieso het moederbord moet vervangen om de laadpaal los van Vattenfall te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Grouver schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:17:
Tijdens het kopen van mijn nieuwe woning heb ik een Alfen single pro line overgenomen van de oude eigenaar. Deze persoon is helaas niet meer te bereiken en heeft nul gegevens over de laadpaal achter gelaten. Deze laadpaal is destijds door Vattenfall neergezet.

Nu wil ik graag dmv de ACE service installer een nieuwe backoffice instellen of in ieder geval in staat gesteld worden om uberhaubt de paal zonder Vattenfall laadpas te kunnen gebruiken. Is het nou echt zo dat ik nu om in die laadpaal in te loggen er een soort wachtwoord nodig is en als ik dat wachtwoord dan dus niet heb dat het moederbord van de laadpaal ter vergoeding van circa 160 euro per bezoek en vervolgens 120 euro per uur vervangen moet worden?

Ik vind het maar raar allemaal. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik het beste kan doen. Ik heb al inmiddels een service ticket aangemaakt bij Alfen, dus hopelijk kunnen die mij verder helpen. Toch was ik benieuwd of iemand anders hier ook ervaring mee heeft.

Want het kan dus ook zo zomaar zijn dat Vattenfall deze login toegang to de paal nooit heeft vrijgegeven en ik sowieso het moederbord moet vervangen om de laadpaal los van Vattenfall te krijgen?
Dat is afhankelijk van de firmware. Het is goed mogelijk dat hier nog geen wachtwoord op zit, dus voordat je moord en brand schreeuwt... heb je al geprobeerd te verbinden met de Installer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:01
Grouver schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:17:

Ik had ook een paal van iemand overgenomen die door Vattenfall geleverd is. Ben 3 dagen bezig geweest, maar uiteindelijk het default owner wachtwoord gekregen. Ze vragen naar het ACE nummer van de paal of de CID, bij mij stond dit op een etiketten aan de zijkant en was de naam van de paal. Dit begon met ALF.

Heb min of meer ingespeld op het gevoel van de medewerkers, als in hoe zou jij het vinden als je iets koopt van 1000 euro wat door een keuze van de fabrikant niet werkt. En door dat je het huis gekocht hebt ben je nu de rechtmatige eigenaar van de paal. Waardoor Vattenfall je die benodigde gegevens maar moet verstrekken.

Al met al, een hoop werk.. succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 20:32
Facerafter schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:27:
Iemand hier toevallig een wandbeugel over voor een Eve Single (Pro) ? Installeur heeft hem destijds op een paal gemonteerd en de beugel niet achtergelaten :(
Zit er volgens mij niet standaard bij. Er is een montageplaat voor muurbevestiging. Ik vraag me af of die echt noodzakelijk is.

Ik was er toevallig ook naar op zoek...... Ik heb een laadpaal lossstaand nu en wil ivm de nieuwe carport de laadpaal in de carport aan de wand bevestigen. Het betreft een houten wand met aan de andere kant de berging. De voedingskabel en de 2 UTP kabels moet wel langer worden. Is dit zonder meer te verlengen of is de aanleg van nieuwe kabels noodzakelijk/wenselijk? De kabels zijn destijds in een grijze installatiebuis onder de bestrating gelegd de kruipruimte en vervolgens de meterkast in. Maakt dit dat ik misschien relatief makkelijk de bestaande te korte kabels eruit trek en er nieuwe langere erdoorheen trek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-05 21:04
Zonet update van MyEve iOS app binnengekregen (1.19.4) met in release notes verwijzingen naar firmware 6.6 dus vermoed dat het niet lang meer gaat duren vooraleer die beschikbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nawoWd8LVnar5JqXXlolRLODsTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9UV8nq1vHD8U6SrNxtu1riZ.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 18:17
Facerafter schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:27:
Zoek je deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62XbrmXU72n5AmAxm-D4SLOFeq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r23F2XFeYCFA08X9zQn1uqTm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-04 16:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leongerrits
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-05 12:41
Om Solar charging te activeren denk ik dat ik eerst de meest recente firmware moet installeren. Wanneer ik dit wil doen blijf ik deze foutmelding krijgen. Iemand die weet hoe verder want rebooten helpt.ook niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ph4sxeSxiDD4cz4uc_fCitTED9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/geNwFS25Lo5DV6fZXEuz7fvA.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door leongerrits op 17-03-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnkyP
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-07-2024
Sinds kort wordt het laden van onze Tesla model 3 steeds kortdurend gestopt door de Alfen laadpaal en dan geeft de paal aan: 'laden gestopt, wacht op vermogen'. Zo'n 30 seconden later wordt het laden weer opgestart.Op zich niet zo'n heel groot probleem, maar wel wanneer we het laden gepland laten beginnen, want dat stopt het laden, door deze melding, maar dan begint het niet meer opnieuw. Vandaag heb ik getest en is het laden in 20 minuten 3 keer op deze manier gestopt. We hebben niet iets van slim laden ingesteld ofzo. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Het resetten van de paal dmv de stroom te onderbreken voor 10 minuten heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:13
AnkyP schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:49:
Sinds kort wordt het laden van onze Tesla model 3 steeds kortdurend gestopt door de Alfen laadpaal en dan geeft de paal aan: 'laden gestopt, wacht op vermogen'. Zo'n 30 seconden later wordt het laden weer opgestart.Op zich niet zo'n heel groot probleem, maar wel wanneer we het laden gepland laten beginnen, want dat stopt het laden, door deze melding, maar dan begint het niet meer opnieuw. Vandaag heb ik getest en is het laden in 20 minuten 3 keer op deze manier gestopt. We hebben niet iets van slim laden ingesteld ofzo. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Het resetten van de paal dmv de stroom te onderbreken voor 10 minuten heeft niet geholpen.
Heb je de P1 poort van je energie meter bedraad naar de alfen en aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Vraagje aan de Alfen-eigenaren via Eneco: is bij jullie voor de Dynamic Load Balancing onderstaande module toegepast? Deze is bij mij destijds door Eneco bij de Vestel toegepast. Werkt de Alfen (Single Pro) ook met deze externe module?

Afbeeldingslocatie: https://e-drivers.com/wp-content/uploads/2019/12/Eneco-DHLB-P1-Extender.jpg

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:36

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

DaMenaz schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:31:
Vraagje aan de Alfen-eigenaren via Eneco: is bij jullie voor de Dynamic Load Balancing onderstaande module toegepast? Deze is bij mij destijds door Eneco bij de Vestel toegepast. Werkt de Alfen (Single Pro) ook met deze externe module?

[Afbeelding]
Yup. Exact het kastje wat ik ertussenuit heb gesloopt destijds (want Modbus over TCP > P1 :) )

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
MisteRMeesteR schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:43:
[...]

Yup. Exact het kastje wat ik ertussenuit heb gesloopt destijds (want Modbus over TCP > P1 :) )
Bedankt! 👌

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Welke firmware staat erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 15:14
Ik heb precies hetzelfde gehad (vanuit het niets, laadpunt heeft het 9 maanden prima gedaan). Laadpunt is een Alfen Eve Single Pro, auto is een Audi Q4 eTron. Ik laad thuis met 11kW, maar opeens werkte dat niet meer en kreeg exact dezelfde melding. Laden stoppen, stekker uit de auto, opnieuw laden en na zo’n 10min. weer de foutmelding en het laden werd weer gestopt. Daar ik in de logging van de Ace installer niets kon vinden en op de P1 poort op de kWh-meter de standaard Eneco splitter had (Toon thermostaat en laadpunt zijn hierop aangesloten, dus 2x de P1-poort nodig), dacht ik dat het P1 signaal misschien wel te verzwakt zou zijn (de Eneco P1 splitter is niet actief gevoed) en het laadpunt er op basis van actieve loadbalancing (staat ingesteld) onterecht mee stopte. Daarom een actieve (5V usb voeding) splitter aangeschaft, deze er tussen gezet en het issue was direct opgelost. Nooit meer problemen gehad, heb nu zelfs 3 P1-poorten in gebruik daar ik er ook nog een WiFi Homewizzard P1 meter aan heb hangen. Werkt allemaal uitstekend. De actieve splitter die ik gekocht heb is deze van Homewizzard. Voor het geld zeker het proberen waard. https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/
Suc6! (en laat de afloop even weten ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
DaMenaz schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:31:

[Afbeelding]
Eneco stopt deze extenders tussen alle laders, ik kom regelmatig bij gebruikers met P1 storing en als de afstand van de slimme meter naar de lader niet heel lang is, haal ik deze er tussen uit en zet er aan beide kanten een RJ11 stekkertje aan, daarmee is het zo goed als altijd het probleem mee opgelost.
Heel simpel weg gezegd bijna in alle gevallen zijn deze extenders niet nodig en geven ze alleen maar problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 20:32
Heb ik vorige week ook gehad met VW ID.4. De sessie is wel 30 keer opnieuw gestart of zo. Ik heb niet op de laadpaal gekeken en dacht dat het door de Eneco SlimLaden app kwam die 2 weken terug storing had icm VW......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 22:25
leongerrits schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:47:
Om Solar charging te activeren denk ik dat ik eerst de meest recente firmware moet installeren. Wanneer ik dit wil doen blijf ik deze foutmelding krijgen. Iemand die weet hoe verder want rebooten helpt.ook niet. [Afbeelding]
ik krijg enkel de B-variant te zien :

NG9xx 6.5.0-4217-BL-upgrade-B.fwi

misschien is de A-variant niet compatibel ?

Marcher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Marcher schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:49:
[...]

ik krijg enkel de B-variant te zien :

NG9xx 6.5.0-4217-BL-upgrade-B.fwi

misschien is de A-variant niet compatibel ?

Marcher
Correct. De A-variant is om een lader te update met firmware t/m 4.12. vanaf 4.13 moet je de B-variant hebben.

Ik zou eerst 6.3 proberen, deze is minder buggy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leongerrits
Ik krijg de foutmelding bij beide firmware varianten a en b)...

[ Voor 68% gewijzigd door leongerrits op 18-03-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
leongerrits schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:55:
Ik krijg de foutmelding bij beide firmware varianten a en b)...
Heb je geen andere sessie open, of poging tot sessie zoals Home Assistant?
Dan gaat dit ook fout.
Er is maar 1 sessie tegelijkertijd mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-04 10:18
wpeterw schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Mooie boel, de Alfen app adviseert een upgrade, deze brickt de lader en vervolgens mag ik het uitzoeken.
Update: van een behulpzame mede Tweaker een nieuw controllerboard gekregen en zelf kunnen plaatsen. De laadpaal doet het weer. Van Alfen heb ik helemaal niets meer gehoord.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-04 10:18
Daveth schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:44:
[...]

Eneco stopt deze extenders tussen alle laders, ik kom regelmatig bij gebruikers met P1 storing en als de afstand van de slimme meter naar de lader niet heel lang is, haal ik deze er tussen uit en zet er aan beide kanten een RJ11 stekkertje aan, daarmee is het zo goed als altijd het probleem mee opgelost.
Heel simpel weg gezegd bijna in alle gevallen zijn deze extenders niet nodig en geven ze alleen maar problemen.
Bij mij is de afstand zo'n 25 meter tussen de laadpaal en de meterkast, ik had regelmatig p1 storingen, ik heb het opgelost door ser2net te draaien op een raspberrypi en de Alfen praat nu over telnet met de p1 poort. Dat is heel stabiel.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Degene met de P1 issues en afstand etc, mss een optie om met die nieuwe firmware de loadbalancing te doen via ethernet? ik las een aantal posts terug; dat je het IP adres van de homewizard kan selecten in de Alfen Eve configuratie ... ik vermoed dat de meeste wel een Homewizard hebben
En als je geen UTP hebt aangesloten, kan je de P1 kabel nemen voor te verbinden met je netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 15:10
NoFate schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:24:
Degene met de P1 issues en afstand etc, mss een optie om met die nieuwe firmware de loadbalancing te doen via ethernet? ik las een aantal posts terug; dat je het IP adres van de homewizard kan selecten in de Alfen Eve configuratie ... ik vermoed dat de meeste wel een Homewizard hebben
En als je geen UTP hebt aangesloten, kan je de P1 kabel nemen voor te verbinden met je netwerk
Ik had dit toen gevraagd, ik ga het ook uitproberen, ze komen de alfen morgen installeren, maar de wagen wordt normaal pas eind april geleverd, dus ik gat het tegen dan opzetten en eens de auto er is uittesten.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
izzet3838 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Ik had dit toen gevraagd, ik ga het ook uitproberen, ze komen de alfen morgen installeren, maar de wagen wordt normaal pas eind april geleverd, dus ik gat het tegen dan opzetten en eens de auto er is uittesten.
Zorg er wel voor dat je de Homewizard op een FIXED ip zet, helaas kan dit niet via de homewizard zelf, en zal je een MAC reservatie moeten maken op je router hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
NoFate schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:24:
Ikzelf zit ook op meer dan 25 meter van mijn meterkast en heb het afgelopen anderhalf jaar 0 issues gehad met de P1 poort. Wel gebruik ik vanaf dag 1 de P1 splitter van HomeWizard, deze versterkt volgens mij ook het signaal.
Misschien kan dat ook een oplossing zijn? Op mijn splitter zitten zowel de P1 meter van HomeWizard als mijn laadpaal aangesloten.

(Vanuit laadpaal vertrekken er 2 UTP kabels, eentje voor netwerk en eentje voor P1)

[ Voor 4% gewijzigd door nujtrug op 19-03-2024 12:52 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
nujtrug schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:50:
[...]
Ikzelf zit ook op meer dan 25 meter van mijn meterkast en heb het afgelopen anderhalf jaar 0 issues gehad met de P1 poort. Wel gebruik ik vanaf dag 1 de P1 splitter van HomeWizard, deze versterkt volgens mij ook het signaal.
Misschien kan dat ook een oplossing zijn? Op mijn splitter zitten zowel de P1 meter van HomeWizard als mijn laadpaal aangesloten.

(Vanuit laadpaal vertrekken er 2 UTP kabels, eentje voor netwerk en eentje voor P1)
Ik gebruik de splitter van HomeWizard zelf ook om de loadbalancing-module en de HomeWizard P1-dongle beiden te kunnen gebruiken en dat geeft met mijn Vestel nooit problemen, ook al gaf de installateur van BAM aan dat het zo niet kon. 8 april komt Circet de Alfen monteren in plaats van de Vestel. Ik ga er vanuit dat het dan blijft werken. De wallbox hangt bij mij een meter of 5 aan kabel van de meterkast.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddytbp
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-03 15:39
Hier paal alfen single pro op 30 meter en P1 splitter van homewizard die perfect zijn werk doet. Enige rare dat wij merkten was dat de paal zijn P1 op poort 3 van de splitter moest de andere zit de homewizard dongle in en sindsdien perfectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:05
teddytbp schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:04:
Hier paal alfen single pro op 30 meter en P1 splitter van homewizard die perfect zijn werk doet. Enige rare dat wij merkten was dat de paal zijn P1 op poort 3 van de splitter moest de andere zit de homewizard dongle in en sindsdien perfectie
Ken de homewizard splitter niet, maar vaak geeft alleen de Master poort ook stroom, de slave enkel data. De homewizard heeft stroom nodig om aan te gaan. De laadpaal heeft al stroom. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Via het netwerk zou toch leuker zijn, weer een UTP minder, weer een splitter minder ... :-)
Wel LOCAL API aanzetten op de homewizard, anders gaat de Alfen niet kunnen verbinden met de Homewizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamAerts
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-04 12:38
NoFate schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:58:
Via het netwerk zou toch leuker zijn, weer een UTP minder, weer een splitter minder ... :-)
Wel LOCAL API aanzetten op de homewizard, anders gaat de Alfen niet kunnen verbinden met de Homewizard
Alternatief voor home wizard kan je P1 naar USB gebruiken

Goed opletten welke je koopt! Het is afhankelijk van de digitale meter. Voor mijn Sagemcom XT211 werkt volgende https://www.amazon.com.be...o2ov_dt_b_product_details

In home assistant kan je de volgende DSMR reader gebruiken
https://github.com/sander...s/tree/master/dsmr_reader

Voor Belgische meters moet je daar wel een setting aanzetten, ook wat setup met een MQTT maar goed daar geraak je echt wel aan uit (tenzij je eerst de verkeerde P1 naar USB koopt, dan kan je lang zoeken ik spreek uit ervaring :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
SamAerts schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:06:
[...]

Alternatief voor home wizard kan je P1 naar USB gebruiken

Goed opletten welke je koopt! Het is afhankelijk van de digitale meter. Voor mijn Sagemcom XT211 werkt volgende https://www.amazon.com.be...o2ov_dt_b_product_details
Maar kan je de paal dan ook koppelen aan zo'n meter via DSMR reader?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grotegok
Firm 6.6 is uitgekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DogAXgr5lpubz4xFUcwStM6-b-E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZYBjYpGixkLcTQnj675SCzCa.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Haha, die jongens en meisjes van Alfen toch.
Een nieuwe functie een nieuwe licentie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:26
Ik zie zo snel in de release notes geen referenties aan eventueel opgeloste problemen die in 6.4 / 6.5 zouden zitten. Zie 6.6 ook nog niet in MyEve.

[ Voor 9% gewijzigd door Jelmer op 19-03-2024 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Jelmer schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:05:
Ik zie zo snel geen referenties aan eventueel opgeloste problemen die in 6.4 / 6.5 zouden zitten. Zie 6.6 ook nog niet in MyEve.
Op onderstaande pagina kan je een PDF downloaden met de volledige release notes:
https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Vandaag 2x gehad dat een lader crashte bij het inschakelen van load balancing via P1. Dit blijkt een bug te zijn in de nieuwe Installer, versie 3.6.12-180. 3.6.20-169 werkt prima. Ook geen problemen met de MyEve app (blijft een gedrocht overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Jelmer schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:05:
Ik zie zo snel in de release notes geen referenties aan eventueel opgeloste problemen die in 6.4 / 6.5 zouden zitten. Zie 6.6 ook nog niet in MyEve.
Ja dat viel mij dus ook op. Geen woord over de eerdere problemen. Ik durf het nog niet aan, voordat ik weer bij de garage sta met een kapotte lader.

Iemand meer info?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Even wat anders, ik ben dit onderwerp begonnen destijds met een specifiek probleem en nu zijn we ondertussen 108 pagina's verder, met onwijs veel nuttige informatie, ervaringen en gezeik soms haha.

Wellicht is het wat als ik het eerste bericht verander met wat handige info voor nieuwe Alfen gebruikers.

De vraag is, wat moet ik er minimaal inzetten? Wat is nuttig? Linkjes naar software weet ik wat. Als je iets hebt wat interessant is mag je het ook privé sturen zodat ik het erin kan plaatsen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamAerts
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-04 12:38
Welke Home Assistant integratie raden jullie aan?

https://community.home-as...ace-via-tcp-modbus/346000

De doelstelling die Lieven omschrijft is helemaal identiek aan de mijne, lokaal geproduceerde energie opslaan in de auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Sarge78 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:07:
De vraag is, wat moet ik er minimaal inzetten? Wat is nuttig?
Binnenkort komt men vanuit het bedrijf hier een laadpaal plaatsen en dan zou ik graag weten wat ik allemaal moet krijgen van de installateur… logins, paswoorden, specifieke software, … zodat ik uiteindelijk volledige controle heb over de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
r2504 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:55:
[...]

Binnenkort komt men vanuit het bedrijf hier een laadpaal plaatsen en dan zou ik graag weten wat ik allemaal moet krijgen van de installateur… logins, paswoorden, specifieke software, … zodat ik uiteindelijk volledige controle heb over de laadpaal.
Zit er een backoffice op (voor kostenvergoeding) of niet?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
[...]

Puur uit interesse: wat wil je bereiken met volledige controle over de laadpaal?

Ik heb ook een Alfen via mijn werkgever, met backoffice via Eneco zodat ik de stroom vergoed krijg. Uit principe wilde ik het ding ook in m'n LAN netwerk, firmware updaten, en 'volledige controle', maar heb het apparaat nu 3 maanden en eigenlijk totaal die behoefte niet meer omdat ik in mijn situatie geen idee heb wat de meerwaarde zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Inderdaad puur uit principe… ik heb namelijk al vernomen dat sommige installateurs oa. PV laden niet willen activeren omdat ze vinden dat het slecht is voor je batterij van je auto.

Ik wil al deze discussies gewoon vermijden voor een paal die ik zelf moet betalen… ik zal zelf beslissen wat goed of slecht is voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
r2504 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:37:
Inderdaad puur uit principe… ik heb namelijk al vernomen dat sommige installateurs oa. PV laden niet willen activeren omdat ze vinden dat het slecht is voor je batterij van je auto.

Ik wil al deze discussies gewoon vermijden voor een paal die ik zelf moet betalen… ik zal zelf beslissen wat goed of slecht is voor me.
Is denk ik ook gewoon handig als je ooit van werkgever zou veranderen en je geen eneco meer wilt, dan moet je hun niet achterna lopen voor logins enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:05

de Peer

under peer review

Wekko306 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:32:
[...]

Puur uit interesse: wat wil je bereiken met volledige controle over de laadpaal?
Sneller en slimmer laden. Alles via domotica. Bijvoorbeeld op basis van teruglevering zonnepanelen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IvoB2
Wekko306 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:32:
[...]
Nou, ik weet er wel een paar:
- firmware kunnen updaten/downgraden tot waar je het meeste mee kunt met het minste bugs (voorlopig is dat voor mij 6.3 en ik kom ergens van 4.x).
- Kunnen zonneladen en zo instellen dat hij optimaal laadt op de zon/net wat ik op dat ogenblik nodig heb en dan moet je in de software kunnen.
- Vermogen van de laadpaal instellen zodat ie niet steeds op max. vermogen gaat laden maar alleen op het vermogen (tot op 1A nauwkeurig) dat ik op dat ogenblik zelf wil.
- Van backoffice via 4G kunnen overschakelen op een verbinding via LAN (indien 2/4G niet meer optimaal werkt).
- De paal volgens behoefte zelf kunnen schakelen tussen P&C en RFID (het is een paal met alle licenties).
- Volledige controle over mijn eigendom (de paal is ouder dan 3 jaar dus uit lease) ook wanneer er geen backoffice meer is en eventueel kunnen doorverkopen met toegang tot alle functies (heb alle gegevens voor de paswoorden en account).
- En er zullen nog wel wat zaken zijn die van pas kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leongerrits
Ik wil mijn laadpaal ook kunnen gebruiken met de MyEve app. ik zal hem hiervoor nog met de UTP moeten verbinden. Moet dit persé direct op de modem of kan hier een switch tussen zitten? Ik heb namelijk dicht bij de laadpaal wel een switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
leongerrits schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 06:56:
Ik wil mijn laadpaal ook kunnen gebruiken met de MyEve app. ik zal hem hiervoor nog met de UTP moeten verbinden. Moet dit persé direct op de modem of kan hier een switch tussen zitten? Ik heb namelijk dicht bij de laadpaal wel een switch.
In je modem zit ook een switch, dus ja het mag op een 2de gekoppelde standaard switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansham
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
[...]

Opletten dat de ethernetkabel is aangesloten op je router en datakabel op P1 poort
Username en wachtwoord voor ACE Installer

Er worden soms laadpalen geïnstalleerd en géén ethernet kabel / data kabel getrokken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansham
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
...en zelf ACE installer zelf van tevoren installeren,
Gebruikersnaam: RadomskiR
Wachtwoord: fazUv6

Dan kan je meteen testen of het werkt als de monteur klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
hansham schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:49:
[...]
Er worden soms laadpalen geïnstalleerd en géén ethernet kabel / data kabel getrokken!!
Dit is zo bij ons op het werk... want er zit een 4G module in voor de backoffice is het antwoord dan als je hierover een opmerking maakt.

Hoe zit het trouwens als je zelf (kan je de paal openen ?) een ethernet kabel aansluit, gaat hij dan automatisch deze verbinding gebruiken voor de backoffice of blijft hij de 4G module gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-05 17:09
r2504 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:31:
[...]

Dit is zo bij ons op het werk... want er zit een 4G module in voor de backoffice is het antwoord dan als je hierover een opmerking maakt.

Hoe zit het trouwens als je zelf (kan je de paal openen ?) een ethernet kabel aansluit, gaat hij dan automatisch deze verbinding gebruiken voor de backoffice of blijft hij de 4G module gebruiken ?
Je kan de paal zelf openen en een kabel aansluiten. Zo heb ik het ook gedaan (enkel de P1 kabel was getrokken). Via de Home Assistant integratie van leeyuentuen kan je de prioriteit instellen voor de backoffice: GPRS of Ethernet. Maar als het via de integratie kan, zal het ook wel kunnen via de MyEve app denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4oPP9dEL2lRdbBdv9VOaBimy4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVVwR7n1RKvV8J809BUJAnMT.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende kaart zat bij mijn laadstation, waar is deze voor?
Gewoon als kaart om lokaal mee te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

izzet3838 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:35:
[Afbeelding]

Volgende kaart zat bij mijn laadstation, waar is deze voor?
Gewoon als kaart om lokaal mee te laden?
Ja, maar dan moet je hem wel toevoegen. Werk je met een backoffice? Dan moet hij ook daar gewhitelist zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
B_S schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:39:
[...]

Ja, maar dan moet je hem wel toevoegen. Werk je met een backoffice? Dan moet hij ook daar gewhitelist zijn.
Ok thanks, de paal hangt nu aan de muur, morgen gaan ze de zekeringskast aanpassen en aansluiten.

Daarna wil ik hem inderdaad toevoegen aan de e-flux backoffice, maar dit is gewoon een "lege" kaart, was gewoon nieuwsgierig of die belangrijk was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:05
iemand al 6.6.0-4240 draaien ?
En vooral in combinatie met het solar charging comfort of green
Heb nu 6.5.0-4217 er op staan en de solar charging ( teveel problemen ) staat uit en het dynamische laden werkt hier zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 15:08
teo1966 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:38:
iemand al 6.6.0-4240 draaien ?
En vooral in combinatie met het solar charging comfort of green
Heb nu 6.5.0-4217 er op staan en de solar charging ( teveel problemen ) staat uit en het dynamische laden werkt hier zonder problemen
volgens de 6.6 Changelog staat er dit ivm solar charging:

Fixed issue where Solar charging current calculation was causing spurious stops of charging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Ik heb iets vreemd aan de hand met mijn laadpaal.
Wagen steekt in maar staat pas gepland om vannacht te laden. Toch is de laadpaal op dit moment 600W aan het trekken. Het is niet zo dat mijn wagen zijn preconditioning of iets dergelijke op staat. Heb daarnet laadplanning van auto eens uitgezet en dan stijgt het verbruik van de laadpaal naar mijn ingestelde load balancing limiet. Wanneer ik dan laadplanning terug aanzet zakt het weer tot die 600W. Batterijpercentage van de wagen gaat ook niet omhoog.
Mijn laadpaal heeft 1,5 jaar zonder problemen gewerkt. Draait ook al een aantal maanden op 6.5.0. Enige wat ik deze week heb gedaan is nog eens ingelogd via MyEve maar geen settings aangepast.

Iemand die dit probleem herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Hi allen, ik mag een nieuwe bedrijfswagen kiezen en wegens fiscale redenen is dit een EV geworden. Nu had ik enkele eerste vragen over de bijhorende laadpaal, wat een Alfen Single Pro Line zal worden. Dit omwille van wat leeswerk en feedback die ik via via heb gekregen dat dit een van de betere laadpalen was en dit past naast mijn wagen nog in mijn budget. Dit met 22kw vermogen, vaste kabel 7,5m, load balancing..

Vraag 1: mogelijkheden tot data extractie:

Nu zie ik in de offerte van de laadpaal nog een fiks vast verreken abo staan voor (vermoed ik) een 12,5 eur/pm. Zijn hier alternatieven voor zoals zelf een uitdraai trekken met de afgenomen kwh'en per kaart per periode? Indien ja, dan zou ik willen voorstellen aan mijn werkgever dat ik deze uitdraai maandelijks kan voorleggen, waarna ze de nodige vergoeding kunnen uitbetalen.
Of denken jullie nog aan andere zaken?

Vraag 2: bij de installatie:

Welke zaken moet ik bij de installatie zeker opvragen, zodat ik kan optreden als eigen beheerder? Als ik even door dit topic doorheen lees, zie ik dat er veel kan met deze paal, maar dat je wel de nodige toegangen dient te hebben en hier wil ik graag op voorbereid zijn.
Dan denk ik allereerst aan user en pasw van de beheerder.
Pagina: 1 ... 27 ... 79 Laatste