[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 28 ... 91 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 22:21
Geforce660 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:27:
Nu zie ik in de offerte van de laadpaal nog een fiks vast verreken abo staan voor (vermoed ik) een 12,5 eur/pm
Dat er bedrijven zijn waar de werknemers zelf de kosten moeten dragen van de laadpaal was ik me bewust maar dat je ook nog de kosten voor de backoffice moet betalen slaat werkelijk alles.

Een alternatief is misschien https://www.eeveemobility.com/nl wat gratis is voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:58
r2504 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:10:
[...]

Dat er bedrijven zijn waar de werknemers zelf de kosten moeten dragen van de laadpaal was ik me bewust maar dat je ook nog de kosten voor de backoffice moet betalen slaat werkelijk alles.

Een alternatief is misschien https://www.eeveemobility.com/nl wat gratis is voor particulieren.
Ik ook.
We krijgen een laadpas met limiet van 2.5k/jaar en moeten daarmee ons plan trekken.

Heb gevraagd voor reimbursement maar de fleet manager indien je een paal met kaartscanner hebt thuis mag je die gebruiken...

Maar goed, ik kan wel de prijs zelf kiezen nu, dus ik klaag niet als het allemaal gaat werken.

Probleem is ook dat we een kaart hebben van blink, en ik de paal ga moeten aansluiten bij e-flux dus ik ben ook budget kwijt aan roamingkosten, maar we gaan zien hoe het gaat aflopen...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:09
izzet3838 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:44:
[...]

Ik ook.
We krijgen een laadpas met limiet van 2.5k/jaar en moeten daarmee ons plan trekken.

Heb gevraagd voor reimbursement maar de fleet manager indien je een paal met kaartscanner hebt thuis mag je die gebruiken...

Maar goed, ik kan wel de prijs zelf kiezen nu, dus ik klaag niet als het allemaal gaat werken.

Probleem is ook dat we een kaart hebben van blink, en ik de paal ga moeten aansluiten bij e-flux dus ik ben ook budget kwijt aan roamingkosten, maar we gaan zien hoe het gaat aflopen...
Heel bijzonder dit.

Wat nou als de 2,5K op is, werk je dan de rest van het jaar thuis?

Een paal thuis is toch gewoon de voordeligste oplossing voor de baas?

Als ik dat allemaal zelf zou moeten betalen ga ik gewoon voor de hoofdprijs (in de baas zijn tijd) bij Fastned laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:11
nujtrug schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:21:
Ik heb iets vreemd aan de hand met mijn laadpaal.
Wagen steekt in maar staat pas gepland om vannacht te laden. Toch is de laadpaal op dit moment 600W aan het trekken. Het is niet zo dat mijn wagen zijn preconditioning of iets dergelijke op staat. Heb daarnet laadplanning van auto eens uitgezet en dan stijgt het verbruik van de laadpaal naar mijn ingestelde load balancing limiet. Wanneer ik dan laadplanning terug aanzet zakt het weer tot die 600W. Batterijpercentage van de wagen gaat ook niet omhoog.
Mijn laadpaal heeft 1,5 jaar zonder problemen gewerkt. Draait ook al een aantal maanden op 6.5.0. Enige wat ik deze week heb gedaan is nog eens ingelogd via MyEve maar geen settings aangepast.

Iemand die dit probleem herkent?
Laadpaal is niets meer dan een uitgebreid stop contact, als er 600w getrokken word dan is je auto die dit veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:49
Daveth schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:53:
[...]

Laadpaal is niets meer dan een uitgebreid stop contact, als er 600w getrokken word dan is je auto die dit veroorzaakt.
Ik begin inderdaad te denken dat dit komt door de laatste software update van mijn auto… Sindsdien heb ik hem 2x ingestoken thuis en ook 2x dit probleem gehad.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
izzet3838 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:44:
[...]

Ik ook.
Eigenaardige situatie. Wat bedoel je met die 2.5 k per jaar? 2500 €/jaar (je moet dus wel degelijk met de kostprijs van een kWh aan de laadpaal rekening houden?) of 2500 km per jaar (wat dan weer heel weinig is), of.... ?
Zat die limiet er dan ook op in de tijd van de tankkaart of bij collega's die nog een tankkaart gebruiken?
Hier zijn we er met de laadkaart tov de tankkaart op vooruit gegaan. Waar de tankkaart alleen geldig was binnen de BeNeLux en alleen aan het tankstations waarmee de werkgever een contract had (doorgaans Q8 of Total) is dat bij de laadkaart uitgebreid tot alle laadpalen binnen de EU (en twee laadkaarten, een primaire van TE en wanneer die niet werkt een reserve laadpas van EDI).

De thuislaadpaal (de Alfen dus) werd gewoon geplaatst door de werkgever en wordt na drie jaar eigendom van de eigenaar van de woning waar hij geplaatst werd. Staat gewoon P&C ingesteld (met vaste kabel wel handig) en de kWh kosten worden automatisch volgens het CREG tarief maandelijks terugbetaald op rekening werknemer. Roaming kosten zijn er niet. Met PV op het dak en een goedkoop energiecontract maak je daar dan zelfs nog aardige winst op per kWh. :)

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 21-03-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Blommie01 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:09:
[...]
De werkgever kan dat uiteraard ook fiscaal inbrengen en sluit contracten af met de laadpaal/pas providers.
Die betaalt, net als bij tanken, uiteraard niet dezelfde prijs als een particulier aan de pomp/laadpaal.
Komt, wat betreft thuisladen, daar nog bij dat in Vlaanderen nogal eens met de tarieven van de CREG (de federale regulator) gewerkt wordt en deze zijn doorgaans (een tien cent netto) hoger dan deze van een goedkoop energiecontract dat je thuis afsluit en zeker duurder dan de prijs van je zonnestroom.
Als ik dat allemaal zelf zou moeten betalen ga ik gewoon voor de hoofdprijs (in de baas zijn tijd) bij Fastned laden.
Begrijp ik niet.
Wanneer je alles zelf moet betalen betaal je bij Fastned zelf toch ook meer dan thuis?
En niet iedereen heeft uiteraard een Fastned in de buurt. De dichtsbijzijnde Fastned is van onze woning bv. een 25 km enkel verwijderd (en dan nog op een autosnelweg).
En idd, al shet niet uitmaakt kan je kiezen. Tussen november en maart laden wij bij voorkeur aan een AC publieke destination charger en in de zonnemaanden thuis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Blommie01 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:09:
[...]

Heel bijzonder dit.

Wat nou als de 2,5K op is, werk je dan de rest van het jaar thuis?

Die 2.5k is voldoende voor de kilometers die ik zakkelijk doe, de rest is voor eigen rekening(moest ik boven de 2.5k gaan), maar als ik thuis ga laden is die ruim genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:47:
[...]

Eigenaardige situatie. Wat bedoel je met die 2.5 k per jaar? 2500 €/jaar (je moet dus wel degelijk met de kostprijs van een kWh aan de laadpaal rekening houden?) of 2500 km per jaar (wat dan weer heel weinig is), of.... ?
Zat die limiet er dan ook op in de tijd van de tankkaart of bij collega's die nog een tankkaart gebruiken?
Hier zijn we er met de laadkaart tov de tankkaart op vooruit gegaan. Waar de tankkaart alleen geldig was binnen de BeNeLux en alleen aan het tankstations waarmee de werkgever een contract had (doorgaans Q8 of Total) is dat bij de laadkaart uitgebreid tot alle laadpalen binnen de EU (en twee laadkaarten, een primaire van TE en wanneer die niet werkt een reserve laadpas van EDI).

De thuislaadpaal (de Alfen dus) werd gewoon geplaatst door de werkgever en wordt na drie jaar eigendom van de eigenaar van de woning waar hij geplaatst werd. Staat gewoon P&C ingesteld (met vaste kabel wel handig) en de kWh kosten worden automatisch volgens het CREG tarief maandelijks terugbetaald op rekening werknemer. Roaming kosten zijn er niet. Met PV op het dak en een goedkoop energiecontract maak je daar dan zelfs nog aardige winst op per kWh. :)
Is het zelfde met tankkaarten, ik heb nu nog een tankkaart en die heeft ook een limiet van 2.5k.

Is een soort van een overheidsinstantie(maar niet helemaal) dus ze werken eerder met vaste budgetten, en dat was het budget wat ze voorzien.

Waarom ze dan niet de optie bieden om er 2000 van te maken en thuis een lader te zetten, waarschijnlijk omdat niemand het onderzocht heeft.

De fleetmanager was sowieso meer voorstander van een hybride, maar als ik kan kiezen tussen een ev6 busniness plus en een Peugeot 308 dan weet ik het ook wel...

Mijn idee is gewoon om het terugbetaal tarief rond de 50 cent te zetten zodat ik die 2500(2000 na roaming) er uit heb.

Als ik aan 30 cent reken kost de stroom me circa 1.2k dan heb ik de paal op een paar jaar terug verdiend, voordeel is dan wel dat het echt mijn paal is...

Inderdaad niet de meest ideale situatie, maar ben echt gelukkig in mijn job dus dit neem ik er maar bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
izzet3838 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:15:
[...]

Is het zelfde met tankkaarten, ik heb nu nog een tankkaart en die heeft ook een limiet van 2.5k.

Is een soort van een overheidsinstantie(maar niet helemaal) dus ze werken eerder met vaste budgetten, en dat was het budget wat ze voorzien.

Waarom ze dan niet de optie bieden om er 2000 van te maken en thuis een lader te zetten, waarschijnlijk omdat niemand het onderzocht heeft.

De fleetmanager was sowieso meer voorstander van een hybride, maar als ik kan kiezen tussen een ev6 busniness plus en een Peugeot 308 dan weet ik het ook wel...

Mijn idee is gewoon om het terugbetaal tarief rond de 50 cent te zetten zodat ik die 2500(2000 na roaming) er uit heb.

Als ik aan 30 cent reken kost de stroom me circa 1.2k dan heb ik de paal op een paar jaar terug verdiend, voordeel is dan wel dat het echt mijn paal is...

Inderdaad niet de meest ideale situatie, maar ben echt gelukkig in mijn job dus dit neem ik er maar bij...
Klinkt alsof je de "terugbetaalvergoeding" hoger wilt instellen dan je daadwerkelijke kosten (om winst te maken op het opladen).... :X

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Mirabis schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Klinkt alsof je de "terugbetaalvergoeding" hoger wilt instellen dan je daadwerkelijke kosten (om winst te maken op het opladen).... :X
Goh winst, als ik de prijs van laders op straat hanteer zie ik het probleem niet in...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GoRs0n
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 16:35
6.6.0-4240 draait hier voorlopig perfect, met solar charging.

De laadpaal haalt met de nieuwe firmware, mijn wagen (Mercedes EQE) niet meer elke minuut uit slaapmodus, wanneer ik de oplaadpauze functionaliteit gebruik van de Mercedes Me app.

Ik heb ook gemerkt dat het standby verbruik van de laadpaal van 10-11 watt naar 5-6 watt is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Mirabis schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:30:
Klinkt alsof je de "terugbetaalvergoeding" hoger wilt instellen dan je daadwerkelijke kosten (om winst te maken op het opladen)
Niets mis mee met winst.
Wie wil er nu als werknemer bewust verlies draaien?
In Vlaanderen moet je, toch wanneer je alles zelf moet regelen, bovenop de kWh prijs ook nog eens berekenen wat de capaciteitskost per kW is. Met alleen de kWh prijs voor een laadpaal (waar je al vlug, inclusief woningverbruik, boven de 2,5 kW zit) kom je er dus niet. En wanneer je traag gaat laden zijn er ook meer verliezen = meer kWh AC laden om netto genoeg DC in dd EV-accu te krijgen en wanneer je een vast "laadbudget" hebt speelt dat uiteraard dan ook mee.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 21-03-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Niets mis mee met winst.
Wie wil er nu als werknemer bewust verlies draaien?
In Vlaanderen moet je, toch wanneer je alles zelf moet regelen, bovenop de kWh prijs ook nog eens berekenen wat de capaciteitskost per kW is. Met alleen de kWh prijs voor een laadpaal (waar je al vlug, inclusief woningverbruik, boven de 2,5 kW zit) kom je er dus niet. En wanneer je traag gaat laden zijn er ook meer verliezen = meer kWh AC laden om netto genoeg DC in dd EV-accu te krijgen en wanneer je een vast "laadbudget" hebt speelt dat uiteraard dan ook mee.
Inderdaad, het is niet zo dat ik down the line met 100den euros ga lopen. En ik heb goedkeuring om de pas op mijn eigen paal te gebruiken dus mijn geweten us best gerust...

Ze komen trouwens vandaag de paal aansluiten, hij hangt al aan de muur maar er moesten wat aanpassingen gebeuren id zekeringskast die gaan ze vandaag doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
izzet3838 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:54:
[...]

Goh winst, als ik de prijs van laders op straat hanteer zie ik het probleem niet in...
Mijn thuistarief is 0.23 eu, laadpaal staat op 0.23 eu, gemeentepaal aan de overkant 0.49 eu per kWh. Ik snap dat het verschil bij jou in de omgeving ook groot kan zijn. Echter, in de afspraken van mijn vorige werkgever stond dat iets in de trant van:
Dan leggen we het door jou ingevulde stroomvergoedingstarief altijd voor aan je werkgever of leasemaatschappij. Als deze overeenkomt met de tariefafspraken die wij met jouw werkgever of leasemaatschappij hebben gemaakt, voeren wij het tarief door.
Afhankelijk van je werkgever, en back-office, kan het zo zijn dat ze de tarieven die jij invult ter controle leggen aan je werkgever of leasemaatschappij. Daar bovenop is er ook nog de Belastingdienst, die van mening is dat
een hogere of een lagere vergoeding dan de werkelijke kostprijs kan een effect hebben op de hoogte van het loon. Dit is ter beoordeling aan de inspecteur.
Zie hiervoor ook https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/

Maar goed, ik heb niet al je posts gelezen dus als dat er bij jou niet in zit ga je gang.

[ Voor 16% gewijzigd door Mirabis op 21-03-2024 11:26 ]

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wij (@izzet3838 en ik )wonen beiden in België dus daar werkt de belastingdienst iets anders. :)
Het tarief van de elektriciteit van mijn zonnepanelen bedraagt 7,5 cent/kWh en het contract van mijn energieleverancier staat all in tussen de 19 en 21 cent/kWh.
De laadpaalvergoeding stel ik niet zelf in maar is via de back office rechtstreeks gekoppeld aan de CREG tarieven (en daar maakt de belastingdienst dan geen problemen over want het is net als de belastingdienst een federale overheidsdienst en de werkgever uiteraard ook niet want die koos voor het CREG tarief).
De CREG tarieven lagen in 2023 tussen de 28 en 55 cent/kWh en staan momenteel op 32 cent/kWh (incl. 6% BTW).

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 21-03-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:46:
Inderdaad, het is niet zo dat ik down the line met 100den euros ga lopen.
Nou ik anders wel hoor.
Bij een vergoeding van 30 tot 50 cent/kWh en een kost van 7,5 cent/kWh schiet dat per kWh lekker op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiR60
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 15:48
Zijn er ook ervaringen met 2 lease auto's op 1 paal met voor beide auto's automatische verekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:42:
[...]

Nou ik anders wel hoor.
Bij een vergoeding van 30 tot 50 cent/kWh en een kost van 7,5 cent/kWh schiet dat per kWh lekker op. :)
7,5 cent?
Das exclusief kosten dan veronderstel ik?
Ik dacht dat de stroomprijs all in rond de 25 cent zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Eens de lader geïnstalleerd is wat moet ik dan doen?

Ik wil hem later aansluiten op de backoffice van eflux, maar om hem gewoon uit te testen kan gewoon een auto insteken?

En voor een eerste configuratie de pc installer gebruiken, of gewoon de android app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:43:
7,5 cent?
Das exclusief kosten dan veronderstel ik?
Nee, dat is de netto kost van mijn zonnestroom (misgelopen TLV voor de maanden maart tem oktober).
De all in kost van de netstroom was (bij mijn energiecontract) in februari 19,55 cent/kWh en in januari 20,48 cent/kWh.

Je Alfen laadpaal kan je zelf configureren (toch als de backoffice hem niet heeft dichtgetimmerd) via de Alfen ACE installer (windows) of de Alfen MyEve app (Android).
Windows (via een pc en ACE) geeft, volgens mijn ervaring, nog altijd de minste issues.

Ga je de laadpaal testen zonder back office zijn, normaal gezien, die kosten ook voor jou.
Maar ik zou de laadpaal eerst testen in aanwezigheid van de installateur. Indien er dan iets niet werkt kan die dat ter plekke nog rechtzetten.

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 21-03-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
IvoB2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:57:
[...]

Nee, dat is de netto kost van mijn zonnestroom (misgelopen TLV voor de maanden maart tem oktober).
De all in kost van de netstroom was (bij mijn energiecontract) in februari 19,55 cent/kWh en in januari 20,48 cent/kWh.
Ik vind die vergelijkingen altijd een beetje scheef, je hebt natuurlijk ook de upfront investering van de zonneinstallatie gedaan. Wat je nu goed uitkomt omdat je kan laden op zonnestroom i.p.v. die stroom te moeten injecteren. Voor hetzelfde geld had je een andere verbruiker die deze stroom onmiddelijk verbruikte (warmtepomp zwembad, airco) en was die stroom je ook 20 cent waard omdat je ze anders moest importeren.

Je hebt groot gelijk dat je het op deze manier doet. Zo zou ik het ook doen. Maar de uitleg is in mijn ogen toch iets genuanceerder dan het voor de leek overkomt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:57:
[...]

Je Alfen laadpaal kan je zelf configureren (toch als de backoffice hem niet heeft dichtgetimmerd) via de Alfen ACE installer (windows) of de Alfen MyEve app (Android).
Windows (via een pc en ACE) geeft, volgens mijn ervaring, nog altijd de minste issues.

Ga je de laadpaal testen zonder back office zijn, normaal gezien, die kosten ook voor jou.
Maar ik zou de laadpaal eerst testen in aanwezigheid van de installateur. Indien er dan iets niet werkt kan die dat ter plekke nog rechtzetten.
Ik wil hem dus testen, vandaard de vraag, ik heb de paal zelf gekocht en een vriend gaat hem installeren, deze is nieuw, dus er staat geen backoffice ofzo op.

Ens de paal hangt, kan ik dan gewoon een auto instelen en direct laden?

Of moet ik eerst een setup doen via de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
AiR60 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:42:
Zijn er ook ervaringen met 2 lease auto's op 1 paal met voor beide auto's automatische verekening?
Via een backoffice moet dat toch geen probleem zijn ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:57
izzet3838 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:15:
[...]

Dat mag toch ook gewoon. Wanneer het je eigen paal is ben je ook eigen baas over het tarief. Het mag alleen niet zomaar loon worden. Dan moet je belasting gaan betalen.
Maar je mag je "intergrale kosten" rekenen volgens de belastingdienst. Hierin kun je al je inversteringen die nodig waren voor je paal opnemen. Als je dit netjes bijhoud en wanneer nodig aan de belastingdienst kan overleggen, lijkt mij dat je het goed doet.

https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:28

BasilFX

BasilFX

Gisteren firmware 6.6.0-4240 geinstalleerd, maar ik ervaar problemen met de backoffice.

Als ik twee zogeheten MeterValues vergelijk, dan is dit hoe het nu is:

code:
1
[2,"37393","MeterValues",{"connectorId":1,"transactionId":627467435,"meterValue":[{"timestamp":"2024-03-06T17:25:29Z","sampledValue":[{"value":"18159.320","context":"Sample.Periodic","measurand":"Energy.Active.Import.Register","location":"Outlet","unit":"kWh"}]}]}]

En dit voor de update:

code:
1
[2,"1414","MeterValues",{"connectorId":1,"transactionId":780278584,"values":[{"timestamp":"2024-03-21T05:22:29Z","values":[{"value":"18385.602","context":"Sample.Periodic","measurand":"Energy.Active.Import.Register","location":"Outlet","unit":"kWh"}]}]}]

Enkele keys zijn veranderd, en niet meer OCPP 1.6 compliant (meterValue -> value, sampledValue ->value). Hierdoor accepteert de backoffice de updates niet meer.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
izzet3838 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:30:
[...]

Ik wil hem dus testen, vandaard de vraag, ik heb de paal zelf gekocht en een vriend gaat hem installeren, deze is nieuw, dus er staat geen backoffice ofzo op.

Ens de paal hangt, kan ik dan gewoon een auto instelen en direct laden?

Of moet ik eerst een setup doen via de app?
Eerst instellen, je moet minimaal aangeven:
- lader standalone moet staan of backoffice
- Passen white listen of Plug and Charge
- Max vermogen
- Max vermogen socket
- Loadbalancing (active loadbalancing)

Ik raad aan niet de MyEve app te gebruiken maar de ACE installer, deze kan je downloaden van de website van Alfen.
Lader heeft geen WIFI oid en je moet dus een ethernet kabel in je lader hebben zitten naar je pc.

[ Voor 4% gewijzigd door Daveth op 21-03-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
BasilFX schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:33:
Gisteren firmware 6.6.0-4240 geinstalleerd, maar ik ervaar problemen met de backoffice.

Als ik twee zogeheten MeterValues vergelijk, dan is dit hoe het nu is:

code:
1
[2,"37393","MeterValues",{"connectorId":1,"transactionId":627467435,"meterValue":[{"timestamp":"2024-03-06T17:25:29Z","sampledValue":[{"value":"18159.320","context":"Sample.Periodic","measurand":"Energy.Active.Import.Register","location":"Outlet","unit":"kWh"}]}]}]

En dit voor de update:

code:
1
[2,"1414","MeterValues",{"connectorId":1,"transactionId":780278584,"values":[{"timestamp":"2024-03-21T05:22:29Z","values":[{"value":"18385.602","context":"Sample.Periodic","measurand":"Energy.Active.Import.Register","location":"Outlet","unit":"kWh"}]}]}]

Enkele keys zijn veranderd, en niet meer OCPP 1.6 compliant (meterValue -> value, sampledValue ->value). Hierdoor accepteert de backoffice de updates niet meer.
Haha goed dat ik dat weet want ik blijf bij klanten gewoon de 6.3.0 installeren, deze werkt tenminste goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42
Ik heb 6.6 er ook opstaan sinds vandaag en bij mij worden de sessies wel gewoon doorgegeven aan de backoffice.

Merk verder geen verbeteringen, maar ook geen verslechteringen.

[ Voor 23% gewijzigd door Qosmic op 21-03-2024 19:13 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Roeland54 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:50:
Ik vind die vergelijkingen altijd een beetje scheef, je hebt natuurlijk ook de upfront investering van de zonneinstallatie gedaan. Wat je nu goed uitkomt omdat je kan laden op zonnestroom i.p.v. die stroom te moeten injecteren. Voor hetzelfde geld had je een andere verbruiker die deze stroom onmiddelijk verbruikte (warmtepomp zwembad, airco) en was die stroom je ook 20 cent waard omdat je ze anders moest importeren.
We gaan nu wel erg of topic maar toch even rechtzetten want jij maakt een scheve vergelijking en niet ik.
1. Ik heb geen verwarmd zwembad, verwarmen doen we met de A2W WP niet in de zomer en koelen ook niet met een airco. In de tussenseizoenen verwarmen we alleen met de A2A WP en die verbruikt nauwelijks iets dan is er dus nog overproductie om te laden.
2. Mijn PV installatie is al 8 jaar volledig terugverdiend. Alle volgende jaren (we gaan nu jaar negen in) zijn dus inderdaad pure winst.
3. En het belangrijkste in deze, de EV wordt alleen geladen met overproductie van PV, dus de kWh die anders in het net geïnjecteerd zouden worden. En de netinjectie brengt nu 7,5 cent/kWh op. Dat is dus de kost van laden van de EV (met overproductie).
4. Dat het elders er anders aan toegaat dat ontken ik niet maar dat maakt mijn rekening ook niet.
Maar de uitleg is in mijn ogen toch iets genuanceerder dan het voor de leek overkomt denk ik.
Hopelijk bracht bovenstaande bijkomende uitleg dan meer klaarheid.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 21-03-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:28

BasilFX

BasilFX

BasilFX schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:33:
Ik heb nog even in de logs van de paal zelf gekeken, en ik vermoed dat er toch iets mis is gegaan met het upgraden van de configuratie, wat de paal na de firmware upgrade heeft gedaan. Hieronder wat logging. Kijk vooral naar de timestamps.

Voor de volledigheid, ik had firmware 6.3.0-4185. Ik ben via ethernet verbonden (gaat sneller dan SIM).

Ik heb de firmware gisteren geupgrade. Dat is gelukt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
2024-03-20T17:24:27.968Z:SECURITY:application.c:715:reset: execute firmware update
2024-03-20T17:26:16.085Z:RESET:application.c:377:==========================================
2024-03-20T17:26:16.097Z:INFO:application.c:385:build: Mar 18 2024 11:49:16
2024-03-20T17:26:16.105Z:INFO:application.c:386:version: 6.6.0-4240
2024-03-20T17:26:16.113Z:INFO:application.c:387:compiler: gcc 9.3.1
2024-03-20T17:26:16.121Z:INFO:application.c:250:fwu state reboot
2024-03-20T17:26:16.128Z:INFO:application.c:257:Bootloader version 1.2.0

Direct daarna heeft de paal succesvol verbonden met de backoffice:

code:
1
2
3
...
2024-03-20T17:26:26.761Z:INFO:comConnect.c:988:Connecting wired to: ws://connect.backoffice.com/xxx/yyy
...

Niet heel veel later (merk op dat socket al available wordt):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
...
2024-03-20T17:27:43.531Z:INFO:taskMain.c:1433:Socket #1: main state: AVAILABLE, CP: 0.0/0.0, no tag
...
2024-03-20T17:27:44.171Z:INFO:taskCANopen.c:1801:Added object 0x20f0, 1142 bytes
2024-03-20T17:27:44.347Z:INFO:taskCANopen.c:1801:Added object 0x20f1, 1142 bytes
2024-03-20T17:27:44.527Z:INFO:taskCANopen.c:1801:Added object 0x20f2, 1142 bytes
2024-03-20T17:27:44.703Z:INFO:taskCANopen.c:1801:Added object 0x20f3, 1142 bytes
...

Vandaag opende ik de installer, en zag ik dat er als backoffice (network profile 1) heel iets anders stond: ws://icuconnect.nl:9090 met OCPP 1.5. Na het upgraden heb ik niets meer gewijzigd. Dit profiel heb ik dus maar aangepast, en zie vervolgens dit in de logs.

code:
1
2
2024-03-21T17:39:14.074Z:SECURITY:web_functionalit:58:Changed '20f0_01' from 2 => 3
2024-03-21T17:39:14.082Z:SECURITY:web_functionalit:54:Changed '20F0_03' from 'ws://icuconnect.nl:9090' => 'ws://connect.backoffice.com/xxx

Merk op: 'Changed '20F0_03'' in het laatste bericht, maar ook 'Added object 0x20f0, 1142 bytes' in het bericht daarvoor. Dat '20f0' is vermoedelijk plek in het configuratie-geheugen voor 'network profile 1'.

Nu verwacht ik dus dat de paal dus eerst heeft geconnect met de juiste backoffice, maar vervolgens de upgrade heeft afgemaakt en de network profiles overschreven. De paal is verder gewoon de gehele dag sinds de upgrade verbonden geweest met de backoffice.

Nou, geweldig. Had ik de paal dus gereboot, dan was ik de connectiviteit met de backoffice kwijt. Voor mij niet zo'n probleem, voor een publieke paal of een gebruiker zonder toegang dus wel.

[ Voor 4% gewijzigd door BasilFX op 21-03-2024 20:23 ]

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:41
Bijna jaar geleden via Coolblue de single s pro aangeschaft. Wel met backoffice via Coolblue met abbo. Nu knippert de led vrolijk rood. Een reboot levert niks op; blijft rood knipperen. Nu heb ik gezien via de eve app dat firmware 6.2.0 erop staat en ik een geel uitroepteken zie met firmware verouderd. Ik durf het niet aan om zelf firmware te upgraden aangezien ik in dit topic lees dat ze dan moeilijk kunnen doen omtrent installatiegarantie. Balen dat ik nu dus niet thuis kan laden. Morgenvroeg maar even een belletje met Coolblue doen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:15
austin_77 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:08:
Bijna jaar geleden via Coolblue de single s pro aangeschaft. Wel met backoffice via Coolblue met abbo. Nu knippert de led vrolijk rood. Een reboot levert niks op; blijft rood knipperen. Nu heb ik gezien via de eve app dat firmware 6.2.0 erop staat en ik een geel uitroepteken zie met firmware verouderd. Ik durf het niet aan om zelf firmware te upgraden aangezien ik in dit topic lees dat ze dan moeilijk kunnen doen omtrent installatiegarantie. Balen dat ik nu dus niet thuis kan laden. Morgenvroeg maar even een belletje met Coolblue doen…
Hier een Alfen single via Coolblue met 6.3
Coolblue gaf zelf aan dat hun backoffice een probleem.heeft met 6.5

Bij mij laatste keer rood knipperen was tijdens Ziggo storing. Meestal herstelde de paal zich plusminus 20 minuten na reset, dus niet onmiddelijk, waarschijnlijk nadat backoffice communicatie had plaatsgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:41
WillemD61 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:16:
[...]

Hier een Alfen single via Coolblue met 6.3
Coolblue gaf zelf aan dat hun backoffice een probleem.heeft met 6.5

Bij mij laatste keer rood knipperen was tijdens Ziggo storing. Meestal herstelde de paal zich plusminus 20 minuten na reset, dus niet onmiddelijk, waarschijnlijk nadat backoffice communicatie had plaatsgevonden.
Thnx! Dan ga ik nu even helemaal niks doen en zodadelijk even kijken of de paal weer functioneert. Sowieso morgen maar even een belletje doen.

Edit:
Zoals vaker ben ik weer eens te ongeduldig geweest. Net buiten gekeken en laadpaal was niet meer ah knipperen. Stekker in auto en laden maar! Me happy 😊
Laadpaal van stroom afhalen en dus rebooten, dan 20 min wachten, dat deed het hem.

[ Voor 16% gewijzigd door austin_77 op 21-03-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Daveth schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:39:
[...]

Eerst instellen, je moet minimaal aangeven:
- lader standalone moet staan of backoffice
- Passen white listen of Plug and Charge
- Max vermogen
- Max vermogen socket
- Loadbalancing (active loadbalancing)

Ik raad aan niet de MyEve app te gebruiken maar de ACE installer, deze kan je downloaden van de website van Alfen.
Lader heeft geen WIFI oid en je moet dus een ethernet kabel in je lader hebben zitten naar je pc.
Om even een kleine zijstap te maken hier op, wat heb je precies nodig om als volledige beheerder van je laadpaal te kunnen optreden?
Vereiste is (denk ik) een aansluiting via UTP op je thuisnetwerk en toegang tot je Alfen account?
Hierna via ACE service installer zou je dan alles moeten kunnen beheren?

Is maar dat ik weet wat ik bij de installatie zeker moet vragen/op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 09:10
Heb een Alfen eve pro s-line, die 3f (3 x 400V + N) aangesloten is.
In mijn auto kan ik max vermogen instellen op 6A. Wat dus betekent dat ik dan laad aan +/- 4,1 kWh
Wegens capaciteitstarief (in België) zou ik op bepaalde momenten van de dag aan een lagere snelheid willen laden.
Maw, kan ik de paal 1f laten laden ? Zo ja, via welke settings ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

dmod schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:10:
In mijn auto kan ik max vermogen instellen op 6A. Wat dus betekent dat ik dan laad aan +/- 4,1 kWh
Wegens capaciteitstarief (in België) zou ik op bepaalde momenten van de dag aan een lagere snelheid willen laden.
Via de setting aantal fase : 1 (ipv 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
de Peer schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:44:
[...]

Via de setting aantal fase : 1 (ipv 3)
En verder geen aanpassingen aan de verschillende Ampère waarden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

dmod schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Kan, als je dat wilt. Maar dat heb je nu al via je auto geregeld als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
[...]

Als je hem op 32a zet kun je laden aan 7.36kw.
16a is de helft daarvan.
(230v*aantal ampere= totale kw)

Via je auto kun je dan nog instellen hoeveel a de auto effectief zal binnentrekken.

Het kan zijn dat je paal enkel tot 16a kan leveren, dit is zo als je een 11kw paal hebt ipv 22...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Laatst online: 14:03
Hallo allen, heb op marktplaats een Alfen Eve Double gekocht. Wachtwoord zat er niet bij en de firmware is 5.6.0-4104 dus ik ga ervan uit dat ik pech heb. Als ik het wachtwoord niet kan krijgen waar kan ik dan een nieuw controllerboard bestellen? Volgens hun KB heb ik dit part nodig maar ik kan bij Alfen alleen maar bestellen als reseller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Geforce660 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:30:
[...]

Om even een kleine zijstap te maken hier op, wat heb je precies nodig om als volledige beheerder van je laadpaal te kunnen optreden?
Vereiste is (denk ik) een aansluiting via UTP op je thuisnetwerk en toegang tot je Alfen account?
Hierna via ACE service installer zou je dan alles moeten kunnen beheren?

Is maar dat ik weet wat ik bij de installatie zeker moet vragen/op letten.
Normaal wel ja, ik dacht ook eventuele wachtwoorden en licenties, maar dat zou het moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphodius
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-04-2024
mukky schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:47:
Hallo allen, heb op marktplaats een Alfen Eve Double gekocht. Wachtwoord zat er niet bij en de firmware is 5.6.0-4104 dus ik ga ervan uit dat ik pech heb. Als ik het wachtwoord niet kan krijgen waar kan ik dan een nieuw controllerboard bestellen? Volgens hun KB heb ik dit part nodig maar ik kan bij Alfen alleen maar bestellen als reseller.
Vaak is een wachtwoord nog te vinden in de webshop, deze kan de beheerder opvragen.
Wie de beheerder is kan Alfen aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 10:51
Gisteren firmware versie 6.6 geinstalleerd, nu moet ik zeggen dat ik met 6.5 geen problemen had zoals sommige maar deze werkt ook naar behoren.
Tesla Model Y als auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Xiphodius schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Vaak is een wachtwoord nog te vinden in de webshop, deze kan de beheerder opvragen.
Wie de beheerder is kan Alfen aangeven.
En wachtwoord heb je toch alleen nodig als je iets wilt wijzigen? Misschien werkt deze gewoon naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Laatst online: 14:03
WillemD61 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:06:
[...]

En wachtwoord heb je toch alleen nodig als je iets wilt wijzigen? Misschien werkt deze gewoon naar behoren?
Ik wil er mijn eigen passen aan toevoegen en load balancing activeren. Als ik 'm aansluit werkt-ie wel maar moet ik iemand betalen voor mijn eigen stroom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
dmod schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:10:
Momenteel heb ik nog een analoge meter, dus werken ze met een "gemiddeld" capaciteitstarief van 2,5 kWh dacht ik.
Kom je aan die 4 kWh al niet makkelijk als je gaat koken en zowel oven als kookvuur etc nodig hebt? Als je dan 's nachts gaat laden, zou het laden an sich geen effect op je cap. tarief mogen hebben - toch? (is een informerende vraag, want ik zal binnenkort waarschijnlijk ook een digitale meter hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het capaciteitstarief wordt niet berekend op verbruik (kWh) maar op vermogen (kW).
Het nettarief wordt berekend op verbruik (kWh).

De capaciteitspiek is de gemiddelde waarde van een klokkwartier waarbij de hoogste waarde van iedere maand telkens weerhouden wordt. Dat vormt, rekening houdende met het aantal dagen in de maand telkens de facturatiepiek.
De gemiddelde maandpiek waar je op afgerekend wordt is het gegemiddelde van de laatste 12 facturatiepieken waarbij een gemeten maandpiek lager dan 2,5 kW telkens gereset wordt naar 2,5 kW.
Een piek van 1 kW heeft ongeveer een tegenwaarde van 40€ (afhankelijk van het subnetgebied iets meer of minder).

Afhankelijk van het subnetgebied worden voor verbruikers met een lager kWh verbruik dan ong. 500 kWh (op jaarbasis) de werkelijke capaciteitspieken teruggebracht naar het forfaitaire minimum van 2,5 kW en de netvergoeding berekend op iedere kWh teruggebeacht naar 0 € (dan val je onder de max. factuur).

Het capaciteitstarief is binnen één netgebied 24/7 hetzelfde.
Wanneer je totale netvermogen gemeten over één klokkwartier hoger is dan 2,5 kW maakt dus niet uit op welk uur van de dag je dat haalt. Ga je 's nachts daarover betaal je evenveel als door de dag.
Uiteraard is het voor de meeste gezinnen wel makkelijker om 's nachts een lagere overschrijding te hebben dan door de dag. Heeft je woning bv. 's nachts ieder kwartier een gemiddeld vermogen nodig van 100 W dan kan je laden aan 2,4 kW (indien je het laagste capaciteitstarief niet wil overschrijden).
Mensen met een PV installatie kunnen dus beter door de dag laden want dan heb je doorgaans minder netafname dan tussen zonsondergang en zonsopgang (indien voldoende zonneschijn).

Met een analoge meter betaal je idd ook de forfaitaire maandpiek van 2,5 kW en de netvergoeding op afgenomen kWh is voor een AM hoger dan voor een DM.
En wie PV heeft + AM betaalt ook nog eens een prosumententarief per kVA omvormervermogen en afhankelijk van de energieleverancier een onbalanstarief berekend per kVA omvormerverogen.
Bij een DM krijg je een vergoeding voor iedere kWh die je teruglevert aan het net en bij een AM niet.
Een DM is dus niet altijd nadeliger dan een AM.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 23-03-2024 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:07:
Het capaciteitstarief wordt niet berekend op verbruik (kWh) maar op vermogen (kW).
Het nettarief wordt berekend op verbruik (kWh).

De capaciteitspiek is de gemiddelde waarde van een klokkwartier waarbij de hoogste waarde van iedere maand telkens weerhouden wordt. Dat vormt, rekening houdende met het aantal dagen in de maand telkens de facturatiepiek.
De gemiddelde maandpiek waar je op afgerekend wordt is het gegemiddelde van de laatste 12 facturatiepieken waarbij een gemeten maandpiek lager dan 2,5 kW telkens gereset wordt naar 2,5 kW.
Een piek van 1 kW heeft ongeveer een tegenwaarde van 40€ (afhankelijk van het subnetgebied iets meer of minder).

Afhankelijk van het subnetgebied worden voor verbruikers met een lager kWh verbruik dan ong. 500 kWh (op jaarbasis) de werkelijke capaciteitspieken teruggebracht naar het forfaitaire minimum van 2,5 kW en de netvergoeding berekend op iedere kWh teruggebeacht naar 0 € (dan val je onder de max. factuur).

Het capaciteitstarief is binnen één netgebied 24/7 hetzelfde.
Wanneer je totale netvermogen gemeten over één klokkwartier hoger is dan 2,5 kW maakt dus niet uit op welk uur van de dag je dat haalt. Ga je 's nachts daarover betaal je evenveel als door de dag.
Uiteraard is het voor de meeste gezinnen wel makkelijker om 's nachts een lagere overschrijding te hebben dan door de dag. Heeft je woning bv. 's nachts ieder kwartier een gemiddeld vermogen nodig van 100 W dan kan je laden aan 2,4 kW (indien je het laagste capaciteitstarief niet wil overschrijden).
Mensen met een PV installatie kunnen dus beter door de dag laden want dan heb je doorgaans minder netafname dan tussen zonsondergang en zonsopgang (indien voldoende zonneschijn).

Met een analoge meter betaal je idd ook de forfaitaire maandpiek van 2,5 kW en de netvergoeding op afgenomen kWh is voor een AM hoger dan voor een DM.
En wie PV heeft + AM betaalt ook nog eens een prosumententarief per kVA omvormervermogen en afhankelijk van de energieleverancier een onbalanstarief berekend per kVA omvormerverogen.
Bij een DM krijg je een vergoeding voor iedere kWh die je teruglevert aan het net en bij een AM niet.
Een DM is dus niet altijd nadeliger dan een AM.
Allereerst leuke uitleg, zo in detail wist ik het nog niet...

Ik denk dat wat ze hierboven bedoelen is dat als je 's nachts gaat laden aan 4kw je overdag waarschijnlijk ook al snel aan de 4 komt, zeker als je elektrisch kookt...

Het is wel een dingetje, wil je 's nachts laden want goedkoper en geen gedoe met capaciteit, maar dan mis je wel energie van de zonnepanelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
's nachts laden is in mijn geval niet goedkoper. Ik zit bij Ecopower en die hebben uniek tarief.
Ik heb zonnepanelen en batterij, dus haal er vaak voordeel uit om overdag te laden. Maar bij weinig of geen zon moet ik dus wel opletten met mijn andere verbruikers voor die kwartierpiek. Vandaar dus mijn vorige vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 01:47:
Het is wel een dingetje, wil je 's nachts laden want goedkoper en geen gedoe met capaciteit, maar dan mis je wel energie van de zonnepanelen...
Hangt gewoon van je energiecontract (en dat kan iedereen afsluiten in Vlaanderen) af en van je verbruikersprofiel (en dat heb je zelf in de hand).
Ik heb bv. een variabel energiecontract waar de all in energieprijs 24/7 gelijk is (en bij mijn verbruikersprofiel goedkoper dan een dynamisch contract want daar zijn de vaste kosten al veel hoger).
"s Nachts is de netprijs dus niet ggoedkoper.Zit dag en nacht all in rond de 20 cent/kWh.
En, zoals jezelf al stelt, door de dag kan ik van PV laden en dan is de kost gewoon de gemiste terugleververgoeding.
Capaciteitstarief is hier, ik heb bewust zelf gekozen voor een DM zodat ik indien nodig dynamisch kan laden en vrijgesteld ben van prosumententarief en onbalanstarief, gewoon het forfaitaire minimum van 2, 5 kW (of ik nu aan 2 of 9 kW ga laden maakt niet uit want ik val onder de max. netfactuur zodat ik ook geen netvergoeding op kWh moet betalen (waardoor de netafname een 4 tot 5 cent/kWh goedkoper is.

Dus, wat betreft mijn profiel, totaal geen dingetje.
Maar daar moet je dus wel eerst voor investeren, de nodige info in de diepte vergaren en vervolgens individueel de nodige berekeningen voor maken om ge weten wat voor ieder de voordeligste werkwijze is.
Maar we zijn Tweakers of we zijn het niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
[...]

Zelf zou ik het anders aanpakken.
- Haal de stroombeperking van je wagen weg en stel deze in bij de load balancing van je laadpaal bij de parameter "Maximum smart meter current (A)" , Ik zou hier voor 10A kiezen dat is ongeveer gelijk aan 2.5kW piek met wat reserve.
- stel de laadpaal inderdaad in op 1 fase.

nu kan je laden wanneer je wil en maak je ook geen piek als je dan toch de oven eens gebruikt terwijl je aan het laden bent.

Daarna kan je eens kijken welke pieken je sowieso al maakt en als die hoger zijn dan 2,5 kan je de stroomwaarde eventueel nog verhogen zonder dat het impact op je kost heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Roeland54 op 23-03-2024 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
dmod schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:47:
's nachts laden is in mijn geval niet goedkoper. Ik zit bij Ecopower en die hebben uniek tarief.
Ik heb zonnepanelen en batterij, dus haal er vaak voordeel uit om overdag te laden. Maar bij weinig of geen zon moet ik dus wel opletten met mijn andere verbruikers voor die kwartierpiek. Vandaar dus mijn vorige vraag.
Bij de combinatie van PV + thuisaccu kan je ook kiezen om de batterij te laten peakshaven.
Zelf kies ik daar niet voor. Ik heb de keuze gemaakt zo weinig mogelijk van het net af te nemen en dan is door de max. netfactuur (indien PV + accu) peakshaven ook helemaal niet nodig. De netfactuur (som van vermogenscapaciteit en verbruiksnetafname) wordt bij de jaarnota toch van de werkelijke gemeten capaciteit en netafname teruggebracht tot het forfaitair minimum van 2,5 kW (gemiddeld zo'n 100 €).

On topic, heb je PV, thuisaccu en een Alfen laadpaal moet je er ook op toezien dat bij het laden van je EV door bepaalde instellingen in de Alfen laadpaal te kiezen deze je thuisaccu niet gaat leegtrekken tot de ingestelde minimale SoC van de thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:53
marciej123 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:17:
Gisteren firmware versie 6.6 geinstalleerd, nu moet ik zeggen dat ik met 6.5 geen problemen had zoals sommige maar deze werkt ook naar behoren.
Tesla Model Y als auto.
Eergisteren ook geïnstalleerd 6.6 met een Model 3, lijkt vooralsnog prima te verlopen. Verbinding met backoffice ziet er goed uit, ik zie allen transacties in het webportaal voorbijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Roeland54 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:15:
[...]

Zelf zou ik het anders aanpakken.
- Haal de stroombeperking van je wagen weg en stel deze in bij de load balancing van je laadpaal bij de parameter "Maximum smart meter current (A)" , Ik zou hier voor 10A kiezen dat is ongeveer gelijk aan 2.5kW piek met wat reserve.
- stel de laadpaal inderdaad in op 1 fase.

nu kan je laden wanneer je wil en maak je ook geen piek als je dan toch de oven eens gebruikt terwijl je aan het laden bent.

Daarna kan je eens kijken welke pieken je sowieso al maakt en als die hoger zijn dan 2,5 kan je de stroomwaarde eventueel nog verhogen zonder dat het impact op je kost heeft.
Dit is idd een optie, maar ik heb zonnepanelen dus overdag bij veel zonnestroom kan ik (tijdelijk) hoger gaan dan 2,5. En dan is het makkelijker om de stroombeperking van de auto even te verhogen ipv in de ACE die setting telkens te moeten gaan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:48
dmod schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:13:
[...]

Dit is idd een optie, maar ik heb zonnepanelen dus overdag bij veel zonnestroom kan ik (tijdelijk) hoger gaan dan 2,5. En dan is het makkelijker om de stroombeperking van de auto even te verhogen ipv in de ACE die setting telkens te moeten gaan aanpassen.
Voor dit soort grappen gebruik je dus iets als Home Assistant (of een andere smart home oplossing). Je kan op basis van je elekticiteitsmeter, pv panelen, andere actieve loads dan je max laadstroom automatisch aanpassen. Op tweakers.net gaan we dat natuurlijk niet handmatig doen ;)

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
IvoB2 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:19:
[...]

Bij de combinatie van PV + thuisaccu kan je ook kiezen om de batterij te laten peakshaven.
Zelf kies ik daar niet voor. Ik heb de keuze gemaakt zo weinig mogelijk van het net af te nemen en dan is door de max. netfactuur (indien PV + accu) peakshaven ook helemaal niet nodig. De netfactuur (som van vermogenscapaciteit en verbruiksnetafname) wordt bij de jaarnota toch van de werkelijke gemeten capaciteit en netafname teruggebracht tot het forfaitair minimum van 2,5 kW (gemiddeld zo'n 100 €).

On topic, heb je PV, thuisaccu en een Alfen laadpaal moet je er ook op toezien dat bij het laden van je EV door bepaalde instellingen in de Alfen laadpaal te kiezen deze je thuisaccu niet gaat leegtrekken tot de ingestelde minimale SoC van de thuisaccu.
Ik snap heel goed dat jij voor die max. netfactuur gaat maar in onze situatie (gezin van 4) is die 500kWh op jaarbasis helemaal niet haalbaar. En al zeker niet nu er ook een elektrische auto bijgekomen is (ook al kan ik, wanneer mogelijk, laden op zonnestroom).

Wat betreft de Alfen, ik heb wat zitten spelen met de Solar opties maar, zoals je zegt, dit is in combinatie met een thuisbatterij geen ideale combinatie. Bij tijdelijk wat minder zon begint die de batterij helemaal leeg te trekken.
Andere recente vaststelling, ik had deze week Solar Comfort ingesteld. Overdag een 6-tal uur geladen. Na de laadbeurt zag ik op de boordcomputer volgende melding :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyxBWfVVRIAYx7IOp9iCLecwNMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7e5fI7TfLeqEyFZiYw0P1bd.jpg?f=fotoalbum_large

Door wat verder te kijken naar de logs van die bewuste laadbeurt zag ik dat de Alfen (firmware 6.5) voortdurend gestopt en gestart is met laden (vaak om de 3 minuten). Wsl telkens wegens tijdelijk geen vermogen.
Maar het gevolg is dat die hierdoor constant de interne lader van de auto "wakker" maakt en dus de 12v batterij begint leeg te zuigen. Ik vermoed dat dit de oorzaak is van die fout.
Die Solar ga ik dus laten voor wat het is en zelf manueel het vermogen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brthfs
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-04-2024
Iemand met Luminus (evc-net) back Office al 6.6 geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
V_ger schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:36:
[...]

Voor dit soort grappen gebruik je dus iets als Home Assistant (of een andere smart home oplossing). Je kan op basis van je elekticiteitsmeter, pv panelen, andere actieve loads dan je max laadstroom automatisch aanpassen. Op tweakers.net gaan we dat natuurlijk niet handmatig doen ;)
Eens, maar ik ben wat dit betreft veel te noob om dit zelf in te stellen en uit te zoeken 🤪.
Maar een volgende toekomstige investering zou idd een EMS kunnen zijn.
Maar ik wil eerst mijn totaal verbruik in kaart brengen.
Zonnepanelen heb ik nog geen jaar en EV pas sinds een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
dmod schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:02:
Ik snap heel goed dat jij voor die max. netfactuur gaat maar in onze situatie (gezin van 4) is die 500kWh op jaarbasis helemaal niet haalbaar. En al zeker niet nu er ook een elektrische auto bijgekomen is (ook al kan ik, wanneer mogelijk, laden op zonnestroom).
Zoals ik eerder ook schreef: ieder zijn eigen verbruikersprofiel en levensstijl.
Of 500 kWh (dat is trouwens een theoretische gemiddelde waarde afhankelijk van de tarieven van je subnetbedrijf) al dan niet haalbaar is (hier komen we van 400 kWh naar 350 kWh in 2023 in 2024 - na wat bijstellen en tweaken - in 2024 waarschijnlijk uit op een 300 kWh netafname).
Alles hangt af van de balans tussen verbruik, potentieel PV productie en potentieel opslagcapaciteit thuisaccu. Wie een hoger verbruik heeft moet meer PV plaatsen en eventueel meer opslagcapaciteit.

En om alle misverstanden te vermijden, die 350 kWh is uiteraard niet mijn jaarverbruik (dat loopt zonder EV laden al tegen de 150 tot 200 kWh per maand) maar de netafname die ik in de maanden december en januari nodig heb bovenop PV productie (maar daar wordt ook nog een mouw aan gepast door PV productie in de toekomst - na verval GSC - minstens te verdubbelen).

Met een EV heeft het hier weinig te maken. Mijn woning is al sinds 2014 full electric en we hebben al een thuislaadpaal en EV's sinds begin 2019.
Toegegeven, indien mogelijk verplaatsen we ons niet met de e-auto maar met de e-bikes waardoor we de accu van de EV en de Alfen laadpaal meer gebruiken als buffer voor PV dan iets anders.
Van half november tot eind februari laden we dan ook niet thuis maar op (semi) openbare laadpalen zodat alle PV productie (via de thuisaccu) naar de woning kan.
Wat betreft de Alfen, ik heb wat zitten spelen met de Solar opties maar, zoals je zegt, dit is in combinatie met een thuisbatterij geen ideale combinatie. Bij tijdelijk wat minder zon begint die de batterij helemaal leeg te trekken.
Correct.
Dan zou je de laadpaal op een apart circuit als non critical verbruiker moeten zetten.
(Maar dat doe ik voorlopig zelf ook niet want zelfs al moet ik geen rekening houden met capaciteitstarief en vermogen beperken, de combinatie van gepland AC verbruikers inzetten bij PV productie + thuisaccu als buffer zorgt ervoor dat de gemiddelde maandpiek bij de jaarnota ook niet hoger is dan een 3 kW (en de facturatiepiek teruggebracht naar 2,5 kW maar financieel is die halve kW de moeite niet, alleen een principekwestie om wat mee te "spelen".

Voorlopig laat ik de firmware op 6.3 staan. Heb voorlopig geen meerwaarde aan de bijkomende opties van de laatste firmware en 6.3 is voorlopig bugvrij hier dus "if it ain't broke,....... :)

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 23-03-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:49
Iemand die 6.6 al via MyEve iOS applicatie heeft kunnen installeren?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svrAWn50bw55c6DOX-zhBNx8WFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTmRNGXxWXGYfUZykK1hNOGi.jpg?f=fotoalbum_large

De paal is aamgesloten, ik zie volgende melding id app, wat is dit precies?

Ik heb een lynk en co aangesloten, heeft dit daarmee te maken, er werd toen geladen met 3.6 kw, maar ik denk dat dat de max van de wagen is...

[ Voor 13% gewijzigd door izzet3838 op 23-03-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leongerrits
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 14:41
Het lukt me niet meer om in te loggen via MyEve. Is pas sinds vanmiddag zo want vanochtend alles nog goed. De ACE installer werkt ook nog gewoon normaal want heb daar zojuist nieuwste firmware mee geupload. Iemand help want wel heel lastig om te "boosten" nu ...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NefpBrvfzM35sEMr3TVUdW5l6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28Y93dTO0o2uY4KRHm97e1sG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:19
leongerrits schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:24:
Het lukt me niet meer om in te loggen via MyEve. Is pas sinds vanmiddag zo want vanochtend alles nog goed. De ACE installer werkt ook nog gewoon normaal want heb daar zojuist nieuwste firmware mee geupload. Iemand help want wel heel lastig om te "boosten" nu ...[Afbeelding]
let op: de alfen accepteerd maar 1 login tegelijk, dus als je myeve wilt gebruiken moet je de ace installer eerst uitloggen en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leongerrits
vdburg schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:37:
[...]

let op: de alfen accepteerd maar 1 login tegelijk, dus als je myeve wilt gebruiken moet je de ace installer eerst uitloggen en omgekeerd.
Dan nog steeds blijf ik de foutmelding krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 22:11

B_S

izzet3838 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:27:
[Afbeelding]

De paal is aamgesloten, ik zie volgende melding id app, wat is dit precies?

Ik heb een lynk en co aangesloten, heeft dit daarmee te maken, er werd toen geladen met 3.6 kw, maar ik denk dat dat de max van de wagen is...
Is meer een mededeling, niks aan de hand :)

Lynk en co is volgens mij 1 fase hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Het lukt me niet meer om in te loggen via MyEve. Is pas sinds vanmiddag zo want vanochtend alles nog goed. De ACE installer werkt ook nog gewoon normaal want heb daar zojuist nieuwste firmware mee geupload. Iemand help want wel heel lastig om te "boosten" nu ...[Afbeelding]
Kun je nog inloggen met de Installer? Het kan voorkomen dat het wachtwoord gereset wordt naar default na een update, vraag me niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leongerrits
B_S schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:22:
[...]

Kun je nog inloggen met de Installer? Het kan voorkomen dat het wachtwoord gereset wordt naar default na een update, vraag me niet waarom.
Inloggen met default password in de Installer werkt gewoon. Daarom zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

leongerrits schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:49:
[...]

Inloggen met default password in de Installer werkt gewoon. Daarom zo vreemd.
Heb je de nieuwste MyEve app?

Ben je uitgelogd uit de Installer als je probeert in te loggen?

Je zou ook een tijdelijk wachtwoord kunnen instellen in de Installer en kijken wat MyEve dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leongerrits
B_S schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:22:
[...]

Heb je de nieuwste MyEve app?

Ben je uitgelogd uit de Installer als je probeert in te loggen?

Je zou ook een tijdelijk wachtwoord kunnen instellen in de Installer en kijken wat MyEve dan doet.
Heb de nieuwste versie van de MyEve app en ook uitgelogd uit de Installer. Met een tijdelijk wachtwoord blijf ik het issue behouden. Als ik op het slotje tap dan krijg ik wel melding dat ik ben ingelogd maar kom niet tot de settings...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTecYZSR401cKI8GalOt4qZxD1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSZXaYjANsef43q0f2Mz19bP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
B_S schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:20:
[...]

Is meer een mededeling, niks aan de hand :)

Lynk en co is volgens mij 1 fase hybride.
Thanks, de lader is 1 fase(32a) maar denk dat de lynk max 3.6 kw doet, blijkbaar zijn er 2 versies...

Heb zelf een ev6, maar die wordt pas in april geleverd, dit was eerder om te testen of alles werkte...

Nu nog zien dat we de backoffice van e-flux ad praat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Is het mogelijk om in te stellen dat het display (op bepaalde momenten) uitgaat?

Ik zie enkel een optie om het te dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y24epp31OCRjpcU4ftxsNozz0WA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IQtPDum6Nn3GpT9sVSkfTSmN.png?f=fotoalbum_large
Ik ben bezig met het instellen van de backoffice van eflux maar deze optie ziet er bij mij anders uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gJsRaaGTx47J8iuAqYP7Pb3l7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iC2PgmJHXCNIyCJmLY3KfNca.png?f=fotoalbum_large

Komt dit omdat ik er geen simkaart in zit, ik vind de optie voor ocpp niet terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
izzet3838 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 00:38:
[Afbeelding]
Ik ben bezig met het instellen van de backoffice van eflux maar deze optie ziet er bij mij anders uit:
[Afbeelding]

Komt dit omdat ik er geen simkaart in zit, ik vind de optie voor ocpp niet terug?
Denk dat ik het heb gevonden, als ik ga naar network 1 staat daar de optie al standaard goed.

Nu contact opgenomen met e-flux, blijkbaar moeten ze deze toevoegen aan een field service account en dan kan ik deze toevoegen aan mijn account...

Ik was trouwens nooit tegen het feit dat alfen met licenties werk aangezien ik id software ontwikkeling zit en weet dat dat zeer veel geld kan kosten, maar hoe onnozel is het feit dat je voor een custom afbeelding een licentie nodig hebt, dat is toch onnozel...

Trouwens kan ik ook niet op de webshop aangezien ik benieuwd was naar de prijzen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:53
6.6 lijkt aangepast, hij download een nieuwe firmware.

ng9xx 6.6.0-4240-bl-upgrade-b.fwi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
izzet3838 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 23:01:
Is het mogelijk om in te stellen dat het display (op bepaalde momenten) uitgaat?

Ik zie enkel een optie om het te dimmen?
Nee, heb ik ook al gevraagd, enkel dimmen is mogelijk.
Gewoon helderheid zeer laag zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 23:01:
De enige mogelijkheid om het display (toch in de firmware versie tot 6.3) helemaal te dimmen is de paal van de stroom halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmod
IvoB2 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:47:
[...]
De enige mogelijkheid om het display (toch in de firmware versie tot 6.3) helemaal te dimmen is de paal van de stroom halen.
Is bij 6.5 ook zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Bedankt, dan zal die aan moeten blijven, vind het disolay wel heel handig maar een optie dat hij enkel aangaat tijdens gebruik had gemogen, maar misschien komt het oout wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

izzet3838 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:53:
Bedankt, dan zal die aan moeten blijven, vind het disolay wel heel handig maar een optie dat hij enkel aangaat tijdens gebruik had gemogen, maar misschien komt het oout wel...
Als je hem op auto dim zet met een backoffice, doet hij dat ook (bijna). Licht op bij begin en eind van een laadsessie en dimt na 1 minuut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
AiR60 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:42:
Ja,

Ik heb via E-Flux 2 tarieven ingesteld. De auto van mijn eigen bedrijf een tarief en externen en dus onze andere auto die via andere lease gaan een ander tarief, waarin ik het tarief iets hoger heb om ook de kosten voor de aanschaf laadpaal en de reparaties enz mee te nemen. De paal is aangekocht op mijn bedrijf dus daar zijn de kosten al voor verrekend.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
dmod schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Andere recente vaststelling, ik had deze week Solar Comfort ingesteld. Overdag een 6-tal uur geladen. Na de laadbeurt zag ik op de boordcomputer volgende melding :
[Afbeelding]

Door wat verder te kijken naar de logs van die bewuste laadbeurt zag ik dat de Alfen (firmware 6.5) voortdurend gestopt en gestart is met laden (vaak om de 3 minuten). Wsl telkens wegens tijdelijk geen vermogen.
Maar het gevolg is dat die hierdoor constant de interne lader van de auto "wakker" maakt en dus de 12v batterij begint leeg te zuigen. Ik vermoed dat dit de oorzaak is van die fout.
Die Solar ga ik dus laten voor wat het is en zelf manueel het vermogen aansturen.
Dat starten en stoppen is een bekende bug van die versie. Laadunit sloper noem ik hem. Niet alleen de 12 volt accu gaat eraan, de lader van de auto ook ;)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Gebruik je Home Assistant of iets? Ook dat geldt als login. Wanneer je dat namelijk gebruikt is het vaak onmogelijk om nog in te loggen met ACE of EveApp. Dan moet je die integratie uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
B_S schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:18:
Vandaag 2x gehad dat een lader crashte bij het inschakelen van load balancing via P1. Dit blijkt een bug te zijn in de nieuwe Installer, versie 3.6.12-180. 3.6.20-169 werkt prima. Ook geen problemen met de MyEve app (blijft een gedrocht overigens).
Hoe komen wij aan 3.6.20-169?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Sarge78 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:59:
[...]

Hoe komen wij aan 3.6.20-169?
Die heb ik nog wel ergens. Alleen is hij ook weer (vanzelf?) geüpdatet naar 3.6.12-180 -O-

Het is 3.6.10-169, typo :+

https://we.tl/t-0tmMJrYDQH

[ Voor 11% gewijzigd door B_S op 24-03-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Sarge78 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Dat starten en stoppen is een bekende bug van die versie. Laadunit sloper noem ik hem. Niet alleen de 12 volt accu gaat eraan, de lader van de auto ook ;)
Enkel met Solar setting ?
Heb die uitgezet en het lijkt erop dat een laadsessie nu stabiel is, geen stop/start om de zoveel minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:19
Staat er een wifi-optie aan te komen ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQDGTaNRdU5HrdZmuH0wLgr8SrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QBSrimOu42LX8jD3Anhl9L5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Kan ik in de myeve app zien of de loadbalancing werkt, ik heb deze aangesloten via de rj11 kabel, maar zoek dus een bevestiging dat de verbinding goed is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
izzet3838 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:12:
Kan ik in de myeve app zien of de loadbalancing werkt, ik heb deze aangesloten via de rj11 kabel, maar zoek dus een bevestiging dat de verbinding goed is?
Als de kabel goed is aangesloten kan je in de app de waardes (b.v. voltages) van de P1 meter zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
WillemD61 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:09:
[...]

Als de kabel goed is aangesloten kan je in de app de waardes (b.v. voltages) van de P1 meter zien.
Waar moet ik precies naar kijken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYoZgTCMxD3uZ0MxZmVlV_HdcXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2wRb8hlsMHKLIciTk6CCXbm.jpg?f=fotoalbum_large

Deze waardes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
Ik kan de app zelf op dit moment niet openen om het precies aan te geven, maar ik denk inderdaad de onderste waardes uit dat scherm, d.w.z. de actuele waardes van de smart meter. Als het goed is zie je die ook wijzigen met het verbruik in je huis. Dan kan de loadbalancing die waardes gebruiken om in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
dmod schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Enkel met Solar setting ?
Heb die uitgezet en het lijkt erop dat een laadsessie nu stabiel is, geen stop/start om de zoveel minuten.
Bij mij was het als de auto volgeladen was. Dan ging hij aan en uit steeds weer opnieuw het laadproces starten. Iedere minuut een opstart en afsluitproces.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_S

B_S

izzet3838 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:16:
[...]

Waar moet ik precies naar kijken?
[Afbeelding]

Deze waardes?
Current L1 -1.31A = teruglevering ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-09 23:17
IvoB2 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:47:
[...]
Ik vond het dimmen niet ver genoeg gaan en wil het laadpunt niet elke keer spanningsloos maken, dus een collega die handig is met zijn 3D printertje een schuifluikje laten maken. Is een prima alternatief, misschien een ideetje. Zie piccies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOdD-pzoI9mYMEs6tT9Ayt3aLeE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lyaQgshcjlWrxcgDTwMPHMMX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7MgKb7NPW1wi6Zyv2aEg9S1Fn0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YfipLlVxoOT7AglEpcOfcjDf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izzet3838
rasman69 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:11:
[...]

Ik vond het dimmen niet ver genoeg gaan en wil het laadpunt niet elke keer spanningsloos maken, dus een collega die handig is met zijn 3D printertje een schuifluikje laten maken. Is een prima alternatief, misschien een ideetje. Zie piccies.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hmm leuk, ging mij persoonlijk eerder om het verlengen van de levensduur van het scherm, aamgeziem 24/7 aan me niet zo verstandig leek, maar dit gaat dat niet oplossen, hij staat gewoon op de oprit dus ik zie het scherm eigenlijk nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Is het mogelijk om in de instellingen van de homewizard p1 een vast ip te geven?

Ik wil deze koppelen aan de alfen, maar blijkbaar kan dit niet id modem van telene(s)t?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Sarge78 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:44:
[...]

Bij mij was het als de auto volgeladen was. Dan ging hij aan en uit steeds weer opnieuw het laadproces starten. Iedere minuut een opstart en afsluitproces.
Hoe werkt de interne lader van de auto eigenlijk?
In mijn geval (bij Solar) hoorde ik voortdurend een klik in de auto, vandaar dus ook dat de 12v batterij aangesproken werd.
Maar bij optimaal zonneladen (bvb icm EMS) kan ik mij toch niet inbeelden dat die interne lader voortdurend stopt en start wanneer er een wolk voorbijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
rasman69 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:11:
Zo'n schuifje heeft volgens mij geen enkele invloed op het stroomverbruik.
Van het (gedimde) licht (dat in de laagste stand idd nog relatief veel licht geeft) heb ik zelf geen last gezien het onder de carport staat aan de langzijde van de woning waar je het vanuit de woning en de tuin het niet kan zien.
De laadpaal van de buren (op nb 60 meter van mij gelegen) geeft een groen licht wanneer de paal vrij is en rood wanneer hij aan het laden is. Dat zie ik in de winter gewoon vanuit de slaapkamerraam (maar stoort verder niet) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Laatst online: 10-09 22:21
izzet3838 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 01:25:
Is het mogelijk om in de instellingen van de homewizard p1 een vast ip te geven?

Ik wil deze koppelen aan de alfen, maar blijkbaar kan dit niet id modem van telene(s)t?
Nee, Telenet heeft geen mogelijkheid om vaste IP-adressen te geven aan interne toestellen (maar eens ze een IP-adres hebben zullen ze ook niet veranderen van adres tenzij je de stroom uitzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
dmod schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:47:
[...]

Hoe werkt de interne lader van de auto eigenlijk?
In mijn geval (bij Solar) hoorde ik voortdurend een klik in de auto, vandaar dus ook dat de 12v batterij aangesproken werd.
Maar bij optimaal zonneladen (bvb icm EMS) kan ik mij toch niet inbeelden dat die interne lader voortdurend stopt en start wanneer er een wolk voorbijkomt.
Dat weet ik niet exact. Wat ik merkte was steeds als de lader weer zijn ding ging doen, ging de auto uit de slaapstand en weer iets bijladen, tot het signaal opnieuw te geven dat de auto vol was, wat natuurlijk heel snel gebeurde om alles weer in rust te zetten. Dat kon je echt heel goed horen. De buren zelfs, klik, kloenk, kloenk, auto weer aan het laden. Het typische geluid. Dit bijna iedere minuut tot ik de auto weer eraf haalde. Dan kun je wel uitrekenen hoeveel schakelingen.

Ik ga binnenkort van 6.3 naar 6.6, maar daar moet ik echt tijd voor hebben. Kan ik rustig monitoren wat er gebeurd voordat ik weer bi jde garage sta. Te druk voor die fratsen nu.
Was charmanter geweest na al het gedoe en bezoeken van de monteur, dat Alfen zelf even op het net was gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sarge78 op 25-03-2024 09:16 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 91 Laatste