[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste
Acties:

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-07 11:07
Ha! na die CPErase schiet hij weer terug naar 3.7 kW in de app, super!
Als ik die slider probeer, blijft de slider wéér hangen op max 3.0 kW, dus is inderdaad een bug in de app.
Voortaan blijf ik er wel gewoon van af en gebruik ik solar comfort als ik 'm wat wil terugschakelen.
Enorm bedankt!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:10
Hotfix 7.4.2 beschikbaar

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
1 Introduction

Firmware release 7.4.2 is a hotfix release. This document details the changes in this release.

2 Change Details

• Fixed an issue where a temporary disconnection to the local area network to not being able to get a connection to the charging station via ACE Service Installer, MyEve or Eve Connect after the network connection has been restored.

• Fixed an issue where the charging station would crash and reboot if a firmware update was initiated via Eve Connect.

• Mezelf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:43
Update gedaan, het probleem dat ik niet meer kon connecteren met het laadstation lijkt opgelost. Dank!

• slingshot27
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:19
Probleem met Alfen Eve Single pro lijn, laadpaal slaat op hol met elke firmware na 7.1

Ik heb een Alfen Eve Single pro lijn en zit nog steeds op firmware 7.1 omdat als ik upgrade naar een hogere firmware de laadpaal op hol slaat.

Begin december 2025 heeft Alfen dit bij mij remote onderzocht en wat blijkt:

"Helaas is er gebleken dat bij een beperkte groep slimme meters er foutmeldingen naar voor komen wanneer 7.3.0 gebruikt wordt.

Het telegram bericht vanuit de slimme meter via P1 lijkt niet altijd goed door te komen.

Onze developers zijn op de hoogte gebracht.

Vooralsnog kunnen wij niet direct een verdere oplossing aanbieden, behalve de optie die inmiddels al ingezet is door firmware 7.1.6 te installeren op het laadpunt.

Ons excuus voor het ongemak, mochten wij verder informatie kunnen geven omtrent een mogelijke oplossing termijn dan zullen wij dit melden."

Inmiddels zijn we 7 maanden en 3 firmware verder en hoor ik niets en is het probleem niet opgelost.

Ik heb de laatste 7.4 firmware geïnstalleerd maar het probleem zit er nog steeds in, waar ik al bang voor was omdat er niets over in de release notes was terug te vinden.

Doordat er in firmware 7.1 een bug zit, kan ik mijn transacties niet uitlezen, die ik wel nodig heb.

Herken anderen dit probleem ook?

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:27
En wat is nu feitelijk je issue? Slaat op hol??? Telegram bericht?? Waar heb je het over?

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:55
slingshot27 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:20:
Probleem met Alfen Eve Single pro lijn, laadpaal slaat op hol met elke firmware na 7.1

Ik heb een Alfen Eve Single pro lijn en zit nog steeds op firmware 7.1 omdat als ik upgrade naar een hogere firmware de laadpaal op hol slaat.

"Helaas is er gebleken dat bij een beperkte groep slimme meters er foutmeldingen naar voor komen wanneer 7.3.0 gebruikt wordt.

Het telegram bericht vanuit de slimme meter via P1 lijkt niet altijd goed door te komen.

Vooralsnog kunnen wij niet direct een verdere oplossing aanbieden, behalve de optie die inmiddels al ingezet is door firmware 7.1.6 te installeren op het laadpunt.

Ons excuus voor het ongemak, mochten wij verder informatie kunnen geven omtrent een mogelijke oplossing termijn dan zullen wij dit melden."

Inmiddels zijn we 7 maanden en 3 firmware verder en hoor ik niets en is het probleem niet opgelost.

Ik heb de laatste 7.4 firmware geïnstalleerd maar het probleem zit er nog steeds in, waar ik al bang voor was omdat er niets over in de release notes was terug te vinden.

Doordat er in firmware 7.1 een bug zit, kan ik mijn transacties niet uitlezen, die ik wel nodig heb.

Problemen met P1 herken ik wel maar waren in principe opgelost vanaf 7.3

Voor de transacties zou je als workaround een backoffice kunnen gebruiken. Plugchoice of Tab. (die zijn gratis) De transacties worden dan live verstuurd door de paal en bij het backoffice kun je dan de lijst downloaden.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:48
NoFate schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:11:
En wat is nu feitelijk je issue? Slaat op hol??? Telegram bericht?? Waar heb je het over?
Eric doe rustig :+

Een P1 pakketje wat periodiek op de P1 poort gezet wordt door een DSMR meter noemt men in het jargon een P1 telegram.

Verder volg ik @NoFate wel, wat is op hol slaan @slingshot27 ?

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-07 10:04
slingshot27 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:20:

Niet geheel duidelijk wat je probleem is, maar een soortgelijk bericht heb ik ook van Alfen gekregen na problemen met de Smart Meter waardes (zie enkele posts terug). Dit zou in 7.5 worden opgelost. Gelukkig komt het probleem bij mij sporadisch voor.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-07 16:31
elparia schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:23:
1 Introduction

Firmware release 7.4.2 is a hotfix release. This document details the changes in this release.

2 Change Details

• Fixed an issue where a temporary disconnection to the local area network to not being able to get a connection to the charging station via ACE Service Installer, MyEve or Eve Connect after the network connection has been restored.

• Fixed an issue where the charging station would crash and reboot if a firmware update was initiated via Eve Connect.
Ik ben benieuwd, ondanks dat ik de paal een vast ip had gegeven verliest Home Assistant zijn verbding na een tijdje. Eens zien om Eneco deze ook pusht of dat ik hem zelf even moet installeren.

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-07 11:24
elparia schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:23:
1 Introduction

2 Change Details

Ik heb gisteren een update gedaan van de paal, helaas helemaal gebricked. :'(

Ping naar de paal gaat goed, maar verder geen enkele communicatie meer mogelijk. Laden gaat nog wel, paal zelf lijk ook te werken, maar de communicatie via het netwerk niet meer.

Eve connect, MyEve, of de Ace Service installer, geen enkele optie werkt.

Resets uit gevoerd, van de stroom gehaald, helaas. Iemand nog tips?

[ Voor 4% gewijzigd door Giem op 08-07-2026 17:01 ]

• Mezelf
Giem schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:00:
[...]

Ik heb gisteren een update gedaan van de paal, helaas helemaal gebricked. :'(

Ping naar de paal gaat goed, maar verder geen enkele communicatie meer mogelijk. Laden gaat nog wel, paal zelf lijk ook te werken, maar de communicatie via het netwerk niet meer.

Eve connect, MyEve, of de Ace Service installer, geen enkele optie werkt.

Resets uit gevoerd, van de stroom gehaald, helaas. Iemand nog tips?
waarschijnlijk/misschien heb je geupdated naar 7.4.0 en niet naar de hotfix 7.4.2. 7.4.0 heeft exact het probleem wat je beschrijft. Oplossing:
  • download de hotfix firmware, die is nog niet standaard beschikbaar in ACE
  • beschikbaar op https://knowledge.alfen.com/categories/CAT-00916/KA-01605
  • connecteer computer en paal via een directe kabel, zonder switches/router
  • je zou dan de paal weer moeten kunnen connecteren en de juiste firmware installeren, zorg dat je naar de juiste file browsed

[ Voor 8% gewijzigd door Mezelf op 08-07-2026 17:15 ]

• Giem
Mezelf schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:13:
[...]

waarschijnlijk/misschien heb je geupdated naar 7.4.0 en niet naar de hotfix 7.4.2. 7.4.0 heeft exact het probleem wat je beschrijft. Oplossing:
  • download de hotfix firmware, die is nog niet standaard beschikbaar in ACE
  • beschikbaar op https://knowledge.alfen.com/categories/CAT-00916/KA-01605
  • connecteer computer en paal via een directe kabel, zonder switches/router
  • je zou dan de paal weer moeten kunnen connecteren en de juiste firmware installeren, zorg dat je naar de juiste file browsed
Moet je de pc een vast ip hebben of geeft de Eve een Dhcp?

• Mezelf
Je krijgt een standaard ip, werkt out of the box. Je PC op DHCP laten en connecteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Mezelf op 08-07-2026 17:25 ]

• Giem
Mezelf schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:24:
Je krijgt een standaard ip, werkt out of the box. Je PC op DHCP laten en connecteren.
Ja, dat lukte verrassend goed! Update is uitgevoerd en paal is weer beschikbaar. Dank voor de hulp!

• Spor36
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:23
Ik ben overgestapt van een ABB Terra AC naar een Alfen Eve single plus, voornamelijk om Autocharge ISO15118, Active loadbalacing via P1/DSMR en MID meter. Al werkte de ABB prima.

Mijn grootste irritatie nu (de schroefjes aan de achterkant van de kap en bij plaatsing tegen een wand zijn allemaal geplaatst 8)7) is de foutmelding bij het laten zitten van de kabel aan de lader kant. Het is een socket model, omdat op sommige momenten de kabel eruit moet kunnen, maar in de meeste gevallen laat ik die zitten en haal ik de kabel alleen uit de auto. Dan blijft foutmelding 304 staan totdat ik de kabel er eerst aan de laderzijde uit haal. Iemand daar oplossingen voor?

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-07 00:46
Volgens mij zag ik een paar releasenotes geleden dat je een losse kabel aan de paal kant kan vergrendelen. Dan zal die melding ook wel verdwijnen.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ik had zelf deze post nog in m'n bookmarks staan, mocht ik zelf de kabel permanent willen laten hangen:

HyperBart in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-07 15:06
Valandin schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:23:
[...]

Van alles getest uiteindelijk, maar hij blijft maximaal naar 3 kW gaan. Erg vervelend.

[Afbeelding]

Ik heb getest:
  • App op zowel iOS én Android (App v1.5.5 - 92101)
  • Laadpaal herstart
  • Laadpaal firmware geupdate naar 7.4.0-4401
  • Laadpaal settings even naar 8A gezet, daarna terug naar 16A
  • Laadpaal weer herstart
  • App verwijderd, opnieuw geinstalleerd
Nou was ik al enorm aan het balen dat de laadpaal met licentie wordt gecapped op 16A en ik niet gewoon ~25A kan trekken in de nacht, maar maximaal 3000w is wel echt van de zotten. Kan me niet echt bedenken wat ik nog meer kan doen.

Ook met boost mode komt hij niet voorbij de 3000w.
We hebben een id4 en een Zoe, bij de id4 heb ik nooit problemen maar bij de Zoe heb ik vergelijkbare en meer problemen met de app, ik heb er ook nog een kWh meter tussen hangen en die geeft wel de juiste waarde. Weet je zeker dat hij stiekem toch niet op 3,6kw laadt?

• Kusterse
peetMvZ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:52:
[...]

We hebben een id4 en een Zoe, bij de id4 heb ik nooit problemen maar bij de Zoe heb ik vergelijkbare en meer problemen met de app, ik heb er ook nog een kWh meter tussen hangen en die geeft wel de juiste waarde. Weet je zeker dat hij stiekem toch niet op 3,6kw laadt?
Mijn schoonvader heeft ook een paal met 32 A licentie. Vanaf firmware 7.3 kwam die ook niet meer boven 16 A. Ik weet even de melding niet meer in het logbook. Bij hem werkt de P1 wel met FW 7.2 dus terug naar 7.2 daar draait ie nog steeds goed mee.

FW 6.6 is doorgaans ook heel stabiel volgens mij (op display probleem na) probeer die eens.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-07 11:07
peetMvZ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Hij laadde daadwerkelijk op 3.0 kW, was te zien via app van mijn Polestar, app van de laadpaal en de energiemeter :) de cperase die @HyperBart aanraadde was uiteindelijk de oplossing. De app is echter nog steeds gebugged, dus gebruik ik die maar effe niet meer.

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:29
Hier zojuist van 7.0.5 naar 7.4.2 geupgrade :) Tot zover stabiel, ik heb DHCP, ik zie transacties, ik heb connectie met de backend en daar komen de transacties ook door. Hopelijk blijft het zo stabiel :)

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-07 16:23
Vraag aan jullie, mijn laadpaal is oud en ooit geleverd met firmware <5.*. Ik heb de laadpaal een update gegeven naar >5.*. En daarbij een wachtwoord meegegeven voor de owner. Op een of andere manier heb ik het verkeerde wachtwoord in mn password manager staan of hij doet gewoon raar. In anyway heb ik Alfen nodig om met het SSA wachtwoord in te loggen. Alfen wil dit echter echt alleen doen met een gecontracteerde beheerder, ze willen mij op geen enkele manier helpen. Maar de beheerder die de paal ooit heeft opgehangen is het niet meer. Want die wordt niet meer betaald door de leasemaatschappij van destijds. En een nieuwe beheerder wil er niet aan, want die kennen de paal niet.

Zijn er nog mensen met een idee?

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-07 18:04
Powergrim schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:10:
Op een of andere manier heb ik het verkeerde wachtwoord in mn password manager staan of hij doet gewoon raar.

Zijn er nog mensen met een idee?
Ik had destijds precies hetzelfde: ik had bij de upgrade (toen via myeve) ook het wachtwoord ingegeven en in keepass gezet. En dat wachtwoord werkte op dat moment niet. Ne een kwartier werkte het ineens wel. Onverklaarbaar voor mij, maar dat was echt wat gebeurd is. Misschien dus toch nog een poging wagen. P.s. even stroomloos maken kan ook helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 11-07-2026 21:19 ]

• Thacacia
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:25
Krijg net in de Eve connect app te zien dat er een firmware update is, 7.4.2-4405

Zeggen jullie gewoon doen?

• Dartlink
Thacacia schreef op zondag 12 juli 2026 @ 07:57:
Krijg net in de Eve connect app te zien dat er een firmware update is, 7.4.2-4405

In dit topic hebben we eigenlijk het advies alleen upgraden als je bugs hebt of een feature wil. Dat gezegd hebbende, ik heb dus gisteravond geüpdatet en bij mij is het nog stabiel :) wel updaten via ace is mijn advies. De apps vind ik niet betrouwbaar.

• Thacacia
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:25
Mhhh het gaat niet eens via de app:

Uw laadstation wordt op afstand beheerd door een backofficesysteem, dat geen firmware-updates via de applicatie toestaat.

Neem contact op met uw installateur om een update naar de nieuwste firmwareversie te regelen.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-07 11:54

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb al heel wat Alfen laadstations geplaatst en geconfigureerd, maar ik zit nu wel met een vraagstuk waar ik zelf niet uit kom.

Bij een kennis heb ik een Single Line Pro opgehangen welke door de kennis zelf tweedehands is aangeschaft. Het laadstation werkt, maar ik kom er via netwerk maar niet in (met ACE installer).

Ik zie het station in de software met een IP afgegeven via DHCP (als ik hem via het netwerk van de kennis benader) of als ik hem direct aan de laptop hang: een 169.blablabla IP. Maar in beide opties krijg ik direct een melding: kan niet verbinden met het IP adres (dus ik kan ook geen wachtwoord invoeren).

Het lijkt erop dat er intern in het station nog netwerk parameters geactiveerd zijn, waardoor ik niets kan. Prima, maar hoe geef ik een volledige reset aan het station als deze niet te benaderen is?

• Kusterse

Ligt er aan waar je vandaan komt. als je 7.4 al hebt zou ik hem gewoon doen

Bij mij draait ie goed maar ja het is Alfen geen garantie zou ik zeggen.

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:34
Michieas schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:10:
Ik wil graag mijn Alfen laadpaal open zetten na afloop van lease voor gebruik van onze prive elektrische auto.
Na contact Eneco, welke de laadpaal geplaatst heeft geven hun aan dat er een abonnement afgesloten moet worden. Ik vermoed dat het abonnement nog loopt aangezien deze in maart nog was verlengd.
Nu staat de paal op eigen grond en zal er normaal gesproken niemand anders laden.

Nu heb ik het volgende gevonden:
- Software versie 4.15.7-4054
- ACE software
- Ik kan zonder code inloggen in de laadpaal

Hoef ik nu alleen maar bij Autorisation Mode de aanpassing doen van RFID -> Plug and Charge?
[Afbeelding]

Moet er nog een aanpassing aan de backend?
[Afbeelding]
Laad al een poosje op deze manier een werkt naar behoren.

Nu zou ik graag meer gebruik willen maken van mijn zonnestroom. Maar de vraag is kan dat met deze software versie?

Of niet ik updaten naar een nieuwere versie maar dan bestaat de kans dat ik niet meer in kan loggen. Ik heb geen officiële inlog gegevens.

Ik zou wel gewoon plug and charge willen blijven gebruiken. Kabel kan dan gewoon aangesloten blijven totdat auto weer nodig is.

Wat zijn de (on)mogelijkheden of toch maar zelf zo goed als bijhouden tijdens zonnige uren.

EV is een Model 3

• Dartlink
Thacacia schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:02:
Mhhh het gaat niet eens via de app:

Uw laadstation wordt op afstand beheerd door een backofficesysteem, dat geen firmware-updates via de applicatie toestaat.

Neem contact op met uw installateur om een update naar de nieuwste firmwareversie te regelen.
Laptop erbij en ACE gebruiken dus! :)

• Kusterse
Michieas schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:31:
[...]

Laad al een poosje op deze manier een werkt naar behoren.

Nu zou ik graag meer gebruik willen maken van mijn zonnestroom. Maar de vraag is kan dat met deze software versie?

Of niet ik updaten naar een nieuwere versie maar dan bestaat de kans dat ik niet meer in kan loggen. Ik heb geen officiële inlog gegevens.

Ik zou wel gewoon plug and charge willen blijven gebruiken. Kabel kan dan gewoon aangesloten blijven totdat auto weer nodig is.

Wat zijn de (on)mogelijkheden of toch maar zelf zo goed als bijhouden tijdens zonnige uren.

EV is een Model 3
Als je een laadpaal hebt zonder wachtwoord en die is niet ge-update is dat in principe goed nieuws. Dat betekend dat als je ACE service installer gebruikt je ergens in het update pad je eigen gekozen wachtwoord in kunt vullen. Zorg er voor dar je het precies doet en zeker weet wat je invult anders kom je daarna niet meer in je station.

Volg voor het update pad de voorgeschreven route van Alfen. Je kunt niet in 1 stap na de laatste versie. Je moet een beetje lef hebben maar normaal gesproken gaat dat gewoon goed.

Voor zonladen heb je wel loadbalancing licentie nodig en P1 meter verbinding. 4.x ondersteund volgens mij nog geen zonladen.

Is mischen een mooi moment om afscheid te nemen van Eneco en stand-alone verder als je geen facturatie nodig hebt. Als je nu nog op zo'n oeroude software draait en het backoffice zonladen niet aanzet zie ik de meerwaarde van het backoffice niet.

Eventueel met plugchoice als backoffice krijg je nog dik 12 cent per kwh ERE vergoeding terug. Maar dat is stap 2 zou ik zeggen.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:42

rally

Deyterra Consultancy

7.4.2 lost duidelijk het probleem met de connectiviteit op. Deze vanochtend geinstalleerd en ik kan weer (en nu nog steeds) via LAN/WLAN de laadpaal beheren via de ACE Service installer en de app.

Enige wat ik nu nog moet afwachten of hij nog steeds regelmatig offline gaat (meerdere keren per dag tot nu toe zonder duidelijke reden). Dus dat gaan we nu even in de gaten houden :P

Maar i.i.g. blij dat Alfen betrekkelijk snel met een oplossing is gekomen!

http://www.deyterra.com

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 17:06

7.4.2 was al gespot.

Als je op 7.4.0 zit, en je IP/verbindings issues hebt, dan zeker doen. Zit je lager (bv op de stabiele 7.3), lekker laten lopen totdat zeker is dat alles issues nu uit 7.4 zijn gehaald door Alfen.

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:34
Kusterse schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:39:
[...]

Als je een laadpaal hebt zonder wachtwoord en die is niet ge-update is dat in principe goed nieuws. Dat betekend dat als je ACE service installer gebruikt je ergens in het update pad je eigen gekozen wachtwoord in kunt vullen. Zorg er voor dar je het precies doet en zeker weet wat je invult anders kom je daarna niet meer in je station.

Volg voor het update pad de voorgeschreven route van Alfen. Je kunt niet in 1 stap na de laatste versie. Je moet een beetje lef hebben maar normaal gesproken gaat dat gewoon goed.

Voor zonladen heb je wel loadbalancing licentie nodig en P1 meter verbinding. 4.x ondersteund volgens mij nog geen zonladen.

Is mischen een mooi moment om afscheid te nemen van Eneco en stand-alone verder als je geen facturatie nodig hebt. Als je nu nog op zo'n oeroude software draait en het backoffice zonladen niet aanzet zie ik de meerwaarde van het backoffice niet.

Eventueel met plugchoice als backoffice krijg je nog dik 12 cent per kwh ERE vergoeding terug. Maar dat is stap 2 zou ik zeggen.
Het is even geleden dat ik de laadpaal met ACE heb benaderd.
Toen heb ik ook de backoffice uitgezet en deze is nu open en werkt als plug and charge zonder pasje oid.
Voor zover ik weet doet de paal nu aan loadbalancing en zit hij aan P1 poort verbonden. Dus dat zou in orde moeten zijn.
ERE zou kunnen maar denk ik (nog) niet interessant voor ons. Wegens omstandigheden rijden we nu nog maar 7500km per jaar met deze auto.

Als ik het mij goed herinnerd moest ik wel iets van een login gebruiken maar dit was een algemene login.
Volgens mij heb ik toen niks veranderd voor het aanpassen van de login. Wellicht hier eerst nog even naar kijken voordat ik zou updated.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:11

Ik draai 7.3 ... en alles werkt... met alle berichten over ellende die ik lees blijf ik er lekker vanaf...

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-07 15:06
DjVe schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:52:
Ik heb al heel wat Alfen laadstations geplaatst en geconfigureerd, maar ik zit nu wel met een vraagstuk waar ik zelf niet uit kom.

Bij een kennis heb ik een Single Line Pro opgehangen welke door de kennis zelf tweedehands is aangeschaft. Het laadstation werkt, maar ik kom er via netwerk maar niet in (met ACE installer).

Ik zie het station in de software met een IP afgegeven via DHCP (als ik hem via het netwerk van de kennis benader) of als ik hem direct aan de laptop hang: een 169.blablabla IP. Maar in beide opties krijg ik direct een melding: kan niet verbinden met het IP adres (dus ik kan ook geen wachtwoord invoeren).

Het lijkt erop dat er intern in het station nog netwerk parameters geactiveerd zijn, waardoor ik niets kan. Prima, maar hoe geef ik een volledige reset aan het station als deze niet te benaderen is?
Met welke versie van ACE service installer draai je? Er is een oude versie die nog naar poort 80 kijkt ipv 443

O, wacht je hebt het over 169. xxx adres, dat is default adres. Waarschijnlijk als je je laptop er rechtstreeks aan hangt ziet ie hem wel. En anders dit volgen: https://knowledge.alfen.com/categories/CAT-00927/KA-01127

[ Voor 23% gewijzigd door peetMvZ op 12-07-2026 21:45 ]

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-07 21:25
Hi guys,
Hoewel ik een eigen topic hiervoor had gestart, wil ik de vraag hier ook even stellen, aangezien dit een topic is over specifiek de Alfen laadpaal.
Ik heb een EVE single Pro-line.
Die wil ik kunnen benaderen om de maximale stroom te kunnen regelen.
Om daarmee effectiever om te kunnen gaan met opgewekte stroom.

Ik kan alleen niet in de registers komen om die waarde aan te passen.
Zijn er meer mensen die de Alfen op dit niveau tweaken??

• Dartlink
Fantomaz schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:59:
Hi guys,
Hoewel ik een eigen topic hiervoor had gestart, wil ik de vraag hier ook even stellen, aangezien dit een topic is over specifiek de Alfen laadpaal.

Dit is toch gewoon de modbus aansturing?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-07 11:54

DjVe

Hatsaflats!

peetMvZ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:32:
[...]

Met welke versie van ACE service installer draai je? Er is een oude versie die nog naar poort 80 kijkt ipv 443

O, wacht je hebt het over 169. xxx adres, dat is default adres. Waarschijnlijk als je je laptop er rechtstreeks aan hangt ziet ie hem wel. En anders dit volgen: https://knowledge.alfen.com/categories/CAT-00927/KA-01127
Ik draai de laatste versie van ACE :) Maar in die link staat nog wel iets wat ik nog niet geprobeerd heb (subnet mask veranderen). Ik ga dat nog eens proberen! Thanks!

Ik moet ook eerlijk zeggen dat het ook ontzettend knullig is dat er niet een mogelijkheid is tot een fysieke harde reset van het gehele station.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:21
Hoi, vraagje; hoe werkt AutoCharge eigenlijk? Mijn vader heeft de Eve Single Plus en een laadpas van de zaak.

Kan ik het bij hem instellen dat als hij zijn Tesla met de Alfen verbind, deze automatisch gaat laden op de laadpas van de zaak? Hoe werkt dit precies?

• Kusterse
Fantomaz schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:59:
Hi guys,

Is inderdaad gewoon modbus aansturing. HA heeft daar een kant en klare integratie voor die werkt.

Als aanvuling je laadpaal moet exculsief op EMS ingesteld staan anders geen modbus schrijfrechten.

Verder geef je wel weinig info. behalve het werkt niet. het is lastig iemand verder te helpen dan.

• HyperBart
turkeyhakan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:59:
Hoi, vraagje; hoe werkt AutoCharge eigenlijk? Mijn vader heeft de Eve Single Plus en een laadpas van de zaak.

Kan ik het bij hem instellen dat als hij zijn Tesla met de Alfen verbind, deze automatisch gaat laden op de laadpas van de zaak? Hoe werkt dit precies?
Neen, als ik je historiek een beetje bekijk gaat dat niet zo eenvoudig bij jou.

Je moet dan via OCPP de pas gaan injecteren via API calls, detectie doen van het juiste voertuig, sessie afsluiten (of je gaat frauderen).

Je kan wel een Alfen permanent relatief eenvoudig op een pas laten laden altijd maar daar zit dan ook het dingetje: hij laadt dan altijd op die pas. Dus iedereen kan dan inpluggen en laden.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:21
HyperBart schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:48:
[...]

Neen, als ik je historiek een beetje bekijk gaat dat niet zo eenvoudig bij jou.

Je moet dan via OCPP de pas gaan injecteren via API calls, detectie doen van het juiste voertuig, sessie afsluiten (of je gaat frauderen).

Je kan wel een Alfen permanent relatief eenvoudig op een pas laten laden altijd maar daar zit dan ook het dingetje: hij laadt dan altijd op die pas. Dus iedereen kan dan inpluggen en laden.
Wat is er mis met mijn historiek 8) *; *;

Maar inderdaad, dit is een beetje next-level als ik jou zo hoor. Niets is onmogelijk, maar we gaan gewoon op de pas laden :)

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 09:27
hoi hoi, ik lees meerdere reacties over het splicen etc.
Ik heb een laadpaal via eneco uit 2022 via het werk, helaas net zonder de wifi natuurlijk.
De monteur destijds heeft maar 1 utp kabel geplaatst (zonde, als ik dit geweten had...) en die wordt via oranje/wit-oranje aangesloten op de p1 load balancer.

ik had natuurlijk eneco al even gevraagd, maar die steken direct de kop in het zand dus daarop verder ingaan heeft geen zin.

ik wil graag, nu ik een thuis accu heb, de laadpaal kunnen uitlezen met home assistant zodat ik dan de accu kan laten stoppen met terug leveren.
nu heb ik dus 1 utp kabel cat 5e, ik kan hem dus splicen, dit is over een afstand van +- 10 meter in totaal. maar ik lees ook wat @r2504 schreef over hem gewoon omzetten naar ethernet. maar dan heb ik dus geen load balancing meer en zou ik ook een probleem hebben met de backoffice van eneco lijkt mij?

Wat zou nu het slimste zijn? (en nee, ik heb geen ruimte meer in mijn mk om nog een 3-fase meter bij te plaatsen..)

r2504 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:35:
[...]
Aangezien hij al een HW P1 heeft is splicen zelfs niet nodig... gebruik de bestaande kabel gewoon voor ethernet (en niet langer voor P1 data want die krijgt de Alfen dan wel over het netwerk van de HW P1) door er andere connectors op te plaatsen.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:26
furian88 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:55:
hoi hoi, ik lees meerdere reacties over het splicen etc.
Ik heb een laadpaal via eneco uit 2022 via het werk, helaas net zonder de wifi natuurlijk.
De monteur destijds heeft maar 1 utp kabel geplaatst (zonde, als ik dit geweten had...) en die wordt via oranje/wit-oranje aangesloten op de p1 load balancer.

ik had natuurlijk eneco al even gevraagd, maar die steken direct de kop in het zand dus daarop verder ingaan heeft geen zin.

ik wil graag, nu ik een thuis accu heb, de laadpaal kunnen uitlezen met home assistant zodat ik dan de accu kan laten stoppen met terug leveren.
nu heb ik dus 1 utp kabel cat 5e, ik kan hem dus splicen, dit is over een afstand van +- 10 meter in totaal. maar ik lees ook wat @r2504 schreef over hem gewoon omzetten naar ethernet. maar dan heb ik dus geen load balancing meer en zou ik ook een probleem hebben met de backoffice van eneco lijkt mij?

Wat zou nu het slimste zijn? (en nee, ik heb geen ruimte meer in mijn mk om nog een 3-fase meter bij te plaatsen..)

[...]

[...]
ik zou de kabel splitsen je hebt maar 4 van de 8 aders nodig voor utp. Dan heb je de overige (weet niet meer hoeveel exact nodig, maar niet meer dan 4) beschikbaar voor de P1 communicatie. Heeft niet echt nadelen naar mijn idee.

Als je dat echt niet wilt dan kan je de UTP kabel 8 aderig maken en een homewizard P1 meter kopen. Deze is op basis van Wifi. Zodra je laadpaal in je LAN hangt kan hij ook deze gebruiken, wel een instelling wijzigen met de ACE installer daar moet je aangeven dat je een homewizard hebt en het IP adres opgeven. Nadeel iets meer latency maar werkt op zich prima en je kunt de homewizard ook laten uitlezen door home assistant.

• furian88
JP1980 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:13:
[...]

ik zou de kabel splitsen je hebt maar 4 van de 8 aders nodig voor utp. Dan heb je de overige (weet niet meer hoeveel exact nodig, maar niet meer dan 4) beschikbaar voor de P1 communicatie. Heeft niet echt nadelen naar mijn idee.

Als je dat echt niet wilt dan kan je de UTP kabel 8 aderig maken en een homewizard P1 meter kopen. Deze is op basis van Wifi. Zodra je laadpaal in je LAN hangt kan hij ook deze gebruiken, wel een instelling wijzigen met de ACE installer. Nadeel iets meer latency maar werkt op zich prima en je kunt de homewizard ook laten uitlezen door home assistant.
het hele systeem van homewizard heb ik dus al.
het kan geen kwaad als ik dan de load balancer p1 aansluiting weg haal? ook niet ivm de eneco backoffice?

• JP1980
furian88 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:14:
[...]

het hele systeem van homewizard heb ik dus al.
het kan geen kwaad als ik dan de load balancer p1 aansluiting weg haal? ook niet ivm de eneco backoffice?
Geen probleem. Ik heb dat hier gewoon werkend (omdat ik fouten kreeg in de normale P1 connectie sinds een paar firmwareupdates). Heb ook Eneco als backoffice dus de homewizard is voor jou denk ik een logische route.

Als je helemaal wild wilt gaan kan je ook een complete EMS inrichten in home assistent en dan home assistant volledig over alles controle geven inclusief het terugleveren van vermogen bij hoge belasting. Maar dat is voor gevorderden.

• Fantomaz
Dartlink schreef op maandag 13 juli 2026 @ 07:48:
[...]

Dit is toch gewoon de modbus aansturing?
Klopt, Dartlink, maar ik kom niet in de registers.
Hij knikkert mij er steeds uit. Ik ben niet heel bedreven hierin, maar ik wil graag weten hoe ik die variabele stroomafgifte in het register kan bijsturen.

• furian88
JP1980 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:18:
[...]

Geen probleem. Ik heb dat hier gewoon werkend (omdat ik fouten kreeg in de normale P1 connectie sinds een paar firmwareupdates). Heb ook Eneco als backoffice dus de homewizard is voor jou denk ik een logische route.

Als je helemaal wild wilt gaan kan je ook een complete EMS inrichten in home assistent en dan home assistant volledig over alles controle geven inclusief het terugleveren van vermogen bij hoge belasting. Maar dat is voor gevorderden.
check, dan denk ik dat ik morgen de boel eens los ga draaien.. ;)
zijn er nog bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden? ergens een linkje naar een handleiding of te ondernemen stappen toevallig O-)

• Fantomaz
Kusterse schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Is inderdaad gewoon modbus aansturing. HA heeft daar een kant en klare integratie voor die werkt.

Als aanvuling je laadpaal moet exculsief op EMS ingesteld staan anders geen modbus schrijfrechten.

Verder geef je wel weinig info. behalve het werkt niet. het is lastig iemand verder te helpen dan.
Mijn excuses als ik wat onvolledig ben geweest.
Ik heb een Alfen EVE single Pro.
Ik heb een 24 tal panelen en wanneer ik daags vroeg thuis ben wil ik die opgewekte stroom met het mooie weer nog kunnen laden.
Als ik dat nú doe, gaat hij vol gas laden en trek ik weer teveel stroom uit het net, wat ik niet wil.
(Ik denk dat dat voor velen speelt, in dit topic.)

Nu heb ik een Arduino die middels telegrammen de P1 meter uitleest om te zien hoeveel ik teruglever. Op basis daarvan wil ik stroom in mijn wagen stoppen, zonder dat ik ook meteen het net mee overbelast.
Ik doe dat met een Arduino omdat ik veel meer energie gebaseerde applicaties via Arduino gebruik.
Overdag bijvoorbeeld, wanneer ik niet thuis ben, stop ik de opgewekte energie in een buffervat middels een verwarmingselement.
In de nabije toekomst wil ik daar ook nog accu's bij hebben.
De Arduino regelt veel meer (ik moet in meervoud spreken, want het zijn meerdere Arduino's die onderling via RS485 met elkaar communiceren).
Om die reden wil ik niet naar Home Wizzard. De sjeu van het programmeren en het uitdiepen van hoe een en ander werkt is leuk om te doen.
Echter loop ik vast op de Alfen.
Ik kan met de juiste wachtwoorden in ACE Service Installer komen.
Maar ik kan niet die Modbus codes genereren om de waardes in het register te "manipuleren" om de stroom regelbaar te maken.
Dus is eigenlijk de vraag... Weten jullie welke registers op welke manier aan te passen zijn?
(Ik weet inmiddels welk register de stroom regelen, maar ik kan niet bij dat register komen.)

Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid schept. :-)

• JP1980
furian88 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:30:
[...]

zijn er nog bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden? ergens een linkje naar een handleiding of te ondernemen stappen toevallig O-)
Heb je ervaring met het monteren van een UTP stekker? Dan zit je goed. Anders zou ik daar eerst even gereedschap voor halen en instructie erbij zoeken.. Het openhalen van de kast gaat geloof ik met paar torx aan de randen. En ik hoop dat ze wat lengte in de kabel hebben gelaten zodat je makkelijk kan werken.

Als je de kabel gaat splitten grote kans dat je moet afwijken van de kleurcodes maar het werkt als je aan beide kanten van de kabel maar dezelfde afwijking hebt :)

• JP1980
Fantomaz schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:33:
[...]

Ik heb een 24 tal panelen en wanneer ik daags vroeg thuis ben wil ik die opgewekte stroom met het mooie weer nog kunnen laden.
Als ik dat nú doe, gaat hij vol gas laden en trek ik weer teveel stroom uit het net, wat ik niet wil.

Nu heb ik een Arduino die middels telegrammen de P1 meter uitleest om te zien hoeveel ik teruglever. Op basis daarvan wil ik stroom in mijn wagen stoppen, zonder dat ik ook meteen het net mee overbelast.
Ik doe dat met een Arduino omdat ik veel meer energie gebaseerde applicaties via Arduino gebruik.
Overdag bijvoorbeeld, wanneer ik niet thuis ben, stop ik de opgewekte energie in een buffervat middels een verwarmingselement.
De Arduino regelt veel meer (ik moet in meervoud spreken, want het zijn meerdere Arduino's die onderling via RS485 met elkaar communiceren).
Om die reden wil ik niet naar Home Wizzard. De sjeu van het programmeren en het uitdiepen van hoe een en ander werkt is leuk om te doen.
Maar ik kan niet die Modbus codes genereren om de waardes in het register te "manipuleren" om de stroom regelbaar te maken.
Dus is eigenlijk de vraag... Weten jullie welke registers op welke manier aan te passen zijn?
(Ik weet inmiddels welk register de stroom regelen, maar ik kan niet bij dat register komen.)

Je wilt in essentie een eigen EMS bouwen? Lijkt mij een hele klus. Ik zou persoonlijk deze repo bekijken https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/ dat werkt niet via modbus maar je kunt wel met commando's de laadpaal in 'green mode' zetten, en dan regelt de laadpaal het zelf via de P1 standen. Dit werkt niet via modbus maar weet niet precies hoe dit wel werkt, de commando's komen iets trager binnen bij de laadpaal.

Ik begrijp dat je ook accu's wilt maar dan zou ik de laadpaal in comfort mode zetten en als je een goed systeem hebt bij je accu's zoals victron dan kan absorbeert deze realtime de tekorten en overschotten terwijl je laadpaal op een constant vermogen laad (die je periodiek een beetje bijstelt naarmate de zonnepanelen meer opleveren gedurende de dag).

Het ding is dat er best wel veel veiligheidsaspecten zitten ingebouwd in het laden van je auto, het beschermen van de lader en de boordlader van de auto. Die vinden het niet fijn steeds gestart en gestopt bij elk wolkje of te worden of geschakeld tussen 1 en 3 fases. Dus ik zou altijd de laadpaal zelf deze dingen laten regelen en je accusysteem de pieken en dalen laten absorberen.

• furian88
JP1980 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:42:
[...]

Heb je ervaring met het monteren van een UTP stekker? Dan zit je goed. Anders zou ik daar eerst even gereedschap voor halen en instructie erbij zoeken.. Het openhalen van de kast gaat geloof ik met paar torx aan de randen. En ik hoop dat ze wat lengte in de kabel hebben gelaten zodat je makkelijk kan werken.

Als je de kabel gaat splitten grote kans dat je moet afwijken van de kleurcodes maar het werkt als je aan beide kanten van de kabel maar dezelfde afwijking hebt :)
zeker, dat zit wel goed. Ik wou inderdaad eerst splicen proberen, lukt dat niet dan maar full blown over naar utp.

• Dartlink
Fantomaz schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:19:
[...]

Klopt, Dartlink, maar ik kom niet in de registers.
Hij knikkert mij er steeds uit. Ik ben niet heel bedreven hierin, maar ik wil graag weten hoe ik die variabele stroomafgifte in het register kan bijsturen.
Deze kende je al?

https://eu-assets.contentstack.com/v3/assets/blt08d332658a89f766/blt64e1bba919b76c5e/IP%20for%20Alfen%20NG9xx%20platform

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-07 16:31
[...]

Ik heb gekozen voor eerst splicen. Ging erg gemakkelijk en werkt prima. Mijn idee was dat ik dan zo weinig mogelijk hoefde te veranderen in de andere instellingen. Je kunt altijd nog de stap nemen om naar volledige UTP te gaan en de Homewizard P1 meter te gebruiken.

• ElCasa
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:26
Gisteren is mijn nieuwe Alfen Eve Single PLUS geïnstalleerd ter vervanging van mijn Alfen Single Pro, deze zat geïntegreerd met HA via EMS, maar de nieuwe laadpaal is dus gebaseerd op de nieuwe AHP, firmware versie is ook anders. Heeft iemand dit nieuwe platform al geïntegreerd met HA? Huidige firmware is 2.5 en vanaf 2.6 wordt EMS pas ondersteunt.

• HyperBart
Fantomaz schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:33:
[...]

Ben je bekend met evcc? Je bent precies heel wat warm water opnieuw aan het uitvinden.
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

• HyperBart
[...]

Als je met UTP kan werken en je hebt alle materiaal is het relatief eenvoudig.
Als je straks met de kap open moet gaan "hopen" dat je kabels goed werken/geknepen zijn dan is het veel frustratie en later wat posts met "dit of dat werkt niet".

Als je de bestaande kabel afknipt en er een gewone RJ45 volgens de "gewone" tia eia 568 a/b er op crimpt en je hebt al een Homewizard P1 is het dus niet meer dan je Alfen op het netwerk hangen en deze de P1 laten "zien" en op die manier configureren zodat hij de meetwaardes van de HW P1 dongle opneemt, load balancing werkt dan ook nog altijd.

Ik vind dat een "simpelere" oplossing, je doet een 1 op 1 relatie en je hangt je functionaliteit (meter uitlezen) gewoon "om" van het ene kanaal naar het andere.

https://legacy.knowledge....the+ACE+Service+Installer.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 14-07-2026 13:06 ]

• furian88
HyperBart schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:06:
[...]

Als je met UTP kan werken en je hebt alle materiaal is het relatief eenvoudig.
Als je straks met de kap open moet gaan "hopen" dat je kabels goed werken/geknepen zijn dan is het veel frustratie en later wat posts met "dit of dat werkt niet".

Als je de bestaande kabel afknipt en er een gewone RJ45 volgens de "gewone" tia eia 568 a/b er op crimpt en je hebt al een Homewizard P1 is het dus niet meer dan je Alfen op het netwerk hangen en deze de P1 laten "zien" en op die manier configureren zodat hij de meetwaardes van de HW P1 dongle opneemt, load balancing werkt dan ook nog altijd.

Ik vind dat een "simpelere" oplossing, je doet een 1 op 1 relatie en je hangt je functionaliteit (meter uitlezen) gewoon "om" van het ene kanaal naar het andere.

https://legacy.knowledge....the+ACE+Service+Installer.
heerlijk gemonteerd door de monteur, in de paal zelf echt 0 extra lengte aan de kabel, zelfs al zou ik hem direct ombouwen naar gewoon utp voor de p1 manier.
ik zag wel dat in de paal zelf ook nog een extra essent bakje gemonteerd was. die komt dan dus compleet te vervallen? scheelt weer wat ruimte en die rj11 is dan niet meer nodig..

stomme vraag.. maar hoe ontvangt essent dan nog de juiste informatie mbt hoeveel er geladen is :D verstuurd de paal dat dan ook via de utp aansluiting?

[ Voor 5% gewijzigd door furian88 op 14-07-2026 13:51 ]

• ah1
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 17-07 08:14

ah1

testbericht (security test) - verwijder aub

[ Voor 19% gewijzigd door ah1 op 14-07-2026 13:37 . Reden: cleanup ]

• ah1
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 17-07 08:14

ah1

testbericht (security test) - verwijder aub

[ Voor 56% gewijzigd door ah1 op 14-07-2026 13:37 . Reden: cleanup ]

• JP1980
furian88 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:19:
[...]

heerlijk gemonteerd door de monteur, in de paal zelf echt 0 extra lengte aan de kabel, zelfs al zou ik hem direct ombouwen naar gewoon utp voor de p1 manier.
ik zag wel dat in de paal zelf ook nog een extra essent bakje gemonteerd was. die komt dan dus compleet te vervallen? scheelt weer wat ruimte en die rj11 is dan niet meer nodig..
dat is balen. Zou kunnen dat ik een UTP verbindingsbox heb gebruikt om er een nieuw stuk kabel aan te lassen en om dat het knijpen van een paar aders best lastig is omdat ze kunnen verschuiven.

bedoelt dit bakje? Ja dat kan denk ik weg als je puur met homewizard gaat werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQhFS1cI8SN9S0KOoU6SwvaCbTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygJS6KSkoTUdtXnweroC5kbu.jpg?f=fotoalbum_large k Je

• furian88
JP1980 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:03:
[...]

dat is balen. Zou kunnen dat ik een UTP verbindingsbox heb gebruikt om er een nieuw stuk kabel aan te lassen en om dat het knijpen van een paar aders best lastig is omdat ze kunnen verschuiven.

bedoelt dit bakje? Ja dat kan denk ik weg als je puur met homewizard gaat werken.

[Afbeelding] k Je
ik ga straks nog even kijken of ik er toch een gewone utp op kan krijgen, dit heeft wel de voorkeur.
dat bakje bedoelde ik dus inderdaad ;).

• Viashino
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 23:20
Ik heb een Alfen EVE Single S laadpaal, firmware 7.1.6-4345. Voorheen had ik een hybride wagen, sinds vrijdag een BMW iX3 neue klasse. Bij het opladen (zowel met als zonder zonne-energie) komt er na 15-20min foutcode 302 tevoorschijn in de MyEVE app en stopt hij dus met laden.

In de logfile vind ik

4095744_2026-07-13T08:12:31.375Z:ERROR:comFaults.c:365:Socket #1: Over current detected allowed 7.8A actual 8.2A [302]

En ook meermaals bv

4092928_2026-07-13T08:10:06.855Z:INFO:taskMain.c:5804:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (12.9->12.9)

4092800_2026-07-13T08:10:00.906Z:INFO:taskMain.c:5804:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (12.9->12.9)

4092672_2026-07-13T08:09:45.859Z:INFO:taskMain.c:5804:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (12.9->12.9)

4092544_2026-07-13T08:09:34.910Z:INFO:taskMain.c:5804:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (12.9->12.9)

4092416_2026-07-13T08:09:24.863Z:INFO:taskMain.c:5804:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (12.9->12.9)

4092288_2026-07-13T08:09:19.863Z:INFO:taskMain.c:5804:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (12.9->12.9)

4092160_2026-07-13T08:09:08.914Z:INFO:taskMain.c:5804:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (12.9->12.9)

4092032_2026-07-13T08:08:57.863Z:INFO:taskMain.c:5804:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (12.9->12.9)

4091904_2026-07-13T08:08:52.863Z:INFO:taskMain.c:5804:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (12.9->12.9)

4091776_2026-07-13T08:08:41.917Z:INFO:taskMain.c:5804:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (12.9->12.9)

4091648_2026-07-13T08:08:36.867Z:INFO:taskMain.c:5804:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (12.9->12.9)

4091520_2026-07-13T08:08:25.867Z:INFO:taskMain.c:5804:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (12.9->12.9).

Enig idee hoe dit op te lossen? Is er de mogelijkheid om de 'marge' van 105% te vergroten op de laadpaal? Of zit het probleem hier bij de wagen, maar daar zie ik niet direct een oplossing.

Thx

• furian88
ik heb er een utp stekker aangezet en wonder boven wonder onder wat spanning in de utp aansluiting gekregen.. wat nog een groter wonder was is dat het in 1x gelukt is.. nu heb ik al de ace login, maar natuurlijk geen user level login.. die zal eneco dan hebben neem ik aan? aangezien zij de installatie gedaan hebben..

• JP1980
furian88 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:53:
ik heb er een utp stekker aangezet en wonder boven wonder onder wat spanning in de utp aansluiting gekregen.. wat nog een groter wonder was is dat het in 1x gelukt is.. nu heb ik al de ace login, maar natuurlijk geen user level login.. die zal eneco dan hebben neem ik aan? aangezien zij de installatie gedaan hebben..
Als het goed is staat die login in het boekje wat je bij de laadpaal hebt gekregen.

• furian88
JP1980 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:06:
[...]

Als het goed is staat die login in het boekje wat je bij de laadpaal hebt gekregen.
ik heb nooit een boekje gekregen...
edit: W00t, die heb ik wel.. naja papiertje die in de meterkast op de grond lag..
edit2: verdomd, de default password doet het niet.. Paal is 7.4.0 firmware.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKEJA_8o-_KSTz9yfId7ZYINgDc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CzwHDpBipeuFBbEOFUO2iWor.png?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door furian88 op 14-07-2026 15:25 ]

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 17:08

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

iwhnm89 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:29:
Ik heb een alfen eve single pro laadpaal voor thuisladen van mijn leasingwagen. Deze paal is gekoppeld aan backoffice van werkgever.
Hoe kan ik een 2e privé badge op de paal koppelen zodat ik ook los van de werkgever/backoffice deze paal kan gebruiken? Ik heb reeds geprobeerd om via ace service installer een RFID badge toe te voegen maar dit lijkt niet te werken(ongeldige kaart)?

[Afbeelding] [Afbeelding]
DIt kan inderdaad bij de meeste backoffices niet. Waarom niet ? Omdat de backoffice er voor is om de laadtransacties door te belasten aan de juiste partij, namelijk aan degene die de RFID heeft verstrekt.
Je kan dus niet in de laadpaal instellen dat je op tag X de laadsessie wilt doorsturen naar de backoffice, maar je voor tag Y dat niet wilt. Als er een backoffice is ingesteld, gaan alle transacties daar heen, inclusief de tag ID die er gebruikt is voor die laadsessie.
Wat je eventueel kan doen is bij de leverancier van je tag van de werkgever navragen of ze een tweede tag willen leveren waarbij de laadkosten van die tag dan rechtstreeks naar jou doorbelast worden. Je krijgt dan van de tag leverancier een factuur voor X kWh geladen, maar die betaling krijg je via de backoffice dan weer terug (minus een opslag voor de verwerking) of als je backoffice het ondersteund, de laadkosten voor die 2e tag op 0 zetten. Maar meestal hebben ze maar 1 tarief, namelijk het tarief voor die laadlocatie.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:51
furian88 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:55:
. maar ik lees ook wat @r2504 schreef over hem gewoon omzetten naar ethernet. maar dan heb ik dus geen load balancing meer en zou ik ook een probleem hebben met de backoffice van eneco lijkt mij?

[...]
En waarom zou je geen load balancing meer hebben of een probleem met je backoffice?

De Alfen kan P1 data krijgen via een seriële aansluiting maar evenzeer over ethernet via een HW P1 met als voordeel dat je geen problemen hebt met de afstand.

Backoffice werkt ook op twee manieren, ofwel via 4G ofwel over internet via je ethernet verbinding.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• furian88
r2504 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:55:
[...]

En waarom zou je geen load balancing meer hebben of een probleem met je backoffice?

De Alfen kan P1 data krijgen via een seriële aansluiting maar evenzeer over ethernet via een HW P1 met als voordeel dat je geen problemen hebt met de afstand.

Backoffice werkt ook op twee manieren, ofwel via 4G ofwel over internet via je ethernet verbinding.
wat een **** ding... ik krijg dezelfde melding, login request timeout terwijl ik hem nu zonder de rj11 met een rechtstreekse utp stekker aangesloten heb. ik zie hem netjes verbinding maken in mijn unifi spul. pingen zonder ook maar 1 timeout. terug naar de oude situatie is bijna niet te doen door de prachtige korte kabel van die monteur.

is er ook een manier om hem rechtstreeks te benaderen met bijvoorbeeld een laptop? welk ip etc moet ik dan invullen bij mijn ethernet?

[ Voor 8% gewijzigd door furian88 op 14-07-2026 18:34 ]

• JP1980
furian88 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:29:
[...]

wat een **** ding... ik krijg dezelfde melding, login request timeout terwijl ik hem nu zonder de rj11 met een rechtstreekse utp stekker aangesloten heb. ik zie hem netjes verbinding maken in mijn unifi spul. pingen zonder ook maar 1 timeout. terug naar de oude situatie is bijna niet te doen door de prachtige korte kabel van die monteur.

is er ook een manier om hem rechtstreeks te benaderen met bijvoorbeeld een laptop? welk ip etc moet ik dan invullen bij mijn ethernet?
Probeer eerst de laadpaal even te power-cyclen. Even de spanning eraf in de meterkast voor 10 seconden. Dan start hij opnieuw fris op dat vergroot de kans dat je kan inloogen. De software is redelijk crappy ik had vorige week ook dat de laadpaal zich niet meer melde nadat ik de switch waar hij aan hangt even spanningsloos had gemaakt. Toen kreeg ik precies hetzelfde, een timeout terwijl de unifi fiber de laadpaal gewoon ziet.

• r2504
Gewoon laptop rechtstreeks aansluiten en op DHCP zetten.

• furian88
spanning is er al vanaf geweest (net nog gedaan). ik heb de laptop daarnet aangesloten gehad. deze gaf dezelfde melding..

• Mezelf
furian88 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:41:
spanning is er al vanaf geweest (net nog gedaan). ik heb de laptop daarnet aangesloten gehad. deze gaf dezelfde melding..
laptop zonder switches ertussen, directe kabel naar de laadpaal

• furian88
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KU4Jb4W1Dyl0AEMh9twBhurOtLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1285h1bnhFeZAyo0sLTkvpNx.jpg?f=fotoalbum_large rechtstreeks vanaf de laptop.. na een reboot van de paal.. wat een fantastische firmware.. ik kan niet meer terug naar ocpp.. en hun kunnen er niet bij om de firmware up te daten of de netwerk instellingen voor goed te zetten.. wtf

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 17:06
Als je niet kan inloggen, kan je toch ook nog niks aangepast hebben in de settings? Dus ocpp en backoffice moeten het gewoon (nog) doen?

Het lijkt wel op het typische 7.4.0 gedoe met ip/dhcp issues. 7.4.2 is beter. Maar dan moet je eerst in de paal komen 🤓

• Mezelf
furian88 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:08:
[Afbeelding] rechtstreeks vanaf de laptop.. na een reboot van de paal.. wat een fantastische firmware.. ik kan niet meer terug naar ocpp.. en hun kunnen er niet bij om de firmware up te daten of de netwerk instellingen voor goed te zetten.. wtf
Ik zie iets van Citrix... zeker dat er geen virtuele bridge tussenzit of zo?

• furian88
Mezelf schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:17:
[...]

Ik zie iets van Citrix... zeker dat er geen virtuele bridge tussenzit of zo?
Die was ik aan het deinstalleren precies vanwege die reden. Tailscale verwijderd, andere zaken disabled. Hij gaf ook eerst een netwerk melding, daarna niet meer. Nadien alles gecontroleerd, toen kreeg ik weer dezelfde login timeout zoals die hier vaker is heen en weer gestuurd sinds 7.4. Alleen die konden met de laptop inloggen. Maar dat kan ik dus niet..

edit:
8)7 8)7 8)7
iets met aanhouder wint.. ik heb net na 3x de paal van het stroom te halen met de laptop er rechtstreeks aan ineens kunnen inloggen. ik heb een vast ip ingesteld. nu kijken of ik er gewoon ook bij kan.
edit2: dat was dan weer wishfull thinking blijkbaar..

edit3: Bij deze allen bedankt, via tig keer rebooten er eindelijk weer in kunnen komen met de laptop en direct maar 7.4.2 geupload. en tadaa alles werkt. :henk :henk

[ Voor 29% gewijzigd door furian88 op 14-07-2026 20:19 ]

• Fantomaz
JP1980 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:52:
[...]

Je wilt in essentie een eigen EMS bouwen? Lijkt mij een hele klus. Ik zou persoonlijk deze repo bekijken https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/ dat werkt niet via modbus maar je kunt wel met commando's de laadpaal in 'green mode' zetten, en dan regelt de laadpaal het zelf via de P1 standen. Dit werkt niet via modbus maar weet niet precies hoe dit wel werkt, de commando's komen iets trager binnen bij de laadpaal.
Dat klopt wel aardig.
Ik heb nog niet alle randvoorwaarden benoemd want dat wordt teveel.
Kijk... Mijn standpunt is dat wanneer Home Assist dit kan met MODbus, moet dat met Arduino ook kunnen.
Het is "even" een kwestie van de juiste codes en registers uitpluizen.

Het is overigens niet zo dat ik de paal in en uitschakel.
Je kunt aangeven met welke stroom de paal zal gaan laden.
Dat is een plek in het register die tijdelijk een waarde aanneemt. Wordt die waarde niet regelmatig verandert, valt hij terug op een vast ingestelde waarde.
Ik laat de Arduino telkens die waarde aanpassen, op basis van mijn opgewekte vermogen.

• JP1980
Fantomaz schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:36:
[...]

Dat klopt wel aardig.
Ik heb nog niet alle randvoorwaarden benoemd want dat wordt teveel.
Kijk... Mijn standpunt is dat wanneer Home Assist dit kan met MODbus, moet dat met Arduino ook kunnen.
Het is "even" een kwestie van de juiste codes en registers uitpluizen.

Het is overigens niet zo dat ik de paal in en uitschakel.
Je kunt aangeven met welke stroom de paal zal gaan laden.
Dat is een plek in het register die tijdelijk een waarde aanneemt. Wordt die waarde niet regelmatig verandert, valt hij terug op een vast ingestelde waarde.
Ik laat de Arduino telkens die waarde aanpassen, op basis van mijn opgewekte vermogen.
Je hebt grofweg 2 manieren om de paal lokaal aan te sturen: de Alfen API (MyEVE-protocol) en Modbus TCP. Welke je kiest hangt af van hoe je de load balancing wilt regelen:
  • Modbus TCP (EMS-modus): Als je hiermee de laadpaal dwingt om een specifieke laadstroom te volgen, overschrijf je de interne load balancing. De paal voert blind uit wat je stuurt. Crashbestendig is het wel (via de 'Safe Current' time-out), maar als je rekenscript een fout maakt terwijl je live bent, vliegen je zekeringen eruit. Dit moet je dus alleen doen als je rekensom (25A - huisverbruik) 100% waterdicht is. Voorbeeld HA integratie: https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus
  • Alfen API (Comfort / Green Mode): Gebruik je de API-integratie (zoals de HACS-koppeling) om de paal in Comfort- of Green Mode te zetten? Dan blijft de paal zélf praten met je slimme meter. Je kunt dan via Home Assistant prima een gewenst comfort-laadniveau doorgeven, maar als het huisverbruik te hoog wordt, grijpt de Alfen-software direct zelf in en regelt hij de laadstroom terug naar een veilig niveau. Voorbeeld HA integratie : https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/
Wil je dus de veiligheid volledig bij de laadpaal laten liggen en puur sturen op basis van profielen (zon-laden/snel-laden)? Dan is de API-koppeling in combinatie met Comfort Mode veruit de veiligste en makkelijkste keuze.

• helm71
JP1980 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:19:
[...]

Je hebt grofweg 2 manieren om de paal lokaal aan te sturen: de Alfen API (MyEVE-protocol) en Modbus TCP. Welke je kiest hangt af van hoe je de load balancing wilt regelen:
  • Modbus TCP (EMS-modus): Als je hiermee de laadpaal dwingt om een specifieke laadstroom te volgen, overschrijf je de interne load balancing. De paal voert blind uit wat je stuurt. Crashbestendig is het wel (via de 'Safe Current' time-out), maar als je rekenscript een fout maakt terwijl je live bent, vliegen je zekeringen eruit. Dit moet je dus alleen doen als je rekensom (25A - huisverbruik) 100% waterdicht is. Voorbeeld HA integratie: https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus
  • Alfen API (Comfort / Green Mode): Gebruik je de API-integratie (zoals de HACS-koppeling) om de paal in Comfort- of Green Mode te zetten? Dan blijft de paal zélf praten met je slimme meter. Je kunt dan via Home Assistant prima een gewenst comfort-laadniveau doorgeven, maar als het huisverbruik te hoog wordt, grijpt de Alfen-software direct zelf in en regelt hij de laadstroom terug naar een veilig niveau. Voorbeeld HA integratie : https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/
Wil je dus de veiligheid volledig bij de laadpaal laten liggen en puur sturen op basis van profielen (zon-laden/snel-laden)? Dan is de API-koppeling in combinatie met Comfort Mode veruit de veiligste en makkelijkste keuze.
Voor wat het waard is:

in mijn homey integratie zorgt api voor een dagelijks crashende paaL als gevolg van het aantal api requests… hij herstart dan braaf, maar ideaal is het niet…

Ik ben wat terughoudend in het onderdrukken van de load balancing in de paal, die werkt in basis namelijk er goed..

Beetje “between rock and a hard place” ..

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:11
helm71 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:19:
[...]

Voor wat het waard is:

in mijn homey integratie zorgt api voor een dagelijks crashende paaL als gevolg van het aantal api requests… hij herstart dan braaf, maar ideaal is het niet…

Ik ben wat terughoudend in het onderdrukken van de load balancing in de paal, die werkt in basis namelijk er goed..

Hier hetzelfde. Het komt ook voor dat er een herstart is tijdens het laden helaas. Ik hoop stiekem dat een update van Alfen dit een keer op kan lossen. Na de zomer maar eens een test doen met EVCC.
Ik heb ook al geprobeerd de Alfen via Homey met modbus uit te lezen maar dat lukt me ook niet.

Het zonladen krijg ik met MyEve ondanks alle tips en tricks hier in dit topic ook niet goed voor elkaar.
Hij blijft maar hangen op ca 1,8kW terwijl je op één fase meer zou moeten kunnen laden. Auto beperkt het niet, ook de schuif voor vermogen bij normaal laden staat maximaal.

Ook trekt hij zich niks aan van de waarde die je bij comfortladen instelt. Bij >4,2kW schakelt hij ook niet over naar 3 fasen.
Ik zal vast iets verkeerd doen maar kan er maar niet achter komen wat.. De paal is ingesteld door de installateur en de settings voor loadbalancing heb ik gecontroleerd op basis van wat ik in dit topic kon vinden.

Edit: net update 7.4.2 geïnstalleerd en ik dacht, laat ik het zonladen weer eens proberen. Vermogen bij normalen laden op max, beperking AC stroom auto uitgezet, comfortladen op 2,2kW ingesteld en ja hoor, gebruikte 2kW overproductie en 0,2kW uit het net. De opbrengst loopt op en het vermogen stijgt mee. Voor het eerst dat ik dit zie. Nu kijken hoe ver hij mee loopt als de panelen op ZW mee gaan doen. Momenteel houdt hij de export netjes op 0.

Zal toch niet waar zijn, dat de crashes door de API van Homey met deze update ook zijn verholpen? Ik zal hem weer eens toevoegen..

[ Voor 20% gewijzigd door g-j-t op 15-07-2026 11:25 ]

• Fantomaz
JP1980 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:19:
[...]

Ik wil zeker met die Modbus in EMS modus verder.
Het al dan niet "oversturen" van de stroom op basis van mijn programmering is een risico wat ik wel durf te nemen.

Maar dan het volgende probleem...
Heb ik die Licentie nodig om te kunnen schrijven/lezen in dat register?
Ik bedoel... Zorgt die licentie ervoor dat mijn Alfen ACE meer rechten krijgt?
Of worden er op afstand in mijn laadpaal zaken vrijgegeven?
Weten jullie dat zo?

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:08
Fantomaz schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:34:
[...]

Ik wil zeker met die Modbus in EMS modus verder.
Het al dan niet "oversturen" van de stroom op basis van mijn programmering is een risico wat ik wel durf te nemen.

Maar dan het volgende probleem...
Heb ik die Licentie nodig om te kunnen schrijven/lezen in dat register?
Ik bedoel... Zorgt die licentie ervoor dat mijn Alfen ACE meer rechten krijgt?
Of worden er op afstand in mijn laadpaal zaken vrijgegeven?
Weten jullie dat zo?
info uit de evcc doc ivm Alfen:

"The "Active load balancing" license is required for external Modbus control of the charger. Enable "Active Load Balancing" and select "Energy Management System" as Data Source in the configuration. It is recommended to set "ValidityTime" ("TCP/IP EMS" menu) to 300s. When using "Double" charger both loadpoints need to be added. The the first port (or single) is accessable on ID 1, second port on ID 2."

• JP1980
helm71 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:19:
[...]

Voor wat het waard is:

Hoe vaak schrijf je naar die paal? Ik heb wel gemerkt dat je niet snel commando's achter elkaar moet sturen. In mijn home assistant heb ik ook een soort message queue gebouwd om commando's naar de laadpaal te sturen. De message queue wordt 1 voor 1 verwerkt, het volgende commando wordt pas verstuurd wanneer de laadpaal bevestigt dat de vorige wijziging is verwerkt. Dat gaat eigenlijk altijd goed. Maar zou mooi zijn als de integratie dat zou regelen.

• g-j-t
JP1980 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:46:
[...]

Hoe vaak schrijf je naar die paal? Ik heb wel gemerkt dat je niet snel commando's achter elkaar moet sturen. In mijn home assistant heb ik ook een soort message queue gebouwd om commando's naar de laadpaal te sturen. De message queue wordt 1 voor 1 verwerkt, het volgende commando wordt pas verstuurd wanneer de laadpaal bevestigt dat de vorige wijziging is verwerkt. Dat gaat eigenlijk altijd goed. Maar zou mooi zijn als de integratie dat zou regelen.
Dit is in de Homey App niet te regelen helaas. Ik zal dit eens opperen in het forum van de app bij Homey.

Ik zie net dat er recent ook een app is gemaakt die via modbus werkt.
https://community.homey.app/t/app-pro-nl-alfen-ev-single-pro-lader-homey-incl-loadbalancing/156582

[ Voor 17% gewijzigd door g-j-t op 15-07-2026 12:06 ]

• daniel96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:17
Hoi,

Ik heb een Alfen eve single pro line, iemand ervaring met joulou firmware/root certificaat uploaden via MyEve?

Mijn modelnummer begint met NG, ik zie in MyEve dat ik firmware kan uploaden maar is dat alleen voor alfen eve firmware updates oid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zp0PE28VSyHsy5AIofHYIJz2M9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tOwCviNDo32JV0WFVcfs6A5r.png?f=fotoalbum_large

• Fantomaz
Marcher schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:26:

info uit de evcc doc ivm Alfen:

"The "Active load balancing" license is required for external Modbus control of the charger. Enable "Active Load Balancing" and select "Energy Management System" as Data Source in the configuration. It is recommended to set "ValidityTime" ("TCP/IP EMS" menu) to 300s. When using "Double" charger both loadpoints need to be added. The the first port (or single) is accessable on ID 1, second port on ID 2."
Ik heb zojuist contact gehad met Eneco E-mobility en ik zou al een licentie moeten hebben voor Load Balancing.
Nu alleen nog de vraag hoe ik die waardes kan lezen/schrijven op de Alfen.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 17:08

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

furian88 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:08:
[Afbeelding] rechtstreeks vanaf de laptop.. na een reboot van de paal.. wat een fantastische firmware.. ik kan niet meer terug naar ocpp.. en hun kunnen er niet bij om de firmware up te daten of de netwerk instellingen voor goed te zetten.. wtf
169.254 zijn APIPA adressen (automatic private IP address) die krijgt je laadpaal als die geen DHCP adres krijgt.
Eerst dat goed krijgen.

ACE Installer ziet de laadpaal wel omdat dit via mDNS broadcast gaat.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• helm71
JP1980 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:46:
[...]

Het is het schrijven niet… de app polled elke 30 seconden… niet instelbaar….

• helm71
g-j-t schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Dit is in de Homey App niet te regelen helaas. Ik zal dit eens opperen in het forum van de app bij Homey.

Ik zie net dat er recent ook een app is gemaakt die via modbus werkt.
https://community.homey.app/t/app-pro-nl-alfen-ev-single-pro-lader-homey-incl-loadbalancing/156582
Yep… ik heb die inmiddels geïnstalleerd en als het een beetje lukt ga ik er dit weekeinde mee testen… ellende is dat als ik het goed begrijp de alb functie van de paal niet meer werkt in die modus… nou kan ik die zelf ook wel aansturen maar op zich heb ik liever dat de paal dat zelf regelt…

• g-j-t
helm71 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:13:
[...]

Yep… ik heb die inmiddels geïnstalleerd en als het een beetje lukt ga ik er dit weekeinde mee testen… ellende is dat als ik het goed begrijp de alb functie van de paal niet meer werkt in die modus… nou kan ik die zelf ook wel aansturen maar op zich heb ik liever dat de paal dat zelf regelt…
Klopt, het is kiezen. Dat is het met EVCC ook. De load balancing moet dan ook via Modbus.
In de omschrijving bij de Homey app worden hiervoor wel opties aangegeven.

Ik wil de app ook gaan testen (en dat ga ik ook doen) maar de noodzaak ervoor is bij mij een beetje weg. Het zonladen van Alfen wat ik tot nu toe niet werkend heb gekregen deed het vandaag na de update naar 7.4.2 ineens. Hij schakelde zelfs netjes tussen 1 en 3 fasen en hield een keurige NOM tijdens de hele laadsessie.

• Kusterse
daniel96 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:59:
Hoi,

Ik heb een Alfen eve single pro line, iemand ervaring met joulou firmware/root certificaat uploaden via MyEve?

Mijn modelnummer begint met NG, ik zie in MyEve dat ik firmware kan uploaden maar is dat alleen voor alfen eve firmware updates oid?

[Afbeelding]
Dat heb ik gedaan idd. Je hebt ace service installer nodig. Kun je downloaden bij Alfen. Een login met wachtwoord kun je daar ook krijgen. Of hier op het forum zwerft het ook ergens rond.

Je kunt het fwi bestand downloaden en installeren als firmware. Ik zie de link voor download al staan in je screenshot. Is even spannend maar lukte bij alle drie palen die ik beheer meteen.

• slingshot27
HyperBart schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:16:
[...]

Eric doe rustig :+

Een P1 pakketje wat periodiek op de P1 poort gezet wordt door een DSMR meter noemt men in het jargon een P1 telegram.

Verder volg ik @NoFate wel, wat is op hol slaan @slingshot27 ?
Het probleem ik dat de P1 waardes nier goed binnenkomen waardoor hij constant van de waarde die hij zou moeten laden (de hoeveelheid teruggeleverde energie) schiet naar de 11 kWh.

• slingshot27
JPD68 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Niet geheel duidelijk wat je probleem is, maar een soortgelijk bericht heb ik ook van Alfen gekregen na problemen met de Smart Meter waardes (zie enkele posts terug). Dit zou in 7.5 worden opgelost. Gelukkig komt het probleem bij mij sporadisch voor.
Dat zou heel fijn zijn als het is opgelost. Heb je een indicatie gekregen wanneer 7.5 uit zou moeten komen.

Het probleem komt overigens best vaak voor heb ik inmiddels op andere fora ontdekt en ook werkt de homewizard optie om daar de P1 waardes van te krijgen niet meer boven 7.1.

Alfen reageert naar mij toe totaal niet meer op de openstaande call.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-07 10:04
slingshot27 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:37:
[...]

Dat zou heel fijn zijn als het is opgelost. Heb je een indicatie gekregen wanneer 7.5 uit zou moeten komen.

Het probleem komt overigens best vaak voor heb ik inmiddels op andere fora ontdekt en ook werkt de homewizard optie om daar de P1 waardes van te krijgen niet meer boven 7.1.

Alfen reageert naar mij toe totaal niet meer op de openstaande call.
Helaas laten ze zich daarover niet uit.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• helm71
g-j-t schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:31:
[...]

Klopt, het is kiezen. Dat is het met EVCC ook. De load balancing moet dan ook via Modbus.
In de omschrijving bij de Homey app worden hiervoor wel opties aangegeven.

Ik wil de app ook gaan testen (en dat ga ik ook doen) maar de noodzaak ervoor is bij mij een beetje weg. Het zonladen van Alfen wat ik tot nu toe niet werkend heb gekregen deed het vandaag na de update naar 7.4.2 ineens. Hij schakelde zelfs netjes tussen 1 en 3 fasen en hield een keurige NOM tijdens de hele laadsessie.
Ik heb hem inmiddels draaien en de aansturing werkt. De paal Is ook rustiger en ik verwacht eigenlijk geen crashes meer (dat weet ik over een dag of natuurlijk pas echt).

Belangrijk is wel dat load balancing door de paal zelf niet meer werkt, dat neemt de app op homey over. Ook is groen laden (laden op zon) niet meer zonder mogelijk. MyEve geeft ook aan dat het via de app niet kan.

Je kunt dat natuurlijk prima nabouwen in homey maar native werkt het niet meer. Ik gebruikte dat niet vanuit de app dus ik heb daar geen last van.

• Fantomaz
Niet om me op te dringen O+ , maar om een (voor mij) belangrijke vraag niet in de vergetelheid te doen raken:
Weten jullie wat de definitie is van "Load Balancing" bij de Alfen?
En zit er verschil tussen deze Load Balancing, wat bij mijn contract in zou zitten en "Active Load Balancing"?

Maw, is load balancing iets waarvoor je die licentie moet hebben?
Of gaat dat alleen op bij Active load balancing?

Ik weet niet of het nu jargon is of dat er werkelijk een verschil bestaat. :?

• r2504
Voor alles wat betrekking heeft op het aanpassen van het laadvermogen (door software of de paal zelf) heb je een (active) load balancing licentie nodig. Beetje absurd wat mij betreft… ik noem zoiets basis functionaliteit.

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste