[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:

  • koffieprutje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 07:00
r2504 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:40:
Het staat los van je probleem maar waarom truukjes met aderparen splitsen, range extenders (geeft trouwens minder ruimte in je laadpaal en zou dus wel kunnen zorgen voor een hogere temperatuur), … waar je eigenlijk gewoon een netwerk kabel nodig hebt. De P1 kan je gewoon over het netwerk laten gaan via een HW P1
Goeie suggestie, was me niet bewust dat die HW P1 een optie was. De range extender zat er al in in bij het oude huis, maar het is met het splitsen van een aderpaar nog wel wat voller geworden inderdaad. Bovendien zal ie er ook wel net wat anders in gepropt zijn wat misschien ook net wat ongunstig is.
koffieprutje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:30:
Wat ik wel kan zien is dat er in mei nog een laadsessie is geweest waarbij tegelijkertijd werd geladen en de temperatuursensor bijne 70 graden registreerde....
Mijn vriendin corrigeerde me zojuist, we waren die dag weg. Nogmaals goed gekeken, die temperatuur klopt, maar het was niet tegelijk met een laadsessie. Dan denk ik dat m'n hypothese niet waar is. Tenzij er toch nog medetweakers zijn die een hogere max-waarde herkennen in hun eigen installatie.

  • balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:28
koffieprutje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:30:
Beste laadgenoten,

Ik heb de Alfen Eve Single Pro-Line laadpaal nu zo'n 3 jaar. Afgelopen december ben ik verhuisd en heb ik de laadpaal door een installateur laten verplaatsen.

Ik ben sinds dit voorjaar met Home Assistant aan het experimenteren, omdat ik géén tweede UTP kabel had laten meeleggen heb ik het trucje eerder beschreven toegepast om één aderpaar voor de P1 range extender te gebruiken en twee aderparen voor de netwerkaansluiting waardoor ik inmiddels al een aantal maanden de laadpaal monitor via HA.

Vorige week EVCC gaan draaien om wat actiever te gaan sturen op laden op zonne-energie, ook opende ik de ACE service installer waarbij hij steevast aangeeft dat er een nieuwe set backoffice-instellingen beschikbaar is? Ik klik dat altijd door maar heb me nooit erg gerealiseerd wat dat nu is.

Sindsdien wordt de laadpaal terwijl die niet is aangesloten regelmatig door de temperatuursensor afgeschakeld. Er staat dan een temperatuurmelding op het scherm en het is niet mogelijk een laadsessie te starten. De paal gaat in de middag al in de beveiliging, en zelfs als er een uur of twee een natte doek overheen hangt lukt het maar erg moeizaam om 'm voldoende terug te koelen. Via de ACE zie ik dat de grenswaarde is ingesteld op 57 graden.

Ja, we hebben natuurlijk een aantal warme dagen achter de rug. Echter de paal hangt nu aan de westzijde van de woning, bij ons vorige huis was het de zuidzijde van de woning en heb ik dit in de afgelopen 3 jaar nog nooit gezien.

Mijn hypothese is dat in die nieuwe instellingenset via de ACE de grenswaarde is verlaagd, maar ik kan dat niet terugzien in HA omdat ik die sensor niet actief monitorde. Wat ik wel kan zien is dat er in mei nog een laadsessie is geweest waarbij tegelijkertijd werd geladen en de temperatuursensor bijne 70 graden registreerde....

Is er een mede-tweaker die kan bevestigen dat er een hogere 'default' max temperature instelling is (geweest) vanuit een eerdere setup / set instellingen die hoger ligt dan 57 graden? Of is er iemand die succesvol en veilig een hogere waarde gebruikt? Ik was nu van plan de laadpaal te gaan verplaatsen naar de noordgevel, maar nu ik dit constateer weet ik niet of enkel dat voldoende zal zijn om niet op warme dagen alsnog die grenswaarde te overschreiden bij een instelling van 57 graden.

De firmwareversie waar de paal op draait is 6.4.0-4210 (dus nog van augustus 2023).
Bij mij staat ie op 100. Nooit problemen. Op de zaak staat ie op 80. Ik ga de paal thuis ook op 80 zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b75r6fvOPJ7PyMhvalqkFLAdZK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYNrn4iKfGth9kKuWcsqUxcz.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc


  • koffieprutje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 07:00
balblas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:55:
[...]

Bij mij staat ie op 100. Nooit problemen. Op de zaak staat ie op 80. Ik ga de paal thuis ook op 80 zetten.

[Afbeelding]
Bedankt balblas!

Ken je de oorsprong van die temperatuur bovengrens? Staat ie altijd al zo, heb je dat zelf ingesteld of is er bv een installateur geweest die iets gewijzigd heeft?

Sowieso interessant om vast te stellen dat die limietwaarde verschilt. Ben benieuwd of andere gebruikers nog andere waarden hebben.

Ik heb m deze middag ook waar hoger gezet om toch nog wat zonneenergie in de EV te stoppen.

  • balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:28
koffieprutje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:03:
[...]

Bedankt balblas!

Ken je de oorsprong van die temperatuur bovengrens? Staat ie altijd al zo, heb je dat zelf ingesteld of is er bv een installateur geweest die iets gewijzigd heeft?

Sowieso interessant om vast te stellen dat die limietwaarde verschilt. Ben benieuwd of andere gebruikers nog andere waarden hebben.

Ik heb m deze middag ook waar hoger gezet om toch nog wat zonneenergie in de EV te stoppen.
Ik heb ze zelf niet gewijzigd. Volgens mij heb ik minstens 1 van de palen ooit zelfs eens gereset naar fabriekswaarden, maar dat weet ik niet zeker meer.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc


  • Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 25-06 07:59
Hier ook op 80 (nooit iets aan gedaan)

  • mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:01
Kusterse schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:59:
Hier ook op 80 (nooit iets aan gedaan)
Hier 100. Nooit iets aan gedaan (Eneco eMobility installatie uit eind 2021).

  • Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:54
Hier stond de paal ook op 100, heb hem ook teruggeschakeld naar 80 :) Zelf geïnstalleerde paal met Eflux backoffice.

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mrdop schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:29:
[...]

Hier 100. Nooit iets aan gedaan (Eneco eMobility installatie uit eind 2021).
Zelfde Eneco eMobility backend hier, alleen dan met een Alfen Eve Single Pro uit 2024. Zojuist die drempelwaarde ook van 100 naar 80 gezet, gewoon omdat 't kán....

Lader hangt hier tegen de noordgevel van m'n huis en wordt middels ~1,5 Mtr. 5x6mm2 YMVK bekabeling gevoed vanuit de groepenkast over een 3PN-C20 (Eaton).

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 25-06-2026 09:41 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-06 10:57
Is er iemand hier in de regio Utrecht die ervaring heeft met het demonteren van de voorzijde van een Alfen Single Pro Line, koppelen van een laptop via kabel met Ace Installer software, en upgrade naar firmware 7.xx?

Context:
Ik heb er 1 aan mijn huis hangen, destijds zakelijk geplaatst via mijn werkgever. Na overname privé heb ik even geen elektrische auto gehad, nu rijd ik een EV. Ik dacht dat ik de Wifi makkelijk kon aanzetten door een reset van het laadpunt, maar blijkbaar (na contact ook met Alfen zelf) is dat niet mogelijk. Paal is van juli 2023, dus de module voor Wifi is wel hardware voor aanwezig.

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06 17:23
MarcoEV schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:29:
Is er iemand hier in de regio Utrecht die ervaring heeft met het demonteren van de voorzijde van een Alfen Single Pro Line, koppelen van een laptop via kabel met Ace Installer software, en upgrade naar firmware 7.xx?

Context:
Ik heb er 1 aan mijn huis hangen, destijds zakelijk geplaatst via mijn werkgever. Na overname privé heb ik even geen elektrische auto gehad, nu rijd ik een EV. Ik dacht dat ik de Wifi makkelijk kon aanzetten door een reset van het laadpunt, maar blijkbaar (na contact ook met Alfen zelf) is dat niet mogelijk. Paal is van juli 2023, dus de module voor Wifi is wel hardware voor aanwezig.
Er zitten 4 6 torx schroeven aan de achterzijde. Als je die los maakt, kan de kap er af, en kan je direct aan die ethernet aansluiting...

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-06 19:11
Tommie12 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Er zitten 4 torx schroeven aan de achterzijde. Als je die los maakt, kan de kap er af, en kan je direct aan die ethernet aansluiting...
6 torcx

  • Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
koffieprutje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:03:
[...]

.........................................................

Sowieso interessant om vast te stellen dat die limietwaarde verschilt. Ben benieuwd of andere gebruikers nog andere waarden hebben.

...............................................................
Hier staat hij ook vanaf installatie in 2022 op -25 en 100 graden. Nooit problemen mee gehad.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste