Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc
Ik heb nu GEEN toegang met MyEve en Eve Connect, een ping van 49 ms en geen pakketverlies.balblas schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:00:
[...]
Laat eens een hele dag een ping lopen en kijk of je time-outs hebt.
ping -t <ip-address laadpaal>
Lijkt me een netwerk probleem en niet een laadpaal probleem. Wellicht dat de Wi-Fi stack in firmware 7.4.0 wat kritischer is geworden en de verbinding met je Deco AP niet stabiel is.
Over uitgebreide tests heb ik eerder in dit onderwerp bericht.
De paal heeft wel een ip adres maar poort 443 is dicht, daar praat ie over met de apps. Dus pingen werkt maar kan niet communiceren. In de ace installer wordt ie wel getoond omdat ace installer ziet dat de paal in het netwerk hangt maar kan er niet mee praten. Vandaar de time out error bij een inlog pogingbvandewetering schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:13:
[...]
Ik heb nu GEEN toegang met MyEve en Eve Connect, een ping van 49 ms en geen pakketverlies.
Over uitgebreide tests heb ik eerder in dit onderwerp bericht.
Ik heb de Deco AP net een herstart gegeven en heb direct weer toegang.peetMvZ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:21:
[...]
De paal heeft wel een ip adres maar poort 443 is dicht, daar praat ie over met de apps. Dus pingen werkt maar kan niet communiceren. In de ace installer wordt ie wel getoond omdat ace installer ziet dat de paal in het netwerk hangt maar kan er niet mee praten. Vandaar de connection error bij een inlog poging
Met alsxtoevoeging dat ook als ik met MyEvecgeen toegang heb, de lader wel wordt gezien.
[ Voor 9% gewijzigd door bvandewetering op 12-06-2026 19:27 ]
Heb jij die Deco met een utp kabel verbonden met je paal. Of is jou paal draadloos?bvandewetering schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:25:
[...]
Ik heb de Deco AP net een herstart gegeven en heb direct weer toegang.
Heb jij die Deco met een utp kabel verbonden met je paal of is jouw paal draadloos?peetMvZ schreef op vrijdag 12 juni 2026
[ Voor 89% gewijzigd door peetMvZ op 12-06-2026 19:30 ]
De paal werk alleen via wifi, zoder utp kabel dus.peetMvZ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:27:
[...]
Heb jij die Deco met een utp kabel verbonden met je paal. Of is jou paal draadloos?
Probeer eens of poort 443 wel open staat als je geen verbinding met ACE of MyEve kunt krijgen:bvandewetering schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:28:
[...]
De paal werk alleen via wifi, zoder utp kabel dus.
Test-NetConnection -port 443 -ComputerName <ip laadpaal> -InformationLevel Detailed
Mijn resultaat:
Dus poort 443 is gewoon beschikbaar zelfs als ACE al verbinding heeft.
[ Voor 38% gewijzigd door balblas op 12-06-2026 19:37 ]
Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc
Dat is nu niet aan de orde omdat ik weer verbinding heb. Overigens is dit IT-jargon dat boven mijn pet gaat.balblas schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:34:
[...]
Probeer eens of poort 443 wel open staat als je geen verbinding met ACE of MyEve kunt krijgen:
Test-NetConnection -port 443 -ComputerName <ip laadpaal> -InformationLevel Detailed
Mijn resultaat:
[Afbeelding] Dus poort 443 is gewoon beschikbaar zelfs als ACE al verbinding heeft.
Voor mij is relevant dat de soort problemen die ik heb zijn begonnen na de update naar de nieuwe firmware versie. Voor deze update heb ik nooit problemen met toegang gehad.
Ik ben nog een in de resultaten van alle tests van de afgelopen dagen gedoken. Daarin blijkt steeds dat de test met het IP adres van de lader altijd het resultaat “connection refused“ oplevert, of ik nu met MyEve of Eve Connect wel of geen toegang tot de lader heb.bvandewetering schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:50:
[...]
Dat is nu niet aan de orde omdat ik weer verbinding heb. Overigens is dit IT-jargon dat boven mijn pet gaat.
Voor mij is relevant dat de soort problemen die ik heb zijn begonnen na de update naar de nieuwe firmware versie. Voor deze update heb ik nooit problemen met toegang gehad.
Ik heb daarom de volgende vragen:
1. Omdat de IP-verbinding altijd geweigerd wordt, staat poort 443 daarom niet altijd dicht?
2. Is poort 443 daarom überhaupt wel relevant voor de wifi-toegang van MyEve of Eve Connect tot de lader?
- in de ACE installer bij transacties zie ik zo'n 12k regels, van begin januari tot 24 februari 2026, de laatste regel is 'unknown', meterwaardes (deltas) ontbreken ook in deze regels, scrollen is zo goed als onmogelijk, dan bevriest de applicatie
- in de Eve Connect app zie ik alle (192) transacties van begin januari tot heden - en heb die maar gelijk veiliggesteld, daar zie ik alle transactie details incl meterwaardes/deltas
- sinds de koppeling aan TAP afgelopen woensdag wordt het ACE log continu volgezet met meldingen over een correctie van 13 seconden met random regelnummers (al deze meldingen hebben type 'info')
- in TAP zie ik inmiddels transacties tot halverwege april, er komen elke minuut zo'n 5 log updates bij, dit wordt langzaam bijgewerkt, het duurt ongeveer 45-50m per transactie die er bij komt
- er worden geen errors of warnings in het log gezet, echter dus wel 10000-en meldingen over transacties en ocpp
De melding in TAP log:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| { "connectorId": 1, "transactionId": 137148, "meterValue": [ { "timestamp": "2026-04-07T19:26:28Z", "sampledValue": [ { "value": "12045.070", "context": "Sample.Periodic", "measurand": "Energy.Active.Import.Register", "location": "Outlet", "unit": "kWh" } ] } ] } |
Hiernaast ook deze week afscheid genomen van ser2net ivm de vele foutmeldingen op de p1 poort, nu een Python DSMR proxy service geïnstalleerd, alle foutmeldingen zijn verdwenen en zo te zien in home-assistant en de log van de ACE installer betrouwbare/betere load-balancing
Whoop!
Ja dat is gebruikelijk. Om te voorkomen dat bij een outage van bijvoorbeeld het backoffice daarna alle laadpalen hun data dumpen en het systeem mogelijk meteen overbelast raakt zij er rando delays van maximaal 1 minuut tussen de retgels.marccom schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:21:
Ik wil mijn Alfen, Eve mini/single s-line, MY2019 via ethernet verbonden, firmware 7.3.0, geïnstalleerd in november 2025, tot van de week in plug-charge standalone modus, gaan delen en heb deze gekoppeld aan TAP. Dat koppelen is gelukt en werkt, echter vermoed ik issues met de reeds bestaande transacties in het systeem;
- in de ACE installer bij transacties zie ik zo'n 12k regels, van begin januari tot 24 februari 2026, de laatste regel is 'unknown', meterwaardes (deltas) ontbreken ook in deze regels, scrollen is zo goed als onmogelijk, dan bevriest de applicatie
- in de Eve Connect app zie ik alle (192) transacties van begin januari tot heden - en heb die maar gelijk veiliggesteld, daar zie ik alle transactie details incl meterwaardes/deltas
- sinds de koppeling aan TAP afgelopen woensdag wordt het ACE log continu volgezet met meldingen over een correctie van 13 seconden met random regelnummers (al deze meldingen hebben type 'info')
- in TAP zie ik inmiddels transacties tot halverwege april, er komen elke minuut zo'n 5 log updates bij, dit wordt langzaam bijgewerkt, het duurt ongeveer 45-50m per transactie die er bij komt
- er worden geen errors of warnings in het log gezet, echter dus wel 10000-en meldingen over transacties en ocpp
De melding in TAP log:JSON: rawIk las iets over txerase om het log te legen maar eigenlijk wil ik de transacties eerst veiligstellen. Is het gebruikelijk dat dit allemaal zo lang duurt? Systeem is al even compleet stroomloos gemaakt maar gaat vervolgens vrolijk / langzaam verder.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 { "connectorId": 1, "transactionId": 137148, "meterValue": [ { "timestamp": "2026-04-07T19:26:28Z", "sampledValue": [ { "value": "12045.070", "context": "Sample.Periodic", "measurand": "Energy.Active.Import.Register", "location": "Outlet", "unit": "kWh" } ] } ] }
Hiernaast ook deze week afscheid genomen van ser2net ivm de vele foutmeldingen op de p1 poort, nu een Python DSMR proxy service geïnstalleerd, alle foutmeldingen zijn verdwenen en zo te zien in home-assistant en de log van de ACE installer betrouwbare/betere load-balancing
De maximale delay is een setting die je kunt instellen in ace installer. Ik weet niet of dit een backoffice preset is.
Gewoon geduld hebben komt vanzelf goed.