[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 16:06
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:41:
[...]

Dit lijkt een beetje op de situatie bij mij.

Zo ongeveer de helft van de dag heb ik geen toegang tot MyEve, Eve Connect of de ACE Installer en de andere helft wel. Dit met de duidelijke aantekening dat dit een "omschakeling" zonder voor mij aanwijsbare oorzaak is. Als voorbeeld: gisteravond toen ik het voor het laatst probeerde had ik geen toegang, vanmorgen bij de eerste poging wel.

Het verschil is echter dat mijn laadpaal als stand alone is geïnstalleerd en alleen via wifi te benaderen is. ENECO kan hier dus zeker niet tussen zitten.

Eerder in dit onderwerp heb ik daar uitgebreider over bericht. De work around voor momenten dat ik toegang nodis is en de paal dat niet geeft, is, nog steeds, een herstart van het Deco AP die verbinding heeft met de paal. Ik schakel dus de laadpaal zelf niet uit en weer aan.
Laat eens een hele dag een ping lopen en kijk of je time-outs hebt.

ping -t <ip-address laadpaal>

Lijkt me een netwerk probleem en niet een laadpaal probleem. Wellicht dat de Wi-Fi stack in firmware 7.4.0 wat kritischer is geworden en de verbinding met je Deco AP niet stabiel is.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

Verwijderd

balblas schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:00:
[...]

Laat eens een hele dag een ping lopen en kijk of je time-outs hebt.

ping -t <ip-address laadpaal>

Lijkt me een netwerk probleem en niet een laadpaal probleem. Wellicht dat de Wi-Fi stack in firmware 7.4.0 wat kritischer is geworden en de verbinding met je Deco AP niet stabiel is.
Ik heb nu GEEN toegang met MyEve en Eve Connect, een ping van 49 ms en geen pakketverlies.

Over uitgebreide tests heb ik eerder in dit onderwerp bericht.

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:35
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:13:
[...]

Ik heb nu GEEN toegang met MyEve en Eve Connect, een ping van 49 ms en geen pakketverlies.

Over uitgebreide tests heb ik eerder in dit onderwerp bericht.
De paal heeft wel een ip adres maar poort 443 is dicht, daar praat ie over met de apps. Dus pingen werkt maar kan niet communiceren. In de ace installer wordt ie wel getoond omdat ace installer ziet dat de paal in het netwerk hangt maar kan er niet mee praten. Vandaar de time out error bij een inlog poging

Verwijderd

peetMvZ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:21:
[...]

De paal heeft wel een ip adres maar poort 443 is dicht, daar praat ie over met de apps. Dus pingen werkt maar kan niet communiceren. In de ace installer wordt ie wel getoond omdat ace installer ziet dat de paal in het netwerk hangt maar kan er niet mee praten. Vandaar de connection error bij een inlog poging
Ik heb de Deco AP net een herstart gegeven en heb direct weer toegang.
edit:
Met alsxtoevoeging dat ook als ik met MyEvecgeen toegang heb, de lader wel wordt gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2026 19:27 ]

• peetMvZ
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Ik heb de Deco AP net een herstart gegeven en heb direct weer toegang.
Heb jij die Deco met een utp kabel verbonden met je paal. Of is jou paal draadloos?

• peetMvZ
peetMvZ schreef op vrijdag 12 juni 2026
Heb jij die Deco met een utp kabel verbonden met je paal of is jouw paal draadloos?

[ Voor 89% gewijzigd door peetMvZ op 12-06-2026 19:30 ]

Verwijderd

peetMvZ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:27:
[...]

Heb jij die Deco met een utp kabel verbonden met je paal. Of is jou paal draadloos?
De paal werk alleen via wifi, zoder utp kabel dus.

• balblas
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:28:
[...]

De paal werk alleen via wifi, zoder utp kabel dus.
Probeer eens of poort 443 wel open staat als je geen verbinding met ACE of MyEve kunt krijgen:

Test-NetConnection -port 443 -ComputerName <ip laadpaal> -InformationLevel Detailed

Mijn resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Zv_t2e0JeOBZC1Z7ICQQhk_km4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfxovRWH0dthFnZtofjtLsBe.jpg?f=fotoalbum_large Dus poort 443 is gewoon beschikbaar zelfs als ACE al verbinding heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door balblas op 12-06-2026 19:37 ]

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

Verwijderd

balblas schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:34:
[...]

Probeer eens of poort 443 wel open staat als je geen verbinding met ACE of MyEve kunt krijgen:

Test-NetConnection -port 443 -ComputerName <ip laadpaal> -InformationLevel Detailed

Mijn resultaat:

[Afbeelding] Dus poort 443 is gewoon beschikbaar zelfs als ACE al verbinding heeft.
Dat is nu niet aan de orde omdat ik weer verbinding heb. Overigens is dit IT-jargon dat boven mijn pet gaat.

Voor mij is relevant dat de soort problemen die ik heb zijn begonnen na de update naar de nieuwe firmware versie. Voor deze update heb ik nooit problemen met toegang gehad.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:50:
[...]

Dat is nu niet aan de orde omdat ik weer verbinding heb. Overigens is dit IT-jargon dat boven mijn pet gaat.

Voor mij is relevant dat de soort problemen die ik heb zijn begonnen na de update naar de nieuwe firmware versie. Voor deze update heb ik nooit problemen met toegang gehad.
Ik ben nog een in de resultaten van alle tests van de afgelopen dagen gedoken. Daarin blijkt steeds dat de test met het IP adres van de lader altijd het resultaat “connection refused“ oplevert, of ik nu met MyEve of Eve Connect wel of geen toegang tot de lader heb.

Ik heb daarom de volgende vragen:

1. Omdat de IP-verbinding altijd geweigerd wordt, staat poort 443 daarom niet altijd dicht?

2. Is poort 443 daarom überhaupt wel relevant voor de wifi-toegang van MyEve of Eve Connect tot de lader?

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-07 23:41
Ik wil mijn Alfen, Eve mini/single s-line, MY2019 via ethernet verbonden, firmware 7.3.0, geïnstalleerd in november 2025, tot van de week in plug-charge standalone modus, gaan delen en heb deze gekoppeld aan TAP. Dat koppelen is gelukt en werkt, echter vermoed ik issues met de reeds bestaande transacties in het systeem;

- in de ACE installer bij transacties zie ik zo'n 12k regels, van begin januari tot 24 februari 2026, de laatste regel is 'unknown', meterwaardes (deltas) ontbreken ook in deze regels, scrollen is zo goed als onmogelijk, dan bevriest de applicatie
- in de Eve Connect app zie ik alle (192) transacties van begin januari tot heden - en heb die maar gelijk veiliggesteld, daar zie ik alle transactie details incl meterwaardes/deltas
- sinds de koppeling aan TAP afgelopen woensdag wordt het ACE log continu volgezet met meldingen over een correctie van 13 seconden met random regelnummers (al deze meldingen hebben type 'info')
- in TAP zie ik inmiddels transacties tot halverwege april, er komen elke minuut zo'n 5 log updates bij, dit wordt langzaam bijgewerkt, het duurt ongeveer 45-50m per transactie die er bij komt
- er worden geen errors of warnings in het log gezet, echter dus wel 10000-en meldingen over transacties en ocpp

De melding in TAP log:
JSON: raw
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{
  "connectorId": 1,
  "transactionId": 137148,
  "meterValue": [
    {
      "timestamp": "2026-04-07T19:26:28Z",
      "sampledValue": [
        {
          "value": "12045.070",
          "context": "Sample.Periodic",
          "measurand": "Energy.Active.Import.Register",
          "location": "Outlet",
          "unit": "kWh"
        }
      ]
    }
  ]
}
Ik las iets over txerase om het log te legen maar eigenlijk wil ik de transacties eerst veiligstellen. Is het gebruikelijk dat dit allemaal zo lang duurt? Systeem is al even compleet stroomloos gemaakt maar gaat vervolgens vrolijk / langzaam verder.

Hiernaast ook deze week afscheid genomen van ser2net ivm de vele foutmeldingen op de p1 poort, nu een Python DSMR proxy service geïnstalleerd, alle foutmeldingen zijn verdwenen en zo te zien in home-assistant en de log van de ACE installer betrouwbare/betere load-balancing :)

Whoop!

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02-07 22:36
marccom schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:21:
Ik wil mijn Alfen, Eve mini/single s-line, MY2019 via ethernet verbonden, firmware 7.3.0, geïnstalleerd in november 2025, tot van de week in plug-charge standalone modus, gaan delen en heb deze gekoppeld aan TAP. Dat koppelen is gelukt en werkt, echter vermoed ik issues met de reeds bestaande transacties in het systeem;

- in de ACE installer bij transacties zie ik zo'n 12k regels, van begin januari tot 24 februari 2026, de laatste regel is 'unknown', meterwaardes (deltas) ontbreken ook in deze regels, scrollen is zo goed als onmogelijk, dan bevriest de applicatie
- in de Eve Connect app zie ik alle (192) transacties van begin januari tot heden - en heb die maar gelijk veiliggesteld, daar zie ik alle transactie details incl meterwaardes/deltas
- sinds de koppeling aan TAP afgelopen woensdag wordt het ACE log continu volgezet met meldingen over een correctie van 13 seconden met random regelnummers (al deze meldingen hebben type 'info')
- in TAP zie ik inmiddels transacties tot halverwege april, er komen elke minuut zo'n 5 log updates bij, dit wordt langzaam bijgewerkt, het duurt ongeveer 45-50m per transactie die er bij komt
- er worden geen errors of warnings in het log gezet, echter dus wel 10000-en meldingen over transacties en ocpp

De melding in TAP log:
JSON: raw
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{
  "connectorId": 1,
  "transactionId": 137148,
  "meterValue": [
    {
      "timestamp": "2026-04-07T19:26:28Z",
      "sampledValue": [
        {
          "value": "12045.070",
          "context": "Sample.Periodic",
          "measurand": "Energy.Active.Import.Register",
          "location": "Outlet",
          "unit": "kWh"
        }
      ]
    }
  ]
}
Ik las iets over txerase om het log te legen maar eigenlijk wil ik de transacties eerst veiligstellen. Is het gebruikelijk dat dit allemaal zo lang duurt? Systeem is al even compleet stroomloos gemaakt maar gaat vervolgens vrolijk / langzaam verder.

Hiernaast ook deze week afscheid genomen van ser2net ivm de vele foutmeldingen op de p1 poort, nu een Python DSMR proxy service geïnstalleerd, alle foutmeldingen zijn verdwenen en zo te zien in home-assistant en de log van de ACE installer betrouwbare/betere load-balancing :)
Ja dat is gebruikelijk. Om te voorkomen dat bij een outage van bijvoorbeeld het backoffice daarna alle laadpalen hun data dumpen en het systeem mogelijk meteen overbelast raakt zij er rando delays van maximaal 1 minuut tussen de retgels.

De maximale delay is een setting die je kunt instellen in ace installer. Ik weet niet of dit een backoffice preset is.

Gewoon geduld hebben komt vanzelf goed.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:28
bij ons op kantoor ontgrendelen de laadpalen automagisch als een sessie klaar is. Dit zodat een naast gelegen auto daarna de paal kan gebruiken. Iemand enig idee hoe ik dit instel op mijn Eve Single Pro met behulp van MyEve?

(heb ook even met de zoekfunctie gezocht en geen antwoord gevonden)

• peetMvZ
peetMvZ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Laptop rechtstreeks aan paal, laptop vast ip adres gegeven in de range van de paal. Ik kan weer in de config van de paal met de ace service installer. Maar downgrade naar 7.3.0 blijft mislukken na 10% met de melding “couldn’t communicate with the device, please reboot de device.” Dit gedaan maar melding blijft. Op advies een oude ace service installer geïnstalleerd versie 4.0.0; zelfde probleem. Wifi stond uit gedurende alle pogingen. Please help?

[Afbeelding]
Communicatie probleem is soort van opgelost, kast open utp kabel eruit en er weer in en ik heb weer connectie, voor zolang als het duurt. Dit wordt voor mij nu een soort werkbare workaround voor als ik in de apps moet. Dat is niet zo vaak als alles goed werkt. Maar goed, door al het gepruts heb ik nu wel foutcode 202 bij 1 fase laden en loadbalacing werkt niet meer maar hé… we hebben voor hetere vuren gestaan 😜

Al met al had ik nooit de laatste firmware moeten installeren….want ik kan niet meer terug…..”dont’t fix what’s not broken”

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
Dag allen,

Ik heb een icu-eve-mini van de vorige bewoner overgenomen. Inmiddels heb ik de paal via ethernet verbonden met het netwerk en zie ik de paal in zowel ACE service installer als EVE connect. Van Eneco (de vorige beheerder heb ik een wachtwoord ontvangen (X8I1lAPRDrhTJ1[xxxxx]).

Nu heb ik een account gemaakt bij Alfen en kom ik in de ACE service installer. Vervolgens vraagt de applicatie om in te loggen om een wachtwoord. Ik kopieer het wachtwoord en krijg ik "The password for device ENECO_G31194' is incorrect! Please provide a valid password."

Via de Eve connect app krijg ik een zelfde melding.

Wat zou ik nu kunnen doen? Ik kan Eneco nog eens vragen om het nog eens te checken of zijn er anderszins oplossingen? Veel dank vast!

• balblas
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:39:
[...]

Ik ben nog een in de resultaten van alle tests van de afgelopen dagen gedoken. Daarin blijkt steeds dat de test met het IP adres van de lader altijd het resultaat “connection refused“ oplevert, of ik nu met MyEve of Eve Connect wel of geen toegang tot de lader heb.

Ik heb daarom de volgende vragen:

1. Omdat de IP-verbinding altijd geweigerd wordt, staat poort 443 daarom niet altijd dicht?

2. Is poort 443 daarom überhaupt wel relevant voor de wifi-toegang van MyEve of Eve Connect tot de lader?
Als poort 443 via de Test-NetworkConnection niet werkt zal je ook geen verbinding kunnen maken met 1 van je apps, die gebruiken namelijk diezelfde poort. En zul je het dus moeten zoeken op netwerk nivo.

Verwijderd

balblas schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Als poort 443 via de Test-NetworkConnection niet werkt zal je ook geen verbinding kunnen maken met 1 van je apps, die gebruiken namelijk diezelfde poort. En zul je het dus moeten zoeken op netwerk nivo.
Sorry, maar mijn testrsultaten zeggen m.i. toch echt is anders.

Wanneer ik het IP‑adres van de laadpaal test, krijg ik ALTIJD de melding dat de verbinding wordt geweigerd.

Dat gebeurt zowel wanneer de apps wél werken als wanneer ze niet werken.Dat laat zien dat deze IP‑test niets te maken heeft met de toegang van MyEve of Eve Connect. De apps kunnen namelijk prima werken terwijl de IP‑test wordt geweigerd.Daarnaast blijft een eenvoudige ping‑test ALTIJD stabiel, met apps met maar ook zonder verbinding met de paal..

Dat betekent dat de wifi‑verbinding gewoon goed is. Bovendien, de problemen zijn pas begonnen NA de software update. Daarvoor had ik nooit problemen met dezelfde wifi-verbinding

De problemen zitten m.i dus niet in mijn netwerk, maar in de nieuwe software van de laadpaal.

• balblas
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Sorry, maar mijn testrsultaten zeggen m.i. toch echt is anders.

Wanneer ik het IP‑adres van de laadpaal test, krijg ik ALTIJD de melding dat de verbinding wordt geweigerd.

Dat gebeurt zowel wanneer de apps wél werken als wanneer ze niet werken.Dat laat zien dat deze IP‑test niets te maken heeft met de toegang van MyEve of Eve Connect. De apps kunnen namelijk prima werken terwijl de IP‑test wordt geweigerd.Daarnaast blijft een eenvoudige ping‑test ALTIJD stabiel, met apps met maar ook zonder verbinding met de paal..

Dat betekent dat de wifi‑verbinding gewoon goed is. Bovendien, de problemen zijn pas begonnen NA de software update. Daarvoor had ik nooit problemen met dezelfde wifi-verbinding

De problemen zitten m.i dus niet in mijn netwerk, maar in de nieuwe software van de laadpaal.
Zou je eens screen shots van je IP tests kunnen posten?

Met name van

Test-NetConnection -port 443 -ComputerName <ip-address-laadpaal> -InformationLevel Detailed

Verwijderd

balblas schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Zou je eens screen shots van je IP tests kunnen posten?

Met name van

Test-NetConnection -port 443 -ComputerName <ip-address-laadpaal> -InformationLevel Detailed
“Ik heb nu zowel mét als zonder werkende verbinding met de apps een open‑poortcontrole gedaan op het IP adres van de lader.

In BEIDE gevallen worden NUL open poorten gevonden. Dit was dus het geval als ik MyEve of Eve Connect niet kon verbinden, maar ook met beide apps tegelijk verbonden.

Conclusie:

De wifi is stabiel (ping altijd goed), dus het probleem zit in de software van de laadpaal, niet in het mijn netwerk.

Q.E.D.

• waterpolo78
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:21
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:21:
[...]

“Ik heb nu zowel mét als zonder werkende verbinding met de apps een open‑poortcontrole gedaan op het IP adres van de lader.

In BEIDE gevallen worden NUL open poorten gevonden. Dit was dus het geval als ik MyEve of Eve Connect niet kon verbinden, maar ook met beide apps tegelijk verbonden.

Conclusie:

De wifi is stabiel (ping altijd goed), dus het probleem zit in de software van de laadpaal, niet in het mijn netwerk.

Q.E.D.
Ik heb vanaf eerste moment al het idee dat het aan de Alfen software moet liggen. Gelukkig heb ik een Standalone laadpaal en kan ik zelf terug naar firmware 7.3. Ik vind het dan vreemd dat een partij als Eneco een firmware versie pushed waarin verbinding problemen inzitten. Mogelijk komt de wijzigingsverzoek wel vanuit een provider?

Het zou logischer zijn dat als meerdere gebruikers problemen ervaren de oude goede werkende firmware 7.3 gepushed gaat worden.

Verwijderd

waterpolo78 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:17:
[...]

Ik heb vanaf eerste moment al het idee dat het aan de Alfen software moet liggen. Gelukkig heb ik een Standalone laadpaal en kan ik zelf terug naar firmware 7.3. Ik vind het dan vreemd dat een partij als Eneco een firmware versie pushed waarin verbinding problemen inzitten. Mogelijk komt de wijzigingsverzoek wel vanuit een provider?

Het zou logischer zijn dat als meerdere gebruikers problemen ervaren de oude goede werkende firmware 7.3 gepushed gaat worden.
Mijn paal is ook als standalone geïnstalleerd. Ik heb dus geen last van pushers als Eneco of andere partijen.

Heb jij de software al weer terug kunnen zetten naar versie 7.3? Mij is het nog niet gelukt. Het downloaden van de software wordt steeds vrijwel direct na het starten stopgezet met een foutmelding.

• peetMvZ
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Mijn paal is ook als standalone geïnstalleerd. Ik heb dus geen last van pushers als Eneco of andere partijen.

Heb jij de software al weer terug kunnen zetten naar versie 7.3? Mij is het nog niet gelukt. Het downloaden van de software wordt steeds vrijwel direct na het starten stopgezet met een foutmelding.
Hier precies hetzelfde, ik heb een Alfen ecu eve mini, de voorloper van de Alfen eve single s-line. Welke heb jij?

Verwijderd

peetMvZ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Hier precies hetzelfde, ik heb een Alfen ecu eve mini, de voorloper van de Alfen eve single s-line. Welke heb jij?
Ik heb een Single Pro Line, een paar maanden geleden nieuw gekocht en zelf aangesloten en geïnstalleerd als vervanger van een defecte paal.

• peetMvZ
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Ik heb een Single Pro Line, een paar maanden geleden nieuw gekocht en zelf aangesloten en geïnstalleerd als vervanger van een defecte paal.
Dank voor je reactie, dan ik iig uitsluiten dat het downgraden niet lukt omdat ik een ouder apparaat heb 👍🏻

• peetMvZ

[ Voor 85% gewijzigd door peetMvZ op 13-06-2026 22:50 ]

Verwijderd

peetMvZ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:17:
[...]

Dank voor je reactie, dan ik iig uitsluiten dat het downgraden niet lukt omdat ik een ouder apparaat heb 👍🏻
Uit reacties van MS Copilot op een aantal van mijn vragen heb ik het volgende kunnen destilleren:

Downgraden lukt alleen bij laadpalen die via een backoffice worden beheerd en niet als de paal standalone draait. In die modus accepteert firmware 7.4.0 geen oudere versies meer.

We kunnen dus slecht wachten op een fix van Alfen.

• Kusterse
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:59:
[...]

Uit reacties van MS Copilot op een aantal van mijn vragen heb ik het volgende kunnen destilleren:

Downgraden lukt alleen bij laadpalen die via een backoffice worden beheerd en niet als de paal standalone draait. In die modus accepteert firmware 7.4.0 geen oudere versies meer.

Heb mij Alfen double proline uit 2018 gewoon via Ace gedowngrade.Geen problemen mee gehad.

Let op met AI tools die hebben nogal de neiging te pleasen en je naar de mond te praten (hallucineren wordt dat genoemd).

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:36
Ja, heb ik ook al gezegd, geloof toch niet steeds die AI

Verwijderd

Kusterse schreef op zondag 14 juni 2026 @ 00:29:
[...]

Heb mij Alfen double proline uit 2018 gewoon via Ace gedowngrade.Geen problemen mee gehad.

Let op met AI tools die hebben nogal de neiging te pleasen en je naar de mond te praten (hallucineren wordt dat genoemd).
Ik las in een van je eerdere berichten "Zelf heb ik OCCP toegang tot mijn paal via Plugchoice." Je paal staat dus niet standalone. Correct me if I'm wrong.

Overigens stel ik slechts vragen aan AI en trek m'n eigen conclusies uit de antwoorden mede op basis van m'n eigen ervaringen.

• NoFate
ja, maar post ze dan hier niet aub, want ze kloppen niet, en andere mensen denken nu mss ook dat ze geen downgrade meer kunnen doen, houd je AI conclusies voor je eigen dan

Verwijderd

NoFate schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:32:
ja, maar post ze dan hier niet aub, want ze kloppen niet, en andere mensen denken nu mss ook dat ze geen downgrade meer kunnen doen, houd je AI conclusies voor je eigen dan
Sorry, dit is een onzinbericht.

Als je dit soort "instructies" plaats moet je daarbij in ieder geval ook aangeven aan wat er in MIJN berichten niet klopt en waarom niet. Wat dat betreft gaat 99% over de resultaten van testen die ik zelf heb uitgevoerd. Een sneer naar AI dat het niet klopt is in dit geval dus een sneer naar mij.

Overigens heb ik zelf (dus zonder AI-hulp) meerdere keren geprobeerd te downgraden, helaas steeds zonder resultaat. Ik denk dus niet dat het niet gaat, het gaat niet. Wat andere mensen daarover denken moeten ze zelf weten. Ja, bij sommige andere gebruikers is het wel gelukt. Maar zoek eens op bij hoeveel daarvan de paal als standalone stond ingesteld.

Maar goed, dit is sowieso het laatste bericht dat ik op Tweakers zal plaatsen. Fijne dag verder.

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:24
mrdop schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:08:
[...]

Ik heb hetzelfde. Na de 2e automatische update van 7.4 (na de 1e handmatig naar 7.3 gedowngrade maar helaas, Eneco update 'm gewoon weer naar 7.4) is de laadpaal sinds afgelopen maandag maar liefst 14x herstart....
Gisteren had ik opeens geen toegang meer tot de paal via HA, had ook een update gedaan van de switch waarop de laadpaal is aangesloten. Vanmorgen het poortje afgesloten en opnieuw geopend en hij werkt weer. Blijft vreemd deze versie. Hopelijk blijft hij nu een tijdje werken.

Arjan

[ Voor 3% gewijzigd door arjanhs op 14-06-2026 10:45 ]

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:10
Ik waardeer de verschillende meningen en bijdragen hier, ook als mensen kritisch zijn. Dat maakt de discussie juist nuttig.

Al hoop ik wel dat we het gesprek een beetje inhoudelijk en prettig houden, zonder dat het te persoonlijk of te scherp naar elkaar wordt. Dan blijft het voor iedereen makkelijker om mee te denken of een andere ervaring te delen.

Kritische reacties zijn dus prima, graag zelfs, maar laten we het niet te zuur maken hier ;)

Juist verschillende invalshoeken kunnen helpen, ook als iemand zelf voor een andere aanpak zou kiezen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• NoFate
Volledig mee akkoord, maar we hebben echt geen nood aan AI conclusies die niet onderbouwd zijn, hier komen posten dat bv 7.4 het niet meer toelaat om te downgraden , webservices die crashen, ... slaat nergens op, je moet dat onderbouwen door logs die je ziet en niet door AI aannames, die dingen horen hier niet thuis, daar hebben we een ander medium voor, zoals facebook

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:07
NoFate schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:08:
Volledig mee akkoord, maar we hebben echt geen nood aan AI conclusies die niet onderbouwd zijn, hier komen posten dat bv 7.4 het niet meer toelaat om te downgraden , webservices die crashen, ... slaat nergens op, je moet dat onderbouwen door logs die je ziet en niet door AI aannames, die dingen horen hier niet thuis, daar hebben we een ander medium voor, zoals facebook
Volgens mij is het ook vooral een troll. Alle hulp wordt afgeslagen en copilot is heilig volgens diegene ;)

• Kusterse
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:31:
[...]

Ik las in een van je eerdere berichten "Zelf heb ik OCCP toegang tot mijn paal via Plugchoice." Je paal staat dus niet standalone. Correct me if I'm wrong.

Overigens stel ik slechts vragen aan AI en trek m'n eigen conclusies uit de antwoorden mede op basis van m'n eigen ervaringen.
Mijn paal heeft idd occp via plugchoice.. Echter is dat niet de route die ik heb genomen voor downgraden.

Downgraden heb ik gewoon via de ACE service installer gedaan via mijn eigen lan netwerk ik gebruik dus geen 3/4g modem. Als ik zou willen kan ik via plugchoice een upgrade doen maar ik zou niet weten hoe te downgraden via plugchoice.

Er zijn dus mensen die een downgrade doen en daarna weer een nieuwe upgrade krijgen via Eneco. Die zullen Eneco moeten overtuigen het vinkje voor auto update uit te zetten.

Als downgraden helemaal niet lukt Is dat al geprobeerd met een directe verbinding met de paal?

Ik geloof gewoon niet dat het vinkje stand-alone op-zich het verschil maakt. Omdat ik de downgrade volledig lokaal en via mijn eigen lan netwerk heb uitgevoerd. Daar was geen enkel backoffice tool bij betrokken.

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:10
Kusterse schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:37:
[...]

Mijn paal heeft idd occp via plugchoice.. Echter is dat niet de route die ik heb genomen voor downgraden.

Downgraden heb ik gewoon via de ACE service installer gedaan via mijn eigen lan netwerk ik gebruik dus geen 3/4g modem. Als ik zou willen kan ik via plugchoice een upgrade doen maar ik zou niet weten hoe te downgraden via plugchoice.

Er zijn dus mensen die een downgrade doen en daarna weer een nieuwe upgrade krijgen via Eneco. Die zullen Eneco moeten overtuigen het vinkje voor auto update uit te zetten.

Als downgraden helemaal niet lukt Is dat al geprobeerd met een directe verbinding met de paal?

Ik geloof gewoon niet dat het vinkje stand-alone op-zich het verschil maakt. Omdat ik de downgrade volledig lokaal en via mijn eigen lan netwerk heb uitgevoerd. Daar was geen enkel backoffice tool bij betrokken.
Iedereen moet vooral ook tickets in blijven dienen bij Alfen. Dat hebben ze zelf ook al eens aangegeven. Zo weten ze wat er speelt. Ik denk ook dat Alfen zelf een grote partij als Eneco aan zal moeten stralen met deze info en die update push uit te zetten.

Is wel een aanname, maar hoe het vaak gaat als je contact opneemt met een partij als Eneco, je komt niet verder dan de klantenservice en die doet soms helemaal niets met een dergelijke melding, omdat het te specialistisch is. Voordat zoiets uitkomt bij de juiste afdeling, ben je een maand verder, nadat ze denken, goh, dit komt toch wel erg vaak terug. Met een beetje pecht komt het steeds bij iemand anders uit en is er weinig overleg met elkaar.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:05
Ik heb uitgevogeld waarom mijn load balancing niet functioneerde. Blijkbaar was de instelling Chameleon-MinCurrent veranderd naar 12A. Deze heb ik gewijzigd naar 6A. Misschien per ongeluk eens aangepast in home assistant het is op een touchscreen soms wel erg makkelijk een slider te verplaatsen i.p.v. scrollen.

• Demiesehv
  • Laatst online: 14:49
Ik heb een alfen eve single, die volledig beheerd word doorchargepoint kan er dus niks mee.

Nu is deze paal aangesloten op 1fase, obdertussen ia mijn meterkast aangepast naar 3 fase, kan ik dit makkelijk aanpassen? Naar 3 fase.

Krijg binnenkort volledig electfische

• peetMvZ
Iemand dit wel eens gezien? Sinds eergisteren heb ik ineens error code 202 in eve Connect bij 1 fase laden, bij 3 fase laden is alles ok (ik kan handmatig schakelen tussen 1 en 3fase in de meterkast) . De app geeft ook een verkeerde laadwaarde want op mijn kWh meter en in de auto app zie ik wel de goede waarde van 3,5kw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVTnvkVees3TbrkFh1l6LeWkgI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HyJ8aCDdqsgXkCOfJjiXDrAM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNPKpDFLLn0rAZ95cqyHfJvyk_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5eKpRtTepajzQLfORijsLuH.jpg?f=fotoalbum_large

• peetMvZ
Demiesehv schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:28:
Ik heb een alfen eve single, die volledig beheerd word doorchargepoint kan er dus niks mee.

Nu is deze paal aangesloten op 1fase, obdertussen ia mijn meterkast aangepast naar 3 fase, kan ik dit makkelijk aanpassen? Naar 3 fase.

Krijg binnenkort volledig electfische
Als je al een kabel hebt laten trekken voor een 3 fase aansluiting hoef je alleen nog maar een 3fase aardlekautomaat te (laten) plaatsen in je meterkast

• Mezelf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:47
Je moet ook wel fysiek een 3-fase alfen hebben. Ze hebben er met 1 en 3 fase.

• waterpolo78
  • Laatst online: 09:21
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:59:
[...]

ik heb standalone zonder backoffice en kan gelukkig gewoon downgrade uitvoeren.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:41
Mezelf schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:52:
Je moet ook wel fysiek een 3-fase alfen hebben. Ze hebben er 1 en 3 fase.
Echt? Ik weet niet beter dan dat ze allemaal 3 fase zijn?
Welke modellen zijn 1 fase dan?

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:10
remmuz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:37:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJf4LWX3MH_pGJ7Zben3FbUwYgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/usqk9qRjjZ32xFVNFWfoGRTx.png?f=fotoalbum_large

Allemaal 1-fase.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:33
JP1980 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:48:
Ik heb uitgevogeld waarom mijn load balancing niet functioneerde. Blijkbaar was de instelling Chameleon-MinCurrent veranderd naar 12A. Deze heb ik gewijzigd naar 6A. Misschien per ongeluk eens aangepast in home assistant het is op een touchscreen soms wel erg makkelijk een slider te verplaatsen i.p.v. scrollen.
Been there, done that... en er zijn zoveel instellingen dat je niet altijd direct ziet wat er is gewijzigd :?

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• peetMvZ
remmuz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:37:
[...]

Even kap eraf schroeven, dan zie je het snel genoeg aan het aantal stroomaansluitingen. 3fase heeft van links naar rechts: GroenGeel/grijs/zwart/bruin/blauw

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:06
danielrene schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:29:
Dag allen,

Ik heb een icu-eve-mini van de vorige bewoner overgenomen. Inmiddels heb ik de paal via ethernet verbonden met het netwerk en zie ik de paal in zowel ACE service installer als EVE connect. Van Eneco (de vorige beheerder heb ik een wachtwoord ontvangen (X8I1lAPRDrhTJ1[xxxxx]).

Nu heb ik een account gemaakt bij Alfen en kom ik in de ACE service installer. Vervolgens vraagt de applicatie om in te loggen om een wachtwoord. Ik kopieer het wachtwoord en krijg ik "The password for device ENECO_G31194' is incorrect! Please provide a valid password."

Via de Eve connect app krijg ik een zelfde melding.

Wat zou ik nu kunnen doen? Ik kan Eneco nog eens vragen om het nog eens te checken of zijn er anderszins oplossingen? Veel dank vast!
Inmiddels een oplossing gevonden?
Zit hier met hetzelfde scenario, heb een paal en een wachtwoord, maar ik kom er niet in :-(

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:39
ik heb sinds kort een macbook maar er is geen alfen versie voor.
via parallels draai ik windows. maar daarin lijkt hij de paal niet te vinden. ook niet als ik een vpn optuig zodat ik in zelfde subnet zit enz.

heeft hier iemand ervaring mee? ik kan mijn parallels op een air M5 ook niet in bridge zetten :(

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:24
remcoXP schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:10:
via parallels draai ik windows. maar daarin lijkt hij de paal niet te vinden. ook niet als ik een vpn optuig zodat ik in zelfde subnet zit enz.

heeft hier iemand ervaring mee? ik kan mijn parallels op een air M5 ook niet in bridge zetten :(
Beetje offtopic hier, maar je zou Broadcom (VMware) Workstation kunnen proberen, daarbij kun je de VM in verschillende netwerkmodes zetten en ook zodat hij een eigen IP krijgt en dus ook direct het netwerk op kan. Mogelijk dat dit wel werkt.

Arjan

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:15

Ik heb eerder geen problemen ondervonden met Parallels op een Air M1. Inmiddels gebruik ik een Windows 11 VM via mijn Synology NAS.

• remmuz
Ik heb sinds 2 dagen dat de LED op mijn Single S-line groen gaat knipperen als ik de laadkabel erin steek. Het maakt niet uit of de kabel dan al in de auto zit.
In de handleiding wordt een groene knipper LED niet genoemd. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Een nacht de spanning eraf heeft niet geholpen. Firmware versie is 7.2.0

• xs2paul
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-06 17:47
Hi, ik ben nieuw hier en heb sinds 1 mei 2026 een Alfen Eve Single Pro 1PH T2 met firmware 7.4.0-4401. Ik gebruik de paal in de plug&charge modus.

Ik laad m'n BMW i3 op met de originele kabel en voor m'n elektrische scooter gebruik ik een verloop (type 2 naar schuko)

Als ik de laadkabel of het verloop uit de paal trek dan start deze weer opnieuw op. Dit gebeurt 9 van de 10 keer. Bij firmware 7.3.0-4377 was dit ook al een probleem en ben ik naar 7.4.0-4401 gegaan.

Het is zelfs een keer voorgekomen dat de paal de laadtransactie niet geregistreerd heeft omdat deze opnieuw opstartte.

De paal is aangeschaft voor de ERE-certificaten.

Heeft iemand al een soortgelijk probleem gehad?

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
roelzadh schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:34:
[...]

Inmiddels een oplossing gevonden?
Zit hier met hetzelfde scenario, heb een paal en een wachtwoord, maar ik kom er niet in :-(
Nee, helaas nog niets.

Zijn er anderen die hier een beeld van hebben? Het betreft een Alfen ICU EVE Mini uit 2019. Ik heb van de backoffice een wachtwoord ontvangen van 28 tekens. Dat begint zo: X8I1lAPRDrhTJ[...]. Kan iemand mij zeggen of een dergelijke code van 28 tekens overeenkomt met de wachtwoorden die anderen ook hebben om in te loggen op de paal? (Ik kom dus wel in de service installer, maar niet in de paal). Of zou het kunnen dat dit mogelijk een ander wachtwoord is; bijvoorbeeld om later een password reset mee uit te voeren o.i.d.?

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-06 11:03
danielrene schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:42:
[...]

Nee, helaas nog niets.

Zijn er anderen die hier een beeld van hebben? Het betreft een Alfen ICU EVE Mini uit 2019. Ik heb van de backoffice een wachtwoord ontvangen van 28 tekens. Dat begint zo: X8I1lAPRDrhTJ[...]. Kan iemand mij zeggen of een dergelijke code van 28 tekens overeenkomt met de wachtwoorden die anderen ook hebben om in te loggen op de paal? (Ik kom dus wel in de service installer, maar niet in de paal). Of zou het kunnen dat dit mogelijk een ander wachtwoord is; bijvoorbeeld om later een password reset mee uit te voeren o.i.d.?
Van mijn Eve Single Pro-line, 3 phase is het default password 12 tekens en de password recovery code is 16, maar dat zijn degenen die ik bij de paal heb gekregen. Ik kan mij voorstellen dat Eneco hem heeft gereset in een nieuw wachtwoord. Heb je ook een username gekregen?

• Kusterse
[...]

Nee, helaas nog niets.

Bij de paal door Vattenfall geleverd ook 28 tekens wachtwoord.

PRC bestond toen nog niet

• peetMvZ

Oud Windows laptopje op de kop tikken 😬

• peetMvZ
[...]

Nee, helaas nog niets.

Als je nog verbinding hebt met de backoffice kan hun vragen om het wachtwoord te resetten

• peetMvZ
[...]

Nee, helaas nog niets.

Als je nog verbinding hebt met de backoffice kan je hun vragen om het wachtwoord te resetten. Bij verlies wachtwoord is dat volgens mij de enige manier

• RonaldTichelaar
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-07 10:07

Ik gebruik VMware (25H2) met WIN11 op een MacBook Pro M4, werkt probleemloos met de Alfen software. Wel even de netwerk adapter in Bridged modus zetten. Je kan ook nog even een USB-C naar Ethernet adapter gebruiken als het over wifi niet goed gaat.

• remmuz
remmuz schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:32:
Ik heb sinds 2 dagen dat de LED op mijn Single S-line groen gaat knipperen als ik de laadkabel erin steek. Het maakt niet uit of de kabel dan al in de auto zit.
In de handleiding wordt een groene knipper LED niet genoemd. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Ik heb een andere kabel kunnen lenen en nu werkt alles goed.
Dus ondanks dat het niet in de handleiding staat betekend een groene knipper LED blijkbaar dat er een probleem met de laadkabel is.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-07 11:01
remmuz schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:32:
Bij mij doet hij dat als hij backoffice niet kan bereiken… gebeurt af en toe en praktisch altijd gaat het vanzelf goed… als het te lang duurt krijg ik een time-out en gaat hij niet laden…

Dus wellicht even je netwerkverbinding nakijken ?

• remmuz
helm71 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:10:
[...]

Bij mij doet hij dat als hij backoffice niet kan bereiken… gebeurt af en toe en praktisch altijd gaat het vanzelf goed… als het te lang duurt krijg ik een time-out en gaat hij niet laden…

Dus wellicht even je netwerkverbinding nakijken ?
Ik heb geen backoffice. Eigenlijk is de paal ‘stand alone’, gewoon stekker erin en het laden start meteen.

• EJBOG
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-06 09:34
Mijn Alfen Eve Single Pro is in (nog) van de leasemaatschappij en zij (Eneco) hebben de update naar 7.4.0 uitgevoerd. De paal is via LAN (en ook SIM voor Eneco) verbonden. Daarnaast is er een 30m lange P1 kabel (via afzonderlijke UTP kabel) die overigens altijd goed werkte, ondanks de grote lengte.

Ik heb nu 2 problemen:
  • De laadpaal laadt nu alleen nog maar met 1,4 en 4,2 kW, dus 6A op 1 of 3 fasen.
  • Helaas werkt nu zonladen niet meer.
Eneco reageert niet op mijn mail en daarom heb ik weer firmware 7.3.0 via MyEve zelf geïnstalleerd. Helaas zijn de problemen daarmee niet teruggedraaid: in de Eve Connect app kan ik het vermogen niet hoger instellen dan 4,2kW. Ik heb gekeken naar de safe current in de MyEve app en deze staat ingesteld op 10A. Tevens heb ik als test load balancing volledig uitgeschakeld en daarmee ook zonladen uitgeschakeld, maar nog steeds kan ik de slider in EveConnect niet verder schuiven dan 4,2 kW. Ik heb de paal ook 2 uur stroomloos gemaakt als reset.

Op een of andere wijze lijkt de paal dus vast te zitten op 6A. Ik wil dit oplossen in 2 stappen:
  • Ten eerste wil ik het vermogen van 11 kW weer mogelijk maken.
  • Ten tweede wil ik zonladen weer beschikbaar maken.
Heeft iemand tips hiervoor?

• Mezelf
Kijk eens naar de tab „Geavanceerd“ en dan stroomibstellingen. Zowel voor het laadstation als de socket zul je daar allebei 16a willen hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Mezelf op 21-06-2026 11:05 ]

• EJBOG
Mezelf schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:02:
Kijk eens naar de tab „Geavanceerd“ en dan stroomibstellingen. Zowel voor het laadstation als de socket zul je daar allebei 16a willen hebben.
Deze waarden zijn tijdens de update nooit door mij veranderd maar in het geval dit door de update is gebeurd heb ik het evengoed gechecked; ze staan voor ‘laadstation’ en ‘socket 1’ op 16A.

• mrdop
  • Registratie: September 2006
Voor de zekerheid: verwijder Eve Connect helemaal en dan weer opnieuw installeren. Blijft soms hangen op oude settings/oid (althans bij mij).

• EJBOG
mrdop schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:11:
Voor de zekerheid: verwijder Eve Connect helemaal en dan weer opnieuw installeren. Blijft soms hangen op oude settings/oid (althans bij mij).
Ook gedaan, dat heeft geen gewenst effect gehad. De slider is maar tot 4,2kW te selecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSNnuLx5pohQN4JbgXtpPoiDII8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UqF847INSbAqRxLobniUFbuD.png?f=fotoalbum_large

• mrdop
Als je laadt, wat staat er in My Eve onder Monitoring en dan Limiting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Gc1t6DZoYMWjqvLoLFTjF6QIMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMN9Hwg5WH1khkdT8z57GJjE.jpg?f=fotoalbum_large

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:11
Update gedaan naar 7.4 en de auto er eens aangehangen. Gaat goed alleen het rare probleem wanneer ik op mijn telefoon in de Eve Connect app kijk voor het laadvermogen kapt de paal er ineens mee? Iemand die dit ook ervaart of kan simuleren?

• JP1980
EJBOG schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:42:
Mijn Alfen Eve Single Pro is in (nog) van de leasemaatschappij en zij (Eneco) hebben de update naar 7.4.0 uitgevoerd. De paal is via LAN (en ook SIM voor Eneco) verbonden. Daarnaast is er een 30m lange P1 kabel (via afzonderlijke UTP kabel) die overigens altijd goed werkte, ondanks de grote lengte.

Ik heb nu 2 problemen:
  • De laadpaal laadt nu alleen nog maar met 1,4 en 4,2 kW, dus 6A op 1 of 3 fasen.
Eneco reageert niet op mijn mail en daarom heb ik weer firmware 7.3.0 via MyEve zelf geïnstalleerd. Helaas zijn de problemen daarmee niet teruggedraaid: in de Eve Connect app kan ik het vermogen niet hoger instellen dan 4,2kW. Ik heb gekeken naar de safe current in de MyEve app en deze staat ingesteld op 10A. Tevens heb ik als test load balancing volledig uitgeschakeld en daarmee ook zonladen uitgeschakeld, maar nog steeds kan ik de slider in EveConnect niet verder schuiven dan 4,2 kW. Ik heb de paal ook 2 uur stroomloos gemaakt als reset.

Op een of andere wijze lijkt de paal dus vast te zitten op 6A. Ik wil dit oplossen in 2 stappen:
Ik had eerder een vergelijkbaar probleem en Eneco reageerde na 2 weken nadat ik het zelf al heb opgelost. Bij mij deed hij het vrijwel niet meer. Bij mij was het probleem een instelling iets van 'chameleon_max_current'. Die stond bij mij plotseling op 12A maar hoort 6A te zijn. Dit stopte vrijwel alles als je load balancing aan had staan of hele lage vermogens.

De instelling kan je wijzigen in de ACE installer, weet niet of deze beschikbaar is in EveConnect. Kleine kans dat je hetzelfde hebt hoor, denk dat ik hem zelf per ongeluk had aangepast maar het is het proberen waard.

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-07 12:08
EJBOG schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:42:

Ik heb nu 2 problemen:

Wat je kan proberen is de app 'Eve Connect' is verwijderen en terug installeren ik heb ongeveer ook zoiets eens gehad en dit was toen de oplossing!

• EJBOG
mrdop schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:28:
Als je laadt, wat staat er in My Eve onder Monitoring en dan Limiting?

[Afbeelding]
Zie onderstaande screenshot, de ‘stroom van socket’ wordt door de MyEve app als beperkend gezien. Deze staat echter wel op 16A ingesteld, zoals deze naar mijn weten altijd ingesteld stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcQmYVFr-iMsJm77yiRheXfrF_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ijk5jbsqosWJomTncugNuBZ3.jpg?f=fotoalbum_large

• Mezelf
Probeer eens op 15 te zetten, save. Misschien reboot. En dan terug op 16 zetten.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:28
Nog even een hulpvraag voor my Alfen Single Pro Cable. Hoe stel ik deze in dat de kabel automagisch ontgrendel na een laadsessie?

Bij ons op kantoor doen alle Alfen palen dit zodat palen vrijkomen voor andere gebruikers. Onlangs had ik een gast in onze BnB die klaar was met laden, maar de kabel werd niet vrijgegeven.

• EJBOG
JP1980 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Ik had eerder een vergelijkbaar probleem en Eneco reageerde na 2 weken nadat ik het zelf al heb opgelost. Bij mij deed hij het vrijwel niet meer. Bij mij was het probleem een instelling iets van 'chameleon_max_current'. Die stond bij mij plotseling op 12A maar hoort 6A te zijn. Dit stopte vrijwel alles als je load balancing aan had staan of hele lage vermogens.

De instelling kan je wijzigen in de ACE installer, weet niet of deze beschikbaar is in EveConnect. Kleine kans dat je hetzelfde hebt hoor, denk dat ik hem zelf per ongeluk had aangepast maar het is het proberen waard.
Mooie toevoeging die me verder deed zoeken, ik heb aan de ‘chameleon_max_current’ waarde niets veranderd, ik kon die entry niet vinden, ook niet na zoeken onder alle properties.

Ik ging in die properties wel wat rondneuzen en vond ‘Socket 1 - Max current (A) - float, die inderdaad op 6A stond. Wel gek, zie beide screenshots, in een deelmenu stond deze waarde op 16, maar onder properties op 6. Ik zou verwachten dat dit dezelfde entry betreft maar blijkbaar niet? Ik heb die waarde naar 16 aangepast. Toen werd meteen 11kW weer selecteerbaar in de Eve Connect. 1 probleem opgelost.

Binnenkort ga ik kijken of ik het zonladen weer kan oppakken. Misschien zitten er nog meer addertjes onder het gras tussen de tientallen waarden van het properties menu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLsuBwnsIHnx5O6Kg_AI8kyhbvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GC4QOE94vwm52cIVVQD1abWL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqhki2pRN-q2s59DAEu_f_NwMLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWnNiiZik6U1aEaRaW51lZdJ.jpg?f=fotoalbum_large

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:27
Vraag voor gebruikers van HA of Homey,

Ik heb 1,5 jaar geleden, na het in gebruik nemen van de Alfen Single Pro-line, geprobeerd deze in Homey op te nemen via de daarvoor bedoelde app in Homey. Dit gaat goed maar ik zag een groot aantal herstarts van de laadpaal. De paal herstart zichzelf een aantal keer per dag spontaan op he moment dat je hem alleen maar monitort.
Onlangs na diverse firmware updates van de paal dacht ik; laat ik het opnieuw proberen. Nu de API van de VAG groep eruit ligt en ik de auto zelf niet meer kan uitlezen, wil ik wel graag monitoren en evt. flows hierop baseren.
Ik merkte alleen direct weer de spontane herstarts. Ik heb destijds iets meegekregen dat de paal dit kwa hardware eigenlijk al niet aan kan? Zijn hier updates over? Ik lees ook veel problemen met integratie in HA, ontstaan hierbij ook herstarts?

• helm71
g-j-t schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:08:

Ik heb 1,5 jaar geleden, na het in gebruik nemen van de Alfen Single Pro-line, geprobeerd deze in Homey op te nemen via de daarvoor bedoelde app in Homey. Dit gaat goed maar ik zag een groot aantal herstarts van de laadpaal. De paal herstart zichzelf een aantal keer per dag spontaan op he moment dat je hem alleen maar monitort.
Onlangs na diverse firmware updates van de paal dacht ik; laat ik het opnieuw proberen. Nu de API van de VAG groep eruit ligt en ik de auto zelf niet meer kan uitlezen, wil ik wel graag monitoren en evt. flows hierop baseren.
Ik merkte alleen direct weer de spontane herstarts. Ik heb destijds iets meegekregen dat de paal dit kwa hardware eigenlijk al niet aan kan? Zijn hier updates over? Ik lees ook veel problemen met integratie in HA, ontstaan hierbij ook herstarts?
Ik had hier ook last van, problemen zijn opgelost door een betere splitter voor de p1 meter…herstarts zijn minimaal sindsdien, maar ze komen nog wel af en toe voor(wekelijks, niet dagelijks), lijkt op te lossen door de paal op modbus leveler besturen ipv via de api, ben ik zelf niet aan begonnen, werkt voor. In prima en ik bevraag de paal veel.. autoladen wordt op kwartierbasis aan en uit gezet bijvoorbeeld.

• IT982
  • Laatst online: 02-07 14:51
Hallo allemaal,

Ik wil graag een onderwerp aankaarten dat ons grote zorgen baart.

We beheren momenteel meer dan 300 laadpunten. Een groot deel daarvan is van Alfen, waaronder veel Eve Double Pro-lijn laders. Ik schrijf bewust anoniem omdat er nog steeds problemen zijn met Alfen en ik geen enkel bedrijf, locatie of persoon publiekelijk wil beschuldigen. Het gaat me niet alleen om mijn frustratie te uiten. Hoewel er na onze ervaringen tot nu toe wel enige frustratie is, wil ik vooral weten of andere exploitanten of installateurs soortgelijke problemen hebben ondervonden.

Het probleem dat ons momenteel het meest dwarszit is het volgende:

Bij verschillende Alfen Eve Double Pro-lijn laders laten de contactdozen of de bevestigingsschroeven van de Type 2-contactdozen geleidelijk los. Momenteel betreft dit meer dan 60 laadpunten. Het is dus geen softwareprobleem, geen probleem met de backend, geen probleem met de RFID-kaart en geen gebruikersfout, maar simpelweg een kwestie van de mechanische bevestiging van de contactdoos in de behuizing.

... We hebben onder andere de volgende problemen geconstateerd:

Stopcontacten met merkbare speling

Schroeven die niet meer vastzaten

Schroeven die al los zaten in de behuizing

Meerdere defecte inbouwdozen op meer dan één locatie

Op een veelgebruikte locatie vertoonde vrijwel elke geteste Alfen Double dit probleem

Het probleem lijkt niet duidelijk beperkt te zijn tot één productiejaar, batch of locatie. We gaan er momenteel vanuit dat het constant in- en uitpluggen krachten uitoefent op het stopcontact, die uiteindelijk worden overgedragen op de montage. Als de schroeven niet voldoende vastzitten om losraken te voorkomen, zal het stopcontact uiteindelijk speling gaan vertonen. En wanneer het stopcontact speling vertoont, rijst direct de volgende vraag: Wat gebeurt er met de afdichting?

Dit is waar het voor ons cruciaal wordt.

Op één locatie hadden we ook aanzienlijke vocht-/schimmelproblemen in de apparaten. Aanvankelijk verdachten we de afdichtingen. Later merkten we dat de stopcontacten los zaten. We vermoeden sterk dat een los stopcontact de afdichting kan aantasten. Of dit in elk geval de oorzaak is, kan ik niet met zekerheid vaststellen. Maar de combinatie van een los stopcontact, een mogelijk defecte afdichting en vocht in het apparaat is niet iets wat je zomaar kunt afdoen als "normale slijtage".

Wat het voor ons nog vreemder maakt, is het volgende:

Aanvankelijk werd het probleem met de afdichtingen onder garantie en slijtage gerekend. Nadat we echter de losse stopcontacten en de mogelijke gevolgen daarvan hadden aangekaart, en na intern overleg, gaven ze plotseling aan dat ze ons tegemoet wilden komen en de betreffende stations kosteloos wilden vervangen. Hiervoor moesten we de serienummers doorgeven.

Zodra we de serienummers hadden, werd de aanpak een stuk voorzichtiger. Een volledige vervanging was ineens niet meer aan de orde; in plaats daarvan overwogen ze individuele stopcontacten/onderdelen/service via partners/kosten.

Eerlijk gezegd vinden we dit niet kloppend. Als het gewoon normale slijtage betreft, waarom werd er dan überhaupt aan een volledige vervanging gedacht? En als het geen normale slijtage betreft, waarom wordt het dan behandeld alsof het in wezen ons probleem is?

Helaas hebben we al heel wat problemen met Alfen gehad, zelfs los van dit mechanische probleem.

We hebben enorme problemen ondervonden, vooral bij grotere installaties met Eve Double en het Smart Charging Network. Boven een bepaald aantal Double-wallboxen werd het instabiel. Rond de 17 wallboxen begonnen de bekende inlog- en toegankelijkheidsproblemen zich voor te doen. We kennen maar al te goed berichten als "bereikbaar, maar reageert niet op een inlogverzoek". Soms zijn er talloze pogingen nodig om verbinding te maken met een laadstation. Tijdens de initialisatie worden stopcontacten onjuist of in onmogelijke aantallen gedetecteerd. Bij 16 Double-wallboxen zijn er fysiek 32 laadpunten, maar de tool geeft gegevens weer die niet overeenkomen.

Natuurlijk werd onze infrastructuur ook verdacht. Switches, routers, kabels, alles wat je je maar kunt voorstellen. We hebben dan ook veel tijd geïnvesteerd in testen. Netwerkverkeer werd vastgelegd, PCAP-bestanden geanalyseerd en belastingen gesimuleerd met iPerf/UDP, die aanzienlijk hoger waren dan de belastingen die in de praktijk voorkomen. Zelfs onder extreem hoge belastingen ondervonden we 0% pakketverlies. Daarom zijn switches, routers en bekabeling voor ons geen plausibele verklaring meer.

Onze conclusie:

We hebben een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd in laadinfrastructuur, licenties, operationele kosten, technici en probleemoplossing. In de praktijk kunnen we delen ervan niet gebruiken zoals bedoeld. Wanneer er problemen ontstaan, duurt alles een eeuwigheid; supporttickets worden aangemaakt, gegevens worden verstrekt en vervolgens wordt er iets anders vermoed. En nu is er een mechanisch probleem aan het licht gekomen, wat voor ons aanzienlijk ernstiger is dan het softwareprobleem.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:26

Ik gebruik ook de Alfen app op de Homey, heb ook een slitter op de P1 poort (van Iungo), maar heb nooit last van herstarts van de laadpaal. Ik stuur de paal actief aan om op zon te kunnen laden. De standaard zonladen functie werkt niet omdat ik ook een thuisbatterij heb die stuur op nul op de meter.

• g-j-t
helm71 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Ik had hier ook last van, problemen zijn opgelost door een betere splitter voor de p1 meter…herstarts zijn minimaal sindsdien, maar ze komen nog wel af en toe voor(wekelijks, niet dagelijks), lijkt op te lossen door de paal op modbus leveler besturen ipv via de api, ben ik zelf niet aan begonnen, werkt voor. In prima en ik bevraag de paal veel.. autoladen wordt op kwartierbasis aan en uit gezet bijvoorbeeld.
Dank voor je reactie. Ik gebruik nu een Homewizard P1 splitter welke alleen wordt gevoed door de P1 meter nu. Dit werkt vooralsnog prima verder maar hier kan dus ook een probleem ontstaan? Welke spitter gebruik je nu?
De app van Homey bevraagd de paal volgens mij heel vaak. Je kan bijna live het afgegeven laadvermogen monitoren als hij aan het laden is. De resets gebeuren echter ook als er niets gebeurt.
De optie via modbus wil ik ook eens nader bestuderen. Om meer controle te krijgen heb ik ook al eens EVCC overwogen.

• g-j-t
deejeebv schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Ik gebruik ook de Alfen app op de Homey, heb ook een slitter op de P1 poort (van Iungo), maar heb nooit last van herstarts van de laadpaal. Ik stuur de paal actief aan om op zon te kunnen laden. De standaard zonladen functie werkt niet omdat ik ook een thuisbatterij heb die stuur op nul op de meter.
Tnx. Het kan dus wel goed gaan. Heeft je splitter een aparte voeding? Ik heb nu overigens twee verbindingen met de paal, enerzijds een netwerkkabel voor de load balancing aan de P1 meter en de andere is een netwerkkabel die is verbonden op een POE netwerkswitch. Mijn Alfen heeft ook wifi. Ik kan ook eens proberen hem daarmee uit te lezen.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:26
g-j-t schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Tnx. Het kan dus wel goed gaan. Heeft je splitter een aparte voeding? Ik heb nu overigens twee verbindingen met de paal, enerzijds een netwerkkabel voor de load balancing aan de P1 meter en de andere is een netwerkkabel die is verbonden op een POE netwerkswitch. Mijn Alfen heeft ook wifi. Ik kan ook eens proberen hem daarmee uit te lezen.
Ik heb geen voeding aan de splitter. Ik heb ook zowel netwerk aaansluting als aansluiting naar de P1. Mijn Alfen heeft geen Wifi (is al ruim 6 jaar oud). Ik draai firmware 7.1.6-4245

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:02
IT982 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:33:
Hallo allemaal,

knip...

Onze conclusie:

We hebben een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd in laadinfrastructuur, licenties, operationele kosten, technici en probleemoplossing. In de praktijk kunnen we delen ervan niet gebruiken zoals bedoeld. Wanneer er problemen ontstaan, duurt alles een eeuwigheid; supporttickets worden aangemaakt, gegevens worden verstrekt en vervolgens wordt er iets anders vermoed. En nu is er een mechanisch probleem aan het licht gekomen, wat voor ons aanzienlijk ernstiger is dan het softwareprobleem.
In vraag me af of Tweakers het forum is om dit aan te kaarten. Het lijkt me dat jullie eens serieus met Alfen om de tafel moeten gaan zitten (als dat nog niet is gedaan) en anders juridisch advies moeten inwinnen.

• IT982
WillemD61 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:56:
[...]

In vraag me af of Tweakers het forum is om dit aan te kaarten. Het lijkt me dat jullie eens serieus met Alfen om de tafel moeten gaan zitten (als dat nog niet is gedaan) en anders juridisch advies moeten inwinnen.
Helaas is dat met Alfen niet mogelijk. We hebben al talloze keren met Alfen gecommuniceerd, vergaderingen op locatie bijgewoond, conferenties gehouden, enzovoort. Alfen treuzelt; het probleem is dat hun mening alleen die van de klant is en dat ze niet reageren op verzoeken om verduidelijking.

Daarom heb ik besloten om verder onderzoek te doen om te zien of anderen soortgelijke ervaringen van deze omvang hebben gehad.

• JP1980
IT982 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Helaas is dat met Alfen niet mogelijk. We hebben al talloze keren met Alfen gecommuniceerd, vergaderingen op locatie bijgewoond, conferenties gehouden, enzovoort. Alfen treuzelt; het probleem is dat hun mening alleen die van de klant is en dat ze niet reageren op verzoeken om verduidelijking.

Daarom heb ik besloten om verder onderzoek te doen om te zien of anderen soortgelijke ervaringen van deze omvang hebben gehad.
Ik zou ze eerst 'heel expliciet' in gebreke stellen. Dit is nog redelijk laagdrempelig. Denk dat je beter een juridisch topic kan openen / zoeken.

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:38

YJB

IT982 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Misschien een apart topic? Dat valt waarschijnlijk meer op.

• IT982
Bedankt voor de tips! Ik zal het onderwerp dan opnieuw als een aparte thread plaatsen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:30
@IT982

Ik heb natuurlijk geen tientallen laders, maar mijn ervaring met de EVE single pro is ook niet probleemloos.

Ik heb een vaste kabel, maar had ook al een probleem door infiltratie van water. Ik was aanwezig bij de interventie, en kon vaststellen dat de grote dichting die rondom loopt slecht geplaatst was, en dat de dichting rond de afdekking waar normaal de stekker zit ontbrak.

Volgens de technicus was het niet de eerste keer dat hij dit zag en toch had hij die dichtingen niet bij... Bij een tweede interventie is dan de dichting geplaatst.

Vond het ontwerp niet zo robuust, dus als mijn leasepaal ooit afloopt... dan zal ik zelf wel voor iets beter zorgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• IT982
@Tommie12

Het spijt me dat u soortgelijke problemen ondervindt met lekkages in de inbouwdozen.

In ons geval leek het er eigenlijk op dat er pas achteraf vocht door de afdichtingen was gesijpeld. Een sterke aanwijzing hiervoor was dat de afdekking rond het stopcontact (misschien ook bij permanent geïnstalleerde kabels?) aan de binnenkant afgeschuind is. Dit betekent dat water zich in deze afschuining verzamelt en op de afdichting blijft liggen. Uiteindelijk kan het water dan door de afdichting heen worden geperst.

In ons geval past het probleem met de losse stopcontacten echter beter, aangezien de schimmel pas nu, na ongeveer 2,5 tot 3 jaar gebruik, is ontstaan. Dat is ruim voldoende tijd voor de stopcontacten om los te raken door een slechte fabricage/productontwerp, en voor water om pas na jaren binnen te dringen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:30
IT982 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:07:
@Tommie12

Het spijt me dat u soortgelijke problemen ondervindt met lekkages in de inbouwdozen.

In ons geval leek het er eigenlijk op dat er pas achteraf vocht door de afdichtingen was gesijpeld. Een sterke aanwijzing hiervoor was dat de afdekking rond het stopcontact (misschien ook bij permanent geïnstalleerde kabels?) aan de binnenkant afgeschuind is. Dit betekent dat water zich in deze afschuining verzamelt en op de afdichting blijft liggen. Uiteindelijk kan het water dan door de afdichting heen worden geperst.

In ons geval past het probleem met de losse stopcontacten echter beter, aangezien de schimmel pas nu, na ongeveer 2,5 tot 3 jaar gebruik, is ontstaan. Dat is ruim voldoende tijd voor de stopcontacten om los te raken door een slechte fabricage/productontwerp, en voor water om pas na jaren binnen te dringen.
Ik wou alleen maar aangeven dat ik het ontwerp van de 'box' en de dichtingen niet echt robuust vind.

Bij mij was er geen schimmel in de box, er stond gewoon 5cm water in...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• IT982
Tommie12 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:10:
[...]

Ik wou alleen maar aangeven dat ik het ontwerp van de 'box' en de dichtingen niet echt robuust vind.

Bij mij was er geen schimmel in de box, er stond gewoon 5cm water in...
Ik heb dat goed begrepen. Het is mogelijk dat mijn berichten niet 100% correct vertaald zijn.

Hoewel 5 cm water niet beter is dan schimmel, is het zelfs bijna gevaarlijker voor de gebruiker.

[ Voor 11% gewijzigd door IT982 op 22-06-2026 11:13 ]

• mrdop

Ik heb de Alfen app op de Homey ongeveer 6-8 maanden probleemloos gedraaid op firmware 7.3.0. Geen enkele herstart. Sinds Eneco mij 7.4.0 heeft gepushed weer elke dag min. 2 herstarts. Dus ik heb de app op de Homey maar weer uitgezet (en hoop dat Alfen dat hele ip/netwerk/webserver gebeuren gaat fixen in een nieuwe update).

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-07 12:29
mrdop schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Ik heb de Alfen app op de Homey ongeveer 6-8 maanden probleemloos gedraaid op firmware 7.3.0. Geen enkele herstart. Sinds Eneco mij 7.4.0 heeft gepushed weer elke dag min. 2 herstarts. Dus ik heb de app op de Homey maar weer uitgezet (en hoop dat Alfen dat hele ip/netwerk/webserver gebeuren gaat fixen in een nieuwe update).
Ik heb ook weer meerdere keren een herstart (om de 1u30min) sinds de update naar 7.4.0 op 21/6.
Steeds "watchdog reset" volgens de log.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d07dJ-eufPU_7sUOvVIT2YyhJRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vS3h0cz6BmOg6ccSD1yl2WYQ.jpg?f=fotoalbum_large
Daarom ben ik nu terug gedowngrade naar 7.3.0-4377 en volg ik het even terug op.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:33
Vandaag is er voor de tweede keer in een paar maanden tijd een probleem opgetreden met het uitlezen van de P1 meter waarde door de EV Lader (Alfen Eve Single S-line).
De vorige keer, zie: JPD68 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Ik zit nog steeds op FW 7.3.0-4377 aangezien de gemelde verbindingsproblemen met 7.4 en het ontbreken van tijd om hier voldoende aandacht aan te besteden. Uit navraag op het wereldwijde web lijkt dit een bug te zijn die juist in 7.3.0 opgelost zou moeten zijn. Ook zie ik geen CRC errors die als mogelijke oorzaak worden genoemd.

Wat gaat er mis: vanaf een bepaald tijdstip, vandaag rond 16.00 uur houdt de EV Lader de laatst uitgelezen P1 meter waarde vast. Vandaag was deze te laag (-2530 watt) waardoor de lader in de modus Green bleef laden terwijl er eigenlijk geen voldoende zonnestroom (>1400 watt) meer beschikbaar was. Alleen door een reboot gaat de EV Lader de juiste waarde weer uitlezen. De P1 meter zit op WiFi en de EV Lader is via een ethernet kabel aangesloten. Er is geen sprake van een ander subnet en er is ook communicatie mogelijk met de EV Lader als met de P1 meter zowel via HA als de apps van de leveranciers.

Mocht iemand nog een smart idee hebben waar dit aan kan liggen dan hoor ik het graag.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:58
IT982 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:33:
Hallo allemaal,

We beheren momenteel meer dan 300 laadpunten. Een groot deel daarvan is van Alfen, waaronder veel Eve Double Pro-lijn laders. Ik schrijf bewust anoniem omdat er nog steeds problemen zijn met Alfen en ik geen enkel bedrijf, locatie of persoon publiekelijk wil beschuldigen. Het gaat me niet alleen om mijn frustratie te uiten. Hoewel er na onze ervaringen tot nu toe wel enige frustratie is, wil ik vooral weten of andere exploitanten of installateurs soortgelijke problemen hebben ondervonden.

Het probleem dat ons momenteel het meest dwarszit is het volgende:

Bij verschillende Alfen Eve Double Pro-lijn laders laten de contactdozen of de bevestigingsschroeven van de Type 2-contactdozen geleidelijk los. Momenteel betreft dit meer dan 60 laadpunten. Het is dus geen softwareprobleem, geen probleem met de backend, geen probleem met de RFID-kaart en geen gebruikersfout, maar simpelweg een kwestie van de mechanische bevestiging van de contactdoos in de behuizing.

... We hebben onder andere de volgende problemen geconstateerd:

Stopcontacten met merkbare speling

Schroeven die niet meer vastzaten

Schroeven die al los zaten in de behuizing

Meerdere defecte inbouwdozen op meer dan één locatie

Op een veelgebruikte locatie vertoonde vrijwel elke geteste Alfen Double dit probleem

Het probleem lijkt niet duidelijk beperkt te zijn tot één productiejaar, batch of locatie. We gaan er momenteel vanuit dat het constant in- en uitpluggen krachten uitoefent op het stopcontact, die uiteindelijk worden overgedragen op de montage. Als de schroeven niet voldoende vastzitten om losraken te voorkomen, zal het stopcontact uiteindelijk speling gaan vertonen. En wanneer het stopcontact speling vertoont, rijst direct de volgende vraag: Wat gebeurt er met de afdichting?

Dit is waar het voor ons cruciaal wordt.

Op één locatie hadden we ook aanzienlijke vocht-/schimmelproblemen in de apparaten. Aanvankelijk verdachten we de afdichtingen. Later merkten we dat de stopcontacten los zaten. We vermoeden sterk dat een los stopcontact de afdichting kan aantasten. Of dit in elk geval de oorzaak is, kan ik niet met zekerheid vaststellen. Maar de combinatie van een los stopcontact, een mogelijk defecte afdichting en vocht in het apparaat is niet iets wat je zomaar kunt afdoen als "normale slijtage".

Wat het voor ons nog vreemder maakt, is het volgende:

Aanvankelijk werd het probleem met de afdichtingen onder garantie en slijtage gerekend. Nadat we echter de losse stopcontacten en de mogelijke gevolgen daarvan hadden aangekaart, en na intern overleg, gaven ze plotseling aan dat ze ons tegemoet wilden komen en de betreffende stations kosteloos wilden vervangen. Hiervoor moesten we de serienummers doorgeven.

Zodra we de serienummers hadden, werd de aanpak een stuk voorzichtiger. Een volledige vervanging was ineens niet meer aan de orde; in plaats daarvan overwogen ze individuele stopcontacten/onderdelen/service via partners/kosten.

Eerlijk gezegd vinden we dit niet kloppend. Als het gewoon normale slijtage betreft, waarom werd er dan überhaupt aan een volledige vervanging gedacht? En als het geen normale slijtage betreft, waarom wordt het dan behandeld alsof het in wezen ons probleem is?

Helaas hebben we al heel wat problemen met Alfen gehad, zelfs los van dit mechanische probleem.

We hebben enorme problemen ondervonden, vooral bij grotere installaties met Eve Double en het Smart Charging Network. Boven een bepaald aantal Double-wallboxen werd het instabiel. Rond de 17 wallboxen begonnen de bekende inlog- en toegankelijkheidsproblemen zich voor te doen. We kennen maar al te goed berichten als "bereikbaar, maar reageert niet op een inlogverzoek". Soms zijn er talloze pogingen nodig om verbinding te maken met een laadstation. Tijdens de initialisatie worden stopcontacten onjuist of in onmogelijke aantallen gedetecteerd. Bij 16 Double-wallboxen zijn er fysiek 32 laadpunten, maar de tool geeft gegevens weer die niet overeenkomen.

Natuurlijk werd onze infrastructuur ook verdacht. Switches, routers, kabels, alles wat je je maar kunt voorstellen. We hebben dan ook veel tijd geïnvesteerd in testen. Netwerkverkeer werd vastgelegd, PCAP-bestanden geanalyseerd en belastingen gesimuleerd met iPerf/UDP, die aanzienlijk hoger waren dan de belastingen die in de praktijk voorkomen. Zelfs onder extreem hoge belastingen ondervonden we 0% pakketverlies. Daarom zijn switches, routers en bekabeling voor ons geen plausibele verklaring meer.

Onze conclusie:

Het probleem bij de EVE Double dat de sockets loskomen is al langer bekend bij Alfen. Voor één klant zijn wij overal de boutjes op de sockets aan het vervangen door andere boutjes met een soort Loctite erop, en daarbij lijkt het erop dat het probleem niet meer voorkomt.
Je kunt deze boutjes bij Alfen bestellen.

Het probleem met SCN zie ik ook vaker. Ik raad klanten altijd aan dit niet te gebruiken wanneer de backoffice een laadplein op afstand ondersteunt; dat werkt veel stabieler.
Bij SCN moet je er rekening mee houden dat je niet zomaar een firmware kunt installeren. In de 6.x.x‑lijn werkt alleen 6.3.0 goed, en in de 7.x.x‑lijn werkt (voor zover ik weet) alleen 7.3.0 goed.

Zorg er altijd voor dat alle laders dezelfde firmware hebben en dat de gebruikte switch van goede kwaliteit is (en daarmee bedoel ik geen switch van €60).
Bij veel klanten helpt het om de switch wekelijks kort stroomloos te maken.

Hoe dan ook: dit zijn dingen die iets helpen, maar het zou beter zijn als Alfen dit gewoon een keer fixt.

• helm71
g-j-t schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Dank voor je reactie. Ik gebruik nu een Homewizard P1 splitter welke alleen wordt gevoed door de P1 meter nu. Dit werkt vooralsnog prima verder maar hier kan dus ook een probleem ontstaan? Welke spitter gebruik je nu?
De app van Homey bevraagd de paal volgens mij heel vaak. Je kan bijna live het afgegeven laadvermogen monitoren als hij aan het laden is. De resets gebeuren echter ook als er niets gebeurt.
De optie via modbus wil ik ook eens nader bestuderen. Om meer controle te krijgen heb ik ook al eens EVCC overwogen.
Hij is van “cedel”, ik heb er wel vier geprobeerd, ook homewizard (die het bij al mijn andere devices prima doet), dit was de enigste die werkte: https://webshop.cedel.nl/nl/Slimme-P1-splitter-geschikt-voor-alle-laadpalen#ProductReviewText

• koffieprutje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-06 08:04
Beste laadgenoten,

Ik heb de Alfen Eve Single Pro-Line laadpaal nu zo'n 3 jaar. Afgelopen december ben ik verhuisd en heb ik de laadpaal door een installateur laten verplaatsen.

Ik ben sinds dit voorjaar met Home Assistant aan het experimenteren, omdat ik géén tweede UTP kabel had laten meeleggen heb ik het trucje eerder beschreven toegepast om één aderpaar voor de P1 range extender te gebruiken en twee aderparen voor de netwerkaansluiting waardoor ik inmiddels al een aantal maanden de laadpaal monitor via HA.

Vorige week EVCC gaan draaien om wat actiever te gaan sturen op laden op zonne-energie, ook opende ik de ACE service installer waarbij hij steevast aangeeft dat er een nieuwe set backoffice-instellingen beschikbaar is? Ik klik dat altijd door maar heb me nooit erg gerealiseerd wat dat nu is.

Sindsdien wordt de laadpaal terwijl die niet is aangesloten regelmatig door de temperatuursensor afgeschakeld. Er staat dan een temperatuurmelding op het scherm en het is niet mogelijk een laadsessie te starten. De paal gaat in de middag al in de beveiliging, en zelfs als er een uur of twee een natte doek overheen hangt lukt het maar erg moeizaam om 'm voldoende terug te koelen. Via de ACE zie ik dat de grenswaarde is ingesteld op 57 graden.

Ja, we hebben natuurlijk een aantal warme dagen achter de rug. Echter de paal hangt nu aan de westzijde van de woning, bij ons vorige huis was het de zuidzijde van de woning en heb ik dit in de afgelopen 3 jaar nog nooit gezien.

Mijn hypothese is dat in die nieuwe instellingenset via de ACE de grenswaarde is verlaagd, maar ik kan dat niet terugzien in HA omdat ik die sensor niet actief monitorde. Wat ik wel kan zien is dat er in mei nog een laadsessie is geweest waarbij tegelijkertijd werd geladen en de temperatuursensor bijne 70 graden registreerde....

Is er een mede-tweaker die kan bevestigen dat er een hogere 'default' max temperature instelling is (geweest) vanuit een eerdere setup / set instellingen die hoger ligt dan 57 graden? Of is er iemand die succesvol en veilig een hogere waarde gebruikt? Ik was nu van plan de laadpaal te gaan verplaatsen naar de noordgevel, maar nu ik dit constateer weet ik niet of enkel dat voldoende zal zijn om niet op warme dagen alsnog die grenswaarde te overschreiden bij een instelling van 57 graden.

De firmwareversie waar de paal op draait is 6.4.0-4210 (dus nog van augustus 2023).

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:01
Het staat los van je probleem maar waarom truukjes met aderparen splitsen, range extenders (geeft trouwens minder ruimte in je laadpaal en zou dus wel kunnen zorgen voor een hogere temperatuur), … waar je eigenlijk gewoon een netwerk kabel nodig hebt. De P1 kan je gewoon over het netwerk laten gaan via een HW P1

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-07 23:41
Goed punt, ik heb hier ook al een aantal dagen temperatuurmeldingen met een icu mini (s-line single) op west geïnstalleerd, met witte kap, maar zonder display, de led knippert dan snel rood. In HA zie ik "Max Temperature 61.4c" (1 juli 2025). Als ik een jaargrafiek van de temperatuur pak zie ik dat 57.1 het hoogst is op 26 mei in 2026. In 2024 heb ik maar 1x een piek op 55c+ waar het in 2026 nu al een paar dagen in juni is voorgekomen. Zodra de temperatuur weer onder de 55 komt, meestal na 12:00 als de zon wegdraait, gaat het laden wel weer verder. Of 55 de standaard waarde is of dat ik per ongeluk de slider geraakt heb via mijn telefoon weet ik niet maar zou wel zomaar eens kunnen.

Ik heb geen P1 splitters hier, enkel een ethernetkabel, gelukkig nu met stabiele DSMR connectie na alle ellende met ser2net.

Whoop!

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste