Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 16:12
Brent schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:15:
[...]
Ga je in op mijn voorstel of niet? :)
Het heeft weinig zin om het te bespreken omdat het gewoon feiten zijn. Als Belgie zn kerncentrale niet hoefde te sluiten voordat de levensduur verlengd is of dat korter kon zouden ze dat wel gedaan hebben, ongeacht of jij denkt dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.
Juridisch gezien zijn dat heel verschillende dingen, een kerncentrale of een zonneweide. De duur en het soort prijsgaranties maken ze nauwelijks vergelijkbaar. Maar feit is: zon correleert niet zondermeer met energievraag, en als we daarvan veel installeren, wat zoals je aantoont we grootschalig doen, dan gaat de buffer behoefte ook omhoog.
Het tegendeel is waar. Overschotten zorgen dat je minder buffer nodig hebt. Overschotten betekenen dat je ook met een heel slap zonnetje of een heel slap windje toch nog genoeg energie opwekt om het land draaiende te houden, en dat je dus echt alleen op volledig windstille nachten opgeslagen/geimporteerde energie nodig hebt.
De energievraag voor verwarming is hoger dan die voor koeling. Airco's zijn in noordelijkere Europese landen tenslotte een betrekkelijk recent verschijnsel, waar kachels zo oud als de geschiedenis zijn. Die verschil in energievraag ligt volgens mij niet op schema elkaar uit te balanceren, waarmee, met zon als grote fractie in energiemix, de bufferbehoefte dus stijgt.
Koeling zit hem meer in industriele processen, zoals bijv. kerncentrales ;)

En ja, ik zeg niet dat er geen seizoenseffecten zijn, ik zeg alleen dat het lang niet zo hoog is als de huidige seizoenseffecten in de vraag naar gas suggereert. s Winters stijgt het aardgasverbruik met 400%, maar de energievraag slechts met 25%, dus het aardgasverbruik is geen juiste graadmeter.

[ Voor 46% gewijzigd door ph4ge op 09-05-2022 17:01 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
ph4ge schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Het heeft weinig zin om het te bespreken omdat het gewoon feiten zijn.
Dus een afwijzing. Nee, het juridisch kader en de eisen die daaruit volgen zijn verre van feiten, dat zijn keuzes.
[...]

Het tegendeel is waar. Overschotten zorgen dat je minder buffer nodig hebt.
Alleen als je ze kunt opslaan.
En ja, ik zeg niet dat er geen seizoenseffecten zijn, ik zeg alleen dat het lang niet zo hoog is als de huidige seizoenseffecten in de vraag naar gas suggereert. s Winters stijgt het aardgasverbruik met 400%, maar de energievraag slechts met 25%, dus het aardgasverbruik is geen juiste graadmeter.
In een all-renewable scenario zakt de productie ook in met de fractie die zon genereert. Dan zit je dus tegen de 50% verschil? Dat noem ik nogal een probleem.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Brent schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:35:
Dus een afwijzing. Nee, het juridisch kader en de eisen die daaruit volgen zijn verre van feiten, dat zijn keuzes.
Dit is nergens op gebaseerd, maar goed lets agree to disagree.
Brent schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:35:
Alleen als je ze kunt opslaan.

[...]

In een all-renewable scenario zakt de productie ook in met de fractie die zon genereert. Dan zit je dus tegen de 50% verschil? Dat noem ik nogal een probleem.
Ik heb het idee dat je het punt van overschotten niet snapt.

Stel, je hebt een overschot van 100%, 200% je energiebehoeft. Dat betekent dat het slappe zonnetje waar jij naar verwijst, die de productie met 50% verlaagt, nog steeds 100% van de behoefte oplevert. Opslag is hier geen factor in.

Jij lijkt te denken dat je in een all renewables scenario alleen energie opwekt als er een stralende zon of harde wind is en dat de rest door opslag gedekt wordt. Door overcapacateit en interconnecties hebben we alleen een uitdaging als het volledig windstil en donker is, niet alleen hier maar in heel Europa op zowel land als zee (en waarschijnlijk Noord Afrika in de toekomst). De overcapaciteit zorgt er voor dat we zelfs met slappe windjes en slappe zonnetjes nog voldoende energie produceren en dat we alleen voor relatief korte periodes alternatieven nodig hebben (waar bijv. waterkracht ook heel geschikt voor is).

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Brent als ik naar dit plaatje kijk (prijzen voor vandaag 13:00-14:00) dan denk ik niet dat het jammer is dat we te veel opwekken, maar dat het jammer is dat we het niet voor €202/MWh aan de Zwitsers kunnen verkopen. Zo gaan ze nooit de pumped storage vol laten lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LXvERaMMHMFZBO63qatxzX9agQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/czLIraSkdGAzdmwtVjNdwSRb.png?f=user_large

edit: hoe komt dit in dit topic terecht :)
Ik stel voor het vervolg in Energie - crisis & actualiteit te doen, tenzij er een duidelijke link met Russisch gas is?

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 10-05-2022 13:41 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
ph4ge schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:43:

[...]

Ik heb het idee dat je het punt van overschotten niet snapt.
Ik denk dat jij het punt van de tekorten niet snapt. Staatjes van energiemixes zijn wat misleidend, want renewables hebben een belangrijke tijdsafhankelijkheidcomponent: op het enige moment kunnen ze 100% van de vraag leveren, op andere momenten bijna niets. De fractie zon is bijv. nutteloos om in de wintervraag te voldoen. Daar moet over een buffer tussen of een link. Dat eerste is zo'n beetje een even traag proces als nieuwe kerncentrales bouwen, en het tempo van de uitbouw van die interconnects voldoen ook niet aan de vraag. Bovendien, case in point, zijn er politieke problemen met een aantal logische locaties van renewables buiten de Unie.

Als je zegt: we kunnen het binnen de Unie oplossen (en laten we Zwitserland daar maar even bij rekenen ;)), ook dan zijn de interconnects bij lange na niet genoeg. Ja, helemaal voor die te versterken, maar dat is ook niet snel geregeld.

@Proton_ Je hebt gelijk dat we erg ver van het verband met Russisch gas wegdrijven. Laten we het erop houden dat we nog geen alternatief hebben gevonden tot op de gewenste termijn gerealiseerd kan worden. En ook dat op de middellange termijn er paden nog onvoldoende ingeslagen worden (interconnects, opslag). De vraag daar is of er gewerkt wordt aan het (significant) versnellen van die zaken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

ER is een aanvullende uitdaging die het geheel complexer maakt. We kunnen hele stukken landbouwgrond vullen met zonnepanelen maar de oorlog tussen Rusland en Oekraine gaat ook een flinke deuk slaan in de voedselzekerheid en de voedselprijs.

EN ook al hebben we hier in NL genoeg, dan zijn er wel landen waar dat niet zo is en kun je flinke migratiestromen verwachten.

DIe panelen kunnen beter op de daken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De gastoevoer lijkt wat afgeknepen te gaan worden, 1 van de grote aanvoer leidingen vanuit Rusland die door Oekraine lopen wordt mogelijk afgeschakeld:
Ukraine have to stop gas transit through the Sokhranivka station as no access to equipment at occupied territories
https://www.ukrinform.ua/...z-stanciu-sohranivka.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:37
Overcapaciteit in renewables gaat gewoon onderdeel van de strategie zijn simpelweg omdat het goedkoper is / zal zijn dan opslag of fossiel. YouTube: Rethinking Energy -- 100% Solar, Wind and Batteries Is Just The Begi...

En PV kan heel goed werken in combinatie met agricultuur. YouTube: Agrivoltaics. An economic lifeline for American farmers?

Ik denk dat er nog veel misperceptie is over kosten. Natuurlijk zijn er grote uitdagingen, maar bij deze gasprijzen is het zeker mogelijk.. En we moeten er toch vanaf uiteindelijk. Niet alles is morgen of volgend jaar opgelost, maar we moeten ergens starten. En hoe meer overcapaciteit hoe aantrekkelijker balance shifting en storage kan worden. Onderschat de mensheid en de marktwerking niet.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant: Na ‘misbruik’ door Russische bezetters draait Oekraïne de oostelijke gaskraan dicht.
Het Oekraïense gasnetwerk is inzet geworden in de oorlog met Rusland. De netwerkbeheerder van de Oekraïne schakelde woensdagochtend een belangrijk compressiestation uit in het door Rusland bezette oosten van het land. Dat treft vooral Slowakije, Oostenrijk en Italië.
Het zorgde eventjes voor een hobbel in de gasprijs, maar de markt verwacht dat de gasbehoefye via Belarus kan worden afgedekt:
Door het besluit van de netwerkbeheerder GTSOU om compressiestation Sokhranovka wegens ‘overmacht’ te sluiten, zou de gasstroom in de Soyuz-pijplijn zijn stilgevallen. Door die pijplijn vloeit normaal ongeveer een derde van al het gas dat via Oekraïne naar Europa gaat.

Na de aankondiging steeg de gasprijs in Europa tijdelijk, om direct weer terug te zakken tot het niveau van de laatste weken. ‘De markt gaat ervan uit dat het gas ook via andere routes Europa kan bereiken’, zegt energie-expert Jillis van den Beukel. ‘Bijvoorbeeld via Belarus en Polen.’
De Volkskrant ziet dit als een nieuwe fase in de oorlog. Ondanks de afhankelijkheid van de inkomsten van Rusland en Oekraïne wordt het nu ingezet als strategisch wapen. Nu is die nieuwe fase natuurlijk al door Rusland zelf ingeluid door al op 27 April de gastoevoer naar Polen en Bulgarije af te sluiten (NRC). Die "nieuwe fas is dus al een week of twee onderweg:
De afsluiting markeert een nieuwe fase in de Oekraïense oorlog. Nog niet eerder was het gasnetwerk zo duidelijk een strategisch wapen binnen het conflict. Over en weer zijn Rusland en Oekraïne erg afhankelijk van de inkomsten die handel en transport van het gas opleveren.

Netbeheerder GTSOU grijpt nu toch in, omdat de Russische bezettingsmacht in de regio Loehansk de Soyus-pijplijn zou ‘misbruiken’. De strijders zouden maandag hebben afgetapt. ‘Door die diefstal kunnen wij de gastoevoer via die route niet meer verantwoorden.’
Details over dat misbruik geeft de Volkskrant niet. Omdat Oekraïne zelf geen gas aan de leiding onttrekt is er dus geen bestaande infrastructuur die makkelijk gas kan aftappen. Dit maakt mij wel nieuwsgierig naar de aard van het misbruik.
De Soyuz-pijplijn is vooral belangrijk voor de doorvoer van Russisch gas naar Europa en heeft verder geen rol in de gasvoorziening van Oekraïne zelf. De beheerder van het Oekraïense gasnet heeft het Russische staatsgasbedrijf Gazprom gevraagd om het gas voortaan via de andere, meer noordelijke pijpleiding aan te voeren. Die route via het zogenoemde Zudzha-compressiestation loopt wel geheel over door Oekraïne gecontroleerd grondgebied.
De Russen piepen dat ze onvoldoende transportcapaciteit hebben maar beloven tegelijkertijd hun contracten na te komen
Volgens de Russen zou die Zudzha-route onvoldoende capaciteit hebben om de weggevallen gastoevoer op te vangen. GTSOU wees er fijntjes op dat er vorig jaar, toen er werkzaamheden waren aan de leidingen in het oosten van het land, veel meer gas door Zudzha stroomde dan op dit moment door Oekraïne in totaal.

In een reactie op de afsluiting van de verzekerde het Kremlin dinsdag dat alle Gazprom alle contracten gewoon zal nakomen. Een conclusie die de handelaren op de gasmarkt dus al eerder die dag hadden getrokken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

En deel 2, Rusland verzint zijn eigen sancties.
Gazprom meldt dat het de gastoevoer naar Europa via de Jamal-pijpleiding volledig heeft afgesloten. Het besluit is een gevolg van gisteren afgekondigde Russische sancties tegen Gazprom-dochterbedrijven in de rest van Europa. Een aantal van die bedrijven, zoals het Duitse Gazprom Germania, zijn onder controle gesteld van lokale overheden.
https://www.volkskrant.nl...export-oekraine~b06971d3/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant Liveblog
19:48
Rusland levert vanaf zaterdag geen elektriciteit meer aan Finland

Het Russische bedrijf RAO Nordic zal morgen de elektriciteitslevering aan Finland opschorten. Het nutsbedrijf schrijft in een verklaring dat het ‘gedwongen is om de invoer van elektriciteit voorlopig op te schorten’. De reden voor de stop zouden betalingsproblemen zijn.

De Finse netbeheerder Fingrid wijst ook op betalingsproblemen en stelt dat het Russische bedrijf al sinds 6 mei geen geld meer heeft gehad van Nord Pool, een Europese beurs voor het verhandelen van stroom. RAO Nordic zegt dat deze ‘uitzonderlijke’ situatie zich voor het eerst voordoet.

Volgens Fingrid vormt de leveringsstop geen probleem omdat de Russische elektriciteit maar 10 procent van de Finse stroomvoorziening beslaat. Finland wil de komende tijd meer elektriciteit uit Zweden importeren en ook zelf meer stroom opwekken.

Het nieuws komt te midden van oplopende spanningen over de wens van Finland om zich bij de Navo aan te sluiten. Helsinki maakte gisteren bekend dat Finland Navo-lid wil worden, ondanks Russische dreigementen. Daarop reageerde Moskou dat Rusland het Finse lidmaatschap ‘zeker’ als een bedreiging zou zien en ‘gedwongen zou worden om stappen te nemen’.

Redactie/Reuters
Dit is dan een stuk van reactie die Rusland aan Finland in het vooruitzicht had gesteld na haar aanvraag van het Navo lidmaatschap. Het gebaar heeft alleen niet veel uitwerking en dus symbolische waarde.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09
Timmerfrans doet ook mee: https://www.telegraaf.nl/...russisch-gas-te-vervangen

Juist ja. Net als we met zijn allen zeggen: die bomen hebben we nodig, zo hernieuwbaar is dat niet, krijg je dit.

8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
De_Bastaard schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:22:

Juist ja. Net als we met zijn allen zeggen: die bomen hebben we nodig, zo hernieuwbaar is dat niet, krijg je dit.

8)7.
Ik kan me haast niet voorstellen dat biomassa nog als een lange termijn en grootschalige oplossing wordt gezien. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat op de korte termijn meer hout mee te stoken in kolencentrales helpt om een stukje onafhankelijkheid te creëren en wellicht wat milieuschade te beperken.

Biomassa in elektriciteitopwekking zou over 10 jaar bijna verdwenen moeten zijn net als de grote kolencentrales waarin het in voornamelijk verbrand wordt. Alleen kleinschalige biomassacentrales die lokaal bioafval verbranden zijn voor de meeste mensen aanvaardbaar op de iets langere termijn, maar die gaan geen wereld van verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Russia’s gas transmission system operator PJSC Gazprom does not use the already paid capacity at the Sudzha interconnection point, artificially restricting gas supplies to Europe.
Het spel met gas leveren/niet leveren is weer aan de gang.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:22:

8)7.
Welke bossen wil hij precies kappen om als alternatief te kunnen dienen voor Russisch gas?
Ongelooflijk wat een naiviteit, eigenlijk bijna boosaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:08

Onbekend

...

Vanuit het andere topic:
hoevenpe schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Er wordt gewoon gepraat, de belangen zijn te groot:

[...]

Over 4 maanden begint de herfst en onze gasreserves zijn zorgwekkend laag, Duitsland weigert kerncentrales te heropenen en kiest voor vervuilende kolen als backup.

Als dit onze daadkrachtige reactie is hoeft Poetin alleen maar te wachten...
Het EU-doel is dat de gasopslag per land vóór de winter voor minimaal 80% gevuld moet zijn.
Nederland biedt zelfs een subsidie aan om bedrijven die gasopslagen te laten vullen.
Bron: https://www.rijksoverheid...slag-bergermeer-van-start

Ik kan mij voorstellen dat men nog even wacht met vullen totdat de gasvraag en prijs op het laagste punt is. Nu met het koude weer verstoken we toch aardig weer wat gas.
Nederland heeft 143,8 TWh aan opslagcapaciteit. Bron: https://www.consilium.eur...ics/gas-storage-capacity/
Dat is 143.800.000 MWh aan energie en 14.719.363.093 m³ gas. Omrekening: https://unit-converter.gasunie.nl/
Volgens dit artikel variëren de gasprijzen in het afgelopen half jaar tussen de 100 en 350 euro per MWh. Dus het volledig vullen van de gasopslagen zou tussen de 14 en 50 miljard euro kosten, afhankelijk van het moment van inkoop. Dus zeer begrijpelijk dat ze even wachten op een lager tarief. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
@Onbekend

Onze gasopslag is verhuurd aan Gazprom en Abu Dhabi. Zie nog steeds weinig leiderschap van Mark Rutte hierin. Grote kans op koude winter zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

HEY_DUDE schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:17:
@Onbekend

Onze gasopslag is verhuurd aan Gazprom en Abu Dhabi. Zie nog steeds weinig leiderschap van Mark Rutte hierin. Grote kans op koude winter zo.
Zie de antwoorden van de kamervragen.
TAQA (Abu Dhabi) heeft 60% van het belang van gasopslag Bergermeer, en Energie Beheer Nederland (EBN) de andere 40%. EBN heeft met Gazprom een overeenkomst om deze opslag op de juiste gasdruk te houden en daarom zou Gazprom 19,6 TWh (van de totale 48,2 TWh) aan gasopslag mogen gebruiken voor voor inkoop en verkoop. Als Gazprom niet van plan is om van dit recht gebruik te maken (hebben ze vorig jaar ook niet gedaan), dan kan die opslagcapaciteit worden aangeboden aan andere partijen (vandaar ook de subsidies).

Maar in mijn post hiervoor gaf ik aan dat er totaal aan 143,8 TWh opslagcapaciteit is.
De NAM beheert bijvoorbeeld 2 gasvelden met een totale capaciteit van 9 miljard m³. Dat is omgerekend 87.93 TWh, wat al ruim 60% van de totale opslagcapaciteit is. Die opslag van Bergermeer is dus een stuk kleiner (maar heeft wel een significante grootte).
Van de andere aardgasbuffer Zuidwending heb ik geen info kunnen vinden.

Het gemiddelde gasverbruik van huishoudens is 1169m³, en er zijn 8,1 miljoen huishoudens. Dus huishoudens hebben totaal 9,5 miljard m³ nodig, iets meer dan de opslagcapaciteit van de NAM.
Maar aangezien er ook gas wordt geleverd uit Amerika en Noorwegen, en opgepompt wordt uit Groningen en andere gasvelden, verwacht ik geen koude winter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:27:
[...]

Het gemiddelde gasverbruik van huishoudens is 1169m³, en er zijn 8,1 miljoen huishoudens. Dus huishoudens hebben totaal 9,5 miljard m³ nodig, iets meer dan de opslagcapaciteit van de NAM.
Maar aangezien er ook gas wordt geleverd uit Amerika en Noorwegen, en opgepompt wordt uit Groningen en andere gasvelden, verwacht ik geen koude winter. :)
Ja leuk maar waar ik werk stoken we als we een beetje leuk draaien 2000m3 per uur op 24/7
En dan zijn we nog maar een kleine speler in de voedingsmiddelen branche...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
@Onbekend

Heb je ook gegevens hoe vol die voorraden van de NAM zitten? De grootste is 7 miljard m3 met een vulrate van 36 miljoen m3 per dag. Dat duurt bijna 200 dagen.

De antwoorden op de kamervragen zullen wel weer een juridische werkelijkheid zijn. Afgelopen seizoen was er ook verzaakt om voldoende reserve aan te leggen. Ik zie geen garanties dat het nu wel lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

HEY_DUDE schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:18:
@Onbekend

Heb je ook gegevens hoe vol die voorraden van de NAM zitten? De grootste is 7 miljard m3 met een vulrate van 36 miljoen m3 per dag. Dat duurt bijna 200 dagen.

De antwoorden op de kamervragen zullen wel weer een juridische werkelijkheid zijn. Afgelopen seizoen was er ook verzaakt om voldoende reserve aan te leggen. Ik zie geen garanties dat het nu wel lukt.
Ja, ik heb ook gegevens van die voorraden, maar die had je zelf ook wel kunnen vinden op internet!
Die kan je hier bijvoorbeeld vinden: https://agsi.gie.eu/#/
En zoals je ziet, heeft NAM de gasvoorraad op 40% staan. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYI5URRjgS3qeaYdT91qrEjy_kE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1j7hmervMvrAWPDTGMuEbio6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Gazprom gaat geen gas meer leveren aan Nederland:
Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom stopt de levering van aardgas aan Nederland. Dat meldt de Nederlandse gasgroothandelaar GasTerra. Het ministerie van Economische Zaken laat weten dat de leveringsstop geen onmiddellijke gevolgen heeft voor Nederlandse huishoudens.

Volgens GasTerra, in Nederland verantwoordelijk voor de levering van gas, is het bedrijf niet ingegaan op de betalingseisen van Gazprom, dat uitsluitend nog wilde afrekenen in roebels. Het Russische gasbedrijf heeft daarop laten weten de levering van gas per 31 mei te stoppen. Volgens contract had Gazprom tot 1 oktober nog 2 miljard kubieke meter gas moeten leveren.

GasTerra zegt te hebben geanticipeerd op het Russische besluit en elders gas te hebben ingekocht.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

XWB schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:31:

[...]
Rusland verliest daarmee een chantagemiddel, kunnen we er eindelijk met een gestrekt been in. Neem die oligarchen alles maar af en geef Rusland de volledige Noord-Korea treatment maar. Ok, misschien moeten we zelf nog een kunstmest fabriek optuigen, maar ik ben niet heel rouwig om dit nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 21:26
XWB schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:31:

[...]
Had niet anders verwacht, zullen nog veel meer landen afgesloten worden.

Ook verwacht ik niet dat de prijs blijvend hoog zal zijn, de totale wereldwijde vraag blijft hetzelfde, alleen het verschuiven en aanpassen van nieuwe aanvoer routes en of verwerking van het gas heeft tijd nodig.

Ze zouden nu echt als de gekken die lijn in Spanje moeten afmaken om deze winter te kunnen halen, benieuwd of ze dit zullen doen....

De grap nu zou zijn als corona in China nog veel ergere gaat worden zodat de vraag zo extreem laag is dat Rusland wel moet leveren aan ons omdat ze het simpelweg niet meer kunnen opslaan xD

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik mag hopen dat de gasprijs niet zo hoog blijft. Ik heb een oude woning die redelijkerwijs niet van gas af kan. Tenzij stadsverwarming maar dan moet die belachelijke nietmeerdananderswet eerst gekilled worden en vervangen door een tarief gerelateerd aan de daadwerkelijke kosten van warmteopwekking.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:17
Ronald.42 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:32:
[...]

Ja leuk maar waar ik werk stoken we als we een beetje leuk draaien 2000m3 per uur op 24/7
En dan zijn we nog maar een kleine speler in de voedingsmiddelen branche...
En uiteraard is je bedrijf al druk bezig om te onderzoeken hoe ze op korte termijn al gas verbruik gaan verminderen?
evilution schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:18:
Ik mag hopen dat de gasprijs niet zo hoog blijft. Ik heb een oude woning die redelijkerwijs niet van gas af kan. Tenzij stadsverwarming maar dan moet die belachelijke nietmeerdananderswet eerst gekilled worden en vervangen door een tarief gerelateerd aan de daadwerkelijke kosten van warmteopwekking.
Hoezo redelijkerwijs? Hoeveel geld heb je de afgelopen jaren al opgespaard om te investeren in isolatie en andere energie besparende maatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:03
wij gaan komende week het dak opnieuw isoleren, en het oude dubbel glas vervangen voor nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:05
Wij gaan waarschijnlijk volgend jaar een dubbele split airco unit laten installeren om op die manier van het gas af te gaan.

Beneden verdiepen heeft een oppervlakte van +- 45m2 en boven zijn 2 slaapkamers 1 badkamer en 1 opslagkamer. Maar boven staat de verwarming eigenlijk nooit aan. Alleen als mijn zoontje weer eens zijn deur heeft dicht gedaan😆. Maar dan kan de elektrische kachel wel even een half uurtje aan.

Hopen dat we snel genoeg nog wat uit Groningen/Noordzee kunnen pompen en dat Spanje nu een beetje opschiet.(maar dat zal wel niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
dr.lowtune schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:47:
[...]

Rusland verliest daarmee een chantagemiddel, kunnen we er eindelijk met een gestrekt been in. Neem die oligarchen alles maar af en geef Rusland de volledige Noord-Korea treatment maar. Ok, misschien moeten we zelf nog een kunstmest fabriek optuigen, maar ik ben niet heel rouwig om dit nieuws.
Kunstmest kunnen we missen. De boeren hebben stront in overvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:05
_JGC_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:14:
[...]

En anders even langs bij baby opvangs dan wel verzorging tehuizen. Of vissen uit het riool opzoek naar het nieuwe bruin/goud😷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

_JGC_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:14:
[...]

Dat is gebaseerd op....?

De uitkomst van je onderbuik waarschijnlijk.

Ik ben bang dat je ver van de waarheid af zit. In NL hebben we trouwens een aantal kunstmmestfabrieken (OCL, en YARA bijvoorbeeld) maar er zijn er meer.Het punt is dat het gas zo duur is dat enkele fabrieken stil staan en kunstmest heel duur wordt

Ook als vegetariër heb je daar straks last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
Bschnitz schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:39:
[...]

Zover ik weet gebruiken we een ander type menggas dan LNG en moet het dus gemengd worden met iets voordat het bruikbaar is. Ik zal eens kijken of ik een artikel kan vinden, maar je snapt wel wat in bedoel dat LNG niet rechtstreeks te gebruiken is op ons netwerk.

https://www.gasunie.nl/begrippenlijst/mengstation
Dat is voor huishoudens, maar een (deel van) de industrie en centrales kan (of moet onderhand wellicht) wellicht ook direct op hoogcalorisch gas werken. Echter geen idee of daar een apart netwerk en opslag voor is.

Lijkt me als je aan het shiften was naar import van voornamelijk hoogcalorisch gas qua efficiëntie een stuk beter als je de groot verbruikers direct op hoogcalorisch kan laten lopen ipv voor al die capaciteit die groter is dan de stook bij huishoudens allemaal stikstofbijmengers neer te gaan poten (als ik al zie hoelang die ene al duurt om te bouwen). Ombouwen van dat relatief geringen aantal grootverbruikers zal dan wel kosten effectief kunnen zijn, waar het ombouwen / vervangen van alle huishoudelijke apparatuur dat tot nu toe niet geacht werd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Onbekend schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:27:
Maar de industrie heeft ook nog 12 miljard nodig en de landbouw/bosbouw/visserij nog 4 miljard en dan nog het overig verbruik.

Edit: Ik ben ook benieuwd hoe ver de gasprijs en beschikbaarheid voor de consument moet stijgen voor er onnodige bedrijven (bijv. de sierbloemen) worden afgeschakeld.

[ Voor 10% gewijzigd door TheBrut3 op 30-05-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
President schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:32:
[...]

En uiteraard is je bedrijf al druk bezig om te onderzoeken hoe ze op korte termijn al gas verbruik gaan verminderen?
Zeker, maar tussen onderzoek en uitvoering zit nogal wat tijd zeker als je een paar miljoen moet investeren.

Om nog maar te zwijgen over levertijden van componenten die nodig zijn voor bepaalde acties
Er zijn zelfs onderdelen waar je geen leverdatum voor krijgt... ja ergens in 2023 mischien...

Maar als jij denkt dat fabrieken die enorme hoeveelheden gas en stroom consumeren in een paar maanden zijn omgebouwd zou ik zeggen droom lekker verder want dat gaat het niet worden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:20
Indoubt schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Dat is gebaseerd op....?

Ik ben bang dat je ver van de waarheid af zit. In NL hebben we trouwens een aantal kunstmmestfabrieken (OCL, en YARA bijvoorbeeld) maar er zijn er meer.Het punt is dat het gas zo duur is dat enkele fabrieken stil staan en kunstmest heel duur wordt

De biologische landbouw doet het met compost en groenbemester. En ook technologie wordt veel gebruikt om het rendement te verhogen: druppelslangen, precisie-gps, zelfsturende tractor, verplaatsbare serres,...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Indoubt schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Dat is gebaseerd op....?

We hebben in Nederland nog altijd een mestoverschot. We grijpen nu naar dingen als mestvergisting en alle fraude die daarbij komt kijken, restproduct is digestaat waar je bijna niks mee kunt.

Boeren grijpen massaal naar kunstmest ipv stalmest omdat je er minder van nodig hebt en het sneller wordt opgenomen door het gewas. Met kunstmest bruist het gewas de bodem uit en is het bodemleven daarna gewoon dood. Op de lange termijn is organische mest gewoon beter, maar voor korte termijn winsten grijpen we naar kunstmest.

Ben overigens geen vegetarier, maar ben wel van mening dat zolang we nog een overschot aan stikstof hebben het dom is om kunstmatig extra stikstof aan de bodem toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Wozmro schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:31:
[...]

De biologische landbouw doet het met compost en groenbemester. En ook technologie wordt veel gebruikt om het rendement te verhogen: druppelslangen, precisie-gps, zelfsturende tractor, verplaatsbare serres,...
en dat kan prima, we hebben geen kunstmest nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Wel handig dat we nu een stikstof fabriek hebben in Zuidbroek om Russisch gas klaar te maken voor onze huizen. Oh wacht.... ehhh.

Is LNG trouwens direct te gebruiken voor onze huizen? Of is daar ook nog een process voor nodig... (Die uiteraard CO2 uitstoot heeft, zoals elk proces).

Als je kijkt naar de totale energiestromen die Nederland nodig heeft. Denk aan vervoer, verwarming, electricteit. Het totaal, dat is echt gigantisch. We zijn zo verwend met de enorme hoge energie dichtheid van o.a. olie, en de gigantische hoeveelheden gas die we hebben.
Energie is nodig voor alles wat we doen, het is de motor achter alles van ons menselijke leven, en onze luxe leven die we opgebouwd hebben de afgelopen 100 jaar. Stokt die motor.... kunnen we een gigantische crisis tegemoet gaan die zijn weerga niet kent.

Als je al die energiebronnen zou optellen, en dan ook nog eens bekijkt naar wat voor type gebruikers je hebt. Want heel veel processen kunnen niet draaien op electriciteit, vanwege de gigantische hoge energiestoten die bepaald processen nodig hebben. (Zoals staalfabrieken etc.) dan moet je dus van groene energie bijvoorbeeld waterstof maken. Dat betekend dat al die processen, gigantisch duur gaan worden.

Goedkope energie is over, helemaal in combinatie met de vergroening. Energie zal gigantisch schaars worden voor EU. Windmolentjes en Zonnepanelen zijn in het totaal plaatje als je dus ook synthetische olie of waterstof zou maken voor o.a. staalfabrieken e.d. een druppeltje op de totale benodigde energiebehoefte van onze huidige samenleving.

Heel veel processen kunnen niet zuiniger, dat zijn natuurkundige processen die juist die energie nodig hebben om dat process te voldoen.

Voor mij is de eerste voorzichtige conclusie: we are pretty fucked.

[ Voor 109% gewijzigd door Immutable op 31-05-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Immutable Die fabriek was toch nog niet klaar? Zou pas na oktober klaar zijn en dus te laat.
Maar gok dat LNG ook nog door die fabriek verwerkt mag worden voordat het geschikt is om onze ketels op te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:23:
@Immutable Die fabriek was toch nog niet klaar? Zou pas na oktober klaar zijn en dus te laat.
Maar gok dat LNG ook nog door die fabriek verwerkt mag worden voordat het geschikt is om onze ketels op te stoken.
LNG moet eerst weer gasvormig gemaakt worden daar heb je een hoop warmte voor nodig.
Geen idee van de energie dichtheid van het gas dat je dan hebt.

Even googlen:

Gasunie wil vaart maken met de overstap naar LNG. Daarvoor wil het bedrijf eind dit jaar een drijvende LNG-installatie in de Eemshaven realiseren. Die zou goed zijn voor de import van jaarlijks vier miljard kuub LNG.
Dit vloeibaar gemaakt aardgas wordt hier weer omgezet in aardgas. Dat moet dan nog wel langs een stikstoffabriek om het te kunnen gebruiken. Naast LNG zou ook extra Noors gas het gat door wegvallen van Russisch gas in Zuidbroek kunnen opvullen, verklaart Gregoire.

[ Voor 35% gewijzigd door Ronald.42 op 31-05-2022 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Ronald.42 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:46:
[...]

LNG moet eerst weer gasvormig gemaakt worden daar heb je een hoop warmte voor nodig.
Geen idee van de energie dichtheid van het gas dat je dan hebt.

Even googlen:

Gasunie wil vaart maken met de overstap naar LNG. Daarvoor wil het bedrijf eind dit jaar een drijvende LNG-installatie in de Eemshaven realiseren. Die zou goed zijn voor de import van jaarlijks vier miljard kuub LNG.
Dit vloeibaar gemaakt aardgas wordt hier weer omgezet in aardgas. Dat moet dan nog wel langs een stikstoffabriek om het te kunnen gebruiken. Naast LNG zou ook extra Noors gas het gat door wegvallen van Russisch gas in Zuidbroek kunnen opvullen, verklaart Gregoire.
Dat kost een aardige investering(CAPEX) + OPEX kosten + extra CO2 uitstoot e.d. en noem het maar op. Ik ga er vanuit dat de kosten van het uiteindelijk gas aanzienlijk hoger zijn. Het is dus bepaald niet "transitory" deze energieprijzen. En is de inflatie dus ook niet: "Transitory"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Immutable schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Dat kost een aardige investering(CAPEX) + OPEX kosten + extra CO2 uitstoot e.d. en noem het maar op. Ik ga er vanuit dat de kosten van het uiteindelijk gas aanzienlijk hoger zijn. Het is dus bepaald niet "transitory" deze energieprijzen. En is de inflatie dus ook niet: "Transitory"
Extra CO2 uitstoot valt mee. Ik denk dat de boot die het vloeibare gas komt brengen meer CO2 uitstoot.

Kijk bijvoorbeeld naar een LPG installatie in een auto: de LPG wordt van vloeibaar naar gasvormig omgezet met restwarmte van het koelsysteem. Dat platform komt niet voor niks op zee te drijven... die energie kunnen ze onttrekken van zeewater als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Immutable schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:19:
Heel veel processen kunnen niet zuiniger, dat zijn natuurkundige processen die juist die energie nodig hebben om dat process te voldoen.
Kan je deze bewering wat concreter maken?
Een voorbeeld met daarbij het energiegebruik en procestemperaturen etc.

Bijvoorbeeld maken van melkpoeder / indampen van voedingsmiddelen is hier al vaker langs gekomen en elektrisch ca 8-12x efficiënter dan met gas (bijvoorbeeld bron, MVR vs TVR).

In mijn ervaring is de industrie behoorlijk slecht in het inschatten van de kosten en risico's van nietsdoen en worden verouderde installaties veel te lang gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
_JGC_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:14:
[...]

We hebben in Nederland nog altijd een mestoverschot. We grijpen nu naar dingen als mestvergisting en alle fraude die daarbij komt kijken, restproduct is digestaat waar je bijna niks mee kunt.

Boeren grijpen massaal naar kunstmest ipv stalmest omdat je er minder van nodig hebt en het sneller wordt opgenomen door het gewas. Met kunstmest bruist het gewas de bodem uit en is het bodemleven daarna gewoon dood. Op de lange termijn is organische mest gewoon beter, maar voor korte termijn winsten grijpen we naar kunstmest.

Ben overigens geen vegetarier, maar ben wel van mening dat zolang we nog een overschot aan stikstof hebben het dom is om kunstmatig extra stikstof aan de bodem toe te voegen.
Inderdaad boeren grijpen massaal naar kunstmest omdat het goedkoper was dan organische mest. Resultaat torenhoog gasverbruik en een mestoverschot. Maar misschien is er hoop. Sprak zondag iemand die in de business zit en volgens hem is kunstmest te duur geworden en is de organische mest niet aan te slepen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Proton_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:55:
[...]

Kan je deze bewering wat concreter maken?
Een voorbeeld met daarbij het energiegebruik en procestemperaturen etc.

Bijvoorbeeld maken van melkpoeder / indampen van voedingsmiddelen is hier al vaker langs gekomen en elektrisch ca 8-12x efficiënter dan met gas (bijvoorbeeld bron, MVR vs TVR).

In mijn ervaring is de industrie behoorlijk slecht in het inschatten van de kosten en risico's van nietsdoen en worden verouderde installaties veel te lang gebruikt.
Ik heb het hier bijvoorbeeld over natuurkundige limieten. Zoals een verbrandingsmotor die nooit 90% efficient kan zijn naar bewegende omzetting. Of als je waterstof maakt uit water via electrolyse dat er altijd verlies zal zijn in warmte en je dus ook nooit een hoge efficientie kunt bereiken.

Of processen waarbij je hele hoge temperaturen nodig hebt, wat je niet kan maken met een warmtepomp. Dit zijn algemene voorbeelden waar je rekening mee moet houden.

Wat jij aangeeft dat er allerlei processen zijn waar nog verbeteringen kunnen toegepast worden. Maar dat betekend dat je dus niet aan de natuurkundige limieten zit. Ik heb het echt over processen die al tegen hun limieten aanzitten. Die dus ook niet via andere wegen dus efficienter gemaakt kunnen worden, zonder de wetten der natuur te breken.

Deze processen hebben om X te maken altijd Y aan energie nodig. Betreffende de wetten der natuur. Als je tegen de efficientie limiet aan zit van dit proces valt er niks meer te verbeteren. (volgens de huidige wetten.)

Dus op dat moment betekend het gewoon: meer energie van een bron halen. En daardoor hebben we als mens ook gewoon steeds meer energie nodig. We kunnen niet naar een wereld gaan waarbij wij als mens "minder" energie gaan verbruiken. We kunnen het optimaliseren maar de groei in de vraag naar energie haalt dat altijd in, omdat zaken efficienter maken steeds moeilijker wordt door de wetten der natuur.

We moeten juist op zoek gaan naar gigantische bronnen van energie die niet schadelijk zijn voor de natuur. En dan heb ik het niet over Windmolentjes en Zonnepaneeltjes dat zijn maar druppeltjes. We hebben echt gigantische bronnen nodig.

Enige bronnen die fundamenteel aan ons universum en bijna niet fundamenteler zijn, zijn Splijting en Fusie van atomen. Er is praktisch geen fundamentelere bron als dat. (En als deze bron opraakt. Dan is het gewoon de hitte dood van ons universum)
Afbeeldingslocatie: https://www.euro-fusion.org/fileadmin/user_upload/Fusion/Images/bindingenergy.jpg

Gas is ook maar een product die voortkomt uit deze bron. Met een potentiaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 31-05-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Immutable Het wordt er niet concreter op.
Ik vraag om een voorbeeld van een industrieel gasgedreven proces dat dus aan zijn natuurkundige limiet zit, samen met het verbruik.
Mijn stelling is dat die processen de uitzondering zijn en dus op het grote geheel (de Nederlandse gasafhankelijkheid, topic) niet bijzonder significant.
Hieruit volgt dat het industrieel verbranden van gas op het moment vooral in inefficiënte processen gebeurt, omdat er in de jaren van goedkoop gas en (in verhouding) dure stroom gekozen is voor een eenvoudige en goedkope installatie. Mijn voorbeelden zijn dan de glastuinbouw (lage temperatuur => warmtepompen, aardwarmte) en indampen => MVR.

De valkuil waar je m.i. intrapt is dat je naar de PJs kijkt die gas nu levert en inderdaad, het is ondoenlijk dat elektrisch/anders in te vullen. Maar dat hoeft dus helemaal niet: doorgaans heb je voor de geëlektrificeerde variant van het proces 5-10x minder PJs nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 31-05-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Proton_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:23:
@Immutable Het wordt er niet concreter op.
Ik vraag om een voorbeeld van een industrieel gasgedreven proces dat dus aan zijn natuurkundige limiet zit, samen met het verbruik.
Mijn stelling is dat die processen de uitzondering zijn en dus op het grote geheel (de Nederlandse gasafhankelijkheid, topic) niet bijzonder significant.
Hieruit volgt dat het industrieel verbranden van gas op het moment vooral in inefficiënte processen gebeurt, omdat er in de jaren van goedkoop gas en (in verhouding) dure stroom gekozen is voor een eenvoudige en goedkope installatie. Mijn voorbeelden zijn dan de glastuinbouw (lage temperatuur => warmtepompen, aardwarmte) en indampen => MVR.

De valkuil waar je m.i. intrapt is dat je naar de PJs kijkt die gas nu levert en inderdaad, het is ondoenlijk dat elektrisch/anders in te vullen. Maar dat hoeft dus helemaal niet: doorgaans heb je voor de geëlektrificeerde variant van het proces 5-10x minder PJs nodig.
Waarschijnlijk omdat het ROI negatief is bij een te lage gasprijs. Gas is ook echt heel lang spotgoedkoop geweest. Men gaat pas efficientie slagen implementeren wanneer er ook bewezen significante ROI's op de investering zitten. Dan kom je weer bij het economische aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Onze huishoudens gebruiken laag calorisch gas zoals dat uit het Groninger gasveld komt. Deze kwaliteit is heel stabiel maar met een relatief lage calorische waarde. Het gas uit Noorwegen, Rusland, onze eigen kleine velden en ook LNG hebben een hogere calorische waarde. Nadeel is wel dat de kwaliteit minder stabiel is en een grotere range heeft. De meeste grote industriële gebruikers gebruiken inderdaad al het hoog calorische gas. Voor de klein gebruikers markt wordt dit gas met stikstof gemengd om het dezelfde calorische waarde te geven als de kwaliteit uit het Groninger veld. In omringende landen waar ze het laag calorische gas gebruiken zijn al projecten om daar de apparaten in huis om te bouwen zodat deze ook geschikt zijn voor het hogere calorische gas. Gasunie heeft alleen de overheid als aandeelhouder en wordt gereguleerd. Ze verzorgen alleen het transport en aan verwante zaken. Het bouwen van LNG terminals gebeurd in opdracht van de overheid, er is reeds een terminal in de buurt van Rotterdam. Deze nieuwe stikstof fabriek was al gestart om het mogelijk te maken om te stoppen met het Groninger veld.

[ Voor 18% gewijzigd door WillemSuper op 31-05-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

President schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:32:
[...]

Hoezo redelijkerwijs? Hoeveel geld heb je de afgelopen jaren al opgespaard om te investeren in isolatie en andere energie besparende maatregelen?
Helaas heb ik de afgelopen jaren weinig kunnen sparen om te investeren. Ik heb geld bijeen moeten schrapen omdat mij 25 jaar oude VR-ketel defect ging en midden in het stookseizoen moest vervangen. Er hangt nu wel een HR.

Ik heb een benedenwoning van +100 jaar oud. Standaard dubbel glas. Dat zou nog verbetert
kunnen worden, inclusief de halve eeuw oude voordeur. Maar daar heb je het wel een beetje mee gehad.

Overigens is mijn doel wel om binnen maximaal 2 jaar naar een modernere woning te verkassen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:03:
[...]
Kortom, de olie- en gas sancties helpen Rusland. Deze zijn ingesteld op basis van emotie, want een beetje econoom begrijpt dat schaarste de prijzen opdrijft.
en
De huidige sancties hebben ertoe geleid dat de olie- en gasprijs flink hoger is, waardoor Rusland met minder volume meer verdiend heeft dan in dezelfde periode vorig jaar.
Als je even checkt en terug rekent, dan weet je dat dit niet klopt.

Wanneer ging de gasprijs omhoog?
Vorig jaar zomer.
Wanneer gingen de sancties in?
Dit jaar Maart/April/Mei.
Waardoor ging de gasprijs omhoog vorig jaar zomer?
Omdat Putin Gasbedrijven minder liet leveren aan Europa en een kunstmatige schaarste creeerde.

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 10-06-2022 16:51 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Omdat Putin Gasbedrijven minder liet leveren aan Europa en een kunstmatige schaarste creeerde.
ik heb altijd begrepen dat dat niet het geval is maar dat we minder afnamen.
Rusland had gewoon geleverd wat werd aangevraagd. Niet meer, niet minder.

https://www.reuters.com/b...n-reassurance-2021-11-02/
A spokesperson for German utility RWE (RWEG.DE), one of Gazprom's big customers, said: "Our existing supply agreements with Gazprom Export are being adhered to; we are not cut (off)."
Gazprom, however, decided against booking additional gas transit capacity via Ukraine and Poland to Europe for January-September 2022, in a sign it has no plans to supply more than its contractual volumes, at least via these two routes.
https://www.theguardian.c...ical-gain-pipeline-russia
The German power suppliers RWE and Uniper, both among the largest customers of Gazprom, said the state firm was meeting its delivery obligations.
En deze:
https://www.hellenicshipp...o-boost-energy-purchases/
Russian state-run energy giant Gazprom increased shipments of natural gas to Europe by 30.7% in the first quarter of the current year, preliminary data shows.
Germany, the biggest importer of Russian gas, nearly tripled its purchases in the first three months of 2021. Most of supplies were reportedly delivered via the Nord Stream gas pipeline, which runs under the Baltic Sea from Russia directly to Germany, bypassing the neighboring states.
Ik kan vast nog wel meer links vinden met teksten waaruit blijkt dat Rusland destijds gewoon precies heeft geleverd wat er is besteld.
Als er geen extra bestellingen worden geplaatst en dat ook niet verwacht wordt, hoefde Rusland ook geen capaciteit toe te wijzen. Het was immers niet verwacht dat dat nodig was. In de tussentijd leverde Rusland gewoon wat er werd besteld.

Ik ben geen kenner in deze materie maar het is/was in elk geval mijn verondersteling dat a) Rusland gewoon leverde wat er werd besteld en b) dat Europa elders gas ging afnemen.

Dat betekent dat er helemaal geen energiecrisis is. Er is gewoon belabberd ingekocht waar we nu de wrange vruchten van plukken.
Er is genoeg gas voorhanden als je het haalt waar je het (goedkoop) kan krijgen.

Het is dus niet zo dat Putin minder liet leveren. Er is gewoon niet extra besteld. En als Rusland geen nieuwe orders krijgt, hoeven ze ook niet te leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:02:
[...]
ik heb altijd begrepen dat dat niet het geval is maar dat we minder afnamen.
Rusland had gewoon geleverd wat werd aangevraagd. Niet meer, niet minder.
Mja, zo kun je het stellen idd. Maar dan moet je daar ook in meenemen dat dit gedrag ineens heel anders was dan voorgaande jaren.
Je gaat er ook aan voorbij dat Gazprom door de huur van de Europese storage vaak verplicht is deze bij te vullen, ookal zijn er op dat moment nog geen orders tot aflevering.

Feit is dat Gazprom expres de storages in Europa niet heeft gevuld, zodat ze daarna een hogere prijs konden gaan vragen.
Dat ze net aan de storage vullen tot wat er ingekocht is in plaats van dat ze de Europese storage (van Gazprom) tot een 90%+ vullen zoals normaal was hun strategische keuze om Europa onder druk te gaan zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 10-06-2022 18:25 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:39:
[...]

Mja, zo kun je het stellen idd. Maar dan moet je daar ook in meenemen dat dit gedrag ineens heel anders was dan voorgaande jaren.
Je gaat er ook aan voorbij dat Gazprom door de huur van de Europese storage vaak verplicht is deze bij te vullen, ookal zijn er op dat moment nog geen orders tot aflevering.

Feit is dat Gazprom expres de storages in Europa niet heeft gevuld, zodat ze daarna een hogere prijs konden gaan vragen.
Dat ze net aan de storage vullen tot wat er ingekocht is in plaats van dat ze de Europese storage (van Gazprom) tot een 90%+ vullen zoals normaal was hun strategische keuze om Europa onder druk te gaan zetten.
OF men zag het echt wel aankomen. In Europa klonk de roep allang steeds harder dat men van het Russische gas af wilde.

Waarom zou je als verkoper nog moeite steken in 'klantenbinding' als de klant allang heeft duidelijk gemaakt bij je weg te gaan. Dan doe je als leverancier eigenlijk alleen nog maar het minimale wat verplicht is volgens het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:51
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:05:
[...]

OF men zag het echt wel aankomen. In Europa klonk de roep allang steeds harder dat men van het Russische gas af wilde.

Waarom zou je als verkoper nog moeite steken in 'klantenbinding' als de klant allang heeft duidelijk gemaakt bij je weg te gaan. Dan doe je als leverancier eigenlijk alleen nog maar het minimale wat verplicht is volgens het contract.
Ja, en je bedenkt 'toevallig' net de maanden voordat je een oorlog begint dat de klant van je af wil, ondanks dat die klant al tig jaren precies hetzelfde doet? Als dat nl. echt de reden was, waren die voorraden de afgelopen 10 jaar al niet gevuld geweest.

Dat niet vullen van de gasvoorraden is simpelweg gebruikt om de gasprijs omhoog te krijgen en meer druk te kunnen zetten. Vooral in de hoop dat rusland dat als drukmiddel zou kunnen gebruiken om sancties te voorkomen en verdeeldheid te krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Wij hebben Rusland deze winter inderdaad harder nodig dan zij ons:
Rusland knijpt ook gaskraan naar Duitsland af, olieprijs naar $125 per vat

Volgens Duitse energiemaatschappijen heeft de Russische staatsgasreus Gazprom tot 40% minder gas beschikbaar gesteld voor de laatste grote pijpleiding, Nord Stream 1 vanuit Russische voorraden. De gasprijs stijgt met bijna 16% voor het contract om in juli gas te leveren. Volgens het Deutschen Institut für Wirtschaftsforschung zijn er geen reden tot zorgen. ,,We zitten in de zomermaanden, dan is er minder gas nodig”, aldus voorzitter Claudia Kemfert.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

hoevenpe schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:58:

[...]
Eigenlijk zou de hele EU nu moeten zeggen: we kappen ermee. Maarja gas is schaars blijkbaar.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Duitse overheid verstevigt haar greep op Duitse Gazprom dochter om gasleveringen beter te kunnen waarborgen.

Volkskrant Liveblog
20:35
Duitsland stelt voormalige Duitse tak van het Russische Gazprom onder langdurige curatele

Gazprom Germania komt onder langdurig toezicht te staan. Dat heeft de Duitse regering vandaag bekendgemaakt. De voormalige Duitse tak van het Russische gasbedrijf zal bovendien verdergaan onder een nieuwe naam: Securing Energy for Europe GmbH.

Nadat het Russische staatsbedrijf zich op 1 april afscheidde van zijn Duitse dochteronderneming, maakte het bedrijf niet langer deel uit van Gazprom. Enkele dagen later werd Gazprom Germania voor een periode van zes maanden onder staatscontrole geplaatst door Berlijn. Die ondercuratelestelling is nu verlengd voor onbepaalde tijd. Door deze aanpak kan Duitsland volgens de regering controle houden over ‘de kritieke energie-infrastructuur’ en leveringsproblemen voorkomen.
Er moet bovendien veel geld in want een faillissement dreigt anders voor de dochter.
De Duitse regering is daarnaast voornemens om miljarden euro’s in het gasbedrijf te stoppen. De regering wil daarmee voorkomen dat Gazprom Germania failliet gaat en de gasvoorziening in Duitsland in gevaar komt. Het gasbedrijf is tevens verantwoordelijk voor gasleveringen aan andere Europese landen.
Volgens mij blijft het alleen wat duwen met een touwtje, het Russische Gazprom heeft het eerste excuus al toegepast om gasleveringen af te knijpen:
De beslissing over de reddingsoperatie volgt kort op het besluit van het Russische staatsbedrijf Gazprom om de hoeveelheid aardgas die door de Nordstream 1-pijpleiding in de Oostzee stroomt te verminderen. Volgens Gazprom is dat te wijten aan het Duitse bedrijf Siemens, dat een compressorunit niet op tijd heeft teruggestuurd na reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:58:

[...]
Duitsland kan dat gas toch elders inkopen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

tuinïnen

Eventus stultorum magister

XWB schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:51:
[...]

Duitsland kan dat gas toch elders inkopen?
En waar dan? Of lopen die leidingen vanuit Rusland voor de sier allemaal naar Duitsland? LNG zit aan max capaciteit en reeds bestaande capaciteit in Europa is veelal ingekocht door andere landen. Bijv Polen zit goed en heeft volledig Noors gas gehamsterd, maar dan is het Noors overschot ook wel op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6EZf-oJz_M1InoSVeMKNPUao1s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eKWs8jIttYNPlDYlSZgf7vVQ.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door tuinïnen op 14-06-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:02:
Het is dus niet zo dat Putin minder liet leveren. Er is gewoon niet extra besteld. En als Rusland geen nieuwe orders krijgt, hoeven ze ook niet te leveren.
Jij trapt wel heel gemakkelijk in die Russische blabla.

Er werden geen nieuwe contracten aangegaan (door Gazprom) of tegen hele slechte voorwaarden.
Zodat Putin kon roepen: wij komen onze contractuele verplichtingen na.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

tuinïnen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:05:
[...]

En waar dan? Of lopen die leidingen vanuit Rusland voor de sier allemaal naar Duitsland? LNG zit aan max capaciteit en reeds bestaande capaciteit in Europa is veelal ingekocht door andere landen. Bijv Polen zit goed en heeft volledig Noors gas gehamsterd, maar dan is het Noors overschot ook wel op.

[Afbeelding]
In Nederland.

Nederland zal als de wiedeweerga Groningen opengooien als Duitsland wordt afgesloten. De economische impact wordt dan echt te groot.

[ Voor 68% gewijzigd door Glashelder op 14-06-2022 23:21 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Glashelder schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:20:
[...]

In Nederland.

Nederland zal als de wiedeweerga Groningen opengooien als Duitsland wordt afgesloten. De economische impact wordt dan echt te groot.
Ik denk dat we voor Groningen, bij volledige heropening al heel blij mogen zijn als we ons eigen verbruik kunnen afdekken. Laat staan ook nog eens Duitsland voorzien.

En het zal een vrij tijdelijk verhaal zijn gezien de voorraden. En dan ook nog het politieke verzet.. Kansloos verhaal m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Kan Nederland niet zeggen tegen Duitsland dat ze hun kerncentrales maar weer aan moeten zetten? Althans ze hadden er afgelopen jaar nog 6 welke 12-13.5% (afhankelijk van de bron) van de energiebehoefte voorzien. Op 31-12-21 zijn er 3 uitgegaan waardoor de overige 3 nog 5% voorzien. Deze laatste 3 gaan volgens de huidige plannen nog steeds eind dit jaar uit. Het lijkt mij dat Duitsland deze 3 aan moet laten staan en dat de 3 welke op 31-12 uit zijn gezet ook weer herstart kunnen worden?

En ik weet niet in hoeverre de 11 centrales (8x 2011, 1x 2015, 1x 2017, 1x 2019) welke zijn uitgezet sinds Fukushima nog herstart kunnen worden? In 2010 was meer dan 20% van de energiebehoefte afkomstig van kernenergie in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:28

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het vervelende daaraan is dat de output niet zo goed geregeld kan worden als met gascentrales. Die laatste stook je vlot van 0 naar 100% vermogen (minutenwerk) terwijl kerncentrales vooral goed zijn voor stabiele levering. Zeker als we afhankelijker worden van zonne-energie (wat per minuut kan fluctueren) heb je of veel buffers nodig, of een stel gascentrales die bij kunnen springen.

Van de andere kant kun je ook zeggen dat de energienood nog niet hoog genoeg gestegen is om kerncentrales weer te overwegen, dus eigenlijk is er niks aan de hand ;) Ik ben wat dat betreft wel heel nieuwsgierig naar bij welke energieprijs de gemiddelde Nederlander/Duitser overweegt om
- Gronings gas te pompen
- kerncentrales aan te zetten
- de kachel echt een graadje lager te zetten.
Zelfde vraag voor de industrie natuurlijk.

(helaas; ik verwacht de nodige onzin-antwoorden op zo'n poll, waarbij mensen 'nooit' gaan roepen, maar zoals we weten wordt onder druk alles vloeibaar...)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Daar is de volgende, ook Italië krijgt vrijwel geen gas meer. En Rutte blijft roepen dat Groningen echt dicht gaat... |:(

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:21:
Daar is de volgende, ook Italië krijgt vrijwel geen gas meer. En Rutte blijft roepen dat Groningen echt dicht gaat... |:(
:+ Telegraaf:
De gasprijs is weer opgelopen tot net onder de 100 euro per kilowattuur nadat het maandag nog op 80 euro stond.
Per kwh ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

tuinïnen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:28:
[...]

Ik denk dat we voor Groningen, bij volledige heropening al heel blij mogen zijn als we ons eigen verbruik kunnen afdekken. Laat staan ook nog eens Duitsland voorzien.

En het zal een vrij tijdelijk verhaal zijn gezien de voorraden. En dan ook nog het politieke verzet.. Kansloos verhaal m.i.
Ongeveer 2,5 a 3 jaar inderdaad (voor heel Europa). Maar in die tijd kan er een hoop veranderen.

Naast de heropening van Groningen heb je ook nog andere leveranciers + LNG. Het is niet zo dat Groningen ineens voor heel Europa al het gas hoeft te leveren.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
dr.lowtune schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Als ik het goed heb opgevat: de sancties gaan op termijn zeer problematisch worden voor de Russen, want Rusland is straks niet meer capabel om dezelfde hoeveelheden grondstoffen/olie/gas te exporteren. Om dat te kunnen doen moeten ze namelijk machines/technologie importeren die nu onder sancties vallen. Ze hebben nu nog even een piek (in de waarde van de roebel en inkomsten) maar straks zal onherroepelijk een dal volgen.

Punt is wel; wij zullen op dat dal moeten wachten en daar zit nu het probleem, dat willen we eigenlijk niet want dat kan ons meer kosten dan we willen.
Klopt, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat ze die olie/gaspijpen niet zelf kunnen regelen. Daar zal alleen wel wat tijd overheengaan, Het verklaart wel waarom ze nu mensen actief afsluiten. Als ze toch al weten dat ze er straks weinig meer aan kunnen verdienen en het nu bij die kopende partijen problemen veroorzaakt, is dit natuurlijk het moment. Want door de hoge prijzen zal rusland op de korte termijn genoeg geld binnenkrijgen. En op de langere termijn gaat die export toch omlaag.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

redwing schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:24:
[...]

Klopt, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat ze die olie/gaspijpen niet zelf kunnen regelen. Daar zal alleen wel wat tijd overheengaan, Het verklaart wel waarom ze nu mensen actief afsluiten. Als ze toch al weten dat ze er straks weinig meer aan kunnen verdienen en het nu bij die kopende partijen problemen veroorzaakt, is dit natuurlijk het moment. Want door de hoge prijzen zal rusland op de korte termijn genoeg geld binnenkrijgen. En op de langere termijn gaat die export toch omlaag.
De doorsnee Nederlander/Duitser leest waarschijnlijk alleen maar "De Russen leveren ons geen gas omdat we Oekraïne helpen en niet lief zijn tegen de Russen". Daarmee kan Rusland de druk op onze regeringen verhogen, immers, als de bevolking maar hard genoeg klaagt dat ze er deze winter koud bij zitten, dan moeten ze toch iets....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
dr.lowtune schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:34:
[...]
De doorsnee Nederlander/Duitser leest waarschijnlijk alleen maar "De Russen leveren ons geen gas omdat we Oekraïne helpen en niet lief zijn tegen de Russen". Daarmee kan Rusland de druk op onze regeringen verhogen, immers, als de bevolking maar hard genoeg klaagt dat ze er deze winter koud bij zitten, dan moeten ze toch iets....
Ze moeten gewoon de gaskraan in Groningen open zetten en daarmee wat rusland minder levert compenseren. Stop dat geld daarvan in een fonds dat de Groningers compenseert. En dan dus goed en niet dat geneuzel van de NAM. Alleen zo moelijk als ze eerst deden om het te sluiten, zo moeilijk doen ze nu om het goed te gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 17:35
redwing schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:45:
[...]

Ze moeten gewoon de gaskraan in Groningen open zetten en daarmee wat rusland minder levert compenseren. Stop dat geld daarvan in een fonds dat de Groningers compenseert. En dan dus goed en niet dat geneuzel van de NAM. Alleen zo moelijk als ze eerst deden om het te sluiten, zo moeilijk doen ze nu om het goed te gebruiken.
Helemaal eens, alleen in NL moeten we daar eerst weer 100 jaar over polderen voordat we een, in mijn ogen heel simpel, besluit nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 10:22

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

[...]

:+ Nouja eigenlijk is het nog erger, gas wat nu uit groningen wordt gehaald wordt vooral geexporteerd :D
(Kraan is nog niet helemaal dicht)

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Ik denk dat we het Groninger veld niet verder moeten gebruiken, en nee ook niet op de waddenzee gas moeten gaan winnen.
De impact van het winnen van Gas in Groningen staat niet meer in verhouding tot het ontstane leed, en dat gaat niet alleen om de inwoners, maar ook over natuur.
We moeten alles op alles zetten om vooral de afhankelijkheid van Gas te verminderen. Dat mag wat mij betreft net als in de Veeteelt op basis van schade t.o.v. ..... Ik zou graag zien dat bijvoorbeeld alle kassen waar geen groenten geteeld worden van het gas af moeten, en dat de productie van kunstmest wordt stilgelegd. Laten we eerst ons mestoverschot eens fatsoenlijk gaan gebruiken.
oh enne op dit moment wordt mijn jaren 70 woning geïsoleerd naar de huidige bouwvoorschriften zodat ik wanneer nodig direct op een warmtepomp over kan.

[ Voor 10% gewijzigd door HvdBent op 16-06-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 14:26

flessuh

Set sail for fail!

[...]

Niet alleen in Groningen, alle gasvelden en oliebronnen open! Dus ook die onder Rotterdam, Den Haag en Wassenaar bijvoorbeeld.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 17:35
laatste opmerking over gas uit NL en dan weer on-topic:

Je zou juist zeggen dat in verband met de stijgende zeespiegel dat gaswinning onder de waddenzee en noordzee zou kunnen helpen met onze kustdefensie! Lager bodemniveau door inklinking van de grond betekend wat meer ruimte voor de zee, dus hoeven de dijken wat minder snel verhoogd te worden...

Daarnaast, eens dat we van het gas afmoeten, maar we moeten we de overgangsperiode doorkomen met een geringe impact op onze economie. Hoewel het kiezen is uit 2 kwaden zou ik zeggen dat ons eigen gas gebruiken toch een stuk beter is dan Rusland sponsoren.
Als je het ziet in aantal doden per jaar, dan denk ik dat gas winnen uit Groningen het toch ruimschoots wint van Russisch gas....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 13:06
HvdBent schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:32:
Ik denk dat we het Groninger veld niet verder moeten gebruiken, en nee ook niet op de waddenzee gas moeten gaan winnen.
De impact van het winnen van Gas in Groningen staat niet meer in verhouding tot het ontstane leed, en dat gaat niet alleen om de inwoners, maar ook over natuur.
We moeten alles op alles zetten om vooral de afhankelijkheid van Gas te verminderen. Dat mag wat mij betreft net als in de Veeteelt op basis van schade t.o.v. ..... Ik zou graag zien dat bijvoorbeeld alle kassen waar geen groenten geteeld worden van het gas af moeten, en dat de productie van kunstmest wordt stilgelegd. Laten we eerst ons mestoverschot eens fatsoenlijk gaan gebruiken.
oh enne op dit moment wordt mijn jaren 70 woning geïsoleerd naar de huidige bouwvoorschriften zodat ik wanneer nodig direct op een warmtepomp over kan.
Klinkt makkelijk en uiteindelijk moet dit ook gebeuren natuurlijk, maar praktijk toch lastiger dan gedacht. Als je al de woning hebt, dit goed geïsoleerd is, voor een warmtepomp dan moet je ook maar aan een warmtepomp komen. Kosten zijn FLINK gestegen en de levertijd is bijzonder lang. Daarbij komt er ook nog boven op dat het personeels te kort ervoor zorgt dat het allemaal nog langer duurt. Ga eens zonnepanelen kopen en je bent ook 15 weken onderweg. Of een beter huisisolatie. Zelf zit ik te kijken naar een EV-auto, maar deze jongen moet daar nog wel een jaar of 2 voor sparen.

De oplossing ligt volgens mij ook op een korte termijn visie met daarbij een lange termijn visie. En hoe vervelend het ook voor Groningen is.. korte termijn is daar de gaskraan weer open.

[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 16-06-2022 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:02
Ik denk dat iedereen het met je eens is dat de wereld minder afhankelijk van gas moet worden.

De realiteit is echter simpelweg dat dit niet morgen kan gebeuren. Dat is een transitie die nu al (gelukkig) veel en veel sneller gaat dan eerst.

De grote vraag is wat je in de tussentijd doet:

1) Ruslands oorlog machine blijven sponsoren
2) Ruslands oorlog machine niet blijven sponsoren door ergens anders gas vandaan te halen.

Het is vrij binair en de keuze is vrij eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wat natuur betreft gebeurt er niet zoveel en mijn ervaring met de groningers is dat ze veel meer stress hebben van de NAM en de afhandeling van de schade dan van de aardbevingen zelf. Ik durf wel te stellen dat als de NAM fatsoenlijk de problemen had opgelost dat 95% van de huidige problemen er niet waren geweest.
Ik heb een jaren 30 woning waar alleen nog gas nodig is voor warm water. De rest kan ik al met airco (icm zonnepanelen) verwarmen/verkoelen.
Punt is alleen dat woningen uiteindelijk in de marge zitten, leg eerst de kosten en daarmee de verbeteringen eens bij het vliegen en de grote industrie (hoe meer gas-kosten, hoe rendabeler om het te verminderen)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00

Chiron

Moderator Discord
flessuh schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Niet alleen in Groningen, alle gasvelden en oliebronnen open! Dus ook die onder Rotterdam, Den Haag en Wassenaar bijvoorbeeld.
Ze zijn al begonnen:

https://www.nhnieuws.nl/n...dubbel-zo-snel-leegpompen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 13:06
Requiem19 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:53:
[...]

Ik denk dat iedereen het met je eens is dat de wereld minder afhankelijk van gas moet worden.

De realiteit is echter simpelweg dat dit niet morgen kan gebeuren. Dat is een transitie die nu al (gelukkig) veel en veel sneller gaat dan eerst.

De grote vraag is wat je in de tussentijd doet:

1) Ruslands oorlog machine blijven sponsoren
2) Ruslands oorlog machine niet blijven sponsoren door ergens anders gas vandaan te halen.

Het is vrij binair en de keuze is vrij eenvoudig.
Ook die keuze is niet zo eenvoudig. Kijk voor de grap eens, en ik weet wat ik zeg, op de reacties van nu.nl. Waarbij op dag 1 veel personen zeiden "We moeten het land verdedigen. Duidelijke vuist naar Rusland. Geen halfgebakken sancties en wij als rijkland kunnen het dragen" is de stemming nu daar wel omgeslagen. Het is nu "Laat ze uitonderhandelen over het stuk land wat rusland krijgt zodat de prijzen aan de pomp weer normaal worden". En ik geloof best dat er behoorlijk wat huishoudens in nederland in de problemen komen. Laatst zei een collega tegen mij dat ze vermoedelijk 300 euro per maand gaan betalen aan de energierekening. Daar wordt ik toch echt wel duizelig van als het mij zou overkomen.

Uiteindelijk is het makkelijk praten vanaf je pc en lijken de keuze zo simpel. Maar als je toch een flink financiele klap krijgt door een oorlog aan de andere kant van europa dan ga je er wel anders over denken. Gelukkig is het dan ook niet aan die personen. Maar dit geeft de complexheid wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Edit: verkeerde topic :)

[ Voor 97% gewijzigd door Requiem19 op 16-06-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
grote_oever schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:59:
[...]

Ook die keuze is niet zo eenvoudig. Kijk voor de grap eens, en ik weet wat ik zeg, op de reacties van nu.nl. Waarbij op dag 1 veel personen zeiden "We moeten het land verdedigen. Duidelijke vuist naar Rusland. Geen halfgebakken sancties en wij als rijkland kunnen het dragen" is de stemming nu daar wel omgeslagen. Het is nu "Laat ze uitonderhandelen over het stuk land wat rusland krijgt zodat de prijzen aan de pomp weer normaal worden". En ik geloof best dat er behoorlijk wat huishoudens in nederland in de problemen komen. Laatst zei een collega tegen mij dat ze vermoedelijk 300 euro per maand gaan betalen aan de energierekening. Daar wordt ik toch echt wel duizelig van als het mij zou overkomen.

Uiteindelijk is het makkelijk praten vanaf je pc en lijken de keuze zo simpel. Maar als je toch een flink financiele klap krijgt door een oorlog aan de andere kant van europa dan ga je er wel anders over denken. Gelukkig is het dan ook niet aan die personen. Maar dit geeft de complexheid wel aan.
Daarom is het ook goed dat het sentiment van burgers niet onze politieke strategie bepaalt en dat andere mensen die er (hopelijk) strategischer naar kijken dat wel doen.

Wat betreft de kosten is de taak van de overheid om bij een alternatieve bron van gas er uiteraard voor te zorgen dat de kosten zo min mogelijk stijgen. Groningen zou daar uitermate geschikt voor zijn, al worden de afwegingen dan weer anders qua impact op de bewoners.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1LskQaGdAhH_rXaYS1shYc7zP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aYXqYTOBvXqny6xPGsbBTapF.jpg?f=user_large

Wij zijn aankomende winter in ieder geval minder afhankelijk van gas.

Of het allemaal beter voor de wereld is... Ook zonnepanelen op het dak gebonjourd dit jaar en volgens de app hebben we al 81 bomen gered dus dat heft mekaar weer prachtig op _O-

Volgend jaar isoleren en een paar airco's erbij, dat scheelt ook weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
gustaveau schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:49:
laatste opmerking over gas uit NL en dan weer on-topic:
Je bent weer helemaal ontopic hier hoor ;)
Je zou juist zeggen dat in verband met de stijgende zeespiegel dat gaswinning onder de waddenzee en noordzee zou kunnen helpen met onze kustdefensie! Lager bodemniveau door inklinking van de grond betekend wat meer ruimte voor de zee, dus hoeven de dijken wat minder snel verhoogd te worden...
Ik denk niet dat we genoeg oppompen om daar echt effect op te hebben.
Daarnaast, eens dat we van het gas afmoeten, maar we moeten we de overgangsperiode doorkomen met een geringe impact op onze economie. Hoewel het kiezen is uit 2 kwaden zou ik zeggen dat ons eigen gas gebruiken toch een stuk beter is dan Rusland sponsoren.
Als je het ziet in aantal doden per jaar, dan denk ik dat gas winnen uit Groningen het toch ruimschoots wint van Russisch gas....
Dat is dus ook mijn idee, zeker als je de opbrengsten volledig of iig grotendeels voor groningen gebruikt. Met een paar miljard kun je aardig wat huizen verbouwen/opknappen/opkopen.

En bovenal is het natuurlijk raar dat de prijzen nu de pan uitrijzen terwijl we bovenop voldoende gas zitten om zelf te gebruiken en te exporteren in Europa.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Als er nu vrede zou komen met rusland gaan die prijzen aan de pomp echt nog niet normaal worden.
Daarnaast mag iemand die 300 euro per maand moet betalen zich ook eens afvragen wat zijn verbruik is en wat ie daar aan kan doen. Dan is isoleren/zonnepanelen en/of besparen op je verbruik al heel snel rendabel.
Tuurlijk is het complex, alleen ga je dit niet oplossen door nu rusland zijn zin te geven. Die zullen de komende tijd met gas/olie blijven klooien en de sankties gaan ook niet snel verdwijnen. Ongeacht wat er gebeurt zit je de komende jaren aan hoge olie/gasprijzen vast. Alleen als je zelf gaat oppompen kun je dat voorkomen omdat je dan alleen afhankelijk bent van de kosten om het op te pompen.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta er zelf heel simpel in, economisch helemaal kapotslopen dat Rusland.

Heb ik best 3 jaren in de winter onder een dekentje en koud douchen voor over.

Helaas is het natuurlijk niet zo simpel want het gaat natuurlijk voornamelijk om de grootverbruikers in de industrie en daarmee de Europese economie.

De complexheid zit hem voornamelijk in het gigantische web van belangenverstrengelingen die over de jaren ontstaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:16

Er staat een Russische gaspijpleiding in brand bij het grootste gasveld van Rusland

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gazprom gaat rustig door met linkeballen:
Het Russische gasbedrijf Gazprom heeft vandaag de gastoevoer aan Duitsland verder teruggeschroefd, waardoor er nu nog maar 40 procent van de normale hoeveelheid binnenkomt via de belangrijke leiding Nord Stream 1. Gisteren was de toevoer al teruggebracht tot zo'n 60 procent.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:31:
Gazprom gaat rustig door met linkeballen:

[...]
Wat ik me nu al een tijdje afvraag...

Hoe doen ze zit technisch? Er lopen toch geen separate gasleidingen naar alle landen?

Hoe knijp je dan één enkel land af? Of dat meer een administratief verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:43:
[...]
Wat ik me nu al een tijdje afvraag...

Hoe doen ze zit technisch? Er lopen toch geen separate gasleidingen naar alle landen?

Hoe knijp je dan één enkel land af? Of dat meer een administratief verhaal?
Dit is gewoon knijpen op de NordStream 1 leiding.

Dan raak je inderdaad in principe alle afnemers die via die pijplijn gas afnemen.

De Yamal pijplijn richting Polen zat al dicht dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 17-06-2022 13:39 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
tuinïnen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:05:
[...]

[Afbeelding]
De kolencentrales gaan de gasvoorraden aanvullen:
Duitse media meldden dit weekend dat kolencentrales daar harder gaan draaien om in de winter de gasvoorraad op peil te hebben. In een plan van het Duits ministerie van Economische Zaken staat dat kolencentrales harder moeten draaien om tekorten op te vangen. Ook wil de Duitse regering dat er minder gas wordt gebruikt voor de opwekking van energie zoals elektriciteit.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
XWB schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:44:
[...]

De kolencentrales gaan de gasvoorraden aanvullen:

[...]
En wij maar die CO2 terug dringen.. :+

ehhh.. noppes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Thc_Nbl schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:46:
[...]

En wij maar die CO2 terug dringen.. :+
Straks niet meer, net als Duitdland mogen ook de Nederlandse kolencentrales een standje harder draaien. Uit hetzelfde nieuwsbericht:
Vervuilende kolencentrales mogen van het kabinet weer harder gaan draaien. Het kabinet besluit hiertoe omdat het wil voorkomen dat huishoudens deze winter in de kou komen te zitten.

Dat bevestigen bronnen in politiek Den Haag. Minister Rob Jetten voor Klimaat en Energie zal dit samen met staatssecretaris Mijnbouw Hans Vijlbrief bekend maken in een persconferentie vanaf half zes vanmiddag.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
XWB schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:48:
[...]

Straks niet meer, net als Duitdland mogen ook de Nederlandse kolencentrales een standje harder draaien. Uit hetzelfde nieuwsbericht:

[...]
Het was ook cynisch bedoelt. ;)
Ah, beetje CO2 erbij en bomen zijn weer blij.

Kennenlijk snapt de overheid het nog steeds niet dat je CO2 verminderd met meer bomen.
_/-\o_

(* of is dat ook weer een wappie uitspraak)

[ Voor 5% gewijzigd door Thc_Nbl op 20-06-2022 16:50 ]

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 08:54

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Dan zoek je naar alternatieven, al zijn het ouderwetse oplossingen. De voorbije winter op petroleum overleeft en ik ga de beste kortingen in de Franstalige wereld opzoeken om de komende winter met 300 à 400 euro aan petroleum lekker warm door te komen. Met 15 bidons van 20l goedkope brandstof uit Frankrijk kan ik de komende winter doorstaan.

Op hol geslagen olie- en aardgasprijzen zijn ideaal voor mijn Shellaandelen. Gedekte calls schrijven boven 31 euro en als ik de aandelen moet verkopen boven 31 euro, dan heb ik goed eraan verdiend. Als ik de aandelen op een koers boven 30 jaren dividend moet verkopen, dan heb ik een goede deal. Ik ga de aandelen niet vasthouden totdat de fracking of de energietransitie de olie en gas kapot maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Een van de landen waarvan je niet zou verwachten dat ze problemen hebben met het afnemen van Russisch gas heeft er toch een probleem mee. Vanwege de te hoge officiële wisselkoers naar Russische roebels is het momenteel te duur voor Belarus om de rekening te betalen. De wisselkoers op straat geeft een veel lagere waardering en zou nog wel in het budget passen.

https://t.me/motolkohelp/28134
NashaNiva: Minsk stopped paying Russia for gas due to the strong growth of the Russian ruble

The @nashaniva publication, citing its sources, reports that Minsk is delaying Russian payments for gas due to the fact that the artificial growth of the Russian ruble exchange rate made the price higher than planned and now it is too high for Belarus.

Based on the contract with Gazprom, Belarus has to pay $128 per thousand cubic meters of gas.

But the fact is that Minsk has to pay for gas in Russian rubles at the current exchange rate of 56 rubles. for $1, despite the fact that the real market rate would be from 80 to 120 rubles. It turns out that if they pay now, they will have to pay more money than planned. According to the publication, the tactic is now simple - to wait until the ruble weakens.

@motolkohelp
Al wordt dat wel ontkent door het Belarussische ministerie via https://t.me/Minenergo_by/760
❗️Commentary of the Ministry of Energy on payments for Russian gas

The information that appeared on some telegram channels about the delay by the Belarusian side of payments for Russian gas is not true.

From April 1, 2022, payments for natural gas supplied to the country are made in accordance with the established procedure in Russian rubles.

As of June 20, gas supply organizations of the republic provided, in accordance with the contractual terms, settlements with JSC Gazprom transgaz Belarus for natural gas supplied in January-May 2022 in full.

[ Voor 20% gewijzigd door Qwerty-273 op 20-06-2022 20:07 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 08:54

rapture

Zelfs daar netwerken?

Qwerty-273 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:03:
Een van de landen waarvan je niet zou verwachten dat ze problemen hebben met het afnemen van Russisch gas heeft er toch een probleem mee. Vanwege de te hoge officiële wisselkoers naar Russische roebels is het momenteel te duur voor Belarus om de rekening te betalen. De wisselkoers op straat geeft een veel lagere waardering en zou nog wel in het budget passen.

https://t.me/motolkohelp/28134

[...]

Al wordt dat wel ontkent door het Belarussische ministerie via https://t.me/Minenergo_by/760

[...]
Lukashenko is de sluwste vos in de Oostblok en heeft altijd een wortel voor het gezicht van Putin gehangen. Putin heeft altijd een groter Rusland en unificatie gewild, dit geeft Lukashenko een buitengewone onderhandelingspositie om eindeloze eisen stellen waaraan alle politici in Rusland moet voldoen om de unificatie niet te vertragen.

Het is zo extreem dat Lukashenko zei dat een Russische kunstmestbedrijf te hard concurreert en de CEO heeft hem beledigd met het kruisen van z'n benen. Die CEO is gevangen genomen en het heeft Rusland vele jaren gekost om die CEO terug vrij te krijgen.

Lukashenko heeft een vrijhandelsdeal met Rusland, maar Rusland heeft de importheffingen verlaagd en maakte de korting waardeloos. Hij heeft Rusland de gemiste korting laten uitbetalen in cash. Als nu blijkt dat de aardgas duurder dan de afspraak is, dan zal Rusland de nodige kortingen geven of uitbetalen in cash zoals de vorige keer.

Hij speelt de rol van de domme boer die alles kan zeggen (zelfs de Russische propaganda in het belachelijke trekken) want het Russische publiek gaat ervan uit dat hij toch niet beter weet, terwijl hij eindeloze eisen stelt om zoveel mogelijk geld uit Rusland te zuigen.

Belarus heeft veel verdiend aan het smokkelen van Westerse goederen die via Belarus aan Rusland doorverkocht werden zoals zeevruchten made in Belarus. Een landlocked country heeft helemaal geen zee voor zeevruchten.

Voor meer info zie: https://twitter.com/kamilkazani/status/1518240030967406593

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Hoe afhankelijk zijn we eigenlijk van Russische kolen nou de kolencentrales weer moeten gaan draaien volgens onze klimaatminister? :X

https://www.businessinsid...ol-rusland-import-verbod/

behoorlijke clusterfuck waar we inmiddels inzitten, want de boeren gaan hier natuurlijk ook weer wat van vinden wat stikstofuitstoot betreft

De Limburgse mijnen maar weer open gooien :o

[ Voor 88% gewijzigd door Mr. Detonator op 21-06-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Deze link heb ik nog niet voorbij zien komen:
https://www.nu.nl/politie...sis-wat-betekent-dit.html

De stappen in volgorde om minder gas af te nemen:
1. Een overheidscampagne om Nederlanders en bedrijven te vragen om minder gas te gebruiken. Dit gebeurt inmiddels met de campagne Zet ook de knop om
2. Buurlanden worden op vrijwillige basis gevraagd om minder gas af te nemen van Nederland
3. Nederlandse bedrijven worden verzocht om hun gasafname te minderen
4. Een extra heffing op aardgas voor bedrijven en industrieën
5. Industrieën dwingen om over te schakelen naar een ander soort brandstof
6. Energiecentrales verplichten tot een brandstofomschakeling
7. Niet-beschermde afnemers (industrieën en grote bedrijven) afsluiten van het gas
8. Niet door solidariteit beschermde afnemers (mkb, cruciale elektriciteitsproductie) afsluiten van het gas
9. Andere EU-landen om hulp vragen
10. Door solidariteit beschermde afnemers, zoals zorginstellingen, afsluiten van het gas
11. Volledige regio's in Nederland afsluiten van het gas en de totale export van gas stoppen

Ik denk dat stap 2 en 3 vrij snel zullen volgen. Het is niet wij alleen dat Russisch gas gebruiken, maar ook onze buurlanden hebben Russisch gas in gebruik. Als langzamerhand steeds minder gas uit Rusland Europa in stroomt, gaan onze buurlanden (net zoals Nederland) ook bij andere leveranciers shoppen voor gas.

Dus de vraag naar ander gas wordt hoger, en dus zal de gasprijs stijgen. Ik ben benieuwd of sommige bedrijven tijdelijk helemaal stoppen met de productie omdat de producten anders met verlies verkocht moeten gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:20
Best wel geslepen van Rusland om de toevoer langzaam te verminderen. Dan stijgen steeds de prijzen en omdat het langzaam gaat denken we te lang na over welke actie we dienen te nemen tot het plots te laat is.
Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste