Het heeft weinig zin om het te bespreken omdat het gewoon feiten zijn. Als Belgie zn kerncentrale niet hoefde te sluiten voordat de levensduur verlengd is of dat korter kon zouden ze dat wel gedaan hebben, ongeacht of jij denkt dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.
Het tegendeel is waar. Overschotten zorgen dat je minder buffer nodig hebt. Overschotten betekenen dat je ook met een heel slap zonnetje of een heel slap windje toch nog genoeg energie opwekt om het land draaiende te houden, en dat je dus echt alleen op volledig windstille nachten opgeslagen/geimporteerde energie nodig hebt.Brent schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:15:
Juridisch gezien zijn dat heel verschillende dingen, een kerncentrale of een zonneweide. De duur en het soort prijsgaranties maken ze nauwelijks vergelijkbaar. Maar feit is: zon correleert niet zondermeer met energievraag, en als we daarvan veel installeren, wat zoals je aantoont we grootschalig doen, dan gaat de buffer behoefte ook omhoog.
Koeling zit hem meer in industriele processen, zoals bijv. kerncentralesBrent schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:15:
De energievraag voor verwarming is hoger dan die voor koeling. Airco's zijn in noordelijkere Europese landen tenslotte een betrekkelijk recent verschijnsel, waar kachels zo oud als de geschiedenis zijn. Die verschil in energievraag ligt volgens mij niet op schema elkaar uit te balanceren, waarmee, met zon als grote fractie in energiemix, de bufferbehoefte dus stijgt.
En ja, ik zeg niet dat er geen seizoenseffecten zijn, ik zeg alleen dat het lang niet zo hoog is als de huidige seizoenseffecten in de vraag naar gas suggereert. s Winters stijgt het aardgasverbruik met 400%, maar de energievraag slechts met 25%, dus het aardgasverbruik is geen juiste graadmeter.
[ Voor 46% gewijzigd door ph4ge op 09-05-2022 17:01 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"