Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:07:
[...]

Ja het is een rare smalle maar hele lange unit.

Complimenten voor de ontzettend strakke aansluiting, de gaten zijn exact goed geboord zo te zien. _/-\o_

Maar is dit dan een 5V? Je zegt “die unit” maar je quote niemand?
Dank je! Maar de credits gaan naar mijn schoonvader die die gaten geboord heeft.

Het is die unit waar jij volgens mij er vier kan halen, als ik de afbeelding in de folder bekijk. Het is een MHC-V5W/D2N8, zelfs nog zonder toevoeging van extra letters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
verkeerslicht schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:58:
[...]

De huidige midea-generatie heeft ook expansievat, vuilfilter, warmtemeter, enz ingebouwd zitten. Wat dat betreft is het precies hetzelfde pakket als een Pana monoblok.

Qua terugmoduleren:
Mijn 10kW model doet elektrisch minimaal 650W. Dus afhankelijk van de Aanvoertemperatuur (dus COP) is dat bij mij bij 12°C buitentemperatuur en een aanvoer van 30°C een thermisch vermogen van 4680W (COP 7,2). Dat krijg ik hier prima weggestookt trouwens.

p.s. ver kunnen terugmoduleren is een plus, maar gaat hand in hand met een lagere COP. De beste situatie is genoeg afgifte om wat meer vermogen goed kwijt te kunnen.
Ik zag overigens in een ander topic dat één feature de Midea wel heeft en die specifieke Panasonic niet: liquid spray injection. Hierdoor doet een Midea het bij -25 nog een beetje wat een Panasonic niet haalt. Niet echt relevant voor ons lijkt mij maar geeft wel aan dat ze niet een zo goedkoop mogelijke pomp hebben willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
[...]

De huidige midea-generatie heeft ook expansievat, vuilfilter, warmtemeter, enz ingebouwd zitten. Wat dat betreft is het precies hetzelfde pakket als een Pana monoblok.
Sinds wanneer is dit? Mijn Midea model heeft dit voor zover ik weet niet. Staat nu een jaartje ong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
n.v.m. reactie op mijn vraag zie ik in de folder van een eerdere post

[ Voor 90% gewijzigd door Evanrvb op 24-01-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:55
Ik erg vaak dat de aanvoer temperatuur (flink) boven de door de weersafhankelijke regeling berekende temperatuur gaat. Nu zegt de WAR bijvoorbeeld 30 en schommelt de aanvoer een beetje tussen 35 en 36. Iemand enig idee of dit normaal is en hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Er is ergens een setting:
dT1SH:
When T1S < 47°C, dT1SH sets the temperature difference between the
heat pump leaving water temperature (T1) and the heat pump leaving
water set temperature (T1S) above which the heat pump provides heated
water to the space heating terminals. When T1S – T1 ≥ dT1SH the heat
pump provides heated water to the space heating terminals and when T1 ≥
T1S the heat pump does not provide heated water to the space heating terminals. Refer to Figures 3-7.21.
Hoewel het volgens mij wel verkeerd om. Het plaatje dat er bij hoort lijkt anders aan te geven.
De mijne stopt ook met warmte maken als Tleaving 5 graden boven T1s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
unixguru schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:04:
Ik erg vaak dat de aanvoer temperatuur (flink) boven de door de weersafhankelijke regeling berekende temperatuur gaat. Nu zegt de WAR bijvoorbeeld 30 en schommelt de aanvoer een beetje tussen 35 en 36. Iemand enig idee of dit normaal is en hoe dit kan?
Volgens mij klopt het wat @ErnstvV zegt. Kennelijk werkt de dT1SH -parameter twee kanten op:
  1. Bij pendelen blijft de compressor uit tot het water ver genoeg gezakt is
  2. Bij verwarmen blijft de compressor aan tot het water de setpoint temperatuur met dezelfde waarde heeft overschreden.
Aanname: Misschien omdat de verarmingscapaciteit dan gemiddeld gezien gelijk blijft?

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
Thx voor de input mannen. Hieruit begrijp ik zelf nog niet hoe het kan dat de aanvoer temperatuur 5 a 6 graden hoger is dan ingesteld. Ik zou verwachten dat als de aanvoer temp ingesteld wordt. De wp daar (nagenoeg) niet overheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsar
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09-2024
[b]verkeerslicht in "Iemand echte ervaring met Midea Warmtepompen?"verkeerslicht schreef op dinsdag 23 januari 2024

p.s. ver kunnen terugmoduleren is een plus, maar gaat hand in hand met een lagere COP. De beste situatie is genoeg afgifte om wat meer vermogen goed kwijt te kunnen.
Ok, dank voor je uitgebreide reactie. Wat is jouw onderbouwing voor een lagere COP bij verder moduleren? Een scrollcompressor heeft een lager rendement naarmate het toerental toeneemt. Heb je een theoretische verklaring of meetdata?

Overigens: meer wegstoken is niet top natuurlijk. Als ik alle ramen openzet bij 12/30 heb ik een koud huis, een hoog energieverbruik maar supermooie COP. Weet je je COP over een heel jaar al? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsar
Carboy54 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Die wordt al 4 jaar niet meer geproduceerd in 9 Kw en geen concurrent van de Midea
Je bedoelt dat de H niet meer geproduceerd wordt? Waarom geen concurrent van Midea? Qua prijs ma aftrek van ISDE maakt het weinig verschil toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:30

Carboy54

Duurzaamheid coach

thijsar schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:18:
[...]

Je bedoelt dat de H niet meer geproduceerd wordt? Waarom geen concurrent van Midea? Qua prijs ma aftrek van ISDE maakt het weinig verschil toch?
Klopt. Panasonic is een A merk. Midea en zijn klonen zeker niet A. Alleen al de instellingen met de controller is voor de gewone gebruiker een ramp. ( ex tweakers) en de afwerking en spuitwerk matig. Veel toestellen zijn niet eens voor de NL markt geschikt met 1 fase aansluiting incl. backup 3 Kw. Het doet wat het moet doen dat wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 25-01-2024 08:38 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
  • Laatst online: 07-06 14:07
ErnstvV schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:32:

De mijne stopt ook met warmte maken als Tleaving 5 graden boven T1s.
Vreemd, bij mij is het gedrag anders lijkt het. Mijn T1s is momenteel bijvoorbeeld 27 graden (dat is de waarde van de stooklijn toch?) en dT1SH is 5 graden.
Echter komt hij niet boven een Tin = 23 en Tout = 27 uit, dat is echt de waarde waar hij op lijkt te sturen. Soms komt hij te hoog omdat hij niet ver genoeg terug kan moduleren en Tin bijvoorbeeld 24 is, dan stopt hij met verhitten als de Tout iets te lang op 28 staat..
Wellicht iets mis met mijn pomp 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
thijsar schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:09:
[...]

Ok, dank voor je uitgebreide reactie. Wat is jouw onderbouwing voor een lagere COP bij verder moduleren? Een scrollcompressor heeft een lager rendement naarmate het toerental toeneemt. Heb je een theoretische verklaring of meetdata?

Overigens: meer wegstoken is niet top natuurlijk. Als ik alle ramen openzet bij 12/30 heb ik een koud huis, een hoog energieverbruik maar supermooie COP. Weet je je COP over een heel jaar al? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Even toegeven: Ik kan dit niet technisch onderbouwen, maar het is wat ik lees in de berichtgeving bij gebruikers van de pompen die ver terugmoduleren. Ik lees dit bij zowel Toshiba Estia gebruikers, en ook bij Panasonic gebruikers, zoals bijvoorbeeld hier:
Tiesert in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Dan kun je je afvragen wat gunstiger is: Één lange run op minimum vermogen, of een run op iets meer vermogen met een paar onderbrekingen. Ik denk eerlijk gezegd dat het niet/weinig uitmaakt zolang de onderbrekingen niet teveel worden. In iedergeval denk ik weleens dat er teveel de nadruk gelegd wordt op het minimum vermogen. Het verschil tussen mijn 10kW monoblok en de Panasonic 9J (Qua vermogen vergelijkbaar) is qua elektrisch vermogen respectievelijk iets van 670W t.o.v. 550W.

Heb nog geen metingen van een jaar rond, maar mijn dag-COP op basis van de gemiddelde dagtemperatuur (had 'm even terug ook gedeeld) vanaf start stookseizoen (halverwege oktober tot nu):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqT_cFVo6fneFRkXZRNoirj-iWI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wpoeNFfOl0G7QvK0jBoFWIsm.png?f=user_large
Dit is gemeten met een losse warmtemeter en kWh-meter.

Ik zit nu op een sCOP van 5,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:38:
[...]

Klopt. Panasonic is een A merk. Midea en zijn klonen zeker niet A. Alleen al de instellingen met de controller is voor de gewone gebruiker een ramp. ( ex tweakers) en de afwerking en spuitwerk matig. Veel toestellen zijn niet eens voor de NL markt geschikt met 1 fase aansluiting incl. backup 3 Kw. Het doet wat het moet doen dat wel.
Ik ben het met je eens dat de Midea geen "A" verdient. Jij zegt Panasonic wel, maar waarom in jouw optiek?
Het zijn overigens geen klonen, maar gewoon dezelfde machines met een andere sticker.

Los van efficiëntie en geluidsproductie is wat mij betreft de belangrijkste dat de wp het gewoon doet, en blijft doen zonder problemen. Een WP kan heel mooi zijn met een mooie bediening, maar dat is van ondergeschikt belang aan de werking.

[ Voor 6% gewijzigd door verkeerslicht op 25-01-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

verkeerslicht schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Ik ben het met je eens dat de Midea geen "A" verdient. Jij zegt Panasonic wel, maar waarom in jouw optiek?
Het zijn overigens geen klonen, maar gewoon dezelfde machines met een andere sticker.

Los van efficiëntie en geluidsproductie is wat mij betreft de belangrijkste dat de wp het gewoon doet, en blijft doen zonder problemen. Een WP kan heel mooi zijn met een mooie bediening, maar dat is van ondergeschikt belang aan de werking.
Zit op alle gebieden beter in elkaar. Altijd afgestemd op de NL markt met 2 fases. Plaatwerk zwaarder en beter in de lak. Aansluitingen veel overzichtelijker. Bediening voor de klant veel gebruiksvriendelijker maar nog niet ideaal zoals in de Amber met windows. Betere after sales. Als installatreur op afstand te managen. In 2022 bij gebrek aan leverbare Panasonics een aantal Airwells ( Midea ) geplaatst die het wel goed doen. Alle geplaatste Midea airco's heb ik weer van de muur gehaald wat een rotzooi. Zijn stuk of gaan stuk.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsar
verkeerslicht schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Even toegeven: Ik kan dit niet technisch onderbouwen, maar het is wat ik lees in de berichtgeving bij gebruikers van de pompen die ver terugmoduleren.

Dan kun je je afvragen wat gunstiger is:
Interessant verhaal met mooie grafiek! Die kan de Panasonic comfort cloud niet maken, bij mij wordt alles gelogd in Domoticz maar ik ben te lui om zulke COP-vs..... grafiekjes te maken. (Onee, niet lui, maar teveel projecten tegelijk) :) .

Mijn ervaring is:
- vroeger had ik 1200m3 gasverbruik, een zielig straaltje in de douche, de woonkamer op 19 °C met nachtverlanging.
- in 2015 zette ik mijn Pana, toen nog een G generatie waarvan de bediening vergelijkbaar is met de Midea. Inmiddels 2 jaar een J generatie, de G goed verkocht en tegen een schijntje over naar de J. De bediening is enorm verbeterd (inmiddels ken ik het hele menu en alle parameters uit mijn hoofd, dat zie ik met de koeterwaalse parameters van andere merken niet zo snel gebeuren. ) R32 is een stuk stiller dan R410A, zeker als RJtec.de er nog een dempingsmat voor je inbouwt.

- nu 3000kWh verbruik, en ik wek 7000kWh zelf op. (Aardgas kon ik destijds niet zelf oppompen :P ) Het huis is nu 24/365 op 21°C, je moet je vasthouden onder de douchestraal en in de zomer heerlijk koel.
- Er is een praktijkruimte aangebouwd van 9m2 dus per m2 vloerverwarming relatief veel gevel/dak-verlies. Ook deze ruimte wordt vanuit diezelfde 3kWh verwarmd.

Dus ik ben er blij mee. Inmiddels heb ik een stuk of 5 J's geplaatst, allemaal 9kW, in forse vrijstaande woningen. Ze kunnen terugmoduleren naar hetzelfde niveau als de 5kW. Ook in een joekel van een jaren '30 woning met zeer goed na-geïsoleerde vloer maar enkel glas en minimale spouwmuurisolatie pruttelt deze op 3kW bij buitentemperaturen rond het vriespunt. Dus: het overheids-verhaal dat je woning alleen aan de all-electric kan als alle muren uit 200mm PUR bestaan kan hiermee de container in 8) .

De vraag of de Wp efficienter wordt bij terugmoduleren blijft en interessante. De meeste aannames die ik lees lijken wel in die richting te wijzen en de grafiek op pagina 4 van dit artikel ook.

De verklaring lijkt me: de compressor schijnt een rendements-optimun ergens halverwege zijn toerenbereik te hebben, maar: de platenwisselaar is op 30% vermogen natuurlijk flink overgedimensioneerd, net als de verdamper. Beide lijken me gunstig en het grote verdamperoppervlak t.o.v. het gevraagde vermogen zorg voor minder defrosts.

Moraal van het verhaal blijft: voordelen van weersafhankelijke regeling zonder buffer (met VV) zijn: comfort, laag verbruik, lange runs, wenig slijtage.
De voordelen van een complex systeem zijn: meer omzet voor de fabrikant en installateur zowel bij aanschaf als over de levensduur/onderhoud.

De installateur die het zonder buffervat niet goed krijgt moet even aan de studie. Op een cementvloer van 100m2 (10cm dik) voegt 200L water maar 4% warmtecapaciteit toe. 5mm(!) extra egaline op de vloer doet al meer. :+

[ Voor 4% gewijzigd door thijsar op 25-01-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Matsuda schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:40:
[...]

Vreemd, bij mij is het gedrag anders lijkt het. Mijn T1s is momenteel bijvoorbeeld 27 graden (dat is de waarde van de stooklijn toch?) en dT1SH is 5 graden.
Echter komt hij niet boven een Tin = 23 en Tout = 27 uit, dat is echt de waarde waar hij op lijkt te sturen. Soms komt hij te hoog omdat hij niet ver genoeg terug kan moduleren en Tin bijvoorbeeld 24 is, dan stopt hij met verhitten als de Tout iets te lang op 28 staat..
Wellicht iets mis met mijn pomp 🤔
Mijn project vorder gestaag, gisteren is de unit aangesloten op de meterkast. Aangezien ik nog een extra gat in de muur moet maken voor de thermostaat vandaag alleen op leaving water temperature gedraaid. Iedere keer bij 5graden boven het setpoint ging de mijne uit, om na 10 minuten weer aan te gaan. Die 10 minuten had ik zelf ergens ingesteld. Maar ik denk dat dit gedrag (ook) komt omdat ik op (nog) aanvoertemperatuur regel en niet met een thermostaat.
Dat is de volgende stap in mijn project, gat door de muur en de Tado er aan knopen. Misschien dat ik even gewoon de punten doorverbindt, nu vraag de thermostaat ook gewoon continue warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsar
[...]

Qua terugmoduleren:
Mijn 10kW model doet elektrisch minimaal 650W. Dus afhankelijk van de Aanvoertemperatuur .....
Welk typenummer is dat precies? Ik zie alleen maar midea's die duurder zijn dan de WH-MDC09J3E5. Die kost €4300 bij RJTec.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-04 16:40
Ter info: er zijn alternatieve controllers verkrijgbaar voor Midea warmtepompen:
https://aretec.nl/product...-alle-midea-warmtepompen/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvT6aXOqzcNGyOA4liQzFPTdJoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNhWGrUoE4qqs6Nsm4GQzMkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zijn van Plum en zijn o.a. op afstand uit te lezen. Werkt prima, ik heb dezelfde controller voor mijn Maxa, erg tevreden mee. De display (touchscreen) kun je ook als thermostaat gebruiken. Als een kabel trekken naar je woonkamer lastig is, kun je er ook een extra bijbehorend draadloos thermostaatje bij nemen. Of je kunt - mits je installatie dat ondersteunt - met meerdere onafhankelijke circuits (zones) werken.

[ Voor 57% gewijzigd door CharmingDemon op 26-01-2024 11:41 . Reden: extra toelichting + plaatje ]

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unixguru
CharmingDemon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:54:
Ter info: er zijn alternatieve controllers verkrijgbaar voor Midea warmtepompen:

[Afbeelding]

Deze zijn van Plum en zijn o.a. op afstand uit te lezen. Werkt prima, ik heb dezelfde controller voor mijn Maxa, erg tevreden mee. De display (touchscreen) kun je ook als thermostaat gebruiken. Als een kabel trekken naar je woonkamer lastig is, kun je er ook een extra bijbehorend draadloos thermostaatje bij nemen. Of je kunt - mits je installatie dat ondersteunt - met meerdere onafhankelijke circuits (zones) werken.
Interessant! Quanta Costa ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb

[Afbeelding]

Mooi dingentje. Sluit je die gewoon als een thermostaat aan in de Midea?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
thijsar schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:25:
[...]

Welk typenummer is dat precies? Ik zie alleen maar midea's die duurder zijn dan de WH-MDC09J3E5. Die kost €4300 bij RJTec.
Denk dat als je je best doet (Midea verkoopt onder verschillende namen), dat je de Midea ook voor een dergelijke prijs uit het buitenland kunt halen. Laat onverlet dat de Panasonic de betere koop is.

Ik (en ik denk vele anderen) hebben de Midea gekocht in de tijd dat het ongeveer het enige leverbare was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

[Afbeelding]

Mooie controller inderdaad! Hoe koop je 'm, want dit is blijkbaar een groothandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
thijsar schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:55:
[...]

Interessant verhaal met mooie grafiek! Die kan de Panasonic comfort cloud niet maken, bij mij wordt alles gelogd in Domoticz maar ik ben te lui om zulke COP-vs..... grafiekjes te maken. (Onee, niet lui, maar teveel projecten tegelijk) :) .

Mijn ervaring is:
- vroeger had ik 1200m3 gasverbruik, een zielig straaltje in de douche, de woonkamer op 19 °C met nachtverlanging.
- in 2015 zette ik mijn Pana, toen nog een G generatie waarvan de bediening vergelijkbaar is met de Midea. Inmiddels 2 jaar een J generatie, de G goed verkocht en tegen een schijntje over naar de J. De bediening is enorm verbeterd (inmiddels ken ik het hele menu en alle parameters uit mijn hoofd, dat zie ik met de koeterwaalse parameters van andere merken niet zo snel gebeuren. ) R32 is een stuk stiller dan R410A, zeker als RJtec.de er nog een dempingsmat voor je inbouwt.

- nu 3000kWh verbruik, en ik wek 7000kWh zelf op. (Aardgas kon ik destijds niet zelf oppompen :P ) Het huis is nu 24/365 op 21°C, je moet je vasthouden onder de douchestraal en in de zomer heerlijk koel.
- Er is een praktijkruimte aangebouwd van 9m2 dus per m2 vloerverwarming relatief veel gevel/dak-verlies. Ook deze ruimte wordt vanuit diezelfde 3kWh verwarmd.

Dus ik ben er blij mee. Inmiddels heb ik een stuk of 5 J's geplaatst, allemaal 9kW, in forse vrijstaande woningen. Ze kunnen terugmoduleren naar hetzelfde niveau als de 5kW. Ook in een joekel van een jaren '30 woning met zeer goed na-geïsoleerde vloer maar enkel glas en minimale spouwmuurisolatie pruttelt deze op 3kW bij buitentemperaturen rond het vriespunt. Dus: het overheids-verhaal dat je woning alleen aan de all-electric kan als alle muren uit 200mm PUR bestaan kan hiermee de container in 8) .

De vraag of de Wp efficienter wordt bij terugmoduleren blijft en interessante. De meeste aannames die ik lees lijken wel in die richting te wijzen en de grafiek op pagina 4 van dit artikel ook.

De verklaring lijkt me: de compressor schijnt een rendements-optimun ergens halverwege zijn toerenbereik te hebben, maar: de platenwisselaar is op 30% vermogen natuurlijk flink overgedimensioneerd, net als de verdamper. Beide lijken me gunstig en het grote verdamperoppervlak t.o.v. het gevraagde vermogen zorg voor minder defrosts.

Moraal van het verhaal blijft: voordelen van weersafhankelijke regeling zonder buffer (met VV) zijn: comfort, laag verbruik, lange runs, wenig slijtage.
De voordelen van een complex systeem zijn: meer omzet voor de fabrikant en installateur zowel bij aanschaf als over de levensduur/onderhoud.

De installateur die het zonder buffervat niet goed krijgt moet even aan de studie. Op een cementvloer van 100m2 (10cm dik) voegt 200L water maar 4% warmtecapaciteit toe. 5mm(!) extra egaline op de vloer doet al meer. :+
Dank:) Ja, bij mij worden de grafiekjes automatisch bijgewerkt in google sheets met een Apps script.
Beetje houtje touwtje, maar werkt verbazingwekkend goed.

Wel 'n kanttekening bij de grafiek op pagina 4 uit je link. Het grafiekje gaat niet lager dan 30hz.
Je ziet 'm al heel lichtjes naar onderen afbuigen, ik denk dat die trend wel doorzet verder naar onderen toe (al weet ik niet hoe veel). Ik zag bijvoorbeeld dat mijn compressor vandaag 29hz draaide, maar in het grote Panasonic topic zie je dat de warmtepompen terugregelen naar 19hz.
Maar goed, de effecten daarvan zal toch rommelen in de marge zijn.

Ben het trouwens helemaal eens met je mooie betoog over wat er toe doet qua efficiëntie. Er worden helaas bijna by default buffers en zones geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CharmingDemon
Evanrvb schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Mooi dingentje. Sluit je die gewoon als een thermostaat aan in de Midea?
Nee, het vervangt de eigen controller van Midea geheel (althans de Midea-interface en daarmee de manier van instellen). Deze controller bestaat uit twee delen: de controller zelf (kastje met de besturing en waar je temperatuursensoren, circulatiepompen, driewegkleppen etc. op kunt aansluiten) en de display die ook als kamerthermostaat kan fungeren.

Deze Plum-controllers worden door Aretec geïmporteerd en speciaal geprogrammeerd om de Midea te kunnen aansturen (Modbus). Voordeel is dat het veel intuïtiever is, de stooklijn wordt bijvoorbeeld grafisch weergegeven en is zelf heel eenvoudig grafisch in te stellen. Verder wordt de warmtepompinfo (drukken, frequenties, temperaturen) maar ook je ingestelde hydraulische configuratie grafisch weergegeven.

Prijs is geloof ik iets van €350 inclusief ecoNET, waarmee je ook alles op afstand kunt instellen, bedienen en monitoren (web-based).

[ Voor 6% gewijzigd door CharmingDemon op 27-01-2024 15:28 . Reden: prijs toegevoegd ]

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
verkeerslicht schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Denk dat als je je best doet (Midea verkoopt onder verschillende namen), dat je de Midea ook voor een dergelijke prijs uit het buitenland kunt halen. Laat onverlet dat de Panasonic de betere koop is.

Ik (en ik denk vele anderen) hebben de Midea gekocht in de tijd dat het ongeveer het enige leverbare was.
De Midea doet het beter dan verwacht, maar het is idd geen A merk. Ook qua instellen en manual niet mega duidelijk.

Ik heb hem genomen omdat die mij vorig jaar nieuw zo'n €400 netto kostte dus ja toen was de keuze snel gemaakt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Evanrvb schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:46:
[...]

De Midea doet het beter dan verwacht, maar het is idd geen A merk. Ook qua instellen en manual niet mega duidelijk.

Ik heb hem genomen omdat die mij vorig jaar nieuw zo'n €400 netto kostte dus ja toen was de keuze snel gemaakt :p
Das niks inderdaad 8)
En tja, ach, die controller staat op gegeven moment goed ingesteld en dan kijk je er bijna nooit meer naar. Hij hangt hier in de provisiekast.

Die oplossing hierboven zou ik trouwens wel aanschaffen als ik niet reeds een mooie esp-home oplossing bezig was. Alles zit er namelijk in, tot monitoring toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
CharmingDemon schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Nee, het vervangt de eigen controller van Midea geheel (althans de Midea-interface en daarmee de manier van instellen). Deze controller bestaat uit twee delen: de controller zelf (kastje met de besturing en waar je temperatuursensoren, circulatiepompen, driewegkleppen etc. op kunt aansluiten) en de display die ook als kamerthermostaat kan fungeren.

Deze Plum-controllers worden door Aretec geïmporteerd en speciaal geprogrammeerd om de Midea te kunnen aansturen (Modbus). Voordeel is dat het veel intuïtiever is, de stooklijn wordt bijvoorbeeld grafisch weergegeven en is zelf heel eenvoudig grafisch in te stellen. Verder wordt de warmtepompinfo (drukken, frequenties, temperaturen) maar ook je ingestelde hydraulische configuratie grafisch weergegeven.

Prijs is geloof ik iets van €350 inclusief ecoNET, waarmee je ook alles op afstand kunt instellen, bedienen en monitoren (web-based).
Dat is wel krachtig. Nu moet je voor elke aansluiting kabels naar buiten toe brengen, maar als ik het goed begrijp is dit gewoon alleen de controller-interface kabel + voeding, en kun je alles binnen aansluiten?

Niet dat ik een externe pomp oid gebruik oid, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharmingDemon
Evanrvb schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Als ik zo even naar de specs kijk van bv. de Arctic Split 8, dan is Midea qua prestaties juist wel weer het 'A-merk' t.o.v. andere merken, met een SCOP van 5,22, geluidsniveau van 47dB en minimum buitentemperatuur van -25ºC. Daarnaast geven ze hun Modbus-adreslijst vrij en staan ze toe dat er andere controllers kunnen worden toegepast. Allemaal echt wel netjes hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CharmingDemon
verkeerslicht schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:13:
[...]

Dat is wel krachtig. Nu moet je voor elke aansluiting kabels naar buiten toe brengen, maar als ik het goed begrijp is dit gewoon alleen de controller-interface kabel + voeding, en kun je alles binnen aansluiten?

Niet dat ik een externe pomp oid gebruik oid, maar toch...
Dat klopt, want de controller hangt gewoon binnen bij bv. je buffer. Daar sluit je dan je circulatiepomp, buffersensoren, circuitsensor(en), driewegklep, mengklep(pen) etc. op aan (al naar gelang je configuratie). De display kun je ernaast hangen als interface voor de controller, maar bv. ook als kamerthermostaat in je woonkamer hangen. Er gaat alleen een Modbus-kabel naar je buitendeel (in geval van monoblock).

Hieronder de mogelijke aansluitingen (3 circuits) en een schematisch voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at_FQZhgfX2N-ku4EZaW6UptwI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6MV7PmxuF5a0vvBst2k9loHV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYpyInnOAR8VSxo493u0Ck_J6Kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w7nrq6Tz03MBNzLb3LyJraF7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsar
verkeerslicht schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:27:
[...]

Dank:) Ja, bij mij worden de grafiekjes automatisch bijgewerkt in google sheets met een Apps script.
Beetje houtje touwtje, maar werkt verbazingwekkend goed.

Wel 'n kanttekening bij de grafiek op pagina 4 uit je link. Het grafiekje gaat niet lager dan 30hz.
Je ziet 'm al heel lichtjes naar onderen afbuigen, ik denk dat die trend wel doorzet verder naar onderen toe (al weet ik niet hoe veel). Ik zag bijvoorbeeld dat mijn compressor vandaag 29hz draaide, maar in het grote Panasonic topic zie je dat de warmtepompen terugregelen naar 19hz.
Maar goed, de effecten daarvan zal toch rommelen in de marge zijn.
Goed verhaal. Ik heb van 't weekend S0 meters en DS18B20's gemonteerd. De temperatuursensoren van mijn Pana lijken aardig hetzelfde, maar de elektrische kWh meting lijkt me nogal onnauwkeurig. De flow meter (Sika VVX20) schijnt behoorlijk goed te zijn. De data komt nu allemaal in MQTT en als ik eens een zee aan tijd heb zal ik proberen een gemeten onderbouwing voor COP vs toerental te maken. Moet ik ook eerst de soortelijke warmte van mijn glycol/water bepalen natuurlijk.

Tot nu toe gebruikte de metingen het alleen als indicatie, vooral om de systemen die ik heb geplaatst onderling te kunnen vergelijken zodat ik eerder weet dat er iets verbeterd kan/moet worden dan mijn klant. Dat komt toch professioneler over dan "leiding warm, verwarming werkt dus, houdoe en bedankt!"

[ Voor 3% gewijzigd door thijsar op 29-01-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
thijsar schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Goed verhaal. Ik heb van 't weekend S0 meters en DS18B20's gemonteerd. De temperatuursensoren van mijn Pana lijken aardig hetzelfde, maar de elektrische kWh meting lijkt me nogal onnauwkeurig. De flow meter (Sika VVX20) schijnt behoorlijk goed te zijn. De data komt nu allemaal in MQTT en als ik eens een zee aan tijd heb zal ik proberen een gemeten onderbouwing voor COP vs toerental te maken. Moet ik ook eerst de soortelijke warmte van mijn glycol/water bepalen natuurlijk.
Dan heb je blijkbaar een goede batch met sensoren, die van mij hebben een flinke afwijking naar beneden. Rond de 20 graden klopt het nog een beetje, maar daarna gaat het snel de verkeerde kant op. Dan is ineens de retourtemperatuur die mijn ketel meet hoger dan de aanvoertemperatuur die mijn digitale sensor meet. De delta tussen twee lijkt wel te kloppen dus voor vermogensafgifte mogelijk nog wel bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
thijsar schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Tot nu toe gebruikte de metingen het alleen als indicatie, vooral om de systemen die ik heb geplaatst onderling te kunnen vergelijken zodat ik eerder weet dat er iets verbeterd kan/moet worden dan mijn klant. Dat komt toch professioneler over dan "leiding warm, verwarming werkt dus, houdoe en bedankt!"
Inderdaad. Elke meting (zelfs een onnauwkeurige) is in ieder geval indicatief voor hoe het systeem presteert.

Wil je echt nauwkeurig de COP weten, dan raad ik aan een goede externe warmtemeter te installeren. Een Kamstrup of Engelmann ultrasoonmeter hebben wel een glycol instelling. Glycol is trouwens niet echt COP-bevorderlijk.

Hoe dan ook moet ook met een setup als je nu hebt in ieder geval vast te stellen zijn (al ware het indicatief) wat de frequentie van de compressor met de COP doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
CharmingDemon schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Als ik zo even naar de specs kijk van bv. de Arctic Split 8, dan is Midea qua prestaties juist wel weer het 'A-merk' t.o.v. andere merken, met een SCOP van 5,22, geluidsniveau van 47dB en minimum buitentemperatuur van -25ºC. Daarnaast geven ze hun Modbus-adreslijst vrij en staan ze toe dat er andere controllers kunnen worden toegepast. Allemaal echt wel netjes hoor!
Eens, alleen ik blijf erbij dat het defrostgedrag bij lage luchtvochtigheid wel een minpuntje is en niet A-merk waardig. Denk daarbij ook aan het feit dat het geluid tijdens een defrost het hardst is en dat een onnodige defrost ook kostbare warmte in het putje gooit. De praktisch haalbare sCOP had dus nog ietsje hoger kunnen zijn dan het nu is (al zal het om een paar tienden gaan in de praktijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob vw
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-03-2024
Hallo,
Ik heb het advies gekregen om een Midea Monobloc type 6 All-E ready warmtepomp te installeren.
Dit voornamelijk omdat dit systeem tot 60 graden kan verwarmen.
Nu lees ik veel technische info / instellingsmogelijkheden hier.

Maar ik ben voornamelijk op zoek naar algemene ervaring / meningen van mensen die dit systeem ook hebben draaien.
Mijn cv-water temp nu is globaal 55 graden en stook de cv voornamelijk alleen in de woonkamer met 1 plaat en 1 convectorput.

Ik gebruik nu globaal 800 a 850 kuub gas.
Is dit naar verwachting een goede / betrouwbare investering voor globaal E 3400,= ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
De meeste andere systemen halen de 60 graden ook wel. Maar staar je niet blind op de 60 graden, als het koud is, wordt het meestal lastig om die waarde te halen. Meestal is het rond de -10 wel afgelopen met dat soort hoge temperaturen. Tenzij er op de backup heater bijgestookt wordt (als die er in zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErnstvV schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:24:
De meeste andere systemen halen de 60 graden ook wel. Maar staar je niet blind op de 60 graden, als het koud is, wordt het meestal lastig om die waarde te halen. Meestal is het rond de -10 wel afgelopen met dat soort hoge temperaturen. Tenzij er op de backup heater bijgestookt wordt (als die er in zit).
Lees hier mijn ervaringen maar met hoge temperaturen R32 versus R290:
Itho Daalderop Amber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
rob vw schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:08:
Hallo,
Ik heb het advies gekregen om een Midea Monobloc type 6 All-E ready warmtepomp te installeren.
Dit voornamelijk omdat dit systeem tot 60 graden kan verwarmen.
Nu lees ik veel technische info / instellingsmogelijkheden hier.

Maar ik ben voornamelijk op zoek naar algemene ervaring / meningen van mensen die dit systeem ook hebben draaien.
Mijn cv-water temp nu is globaal 55 graden en stook de cv voornamelijk alleen in de woonkamer met 1 plaat en 1 convectorput.

Ik gebruik nu globaal 800 a 850 kuub gas.
Is dit naar verwachting een goede / betrouwbare investering voor globaal E 3400,= ?
Eigenlijk een algemene warmtepompvraag met een simpel antwoord:
Als je daadwerkelijk 60 graden nodig hebt dan moet je er niet aan beginnen. Want dan kost het je alleen maar geld, en je helpt het millieu ook niet.

Dat gezegd hebbende: waarschijnlijk heb je die 60 graden helemaal niet nodig. Heb je al eens je gasketel op 45 gezet?

Voor hogere temperaturen ben je niet aan dit merk gebonden trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02:25
ErnstvV schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:01:
[...]

Dank je! Maar de credits gaan naar mijn schoonvader die die gaten geboord heeft.

Het is die unit waar jij volgens mij er vier kan halen, als ik de afbeelding in de folder bekijk. Het is een MHC-V5W/D2N8, zelfs nog zonder toevoeging van extra letters.
Ik heb nu meer informatie.
De Midea MHC-V5W is zelfs een nieuwe model, de 4Kw is het 2021 model.
De 5kw is het 2023 model.

Zie ook https://acrobat.adobe.com...dd-45a7-98e2-e7b52fd4a47d

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 07-02-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-06 00:08

con1

Energiefreak

Ben even bezig geweest om het hele topic te lezen
en verbaasde mij over de diepgang, o.a. modbus.
Maar mijn vraag is simpel. Ik zag een schema van
de Midea en het viel mij op dat dat identiek was
aan de Airwell monoblok.
Hoe hebben jullie de vorstbeveiliging onder controle?
Middels leegloopventielen, tracing of wellicht glycol.
En wat is jullie ervaring daarmee?

Ik ben niet gek, ik ben anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
con1 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:40:
aan de Airwell monoblok.
Daar heeft niemand ervaring mee. Het is in NL nooit zo lang zo koud dat er uberhaubt wat bevriest zolang het draait.
Iedereen heeft er wat anders tussen. Of niks.
En zegt: werkt prima, nooit bevroren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

aan de Airwell monoblok.
Dit jaar 2 klanten gehad met stroomuitval tijdens afwezigheid bij -6 graden in december Warmtepomp druk verloren maar geen schade. 1x doordat de automaat er uit lag door ev op dezelfde groep. 1x door per abuis de Panasonic in dit geval uit te hebben gezet bij nieuwbouw. Het kan verkeren zeker bij met congestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[quote]Carboy54 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:53:
[...]

[ Voor 60% gewijzigd door Carboy54 op 07-02-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
aan de Airwell monoblok.
Ik heb er voor de zekerheid van die vorstbeveiligingskleppen tussen zitten, vooral omdat ik alles zelf aangesloten heb en nog een beetje vertrouwen moet krijgen in mijn eigen gehobby. Alleen de netaansluiting is door een elektricien gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
ErnstvV schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 05:39:
[...]

Ik heb er voor de zekerheid van die vorstbeveiligingskleppen tussen zitten, vooral omdat ik alles zelf aangesloten heb en nog een beetje vertrouwen moet krijgen in mijn eigen gehobby. Alleen de netaansluiting is door een elektricien gedaan.
Bij mij precies zo ;) Maar zelfs nu alles naar behoren werkt ben ik blij dat ze er zitten. Toch een stukje gemoedsrust voor het geval dat het net er toch ineens een keer wat langer uit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:26:
[...]

Ah, ik zit even te speuren, maar dat zal dan de "M Thermal P series" zijn.
Klaarblijkelijk monoblocs die ze wat compacter hebben gemaakt. Voor zover ik kan zien zit er nu een compleet monobloc in een behuizing van een split:
https://www.midea.bg/img/...termopompi-midea-2023.pdf
blz 41 voor meer info.

Hier de ERP-resultaten. Zijn qua eigenschappen aardig gelijk aan de the bestaande "M Thermal A series".
https://www.heatpumpkeyma...2b603d5afd1d1b6ff5110ce59

de MHC-V5W (P serie) komt qua specs overeen met de MHC-V6W (A serie)
de MHC-V7W (P serie) komt qua specs overeen met de MHC-V8W (A serie)
de MHC-V9W (P serie) komt qua specs overeen met de MHC-V10W (A serie)

Daarmee is deze P serie dus ook iets zuiverder met het vermogen in de naam.
De MHC-V5W doet 5.77kW bij A-7W34
De MHC-V7W doet 6.99kW bij A-7W34
De MHC-V9W doet 8.02kW bij A-7W34

Ter vergelijk de (bekende) A serie:
De MHC-V4W doet 4,88kW bij A-7W34
De MHC-V6W doet 6,03kW bij A-7W34
De MHC-V8W doet 7,19kW bij A-7W34
De MHC-V10W doet 8,11kW bij A-7W34

[ Voor 15% gewijzigd door verkeerslicht op 08-02-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Ah, ik zit even te speuren, maar dat zal dan de "M Thermal P series" zijn.
Klaarblijkelijk monoblocs die ze wat compacter hebben gemaakt. Voor zover ik kan zien zit er nu een compleet monobloc in een behuizing van een split:
https://www.midea.bg/img/...termopompi-midea-2023.pdf
blz 41 voor meer info.

Hier de ERP-resultaten. Zijn qua eigenschappen aardig gelijk aan de the bestaande "M Thermal A series".
https://www.heatpumpkeyma...2b603d5afd1d1b6ff5110ce59

de MHC-V5W (P serie) komt qua specs overeen met de MHC-V6W (A serie)
de MHC-V7W (P serie) komt qua specs overeen met de MHC-V8W (A serie)
de MHC-V9W (P serie) komt qua specs overeen met de MHC-V10W (A serie)

Daarmee is deze P serie dus ook iets zuiverder met het vermogen in de naam.
De MHC-V5W doet 5.77kW bij A-7W34
De MHC-V7W doet 6.99kW bij A-7W34
De MHC-V9W doet 8.02kW bij A-7W34

Ter vergelijk de (bekende) A serie:
De MHC-V4W doet 4,88kW bij A-7W34
De MHC-V6W doet 6,03kW bij A-7W34
De MHC-V8W doet 7,19kW bij A-7W34
De MHC-V10W doet 8,11kW bij A-7W34
Maar het is dus een courant ding en haalt prima waardes en je houdt €400 over na subsidie (ex montage)
Dat lijkt bijna te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Maar het is dus een courant ding en haalt prima waardes en je houdt €400 over na subsidie (ex montage)
Dat lijkt bijna te mooi om waar te zijn.
Tja, of dat waar is laat ik aan jou over als je er een of twee geinstalleerd hebt ;)
Midea wordt aangeschreven als troep door veel forumleden hier, maar ik denk eerlijkheidshalve dat het veel meepraterij is. Niet alle Chinese spullen zijn slecht, maar alles wordt wel over 1 kam geschoren.
Ik denk dat deze warmtepomp in ieder geval aan de goede kant van het spectrum zit.
voor de negatieve aanschafprijs van 400 euro is het dan nooit een verkeerde deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Tja, of dat waar is laat ik aan jou over als je er een of twee geinstalleerd hebt ;)
Midea wordt aangeschreven als troep door veel forumleden hier, maar ik denk eerlijkheidshalve dat het veel meepraterij is. Niet alle Chinese spullen zijn slecht, maar alles wordt wel over 1 kam geschoren.
Ik denk dat deze warmtepomp in ieder geval aan de goede kant van het spectrum zit.
voor de negatieve aanschafprijs van 400 euro is het dan nooit een verkeerde deal.
De Midea Arctic HT zie ik nog niet in Europa
https://www.alibaba.com/p...k=share_detail&from=share

Misschien eens eentje overlaten komen als monster.
Maar vergis je niet. Verschepen is €800,- inklaring/douanekosten komen er nog bij en vervoer vanaf Rotterdam moet je nog regelen dan.

Maar mooi toestel wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4O-jh36XTQs6xhEodFYse5I3sDw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yWQqqLzncg19VuUrdxieITIh.webp?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 14-02-2024 23:31 ]

• ErnstvV
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:28:
[...]

De Midea Arctic HT zie ik nog niet in Europa
https://www.alibaba.com/p...k=share_detail&from=share

Misschien eens eentje overlaten komen als monster.
Maar vergis je niet. Verschepen is €800,- inklaring/douanekosten komen er nog bij en vervoer vanaf Rotterdam moet je nog regelen dan.

Maar mooi toestel wel
[Afbeelding]
Is dit wel een Midea? De typeaanduiding volgt niet de Midea standaard en ik zie ook eigenlijk buiten de titel geen vermeldingen naar Midea.

• verkeerslicht
  • Niet online
@ErnstvV @Technician- Gelinkte toestel is idd geen Midea.
De officiële Midea R290 pomp ziet er overigens wel mooi uit:
https://mbt.midea.com/hva...-thermal-arctic-ht-series
Qua efficiëntie en prestaties bijna identiek aan de huidige R32 reeks trouwens.
Vergelijk tussen de 10kW modellen -> Links R32, rechts R290
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cxt2ZRsSgL6JQmqVRHnagVggHno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/61wlNWJ3LXQiMIeINrloTFMb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 15-02-2024 08:16 ]

• Technician-
verkeerslicht schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:14:
[Afbeelding]
Hoe meet deze zich tov de Amber ?

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Hoe meet deze zich tov de Amber ?
De Amber staat helaas niet op heatpump keymark. Dus een officieel vergelijk is niet te maken.
Echter, de Amitime Ecostar staat er wel op:
verkeerslicht in "Itho Daalderop Amber"

Midea 10 laat zich het best vergelijken met de ecostar 12:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI7qIJjvocwLf8qaozKeS63M_1I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ji4u7IsF1p5DuI3co2e3wVAr.png?f=fotoalbum_large

Waaruit volgt dat de Midea (spec-wise) overal een klein streepje voor heeft.
Hier moet ik wel bij zeggen dat - hoewel Itho de Amber inderdaad bij Amitime vandaan haalt - deze door Itho geselecteerde componenten zou gebruiken. Ik vind dat persoonlijk niet zoveel zeggend, maar misschien heeft dat 0,1% invloed op de specificaties.

• Evanrvb
verkeerslicht schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:14:
[Afbeelding]
Mooi ding. Enig idee wanneer die in NL beschikbaar komt?

• Technician-
Evanrvb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:44:
[...]

Volgens mij is dit hem:
https://www.senetic.nl/product/GL-9-1

Heb hier al eens besteld, komt vlg mij rechtstreeks vanuit Polen.

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:42:
[...]

Volgens mij is dit hem:
https://www.senetic.nl/product/GL-9-1

Heb hier al eens besteld, komt vlg mij rechtstreeks vanuit Polen.
Is ook niet hetzelfde product.
https://www.heatpumpkeyma...13d569bd7ea7108d6644a3fe5

• verkeerslicht
  • Niet online
Evanrvb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:44:
[...]

Geen idee eerlijk gezegd. Ik vraag me af of het apparaat uberhaupt al verkocht wordt. Dat er een energielabel is betekent in ieder geval dat de wp bestaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ik kan een partij MHC-V7W/D2N8-C 1 PHASE 220-240V/50HZ HEAT 8,5 KW / COLD 8,3 KW ophalen uit Italië

Dit worden dan laag geprijsde units, dik onder de subsidie prijs.
Volgens mij enorm goede value for money.
Bij interesse rij ik er ff heen voor 4 stuks ofzo.

MHC-V7 is €2700,- subsidie € 2850,-

Zal ook de MHC-V9 navragen ivm hogere subsidie

[ Voor 24% gewijzigd door Technician- op 16-02-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Technician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:47:
Ik kan een partij MHC-V7W/D2N8-C 1 PHASE 220-240V/50HZ HEAT 8,5 KW / COLD 8,3 KW ophalen uit Italië

Dit worden dan laag geprijsde units, dik onder de subsidie prijs.
Volgens mij enorm goede value for money.
Bij interesse rij ik er ff heen voor 4 stuks ofzo.

MHC-V7 is €2700,- subsidie € 2850,-

Zal ook de MHC-V9 navragen ivm hogere subsidie
Ik neem aan dat de subsidie zelf geregeld moet worden? Ik kan eens na vragen of ik nog iemand ken die interesse heeft. Is het wel een beetje recente versie? Als ik op dat typenummer zoek krijg ik verschillende resultaten, van de generatie die ik heb tot recente units.

Ik vind mijn unit een vrij beperkt regelbereik hebben, ik krijg hem niet lager dan 35 Hz en 800W opgenomen vermogen, met als gevolg dat die steeds maar korte runs maakt, meestal maximaal een half uur en dan stopt die op bereikte watertemperatuur. Ik had gehoopt dat die langzamer zou kunnen draaien en minder vermogen op zou nemen. Het huis wordt wel warm gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
ErnstvV schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Ik neem aan dat de subsidie zelf geregeld moet worden? Ik kan eens na vragen of ik nog iemand ken die interesse heeft. Is het wel een beetje recente versie? Als ik op dat typenummer zoek krijg ik verschillende resultaten, van de generatie die ik heb tot recente units.

Ik vind mijn unit een vrij beperkt regelbereik hebben, ik krijg hem niet lager dan 35 Hz en 800W opgenomen vermogen, met als gevolg dat die steeds maar korte runs maakt, meestal maximaal een half uur en dan stopt die op bereikte watertemperatuur. Ik had gehoopt dat die langzamer zou kunnen draaien en minder vermogen op zou nemen. Het huis wordt wel warm gelukkig.
Ik kan de subsidie ook regelen middels factuur met (montage) en inbedrijfstelling.
Het zijn de nieuwste 2023 units.
Ook R290 kan maar die is nog niet uit in Europa.

Minimum vermogen weet ik (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Technician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:59:
[...]

Ik kan de subsidie ook regelen middels factuur met (montage) en inbedrijfstelling.
Het zijn de nieuwste 2023 units.
Ook R290 kan maar die is nog niet uit in Europa.

Minimum vermogen weet ik (nog) niet.
Bedankt zo'n reactie moeten we eigenlijk omarmen, hier krijg ik het "wij tweakers" gevoel bij.👌🏻

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Supertip schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:58:
[...]

Bedankt zo'n reactie moeten we eigenlijk omarmen, hier krijg ik het "wij tweakers" gevoel bij.👌🏻
Heb nog steeds geen stap gewaagd om de M thermal P series monobloc te bestellen.

Ik zou heel graag wat ervaringen en SCOPS van gebruikers zien.
Nu de Panasonic J serie zo langzaam aan niet meer leverbaar wordt lijkt dit een perfecte vervanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermalengineer
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-07-2024
Dit is niet helemaal juist.

Midea produceerd 3 verschillende lijnen van de monoblok en split warmtepompen.

De MHC-V5W is het 'butget' model (Power series), en hier moet je ver van weg blijven. Deze unit heeft minder interne isolatie en produceerd dus ook meer geluid. Het beschikt niet over een modbus aansluiting, maar gebruikt homebus en worden vaak geconfigureerd zonder een elektrisch element. De PCB in de binnen unit is ook minder uitgebreid. Dit is vergleken met de Arctic series van Midea de MHC-V4W/D2N8-BE30.

Tot slot, de nieuwe warmtepompen van Midea, de R290 machines zullen ook Homebus gaan gebruiken en geven de mogelijkheid om meer te zien van buitenaf. Echter is dit maar voor maximaal 2 dagen. Dus die eerder genoemde Plum controller is ook voor deze warmtepompen een goede optie als je meer contole wil over het systeem. Wat ik van mijn installateur heb gehoord, is dat ze eind april beschikbaar zullen zijn bij de Nederlandse importeur, Midea Nederland in Valkenswaard. Dus nog even wachten.....
Technician- schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:26:
[...]

[ Voor 9% gewijzigd door Thermalengineer op 04-04-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Thermalengineer schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:37:
Dit is niet helemaal juist.

Midea produceerd 3 verschillende lijnen van de monoblok en split warmtepompen.

De MHC-V5W is het 'butget' model (Power series), en hier moet je ver van weg blijven. Deze unit heeft minder interne isolatie en produceerd dus ook meer geluid. Het beschikt niet over een modbus aansluiting, maar gebruikt homebus en worden vaak geconfigureerd zonder een elektrisch element. De PCB in de binnen unit is ook minder uitgebreid. Dit is vergleken met de Arctic series van Midea de MHC-V4W/D2N8-BE30.
[...]
Mijn MHC-V5W lees ik gewoon via de modbus over RS-485 uit. Wel via de controller maar dat maakt mij niets uit. Het geluid dat de mijne maakt valt best mee. En hij is beter thermisch geïsoleerd dan een Panasonic, mijn platenwisselaar is tenminste helemaal ingepakt.
Wel heeft die van mij een te hoog minimum vermogen waardoor de COP niet best is, maar ik denk dat dat bij de huidige versies wel opgelost is. De mijne is een 9kW unit die in software op 5 begrenst is. De hardware is helemaal exact gelijk aan de 9kW unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
Thermalengineer schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:37:
Tot slot, de nieuwe warmtepompen van Midea, de R290 machines zullen ook Homebus gaan gebruiken en geven de mogelijkheid om meer te zien van buitenaf. Echter is dit maar voor maximaal 2 dagen.
Er is een Clivet (onderdeel van Midea) R290 en die werkt gewoon met modbus. Er wordt in de UK op dit moment getest met deze warmtepomp icm de door ons ontwikkelde modbus controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitzuk
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 26-06-2024
Sorry for speaking in English, my Dutch is still very elemental. I got a quote from Heat Transformers. But not sure what to think off the system yet and how big of a buffer tank I would need. I have been recommended a 24 liter non insulated buffer tank. My house is from 1977, except floor the house is well insulated, 110m2. I would appreciate any advice. Since my dutch is not so good. I did not want to putself at a disadvantage by accepting an inferior system.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIPes-BzC7yrlJ_jW_ytXdNybHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D50Z76WjjKsvU49CsUGSMP3v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHLGhbHBuy_G5uhBEsXDdy1zUjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBoZUgzj3pNP5G0ojKCTAitD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJw8_NE6gjBWlnS8Paaiaxv0jRo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/raXs1RHFd8H4W2LLpuB0PGZt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Blitzuk schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:09:
Sorry for speaking in English, my Dutch is still very elemental. I got a quote from Heat Transformers. But not sure what to think off the system yet and how big of a buffer tank I would need. I have been recommended a 24 liter non insulated buffer tank. My house is from 1977, except floor the house is well insulated, 110m2. I would appreciate any advice. Since my dutch is not so good. I did not want to putself at a disadvantage by accepting an inferior system.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Since you’ve already an Intergas boiler, why not try to get an Intergas Xtend? That one will work perfect in combination with your existing heating system.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:34
Midea Arctic R290 zou nu half mei 2024 leverbaar moeten zijn bij Midea NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CharmingDemon
De R290 van Midea:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eesc8T5uMIRpOWFY2Kl-HWbAYm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6FoD9WD1BvQzZXrffHpQ7OU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharmingDemon
Blitzuk schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:09:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Midea prescribes a ‘balansfles’ in a hybrid installation. So the non insulated buffer is in fact a ‘balansfles’ and no buffer. Should work fine.

However, at my sisters’ a local installer installed a Midea 6kW hybrid and used a slim 50l insulated Cordivari buffer, which I personally would prefer over a non insulated one.

She lives in a semi detached house built in 1901, 102m2 with some insulation improvements. Since the installation in January they haven’t used any gas for heating and the heat pump is very quiet. They are very happy with their Midea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitzuk
@ErnstvV I looked into intergas as well. But that system was expensive my 1000 euros and the output water temperature is lower. Hence I thought Midea was a good option.

@Hendrik Keizer @CharmingDemon The R290 systems is intriguing, i will definetly look it up.

Appriciate the advice. I also wanna understand the best option for the thermostat. The Honeywell DT4R does not have wifi connection to it. So i am curious to learn and understand about a sytem that will also allow me to control the room temperature in single / multiple zones (when I choose upgrade my heating to a multizone system in the future) remotly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitzuk
@CharmingDemon can you let me know which vendor offers to install Midea R290? Becasue HT told me they dont wotk with it yet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Blitzuk schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:57:
@ErnstvV I looked into intergas as well. But that system was expensive my 1000 euros and the output water temperature is lower. Hence I thought Midea was a good option.
I don’t think the Xtends wateroutput temperature is that much lower then that of an R32 Midea. 55 degrees should be possible with an Xtend, a Midea might reach about 60. The main advantage of the Xtend is that it can actually control your boiler over OpenTherm. It might even run the boiler parallel with the heatpump simultaneously. The Midea can only send an on/off signal to your boiler, so it either off or full power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharmingDemon
Blitzuk schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:43:
@CharmingDemon can you let me know which vendor offers to install Midea R290? Becasue HT told me they dont wotk with it yet.
My sister has a Midea Arctic R32. The R290 is not available yet. If I were you I’d go for a R32 unit, because it’s proven technology and they’re reliable. The R290 units can reach higher temperatures, but do you need that (especially because the SCOP values are really low at +60°C)? And they have much poorer efficiency ratings for cooling compared to R32.

The Plugwise Anna works fine with Midea (on/off) and has wifi and an app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitzuk
Appreciate the answers, have a nice day everyone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Iemand ervaring met koelen? Weet iemand of het minimum vermogen te manipuleren is? Ik ben aan het koelen op een vaste Ta van 5°C op twee redelijke fancoils. Het opgenomen vermogen start op 800Watt, en stijgt (naarmate de aanvoertemperatuur daalt) naar 1200Watt.. Niet helemaal wat ik verwacht. Is dat te verklaren?

Volgens de specsheet zou mijn warmtepomp bij 30°C buiten tot een koelvermogen van 3080 (met een COP van 4) moeten terugmoduleren. Dat zou een opgenomen vermogen betekenen van 3080/4=764Watt. Dit wordt bij lange na niet gehaald, dus ik vroeg me af of instellingen er hier nog toe doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:48
verkeerslicht schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:40:
Iemand ervaring met koelen? Weet iemand of het minimum vermogen te manipuleren is? Ik ben aan het koelen op een vaste Ta van 5°C op twee redelijke fancoils. Het opgenomen vermogen start op 800Watt, en stijgt (naarmate de aanvoertemperatuur daalt) naar 1200Watt.. Niet helemaal wat ik verwacht. Is dat te verklaren?
Hier ook de koelfunctie in gebruik. Ik gebruik een koelcurve en bij dit weer draait die nu op Ta van 16 en dat is al tegen het dauwpunt!
Nog lager wordt een zwembad >:)
De compressor draait niet continu, het opgenomen vermogen weet ik zo niet.
Het huis blijft daarmee op +/- 24 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matsuda
Bij mij draait 'ie bij 30 graden buiten nu op 17 / 13 (in / uit) en 800 watt. Mijn target uitgaande temperatuur is 13.
Ik weet niet precies hoe ik 't moet lezen, maar minimum is 740 watt als ik de tabel zo bekijk. Dat klopt dus aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Inmiddels een tweede Wellea monobloc van 14kW geplaatst.

Het grootste getob is de uitleg van de parameters
Dus mijn eerste vraag is, is er een overzicht van
alle parameters met uitgebreide uitlag daarover.
Het maakt natuurlijk niet uit of het een Airwell,
Ferrolli of een Midea is.

En een tweede vraag is de volgende. Stel de WP
staat te verwarmen en de zon gaat op de sensor
schijnen, hoelang duurt het dan wanneer de WP
over gaat om te koelen en is dat instelbaar in de
tijd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
con1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:27:
Inmiddels een tweede Wellea monobloc van 14kW geplaatst.

Het grootste getob is de uitleg van de parameters
Dus mijn eerste vraag is, is er een overzicht van
alle parameters met uitgebreide uitlag daarover.
Het maakt natuurlijk niet uit of het een Airwell,
Ferrolli of een Midea is.
In mijn github project kan je veel van deze info vinden in het heatpump.yaml bestand. https://github.com/Mosibi/Midea-heat-pump-ESPHome/

Voor meer uitleg over een functie kan je het beste de manual van jouw specifieke model downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Matsuda schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:08:
Bij mij draait 'ie bij 30 graden buiten nu op 17 / 13 (in / uit) en 800 watt. Mijn target uitgaande temperatuur is 13.
Ik weet niet precies hoe ik 't moet lezen, maar minimum is 740 watt als ik de tabel zo bekijk. Dat klopt dus aardig.
Klopt idd aardig, iets wat ik hier ook hoopte eigenlijk. In plaats daarvan blijft het opgenomen vermogen stijgen. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit gebeurt. Het zijn maar twee fancoils die ik aanstuur, dus de flow is beperkt daardoor, maar ik kan niet bedenken waarom dat van invloed zou zijn op het minimum vermogen.

Wat voor instellingen hanteer jij? Draai jij WAR of vaste aanvoertemp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

unixguru schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:02:
[...]

In mijn github project kan je veel van deze info vinden in het heatpump.yaml bestand. https://github.com/Mosibi/Midea-heat-pump-ESPHome/

Voor meer uitleg over een functie kan je het beste de manual van jouw specifieke model downloaden.
De modbus controller ziet er veelbelovend uit.

Uiteraard had ik de manual gedownload alleen de omschrijvingen
zijn met enige regelmaat niet te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
con1 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

De modbus controller ziet er veelbelovend uit.
Dank je, dat is een product van mijn zoon, waar hij veel enthousiaste reacties op krijgt. De config voor die controller komt dus van mijn hand en is generiek voor esphome, waardoor iemand die vaardig genoeg is ook zelf een dergelijke controller kan maken. Zo houden we toch een beetje de open source gedachte er in 😄
Uiteraard had ik de manual gedownload alleen de omschrijvingen
zijn met enige regelmaat niet te volgen.
Ik weet het, daar heb ik al vele (lees)uren in zitten. Ik kan inmiddels op basis van patroon herkenning al door de handleiding heen skippen, zo vaak heb ik deze gelezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

unixguru schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

Dank je, dat is een product van mijn zoon, waar hij veel enthousiaste reacties op krijgt. De config voor die controller komt dus van mijn hand en is generiek voor esphome, waardoor iemand die vaardig genoeg is ook zelf een dergelijke controller kan maken. Zo houden we toch een beetje de open source gedachte er in 😄

[...]

Ik weet het, daar heb ik al vele (lees)uren in zitten. Ik kan inmiddels op basis van patroon herkenning al door de handleiding heen skippen, zo vaak heb ik deze gelezen :+
Dan (bijna uiteraard) mijn volgende 2 vragen.

Is het mogelijk "jullie" controller op een externe lokatie te plaatsen en
deze bij mij thuis met Home Assistant uitlezen? Of kan dat alleen lokaal?

En de tweede vraag is, er hangt nu een Insmart controller die enkele
gegevens uitleest (die is in ontwikkeling, nu nog te weinig parameters).
Kun je "jullie" controller parallel aan de modbus-uitgang hangen of bijt
dat elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
con1 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:03:
[...]

Dan (bijna uiteraard) mijn volgende 2 vragen.

Is het mogelijk "jullie" controller op een externe lokatie te plaatsen en
deze bij mij thuis met Home Assistant uitlezen? Of kan dat alleen lokaal?
De communicatie gaat door middel van de native api van esphome over tcp, dus zolang je een ip connectie hebt, werkt het.
En de tweede vraag is, er hangt nu een Insmart controller die enkele
gegevens uitleest (die is in ontwikkeling, nu nog te weinig parameters).
Kun je "jullie" controller parallel aan de modbus-uitgang hangen of bijt
dat elkaar?
Normaal gesproken kan je modbus daisy chainen, echter de Midea handleiding zegt dat er maar 1 “end device” ondersteund wordt. Dat gezegd hebbend, hebben we dit zelf nog niet kunnen testen, dus of het ook daadwerkelijk niet werkt, weten we niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matsuda
verkeerslicht schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:20:
[...]

Klopt idd aardig, iets wat ik hier ook hoopte eigenlijk. In plaats daarvan blijft het opgenomen vermogen stijgen. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit gebeurt. Het zijn maar twee fancoils die ik aanstuur, dus de flow is beperkt daardoor, maar ik kan niet bedenken waarom dat van invloed zou zijn op het minimum vermogen.

Wat voor instellingen hanteer jij? Draai jij WAR of vaste aanvoertemp?
In principe een vaste Tout. Heb een logica geimplementeerd die elke dag bepaald wat de warmte/koelbehoefte is obv info van weer en huis, die zet vervolgens een target temperatuur vast en meest efficiente tijdstip/duur van WP werking.
In bovenstaand voorbeeld was de target temperatuur buffervat 17 graden, wat bij mijn pomp betekent dat ik Tout op 13 moet doorgeven via ModBus. Ik begreep uit eerdere discussie dat dit anders is dan bij 'reguliere' Midea's, waar je Tin / target instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Heeft iemand toevallig foto’s van de temperaturen die de userinterface weer geeft? Ik ben aan het uitzoeken waarom de mijne een erg lage COP heeft, hij trek erg veel stroom voor de energie die die op wekt. Deze week 4,5 kW er uit, bijna 1kW er in. Nu heb ik samen met iemand met verstand van warmtepompen naar mijn data gekeken en we zien dat de temperaturen eigenlijk niet in het log p-h diagram voor R32 passen.

Ik ben wel benieuwd hoe de temperaturen van units zijn die wel een fatsoenlijke COP hebben zijn.

Deze waarden zoek ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i39K1-HUrcYiafv_lBXtBJhL_dY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaKhRM3FK6ZiTqTKGIx3qUxO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWtxD7_925h04VtzdrJgFYgPCKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmK9HbpTR8dZ5s8b0ROsnsIn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 11:16
Het R290 model is inmiddels aantal maanden leverbaar in NL. Is er al iemand met ervaring ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

ErnstvV schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:35:
Heeft iemand toevallig foto’s van de temperaturen die de userinterface weer geeft? Ik ben aan het uitzoeken waarom de mijne een erg lage COP heeft, hij trek erg veel stroom voor de energie die die op wekt. Deze week 4,5 kW er uit, bijna 1kW er in. Nu heb ik samen met iemand met verstand van warmtepompen naar mijn data gekeken en we zien dat de temperaturen eigenlijk niet in het log p-h diagram voor R32 passen.

Ik ben wel benieuwd hoe de temperaturen van units zijn die wel een fatsoenlijke COP hebben zijn.

Deze waarden zoek ik:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
1 kW in en 4,5 kW uit is toch mooi. Een COP van 4,5, wat wil je nog meer?
Ik heb zelf de COP uitgezet in een grafiek (Home Assistant) en deel het
afgegeven vermogen door het opgenomen vermogen, deze varieert momenteel
tussen de 4,2 en 4,6 en dat is héél netjes gezien de buitentemperatuur.

Echter en dat is een serieuze vraag;
Ik vraag mij af of de Midea ook het vermogen van de fan en pomp meeneemt
in het opgenomen vermogen want dan zakt de COP significant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDespv13XGN89E3hjuuuP-OxugU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/exVkqhM3siq8dtJT3CDa6Y8l.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door con1 op 06-10-2024 12:31 . Reden: Grafiek toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
con1 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]

Dat is een mooie COP. Zo te zien laat je hem 24 uur draaien.
Welke instellingen gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Dat is een lang verhaal omdat het een complexe installatie is
maar zal het kort houden.
Er wordt (bewuste) keuze met de hand gestookt. Dat wil zeggen
de bewoner bepaalt zelf of er enerzijds verwarmd of gekoeld wordt.
Bij koeling staat de wp standaard op 17° met een hysterese van 2°
Nu wordt er verwarmd en staat de ingestelde temperatuur op 33° ook
hier een hysterese van 2°.
Dus in de basis wordt er continu energie geleverd. De wp gaat nu 11
minuten aan en 14 minuten uit. En dat komt omdat er nog niet voldoende
afname is. Ik verwacht bij meer afname dat de wp constant draait.
Het betreft hier alleen (hoofdzakelijk) vloerverwarming.
Iedere ruimte heeft een eigen thermostaat die een klepje open/dicht stuurt.

Is dit een antwoord op je vraag?

[ Voor 1% gewijzigd door con1 op 06-10-2024 16:39 . Reden: spelfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
con1 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]
Op zich is een COP van 4,5 niet slecht bij deze temperaturen, ware het niet dat op moment van mijn bericht het buiten 19 graden was…
Maar goed, nu het kouder wordt en verwarming echt nodig is, lijkt de unit het niet slechter te doen als bij 19 graden buitentemperatuur. Het afgiftesysteem lijkt van invloed te zijn, als de unit zijn vermogen goed kwijt kan doet hij het goed genoeg. Ik haal nog steeds een COP van rond de 4.
Wel grappig om te zien dat mijn 5 kW unit laatst gewoon ruim 8kW aan het maken was…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanbandje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik ben in het bezit van een Midea Monoblock R32 warmtepomp, maar heb een vraag, misschien is er iemand die hier een antwoord op kan geven.

De pomp geeft af en toe foutcode e8, waterflow te laag
Als de pomp opstart zie je op het display dat er bijv 1,7m3 waterflow is maar dat deze langzaam afzakt tot rond de 900 liter, en dan kan deze storing ontstaan.

Weet iemand of er een mogelijkheid is om het pomptoerental op een hoger toerental te laten draaien, zodat het volume boven de 1000 literblijft.

Flowklep en pomp zijn reeds gedemonteerd geweest om op vervuiling te controlleren.maar deze zijn brandschoon.
Ik kan in de handleiding van deze 6Kw unit geen instelling vinden waar ik de variabele pomp mee kan beinvloeden, de grotere hebben een circulatiepomp met een standen schakelaar, maar deze helaas niet, is geregeld

M.v.g. Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Spanbandje schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:35:
Ik ben in het bezit van een Midea Monoblock R32 warmtepomp, maar heb een vraag, misschien is er iemand die hier een antwoord op kan geven.

De pomp geeft af en toe foutcode e8, waterflow te laag
Als de pomp opstart zie je op het display dat er bijv 1,7m3 waterflow is maar dat deze langzaam afzakt tot rond de 900 liter, en dan kan deze storing ontstaan.

Weet iemand of er een mogelijkheid is om het pomptoerental op een hoger toerental te laten draaien, zodat het volume boven de 1000 literblijft.

Flowklep en pomp zijn reeds gedemonteerd geweest om op vervuiling te controlleren.maar deze zijn brandschoon.
Ik kan in de handleiding van deze 6Kw unit geen instelling vinden waar ik de variabele pomp mee kan beinvloeden, de grotere hebben een circulatiepomp met een standen schakelaar, maar deze helaas niet, is geregeld

M.v.g. Marcel
Ik ken dit type WP niet, heb zelf een split unit.
Daar had ik eenzelfde probleem mee. Na wat googlen vond ik de tip om het pomptype te wijzigen van Wilo naar Grundfos.
Dat kon bij mij door het verzetten van twee dipswitches op het moederbord.
Sindsdien geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Ik heb een Wellea maar is grotendeels gelijk aan de Midea. Dit is wat ik voor je heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUZaCSIQd03xDXiifvYvfCIkw4s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6PotPIHzHViGylumyR4xXtfy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGtbxg9luu5aTPMQ9XhGaTwTYeo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oiYxJydUluGtDMMmwSDUZw5q.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
De manual van @con1 is ~identiek aan mijn handleiding.
De procedure is als volgt:
- Unit spanningloos maken,
- Cover van regelunit/mainboard los schroeven,
- Dipswitch S2-3/4 van 1/1 (stonden ze bij mij) naar 0/0 verzetten,
- Cover regelunit/mainboard er weer opschroeven,
- De spanning er weer opzetten, de WP initialiseert zich.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Cimpel schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

De manual van @con1 is ~identiek aan mijn handleiding.
De procedure is als volgt:
- Unit spanningloos maken,
- Cover van regelunit/mainboard los schroeven,
- Dipswitch S2-3/4 van 1/1 (stonden ze bij mij) naar 0/0 verzetten,
- Cover regelunit/mainboard er weer opschroeven,
- De spanning er weer opzetten, de WP initialiseert zich.

Succes.
Weet je dat zeker? Ik denk dat 00 het laagste en 11 het hoogste toerental is.
Maar ik weet dat niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
con1 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Weet je dat zeker? Ik denk dat 00 het laagste en 11 het hoogste toerental is.
Maar ik weet dat niet zeker.
Weet ik zeker. Nagenoeg zelfde flow, ander type pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Cimpel @con1

Beetje oud bericht waar ik op reageer, maar Interessant, als ik een aantal radiatoren dichtzet boven, dan krijg ik ook soms de flow storing. Met alles open, nergens last van.

Maar bij mijn WP (monoblock Ferroli Omnia M3.2 10) is 't zo (zelfde dipswitch (S2 - 3/4):
00 = variable speed pump (Max head: 8,5m - Grundfos)
01 = constant speed pump (WILO)
10 = variable speed pump (Max head: 10,5m - Grundfos)
11 = variable speed pump (Max head: 9,0m - Grundfos)

Ik ga eens kijken wat instelling 0b10 bij mij gaat doen.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste