@
Evanrvb De aanvoertemperatuur (vast of volgens stooklijn) lijkt inderdaad ietwat invloed te hebben op het regelgedrag in het algemeen. Ik heb nu verschillende manieren geprobeerd (vast, eigen stooklijn of een voorgeprogrammeerde stooklijn), maar dit maakt geen verschil.
Wat ik
denk te zien is dat bij bepaalde combinaties tussen buiten en aanvoer-temperatuur (eigenlijk Tlift), het elektrisch verbruik ietwat instabiel loopt (dus de compressor loopt te schommelen om een bepaalde frequentie). Het gevolg is dat het afgegeven vermogen evenredig aan het schommelen is. Mijn verdenking is dat de koelgastemperatuur dit ook doet, en dat daarmee de defrostlogica minder goed werkt.
Ik zal vanavond wat plaatjes posten van het elektriciteitsverbruik om aan te tonen wat ik bedoel.
@
Matsuda Stabiel per 2,5u, ik teken er voor, ook voor die COP-waarde

Ik zie nu ook bij -4 a -7°C dat de intervallen ook iets van 2 a 2,5u zijn, maar bij hogere temperaturen (+wind), is het ineens soms 3 kwartier tot een uur. Ik heb afgelopen 3 dagen zo'n 16 defrosts per 24u, maar de 8e had ik er 23, maar toen waaide het ook heel hard.
Goede nieuws is dat de defrosts er nu gelukkig toe doen, want de verdamper vriest aan!
Mijn COP bij -6,7°C (dieptepunt vanochtend volgens m'n weerstation) en een aanvoer van 33°C is 3,1. Bij 0°C buitentemp, zat ik zo rond de COP 4,5 (aanvoer 31°C).
Dat is inderdaad zonder afrek van de verloren defrost-warmte (in werkelijkheid is het dus een aantal procenten lager).
De COP is gemeten met een externe warmtemeter / kWh-meter.