Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
Mijn 6 kW draait zo rond de 600-630w minimaal als die lang stabiel draait. Enkele keer onder de 600w.

Vind ik ook nog vrij hoog maar iig al een stuk lager dan die 780w van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:59
Evanrvb schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:21:
Mijn 6 kW draait zo rond de 600-630w minimaal als die lang stabiel draait. Enkele keer onder de 600w.

Vind ik ook nog vrij hoog maar iig al een stuk lager dan die 780w van jou.
Welk model heb jij? Ik heb een split met R410
Lager dan dit kan ik hem helaas niet krijgen

• Evanrvb
Hmm ik heb een monoblock wellicht zit daar het verschil.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Daar zit bij Midea niet veel verschil in. Een monoblok heeft gewoon de hardware van de split in één behuizing. Zelfs de besturingsprint van het binnendeel zit er als losse print in.

• vandiekos
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-01 19:30
Eerder mijn twijfels geprobeerd uit een te zetten vwb de wijze van installeren van onze WP.
We hebben weliswaar een goed verwarmd huis met de WP op 29 graden, maar twijfel of de boel efficiënter kan.

Bij ons is de WP met een 50 liter buffervat met Grundfos circulatiepomp geinstalleerd op een Arctic tower 8 kw opstelling met 240 liter SWW boilervat.

Zodra de WP gaat pompen voor het SWW boilervat, is de circulatiepomp aan het buffervat uitgeschakeld.
Zodra het SWW vat van de WP weer op temperatuur is en deze deelpomp uitschakelt, gaat de Grundfos circulatiepomp weer aan.

Maar is dat buffervat er niet juist om het warme water in de VV te blijven circuleren als de boilerpomp voor SWW pompt?
Als leek gezien lijkt het buffervat nu juist buitenspel (uit) te worden gezet, als de WP het SWW vat aan het opwarmen is.
Of heb ik het helemaal mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
vandiekos schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:54:
Eerder mijn twijfels geprobeerd uit een te zetten vwb de wijze van installeren van onze WP.
We hebben weliswaar een goed verwarmd huis met de WP op 29 graden, maar twijfel of de boel efficiënter kan.

Bij ons is de WP met een 50 liter buffervat met Grundfos circulatiepomp geinstalleerd op een Arctic tower 8 kw opstelling met 240 liter SWW boilervat.

Zodra de WP gaat pompen voor het SWW boilervat, is de circulatiepomp aan het buffervat uitgeschakeld.
Zodra het SWW vat van de WP weer op temperatuur is en deze deelpomp uitschakelt, gaat de Grundfos circulatiepomp weer aan.

Maar is dat buffervat er niet juist om het warme water in de VV te blijven circuleren als de boilerpomp voor SWW pompt?
Als leek gezien lijkt het buffervat nu juist buitenspel (uit) te worden gezet, als de WP het SWW vat aan het opwarmen is.
Of heb ik het helemaal mis?
Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt. Een 50 liter buffervat gaat niet heel lang warmte afgeven dus dan is de pomp gewoon afgekoeld water heen en weer aan het pompen. Dan kan die niet zo goed uitstaan lijkt mij.

Je kan berekenen hoe snel je 8Kw Wp een vat van 50 liter op temperatuur heeft, maar dat is in no time volgens mij. Voor de berekeningen moet je op het Lucht/Water topic zijn die heb ik nu even niet paraat :p

Hoe is je buffervat overigens aangesloten? Er kwam juist een bericht op het Lucht/Water topic langs hoeveel efficiënter het vat alleen in de retour is ipv parallel. Dat wordt overigens ook aangeraden door de kenners daar. (Geen buffervat staat in principe op 1, maar als je er dan toch eentje wil, dan in de retour)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosGommans
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-12-2023
Wij hebben nu een ruime maand een Midea split unit warmtepomp 6KW. Deze is hoofdzakelijk bedoeld voor de vloerverwarming. Hij staat op 35 graden (minimum) ingesteld. De benedenverdieping met enkel vloerverwarming wordt uitstekend op temperatuur gehouden. Op het eerste gezicht is het energieverbruik zeer acceptabel en steekt gunstig af met de CV ketel welke nu enkel als backup wordt ingezet.

Het geluidsniveau buiten is in mijn ogen zeer netjes.

Alleen maar lof voor dit apparaat met toch nog een opmerking over het geluidsniveau van het watercircuit. Het lijkt erop dat de circulatiepomp van de Midea zo veel kracht uitoefent op het water dat de nog overgebleven radiatoren elders in het huis dit geluid doorgeven, zelfs (in mindere mate) als deze uit staan.

Iemand enig idee hoe de hoeveelheid water die de interne circulatiepomp wil verwerken kan terugbrengen tot een acceptabel niveau waarbij ook de geluidsoverlast van het water zal afnemen?

[ Voor 1% gewijzigd door KoosGommans op 05-12-2023 09:32 . Reden: slecht woordgebruik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
KoosGommans schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:31:
Wij hebben nu een ruime maand een Midea split unit warmtepomp 6KW. Deze is hoofdzakelijk bedoeld voor de vloerverwarming. Hij staat op 35 graden (minimum) ingesteld. De benedenverdieping met enkel vloerverwarming wordt uitstekend op temperatuur gehouden. Op het eerste gezicht is het energieverbruik zeer acceptabel en steekt gunstig af met de CV ketel welke nu enkel als backup wordt ingezet.

Het geluidsniveau buiten is in mijn ogen zeer netjes.

Alleen maar lof voor dit apparaat met toch nog een opmerking over het geluidsniveau van het watercircuit. Het lijkt erop dat de circulatiepomp van de Midea zo veel kracht uitoefent op het water dat de nog overgebleven radiatoren elders in het huis dit geluid doorgeven, zelfs (in mindere mate) als deze uit staan.

Iemand enig idee hoe de hoeveelheid water die de interne circulatiepomp wil verwerken kan terugbrengen tot een acceptabel niveau waarbij ook de geluidsoverlast van het water zal afnemen?
Dat is niet mogelijk. De pomp regelt zelf de flow door het verschil tussen de aanvoer en retour temp te meten. Van de leverancier heb ik wel begrepen dat een beperkte tijd een andere pomp gebruikt is ivm leveringsproblemen. Deze pomp heeft soms een foutieve printplaat waardoor die te hard pomp. Dit zijn de Shimge pompen. De pompen die normaal gebruikt worden zijn van het merk Wilo.

Je kan dus even de pomp checken door de WP open te schroeven of het na te vragen bij je installateur.

35 graden is overigens niet de minimumtemp, dan staat je WP ingesteld op radiatoren als afgiftemedium. Als je je WP instelt op vloerverwarming dan kan de temp verder omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:48
De laatste paar dagen krijg ik regelmatig een foutmelding van mijn Midea WP: "P1 warmtepompsysteem hogedrukbeveiliging".
De WP schakelt de compressor tijdelijk uit en start na enkele minuten weer op, waarna het ritueel zich na ongeveer 35 tot 45 minuten herhaald.
Iemand een idee wat hier aan de hand is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:22
Bij mijn ouders is vorig jaar de Midea Arctic HB-A60/CD30-GN8-B geplaatst met MHA-V6W/D2N8-B buitenunit.

Nu krijgen ze de vloer op de een of andere manier niet warm. De uitvoer staat op 42 graden van het apparaat en qua aanvoer van buiten lijkt dit prima in orde. De temperatuur uit de unit daarintegen, lijkt een graad of 8 lager te zijn.... Ik had verwacht dat dit dichter bij elkaar zou liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBvNOuN8Nm06RqWK2EA1A7NLuS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN7wZgpk9kHabPAIySgvTMwI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSc_U-KjQUmYA8owxsflCTHxNLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8cDzc4kr0CAmXrly6PfodPB.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand of dit hoort, of dat dit een instelling is? Zo ja welke?

Verder is hij hard aan het werk, verbruik zit rond 1600 watt. De delta T is gigantisch dus dat is dan ook wel verklaarbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Wimlem op 07-12-2023 17:04 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Wimlem schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:00:
Bij mijn ouders is vorig jaar de Midea Arctic HB-A60/CD30-GN8-B geplaatst met MHA-V6W/D2N8-B buitenunit.

Nu krijgen ze de vloer op de een of andere manier niet warm. De uitvoer staat op 42 graden van het apparaat en qua aanvoer van buiten lijkt dit prima in orde. De temperatuur uit de unit daarintegen, lijkt een graad of 8 lager te zijn.... Ik had verwacht dat dit dichter bij elkaar zou liggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder is hij hard aan het werk, verbruik zit rond 1600 watt. De delta T is gigantisch dus dat is dan ook wel verklaarbaar.
Wat je in die schermen ziet is niet de DeltaT.
De "Hoofd Temp Instl" is de gewenste/ingestelde maximum watertemperatuur, de "Hoofd werkelijke Temp" is de temperatuur van het water zoals dat de vloer ingaat.
De DeltaT kun je vinden in het scherm "Bedrijfsparameter", 4e pagina waar de uitvoer en retour temperatuur (outlet en inlet) te vinden zijn. Normaal gesproken 5 graden verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
Cimpel schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:25:
[...]

Wat je in die schermen ziet is niet de DeltaT.
De "Hoofd Temp Instl" is de gewenste/ingestelde maximum watertemperatuur, de "Hoofd werkelijke Temp" is de temperatuur van het water zoals dat de vloer ingaat.
De DeltaT kun je vinden in het scherm "Bedrijfsparameter", 4e pagina waar de uitvoer en retour temperatuur (outlet en inlet) te vinden zijn. Normaal gesproken 5 graden verschil.
Dank je. Dus 32 er in en de retour is 21?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uraFsmC9PwHYNU6AWWsslsJz1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/av2PDujKOiLd8L8kEosbgdBm.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand met een split midea voor mij eens kijken wat ze onder de warmtemodus hebben staan ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMxsxkoYscdufgMtUp5SYTZd4C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Sbtf4bMVQFZ5UGNHVd4b8fG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3DdZi28tcN7fVZHbAnBQjEBbWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYtOM90KIm00VE2Ro7ZhjI1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Sum0MR_eYjeXqSTEimuFkD4e0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50VCUJkc2UrtHsy1SzkaISeF.jpg?f=fotoalbum_large

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Wimlem schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:54:
[...]

Dank je. Dus 32 er in en de retour is 21?

[Afbeelding]

Kan iemand met een split midea voor mij eens kijken wat ze onder de warmtemodus hebben staan ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt het verkeerde plaatje van de bedrijfsparameters gepost.
Pagina 3 en 4 zijn interessantste.

Bij warmtemodus kun je 3.2 t_T4_FRESH_H eventueel naar 0,5 uur zetten (alleen van belang indien je klimaatcurve/stooklijn hebt geactiveerd)
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
Punt is om dit eerst stabiel te krjgen. Daarna kijken we wel naar de WAR ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTJ1x5llJPOC8QJAMDk22Et88OQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBlkoAwePuHQFwBw6NGf01tu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4i4p4PeVYq43894PUUYvS3sQk5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpjZvJXouhSvVVjSTkn0ip98.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Wimlem schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:24:
Punt is om dit eerst stabiel te krjgen. Daarna kijken we wel naar de WAR ;-)
Ziet er normaal uit.
Houd in gedachte dat de Midea maximaal 36 tot 37 graden uitvoertemperatuur behaalt als hij continu draait.
Moet de uitvoertemperatuur hoger zijn, dan zal de IBH (Interne Backup Heater) of de AHS (Auxiliary Heating System = CV) bij moeten springen. Bij mij is dat punt ingesteld op 5 graden buitentemperatuur.

Hierbij mijn plaatje. De klimaatcurve is berekend op 36 graden uitvoer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68XuGtd_DDQGrwEhCLEleSFxb6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nexJq51EHL7txK6IcmY5GuKr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Cimpel schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:59:
[...]

Ziet er normaal uit.
Houd in gedachte dat de Midea maximaal 36 tot 37 graden uitvoertemperatuur behaalt als hij continu draait.
Moet de uitvoertemperatuur hoger zijn, dan zal de IBH (Interne Backup Heater) of de AHS (Auxiliary Heating System = CV) bij moeten springen. Bij mij is dat punt ingesteld op 5 graden buitentemperatuur.

Hierbij mijn plaatje. De klimaatcurve is berekend op 36 graden uitvoer.
[Afbeelding]
Volgens mij gaat de Midea hier prima naar de 40 hoor, zonder IBH. Zal het eens in de gaten houden als het weer kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
Wimlem schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar het wordt gewoon wel de gewenste temperatuur in huis?
Hoeveel uur per dag staan de warmtepomp aan? Mag die 24 uur of doe je nachtverlaging?
Kan het zijn dat je bij aanvoertemperatuur van 34 graden al op vollast draait? Met andere woorden, dat je goede vloerverwarming hebt en dat 34 graden aanvoer gelijk is aan het maximaal thermisch vermogen van de warmtepomp?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
busscherski schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:32:
[...]

Maar het wordt gewoon wel de gewenste temperatuur in huis?
Hoeveel uur per dag staan de warmtepomp aan? Mag die 24 uur of doe je nachtverlaging?
Kan het zijn dat je bij aanvoertemperatuur van 34 graden al op vollast draait? Met andere woorden, dat je goede vloerverwarming hebt en dat 34 graden aanvoer gelijk is aan het maximaal thermisch vermogen van de warmtepomp?
Nee het was 16,5 graden met temperaturen rond het vriespunt buiten. Na vrijdag was het 19,5 graden in huis wat acceptabel is, maar dat komt denk ik ook doordat het nu buiten warmer is.

De pomp staat 24/7 aan en hij staat nu op 38 graden met stille modus uit. Kan hem op 45 zetten maar hij blijft rond de 34/35 graden uit de pomp sturen.

Ik ben er achter dat de Midea niet is verbonden met de ketel om bij te stoken indien nodig. De WP doet alles alleen. Verder hangt er een hoge temperatuur mengverdeler. Dus het oude water werd gelijk al gemengd met de aanvoer en ging niet eens warm de vloer in. Dit is dichtgedraaid,maar de retour blijft veel kouder dan de aanvoer.

Ik denk dat de verdeler sowieso een LTV moet worden, en de thermostaatkraan er tussen uit voor optimale flow. Er zit een vertakking naar de bovenverdieping en die moet denk ik geknepen gaan worden, zodat de warmte de vloer in gaat. De temperatuur retour op de WP van komt denk ik doordat het water vrij warm terug komt van boven.

Van afgelopen vrijdag had ik nog deze foto's gemaakt. Ik sta er wel van te kijken hoeveel info hij geeft;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyLoKJb9RYlDHD8A2Tm9dSvv_YY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjZk1bG0Ta0WszU9skK2G72O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-m7BnZ82rJ8fW0HVkUHhZ_BOkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfQOormJnCCfL0FKTiD6n2gC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USCw0Xaa-_i0ZkJJt-vTZ-QAgjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifIVCcbHUB8YjkIpWSor6aSD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iee1Uslg4UXgryhC1srH_iRxc94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ag7Q4CdxI4llNkStNJikAuH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Evanrvb schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:53:
[...]

Volgens mij gaat de Midea hier prima naar de 40 hoor, zonder IBH. Zal het eens in de gaten houden als het weer kouder wordt.
Dat is natuurlijk ook wel afhankelijk van de afgift. Mijn Midea haalt voor tapwaterbedrijf 60 graden uitgangswatertemperatuur, maar dat is dan bij een retour van rond de 55 graden en bij weinig verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cimpel
Wimlem schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:42:
[...]

De pomp staat 24/7 aan en hij staat nu op 38 graden met stille modus uit. Kan hem op 45 zetten maar hij blijft rond de 34/35 graden uit de pomp sturen.

Ik ben er achter dat de Midea niet is verbonden met de ketel om bij te stoken indien nodig.
Aangezien je de Midea niet met de CV gekoppeld hebt, kun je eventueel ook de IBH activeren.
Dat kan in het menu "Serviceman", "7. Other Heating Source", T4_IBH_ON van -5 naar bv 5 graden zetten.

Wel dient dan tevens op het main control board de dipswitch S1-3 op ON te staan !
Schakel vooraf de spanning op de Midea uit als je hem verzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Wimlem
Voor hybride wordt meestal de vloerverwarming verdeler gewoon met pomp gehouden, dat is niet perse fout. Op deze manier doen de radiatoren het beter, en je aanvoer temperatuur is niet excessief, het lijkt geen probleem. Waterzijdig inregelen kan wel een beetje helpen om een klein beetje energie te besparen, maar het is de oplossing niet.

Wat zegt de spec sheet een over het max thermisch vermogen bij A2/W35?

Hoeveel m3 gas en of hout had de woning jaarlijks nodig voordat er een warmtepomp was?

Mogelijk is de oplossing om gewoon met de CV ketel te stoken zodra het buiten kouder is dan 4° C.

De back up heater is in gebruik duurder en ook qua milieu en netbelasting slechter dan bijstoken met de CV ketel. Daarnaast zal die in jouw geval te weinig vermogen hebben zodra het buiten echt koud wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door busscherski op 11-12-2023 04:16 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
busscherski schreef op maandag 11 december 2023 @ 04:13:
@Wimlem
Voor hybride wordt meestal de vloerverwarming verdeler gewoon met pomp gehouden, dat is niet perse fout. Op deze manier doen de radiatoren het beter, en je aanvoer temperatuur is niet excessief, het lijkt geen probleem. Waterzijdig inregelen kan wel een beetje helpen om een klein beetje energie te besparen, maar het is de oplossing niet.

Wat zegt de spec sheet een over het max thermisch vermogen bij A2/W35?

Hoeveel m3 gas en of hout had de woning jaarlijks nodig voordat er een warmtepomp was?

Mogelijk is de oplossing om gewoon met de CV ketel te stoken zodra het buiten kouder is dan 4° C.

De back up heater is in gebruik duurder en ook qua milieu en netbelasting slechter dan bijstoken met de CV ketel. Daarnaast zal die in jouw geval te weinig vermogen hebben zodra het buiten echt koud wordt.
Het betreft de Split 6. Die zou het moeten aankunnen toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czOIkDaHDyQOx_hlOe9R6Z5vsSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zbHUh4Dck2Axap55Y86AMlqR.png?f=fotoalbum_large

Voorheen was er denk ik 3000m3 gas dat er door heen ging. Voornamelijk omdat mijn vader het op 21 graden in huis hield. Hij is er niet meer en voor mijn moeder hoeft het niet zo warm. Het betreft denk ik 80m2 vloerverwarming wat er gebruikt wordt.

De ketel er bij is mogelijk. Maar met aanvoer op 42 tot 46 vanuit de ketel kreeg die het ook niet warm. De verdeler temperatuur blijft op max 20 staan wat de vloer in gaat. (tenzij de temperatuur meter defect is)

A.d.h.v. het gasverbruik, dat de ketel niet met de WP is verbonden en de mengverdeler, en wellicht een te kleine WP, gaat de huidige installateur niet meer binnen komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Wimlem schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:34:
[...]

De verdeler temperatuur blijft op max 20 staan wat de vloer in gaat. (tenzij de temperatuur meter defect is)
De WP moet dat toch kunnen trekken.
Wat me verbaast is jouw temperatuur die de vloer ingaat. 30 tot max 40 is meer normaal.
Staat de thermostaat op de verdeler wel open, draait de pomp, gaat er (warm) water door de retour oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wimlem schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:34:
[...]

Het betreft de Split 6. Die zou het moeten aankunnen toch?

[Afbeelding]

Voorheen was er denk ik 3000m3 gas dat er door heen ging. Voornamelijk omdat mijn vader het op 21 graden in huis hield. Hij is er niet meer en voor mijn moeder hoeft het niet zo warm. Het betreft denk ik 80m2 vloerverwarming wat er gebruikt wordt.

De ketel er bij is mogelijk. Maar met aanvoer op 42 tot 46 vanuit de ketel kreeg die het ook niet warm. De verdeler temperatuur blijft op max 20 staan wat de vloer in gaat. (tenzij de temperatuur meter defect is)

A.d.h.v. het gasverbruik, dat de ketel niet met de WP is verbonden en de mengverdeler, en wellicht een te kleine WP, gaat de huidige installateur niet meer binnen komen...
Koevlaas methode voor berekening vermogen warmtepomp voor all electric bij een bèta van 1: 3000 m3 gas x 8.8 kWh/M3) / 1750 (tochtige hut) = 15 kW.
Nu zou je bij full electric kunnen kiezen voor een bèta van 0.8, maar dan kom je nog op 12 kW benodigd warmtepomp vermogen.

Voor hybride kies je vaak minstens 0.4, dan kom je op 6 kW en dat heb je ook precies.

Prima installatie gedimensioneerd voor hybride dus. De warmtepomp mooi uit laten gaan als het kouder is dan 2° C.
Het wordt geen all-electric (ja misschien krap aan als je er nog een 5 kW airco bij hangt in de woonkamer en nog wat isoleert)

Het werkt allemaal prima zoals het moet, alleen even de CV ketel correct aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Cimpel schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:27:
[...]

De WP moet dat toch kunnen trekken.
Wat me verbaast is jouw temperatuur die de vloer ingaat. 30 tot max 40 is meer normaal.
Staat de thermostaat op de verdeler wel open, draait de pomp, gaat er (warm) water door de retour oid ?
Nee totaal niet. Als je van 3000 m3 gas komt dan is 6 kW bij lange na niet voldoende voor all electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dat de ketel niet met de WP is verbonden is fout.
Maar die andere dingen zijn gewoon goed indien het als hybride is verkocht.
Ik zie dus maar 1 fout, en als de installateur dat komt aanpassen dan zou ik hem vergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-06 14:07
Heeft iemand hier wel eens de werking van het legionella-protocol in de gaten gehouden?

Ik heb zoals hierboven vermeld de 8 kW monobloc van Airwell. Ivm de enkele fase heb ik de IBH uit staan. Het legionellaprotocol zou elke vrijdagmiddag moeten draaien maar in de praktijk wordt de temperatuur niet verhoogd.
Ik vraag me af of dit te maken heeft met de IBH, maar dat zou toch niet zo moeten zijn lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:55
Matsuda schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:41:
Heeft iemand hier wel eens de werking van het legionella-protocol in de gaten gehouden?

Ik heb zoals hierboven vermeld de 8 kW monobloc van Airwell. Ivm de enkele fase heb ik de IBH uit staan. Het legionellaprotocol zou elke vrijdagmiddag moeten draaien maar in de praktijk wordt de temperatuur niet verhoogd.
Ik vraag me af of dit te maken heeft met de IBH, maar dat zou toch niet zo moeten zijn lijkt me..
Ik heb ook een 1-fase 8kW Airwell, maar dan een split-unit. Ik heb de desinfect run op zaterdag ‘s ochtends om 05:00 uur staan en dan werkt gewoon. Wat mij wel opvalt is dat de ingestelde 60 graden nooit gehaald wordt, meestal komt de tank op 56 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whYylkkvohyOhRc0Wb4P-33WUSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvfwc7YaZmTSa3tn2zlPo9ti.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Hebben de lichte units eigenlijk wel een IBH of is dit alleen voorbehouden aan de echt zware versies? Ik heb een 5kW maar die heeft volgens de documentatie geen backup heater ingebouwd. Alleen de units met twee fans wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
ErnstvV schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:32:
Hebben de lichte units eigenlijk wel een IBH of is dit alleen voorbehouden aan de echt zware versies? Ik heb een 5kW maar die heeft volgens de documentatie geen backup heater ingebouwd. Alleen de units met twee fans wel.
Mijn versie lijkt wel een IBH te hebben, in de ruim een jaar dat we de warmtepomp hebben, heb ik nooit gezien/gemerkt dat deze bij gesprongen is.

• Matsuda
unixguru schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:09:
[...]

Ik heb ook een 1-fase 8kW Airwell, maar dan een split-unit. Ik heb de desinfect run op zaterdag ‘s ochtends om 05:00 uur staan en dan werkt gewoon. Wat mij wel opvalt is dat de ingestelde 60 graden nooit gehaald wordt, meestal komt de tank op 56 graden.

[Afbeelding]
Oh dat is heel interessant, het kan dus wel. Ik ga nog eens klooien met de instellingen..
Hoe lees jij 'm uit? Ben momenteel zelf aan het prullen met Modbus maar krijg er nog geen data uit..

• ErnstvV
  • Niet online
Matsuda schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:39:
[...]

Oh dat is heel interessant, het kan dus wel. Ik ga nog eens klooien met de instellingen..
Hoe lees jij 'm uit? Ben momenteel zelf aan het prullen met Modbus maar krijg er nog geen data uit..
Er is een ESPHome project om een Midea uit te lezen via modbus, je hebt dan wel een RS485 interface nodig. Ik heb dat gisteren even geprobeerd met de mijne en die lijkt wel data op te leveren.

• unixguru
Matsuda schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:39:
[...]

Samen met mij zoon hebben we een modbus controller gemaakt voor de Airwell/Midea warmtepompen, die op ESPHome gebaseerd is. Op mijn github pagina kan je meer info vinden https://github.com/Mosibi/Midea-heat-pump-ESPHome

Tevens vind je onder in de README een linkje naar de webshop van mijn zoon waar je bij hem een controller kant en klaar kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
Top, ik ben er nu achter dat het Modbus adres in de handleiding blijkbaar niet klopt. Met behulp van jullie linkjes gelukt om er achter te komen wat de fatsoenlijke instellingen zijn.
Hartelijk dank!

Mijn desinfectie-loop probleem blijft nog even hangen.. ik ga nog wat pogingen wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Heb modbus adres is waarschijnlijk 16 ipv 0, dat staat (goed verstopt) in de handleiding. Ergens bij het stukje over het instellen van het adres met de draaischakelaar dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
unixguru schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:24:
[...]

Mijn versie lijkt wel een IBH te hebben, in de ruim een jaar dat we de warmtepomp hebben, heb ik nooit gezien/gemerkt dat deze bij gesprongen is.
Dat zou kunnen dat ze dat later toegevoegd hebben. De mijne is een vrij vroeg model, misschien dat ze dat later standaard toegevoegd hebben. Die van mij heeft wel uitgangen voor IBH1/2 en AHS, maar daar zit niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
ErnstvV schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:15:
Heb modbus adres is waarschijnlijk 16 ipv 0, dat staat (goed verstopt) in de handleiding. Ergens bij het stukje over het instellen van het adres met de draaischakelaar dacht ik.
De grootste kans is dat het adres “1” is, dat is wat wij bij onszelf en anderen Midea (clonen) zien. De handleiding klopt inderdaad niet op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 18:35
Hallo, nu met de koude temperaturen vraag ik mij af of iemand ervaring heeft met bepaalde modus opties op de Midea?
Helaas zijn de modus opties matig toegelicht wat voor baat je erbij kan hebben / wanneer het beste in te zetten

- heeft iemand ervaring met de eco-mode?
- heeft iemand ervaring met de setting om de Midea middels weather compensation aan te sturen? Dan houdt de midea rekening met de buitentemperaturen.
- enige andere modus ervaringen?

Groet

[ Voor 8% gewijzigd door Jeroen50 op 07-01-2024 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cimpel
Jeroen50 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:03:
Hallo, nu met de koude temperaturen vraag ik mij af of iemand ervaring heeft met bepaalde modus opties op de Midea?
Helaas zijn de modus opties matig toegelicht wat voor baat je erbij kan hebben / wanneer het beste in te zetten

- heeft iemand ervaring met de eco-mode?
- heeft iemand ervaring met de setting om de Midea middels weather compensation aan te sturen? Dan houdt de midea rekening met de buitentemperaturen.
- enige andere modus ervaringen?
Met de weather compensation vermoed ik dat je de stooklijn bedoelt.
Hieronder mijn instellingen die (bij mij) prima werken (tussen haakjes de Midea default instellingen):

Preset temperature – Weather temp set:
Zone1 C-Mode HIGH temp: ON – Curve 1 (20 – 16 oC)
Zone1 H-Mode HIGH temp: ON - Curve 9 (28 – 40 oC)

Instellingen Cool mode:
Zone1 C-emission: FLH
dTSC: 1 (2)
dT1SC: 2 (5)

Instellingen Silent mode:
Stil
Timer: 15.00 – 07.00

Warmtemodus instelling 1:
T4Hmin: -15 (-15)
T4HMax: 20 (25)

[b]Warmtemodus instelling 2:[/b
T1SetH1: 40 (35) (Curve 9)
T1SetH2: 28 (28)
T4H1: -2 (-5) (Curve 9)

Warmtemodus instelling 3:
T4H2: 15 (7) (Curve 9)

AHS instellingen:
Overige Warmtebron:
dT1_IBH_ON: 5 (5)
T4_IBH_ON: -5 (-5)
t_IBH_DELAY: 30 (30)
dT1_AHS_ON: 5 (5)
T4_AHS_ON: 5 (-5)
t_AHS_DELAY: 30 (30)

CV instellingen: CV ketelvermogen: D000: 25Kw -> 10Kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
Hallo allemaal,

Ik ben middels de Modbus connectie nu enige tijd de warmtepomp aan het tweaken en monitoren. Het valt me op dat de sessies die de pomp maakt niet zo lang zijn als ik zou willen. Zeker met dit weer en een voldoende hoge target temperatuur zou de pomp gewoon door moeten verwarmen in plaats van elk uur even stoppen, of zie ik dat verkeerd?

Ik heb vanalles geprobeerd; het maakt bijvoorbeeld niet uit of ik het sanitair water aan of uit heb staan. Dit gedrag blijft hetzelfde.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtYheSo6aVxCyz28mB3VEZrp77E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rYojF5y9LNtDtzjhAv3SoGmC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Matsuda op 08-01-2024 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
Dat zijn waarschijnlijk defrost sessies. Onder een bepaalde temperatuur (ik dacht 5 graden) doet de Midea dat zeer frequent, ook als het voor de verdamper niet nodig is.

Voor zover ik weet kan je daar helaas niets aan veranderen.

Ik heb hier een vergelijkbaar beeld. (Dit plaatje is van de vorige periode rond de 0 graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrR-ifxG5UX4cQLPt2UM2LRJT_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nk34syMF2MDqcToQZsiqWtza.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 18:35
Lijkt erop als ik de timer aanzet en dus thermometer uit, dat het efficiënter werkt zodra je de temperatuur hebt bereikt in ieder geval die je prettig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
Matsuda schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:52:
Ik ben middels de Modbus connectie nu enige tijd de warmtepomp aan het tweaken en monitoren. Het valt me op dat de sessies die de pomp maakt niet zo lang zijn als ik zou willen. Zeker met dit weer en een voldoende hoge target temperatuur zou de pomp gewoon door moeten verwarmen in plaats van elk uur even stoppen, of zie ik dat verkeerd? Ik heb vanalles geprobeerd; het maakt bijvoorbeeld niet uit of ik het sanitair water aan of uit heb staan.
Dat zijn inderdaad de defrost cycles die uitgevoerd worden bij deze temperaturen. Dit is hoe het er vandaag bij mij uitziet. Eerste plaatje is stroom gebruik van de warmtepomp inclusief stroom gebruik voor defrosting en in het 2de plaatje heb ik voor de duidelijkheid het gehele stroom verbruik uitgefilterd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLGyAv2bexbp3zJ3gCDq6FfS5CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ke1kVMNVDlN5PScUyfHpJ20Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvFYX_dZy6uMIcMNcdkDL1akLbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkP0W0AXWud3VjPiGnZ7OxXx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
Dank voor de reacties beiden!
Jullie hebben helemaal gelijk. Inmiddels wat getweakt aan de instellingen en ik heb de tijd tussen de defrosting sessies nu ongeveer zo lang als jou gekregen @unixguru 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Jeroen50 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:14:
Lijkt erop als ik de timer aanzet en dus thermometer uit, dat het efficiënter werkt zodra je de temperatuur hebt bereikt in ieder geval die je prettig vindt.
Als je een modulerende thermostaat gebruikte, dan heb je inderdaad een probleem in de combinatie met een WP. Een WP gedijt bij het constant blijven draaien en houdt niet van 'slimme' modulatie.
Of je moet de temperatuur op de thermostaat minimaal drie graden hoger zetten om modulatie te voorkomen of zoals je nu gedaan hebt de timer van de Midea gebruiken.
Daarom heb ik indertijd mijn (modulerende) thermostaat vervangen door een thermostaat die wel specifiek voor een WP ontworpen was en de WP zolang mogelijk laat draaien. Alleen als de gewenste kamertemperatuur bereikt is gaat de WP uit.
Ik weet niet of de Midea de timer kan combineren met de stooklijn of werkt met een vaste watertemperatuur. Zou interessant zijn om dat uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Matsuda schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:09:
Dank voor de reacties beiden!
Jullie hebben helemaal gelijk. Inmiddels wat getweakt aan de instellingen en ik heb de tijd tussen de defrosting sessies nu ongeveer zo lang als jou gekregen @unixguru 👍🏼
Wat heb je getweakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
Jeroen50 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:03:
De voor geprogrammeerde curves zijn voor mij niet toereikend bij koudere temperaturen. Tot en met 10 graden buitentemperatuur voldoet standaard curve 4 en van 9 t/m 7 heb ik curve 1 nodig en onder de 7 graden heb ik hogere aanvoer temperaturen nodig.

Ik zou dit met de eigen instellingen die curve 9 biedt, redelijk in de buurt komen van wat mijn huis nodig heeft, maar ik ben nu een tijdje aan het testen om de aanvoer temperatuur via home assistent automatisch te laten bepalen en in te stellen. Daarmee heb ik dan de mogelijkheid om per graad buitentemperatuur de juiste (voor mijn huis) aanvoer temperatuur in te stellen. Tot nu toe lijkt dit best wel goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
Cimpel schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Daarom heb ik indertijd mijn (modulerende) thermostaat vervangen door een thermostaat die wel specifiek voor een WP ontworpen was en de WP zolang mogelijk laat draaien. Alleen als de gewenste kamertemperatuur bereikt is gaat de WP uit.
Welke thermostaat gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matsuda
Silent mode op 1 (was 2) en de IBH ingeschakeld (was uit). IBH doet echter nog niets, het lijkt met name de silent mode en hogere vermogen te zijn die het verschil maakt.
Normaal heb ik 'm altijd op 2 voor maximale COP en langere sessies. Vanaf nu schakel ik onder de 5 graden over naar 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cimpel
Matsuda schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:21:
[...]

Silent mode op 1 (was 2) en de IBH ingeschakeld (was uit). IBH doet echter nog niets, het lijkt met name de silent mode en hogere vermogen te zijn die het verschil maakt.
Normaal heb ik 'm altijd op 2 voor maximale COP en langere sessies. Vanaf nu schakel ik onder de 5 graden over naar 1.
Ik doe inderdaad min of meer hetzelfde: van 07:00 tot 15:00 zonder silent mode (max vermogen) en vanaf 15.00 op silent mode 2 (superstil).
Ik gebruik de IBH niet meer (slurpt stroom), ik heb het idee dat AHS vanaf 5 graden en lager dan efficiënter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Iemand hier nog succes met instellingen om het aantal defrosts te minimaliseren? Die van mij draait hier nu ongeveer eentje om de 2,5 uur. Maar twee dagen geleden was het nog om het uur.

Toen de verdamper een maand geleden dichtvroor als gevolg van hoge luchtvochtigheid kon ik de defrosts, en de frequentie hiervan goed verklaren, maar nu de verdamper helemaal niet aanvriest is elke defrost gewoon dubbel weggegooide energie (1. Compressorvermogen, 2. Onttrokken energie uit het huis).

Nu is het zo dat een WP het niet echt kan weten of een verdamper is bevroren. Het is een gok op basis van bepaalde trends in temperatuur van het koelmiddel, verdampertemperatuur, etc. Dus het is begrijpelijk dat - -als risico-indekking - er een ge-timede defrost wordt gedaan. Een Mitubishi PUHZ heeft bijvoorbeeld een interval van 2u en 40m, een Panasonic iets van 3u, enz.
De Midea (of equivalent) is hier dus geen uitzondering in. Alleen de vraag is of dit interval logisch gekozen is, en of deze te beïnvloeden is door bepaalde instellingen.

Wat dat laatste betreft heb ik misschien een instellingn gevonden welke invloed lijkt te hebben op de defrosts. En dat is de aanvoertemperatuur. Ik heb de stooklijn op 9 staan (dus een handmatig ingestelde stooklijn). Deze staat redelijk zuinig ingesteld, de instelling bij 12 en -7 is respectievelijk 27 en 33°C. Ik heb hier voor de aardigheid eens 28 - 35°C van gemaakt, en in mijn logging lijkt het nu stabieler te regelen. De defrosts komen minder vaak voor, en het verbruik is gelijkmatiger. Dit kan ook toeval zijn vanwege andere weersomstandigheden (zoals de volgende alinea beschrijft).

Een andere verdenking die ik heb is de wind. Zoals ik reeds heb gezegd zijn er verschillende parameters op basis waarvan de wp kiest om te gaan defrosten, zoals bijvoorbeeld het temperatuurverloop van de verdamper. Als de luchtvochtigheid laag is terwijl het koud is en hard waait, dan kan een windvlaag de verdamper in snelle tijd doen afkoelen. Ik denk dat dit een kanshebber die zorgt voor een aantal onnodige defrosts. Het zou dan erg mooi zijn als dit te voorkomen was, Misschien iets met verticale lamellen achter de verdamper om de wind te "breken". Iemand enige ideeën hier?

Ook als er andere bevindingen zijn om het defrostgedrag te beïnvloeden ben ik zeer benieuwd!

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Mijn Panasonic monobloc heeft maandag vlak voor 12:00 voor het laatst een defrost gedaan. Loopt ongeveer 3.5 kW thermisch te doen sindsdien. Wel een unicum zo`n lange periode zonder defrost tijdens vorst. Inmiddels 57 uur and counting.

Maar het kan zijn dat de luchtvochtigheid in Twente iets lager is dan waar jij woont? Al zie ik in de statistieken niet zoveel verschil met bijvoorbeeld Den Helder.

Wel is het hier een stuk kouder dan de meeste plekken in Nederland, misschien helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@busscherski Dat is zeer netjes van Panasonic. Die had ik ook gewoon moeten nemen ;) . Ach, ik moet misschien niet te hard klagen. Ik heb ondanks de defrosts nog steeds een heel acceptabele COP.

Maar de luchtvochtigheid is hier ook laag. De verdamper is totaal niet aangevroren. Er is dus geen reden om te defrosten. Ik merk wel dat bij meer kou (was hier vanochtend -5,7°C volgens m'n eigen weerstation) de intervallen tussen de defrosts langer worden.
Het had mooi geweest als ik het ergens kon tweaken, maar het lijkt erop van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 21:48

CR1992

Thor

busscherski schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:43:
Mijn Panasonic monobloc heeft maandag vlak voor 12:00 voor het laatst een defrost gedaan. Loopt ongeveer 3.5 kW thermisch te doen sindsdien. Wel een unicum zo`n lange periode zonder defrost tijdens vorst. Inmiddels 57 uur and counting.

Maar het kan zijn dat de luchtvochtigheid in Twente iets lager is dan waar jij woont? Al zie ik in de statistieken niet zoveel verschil met bijvoorbeeld Den Helder.

Wel is het hier een stuk kouder dan de meeste plekken in Nederland, misschien helpt dat.
Wat raad jij aan? De j of de H?
Ik ben aan het denken voor de J 9 kw.

En volgens mij klopt het wel bij panasonic van de defrost.
LG heeft er ook meer volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
@verkeerslicht ik heb ook vanalles geprobeerd maar het interval blijft stabiel op eens in de 2.5 uur nu sinds ~2 dagen.
COP met deze temperaturen is nog oké (denk ik..). 's nachts bij -6 gaat hij richting de 4, overdag klimt hij weer wat naar 5 (incl defrost verbruik).
Moet wel zeggen dat ik de 'kou' die de WP de woning in pompt nu niet meeneem bij de defrost. Doe jij dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
@verkeerslicht Bedankt voor het delen. Je hebt dus de maximale min.temp en de maximale max.temp iets verhoogd? Ik stook nu zonder stooklijn, maar gewoon met een vaste temperatuur en zit nog steeds met defrosts zo om het uur (soms wat langer) de afgelopen dagen.

Heeft er denk ik ook wel mee te maken dat ik een hoge aanvoer temp vraag, nu zo'n 40 graden. maar ik wil toch ook wel proberen dit minder te krijgen omdat het bij elkaar wel heel veel extra energie kost lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Evanrvb De aanvoertemperatuur (vast of volgens stooklijn) lijkt inderdaad ietwat invloed te hebben op het regelgedrag in het algemeen. Ik heb nu verschillende manieren geprobeerd (vast, eigen stooklijn of een voorgeprogrammeerde stooklijn), maar dit maakt geen verschil.

Wat ik denk te zien is dat bij bepaalde combinaties tussen buiten en aanvoer-temperatuur (eigenlijk Tlift), het elektrisch verbruik ietwat instabiel loopt (dus de compressor loopt te schommelen om een bepaalde frequentie). Het gevolg is dat het afgegeven vermogen evenredig aan het schommelen is. Mijn verdenking is dat de koelgastemperatuur dit ook doet, en dat daarmee de defrostlogica minder goed werkt.

Ik zal vanavond wat plaatjes posten van het elektriciteitsverbruik om aan te tonen wat ik bedoel.

@Matsuda Stabiel per 2,5u, ik teken er voor, ook voor die COP-waarde ;) Ik zie nu ook bij -4 a -7°C dat de intervallen ook iets van 2 a 2,5u zijn, maar bij hogere temperaturen (+wind), is het ineens soms 3 kwartier tot een uur. Ik heb afgelopen 3 dagen zo'n 16 defrosts per 24u, maar de 8e had ik er 23, maar toen waaide het ook heel hard.

Goede nieuws is dat de defrosts er nu gelukkig toe doen, want de verdamper vriest aan! :)

Mijn COP bij -6,7°C (dieptepunt vanochtend volgens m'n weerstation) en een aanvoer van 33°C is 3,1. Bij 0°C buitentemp, zat ik zo rond de COP 4,5 (aanvoer 31°C).
Dat is inderdaad zonder afrek van de verloren defrost-warmte (in werkelijkheid is het dus een aantal procenten lager).
De COP is gemeten met een externe warmtemeter / kWh-meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matsuda
Even wat rondgekeken op internet en gevonden dat Midea air-conditioners het initieren van de defrost cycle baseren op T3 (condenser temperature):
Defrost starts when either of the following:
  • T3 lower than 0’C, lasts for more than 40 minutes, provided that the time period then the temperature is lower than -3’C consecutively reaches 3 minutes.
  • Calculate from the end of latest defrost, evaporator high temp. protection only closes outdoor fan with the compressor still running. Add up to 90 minutes.
Defrosting ends when either of the following:
  • The time gets to 10 minutes.
  • T3>20’C
Nu denk ik niet dat onze warmtepompen exact dezelfde criteria gebruiken (waarschijnlijk niet), maar ik ga voor de aardigheid T3 eens monitoren. Als er inderdaad een verband is dan kan hebben we in elk geval een concrete parameter om te 'optimaliseren' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Matsuda Goed bezig. Ben benieuwd of je een verband ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Laatst online: 23:30

Carboy54

Duurzaamheid coach

CR1992 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:11:
[...]

En volgens mij klopt het wel bij panasonic van de defrost.
LG heeft er ook meer volgens mij.
9H serie wordt al langer niet meer geproduceerd

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Laatst online: 07-06 21:48

CR1992

Thor

Carboy54 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:40:
[...]

9H serie wordt al langer niet meer geproduceerd
Ooh oke 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Matsuda schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:00:
Even wat rondgekeken op internet en gevonden dat Midea air-conditioners het initieren van de defrost cycle baseren op T3 (condenser temperature):

[...]

Nu denk ik niet dat onze warmtepompen exact dezelfde criteria gebruiken (waarschijnlijk niet), maar ik ga voor de aardigheid T3 eens monitoren. Als er inderdaad een verband is dan kan hebben we in elk geval een concrete parameter om te 'optimaliseren' :)
Voor mijn Midea monoblok schrijven zie dit:
Defrosting Operation
In order to recover heating capacity, the operation is conducted when the outdoor unit air side heat exchanger is performing as a condenser. The defrosting operation is controlled according to outdoor ambient temperature, air side
heat exchanger refrigerant outlet temperature and the compressor running time.
The defrosting operation ceases when any one of the following three conditions occurs:
 Defrosting operation duration reaches 10 minutes.
 The air side heat exchanger refrigerant outlet temperature is above 8°C for more than 10 seconds.
 The air side heat exchanger refrigerant outlet temperature is above 12°C.
Vandaag was die regelmatig bezig met een defrost, het natte weer hielp niet mee. Gisteren ging het een stuk beter, minimaal 2,5 uur tussen defrosts. Ik heb wel het idee dat dat een soort preventieve defrost was, het gedrag leek net even anders dan een echte waarbij de verdamper echt dit zit.

Defrost gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7WYjERzafJBaBrfGYI3iMQGK_o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4IxiMIchsSljZ8164RNRnnwt.png?f=fotoalbum_large

Defrost vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROYDtNw7myMP_72qoE_PVdMSbcw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dy0qP22D5RMNxqyyI65cr0SI.png?f=fotoalbum_large

De defrost van gisteren kostte geen extra energie terwijl die van vandaag dat wel deed. Maar dat zou ook kunnen komen omdat de watertemperatuur wegzakte.

[ Voor 22% gewijzigd door ErnstvV op 11-01-2024 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matsuda
@ErnstvV Goede vondst! Ik neem aan dat de air-side heat exchanger discharge temperature correspondeert met T2B (adres 113). Ik zal die ook eens gaan uitlezen

[ Voor 16% gewijzigd door Matsuda op 11-01-2024 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Dat weet ik eigenlijk niet welke ze daarmee bedoelen, dat zou zomaar die kunnen zijn.

Ik moet mijn loging nog wat aanpassen aangezien die negatieve getallen als hele grote getallen weer geeft, iets met signed en unsigned wat niet goed gaat, dus bepaalde sensoren worden niet leesbaar weergeven bij mij. Nog zoveel te doen! Nog een flowmeter plaatsen zodat ik opgewekt vermogen kan bepalen, elektra netjes maken, lek aan de water uitgang dicht zien te krijgen, zien dat ik de boel beter afregel… het is al heel wat dat er wat uit komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Matsuda @Evanrvb @ErnstvV

Hierbij wat mij dus opviel:
Tussen 2u 's nachts en 10u 's ochtends draaide de WP het rustigst (de temperatuur was op dat moment <= -4°C). Daarboven wordt het allemaal erg grillig. Net alsof er een PID ergens niet lekker is afgesteld. Ik lees nog geen modbus uit, dus kan niet zien wat de compressorfrequentie doet. Dit zijn alleen meetgegevens van m'n warmtemeter/kwh-meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hh0ynNDbXXXa4givLohspOQe8qU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ihKkPk72juvERJbc4iWxLOu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNMYyUE0kDUAfsP9HClOlGRgjR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VsSR5lE1SuzQyMYz341WBBmI.png?f=fotoalbum_large

Hier nog een grafiekje met de COP/energie-waardes op basis van daggemiddeldes (negatieve defrost energie niet meegerekend).
De trendlijnen kloppen precies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqT_cFVo6fneFRkXZRNoirj-iWI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wpoeNFfOl0G7QvK0jBoFWIsm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
Mooie plot zeg. Die ga ik op mijn to-do lijst zetten ;-)

mbt het 'grillige' gedrag; hoe ziet dat er bij jou uit bij hogere temperaturen? Mijn elektrisch verbruik is vrij constant in elk geval. De COP lijkt meestal wat minder grillig dan die van jou, maar heeft ook wel wat noise. Oorzaak bij mij is dat de temperaturen in hele graden worden gerapporteerd op dit moment. Dat zorgt voor wat aan/uit gedrag en dus die kleine fluctuaties in de COP grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcyJceGjV3N5KPbqLImnV1X4vBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rbfgGFeUESv6saxCv9UeyTn1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yk3XQVC9MhZtFm5neYM5klsqtag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XKwqd6zapIviq18Cux2Ag73c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Bij de hogere temperaturen wordt het weer keurig smooth, soms een kleine hickup, maar dan trekt het vaak wel weer bij.

Hieronder een grafiekje bij mildere temperaturen (zo'n beetje bij 10°C op 3-jan jl.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4TuTQ8gYaR3uxwiblWj2sNTWKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8Uw1iZyBTtQ9YFIgAHBc1v8B.png?f=user_large
Man, ik ben wel jaloers op jouw COP-waardes hoor (y) meet je met een kamstrup? Je zou je maandprestaties moeten rapporteren in het algemene L/W topic. Denk dat je als een van de beste presteert.
Wat voor stooklijn hanteer je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matsuda
[b]verkeerslicht schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:19:[/
Man, ik ben wel jaloers op jouw COP-waardes hoor (y) meet je met een kamstrup? Je zou je maandprestaties moeten rapporteren in het algemene L/W topic. Denk dat je als een van de beste presteert.
Wat voor stooklijn hanteer je?
Thanks, maar neem het nog even met een korrel zout. Die Kamstrup komt er nog, momenteel meet ik de waardes van de pomp met een correctiefactor die ik losjes bepaald heb door een aantal keer met een IR thermometer te monitoren. Dus niet echt optimaal, ik weet niet of en hoeveel de pomp momenteel zichzelf overschat.
Stroom komt wel van een modbus energiemetertje.

Dat terzijde, ik denk dat de echte performance nog steeds netjes zal zijn hier. We hebben zelf gebouwd de afgelopen jaren met erg veel aandacht voor de technische details en isolatie/wind-dichtheid. De warmtepomp staat vrij goed beschut op een relatief warme plek op het platte dak in een hoek tussen 2 wanden.
Het lijkt allemaal best goed te werken, ik draai eigenlijk vrijwel altijd op stooklijn 8 en wissel via automatisering waar nodig naar 7 of in het extreme geval 6 (set-actual thermostaat delta >1 graad, nog niet gehad).

Overigens lijkt het defrost gedrag tot zo ver vrij goed te correleren met T3. Als deze enige tijd op -1 staat dan triggert de pomp na 2.5 uur de defrost. Als ie de -3 aantikt lijkt het veel sneller (1 uur) getriggerd te worden. Dataset is nog wat klein, ik kijk nog even verder en laat wat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
Heeft iemand met een Midea (clone) en aparte bemetering toevallig een vergelijkje gemaakt van de metingen?

Ik ben erg nieuwsgierig hoe accuraat de meting van de unit zelf bij anderen is! Met name de flow kan ik momenteel niet verifiëren. Alvast dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Matsuda op 12-01-2024 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Matsuda schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:38:
Heeft iemand met een Midea (clone) en aparte bemetering toevallig een vergelijkje gemaakt van de metingen?

Ik ben erg nieuwsgierig hoe accuraat de meting van de unit zelf bij anderen is! Met name de flow kan ik momenteel niet verifiëren. Alvast dank!
Zal morgen steekproefgewijs een paar metingen doen (wel vanaf het schermpje omdat ik geen nog niks met modbus heb opgezet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Matsuda schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:40:
[...]

Thanks, maar neem het nog even met een korrel zout. Die Kamstrup komt er nog, momenteel meet ik de waardes van de pomp met een correctiefactor die ik losjes bepaald heb door een aantal keer met een IR thermometer te monitoren. Dus niet echt optimaal, ik weet niet of en hoeveel de pomp momenteel zichzelf overschat.
Stroom komt wel van een modbus energiemetertje.

Dat terzijde, ik denk dat de echte performance nog steeds netjes zal zijn hier. We hebben zelf gebouwd de afgelopen jaren met erg veel aandacht voor de technische details en isolatie/wind-dichtheid. De warmtepomp staat vrij goed beschut op een relatief warme plek op het platte dak in een hoek tussen 2 wanden.
Het lijkt allemaal best goed te werken, ik draai eigenlijk vrijwel altijd op stooklijn 8 en wissel via automatisering waar nodig naar 7 of in het extreme geval 6 (set-actual thermostaat delta >1 graad, nog niet gehad).

Overigens lijkt het defrost gedrag tot zo ver vrij goed te correleren met T3. Als deze enige tijd op -1 staat dan triggert de pomp na 2.5 uur de defrost. Als ie de -3 aantikt lijkt het veel sneller (1 uur) getriggerd te worden. Dataset is nog wat klein, ik kijk nog even verder en laat wat weten.
Ik krijg toch zo'n vermoeden dat de opstelling (in de luwte) invloed heeft. Misschien dat een nette ombouw wel helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matsuda
Het lijkt alsof mijn Airwell zich consequent gedraagt met de regels uit de airconditioning handleiding die ik hierboven beschreef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfwg44oIryVsVkiMeox5Md-R8gI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NQlDLCpxrLej72hsQ8g5ybHn.png?f=fotoalbum_large

Dat zou betekenen dat we moeten uitvogelen hoe we de temperatuur van de vinnen relatief hoog kunnen houden om de defrosts te minimaliseren.

Wat ik zo kan bedenken:
  • De condensator (in dit geval eigenlijk verdamper) warmt in feite de koelvloeistof in het systeem op door energie uit de lucht te onttrekken zodat het een gas wordt. In principe is dat ook gewoon een kwestie van debiet * deltaT. De deltaT is hier het verschil tussen T4 (buitenlucht temperatuur) en T3 (condensator temperatuur). Het debiet verhogen (snellere fan speed) met een gelijkblijvende energievraag van de controller zou dan moeten resulteren in een hogere T3 en minder defrosts (denk ik?).
  • Aangezien het om de vinnen gaat heeft de wind wellicht inderdaad een effect, zoals @verkeerslicht al suggereerde. Verplaatsende lucht heeft immers een lagere temperatuur dan stilstaande lucht. Geen idee hoe groot dit effect is.
Punt 1 zou in elk geval betekenen dat de silent modus liefst uit staat bij lage temperaturen, in combinatie met een relatief zuinige stooklijn.
Ik heb voor de aardigheid eens zitten spelen met de silent mode uit of op 1, inderdaad zit er een verschil van 1 tot 2 graden in de T3. Het effect op de defrosts wacht ik met belangstelling af momenteel.

[ Voor 4% gewijzigd door Matsuda op 12-01-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Mooie analyse @Matsuda. Punt 1 toont inderdaad duidelijk aan dat de stille stand negatieve invloed kan hebben. Volgens mij had iemand een paar berichten terug de stille stand van 2 naar 1 gezet, met als gevolg minder defrosts.

Voor wat de wind betreft. Ik kan me voorstellen dat het effect hiervan kan zijn dat de luchtflow (fan) wordt beperkt. Ook dit heeft net als silent mode effect dat T3 daalt (denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matsuda
Dat was ikzelf inderdaad @verkeerslicht. Nu deze helemaal uitgezet en er is sinds de defrost van 11:25 geen meer geweest.

Overigens heeft de unit zojuist de legionella cyclus uitgevoerd en ik zie geen verlaging van T3. Het is natuurlijk wel 5 graden nu buiten, dus dat doet ook wat. Maar wellicht is de 'efficiente stookcurve' niet eens een vereiste, gewoon het uitzetten van de stille modus. alleen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unixguru
ErnstvV schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:03:
Ik moet mijn loging nog wat aanpassen aangezien die negatieve getallen als hele grote getallen weer geeft, iets met signed en unsigned wat niet goed gaat, dus bepaalde sensoren worden niet leesbaar weergeven bij mij.
Geen idee of je mijn config al gezien had, daar heb ik bij veel waarden dit ook al opgelost.

https://github.com/Mosibi/Midea-heat-pump-ESPHome

[ Voor 5% gewijzigd door unixguru op 12-01-2024 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unixguru
Matsuda schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:18:
Dat was ikzelf inderdaad @verkeerslicht. Nu deze helemaal uitgezet en er is sinds de defrost van 11:25 geen meer geweest.

Overigens heeft de unit zojuist de legionella cyclus uitgevoerd en ik zie geen verlaging van T3. Het is natuurlijk wel 5 graden nu buiten, dus dat doet ook wat. Maar wellicht is de 'efficiente stookcurve' niet eens een vereiste, gewoon het uitzetten van de stille modus. alleen.
Bij mij was de laatste defrost vanochtend om 10:43, ik gebruik stille modus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
unixguru schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:03:
[...]

Geen idee of je mijn config al gezien had, daar heb ik bij veel waarden dit ook al opgelost.

https://github.com/Mosibi/Midea-heat-pump-ESPHome
Ik had een andere configuratie gebruikt en die aangepast, maar dit is veel makkelijker, dank! Dat ga ik morgen proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unixguru
ErnstvV schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Ik had een andere configuratie gebruikt en die aangepast, maar dit is veel makkelijker, dank! Dat ga ik morgen proberen.
Tip, abonneer je op de updates van die repo. Zo wil ik dit weekend nog een update doen om enkele defrost instellingen aan te kunnen passen ( sensor aanpassen naar input number)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ik had gisteren dat mijn unit enorm aan het pendelen was. De uitgaande watertemperatuur haalde 37 graden waarna de unit uit ging. 10 minuten later weer aan, na 10 minuten was het weer 37 graden en weer uit. Dit bleef zich herhalen dus de unit maar uit gezet. Ik had gedacht dat hij terug zou moduleren als hij de gewenste watertemperatuur zou benaderen maar dat deed die niet, hij bleef 37 Hz draaien en 959W opnemen.

Nu heb de unit ingesteld dat die regelt op watertemperatuur, heeft iemand een idee of schakelen met een thermostaat beter werkt? Dan moet ik mijn Tado verplaatsen zodat die de boel aan stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiekos
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-01 19:30
Stomme vraag allicht, maar hoe en waar kan ik zien wanneer er defrosts worden doorlopen?
En waar kan ik zien/ uitrekenen wat de COP is?

Bij ons is een 50 liter buffervat geinstalleerd met Grundfos circulatiepomp.
Zodra de boiler opwarmt, is de boel zo geschakeld dat de circulatiepomp uitstaat.
En er dus geen warm water circulatie is(?).
Klopt dit?
Dacht eigenlijk dat de buffer er ook zou moeten zijn om door te blijven verwarmen in de VV, als er geboilerd wordt.

Hebben een Midea 8 kw split arctic tower incl 240 liter vat. Met boven in de kast zo een touchscreen schermpje om instellingen te wijzigen en parameters te bekijken.

Heb een tal aan Midea instructies voor deze opstelling maar kom die dingen dan hierin niet tegen.
Alvast bedankt.

We hadden een vaste stooklijn van 28 graden. Die heb ik stapsgewijs moeten verhogen omdat het naar 18 graden zakte in huis, tot stooklijn 32 graden. Nu het alweer wat zachter is, heb ik de stooklijn op 30 graden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
vandiekos schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:20:
Stomme vraag allicht, maar hoe en waar kan ik zien wanneer er defrosts worden doorlopen?
En waar kan ik zien/ uitrekenen wat de COP is?
De formule is <opgeleverd vermogen> / <ingebracht vermogen>. Als je het goed wil doen, moet je een energie meter gebruiken om je binnen en buiten unit te meten en een warmtemeter gebruiken om het opgeleverd vermogen te meten. Beide waarden zijn ook uit de WP zelf te halen, echter die zijn waarschijnlijk minder betrouwbaar.

Voor het gebruikte vermogen weet ik zeker dat die niet betrouwbaar is, ik meet dat zelf met 2 Shelly’s en de afwijking tov is enorm.
Hebben een Midea 8 kw split arctic tower incl 240 liter vat. Met boven in de kast zo een touchscreen schermpje om instellingen te wijzigen en parameters te bekijken.

Heb een tal aan Midea instructies voor deze opstelling maar kom die dingen dan hierin niet tegen.
Alvast bedankt.

We hadden een vaste stooklijn van 28 graden. Die heb ik stapsgewijs moeten verhogen omdat het naar 18 graden zakte in huis, tot stooklijn 32 graden. Nu het alweer wat zachter is, heb ik de stooklijn op 30 graden gezet.
Je kan ook overgaan op een weersafhankelijke stooklijn, dan wordt de aanvoer temperatuur bepaald adhv de buitentemperatuur.

Btw, het touchscreen wat je benoemt, maakt gebruik van het modbus protocol. Je kan hier bijvoorbeeld een Esphome bordje op aansluiten en dan via homeassistant de boel uitlezen/aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
vandiekos schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:20:
Bij ons is een 50 liter buffervat geinstalleerd met Grundfos circulatiepomp.
Zodra de boiler opwarmt, is de boel zo geschakeld dat de circulatiepomp uitstaat.
En er dus geen warm water circulatie is(?).
Klopt dit?
Dacht eigenlijk dat de buffer er ook zou moeten zijn om door te blijven verwarmen in de VV, als er geboilerd wordt.
Dat heb je goed gezien.
Ik heb zelf de circulatiepomp niet op de buitenunit aangesloten maar op een slim relais staan. Deze stuur ik via mijn warmtepomp automatisering mee. Als de begane grond op temperatuur is maar bijvoorbeeld alleen de slaapkamer te koud, dan is het voldoende in mijn huis om gewoon de circulatiepomp te laten draaien zonder de warmtepomp. Ook gebruik ik zo mijn begane grondvloer (betonplaat) en het buffervat als warmtebuffer zodat de pomp rustiger en constanter draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Matsuda Ik had nog beloofd 'n paar sampletjes te posten van de verschillen tussen de warmtemeter en de metingen van de WP zelf.
Er is een duidelijk verschil te zien (vooral in het afgegeven vermogen - als gevolg van de flow die wat te hoog is)
De totaal gebruikte energie klopt heel aardig t.o.v. de warmtemeter.
kWh meter: 1309
Ferroli: 1347

Daarmee is (in ieder geval voor mijn unit) de conclusie dat de warmtepomp zelf een wat te hoge COP geeft t.a.v. de werkelijkheid.

De buitentemperatuur schommelde bij alle metingen tussen de 0 en 3°C

FerroliWarmtemeter
Flow [L/m]880734
Warmte-energie [kWh]4,7603,146
Taanvoer [°C]3030
Tretour [°C]2626
Tdelta [°C]-3,7

Ferroli Warmtemeter
Flow [L/m]860808
Warmte-energie [kWh]5,0004,294
Taanvoer [°C]3130
Tretour [°C]2626
Tdelta [°C]-4,6

Ferroli Warmtemeter
Flow [L/m]10501014
Warmte-energie [kWh]6,0405,100
Taanvoer [°C]3130
Tretour [°C]2626
Tdelta [°C]-4,3

Ferroli Warmtemeter
Flow [L/m]10701015
Warmte-energie [kWh]6,2805,130
Taanvoer [°C]3130
Tretour [°C]2626
Tdelta [°C]-4,4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
unixguru schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Tip, abonneer je op de updates van die repo. Zo wil ik dit weekend nog een update doen om enkele defrost instellingen aan te kunnen passen ( sensor aanpassen naar input number)
Begrijp ik goed dat het daarmee mogelijk is om de sensorwaarde te manipuleren, en zo dus het aantal defrosts uit te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
Erg mooie uiteenzetting @verkeerslicht, veel dank! De metingen zijn qua flow dus inderdaad verre van accuraat..
Overigens is dit weer dramatisch voor de defrosts bij mij, hoe zit dat bij jullie? De hoge vochtigheid icm temperaturen rondom nulpunt zorgt ervoor dat de vinnen vrijwel direct aanvriezen. Elke 40 minuten defrost 😵

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Matsuda schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:48:
Erg mooie uiteenzetting @verkeerslicht, veel dank! De metingen zijn qua flow dus inderdaad verre van accuraat..
Overigens is dit weer dramatisch voor de defrosts bij mij, hoe zit dat bij jullie? De hoge vochtigheid icm temperaturen rondom nulpunt zorgt ervoor dat de vinnen vrijwel direct aanvriezen. Elke 40 minuten defrost 😵
Hier ook behoorlijk wat defrosts, met name toen sneeuwde. Inderdaad met tussenpozen van 40min. Daarvoor viel het best mee. Nu neemt de frequentie weer af ondanks dat de temperatuur weer daalt.

Defrost-logica lijkt het goed te doen met het weertype wat er nu heerst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unixguru
verkeerslicht schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Begrijp ik goed dat het daarmee mogelijk is om de sensorwaarde te manipuleren, en zo dus het aantal defrosts uit te stellen?
Ik zit naar mijn eigen tekst te kijken en denk “huh?”. Ik bedoelde hier, instellingen voor o.a. de interne backup heater. Maar blijkbaar zat mijn hoofd vol met “defrosts” 🥶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 02:25
Op het Engelse “tweakers” wordt er gepocht op Midea en ook de mogelijkheid te tweaken met modbus enzo.
Hoe bevallen jullie deze warmtepompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
@Technician- Mij bevalt 't verrassend goed. Je kunt niet alles tweaken (en da's maar goed ook) maar wel heel veel. Om een goed overzicht te hebben kijk je best eens in een online handleiding waar die codes in staan.

De pomp zelf lijkt heel zuinig en niet onder te doen voor andere merken op dit vlak. Vrij stil ook, al is het geen NIbe/Vaillant. In elk geval een stuk stiller dan de Mitsu van de buurman een paar deuren verder 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Technician- Heb je een linkje?

Eigenlijk heel prima tot nu toe. Vrij stil, prima kwaliteit componenten. Qua COP (gemeten met een ultrasoon warmtemeter / losse kWh-meter) echt zeer goed. Mijn COP in Januari zal ondanks de defrosts nog op iets van 4,5 uit komen, en in december had ik een COP van 5.41 (mijn afgiftesysteem is redelijk maar niet perfect)

Enkele aanmerkingen van mijn kant:
  1. Defrostlogica bij lage luchtvochtigheid is niet perfect (ik meen dat de 4/6kW modellen daar meer last van hebben dan de 8+kW modellen)
  2. Niet heel mooi om te zien. Vaillant heeft het beter begrepen, al zie je dat de nieuwe generatie warmtepompen bij alle fabrikanten wel mooier zijn ontworpen.
  3. Niet alle parameterinstellingen zijn even duidelijk gedocumenteerd.

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 23-01-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:28:
@Technician- Heb je een linkje?

Eigenlijk heel prima tot nu toe. Vrij stil, prima kwaliteit componenten. Qua COP (gemeten met een ultrasoon warmtemeter / losse kWh-meter) echt zeer goed. Mijn COP in Januari zal ondanks de defrosts nog op iets van 4,5 uit komen, en in december had ik een COP van 5.41 (mijn afgiftesysteem is redelijk maar niet perfect)

Enkele aanmerkingen van mijn kant:
  1. Defrostlogica bij lage luchtvochtigheid is niet perfect (ik meen dat de 4/6kW modellen daar meer last van hebben dan de 8+kW modellen)
  2. Niet heel mooi om te zien. Vaillant heeft het beter begrepen, al zie je dat de nieuwe generatie warmtepompen bij alle fabrikanten wel mooier zijn ontworpen.
  3. Niet alle parameterinstellingen zijn even duidelijk gedocumenteerd.
Op dit forum veel besproken, Midea.
https://renewableheatingh...tant-to-a-midea-heat-pump

Zou er een markt zijn voor Midea MHC-V5W/D2N8-C?
Kan er 4 ophalen voor € 2400,- met BTW.
Das dan verkoopprijs komt alleen transport in NL bij op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:01:
[...]

Op dit forum veel besproken, Midea.
https://renewableheatingh...tant-to-a-midea-heat-pump

Zou er een markt zijn voor Midea MHC-V5W/D2N8-C?
Kan er 4 ophalen voor € 2400,- met BTW.
Geen idee. 't Is de vorige generatie. Durf ik niks over te zeggen. Misschien anderen hier wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
http://www.mdv-cs.nl/assets/m-thermal-warmtepomp-folder.pdf

Hier staan ze nog wel op, heel oude serie kan niet is gewoon R32. Lijkt me.
Zou wel mooi zijn voor de DHZ toch? De subsidie is €2850,-
Maar haal ze alleen op als iemand ze überhaupt wil.

Wel grappig dat Midea de hydraulische schema’s wel goed tekent zonder poespas van buffervaten of verdelers.

[ Voor 20% gewijzigd door Technician- op 23-01-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Die unit heb ik thuis staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6B2SQ4SIQa2W2q7qsvo7DVuKKPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iFhCRiU5NFBiuNRLgRDihRY.jpg?f=fotoalbum_large
Het is best een grote unit voor een 5kW unit, maar dat komt vooral omdat de hardware hetzelfde is als de 9kW. Ik heb alleen nog niet ontdekt hoe de unit weet of die een 5, 7 of 9 is.
Helaas komt morgen pas de elektricien om hem definitief aan te sluiten maar de runs die ik ermee gedaan heb zijn niet slecht. Alleen heeft de unit zelf geen flowmeter dus cop bepalen is nog niet mogelijk. De flowmeter moet ik nog zelf tussen klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsar
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09-2024
CR1992 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:11:
[...]

Kun je die H nog kopen? Ik installeerde mijn eerste J inmiddels 2 jaar geleden. Inmiddels staat de teller op 5 stuks. Ik zou nu nooooit meer een unit met R410a plaatsen, de R32 is veel stiller.

Weet al iemand hoe ver die Midea kan moduleren? De 9kW Panasonics gaan terug naar 19Hz, afhankelijk van de temperaturen is dat zo'n 3kWth, maar van de Midea heb ik nog nergens iets over moduleren kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Laatst online: 23:30

Carboy54

Duurzaamheid coach

thijsar schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Kun je die H nog kopen? Ik installeerde mijn eerste J inmiddels 2 jaar geleden. Inmiddels staat de teller op 5 stuks. Ik zou nu nooooit meer een unit met R410a plaatsen, de R32 is veel stiller.

Weet al iemand hoe ver die Midea kan moduleren? De 9kW Panasonics gaan terug naar 19Hz, afhankelijk van de temperaturen is dat zo'n 3kWth, maar van de Midea heb ik nog nergens iets over moduleren kunnen vinden.
Die wordt al 4 jaar niet meer geproduceerd in 9 Kw en geen concurrent van de Midea

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsar
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09-2024
vandiekos schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:42:
Goedemorgen.

Voor een second opinion zeg maar.
Hieronder alvast 2 foto's.
Alvast bedankt.
Aan de "out" van het monoblock moet een buis naar de verdeler. De andere aansluiting van de verdeler moet naar de "in" van de warmtepomp. Simpeler kan ik het niet maken.
Dus:
- Monoblock
- RVS verdeler zonder pomp en mét flowmetertjes
- 2 stukken alupex 32x3 tussen verdeler en Monoblock met de nodige overgangen van PEX naar 1".

Bij de Panasonic zit ook warmtemeter, filter, expansievat, el. element, alle overige noodzakelijke pruttel gewoon in de unit. (En dus in de aankoopprijs erbij! )

Buffervaten, thermostaten, pompen, regelaars en wat de CV-ketel boer ook allemaal verder nog in zijn bus heeft liggen zijn overbodig áls je een warmtepomp kiest die tot 30% terug kan moduleren.

Met de muur-thermostaat kun je
- óf comfortabel
- óf efficient
- óf betrouwbaar (met lange runs dus)
(je mag uit bovenstaande één kiezen, wil je ze alle 3 moet je weersafhankelijk regelen)

Als jouw warmtepomp goed kan moduleren (van 3kWth naar 9kWth zeg maar) krijg je met een weersafhankelijke regeling het volgende:
- hoog comfort
- hoog rendement
- hoge betrouwbaarheid
- lange compressorlooptijd

Er zijn zowel op tweakers als HTD honderden pagina's geschreven over zelfregeleffect, de onzin van buffervaten en het uitleggen en bouwen van systemen. Ik zette mijn eigen warmtepomp in 2015 en sindsdien 24/365 verwarmd, gekoeld en warmwater met nul storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ErnstvV schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:55:
Die unit heb ik thuis staan:
[Afbeelding]
Het is best een grote unit voor een 5kW unit, maar dat komt vooral omdat de hardware hetzelfde is als de 9kW. Ik heb alleen nog niet ontdekt hoe de unit weet of die een 5, 7 of 9 is.
Helaas komt morgen pas de elektricien om hem definitief aan te sluiten maar de runs die ik ermee gedaan heb zijn niet slecht. Alleen heeft de unit zelf geen flowmeter dus cop bepalen is nog niet mogelijk. De flowmeter moet ik nog zelf tussen klussen.
Ja het is een rare smalle maar hele lange unit.

Complimenten voor de ontzettend strakke aansluiting, de gaten zijn exact goed geboord zo te zien. _/-\o_

Maar is dit dan een 5V? Je zegt “die unit” maar je quote niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
thijsar schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Aan de "out" van het monoblock moet een buis naar de verdeler. De andere aansluiting van de verdeler moet naar de "in" van de warmtepomp. Simpeler kan ik het niet maken.
Dus:
- Monoblock
- RVS verdeler zonder pomp en mét flowmetertjes
- 2 stukken alupex 32x3 tussen verdeler en Monoblock met de nodige overgangen van PEX naar 1".

Bij de Panasonic zit ook warmtemeter, filter, expansievat, el. element, alle overige noodzakelijke pruttel gewoon in de unit. (En dus in de aankoopprijs erbij! )

Buffervaten, thermostaten, pompen, regelaars en wat de CV-ketel boer ook allemaal verder nog in zijn bus heeft liggen zijn overbodig áls je een warmtepomp kiest die tot 30% terug kan moduleren.

Met de muur-thermostaat kun je
- óf comfortabel
- óf efficient
- óf betrouwbaar (met lange runs dus)
(je mag uit bovenstaande één kiezen, wil je ze alle 3 moet je weersafhankelijk regelen)

Als jouw warmtepomp goed kan moduleren (van 3kWth naar 9kWth zeg maar) krijg je met een weersafhankelijke regeling het volgende:
- hoog comfort
- hoog rendement
- hoge betrouwbaarheid
- lange compressorlooptijd

Er zijn zowel op tweakers als HTD honderden pagina's geschreven over zelfregeleffect, de onzin van buffervaten en het uitleggen en bouwen van systemen. Ik zette mijn eigen warmtepomp in 2015 en sindsdien 24/365 verwarmd, gekoeld en warmwater met nul storingen.
De huidige midea-generatie heeft ook expansievat, vuilfilter, warmtemeter, enz ingebouwd zitten. Wat dat betreft is het precies hetzelfde pakket als een Pana monoblok.

Qua terugmoduleren:
Mijn 10kW model doet elektrisch minimaal 650W. Dus afhankelijk van de Aanvoertemperatuur (dus COP) is dat bij mij bij 12°C buitentemperatuur en een aanvoer van 30°C een thermisch vermogen van 4680W (COP 7,2). Dat krijg ik hier prima weggestookt trouwens.

p.s. ver kunnen terugmoduleren is een plus, maar gaat hand in hand met een lagere COP. De beste situatie is genoeg afgifte om wat meer vermogen goed kwijt te kunnen.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste